Kodin rempat(DIY)

Mikäs putkihässäkkä tonne viemäriin vasemmalla menee?
Fiksu veto avata koko lattia (valu on helpompaa ja tulee helpommin hyvä). Nyt saattaisin? vaihdattaa viemäritkin tossa, jos olis mun.
Kaikki viemärit on kylpyhuoneen pohjasta uusittu.

Pienet valkoiset putket, jotka lähtevät vasemmasta alanurkasta, ovat vesijohtoja. Vasemmassa nurkassa on se nousuhormi.
 
Kaikki viemärit on kylpyhuoneen pohjasta uusittu.

Pienet valkoiset putket, jotka lähtevät vasemmasta alanurkasta, ovat vesijohtoja. Vasemmassa nurkassa on se nousuhormi.
Onks ne vesiputket lattiassa? En kyl jättäis vanhoja vesijohtoja lattian sisään varsinkaan ilman suojaputkee.

Miettimät ilmeisesti, ettei ohuita 32mm viemäreitä juurikaan tarvita yli 3m:nä (jatketaan tarvittaessa ,toivottavasti muhvillina putkina). Ainakin 110mm viemäreitä tehdään myös 6m pituisina muhvillisina.

Nyt oli siis ilmeisesti kyse säädöksistä eikä tarvikkeiden saatavuudesta.
 
Onks ne vesiputket lattiassa? En kyl jättäis vanhoja vesijohtoja lattian sisään varsinkaan ilman suojaputkee.
Joo, lattiassa menee ja nousee seiniin.

Noille ei valitettavasti voida nyt tehdä mitään. Vaatisi isomman pääsyn nousuhormiin, että voisi tulpata vanhat ja laittaa uusia johtoja.
 
Kaikki viemärit on kylpyhuoneen pohjasta uusittu.

Pienet valkoiset putket, jotka lähtevät vasemmasta alanurkasta, ovat vesijohtoja. Vasemmassa nurkassa on se nousuhormi.
En viitsi enempää naaras-naaras liitokssista..., mutta ihmettelen kyllä sitä, että noi vesijohdot menevät "Wc-istuimen viemärin?" sisään. Jos olis mun en millään malttas olla tosta kohtaa esiin kaivamatta. Ei olis muuten eka kerta kun putkarilta olisi WC-istuimen viemäri unohtunut laittaa. Vai onko se siirretty eteisen seinää vasten? Kuva ei yllä sinne.
 
Ikkunan ja lämpöpatterin välisestä seinästä on saumanauha alkanut irrota rumasti. Mitenhän tuon voisi kotikonstein siistiä?

IMG_20201205_190508.jpg
 
Laki määrittelee tuolle 32mm maksimi pituuden. Vanhoissa määräyksissä ei ollut kyseistä rajoitusta. Tuolla v32 pitäisi päästä 20 promillen kaadoille.
110mm viemärillekkin max pituus tuulettamattomana on 10m (jos wc-istuin on siellä päässä)
Kyllä se vuotaa siitä muhvista vaikka olisi asennettu virtaussuuntaan jos pienet kaadot (v32 pidän 10 promillen kaatoa pienenä).
Tuota v32sta löytyy 1000mm ja 3000mm. V50-v110 250mm, 500mm, 1000mm, 2000mm, 3000mm sekä v110 6000mm pitkänä. Sitten taas v160 ei ole 3000mm pitkänä
110x6000 saa asentaa vain maahan (lämpölaajenemisen takia), rakennuksen sisälle pitää käyttää max 3000mm pitkää putkea.
Pohjalaatan/kantavan alapohjan alla ei taas käyttää v75 pienempää viemäriä.

Valkoiset putket ovat Fincua, muovipinnoitettua kuparia. Muovipinnoite toimii pienenä eristyksenä sekä suojana joka tuo vuodot esille putken päästä.

Wc-istuimen viemärihän on tuossa missä on hämäävä jätesäkki tms, fincut kieppaa jostain ohi.
 
Laki määrittelee tuolle 32mm maksimi pituuden. Vanhoissa määräyksissä ei ollut kyseistä rajoitusta. Tuolla v32 pitäisi päästä 20 promillen kaadoille.
110mm viemärillekkin max pituus tuulettamattomana on 10m (jos wc-istuin on siellä päässä)
Kyllä se vuotaa siitä muhvista vaikka olisi asennettu virtaussuuntaan jos pienet kaadot (v32 pidän 10 promillen kaatoa pienenä).
Tuota v32sta löytyy 1000mm ja 3000mm. V50-v110 250mm, 500mm, 1000mm, 2000mm, 3000mm sekä v110 6000mm pitkänä. Sitten taas v160 ei ole 3000mm pitkänä
110x6000 saa asentaa vain maahan (lämpölaajenemisen takia), rakennuksen sisälle pitää käyttää max 3000mm pitkää putkea.
Pohjalaatan/kantavan alapohjan alla ei taas käyttää v75 pienempää viemäriä.

Valkoiset putket ovat Fincua, muovipinnoitettua kuparia. Muovipinnoite toimii pienenä eristyksenä sekä suojana joka tuo vuodot esille putken päästä.

Wc-istuimen viemärihän on tuossa missä on hämäävä jätesäkki tms, fincut kieppaa jostain ohi.

Tämähän on mielenkiintoista tietoa, aina oppii uutta nähtävästi. Ei tulisi heti ajateltua että jollain lämpölaajenemisella muoviputkessa merkitystä.
 
Harvemmin tarvitsee tuota viemärien lämpölaajenemista miettiä normaalien kiinteistöjen kohdalla. Sadevesilinjoilla tuolla alkaa olemaan merkitystä, delttaT saattaa olla 60-70c ja linjan pituus mitä tahansa 10-50+ metrin välillä.
 
Laki määrittelee tuolle 32mm maksimi pituuden. Vanhoissa määräyksissä ei ollut kyseistä rajoitusta. Tuolla v32 pitäisi päästä 20 promillen kaadoille.
110mm viemärillekkin max pituus tuulettamattomana on 10m (jos wc-istuin on siellä päässä)
Tarkoitatko vaakasuunnassa? Joskua aiemmin sääntö oli 4m vaakasuunnassa.
Kyllä se vuotaa siitä muhvista vaikka olisi asennettu virtaussuuntaan jos pienet kaadot (v32 pidän 10 promillen kaatoa pienenä).
Toi on hyvin mahdollista 1cm metrille on vähän, jos vesi tilapäisesti pakkautuu.
Sanoinkin jo aiemmin, että olisi hyvä nostaa PK:tilan lattiaa => saa paremman kaadon.
Tuota v32sta löytyy 1000mm ja 3000mm. V50-v110 250mm, 500mm, 1000mm, 2000mm, 3000mm sekä v110 6000mm pitkänä. Sitten taas v160 ei ole 3000mm pitkänä
110x6000 saa asentaa vain maahan (lämpölaajenemisen takia), rakennuksen sisälle pitää käyttää max 3000mm pitkää putkea.
Pohjalaatan/kantavan alapohjan alla ei taas käyttää v75 pienempää viemäriä.

Valkoiset putket ovat Fincua, muovipinnoitettua kuparia. Muovipinnoite toimii pienenä eristyksenä sekä suojana joka tuo vuodot esille putken päästä.
Tosta Fincuasta minullakin on vain hyviä kokemuksia, ellei vedenlaatu ole ollut ongelmana.
Wc-istuimen viemärihän on tuossa missä on hämäävä jätesäkki tms, fincut kieppaa jostain ohi.
Joo :) menin tossa halpaan huonohkon kuvan ja uusittujen viemäreiden johdosta, yleensähän noissa käytetään sitä "sinistä" tulpaa viemärinpään suojana (hajut), toimiihan se jätesäkkikin tilapäisenä. No kysyvä ei eksy :)
 
Roiloja sähköille. Perjantaina valvojan kanssa katselmus ja sit alkaa menemään pintoja kiinni.

Roilo1.jpg
Roilo2.jpg
 
Jos on kuivatila niin tapetit ja tapettiliimat huolella pois, primeri alle yleensä laimentamattomana (purkin ohjeiden mukaisesti) ja normaalilla saneerauslaastilla laatat kiinni.

Piti vielä palata tähän ennen kuin käyn hakemassa laatat.

Tapettia tuossa katselin ja on kyllä helvetin lujaa kiinni. Eli kun tapetin irrottaa niin pohja on varmasti kamalassa kunnossa. Ilmeisesti jokin vinyylitapetti kyseessä. Pitääkö pohja saada ihan puhtaaksi primeriä varten, vai saako pohjan jäädä edellisen tapetin jämiä?

Suunnitelma muuttui vielä siltä osin että laatoitetaan myös toista seinää jossa on nyt lasikuitutapetti. Saisiko tuon kuitenkin jättää primerin alle ..ja jos ei niin millä lasikuitutapetin sitten saa irti?

Siis kaikista helpoin tässä olisi jos voisi huoletta kiskoa primeriä kaikkien tapettien päälle ilman huolta.

Laatoitettava alue on yhteensä se pieni 2m x 1,5m.
 
Piti vielä palata tähän ennen kuin käyn hakemassa laatat.

Tapettia tuossa katselin ja on kyllä helvetin lujaa kiinni. Eli kun tapetin irrottaa niin pohja on varmasti kamalassa kunnossa. Ilmeisesti jokin vinyylitapetti kyseessä. Pitääkö pohja saada ihan puhtaaksi primeriä varten, vai saako pohjan jäädä edellisen tapetin jämiä?

Suunnitelma muuttui vielä siltä osin että laatoitetaan myös toista seinää jossa on nyt lasikuitutapetti. Saisiko tuon kuitenkin jättää primerin alle ..ja jos ei niin millä lasikuitutapetin sitten saa irti?

Siis kaikista helpoin tässä olisi jos voisi huoletta kiskoa primeriä kaikkien tapettien päälle ilman huolta.

Laatoitettava alue on yhteensä se pieni 2m x 1,5m.

Parashan on aina että seinissä ei olisi mitään jäämiä vaan puhdas tasainen alusta. Lasikuitutapetti on kuitenkin usein liimattu niin tiukkaan että sitä voi olla todella hankala poistaa, joten uskaltaisin neuvoa että jos tapetti on niin tiukassa että ei selvästi irtoa itsestään / kostuttaessa niin sit vaan päälle laatottaa. Ei siitä pitäisi mitään ongelmaa muodostua vaikka jäisi alle. Syyhän miksi alle jäävät materiaalit yleensä suositellaan poistettavan on se, että laatalla laasteineen on niin paljon painoa että jos vanhat kerrokset on huonosti kiinni niin saattavat revetä irti seinästä ajan kanssa.
Vesieristevalmistajat ei tuollaisesta tykkäisi, mutta koska kyseessä oli kuivatila ei tämäkään ole mikään ongelmaa.
 
KPH raudat.jpg


Rautaa laitettu lattiaan. Kohta päästään täyttämään.

Valvojan katselmus pidetty ja vihreää valoa saatu jatkolle.
 
Joo, sähkölämmitys tulee Heatit-termarilla.

Mukavampi kävellä ja kuivaa varmasti lattian. Yllättävän paljon noi pyyhekuivaimen putket lämmitti aikaisemmin lattiaa.
 
Seinän osittainen tasoitus nyt työn alla projektissa. Yks kerta paikattu monttuja ja muuta. Huomenna hion ja pitää katsoa tuliko tasaista.
Kävin hakemassa timanttilaikan mosaaiikkilaattojen leikkaamiseen. Pitää helvetin monen arkin jokaisen palan sivu leikata kun palat ovat pyöreitä muodoltaan. Kannattaako tolla timantilla leikata laatan alta vai päältä, vai onko merkitystä?
 
Onko kokemusta noista jälkiasennettavista sadesuihkuista? Eli noi mitkä saa tökätä suoraan vanhaan sekoittajaan kiinni? Esim. tällainen Sadesuihkusetti Interia Zara käsisuihkulla kromi

Onko hukkaan heitettyä rahaa?

Edelliseen kämppään ostin jonkun tuon tyyppisen ja onhan sillä normaaliin suihkuun verrattuna iso ero. Taitaa olla vedenpaineistakin kiinni, että miltä tuo sitten suihkuteltaessa tuntuu. Meillä jakoi silloin kommentteja, kun tuntui että vettä ei tule kunnolla ulos vaan "sademaisesti" (niin kuin pointti olikin..) :)
 
Kävin hakemassa timanttilaikan mosaaiikkilaattojen leikkaamiseen. Pitää helvetin monen arkin jokaisen palan sivu leikata kun palat ovat pyöreitä muodoltaan. Kannattaako tolla timantilla leikata laatan alta vai päältä, vai onko merkitystä?
Päältä, ps. ostithan sellaisen "umpikehäisen" etkä "hammastettua" laikkaa, jälkimmäinen repii joten sen kanssa en tiedä miten toimia (teippaa ja ajaa teipin päältä?)...
 
On umpikehäinen. Hyllyssä oli useampaakin ja tutkailun lopuksi huomasinkin, että paketin kuvassa oli mosaiikkilaatan kuva. Se hammastettu oli sitten jollekin järeämmälle tarkoitettu. Okei, eli päältä pitäis tulla nättiä jälkeä. Kiitti infosta. Vielä yksi kysymys perään. Pitäiskö saumanarun lähteä nätisti irti sitten kun laasti on kuivunut, vai pitääkö sen kiskominen tehdä missä kohtaa asennusta?
 
On umpikehäinen. Hyllyssä oli useampaakin ja tutkailun lopuksi huomasinkin, että paketin kuvassa oli mosaiikkilaatan kuva. Se hammastettu oli sitten jollekin järeämmälle tarkoitettu. Okei, eli päältä pitäis tulla nättiä jälkeä. Kiitti infosta. Vielä yksi kysymys perään. Pitäiskö saumanarun lähteä nätisti irti sitten kun laasti on kuivunut, vai pitääkö sen kiskominen tehdä missä kohtaa asennusta?

Suosittelen laatoitukseen tarkoitettua laattaleikkuria tuohon hommaan. Saumanaru lähtee millon tahansa irti, mut voi sen poistaa vaikka pari tuntia laatoituksen jälkeen.
 
Suosittelen laatoitukseen tarkoitettua laattaleikkuria tuohon hommaan. Saumanaru lähtee millon tahansa irti, mut voi sen poistaa vaikka pari tuntia laatoituksen jälkeen.

Toi on sellaista pyöreäksimuotoiltua pientä mosaiikkilaattaa. Kysäisin rautakaupastakin, että millasella laattaleikkurilla tällasta mosaiikkia pystyy leikkaamaan, niin sanoivat että ei muulla kuin timantilla kannata. Ainakin sellaiset perus laattaleikkurit on kooltaan sellaisia, että sen viillon voi tehdä, mutta se taitto ei onnistu laatan muodon vuoksi. Varmaan jos viillon tekee, niin sit toki jollain pihdeillä vois tietenkin napsaista..
Kiitti tipsistä naruun liittyen!
 
Suosittelen laatoitukseen tarkoitettua laattaleikkuria tuohon hommaan.
Ei kait tuo laattaleikkuri kovin kätevä ole kysyttyjen mosaiikkilaattojen kanssa eritoten jos ne on vielä verkossa kiinni? Ja vielä jos ovat kovin pieniä niin eihän sillä leikkurilla saa edes lohkaistua niitä "viivan piirron" jälkeen...
 
Tuossa Montolitin ratkaisu noiden leikkaamiseen, havaintovideo miten taitetaan.


Eihän tuossa muuta mut tuo rälläkkä pitää kauheeta ääntä, repii, pölyä tulee joten joutuu mennä ulos ajamaan ja jälki on aika huonoa.
 
Ei taida onnistua ihan "hinnat alkaen"-vehkeillä samalla tavalla vai auttaako tuollainen pelkkä matto niin paljon - tuskin? Jos huoneen/kaks laatoittaa elämässään niin ainakin kun tuon aparaatin hintaa katsoi niin rälläkkä vaikuttaa ihan soivalta (kirjaimellisesti) peliltä mosaiikille... Ja meneeköhän tuollakaan 1/3 tai 1/4 siivu mosaiikista enää, videossa sen tiililadotun mosaiikin pisti kyllä aika reunasta.
 
Joo ei varmaan onnistu ihan halvimmilla leikkureilla, pitää olla tuon tyylinen tuo katkasu niinkuin tossa leikkurissa. Budjettimiehelle vois olla hyvä hinnat alkaen leikkuri ja sit semmoset pihdit jolla saa taitoksen tehtyä.

Tyylii tälläset
 
Käsityöläisille taas kysymys, sain tutulta pari vuotta sitten mahokisen toyotan? varaosalaatikon purettuna, ja se on tommosta pari senttiä paksua rimaa. Tosta ajattelin liimalevyn liimailla kasaan ja koittaa tehdä yöpöydän kannen. Onko noissa laatikoissa aikanaan käytetty jotain myrkkyjä tai torjunta-aineita jotka voisi esim puuöljyn tai lakan kanssa reagoida?

Toinen kyssäri, rustinsin danish oil haisee, kauankohan tuo haju kestää? Meinasin sitä pistää tohon kanteenkin, mutta kun tein taittopöydän pihalle, niin se viikon jälkeenkin varastossa haisee vielä.
 
Tuli sattumalta huomattua, että ilmanvaihtoputkien höyrynsulun läpivientejä ei ole mitenkään tiivistetty ylä- ja välipohjaan. Luulen että tiivistykset puuttuvat myös kaikista muista läpivienneistä, mutta täytyy vielä tutkia tarkemmin. Talo on rakennettu 2008 joten rakentajalta on turha enää vaatia mitään. Sinänsä ihan vakavarainen firma pirkanmaalla, mutta en nyt viitsi ainakaan vielä alkaa huutelemaan julkisesti heikosta rakentamisen laadusta. Toivottavasti höyrynsulkumuovien liitokset on sentään teipattu kunnolla. Jos ei, niin sitten joutuu harkitsemaan vakavasti myyjälle piilovirheestä valittamista. Helkkarin raskas prosessi vaan.

Osaako täällä joku sanoa miten noita läpivientejä kannattaisi näin jälkikäteen yrittää tiivistää? Läpivienteihin myydään valmiita mansetteja, mutta nyt niitä joutuisi leikkaamaan jotta ne saa laitettua putkien ympärille. Pelkällä teipillä taas on vaikea saada hyvää lopputulosta.
 
Viimein sain rakennusfirman paikalle tekemään. Putkityöt aloitettiin tekemällä läpiviennit ja valmistelut kellarissa olevan hajoituksen uusimiseen. (Taloyhtiö maksoi tuon hajoituksen) Tarkoitus oli jättää savi/hiekka/sammal eristeet paikalleen, mutta kun läpivientiä teki 110mm reikäporalla, lähti ympäriltä 40x40cm puuta. Tilanne siis se, että rakenne alhaalta ylös: pelti, laudoitus, sammal/hiekka/savi oli todennäköisen lattiakaivon porsimisen arviolta 60-luvulla ansiosta pettänyt myös yksi hirsi kolmesta näkyvästä oli kärsinyt lahovaurioita (ei vielä laajuutta tiedossa). Tätä tukee se, että lattiakaivo oli uusittu sekä että lahovauriot koskivat vain tiettyä osaa lattialaudoista. Kustannusarvio ei kuitenkaan ole ihan älytön. Itse kävin yövuoron 3h lapioimassa kaman säkkeihin. Hemmetin pölyistä puuhaa ja perään piti sitten imuroida koko muu asunto, kun lattialla oli parin millin kerros pölyä. Ensi kerralla tajuaa osastoida.

Tässä kellarista uusittava:
5D863B55-109C-49E2-8BBC-F8B1D5F07E0D.jpeg

Ja sitten tuosta lattiasta kuvaa kun lapio on laulanut, näkyy tuossa myös tuleva viemärin läpivienti vasen alanurkka. Huomenna pääsen ottamaan lopputuloksesta kuvia. Käydään suunnittelemassa tulovedet ja minun asunnon viemärit. Yläkerta ja viereinen huoneisto kytkettiin ensin, siellä sentään asutaan. :) Niin ja tässä oli tosiaan myös tuota lahovauriota. Hiekkaa/sammalta/savea oli 35cm päällä. Laudoista menee ruuvimeisseli läpi pahimmillaan.
0C21760D-628D-4838-86D0-7DEB9964E729.jpeg
 
Viimein sain rakennusfirman paikalle tekemään. Putkityöt aloitettiin tekemällä läpiviennit ja valmistelut kellarissa olevan hajoituksen uusimiseen. (Taloyhtiö maksoi tuon hajoituksen) Tarkoitus oli jättää savi/hiekka/sammal eristeet paikalleen, mutta kun läpivientiä teki 110mm reikäporalla, lähti ympäriltä 40x40cm puuta. Tilanne siis se, että rakenne alhaalta ylös: pelti, laudoitus, sammal/hiekka/savi oli todennäköisen lattiakaivon porsimisen arviolta 60-luvulla ansiosta pettänyt myös yksi hirsi kolmesta näkyvästä oli kärsinyt lahovaurioita (ei vielä laajuutta tiedossa). Tätä tukee se, että lattiakaivo oli uusittu sekä että lahovauriot koskivat vain tiettyä osaa lattialaudoista. Kustannusarvio ei kuitenkaan ole ihan älytön. Itse kävin yövuoron 3h lapioimassa kaman säkkeihin. Hemmetin pölyistä puuhaa ja perään piti sitten imuroida koko muu asunto, kun lattialla oli parin millin kerros pölyä. Ensi kerralla tajuaa osastoida.

Tässä kellarista uusittava:
5D863B55-109C-49E2-8BBC-F8B1D5F07E0D.jpeg

Ja sitten tuosta lattiasta kuvaa kun lapio on laulanut, näkyy tuossa myös tuleva viemärin läpivienti vasen alanurkka. Huomenna pääsen ottamaan lopputuloksesta kuvia. Käydään suunnittelemassa tulovedet ja minun asunnon viemärit. Yläkerta ja viereinen huoneisto kytkettiin ensin, siellä sentään asutaan. :) Niin ja tässä oli tosiaan myös tuota lahovauriota. Hiekkaa/sammalta/savea oli 35cm päällä. Laudoista menee ruuvimeisseli läpi pahimmillaan.
0C21760D-628D-4838-86D0-7DEB9964E729.jpeg

Ei ihan tule ilmi millainen asunto ja remontti tuossa kyseessä. On aika huonokuntoisen näköstä kyllä. Sais uusia kaiken melkeen lukuunottamatta tuota kannatinpalkistoa jos se on säilynyt ilman lahoa. Nuo eristeetkin aika kaameeta, melkoisen eloperäistä kampetta niin kerää varmaan aika tehokkaasti kosteutta ja mikrobeja itteensä. Tuo hengittämätön pelti alapuolella ei myöskään auta asiaa. Kantsii olla tarkkana ja käyttää kunnon maskeja, tuolla voi olla mitä vain homeesta asbestiin asti.

Tuli sattumalta huomattua, että ilmanvaihtoputkien höyrynsulun läpivientejä ei ole mitenkään tiivistetty ylä- ja välipohjaan. Luulen että tiivistykset puuttuvat myös kaikista muista läpivienneistä, mutta täytyy vielä tutkia tarkemmin. Talo on rakennettu 2008 joten rakentajalta on turha enää vaatia mitään. Sinänsä ihan vakavarainen firma pirkanmaalla, mutta en nyt viitsi ainakaan vielä alkaa huutelemaan julkisesti heikosta rakentamisen laadusta. Toivottavasti höyrynsulkumuovien liitokset on sentään teipattu kunnolla. Jos ei, niin sitten joutuu harkitsemaan vakavasti myyjälle piilovirheestä valittamista. Helkkarin raskas prosessi vaan.

Osaako täällä joku sanoa miten noita läpivientejä kannattaisi näin jälkikäteen yrittää tiivistää? Läpivienteihin myydään valmiita mansetteja, mutta nyt niitä joutuisi leikkaamaan jotta ne saa laitettua putkien ympärille. Pelkällä teipillä taas on vaikea saada hyvää lopputulosta.

Parashan se olisi jos semmoisen valmiin läpivientilaipan saisi uitettua olemassa olevaan putkeen, mutta on varmaan sisäkatot niin kiinni ettei tämä ole mahdollista. Jos yläkautta pitää tiivistää niin melkeen lähtisin Sitko-teipillä tekemään. Riittävästi eristeitä pois jotta pääsee kunnolla laittamaan ja tiukkaan liimailee niin ettei jää ryppyjä. Myöskin voisi toimia myös valmiin läpivientikappaleen viiltäminen, sit ujuttaa paikalleen ja lopullisen kiinnityksen ja tiivistykset tekee Sitko-teipillä.

Kolmas tapa on tehdä 30mm spu-levystä pala jossa aukko läpiviennille, sit uittaa sen höyrynsulun päälle putkeen kiinni, kiinnittää höyrynsulun levyyn Sitko teipillä ja putken ympäryksen tiivistää uretaanilla.
 
Ei ihan tule ilmi millainen asunto ja remontti tuossa kyseessä. On aika huonokuntoisen näköstä kyllä. Sais uusia kaiken melkeen lukuunottamatta tuota kannatinpalkistoa jos se on säilynyt ilman lahoa. Nuo eristeetkin aika kaameeta, melkoisen eloperäistä kampetta niin kerää varmaan aika tehokkaasti kosteutta ja mikrobeja itteensä. Tuo hengittämätön pelti alapuolella ei myöskään auta asiaa. Kantsii olla tarkkana ja käyttää kunnon maskeja, tuolla voi olla mitä vain homeesta asbestiin asti.
Maski oli kyllä. Ajattelinkin että pelti siinä on ollut osasyyllinen. Kaikki vaihdetaan. Se on selvä. Niskat jää, niidtäkin keskimmäinen kärsinyt lahovaurioista, joten se katsottava myös. Mulla on tuossa urakoitsija joka tekee. Ovat erikoidtuneet kosteusvaurioihin/korjausrakentamiseen, joten onni onnettomuudessa. Puhelimessa puhui jostain kivilevystä pohjalle ja eristeeksi sitten villaa.
100-vuotias puutalo-osake kyseessä.
 
Maski oli kyllä. Ajattelinkin että pelti siinä on ollut osasyyllinen. Kaikki vaihdetaan. Se on selvä. Niskat jää, niidtäkin keskimmäinen kärsinyt lahovaurioista, joten se katsottava myös. Mulla on tuossa urakoitsija joka tekee. Ovat erikoidtuneet kosteusvaurioihin/korjausrakentamiseen, joten onni onnettomuudessa. Puhelimessa puhui jostain kivilevystä pohjalle ja eristeeksi sitten villaa.
100-vuotias puutalo-osake kyseessä.
Minun silmin näytti, että kannattaisi katsoa samantien koko kellari, jos siellä on tollanen pelti katossa. Ei noi vahingot 5-vuodessa synny.
 
Ei taida onnistua ihan "hinnat alkaen"-vehkeillä samalla tavalla vai auttaako tuollainen pelkkä matto niin paljon - tuskin? Jos huoneen/kaks laatoittaa elämässään niin ainakin kun tuon aparaatin hintaa katsoi niin rälläkkä vaikuttaa ihan soivalta (kirjaimellisesti) peliltä mosaiikille... Ja meneeköhän tuollakaan 1/3 tai 1/4 siivu mosaiikista enää, videossa sen tiililadotun mosaiikin pisti kyllä aika reunasta.
Joo ei varmaan onnistu ihan halvimmilla leikkureilla, pitää olla tuon tyylinen tuo katkasu niinkuin tossa leikkurissa. Budjettimiehelle vois olla hyvä hinnat alkaen leikkuri ja sit semmoset pihdit jolla saa taitoksen tehtyä.

Tänään testasin timantilla leikata laattaa, ja hienostihan se menee. Tulee siistiä reunaa eikä riko pintaa yhtään ylimääräistä.
Nyt on seinät maalattu ja primerit levitetty. Huomenna laatoitus sitten alkaa ja valmistuukin. Täytyy vielä tehdessä opetella, kun en ole 20 vuoteen laatoittanut.
 
Tänään testasin timantilla leikata laattaa, ja hienostihan se menee. Tulee siistiä reunaa eikä riko pintaa yhtään ylimääräistä.
Nyt on seinät maalattu ja primerit levitetty. Huomenna laatoitus sitten alkaa ja valmistuukin. Täytyy vielä tehdessä opetella, kun en ole 20 vuoteen laatoittanut.
Millainen timanttileikkuri sulla on? Laatoitus on helppoa. Kampaa auki vain sen minkä kerkiää tehdä ja "amatööri" jatkaa huomenna :)
 
Itsekin vetelin pikkurälläkällä äskettäin vessan laatat mittaansa, hyvää jälkeä tuli 13e mirkan laikalla.
Vesipöytätimanttisysteemi oli alunperin tarkoitus ostaa, mutta nuukuus iski.

Ainut miinus, että autotalli on nyt kuorrutettu pölyllä kun ulkona oli niin vilakka laikkailla...
 
Tänään testasin timantilla leikata laattaa, ja hienostihan se menee. Tulee siistiä reunaa eikä riko pintaa yhtään ylimääräistä.
Nyt on seinät maalattu ja primerit levitetty. Huomenna laatoitus sitten alkaa ja valmistuukin. Täytyy vielä tehdessä opetella, kun en ole 20 vuoteen laatoittanut.

Semmoinen vinkkinä että kun laatoitat niin levitä vain pienelle alueelle laastia seinälle. Kun laitat ekat laatat niin ota ensimmäinen laatta irti ja tarkista että laasti on riittävän löysää ja tarttunut hyvin. Laatan pohjan pitäisi olla kauttaaltaan laastissa irroituksen jälkeen. Jos näin ei ole, on laasti liian jäykkää tai laastia on levitetty liian isolle alueelle ja sen on kerennyt kuivahtaa. Kamman hampaan koko saa olla mosaiikilla melko pieni jotta ei tursua, ehkä 6 tai 4mm. Ahtaissa paikoissa voi myös levittää suoraan laattaan.
 
Minun silmin näytti, että kannattaisi katsoa samantien koko kellari, jos siellä on tollanen pelti katossa. Ei noi vahingot 5-vuodessa synny.
Tämä onkin tiedossa, mutta tehdään tämän kylppärin osalta nyt. Taloyhtiön kassa ja minun kassa ei koko kellariin riitä.
 
Noh.. tänään siis innostuinki jo aloittamaan. Mulla on siis rälläkkä missä timanttilaikka @tietokonerikki .
@Tuplis , mä vetelin pesuhuoneessa. Hyvin nopeesti kävi selväks, että pöllytin koko huoneen ekasta laatasta alkaen. Noh, pesuhuone on helppo putsata. Ulkohommaa tää kyllä olis, mutta hölmö ku on.
@ZZRX , tämän opin kun ekat neljä mosaiikkilaattaa vasta kiskasin seinälle. Eli pienelle alueelle pitäis vaan laittaa ja siitä yks kerrallaan. Nyt kun huomenna vedän ton loppuosan mikä on sitten koko seinä, niin täytyy tuolla tavalla levittää. Toi laatan saumoista tursuava laasti oli nyt ehkä se suurin ongelma. Mä vedin 6mm kammalla 45 asteen kulmassa, kamaa oli sen verran kuitenkin seinässä, että kun laatan painoi kunnolla tietystä kohtaa kiinni, niin kamat tuli ulos. Piti melkoisesti siis putsata.
 
Noh.. tänään siis innostuinki jo aloittamaan. Mulla on siis rälläkkä missä timanttilaikka @tietokonerikki .
@Tuplis , mä vetelin pesuhuoneessa. Hyvin nopeesti kävi selväks, että pöllytin koko huoneen ekasta laatasta alkaen. Noh, pesuhuone on helppo putsata. Ulkohommaa tää kyllä olis, mutta hölmö ku on.
@ZZRX , tämän opin kun ekat neljä mosaiikkilaattaa vasta kiskasin seinälle. Eli pienelle alueelle pitäis vaan laittaa ja siitä yks kerrallaan. Nyt kun huomenna vedän ton loppuosan mikä on sitten koko seinä, niin täytyy tuolla tavalla levittää. Toi laatan saumoista tursuava laasti oli nyt ehkä se suurin ongelma. Mä vedin 6mm kammalla 45 asteen kulmassa, kamaa oli sen verran kuitenkin seinässä, että kun laatan painoi kunnolla tietystä kohtaa kiinni, niin kamat tuli ulos. Piti melkoisesti siis putsata.

Onhan ne mosaiikkilaatat verkossa? Jos on niin älä vaan irrota niitä vaan verkossa lyöt siihen seinään ja sit vaikka sellasella solukumisella saumauslastalla varovasti painelet suoraan.
 
Tulin vaan sanomaan, että nähtävästi valmiiksi sävytetyt Tikkurila Harmonyt myydään nyt pois reilulla alennuksella:

Valkoisena samassa kaupassa 50€ sama pönttö.

--

Nyt on varmistunut se, että maalaan olkkarini tässä joskus kesällä tai aiemmin. Päälle tulee tuota, alle joku Tikkurilan pohjamaali, ja mietin, että en tällä kertaa ostaisi Varmaa, vaan jotain halvempaa. Seinät on edelleen betonia, kaikki seinät ja ei ole kipsilevyjä tai muita erikoispintoja. Voi toki luulla, että olohuoneessa on pari seinää muuta materiaalia, mutta makkarin puoleinen seinä on maalattu makkarin puolelta ja se on betonia ja vessan/keittiön puolta otin tapettia pois ja sekin on betonia. Ulkoseinät on myös betonia. Seinät on betonia.

--

Projekti alkaa vasta keväällä, mutta tuo tarjous on ehkä hyödyllinen myös jollekin muulle.
 
Tulin vaan sanomaan, että nähtävästi valmiiksi sävytetyt Tikkurila Harmonyt myydään nyt pois reilulla alennuksella:

Valkoisena samassa kaupassa 50€ sama pönttö.

--

Nyt on varmistunut se, että maalaan olkkarini tässä joskus kesällä tai aiemmin. Päälle tulee tuota, alle joku Tikkurilan pohjamaali, ja mietin, että en tällä kertaa ostaisi Varmaa, vaan jotain halvempaa. Seinät on edelleen betonia, kaikki seinät ja ei ole kipsilevyjä tai muita erikoispintoja. Voi toki luulla, että olohuoneessa on pari seinää muuta materiaalia, mutta makkarin puoleinen seinä on maalattu makkarin puolelta ja se on betonia ja vessan/keittiön puolta otin tapettia pois ja sekin on betonia. Ulkoseinät on myös betonia. Seinät on betonia.

--

Projekti alkaa vasta keväällä, mutta tuo tarjous on ehkä hyödyllinen myös jollekin muulle.

Kannattaa muistaa että tuo maali on täyshimmeää, eli ei kestä erityisesti kulutusta tai pyyhkimistä märällä. Tuo 2.7L ei myöskään riitä kuin yhteen seinään joten tarviit 9L pöntön koko olohuoneeseen.
 
Kannattaa muistaa että tuo maali on täyshimmeää, eli ei kestä erityisesti kulutusta tai pyyhkimistä märällä. Tuo 2.7L ei myöskään riitä kuin yhteen seinään joten tarviit 9L pöntön koko olohuoneeseen.

Kyllä, ostan useamman pöntön ja omien laskujeni mukaan tarvitsen 6L yhteen kerrokseen (pyöristin vähän ylöspäin) , niin ostin 5 pönttöä. Olohuoneeni on PK-seudulla , eli ei ole niin iso, että 9L olisi tarpeellinen. Laitan kaksi kerrosta, niin tulee tasainen jälki. Ehkä jotkut muut saa sen yhdellä kerroksella, mutta minulla on paljon kokemusta, kun amatööri (=minä) maalailee ja ekalla kerralla ei tule tarpeeksi siistiä.

Toivottavasti saan pidettyä olkkarini niin siistinä, ettei pyyhkimistä tarvita.
 
Kyllä, ostan useamman pöntön ja omien laskujeni mukaan tarvitsen 6L yhteen kerrokseen (pyöristin vähän ylöspäin) , niin ostin 5 pönttöä. Olohuoneeni on PK-seudulla , eli ei ole niin iso, että 9L olisi tarpeellinen. Laitan kaksi kerrosta, niin tulee tasainen jälki. Ehkä jotkut muut saa sen yhdellä kerroksella, mutta minulla on paljon kokemusta, kun amatööri (=minä) maalailee ja ekalla kerralla ei tule tarpeeksi siistiä.

Pohjaamaali + Kaksi kerrosta pintamaalia kuuluukin laittaa. Voi mennä vähemmälläkin, mutta kokemuksen mukaan useampi pieni pönttö maksaa enemmän kuin yksi isompi. 6L on aika tiukka määrä, voi pieneen huoneeseen riittää, mutta sit jos ei riitäkkään niin tulee taas kalliimmaksi kun joutuu irtopönttöjä hakee. Lisäks nuo pikkupurkit ei oo niin käytännöllisiä kuin isot. Isosta voi mm. ottaa suoraan telalla maalia ja maali myöskin säilyy hyvänä kauemmin kuin pikkupurkissa.

Edit: Tuo 19.90€ on kieltämättä halvan oloinen hinta. En silti oo varma häviääkö kuitenkin 9L purkin hinnalle.
 
Onhan ne mosaiikkilaatat verkossa? Jos on niin älä vaan irrota niitä vaan verkossa lyöt siihen seinään ja sit vaikka sellasella solukumisella saumauslastalla varovasti painelet suoraan.

On joo verkossa. Kyllä toi tosta..hiljaa hyvä tulee. Tänään noviisi ja huomenna mestari.
 
Jotain punasta maalia niin käytännössä joutuu vetään 3 kerrosta. 2,7L purkilla tekee luokkaan yhden 4m seinän. Vihon viimeinen virhe on pestä tela kerrosten välissä, siihen telaan menee ~0,5L maalia, muovipussiin vaan välissä, kestää siellä vaikka pitkän viikonlopun.
 
406CC9BE-1A4A-4F84-84C2-1929DC46C008.jpeg1B3B4126-B462-4FF0-A604-8414550E739F.jpeg
No olihan ne hirret lahoja. En kerennyt työnjohtajalle soittaa tästä, että mitä tuolle pitää tehdä. Vanhat laudat ja pelti nyt poistettu. Ilmeisesti tuohon oli joku kivilevy tarkoitus laittaa, mutta ensin varmasti hirsille tehdään jotain. Taloyhtiön kanssa käytiin katselemassa. Alkoivat jo puhua kilpailutuksesta, johon totesin ettei ole aikaa semmoista odotella. Katsotaan sitten jos/kun muu alapohja uusitaan. Saa nyt nähdä kuinka käy. Minä maksan tuon itse jos menee vaikeaksi. Urakoitsija puhui 500-1000€ haarukasta ennen kuin näki hirsien tilanteen. Eli käytännössä 4-8h työtä, tarvikkeet ja alv.

Asiasta toiseen. Huomenna olisi tarkoitus aloittaa koolaamaan lattiaa. Lankkulattian päälle tulee siis 2x2 koolaus. Eikös tuo kannata laittaa samoin päin kuin lankut ovat? Kehotettiin kiinnittämään erityistä huomiota myös ilmansulkuun. (alapohjassa kun on oletettavasti tuota samaa tavaraa kuin kylppärissä) Laittaisiko ilmansulkupaperin koolauslautojen ja lankun väliin vai koolauslaudan ja lastulevyn väliin? Ekovillan x5 tarkoitus laittaa. Lastulevyn päälle sitten askeläänieriste + laminaatti.
 
Ei näytä hyvältä noi sun hirret, itsellä luultavasti menis suoraan vaihtoon (ollee halvin tapa). Otas ristipää ruuvimeisseli ja töki sillä noita hirsiä, jos uppoo ainakin se osa on 100%:sti vaihtokunnossa. En tekisi lahon päälle mitään uutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 383
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom