- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 359
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli onko kukaan pohtinut hiljattain jääkaapin ja pakastinkaapin rinnakkain asennusta.
On kieltämättä mukava,mutta suurin osa tahtoo olla liian pieniä.Itsellä on n.45 neliön kahden auton talli ja jatkuvasti harmittaa ettei tullut rakennettua isompaa,jokin kymmenen lisä neliötä ei olisi paljoaakan hintaa nostanut ja tontille olisi hyvin sopinut.
Nykyään on kaappeja missä ei ole takaritilää vaan lämpö haihdutetaan joko toisesta tai molemmista kyljistä,näissä pitää olla väljempi sovitus joten eivät välttämättä toimi hyvin jos laitetaan vanhan malliseen kalusteeseen taikka kylki kylkeen.Kysytään asiaa myös täällä jääkaappiketjun lisäksi, kun liittyy keittiöremppaan.
Eli onko kukaan pohtinut hiljattain jääkaapin ja pakastinkaapin rinnakkain asennusta. .
Näyttää aika ohuelta`=> onko taipuminen lattiassa huomioitu ( ei ole tuttu materiaali minulle)? Oletan, että sulla on tuossa tuulettuva alapohja ja olet miettinyt miten liität tuon höyrynsulkumuovin? seinän rakenteisiin.
Näyttää aika ohuelta`=> onko taipuminen lattiassa huomioitu ( ei ole tuttu materiaali minulle)? Oletan, että sulla on tuossa tuulettuva alapohja ja olet miettinyt miten liität tuon höyrynsulkumuovin? seinän rakenteisiin.
Sulla oli täällä aiemmin kuva autotallin hyllystä ja siinä yksi ruuveista muita pitempi. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, missä kohtaa se sitä pystykiinnityskiskoa sijaitsi?
Autotallistasi kiinnitin huomioni keskellä olevaan "syvennykseen" onko siinä rasvamonttu? Tullut joskus harmiteltua kun en itselle tehnyt (harkitsin tarpeettomaksi).
Muuten kuva tallistasi on hyvä => eli näkee että kun sinne laittaa hyllyt ym. niin tila autolle välillä tosi kortilla. Tosin auton paikka on minusta muutenkin ulkona.
Täällä j1m2 sanoi 45m2 tallia pieneksi 2-autolle, minusta tuo on melkein minimi yhdelle autolle, jos siellä meinaa sitä korjatakin/ jotain muuta harrastaa/ säilyttää![]()
Epäilen vaan, että tuo taipuu todella paljon (kaapit heiluu kävellessä), varsinkin jos lattiassa on koolaus 600mm välein. Voit testata sitä kaverisi kanssa => seisotte vierekkäin koolausten keskelläOnhan tuolla lattialla 11mm paksuutta, eli sietää pienen heiton. Lattia käyty linharilla läpi ettei ole liian suuria heittoja/metri.
Vinyylikorkki on huomattavasti helpompi kuin pelkkä 3mm paksu vinyylilankku, joka vaatii aivan suoran lattian, muuten repee ponteista auki.
Tuossa on vaarana, että mahdollisesti lattiassa oleva kosteus ei pääse pois ja tiivistyy tuohon muoviin => lattian puurakenteet lahoaa tai homehtuu vuosien saatossa. Itselleni en muovia tuohon kohtaan laittaisi, sekä "rakennetta tarkemmin tuntematta huolehtisin", ettei kosteutta pääse lahoaviin/homehtuviin rakenteisiin. (Tilanne on eri jos siellä alla olisi tuulettuva alapohja, jolloin muovin laittaisin seiniin tiivistäen.)Lattia on maanvarainen ja muovi on vaan estämässä mahd. höyryjen nousu lattiaan. Muovi jää leikattuna listojen alle. Ei ole tarkoitus yhdistää siis seinien höyrysulkuun.
On sillä iso merkitys kantavuuden kannalta, jos se oli siellä ylimmäisenä, eli se ottaa siinä siihen kiskoon kohdistuvan suurimman vetovoiman "pois" ja ne muut ruuvit huolehtivat lähinnä seinän suuntaisen voiman eli ruuvien leikkaantumisen.Empä muista missä tuo yksi pidempi ruuvi oli, sinällään paljon ole merkitystä kun kaikki muu liian lyhyttä.
Mulla on OK kokoinen talli, mutta olen kateellinen tuosta pilarinosturistaTallissa on tosiaan rasvamonttu ja katossa taljallekkin paikka. Monttu tosin on hieman matala 186cm pitkälle, tai sitten pitää olla autossa maavaraa +40cm
Meillä auton paikka on pihalla, talliin jää vaan toiselle seinälle hyllyt/säilytystilat ja toiselle seinälle tulee työpöytää erinäisiin hommiin, fillarin huoltotelineet, jne, jne.
Itellä on kuitenkin käytössä pilarinosturilla oleva tallikin, niin ei paljon ahtaassa tallissa viiti askarrella autojen kanssa.
Tallin sisäpäädystä lähtee pituuttakin n.2m pois, koska siihen tulee delikoitu peliluola(kevyellä väliseinällä vaan osasto)
Jos näin, minustakin homma OK. (Katsoin vain ,kuva huonohko?, että tuossa olisi muovin alla vihreältä näyttävää kivivillaa ja koolaus.)Mistä sää oikein keksit että tuolla olis muka joku puurakenne alla? Asianomainenhan sanoi että lattia on maanvarainen, eli siellä on betonilaatta jonka päälle asennettu muovi estämään laatasta nouseva mahdollinen kosteus.
Ja tuo muovi jätetään sen takia auki reunoilta, että mahdollinen kosteus pääsee sitä kautta poistumaan.
Niin...voihan sellaisen laittaa, jos materiaalissa on riittävästi taivutuslujuutta suhteessa jänneväliin (tukipisteisiin). Arvelin tässä, että "vara ei venettä kaada"Eiköhän nuo lattiavalmistajat usein ehdota sitä muovia lähinnä uudisrakentamisen vuoksi, eli kun se lattia pitää päästä asentamaan mahdollisimman nopeasti, estää muovi sen ettei lattia mene pilalle kosteudesta laatan vielä kuivuessa. Korjausrakentamiseesa lienee turha. Tosiaan sitten jos siellä kosteutta on huonon rakenteen vuoksi, on se aika sama onko siellä muovia vai ei, kun ongelmia lienee muutenkin.
Vähän naurahdin tuolle ajatukselle asentaa vinyylikorkki koolausten päälle![]()
Niin...voihan sellaisen laittaa, jos materiaalissa on riittävästi taivutuslujuutta suhteessa jänneväliin (tukipisteisiin). Arvelin tässä, että "vara ei venettä kaada""Tee itse" ratkaisuja on niin monenlaisia.
Itsekin pidän kosteusteknisesti läpi henkittävää rakennetta parhaimpana. Tuossa kyse vanhasta rakenteesta, joten vanhasta ratkaisusta saanee vihjeitä mikä tuolla toimii.
Eiköhän nuo lattiavalmistajat usein ehdota sitä muovia lähinnä uudisrakentamisen vuoksi, eli kun se lattia pitää päästä asentamaan mahdollisimman nopeasti, estää muovi sen ettei lattia mene pilalle kosteudesta laatan vielä kuivuessa. Korjausrakentamiseesa lienee turha. Tosiaan sitten jos siellä kosteutta on huonon rakenteen vuoksi, on se aika sama onko siellä muovia vai ei, kun ongelmia lienee muutenkin.
Vähän naurahdin tuolle ajatukselle asentaa vinyylikorkki koolausten päälle![]()
On sillä iso merkitys kantavuuden kannalta, jos se oli siellä ylimmäisenä, eli se ottaa siinä siihen kiskoon kohdistuvan suurimman vetovoiman "pois" ja ne muut ruuvit huolehtivat lähinnä seinän suuntaisen voiman eli ruuvien leikkaantumisen.
Mulla on OK kokoinen talli, mutta olen kateellinen tuosta pilarinosturista![]()
Ihan hyvinhän tuolla vastattiin - vastaajalla ei varmaan vaan tullut edes mieleen, että joku harkitsisi laittavansa laatat suoraan tasoitteen ja eristelevyjen päälle. Mieti nyt, siitähän puuttuu kantava rakenne kokonaan. Kipsilevyt laatoituksen alle.Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)
Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Ok en kato tiennyt että tasoite ei ole kantavaa.
Ajaako Finnfoam FL-200 sama asian kuin kaksi kertaa kalliimpi polyuretaanilevy?
Onko suosituksia edullisesta akkuruuvarista joka olisi kompakti kooltaan? Nykyinen Ryobi alkaa ärsyttämään kun on niin iso ettei mahdu oikein ahtaisiin paikkoihin. Baukkarista ja motonetista katsonut, ilmeisesti noilla alle 10nm mini rimpuloilla ei tee mitään jos vähän järeämpää ruuvia pitäisi upottaa? Mikä olisi suositus minimi vääntömomentiksi?
En tiedä meneekö Ryobin vm 2014 18v akku mihinkään uuteen Ryobiin, jos ei niin sitten merkki voi vaihtua vaikka hyvä peli muuten ollut.
Hajut ovat aina merkki jostain. Itse miettisin voinko seurata tilannetta myöhemmin. Eli jalkalistat ruuveilla /voiko lattiaa purkaa jostain ilman rikkomista.Alla tosiaan 12cm betonia, eli tuskin tuo tuosta pahemmin taipuileeSe minkä takia tuo muovi pitää laittaa en osaa 100% sanoa, mutta moinen "vaatimus" on kun asennetaan betonille tuota lattiaa. Höyryjen nousemisen estäminen lattiaan oli yksi selitys rautakaupassa, joka lienee se ainoa järkevä syy.
Laatta sinällään on kyllä kuiva, ei ole sellaisia ongelmia ja kun kyseessä on sokkelitalo myös seinän alaosat on melkovarmasti kuivat. (koskaan ei voi olla 100% varma täydellisestä kuivuudesta)
Tässäkin oli tehty remonttia tosiaan tyylillä linoleumimatto jonka päällä laminaatti. Toi linoleumimatto haisi ihan pikkasen vehkeelle, kun purki laminaatin pois. (luonnollisesti linoleumi ja liimat on poistettu)
Noi hyllysi ovat ns. kevyt hyllyjä eli vaikka leveyttä löytyy kantavuus saattaa loppu. Sovellan 550mm kannake kestää n.60Kg-kuorman heidän ohjeiden mukaan.On toki väliä, jos on yksi ruuvi pidempi. Silti jos 5 seinäkiskoa on kiinni vain tuolla määrällä ruuveja ja niistä yksi on sellainen joka ylettää runkotolppaan niin ollaan aika kaukana toimivasta toteutuksesta. Tuossa toteutuksessa oli kuitenkin ylhäällä 60cm hyllylevyt. Eli romua olis ollut mahd. laittaa paljonkin.
Itsehän laitoin kiskot 5x100mm ruuveilla ja ihan joka reijästä kiinni.
Mitäs ne sulle vastasivat, en viitsi tuonne rekistöröityä?Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)
Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Hajut ovat aina merkki jostain. Itse miettisin voinko seurata tilannetta myöhemmin. Eli jalkalistat ruuveilla /voiko lattiaa purkaa jostain ilman rikkomista.
Mitäs ne sulle vastasivat, en viitsi tuonne rekistöröityä?
Kyllähän Finnfoamin päälle suoraan laatoja on kiinnitetty seinissä. Lattiaan en uskaltaisi kokeilematta laittaa (saattavat haljeta, jos pohja pettää /painuu/ on epätasainen) vaikka tuo pontattu Finnfoam on hyvin kuormitusta kestävää . (Eikä painu niin paljon kuin, Styrox mitä oletan sulla aiemmin olleen).
En tiedä onko Finnfoamilla teknistä neuvontaa, mistä voisit heidän kantaa asiaan kysyä.
Ymmärsin että sulla on kantavana rakenteena betonilattia, jonka päälle tuota Finnfoamia suunnittelit. Kipsilevyn käyttöä laattalattiaan itse karttaisin. Jos olet varma ettei se kastu niin kyllä sekin muuten kantavuuden puolesta pitäisi kestää.
Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)
Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Kipsilevyhän on juuri paras materiaali jos tehdään rossipohjalle vaikka laatoitusta.
Asennus
Löydät ohjeet Gyproc ratkaisujen asennukseen Gyprocin asennuskirjasta ja havainnollistavien videoiden kautta.www.gyproc.fi
![]()
Lattiakipsilevy soveltuu monenlaiselle materiaalille
Gyprocin GL 15 Lapikas -lattiakipsilevy soveltuu monenlaiselle lattiapinnoitteelle. Myös lattialämmitys onnistuu.www.rakentaja.fi
Ilmeisesti sinulla on siis lattiavalu jonka päälle on koolattu laudan ja 2x4" lankun avulla lattia ja koolausväli täytetty villalla tms eristeellä? Mikä on tämänhetken lattia? lankku vai joku pinnoitettu levy?
edit: tuollahan se oli kuvassa, eli lattialastulevy löytyy oletettavasti, ite lähtisin tekemään seuraavaa. Lattiasta lastulevyt pois, eristeiden tarkastus/mahd. vaihto parempaan. Pintaan tuplana lattiakipsilevyt, mahd. lattialämmitys (jos sähkö) ja päälle sitten haluttu pinnoitus.
Toinen vähän työläämpi on purkaa syvemmälle. Eli purkaa betonille halutun alueen, 50mm lattiafinnfoam+vaadittavat irroitus/sulku tarpeet riippuen viereisistä rakenteista, pintalaatta vaikka Kiillon 60 massalla, tähän sekaan voi laittaa sitten nätisti myös vesikiertoisen lattialämmityksen.
Noita liimoja, joita matoissa käytettiin/ käytetään on useista eri koostumuksista. => Ongelmat ovat tapauskohtaisia. Lisäksi tuossakin mainittiin betonilaatan kosteuden mahdollisesti pahentavan tilannetta. Mattoja kyllä usein liimataan aivan turhaankin. Itse olen aina rakentanut mahdollisuuksien mukaan niin, että tulevat korjaukset tulisivat helpoimmiksi (esim, keittiön lattian muovimatossa ei ole liimaa).No tuota juu.. ihan yleinen ongelma kun muovimatto suljetaan päältä hengittämättömällä materiaalilla.
Kannattaa tutustua aiheeseen
![]()
Vanha muovimatto on terveysriski: "Ei kai kukaan haluaisi asua avonaisen tärpättipullonkaan kanssa"
Muovimattoa ei kannata jättää uuden lattiapinnan alle.www.savonsanomat.fi
Se on hyvä, jos ei saa kosteutta.Kipsilevyhän on juuri paras materiaali jos tehdään rossipohjalle vaikka laatoitusta.
Se on hyvä, jos ei saa kosteutta.
Kiinnitin huomioni, ettei neuvoja enää muovikalvoa rakenteeseen suositellut, vaikka alkuperäisessä se oli.Ehdottamastasi rakenteesta puuttuu pintalattia kokonaan eikä rakenne toimi lainkaan niin kuin tunnut ajattelevan. Esimerkiksi seuraava rakenne toimisi, niin kuin ilmeisesti toivoisit ehdotuksesi toimivan: Puhdistetun betonin päälle levitetään tasoitteen valmistajan ohjeen mukaisesti itsetasoittuva karkea tasoite. Sen päälle pontattu SPU 70 mm:n uretaanilevy, Levyt voi liimata laattalaastila tasoitettuun lattiaan. Eristeen päälle asennetaan 25mm pontattu lastulevy. Jos haluat lattiaan lattialämmityksen, niin silloin on helpoin ja ehkä myös paras tapa on asentaaa 3 lattiakipsikerrosta päälisin limittäin esim. laattalaastilla liimaten. Keskimmäiseen levyyn tehdään väljät levyn syvyiset urat lämmitysputkia tai -sähkökaapelia varten. Lämmityksen asennuksen jälkeen urat täytetään tasoitteella tiiviisti, jotta lämpö siirtyy helposti. Sitten asennetaan kolmas levy. Lastu- tai lipsilevypinnat tasoitetaan pintamateriaalin vaatimusten mukaisesti.
Ilmeisesti tarkoitti että en ymmärrä rakenteen toimivuutta sillä jos ei voi tuota itsetasoittuvaa laittaa 10mm kerroksena finfoamin päälle,
Omaan korvaan kuulosti vaan simppeliltä tämä ratkaisu.
Laitoin kyllä kyselyn, 6€ vs joku 18€ neliö ero aikaisemmin mainitsemallani finfoamilla ja spu eristeellä
Ollaan samaa mieltä, kunhan työ tehdään kunnolla.Jos on epäilys että lattialla lotrataan vedellä, laitetaan ennen laatoitusta vedeneristys jolloin kipsilevy ei ole moksiskaan kosteudesta.
Eivätkö ottaneet kantaa, esittämääsi tapaan Vanha betonilaattaa+ FinnFoam + tasoite + lattialaatta.?Finnfoam FL-200 eristettä voidaan käyttää myös laatan päällä, vaikka lähtökohtaisesti se asennetaan yleisesti laatan alle. Eristeen ja lastulevyn väliin kannattaa asentaa diffuusioavoin suodatinkangas, jottei eriste ja lastulevy "liimaudu" toisiinsa.
Ystävällisin Terveisin,
Asiantuntija, suunnittelupalvelu
FINNFOAM OY
Laitetaan nyt tänne..
minun puolesta asia taputeltu siltä osin että otan itse karvaisin käsin lattian auki jossain vaiheessa, ja tuota tilaukseen. eipä se laatta keittiössä sitten niin pakollinen, kylmä se on kumminkin.
En olisi aivan yhtä jyrkkä. Jos tuo pohja ei petä epätasaisesti kantavuus siirtyy noiden hyvin kuormitusta kestävien FinnFoameiden kautta siellä alapuolella olevaan kantavaan betoni laattaan. Vaikka sinne tulisi huishalkeamia niin pinnassa olevat lattialaatat eivät välttämättä halkea. Tämä siis ihan vaan teoriaa.Joku sentin tasoitekerros ilman kantavaa laattaa on aivan vitsi. Halkeaa aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin. Jos välttämättä haluaa tehdä laatan "tasoitteella" niin verkko pitää olla ja paksuutta vähintään 30mm (mieluiten lähtisin 40mm, mutta 30mm voisi kestää jos haluaa aivan välttämättä mennä minimillä ja pohjarakenne on riittävän suora). Tasoitteena käyttäisin vetoniitin 5000sta. Hintaa tällä harmi tosin tulee monta kertaa enemmän kuin jos valaa betonista laatan.
Oma Franke kiinni pelkästään silikoonilla, eipä ole mihinkään hypännyt aukostaan.Keittiöön asentamassa kivikomposiittiallasta. Kaappi on juuri samankokoinen sisältä, kuin aukko altaalle, joten altaan kiinnikkeitä ei saa kiinni. Aukkojen tekeminen kaappeihin tuntuu hanakalta, koska pitäisi tehdä isot aukot, jotta altaan saisi myös kiristettyä. Pysyykö allas ilman ruuvattavia kiinnikkeitä? Voisiko silikoonin sijaan käyttää liima-/tiivistysmassaa?
Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)
Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Noita liimoja, joita matoissa käytettiin/ käytetään on useista eri koostumuksista. => Ongelmat ovat tapauskohtaisia. Lisäksi tuossakin mainittiin betonilaatan kosteuden mahdollisesti pahentavan tilannetta. Mattoja kyllä usein liimataan aivan turhaankin. Itse olen aina rakentanut mahdollisuuksien mukaan niin, että tulevat korjaukset tulisivat helpoimmiksi (esim, keittiön lattian muovimatossa ei ole liimaa).
Jos laitat jalkalistat ruuveilla, saat ne helposti irti ja asennettua uudestaan ilman muiden rakenteiden rikkomista (samoin se helpottaa hommia, jos "Hellasärö" ei enää pidä lattiasta.)En tunne tuota lattiamateriaalasi, mutta jos siinä on lukkopontti se irtoaa ehjänä => laitat johonkin kohtaanjalkalistat pätkinä, niin on helppoa seurata miten lattiasi betonin kosteus muutuu (se luultavsati vaihtelee vuosien/ vuodenaikojen vaihtuessa).
Itse varautuisin tapauksessasi mahdollisesti aiheutuviin ongelmiin. Toki tiedät minua paremmin rakennuksesi olosuhteet.
Ei voi, mutta se ei myöskään estä ettei toisten liimojen kanssa maanvaraisen bet. laatan kanssa ongelmia syntyisi.Muovimatto käryää riippumatta onko siellä lattiassa kosteutta vai ei, jos päälle on asennettu joku muu materiaali.
Edellisessä 2.kerroksisessa rivarikämpässä oli yläkerran huoneissa muovimatto laminaatin alla. Sellainen hieman pistävä tunkkainen haju katosi poistamalla muovimatot laminaatin alta. Tässä tapauksessa maakosteus ei oikein voi olla syyllinen asiaan.
Noinhan noita tehtiin. Styroks imee jonkin verran vettä, mutta tuskin siitä ongelmia tulee kosteuden suhteen?Tuskimpa tarvii varautua ongelmiin tuon lattiamateriaalin kanssa tällä rakenteella.
Pohjassa on 100mm styroksi ja sen päällä tuo 12cm laatta. Syroksin alla toki vain hiekkaa, kuten tämän ikäisissä taloissa tuppaa olemaan. ELi kapilaarisora "puuttuu".
Hän kertoi, että lattia painuu ja on epätasainen. Tuosta epätaisuudesta olis kiva kuulla lisää.Täytyy kyllä kysyä että mikä tämän suunnitellun rakenteen idea ylipäätänsä on?
Onkos sinulla kokemuksia lattialaatoituksesta Finnfoamin päälle.On kyllä niin laidasta laitaan vastauksia tullut että en ota mitään kantaa ennenkö se selviää. Finnfoamin laatoittaminen ilman mitään tasoitetta onnistuu kyllä ihan hyvin (päinvastoin tuo 10mm tasoite on enemmän haitta kuin hyöty tuolla välissä) mutta kiinnostaisi lähinnä että miksi?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.