Maali. Kerta pohjamaalia ja 2 kertaa pintamaalia ajattelin laittaa.Tuleeko päälle tapetti vai maali?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Maali. Kerta pohjamaalia ja 2 kertaa pintamaalia ajattelin laittaa.Tuleeko päälle tapetti vai maali?
En ole ammattimies mutta toi saattaa näkyä läpi varjostumina. Kai.Maali. Kerta pohjamaalia ja 2 kertaa pintamaalia ajattelin laittaa.
Kyllä ne näkyy. Itse tein kokeeksi vastaavia ohentamattomien levyjen saumoja reilusti paklaten ja sitten niin, että nauha jäi käytännössä näkyviin. Reilusti paklauksessa tulee sitten se ongelma, että jos laitat seinälle jotain pitkää ja suoraa vaakatasoon, tulee koholla oleva kohta ongelmaksi..En ole ammattimies mutta toi saattaa näkyä läpi varjostumina. Kai.
Jatkan hieman asian vierestä.Haittaako kipsilevyjen saumauksessa, jos saumanauha paikoin kuultaa hennosti tasoitekerroksen läpi vai kannattaako nuo kohdat tasoittaa vielä yli niin, että nauhaa ei enää havaitse missään?
Edit: Kyseessä ohentamattomien levyreunojen saumat. Eli sauman kohta on koholla levypinnasta tasoitekerroksen ja saumanauhan vuoksi, minkä vuoksi nauhaa jää helposti näkyviin.
Luulen, että tuossa pölyssä ei ole enää mitään liima-aineita tai vastaavaa mikä tarttuu enää mihinkään. Ihan oma veikkaus siis.Jatkan hieman asian vierestä.
Tasoitteen hionnassa käytän teollisuuspölynimuriin kytkettävää hiontatukea. Hiontapöly menee siis talteen. Onko mitään syytä, miksi hiontapölyä ei voisi käyttää veteen sekoitettuna uudelleen tasoitteena, jos vain pölynimuri on puhdas muista roskista? Varsinkin jos kyse on alun perinkin tasoitejauheesta eikä valmistasoitteesta.
Hassu idea vain. Ylitasoittaessa tavaraa menee paljon.
Edit: Tosiaan sitä pölyä tulee *paljon* eli ei mistään nuukuuden huipusta ole kyse.
Jatkan hieman asian vierestä.
Tasoitteen hionnassa käytän teollisuuspölynimuriin kytkettävää hiontatukea. Hiontapöly menee siis talteen. Onko mitään syytä, miksi hiontapölyä ei voisi käyttää veteen sekoitettuna uudelleen tasoitteena, jos vain pölynimuri on puhdas muista roskista? Varsinkin jos kyse on alun perinkin tasoitejauheesta eikä valmistasoitteesta.
Hassu idea vain. Ylitasoittaessa tavaraa menee paljon.
Edit: Tosiaan sitä pölyä tulee *paljon* eli ei mistään nuukuuden huipusta ole kyse.
Meinaatko syöksytorvea? Mistä sää tuon 300mm keksit? Kyllä itse yleensä laittanu niin lähelle kaivoa että mahdollisimman iso osa vedestä menee kaivoon. Jos sataa kovasti niin osa vedestä pakosti lentää ohi. Oisko ollu noin 5-10cm korkeudella kaivosta syöksytorven käytä ja melko reunassa kupista.
Yritin netistä etsiä jotain ohjeistusta ja löysin Ruukin ohjeet. Tuossa siis viitataan, että max.300mm. Kääsin tämän pää(i)ssäni, että pitäisi olla jotain tota luokkaa mutta ei pidäkään. Eli mun kämpän poistoputket kun on just sen 300mm etäisyydellä sadevesikaivosta, niin typerästi toteutettu. On itse asiassa just ton havainnekuvan näköisesti eli kulmasta näkee, että vesi lentää ohi kun kunnolla sataa. Kävin eilen virittelemässä jatkopätkät päihin ja ohjasin sinne 10cm etäisyydelle kaivosta. Pitäis jatkossa toimia.
??Asianmukaiselta ohjeelta vaikuttaa, mut tarkkana saa olla tosiaan kun tuo on tosiaan maksimi etäisyys maasta.
Joo tossa aiemmin merkityssä on väärin merkitty >300. Pääasiahan tossa on vettä vesi menee kaivoon ja roiskuu mahdollisimman vähän seinälle.https://www.ruukki.com/docs/default...re_2017_midres.pdf?sfvrsn=5637269631660270000
Tarkistin tuolta ja 150-300mm maasta joten maksimi tuo on kyllä.
Sitä kiertoa ei saa lopettaa, koska muuten lämpötila laskee sen verran alas, että legionella bakteeri alkaa kasvaa putkistossa. Taitaa olla joku 60C minimi nykysuosituksin.Kyseinen patteri näyttää siis tältä. Talo rakennettu 2008. Avasin tuota hanaa ja nyt on taas lämmin. Kylppärissä on myös sähköinen lattialämmitys. Voin sanoa että kyllä kuivuu, sen verran lämpöä tulee tuosta patterista.
Ei se kierto liity legionellaan mitenkään. Kyllä ne pöpöt kuolee aina kun putkeen tulee tarpeeksi kuumaa vettä ja sitähän tulee kun hanan tai suihkun avaa oli kiertoa tai ei.Sitä kiertoa ei saa lopettaa, koska muuten lämpötila laskee sen verran alas, että legionella bakteeri alkaa kasvaa putkistossa. Taitaa olla joku 60C minimi nykysuosituksin.
Hei. Tyhmä kysymys. Mistä tulee tämä sadeveden poistoputken etäisyys maasta n. 300mm?
Katselin kun kunnon vesisateessa 80prossaa vedestä meni putkesta pihalle eikä sadevesikaivoon. Mitä jos putket olisi lähempänä kaivon pintaa..
Edellisellä sivulla juttua aiheesta.Onko joku maalaillut lakattuja mäntyportaita? Eri ohjeissa on vähän erilaisia menetelmiä. Osassa neuvotaan kaapimaan lakat kokonaan ja joissain riittää pinnan rikki hionta ihan käsihiomapaperilla, useimmissa tasohiomakoneella. Tarkoitus olisi tietysti päästä mahdollisimman helpolla ja vähällä pölyllä, varsinkin kun askelmat on avonaiset mikä lisää työstettävää pinta-alaa.
On tullut ja ihan onnistuneesti. Vanhat kellastuneen mäntyportaat ärsyttivät jo ensimmäisenä muuttopäivänä. Portaat ovat olleet valkoiset nyt kolme vuotta ja ainoa sanominen löytyy yhdestä askelmasta, jossa meidän kissa tykkää oleskella ja siihen on kynsistä tullut jonkin verran naarmuja. Projektissa meni noin 5 päivää ja portaat olivat käytössä koko homman ajan.Onko joku maalaillut lakattuja mäntyportaita? Eri ohjeissa on vähän erilaisia menetelmiä. Osassa neuvotaan kaapimaan lakat kokonaan ja joissain riittää pinnan rikki hionta ihan käsihiomapaperilla, useimmissa tasohiomakoneella. Tarkoitus olisi tietysti päästä mahdollisimman helpolla ja vähällä pölyllä, varsinkin kun askelmat on avonaiset mikä lisää työstettävää pinta-alaa.
Hyvännäköiset portaat ja huolella tehty. Pisteet jakoon tästä. Itse maalasin yhen ovenkarmin niin ei ollut vielä markkinoilla tuota multistoppia tai ainakaan ei löytynyt, niin jouduin toisella tuotteella käsittelemään (Ronseal tais olla tuotteen nimi). Harmi vaan tuote ei toiminut ja karmista oksat tullu läpi muutaman vuoden jälkeen. Varmaan täytyy uusia maalaus jossain vaiheessa kun on aikaa ja intoa.
Ei ihan täysin DIY-asiaa mutta remontointiin liittyvää niin jospa tämä olisi oikea foorumi kysyä mielipiteitä:
Suunnittelen keittiöremonttia asuntooni ja kysymys liittyy taloyhtiön muutostyöilmoitukseen:
Kannattaako muutostyöilmoitus tehdä ennen kuin keittiön tilaa liikkeestä vai vasta kun keittiö on tilattu ja urakoitsija(t) valittu?
Ilmoitushan vaatii tiedon remontin tekevästä yrityksestä (urakoitsija, sähkötyöt, LVI-työt), aikataulu yms. Mutta mikäli muutoshakemus ei mene läpi niin sillä voi olla vaikutuksia tilattuun keittiöön ja suunnitelmiin. Ymmärtääkseni ilmoitukseen voi tehdä muutoksia matkan varrella?
Remontissa kaikki keittiön kalusteet uusitaan altaineen ja hanoineen, lisäksi osa laitteista uusitaan. Tarkoituksena on että teen itse purku- ja pohjatyöt (mikäli asbestia ei löydy) ja urakoitsija asentaa kaapit, laitteet ja altaat + vuotokaukalot allaskaapin alle.
Remonttina tämä on aika simppeli koska keittiön layout pysyy samanlaisena (vesipisteiden tai uunin paikkaa ei muuteta yms) eikä ilmanvaihtoon kosketa. Näin ollen uskon että ilmoituksen hyväksyminen pitäisi olla aika läpihuutojuttu.
Kyseessä itselleni ensimmäinen isompi remontti asuntoon ja ensimmäistä kertaa teen muutostyöilmoituksen niin ei ihan varmaa touhua lisäksi keittiöfirmoilla on nyt hyvät tarjoukset menossa joihin haluaisin tarttua mahdollisimman pian.
Siis sehän on nimenomaan ilmoitus, ei hakemus. Jos et koske mihinkään yhtiön vastuulla olevaan, niin ei sitä remonttia kukaan voi estää.Ilmoitushan vaatii tiedon remontin tekevästä yrityksestä (urakoitsija, sähkötyöt, LVI-työt), aikataulu yms. Mutta mikäli muutoshakemus ei mene läpi niin sillä voi olla vaikutuksia tilattuun keittiöön ja suunnitelmiin. Ymmärtääkseni ilmoitukseen voi tehdä muutoksia matkan varrella?
Toki. Ja sähköihin myös. Mutta jos niiden paikkoja ei oleellisesti muutella tai muuta, niin ei yhtiöllä voi asiaan olla mitään nipottamista.Kosketaanhan tuossa ainankin sekoittajaan ja vesilukkoon.
Toki. Ja sähköihin myös. Mutta jos niiden paikkoja ei oleellisesti muutella tai muuta, niin ei yhtiöllä voi asiaan olla mitään nipottamista.
Yhtiötä kiinnostaa lähinnä kuka nuo sähkö- ja putkityöt tekee.
Kiitoksia vastauksista, täytyy maanantaina soitella isännöitsijälle ja kysellä myös hänen mielipiteensä! Aloinkin jo hahmottelemaan tuota ilmoitusta, jos sen saisi vaikka ensi viikolla lähtemään. Ainakaan itse en näe mitään erikoista tuossa keittiömuutoksessa, kun keittiön pohjaratkaisua ei muuteta eikä ilmanvaihtoon tms kosketa.
Lattiaa ei ole tarkoitus vaihtaa, se on hyvässä kunnossa. Ainoa haaste on ettei lattiaa ole asennettu kaapistoiden alle, joten vuotokaukalo pitää rakentaa että mahdolliset vuodot tulevat näkyviin.
Onhan noita Ikean yms. malleja, joissa ei ole sokkelia vaan jalat. Kyllä niihin ehkä se lattian asentaminen sinne alle on ihan paikallaan Kuulostaa tuo sun puuhailu enemmän siltä, että olet vanhaan paikkaan joutunut sovittamaan uudet palikat. Jotenkin tuntuu, että laminaatin korkeus ei sinällään olisi mikään ongelma, jos uutta tekee. Muutaman kämpän otannalla apk ja jääkaapin alla on aina ollut lattia vaikka "kaapista" kyse.Lattiaa ei ikinä asenneta kaappistojen alle. Itse kun vaihdoin 70-luvun alakaapit uusiksi (Novartiin) niin joudun jalkojen kohdalla tekemään kolot laminaattiin. Eli vanhassa oli pienempi sokkelitila.
Apk:lle ja jääkaappi-pakastimelle jouduin laittamaan vanerit nostostoksi.
Tuo vuotokaukalohan vaaditaan nykyään usein myös jääkaapin ja pakastimen alle
Tuohon allaskaapin vuotovesi"suojaan" on lähes yhtä monta ratkaisua kuin on tekijää. Helpottaa jos apk-letkut saa vietyä kaapin kyljestä.
Kyllähän lattia asennetaan keittiönkaappien alle. Ainakin jos uusii samalla kertaa sekä lattian, että keittiön. Tämä ihan kokeneelta kirvesmieheltä kun kysyin. Luin myös tuosta että pitäisi jättää lattia laittamatta kaappien alle, mutta luotan ennemmin ammattilaiseen. (Minä en ole siis kirvesmies, läheskään)Lattiaa ei ikinä asenneta kaappistojen alle. Itse kun vaihdoin 70-luvun alakaapit uusiksi (Novartiin) niin joudun jalkojen kohdalla tekemään kolot laminaattiin. Eli vanhassa oli pienempi sokkelitila.
Apk:lle ja jääkaappi-pakastimelle jouduin laittamaan vanerit nostostoksi.
Tuo vuotokaukalohan vaaditaan nykyään usein myös jääkaapin ja pakastimen alle
Tuohon allaskaapin vuotovesi"suojaan" on lähes yhtä monta ratkaisua kuin on tekijää. Helpottaa jos apk-letkut saa vietyä kaapin kyljestä.
Juu siis ei asenneta kaappien alle. Ainoastaan irtokalusteiden alle, eli apk,liesi ja kylmälaitteet. T:KirvesmiesKyllähän lattia asennetaan keittiönkaappien alle. Ainakin jos uusii samalla kertaa sekä lattian, että keittiön. Tämä ihan kokeneelta kirvesmieheltä kun kysyin. Luin myös tuosta että pitäisi jättää lattia laittamatta kaappien alle, mutta luotan ennemmin ammattilaiseen. (Minä en ole siis kirvesmies, läheskään)
Entäs jos on pelkkä lautalattiaJuu siis ei asenneta kaappien alle. Ainoastaan irtokalusteiden alle, eli apk,liesi ja kylmälaitteet. T:Kirvesmies
No ehkä siinä tapauksessa voidaan poiketa Uivista lattioista tässä nyt lähinnä...Entäs jos on pelkkä lautalattia
Kiitos vinkistä. Täytyy hakea putki tuota sikaa.Silikonillahan nuo tiivistetään. Onko ne päätypellit popniiteillä ja/tai metallin taivutuksella kiinni? Parhaan tuloksen saa, kun ottaa irti ja mömmöt väliin ja uusiksi kiinni. Toki kun tyylillä tuskin on kourun sisäpuolella väliä, niin vanhat puukolla pois ja tarpeeksi tavaraa kriittisiin paikkoihin lienee yhtä toimiva ja nopeampi ratkaisu. Paras olisi, että raapisit puhtaaksi ja antaisit paikkojen kuivua ennen uuden silikonin pistämistä.
e: Muistaakseni kasasin omat rännit tällä:
Sikaflex®-11 FC+
Sikaflex®-11 FC+ on 1-komponenttinen, valumaton, liuotinaineeton saumamassa ja monikäyttöinen liimamassafin.sika.com
Itse maalasin viitisen vuotta sitten. Puhdistin huolellisesti ja vedin lattiamaalia päälle. Askelmat vaati uudelleenmaalauksen parin vuoden jälkeen, kun niissä alkoi näkymään kulumia, mutta nyt on kestänyt pinnat hyvin. Meillä on kaksi koiraa ja lapsi ja portaat on kovalla kulutuksella. Toinen maalaiskerta oli hyvin simppeli, kun maalia ei tarvinnut lisätä hankalampiin paikkoihin.Onko joku maalaillut lakattuja mäntyportaita? Eri ohjeissa on vähän erilaisia menetelmiä. Osassa neuvotaan kaapimaan lakat kokonaan ja joissain riittää pinnan rikki hionta ihan käsihiomapaperilla, useimmissa tasohiomakoneella. Tarkoitus olisi tietysti päästä mahdollisimman helpolla ja vähällä pölyllä, varsinkin kun askelmat on avonaiset mikä lisää työstettävää pinta-alaa.