Kodin rempat(DIY)

Ainahan nuo


Voi käyttää tän tyylisiä kun tarkistaa ensin putken halkaisijan millaiset käy

Tai sitten voi myös tetramassalla täyttää kolot ja maalata katon väriseksi. Huom. Millään näillä ehdotetuilla toimenpiteillä ei tule höyrytiivistä rakennetta jos sellainen on tarkoitus saavuttaa.
Päädyin tuollaisiin peitelevyihin. Silikoni menee tiivisti putken ympärille ja levyn alle laitoin tiivistemassaa. Luulisin, että aika hyvin pysyy höyryt poissa.


Alkaa olla vessaremppa jotain pientä vaille valmis.

IMG_1241.JPEGIMG_1101.JPEG
 
Päädyin tuollaisiin peitelevyihin. Silikoni menee tiivisti putken ympärille ja levyn alle laitoin tiivistemassaa. Luulisin, että aika hyvin pysyy höyryt poissa.


Alkaa olla vessaremppa jotain pientä vaille valmis.

IMG_1241.JPEGIMG_1101.JPEG
Erittäin tyylikäs lopputulos. Portaiden näkyviin jättäminen on kyllä komea ratkaisu
 
Kysymys kylpyhuoneen hanoista! Tyyppihyväksyntä (STF), onko sillä mitään käytännön väliä? Tuotetiedoissa tätä ei missään mainita, itse täytyy etsiä. Ja myös todella harvoissa tuntuu tuota olevan. Kyseessä on rivitalo.
 
Kylppäri alkaa olla silikoneja, smyygejä ja peitelistoja sekä toki kalusteita ja valoja vaille valmis.
7C41F1B5-C1BF-4145-93A0-625D122D9DE5.jpeg3A3F2D8F-C023-4617-9EF2-DF035AF8489E.jpeg

Edit:
Päädyin kahteen ikean leptiter-spottiin. Lisäksi tuohon tulee valaistu peili. Luulisi tuohon tilaan riittävän. Mutta näkee vasta valmiina.
 
Viimeksi muokattu:
Terassi lautojen maalaus/hiominen:

Kuinka tätä kannattaa miettiä, kun laudoitus asennettu niin, että sydänpuu taivastakohti, mutta niin perhanasti halkeillut ja tuntuu, että lähtee tikkuja helposti. AInakin oksakohdista. Onko jotain hyväksi todeddua maalia mikä kestää ja saa hyvän pinnan vai kannattaako lähteä hiomaan ja öljyä päälle?
 
Onko kokemuksia noista lidlin akkupistosahoista? 20v vanha einhelli on vähän klenkku ja tekisi mieli ostaa akkuversio tilalle. 35e tuo on, että ei korkealta putoa, vähällä käytöllä turha taitaa olla sijoittaa 200e makitan versioon.
 
Itse olen pistosahoissa huomannut että halvalla koneella on vaikea saada suoraa sahausta. Joissain ollut terä vinossa pystysuunnassa ja joissain sivusuunnassa. Kolmea alle 50e konetta kokeillut ja kaikissa sama ongelma. Tutulla oli joku hieman kalliimpi kone, minkä merkkiä en enään muista mutta olipahan hyvä sahata suoraan.
 
Mistä sais/kuka tekee puutavarasta yksityisille mittojen mukaan erikoisempia pientuotteita? Itellä ei oikeen tilat riitä puun höyryttämiselle ja taittamiselle.
tarkotuksena siis tehdä n.50-100cm halkaisijalla oleva rinkulakehä puusta ja laittaa ledinauha sen sisäreunalle ja 3 pisteen kiinnityksellä kattorasian koukkuun
 
Pitäisi vaihtaa asunnon ulko-ovi uuteen. Nykyinen noin 25 vuotta vanha ja niin huonossa kunnossa jo. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Hintahaitari aika huikea näissäkin. U-arvo ainakin oltava alle 1.0, mutta mitä muuta? Puuttuuko tästä noin 350 euron ovesta jotain, mitä lähemmäs tonnin verran maksavista löytyisi? U-arvo <= 0.8 Ulko-ovi Jeld-wen B0028

Tulossa siis PK-seudulle ja asunnossa ei tuulikaappia.
 
Onko jengillä kokemusta vaijeritaljoista esim. Vaijeritalja 2000/4000kg | Motonet Oy

Mulla loppuu kädet kesken kun pitää nostaa silloin tällöin pitkää tavaraa korkealle asennusta varten. Onko tuollaisesta apua vai pääseekö vain leikkimään hengellään? Ideana olis siis silloin tällöin korvata toinen käsipari vaijeritaljalla, että pääsee toisesta päästä kiinnittämään sillä aikaa kun toinen pää tavarasta roikkuu vaijeritaljassa.
 
Pitäisi vaihtaa asunnon ulko-ovi uuteen. Nykyinen noin 25 vuotta vanha ja niin huonossa kunnossa jo. Mitä kannattaa ottaa huomioon? Hintahaitari aika huikea näissäkin. U-arvo ainakin oltava alle 1.0, mutta mitä muuta? Puuttuuko tästä noin 350 euron ovesta jotain, mitä lähemmäs tonnin verran maksavista löytyisi? U-arvo <= 0.8 Ulko-ovi Jeld-wen B0028

Tulossa siis PK-seudulle ja asunnossa ei tuulikaappia.
Koko on ainakin oleellinen. Jos on vakiomitoissa, niin saranoiden määrää ja muuhun laatuun kannattaa jonkun verran kiinnittää huomiota. Tonnilla saa ihan samaa paskaa kuin 350 eurolla, jos väärän valitsee. Jos menee mittatilausoveksi, niin osta joltain kunnon ovitehtaalta suoraan. Isot tehtaat laittaa naurettavat lisät mittamuutoksiin. Rintamamiestaloon, kun ostettiin ovet, niin Ovet suomalaisiin koteihin! | Helsinki ja Turku | Ovitehdas Vihanto Oy toimitti parin satkun sisään puupaneloidut ovet omavalintaisella designillä siihen nähden, mitä "tusinavalmistajat" olisivat tarjonneet.
 
Onko jengillä kokemusta vaijeritaljoista esim. Vaijeritalja 2000/4000kg | Motonet Oy

Mulla loppuu kädet kesken kun pitää nostaa silloin tällöin pitkää tavaraa korkealle asennusta varten. Onko tuollaisesta apua vai pääseekö vain leikkimään hengellään? Ideana olis siis silloin tällöin korvata toinen käsipari vaijeritaljalla, että pääsee toisesta päästä kiinnittämään sillä aikaa kun toinen pää tavarasta roikkuu vaijeritaljassa.

Sanoisin, että (vetämiseen suunnitelluilla) halvoilla vaijeritaljoilla ei mitään sellaista kannata nostaa minkä tippumisesta seuraa tappioita, oli ne sitten materiaalisia tai terveydellisiä. Jos nyt pari kakkosnelosta nostaa niin ettei systeemin pettäessä mitään/ketään jää alle, niin en näe suurta ongelmaa. Tosin vaarana on, että joskus sinne alle jotain voi jäädä, kun tarpeeksi usein touhuaa. Se taljan lukitusmekanismi, kun jää jumiin niin lähtee sählätessä taakka aika nopeasti kohti maata.

Mieluummin siis kuitenkin pari kymppiä lisää budjettiin ja tilalle nostamiseen suunniteltu ketjutalja n.50€ hintaan.

EDIT. Ja onhan vaijeritalja melko hidas nostohommiin kuten on tosin myös ketjutalja. Jos tarkoitus on usein nostella käsin liikuteltavaa taakkaa, laittaisin enemmin rissapyörästä/pylpyrästä ja köysijarrusta perinteisen nostoavun. Menee vähän DIY-linjalle tuo ratkaisu kylläkin, mutta samassa voi suunnitella option useammalle rissalle ja (vetomatkan kustannuksella) saada lisää nostovoimaa.

EDIT2. Tuo perinteinen nostoapu tunnetaan myös nimellä köysitalja ja niitähän on toki kaupastakin saatavilla 150..300kg nostokapasiteetilla parilla kympillä.
Biltema Köysitalja, 150 kg
Biltema Köysitalja, 250 kg
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti @yammu. Täytyy tutkia mainitsemiasi vaihtoehtoja. Ei näitä nostokertoja useita ole, mutta kun eteen tulee ja kädet loppuu... ja kaverit ehdi.. :)

Asiasta kolmanteen. Onko kansiruuvien kiinnittämiseksi puuhun olemassa joku nyrkkisääntö, että minkä kokoista esiporausta tarvitaan? Mulla olis m12 x 120 pultteja mitä pitäis seinän koolaukseen kiinnittää ulkoverhouslaudan läpi. Mietin, että riittääkö esim 6mm reiät..

EDIT: ja 6mm pitäisi riittää tuolle.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä sais/kuka tekee puutavarasta yksityisille mittojen mukaan erikoisempia pientuotteita? Itellä ei oikeen tilat riitä puun höyryttämiselle ja taittamiselle.
tarkotuksena siis tehdä n.50-100cm halkaisijalla oleva rinkulakehä puusta ja laittaa ledinauha sen sisäreunalle ja 3 pisteen kiinnityksellä kattorasian koukkuun
Mitäpä jos sen rinkulan rakentaa hiukan yksinkertaisemmin?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mitäpä jos sen rinkulan rakentaa hiukan yksinkertaisemmin?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

:poop: Herranjestas on tyhmä olo kun on tullu samanlaisella tyylillä aikasemminkin tehtyä kehikoita parille pöydälle. huomaa että aika nopeella päähänpistolla tuli kysyttyä tääkin kysymys
Noh kiitokset tunkelle kuitenkin
 
Vesilasi autotallin lattialle

Käyttökokemuksia ja ohjeita kaipailisin:
-Kestävyys
-Pohjatöiksi varmaankiin riittää hionta ja pesu.
-Voiko lisätä jotain pigmenttiä?
-Yksi paksu kerros vai useita ohuita?
-Toimivaksi koettu sekoitussuhde ja aineen käsittelyaika?


Haluiasin kokeilla tätä vanhaa menetelmää betonilattiaan jossa 4 halkeamaa joista suurin 4mm.
Ensin injektoisin halkeamat ja sitten vesilasin levitys. Lattia muuten tasainen ja siisti.
Tarkoitus olisi saada pinnasta kiiltävä ja helposti puhdistettava.

Idea kokeiluun tuli kun vuosia sitten olin luolamies ja muistelin että vesilasia käytettiin ainakin injektointiin.
Nuorella miehellä oli silloin muitakin kiinnostuksen kohteita kuin miettiä lattian pinnoitusta, eikä kavereilta voi
kysyä enään koska ovat pysyvästi maan alla.

Valmistusaineista löysinkin kotoa 5kg viemäriraetta (NaOH). Kissanhiekkaa täytyy vielä hankkia ja tarkistaa että se
on valmistettu piidioksidista (SiO2). Tutummin lipeä ja kvartsi.


Netistä ei löytynyt käyttökokemuksia Mutta yksi inssityö ja kandidaatintyö joissa paljon tietoa:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/89220/Inssityo20.3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/123456789/26271/Hänninen.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Sangen monikäyttöiseltä vaikuttaa ja lisää varmasti löytyy kunhan mielikuvitusta riittää.

Vesilasilla voidaan tuhota autonmoottoreita.
Heinäkuussa 2009 USA:n valtio myönsi 3 miljardin dollarin avustusrahan, jolla parannettaisiin lamassa rypevää automyyntiä.
Kampanjan tarkoitus oli saada ihmiset ostamaan uuden vähemmän kuluttavan auton liikkeestä ja antaisivat oman autonsa vaihdossa.
Autonostajille annettiin 3500-4500 $ valtion tuki uuden, alle 45000 $ auton ostoon. Kampanjassa oltiin tarkoin määritelty, mitkä autot kelpaisivat kampanjaan.
Kampanjalla saavutettiin teoreettinen 58% polttoaineenkulutuksen vähennys kyseisille autonomistajille. Yhteensä 690 000 autokauppaa tehtiin kahden kuukauden aikana.

Vanhoihin autoihin kaadettiin 2 litraa vesilasia moottoriöljyn tilalle, auto pidettiin käynnissä muutaman minuutin ajan.
Kun vesilasi lämpeni 100°C:een ja kovettui, koko moottori leikkasi kiinni. Tällä tavoin varmistettiin, ettei autot palaisi markkinoille kokonaisina tai osina.
Vesilasi on yksi aineosa, jota käytetään myös:

• Pesuaineissa
• Paperissa
• Vesien puhdistuksessa
• Rakennusmateriaaleissa
• Pahvin liima-aineena, kovettuu muutamassa vuodessa ja pahvin kerrokset irtoavat
• Porausnesteenä, jos halutaan, etteivät maaperän seinämät murru heti kuin poraustappi nostetaan pois
• Betonipinnan sively
• Passiivisena palonsuojauspinnoitteena
• Ruoan säilömisessä 1900-luvulla on säilötty kananmunia upotettuna vesilasiin,
säilynyt tuoreina 5 kuukautta
• Pakoputken paikka-aineena. Pakoputken lämmetessä vesi haihtuu ja jäljelle jää
lasimainen pinta
• Auton jäähdytysjärjestelmän paikka-aineena. Syylärin sisään aine ja auto lämpimäksi niin vuoto tyrehtyy. Toimii parin vuoden ajan.
 
Vesilasi autotallin lattialle

Käyttökokemuksia ja ohjeita kaipailisin:
-Kestävyys
-Pohjatöiksi varmaankiin riittää hionta ja pesu.
-Voiko lisätä jotain pigmenttiä?
-Yksi paksu kerros vai useita ohuita?
-Toimivaksi koettu sekoitussuhde ja aineen käsittelyaika?


Haluiasin kokeilla tätä vanhaa menetelmää betonilattiaan jossa 4 halkeamaa joista suurin 4mm.
Ensin injektoisin halkeamat ja sitten vesilasin levitys. Lattia muuten tasainen ja siisti.
Tarkoitus olisi saada pinnasta kiiltävä ja helposti puhdistettava.

Idea kokeiluun tuli kun vuosia sitten olin luolamies ja muistelin että vesilasia käytettiin ainakin injektointiin.
Nuorella miehellä oli silloin muitakin kiinnostuksen kohteita kuin miettiä lattian pinnoitusta, eikä kavereilta voi
kysyä enään koska ovat pysyvästi maan alla.

Valmistusaineista löysinkin kotoa 5kg viemäriraetta (NaOH). Kissanhiekkaa täytyy vielä hankkia ja tarkistaa että se
on valmistettu piidioksidista (SiO2). Tutummin lipeä ja kvartsi.


Netistä ei löytynyt käyttökokemuksia Mutta yksi inssityö ja kandidaatintyö joissa paljon tietoa:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/89220/Inssityo20.3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/123456789/26271/Hänninen.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Tuotahan löytyy valmiinakin, en tiedä tuleeko halvemmaksi vai kalliimmaksi tehdä itse.

Mutta eikös tuo ole vesiliukoista? Luulisi että autotallin lattialla ei kestävin ratkaisu?
 
Varmaan tulee parempi ja kestävämpi kun vetää ihan epoksi pinnan. Ja tarvittaessa karhennus hiekka. Ei ehkä yhtä edullinen, mutta eipä tarvitse olla tekemässä uudestaan.
 
Sanokaas millä tasoitan kynnyksen ja betonilaatan välisen alueen? Tuossa on ollut kipsilevyseinä ja joku edellinen asukas aukaissut sen osittain. Eli parketit molemmin puolin kynnystä ja kaikki samassa tasossa. Kynnys oli aika joustava ja irroitin sen niin siellähän oli sentti sanomalehteä nostamassa kynnystä parketin tasoon :btooth:
Tarvitsisin noin 5mm kerroksen tasoitetta, ajatuksena olisi laittaa tasoite ja märkänä naputella suoraan siihen kynnys päälle niin saisi juuri oikeaan korkoon ja mahdollisesti pysyisi kiinni keskeltäkin. Tulee siis myös päistä erikseen kiinni, mutta ei tuollaista 7 sentin soiroa saa mitenkään lastalla tasoitettua täydelliseksi useamman metrin matkalta niin voisi mennä helpommin näin...
Ajatuksena esim. Kiilto RepairFix tuohon, onko parempia ehdotuksia kuten ihan lattilaasti?

Tai voiko tuota kynnykseksi sanoa kun myös se on samassa tasossa lattian kanssa :hmm:
 
Mistä sais/kuka tekee puutavarasta yksityisille mittojen mukaan erikoisempia pientuotteita? Itellä ei oikeen tilat riitä puun höyryttämiselle ja taittamiselle.
tarkotuksena siis tehdä n.50-100cm halkaisijalla oleva rinkulakehä puusta ja laittaa ledinauha sen sisäreunalle ja 3 pisteen kiinnityksellä kattorasian koukkuun
Puusepänliikkeet, jos maksuhalukkuutta löytyy riittävästi, eivät välttämättä muuten ole kiinnostunita noin pienestä hommasta. Toinen tapa on tehdä leveästä laudasta, reikä keskelle ja pistosahalla ympäri jne.
 
Sanokaas millä tasoitan kynnyksen ja betonilaatan välisen alueen? Tuossa on ollut kipsilevyseinä ja joku edellinen asukas aukaissut sen osittain. Eli parketit molemmin puolin kynnystä ja kaikki samassa tasossa. Kynnys oli aika joustava ja irroitin sen niin siellähän oli sentti sanomalehteä nostamassa kynnystä parketin tasoon :btooth:
Tarvitsisin noin 5mm kerroksen tasoitetta, ajatuksena olisi laittaa tasoite ja märkänä naputella suoraan siihen kynnys päälle niin saisi juuri oikeaan korkoon ja mahdollisesti pysyisi kiinni keskeltäkin. Tulee siis myös päistä erikseen kiinni, mutta ei tuollaista 7 sentin soiroa saa mitenkään lastalla tasoitettua täydelliseksi useamman metrin matkalta niin voisi mennä helpommin näin...
Ajatuksena esim. Kiilto RepairFix tuohon, onko parempia ehdotuksia kuten ihan lattilaasti?

Tai voiko tuota kynnykseksi sanoa kun myös se on samassa tasossa lattian kanssa :hmm:

Vetoniitin 3100lla tasottaa jos on tosiaan vain 5mm. jos yli 5mm niin sitten 5000lla.
 
Tuotahan löytyy valmiinakin, en tiedä tuleeko halvemmaksi vai kalliimmaksi tehdä itse.

Mutta eikös tuo ole vesiliukoista? Luulisi että autotallin lattialla ei kestävin ratkaisu?
Löytyy kyllä valmiina mutta tuossa voi vaikuttaa ominaisuuksiin aineita lisäämällä kunhan löytää tietoa tai selvittää sen itse kokeilemalla.
Voisin toki hakea kaupan hyllystä vaikka minkälaisen purkin mutta se on vaan niin kiva tehdä välillä ihan ite kaikenlaista.

Vesiliukoisuudesta en olisi huolissaan koska ei siellä lattialla ole jatkuvasti virtaavaa vettä: Käytetään auton jäähdytysjärjestelmän paikka-aineena. Syylärin sisään aine ja auto lämpimäksi niin vuoto tyrehtyy. Toimii parin vuoden ajan.

Sopivia aineita lisäämällä tuokin ongelma poistuu.
 
Vesiliukoisuudesta en olisi huolissaan koska ei siellä lattialla ole jatkuvasti virtaavaa vettä: Käytetään auton jäähdytysjärjestelmän paikka-aineena. Syylärin sisään aine ja auto lämpimäksi niin vuoto tyrehtyy. Toimii parin vuoden ajan.

Se perustuu yli 100 asteen lämpöön jossa aine kovettuu ja mahdollisesti samalla tiivistää tiivisteen.
Toki jos autotalliin ei aja autoa joka päivä, luulisi että märät renkaat syövät pinnoitteen nopeasti pois :hmm:
 
Se perustuu yli 100 asteen lämpöön jossa aine kovettuu ja mahdollisesti samalla tiivistää tiivisteen.
Toki jos autotalliin ei aja autoa joka päivä, luulisi että märät renkaat syövät pinnoitteen nopeasti pois :hmm:
Sehän tässä pitääkin selvittää että mitä ainetta lisäämällä tai pintaa käsittelemällä saisi riittävän pitäväksi.
 
Tänään kysytään poranteristä. Voisko joku vinkata, mistä sais n. 150mm pitkiä halkaisijaltaan 4mm puuporanteriä? Siis pituustarve liki 15cm.
Yritin tuosta katsella netin kaupat läpi, mutta puuporanteriä ei tuossa koossa oikein löydy, vai olenko sokea?
 
Tänään kysytään poranteristä. Voisko joku vinkata, mistä sais n. 150mm pitkiä halkaisijaltaan 4mm puuporanteriä? Siis pituustarve liki 15cm.
Yritin tuosta katsella netin kaupat läpi, mutta puuporanteriä ei tuossa koossa oikein löydy, vai olenko sokea?
 
Kävin eilen välikatolla ja huomasin, että joku jyrsijä tykästynyt poistoilmaputken kiiltävään materiaaliin.
Riittääkö, että laitan alumiiniteipillä reikäkohdat umpeen vai pitäisikö jotain villatäytettä laittaa lisää? En ole vielä lähemmin käynyt tutkimassa. Tuonne toiselle puolelle ei ole kulkua, niin joutuu vähän parkouria harrastaa samalla.
 

Liitteet

  • AA8B864E-892B-47EA-A268-94EE61A18ABB.jpeg
    AA8B864E-892B-47EA-A268-94EE61A18ABB.jpeg
    714,9 KB · Luettu: 197
Mikä on paras halpa poravasara? Satunnaisia reikiä tiileen ja betoniin pitäisi saada tehtyä ja ehkä silloin tällöin vähän piikkaustakin.
 
Mikä on paras halpa poravasara? Satunnaisia reikiä tiileen ja betoniin pitäisi saada tehtyä ja ehkä silloin tällöin vähän piikkaustakin.
Määrittele halpa. Itse pohtinut samaa asiaa ja alle 100€ saa Puuilosta (olikohan Tamforce 69,90€), satasen pintaan Einhelliä, puoleentoistasataan Metaboa, kahteensataan alkaa saamaan Makitaa ja DeWaltia. 250€ pintaan alkaa olla tarjontaa HiKokilta, Boschilta, Makitalta, DeWaltilta jne. Hilti lähtee sitten jostain 350€ paikkeilta, mutta se ei enää ainakaan edullinen ole. Nuo siis johtokoneita mitä olen itse katsellut.
 
Einhelliä saa aika halvalla Saksan Amazonista. Samaten sinisiä Boscheja, älä maksa Suomen hintoja.... Iskuvoiman määrään kannattaa kiinnittää huomiota, melkein sanoisin, että kevyttä piikkausta lukuun ottamatta tarvitse siihen eri laitteen. Kuulostaa vähän siltä, että poraksi sinulle saattaisi riittää ihan akkuvehjekin...
 
Mikä on paras halpa poravasara? Satunnaisia reikiä tiileen ja betoniin pitäisi saada tehtyä ja ehkä silloin tällöin vähän piikkaustakin.

Itselläni "merkitön" halpis (reilusti alle satasen kone), hyvin ajanut asiansa satunnaisessa käytössä. Hyvin tehnyt 5-10mm reiät betoniin, nakuttanut laatat seinästä ja sekoittanut tasoitteen. Sellaiset pikkuhommat missä akkuväännin ei riitä.

Itse katsoisin että löytyy valittavana isku, poraus ja isku+poraus, lisäksi SDS-istukka-adapteri on hyvä olla mukana. Se maksaa kuitenkin pari kymppiä niin voi keikauttaa eri koneen edullisemmaksi vaihtoehdoksi.

Akkukoneita en miellä halpiksiksi ja jos talon perustukset meinaa piikata tontilta paloiksi niin siihen sitten omat työkalut :cigar2:
 
Itsellä olisi Makitan Lxt akut, mutta noilla 2Ah mopoilla ei varmaan kauaa laattaakaan nakuttele irti. :tdown: Sitten kun ostaa 150€ tuplapaketin niin hyppää setti kalliiksi. Ryobilta olisi myös valmiiksi 5Ah akut, mutta Ryobin miellän laadultaan Einhell luokkaan.

Oispa helppoa ja yksinkertaista tämä päätösten teko. :beye:
 
Kävin eilen välikatolla ja huomasin, että joku jyrsijä tykästynyt poistoilmaputken kiiltävään materiaaliin.
Riittääkö, että laitan alumiiniteipillä reikäkohdat umpeen vai pitäisikö jotain villatäytettä laittaa lisää? En ole vielä lähemmin käynyt tutkimassa. Tuonne toiselle puolelle ei ole kulkua, niin joutuu vähän parkouria harrastaa samalla.

Jos edes noita reikiä jaksaa paikata, niin sit teippiä päälle ja that's it.
 
Sanokaas millä tasoitan kynnyksen ja betonilaatan välisen alueen? Tuossa on ollut kipsilevyseinä ja joku edellinen asukas aukaissut sen osittain. Eli parketit molemmin puolin kynnystä ja kaikki samassa tasossa. Kynnys oli aika joustava ja irroitin sen niin siellähän oli sentti sanomalehteä nostamassa kynnystä parketin tasoon :btooth:
Tarvitsisin noin 5mm kerroksen tasoitetta, ajatuksena olisi laittaa tasoite ja märkänä naputella suoraan siihen kynnys päälle niin saisi juuri oikeaan korkoon ja mahdollisesti pysyisi kiinni keskeltäkin. Tulee siis myös päistä erikseen kiinni, mutta ei tuollaista 7 sentin soiroa saa mitenkään lastalla tasoitettua täydelliseksi useamman metrin matkalta niin voisi mennä helpommin näin...
Ajatuksena esim. Kiilto RepairFix tuohon, onko parempia ehdotuksia kuten ihan lattilaasti?

Tai voiko tuota kynnykseksi sanoa kun myös se on samassa tasossa lattian kanssa :hmm:
Vähän myöhässä, mutta sahanpuru+erikeeper (tiukaksi mössöksi) välit täyteen ja sitten päälle vaikka mitä? Tiivistyy ja tukee niin, että kynnys ei liiku.
 
Uskoisin että halpaa poravasaraa etsiessä kannattaa katsoa tehoa ja iskuvoimaa. Ne kuitenkin vaikuttavat eniten työn joutumiseen. Vertailin Saksan Amazonin tarjontaa, niin Einhell oli kaksi kertaa niin tehokas kuin saman hintainen sininen Bosch. Bosch ehkä kestää kauemmin, mutta en usko että Einhellkään ihan heti loppuisi minun käyttötunneillani.
 
Uskoisin että halpaa poravasaraa etsiessä kannattaa katsoa tehoa ja iskuvoimaa. Ne kuitenkin vaikuttavat eniten työn joutumiseen. Vertailin Saksan Amazonin tarjontaa, niin Einhell oli kaksi kertaa niin tehokas kuin saman hintainen sininen Bosch. Bosch ehkä kestää kauemmin, mutta en usko että Einhellkään ihan heti loppuisi minun käyttötunneillani.
Pikkusev vaikeeta on silti uskoo että Einhelli olis oikeesti kaks kertaa tehokkaampi, luki papereissa mitä vaan... Kirjottaminen kun kuitenkin on helpompaa ku hyvien koneiden tekeminen.
 
9 J SDS max Einhelliä väärinkäytin vuoden kivikiilahommissa ja ihan hyvin se kesti. Muovipehmusteet lähti kahvasta ja istukka on väljä kuin Maisan rako synnytyksen jälkeen, mutta periaatetasolla vieläkin käy ja kukkuu. Toki nyt kun on uutena koneena Boschin isoin sininen (18 J tms), niin onhan tuo hieman "karu" tuo laatu, jos jämäkkyyttä vertaa. Toki jälkimmäiseen sai sitten supertarjouksessakin pistää melkein viiden Einhellin verran pätäkkää. Einhellin ainoa huono puoli muovisuuden/istukan lisäksi on aika suurella voimalla aktivoituva jumiutumissuoja, lähtee kone helposti kirjoittamaan vaikka pitää kunnolla kiinni. Toki koskee vain isompia teräkokoja.

e: Einhellissä (ainakin sds max) vehkeessä iskumekanismi on eri kuin näissä pienemmissä koneissa. Pitäisin käyttökokemusteni perusteella suurinpiirtein uskottavana väitteenä, että siitä niitä jouleja löytyy. Hinta on säästetty istukassa ja muoviosissa.

e2: Tämä siis se Einhell mikä mulla on: https://www.amazon.de/Einhell-TE-RH-38-E-Bohrhammer/dp/B00U9ZN5RG?ref_=ast_sto_dp

e3: Peruskäyttäjälle, jolle SDS plus riittää, niin joku tällainen 199,- ja vielä 17 euron voucher pois ei varmaan olisi huono (3 v takuu, kun rekisteröi Boschille):
https://www.amazon.de/dp/B01LDZYN6C/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_AA14TG2DW4MA3EXRGD0K?_encoding=UTF8&psc=1
 
Viimeksi muokattu:
Kärkkäiseltä tuo TE-RH38 myös edullisesti.

 
Noniin, eilen remppaukot ja putkari lähtivät viimeisen kerran pois kylppärin valmistumisen kunniaksi. Enää sähkömiestä vailla. Sitten saa lämpimän veden. Lupaili että olisi tänään ehtinyt, vaan ei ehtinytkään. Tässä pari kuvaa:

7C83D84B-4BE0-444B-8066-55DB1E5B7EDE.jpeg
C8837458-F1B2-41E9-83D5-4DF1C6691452.jpeg
8A2C6500-9DE7-4E8B-BD6C-392F91A066EF.jpeg
Yksi mikä ohuesti harmittaa on tuo pönttö. En ottanut huomioon tuota suihkuseinää. Minua tuo ei pöntöllä istuessa haitannut, vaikka ehkä keskivertoa paksummat reidet omaankin. Jollakin saattaa ahdistaa.
toinen juttu on tuo allaskaappi. Vähän turhan syvä. En kuitenkaan lähtenyt vaihtamaan koska palautus ei olisi ollut enää mahdollinen. Temalin 30cm syvä olisi sopinut hyvin.

kalusteet:
Otsoson minimeri kaappi ja allas
Laufen kompass rimfree
Cello taittuva suihkukulma
Damixan silhouette sadesuihku
Hanaa en nyt juuri muista, joku grohe.
Peili on savo rondo 80cm
 
Kärkkäiseltä tuo TE-RH38 myös edullisesti.

Tämä on kyllä jo edukas, varsinkin jos "valavuori" koodilla saa edelleen postit pois. Hintaisekseen tosi hyvä, toki aika "norsu posliinikaupassa", jos jotain proppuja seiniin pitäisi porailla. SDS max istukkaan ei saa myöskään helposti pieniä kokoja, jostain 10:stä lähtee yleensä.
 
Tämä on kyllä jo edukas, varsinkin jos "valavuori" koodilla saa edelleen postit pois. Hintaisekseen tosi hyvä, toki aika "norsu posliinikaupassa", jos jotain proppuja seiniin pitäisi porailla. SDS max istukkaan ei saa myöskään helposti pieniä kokoja, jostain 10:stä lähtee yleensä.
Itsellä ei ole tarvetta saada kovin pieniä teriä, kun tulisi lähinnä talttaukseen. Mietin vaan, että onko hieman liian "tykki" kotitarve talttaajalle. 69€ saisi Einhellin 3J koneen, mutta se taitaa taas olla liian mopo. Pitäisi saada vähän omakohtaista kokemusta. :tdown:
 
Itsellä ei ole tarvetta saada kovin pieniä teriä, kun tulisi lähinnä talttaukseen. Mietin vaan, että onko hieman liian "tykki" kotitarve talttaajalle. 69€ saisi Einhellin 3J koneen, mutta se taitaa taas olla liian mopo. Pitäisi saada vähän omakohtaista kokemusta. :tdown:
Mitäs meinasit tolla taltata/piikata? Toi on sopiva sellaiseen kevyeen piikkaukseen. Niitä on 40kg painoisia maakiilakoneitakin, jolla voi sitten jo betonilattioitakin kunnolla piikata. Kaikki on suhteellista.
 
Mitäs meinasit tolla taltata/piikata? Toi on sopiva sellaiseen kevyeen piikkaukseen. Niitä on 40kg painoisia maakiilakoneitakin, jolla voi sitten jo betonilattioitakin kunnolla piikata. Kaikki on suhteellista.
Lähinnä keittiön välitilan laattoja, lattialaattoja ja kylpyhuoneen lattia ja seinälaatat. Taltattavaa äkkiseltään laskettuna ~80m². Lattiakaivokin pitäisi puuhata autotalliin, mutta siihen tarvitsee jo varmasti aivan eri kaliiberin konetta.
 
Lähinnä keittiön välitilan laattoja, lattialaattoja ja kylpyhuoneen lattia ja seinälaatat. Taltattavaa äkkiseltään laskettuna ~80m². Lattiakaivokin pitäisi puuhata autotalliin, mutta siihen tarvitsee jo varmasti aivan eri kaliiberin konetta.
Laatat kyllä irtoaa millä rahansa rimpulalla kuin vettä vaan.
 
Tässä saisi sitten kohtuu hintaan rungon ja 5Ah akun. :tdown:

 
Itsellä ei ole tarvetta saada kovin pieniä teriä, kun tulisi lähinnä talttaukseen. Mietin vaan, että onko hieman liian "tykki" kotitarve talttaajalle. 69€ saisi Einhellin 3J koneen, mutta se taitaa taas olla liian mopo. Pitäisi saada vähän omakohtaista kokemusta. :tdown:
Jos pelkästään talttaa, niin kannattaa katsoa ei-pyöriviä vehkeitä. Iskuvoimaa reilusti enemmän ja muutenkin piikkaukseen sopivammat kahvat. Mutta kuten tuossa jo todettiin, niin 3 J riittää hyvin laattoihin. Olen mä yhden tiiliseinän tuolla Einhellillä kaatanut ja betoniakin valuista poistanut. Roskavalun piikkaukseen tuo Einhell on kevyempänä parempi kuin iso kone, koska varsinaista voimaa ei tarvitse, raskas kone menee suoraan läpi ja sit sitä saa selkä paskana nostella.
 
Lähinnä keittiön välitilan laattoja, lattialaattoja ja kylpyhuoneen lattia ja seinälaatat. Taltattavaa äkkiseltään laskettuna ~80m². Lattiakaivokin pitäisi puuhata autotalliin, mutta siihen tarvitsee jo varmasti aivan eri kaliiberin konetta.
Tossa
hommaat siiden leveän n.40-90mm talttaterän, niin sujuu nopeammin
Tolla voi porata max 20mm reiän betoniin, eikä virta lopu kesken homman. Bet. lattian piikkaamiseen tehoton (poraamalla reikiä voi jotain "kikkailla"), on kevyt joten jaksaa seiniinkin piikkailla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 459
Viestejä
4 886 544
Jäsenet
78 831
Uusin jäsen
HulluJussi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom