Kodin rempat(DIY)

Oikea termihän on lämminvesikierto.
Pitäisin outona että tuon kokoisessa talossa ei ole lämminvesikiertoa.
Joskus on kierto ja lämminvesi vedetty yhteen ja eritetty saman eristeen sisälle.
Eikö siellä ollut rättipatteri?

Radiaattorilinjan meno on eristetty, paluu on voitu jättää eristämättä. Meno sen takia että lämpöhäviö pienenee ja turha sitä kuilua on lämmittää.
Käyttövesiputket, varsinkin kylmävesi, eristetään alumiinipintaisella eristeellä kondenssitiiviisti.
 
Kiitos molemmille tiedoista!

Talossa 18 asuntoa, kuusi per kerros. Pyyhekuivain löytyy ja se uusitaan.

Tänään oli vedetty viemäriä lattiaan:
Kodinhoitokaapin viemärit.jpg
 
Kiitos molemmille tiedoista!

Talossa 18 asuntoa, kuusi per kerros. Pyyhekuivain löytyy ja se uusitaan.

Tänään oli vedetty viemäriä lattiaan:
Kodinhoitokaapin viemärit.jpg
En tekisi itselle noin. Minusta tossa näyttäs olevan mm. naaras-naaras liitos. Kun vedessä on saiputta (pesukoneen poistovesi) se menee luokkaa nanomillimetriä olevista raoista läpi. @Lumimies onko tohon jotain turvallisempaa tapaa tehdä toi viemäröinti eteisen pyykinpesukoneelle?
 
Viimeksi muokattu:
Oikea termihän on lämminvesikierto.
Tässä voin antaa sinulle periksi :)
Pitäisin outona että tuon kokoisessa talossa ei ole lämminvesikiertoa.
Joskus on kierto ja lämminvesi vedetty yhteen ja eritetty saman eristeen sisälle.
Eikö siellä ollut rättipatteri?
Minustaki outoa, siellä on rattipatterikin.
Radiaattorilinjan meno on eristetty, paluu on voitu jättää eristämättä. Meno sen takia että lämpöhäviö pienenee ja turha sitä kuilua on lämmittää.
Käyttövesiputket, varsinkin kylmävesi, eristetään alumiinipintaisella eristeellä kondenssitiiviisti.
Mäkin uskon mustien putkien olevan patteriverkko siitä oli yhtessä kuvassa liitos huoneistoon. Toi lämpöhäviö selittänee
sen eristyksen (eli kuumenpi putki eristetään, ei kylmempi kuten aiemmin mainitsin),
 
En tekisi itselle noin. Minusta tossa näyttäs olevan mm. naaras-naaras liitos. Kun vedessä on saiputta (pesukoneen poistovesi) se menee luokkaa nanomillimetriä olevista raoista läpi. @Lumimies onko tohon jotain turvallisempaa tapaa tehdä toi viemäröinti eteisen pyykinpesukoneelle?
Naaras-uros -liitos se taitaa olla, kaksoismuhvi.

Viemärijatko.jpg


Vastaavanlainen uros-naaras-uros -liitos tulee mutkissa, jos en ole ihan hakoteillä. Teoriassahan tuossa on riskipaikka, mutta vuotavatko nuo ikinä? Hyvät tiivisteethän noissa taitaa olla.
 
Naaras-uros -liitos se taitaa olla, kaksoismuhvi.

Viemärijatko.jpg


Vastaavanlainen uros-naaras-uros -liitos tulee mutkissa, jos en ole ihan hakoteillä. Teoriassahan tuossa on riskipaikka, mutta vuotavatko nuo ikinä? Hyvät tiivisteethän noissa taitaa olla.

Mulla oli kylpyhuoneen allaskaapissa 2016 kaikki tiivisteet tohjona. 2006 vuonna tehty remontti ja vissiin ihan tuota samaa valkoista putkea, eli vissiin ne voi mennä rikki. Sitähän en tosin tiedä miten ne on asennettu alunperin ja onko vuotanut uudesta lähtien. Jokasen osan kun vaihdoin niin alko vettä pitämään.
 
Joo, tarkat asennusohjeet noissa, mitä vilkuilin. Mut noita ne taitaa valuihinkin vedellä.
 
Joo, tarkat asennusohjeet noissa, mitä vilkuilin. Mut noita ne taitaa valuihinkin vedellä.

Kyllä. Luulen että valussa ne ei ainakaan joudu samallalailla rasitukselle kuin tuollaisessa jossa niitä roikotetaan ilmassa, kun on valettu paikoilleen. Mut en oo mikään putkimies et vähän mutua.
 
Totta, molemmista päistä valetaan tuokin. Ja keskellä ei montaa sataa milliä joudu ilmassa roikkumaan.
 
Naaras-uros -liitos se taitaa olla, kaksoismuhvi.

Viemärijatko.jpg


Vastaavanlainen uros-naaras-uros -liitos tulee mutkissa, jos en ole ihan hakoteillä. Teoriassahan tuossa on riskipaikka, mutta vuotavatko nuo ikinä? Hyvät tiivisteethän noissa taitaa olla.
Mieti tuota saipuavettä, se menee sellaisista raoista läpi mitä silmä ei näe. Tuossa on kohta (naaras.naaras) missä putki on päittäin putkea vasten. Noi uros -naaras (putki menee toisen putken sisään kaatosuunnassa) liioksetkin ovat riski, varsinkin jos kaivosi tulvii (läheskään kaikki eivät muista sitä puhdistaa hiuksista yms.) tai ei muuten kerkiä pesukoneen vettä poistamaan.

Ei ole kiva korjailla alakerran kattoa (omasta lattiasta puhumattakaan,) kun kohtuullisen todennäköinen vuoto joskus tulee esiin.
 
Mieti tuota saipuvettä, se menee sellaisista raoista läpi mitä silmä ei näe. Tuossa on kohta (naaras.naaras) missä putki on päittäin putkea vasten. Noi uros -naaras (putki menee toisen putken sisään kaatosuunnassa) liioksetkin ovat riski, varsinkin jos kaivosi tulvii (läheskään kaikki eivät muista sitä puhdistaa hiuksista yms.) tai ei muuten kerkiä pesukoneen vettä poistamaan.

Ei ole kiva korjailla alakerran kattoa (omasta lattiasta puhumattakaan,) kun kohtuullisen todennäköinen vuoto joskus tulee esiin.
Mutta eikös tuo mene urakoitsijan piikkiin jos se vuotaa? Käsitin, ettei tässä itse tehdä mitään? Eikö luulisi että urakoitsija tietää miten tuo on paras tehdä ja käyttää sitä?
 
Mieti tuota saipuavettä, se menee sellaisista raoista läpi mitä silmä ei näe. Tuossa on kohta (naaras.naaras) missä putki on päittäin putkea vasten. Noi uros -naaras (putki menee toisen putken sisään kaatosuunnassa) liioksetkin ovat riski, varsinkin jos kaivosi tulvii (läheskään kaikki eivät muista sitä puhdistaa hiuksista yms.) tai ei muuten kerkiä pesukoneen vettä poistamaan.

Ei ole kiva korjailla alakerran kattoa (omasta lattiasta puhumattakaan,) kun kohtuullisen todennäköinen vuoto joskus tulee esiin.
Nyt en ymmärrä, että missä tuossa on naaras-naaras -liitos?

Mutkissahan tulee samanlainen tilanne vastaan:
Pesukoneliitoksen mutka.jpg


Tämä siis internetistä.


Mutta eikös tuo mene urakoitsijan piikkiin jos se vuotaa? Käsitin, ettei tässä itse tehdä mitään? Eikö luulisi että urakoitsija tietää miten tuo on paras tehdä ja käyttää sitä?

Juurikin näin. Urakoitsija tekee nämä. Itse seuraan sivusta ja toimin tarvittaessa siivoojana/purkajana.

Yhtiön palkkaama valvoja on myös pelissä mukana ja vastaa osaltaan oikeasta toteutuksesta.
 
Mutta eikös tuo mene urakoitsijan piikkiin jos se vuotaa? Käsitin, ettei tässä itse tehdä mitään? Eikö luulisi että urakoitsija tietää miten tuo on paras tehdä ja käyttää sitä?
Urakoitsija vastaa yleensä 2-vuotta omista töistää , törkeissä tapauksissa mahd. 10-vuotta, mikäli sattuu olemaan yritys pystyssä. Lopusta vastannee tässä asukas (teettäjä). Tollasten satunnaisten vuotojen ongelmat saattavat viedä kauan ennenkuin tulevat esiin (sahan puru imee vettä).
 
Nyt en ymmärrä, että missä tuossa on naaras-naaras -liitos?

Mutkissahan tulee samanlainen tilanne vastaan:
Pesukoneliitoksen mutka.jpg


Tämä siis internetistä.




Juurikin näin. Urakoitsija tekee nämä. Itse seuraan sivusta ja toimin tarvittaessa siivoojana/purkajana.

Yhtiön palkkaama valvoja on myös pelissä mukana ja vastaa osaltaan oikeasta toteutuksesta.
Minusta tuossakin on naaras-naaras liitos. Noita käytetään paljon näkyviin jäävissä paikoissa, lattian alle en itselle laittaisi. Ainakaan kattoon kuten tässä, alakerran asukkaan kannalta on tilanne.
 
Aa, nyt varmaan tajusin. Eli tarkoitat naaras-naaras -liitoksella muhvia?

Kaksoismuhvi:
6414904201151


Eikö kaikki viemärit ole vastaavanlaisilla liitoksilla?
 
Urakoitsija vastaa yleensä 2-vuotta omista töistää , törkeissä tapauksissa mahd. 10-vuotta, mikäli sattuu olemaan yritys pystyssä. Lopusta vastannee tässä asukas (teettäjä). Tollasten satunnaisten vuotojen ongelmat saattavat viedä kauan ennenkuin tulevat esiin (sahan puru imee vettä).
Meinaat siis että urakoitsija laittaa sinne liitoksen, jonka tietää vuotavan 10 vuoden päästä, koska ei ole siitä vastuussa? Ja vähän epäilen, jos täällä foorumilla oleva henkilö voi sanoa tuon vuotavan, voi sen sanoa joku asiantuntija 5v päästä vesivahingon sattuessa. Ja kyllähän se siinä vaiheessa on edelleen se urakoitsija (sen vakuutus) joka lystin maksaa.
 
Aa, nyt varmaan tajusin. Eli tarkoitat naaras-naaras -liitoksella muhvia?

Kaksoismuhvi:
6414904201151


Eikö kaikki viemärit ole vastaavanlaisilla liitoksilla?
Eivät ole tuo on huono liitostapa. Valurautaviemäreissä käytetään, mutta niissä on ulkopuoliset pannat tiivistämässä. Ennen nekin olivat muhviliioksilla.
 
Meinaat siis että urakoitsija laittaa sinne liitoksen, jonka tietää vuotavan 10 vuoden päästä, koska ei ole siitä vastuussa? Ja vähän epäilen, jos täällä foorumilla oleva henkilö voi sanoa tuon vuotavan, voi sen sanoa joku asiantuntija 5v päästä vesivahingon sattuessa. Ja kyllähän se siinä vaiheessa on edelleen se urakoitsija (sen vakuutus) joka lystin maksaa.
Ei hän välttämättä sitä tiedä, siitä sitten pahimmillaan keskustellaan kenen maksettavaksi se oikeasti jää. Paljonhan noita etelässä tekevät muunkin maalaiset. Enhän minäkään 100-varmaksi voi asiaa väittää, tosin tossa jo tuli yksi esimerkki.
Itselleni en tollaista haluaisi teetättää.
 
Onko tuolle liitostavalle vaihtoehtoja? Pikaisella perehtymisellä kaikki viemärit näyttävät olevat vastaavilla paloilla kasattuja.
 
Onko tuolle liitostavalle vaihtoehtoja? Pikaisella perehtymisellä kaikki viemärit näyttävät olevat vastaavilla paloilla kasattuja.
Sitähän minä @Lumimies nimimerkiltä kyselin. Hyvin kannakoitu muoviletku??? Liitokset kaivoon/kestävyys?
Toisen puolesta on huono päättää, helpompi on varoitella. Yleensä viemärit tehdään muhviliitoksilla, jolloin vesi menee muhvin kautta eteenpäin vaikka tiiviste pettäisikin 50mm putkia on ainakin muhvillisina, siinäkin kaivon pitää vetää.
 
Vinkkejä ja keskustelua tässä juuri haetaan. Mukava saada eri näkemyksiä, kun omakohtainen kokemus alasta on aika alkuvaiheessa vielä.

Nyt on hyvä hetki saada oppia, kun on paikat levällään. Ymmärtää hiukan paremmin toteutuksia ja osaa hahmottaa ratkaisuja tulevaisuudessa.
 
No en tiedä onko tuo 32mm putki herkempi vuodoille, mutta ainakin 110mm viemäreitä asennetaan ihan miten päin tahansa... Veikkaan että varsinkin tuollaisessa pienessä vaakaviemärissä ei lopputuloksen kannalta ole mitään väliä kummin päin se on, koska todennäköisesti putken pohjalle kertyy veden kulkua hidastavaa töhnää joka tapauksessa, ja jos liitoksen tiiviste on rikki, pääsee se vuotamaan riippumatta muhvin asennussuunnasta. Toki vuotaa nopeammin, jos muhvi on ns. "väärinpäin".
 
No en tiedä onko tuo 32mm putki herkempi vuodoille, mutta ainakin 110mm viemäreitä asennetaan ihan miten päin tahansa... Veikkaan että varsinkin tuollaisessa pienessä vaakaviemärissä ei lopputuloksen kannalta ole mitään väliä kummin päin se on, koska todennäköisesti putken pohjalle kertyy veden kulkua hidastavaa töhnää joka tapauksessa, ja jos liitoksen tiiviste on rikki, pääsee se vuotamaan riippumatta muhvin asennussuunnasta. Toki vuotaa nopeammin, jos muhvi on ns. "väärinpäin".
Jokos tuosta todella huonosta tavasta on tullut ns. "yleinen tapa". Minusta on täysin ei asia, kallistusten ollessa kunnossa,
onko putkessa muhvi vai ei. Ilman tukosta kaivossa/putkessa vesi valuu eteenpäin vaikka muhvin tiiviste menee rikki, jos muhvia ei ole , vesi voi mennä osin putken ulkopuolelle, vaikka liitos ei irtoaisikaan.

Se saippuavesi on ongelma=> vesi menee niin pienestä raosta, ettei toi töhnä saumassakaan sitä estä.
Ketä asia kiinnostaa voi tehdä testin: Ota pala läpinäkymätöntö kangasta (esim. farkkujen lahkeet). Tee siitä "kuppi" ja laita siihen puhdasta vettä => vesi pysyy siinä hienosti => Laita veteen saiputta ja sekoita se => vesi menee kankaasta läpi.
Saippuavesi menee nanomillimetri luokkaa olevasta raosta läpi.

Tässä on vielä myöls kyse alakerran katosta, mitä tossa oikeasti tapahtuu. Riippuu niin monesta asiasta mm. miten tiiviste putkeen asettuu, miten paljon pestään, hapertuuko tiiviste ajan kanssa. Jos toi noin jätetään ja myöhemmin homeongelmia ilmenee tarkistaisin ton kohdan ensimmäisten joukossa.

Minusta näytti, että saattoi tuolla WC:ssäkin olla naaras-naaras liitos harmaassa viemärissä, itselle en antaisi sitäkään laittaa. Kuva on tosin epätarkka, joten voin olla väärässäkin.
 
Tässä alkuperäisen -93 asennetun viemäristön liitoksia:

Alkup 110 viemäri.jpg


Vastaavia muhveja käytetty siinäkin ja tuo oli mittausten mukaan täysin kuiva.
 
Tässä alkuperäisen -93 asennetun viemäristön liitoksia:

Alkup 110 viemäri.jpg


Vastaavia muhveja käytetty siinäkin ja tuo oli mittausten mukaan täysin kuiva.
Joo tossa on minunkin ymmärryksen mukaan naaras-naaras liitos (sata varma en ole). Hyvä, että on pitänyt. Itselle en olisi tuohonkaan antanut laittaa (taisi olla lavuaarin viemäri), tohon on saatavilla kunnollinenkin osa. Toinen mihin tässä kiinnitän huomiota, on toi palkin piikkaus puristupuolelta (yläpinnasta) sitä ei saisi tehdä. Se vie palkilta sen kantokykyä.
 
Eli näistä voidaan vetää johtopäätös, että muhviliitos on alan käyttämä ja hyväksytty liitostapa?

Voin kyllä käydä urakoitsijan kanssa keskustelun, jos minulla on esittää vaihtoehtoinen liitostapa perusteluineen.
 
Ihan pieni kysymys suunnittelua varten, en kuitenkaan tee ennen kesää.

Täällä on kolme (3) kerrosta tapetteja olohuoneessa ja jos ensi kesänä ei matkustella, niin revin ne kaikki pois ja maalaan seinät. Tästä on hyviä kokemuksia kaikissa muissa huoneissa (= makkari, eteinen, keittiö).

Ongelmana on tuo tapettien repiminen.. Minulla oli joku höyrystinkone, jolla sain ne tasaisesti märäksi ja se helpotti urakkaa, mutta se hajosi jossain vaiheessa eteistä remontoidessa ja mietin, onko tähän parempia ratkaisuja? Enkä haluaisi hioa koneella, pöly on iso ongelma. Mieluummin vaikka raaputan lastalla, niinkuin tein eteisen loput, kun höyrystin hajosi.

Huom! Teen tätä oikeasti vaan jos korona estää matkustamisen kesällä. Jos matkustus on ok, niin öö.. en välttämättä tee.

Tämä nyt sen takia, että sain täältä apua eteiseen joskus 2019, niin 2021 voisi olla seuraava huone.
 
Eli näistä voidaan vetää johtopäätös, että muhviliitos on alan käyttämä ja hyväksytty liitostapa?

Voin kyllä käydä urakoitsijan kanssa keskustelun, jos minulla on esittää vaihtoehtoinen liitostapa perusteluineen.

Muhviliitos (muhvi kumminpäin tahansa) on yleisesti käytetty ja hyväksytty liitostapa. Mihin kuvittelette että ne tuplamuhviosat on tarkoitettu jos ei käyttöön? Voitte etsiä jostain virallisista lähteistä missä niiden käyttö kielletään...

tässä vielä uponor ohjeet uponor kiinteistöviemäröinti
 
Eli näistä voidaan vetää johtopäätös, että muhviliitos on alan käyttämä ja hyväksytty liitostapa?

Voin kyllä käydä urakoitsijan kanssa keskustelun, jos minulla on esittää vaihtoehtoinen liitostapa perusteluineen.
Minusta et voi "hyväksyttyä" tapaa vetää, osin käytetty kyllä. Jos ongelmia ei tule (tossa olla hiekkaa, johon mahd. vähäiset tipat imeytyvät) tapa on OK. Mutta, jos tulee niin tosta sitä syyllistä ensimmäisten joukossa haetaan. Nyky määräyksiä en tunne, mutta Suomi on "Syylisten etsimisen luvattu maa".
 
Ihan pieni kysymys suunnittelua varten, en kuitenkaan tee ennen kesää.

Täällä on kolme (3) kerrosta tapetteja olohuoneessa ja jos ensi kesänä ei matkustella, niin revin ne kaikki pois ja maalaan seinät. Tästä on hyviä kokemuksia kaikissa muissa huoneissa (= makkari, eteinen, keittiö).

Ongelmana on tuo tapettien repiminen.. Minulla oli joku höyrystinkone, jolla sain ne tasaisesti märäksi ja se helpotti urakkaa, mutta se hajosi jossain vaiheessa eteistä remontoidessa ja mietin, onko tähän parempia ratkaisuja? Enkä haluaisi hioa koneella, pöly on iso ongelma. Mieluummin vaikka raaputan lastalla, niinkuin tein eteisen loput, kun höyrystin hajosi.

Huom! Teen tätä oikeasti vaan jos korona estää matkustamisen kesällä. Jos matkustus on ok, niin öö.. en välttämättä tee.

Tämä nyt sen takia, että sain täältä apua eteiseen joskus 2019, niin 2021 voisi olla seuraava huone.

Onko ne tapetit normaalia "paperista" tapettia vai liimalla kiinnitettyä paksua lasikuitutapettia?
 
Muhviliitos (muhvi kumminpäin tahansa) on yleisesti käytetty ja hyväksytty liitostapa. Mihin kuvittelette että ne tuplamuhviosat on tarkoitettu jos ei käyttöön? Voitte etsiä jostain virallisista lähteistä missä niiden käyttö kielletään...

tässä vielä uponor ohjeet uponor kiinteistöviemäröinti
Oletko koskaan miettinyt, miksi niitä muhveja ei sitten aseteta kaikkia toisinpäin? Eihän sillä pitäisi olla väliä kun kerran pitävät "väärinpäinkin"?
 
Muhviliitos (muhvi kumminpäin tahansa) on yleisesti käytetty ja hyväksytty liitostapa. Mihin kuvittelette että ne tuplamuhviosat on tarkoitettu jos ei käyttöön? Voitte etsiä jostain virallisista lähteistä missä niiden käyttö kielletään...

tässä vielä uponor ohjeet uponor kiinteistöviemäröinti
Näin sitä olen maallikkona pyöritellyt, että käyttöön ne on suunniteltu. Uponorin esitteen kannessakin muhveja ja jatkoja.

VTT:ltäkin saanut hyväksyntäpäätökset:

Muhvi VTT.jpg
 
Näin sitä olen maallikkona pyöritellyt, että käyttöön ne on suunniteltu. Uponorin esitteen kannessakin muhveja ja jatkoja.

VTT:ltäkin saanut hyväksyntäpäätökset:

Muhvi VTT.jpg

tuo on vanhentunut, tässä voimassa oleva. Asennussuunta varmaan osittain vanhaa perua kun ennen vanhaan tehtiin lyijällä tiivistys niin voisi kuvitella että se on helpompi tehdä ylhäältäpäin kuin alhaalta. Nykyiset valurauta osat ja putkethan ovat kaikki muhvittomia.

 
Uponorin ohjeessa opastetaan muhviliitoksen teko alkaen putken sahaamisesta, mutta ei sanallakaan mainita tai edes suositella että asennussuunnalla olisi merkitystä, eli valmistajalla ainakin on vahva luotto tiivisteiden pitävyyteen.

Sitten tietysti jos hankkii yhden osan puuilosta, toisen biltemasta, ja kolmannen Uponorilta, voi olla toleransseissa vähän eroa.
 
tuo on vanhentunut, tässä voimassa oleva. Asennussuunta varmaan osittain vanhaa perua kun ennen vanhaan tehtiin lyijällä tiivistys niin voisi kuvitella että se on helpompi tehdä ylhäältäpäin kuin alhaalta. Nykyiset valurauta osat ja putkethan ovat kaikki muhvittomia.

Joo, katsoin samaa. 2014 näyttää vanhentuneen. Nappasin nopsaa vaan Dahlin sivuilta.

 
tuo on vanhentunut, tässä voimassa oleva. Asennussuunta varmaan osittain vanhaa perua kun ennen vanhaan tehtiin lyijällä tiivistys niin voisi kuvitella että se on helpompi tehdä ylhäältäpäin kuin alhaalta. Nykyiset valurauta osat ja putkethan ovat kaikki muhvittomia.

Noi valurautaputket tiivistetää leveällä uritetulla tiivisteellä joka kiristetään rst-pannalla. Riskit työvirheille on vähän erilaiset kuin laittaa putki putken sisään, jossa ei tiedetä miten se sinne meni.

A_SA tapauksessa vilkaisisin vielä viestiä #4460, uskon asioitahan nämä myös osin on?
 
Ihan pieni kysymys suunnittelua varten, en kuitenkaan tee ennen kesää.

Täällä on kolme (3) kerrosta tapetteja olohuoneessa ja jos ensi kesänä ei matkustella, niin revin ne kaikki pois ja maalaan seinät. Tästä on hyviä kokemuksia kaikissa muissa huoneissa (= makkari, eteinen, keittiö).

Ongelmana on tuo tapettien repiminen.. Minulla oli joku höyrystinkone, jolla sain ne tasaisesti märäksi ja se helpotti urakkaa, mutta se hajosi jossain vaiheessa eteistä remontoidessa ja mietin, onko tähän parempia ratkaisuja? Enkä haluaisi hioa koneella, pöly on iso ongelma. Mieluummin vaikka raaputan lastalla, niinkuin tein eteisen loput, kun höyrystin hajosi.

Huom! Teen tätä oikeasti vaan jos korona estää matkustamisen kesällä. Jos matkustus on ok, niin öö.. en välttämättä tee.

Tämä nyt sen takia, että sain täältä apua eteiseen joskus 2019, niin 2021 voisi olla seuraava huone.
Voit vetää niihin tapetteihin reikiä sellaiseilla piikkitelalla ja kostuttaa milloin lähtee helpommin irti. Mutta se höyrytin maksaa jotain 20-50€ väliltä ja säästää aikaa ihan hitosti. Kostuttaa sillä höyryttimellä tapettia ja antaa hetken vettyä ennen kuin rupee kiskomaan irti.
 
Voit vetää niihin tapetteihin reikiä sellaiseilla piikkitelalla ja kostuttaa milloin lähtee helpommin irti. Mutta se höyrytin maksaa jotain 20-50€ väliltä ja säästää aikaa ihan hitosti. Kostuttaa sillä höyryttimellä tapettia ja antaa hetken vettyä ennen kuin rupee kiskomaan irti.
Itsellä hyviä kokemuksia kiillon tapetinpoistoaineesta, geelimäinen koostumus niin pysyy seinässä. Pintakerroksen repinyt yleensä irti jos helposti lähtenyt.
Sit vaan kerros kerrallaan riipimään.
 
Itsellä hyviä kokemuksia kiillon tapetinpoistoaineesta, geelimäinen koostumus niin pysyy seinässä. Pintakerroksen repinyt yleensä irti jos helposti lähtenyt.
Sit vaan kerros kerrallaan riipimään.

Joo-o, kolme kerrosta - tiedän eteisen kokemuksella, että tuohon menee hirveästi aikaa ja aineita. Kai se on seuraava höyrystin hommattava.

--

..mutta näillä mennään. Kiitos @Ed! ja @MasterBlaster , tässä pukkaa projektia kesällä (matkustusvaraus).

--

Kolmen pienen huoneen kokemuksella, kun vetää laadukkaat maalit pintaan, niin tuosta saa kestävän pinnan vuosiksi eteenpäin. Ja Tikkurilan Luja kestää roiskeita, niin sitä menee roskisnurkkaan, joka nyt on käytännössä siinä kunnossa, että siitä revin tapetit pois jo tänä viikonloppuna. Sitten on yksi alue nurkassa ilman tapettaja ja maalattuna. Siitä laajennan kesällä koko huoneen.

Oikeastaan sen takia tätä mietinkin, kun sieltä löytyi siivottaessa tahra , joka ei lähtenyt millään aineilla, niin sain tapetin hajalle siitä kohtaa.
 
En jaksanut alkaa lukemaan kaikkia väittelyiltä mutta tuo kaksoismuhvi on ihan hyväksytty tehdas osa asentaa miten päin tahansa ja pitää sitä saippuavettä ihan tarpeeksi seuraavat 30-50v, ensimmäisissä ht-osissa taisi olla asennussuunta mutta se oli synkällä 70-luvulla ja silloin materiaalina oli PVC.
Näitä "normaaleja" ht osia ei saa sekoittaa esim Falun "tasaisiin" osiin joissa tiivisteen leikkautuminen on helpohkoa (johtuen tiivisteen rakenteesta). V32 osilla tosin on mahdollista saada tiiviste kaksinkerroin jos ei käytä liukua. Tuommoisten vetojen testaus on helppoa, pullolla vettä toisesta päästä ja näkee vuotaako.
Toki pitää katsoa että putkessa muhvin kohdalle ei ole naarmuja tai hiekkaa välissä.
Mielestäni muuten ihan hyvä mutta patenttivanne-kannakoitia ei pahemmin nykyään hyväksytä (paitsi valun sisään), maksimi kannakeväli 32mm viemärille on muistaakseni 500mm. Myöskään en käyttäisi 88,5 kulmia jos ei ihan pakko ole tilan takia, eli tuo kaivoissa olevan 88,5 tilalle 2x45

Jos vaihtoehtoja HT-osille aletaan etsiä niin silloin joko liimattava (mikä taas on PVC:tä) tai PE sähkömuhvella (kallista)
 
Onko ne tapetit normaalia "paperista" tapettia vai liimalla kiinnitettyä paksua lasikuitutapettia?

Yksi kerros halpaa paperia (varmaan 50- tai 60-luvulta), toinen kerros kuvioitua paperia ja päällimmäinen kerros kallista paksua "3d-paperia". Siksi en aiemmin tehnyt mitään, kun täällä oli valmiina hienot ja kalliit tapetit - mutta nyt nekin saa lähteä.

Lasikuitutapetteja ei ole näkynyt. Vanhemmillani on uudessa kämpässään, niin tiedän, miltä ne näyttää.
 
Voit vetää niihin tapetteihin reikiä sellaiseilla piikkitelalla ja kostuttaa milloin lähtee helpommin irti. Mutta se höyrytin maksaa jotain 20-50€ väliltä ja säästää aikaa ihan hitosti. Kostuttaa sillä höyryttimellä tapettia ja antaa hetken vettyä ennen kuin rupee kiskomaan irti.

Se halpa höyrytin on vain vedenkeitin josta höyry tulee omalla paineellaan ja kondensoituu siihen isoon "laattaan". Toki se nyt kostuu se tapetti mutta onhan se yhtä sotkemista kun sitä vettä sitten virtaa seinää pitkin aika paljon. Kannattaa laittaa pyyhkeitä seinän ja lattian nurkkaan imemään enimmät vedet pois. Ikinä enää käytä tuollaista.
 
Olisko ok vetästä rivarin seiniin (naapurit molemmilla puolilla) äänieristystä remontin yhteydessä? Nyt rakenne 2xgyproc+villa+2xgyproc ja äänet ei häiritse naapurin puolelta mutta enemmän häiritsee että miten omat mökät kuuluu naapuriin? Mikä olisi hyvä ratkaisu kun seinäpinnat rempataan uusiksi? Itsellä mielessä jos vaikka 5cm villaa ja 1-2 kertaa gyproc päälle? Turhaa hommaa? Vinkkejä?
 
En jaksanut alkaa lukemaan kaikkia väittelyiltä mutta tuo kaksoismuhvi on ihan hyväksytty tehdas osa asentaa miten päin tahansa ja pitää sitä saippuavettä ihan tarpeeksi seuraavat 30-50v, ensimmäisissä ht-osissa taisi olla asennussuunta mutta se oli synkällä 70-luvulla ja silloin materiaalina oli PVC.
Hyvin "uskallat" takuuta antaa tiivistille. Näissä olen enemmän kannalla "varman päälle mieluummin " kuin yhtään riskillä. (ei ole aivan täysi luotto noihin kaikkiin VVT:n testeihinkään)
Varsinkin kun ovat sahanpurun seassa "alakerran naapurin katossa" .
Näitä "normaaleja" ht osia ei saa sekoittaa esim Falun "tasaisiin" osiin joissa tiivisteen leikkautuminen on helpohkoa (johtuen tiivisteen rakenteesta). V32 osilla tosin on mahdollista saada tiiviste kaksinkerroin jos ei käytä liukua.
Luuletko, että #4460 tapauksessa on käytetty noita Falun osia?
Tuommoisten vetojen testaus on helppoa, pullolla vettä toisesta päästä ja näkee vuotaako.
Toi on hyvä neuvo (saadaan ainakin yksi osatekiä pois ) , tosin lisäisin siihen saippuavettä ja miellellään tukkisen ton kaivon sieltä poistopäästä sekä jos mahdollista vielä vähän painetta. Muistelen, että pyykinpesukone poistaisi veden paineella (pumpulla)?

Toki pitää katsoa että putkessa muhvin kohdalle ei ole naarmuja tai hiekkaa välissä.
Tota tuskin monikaan katsoo?
Mielestäni muuten ihan hyvä mutta patenttivanne-kannakoitia ei pahemmin nykyään hyväksytä (paitsi valun sisään), maksimi kannakeväli 32mm viemärille on muistaakseni 500mm. Myöskään en käyttäisi 88,5 kulmia jos ei ihan pakko ole tilan takia, eli tuo kaivoissa olevan 88,5 tilalle 2x45
Mitä tarkoitat patenttivanne kannakoinnilla?

Mä nostaisin vielä ton pesukonetilan lattian eteisen lattiaa elemmäs, saa paremmin kaadot ja työsasentokin on parempi pyykkiä pestäessä. Ton toteutuskuvan nähtyäni ymmärrän peremmin , että kone mahtuu vaikka sitä aluperäisen perusteella vähän epäilinkin :) .
Jos vaihtoehtoja HT-osille aletaan etsiä niin silloin joko liimattava (mikä taas on PVC:tä) tai PE sähkömuhvella (kallista)
Eikös noita 32mm putkia ollut muhvillisinakin (harmaa värinen, oletan laadun samaksi kuin noi 50-100mm viemäriputketkin), jolloin riski olisi yhtä tiivistettä pienempi.
Aikahan se sitten näyttää olisiko ollut turhaa varovaisuutta.
 
Se halpa höyrytin on vain vedenkeitin josta höyry tulee omalla paineellaan ja kondensoituu siihen isoon "laattaan". Toki se nyt kostuu se tapetti mutta onhan se yhtä sotkemista kun sitä vettä sitten virtaa seinää pitkin aika paljon. Kannattaa laittaa pyyhkeitä seinän ja lattian nurkkaan imemään enimmät vedet pois. Ikinä enää käytä tuollaista.
Jaa jännä kun tässä kolmesta isosta huoneesta otin tuolla lidlin vehkeellä tapetit pois ja moista ei käynyt:rolleyes:
 
Olisko ok vetästä rivarin seiniin (naapurit molemmilla puolilla) äänieristystä remontin yhteydessä? Nyt rakenne 2xgyproc+villa+2xgyproc ja äänet ei häiritse naapurin puolelta mutta enemmän häiritsee että miten omat mökät kuuluu naapuriin? Mikä olisi hyvä ratkaisu kun seinäpinnat rempataan uusiksi? Itsellä mielessä jos vaikka 5cm villaa ja 1-2 kertaa gyproc päälle? Turhaa hommaa? Vinkkejä?
Jos olet väleissänaapurisi kanssa vie hänen suostumuksellaan radio hänen ja omaan huoneistoosi. Niin kuulette miten nyt toimii. Tota on muuten vaikea parantaa kuin paksuntamalla seinää (irti seinästä lisärunko +villa +Kipsilevy(t) tai vast. Ja liitokset rakenteisiin elastisen tiiviisti.
 
Ihan väleissä toki ollaan. Lähinnä ajattelin että "tuossahan tuo lisääänen eristys menisi samalla" ilman varsinaista pakottavaa tarvetta. Eli ei kannata vetää koolausta nykyiseen seinään vaan tehdä "uusi seinä" ja jättää rakoa "vanhaan seinään"? Kuulostaa ihan fiksulta näin.
 
Joo-o, kolme kerrosta - tiedän eteisen kokemuksella, että tuohon menee hirveästi aikaa ja aineita. Kai se on seuraava höyrystin hommattava.

--

..mutta näillä mennään. Kiitos @Ed! ja @MasterBlaster , tässä pukkaa projektia kesällä (matkustusvaraus).

--

Kolmen pienen huoneen kokemuksella, kun vetää laadukkaat maalit pintaan, niin tuosta saa kestävän pinnan vuosiksi eteenpäin. Ja Tikkurilan Luja kestää roiskeita, niin sitä menee roskisnurkkaan, joka nyt on käytännössä siinä kunnossa, että siitä revin tapetit pois jo tänä viikonloppuna. Sitten on yksi alue nurkassa ilman tapettaja ja maalattuna. Siitä laajennan kesällä koko huoneen.

Oikeastaan sen takia tätä mietinkin, kun sieltä löytyi siivottaessa tahra , joka ei lähtenyt millään aineilla, niin sain tapetin hajalle siitä kohtaa.
Kannattaa miettiä myös vaihtoehtoa 6mm saneerauskipsilevy päälle. Toki pitää sitten sähkärin käydä ja joutuu saumat tasoittamaan jne. Mutta ihan kumman kokee helpommaksi.
 
Kannattaa miettiä myös vaihtoehtoa 6mm saneerauskipsilevy päälle. Toki pitää sitten sähkärin käydä ja joutuu saumat tasoittamaan jne. Mutta ihan kumman kokee helpommaksi.

Näin se olisi ehkä helpointa, mutta mieluummin otan vanhat tapetit seinästä pois ja aloitan uusiksi puhtaalta pöydältä. Sitten maalailen omien maalieni päälle, jos on tarvetta. Tai laitan tapetit, mitä näillä näkymin en tule tekemään.

Lattian varmaan teen taas muovimaton päälle, mutta sen takia, että alla on ehkä taas mustaa liimaa, johon täällä neuvottiin, ettei saa koskea.

--

Niin ja tämän homman pitäisi valmistua 2 viikossa, mihin pystyn kyllä kesälomallani, kun on vain yksi huone. Jos en hio mitään (=pölyä), niin voin tehdä seinä kerrallaan.
Edelleen sillä varauksella, etten kesälomallani matkustele.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 515
Viestejä
4 863 168
Jäsenet
78 607
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom