Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei sitä vessan patteria saa sammuttaa se on samassa kierrossa hanan kanssa. Älä koske siihen ollenkaan.Rivitalo ja kaukolämpö. Kuulostaako tämä normaalilta:
Laitoin kesähelteillä kaikki lämpöpatterit minimille. Nyt kuuman käyttöveden tulossa kestää todella kauan.
Tämän jälkeen säädin kylpyhuoneessa WC-pöntön yläpuolelta yhden patterin niin, että se on kokoajan lämmin ja korvin kuulee, että siellä kiertää vesi jatkuvasti. Tällöin myös kuuma vesi tulee hanasta normaalisti.
Jossain välissä olis tarkoitus laatoittaa vessanseinä. Olen eläessäni laatoittanut yhden pienen eteisen lattia ja siinä oli suht tasapintaisia laattoja joten saumaus meni ihan ok.
Mutta vessaan olisi tulossa vähän karheammalla tekstuurilla olevia laattoja ja rupesin miettimään että onko mulla jotain mahiksia ryssiä saumausta niin että "täytän" osan tästä tekstuurista niin että kuvio menee tukkoon? Vai onko huoli turha?
Muuten olisi saumattomasti tarkoitus laatoittaa, siis niin että laatta laattaa vasten ilman ristejä ja se pieni rako sitten sauma aineella.
^^ Ns. rättipatteri, kytketty lämpimän käyttövedenkiertoon, eli ihan normaalia. Pidä se aina auki.
Ei sitä vessan patteria saa sammuttaa se on samassa kierrossa hanan kanssa. Älä koske siihen ollenkaan.
Kyseinen patteri näyttää siis tältä. Talo rakennettu 2008. Avasin tuota hanaa ja nyt on taas lämmin. Kylppärissä on myös sähköinen lattialämmitys. Voin sanoa että kyllä kuivuu, sen verran lämpöä tulee tuosta patterista.Se on siis todennäköisesti käyttövesipatteri, jonka tarkoitus on pitää kylppäri kuivana. Nykyään niitä ei enää saa uusiin asuntoihin edes asentaa.
Jossain välissä olis tarkoitus laatoittaa vessanseinä. Olen eläessäni laatoittanut yhden pienen eteisen lattia ja siinä oli suht tasapintaisia laattoja joten saumaus meni ihan ok.
Mutta vessaan olisi tulossa vähän karheammalla tekstuurilla olevia laattoja ja rupesin miettimään että onko mulla jotain mahiksia ryssiä saumausta niin että "täytän" osan tästä tekstuurista niin että kuvio menee tukkoon? Vai onko huoli turha?
Muuten olisi saumattomasti tarkoitus laatoittaa, siis niin että laatta laattaa vasten ilman ristejä ja se pieni rako sitten sauma aineella.
Tuli eilen myrskyssä yllätys, kun parvekkeen lattialta pääsi vesi valumaan allaolevan eteisen katon läpi sisään. Aiemmin ei ole huomattu ja avattuani kattopanelointia ei aikaisempiakaan valumajälkiä näkynyt ja rakenteet oli kuivat, joten ilmiö lienee onneksi uusi eikä ole vielä suurta vahinkoa päässy tapahtumaan. Veden määrä oli jotain kahvikupin pohjallisen luokkaa eli suuresta määrästä ei onneksi ole kyse.
Mites tuo kannattaisi helpoiten nyt korjata? Ongelma lienee siinä, että kun vettä tulee aivan helvetisti, ei joko parvekkeen lattian alle tehty kaato riitä tai jostain välistä pääsee vesi fuskaamaan läpi. Parvekkeen lattia on terassipuuta, joka on ruuvattu koolaukseen kiinni. Samoissa koolauksissa lattian alla on kiinni pelti, joka muodostaa kaadon ulospäin seinärakenteesta ja menee lopulta räystäskouruun. Rakenne itsessään oli ihan puhdas eli lehtimuhju tai muu roska ei ole estämässä veden liikettä poispäin rakenteesta. Alla havainnekuva tuosta, oikealla reunalla havainnekuvassa ulkoseinä, josta vesi vuosi eteisen sisäkattoon.
![]()
Hmm ei ole kyllä tuossa alla mitään huopaa, suoraan valuu vesi pellilleSiellä pitäis olla poltettu huopa ennen peltiä ja riittävä kaato tottakai. Jos puuttuu niin ei tarvii kaukaa etsiä vikaa.
Hmm ei ole kyllä tuossa alla mitään huopaa, suoraan valuu vesi pellille![]()
Siinä on sit yks syy. Peltiähän ei ikinä luokitella vesitiiviiksi yksinään. Kattorakenteissa pitää olla aluskate ja loivempiin rakenteisiin ja parvekkeisiin poltettu huopa alle. Siinä on oiottu ja säästetty. Mutta itseasiaan, eli kunnollinen korjaus vaatisi luultavasti rakenteen purkamisen siihen aluslauotukseen asti tai mitä siel pellin alla nyt onkaan. Siihen sit katotaan riittävä kallistus (mielellään sais olla vähintään 1:10), pohjaks vesivaneri tai muu kosteudenkestävä rakennuslevy ja päälle poltettu huopa. Pelti ei luultavasti ole pakollinen, mutta sit pitäis olla mahdollisesti vielä pintahuopa lisäks. Huovan päälle juoksut lattialautoja varten (ei saa ruuvata mielellään huovan läpi vaan jätetään kelluvana päälle). Lopuks lattialaudat päälle.
Jos ei halua näin isoja korjauksia tehdä niin kaivaa pellin esiin ja koittaa paikallistaa vuotokohdan. Sit massaa vuotopaikkaan ja uusiks kasaus. Jos vuotaa pellni yläreunasta niin sinne pitää lisätä joku nostopelti. Vaatii tosin purkua melkeen yhtä paljon kuin toi kunnollinen korjausvaihtoehtokin.
Edit. Nyt kun aloin muistella niin tais viimeks riittää ihan poltettu alushuopa laudoituksen alle ilman pintahuopaa.
Kyllähän meillä on peltikattoja ilman aluskatetta vaikka kuinka monessa 1900-luvun kerrostalossa. Ja ne pitävät vettä kunnes ruostuvat puhki, mikäli ne on peltiammattimies ammattiylpeydellä tehnyt.Siinä on sit yks syy. Peltiähän ei ikinä luokitella vesitiiviiksi yksinään. Kattorakenteissa pitää olla aluskate ja loivempiin rakenteisiin ja parvekkeisiin poltettu huopa alle. Siinä on oiottu ja säästetty. Mutta itseasiaan, eli kunnollinen korjaus vaatisi luultavasti rakenteen purkamisen siihen aluslauotukseen asti tai mitä siel pellin alla nyt onkaan. Siihen sit katotaan riittävä kallistus (mielellään sais olla vähintään 1:10), pohjaks vesivaneri tai muu kosteudenkestävä rakennuslevy ja päälle poltettu huopa. Pelti ei luultavasti ole pakollinen, mutta sit pitäis olla mahdollisesti vielä pintahuopa lisäks. Huovan päälle juoksut lattialautoja varten (ei saa ruuvata mielellään huovan läpi vaan jätetään kelluvana päälle). Lopuks lattialaudat päälle.
Jos ei halua näin isoja korjauksia tehdä niin kaivaa pellin esiin ja koittaa paikallistaa vuotokohdan. Sit massaa vuotopaikkaan ja uusiks kasaus. Jos vuotaa pellni yläreunasta niin sinne pitää lisätä joku nostopelti. Vaatii tosin purkua melkeen yhtä paljon kuin toi kunnollinen korjausvaihtoehtokin.
Edit. Nyt kun aloin muistella niin tais viimeks riittää ihan poltettu alushuopa laudoituksen alle ilman pintahuopaa.
Kyllähän meillä on peltikattoja ilman aluskatetta vaikka kuinka monessa 1900-luvun kerrostalossa. Ja ne pitävät vettä kunnes ruostuvat puhki, mikäli ne on peltiammattimies ammattiylpeydellä tehnyt.
Muuten kyllä samoilla linjoilla kanssasi.
Jos kerran normaalisateen pitää, vuoto hyvin todennäköisesti peltien ylösnostojen ja "seinän" välissä. Jos ei siitä löydy niin sitten peltien saumauksissa.
Yksikerroskatteitakin on
tuossa on vielä suojana se parvekkeen lattia.![]()
Valitse oikea kattohuopa
Huopakatot sopivat hyvin sekä taloihin että piharakennuksiin. Kerromme, miten valitset oikean kattohuovan.teeitse.com
Vähän näin aihetta sivuten niin mikään ei vituta remontoidessa niin paljon kuin että kaikki on alunperin tehty "vähän sinneppäin" koolauksia sun muita myöten.
Vaikka lopputulos olis rakentamisen jälkeen ollu hyvälaatuista niin jälkeenpäin remppaaminen on yhtä persettä.
Nytkin on pikkuvessa purettu atomeiksi niin kipsilevyseinät on menny tiettyjen koolien takaa (kun ensin on kipsattu ulkoseinät ja siihen sitten rakennettu vessakoppi) niin kivahan niitä levynjämiä on sieltä koolien takaa kaivaa.
Ja sitten kun kulmakoolit ja koolit on vähän vinossa sinne tänne niin kiva yrittää sahailla kipsilevyjä ku seinä on ihan salmiakkia ja koolit eri tasossa toisiinsa nähden ja muuta synttärisettiä.
Onneks tulee sentää kaakelit kipsin päälle.
Minusta tuossa näytti olevan räystäskuvan perusteella "aito" tiili/betonitiilikatto.Konesaumakatot on asia erikseen. Ne periaatteessa joissakin tapauksissa pärjää ilman, mutta niissäkin yleinen linja on nykyään että useimmissa tapauksissa aluskate kannattaa laittaa. Se on aivan eri asia miten joskus 1900-luvulla on niitä tehty. Siihen ehkä on ollut osasyy miksei niissä ole aluskatetta, koska silloin ei moisia ole edes ollut. Mutta vakavastiotettaen umpilaudotus / alushuopa korvaa normaalin muovisen aluskatteen.
Tuossa kuvan tapauksessakin näyttäisi olevan tiilikuvioinen pelti joka ei ole konesaumapeltiä.
Minusta tuossa näytti olevan räystäskuvan perusteella "aito" tiili/betonitiilikatto.
Aluskate antaa lisäsuojaa, joten sitä nykyään suositaan ihan hyvästä syystä.
Tuossa ylempänä keskusteltiin aluskatteesta ja sen tarpeellisuudesta.
Eikö aluskatteen tarkoitus ole myös kondensioveden torjuminen, ja tämä on erittäin tärkeää peltikatossa, joka ei eristä lämpöä käytännössä lainkaan ja siten katteen alapinta saattaa olla kastepisteen lämpötilassa tai sen alle? Höyrynsulkuhan vuotaa aina, joten yläpohjassa absoluuttinen kosteus on aina korkeampi kuin ulkoilmassa.
Hei. Tyhmä kysymys. Mistä tulee tämä sadeveden poistoputken etäisyys maasta n. 300mm?
Katselin kun kunnon vesisateessa 80prossaa vedestä meni putkesta pihalle eikä sadevesikaivoon. Mitä jos putket olisi lähempänä kaivon pintaa..
Tuleeko päälle tapetti vai maali?Haittaako kipsilevyjen saumauksessa, jos saumanauha paikoin kuultaa hennosti tasoitekerroksen läpi vai kannattaako nuo kohdat tasoittaa vielä yli niin, että nauhaa ei enää havaitse missään?
Edit: Kyseessä ohentamattomien levyreunojen saumat. Eli sauman kohta on koholla levypinnasta tasoitekerroksen ja saumanauhan vuoksi, minkä vuoksi nauhaa jää helposti näkyviin.
Maali. Kerta pohjamaalia ja 2 kertaa pintamaalia ajattelin laittaa.Tuleeko päälle tapetti vai maali?
En ole ammattimies mutta toi saattaa näkyä läpi varjostumina. Kai.Maali. Kerta pohjamaalia ja 2 kertaa pintamaalia ajattelin laittaa.
Kyllä ne näkyy. Itse tein kokeeksi vastaavia ohentamattomien levyjen saumoja reilusti paklaten ja sitten niin, että nauha jäi käytännössä näkyviin. Reilusti paklauksessa tulee sitten se ongelma, että jos laitat seinälle jotain pitkää ja suoraa vaakatasoon, tulee koholla oleva kohta ongelmaksi..En ole ammattimies mutta toi saattaa näkyä läpi varjostumina. Kai.
Jatkan hieman asian vierestä.Haittaako kipsilevyjen saumauksessa, jos saumanauha paikoin kuultaa hennosti tasoitekerroksen läpi vai kannattaako nuo kohdat tasoittaa vielä yli niin, että nauhaa ei enää havaitse missään?
Edit: Kyseessä ohentamattomien levyreunojen saumat. Eli sauman kohta on koholla levypinnasta tasoitekerroksen ja saumanauhan vuoksi, minkä vuoksi nauhaa jää helposti näkyviin.
Luulen, että tuossa pölyssä ei ole enää mitään liima-aineita tai vastaavaa mikä tarttuu enää mihinkään. Ihan oma veikkaus siis.Jatkan hieman asian vierestä.
Tasoitteen hionnassa käytän teollisuuspölynimuriin kytkettävää hiontatukea. Hiontapöly menee siis talteen. Onko mitään syytä, miksi hiontapölyä ei voisi käyttää veteen sekoitettuna uudelleen tasoitteena, jos vain pölynimuri on puhdas muista roskista?Varsinkin jos kyse on alun perinkin tasoitejauheesta eikä valmistasoitteesta.
Hassu idea vain. Ylitasoittaessa tavaraa menee paljon.
Edit: Tosiaan sitä pölyä tulee *paljon* eli ei mistään nuukuuden huipusta ole kyse.![]()
Jatkan hieman asian vierestä.
Tasoitteen hionnassa käytän teollisuuspölynimuriin kytkettävää hiontatukea. Hiontapöly menee siis talteen. Onko mitään syytä, miksi hiontapölyä ei voisi käyttää veteen sekoitettuna uudelleen tasoitteena, jos vain pölynimuri on puhdas muista roskista?Varsinkin jos kyse on alun perinkin tasoitejauheesta eikä valmistasoitteesta.
Hassu idea vain. Ylitasoittaessa tavaraa menee paljon.
Edit: Tosiaan sitä pölyä tulee *paljon* eli ei mistään nuukuuden huipusta ole kyse.![]()
Meinaatko syöksytorvea? Mistä sää tuon 300mm keksit? Kyllä itse yleensä laittanu niin lähelle kaivoa että mahdollisimman iso osa vedestä menee kaivoon. Jos sataa kovasti niin osa vedestä pakosti lentää ohi. Oisko ollu noin 5-10cm korkeudella kaivosta syöksytorven käytä ja melko reunassa kupista.
Yritin netistä etsiä jotain ohjeistusta ja löysin Ruukin ohjeet. Tuossa siis viitataan, että max.300mm. Kääsin tämän pää(i)ssäni, että pitäisi olla jotain tota luokkaa mutta ei pidäkään. Eli mun kämpän poistoputket kun on just sen 300mm etäisyydellä sadevesikaivosta, niin typerästi toteutettu. On itse asiassa just ton havainnekuvan näköisesti eli kulmasta näkee, että vesi lentää ohi kun kunnolla sataa. Kävin eilen virittelemässä jatkopätkät päihin ja ohjasin sinne 10cm etäisyydelle kaivosta. Pitäis jatkossa toimia.
![]()
??Asianmukaiselta ohjeelta vaikuttaa, mut tarkkana saa olla tosiaan kun tuo on tosiaan maksimi etäisyys maasta.
Joo tossa aiemmin merkityssä on väärin merkitty >300. Pääasiahan tossa on vettä vesi menee kaivoon ja roiskuu mahdollisimman vähän seinälle.https://www.ruukki.com/docs/default...re_2017_midres.pdf?sfvrsn=5637269631660270000
Tarkistin tuolta ja 150-300mm maasta joten maksimi tuo on kyllä.
Sitä kiertoa ei saa lopettaa, koska muuten lämpötila laskee sen verran alas, että legionella bakteeri alkaa kasvaa putkistossa. Taitaa olla joku 60C minimi nykysuosituksin.Kyseinen patteri näyttää siis tältä. Talo rakennettu 2008. Avasin tuota hanaa ja nyt on taas lämmin. Kylppärissä on myös sähköinen lattialämmitys. Voin sanoa että kyllä kuivuu, sen verran lämpöä tulee tuosta patterista.
Ei se kierto liity legionellaan mitenkään. Kyllä ne pöpöt kuolee aina kun putkeen tulee tarpeeksi kuumaa vettä ja sitähän tulee kun hanan tai suihkun avaa oli kiertoa tai ei.Sitä kiertoa ei saa lopettaa, koska muuten lämpötila laskee sen verran alas, että legionella bakteeri alkaa kasvaa putkistossa. Taitaa olla joku 60C minimi nykysuosituksin.
Hei. Tyhmä kysymys. Mistä tulee tämä sadeveden poistoputken etäisyys maasta n. 300mm?
Katselin kun kunnon vesisateessa 80prossaa vedestä meni putkesta pihalle eikä sadevesikaivoon. Mitä jos putket olisi lähempänä kaivon pintaa..
Edellisellä sivulla juttua aiheesta.Onko joku maalaillut lakattuja mäntyportaita? Eri ohjeissa on vähän erilaisia menetelmiä. Osassa neuvotaan kaapimaan lakat kokonaan ja joissain riittää pinnan rikki hionta ihan käsihiomapaperilla, useimmissa tasohiomakoneella. Tarkoitus olisi tietysti päästä mahdollisimman helpolla ja vähällä pölyllä, varsinkin kun askelmat on avonaiset mikä lisää työstettävää pinta-alaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.