Kodin rempat(DIY)

Mikähän olisi nopein ja helpoin tapa putsata 60-luvun lautatalon ulkoverhouksen vanhat ja irti hilseilevät maalit ennen uutta maalausta? Maali lienee joku lateksipohjainen tuote ja uusinta on jo muutaman vuoden myöhässä mutta aikaisempaa omistajaa ei tainnut homma napata.. Käsipelillä kaapiminen ei houkuttelisi kun siihen menisi viikon verran aikaa.

En tiedä onko nopeaa keinoa ja oikotietä onneen.

Itse raaputin 1968 talon seinät maalikaapimella, eli sillä missä on varsi ja "partakoneen terä". Ennemmin sitä ampuu itseään jalkaan kun tekee sillä. Aikaa menee mutta on lopuksi sen arvoista.

Mutta itsellä ainakin puolesta välistä alaspäin maali hilseili, sen mitä hilseili ja ylhäältä oli tiukasti kiinni, joten en ruvennut sitä yläosaa kaapimaan, totesin että turhaa, kun se siitä ei lähtenyt vaikka kuinka kaavin, toki pitää etelän puolella olla tarkka.
Talo oli uudelleen maalattu 1988 ja heti 2018 huoltomaalasin (2017ostimme).
Joten Tikkurilan Vinhalla (9dl maalia - 1dl vettä) ohennettuna paljaisiin puu kohtiin ja sitten raa'alla yhteen kertaan lopuksi koko talo ja mielestäni tuli todella hyvä. Lateksi pohjalla.
Kannattaa repäistä maalisuikale irti ja sen kanssa mennä maalikauppaan niin tulee oikeaa maalia. Minä tein näin, muilla voi olla toisia tapoja.

Mikähän olisi nopein ja helpoin tapa putsata 60-luvun lautatalon ulkoverhouksen vanhat ja irti hilseilevät maalit ennen uutta maalausta? Maali lienee joku lateksipohjainen tuote ja uusinta on jo muutaman vuoden myöhässä mutta aikaisempaa omistajaa ei tainnut homma napata.. Käsipelillä kaapiminen ei houkuttelisi kun siihen menisi viikon verran aikaa.

Soodapuhalluksella nuo kai kätevästi saa mäkeen ilman että lauta vahingoittuu. Ei taida itse pystyä tekemään vaan pitää tilata ulkopuolinen puhaltamaan.

Pitäisi hommata taitettava työpukki/porrasjakkara hyvin satunnaiseen käyttöön. Onko noissa minkälaisia laatueroja? Motonetin 40 euron kolmen askelman jakkarat lupaavat 150 kilogramman kantavuutta samoin kuin K-Raudan yli satasen maksavatkin. Käyttö ja varaston ja asunnon välillä roudaaminen tulisi olemaan hyvin satunnaista, joten keveydelle en anna juuri minkäänlaista painoarvoa, mutta tukevuudelle ja siitä syntyvälle turvallisuudentunteelle senkin edestä. :p
Mä hain just Biltemasta 6-portaisen jakkaran, muistaakseni 55€. Kokemus jostain 5-portaisesta, jonka merkki on mysteeri. Biltema on ainakin sitä jämäkämpi. Tällaiselle 95 kiloiselle ihan riittävä. Huonekorkeus 3,20m, niin piti vähän hankkia korkeampaa.

Kysymys painekyllästetyn puun maalaamisesta. Suoraan kaupasta tuodun puun kosteus on mittarin mukaan alle 20% (10-15%). Voisiko tuon maalata suoraan, vai pitäiskö odottaa kevääseen ennen maalaamista? Vaikuttaako pinnan säärasitus maalin tarttumiseen? Öljyämisessä usein näkee sääntönä, että keväällä asennetun voi öljytä loppukesästä ja myöhemmin asennetun seuraavana keväänä.

Mitäpä sanotte, asbestia vai ei?

1595848229447.png

Talo on rakennettu 2000-luvulla, mutta tontilla on vanha työmaakoppi, olisiko 70-luvulta. Kopissa kuvassa näkyvä kamiina, jonka yllä jonkinlainen palonsuojalevy, joka on nyt alkanut murentumaan (taitaa katto vuotaa). Kovasti paljon epäilyttää, että sitä itseäänhän tuo on ja laitoin barakin nyt käyttökieltoon (se on toiminut varastona).

Miten tästä eteenpäin? Hankin laadukkaan maskin, johon saa P3 suodattimen, otan näytepalan ja lähetän tutkittavaksi? Jos on asbestia, niin tilaan asbestifirman viemään koko helvetin barakin pois tontilta - ottaakohan mikään taho vastaan kokonaisia rakennuksia?

Meanwhile, uskaltaakos tuolta nyt ees hakea mitään tarvikkeita, vai tuleeko asiaan suhtautua siten, että kaikki on saastunutta? Vai voiko tuolta hakea vaikka nyt sitten P3 suojaimilla kamat ulos ja kunnollinen huuhtelu puutarhaletkulla? Asbestia on varmaan tullut kakarana hengiteltyä kun autokorjaamolla luuhasin ja siellähän asbestia varmasti piisasi, mutta ei nyt tarttisi lisää enää tulla...

1595848229447.png

Talo on rakennettu 2000-luvulla, mutta tontilla on vanha työmaakoppi, olisiko 70-luvulta. Kopissa kuvassa näkyvä kamiina, jonka yllä jonkinlainen palonsuojalevy, joka on nyt alkanut murentumaan (taitaa katto vuotaa). Kovasti paljon epäilyttää, että sitä itseäänhän tuo on ja laitoin barakin nyt käyttökieltoon (se on toiminut varastona).

Miten tästä eteenpäin? Hankin laadukkaan maskin, johon saa P3 suodattimen, otan näytepalan ja lähetän tutkittavaksi? Jos on asbestia, niin tilaan asbestifirman viemään koko helvetin barakin pois tontilta - ottaakohan mikään taho vastaan kokonaisia rakennuksia?

Meanwhile, uskaltaakos tuolta nyt ees hakea mitään tarvikkeita, vai tuleeko asiaan suhtautua siten, että kaikki on saastunutta? Vai voiko tuolta hakea vaikka nyt sitten P3 suojaimilla kamat ulos ja kunnollinen huuhtelu puutarhaletkulla? Asbestia on varmaan tullut kakarana hengiteltyä kun autokorjaamolla luuhasin ja siellähän asbestia varmasti piisasi, mutta ei nyt tarttisi lisää enää tulla...

Kyllähän ne asbestilevyt taitaa olla tuon näköisiä. Ei ne ehjänä sinällään vaarallisia ole, mutta jos tuo on alkanut murenemaan niin sit saa olla vähän varovainen. Ota näytepala minikrip pussiin ja kiikuta analysoitavaksi. Semmosella kumisella P3 maskilla varmaan tuosta selviää kun varovasti ottaa palasen puukolla reunasta, tai jos lattialla on jo valmiiks irrallisii osia. Ei nyt uskois että kamat lopullisesti olis saastuneet, jos kiikuttaa pihalle tuulettumaan ja tosiaan vaikka pesee jos on sellaista joka ei mene pilalle. Muistaa vaan tuulettaa kamoja pihalla riittävän kauan ennenkuin kiikuttaa takaisin sisälle.

Minä kokeilin porakoneeseen kiinnitettävää kuppiharjaa vanhan tallin maalinpoistoon. Heikosti kiinni ollut maali lähti helposti ja nopeasti, mutta vähän paremmin kiinni, mutta silti epämääräisessä kunnossa, ollut maali ei hätkähtänyt voimatyökaluista juurikaan. Kaapimella tuli sitten vedeltyä suurimmaksi osaksi. Puun kannalta kuppiharja vaikutti hellävaraisemmalta kuin kaavin, jolla irtosi välillä isoja lastuja tikkuuntuneesta puusta.

1595848229447.png

Älä nyt tuota ainakaan rikkomaan ala näytepalan takia. Asbestilevyltä näyttää ja jos pytinki on 70-luvulta, niin sitähän se sitten hyvin suurella varmuudella on. Tavarat ei ole mennyt yhtään miksikään, jos tuo levy on vain hengaillut katossa. En nyt näe miten tuo on kiinni, mutta ilmeisesti ruuveilla? Itse otin vastaavan irti kastelemalla levyn ensin ja sen jälkeen ruuvasin irti, vähän lisäsin vettä, kun ruuvinkannat oli levystä irti. P3-maski päässä. Mitään riskiä ei ole, kun ei märkänä pölyä. Purettu levy jätesäkkiin x2 ja saumat teippasin. Jätekeskus ottaa vastaan ilmaiseksi.

e: Siis tippuuko siitä murusia irti? Kuulostaa hieman oudolta tavaralta, mulla oli ”perinnepihalla” asbestilevyn palasia muutama ja eivät kyllä miksikään kosteudesta menneet. Voisko kuitenkin olla kipsiä koko levy... Näyte maksaa satkun, että jos sellaisen saa helposti levyä rikkomatta kerättyä, niin sillähän se selviää.

Viimeksi muokattu:
Älä nyt tuota ainakaan rikkomaan ala näytepalan takia. Asbestilevyltä näyttää ja jos pytinki on 70-luvulta, niin sitähän se sitten hyvin suurella varmuudella on. Tavarat ei ole mennyt yhtään miksikään, jos tuo levy on vain hengaillut katossa. En nyt näe miten tuo on kiinni, mutta ilmeisesti ruuveilla? Itse otin vastaavan irti kastelemalla levyn ensin ja sen jälkeen ruuvasin irti, vähän lisäsin vettä, kun ruuvinkannat oli levystä irti. P3-maski päässä. Mitään riskiä ei ole, kun ei märkänä pölyä. Purettu levy jätesäkkiin x2 ja saumat teippasin. Jätekeskus ottaa vastaan ilmaiseksi.

e: Siis tippuuko siitä murusia irti? Kuulostaa hieman oudolta tavaralta, mulla oli ”perinnepihalla” asbestilevyn palasia muutama ja eivät kyllä miksikään kosteudesta menneet. Voisko kuitenkin olla kipsiä koko levy... Näyte maksaa satkun, että jos sellaisen saa helposti levyä rikkomatta kerättyä, niin sillähän se selviää.
Juurikin näin. Asbesti on ikävävää ainetta, mutta mitään syytä mihinkään hysteriaan ei sen suhteen ole, enkä kyllä keksi miksi tuota kannattaisi tutkimaan alkaa. Toimii siten kuin se olisi asbestia, oli se mitä tahansa. Jos levy on kiinni ruuveilla, voi tuon ihan hyvin itse irrottaa varovasti käyttäen hengityssuojainta. Toki jos pelkona on mureneminen, kannattaa rajata työkohde ja vaikkapa kastella kohde kuten Kvarkki neuvoi. Sitten vaan pussissa kaatikselle. Eri asia jos se on siellä katossa laastilla tmv. siten ettei lähde muuten kuin murusina, sitten on aika tutkia koostumus ja laittaa tarvittaessa ammattilaiset asialle.

Sisäseinien maalausurakka on pintamaalia vaille valmis.

Huomasin, että ensimmäisen pohjamaalauksen jälkeen tasoitetut ja paikkamaalatut kohdat erottuvat valoa vasten, koska a) paikkamaalatun kohdan ympärillä on hiottua maalipintaa, joka erottuu telakuvioisesta maalipinnasta, ja b) olen mahdollisesti käyttänyt paikkamaalatuissa kohdissa hieman märempää telaa, ja c) paikkamaalauksessa maali on mahdollisesti päässyt hieman kuivumaan ja paksuuntumaan niukasti maalia sisältäneessä kaukalossa.

Kokemuksesta muistelisin, että tuollaiset erot pohjamaalipinnassa eivät tule enää näkymään pintamaalauksen jälkeen. Mutta ihan varma en ole. Kannattaako hioa ja pohjamaalata kauttaaltaan vielä toisen kerran?

1595848229447.png

Asbestikuitu tosin naureskelee vaan tuommoiselle P3-maskille. Mutta tuskin siitä haittaa on. Olen itse ottanut 2kpl näytteitä, lisäksi tehtiin ammattilaisen toimesta kartoitus. Ei sillä kartoittajallakaan mitään maskia ollut kun kaakeleita irroitteli vasara + taltta -kombolla. Omat näytteet maksanut 110€ kappaleelta. Kartoittajan kautta oli 10€ halvempi.

Tiippuu murusia joo. Näyttäisi minun silmään siltä, että hormin läpiviennistä on jo satanut pitkään vettä tuon suojalevyn päälle tms. ja se on alkanut murenemaan. Voi olla kipsiäkin, en uskaltanut vielä tarkemmin tutkia. Mutta nauloilla näyttäisi pirulainen olevan kiinni, eli irrottaminen taitaa vähän vaatia voimistelua. Pitää käydä tutkimassa tarkemmin...

Juurikin näin. Asbesti on ikävävää ainetta, mutta mitään syytä mihinkään hysteriaan ei sen suhteen ole, enkä kyllä keksi miksi tuota kannattaisi tutkimaan alkaa. Toimii siten kuin se olisi asbestia, oli se mitä tahansa. Jos levy on kiinni ruuveilla, voi tuon ihan hyvin itse irrottaa varovasti käyttäen hengityssuojainta.

... ja yrittää saada se ehjänä irti ja kaatikselle. Taitaa tosiaan olla täsmälleen sama vaiva irroitella tuosta näytepalat analyysia varten vs. viedä koko levy kaatikselle.

Asbestikuitu tosin naureskelee vaan tuommoiselle P3-maskille. Mutta tuskin siitä haittaa on. Olen itse ottanut 2kpl näytteitä, lisäksi tehtiin ammattilaisen toimesta kartoitus. Ei sillä kartoittajallakaan mitään maskia ollut kun kaakeleita irroitteli vasara + taltta -kombolla. Omat näytteet maksanut 110€ kappaleelta. Kartoittajan kautta oli 10€ halvempi.

Eikös P3 luokan suojan kuitenkin virallisesti pitäisi asbestille riittää? Kävin hakemassa kumisen Sundströmin puolimaskin, jossa tuli P3 suodatin mukana. Käyhän se sitten kaikkeen muuhunkin harrasteluun puuhasteluun...

Kannattaa muistaa tosiaan että se asbestinpurku on luvanvaraista touhua jonka takia se näyte otetaan jotta voidaan soittaa ammattilainen purkamaan jos siinä levyssä sattuu olemaan asbestia. Noiden kuljetuskin on tarkkaa että luontoon ei pääse leviämään kuituja. Ei se näytteen ottaminen niin vaarallista ole, pieni 2cm x 2cm pala riittää hyvin.

Sisäseinien maalausurakka on pintamaalia vaille valmis.

Huomasin, että ensimmäisen pohjamaalauksen jälkeen tasoitetut ja paikkamaalatut kohdat erottuvat valoa vasten, koska a) paikkamaalatun kohdan ympärillä on hiottua maalipintaa, joka erottuu telakuvioisesta maalipinnasta, ja b) olen mahdollisesti käyttänyt paikkamaalatuissa kohdissa hieman märempää telaa, ja c) paikkamaalauksessa maali on mahdollisesti päässyt hieman kuivumaan ja paksuuntumaan niukasti maalia sisältäneessä kaukalossa.

Kokemuksesta muistelisin, että tuollaiset erot pohjamaalipinnassa eivät tule enää näkymään pintamaalauksen jälkeen. Mutta ihan varma en ole. Kannattaako hioa ja pohjamaalata kauttaaltaan vielä toisen kerran?

Ootko varma ettei ne sun paikkaukset yksinkertaisesti ole sisässä jolloin niissä on valoa vasten erottuva monttu? Se on syynä lähes poikkeuksetta jos paikkaus erottuu. Jos nuita paikkauksia hioo kovinkin paljon ennen pintamaalausta, saattaa pintakuviosta tulla hieman sileämpi, varsinkin jos seinissä on vanhat maalit. Jos oot varma ettei oo montulla niin voi koittaa vähän enemmän tökkii maalia vaikka sienenpalalla niihin kohtiin jotta saisi röpelömmän pinnan.

Itsellä ollut seuraavanlainen järjestys:

1. kittaukset + hionnat niin kauan että kolot täynnä
2. pohjamaali (isolla 23cm telalla)
3. valoa vasten katotaan näkyykö kittaukset ja jos näkyy niin testataan lastalla onko vielä montulla. Monesti saattaa vaatia sen viimeisen kittikerroksen pohjamaalin päälle, koska pohjamaali estää kosteuden imeytymisen kitistä kipsilevyyn -> kuivuu hitaammin (ja myös kutistuu vähemmän).
4. paikkamaalaus pohjamaalilla uusiin kittauksiin pienellä telalla (tais olla 10cm tela)
------- (huom. tämän neloskohdan jälkeen kittauksia ei enään ronkita vaan pitää olla tyytyväinen. Jos vieläkin näkyy niin voi kitata uudestaan ennen pintamaalausta, mutta pintamaalin päälle ei saa enään mennä kittejä laittelee.)
5. pintamaali (isolla 23cm telalla)
6. 2. pintamaalikerros (isolla 23cm telalla)

Kannattaa muistaa tosiaan että se asbestinpurku on luvanvaraista touhua jonka takia se näyte otetaan jotta voidaan soittaa ammattilainen purkamaan jos siinä levyssä sattuu olemaan asbestia. Noiden kuljetuskin on tarkkaa että luontoon ei pääse leviämään kuituja. Ei se näytteen ottaminen niin vaarallista ole, pieni 2cm x 2cm pala riittää hyvin.

Onko tämä varma tieto eli ts. onko laki muuttunut 2017 jälkeen? Netissä on todella ristiriitaista tietoa, tietenkin ääripäät edustetunna eli ei missään nimessä saa poliisi vie jos edes ajattelet ja ei tarvitse lupia eikä suojaimia antaa palaa vaan. Mutta ainakin vuonna 2017 AVI on todennut, että vuoden 2016 lakimuutoksen jälkeenkin omakotitalossa saisi pienimuotoista asbestipurkua tehdä itse.

Mun käsityksen mukaan se muuttui muutama vuos sitten ettei esim. ulkoverhouksessa olevia asbestilevyjä saa yksityinen henkilö purkaa. En kuitenkaan päätäni pistä pantiksi miten tarkat pykälät meni kun en itse suoranaisesti ole asbestialalla. Olennaisinta on kuitenkin se että asbesti on vaarallista enkä suosittele omatoimipurkamista. Periaatteessahan jos on ruuveilla levyt kiinni niin melko hyvin ne voi ehjänä saada irti, mutta mihin sitten vedetään raja mitä kannattaa purkaa ja mitä ei? Myös ihmisten ammattitaito vaihtelee paljon ja osa ei saa edes ruuvia irti ilman että levy hajoaa. Joku tuosta tais tarkan pykälänkin kaivaa viimeksi kun asiaa käsiteltiin foorumilla.

Asbestin purkutöissäkin on aika paljon kiinni siitä mitä ollaan tekemässä, noi asbestia sisältävät levyt saa pölisemään vaarallisesti lähinnä vain sirkkelöimällä niitä, sellasen kanssa on turha maksaa mansikoita mistään virallisesta asbestipurusta. Levyt alas ja pussiin ja pussi jätteenkäsittelylaitokselle (niitä voi jopa väännellä kappaleiksi, ei ne räjähdä asbestipölyksi).

Sit taas jos purkaa jotain asbestiputkistoja, tai piikkailee asbstilattiat yms. niin niiden kanssa ei ihan kotikonstit piisaa.

Ne isoimmat altistukset asbestille kuitenkin saatu niistä, kun asbestia käytetty mm. laasteina ja kuituina joita sitten sekoteltu pussista kaatamalla vuosien ajan.

Ton kattolevyn asbestisuuden saanee selville helposti vääntämällä kulmasta, jos on kipsilevy ni lähtee pala helposti ja näyttää kipsiltä sisältä. :)

Olennaisinta on kuitenkin se että asbesti on vaarallista enkä suosittele omatoimipurkamista. Periaatteessahan jos on ruuveilla levyt kiinni niin melko hyvin ne voi ehjänä saada irti, mutta mihin sitten vedetään raja mitä kannattaa purkaa ja mitä ei? Myös ihmisten ammattitaito vaihtelee paljon ja osa ei saa edes ruuvia irti ilman että levy hajoaa. Joku tuosta tais tarkan pykälänkin kaivaa viimeksi kun asiaa käsiteltiin foorumilla.

No joo juurikin tästä pitää lähteä, että ei voi suositella asbestiin koskemista, ellei ole alan koulutusta, koska säätäjiä on joka lähtöön ja naamarit falskaa väärin puettuina ja levyt murenee ja pölisee ja lapset leikkii vieressä jne. Itseä lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta kiinnostaa, että miten homma lakiteknisesti menee. Jätteenkäsittelylaitokset kuitenkin ottaa asbestia vastaan kotitalouksiltakin, niin jos joku haluaa purkaa asbestia itse, niin eihän sille sitten mitään voi.

Pitää varmaan itse lähettää tuosta nyt koepala labraan ja miettiä sen jälkeen mitä tekis. Näyttäis olevan halvimmillaan näytteen analysointi 69 euroa, niin ei siihen nyt talous kaadu. Voi tuo olla kipsilevyäkin, tuota barakkia on vähän jälkikäteen tuunailtu, voi olla jälkikäteen 2000-luvulla tehty asennus.

Tiippuu murusia joo. Näyttäisi minun silmään siltä, että hormin läpiviennistä on jo saEikös P3 luokan suojan kuitenkin virallisesti pitäisi asbestille riittää? Kävin hakemassa kumisen Sundströmin puolimaskin, jossa tuli P3 suodatin mukana. Käyhän se sitten kaikkeen muuhunkin harrasteluun puuhasteluun...
Artikkelin mukaan myös ammattilaisten maskeista puolet vuotavat. Partakin aiheuttaa ohivuotoja, eikä P3 riitä.

Kyllä ffp3 riittää asbestin ja se on muutenkin tehokkain luokka mitä on saatavilla. Hieman virheellistä tietoa tuossa.
Hengityssuojain on olennainen osa varustusta ja sen vuoksi on erityisen tärkeää, että se valitaan oikein ja oikeanlaisilla suodattimilla. Hengityssuojaimen valinta perustuu riskiarviointiin ja olosuhteiden tuntemiseen. Moottoroiduissa puhallinlaitteissa sähkömoottori imee käyttöilmaa suodattimien läpi aiheuttaen samalla ylipainetta naamariin. Suodattimien tulee aina olla luokkaa P3 asbestityössä.Käytön jälkeen suodattimet ovat asbestijätettä, joten ne täytyy kierrättää oikein. Maskiksi valitaan aina kokonaamari, jonka tehokkuusluokan tulee olla TM3P. Hengityssuojaimen pitää istua kasvoille hyvin, jotta suojaus on tarpeeksi riittävä ja tiivis. Suojain huolletaan käytön jälkeen pesemällä se haalealla vedellä ja pesuaineella (suositus ph 6-8), minkä jälkeen naamari desinfioidaan esim. Distel-liinoilla. Lisäksi suojainta tulee säilyttää tiiviissä suljetussa laatikossa.

Eli olet oikeassa, P3 suodatus riittää, pitää vaan olla kokonaamari. Oletin jotenkin, että tässä ollaan menossa FFP3-luokkaisella 3m-paperimaskilla purkamaan.

Nuo paineistetut moottorimaskit, tai ihan vaan paineilmatoimiset maskit ilman mitään suodattimia ovat huomattavasti parempia kun mikään ffp3 luokan suojus yksistään sen lisäksi että ovat paljon miellyttävämpiä käyttää.
Paineilmamaskien ilma kun otetaan aina sieltä ns puhtaalta puolella niin ei siellä yleensä ole kuin karkea suodatin+kosteudenerotin välissä.
Ja yksityishenkilö saa tosiaan itse purkaa asbestia omassa kiinteistössään. Nuo asbestipätevyydet/purkuluvat yms koskevat nimenomaan tilattua ja toiselle henkilölle tehtävää työtä. Asunto-osake EI ole sama asia, siellä pelin kulun määrää taloyhtiö ja 99% tapauksista vaaditaan se asiallinen asbestipurkufirma.

Eipä tuo asbestipurku nyt niin kallista ole että sitä kannattaisi pelätä. Yleensä noin 30% kalliimpaa mitä vastaava purku ilman asbestia ja tämäkin ero tulee suojauksista, jätteen käsittelystä sekä mittauksista/dokumentoinnista. Tuleepahan ainakin purku suoritettua siististi ja kotitalousvähennystä kun hyödyntää niin ero kapenee edelleen.

Eipä tuo asbestipurku nyt niin kallista ole että sitä kannattaisi pelätä. Yleensä noin 30% kalliimpaa mitä vastaava purku ilman asbestia ja tämäkin ero tulee suojauksista, jätteen käsittelystä sekä mittauksista/dokumentoinnista. Tuleepahan ainakin purku suoritettua siististi ja kotitalousvähennystä kun hyödyntää niin ero kapenee edelleen.
Ei niin ja saadaan valtiolle vähän lisää verotuloja. Tuo nimim.. Jarp:n levy on erittäin isolla todennäköisyydellä "Asbestisementtilevyä" ( on melkein kiinni metallisessa savuhormissa). Minusta tuossa on (varsinkin kun käyttää edes jotain kunnon hengityssuodatinta) suurin vaara, että Jarp pudottaa ton levynsä päälleen sitä irrottaessaan -> säikähtää ja kaatuu sekä lyö päänsä kiukaan kulmaan ja lähtee paremmille metsästysmaille.
Miltä tahansa pölyltä on aina hyvä suojautua, mutta en vaan halua ymmärtää käytännössä tarpeetonta pelottelua. Ennen auton asentajat purkivat asbestia sisältäviä jarrulevyjä, putkimiehet poistivat pölyävää asbestieristettä ilman mitää suojausta jne....

Ootko varma ettei ne sun paikkaukset yksinkertaisesti ole sisässä jolloin niissä on valoa vasten erottuva monttu? Se on syynä lähes poikkeuksetta jos paikkaus erottuu. Jos nuita paikkauksia hioo kovinkin paljon ennen pintamaalausta, saattaa pintakuviosta tulla hieman sileämpi, varsinkin jos seinissä on vanhat maalit. Jos oot varma ettei oo montulla niin voi koittaa vähän enemmän tökkii maalia vaikka sienenpalalla niihin kohtiin jotta saisi röpelömmän pinnan.

Itsellä ollut seuraavanlainen järjestys:

1. kittaukset + hionnat niin kauan että kolot täynnä
2. pohjamaali (isolla 23cm telalla)
3. valoa vasten katotaan näkyykö kittaukset ja jos näkyy niin testataan lastalla onko vielä montulla. Monesti saattaa vaatia sen viimeisen kittikerroksen pohjamaalin päälle, koska pohjamaali estää kosteuden imeytymisen kitistä kipsilevyyn -> kuivuu hitaammin (ja myös kutistuu vähemmän).
4. paikkamaalaus pohjamaalilla uusiin kittauksiin pienellä telalla (tais olla 10cm tela)
------- (huom. tämän neloskohdan jälkeen kittauksia ei enään ronkita vaan pitää olla tyytyväinen. Jos vieläkin näkyy niin voi kitata uudestaan ennen pintamaalausta, mutta pintamaalin päälle ei saa enään mennä kittejä laittelee.)
5. pintamaali (isolla 23cm telalla)
6. 2. pintamaalikerros (isolla 23cm telalla)
Tähän täsmennyksenä: Valo laitetaan tasoitettavan seinän suuntaiseksi (ei kohtisuoraan), jotta "kuopat" tulevat esiin. Jos ko. valmilla seinällä on lamppu tai ikkunasta tulee siihen sivusta valoa. Kaikki epätasaisuuden näkyvät ikävästi.

Tiippuu murusia joo. Näyttäisi minun silmään siltä, että hormin läpiviennistä on jo satanut pitkään vettä tuon suojalevyn päälle tms. ja se on alkanut murenemaan. Voi olla kipsiäkin, en uskaltanut vielä tarkemmin tutkia. Mutta nauloilla näyttäisi pirulainen olevan kiinni, eli irrottaminen taitaa vähän vaatia voimistelua. Pitää käydä tutkimassa tarkemmin...
Asbestisementilevyn pitäisi kyllä pysyä ihan kuosissa kosteudesta huolimatta. Ehkä tuo on joku löyhempi palosuojalevy. Tuo varmaan joustaa sen verran, että naulat saa irti. Tuskin ammattilainenkaan tuossa muuta tekee kuin kastelee, pussittaa ja purkaa pussissa.

Ei niin ja saadaan valtiolle vähän lisää verotuloja. Tuo nimim.. Jarp:n levy on erittäin isolla todennäköisyydellä "Asbestisementtilevyä" ( on melkein kiinni metallisessa savuhormissa). Minusta tuossa on (varsinkin kun käyttää edes jotain kunnon hengityssuodatinta) suurin vaara, että Jarp pudottaa ton levynsä päälleen sitä irrottaessaan -> säikähtää ja kaatuu sekä lyö päänsä kiukaan kulmaan ja lähtee paremmille metsästysmaille.
Miltä tahansa pölyltä on aina hyvä suojautua, mutta en vaan halua ymmärtää käytännössä tarpeetonta pelottelua. Ennen auton asentajat purkivat asbestia sisältäviä jarrulevyjä, putkimiehet poistivat pölyävää asbestieristettä ilman mitää suojausta jne....

Niin ja asbesti aiheuttaa eniten työperäisiä kuolemia Suomessa. Siitä vain piikkaamaan irti kun ennenkin purettu ja taisi siellä Paakkilassakin joku vanhuudenpäivät nähdä. Ihan turhaa pelottelua!

Asbestisementilevyn pitäisi kyllä pysyä ihan kuosissa kosteudesta huolimatta. Ehkä tuo on joku löyhempi palosuojalevy. Tuo varmaan joustaa sen verran, että naulat saa irti. Tuskin ammattilainenkaan tuossa muuta tekee kuin kastelee, pussittaa ja purkaa pussissa.

Kävin naamari päällä tutkimassa lisää ja ei olekaan ihan 100% triviaalia poistaa levyä. Sen päällä on villaa, eli levyä saa sen verran työnnettyä ylöspäin, että naulat saa joko hohtimella irti tai rautasahalla poikki. Mutta kuten kuvastakin näkyy, niin levy on "jumissa" savupiipussa, eli piippukin pitäisi pistää poikki, tai jollain keinoin saada laskettua alas. Käytännössä helpointa olisi halkaista levy paikallaan, mutta sittenhän sitä pölyä alkaa tulemaan ihan eri tavalla.

Koska en nyt ihan heti keksi pölytöntä tapaa saada tuota pois, niin pakko varmaan lähettää näyte labraan ja sen jälkeen miettiä askelmerkkejä. Tuo voi olla kyllä jälkiasenteinen hyvinkin ja jotain pehmeämpää kamaa tosiaan, kun barakkiin on askarreltu paskarreltu harjakatto ja epäilemättä hormia on pitänyt silloin rassata (ellei ole jopa asennettu silloin).

Oli joskus suunnitelmissa, että puran tuon barakin sisäkautta niin, että vain runko jää jäljelle ja rakennan uudestaan. Mutta enpä silloin tajunnut asbestia ajatellakaan. Voi olla vaan järkevintä koittaa saada joku hakemaan barakki pois ja rakentaa tilalle oikea rakennus.

Edit: Noniin paljon melua tyhjästä. Sain kiinni kiinteistön myyjän ja hän oli henkilökohtaisesti laittanyut levyn kattoon 1990-luvulla, eli ei ole asbestia ja voi purkaa hyvillä mielin. Olisi pitänyt suoraan vaan soittaa hälle... Tosin asbestiasia toki on sikäli mielenkiintoinen, että kyllähän tuolla varmaan jossain muualla sitä asbestia kuitenkin on, että miten paljon uskaltaa itse tuota rempata...

Viimeksi muokattu:
Niin ja asbesti aiheuttaa eniten työperäisiä kuolemia Suomessa. Siitä vain piikkaamaan irti kun ennenkin purettu ja taisi siellä Paakkilassakin joku vanhuudenpäivät nähdä. Ihan turhaa pelottelua!
Googlen ensimmäinen hakutulos tukee kyllä aloitustasi,
"Asbesti on edelleen suurin työperäisten syöpien aiheuttaja, ja se aiheuttaa eniten työperäisiä kuolemia Suomessa. "

Mutta loppuosa ei ehkä ihan päde,
"Asbestialtistus sairastuttaa pitkällä viiveellä, 10–40 vuoden kuluttua, ja sairastuneiden keski-ikä on 70 vuotta. "

Sanosin että 90v asbestisairauteen kuollu on nähnyt vanhuudenpäiviä enemmän kuin kattohommissa turvaköyden unohtanut. Noita asbetisairauksia on helvetisti koska sitä asbestia oli joka helvetin paikassa ja altistuminen oli toistuvaa ellei jopa jatkuvaa.

Googlen ensimmäinen hakutulos tukee kyllä aloitustasi,
"Asbesti on edelleen suurin työperäisten syöpien aiheuttaja, ja se aiheuttaa eniten työperäisiä kuolemia Suomessa. "

Mutta loppuosa ei ehkä ihan päde,
"Asbestialtistus sairastuttaa pitkällä viiveellä, 10–40 vuoden kuluttua, ja sairastuneiden keski-ikä on 70 vuotta. "

Sanosin että 90v asbestisairauteen kuollu on nähnyt vanhuudenpäiviä enemmän kuin kattohommissa turvaköyden unohtanut. Noita asbetisairauksia on helvetisti koska sitä asbestia oli joka helvetin paikassa ja altistuminen oli toistuvaa ellei jopa jatkuvaa.

Niin, kyllä me voidaan keksiä miljoona eri kuolinsyytä, joka tappaa nopeammin kuin asbesti. Kyllä mua ketuttais kuolla 70 vuotiaana, juuri eläkkeelle päässeenä keuhkosyöpään, koska se yksi muovimatto ei haittaa. Kukaan kun ei voi sulle luvata, että pieni purkutyö ei aiheuta mitään. Todennäköisyys toki pieni, mutta ei se sitä riskiä silti poista.

Niin, kyllä me voidaan keksiä miljoona eri kuolinsyytä, joka tappaa nopeammin kuin asbesti. Kyllä mua ketuttais kuolla 70 vuotiaana, juuri eläkkeelle päässeenä keuhkosyöpään, koska se yksi muovimatto ei haittaa. Kukaan kun ei voi sulle luvata, että pieni purkutyö ei aiheuta mitään. Todennäköisyys toki pieni, mutta ei se sitä riskiä silti poista.
Kunhan vähän pehmensin viestiäs. En kumoa sitä että asbesti on vaarallista ja aiheuttaa syöpää. Mutta syy noiden asbestiperäisten kuolemien ja syöpien johtoasemaan on sen valtavassa käytössä ja pitkässä taudinkehittymisajassa.

Kunhan vähän pehmensin viestiäs. En kumoa sitä että asbesti on vaarallista ja aiheuttaa syöpää. Mutta syy noiden asbestiperäisten kuolemien ja syöpien johtoasemaan on sen valtavassa käytössä ja pitkässä taudinkehittymisajassa.
Toki näin. Ja jokainen tekee omat päätöksensä. Yhtiömuotoisissa ei taida olla vaihtoehtona kuin ammattilaisella purattaa. Jos kiinteistö kyseessä, ei kukaan valvo jos itse purat. Pieni riski siinä on, että 10-40v päästä ilmoittelee keuhkosyöpä tulollaan. Tosin, polttaahan moni tupakkaa vaikka siinä sama riski. Toki sillä erotuksella, että tupakan kun lopettaa, mömmöt poistuu keuhkoista, asbesti ei.

Myrkkyähän se on mutta aikamoinen hysteria sen suhteen saatu aikaan jolla rahastaa ihmisiä.
Eihän siinä jos yhtään pelottaa eikä ole rahasta kiinni niin ammatimiehet asialle, itse en vain suostu maksamaan 2000 euroa siitä että joku käy repimässä tunnissa 2 mattoa irti lattiasta.
Pappa hioi kymmeniä vuosia asbestisia jarrupaloja ja edelleen porskuttaa 90 vuotiaana menemään.

Alla esimerkki naurettavan hintaisesta hommasta.

Asbestipurkutyö Helsingissä

Tässä työssä poistettiin abestilevy kokonaisena kohdepoistona eteisen kaapin sisäseinän päältä. Hinta sisältä kaiken tarvittavan turvallisuussuunnitelmasta, siivoukseen ja loppuraporttiin.

Asbestipurun toteutunut hinta: 774 euroa

Myrkkyähän se on mutta aikamoinen hysteria sen suhteen saatu aikaan jolla rahastaa ihmisiä.
Eihän siinä jos yhtään pelottaa eikä ole rahasta kiinni niin ammatimiehet asialle, itse en vain suostu maksamaan 2000 euroa siitä että joku käy repimässä tunnissa 2 mattoa irti lattiasta.
Pappa hioi kymmeniä vuosia asbestisia jarrupaloja ja edelleen porskuttaa 90 vuotiaana menemään.

Tässä työssä poistettiin abestilevy kokonaisena kohdepoistona eteisen kaapin sisäseinän päältä. Hinta sisältä kaiken tarvittavan turvallisuussuunnitelmasta, siivoukseen ja loppuraporttiin.

Noita palveluja, kun käyttää niin harva tuskin edes tarkistaa onko kyseisellä työtä tekevälle edes lupia asbestin purkuun vaikka tarjouksia antavatkin. Kyllä noista remonttipalveluista kaikenlaista vironpoikaa löytyy ilman mitään pätevyyksiä.

Oletkos aivan varma, että syy kaikkiin "asbestiin kuoleiden osalta " oli todella asbesti? Vai olisiko mahdollista, että kuolemaan johtaneitä syitä olisi ollut muitakin (samoin oirein). Asbestia on käytetty aivan valtavasti ja esim. kaikki 1950-1980 luvuilla korjauspuolella rakennusalalla olleet ovat sille altistuneet. + muut alat.
Itsekin tunnen henkilöitä, jotka ovat 85-vuotiaita ja asbestiä löytyy keuhkoista.

Se on selvää, että me johonkin kuollaan. On sitten paljon lääkäreistä kiinni mikä kuolinsyyksi milloinkin kirjataan.
Pöly oli se mitä tahansa ei ole terveellistä, mutta peloitteluun ei pitäisi syylistyä tällaisten pienten yksittäisten purkujen yhteydessä.

Tääkin on totta, mutta emmeköhän me kaikki ota joskus paljon suurempiakin riskejä kuolla, kuin ton yhden muovimaton
purku suusuojattuna oikeasti on.

Edit: Noniin paljon melua tyhjästä. Sain kiinni kiinteistön myyjän ja hän oli henkilökohtaisesti laittanyut levyn kattoon 1990-luvulla, eli ei ole asbestia ja voi purkaa hyvillä mielin. Olisi pitänyt suoraan vaan soittaa hälle... Tosin asbestiasia toki on sikäli mielenkiintoinen, että kyllähän tuolla varmaan jossain muualla sitä asbestia kuitenkin on, että miten paljon uskaltaa itse tuota rempata...
Kertoiko hän mitä levyä hän siinä oli käyttänyt?

Kertoiko hän mitä levyä hän siinä oli käyttänyt?

Ei muistanut, mutta nyt kun uskalsin nokkani vähän lähemmäksi levyä työntää, niin se on selkeästi jonkinlainen lujalevy, näyttää aika pitkälle täsmälleen tältä:

Oletkos aivan varma, että syy kaikkiin "asbestiin kuoleiden osalta " oli todella asbesti? Vai olisiko mahdollista, että kuolemaan johtaneitä syitä olisi ollut muitakin (samoin oirein). Asbestia on käytetty aivan valtavasti ja esim. kaikki 1950-1980 luvuilla korjauspuolella rakennusalalla olleet ovat sille altistuneet. + muut alat.
Itsekin tunnen henkilöitä, jotka ovat 85-vuotiaita ja asbestiä löytyy keuhkoista.

Se on selvää, että me johonkin kuollaan. On sitten paljon lääkäreistä kiinni mikä kuolinsyyksi milloinkin kirjataan.
Pöly oli se mitä tahansa ei ole terveellistä, mutta peloitteluun ei pitäisi syylistyä tällaisten pienten yksittäisten purkujen yhteydessä.
En ole lääkäri, mutta eikös tuo todeta kuvaamalla keuhkot? Jos sieltä löytyy asbestia ja kuolet keuhkosyöpään, kirjataan kuolinsyyksi varmaan asbesti. Ja en tosiaan ole varma, niinkun et sinäkään siitä voi olla, etteikö kaikki olisi asbestiin kuollut niistä kirjatuista. Tämä mielestäni turhaa spekulointia.

Omalta osaltani jätän tämän "asbesti-väännön" tähän. Jokainen saa tehdä miten huvittaa, mutta ei sitä kukaan voi varmaksi sanoa, etteikö voisi sairastua yhdestäkin muovimatosta kuten ei myöskään sitä voi sanoa varmaksi, että sairastuu vaikka olisi purkanut asbestit ilman suojausta 10 vuotta. Mua itseä lähinnä se huvittaa miten monet suhtautuu ko. aineeseen välinpitämättömästi sillä perusteella, että henkilö x on tehnyt purkuja xx määrän ja vieläkin hengissä.

Äsken tuli muuten uudet tulokset, kylpyhuoneen kolmas muovimatto ei myöskään sisällä asbestia. Laitettu arviolta 60-luvulla. Nyt on kohteessa ainut vaihtoehto putkien eristeet, joihin en ole vielä päässyt käsiksi.

Ei muistanut, mutta nyt kun uskalsin nokkani vähän lähemmäksi levyä työntää, niin se on selkeästi jonkinlainen lujalevy, näyttää aika pitkälle täsmälleen tältä:

Milloin lie tullut markkinoille, no sait uskon vahvistusta. Jos teet itse pura tuokin suusuojattuna ja "tue" levy ennen kuin irrotat sen, jottei se putoa päällesi. Kaatumiset voivat olla oikeasti vaarallisia seurauksiltaan.

Mua itseä lähinnä se huvittaa miten monet suhtautuu ko. aineeseen välinpitämättömästi sillä perusteella, että henkilö x on tehnyt purkuja xx määrän ja vieläkin hengissä.
Asioita voi tarkastella monelta kantilta. Jos valtaosa vuosikausia pätkittäin altistuneista ei koskaan saa syöpää, niin varautuuko vai ei, riippunee myös toivottavasti omien eurojen riittävyydestäkin?

Äsken tuli muuten uudet tulokset, kylpyhuoneen kolmas muovimatto ei myöskään sisällä asbestia. Laitettu arviolta 60-luvulla. Nyt on kohteessa ainut vaihtoehto putkien eristeet, joihin en ole vielä päässyt käsiksi.
Muistiko tutkituttaa myös mattoihin käytetyt liima-aineet?

Tuntuu asbesti ja kreosootti olevan radioaktiivisuuteen verrattavia huuhaa-pelko generaattoreita. Kun ei ole ymmärrystä/tietoa, niin menee paniikki ihan ”yli”. Pahimpia ovat ne, jotka hysteriassaan pelottelevat muita ilman kunnon faktoja (köh). TTL:n sivuilta löytyy hyvin tietoa asbestista ja varmaan kreosootistakin (en ole etsinyt).

Mun käsityksen mukaan se muuttui muutama vuos sitten ettei esim. ulkoverhouksessa olevia asbestilevyjä saa yksityinen henkilö purkaa. En kuitenkaan päätäni pistä pantiksi miten tarkat pykälät meni kun en itse suoranaisesti ole asbestialalla. Olennaisinta on kuitenkin se että asbesti on vaarallista enkä suosittele omatoimipurkamista. Periaatteessahan jos on ruuveilla levyt kiinni niin melko hyvin ne voi ehjänä saada irti, mutta mihin sitten vedetään raja mitä kannattaa purkaa ja mitä ei? Myös ihmisten ammattitaito vaihtelee paljon ja osa ei saa edes ruuvia irti ilman että levy hajoaa. Joku tuosta tais tarkan pykälänkin kaivaa viimeksi kun asiaa käsiteltiin foorumilla.
Kyllä niitä saa itse purkaa. Levyt pussiin ja kaatopaikalle. Osa saattaa ottaa ilmaiseksi kaiken, osa tietyn määrän ja osaan joutuu maksamaan painon/kuutioiden mukaan.
Muutenkin hirveää hysteriaa asian tiimoilta. Kuten tuossa jo kivirekikin totesi, niin ei niitä levyjä saa juurikaan pölisemään, kuin väkisin yrittämällä. Toki kannattaa se maski päähän laittaa kaikesta huolimatta, vaikka sitten edes se P3 paperimaski. Eipä noi vaihdettavilla patruunoilla olevat kumimaskitkaan paljoa kustanna ja niitä voi sentään käyttää monessa muussakin hommassa.

Tuokin homma olisi hoitunut varmaan viidessä minuutissa itse tehden ilman minkäänlaista pelkoa asbestista. Maksanut olisi ehkä sen jätesäkkirullan verran.
Itse uusin julkisivun, eikä tullut mieleenkään alkaa makselemaan yli 20t€ sisältäen mineriittilevyjen purun asbestityönä. Selvisi jollain 4t€ koko hommasta sisältäen työkaluja+tarvikkeita+telineetkin tuohon hommaan.
Olen ihan samaa mieltä tuosta hysterian luomisesta. Ylipäätänsä koko asbestista on tehty aikamoinen rahastuskeino tänä päivänä.
Kovasti paljon epäilyttää, että sitä itseäänhän tuo on ja laitoin barakin nyt käyttökieltoon (se on toiminut varastona).

Tämä on mielestäni juuri sitä aivan järjetöntä hysteriaa asbestin ympärillä ja kaikki yhden levyn takia.
Kuinkakohan moni meistä on asunut talossa/asunnossa, jossa on ollut asbestia (lattia-/kaakeli-) laastin seassa, muovimaton liimoissa, tai siellä mahdollisessa saunan kiukaan suojalevyssä? Puhumattakaan mineriittilevyillä vuoratuista taloista.
Onko asunto ollut asumiskelvoton? Onko huonekalut menneet pilalle?

Viimeksi muokattu:
Oli tosiaan tuo asia jo käsitelty täällä palstalla aikaisemminkin

Tuossa on nuo viimeisimmät muutokset asbestilakiin

20 §
Rakennusten ja rakenteiden purkutyö

Asbestipurkutyötä saavat johtaa ja tehdä vain 17 §:ssä tarkoitetun koulutuksen saaneet terveydentilaltaan asbestipurkutyöhön sopivat henkilöt.

Tuossa tuo kohta joka oman tulkinnan perusteella kieltää omatoimiset purkamiset.

Nopealla googletuksella löytyi opinnäytetyö, jossa ilmoitettiin, että tuo 2006 vuoden laki ei ole enää voimassa ja se on korvaantunut asbestityötä koskevilla vaatimuksilla ( 22.5.2015/684) sekä valtioneuvoston asetuksella asbestityön turvallisuudesta (25.6.2015/798).

Oli tosiaan tuo asia jo käsitelty täällä palstalla aikaisemminkin

Tuossa on nuo viimeisimmät muutokset asbestilakiin

20 §
Rakennusten ja rakenteiden purkutyö

Asbestipurkutyötä saavat johtaa ja tehdä vain 17 §:ssä tarkoitetun koulutuksen saaneet terveydentilaltaan asbestipurkutyöhön sopivat henkilöt.

Tuossa tuo kohta joka oman tulkinnan perusteella kieltää omatoimiset purkamiset.
Eiköhän jo tulloinkin laki koskenut/suojannut työnantajan palkaamia työntekijöitä

Tossa
1 §
Soveltamisala

-Tässä laissa säädetään asbestipurkutyöntekijän pätevyydestä, asbestipurkutyöluvasta ja niihin liittyvistä rekistereistä.

Asbestipurkutyölupa
Asbestipurkutyötä saa tehdä luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on saanut siihen luvan.

Lupaa ei kuitenkaan tarvita:
1) lyhytkestoisiin huoltotöihin, joiden yhteydessä ei käsitellä murenevia asbestimateriaaleja;
2) hyvässä kunnossa olevien asbestia sisältävien materiaalien kapselointiin tai päällystämiseen;
3) asbestikartoitukseen ja muuhun näytteiden ottoon.

Eli purkuun tarvitaan edelleen lupa. Se ei ole päällystämistä eikä huoltotyötä.

Osaisiko arvon rakennusinsinöörit arvioida kustannuksia jos haluaa rivitalon kylpyhuoneeseen WC istuimen kun nykyisellään asunnossa on vain yksi pönttö ja tarve olisi ehkä kahdelle. Olen miettinyt kylpyhuoneremonttia ja siihen tuon voisi yhdistää. Onko kyse muutaman satasen hommasta extraa vai leviääkö projekti heti?

Riippu ihan täysin miten viemäri menee. Paskalla säkällä siinä kylppärin alla menee vain 75mm viemäri ja siihen onkin hankalampaa kytkeä pyttyä (noh ehkä joku repeiämallin saa).

Statistiikka

Viestiketjuista
283 467
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom