Kodin rempat(DIY)

406CC9BE-1A4A-4F84-84C2-1929DC46C008.jpeg1B3B4126-B462-4FF0-A604-8414550E739F.jpeg
No olihan ne hirret lahoja. En kerennyt työnjohtajalle soittaa tästä, että mitä tuolle pitää tehdä. Vanhat laudat ja pelti nyt poistettu. Ilmeisesti tuohon oli joku kivilevy tarkoitus laittaa, mutta ensin varmasti hirsille tehdään jotain. Taloyhtiön kanssa käytiin katselemassa. Alkoivat jo puhua kilpailutuksesta, johon totesin ettei ole aikaa semmoista odotella. Katsotaan sitten jos/kun muu alapohja uusitaan. Saa nyt nähdä kuinka käy. Minä maksan tuon itse jos menee vaikeaksi. Urakoitsija puhui 500-1000€ haarukasta ennen kuin näki hirsien tilanteen. Eli käytännössä 4-8h työtä, tarvikkeet ja alv.

Asiasta toiseen. Huomenna olisi tarkoitus aloittaa koolaamaan lattiaa. Lankkulattian päälle tulee siis 2x2 koolaus. Eikös tuo kannata laittaa samoin päin kuin lankut ovat? Kehotettiin kiinnittämään erityistä huomiota myös ilmansulkuun. (alapohjassa kun on oletettavasti tuota samaa tavaraa kuin kylppärissä) Laittaisiko ilmansulkupaperin koolauslautojen ja lankun väliin vai koolauslaudan ja lastulevyn väliin? Ekovillan x5 tarkoitus laittaa. Lastulevyn päälle sitten askeläänieriste + laminaatti.

Ai vanhan lankkulattian päälle? Mikäs idea siinä on? Millainen rakenne sinne on nyt kaikenkaikkiaan suunniteltu? Miksikähän sinne allekattoon joku kivilevy laitetaan ja jääkö se lopulliseks pinnaks? Tulee taas sellainen kerros joka ei päästä kosteutta läpi ja mahdolliset vuodot jäävät tulevaisuudessa taas rakenteisiin piiloon. Kuka tuon rakenteen on edes suunnitellut, kai teillä on joku rakennesuunnittelija siellä joka on piirtänyt uudet korjauskuvat?
 
En kyllä noin vanhaan mitään laminaattia laittaisi, tass yksi hengittämätön pinta väliin. Miksi se lankkulattia pitää koolata? Jos se mätä niin repii helvettiin ja korvaa uudella, jos kunnossa niin hio ja lakkaa.

Tekee sitten uuden tai kunnostaa vanhan niin lakkaisin itse, suht helppoa hommaa leveällä pensselillä ja lastalla. Olennaista on vaan hommata niin jämyä lakkaa kuin markkinoilta saa ja sitä vaikka 3 kerrosta. Joku kiillon vesiohenteinen 7. kerroksellakin on ihan paskaa. Kaverille yläkerta tehtiin näin kun maksullinen mies oli ensin alakerran lattian paskonut kiillon kamalla - se tarttis joskus hioa ja tehdä uudestaan, järjetön homma 150m2 roudata kaikki kalusteet mäkeen ja kämpässä ei tartte lakan jälkeen 2 viikkoon viettää aikaa.
 
Ai vanhan lankkulattian päälle? Mikäs idea siinä on? Millainen rakenne sinne on nyt kaikenkaikkiaan suunniteltu? Miksikähän sinne allekattoon joku kivilevy laitetaan ja jääkö se lopulliseks pinnaks? Tulee taas sellainen kerros joka ei päästä kosteutta läpi ja mahdolliset vuodot jäävät tulevaisuudessa taas rakenteisiin piiloon. Kuka tuon rakenteen on edes suunnitellut, kai teillä on joku rakennesuunnittelija siellä joka on piirtänyt uudet korjauskuvat?
Siis tuossa puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Tämä lahovaurio oli puheen asteella niin, että edellisten lahojen lautojen (ja pellin) tilalle tulisi kivilevy, jonka päälle eristys ja sen päälle (siis noiden hirsien) vaneri/vastaava johon voidaan valu tehdä. Sitten vesierkat jne. mutta se oli tosiaan tuo kivilevy ohimennen puhelimessa, en ole tarkemmin vielä keskustellut kun siinä vaiheessa ei ollut kaikki tiedossa. Tämä työnjohtaja on kyllä kokenut rakennusinsinööri, mutta ei rakennesuunnittelija.

edit: ei siis tosiaan jää huomaamatta, jos tulee vettä tuonne alapohjaan, vaikka itse levy ei sitä läpi päästäkään. Tätä on vähän vaikea kuvista tai tekstistä nähdä. Mutta tulee siihen läpiviennit putkille jne. Mutta täytyy vielä kysyä tuosta. Oliko näkemystä mikä olisi tuohon parempi ratkaisu kuin kivilevy?

toinen asia on koolaus, jonka teen lankkulattian päälle. Tähän on kaksi syytä: siihen oli päälle tehty 2 eri muovimattokerrosta ja väleissä oli puukuitulevy + lastulevy. Tämä aiheuttaa sen, että kynnykset ovat mallia korkeat nyt lankulla. Lisäksi kun huoneisto on alun perin ollut kaksi erillistä huoneistoa, lankkulattia menee poikki ja on eri korkeudella eri huoneissa. Sitten on vielä joka huoneessa vanhojen tulisijojen paikat, joissa on valu n. 5-10cm alempana tai ylempänä lankkulattiaa. Siihen vielä kirsikkana kakun päälle tuo lattia on kiero/viettää vähän joka suuntaan. Se ei myöskään ole oikein hiottavissa, kun siinä oli vedetty pitkillä ruuveilla nuo em. Kerrokset kiinni. Aluksi kyllä ajateltiin lankku jättää, mutta se vaatisi uusien asentamista nykyisten tilalle. Siihen jos ryhtyisin, kävisi imuauto välissä ja menisi nuo eristeet ja mahdollisesti koko pohjan rakenne uusiksi. (jos/kun lahoa) Tämä taas menee sen verran isoksi projektiksi, että ei kiitos. :)
Laminaatti tosiaan tulossa, ei ole siitä halvimmasta päästä. Ei heijasta tai ole liukas.
 
Laminaatti tosiaan tulossa, ei ole siitä halvimmasta päästä. Ei heijasta tai ole liukas.
En silti laittaisi, vanhassa kämpässä jalalle kylmä, itsellä betonilaatta + semi huonosti kiinni oleva (siksi en lähtenyt hiomaan&lakkaamaan) palikka parketti jonka päällä laminaatti tuplexilla. Sulla ei ehkä niin paha paha jos on välissä koolausta ja lastulevyä vielä. Toista kertaa en silti lähtisi itselle näin tekemään, mutta 10v sitten esim. vinyylikään ei vielä varsinaisesti loistanut. Tää laminaatti maksoi luokaa 30e/m^2 (quick-step), eikä ole keittiössäkään ottanut 10v:ssä vedesta miksikään, mutta viileä on jälkaan talvella eikä tuo pintakaan lopulta mikään ydinpommin kestävä ole. Tippuva puukko menee läpi heittämällä ja olkkarissakin on mitä ihmeellisimmissä paikoissa mitä ihmeellisempiä vekkejä olettavasti lasten jäljiltä - tosin valmistajan omalla (ei ollut kallis, luokkaa 30e) vahapaikka-sarjalla noista saa kyllä hyvin huomaamattomia...
 
En silti laittaisi, vanhassa kämpässä jalalle kylmä, itsellä betonilaatta + semi huonosti kiinni oleva (siksi en lähtenyt hiomaan&lakkaamaan) palikka parketti jonka päällä laminaatti tuplexilla. Sulla ei ehkä niin paha paha jos on välissä koolausta ja lastulevyä vielä. Toista kertaa en silti lähtisi itselle näin tekemään, mutta 10v sitten esim. vinyylikään ei vielä varsinaisesti loistanut. Tää laminaatti maksoi luokaa 30e/m^2 (quick-step), eikä ole keittiössäkään ottanut 10v:ssä vedesta miksikään, mutta viileä on jälkaan talvella eikä tuo pintakaan lopulta mikään ydinpommin kestävä ole. Tippuva puukko menee läpi heittämällä ja olkkarissakin on mitä ihmeellisimmissä paikoissa mitä ihmeellisempiä vekkejä olettavasti lasten jäljiltä - tosin valmistajan omalla (ei ollut kallis, luokkaa 30e) vahapaikka-sarjalla noista saa kyllä hyvin huomaamattomia...

Ymmärrän kyllä ja tämä onkin tiedossa. Vinyylilattia on poissuljettu, koska en pidä siitä. Oli tuohon parketti myös ehdolla, mutta tein helpon sepeli kengän alla-testin, jolla parketti jäi kauppaan. Niin ja tulee sinne ekovillalevyjä + ilmansulkupaperi, joten luulen ettei lattia ole kylmä. Kerron toki sitten kuinka käy :)
 
Siis tuossa puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Tämä lahovaurio oli puheen asteella niin, että edellisten lahojen lautojen (ja pellin) tilalle tulisi kivilevy, jonka päälle eristys ja sen päälle (siis noiden hirsien) vaneri/vastaava johon voidaan valu tehdä. Sitten vesierkat jne. mutta se oli tosiaan tuo kivilevy ohimennen puhelimessa, en ole tarkemmin vielä keskustellut kun siinä vaiheessa ei ollut kaikki tiedossa. Tämä työnjohtaja on kyllä kokenut rakennusinsinööri, mutta ei rakennesuunnittelija.

edit: ei siis tosiaan jää huomaamatta, jos tulee vettä tuonne alapohjaan, vaikka itse levy ei sitä läpi päästäkään. Tätä on vähän vaikea kuvista tai tekstistä nähdä. Mutta tulee siihen läpiviennit putkille jne. Mutta täytyy vielä kysyä tuosta. Oliko näkemystä mikä olisi tuohon parempi ratkaisu kuin kivilevy?

toinen asia on koolaus, jonka teen lankkulattian päälle. Tähän on kaksi syytä: siihen oli päälle tehty 2 eri muovimattokerrosta ja väleissä oli puukuitulevy + lastulevy. Tämä aiheuttaa sen, että kynnykset ovat mallia korkeat nyt lankulla. Lisäksi kun huoneisto on alun perin ollut kaksi erillistä huoneistoa, lankkulattia menee poikki ja on eri korkeudella eri huoneissa. Sitten on vielä joka huoneessa vanhojen tulisijojen paikat, joissa on valu n. 5-10cm alempana tai ylempänä lankkulattiaa. Siihen vielä kirsikkana kakun päälle tuo lattia on kiero/viettää vähän joka suuntaan. Se ei myöskään ole oikein hiottavissa, kun siinä oli vedetty pitkillä ruuveilla nuo em. Kerrokset kiinni. Aluksi kyllä ajateltiin lankku jättää, mutta se vaatisi uusien asentamista nykyisten tilalle. Siihen jos ryhtyisin, kävisi imuauto välissä ja menisi nuo eristeet ja mahdollisesti koko pohjan rakenne uusiksi. (jos/kun lahoa) Tämä taas menee sen verran isoksi projektiksi, että ei kiitos. :)
Laminaatti tosiaan tulossa, ei ole siitä halvimmasta päästä. Ei heijasta tai ole liukas.

Monesti noihin välipohjiin laitetaan alapuolelle ilmansulkupaperi, koolaus esim laudasta tai 2x2sta tukemaan ja päälle sitten joku pintamateriaali. Mieluummin laittaisin vaikka normaalin vanerin (ei vesivaneri) tai kipsilevyn kuin kivilevyn. En vaan itse näe mitään järkeä laittaa kivilevyä kun se on melko kallista, hengittämätöntä, painavaa ja vaikeasti työstettävää.

Tuosta yläpuolesta taas, tuollainen lattian korottaminen on melko huono ratkaisu ja luulisi että ainakin kynnyksissä tulee ongelmia korotuksesta. Mahtuuko ovet edes aukeamaan korotuksen jälkeen? Jos tuota yläpuolta itse lähtisin tekemään niin heittäisin mäkeen kaikki rojut lattiavasoihin asti. Jos lattiaa täytyy korottaa niin 2x2 vasojen päälle poikittain ja kiilat väliin joilla oikaistaan heitot. Välit täytetään ekovillalla ja näiden päälle sitten ilmansulkupaperi ja uudet lattialaudat. Lopputulos on huomattavasti parempi ja hinta jää halvemmaksi kun iso osa turhasta kamasta jää pois. Myöskin lankkulattian neliöhinta on luultavasti halvempi kuin laadukkaiden laminaattien.

Jos taas lattiaa ei tarvitse korottaa niin sitten voi myös naulata kakkosneloset vanhojen lattiavasojen kylkiin ja näin hoitaa oikaisun. Ei tuo ole sen isompi homma jos ei kosketa vanhoihin eristeisiin.
Tuommoisessa korjaustavassa jossa lyödään aina vaan uutta kampetta vanhan kuran päälle on kuin ampuisi itseään jalkaan.
 
Monesti noihin välipohjiin laitetaan alapuolelle ilmansulkupaperi, koolaus esim laudasta tai 2x2sta tukemaan ja päälle sitten joku pintamateriaali. Mieluummin laittaisin vaikka normaalin vanerin (ei vesivaneri) tai kipsilevyn kuin kivilevyn. En vaan itse näe mitään järkeä laittaa kivilevyä kun se on melko kallista, hengittämätöntä, painavaa ja vaikeasti työstettävää.

Tuosta yläpuolesta taas, tuollainen lattian korottaminen on melko huono ratkaisu ja luulisi että ainakin kynnyksissä tulee ongelmia korotuksesta. Mahtuuko ovet edes aukeamaan korotuksen jälkeen? Jos tuota yläpuolta itse lähtisin tekemään niin heittäisin mäkeen kaikki rojut lattiavasoihin asti. Jos lattiaa täytyy korottaa niin 2x2 vasojen päälle poikittain ja kiilat väliin joilla oikaistaan heitot. Välit täytetään ekovillalla ja näiden päälle sitten ilmansulkupaperi ja uudet lattialaudat. Lopputulos on huomattavasti parempi ja hinta jää halvemmaksi kun iso osa turhasta kamasta jää pois. Myöskin lankkulattian neliöhinta on luultavasti halvempi kuin laadukkaiden laminaattien.

Jos taas lattiaa ei tarvitse korottaa niin sitten voi myös naulata kakkosneloset vanhojen lattiavasojen kylkiin ja näin hoitaa oikaisun. Ei tuo ole sen isompi homma jos ei kosketa vanhoihin eristeisiin.
Tuommoisessa korjaustavassa jossa lyödään aina vaan uutta kampetta vanhan kuran päälle on kuin ampuisi itseään jalkaan.

Kiitoksia kommenteista. Täytyy kysellä tuosta välipohjasta vielä.

Tavallaan tiedän myös tuon että tuo lankkujen päälle koolaaminen ei ole paras ratkaisu. Tilanne on siis niin, että oviaukot on korotettu aikojen saatossa vastaamaan tuota n. 10cm korkeampaa (lankusta) lattiaa. Eli oviaukot näkisin suuremmaksi ongelmaksi jos lankut poistaa.

Tuohon taas, että jättäisin vanhat eristeet sinne, niin siihen jäisi edelleen vanhaa kuraa, joka on sitä jopa kirjaimellisesti, niin en näe terveessä lankussa ongelmaa. Hallituksen pj myös totesi, että tuo koko väli/alapohja täytyy ottaa korjauskohteeksi. Se vaihdetaan sitten alakautta, koska muuten kaikki asunnot joutuisi vetämään lattiat auki.

Onhan tässä myös se aspekti, että tämä tulee itselle, mutta ei viimeiseksi kodiksi. Tai ehkä 40v päästä tuohon voi muuttaa eläkepäiville sijainnin puolesta, mutta silloin taitaa olla remontti pintojenkin osalta edessä. Korostan vielä, että nuo lattialankut ovat huonokuntoiset, mutta eivät lahoja/vastaavaa. Tervettä puuta, joka täynnä ruuvinreikiä ja muuta mukavaa. Kakluulien paikat on korotettu vastaamaan lankkujen päällä olevaa lattiamateriaalia jne. Lisäksi tuon lankun alla on ilmansulkupaperi, joka on sisäilman kannalta hyvä juttu. Nyt siihen tulee sitten vielä toinen paperi pitämään rakenteen alaspäin tiiviimpänä.
 
Kiitoksia kommenteista. Täytyy kysellä tuosta välipohjasta vielä.
Tossa on monta muuttujaa mm. millaiset olosuhteet siellä kellarissa on, joten asiantuntijan käyttöä minäkin suosittelen.
Tavallaan tiedän myös tuon että tuo lankkujen päälle koolaaminen ei ole paras ratkaisu. Tilanne on siis niin, että oviaukot on korotettu aikojen saatossa vastaamaan tuota n. 10cm korkeampaa (lankusta) lattiaa. Eli oviaukot näkisin suuremmaksi ongelmaksi jos lankut poistaa.

Tuohon taas, että jättäisin vanhat eristeet sinne, niin siihen jäisi edelleen vanhaa kuraa, joka on sitä jopa kirjaimellisesti, niin en näe terveessä lankussa ongelmaa. Hallituksen pj myös totesi, että tuo koko väli/alapohja täytyy ottaa korjauskohteeksi. Se vaihdetaan sitten alakautta, koska muuten kaikki asunnot joutuisi vetämään lattiat auki.
Katso, että se oikeasti voidaan kantavia rakenteita myöten korjata sieltä alakautta (lue: että ne voidaan purkaa helposti), muuten se sun tekemä työ menee hukkaan. Eli se sun tekemäsi homma pysyy kasassa vaikka rakenteet alta puretaan,
sen verran pahalta tuo näyttää. En ole aivan varma oletko nyt "oikealla reitillä" työjärjestyksen suhteen.

Onhan tässä myös se aspekti, että tämä tulee itselle, mutta ei viimeiseksi kodiksi.
Ei tuollaista "homepesää" juuri kukaan osta ennenkuin on oikein korjattu
 
Ei tuollaista "homepesää" juuri kukaan osta ennenkuin on oikein korjattu

Tuskimpa +5 vuoden päästä ostajakunta tommosia miettii.

Mekin hankittiin osake johon tuli vesivahinko. Tasakattoinen ja rakenteiden sisällä oleva sadevesiputki tihkunut ajansaatossa. Jäljen kyllä arvaa, tummaa pilkkua täynnä ja valumaakin. Villaa alunperin liian nuukasti laitettu niin kylmä/lämpö päässyt vaikuttamaan ja putki oli kulmaliitoksestakin vielä irti vailla kiinnikkeitä! Huomasi ainoastaan kun saunan katosta (varmaan vastaavan takia oli remontoitukkin muuan vuos aikaisemmin) tuli vettä läpi ja yläkerran seinän paneelit turposi pois pontista.

Talonyhtiö alkanut aluksi millekkään niin kiireellisenä tapauksena aloin itse purkaa materiaa pois. Siinä sitten myöhemmin isännöitsijä ilmoitti että korjaus jää osakkaan vastuulle koska yläkerta oli rakennettu jälkikäteen (osakas 100% vastuussa) . Yhtiökirjoissa ei moisesta mitään mainintaa kun suullinen sopimus ja tuli tässä vaiheessa ilmi. Kerettiin asianajajan juttusille mennä ja naapuri ilmeisesti näki niin heti alkoivat talonyhtiön piikkiin korjaamaan kuten kuuluukin. Alettiin vaihtaa osaketta omakotitaloon piakkoin ja lykkäsivät enimmistön päätöksellä paperit jossa tulee lähes täysin omalla vastuulla kaikki! Onni onnettomuudessa että saatiin vaihtokaupat läpi ja +2 vuotta on jo kaupoista kulunut. Uusi omistaja on saanut uudet vastuupaperit.

Se miksi kerron niin en kyllä nähnyt yhtään villaa roudattavan pois/sisälle vaikka kerta istumalta 8 neliön edestä mustaa villaa ja purkamalla olisi enemmän. Talo yhtiö korjannut "asiallisesti" ja aivan varmasti samat homeiset rakenteet/villat on edelleen siellä.

Ei sillä en tykkää vaihtokauppojen mukana tulleista lumiesteistä ja ränneistä mutta ompahan tieto että omalla vastuulla :kippis:

E: lisäksi samaan aikaan Autolle.com onnistui myymään kuntotarkastetun BMW:n ilmeisesti väärennetyllä papereilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa on monta muuttujaa mm. millaiset olosuhteet siellä kellarissa on, joten asiantuntijan käyttöä minäkin suosittelen.

Katso, että se oikeasti voidaan kantavia rakenteita myöten korjata sieltä alakautta (lue: että ne voidaan purkaa helposti), muuten se sun tekemä työ menee hukkaan. Eli se sun tekemäsi homma pysyy kasassa vaikka rakenteet alta puretaan,
sen verran pahalta tuo näyttää. En ole aivan varma oletko nyt "oikealla reitillä" työjärjestyksen suhteen.


Ei tuollaista "homepesää" juuri kukaan osta ennenkuin on oikein korjattu


Kellari on siis 2/3 maanvaraista betonia ja loput maata. Siellä on talvisin pakkasta jne, ei lämmitystä.

En ole varma mitä tarkoitat työjärjestyksellä? Olen siis purkanut koko muun asunnon rakenteisiin saakka muualta, paitsi lankun osalta. Lankut ovat hirsien päällä tai sitten siinä on vielä välissä korkeuden perusteella jokin ”koroitus”, kuten tuolla kylpyhuoneessa oli. Tuossa tosiaan on kuvassa ehkä hieman pahemman näköinen tilanne, se kun on otettu suoraan vaurioista ja huonohkossa valaistuksessa. Nämä lahot tullaan joka tapauksessa korjaamaan. Loppu asunto jää sitten tarkastamatta a) koska ei itsellä aikaa/ rahaa ja b) koska taloyhtiöllä ei rahaa ja kiinnostusta lähteä purkamaan koko 400m2 talon välipohjarakennetta tässä vaiheessa. Mainittakoon, että tontilla on toinen samanlainen talo, jonka pohjan rakenteesta en itse tiedä.

Itse vaihtotyö alakautta on varmistettu urakoitsijalta olevan ok, jonka vuoksi uskallan laittaa pinnat kiinni. Kellarissa on myös onneksi 2m huonekorkeutta. Se on vaikeampi ja työläämpi, mutta mahdollinen. Eikä tuo tosiaan kaikkien huoneistojen osalta olisi mahdollistakaan yläkautta (ei kaikki osakkaat halua remontoida samaan aikaan lattiaa)

Homepesästä en tiedä, eipä tuossa jää enää muuta kerrottavaa ostajalle kuin ”kaikki muu purettu ja uusittu paitsi lankkulattiaan ei koskettu.”.

Painovoimainen ilmanvaihto, hirsitalo, joka huoneessa korvausilmaventtiili ja riittävä ilmansulku pitävät tuon mahdollisen ”paskan” tuolla alhaalla.

Muutan tähän tosin itse ja jos pientäkin sisäilmaoiretta tulee, tuo vaihtotyö tehdään.
 
Kellari on siis 2/3 maanvaraista betonia ja loput maata. Siellä on talvisin pakkasta jne, ei lämmitystä.
Tosta voisi päätelläm että korjaus kannattaisi miettiä, kuin sulla olisi tuuletettu alapohja
En ole varma mitä tarkoitat työjärjestyksellä? Olen siis purkanut koko muun asunnon rakenteisiin saakka muualta, paitsi lankun osalta. Lankut ovat hirsien päällä tai sitten siinä on vielä välissä korkeuden perusteella jokin ”koroitus”, kuten tuolla kylpyhuoneessa oli. Tuossa tosiaan on kuvassa ehkä hieman pahemman näköinen tilanne, se kun on otettu suoraan vaurioista ja huonohkossa valaistuksessa. Nämä lahot tullaan joka tapauksessa korjaamaan. Loppu asunto jää sitten tarkastamatta a) koska ei itsellä aikaa/ rahaa ja b) koska taloyhtiöllä ei rahaa ja kiinnostusta lähteä purkamaan koko 400m2 talon välipohjarakennetta tässä vaiheessa. Mainittakoon, että tontilla on toinen samanlainen talo, jonka pohjan rakenteesta en itse tiedä.
Sitä, että ei ole minusta järkevää lähteä korjaamaa, kun on erittäin todennäköistä, että hetken päästä puretaan? ne kantavat rakenteet. Jos on pakko päästä asumaan ottaisin silti lattian auki joistain kodin ja katsoisin on tilanne sama kuin kuvassa. Jos on niin... nykyiseen lattiaan vaneri muutamalla ruuvilla kiinni tai vast. ja halpa (ellet tykkää) paksu matto liimaattomana (helppo poistaa) ja asut kunnes eurot riittää kunnolla korjaamiseen.

Jos (tai tässä kun?) rakenteissa on lahoa, sitä pitää poistaa reilusti (n.30-50cm ehjältä näyttävää puutakin).

Itse vaihtotyö alakautta on varmistettu urakoitsijalta olevan ok, jonka vuoksi uskallan laittaa pinnat kiinni. Kellarissa on myös onneksi 2m huonekorkeutta. Se on vaikeampi ja työläämpi, mutta mahdollinen. Eikä tuo tosiaan kaikkien huoneistojen osalta olisi mahdollistakaan yläkautta (ei kaikki osakkaat halua remontoida samaan aikaan lattiaa)
Näkemättä on vaikea varmasti sanoa, mutta yleensä noin tehdessä joutuu tekemään pienissä osissa tukemaan ja homma on hidasta, jos ne kantavat rakenteet pitää uusia.
Homepesästä en tiedä, eipä tuossa jää enää muuta kerrottavaa ostajalle kuin ”kaikki muu purettu ja uusittu paitsi lankkulattiaan ei koskettu.”.
Jos toi lankkulattia on kiinni nauloilla (kuten oletan) niissä huonokuntoisista uusittavissa kantavissa puupalkkeissa, ymmärrät miten hankala homma on alakautta tehtäessä. Minusta on mahdotonta irroittaa lankut ilman, että ne taipuvat irrotuksen aikana. Etkä voi ollanyt varma missä kunnossa ne ovat alapuoleltaan.

Painovoimainen ilmanvaihto, hirsitalo, joka huoneessa korvausilmaventtiili ja riittävä ilmansulku pitävät tuon mahdollisen ”paskan” tuolla alhaalla.

Muutan tähän tosin itse ja jos pientäkin sisäilmaoiretta tulee, tuo vaihtotyö tehdään.
En todellakaan kuulu niihin herkimpiin homeista ja lahoista varoittelijoihin. Mutta tässä suosittelen miettimään, varsinkin jos eurot ovat tuikassa
 
Kellari on siis 2/3 maanvaraista betonia ja loput maata. Siellä on talvisin pakkasta jne, ei lämmitystä.

En ole varma mitä tarkoitat työjärjestyksellä? Olen siis purkanut koko muun asunnon rakenteisiin saakka muualta, paitsi lankun osalta. Lankut ovat hirsien päällä tai sitten siinä on vielä välissä korkeuden perusteella jokin ”koroitus”, kuten tuolla kylpyhuoneessa oli. Tuossa tosiaan on kuvassa ehkä hieman pahemman näköinen tilanne, se kun on otettu suoraan vaurioista ja huonohkossa valaistuksessa. Nämä lahot tullaan joka tapauksessa korjaamaan. Loppu asunto jää sitten tarkastamatta a) koska ei itsellä aikaa/ rahaa ja b) koska taloyhtiöllä ei rahaa ja kiinnostusta lähteä purkamaan koko 400m2 talon välipohjarakennetta tässä vaiheessa. Mainittakoon, että tontilla on toinen samanlainen talo, jonka pohjan rakenteesta en itse tiedä.

Itse vaihtotyö alakautta on varmistettu urakoitsijalta olevan ok, jonka vuoksi uskallan laittaa pinnat kiinni. Kellarissa on myös onneksi 2m huonekorkeutta. Se on vaikeampi ja työläämpi, mutta mahdollinen. Eikä tuo tosiaan kaikkien huoneistojen osalta olisi mahdollistakaan yläkautta (ei kaikki osakkaat halua remontoida samaan aikaan lattiaa)

Homepesästä en tiedä, eipä tuossa jää enää muuta kerrottavaa ostajalle kuin ”kaikki muu purettu ja uusittu paitsi lankkulattiaan ei koskettu.”.

Painovoimainen ilmanvaihto, hirsitalo, joka huoneessa korvausilmaventtiili ja riittävä ilmansulku pitävät tuon mahdollisen ”paskan” tuolla alhaalla.

Muutan tähän tosin itse ja jos pientäkin sisäilmaoiretta tulee, tuo vaihtotyö tehdään.

Nää on vähän sellasia juttuja että ei taloyhtiön pitäis mitään osakkaiden mielipiteitä lattian purkamisesta kysellä vaan ilmoittaa yksselitteisesti että kaikki asunnot korjataan yläkautta ja sillä siisti. Tuo on melkosta hulluutta kun noin isosta tilasta vielä kyse niin korjauksen erotuksessa saatetaan puhua kymppitonnistakin ylimääräistä alakautta tehden. Taloyhtiölainahan tuollaiseen pitäisi hakea ja laittaa lattiat kuntoon. Miksi edes ostaa asuntoa jos ei ole rahaa sen kunnossapitoon.

Rakenteiden kunnosta päätellen remontin aika on nyt eikä joskus hamassa tulevaisuudessa.
 
3 metrinen polykarbonaatista valmistettu valokate näyttäisi jäävän runsaat 30 cm tukipuista ulospäin. Pitääkö valokatetta lyhentää?
 
Nää on vähän sellasia juttuja että ei taloyhtiön pitäis mitään osakkaiden mielipiteitä lattian purkamisesta kysellä vaan ilmoittaa yksselitteisesti että kaikki asunnot korjataan yläkautta ja sillä siisti. Tuo on melkosta hulluutta kun noin isosta tilasta vielä kyse niin korjauksen erotuksessa saatetaan puhua kymppitonnistakin ylimääräistä alakautta tehden. Taloyhtiölainahan tuollaiseen pitäisi hakea ja laittaa lattiat kuntoon. Miksi edes ostaa asuntoa jos ei ole rahaa sen kunnossapitoon.

Rakenteiden kunnosta päätellen remontin aika on nyt eikä joskus hamassa tulevaisuudessa.
Jos taloyhtiö tuon yläkautta tekee ja purkaa kaikkien asuntojen pintamateriaalit (ja saattaa samaan kuntoon) on se käsittääkseni kalliimpi kuin alhaalta päin. Voin toki olla myös väärässä.

Mitä taas tuohon rahaan tulee... kyllä minä varmasti pankista saisin. Kyllä tähän kaikkeen muuhub on jo budjetoitu 30k€. Tässä on suurin ”ongelma” se, että jos lähden taloyhtiön vastuualueelle selkeästi kuuluvia rakenteita omasta pussista maksamaan, ollaan herkästi tilanteessa, jossa minä maksan ensin yksin omani ja hetken päästä muiden omat. Niin tässä jo osittain kävi putkien suhteen, enkä aio enää samaan ”sortua”. Tosiaan tuo lahovaurio oli tuossa 2,8m2 alueella ainakin myös paikallinen. Osa rakenteista täysin terveet ja kuivat. Jopa niistä peltiä vasten olevista laudoista. Tämä ja lahojen sijainti voisi viitata yläpuolelta tulleeseen kosteuteen, joka myös oli homeisista tapeteista havaittavissa keittiön puolella. (Lahovauriot olivat tässä alapuolella) Tämän takia en myöskään itse ala kaikkea heti vaihtamaan.

1890-piirretty talo, ei voi täysin ongelmilta välttyä. Tässä vaiheessa keskustelin hallituksen pj kanssa aiheesta korjausvastikkeen kerääminen, jos kassa kerta tyhjä. Tiedän sen, että ainakin mittakeskus pitäisi uusia ja tuo alapohja repiä auki.
 
Tosta voisi päätelläm että korjaus kannattaisi miettiä, kuin sulla olisi tuuletettu alapohja

Sitä, että ei ole minusta järkevää lähteä korjaamaa, kun on erittäin todennäköistä, että hetken päästä puretaan? ne kantavat rakenteet. Jos on pakko päästä asumaan ottaisin silti lattian auki joistain kodin ja katsoisin on tilanne sama kuin kuvassa. Jos on niin... nykyiseen lattiaan vaneri muutamalla ruuvilla kiinni tai vast. ja halpa (ellet tykkää) paksu matto liimaattomana (helppo poistaa) ja asut kunnes eurot riittää kunnolla korjaamiseen.

Jos (tai tässä kun?) rakenteissa on lahoa, sitä pitää poistaa reilusti (n.30-50cm ehjältä näyttävää puutakin).


Näkemättä on vaikea varmasti sanoa, mutta yleensä noin tehdessä joutuu tekemään pienissä osissa tukemaan ja homma on hidasta, jos ne kantavat rakenteet pitää uusia.

Jos toi lankkulattia on kiinni nauloilla (kuten oletan) niissä huonokuntoisista uusittavissa kantavissa puupalkkeissa, ymmärrät miten hankala homma on alakautta tehtäessä. Minusta on mahdotonta irroittaa lankut ilman, että ne taipuvat irrotuksen aikana. Etkä voi ollanyt varma missä kunnossa ne ovat alapuoleltaan.


En todellakaan kuulu niihin herkimpiin homeista ja lahoista varoittelijoihin. Mutta tässä suosittelen miettimään, varsinkin jos eurot ovat tuikassa
Tuo lattian aiku ottaminen on ihan hyvä neuvo. Taidankin ottaa reunasta jotain. Lisäksi vois irroittaa tuota peltiä alakautta ja tutkailla niitä lautoja. Nehän siellä ensin muuttuvat pölyksi, jos tilanne sama.
Homeesta vielä sananen... oma äitini on ko. Aineelle yliherkkä (pitkäaikainen altistus työpaikalla), eikä lankut paljaanakaan oireita. Ja hänellä oireet tulevat jo 10min oleskelusta.
 
Onko jollain näkemystä uivan lattian asentamisesta keittiöön? Tarkoitus on purkaa omakotitalon vanha keittiö pois ja ennen uusien kalusteiden tuloa vinyylilankut lattiaan ja lasikuitutapetti tasaiseksi. Kelluva vinyylilankkulattia on helpohko asentaa mutta ohjeissa mainitaan ettei keittiön kalusteita saisi asentaa tuohon päälle. Tämä näyttäisi jakavan mielipiteitä; osa ammattilaisistakin on sitä mieltä että normikokoisessa keittiössä lattian päällä olevat kaapit eivät sinänsä aiheuta ongelmia. Mitenköhän toi kannattaisi tehdä. Lattian asentaminen olisi paljon helpompaa jos koko lattian voisi asentaa valmiiksi ja kaapisto siihen päälle.
 
Roilotus ei pitäisi hirveitä maksaa. Parissa tunnissa pitäisi saada katto kyllä roilottua + tunti suojaukseen ja siihen ei mitään erikoismiestä vaadita. Perus duunari ja roilo- ja piikkauskone. Enemmän tuossa maksaa katon uudelleen maalaus.
 
Onko jollain näkemystä uivan lattian asentamisesta keittiöön? Tarkoitus on purkaa omakotitalon vanha keittiö pois ja ennen uusien kalusteiden tuloa vinyylilankut lattiaan ja lasikuitutapetti tasaiseksi. Kelluva vinyylilankkulattia on helpohko asentaa mutta ohjeissa mainitaan ettei keittiön kalusteita saisi asentaa tuohon päälle. Tämä näyttäisi jakavan mielipiteitä; osa ammattilaisistakin on sitä mieltä että normikokoisessa keittiössä lattian päällä olevat kaapit eivät sinänsä aiheuta ongelmia. Mitenköhän toi kannattaisi tehdä. Lattian asentaminen olisi paljon helpompaa jos koko lattian voisi asentaa valmiiksi ja kaapisto siihen päälle.

Älä asenna keittiön alle. Yleensä keittiö asennetaan aina ensin, ja on lattia mikä tahansa, se viedään vaan vähän alasokkelin alle. Sitten astianpesukoneen ja jääkaapin syvennykseen laitetaan esim. vinyyli myös. Jos tapahtuu esimerkiksi vesivahinko, on lattian purkaminen huomattavasti mukavampaa.
 
Onko täälä kodinkonekorjaajaa? Sopivasti joulun alla hajosi AEG induktio liesi. Palaa välkkyen nro 8 ja piste näytöllä. Virtojen katkaisu ei auta. Teki viikko sitten saman ja ajan kanssa palautui ennalleen. Löytyisikö vinkkiä?
 
Onko täälä kodinkonekorjaajaa? Sopivasti joulun alla hajosi AEG induktio liesi. Palaa välkkyen nro 8 ja piste näytöllä. Virtojen katkaisu ei auta. Teki viikko sitten saman ja ajan kanssa palautui ennalleen. Löytyisikö vinkkiä?

Jos virhekoodi on E8 se tarkoittaa että se on liitetty vain yhteen vaiheeseen. Katso sulakekaapista että kaikki kolme sulaketta on ehjät / vikavirrat ylhäällä.
 
Heittäkää joku hyvä jämäkkä väritön liimamassa wc-istuimen kiinnitykseen?

Edellisen laitoin 5v sitten jollain Sika-liimalla joka oli todella hyvä, mutta mielestäni sitä ei enää saa. Olikohan musta tuubi.

Nyt laitoin Sika 112 Crystal clearilla:lla mutta kun 4v meni vähän turhan aikaisin keikkumaan pöntön päälle niin vaikuttaa siltä että liimauksen saa tehdä uusiks....
 
Heittäkää joku hyvä jämäkkä väritön liimamassa wc-istuimen kiinnitykseen?

Edellisen laitoin 5v sitten jollain Sika-liimalla joka oli todella hyvä, mutta mielestäni sitä ei enää saa. Olikohan musta tuubi.

Nyt laitoin Sika 112 Crystal clearilla:lla mutta kun 4v meni vähän turhan aikaisin keikkumaan pöntön päälle niin vaikuttaa siltä että liimauksen saa tehdä uusiks....

Sika Bond T2 on hyvää kamaa pönttöihin, mutta sitä ei taida saada kirkkaana. Valkoinen ei käy ?

Yks vaihtoehto on Kiilto Clear.
 
Älä asenna keittiön alle. Yleensä keittiö asennetaan aina ensin, ja on lattia mikä tahansa, se viedään vaan vähän alasokkelin alle. Sitten astianpesukoneen ja jääkaapin syvennykseen laitetaan esim. vinyyli myös. Jos tapahtuu esimerkiksi vesivahinko, on lattian purkaminen huomattavasti mukavampaa.
Oma timpuri-isäni on asentanut lukuisia keittiöitä ja niihin uivia lattioita alle. Mukaan lukien heidän oma talonsa. Eipä ole ongelmia ilmennyt. Eikö vesivahingon sattuessa ole pienin murhe, jos siellä kaappien alla sattuukin olemaan laminaatti? Toki jokainen tekee miten parhaaksi näkee, mutta mielestäni aivan turhaa työtä.
 
Onko jollain näkemystä uivan lattian asentamisesta keittiöön? Tarkoitus on purkaa omakotitalon vanha keittiö pois ja ennen uusien kalusteiden tuloa vinyylilankut lattiaan ja lasikuitutapetti tasaiseksi. Kelluva vinyylilankkulattia on helpohko asentaa mutta ohjeissa mainitaan ettei keittiön kalusteita saisi asentaa tuohon päälle. Tämä näyttäisi jakavan mielipiteitä; osa ammattilaisistakin on sitä mieltä että normikokoisessa keittiössä lattian päällä olevat kaapit eivät sinänsä aiheuta ongelmia. Mitenköhän toi kannattaisi tehdä. Lattian asentaminen olisi paljon helpompaa jos koko lattian voisi asentaa valmiiksi ja kaapisto siihen päälle.

Laitetaan nyt vastaus tänne taas kerran vaikka aikasemminkin on kysyttä samaa. Omasta mielestäni kiintokalusteiden alle ei pidä asentaa lattiamateriaalia, koska ne estävät lattiamateriaalin luontaisen elämisen. Myöskin valmistajan takuu saattaa raueta jos ohjeissa nimenomaan sanotaan ettei pidä laittee alle. Useita muitakin syitä löytyy kun alkaa tarkemmin miettimään. Eli ensin kalusteet tukevan betonilattian päälle ja tämän jälkeen asennetaan lattiamateriaali+alusmateriaali (asennetaan myös tiskikoneen ja jääkaapin alle vuotokaukaloiden kera) Sauma jätetään etusokkelin taakse piiloon. Huom. Myös kaikkien läpivientien ympärillä täytyy olla noin 5-10mm elämisvara.

Tiedän monia jotka kaikesta huolimatta asentavat lattian kiintokalusteiden alle, mutta jos aletaan tekemään viimeisen päälle ja hifistelemään, niin se on väärä tapa.
 
Olen täysin samaa mieltä, ei kelluvan lattian päälle kiintokalusteita. Myös lattian kannalta parempi asentaa ensin kiintokalusteet ja sitten vasta lattia, ei tarvitse pelätä kolhuja jne pintamateriaalissa tai tehdä kunnon suojauksia. Se tippunut puukko/vasara alkaa vituttamaan muuten uudessa keittiössä.

Pytyn liimauksesta.
Liimaus ja saumaus erikseen. <piste!>
Ensin esim. t2 tms elastisella voimaliimalla kiinni, itse vedän neljällä "viivalla" sivuista, jotkut laittavat laittavat pisteitä sinne tänne. Kun voimaliima on kuivunut kunnolla vedetään jalan ympäri saman värinen silkkari millä on saumattu muu tila. Väritön "liima" on huono valinta koska alkaa kellastumaan ajan saatossa (Muistaakseni Sadolin crystal clear muuttu ihan kusen väriseksi vuodessa vaikka piti olla kellastamatonta).
Toki tuli vuosia ennen tätä järjestystä liimattua ihan perus Sikan värittömällä silkkarilla, säästelemättä silkkaria vaan niin on pysynyt.
Pohja pitää tietenkin olla puhdas.
 
Olen täysin samaa mieltä, ei kelluvan lattian päälle kiintokalusteita. Myös lattian kannalta parempi asentaa ensin kiintokalusteet ja sitten vasta lattia, ei tarvitse pelätä kolhuja jne pintamateriaalissa tai tehdä kunnon suojauksia. Se tippunut puukko/vasara alkaa vituttamaan muuten uudessa keittiössä.

Pytyn liimauksesta.
Liimaus ja saumaus erikseen. <piste!>
Ensin esim. t2 tms elastisella voimaliimalla kiinni, itse vedän neljällä "viivalla" sivuista, jotkut laittavat laittavat pisteitä sinne tänne. Kun voimaliima on kuivunut kunnolla vedetään jalan ympäri saman värinen silkkari millä on saumattu muu tila. Väritön "liima" on huono valinta koska alkaa kellastumaan ajan saatossa (Muistaakseni Sadolin crystal clear muuttu ihan kusen väriseksi vuodessa vaikka piti olla kellastamatonta).
Toki tuli vuosia ennen tätä järjestystä liimattua ihan perus Sikan värittömällä silkkarilla, säästelemättä silkkaria vaan niin on pysynyt.
Pohja pitää tietenkin olla puhdas.

Mulla putkimies varmaan just noin tehnyt, se silikooni just kusenkeltasta. Oon tehnyt sellaisen arvion että johtuu siitä kun kusta lentänyt sen verran ohi niin ajankanssa on imenyt itseensä sen verran että kirkas väri muuttunut kellertäväksi. Pitihän se arvata että tuossakin hommassa heti oikastu kun ei oo vahdittu.
 
Laitetaan nyt vastaus tänne taas kerran vaikka aikasemminkin on kysyttä samaa. Omasta mielestäni kiintokalusteiden alle ei pidä asentaa lattiamateriaalia, koska ne estävät lattiamateriaalin luontaisen elämisen. Myöskin valmistajan takuu saattaa raueta jos ohjeissa nimenomaan sanotaan ettei pidä laittee alle. Useita muitakin syitä löytyy kun alkaa tarkemmin miettimään. Eli ensin kalusteet tukevan betonilattian päälle ja tämän jälkeen asennetaan lattiamateriaali+alusmateriaali (asennetaan myös tiskikoneen ja jääkaapin alle vuotokaukaloiden kera) Sauma jätetään etusokkelin taakse piiloon. Huom. Myös kaikkien läpivientien ympärillä täytyy olla noin 5-10mm elämisvara.

Tiedän monia jotka kaikesta huolimatta asentavat lattian kiintokalusteiden alle, mutta jos aletaan tekemään viimeisen päälle ja hifistelemään, niin se on väärä tapa.

Kymmenkunta keittiötä tässä viime kuukausina tehnyt, eikä yhteenkään ole tullut uivaa lattiaa kalusteiden alle. Ei asiakkaiden tekemänä, eikä minun.
 
Kysymys uiva lattia ja keittiö: Mistä lattia tietää, onko siinä päällä piano vai keittönkaluste? Tai kirjahylly?

Pitääkö kaikki painavat huonekalut jättää tuomatta sisälle, kun ei lattia kestä?

Tämä nyt oli ehkä turhaa provoa, mutta mielestäni turha tehdä näin TI-miehenä asioista liian vaikeita. Jos taas tekisin jollekin toiselle (ammatikseni) laskutettavaa työtä, totta hitossa jättäisin laittamatta alle uivan lattian.
 
Mulla putkimies varmaan just noin tehnyt, se silikooni just kusenkeltasta. Oon tehnyt sellaisen arvion että johtuu siitä kun kusta lentänyt sen verran ohi niin ajankanssa on imenyt itseensä sen verran että kirkas väri muuttunut kellertäväksi. Pitihän se arvata että tuossakin hommassa heti oikastu kun ei oo vahdittu.

Ei tuossa sinänsä ole oikaistu. Kuten sanottua meilläkin tehtiin vuosia liimaukset pelkällä värittömällä silkalla. Ei ne aina ala kellastumaan, tuntuu olevan tähtien asennosta kiinni. Nykyään vain me liimataan voimaliimalla ja joku muu saumaa. Kun putkimiehet vaan ei osaa tehdä nättiä saumaa ;).
 
Kysymys uiva lattia ja keittiö: Mistä lattia tietää, onko siinä päällä piano vai keittönkaluste? Tai kirjahylly?

Pitääkö kaikki painavat huonekalut jättää tuomatta sisälle, kun ei lattia kestä?

Tämä nyt oli ehkä turhaa provoa, mutta mielestäni turha tehdä näin TI-miehenä asioista liian vaikeita. Jos taas tekisin jollekin toiselle (ammatikseni) laskutettavaa työtä, totta hitossa jättäisin laittamatta alle uivan lattian.

Siinä on erona se kun ne keittiön kaapit on ankkuroitu seinään kiinni niin ne kiilaa sen lattian siihen jumiin. Jos alusmateriaali on oikeanlainen niin se lattialla oleva painavakaan kaluste ei estä luontaista elämistä. Ei siinä mitään vaikeaa ole näinkään tehden, ainoastaan työjärjestys on eri. Lisäksi on paljon noita muitakin hyviä puolia jotka puoltavat lattian asentamista jälkikäteen.
 
Kannattaa muistaa että tuo maali on täyshimmeää, eli ei kestä erityisesti kulutusta tai pyyhkimistä märällä. Tuo 2.7L ei myöskään riitä kuin yhteen seinään joten tarviit 9L pöntön koko olohuoneeseen.
Toivottavasti saan pidettyä olkkarini niin siistinä, ettei pyyhkimistä tarvita.
Laitoin alakoululaisen huoneen seinään Harmonyn, sen verran miellyttävämpi valon heijastuvuus oli verrattuna seuraavaan.
Seinässä näyttää kyllä hyvältä ja en usko et olisin yhtä tyytyväinen ollut kiiltävämpään maaliin.

Saa nähdä tuleeko tarvetta kovin pyyhkiä ja jos menee ekalla kerralla huonoksi, niin reklamaatiota Tikkurilaan.
 
Mites saumalaasti. Kävin kiillon purkin hakemassa. Ohjeet selkeät mutta kun mosaiikki niin pitääkö toi erikseen tikuttaa vai saako sienellä nätiksi?
 
Laitoin alakoululaisen huoneen seinään Harmonyn, sen verran miellyttävämpi valon heijastuvuus oli verrattuna seuraavaan.
Seinässä näyttää kyllä hyvältä ja en usko et olisin yhtä tyytyväinen ollut kiiltävämpään maaliin.

Saa nähdä tuleeko tarvetta kovin pyyhkiä ja jos menee ekalla kerralla huonoksi, niin reklamaatiota Tikkurilaan.

Ulkonäöstä olen samaa mieltä, ilman muuta matta on paremman näköinen. Ongelma on vaan siinä kun on täyshimmeä maali niin rätillä pyyhkien on yleensä lähtenyt väriä mukaan kun siinä ei käsittääkseni ole sitä lakkaa suojaamassa.

En oo tuota Harmonya itse kokeillut, mutta ainakin muissa matta maaleissa on ollut tämä ongelma ja näin olen myös kuullut muiden kertovan.

Mites saumalaasti. Kävin kiillon purkin hakemassa. Ohjeet selkeät mutta kun mosaiikki niin pitääkö toi erikseen tikuttaa vai saako sienellä nätiksi?

Ei tarvii tikuttaa, sienellä kevyesti muotoilet. Tosi tarkkana saat olla niiden määrien kanssa. Jos menee väärin niin sävy saattaa muuttuu. Ja ei liikaa kerralla sitäkään jotta kerkeet pesemään.
 
Ulkonäöstä olen samaa mieltä, ilman muuta matta on paremman näköinen. Ongelma on vaan siinä kun on täyshimmeä maali niin rätillä pyyhkien on yleensä lähtenyt väriä mukaan kun siinä ei käsittääkseni ole sitä lakkaa suojaamassa.

En oo tuota Harmonya itse kokeillut, mutta ainakin muissa matta maaleissa on ollut tämä ongelma ja näin olen myös kuullut muiden kertovan.
Voikohan pohjamateriaali vaikuttaa kestävyyteen, kovalta lähtee helpommin maalin pintakuvio?
 
Voikohan pohjamateriaali vaikuttaa kestävyyteen, kovalta lähtee helpommin maalin pintakuvio?

Ei yleensä, lähinnä jos on huonoo pohjamaalia niin voi irrota siitä alustasta se pintamaali, mut ei se siihen itse maalin kestävyyteen vaikuta. Ai miltä Kovalta? Onks se joku maali merkki?
 
Ei yleensä, lähinnä jos on huonoo pohjamaalia niin voi irrota siitä alustasta se pintamaali, mut ei se siihen itse maalin kestävyyteen vaikuta. Ai miltä Kovalta? Onks se joku maali merkki?
Kovalta pohja(pinta)materiaalilta, betoni tms?
Oma kokemus on amatööripohja, satunnaisia maalauksia, ihan pohdiskelua siis....

Käyttänyt yleensä Tikkurilan maaleja ja en muista että olisi pieleen mennyt, etenkään maalin takia.
Jossain vuokra-asunnossa laitettu muun merkkistä maalia ja silläkin kyllä siisti pinta, mutta Tikkurilan tuotteet ollut aavistuksen helpompia saada tasaista jälkeä.
 
Miksi kukaan asentaisi enää tavallista vanhanmallista wc:tä?

Seinä-wc:t ovat parhautta, ja näyttävät paremmilta.
 
Mites saumalaasti. Kävin kiillon purkin hakemassa. Ohjeet selkeät mutta kun mosaiikki niin pitääkö toi erikseen tikuttaa vai saako sienellä nätiksi?
Ei ole pakko mosaiikki lattiassa työläs ja maan vetovoima auttaa, katsot että saumat tulevat täyteen. Ainakin seinissä suosittelen tikutusta (esim. MMJ johdon pätkällä) tulee saumasta sileämpi ( kerää vähemmän likaa) sekä sauma tulee varmemmin täyteen, eikä ropise ajan kanssa irti.
 
Miksi kukaan asentaisi enää tavallista vanhanmallista wc:tä?

Seinä-wc:t ovat parhautta, ja näyttävät paremmilta.

Ehdottomasti olisi meillekin tullut. Ongelmaksi tuli tilan puute/se ettei haluttu sitä koteloa näkyviin. Hyvä ostaa hieno seinä wc, johon todellisuudessa tulee taakse hieman isompi selkänoja. Tämmöisiä on 95% toteutuksista joita nähnyt. Meillä ei ollut teknisesti mahdollista saada tuota seinän sisään, niin jää sitten laittamatta.
 
Näyttäähän ne seinä-wc:t paremmilta ja varmasti helpompi siivota kun ei ole potta lattiaa vasten. Kuitenkaan en itse olisi valmis maksamaan extraa moisesta, etenkään kun kaikki tekniikka tulee näkymättömiin sinne seinän sisään... toki kyllähän nykytekniikkalla löytyy ja saa antureita laitettua ilmaisemaan mahdolliset vesivuodot, mutta oma näkemys on että vanhassa vara parempi ;)
 
Eikai me olla taas alottamassa tätä samaa wc-pönttökeskustelua. Sekin taputeltiin jo ajat sitten.
 
Oma timpuri-isäni on asentanut lukuisia keittiöitä ja niihin uivia lattioita alle. Mukaan lukien heidän oma talonsa. Eipä ole ongelmia ilmennyt. Eikö vesivahingon sattuessa ole pienin murhe, jos siellä kaappien alla sattuukin olemaan laminaatti? Toki jokainen tekee miten parhaaksi näkee, mutta mielestäni aivan turhaa työtä.

Jos haluaa lattian kuivattamisen lisäksi repiä keittiön alakaapistot irti niin mikäs siinä.
 
Kymmenkunta keittiötä tässä viime kuukausina tehnyt, eikä yhteenkään ole tullut uivaa lattiaa kalusteiden alle. Ei asiakkaiden tekemänä, eikä minun.

Kiitos kaikille näkemyksistä. Ehkä alan itsekin kallistumaan siihen että lattiaa ei asenneta kalusteiden alle. Lienee varmempi juttu siten jo pelkästään lattiavalmistajan takuun suhteen.

Onko Weebeellä alan ammattilaisena antaa joku näkemys keittiöistä. Kovasti pohditaan Kvikin ja Puustellin välillä. Onko Puustellin kalliimpi hinta perusteltavissa paremmalla laadulla? Kvikin mallit miellyttävät silmää mutta ei mitään käsitystä siitä millainen laatu noissa on.
 
Nyt viimeistelen keittiön sähköjä ja valoja. Alla näkemykseni pistorasioista ja valaisimista:

3D.jpg


Valot ja rasiat.jpg


Puuttuuko jostain rasia tai onko jokin valoista oudossa paikassa?

PS. Tasojen ym. korkoeroihin ei kannata niin kiinnittää huomiota. Ne hierotaan jiiriin suunnittelijan kanssa.
 
Nyt viimeistelen keittiön sähköjä ja valoja. Alla näkemykseni pistorasioista ja valaisimista:

3D.jpg


Valot ja rasiat.jpg


Puuttuuko jostain rasia tai onko jokin valoista oudossa paikassa?

PS. Tasojen ym. korkoeroihin ei kannata niin kiinnittää huomiota. Ne hierotaan jiiriin suunnittelijan kanssa.
Tuleeko alemmas lainkaan pistorasioita? Mihin imuri tökätään?
 
Kiitos kaikille näkemyksistä. Ehkä alan itsekin kallistumaan siihen että lattiaa ei asenneta kalusteiden alle. Lienee varmempi juttu siten jo pelkästään lattiavalmistajan takuun suhteen.

Onko Weebeellä alan ammattilaisena antaa joku näkemys keittiöistä. Kovasti pohditaan Kvikin ja Puustellin välillä. Onko Puustellin kalliimpi hinta perusteltavissa paremmalla laadulla? Kvikin mallit miellyttävät silmää mutta ei mitään käsitystä siitä millainen laatu noissa on.

Vastaan tuohon myös vaikka kysymystä ei mulle oltukaan osoitettu, just tuoreeltaan asensin itselleni Kvikin keittiön. Nyt kun on kerennyt keittiötä käyttää niin ainakin valkoisella rungolla olevat keittiöt on laadultaan hyviä. Mm. Levyjen päädyissä vaikuttaa olevan rakenteen sisällä muovilistat jotka parantavat huomattavasti kolhujen kestävyyttä ilman että ulkonäkö kärsisi. (Ainakaan kaikilla keittiövalmistajilla ei näitä ole ollut mitä asennellut...) ja kaikki mekanismit on laadukkaita. Hinnaltaan Kvik ei mun käsityksen mukaan ole halvimmasta päästä. Varsinkin tasot on aika kalliita. Myöskin kannattaa huomioida että Kvikin kaapit joutuu kokoamaan itse ellei ota erikseen jotain kasauspalvelua. Tämä on siinä plussaa että ei ole niin tiukka aikataulutuksen kanssa kun on helppo varastoida, mutta ylimääräistä aikaa tähän saa varata. Suunnittelupalvelu Kvikillä on kanssa kokemuksen mukaan erittäin laadukasta, mm. 3D-ohjelmalla saa todella realistisen näköisen lopputuloksen keittiöstä. (Tämäkään ei ole mikään itsestäänselvyys kaikilla valmistajilla.) Kaappien jako on aika tarkkaa koska Kvikiltä ei saa mittatilauskaappeja minkäänlaisia. (Tasot kuitenkin tulee mittojen mukaan.)

Puustelli on mun käsityksen mukaan markkinoiden "keittiö-mersu" jolta pitäisi myös löytyä myös kaikki. Hinta vain on ilmeisesti kalleimmasta ja usein isoin syy kauppojen toteutumattomuuteen. Osa syynä kaiketi kalleuteen on kotimaisuus ja tietty huippulaatu.

Nyt viimeistelen keittiön sähköjä ja valoja. Alla näkemykseni pistorasioista ja valaisimista:

3D.jpg


Valot ja rasiat.jpg


Puuttuuko jostain rasia tai onko jokin valoista oudossa paikassa?

PS. Tasojen ym. korkoeroihin ei kannata niin kiinnittää huomiota. Ne hierotaan jiiriin suunnittelijan kanssa.

Tuo APK tarvii ainakin oman pistorasian. Yleensä oon laittanut pistorasian tuonne allaskaappiin. Samaan kaappiin ei kannata laittaa kun integroidut koneet on tarkkoja tilasta ja aina meinaa olla muutenkin ahasta. Lisäks kone on hyvä saada irroitettua sähköverkosta ilman koneen pihalle ottoa. Onks tuo APK tosiaan tuollainen puolikkaan kaapin kokoinen?

Noista välitilan pistorasioista kommentoin sen verran että yleensä itse laitan yläkaapin alapuolelle semmoset kulmamalliset. Ne on huomaamattomat ja helppo asentaa kun ei oo ihan niin tarkka siitä johdon paikasta. Niissä ainut huonopuoli ehkä se että johto jää näkyviin, mutta yleensä noi kai onkin enemmän sellaseen väliaikaseen käyttöön eri käsikoneille. Toinen hyvä vaihtoehto on pöytätasoon upotettu sellanen pyöräytettävä. Ne vaatii tosin hieman enemmänsähköjen suunnittelulta.

Sulla nähtävästi noihin alalaatikoihin tulossa myös jotain pistorasioita. Niissä saa olla tarkkana että mahtuu laatikot menee kiinni, koska jos se pistorasia osuu laatikon kohalle niin tilaa ei tule olemaan tarpeeksi ellei laatikon tilavuudesta ala tinkimään. Paras paikka on kun saa mitoitettua just ylä- ja alalaatikon väliin poikittain.

Sit vielä nuo kaappien päälle tulevat rasiat. Itse suosittelen laittamaan suoraan yläkaappiin mieluummin, koska mahdolliset muuntajat joutuvat alttiiksi turhalle lialle ja pölylle tuolla kaapin päällä. Lisäksi moni ei putsaa noita kaapin päällisii edes kovin usein niin voi alkaa kuumentuu vanhetessaan. Sit ne myös hankaloittaa sitä mahdollista siivousta kun ovat tiellä kaapin päällä pölyjä pyyhittäessä.

Välitilan valaistukseen suosittelen sellaista ledikiskoa joka tulee yläkaapin etuosan alareunaan. Siinä se valaisee parhaiten koko käytettävän välitilan. Monet tuntuu laittavan takareunaan, mutta en suosittele, koska välitilan lika näkyy paremmin kun valo tulee suoraan päältä ja lisäksi valo ei leviä niin leveälle kuin etureunassa. Muuntaja sit taas tuonne kaapin sisälle. Jos pelottaa että muuntajat vie kaapista sisätilaa, niin ne voi kiinnittää sinne hyllyn alapuolelle sivu- tai takaseinälle johon ei ikinä tule tavaraa.
 
Nyt viimeistelen keittiön sähköjä ja valoja. Alla näkemykseni pistorasioista ja valaisimista:

3D.jpg


Valot ja rasiat.jpg


Puuttuuko jostain rasia tai onko jokin valoista oudossa paikassa?

PS. Tasojen ym. korkoeroihin ei kannata niin kiinnittää huomiota. Ne hierotaan jiiriin suunnittelijan kanssa.
Vähän huoneen kattovalosta riippuen sulla jää toi välitilan "nurkka" pimeäksi=> ehkäpä yksi ledi vielä yläkaapin kylkeen?
Missäs sun Mikroaaltouuni on?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom