Kodin rempat(DIY)

Näin se olisi ehkä helpointa, mutta mieluummin otan vanhat tapetit seinästä pois ja aloitan uusiksi puhtaalta pöydältä. Sitten maalailen omien maalieni päälle, jos on tarvetta. Tai laitan tapetit, mitä näillä näkymin en tule tekemään.

Lattian varmaan teen taas muovimaton päälle, mutta sen takia, että alla on ehkä taas mustaa liimaa, johon täällä neuvottiin, ettei saa koskea.

--

Niin ja tämän homman pitäisi valmistua 2 viikossa, mihin pystyn kyllä kesälomallani, kun on vain yksi huone. Jos en hio mitään (=pölyä), niin voin tehdä seinä kerrallaan.
Edelleen sillä varauksella, etten kesälomallani matkustele.
Mä taas neuvoisin ottamaan sen muovimaton pois. Toki vaatii asbestikartoituksen, mahdollisen asbestipurun ja sitten uutta. Mutta eipähän ainakaan ala siellä kummittelemaan se matto. Näin itse tein. Oli tosin tuuria kun ei asbestia löytynyt.
 
Yksi kerros halpaa paperia (varmaan 50- tai 60-luvulta), toinen kerros kuvioitua paperia ja päällimmäinen kerros kallista paksua "3d-paperia". Siksi en aiemmin tehnyt mitään, kun täällä oli valmiina hienot ja kalliit tapetit - mutta nyt nekin saa lähteä.

Lasikuitutapetteja ei ole näkynyt. Vanhemmillani on uudessa kämpässään, niin tiedän, miltä ne näyttää.

Aika monta kerrosta näyttää olevan poistettavana. Jos tuo päällimmäinen kerros ei ime kosteutta niin ensin pitäisi saada rei-itettyä se pinta että sitä pystyttäisiin kostuttamaan. Rei-itykseen on olemassa erilaisia työkaluja. Itse kostuttamiseen nuo tapetinpoistoaineet on täyttä roskaa, eli niihin ei kannata sijoittaa. Tuommoinen höyryirroitin on muuten hyvä, mutta siitä tulee paljon kosteutta niin en itse käyttäisi muuta kuin kiviseiniin koska kipsilevyt menee helposti huonoksi siitä vedellä läträämisestä. Paras ja edullisin vaihtoehto on ostaa normaalia tapettiliisteriä, sitä sit kerros telalla tapetin päälle ja annetaan liottua jotai 30+minuuttia. Sit vaan betonia vasten terotetulla teräslastalla pyyhitään tapettikerrokset mäkeen. Homma toistetaan niin monta kertaa kuin vaaditaan kaiken tapetin poistoon.
 
Aika monta kerrosta näyttää olevan poistettavana. Jos tuo päällimmäinen kerros ei ime kosteutta niin ensin pitäisi saada rei-itettyä se pinta että sitä pystyttäisiin kostuttamaan. Rei-itykseen on olemassa erilaisia työkaluja. Itse kostuttamiseen nuo tapetinpoistoaineet on täyttä roskaa, eli niihin ei kannata sijoittaa. Tuommoinen höyryirroitin on muuten hyvä, mutta siitä tulee paljon kosteutta niin en itse käyttäisi muuta kuin kiviseiniin koska kipsilevyt menee helposti huonoksi siitä vedellä läträämisestä. Paras ja edullisin vaihtoehto on ostaa normaalia tapettiliisteriä, sitä sit kerros telalla tapetin päälle ja annetaan liottua jotai 30+minuuttia. Sit vaan betonia vasten terotetulla teräslastalla pyyhitään tapettikerrokset mäkeen. Homma toistetaan niin monta kertaa kuin vaaditaan kaiken tapetin poistoon.

..tai sitten hitaasti ja varmasti kerros kerrallaan, niinkuin tein eteisen. Revin juuri nyt 1m^2 tuota seinää auki ja kyllä se siitä.

Ihan selvästi alimmaista tapettia on koetettu vielä maalata, kun tuolla alareunassa on tapetit poistettu.

--

Hain semmoisen tuulilasinpyyhkimiseen tarkoitetun muovilastan Tokmannista, sillä lähti hyvin kostutetut jämät. Muovi on jotenkin itselleni parempi materiaali, ei naarmuta, on hellävaraisempi, jne.

--

Tuosta vielä tänä viikonloppuna otan lisää tapettia pois ja sitten vedän tuohon maalit päälle ja joulu mennään tällä ratkaisulla. Koko seinää ei nyt pysty ajallisista ja muista syistä. Muutenkin roskisnurkka jää eriväriseksi.

Varsinainen olohuoneremppa sitten kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin "uskallat" takuuta antaa tiivistille. Näissä olen enemmän kannalla "varman päälle mieluummin " kuin yhtään riskillä. (ei ole aivan täysi luotto noihin kaikkiin VVT:n testeihinkään)
Varsinkin kun ovat sahanpurun seassa "alakerran naapurin katossa" .

Luuletko, että #4460 tapauksessa on käytetty noita Falun osia?
Helvetin paljon paremmin se vuoto tulee esille purukatossa kuin betonikatossa, näin kärvistetysti ja pienessä kaljassa sanoen. Enkä minä niille tiivisteelle takuuta anna, ihan samamat tiivisteet noissa on riippumatta siitä onko kulmayhde/muhvikulma/kaksoismuhvi kyseessä. Tiiviste on NR/SBR-yhdiste, samaa käytetään kaikissa 32>110 viemäreissä (jos puhutaan uposta).
Upon uusin sertifikaatti on VTT-RTH-00033-17_3

Falun osissa ei ole "tiivistepattia" vaan ulkopinta on tasainen

Toi on hyvä neuvo (saadaan ainakin yksi osatekiä pois ) , tosin lisäisin siihen saippuavettä ja miellellään tukkisen ton kaivon sieltä poistopäästä sekä jos mahdollista vielä vähän painetta. Muistelen, että pyykinpesukone poistaisi veden paineella (pumpulla)?
Ei sitä painetta enään tuolla v32:ssa ole kun on avoin pää ja koneissa on muistaakseni 22mm letku. Se pumppukin on aika pieni mikä siellä koneessa on (juuri vaihdoin omaan LG:hen pumput).


Mitä tarkoitat patenttivanne kannakoinnilla?
PATENTTIVANNE PROF 17MM 3M SINKITTY näillä (viemärin) kannakointia ei katsota hyvälle, normaalisti kielletään työselityksessä. Vanhoissa asennuksissa oli aika normaalia käyttää vastaavaa vannetta, kaikkiin kannakointiin. Nykyään myös viemärissä pitää estää sivuliike.

Eikös noita 32mm putkia ollut muhvillisinakin (harmaa värinen, oletan laadun samaksi kuin noi 50-100mm viemäriputketkin), jolloin riski olisi yhtä tiivistettä pienempi.
Aikahan se sitten näyttää olisiko ollut turhaa varovaisuutta.
Onhan noita mutta samaa valkoista PP-putkea molemmat, muhvillinen ja muhviton. Onnisella muhvillinen v32x1000 listahinta 12,10/kpl ja muhviton v32x3000 10,90. Kaksoismuhvin listahinta on vajaat 3e. Alennushinnoista en puhu koska ne on firmakohtaisia. Tuo 1m vaan harvoin riittää mihinkään että kannattaa ottaa, varsinkaan tuohon hintaan.
 
Jaa jännä kun tässä kolmesta isosta huoneesta otin tuolla lidlin vehkeellä tapetit pois ja moista ei käynyt:rolleyes:

En tiedä millainen tuo Lidlin on mutta mulla on tuollainen Bilteman versio. Tulihan siitä höyryä mutta ärsytti tuo kondensoituminen.

 
..tai sitten hitaasti ja varmasti kerros kerrallaan, niinkuin tein eteisen. Revin juuri nyt 1m^2 tuota seinää auki ja kyllä se siitä.

Seinät on betonia. Siinä havainnekuva:
katso liitettä 496384katso liitettä 496388

Ihan selvästi alimmaista tapettia on koetettu vielä maalata, kun tuolla alareunassa on tapetit poistettu.

--

Hain semmoisen tuulilasinpyyhkimiseen tarkoitetun muovilastan Tokmannista, sillä lähti hyvin kostutetut jämät. Muovi on jotenkin itselleni parempi materiaali, ei naarmuta, on hellävaraisempi, jne.

--

Tuosta vielä tänä viikonloppuna otan lisää tapettia pois ja sitten vedän tuohon maalit päälle ja joulu mennään tällä ratkaisulla. Koko seinää ei nyt pysty ajallisista ja muista syistä. Muutenkin roskisnurkka jää eriväriseksi.

Varsinainen olohuoneremppa sitten kesällä.

--
edit: laitoin toisen kuvan..

Saahan sitä toki tehdä miten haluaa. En näe tosin pointtia miksi edes kysyä asiaa jos ei kuitenkaan aio noudattaa mitään neuvoja vaan haluaa tehdä vaikean kautta.
 
Saahan sitä toki tehdä miten haluaa. En näe tosin pointtia miksi edes kysyä asiaa jos ei kuitenkaan aio noudattaa mitään neuvoja vaan haluaa tehdä vaikean kautta.

Tuommoinen höyryirroitin on muuten hyvä, mutta siitä tulee paljon kosteutta niin en itse käyttäisi muuta kuin kiviseiniin koska kipsilevyt menee helposti huonoksi siitä vedellä läträämisestä.

Ei pitäisi olla kipsilevyä, vaan betonia ja kohtuullisesti nuo imee vettä.

Lisäksi kesällä on pingviini, jossa on kosteudenpoistotoiminnallisuus.

Sinun metodisi tuntuu maallikosta hitaammalta ja minusta tuntuu (paremman tiedon puutteessa), että yhden tapettikerroksen päälle on maalattu vaaleanvihreällä maalilla. Tai se pinta ei kostunut kunnolla ja nurkasta betoni on tuon väristä, ihan kun sinne olisi sinne olisi mennyt enemmän maalia.

Joka tapauksessa, tämä olisi kesän remppalomani, jos en pääse matkustelemaan. Tavoitteet on pienet, niin, ehkä pystyn siihen myös epäoptimaalisella metodillani. Nyt sain palan tapettia pois ihan ilman höyrystintä ja perustyökaluilla. Vielä vähän, niin pääsen joulun viettämään näillä.

Mikäänhän ei estä koettamasta tavallasi, jos tästä tulee epäoptimaalista, mutta katsotaan nyt näin ensin. Ja vielä ollaan suunnitteluvaiheessa, katsotaan puolen vuoden päästä tarkemmin.

--

Tapetti piti kyllä jo poistaa yhdeltä alueelta, jonne oli kaatunut ja kuivunut ruokaa - eikä se lähtenyt pois, jättäen ikävän tahran, jota koetin raaputtaa ja tuhosin vaan enemmän. Nyt teen siitä siistin ja mennään joulupyhät sillä.

Jos korona näyttää lievittyvän ja kesällä on koko Euroopassa rokotukset kattavasti, niin sitten aloitan uhraamaan viikonloppuja tälle jo kevättalvella ja elän talossa, jossa on paljaita, puolivalmiita seiniä olohuoneessa :)
 
Helvetin paljon paremmin se vuoto tulee esille purukatossa kuin betonikatossa, näin kärvistetysti ja pienessä kaljassa sanoen.
Oli sen verran oivaltavan terävä kommentti, että joitui naurahtamaan :)
On siinä alakerran katossa vähän ( yleensä 30-60mm) betoniakin, siitä se sitten kostuessaan pudottaa tasoitteet/ maalit
Enkä minä niille tiivisteelle takuuta anna, ihan samamat tiivisteet noissa on riippumatta siitä onko kulmayhde/muhvikulma/kaksoismuhvi kyseessä. Tiiviste on NR/SBR-yhdiste, samaa käytetään kaikissa 32>110 viemäreissä (jos puhutaan uposta).
Upon uusin sertifikaatti on VTT-RTH-00033-17_3

Falun osissa ei ole "tiivistepattia" vaan ulkopinta on tasainen


Ei sitä painetta enään tuolla v32:ssa ole kun on avoin pää ja koneissa on muistaakseni 22mm letku. Se pumppukin on aika pieni mikä siellä koneessa on (juuri vaihdoin omaan LG:hen pumput).
Mietin tota sillä, että mun astianpesukone on kytketty 2-altaisen tiskipöydän hajulukkoon. Mikäli hajulukossa on huonompi veto (ei siis täysin tukossa) painaa kone vedet niin, että ne työtyvät tuohon sivualtaaseen (tietää, että on aika rassata hajulukko). => Aiheeseen epäilen, että jos ja kun tuo lattiakaivo (kph-oven edessä) menee osittain tukkoon
tonne valkoiseen putkeen syntyy painetta. (Poistopumput näyttävät olevan saman tasoiset astian-/ pyykinpesukoneissa)

PATENTTIVANNE PROF 17MM 3M SINKITTY näillä (viemärin) kannakointia ei katsota hyvälle, normaalisti kielletään työselityksessä. Vanhoissa asennuksissa oli aika normaalia käyttää vastaavaa vannetta, kaikkiin kannakointiin. Nykyään myös viemärissä pitää estää sivuliike.
Mulle toi on tuttu "reikänauhana", monikäyttöinen tuote. En itse tullut tuota ajatelleeksi, mutta olet oikeassa @A_SA
tapauksessa, "patenttivanne" on huono, koska noin laitettuna putket liikkuvat vedenvirtauksen johdosta =>
riski sille, että tiiviste vähän liikkuu eikä jossain vaiheessa enää palaudu kohdilleen kasvaa kuten vuotoriskikin.
Onhan noita mutta samaa valkoista PP-putkea molemmat, muhvillinen ja muhviton. Onnisella muhvillinen v32x1000 listahinta 12,10/kpl ja muhviton v32x3000 10,90. Kaksoismuhvin listahinta on vajaat 3e. Alennushinnoista en puhu koska ne on firmakohtaisia. Tuo 1m vaan harvoin riittää mihinkään että kannattaa ottaa, varsinkaan tuohon hintaan.
Aika outoa, että ei saisi kuin 1m pituisia muhvillisena @A_SA tapauksessa eteinen on 1m levyinen ja nytkin se on tehty kohdesta putkesta => ei ole mitää syytä jättää naaras-naaras liitosta tuohon eteisen lattiaan. Kulu on aivan mitätön, verrattaessa mitä korjaus maksaa, puhumattakaan siitä, että kohdessa asunnossa kärsitään remontin aiheuttamasta haitasta. Tää siis sillä että, en edelleenkään luota tuohon naaras-naaras liitokseen, mutta aika sen sitten vasta näyttää...

Minusta näyttää siltä, että tossa 2m2 kph:ssa on nyt 2-kattiakaivoa (oven edessä ja suihkun alla). Onko toi kaivo ainut toimiva tapa saada noi 2kpl 32mm viemäriä liitettyä viemärijärjestelmään?
 
Itse otin tapetit pois repimällä pinnan ensin pois, sitten tapetinpoisto "hyytelöä" pienellä maalitelalla nostelin ja maalailin tapetin päälle ja annoin vaikuttaa. Tämä taitaa onnistua halvalla liisterilläkin. Jotenkin tämä konsti piti tapetin kauemmin märkänä, pystyy vetämään monta vuotaa vettymään. Kun bilteman höyrykoneella sai olla heti nyppimässä. Kipsilevyä se toki kastuttaa enemmän, mutta lastulevy/kivi seinälle ok konsti. Kannattaa toivoa ettei kukaan ole lotrannut joskus puuliima tuonne liisterin sekaan.
 
Se liitos on vesilukkoa ennen, jos kaivo menee tukkoon niin vedet koneesta tulee kylppärin lattialle eikä v32 putkeen tule sisäistä ylipainetta.

Vikaiseppa uudestaa kuvaa, siinä on kaikki 3 v32 liitosta käytössä.
Helpompi (lyhyempi) vetää noi v32:set noin, siksi 2 kaivoa. 32mm viemärin maksimi pituus on nykyään 3m.

Jos pelkäät tuota kaksoismuhvia niin sinun pitäis pelätä joka ikistä muhviliitosta.
Tiiviste on urassa ja käytännössä ei liiku urastaan pois. Mutta tässä shokkipaljastus, noi liitokset elää lämpötilan mukaan koska muovilla on iso lämpölaajenemiskerroin, tämän takia putki pitäisi jättää jonkun verran (riippuu putken koosta) irti muhvin pohjasta mutta aika harva asentaja tekee noin.
 
Se liitos on vesilukkoa ennen, jos kaivo menee tukkoon niin vedet koneesta tulee kylppärin lattialle eikä v32 putkeen tule sisäistä ylipainetta.
Niin se tossa rst altaassakin on, mitä siellä putkessa tapahtuu kun virtausaukko pienenee on mulle? Se on ilmeisen selvää, että jos putki on sietä pesukoneen päästä auki vesi menee
Vikaiseppa uudestaa kuvaa, siinä on kaikki 3 v32 liitosta käytössä.
Helpompi (lyhyempi) vetää noi v32:set noin, siksi 2 kaivoa. 32mm viemärin maksimi pituus on nykyään 3m.
yksi pesukonetilan kaivolle toinen koneen poistolle, mikä se kolmas on? Edit: lavuaarin poisto
Mietin tota rakentajan kannalta, jos ton kaivon vois turvallisesti jättää pois se vähentäisi kuluja parantaisi ulkonäköä. Yksi vuotopotenttiaali (kaivo) vähemmän. Toisaalta tosta pääsee tuota kapeaa helpommin (kaivotyypistä riippuen) putsaamaan.
Jos pelkäät tuota kaksoismuhvia niin sinun pitäis pelätä joka ikistä muhviliitosta.
Tiiviste on urassa ja käytännössä ei liiku urastaan pois. Mutta tässä shokkipaljastus, noi liitokset elää lämpötilan mukaan koska muovilla on iso lämpölaajenemiskerroin, tämän takia putki pitäisi jättää jonkun verran (riippuu putken koosta) irti muhvin pohjasta mutta aika harva asentaja tekee noin.
Niin mä pelkäänkin silloin kun puhataan saippuavedestä ja tukoksesta pytkessa. On kuitenkin varmasti turvallisempaa/varmempaa jos käytetään muhvillista putkea veden virtaussuunnassa. => vaikka siinä tiiviste hapertuisi/kuoleutuisi vesi ohjautuisi muhvin ansiosata oikeaan suuntaan kunhan kaivo/putki ei ole tukossa. En siis näe mitään syytä olla käyttämättä muhvillisia viemäriputkia. Varsinkaan piiloon jäävissä rakenteissa, (maata vasten olen vähemmän "huolissani").
 
Viimeksi muokattu:
Vanha lattia piikattu auki:
IMG_20201205_155422_487.jpg


Kaikkien vesiputkien liitokset on hormissa, joten niille ei valitettavasti pysty mitään nyt tekemään.
 
Se liitos on vesilukkoa ennen, jos kaivo menee tukkoon niin vedet koneesta tulee kylppärin lattialle eikä v32 putkeen tule sisäistä ylipainetta.

Vikaiseppa uudestaa kuvaa, siinä on kaikki 3 v32 liitosta käytössä.
Helpompi (lyhyempi) vetää noi v32:set noin, siksi 2 kaivoa. 32mm viemärin maksimi pituus on nykyään 3m.

Jos pelkäät tuota kaksoismuhvia niin sinun pitäis pelätä joka ikistä muhviliitosta.
Tiiviste on urassa ja käytännössä ei liiku urastaan pois. Mutta tässä shokkipaljastus, noi liitokset elää lämpötilan mukaan koska muovilla on iso lämpölaajenemiskerroin, tämän takia putki pitäisi jättää jonkun verran (riippuu putken koosta) irti muhvin pohjasta mutta aika harva asentaja tekee noin.

Mitä tuo viemärin maksimipituus 3m meinaa? Vanhoissa kohteissahan voi pakosti tulla yli 3m vetoja vai miten se tulkitaan? Mitä sitten pitää oikeaoppisesti tehdä jos matka onkin ylitse tuon? Vai meinaaks se ainoastaan tuota 32mm putkikokoa
 
Vanha lattia piikattu auki:
IMG_20201205_155422_487.jpg


Kaikkien vesiputkien liitokset on hormissa, joten niille ei valitettavasti pysty mitään nyt tekemään.
Mikäs putkihässäkkä tonne viemäriin vasemmalla menee?
Fiksu veto avata koko lattia (valu on helpompaa ja tulee helpommin hyvä). Nyt saattaisin? vaihdattaa viemäritkin tossa, jos olis mun.
 
Mitä tuo viemärin maksimipituus 3m meinaa? Vanhoissa kohteissahan voi pakosti tulla yli 3m vetoja vai miten se tulkitaan? Mitä sitten pitää oikeaoppisesti tehdä jos matka onkin ylitse tuon? Vai meinaaks se ainoastaan tuota 32mm putkikokoa
Miettimät ilmeisesti, ettei ohuita 32mm viemäreitä juurikaan tarvita yli 3m:nä (jatketaan tarvittaessa ,toivottavasti muhvillina putkina). Ainakin 110mm viemäreitä tehdään myös 6m pituisina muhvillisina.
 
Mikäs putkihässäkkä tonne viemäriin vasemmalla menee?
Fiksu veto avata koko lattia (valu on helpompaa ja tulee helpommin hyvä). Nyt saattaisin? vaihdattaa viemäritkin tossa, jos olis mun.
Kaikki viemärit on kylpyhuoneen pohjasta uusittu.

Pienet valkoiset putket, jotka lähtevät vasemmasta alanurkasta, ovat vesijohtoja. Vasemmassa nurkassa on se nousuhormi.
 
Kaikki viemärit on kylpyhuoneen pohjasta uusittu.

Pienet valkoiset putket, jotka lähtevät vasemmasta alanurkasta, ovat vesijohtoja. Vasemmassa nurkassa on se nousuhormi.
Onks ne vesiputket lattiassa? En kyl jättäis vanhoja vesijohtoja lattian sisään varsinkaan ilman suojaputkee.

Miettimät ilmeisesti, ettei ohuita 32mm viemäreitä juurikaan tarvita yli 3m:nä (jatketaan tarvittaessa ,toivottavasti muhvillina putkina). Ainakin 110mm viemäreitä tehdään myös 6m pituisina muhvillisina.

Nyt oli siis ilmeisesti kyse säädöksistä eikä tarvikkeiden saatavuudesta.
 
Onks ne vesiputket lattiassa? En kyl jättäis vanhoja vesijohtoja lattian sisään varsinkaan ilman suojaputkee.
Joo, lattiassa menee ja nousee seiniin.

Noille ei valitettavasti voida nyt tehdä mitään. Vaatisi isomman pääsyn nousuhormiin, että voisi tulpata vanhat ja laittaa uusia johtoja.
 
Kaikki viemärit on kylpyhuoneen pohjasta uusittu.

Pienet valkoiset putket, jotka lähtevät vasemmasta alanurkasta, ovat vesijohtoja. Vasemmassa nurkassa on se nousuhormi.
En viitsi enempää naaras-naaras liitokssista..., mutta ihmettelen kyllä sitä, että noi vesijohdot menevät "Wc-istuimen viemärin?" sisään. Jos olis mun en millään malttas olla tosta kohtaa esiin kaivamatta. Ei olis muuten eka kerta kun putkarilta olisi WC-istuimen viemäri unohtunut laittaa. Vai onko se siirretty eteisen seinää vasten? Kuva ei yllä sinne.
 
Ikkunan ja lämpöpatterin välisestä seinästä on saumanauha alkanut irrota rumasti. Mitenhän tuon voisi kotikonstein siistiä?

IMG_20201205_190508.jpg
 
Laki määrittelee tuolle 32mm maksimi pituuden. Vanhoissa määräyksissä ei ollut kyseistä rajoitusta. Tuolla v32 pitäisi päästä 20 promillen kaadoille.
110mm viemärillekkin max pituus tuulettamattomana on 10m (jos wc-istuin on siellä päässä)
Kyllä se vuotaa siitä muhvista vaikka olisi asennettu virtaussuuntaan jos pienet kaadot (v32 pidän 10 promillen kaatoa pienenä).
Tuota v32sta löytyy 1000mm ja 3000mm. V50-v110 250mm, 500mm, 1000mm, 2000mm, 3000mm sekä v110 6000mm pitkänä. Sitten taas v160 ei ole 3000mm pitkänä
110x6000 saa asentaa vain maahan (lämpölaajenemisen takia), rakennuksen sisälle pitää käyttää max 3000mm pitkää putkea.
Pohjalaatan/kantavan alapohjan alla ei taas käyttää v75 pienempää viemäriä.

Valkoiset putket ovat Fincua, muovipinnoitettua kuparia. Muovipinnoite toimii pienenä eristyksenä sekä suojana joka tuo vuodot esille putken päästä.

Wc-istuimen viemärihän on tuossa missä on hämäävä jätesäkki tms, fincut kieppaa jostain ohi.
 
Laki määrittelee tuolle 32mm maksimi pituuden. Vanhoissa määräyksissä ei ollut kyseistä rajoitusta. Tuolla v32 pitäisi päästä 20 promillen kaadoille.
110mm viemärillekkin max pituus tuulettamattomana on 10m (jos wc-istuin on siellä päässä)
Kyllä se vuotaa siitä muhvista vaikka olisi asennettu virtaussuuntaan jos pienet kaadot (v32 pidän 10 promillen kaatoa pienenä).
Tuota v32sta löytyy 1000mm ja 3000mm. V50-v110 250mm, 500mm, 1000mm, 2000mm, 3000mm sekä v110 6000mm pitkänä. Sitten taas v160 ei ole 3000mm pitkänä
110x6000 saa asentaa vain maahan (lämpölaajenemisen takia), rakennuksen sisälle pitää käyttää max 3000mm pitkää putkea.
Pohjalaatan/kantavan alapohjan alla ei taas käyttää v75 pienempää viemäriä.

Valkoiset putket ovat Fincua, muovipinnoitettua kuparia. Muovipinnoite toimii pienenä eristyksenä sekä suojana joka tuo vuodot esille putken päästä.

Wc-istuimen viemärihän on tuossa missä on hämäävä jätesäkki tms, fincut kieppaa jostain ohi.

Tämähän on mielenkiintoista tietoa, aina oppii uutta nähtävästi. Ei tulisi heti ajateltua että jollain lämpölaajenemisella muoviputkessa merkitystä.
 
Harvemmin tarvitsee tuota viemärien lämpölaajenemista miettiä normaalien kiinteistöjen kohdalla. Sadevesilinjoilla tuolla alkaa olemaan merkitystä, delttaT saattaa olla 60-70c ja linjan pituus mitä tahansa 10-50+ metrin välillä.
 
Laki määrittelee tuolle 32mm maksimi pituuden. Vanhoissa määräyksissä ei ollut kyseistä rajoitusta. Tuolla v32 pitäisi päästä 20 promillen kaadoille.
110mm viemärillekkin max pituus tuulettamattomana on 10m (jos wc-istuin on siellä päässä)
Tarkoitatko vaakasuunnassa? Joskua aiemmin sääntö oli 4m vaakasuunnassa.
Kyllä se vuotaa siitä muhvista vaikka olisi asennettu virtaussuuntaan jos pienet kaadot (v32 pidän 10 promillen kaatoa pienenä).
Toi on hyvin mahdollista 1cm metrille on vähän, jos vesi tilapäisesti pakkautuu.
Sanoinkin jo aiemmin, että olisi hyvä nostaa PK:tilan lattiaa => saa paremman kaadon.
Tuota v32sta löytyy 1000mm ja 3000mm. V50-v110 250mm, 500mm, 1000mm, 2000mm, 3000mm sekä v110 6000mm pitkänä. Sitten taas v160 ei ole 3000mm pitkänä
110x6000 saa asentaa vain maahan (lämpölaajenemisen takia), rakennuksen sisälle pitää käyttää max 3000mm pitkää putkea.
Pohjalaatan/kantavan alapohjan alla ei taas käyttää v75 pienempää viemäriä.

Valkoiset putket ovat Fincua, muovipinnoitettua kuparia. Muovipinnoite toimii pienenä eristyksenä sekä suojana joka tuo vuodot esille putken päästä.
Tosta Fincuasta minullakin on vain hyviä kokemuksia, ellei vedenlaatu ole ollut ongelmana.
Wc-istuimen viemärihän on tuossa missä on hämäävä jätesäkki tms, fincut kieppaa jostain ohi.
Joo :) menin tossa halpaan huonohkon kuvan ja uusittujen viemäreiden johdosta, yleensähän noissa käytetään sitä "sinistä" tulpaa viemärinpään suojana (hajut), toimiihan se jätesäkkikin tilapäisenä. No kysyvä ei eksy :)
 
Roiloja sähköille. Perjantaina valvojan kanssa katselmus ja sit alkaa menemään pintoja kiinni.

Roilo1.jpg
Roilo2.jpg
 
Jos on kuivatila niin tapetit ja tapettiliimat huolella pois, primeri alle yleensä laimentamattomana (purkin ohjeiden mukaisesti) ja normaalilla saneerauslaastilla laatat kiinni.

Piti vielä palata tähän ennen kuin käyn hakemassa laatat.

Tapettia tuossa katselin ja on kyllä helvetin lujaa kiinni. Eli kun tapetin irrottaa niin pohja on varmasti kamalassa kunnossa. Ilmeisesti jokin vinyylitapetti kyseessä. Pitääkö pohja saada ihan puhtaaksi primeriä varten, vai saako pohjan jäädä edellisen tapetin jämiä?

Suunnitelma muuttui vielä siltä osin että laatoitetaan myös toista seinää jossa on nyt lasikuitutapetti. Saisiko tuon kuitenkin jättää primerin alle ..ja jos ei niin millä lasikuitutapetin sitten saa irti?

Siis kaikista helpoin tässä olisi jos voisi huoletta kiskoa primeriä kaikkien tapettien päälle ilman huolta.

Laatoitettava alue on yhteensä se pieni 2m x 1,5m.
 
Piti vielä palata tähän ennen kuin käyn hakemassa laatat.

Tapettia tuossa katselin ja on kyllä helvetin lujaa kiinni. Eli kun tapetin irrottaa niin pohja on varmasti kamalassa kunnossa. Ilmeisesti jokin vinyylitapetti kyseessä. Pitääkö pohja saada ihan puhtaaksi primeriä varten, vai saako pohjan jäädä edellisen tapetin jämiä?

Suunnitelma muuttui vielä siltä osin että laatoitetaan myös toista seinää jossa on nyt lasikuitutapetti. Saisiko tuon kuitenkin jättää primerin alle ..ja jos ei niin millä lasikuitutapetin sitten saa irti?

Siis kaikista helpoin tässä olisi jos voisi huoletta kiskoa primeriä kaikkien tapettien päälle ilman huolta.

Laatoitettava alue on yhteensä se pieni 2m x 1,5m.

Parashan on aina että seinissä ei olisi mitään jäämiä vaan puhdas tasainen alusta. Lasikuitutapetti on kuitenkin usein liimattu niin tiukkaan että sitä voi olla todella hankala poistaa, joten uskaltaisin neuvoa että jos tapetti on niin tiukassa että ei selvästi irtoa itsestään / kostuttaessa niin sit vaan päälle laatottaa. Ei siitä pitäisi mitään ongelmaa muodostua vaikka jäisi alle. Syyhän miksi alle jäävät materiaalit yleensä suositellaan poistettavan on se, että laatalla laasteineen on niin paljon painoa että jos vanhat kerrokset on huonosti kiinni niin saattavat revetä irti seinästä ajan kanssa.
Vesieristevalmistajat ei tuollaisesta tykkäisi, mutta koska kyseessä oli kuivatila ei tämäkään ole mikään ongelmaa.
 
KPH raudat.jpg


Rautaa laitettu lattiaan. Kohta päästään täyttämään.

Valvojan katselmus pidetty ja vihreää valoa saatu jatkolle.
 
Joo, sähkölämmitys tulee Heatit-termarilla.

Mukavampi kävellä ja kuivaa varmasti lattian. Yllättävän paljon noi pyyhekuivaimen putket lämmitti aikaisemmin lattiaa.
 
Seinän osittainen tasoitus nyt työn alla projektissa. Yks kerta paikattu monttuja ja muuta. Huomenna hion ja pitää katsoa tuliko tasaista.
Kävin hakemassa timanttilaikan mosaaiikkilaattojen leikkaamiseen. Pitää helvetin monen arkin jokaisen palan sivu leikata kun palat ovat pyöreitä muodoltaan. Kannattaako tolla timantilla leikata laatan alta vai päältä, vai onko merkitystä?
 
Onko kokemusta noista jälkiasennettavista sadesuihkuista? Eli noi mitkä saa tökätä suoraan vanhaan sekoittajaan kiinni? Esim. tällainen Sadesuihkusetti Interia Zara käsisuihkulla kromi

Onko hukkaan heitettyä rahaa?

Edelliseen kämppään ostin jonkun tuon tyyppisen ja onhan sillä normaaliin suihkuun verrattuna iso ero. Taitaa olla vedenpaineistakin kiinni, että miltä tuo sitten suihkuteltaessa tuntuu. Meillä jakoi silloin kommentteja, kun tuntui että vettä ei tule kunnolla ulos vaan "sademaisesti" (niin kuin pointti olikin..) :)
 
Kävin hakemassa timanttilaikan mosaaiikkilaattojen leikkaamiseen. Pitää helvetin monen arkin jokaisen palan sivu leikata kun palat ovat pyöreitä muodoltaan. Kannattaako tolla timantilla leikata laatan alta vai päältä, vai onko merkitystä?
Päältä, ps. ostithan sellaisen "umpikehäisen" etkä "hammastettua" laikkaa, jälkimmäinen repii joten sen kanssa en tiedä miten toimia (teippaa ja ajaa teipin päältä?)...
 
On umpikehäinen. Hyllyssä oli useampaakin ja tutkailun lopuksi huomasinkin, että paketin kuvassa oli mosaiikkilaatan kuva. Se hammastettu oli sitten jollekin järeämmälle tarkoitettu. Okei, eli päältä pitäis tulla nättiä jälkeä. Kiitti infosta. Vielä yksi kysymys perään. Pitäiskö saumanarun lähteä nätisti irti sitten kun laasti on kuivunut, vai pitääkö sen kiskominen tehdä missä kohtaa asennusta?
 
On umpikehäinen. Hyllyssä oli useampaakin ja tutkailun lopuksi huomasinkin, että paketin kuvassa oli mosaiikkilaatan kuva. Se hammastettu oli sitten jollekin järeämmälle tarkoitettu. Okei, eli päältä pitäis tulla nättiä jälkeä. Kiitti infosta. Vielä yksi kysymys perään. Pitäiskö saumanarun lähteä nätisti irti sitten kun laasti on kuivunut, vai pitääkö sen kiskominen tehdä missä kohtaa asennusta?

Suosittelen laatoitukseen tarkoitettua laattaleikkuria tuohon hommaan. Saumanaru lähtee millon tahansa irti, mut voi sen poistaa vaikka pari tuntia laatoituksen jälkeen.
 
Suosittelen laatoitukseen tarkoitettua laattaleikkuria tuohon hommaan. Saumanaru lähtee millon tahansa irti, mut voi sen poistaa vaikka pari tuntia laatoituksen jälkeen.

Toi on sellaista pyöreäksimuotoiltua pientä mosaiikkilaattaa. Kysäisin rautakaupastakin, että millasella laattaleikkurilla tällasta mosaiikkia pystyy leikkaamaan, niin sanoivat että ei muulla kuin timantilla kannata. Ainakin sellaiset perus laattaleikkurit on kooltaan sellaisia, että sen viillon voi tehdä, mutta se taitto ei onnistu laatan muodon vuoksi. Varmaan jos viillon tekee, niin sit toki jollain pihdeillä vois tietenkin napsaista..
Kiitti tipsistä naruun liittyen!
 
Suosittelen laatoitukseen tarkoitettua laattaleikkuria tuohon hommaan.
Ei kait tuo laattaleikkuri kovin kätevä ole kysyttyjen mosaiikkilaattojen kanssa eritoten jos ne on vielä verkossa kiinni? Ja vielä jos ovat kovin pieniä niin eihän sillä leikkurilla saa edes lohkaistua niitä "viivan piirron" jälkeen...
 
Tuossa Montolitin ratkaisu noiden leikkaamiseen, havaintovideo miten taitetaan.


Eihän tuossa muuta mut tuo rälläkkä pitää kauheeta ääntä, repii, pölyä tulee joten joutuu mennä ulos ajamaan ja jälki on aika huonoa.
 
Ei taida onnistua ihan "hinnat alkaen"-vehkeillä samalla tavalla vai auttaako tuollainen pelkkä matto niin paljon - tuskin? Jos huoneen/kaks laatoittaa elämässään niin ainakin kun tuon aparaatin hintaa katsoi niin rälläkkä vaikuttaa ihan soivalta (kirjaimellisesti) peliltä mosaiikille... Ja meneeköhän tuollakaan 1/3 tai 1/4 siivu mosaiikista enää, videossa sen tiililadotun mosaiikin pisti kyllä aika reunasta.
 
Joo ei varmaan onnistu ihan halvimmilla leikkureilla, pitää olla tuon tyylinen tuo katkasu niinkuin tossa leikkurissa. Budjettimiehelle vois olla hyvä hinnat alkaen leikkuri ja sit semmoset pihdit jolla saa taitoksen tehtyä.

Tyylii tälläset
 
Käsityöläisille taas kysymys, sain tutulta pari vuotta sitten mahokisen toyotan? varaosalaatikon purettuna, ja se on tommosta pari senttiä paksua rimaa. Tosta ajattelin liimalevyn liimailla kasaan ja koittaa tehdä yöpöydän kannen. Onko noissa laatikoissa aikanaan käytetty jotain myrkkyjä tai torjunta-aineita jotka voisi esim puuöljyn tai lakan kanssa reagoida?

Toinen kyssäri, rustinsin danish oil haisee, kauankohan tuo haju kestää? Meinasin sitä pistää tohon kanteenkin, mutta kun tein taittopöydän pihalle, niin se viikon jälkeenkin varastossa haisee vielä.
 
Tuli sattumalta huomattua, että ilmanvaihtoputkien höyrynsulun läpivientejä ei ole mitenkään tiivistetty ylä- ja välipohjaan. Luulen että tiivistykset puuttuvat myös kaikista muista läpivienneistä, mutta täytyy vielä tutkia tarkemmin. Talo on rakennettu 2008 joten rakentajalta on turha enää vaatia mitään. Sinänsä ihan vakavarainen firma pirkanmaalla, mutta en nyt viitsi ainakaan vielä alkaa huutelemaan julkisesti heikosta rakentamisen laadusta. Toivottavasti höyrynsulkumuovien liitokset on sentään teipattu kunnolla. Jos ei, niin sitten joutuu harkitsemaan vakavasti myyjälle piilovirheestä valittamista. Helkkarin raskas prosessi vaan.

Osaako täällä joku sanoa miten noita läpivientejä kannattaisi näin jälkikäteen yrittää tiivistää? Läpivienteihin myydään valmiita mansetteja, mutta nyt niitä joutuisi leikkaamaan jotta ne saa laitettua putkien ympärille. Pelkällä teipillä taas on vaikea saada hyvää lopputulosta.
 
Viimein sain rakennusfirman paikalle tekemään. Putkityöt aloitettiin tekemällä läpiviennit ja valmistelut kellarissa olevan hajoituksen uusimiseen. (Taloyhtiö maksoi tuon hajoituksen) Tarkoitus oli jättää savi/hiekka/sammal eristeet paikalleen, mutta kun läpivientiä teki 110mm reikäporalla, lähti ympäriltä 40x40cm puuta. Tilanne siis se, että rakenne alhaalta ylös: pelti, laudoitus, sammal/hiekka/savi oli todennäköisen lattiakaivon porsimisen arviolta 60-luvulla ansiosta pettänyt myös yksi hirsi kolmesta näkyvästä oli kärsinyt lahovaurioita (ei vielä laajuutta tiedossa). Tätä tukee se, että lattiakaivo oli uusittu sekä että lahovauriot koskivat vain tiettyä osaa lattialaudoista. Kustannusarvio ei kuitenkaan ole ihan älytön. Itse kävin yövuoron 3h lapioimassa kaman säkkeihin. Hemmetin pölyistä puuhaa ja perään piti sitten imuroida koko muu asunto, kun lattialla oli parin millin kerros pölyä. Ensi kerralla tajuaa osastoida.

Tässä kellarista uusittava:
5D863B55-109C-49E2-8BBC-F8B1D5F07E0D.jpeg

Ja sitten tuosta lattiasta kuvaa kun lapio on laulanut, näkyy tuossa myös tuleva viemärin läpivienti vasen alanurkka. Huomenna pääsen ottamaan lopputuloksesta kuvia. Käydään suunnittelemassa tulovedet ja minun asunnon viemärit. Yläkerta ja viereinen huoneisto kytkettiin ensin, siellä sentään asutaan. :) Niin ja tässä oli tosiaan myös tuota lahovauriota. Hiekkaa/sammalta/savea oli 35cm päällä. Laudoista menee ruuvimeisseli läpi pahimmillaan.
0C21760D-628D-4838-86D0-7DEB9964E729.jpeg
 
Viimein sain rakennusfirman paikalle tekemään. Putkityöt aloitettiin tekemällä läpiviennit ja valmistelut kellarissa olevan hajoituksen uusimiseen. (Taloyhtiö maksoi tuon hajoituksen) Tarkoitus oli jättää savi/hiekka/sammal eristeet paikalleen, mutta kun läpivientiä teki 110mm reikäporalla, lähti ympäriltä 40x40cm puuta. Tilanne siis se, että rakenne alhaalta ylös: pelti, laudoitus, sammal/hiekka/savi oli todennäköisen lattiakaivon porsimisen arviolta 60-luvulla ansiosta pettänyt myös yksi hirsi kolmesta näkyvästä oli kärsinyt lahovaurioita (ei vielä laajuutta tiedossa). Tätä tukee se, että lattiakaivo oli uusittu sekä että lahovauriot koskivat vain tiettyä osaa lattialaudoista. Kustannusarvio ei kuitenkaan ole ihan älytön. Itse kävin yövuoron 3h lapioimassa kaman säkkeihin. Hemmetin pölyistä puuhaa ja perään piti sitten imuroida koko muu asunto, kun lattialla oli parin millin kerros pölyä. Ensi kerralla tajuaa osastoida.

Tässä kellarista uusittava:
5D863B55-109C-49E2-8BBC-F8B1D5F07E0D.jpeg

Ja sitten tuosta lattiasta kuvaa kun lapio on laulanut, näkyy tuossa myös tuleva viemärin läpivienti vasen alanurkka. Huomenna pääsen ottamaan lopputuloksesta kuvia. Käydään suunnittelemassa tulovedet ja minun asunnon viemärit. Yläkerta ja viereinen huoneisto kytkettiin ensin, siellä sentään asutaan. :) Niin ja tässä oli tosiaan myös tuota lahovauriota. Hiekkaa/sammalta/savea oli 35cm päällä. Laudoista menee ruuvimeisseli läpi pahimmillaan.
0C21760D-628D-4838-86D0-7DEB9964E729.jpeg

Ei ihan tule ilmi millainen asunto ja remontti tuossa kyseessä. On aika huonokuntoisen näköstä kyllä. Sais uusia kaiken melkeen lukuunottamatta tuota kannatinpalkistoa jos se on säilynyt ilman lahoa. Nuo eristeetkin aika kaameeta, melkoisen eloperäistä kampetta niin kerää varmaan aika tehokkaasti kosteutta ja mikrobeja itteensä. Tuo hengittämätön pelti alapuolella ei myöskään auta asiaa. Kantsii olla tarkkana ja käyttää kunnon maskeja, tuolla voi olla mitä vain homeesta asbestiin asti.

Tuli sattumalta huomattua, että ilmanvaihtoputkien höyrynsulun läpivientejä ei ole mitenkään tiivistetty ylä- ja välipohjaan. Luulen että tiivistykset puuttuvat myös kaikista muista läpivienneistä, mutta täytyy vielä tutkia tarkemmin. Talo on rakennettu 2008 joten rakentajalta on turha enää vaatia mitään. Sinänsä ihan vakavarainen firma pirkanmaalla, mutta en nyt viitsi ainakaan vielä alkaa huutelemaan julkisesti heikosta rakentamisen laadusta. Toivottavasti höyrynsulkumuovien liitokset on sentään teipattu kunnolla. Jos ei, niin sitten joutuu harkitsemaan vakavasti myyjälle piilovirheestä valittamista. Helkkarin raskas prosessi vaan.

Osaako täällä joku sanoa miten noita läpivientejä kannattaisi näin jälkikäteen yrittää tiivistää? Läpivienteihin myydään valmiita mansetteja, mutta nyt niitä joutuisi leikkaamaan jotta ne saa laitettua putkien ympärille. Pelkällä teipillä taas on vaikea saada hyvää lopputulosta.

Parashan se olisi jos semmoisen valmiin läpivientilaipan saisi uitettua olemassa olevaan putkeen, mutta on varmaan sisäkatot niin kiinni ettei tämä ole mahdollista. Jos yläkautta pitää tiivistää niin melkeen lähtisin Sitko-teipillä tekemään. Riittävästi eristeitä pois jotta pääsee kunnolla laittamaan ja tiukkaan liimailee niin ettei jää ryppyjä. Myöskin voisi toimia myös valmiin läpivientikappaleen viiltäminen, sit ujuttaa paikalleen ja lopullisen kiinnityksen ja tiivistykset tekee Sitko-teipillä.

Kolmas tapa on tehdä 30mm spu-levystä pala jossa aukko läpiviennille, sit uittaa sen höyrynsulun päälle putkeen kiinni, kiinnittää höyrynsulun levyyn Sitko teipillä ja putken ympäryksen tiivistää uretaanilla.
 
Ei ihan tule ilmi millainen asunto ja remontti tuossa kyseessä. On aika huonokuntoisen näköstä kyllä. Sais uusia kaiken melkeen lukuunottamatta tuota kannatinpalkistoa jos se on säilynyt ilman lahoa. Nuo eristeetkin aika kaameeta, melkoisen eloperäistä kampetta niin kerää varmaan aika tehokkaasti kosteutta ja mikrobeja itteensä. Tuo hengittämätön pelti alapuolella ei myöskään auta asiaa. Kantsii olla tarkkana ja käyttää kunnon maskeja, tuolla voi olla mitä vain homeesta asbestiin asti.
Maski oli kyllä. Ajattelinkin että pelti siinä on ollut osasyyllinen. Kaikki vaihdetaan. Se on selvä. Niskat jää, niidtäkin keskimmäinen kärsinyt lahovaurioista, joten se katsottava myös. Mulla on tuossa urakoitsija joka tekee. Ovat erikoidtuneet kosteusvaurioihin/korjausrakentamiseen, joten onni onnettomuudessa. Puhelimessa puhui jostain kivilevystä pohjalle ja eristeeksi sitten villaa.
100-vuotias puutalo-osake kyseessä.
 
Maski oli kyllä. Ajattelinkin että pelti siinä on ollut osasyyllinen. Kaikki vaihdetaan. Se on selvä. Niskat jää, niidtäkin keskimmäinen kärsinyt lahovaurioista, joten se katsottava myös. Mulla on tuossa urakoitsija joka tekee. Ovat erikoidtuneet kosteusvaurioihin/korjausrakentamiseen, joten onni onnettomuudessa. Puhelimessa puhui jostain kivilevystä pohjalle ja eristeeksi sitten villaa.
100-vuotias puutalo-osake kyseessä.
Minun silmin näytti, että kannattaisi katsoa samantien koko kellari, jos siellä on tollanen pelti katossa. Ei noi vahingot 5-vuodessa synny.
 
Ei taida onnistua ihan "hinnat alkaen"-vehkeillä samalla tavalla vai auttaako tuollainen pelkkä matto niin paljon - tuskin? Jos huoneen/kaks laatoittaa elämässään niin ainakin kun tuon aparaatin hintaa katsoi niin rälläkkä vaikuttaa ihan soivalta (kirjaimellisesti) peliltä mosaiikille... Ja meneeköhän tuollakaan 1/3 tai 1/4 siivu mosaiikista enää, videossa sen tiililadotun mosaiikin pisti kyllä aika reunasta.
Joo ei varmaan onnistu ihan halvimmilla leikkureilla, pitää olla tuon tyylinen tuo katkasu niinkuin tossa leikkurissa. Budjettimiehelle vois olla hyvä hinnat alkaen leikkuri ja sit semmoset pihdit jolla saa taitoksen tehtyä.

Tänään testasin timantilla leikata laattaa, ja hienostihan se menee. Tulee siistiä reunaa eikä riko pintaa yhtään ylimääräistä.
Nyt on seinät maalattu ja primerit levitetty. Huomenna laatoitus sitten alkaa ja valmistuukin. Täytyy vielä tehdessä opetella, kun en ole 20 vuoteen laatoittanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 512
Viestejä
4 863 120
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom