Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meinaat siis että urakoitsija laittaa sinne liitoksen, jonka tietää vuotavan 10 vuoden päästä, koska ei ole siitä vastuussa? Ja vähän epäilen, jos täällä foorumilla oleva henkilö voi sanoa tuon vuotavan, voi sen sanoa joku asiantuntija 5v päästä vesivahingon sattuessa. Ja kyllähän se siinä vaiheessa on edelleen se urakoitsija (sen vakuutus) joka lystin maksaa.Urakoitsija vastaa yleensä 2-vuotta omista töistää , törkeissä tapauksissa mahd. 10-vuotta, mikäli sattuu olemaan yritys pystyssä. Lopusta vastannee tässä asukas (teettäjä). Tollasten satunnaisten vuotojen ongelmat saattavat viedä kauan ennenkuin tulevat esiin (sahan puru imee vettä).
Eivät ole tuo on huono liitostapa. Valurautaviemäreissä käytetään, mutta niissä on ulkopuoliset pannat tiivistämässä. Ennen nekin olivat muhviliioksilla.Aa, nyt varmaan tajusin. Eli tarkoitat naaras-naaras -liitoksella muhvia?
Kaksoismuhvi:
Eikö kaikki viemärit ole vastaavanlaisilla liitoksilla?
Ei hän välttämättä sitä tiedä, siitä sitten pahimmillaan keskustellaan kenen maksettavaksi se oikeasti jää. Paljonhan noita etelässä tekevät muunkin maalaiset. Enhän minäkään 100-varmaksi voi asiaa väittää, tosin tossa jo tuli yksi esimerkki.Meinaat siis että urakoitsija laittaa sinne liitoksen, jonka tietää vuotavan 10 vuoden päästä, koska ei ole siitä vastuussa? Ja vähän epäilen, jos täällä foorumilla oleva henkilö voi sanoa tuon vuotavan, voi sen sanoa joku asiantuntija 5v päästä vesivahingon sattuessa. Ja kyllähän se siinä vaiheessa on edelleen se urakoitsija (sen vakuutus) joka lystin maksaa.
Sitähän minä @Lumimies nimimerkiltä kyselin. Hyvin kannakoitu muoviletku??? Liitokset kaivoon/kestävyys?Onko tuolle liitostavalle vaihtoehtoja? Pikaisella perehtymisellä kaikki viemärit näyttävät olevat vastaavilla paloilla kasattuja.
Jokos tuosta todella huonosta tavasta on tullut ns. "yleinen tapa". Minusta on täysin ei asia, kallistusten ollessa kunnossa,No en tiedä onko tuo 32mm putki herkempi vuodoille, mutta ainakin 110mm viemäreitä asennetaan ihan miten päin tahansa... Veikkaan että varsinkin tuollaisessa pienessä vaakaviemärissä ei lopputuloksen kannalta ole mitään väliä kummin päin se on, koska todennäköisesti putken pohjalle kertyy veden kulkua hidastavaa töhnää joka tapauksessa, ja jos liitoksen tiiviste on rikki, pääsee se vuotamaan riippumatta muhvin asennussuunnasta. Toki vuotaa nopeammin, jos muhvi on ns. "väärinpäin".
Joo tossa on minunkin ymmärryksen mukaan naaras-naaras liitos (sata varma en ole). Hyvä, että on pitänyt. Itselle en olisi tuohonkaan antanut laittaa (taisi olla lavuaarin viemäri), tohon on saatavilla kunnollinenkin osa. Toinen mihin tässä kiinnitän huomiota, on toi palkin piikkaus puristupuolelta (yläpinnasta) sitä ei saisi tehdä. Se vie palkilta sen kantokykyä.Tässä alkuperäisen -93 asennetun viemäristön liitoksia:
Vastaavia muhveja käytetty siinäkin ja tuo oli mittausten mukaan täysin kuiva.
Eli näistä voidaan vetää johtopäätös, että muhviliitos on alan käyttämä ja hyväksytty liitostapa?
Voin kyllä käydä urakoitsijan kanssa keskustelun, jos minulla on esittää vaihtoehtoinen liitostapa perusteluineen.
Minusta et voi "hyväksyttyä" tapaa vetää, osin käytetty kyllä. Jos ongelmia ei tule (tossa olla hiekkaa, johon mahd. vähäiset tipat imeytyvät) tapa on OK. Mutta, jos tulee niin tosta sitä syyllistä ensimmäisten joukossa haetaan. Nyky määräyksiä en tunne, mutta Suomi on "Syylisten etsimisen luvattu maa".Eli näistä voidaan vetää johtopäätös, että muhviliitos on alan käyttämä ja hyväksytty liitostapa?
Voin kyllä käydä urakoitsijan kanssa keskustelun, jos minulla on esittää vaihtoehtoinen liitostapa perusteluineen.
Ihan pieni kysymys suunnittelua varten, en kuitenkaan tee ennen kesää.
Täällä on kolme (3) kerrosta tapetteja olohuoneessa ja jos ensi kesänä ei matkustella, niin revin ne kaikki pois ja maalaan seinät. Tästä on hyviä kokemuksia kaikissa muissa huoneissa (= makkari, eteinen, keittiö).
Ongelmana on tuo tapettien repiminen.. Minulla oli joku höyrystinkone, jolla sain ne tasaisesti märäksi ja se helpotti urakkaa, mutta se hajosi jossain vaiheessa eteistä remontoidessa ja mietin, onko tähän parempia ratkaisuja? Enkä haluaisi hioa koneella, pöly on iso ongelma. Mieluummin vaikka raaputan lastalla, niinkuin tein eteisen loput, kun höyrystin hajosi.
Huom! Teen tätä oikeasti vaan jos korona estää matkustamisen kesällä. Jos matkustus on ok, niin öö.. en välttämättä tee.
Tämä nyt sen takia, että sain täältä apua eteiseen joskus 2019, niin 2021 voisi olla seuraava huone.
Oletko koskaan miettinyt, miksi niitä muhveja ei sitten aseteta kaikkia toisinpäin? Eihän sillä pitäisi olla väliä kun kerran pitävät "väärinpäinkin"?Muhviliitos (muhvi kumminpäin tahansa) on yleisesti käytetty ja hyväksytty liitostapa. Mihin kuvittelette että ne tuplamuhviosat on tarkoitettu jos ei käyttöön? Voitte etsiä jostain virallisista lähteistä missä niiden käyttö kielletään...
tässä vielä uponor ohjeet uponor kiinteistöviemäröinti
Näin sitä olen maallikkona pyöritellyt, että käyttöön ne on suunniteltu. Uponorin esitteen kannessakin muhveja ja jatkoja.Muhviliitos (muhvi kumminpäin tahansa) on yleisesti käytetty ja hyväksytty liitostapa. Mihin kuvittelette että ne tuplamuhviosat on tarkoitettu jos ei käyttöön? Voitte etsiä jostain virallisista lähteistä missä niiden käyttö kielletään...
tässä vielä uponor ohjeet uponor kiinteistöviemäröinti
Näin sitä olen maallikkona pyöritellyt, että käyttöön ne on suunniteltu. Uponorin esitteen kannessakin muhveja ja jatkoja.
VTT:ltäkin saanut hyväksyntäpäätökset:
Joo, katsoin samaa. 2014 näyttää vanhentuneen. Nappasin nopsaa vaan Dahlin sivuilta.tuo on vanhentunut, tässä voimassa oleva. Asennussuunta varmaan osittain vanhaa perua kun ennen vanhaan tehtiin lyijällä tiivistys niin voisi kuvitella että se on helpompi tehdä ylhäältäpäin kuin alhaalta. Nykyiset valurauta osat ja putkethan ovat kaikki muhvittomia.
Sertifikaattihaku
sertifikaattihaku.fi
Noi valurautaputket tiivistetää leveällä uritetulla tiivisteellä joka kiristetään rst-pannalla. Riskit työvirheille on vähän erilaiset kuin laittaa putki putken sisään, jossa ei tiedetä miten se sinne meni.tuo on vanhentunut, tässä voimassa oleva. Asennussuunta varmaan osittain vanhaa perua kun ennen vanhaan tehtiin lyijällä tiivistys niin voisi kuvitella että se on helpompi tehdä ylhäältäpäin kuin alhaalta. Nykyiset valurauta osat ja putkethan ovat kaikki muhvittomia.
Sertifikaattihaku
sertifikaattihaku.fi
Voit vetää niihin tapetteihin reikiä sellaiseilla piikkitelalla ja kostuttaa milloin lähtee helpommin irti. Mutta se höyrytin maksaa jotain 20-50€ väliltä ja säästää aikaa ihan hitosti. Kostuttaa sillä höyryttimellä tapettia ja antaa hetken vettyä ennen kuin rupee kiskomaan irti.Ihan pieni kysymys suunnittelua varten, en kuitenkaan tee ennen kesää.
Täällä on kolme (3) kerrosta tapetteja olohuoneessa ja jos ensi kesänä ei matkustella, niin revin ne kaikki pois ja maalaan seinät. Tästä on hyviä kokemuksia kaikissa muissa huoneissa (= makkari, eteinen, keittiö).
Ongelmana on tuo tapettien repiminen.. Minulla oli joku höyrystinkone, jolla sain ne tasaisesti märäksi ja se helpotti urakkaa, mutta se hajosi jossain vaiheessa eteistä remontoidessa ja mietin, onko tähän parempia ratkaisuja? Enkä haluaisi hioa koneella, pöly on iso ongelma. Mieluummin vaikka raaputan lastalla, niinkuin tein eteisen loput, kun höyrystin hajosi.
Huom! Teen tätä oikeasti vaan jos korona estää matkustamisen kesällä. Jos matkustus on ok, niin öö.. en välttämättä tee.
Tämä nyt sen takia, että sain täältä apua eteiseen joskus 2019, niin 2021 voisi olla seuraava huone.
Itsellä hyviä kokemuksia kiillon tapetinpoistoaineesta, geelimäinen koostumus niin pysyy seinässä. Pintakerroksen repinyt yleensä irti jos helposti lähtenyt.Voit vetää niihin tapetteihin reikiä sellaiseilla piikkitelalla ja kostuttaa milloin lähtee helpommin irti. Mutta se höyrytin maksaa jotain 20-50€ väliltä ja säästää aikaa ihan hitosti. Kostuttaa sillä höyryttimellä tapettia ja antaa hetken vettyä ennen kuin rupee kiskomaan irti.
Itsellä hyviä kokemuksia kiillon tapetinpoistoaineesta, geelimäinen koostumus niin pysyy seinässä. Pintakerroksen repinyt yleensä irti jos helposti lähtenyt.
Sit vaan kerros kerrallaan riipimään.
Onko ne tapetit normaalia "paperista" tapettia vai liimalla kiinnitettyä paksua lasikuitutapettia?
Voit vetää niihin tapetteihin reikiä sellaiseilla piikkitelalla ja kostuttaa milloin lähtee helpommin irti. Mutta se höyrytin maksaa jotain 20-50€ väliltä ja säästää aikaa ihan hitosti. Kostuttaa sillä höyryttimellä tapettia ja antaa hetken vettyä ennen kuin rupee kiskomaan irti.
Hyvin "uskallat" takuuta antaa tiivistille. Näissä olen enemmän kannalla "varman päälle mieluummin " kuin yhtään riskillä. (ei ole aivan täysi luotto noihin kaikkiin VVT:n testeihinkään)En jaksanut alkaa lukemaan kaikkia väittelyiltä mutta tuo kaksoismuhvi on ihan hyväksytty tehdas osa asentaa miten päin tahansa ja pitää sitä saippuavettä ihan tarpeeksi seuraavat 30-50v, ensimmäisissä ht-osissa taisi olla asennussuunta mutta se oli synkällä 70-luvulla ja silloin materiaalina oli PVC.
Luuletko, että #4460 tapauksessa on käytetty noita Falun osia?Näitä "normaaleja" ht osia ei saa sekoittaa esim Falun "tasaisiin" osiin joissa tiivisteen leikkautuminen on helpohkoa (johtuen tiivisteen rakenteesta). V32 osilla tosin on mahdollista saada tiiviste kaksinkerroin jos ei käytä liukua.
Toi on hyvä neuvo (saadaan ainakin yksi osatekiä pois ) , tosin lisäisin siihen saippuavettä ja miellellään tukkisen ton kaivon sieltä poistopäästä sekä jos mahdollista vielä vähän painetta. Muistelen, että pyykinpesukone poistaisi veden paineella (pumpulla)?Tuommoisten vetojen testaus on helppoa, pullolla vettä toisesta päästä ja näkee vuotaako.
Tota tuskin monikaan katsoo?Toki pitää katsoa että putkessa muhvin kohdalle ei ole naarmuja tai hiekkaa välissä.
Mitä tarkoitat patenttivanne kannakoinnilla?Mielestäni muuten ihan hyvä mutta patenttivanne-kannakoitia ei pahemmin nykyään hyväksytä (paitsi valun sisään), maksimi kannakeväli 32mm viemärille on muistaakseni 500mm. Myöskään en käyttäisi 88,5 kulmia jos ei ihan pakko ole tilan takia, eli tuo kaivoissa olevan 88,5 tilalle 2x45
Eikös noita 32mm putkia ollut muhvillisinakin (harmaa värinen, oletan laadun samaksi kuin noi 50-100mm viemäriputketkin), jolloin riski olisi yhtä tiivistettä pienempi.Jos vaihtoehtoja HT-osille aletaan etsiä niin silloin joko liimattava (mikä taas on PVC:tä) tai PE sähkömuhvella (kallista)
Jaa jännä kun tässä kolmesta isosta huoneesta otin tuolla lidlin vehkeellä tapetit pois ja moista ei käynytSe halpa höyrytin on vain vedenkeitin josta höyry tulee omalla paineellaan ja kondensoituu siihen isoon "laattaan". Toki se nyt kostuu se tapetti mutta onhan se yhtä sotkemista kun sitä vettä sitten virtaa seinää pitkin aika paljon. Kannattaa laittaa pyyhkeitä seinän ja lattian nurkkaan imemään enimmät vedet pois. Ikinä enää käytä tuollaista.
Jos olet väleissänaapurisi kanssa vie hänen suostumuksellaan radio hänen ja omaan huoneistoosi. Niin kuulette miten nyt toimii. Tota on muuten vaikea parantaa kuin paksuntamalla seinää (irti seinästä lisärunko +villa +Kipsilevy(t) tai vast. Ja liitokset rakenteisiin elastisen tiiviisti.Olisko ok vetästä rivarin seiniin (naapurit molemmilla puolilla) äänieristystä remontin yhteydessä? Nyt rakenne 2xgyproc+villa+2xgyproc ja äänet ei häiritse naapurin puolelta mutta enemmän häiritsee että miten omat mökät kuuluu naapuriin? Mikä olisi hyvä ratkaisu kun seinäpinnat rempataan uusiksi? Itsellä mielessä jos vaikka 5cm villaa ja 1-2 kertaa gyproc päälle? Turhaa hommaa? Vinkkejä?
Kannattaa miettiä myös vaihtoehtoa 6mm saneerauskipsilevy päälle. Toki pitää sitten sähkärin käydä ja joutuu saumat tasoittamaan jne. Mutta ihan kumman kokee helpommaksi.Joo-o, kolme kerrosta - tiedän eteisen kokemuksella, että tuohon menee hirveästi aikaa ja aineita. Kai se on seuraava höyrystin hommattava.
--
..mutta näillä mennään. Kiitos @Ed! ja @MasterBlaster , tässä pukkaa projektia kesällä (matkustusvaraus).
--
Kolmen pienen huoneen kokemuksella, kun vetää laadukkaat maalit pintaan, niin tuosta saa kestävän pinnan vuosiksi eteenpäin. Ja Tikkurilan Luja kestää roiskeita, niin sitä menee roskisnurkkaan, joka nyt on käytännössä siinä kunnossa, että siitä revin tapetit pois jo tänä viikonloppuna. Sitten on yksi alue nurkassa ilman tapettaja ja maalattuna. Siitä laajennan kesällä koko huoneen.
Oikeastaan sen takia tätä mietinkin, kun sieltä löytyi siivottaessa tahra , joka ei lähtenyt millään aineilla, niin sain tapetin hajalle siitä kohtaa.
Kannattaa miettiä myös vaihtoehtoa 6mm saneerauskipsilevy päälle. Toki pitää sitten sähkärin käydä ja joutuu saumat tasoittamaan jne. Mutta ihan kumman kokee helpommaksi.
Mä taas neuvoisin ottamaan sen muovimaton pois. Toki vaatii asbestikartoituksen, mahdollisen asbestipurun ja sitten uutta. Mutta eipähän ainakaan ala siellä kummittelemaan se matto. Näin itse tein. Oli tosin tuuria kun ei asbestia löytynyt.Näin se olisi ehkä helpointa, mutta mieluummin otan vanhat tapetit seinästä pois ja aloitan uusiksi puhtaalta pöydältä. Sitten maalailen omien maalieni päälle, jos on tarvetta. Tai laitan tapetit, mitä näillä näkymin en tule tekemään.
Lattian varmaan teen taas muovimaton päälle, mutta sen takia, että alla on ehkä taas mustaa liimaa, johon täällä neuvottiin, ettei saa koskea.
--
Niin ja tämän homman pitäisi valmistua 2 viikossa, mihin pystyn kyllä kesälomallani, kun on vain yksi huone. Jos en hio mitään (=pölyä), niin voin tehdä seinä kerrallaan.
Edelleen sillä varauksella, etten kesälomallani matkustele.
Yksi kerros halpaa paperia (varmaan 50- tai 60-luvulta), toinen kerros kuvioitua paperia ja päällimmäinen kerros kallista paksua "3d-paperia". Siksi en aiemmin tehnyt mitään, kun täällä oli valmiina hienot ja kalliit tapetit - mutta nyt nekin saa lähteä.
Lasikuitutapetteja ei ole näkynyt. Vanhemmillani on uudessa kämpässään, niin tiedän, miltä ne näyttää.
Aika monta kerrosta näyttää olevan poistettavana. Jos tuo päällimmäinen kerros ei ime kosteutta niin ensin pitäisi saada rei-itettyä se pinta että sitä pystyttäisiin kostuttamaan. Rei-itykseen on olemassa erilaisia työkaluja. Itse kostuttamiseen nuo tapetinpoistoaineet on täyttä roskaa, eli niihin ei kannata sijoittaa. Tuommoinen höyryirroitin on muuten hyvä, mutta siitä tulee paljon kosteutta niin en itse käyttäisi muuta kuin kiviseiniin koska kipsilevyt menee helposti huonoksi siitä vedellä läträämisestä. Paras ja edullisin vaihtoehto on ostaa normaalia tapettiliisteriä, sitä sit kerros telalla tapetin päälle ja annetaan liottua jotai 30+minuuttia. Sit vaan betonia vasten terotetulla teräslastalla pyyhitään tapettikerrokset mäkeen. Homma toistetaan niin monta kertaa kuin vaaditaan kaiken tapetin poistoon.
Helvetin paljon paremmin se vuoto tulee esille purukatossa kuin betonikatossa, näin kärvistetysti ja pienessä kaljassa sanoen. Enkä minä niille tiivisteelle takuuta anna, ihan samamat tiivisteet noissa on riippumatta siitä onko kulmayhde/muhvikulma/kaksoismuhvi kyseessä. Tiiviste on NR/SBR-yhdiste, samaa käytetään kaikissa 32>110 viemäreissä (jos puhutaan uposta).Hyvin "uskallat" takuuta antaa tiivistille. Näissä olen enemmän kannalla "varman päälle mieluummin " kuin yhtään riskillä. (ei ole aivan täysi luotto noihin kaikkiin VVT:n testeihinkään)
Varsinkin kun ovat sahanpurun seassa "alakerran naapurin katossa" .
Luuletko, että #4460 tapauksessa on käytetty noita Falun osia?
Ei sitä painetta enään tuolla v32:ssa ole kun on avoin pää ja koneissa on muistaakseni 22mm letku. Se pumppukin on aika pieni mikä siellä koneessa on (juuri vaihdoin omaan LG:hen pumput).Toi on hyvä neuvo (saadaan ainakin yksi osatekiä pois ) , tosin lisäisin siihen saippuavettä ja miellellään tukkisen ton kaivon sieltä poistopäästä sekä jos mahdollista vielä vähän painetta. Muistelen, että pyykinpesukone poistaisi veden paineella (pumpulla)?
PATENTTIVANNE PROF 17MM 3M SINKITTY näillä (viemärin) kannakointia ei katsota hyvälle, normaalisti kielletään työselityksessä. Vanhoissa asennuksissa oli aika normaalia käyttää vastaavaa vannetta, kaikkiin kannakointiin. Nykyään myös viemärissä pitää estää sivuliike.Mitä tarkoitat patenttivanne kannakoinnilla?
Onhan noita mutta samaa valkoista PP-putkea molemmat, muhvillinen ja muhviton. Onnisella muhvillinen v32x1000 listahinta 12,10/kpl ja muhviton v32x3000 10,90. Kaksoismuhvin listahinta on vajaat 3e. Alennushinnoista en puhu koska ne on firmakohtaisia. Tuo 1m vaan harvoin riittää mihinkään että kannattaa ottaa, varsinkaan tuohon hintaan.Eikös noita 32mm putkia ollut muhvillisinakin (harmaa värinen, oletan laadun samaksi kuin noi 50-100mm viemäriputketkin), jolloin riski olisi yhtä tiivistettä pienempi.
Aikahan se sitten näyttää olisiko ollut turhaa varovaisuutta.
Jaa jännä kun tässä kolmesta isosta huoneesta otin tuolla lidlin vehkeellä tapetit pois ja moista ei käynyt
..tai sitten hitaasti ja varmasti kerros kerrallaan, niinkuin tein eteisen. Revin juuri nyt 1m^2 tuota seinää auki ja kyllä se siitä.
Seinät on betonia. Siinä havainnekuva:
katso liitettä 496384katso liitettä 496388
Ihan selvästi alimmaista tapettia on koetettu vielä maalata, kun tuolla alareunassa on tapetit poistettu.
--
Hain semmoisen tuulilasinpyyhkimiseen tarkoitetun muovilastan Tokmannista, sillä lähti hyvin kostutetut jämät. Muovi on jotenkin itselleni parempi materiaali, ei naarmuta, on hellävaraisempi, jne.
--
Tuosta vielä tänä viikonloppuna otan lisää tapettia pois ja sitten vedän tuohon maalit päälle ja joulu mennään tällä ratkaisulla. Koko seinää ei nyt pysty ajallisista ja muista syistä. Muutenkin roskisnurkka jää eriväriseksi.
Varsinainen olohuoneremppa sitten kesällä.
--
edit: laitoin toisen kuvan..
Saahan sitä toki tehdä miten haluaa. En näe tosin pointtia miksi edes kysyä asiaa jos ei kuitenkaan aio noudattaa mitään neuvoja vaan haluaa tehdä vaikean kautta.
Tuommoinen höyryirroitin on muuten hyvä, mutta siitä tulee paljon kosteutta niin en itse käyttäisi muuta kuin kiviseiniin koska kipsilevyt menee helposti huonoksi siitä vedellä läträämisestä.
Oli sen verran oivaltavan terävä kommentti, että joitui naurahtamaanHelvetin paljon paremmin se vuoto tulee esille purukatossa kuin betonikatossa, näin kärvistetysti ja pienessä kaljassa sanoen.
Mietin tota sillä, että mun astianpesukone on kytketty 2-altaisen tiskipöydän hajulukkoon. Mikäli hajulukossa on huonompi veto (ei siis täysin tukossa) painaa kone vedet niin, että ne työtyvät tuohon sivualtaaseen (tietää, että on aika rassata hajulukko). => Aiheeseen epäilen, että jos ja kun tuo lattiakaivo (kph-oven edessä) menee osittain tukkoonEnkä minä niille tiivisteelle takuuta anna, ihan samamat tiivisteet noissa on riippumatta siitä onko kulmayhde/muhvikulma/kaksoismuhvi kyseessä. Tiiviste on NR/SBR-yhdiste, samaa käytetään kaikissa 32>110 viemäreissä (jos puhutaan uposta).
Upon uusin sertifikaatti on VTT-RTH-00033-17_3
Falun osissa ei ole "tiivistepattia" vaan ulkopinta on tasainen
Ei sitä painetta enään tuolla v32:ssa ole kun on avoin pää ja koneissa on muistaakseni 22mm letku. Se pumppukin on aika pieni mikä siellä koneessa on (juuri vaihdoin omaan LG:hen pumput).
Mulle toi on tuttu "reikänauhana", monikäyttöinen tuote. En itse tullut tuota ajatelleeksi, mutta olet oikeassa @A_SAPATENTTIVANNE PROF 17MM 3M SINKITTY näillä (viemärin) kannakointia ei katsota hyvälle, normaalisti kielletään työselityksessä. Vanhoissa asennuksissa oli aika normaalia käyttää vastaavaa vannetta, kaikkiin kannakointiin. Nykyään myös viemärissä pitää estää sivuliike.
Aika outoa, että ei saisi kuin 1m pituisia muhvillisena @A_SA tapauksessa eteinen on 1m levyinen ja nytkin se on tehty kohdesta putkesta => ei ole mitää syytä jättää naaras-naaras liitosta tuohon eteisen lattiaan. Kulu on aivan mitätön, verrattaessa mitä korjaus maksaa, puhumattakaan siitä, että kohdessa asunnossa kärsitään remontin aiheuttamasta haitasta. Tää siis sillä että, en edelleenkään luota tuohon naaras-naaras liitokseen, mutta aika sen sitten vasta näyttää...Onhan noita mutta samaa valkoista PP-putkea molemmat, muhvillinen ja muhviton. Onnisella muhvillinen v32x1000 listahinta 12,10/kpl ja muhviton v32x3000 10,90. Kaksoismuhvin listahinta on vajaat 3e. Alennushinnoista en puhu koska ne on firmakohtaisia. Tuo 1m vaan harvoin riittää mihinkään että kannattaa ottaa, varsinkaan tuohon hintaan.
Niin se tossa rst altaassakin on, mitä siellä putkessa tapahtuu kun virtausaukko pienenee on mulle? Se on ilmeisen selvää, että jos putki on sietä pesukoneen päästä auki vesi meneeSe liitos on vesilukkoa ennen, jos kaivo menee tukkoon niin vedet koneesta tulee kylppärin lattialle eikä v32 putkeen tule sisäistä ylipainetta.
yksi pesukonetilan kaivolle toinen koneen poistolle, mikä se kolmas on? Edit: lavuaarin poistoVikaiseppa uudestaa kuvaa, siinä on kaikki 3 v32 liitosta käytössä.
Helpompi (lyhyempi) vetää noi v32:set noin, siksi 2 kaivoa. 32mm viemärin maksimi pituus on nykyään 3m.
Niin mä pelkäänkin silloin kun puhataan saippuavedestä ja tukoksesta pytkessa. On kuitenkin varmasti turvallisempaa/varmempaa jos käytetään muhvillista putkea veden virtaussuunnassa. => vaikka siinä tiiviste hapertuisi/kuoleutuisi vesi ohjautuisi muhvin ansiosata oikeaan suuntaan kunhan kaivo/putki ei ole tukossa. En siis näe mitään syytä olla käyttämättä muhvillisia viemäriputkia. Varsinkaan piiloon jäävissä rakenteissa, (maata vasten olen vähemmän "huolissani").Jos pelkäät tuota kaksoismuhvia niin sinun pitäis pelätä joka ikistä muhviliitosta.
Tiiviste on urassa ja käytännössä ei liiku urastaan pois. Mutta tässä shokkipaljastus, noi liitokset elää lämpötilan mukaan koska muovilla on iso lämpölaajenemiskerroin, tämän takia putki pitäisi jättää jonkun verran (riippuu putken koosta) irti muhvin pohjasta mutta aika harva asentaja tekee noin.
Se liitos on vesilukkoa ennen, jos kaivo menee tukkoon niin vedet koneesta tulee kylppärin lattialle eikä v32 putkeen tule sisäistä ylipainetta.
Vikaiseppa uudestaa kuvaa, siinä on kaikki 3 v32 liitosta käytössä.
Helpompi (lyhyempi) vetää noi v32:set noin, siksi 2 kaivoa. 32mm viemärin maksimi pituus on nykyään 3m.
Jos pelkäät tuota kaksoismuhvia niin sinun pitäis pelätä joka ikistä muhviliitosta.
Tiiviste on urassa ja käytännössä ei liiku urastaan pois. Mutta tässä shokkipaljastus, noi liitokset elää lämpötilan mukaan koska muovilla on iso lämpölaajenemiskerroin, tämän takia putki pitäisi jättää jonkun verran (riippuu putken koosta) irti muhvin pohjasta mutta aika harva asentaja tekee noin.
Mikäs putkihässäkkä tonne viemäriin vasemmalla menee?Vanha lattia piikattu auki:
Kaikkien vesiputkien liitokset on hormissa, joten niille ei valitettavasti pysty mitään nyt tekemään.
Miettimät ilmeisesti, ettei ohuita 32mm viemäreitä juurikaan tarvita yli 3m:nä (jatketaan tarvittaessa ,toivottavasti muhvillina putkina). Ainakin 110mm viemäreitä tehdään myös 6m pituisina muhvillisina.Mitä tuo viemärin maksimipituus 3m meinaa? Vanhoissa kohteissahan voi pakosti tulla yli 3m vetoja vai miten se tulkitaan? Mitä sitten pitää oikeaoppisesti tehdä jos matka onkin ylitse tuon? Vai meinaaks se ainoastaan tuota 32mm putkikokoa