Kodin rempat(DIY)

Makuuhuoneessa narisee lattia kun kävelee. Rakenne ilmeisesti: Muovimatto - lastulevy - koolaus. Onko sopiva pikakorjaus tuolle ruuvata koolauksiin kiinni tuo levy ja uusi muovimatto/mikä tahansa päälle? Tuntuisi vähän turhalle purkaa tuota pois jos korjaantuisi tuolla. Vai alkaneeko narisemaan joskus uudestaan?

Itse en ainakaan saanut tällä tapaa kuin pienen parannuksen. Olisi pitänyt purkaa levytystä pois ja korjata alusrakenteet, niin olisi tullut hyvä.
 
Onko teillä ollut tapana ohentaa sisämaaleja, kun käytetään telaa?

Itse olen yleensä maalannut sellaisenaan, mutta eräässä tapauksessa käytin ylijäänyttä maalia. Tämän vuoksi ohensin maalia riittävyyden varmistamiseksi. Vaikutti, että telausjäljestä tuli siistimpi kuin yleensä.

Ohentamisessa on tosin se huono puoli, että menee hankalaksi, jos maalauskerralta jää ohennettua tavaraa yli.
 
Onko teillä ollut tapana ohentaa sisämaaleja, kun käytetään telaa?

Itse olen yleensä maalannut sellaisenaan, mutta eräässä tapauksessa käytin ylijäänyttä maalia. Tämän vuoksi ohensin maalia riittävyyden varmistamiseksi. Vaikutti, että telausjäljestä tuli siistimpi kuin yleensä.

Ohentamisessa on tosin se huono puoli, että menee hankalaksi, jos maalauskerralta jää ohennettua tavaraa yli.

En voi suositella. siinä ei voita mitään koska peitto huononee -> vaatii ylimääräisiä kerroksia. Lisäksi valuu ja maalin värisävy vääristyy. Avain hyvään maalausjälkeen on laadukas tela ja riittävän paljon maalia, ei ohennettu maali.
 
Makuuhuoneessa narisee lattia kun kävelee. Rakenne ilmeisesti: Muovimatto - lastulevy - koolaus. Onko sopiva pikakorjaus tuolle ruuvata koolauksiin kiinni tuo levy ja uusi muovimatto/mikä tahansa päälle? Tuntuisi vähän turhalle purkaa tuota pois jos korjaantuisi tuolla. Vai alkaneeko narisemaan joskus uudestaan?
Epätasainen lattia narisee. Korjaantuu kun koolauksen suoristaa. Vaatii siis lastulevyjen purkamisen jos hyvän haluaa. Onko muovimatto ennen -94 tehty? Vaatii asbestikartoituksen jos näin. Jos OKT, kannattaa viedä itse labraan. Kustantaa noin 60-100€/näyte. Liimaa myös mukaan. Itsellä tehtiin juuri asbestikartoitus. Maksoi kaikkineen noin 700€. Labramaksut olivat n. 500€ ja itse raportti ja näytteidenotto ammattilaisen toimesta 200€.
 
Epätasainen lattia narisee. Korjaantuu kun koolauksen suoristaa. Vaatii siis lastulevyjen purkamisen jos hyvän haluaa. Onko muovimatto ennen -94 tehty? Vaatii asbestikartoituksen jos näin. Jos OKT, kannattaa viedä itse labraan. Kustantaa noin 60-100€/näyte. Liimaa myös mukaan. Itsellä tehtiin juuri asbestikartoitus. Maksoi kaikkineen noin 700€. Labramaksut olivat n. 500€ ja itse raportti ja näytteidenotto ammattilaisen toimesta 200€.
Meillä tehtiin omakotitaloon pari vuotta sitten asbestikartoitus, maksoi juurikin 700 e kolmen näytteen kanssa.

Tekijä oli sitä mieltä, että todennäköisyys asbestin löytymiselle on häviävän pieni, koska rakennusvuosi oli -91. Ja eihän sitä asbestia löytynytkään. :)
 
Epätasainen lattia narisee. Korjaantuu kun koolauksen suoristaa. Vaatii siis lastulevyjen purkamisen jos hyvän haluaa. Onko muovimatto ennen -94 tehty? Vaatii asbestikartoituksen jos näin. Jos OKT, kannattaa viedä itse labraan. Kustantaa noin 60-100€/näyte. Liimaa myös mukaan. Itsellä tehtiin juuri asbestikartoitus. Maksoi kaikkineen noin 700€. Labramaksut olivat n. 500€ ja itse raportti ja näytteidenotto ammattilaisen toimesta 200€.

Juu tehty -67 ja okt. Pitää katsoa mitä tolle tekisi, luultavasti antaa narista ja uusi pinta päälle, ei tuo nyt niin mahdottomasti haittaa.
 
Meillä tehtiin omakotitaloon pari vuotta sitten asbestikartoitus, maksoi juurikin 700 e kolmen näytteen kanssa.

Tekijä oli sitä mieltä, että todennäköisyys asbestin löytymiselle on häviävän pieni, koska rakennusvuosi oli -91. Ja eihän sitä asbestia löytynytkään. :)


Joo, sitä on käytetty harvemmin enää 90-luvun alussa. Tiedettiin silloin, että tämä kielletään.

Juu tehty -67 ja okt. Pitää katsoa mitä tolle tekisi, luultavasti antaa narista ja uusi pinta päälle, ei tuo nyt niin mahdottomasti haittaa.

Minä ottaisin pois. Turha sitä muovimattoa on sinne jättää. Tai ainakin ottaisin näytteen ja jos ei asbestia -> pois. Toki tässä on se, että mikäli matto on liimattu ne liimat jää siihen lastulevyyn kiinni.

Tämä on myös vähän kaksipiippuinen juttu, koska jos myyt, pitäisi sinun sanoa että tuossa alla on muovimatto jossa asbestia. Jos et ota näytettä, voit sanoa että kartoitusta ei ole tehty.
 
Tarkoituksena olisi vaihtaa rivarin etupihalle kivetys uuteen. Vanhan välistä kasvaa rikkaruohoja ja kun tuota vanhaa laattaa purin pois, niin toki siellä on jonkin verran rihmastoa ym. laattojen alla. Ajatuksena olisi selvitä ilman suurempia maatöitä ihan vaan paikkailemalla pari notkahdusta ja levittää pieni kerros asennushiekkaa/kivituhkaa vanhan päälle. Käyköhän siinä kuitenkin niin, että kohta kasvaa uusienkin laattojen välistä samat rikkaruohot? Onko tuohon mitään pienen vaivan/budjetin ratkaisua, eli ettei tarvitsisi kärrätä vanhaa maata pois ja tuoda kokonaan uutta tilalle?
 
Tarkoituksena olisi vaihtaa rivarin etupihalle kivetys uuteen. Vanhan välistä kasvaa rikkaruohoja ja kun tuota vanhaa laattaa purin pois, niin toki siellä on jonkin verran rihmastoa ym. laattojen alla. Ajatuksena olisi selvitä ilman suurempia maatöitä ihan vaan paikkailemalla pari notkahdusta ja levittää pieni kerros asennushiekkaa/kivituhkaa vanhan päälle. Käyköhän siinä kuitenkin niin, että kohta kasvaa uusienkin laattojen välistä samat rikkaruohot? Onko tuohon mitään pienen vaivan/budjetin ratkaisua, eli ettei tarvitsisi kärrätä vanhaa maata pois ja tuoda kokonaan uutta tilalle?


Saumahiekkaa väliin tai sitten jotain sauma-ainetta. Esim GftK Vdw 850 Saumausaine - Siisti Piha Oy tekee kivien väliin kovan mutta elastisen rakenteen. Löytynee jostain muualta halvemmallakin.

edit: Ebaystä vähän halvemmalla jo saa PFLASTERFUGENMÖRTEL ab 1 mm Fugenbreite Polymersand Betonstein Pflaster 25 kg | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoituksena olisi vaihtaa rivarin etupihalle kivetys uuteen. Vanhan välistä kasvaa rikkaruohoja ja kun tuota vanhaa laattaa purin pois, niin toki siellä on jonkin verran rihmastoa ym. laattojen alla. Ajatuksena olisi selvitä ilman suurempia maatöitä ihan vaan paikkailemalla pari notkahdusta ja levittää pieni kerros asennushiekkaa/kivituhkaa vanhan päälle. Käyköhän siinä kuitenkin niin, että kohta kasvaa uusienkin laattojen välistä samat rikkaruohot? Onko tuohon mitään pienen vaivan/budjetin ratkaisua, eli ettei tarvitsisi kärrätä vanhaa maata pois ja tuoda kokonaan uutta tilalle?

Kyllähän se aina vaatii että siellä kivetyksen alla olisi kunnollista kantavaa kivimäistä maa-ainesta kuten mursketta ja siihe päälle vähän asennushiekkaa. Lisäks nuo on aika ruman näköset jos ei oo routaeristeitä alla kun voi routia pahasti. Eihän se kallista ole kun pyytää kaivinkoneen kaivamaan ja viemään romppeet mäkeen samalla. Kai poistat sentään vanhat laatat alta?
 
Tarkoituksena olisi vaihtaa rivarin etupihalle kivetys uuteen. Vanhan välistä kasvaa rikkaruohoja ja kun tuota vanhaa laattaa purin pois, niin toki siellä on jonkin verran rihmastoa ym. laattojen alla. Ajatuksena olisi selvitä ilman suurempia maatöitä ihan vaan paikkailemalla pari notkahdusta ja levittää pieni kerros asennushiekkaa/kivituhkaa vanhan päälle. Käyköhän siinä kuitenkin niin, että kohta kasvaa uusienkin laattojen välistä samat rikkaruohot? Onko tuohon mitään pienen vaivan/budjetin ratkaisua, eli ettei tarvitsisi kärrätä vanhaa maata pois ja tuoda kokonaan uutta tilalle?

Kyllähän se aina vaatii että siellä kivetyksen alla olisi kunnollista kantavaa kivimäistä maa-ainesta kuten mursketta ja siihe päälle vähän asennushiekkaa. Lisäks nuo on aika ruman näköset jos ei oo routaeristeitä alla kun voi routia pahasti. Eihän se kallista ole kun pyytää kaivinkoneen kaivamaan ja viemään romppeet mäkeen samalla. Kai poistat sentään vanhat laatat alta?

Suodatinkangas alle niin ei puske ruohot heti läpi
 
Kyllähän se aina vaatii että siellä kivetyksen alla olisi kunnollista kantavaa kivimäistä maa-ainesta kuten mursketta ja siihe päälle vähän asennushiekkaa. Lisäks nuo on aika ruman näköset jos ei oo routaeristeitä alla kun voi routia pahasti. Eihän se kallista ole kun pyytää kaivinkoneen kaivamaan ja viemään romppeet mäkeen samalla. Kai poistat sentään vanhat laatat alta?
Siellä siis on toki mursketta alla ja päällä asennushiekkaa. En tiedä hassutteletko, mutta luonnollisesti vanhat laatat lähtee alta pois ja uudet tulee tilalle. Pohdinnassa tosiaan oli se, että pärjäisikö vanhalla asennushiekalla ilman rikkaruohojen ylöspuskemista.

Tuota suodatinkangasta mietin myös. Se toki kai vaatisi sen, että heivaisi tuon vanhan asennushiekan pois, laittaisi suodatinkankaan murskeen päälle ja uuden asennushiekan sitten kankaan päälle.
 
Sisämaalin riittoisuudesta.

Nyt on 18 neliön alue kertaalleen pohjamaalattu. 10 litran purkista kului karkeasti arvioiden puolet, mikä tuntuu paljolta. Tosin maalia menee aina paljon maalaamattomaan eli huokoiseen pintaan. Kyseessä ylitasoitettu kipsilevy.

Tarkoitus on maalata vielä pintamaalilla kahteen kertaan. Mikä olisi järkevä pakkauskoko Tikkurilan Remontti Ässää tuohon 18 neliöön? 7,2 litran purkki?
 
Sisämaalin riittoisuudesta.

Nyt on 18 neliön alue kertaalleen pohjamaalattu. 10 litran purkista kului karkeasti arvioiden puolet, mikä tuntuu paljolta. Tosin maalia menee aina paljon maalaamattomaan eli huokoiseen pintaan. Kyseessä ylitasoitettu kipsilevy.

Tarkoitus on maalata vielä pintamaalilla kahteen kertaan. Mikä olisi järkevä pakkauskoko Tikkurilan Remontti Ässää tuohon 18 neliöön? 7,2 litran purkki?

Tuolla pystyy laskemaan tarvittavia määriä korkeasti. Muistelen että itselläni mennyt pintamaalia noin: 2,7L purkilla maalannut ~3m x 2,6m seinän kahteen kertaan eli noin 0.5L neliölle, mutta tuossa määrässä on myös telan imaiseva määrä joka on varmaan ainakin puoli litraa.
Eli 9 tai 7.2 litraa pitäisi piisata. Tuohon maalin kulumiseen vaikuttaa muuten telan karvanpituus aika paljon. Itse oon suosinut lyhytkarvaisia teloja, yleensä Elite telasetti tätä telamallia. (telassa 1cm karvat). Tulee sileämpi jälki. Maalaamisessa tahtoo tulla melkeen aina hukkamaalia joten kannattaa koittaa maalata mahdollisimman paljon neliöitä aina samalla. Maalin kulutus on kuitenkin melko vakio, siihen ei oikein voi vaikuttaa muuta kuin telavalinnalla. Jos on liian vähän maalia, jää valoa vasten näkyviin rannut.
 
Taannoin oman keittiön rempassa tehtiin allaskaapin alle, muovimaton päälle, vuotokaukalo muovimatosta, joka kitattiin jollain tiivistetahnalla putkiin ja seinään/lattiaan. Alkuperäisen muovimaton päälle laitettiin suoraan vinyylilankku koko lattian alalle ja sen jälkeen kaapistot päälle. Jääkaappipakastimen alle tuli vielä erillinen vuotokaukalo. Jos näin ei olisi tehty niin olisi ollut aika vaikea rajata se lattia kun nykyisin ei kuulemma laiteta lattialistoja kaapistojen sokkelien kohdille että mahdollinen vuoto näkyy heti lattialla. Ja kun katsoi työn laatua niin tuskin olisivat osanneet edes leikata niitä lankkuja niin siististi. Muistaakseni alkuperäinen muovimattokin oli laitettu säästäen eli ei ollut ihan joka kaapin alla seinästä seinään.
 
Taannoin oman keittiön rempassa tehtiin allaskaapin alle, muovimaton päälle, vuotokaukalo muovimatosta, joka kitattiin jollain tiivistetahnalla putkiin ja seinään/lattiaan. Alkuperäisen muovimaton päälle laitettiin suoraan vinyylilankku koko lattian alalle ja sen jälkeen kaapistot päälle. Jääkaappipakastimen alle tuli vielä erillinen vuotokaukalo. Jos näin ei olisi tehty niin olisi ollut aika vaikea rajata se lattia kun nykyisin ei kuulemma laiteta lattialistoja kaapistojen sokkelien kohdille että mahdollinen vuoto näkyy heti lattialla. Ja kun katsoi työn laatua niin tuskin olisivat osanneet edes leikata niitä lankkuja niin siististi. Muistaakseni alkuperäinen muovimattokin oli laitettu säästäen eli ei ollut ihan joka kaapin alla seinästä seinään.

Tuo on kyllä erittäin kyseenalainen rakenne
a) vanhaa muovimatto ei monesti edes saa jättää uuden lattiamateriaalin alle
b) toinen muovimatto joka jää kahden hengittämättömän materiaalin väliin -> riskirakenne
c) vinyylilankunkaan alle ei saisi jättää muovimattoa.
 
Osaattekos kertoa mikä voi olla vikana, kun tapetoinnin jälkeen huone haisee kolmatta päivää imelältä liimalta? Laitettiin tapettiliisterillä kuitutapetit makuuhuoneen seinille (poistettiin vanhat vinyylitapetit ensin). Yksi seinistä on kipsiseinä, joka haisee pahimmalta. Silmiä kirvelee ja kurkkuun ottaa jos huoneeseen menee. Edellisien tapettien kanssa en muista että olisi päivää kauemmin hajut kestäneet vaikka ikkunat olivat osittain kiinni. Tapettien "myrkyllisyysluokka" (en muista mikä se termi oikeasti oli) on jopa vieläpä A+.

Ollaan nyt annettu olla koko ikkuna auki yötä päivää, mutta haju ei tunnu lähtevän millään. Voisiko liisteri ja tapetti olla jotenkin epäyhteensopivia?
 
Osaattekos kertoa mikä voi olla vikana, kun tapetoinnin jälkeen huone haisee kolmatta päivää imelältä liimalta? Laitettiin tapettiliisterillä kuitutapetit makuuhuoneen seinille (poistettiin vanhat vinyylitapetit ensin). Yksi seinistä on kipsiseinä, joka haisee pahimmalta. Silmiä kirvelee ja kurkkuun ottaa jos huoneeseen menee. Edellisien tapettien kanssa en muista että olisi päivää kauemmin hajut kestäneet vaikka ikkunat olivat osittain kiinni. Tapettien "myrkyllisyysluokka" (en muista mikä se termi oikeasti oli) on jopa vieläpä A+.

Ollaan nyt annettu olla koko ikkuna auki yötä päivää, mutta haju ei tunnu lähtevän millään. Voisiko liisteri ja tapetti olla jotenkin epäyhteensopivia?

Mitäs kampetta käytit? Kuulostaa että olis käytetty jotai lasikuitutapettien kiinnittämiseen tarkoitettua liimaa. Normaali tapettiliisteri on vesimäistä "paperiliisteriä" ja on kyllä lähes hajutonta kampetta märkänä ja kuivana.
 
Mitenkä ja millä jatkaa kondessiputkea? Nyt on kokeiltuna niin, että putken sisälle on laitettu messinkiholkki ja klemmareilla kiristetty tappiin saakka. Vesi tulee kuitenkin liitoskohdasta. Tuo putken halkaisija oli muistaakseni 16mm.
 
Mitäs kampetta käytit? Kuulostaa että olis käytetty jotai lasikuitutapettien kiinnittämiseen tarkoitettua liimaa. Normaali tapettiliisteri on vesimäistä "paperiliisteriä" ja on kyllä lähes hajutonta kampetta märkänä ja kuivana.
Kyllä tuossa liisterissä lukee ihan että kuitutapeteille soveltuva (M1-luokka). Voiko liisteri mennä vanhaksi? Oli porukoiden edellisestä remontista ylijäänyttä tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä erittäin kyseenalainen rakenne
a) vanhaa muovimatto ei monesti edes saa jättää uuden lattiamateriaalin alle
b) toinen muovimatto joka jää kahden hengittämättömän materiaalin väliin -> riskirakenne
c) vinyylilankunkaan alle ei saisi jättää muovimattoa.

Senverran täytyy korjata, että tuossa ei lähtökohtaisesti mitään kyseenalaista ole. Muovimaton saa asentaa toisen päälle samoin kuin vinyylin muovimaton päälle. Yleisohjeena on, että jos vanha matto on liimattu alustaan, uusi pinta voi olla joko liimattu muovimatto tai kelluva matto/vinyyli. Jos taas vanha matto ei ole liimattu, se pitää poistaa. Kelluvia materiaaleja ei saa olla kahta kerrosta päällekkäin.

Kannattaa lukea sen asennettavan tuotteen tuoteseloste, siitä asia selviää.

Ainoa ongelma on yleensä se vanha matto. Mitä materiaalia se on ja onko se kunnolla asennettu. Jos matossa/liimassa on asbestia tai jotai niitä 30+ muuta "myrkkyä" mitä aikanaan on käytetty, se voi alkaa haisemaan tai aiheuttaa ongelmia myöhemmin (kyllä, matto voi alkaa haista siellä alla vaikka se ei 30 vuoteen yksistään olisi haissut millekään). Jos matto ei ole kunnolla kiinni, sekin voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin. Jos näistä asioista ei ole varmuutta, kannattaa kysyä ammattilaiselta. Jos piilotat sinne alle vanhan maton jossa on asbestia, myyt asunnon vinyylilattialla ja unohdat mainita vanhan maton, voit joutua maksamaan ostajan asbestipurun tulevaisuudessa.
 
Senverran täytyy korjata, että tuossa ei lähtökohtaisesti mitään kyseenalaista ole. Muovimaton saa asentaa toisen päälle samoin kuin vinyylin muovimaton päälle. Yleisohjeena on, että jos vanha matto on liimattu alustaan, uusi pinta voi olla joko liimattu muovimatto tai kelluva matto/vinyyli. Jos taas vanha matto ei ole liimattu, se pitää poistaa. Kelluvia materiaaleja ei saa olla kahta kerrosta päällekkäin.

Kannattaa lukea sen asennettavan tuotteen tuoteseloste, siitä asia selviää.

Ainoa ongelma on yleensä se vanha matto. Mitä materiaalia se on ja onko se kunnolla asennettu. Jos matossa/liimassa on asbestia tai jotai niitä 30+ muuta "myrkkyä" mitä aikanaan on käytetty, se voi alkaa haisemaan tai aiheuttaa ongelmia myöhemmin (kyllä, matto voi alkaa haista siellä alla vaikka se ei 30 vuoteen yksistään olisi haissut millekään). Jos matto ei ole kunnolla kiinni, sekin voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin. Jos näistä asioista ei ole varmuutta, kannattaa kysyä ammattilaiselta. Jos piilotat sinne alle vanhan maton jossa on asbestia, myyt asunnon vinyylilattialla ja unohdat mainita vanhan maton, voit joutua maksamaan ostajan asbestipurun tulevaisuudessa.

Juuri tuon haisemisen vuoksi kerrostaloremonteissa usein on ehtona lattiamateriaaleja vaihdettaessa vanhan muovimaton poistaminen. Yksi syy on tuo liimojen käyminen uuden maton alla, mutta myös se että jos maton ja uuden materiaalin väliin pääsee kosteutta niin on varma homehtuminen edessä koska rakenne ei pääse kuivumaan. Tuskimpa noita ehtoja on hatusta temmatta vaikka omakotitaloasujille ei moista pakkoa olekkaan, ei se sitä meinaa ettei säännössä olisi perää.
 
Mitenkä ja millä jatkaa kondessiputkea? Nyt on kokeiltuna niin, että putken sisälle on laitettu messinkiholkki ja klemmareilla kiristetty tappiin saakka. Vesi tulee kuitenkin liitoskohdasta. Tuo putken halkaisija oli muistaakseni 16mm.

Varmaan joku tällanen siihen passais?
 
Varmaan joku tällanen siihen passais?
Kuinkahan sopii tuollaiselle kierretylle putkelle?



Tämmöisellä jatkoin kerran pesukoneen letkua ja pysyi ainakin tiiviinä Letkuliitäntä varmaan muinakin kokoina löytyy.
Täytyy tutustua,jos tuollaisia löytyy tuolle koolle.
 
No ei varmasti sovi. Kuvittelin, että kyseessä oli kupariputki. Linkkaamasi letku maksaa 1,9€/m. Onko mahdollista uusia koko matkalta ja unohtaa jatkot?
Uuden letkun asennus on viimeisin oljenkorsi. Menee hiukan säätämiseksi jota en vielä halua tehdä, mutta jos jatkoa ei saa pitäväksi,niin sitten tuo on pakko tehdä.
 
Uuden letkun asennus on viimeisin oljenkorsi. Menee hiukan säätämiseksi jota en vielä halua tehdä, mutta jos jatkoa ei saa pitäväksi,niin sitten tuo on pakko tehdä.

Mikä tahansa vähän suurempi tai pienempi putken pätkä ja silikonia tai jotain muuta sopivaa tiivistettä. Jääkö jatkos/letku näkyviin vai piiloon?

Toinen tapa on että kun letku on kuitenkin laskeva niin jatka tuosta eteenpäin ihan puutarhaletkulla tms.
 
Juu tehty -67 ja okt. Pitää katsoa mitä tolle tekisi, luultavasti antaa narista ja uusi pinta päälle, ei tuo nyt niin mahdottomasti haittaa.
Tuon ikäsissä lattiat narisee ihan oletuksena. Niskat on kastatu losopuusta ja tuettu vaihtelevalla menestyksellä välillä jopa niskaa jatkaen nauloilla mikä aiheuttaa narinaa. Nykyään jos tehdään niin tehdään kunnon pitkästä värkistä ja niskat kiilataan tukevaksi pystypuilla.

Jos ei ole mitään muuta ongelmaa kuin lattian narina niin anna narista. Jos makkari on yläkerrassa niin pieni on murhe... alapohjassa tilanne voi olla toinen kun siellä on mahdollisesti uusittavia putkia seassa. Parhaiten homma menee varmaan niin että kantaa kaiken ulos ja tekee kunnon värkistä uuden "samanlaisen" eli eristreeksi muhat, piki jne. mitä siihen aikaan on käytetty. Mahdolliset alajuoksujen ja piirojen lahovauriot selviää sitten siinä samalla jos tuollaiseen innostuu.
 
Mikä tahansa vähän suurempi tai pienempi putken pätkä ja silikonia tai jotain muuta sopivaa tiivistettä. Jääkö jatkos/letku näkyviin vai piiloon?

Toinen tapa on että kun letku on kuitenkin laskeva niin jatka tuosta eteenpäin ihan puutarhaletkulla tms.
Letku jää piiloon. Tuota kanssa mietin, että voisi etsiä hiukan suurempaa letkua ja pistäisi jatkon niin, että tuo kondenssiputken jatko menee sen letkun sisään.
 
Tuon ikäsissä lattiat narisee ihan oletuksena. Niskat on kastatu losopuusta ja tuettu vaihtelevalla menestyksellä välillä jopa niskaa jatkaen nauloilla mikä aiheuttaa narinaa. Nykyään jos tehdään niin tehdään kunnon pitkästä värkistä ja niskat kiilataan tukevaksi pystypuilla.

Jos ei ole mitään muuta ongelmaa kuin lattian narina niin anna narista. Jos makkari on yläkerrassa niin pieni on murhe... alapohjassa tilanne voi olla toinen kun siellä on mahdollisesti uusittavia putkia seassa. Parhaiten homma menee varmaan niin että kantaa kaiken ulos ja tekee kunnon värkistä uuden "samanlaisen" eli eristreeksi muhat, piki jne. mitä siihen aikaan on käytetty. Mahdolliset alajuoksujen ja piirojen lahovauriot selviää sitten siinä samalla jos tuollaiseen innostuu.

2 kerroksinen tönö rinteessä ja yläkerrassa "alarinteen" puolella, eli tuskin lahoa ym löytyy. Annetaan olla nyt noin ja katsotaan joskus uudelleen ja tehdään joskus pohjia myöten kunnolla. Asbestikartoitus kannattaa sitten varmaan samalla kertaa tehdä kaikesta mahdollisesta, kylppärin laattalaastista, muovimatoista ja mistä ikinä nyt keksiikään.
 
Osaattekos kertoa mikä voi olla vikana, kun tapetoinnin jälkeen huone haisee kolmatta päivää imelältä liimalta? Laitettiin tapettiliisterillä kuitutapetit makuuhuoneen seinille (poistettiin vanhat vinyylitapetit ensin). Yksi seinistä on kipsiseinä, joka haisee pahimmalta. Silmiä kirvelee ja kurkkuun ottaa jos huoneeseen menee. Edellisien tapettien kanssa en muista että olisi päivää kauemmin hajut kestäneet vaikka ikkunat olivat osittain kiinni. Tapettien "myrkyllisyysluokka" (en muista mikä se termi oikeasti oli) on jopa vieläpä A+.

Ollaan nyt annettu olla koko ikkuna auki yötä päivää, mutta haju ei tunnu lähtevän millään. Voisiko liisteri ja tapetti olla jotenkin epäyhteensopivia?
Vastaan omaan kysymykseeni jos jollekin tulee vastaavaa eteen. Maalarituttu osasi kertoa, että tässä on käynyt niin, että tapettiliisteri on päässyt käymään ja homeenpoistoaine on haihtunut/muuttanut muotoaan ja siitä johtuu pistävä haju. Ei ole vaarallinen, vaan pelkästään hajuhaitta. Suositteli jotain hajunpoistoainetta (esim. Biocomb), jota suihkuttamalla hajun pitäisi lähteä pois. Ellei lähde, niin tapetit pois, pesu ja uusiksi uudella liisterillä :thumbsup:
 
Tuliko tehtyä virhe, kun maalasin akryylimassan päälle jo 10 tunnin jälkeen? Ajattelin, että seuraavana päivänä akryylin laitosta voi maalata, mutta tässä tapauksessa akryylit levitettiin illalla ja maalaus tapahtui seiraavana aamuna, niin väliin jäikin yllättävän vähän aikaa kuivua.
 
Senverran täytyy korjata, että tuossa ei lähtökohtaisesti mitään kyseenalaista ole. Muovimaton saa asentaa toisen päälle samoin kuin vinyylin muovimaton päälle. Yleisohjeena on, että jos vanha matto on liimattu alustaan, uusi pinta voi olla joko liimattu muovimatto tai kelluva matto/vinyyli. Jos taas vanha matto ei ole liimattu, se pitää poistaa. Kelluvia materiaaleja ei saa olla kahta kerrosta päällekkäin.

Kannattaa lukea sen asennettavan tuotteen tuoteseloste, siitä asia selviää.

Ainoa ongelma on yleensä se vanha matto. Mitä materiaalia se on ja onko se kunnolla asennettu. Jos matossa/liimassa on asbestia tai jotai niitä 30+ muuta "myrkkyä" mitä aikanaan on käytetty, se voi alkaa haisemaan tai aiheuttaa ongelmia myöhemmin (kyllä, matto voi alkaa haista siellä alla vaikka se ei 30 vuoteen yksistään olisi haissut millekään). Jos matto ei ole kunnolla kiinni, sekin voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin. Jos näistä asioista ei ole varmuutta, kannattaa kysyä ammattilaiselta. Jos piilotat sinne alle vanhan maton jossa on asbestia, myyt asunnon vinyylilattialla ja unohdat mainita vanhan maton, voit joutua maksamaan ostajan asbestipurun tulevaisuudessa.

Tähän vielä tarkennus. Kerrostalo, vuokra-asunto ja kaikkiin asuntoihin tehtiin samanaikaisesti ko. remontti. Ikää talolla on 1989 lähtien. Eihän tuossa muuta mutta kun lattia ei aivan suora ole niin vinyylilankkukin vähän "napisee" paikoin tai sitten sinne väliin on jäänyt jotain purua. Muutoin olisin kyllä halunnut sinne väliin vielä askeläänieristeen lisäpehmikkeeksi, vaikkei se sellaista vaadikaan kun alla on muovimatto. Ei vain ollut mitään sanomista mistään rakennustavoista saati materiaaleista kun asukkailta ei kysytty mitään, illmoitettiin vain että remppa silloin ja silloin, lattia tyhjäksi. Olkkariin ja eteiseen tehtiin samalla kertaa samanlainen lattiaratkaisu.
 
2-kerroksinen rivitalo. Molemmissa kerroksissa WC. Huomasin, että kun yläkerran altaasta valuttaa vettä, niin alakerran kylpyhuoneessa kuuluu todella selkeästi veden lorina, kuin se tippuisi suoraan jonnekin 90 asteen kulmaan putken sisällä. Tätä ei ole aiemmin ollut, mutta molemmissa kerroksissa on vasta putsattu lavuaarit, hajulukot yms.

Alakerran kylpyhuoneessa kulmauksessa on tuollainen huoltoluukku minkä avasin ja ääni kuuluu tarkalleen sieltä. Tuolla siis selvästikin menee viemäriputket. Luukun alta paljastui tuollainen paksu putki jossa tuollainen muovinen kansi/mikälie. Uskaltaako tuota avata tarkistaakseen että kaikki on kunnossa? mitä tuon sisältä pitäisi löytyä? Kameralla katsoin tuon kotelon pohjalle eikä siellä ainakaan mitään kosteutta ole.

Voihan tuo olla, että koska hajulukot ovat olleet todella tukossa aiemmin, että nyt vesi lorisee ns. normaalisti. Ei ole tuohon aiemmin tullut kiinnitettyä huomiota, mutta nyt tuo kuului kyllä todella voimakkaasti. Olisiko syytä kutsua huoltoyhtiö tarkastamaan tilanne?

IMG_20200719_161736.jpg
 
Viemärin putsluukku, ei kannata avata jos joku on ylhäällä paskalla. Onko luukku paksu vai pelkkä pelti?
Kyllä siellä on 90 asteen mutka mutta pitäisi olla tehtynä 3x30 asteen kulmilla.
 
Onko huono idea maalata leikkimökin sisäpuolen puupanelointi? Tällöin tuulettamaton rakenne jäisi kahden maalatun pinnan väliin, mikä ei kai ole hyvä asia?
 
Viemärin putsluukku, ei kannata avata jos joku on ylhäällä paskalla. Onko luukku paksu vai pelkkä pelti?
Kyllä siellä on 90 asteen mutka mutta pitäisi olla tehtynä 3x30 asteen kulmilla.
Soitan huoltoyhtiön tarkastamaan viemärin, niin ei jää vaivaamaan. Tarkoititko tuota seinässä olevaa kurkistusluukkua? Se on ihan ohut pelti. Ääntä ei tule mikäli yläkerran suihkua tai wc-pönttöä käyttää, ainoastaan jos käyttää hanaa... Nuo yläkerran kaivot ilmeisesti yhdistyvät jossain vaiheessa tuollaiseksi yhdeksi putkeksi?
 
Tunkee kivivillanpalan tuohon putsluukun (siis tuon harmaan luukun) eteen vaimentamaan ääntä.
 
Tuliko tehtyä virhe, kun maalasin akryylimassan päälle jo 10 tunnin jälkeen? Ajattelin, että seuraavana päivänä akryylin laitosta voi maalata, mutta tässä tapauksessa akryylit levitettiin illalla ja maalaus tapahtui seiraavana aamuna, niin väliin jäikin yllättävän vähän aikaa kuivua.

Riippuu siitä onko massa kuivunut. Kyllä nuo muistaakseni on yleensä yön aikana kuivaneet.

Onko huono idea maalata leikkimökin sisäpuolen puupanelointi? Tällöin tuulettamaton rakenne jäisi kahden maalatun pinnan väliin, mikä ei kai ole hyvä asia?

Vastasitkin itse omaan kysymykseesi. Välttämättä ei tule mitään ongelmia, mutta voi myös olla että maali ei kestä tuossa. Muutenkin suosittelisin jotain ulkomaalia tuohon kun on kuiteskin kylmätila jossa ei ole lämpöjä.
 
Vastasitkin itse omaan kysymykseesi. Välttämättä ei tule mitään ongelmia, mutta voi myös olla että maali ei kestä tuossa. Muutenkin suosittelisin jotain ulkomaalia tuohon kun on kuiteskin kylmätila jossa ei ole lämpöjä.

Jotain hengittävää maalia. Lateksilla kun sotkee molemmin puolin, niin jossain vaiheessa ei ole välissä kuin multaa.

Muksun leikkimökin maalasin ulkoa punamullalla ja sisältä uulan kalustemaalilla. Ei ole ollut ongelmaa.
 
Ekat testit tule vedettyä maaliruiskulla ja onkohan maali liian paksua tai ohutta, kun tulee ilmakuplia pintaan?
 
Ett yhtään enempää viittiny kertoilla asiastas? Edes sen että mitäpä maalailet. Mut ni, paskanen pohja, väärä maali, väärä maalin lämpötila, jos paineilmaruisku ni ilman seassa vettä, väärä pohjaväri, liian kuuma pinta maalatessa, huonosti sekoitettu maali, yleinen evotus, take your pick.
 
Ett yhtään enempää viittiny kertoilla asiastas? Edes sen että mitäpä maalailet. Mut ni, paskanen pohja, väärä maali, väärä maalin lämpötila, jos paineilmaruisku ni ilman seassa vettä, väärä pohjaväri, liian kuuma pinta maalatessa, huonosti sekoitettu maali, yleinen evotus, take your pick.

No vitustako minä tiedän, että se noin monesta asiasta on kiinni. Ajattelin, että vastaus voisi olla yksinkertainenkin. Käyppä syömässä jotain, taitaa olla verensokerit vähän alhaalla.
 
Tuolla pystyy laskemaan tarvittavia määriä korkeasti. Muistelen että itselläni mennyt pintamaalia noin: 2,7L purkilla maalannut ~3m x 2,6m seinän kahteen kertaan eli noin 0.5L neliölle, mutta tuossa määrässä on myös telan imaiseva määrä joka on varmaan ainakin puoli litraa.
Eli 9 tai 7.2 litraa pitäisi piisata. Tuohon maalin kulumiseen vaikuttaa muuten telan karvanpituus aika paljon. Itse oon suosinut lyhytkarvaisia teloja, yleensä Elite telasetti tätä telamallia. (telassa 1cm karvat). Tulee sileämpi jälki. Maalaamisessa tahtoo tulla melkeen aina hukkamaalia joten kannattaa koittaa maalata mahdollisimman paljon neliöitä aina samalla. Maalin kulutus on kuitenkin melko vakio, siihen ei oikein voi vaikuttaa muuta kuin telavalinnalla. Jos on liian vähän maalia, jää valoa vasten näkyviin rannut.
Tarkoitatko, että tuo puoli litraa tai yli menee joka kerta viemäriin kun työvälineet pesee?

Tuli ostettua 9 litran purkki, mutta en ole vielä avannut. Tuntuu, että se olisi sittenkin aivan liikaa tuolle 18 neliölle kahteen kertaan. En tiedä, pitäisikö käydä vaihtamassa 7,2 litraan, joka olisi vieläpä tarjouksessa. Ylijäämämaalille ei olisi käyttöä lähitulevaisuudessa.
 
Tarkoitatko, että tuo puoli litraa tai yli menee joka kerta viemäriin kun työvälineet pesee?

Tuli ostettua 9 litran purkki, mutta en ole vielä avannut. Tuntuu, että se olisi sittenkin aivan liikaa tuolle 18 neliölle kahteen kertaan. En tiedä, pitäisikö käydä vaihtamassa 7,2 litraan, joka olisi vieläpä tarjouksessa. Ylijäämämaalille ei olisi käyttöä lähitulevaisuudessa.

En laske välineiden pesua tuohon. Kun otat telan käyttöön ekan kerran, se imaisee tuon ennenkuin telasta alkaa jäädä maalia seinään. Jos peset välineet joka kerta on hukka isompi, mutta itse koitan yleensä päästä ilman pesua laittamalla välineet muovipussiin ensimmäisen ja toisen maalauskerroksen välissä. Jos on sävytettyä niin ei ne mitään enään vaihtele. Loppumaali kannattaa mieluummin viedä kaatopaikalle ongelmajätteeksi kuin jättää kaapin perälle tilaa viemään "jos sattunee tarviimaan joskus tässä". Maalin kulutusta on vaikea arvioida tarkkaan ennenkuin on maalannut jotakin testiksi jotta näkee todellisen kulutuksen.
 
Tuote: Bosch Professional Panel Saw GCM 8 SJL katkaisu- ja jiirisaha
Hinta: 289€
Kauppa: Amazon
Voimassa: vielä 15h
Linkki: https://www.amazon.de/Bosch-Professional-Paneelsäge-1600-Sägeblatt-Ø/dp/B00D1UL2I0?th=1&psc=1


Onko suositella selvästi edullisempaa riittävän hyvää satunnaiseen käyttöön? 45 asteen kulmassa pitäisi ainakin 50x130mm pystyä sahaamaan, mihin tuo pystyy helposti. Metabo KGS 216 pystyisi myös, mutta onko järkevää säästää satku (Bauhaus 199e)? 90x90 tolppa ei noilla enää mene. Terassipuita, "kattopaneelia" pitäisi ainakin sahailla.

E: Onko suosituksta yhdistelmä pöytä/katkaisusahasta? Tai tekeekö sellaisella mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi hommata taitettava työpukki/porrasjakkara hyvin satunnaiseen käyttöön. Onko noissa minkälaisia laatueroja? Motonetin 40 euron kolmen askelman jakkarat lupaavat 150 kilogramman kantavuutta samoin kuin K-Raudan yli satasen maksavatkin. Käyttö ja varaston ja asunnon välillä roudaaminen tulisi olemaan hyvin satunnaista, joten keveydelle en anna juuri minkäänlaista painoarvoa, mutta tukevuudelle ja siitä syntyvälle turvallisuudentunteelle senkin edestä. :P
 
Onko suositella selvästi edullisempaa riittävän hyvää satunnaiseen käyttöön? 45 asteen kulmassa pitäisi ainakin 50x130mm pystyä sahaamaan, mihin tuo pystyy helposti. Metabo KGS 216 pystyisi myös, mutta onko järkevää säästää satku (Bauhaus 199e)? 90x90 tolppa ei noilla enää mene. Terassipuita, "kattopaneelia" pitäisi ainakin sahailla.
Edellisestä karkeasahaussirkkelistä antautui teräsuoja lopullisesti ja oli muutenkin turhan iso ja painava (joku horsepower vuosituhannen vaihteesta) niin ite ostin juuri viikko sitten todellisen halpiksen:
Täyttää nuo sahausvaatimukset.

Itellä tuon käyttö satunnaisissa iltahommissa lankkujen ja lautojen(ulkovuori/terassi) sahailua niin täyttää tarpeet.
Nyt parin päivän käytön jälkeen huomioita sahasta:
- Ääni on yhtä kova kuin vanhassakin sahassa
- Terän kallistus vain toiseen suuntaan
- Jälki ei yhtään sen fiinimpää
+ Paljon kevyempi ja pienempi siirreltävä.

Itellä on sitten makitan vastaava pikkukaappa listoitushommiin, sitä en noihin ulkotöihin raaski uhrata kun hintakin kolminkertainen.
 
Itse panostin tällä hetkellä hyvinkin satunnaiseen käyttöön tuon Boschin amazonista. Pikku hiljaa hankkinut työkaluja (esim. Makitan 18V vehkeitä) ajatuksella, että ei tarvi sitten ostaa 20 vuoteen uusia. Tai no, ainakaan 10 vuoteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 454
Viestejä
4 886 367
Jäsenet
78 830
Uusin jäsen
bongos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom