Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
699
Ok en kato tiennyt että tasoite ei ole kantavaa.
Ajaako Finnfoam FL-200 sama asian kuin kaksi kertaa kalliimpi polyuretaanilevy?
Suosittelisin palkkaamaan suunnittelijan piirtämään kuvat korjaukseen sekä palkkaamaan ammattimiehen tekemään työn. Olisi suotavaa ymmärtää edes perusasiat ennenkuin aletaan suunnittelemaan tuon kokoluokan korjausrakentamista.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
130
Onko suosituksia edullisesta akkuruuvarista joka olisi kompakti kooltaan? Nykyinen Ryobi alkaa ärsyttämään kun on niin iso ettei mahdu oikein ahtaisiin paikkoihin. Baukkarista ja motonetista katsonut, ilmeisesti noilla alle 10nm mini rimpuloilla ei tee mitään jos vähän järeämpää ruuvia pitäisi upottaa? Mikä olisi suositus minimi vääntömomentiksi?

En tiedä meneekö Ryobin vm 2014 18v akku mihinkään uuteen Ryobiin, jos ei niin sitten merkki voi vaihtua vaikka hyvä peli muuten ollut.
Tarkoitatko jotain tällaista?


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
78
Itsellä tuli rempan yhteydessä laatan päälle seuraavasti. 6mm ebisol eristelevy, sen päälle ebeco foil lämmityskalvo, sen päälle höyrynsulkumuovi ja siihen sit 10mm vinyylilankku. Pehmeä ja lämmin askeltaa.

Tosin lämmitys ei oo pahemmin lämmittänyt kun pumppu on vielä hyvin riittänyt. Lähinnä kuistilla ja eteissä on lattialämmitys päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Alla tosiaan 12cm betonia, eli tuskin tuo tuosta pahemmin taipuilee :) Se minkä takia tuo muovi pitää laittaa en osaa 100% sanoa, mutta moinen "vaatimus" on kun asennetaan betonille tuota lattiaa. Höyryjen nousemisen estäminen lattiaan oli yksi selitys rautakaupassa, joka lienee se ainoa järkevä syy.

Laatta sinällään on kyllä kuiva, ei ole sellaisia ongelmia ja kun kyseessä on sokkelitalo myös seinän alaosat on melkovarmasti kuivat. (koskaan ei voi olla 100% varma täydellisestä kuivuudesta)

Tässäkin oli tehty remonttia tosiaan tyylillä linoleumimatto jonka päällä laminaatti. Toi linoleumimatto haisi ihan pikkasen vehkeelle, kun purki laminaatin pois. (luonnollisesti linoleumi ja liimat on poistettu)
Hajut ovat aina merkki jostain. Itse miettisin voinko seurata tilannetta myöhemmin. Eli jalkalistat ruuveilla /voiko lattiaa purkaa jostain ilman rikkomista.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
On toki väliä, jos on yksi ruuvi pidempi. Silti jos 5 seinäkiskoa on kiinni vain tuolla määrällä ruuveja ja niistä yksi on sellainen joka ylettää runkotolppaan niin ollaan aika kaukana toimivasta toteutuksesta. Tuossa toteutuksessa oli kuitenkin ylhäällä 60cm hyllylevyt. Eli romua olis ollut mahd. laittaa paljonkin.
Itsehän laitoin kiskot 5x100mm ruuveilla ja ihan joka reijästä kiinni.
Noi hyllysi ovat ns. kevyt hyllyjä eli vaikka leveyttä löytyy kantavuus saattaa loppu. Sovellan 550mm kannake kestää n.60Kg-kuorman heidän ohjeiden mukaan.
Kaikki eivät tule tuota ajatelleeksi.
Sitten jos vielä hifistellään :) Kyllä se ruuvi siinä levyssäkin jotain kantaa. Sulla siis hajonnee kannakkeet/ hyllylevyt/kisko ennen kuin ruuvit irtioaa. Mutta parempi niin kuin toisinpäin
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)

Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Mitäs ne sulle vastasivat, en viitsi tuonne rekistöröityä?

Kyllähän Finnfoamin päälle suoraan laatoja on kiinnitetty seinissä. Lattiaan en uskaltaisi kokeilematta laittaa (saattavat haljeta, jos pohja pettää /painuu/ on epätasainen) vaikka tuo pontattu Finnfoam on hyvin kuormitusta kestävää . (Eikä painu niin paljon kuin, Styrox mitä oletan sulla aiemmin olleen).
En tiedä onko Finnfoamilla teknistä neuvontaa, mistä voisit heidän kantaa asiaan kysyä.

Ymmärsin että sulla on kantavana rakenteena betonilattia, jonka päälle tuota Finnfoamia suunnittelit. Kipsilevyn käyttöä laattalattiaan itse karttaisin. Jos olet varma ettei se kastu niin kyllä sekin muuten kantavuuden puolesta pitäisi kestää.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
326
Ehdottamastasi rakenteesta puuttuu pintalattia kokonaan eikä rakenne toimi lainkaan niin kuin tunnut ajattelevan. Esimerkiksi seuraava rakenne toimisi, niin kuin ilmeisesti toivoisit ehdotuksesi toimivan: Puhdistetun betonin päälle levitetään tasoitteen valmistajan ohjeen mukaisesti itsetasoittuva karkea tasoite. Sen päälle pontattu SPU 70 mm:n uretaanilevy, Levyt voi liimata laattalaastila tasoitettuun lattiaan. Eristeen päälle asennetaan 25mm pontattu lastulevy. Jos haluat lattiaan lattialämmityksen, niin silloin on helpoin ja ehkä myös paras tapa on asentaaa 3 lattiakipsikerrosta päälisin limittäin esim. laattalaastilla liimaten. Keskimmäiseen levyyn tehdään väljät levyn syvyiset urat lämmitysputkia tai -sähkökaapelia varten. Lämmityksen asennuksen jälkeen urat täytetään tasoitteella tiiviisti, jotta lämpö siirtyy helposti. Sitten asennetaan kolmas levy. Lastu- tai lipsilevypinnat tasoitetaan pintamateriaalin vaatimusten mukaisesti.

Ilmeisesti tarkoitti että en ymmärrä rakenteen toimivuutta sillä jos ei voi tuota itsetasoittuvaa laittaa 10mm kerroksena finfoamin päälle,
Omaan korvaan kuulosti vaan simppeliltä tämä ratkaisu.
Laitoin kyllä kyselyn, 6€ vs joku 18€ neliö ero aikaisemmin mainitsemallani finfoamilla ja spu eristeellä
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Hajut ovat aina merkki jostain. Itse miettisin voinko seurata tilannetta myöhemmin. Eli jalkalistat ruuveilla /voiko lattiaa purkaa jostain ilman rikkomista.
No tuota juu.. ihan yleinen ongelma kun muovimatto suljetaan päältä hengittämättömällä materiaalilla.

Kannattaa tutustua aiheeseen

 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Mitäs ne sulle vastasivat, en viitsi tuonne rekistöröityä?

Kyllähän Finnfoamin päälle suoraan laatoja on kiinnitetty seinissä. Lattiaan en uskaltaisi kokeilematta laittaa (saattavat haljeta, jos pohja pettää /painuu/ on epätasainen) vaikka tuo pontattu Finnfoam on hyvin kuormitusta kestävää . (Eikä painu niin paljon kuin, Styrox mitä oletan sulla aiemmin olleen).
En tiedä onko Finnfoamilla teknistä neuvontaa, mistä voisit heidän kantaa asiaan kysyä.

Ymmärsin että sulla on kantavana rakenteena betonilattia, jonka päälle tuota Finnfoamia suunnittelit. Kipsilevyn käyttöä laattalattiaan itse karttaisin. Jos olet varma ettei se kastu niin kyllä sekin muuten kantavuuden puolesta pitäisi kestää.
Kipsilevyhän on juuri paras materiaali jos tehdään rossipohjalle vaikka laatoitusta.



Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)

Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Ilmeisesti sinulla on siis lattiavalu jonka päälle on koolattu laudan ja 2x4" lankun avulla lattia ja koolausväli täytetty villalla tms eristeellä? Mikä on tämänhetken lattia? lankku vai joku pinnoitettu levy?

edit: tuollahan se oli kuvassa, eli lattialastulevy löytyy oletettavasti, ite lähtisin tekemään seuraavaa. Lattiasta lastulevyt pois, eristeiden tarkastus/mahd. vaihto parempaan. Pintaan tuplana lattiakipsilevyt, mahd. lattialämmitys (jos sähkö) ja päälle sitten haluttu pinnoitus.
Toinen vähän työläämpi on purkaa syvemmälle. Eli purkaa betonille halutun alueen, 50mm lattiafinnfoam+vaadittavat irroitus/sulku tarpeet riippuen viereisistä rakenteista, pintalaatta vaikka Kiillon 60 massalla, tähän sekaan voi laittaa sitten nätisti myös vesikiertoisen lattialämmityksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Kipsilevyhän on juuri paras materiaali jos tehdään rossipohjalle vaikka laatoitusta.





Ilmeisesti sinulla on siis lattiavalu jonka päälle on koolattu laudan ja 2x4" lankun avulla lattia ja koolausväli täytetty villalla tms eristeellä? Mikä on tämänhetken lattia? lankku vai joku pinnoitettu levy?

edit: tuollahan se oli kuvassa, eli lattialastulevy löytyy oletettavasti, ite lähtisin tekemään seuraavaa. Lattiasta lastulevyt pois, eristeiden tarkastus/mahd. vaihto parempaan. Pintaan tuplana lattiakipsilevyt, mahd. lattialämmitys (jos sähkö) ja päälle sitten haluttu pinnoitus.
Toinen vähän työläämpi on purkaa syvemmälle. Eli purkaa betonille halutun alueen, 50mm lattiafinnfoam+vaadittavat irroitus/sulku tarpeet riippuen viereisistä rakenteista, pintalaatta vaikka Kiillon 60 massalla, tähän sekaan voi laittaa sitten nätisti myös vesikiertoisen lattialämmityksen.
No tuota juu.. ihan yleinen ongelma kun muovimatto suljetaan päältä hengittämättömällä materiaalilla.

Kannattaa tutustua aiheeseen


Noita liimoja, joita matoissa käytettiin/ käytetään on useista eri koostumuksista. => Ongelmat ovat tapauskohtaisia. Lisäksi tuossakin mainittiin betonilaatan kosteuden mahdollisesti pahentavan tilannetta. Mattoja kyllä usein liimataan aivan turhaankin. Itse olen aina rakentanut mahdollisuuksien mukaan niin, että tulevat korjaukset tulisivat helpoimmiksi (esim, keittiön lattian muovimatossa ei ole liimaa).

Jos laitat jalkalistat ruuveilla, saat ne helposti irti ja asennettua uudestaan ilman muiden rakenteiden rikkomista (samoin se helpottaa hommia, jos "Hellasärö" ei enää pidä lattiasta.) :) En tunne tuota lattiamateriaalasi, mutta jos siinä on lukkopontti se irtoaa ehjänä => laitat johonkin kohtaanjalkalistat pätkinä, niin on helppoa seurata miten lattiasi betonin kosteus muutuu (se luultavsati vaihtelee vuosien/ vuodenaikojen vaihtuessa).

Itse varautuisin tapauksessasi mahdollisesti aiheutuviin ongelmiin. Toki tiedät minua paremmin rakennuksesi olosuhteet.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Ehdottamastasi rakenteesta puuttuu pintalattia kokonaan eikä rakenne toimi lainkaan niin kuin tunnut ajattelevan. Esimerkiksi seuraava rakenne toimisi, niin kuin ilmeisesti toivoisit ehdotuksesi toimivan: Puhdistetun betonin päälle levitetään tasoitteen valmistajan ohjeen mukaisesti itsetasoittuva karkea tasoite. Sen päälle pontattu SPU 70 mm:n uretaanilevy, Levyt voi liimata laattalaastila tasoitettuun lattiaan. Eristeen päälle asennetaan 25mm pontattu lastulevy. Jos haluat lattiaan lattialämmityksen, niin silloin on helpoin ja ehkä myös paras tapa on asentaaa 3 lattiakipsikerrosta päälisin limittäin esim. laattalaastilla liimaten. Keskimmäiseen levyyn tehdään väljät levyn syvyiset urat lämmitysputkia tai -sähkökaapelia varten. Lämmityksen asennuksen jälkeen urat täytetään tasoitteella tiiviisti, jotta lämpö siirtyy helposti. Sitten asennetaan kolmas levy. Lastu- tai lipsilevypinnat tasoitetaan pintamateriaalin vaatimusten mukaisesti.

Ilmeisesti tarkoitti että en ymmärrä rakenteen toimivuutta sillä jos ei voi tuota itsetasoittuvaa laittaa 10mm kerroksena finfoamin päälle,
Omaan korvaan kuulosti vaan simppeliltä tämä ratkaisu.
Laitoin kyllä kyselyn, 6€ vs joku 18€ neliö ero aikaisemmin mainitsemallani finfoamilla ja spu eristeellä
Kiinnitin huomioni, ettei neuvoja enää muovikalvoa rakenteeseen suositellut, vaikka alkuperäisessä se oli.

Kyllä se tasoite (on kiveä ja sementtiä + lisäaineita) puristavaa kuormitusta kestää, mutta ei leikkausta eikä taivutusta. =>
Jos saat nuo Finnfoamit asennettua niin, että ne eivät liiku/painu (sen betonilaatan tasaisuus on sen kannalta oleellinen asia), niin saataa jopa toimiakin. Varmempi? tapa on laittaa siihen päälle joku 40mm betoni laatta ja verkko sen sisään. Tai sitten levyrakenteena, kuten Miro sanoi.

Polyuretaani vai Finnoam? Itse valitsisin Finnfoamin. Polyuretaani on pehmeämpi ja kutistuu enemmän vaikka muistaakseni on vähän parempi eristeenä.

Minä en siis tyrmää ajatustasi, mutta päättäisin asian vasta kun näkisin millainen tuosta "Finfoam pohjasta" tulee ja tosiaan kysyisin FinnFoamin teknillisestä tuesta.
Ovat varmaan tuotakinasennustapaa testanneet.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
326
Finnfoam FL-200 eristettä voidaan käyttää myös laatan päällä, vaikka lähtökohtaisesti se asennetaan yleisesti laatan alle. Eristeen ja lastulevyn väliin kannattaa asentaa diffuusioavoin suodatinkangas, jottei eriste ja lastulevy "liimaudu" toisiinsa.

Ystävällisin Terveisin,

Asiantuntija, suunnittelupalvelu
FINNFOAM OY

Laitetaan nyt tänne..
minun puolesta asia taputeltu siltä osin että otan itse karvaisin käsin lattian auki jossain vaiheessa, ja tuota tilaukseen. eipä se laatta keittiössä sitten niin pakollinen, kylmä se on kumminkin.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
699
Joku sentin tasoitekerros ilman kantavaa laattaa on aivan vitsi. Halkeaa aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin. Jos välttämättä haluaa tehdä laatan "tasoitteella" niin verkko pitää olla ja paksuutta vähintään 30mm (mieluiten lähtisin 40mm, mutta 30mm voisi kestää jos haluaa aivan välttämättä mennä minimillä ja pohjarakenne on riittävän suora). Tasoitteena käyttäisin vetoniitin 5000sta. Hintaa tällä harmi tosin tulee monta kertaa enemmän kuin jos valaa betonista laatan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Finnfoam FL-200 eristettä voidaan käyttää myös laatan päällä, vaikka lähtökohtaisesti se asennetaan yleisesti laatan alle. Eristeen ja lastulevyn väliin kannattaa asentaa diffuusioavoin suodatinkangas, jottei eriste ja lastulevy "liimaudu" toisiinsa.

Ystävällisin Terveisin,

Asiantuntija, suunnittelupalvelu
FINNFOAM OY

Laitetaan nyt tänne..
minun puolesta asia taputeltu siltä osin että otan itse karvaisin käsin lattian auki jossain vaiheessa, ja tuota tilaukseen. eipä se laatta keittiössä sitten niin pakollinen, kylmä se on kumminkin.
Eivätkö ottaneet kantaa, esittämääsi tapaan Vanha betonilaattaa+ FinnFoam + tasoite + lattialaatta.?

Itselläni on keittiössä muovimatto, koska se on lämmin jalalle ja kestää kosteutta. Sen verran paksu ettei sitä tavitse liimata. Toimii myös lemmikeiden kanssa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Joku sentin tasoitekerros ilman kantavaa laattaa on aivan vitsi. Halkeaa aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin. Jos välttämättä haluaa tehdä laatan "tasoitteella" niin verkko pitää olla ja paksuutta vähintään 30mm (mieluiten lähtisin 40mm, mutta 30mm voisi kestää jos haluaa aivan välttämättä mennä minimillä ja pohjarakenne on riittävän suora). Tasoitteena käyttäisin vetoniitin 5000sta. Hintaa tällä harmi tosin tulee monta kertaa enemmän kuin jos valaa betonista laatan.
En olisi aivan yhtä jyrkkä. Jos tuo pohja ei petä epätasaisesti kantavuus siirtyy noiden hyvin kuormitusta kestävien FinnFoameiden kautta siellä alapuolella olevaan kantavaan betoni laattaan. Vaikka sinne tulisi huishalkeamia niin pinnassa olevat lattialaatat eivät välttämättä halkea. Tämä siis ihan vaan teoriaa.
Kysyjä näyttää päätyneen hyvään ratkaisuun :) "Kylmä" laatta ei tunnu kivalta jalalle.
 

Pnd

Liittynyt
09.05.2017
Viestejä
3
Keittiöön asentamassa kivikomposiittiallasta. Kaappi on juuri samankokoinen sisältä, kuin aukko altaalle, joten altaan kiinnikkeitä ei saa kiinni. Aukkojen tekeminen kaappeihin tuntuu hanakalta, koska pitäisi tehdä isot aukot, jotta altaan saisi myös kiristettyä. Pysyykö allas ilman ruuvattavia kiinnikkeitä? Voisiko silikoonin sijaan käyttää liima-/tiivistysmassaa? Ajattelin joka tapauksessa laittaa painoja päälle kiiinityksen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Keittiöön asentamassa kivikomposiittiallasta. Kaappi on juuri samankokoinen sisältä, kuin aukko altaalle, joten altaan kiinnikkeitä ei saa kiinni. Aukkojen tekeminen kaappeihin tuntuu hanakalta, koska pitäisi tehdä isot aukot, jotta altaan saisi myös kiristettyä. Pysyykö allas ilman ruuvattavia kiinnikkeitä? Voisiko silikoonin sijaan käyttää liima-/tiivistysmassaa?
Oma Franke kiinni pelkästään silikoonilla, eipä ole mihinkään hypännyt aukostaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Pnd
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 137
Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)

Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Täytyy kyllä kysyä että mikä tämän suunnitellun rakenteen idea ylipäätänsä on?

On kyllä niin laidasta laitaan vastauksia tullut että en ota mitään kantaa ennenkö se selviää. Finnfoamin laatoittaminen ilman mitään tasoitetta onnistuu kyllä ihan hyvin (päinvastoin tuo 10mm tasoite on enemmän haitta kuin hyöty tuolla välissä) mutta kiinnostaisi lähinnä että miksi?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Noita liimoja, joita matoissa käytettiin/ käytetään on useista eri koostumuksista. => Ongelmat ovat tapauskohtaisia. Lisäksi tuossakin mainittiin betonilaatan kosteuden mahdollisesti pahentavan tilannetta. Mattoja kyllä usein liimataan aivan turhaankin. Itse olen aina rakentanut mahdollisuuksien mukaan niin, että tulevat korjaukset tulisivat helpoimmiksi (esim, keittiön lattian muovimatossa ei ole liimaa).

Jos laitat jalkalistat ruuveilla, saat ne helposti irti ja asennettua uudestaan ilman muiden rakenteiden rikkomista (samoin se helpottaa hommia, jos "Hellasärö" ei enää pidä lattiasta.) :) En tunne tuota lattiamateriaalasi, mutta jos siinä on lukkopontti se irtoaa ehjänä => laitat johonkin kohtaanjalkalistat pätkinä, niin on helppoa seurata miten lattiasi betonin kosteus muutuu (se luultavsati vaihtelee vuosien/ vuodenaikojen vaihtuessa).

Itse varautuisin tapauksessasi mahdollisesti aiheutuviin ongelmiin. Toki tiedät minua paremmin rakennuksesi olosuhteet.
Muovimatto käryää riippumatta onko siellä lattiassa kosteutta vai ei, jos päälle on asennettu joku muu materiaali.
Edellisessä 2.kerroksisessa rivarikämpässä oli yläkerran huoneissa muovimatto laminaatin alla. Sellainen hieman pistävä tunkkainen haju katosi poistamalla muovimatot laminaatin alta. Tässä tapauksessa maakosteus ei oikein voi olla syyllinen asiaan.

Tuskimpa tarvii varautua ongelmiin tuon lattiamateriaalin kanssa tällä rakenteella.
Pohjassa on 100mm styroksi ja sen päällä tuo 12cm laatta. Syroksin alla toki vain hiekkaa, kuten tämän ikäisissä taloissa tuppaa olemaan. ELi kapilaarisora "puuttuu".
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Muovimatto käryää riippumatta onko siellä lattiassa kosteutta vai ei, jos päälle on asennettu joku muu materiaali.
Edellisessä 2.kerroksisessa rivarikämpässä oli yläkerran huoneissa muovimatto laminaatin alla. Sellainen hieman pistävä tunkkainen haju katosi poistamalla muovimatot laminaatin alta. Tässä tapauksessa maakosteus ei oikein voi olla syyllinen asiaan.
Ei voi, mutta se ei myöskään estä ettei toisten liimojen kanssa maanvaraisen bet. laatan kanssa ongelmia syntyisi.
Tuskimpa tarvii varautua ongelmiin tuon lattiamateriaalin kanssa tällä rakenteella.
Pohjassa on 100mm styroksi ja sen päällä tuo 12cm laatta. Syroksin alla toki vain hiekkaa, kuten tämän ikäisissä taloissa tuppaa olemaan. ELi kapilaarisora "puuttuu".
Noinhan noita tehtiin. Styroks imee jonkin verran vettä, mutta tuskin siitä ongelmia tulee kosteuden suhteen?
Mutta kosteutta tulee sokkelista ja sitä kautta laattaa, jos esim. veden pinta nousee lähelle styroxin alapintaa.

Bet. laatan yläpinnassa oleva muovi estää kuivumisen ylöspäin => teoriassa on mahdollista että betonilaatta homehtuu.
Käytäntö voi olla sitten eri asia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Täytyy kyllä kysyä että mikä tämän suunnitellun rakenteen idea ylipäätänsä on?
Hän kertoi, että lattia painuu ja on epätasainen. Tuosta epätaisuudesta olis kiva kuulla lisää.
On kyllä niin laidasta laitaan vastauksia tullut että en ota mitään kantaa ennenkö se selviää. Finnfoamin laatoittaminen ilman mitään tasoitetta onnistuu kyllä ihan hyvin (päinvastoin tuo 10mm tasoite on enemmän haitta kuin hyöty tuolla välissä) mutta kiinnostaisi lähinnä että miksi?
Onkos sinulla kokemuksia lattialaatoituksesta Finnfoamin päälle.
Tuon 1-10mm tasoitteen hyöty tuossa välissä minuakin vähän mietityttää (yksi kerros lisää joka voi irrota?).

Oleellinen asia tuolla laatoitettavalla rakenteella on, että noi Finnfaomit pysyvät paikoillaan ja tehdää tartunta mielessä oikeilla aineilla.
 
Viimeksi muokattu:

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 281
Sanokaapas mikä olisi pääkaupunkiseudulla (tai miksei kauempanakin, jos toimitukset pelaa), paras paikka tilailla puumateriaalia. Pitäisi yksi parvi tehdä ja rappusia rempata. Liimapuupalkkia ajattelin parven jalkoihin ja runkoon ja höylättyä mäntyä muuten. Rappusiin tarttee lähinnä vanerilevyä. (rappujen välit umpeen).
Suosikkeja?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 137
Hän kertoi, että lattia painuu ja on epätasainen. Tuosta epätaisuudesta olis kiva kuulla lisää.

Onkos sinulla kokemuksia lattialaatoituksesta Finnfoamin päälle.
Tuon 1-10mm tasoitteen hyöty tuossa välissä minuakin vähän mietityttää (yksi kerros lisää joka voi irrota?).

Oleellinen asia tuolla laatoitettavalla rakenteella on, että noi Finnfaomit pysyvät paikoillaan ja tehdää tartunta mielessä oikeilla aineilla.
No siis lähinnä mietin tuota 100mm eristepaksuutta ennen laattaa että mitä ihmettä tässä ollaan tekemässä? Jos lattia painuu tai notkuu niin ei sitä kyllä millään eristeillä korjata.

Juuri finnfoamin päälle ei ole, mutta esimerkiksi Floore levyjen päälle on. Finnfoamilta löytyy myös esimerkiksi Tulppa -levy joka on valmiiksi vesieristetty ja laatoitusvalmis levy jota tänäpäivänä jopa suositellaan kaikkiin märkätiloihin levyseinien sijaan.
Suurimpana ongelmana tuossa on juurikin se alusta joka ei saa painua/elää. Nuo levyt vain liimataan alustaan (suoraan sellaiseen) tarkoitukseen soveltuvalla liimalla ja sitten levyihin asennetaan laatoitus soveltuvalla laastilla. Oikealla primerilla tuohon käy ihan tavallinen saneerauslaasti tai sitten voi käyttää suoraan noita erikoislaasteja.

Laatan valinnassa kannattaa myös huomioida että alla ei ole betonia, joten valitsisin riittävän kovan luonnokiven/klinkkerin perus puristelaatan sijaan. Myös laattakoolla on merkitystä, eristelevyn päälle vähintään 30x30 laatta, mielellään suurempikin.

Edelleenkin kyseenalaistan koko eristeen tässä projektissa ennenkö tulee tietoa tai perusteita että miksi :)
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
326
Nyt siellä linkkaamissani rakennekuvissa lukee 70 30 solumuovi

E: Eli itse ymmärsin 100mm styroksia,
Ja kuten vielä kirjoitin avataan ja tilataan, ei ole tarkoitus mitään kasvattaa
Jos siellä on 70mm eristettä itse en sitä ymmärtänyt, laitetaan semmoista sitten ja hyvä jos asia selvenisi, sen takia kysellään :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
No siis lähinnä mietin tuota 100mm eristepaksuutta ennen laattaa että mitä ihmettä tässä ollaan tekemässä? Jos lattia painuu tai notkuu niin ei sitä kyllä millään eristeillä korjata.
Ainakin tuossa eriste paranee ja vähän paksuuntuu 70-> 100mm. Pelkästään sen takia uusiminen ollee taloudellisesti kannattamatonta? lattiassa. Toi painuminen/ lattian epätasaisuus syyt siihen on sitten toinen asia.
Tuossa on käytetty P- Styroxia, oiskohan kutistunut epätasaisesti ajan saatossa? Teoriassa myös tuo 80mm bet.laatta on voinut käytistyä/ painua veden tiistäessä maata? Laatan suoruus pitää ensin hoitaa kuntoon, jos se ei sitä ole.

Juuri finnfoamin päälle ei ole, mutta esimerkiksi Floore levyjen päälle on. Finnfoamilta löytyy myös esimerkiksi Tulppa -levy joka on valmiiksi vesieristetty ja laatoitusvalmis levy jota tänäpäivänä jopa suositellaan kaikkiin märkätiloihin levyseinien sijaan.
Suurimpana ongelmana tuossa on juurikin se alusta joka ei saa painua/elää. Nuo levyt vain liimataan alustaan (suoraan sellaiseen) tarkoitukseen soveltuvalla liimalla ja sitten levyihin asennetaan laatoitus soveltuvalla laastilla. Oikealla primerilla tuohon käy ihan tavallinen saneerauslaasti tai sitten voi käyttää suoraan noita erikoislaasteja.

Laatan valinnassa kannattaa myös huomioida että alla ei ole betonia, joten valitsisin riittävän kovan luonnokiven/klinkkerin perus puristelaatan sijaan. Myös laattakoolla on merkitystä, eristelevyn päälle vähintään 30x30 laatta, mielellään suurempikin.

Edelleenkin kyseenalaistan koko eristeen tässä projektissa ennenkö tulee tietoa tai perusteita että miksi :)
Minuakin kiinnostaa tarkemmat syyt. Tuohon laattaan kannattaa kiinnitää huomiota, jos siihen päätyy. Olen siis edelleen sen muovimaton kannalla :)
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 137
Tietämättä nyt rakennetta, pohjalaatan kantavuutta, käytettävissä olevaa tilaa korkeussuunnassa tai syytä koko korjaukselle niin tekisin seuraavasti:

-Kaikki puretaan pois sinne pohjalaattaan asti jonka alla ilmeisesti ei siis eristettä
-Pohjalaatan päälle ladotaan 30-50mm pontattua finnfoamia sen mukaan paljonko lattiaa on vara korottaa
-Finnfoamin päälle 8-150 harjateräsverkko joka nappuloilla 20mm irti finnfoamista
-Harjateräsverkkoon kiinni lattialämmitys, joko sähkökaapeli tai putki vesikierrolle
-Valetaan päälle 50-70mm paksu betonilaatta. Ihan halvin perusbetoni käy jos ei ole kiire pinnoitukselle.

Näin saadaan jo itsessään riittävä kanto jolloin pohjalaatan painumisella keskeltä ei enään ole vaikutusta uuteen lattiaan ja tuon mukavuuslämmityksen lämpö ei karkaa alaspäin. Koko rakenteen hinta on noin 25€/m2, (pikamassalla enemmän) ja kokonaispaksuus tuon 100mm mitä sinne oltiin aluksi laittamassa eristettä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Jotenkin tuntuu että hommat on levällään.. saunan ikkunaa juuri hiomassa. Onneksi ikkunan saa ruuveilla osiksi.

IMG_20200207_230549.jpg
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Nyt siellä linkkaamissani rakennekuvissa lukee 70 30 solumuovi

E: Eli itse ymmärsin 100mm styroksia,
Ja kuten vielä kirjoitin avataan ja tilataan, ei ole tarkoitus mitään kasvattaa
Jos siellä on 70mm eristettä itse en sitä ymmärtänyt, laitetaan semmoista sitten ja hyvä jos asia selvenisi, sen takia kysellään :)
Kuvasi mukaan siellä pitäisi olla P-30 laatuluokan Styroxia, jonka paksuus on 70mm. Et ole kertonut tarkemmin miten ongelmasi/syysi lattia uusimiseen ilmenee? Kuinka paljon lattiassa painumaa/ kallistusta , lattian pehmeys? Onko talosi alla/ vieressä savea?
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
232
Mitenkäs viisainta korjata kipsilevyseinän sisänurkat, joista alkuperäinen tasoite saumanauhan päältä paikoitellen halkeillut/irronnut. Seiniltä on siis nyt poistettu tapetti ja ne olisi tarkoitus maalata.

Voisiko nurkat vetää jollain akryylisaumamassalla?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
699
Mitenkäs viisainta korjata kipsilevyseinän sisänurkat, joista alkuperäinen tasoite saumanauhan päältä paikoitellen halkeillut/irronnut. Seiniltä on siis nyt poistettu tapetti ja ne olisi tarkoitus maalata.

Voisiko nurkat vetää jollain akryylisaumamassalla?
Kuva voisi selventää asiaa miten pahasti on haljennut.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Pikkasen nakerreltu saunaa ja kylppäriä.

IMG_20200208_203633.jpg
Ulkoseinällä 50mm pir muualla 30mm
IMG_20200208_203556.jpg
Kylppärin kattoon tukee 30mm ff-pir levy hoitamaan höyrysulun hommia.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
326
Kuvasi mukaan siellä pitäisi olla P-30 laatuluokan Styroxia, jonka paksuus on 70mm. Et ole kertonut tarkemmin miten ongelmasi/syysi lattia uusimiseen ilmenee? Kuinka paljon lattiassa painumaa/ kallistusta , lattian pehmeys? Onko talosi alla/ vieressä savea?
Okei hyvä tietää että mainitsemasi luokitus selittää nuo numerot ja siellä olisi se 70mm styroksia,
Nyt on siis liimaamaton muovimatto tuon aluslevyn päällä, ja muovimatto on ruma/vaihtokunnossa,
Seinän listoja kun katsoo siinä ei mitään ongelmaa, minun mielestä lattia on kyllä muuten ns vaaterissa, semmoinen loiva aaltomainen, mutta kävellessä tuntuu että antaa periksi, joustaa, ja tuntuu trampoliinimaiselta, että jotain laminaattia jos laittaa päälle niin pysyykö se siinä korkkaamatta..
Alue on lähiö en usko että on savimaata, kaadettua metsää,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Okei hyvä tietää että mainitsemasi luokitus selittää nuo numerot ja siellä olisi se 70mm styroksia,
Nyt on siis liimaamaton muovimatto tuon aluslevyn päällä, ja muovimatto on ruma/vaihtokunnossa,
Seinän listoja kun katsoo siinä ei mitään ongelmaa, minun mielestä lattia on kyllä muuten ns vaaterissa, semmoinen loiva aaltomainen, mutta kävellessä tuntuu että antaa periksi, joustaa, ja tuntuu trampoliinimaiselta, että jotain laminaattia jos laittaa päälle niin pysyykö se siinä korkkaamatta..
Alue on lähiö en usko että on savimaata, kaadettua metsää,
Jos laitat uuden muovimaton pääset halvimmalla :) Toinen tapa on laitaa siihen päälle esim. 25mm pontattulastulelevy.
Saattaisin laittaa siihen väliin liimaa/ ruuveja jotka eivät mene sen 19mm lastulevyn läpi. Näin jos sen maton alla oleva lastulevy on uudenveroisessa kunnossa. Jos mahdollista ainakin jostain (esim.komero) kohdin olis hyvä katsoa miten rakenne on tehty. Purku niin, että höyryn sulku on paikattavissa.

Tuota ennen kannaatta katsoa esim. 2m linjalaudalla paljonko se on aallon pohjalla painunut, jotta osaa miettiä tarvitaanko muuta oikaisua väliin? => päälle muovimatto (Keittiössä ) muualla esim. se laminaatti. Tuolla lisälevyllä lattia jäykistyy aika paljon.

Itselläni on (äänieristys) kovan mineraalivillan päällä 25mm lastulevy ja sen päällä laminaatti. Nyt jos tekisin; toteuttaisin alkuperäisen suunnitelmani 25+10mm lastulevyt. Jäi ehkä vähän turhan joustavaksi, mutta mukavahan siinä on kävellä. (Luulen, että toi Styrox vastaa joustavuudeltaan kovaa villaani)

Laminaattikin kestää jonkin verran taivutusta, joten ei lattia aivan viivasuoran tarvitse olla jos ei anna sen muuten itseään häiritä. Sitähän voit kaupassa testata (selvität ensin miten lattiasi nyt käyttäytyy).

AP:n rakenne on sellainen, että voisi hyvinkin olettaa rakennetun saven päälle, mutta jos painumisen on vähäistä. Niin
kyllähän savelle paljon on rakennettu.

Edit: Lisälevyn korotuksen muut vaikutukset, tietenkin huomioitava (mah. ovien lyjhennys jalkalista reikien paikkaus ulkoseinän höyrynsulkumuovissa yms?) . Esitin siis vain vaihtoehtoisen tavan... Ensin tutkitaan ...katsellaan eurojen riittävyys... mikä oikeasti on tarpeellista. Kuulun heihin, jotka tykkäävät korjata rakennuksen ehdoilla taloudellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Okei hyvä tietää että mainitsemasi luokitus selittää nuo numerot ja siellä olisi se 70mm styroksia,
Nyt on siis liimaamaton muovimatto tuon aluslevyn päällä, ja muovimatto on ruma/vaihtokunnossa,
Seinän listoja kun katsoo siinä ei mitään ongelmaa, minun mielestä lattia on kyllä muuten ns vaaterissa, semmoinen loiva aaltomainen, mutta kävellessä tuntuu että antaa periksi, joustaa, ja tuntuu trampoliinimaiselta, että jotain laminaattia jos laittaa päälle niin pysyykö se siinä korkkaamatta..
Alue on lähiö en usko että on savimaata, kaadettua metsää,
Se lastulevy siellä joustaa. Eli paremman jos haluaa niin joko päälle lisää levyä, tai koko lattian vaihto järeempään. Ite purkasin kyllä vanhan kokonaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Se lastulevy siellä joustaa. Eli paremman jos haluaa niin joko päälle lisää levyä, tai koko lattian vaihto järeempään. Ite purkasin kyllä vanhan kokonaan.
Styrox on se määräävä joustava materiaali. Jos laittaa 2-levyä päällekkäin se jakaa kuormaa laajemmalle alalle => joustaa vähän vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
326
Joo näillä suunnitelmilla purku, uusi 70mm pontattu finfoam, uusi pontattu lastulevy ja sitten se pinnoite, (laminaatti varmaan)
kyllä se emäntä vain laattaa haluasi keittiöön. tuokoon se omat haasteet sitten aikanaan
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 167
Joo näillä suunnitelmilla purku, uusi 70mm pontattu finfoam, uusi pontattu lastulevy ja sitten se pinnoite, (laminaatti varmaan)
kyllä se emäntä vain laattaa haluasi keittiöön. tuokoon se omat haasteet sitten aikanaan
Tuossaon hyvää., että näet miten ko. lattia on käyttäytynyt ajan saatossa. Ymmärrystä laatallesi löytyy sikäli, että olen itsekin tehnyt (tehdessäni jo tietäen) huonoja ratkaisuja "Hellasärön" vaatimuksesta. Hän on kyllä sitten myöhemmin myöntänyt olleensa väärässä. :)
=> Vinkkinä vie hänet kävelemään sukkasillaan (mieluummin paljain jaloin) laattalaattia päälle, jossa ei ole lattialämmitystä. Vaikka se on 20-astetta kylmältähän se tuntuu.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Joo näillä suunnitelmilla purku, uusi 70mm pontattu finfoam, uusi pontattu lastulevy ja sitten se pinnoite, (laminaatti varmaan)
kyllä se emäntä vain laattaa haluasi keittiöön. tuokoon se omat haasteet sitten aikanaan
Onko tosiaan rakenne alhaalta ylöspäin betonilaatta, styroksi, lastulevy ja päällä muovimatto? ja lastulevyn alla ei koolausta? vaan kelluu styroksin päällä? Jos on niin johan on kummallinen värkki.
Ymmärtäs jos olis styroksi, betoni, lastulevy(koolattu), muovimatto.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
232
Ensimmäisenä siistit ja kittaat seinän maalauskuntoon. Sitten pohjamaali ja sen jälkeen akryyli nurkkaan,sitten pintamaali päälle
Tämä käy järkeen. Pitää tasoitella seinät nurkkiin asti ja edetä sitten kuten sanoit.

Ja sisänurkissahan ei yleensä ole saumanauhaa käytetty.
Muistelisin kyllä nähneeni ohjeitakin nurkan saumaukseen nauhalla. Ja jotenkin tuo sormella kokeillessa tuntuu että siinä joku paperi olisi alla. Mutta tiedäppä näistä, eiköhän tuon tuolla akryyli massalla saa ihan hyvän näköiseksi.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
197
Eikös nurkissa suositella verkkoa nauhan sijaan? Ihan muistelisin jossain nähneeni/kuulleeni vaikka en ole varma, että perustuuko mihinkään? Nurkat kun tuppaa yleensä elämään (puutalossa ainakin) ja saattaa näyttää tuolta.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
699
Totta, tuossa kuva yhdestä paikasta jos saa käsityksen.

Sisänurkkia on tehty monella tapaa aikojen saatossa. Saumanauha on joskus ollut käytössä, mutta siinä on ongelmana se jos nurkka elää pahasti niin on vaikea korjata kun saattaa pullauttaa nauhan rumasti esiin. Mitään verkkoja ei kuulu myöskään käyttää, koska niistä ei ole kuin haittaa.
Suosittelen että rapsutat irtonaiset romppeet pois nurkasta. Sen jälkeen kittaus muutamaan kertaan, pohjamaalaus, sitten vedät akryylimassan ja lopuksi maalaat seinän. Joko paikkamaalaus nurkan alueelle tai sitten koko seinän läpi maalaus.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
232
Jep, varmastihan näissä on aikojen saatossa ollut monenlaisia reseptejä. Kyseinen kohdekkin on jotain 80 luvun tuotoksia.
Mutta eiköhän tuo tosiaan näillä vinkeillä saada kuntoon, kiitokset näistä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
8
Kävin tänään asuntonäytöllä 2010 rakennetussa omakotitalossa, jonkinmoinen talopaketti kyseessä, puuverhoilu. Huomasin kylpyhuoneen katonrajassa laatassa murtuman. kuvat liitteenä.

Johtuuko tuo että rakenteet on elänyt. Onko tuo vain kosmeettinen haitta vai pahempaa?
Kannattaako tuon takia jättää talo hankkimatta?
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
89 828
Viestejä
1 838 153
Jäsenet
39 066
Uusin jäsen
Nik_kari

Hinta.fi

Ylös Bottom