Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
696
Miten tällainen termostaatti irrotetaan seinästä? Edes sillai pari cm, että saisi nuo tapettikrämmäleet pois. Yritän ihan vetää kuten lamppukatkaisijaa, mutta tuntuu ottavan vastaan niin paljon, etten uskalla. IMG_20200120_185346.jpg
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 198
Miten tällainen termostaatti irrotetaan seinästä? Edes sillai pari cm, että saisi nuo tapettikrämmäleet pois. Yritän ihan vetää kuten lamppukatkaisijaa, mutta tuntuu ottavan vastaan niin paljon, etten uskalla.
Tuo kehys lähtee ensin. Voi olla toki liimautunut seinään kiinni.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
93
Miten tällainen termostaatti irrotetaan seinästä? Edes sillai pari cm, että saisi nuo tapettikrämmäleet pois. Yritän ihan vetää kuten lamppukatkaisijaa, mutta tuntuu ottavan vastaan niin paljon, etten uskalla.
Otappa se säätönuppi irti. Saattaa olla ruuvi takana.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 198
Ei ole liimautunut. Liikkuu hieman. Mutta ottaa vastaan kun yrittää vetää enemmän irti. Kokeilen tuota kehystä nyt vemputtaa eri suuntiin ja etsiä pitääkö jokin sen lukittuna.
Kyllä se kehys tuosta ensimmäisenä irtoaa ja joskus ne tarttuu siihen allaolevaan maaliin kiinni. Kehyksen alta löytyy sitten ruuvit millä tuo termostaatti irtoaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 786
Ensin varmistat, että kaupasta saa muutamalla eurolla sopivan uuden ja sen jälkeen voimalla paskaksi (jos menee). Keltainenhan tuo on jo valmiiksi...
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
556
Onko suosituksia edullisesta akkuruuvarista joka olisi kompakti kooltaan? Nykyinen Ryobi alkaa ärsyttämään kun on niin iso ettei mahdu oikein ahtaisiin paikkoihin. Baukkarista ja motonetista katsonut, ilmeisesti noilla alle 10nm mini rimpuloilla ei tee mitään jos vähän järeämpää ruuvia pitäisi upottaa? Mikä olisi suositus minimi vääntömomentiksi?

En tiedä meneekö Ryobin vm 2014 18v akku mihinkään uuteen Ryobiin, jos ei niin sitten merkki voi vaihtua vaikka hyvä peli muuten ollut.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 198
Onko suosituksia edullisesta akkuruuvarista joka olisi kompakti kooltaan? Nykyinen Ryobi alkaa ärsyttämään kun on niin iso ettei mahdu oikein ahtaisiin paikkoihin. Baukkarista ja motonetista katsonut, ilmeisesti noilla alle 10nm mini rimpuloilla ei tee mitään jos vähän järeämpää ruuvia pitäisi upottaa? Mikä olisi suositus minimi vääntömomentiksi?

En tiedä meneekö Ryobin vm 2014 18v akku mihinkään uuteen Ryobiin, jos ei niin sitten merkki voi vaihtua vaikka hyvä peli muuten ollut.
Bosch 12v siniset hyviä vai oletko vailla sauvaruuvainta? Jos sauva niin panasonic ainoa oikea valinta.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 198
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
556
Hyvä sauvamallinen 1730002 Panasonic EY7410LA1C32 Skruvdragare med 1,5Ah batteri utan laddare

sitten jos tarve suuremmalle teholle niin tämmöinen AKKUPORAKONE BOSCH GSR 12V-15 2X2,0AH TARVIKESARJALLA | K-rauta.fi löytyy myös pelkkää iskevää konetta jos ei poralle tarvetta ja kummastakin koneesta löytyy työkäytössä kokemusta ja hyviä ovat
Kerroppa mihin tuon sauvasekoittimen teho riittää käytännössä, jaksaako tuo vetää jotain paksua ruuvia esim terassilautojen läpi syvälle kooliinkiin (olisko jotain 7x100mm ruuveja). 4.5nm oli spekseissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 091
Kerroppa mihin tuon sauvasekoittimen teho riittää käytännössä, jaksaako tuo vetää jotain paksua ruuvia esim terassilautojen läpi syvälle kooliinkiin (olisko jotain 7x100mm ruuveja). 4.5nm oli spekseissä.
Ehkä toi jaksaa vetää jotain 3x60 lähinnä, ei noilta sauvasekottimilta mahdottomia kannata odottaa.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
490
Miksi ihmeessä joku tollattella haluais tai edes viitsis jtn terassiruuveja väännellä?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 198
Lähinnä hain käytännön esimerkkejä mihin tollasen jerkku riittää.
Noitahan käytetään paljon kokoonpanohommissa ja semmoisessa se itselläni on käytössä ollut eli ei ole terasseja rakenneltu. Sähkömiehet myös käyttää noita.

Mulla on omana tuosta vanhempi versio ei li-ion ja erittäin kestäviä ovat kyllä. Jos terasseja tarkoitus ruuvarilla niin 12v bosch parempi silloin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 132
Tuo ehdotettu Bosch on ihan kätevä jos se istuu omaan käteen. Käytännössä tuon mallinen kone on kuitenkin suht kömpelö tarkassa työssä ja käy ranteen päälle raskaammissa hommissa (tämä tuskin tosin on ongelma tuolla 30Nm väännöllä)

Oma suositus olisi tämä Akkuporakone DeWalt DCD710D2-QW
99€ DeWalt 12v kone kahdella 2ah akulla ja 5v takuulla. Tuollakin nyt tarvittaessa saa ne 100mm ruuvit terassiin mutta jos niitä enmmän aikoo ruuvailla tai porata yli 10mm reikiä niin sitten ehdottomasti 18v kone, esim tämä Akkuporakone DeWalt DCD777S2T-QW
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
556
Oma suositus olisi tämä Akkuporakone DeWalt DCD710D2-QW
99€ DeWalt 12v kone kahdella 2ah akulla ja 5v takuulla. Tuollakin nyt tarvittaessa saa ne 100mm ruuvit terassiin mutta jos niitä enmmän aikoo ruuvailla tai porata yli 10mm reikiä niin sitten ehdottomasti 18v kone, esim tämä Akkuporakone DeWalt DCD777S2T-QW
Idea olisi hakea vähän pienempää laitetta kuin tuo dewalt joka on 185mm pitkä, muuten hyvä.

Edit: nykyinen on siis ryobi lcd1802 jonka dimensioita en löydä mistään netistä mutta tämän näköinen. Helkutan painava, 1.2kg ilman akkua eli lyhyempi ja kevyempi haussa.

Ryobi One+ Cordless 18V 1.3Ah Li-ion Combi drill 1 battery LLCDI1802-L13G | DIY at B&Q
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 198
Idea olisi hakea vähän pienempää laitetta kuin tuo dewalt joka on 185mm pitkä, muuten hyvä.

Edit: nykyinen on siis ryobi lcd1802 jonka dimensioita en löydä mistään netistä mutta tämän näköinen. Helkutan painava, 1.2kg ilman akkua eli lyhyempi ja kevyempi haussa.

Ryobi One+ Cordless 18V 1.3Ah Li-ion Combi drill 1 battery LLCDI1802-L13G | DIY at B&Q
Käy kaupassa se bosch kokeilemassa. Mielipideasioitahan nämä on ja toinen tykkää toisesta ja toinen taas toisesta. Juuri pienen koon takia siihen on päädytty.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
477
Tuo Bosch on ihan pätevä jos mieluiselta tuntuu käteen. Hyytyy kyllä kun aletaan siirtyä (pieniinkin) täkkipultteihin, mutta eipä tuota raskaaseen käyttöön ole tarkoitettukaan. Tuostahan olisi se vaihdettavalla istukallakin oleva malli, jossa olis 90 asteen istukka jne. mukana, mutta siitä ei ole kokemuksia. Tuo perusmalli itselläni ja olen ollut ihan tyytyväinen.

Menee vähän DIY:n ohi kun työt tulee ulkopuolelta, mutta tiili- vai peltikatto? 40 vuotta vanhan rivarin tiilikaton vaihto harkinnassa, nykyinen tehty siis vähän päin persettä ja esim. aluskatteessa ongelmia, eli aluskatteesta lähtien kaikki uusiksi.

Itse olen kyllä tiilikaton ystävä ja itse tehtynä tiilikatto on hinnaltaankin kilpailukykyinen, mutta tuleeko töineen ostettuna tiilikatosta paljon kalliimpi kuin peltikatosta? Tuntuu että taloyhtiöiltä otetaan kyllä kaikki raha pois urakkatarjouksissa, sellaisia lappuja tullut nähtyä...
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
556
Menee vähän DIY:n ohi kun työt tulee ulkopuolelta, mutta tiili- vai peltikatto? 40 vuotta vanhan rivarin tiilikaton vaihto harkinnassa, nykyinen tehty siis vähän päin persettä ja esim. aluskatteessa ongelmia, eli aluskatteesta lähtien kaikki uusiksi.
Meillä aika tarkkaan sama tilanne, peltikatto tulossa. About 7000e per kämppä avaimet käteen -toimituksella.

Peltikatto lienee huoltovapaampi kun sammal ei jämähdä yhtä helposti eikä tartte miettiä tiilien halkeilua yms.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Kylppäri ja saunaremppa etenee..

Kepeällä tapaa, eli vanha laatta kokonaan pois. (onni on iso makitan piikkain)
IMG_20200113_151548.jpg

Uutta lattiakaivoa ja viemäriä käsienpesualtaalle.
IMG_20200123_213138.jpg

Pohjat suoraan ja 50mm finnfoam päälle.. Reunassa suojaputket takkahuoneen lattialämmitykselle ja vesiputket lavuaarille.

IMG_20200124_143522.jpg
IMG_20200124_143531.jpg

Sitten vaan uutta pintaa Kiilto 60 pikalattiamassalla.
IMG_20200124_154403.jpg
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
761
Kysytään asiaa myös täällä jääkaappiketjun lisäksi, kun liittyy keittiöremppaan.

Eli onko kukaan pohtinut hiljattain jääkaapin ja pakastinkaapin rinnakkain asennusta. Toiveena olisi laittaa järjestykseen pakastin-jääkaappi, mutta vaihtaa kummankin oven aukeamissuunta vasemmalle. Mielen jääkaappin ja pakastinkaapin tapauksessa ovien kätisyyttä ei saisi tuolloin vaihtaa (järjestys ok). Onkohan tuossa muuta syytä kuin että ovi ei mahdu aukeamaan kunnolla? Ovien täysi aukeamiskulma on 115 astetta. Aikaisemmassa asunnossa oli vanhemmat Mielet ja ovien avautumissuunnat kuten nyt toiveena. Muuta ongelmaa ei ollut kuin että pakastimen oven joutui avaamaan jotta hyllyn tms sai pois jääkaapista. Tätä voisi tietysti käydä vielä liikkeessä arvioimassa jollei halua riskillä kokeilla.

Boschin tapauksessa oville riittää 90 asteen avautumiskulma, mutta ainakin series 4 laitteiden kohdalla verkkokauppa.com puolella on sanottu, että laitteet saisi asentaa vain tietyssä järjestyksessä lämpö- ja kondenssiongelmien takia (kompressorit ulkoreunoille?).

Onko täällä mielipiteitä mikä laite olisi parempi? Mieleen ollaan kallistumassa tilavamman rakenteen ja mukavan kahvan takia. Boschia tuntuu saavan repiä auki. Äänitasot aika samat paitsi, että Mielen jk hiljaisempi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 077
Eli onko kukaan pohtinut hiljattain jääkaapin ja pakastinkaapin rinnakkain asennusta.
Ittellä ollut parikymmentä vuotta kuvailemasi haluttu lopputulos käytössä (Tosin ilmeisesti peilikuvana). siksi hyvin että pakastin oikealla on heti oviaukon oikealla puolella, jolloin pakastin mahtuu myös aukeamaan +90' heittämällä. Lisäksi auttaa se, että yläkaapinnoven aukeamisen vuoksi koko kaappien paikka on noin +6cm leveämpi kuin perus kalustevälin leveys x2. Tällöin ilma kiertää hyvin laitteiden takaa ja jäähdytys toimii.
Molemmat jää-/pakastinkaapit aukeavat vasemmalta oikealle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
720
Lämmin autotalli on kyllä pop remppaa tehdessä, varsinkin kun pääsee sisäkautta kulkeen :)

On kieltämättä mukava,mutta suurin osa tahtoo olla liian pieniä.Itsellä on n.45 neliön kahden auton talli ja jatkuvasti harmittaa ettei tullut rakennettua isompaa,jokin kymmenen lisä neliötä ei olisi paljoaakan hintaa nostanut ja tontille olisi hyvin sopinut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
720
Kysytään asiaa myös täällä jääkaappiketjun lisäksi, kun liittyy keittiöremppaan.

Eli onko kukaan pohtinut hiljattain jääkaapin ja pakastinkaapin rinnakkain asennusta. .
Nykyään on kaappeja missä ei ole takaritilää vaan lämpö haihdutetaan joko toisesta tai molemmista kyljistä,näissä pitää olla väljempi sovitus joten eivät välttämättä toimi hyvin jos laitetaan vanhan malliseen kalusteeseen taikka kylki kylkeen.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
24
Mistähän Pk-seudulla voisi löytää peltikatteiden irtopaloja? Tattarisuolla aikoinaan ollut köyhien stockka oli varma paikka, mutta onko vastaavan tyyppistä paikkaa olemassa?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 157
Taas mennään. Vinyylikorkkia lattiaan. On muuten mahtava lattiamateriaali.

Näyttää aika ohuelta`=> onko taipuminen lattiassa huomioitu ( ei ole tuttu materiaali minulle)? Oletan, että sulla on tuossa tuulettuva alapohja ja olet miettinyt miten liität tuon höyrynsulkumuovin? seinän rakenteisiin.

Sulla oli täällä aiemmin kuva autotallin hyllystä ja siinä yksi ruuveista muita pitempi. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, missä kohtaa se sitä pystykiinnityskiskoa sijaitsi?

Autotallistasi kiinnitin huomioni keskellä olevaan "syvennykseen" onko siinä rasvamonttu? Tullut joskus harmiteltua kun en itselle tehnyt (harkitsin tarpeettomaksi).

Muuten kuva tallistasi on hyvä => eli näkee että kun sinne laittaa hyllyt ym. niin tila autolle välillä tosi kortilla. Tosin auton paikka on minusta muutenkin ulkona.

Täällä j1m2 sanoi 45m2 tallia pieneksi 2-autolle, minusta tuo on melkein minimi yhdelle autolle, jos siellä meinaa sitä korjatakin/ jotain muuta harrastaa/ säilyttää :)
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Näyttää aika ohuelta`=> onko taipuminen lattiassa huomioitu ( ei ole tuttu materiaali minulle)? Oletan, että sulla on tuossa tuulettuva alapohja ja olet miettinyt miten liität tuon höyrynsulkumuovin? seinän rakenteisiin.

Sulla oli täällä aiemmin kuva autotallin hyllystä ja siinä yksi ruuveista muita pitempi. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, missä kohtaa se sitä pystykiinnityskiskoa sijaitsi?

Autotallistasi kiinnitin huomioni keskellä olevaan "syvennykseen" onko siinä rasvamonttu? Tullut joskus harmiteltua kun en itselle tehnyt (harkitsin tarpeettomaksi).

Muuten kuva tallistasi on hyvä => eli näkee että kun sinne laittaa hyllyt ym. niin tila autolle välillä tosi kortilla. Tosin auton paikka on minusta muutenkin ulkona.

Täällä j1m2 sanoi 45m2 tallia pieneksi 2-autolle, minusta tuo on melkein minimi yhdelle autolle, jos siellä meinaa sitä korjatakin/ jotain muuta harrastaa/ säilyttää :)
Onhan tuolla lattialla 11mm paksuutta, eli sietää pienen heiton. Lattia käyty linharilla läpi ettei ole liian suuria heittoja/metri.
Vinyylikorkki on huomattavasti helpompi kuin pelkkä 3mm paksu vinyylilankku, joka vaatii aivan suoran lattian, muuten repee ponteista auki.

Lattia on maanvarainen ja muovi on vaan estämässä mahd. höyryjen nousu lattiaan. Muovi jää leikattuna listojen alle. Ei ole tarkoitus yhdistää siis seinien höyrysulkuun.

Empä muista missä tuo yksi pidempi ruuvi oli, sinällään paljon ole merkitystä kun kaikki muu liian lyhyttä.

Tallissa on tosiaan rasvamonttu ja katossa taljallekkin paikka. Monttu tosin on hieman matala 186cm pitkälle, tai sitten pitää olla autossa maavaraa +40cm :D

Meillä auton paikka on pihalla, talliin jää vaan toiselle seinälle hyllyt/säilytystilat ja toiselle seinälle tulee työpöytää erinäisiin hommiin, fillarin huoltotelineet, jne, jne.
Itellä on kuitenkin käytössä pilarinosturilla oleva tallikin, niin ei paljon ahtaassa tallissa viiti askarrella autojen kanssa.
Tallin sisäpäädystä lähtee pituuttakin n.2m pois, koska siihen tulee delikoitu peliluola :) (kevyellä väliseinällä vaan osasto)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 157
Onhan tuolla lattialla 11mm paksuutta, eli sietää pienen heiton. Lattia käyty linharilla läpi ettei ole liian suuria heittoja/metri.
Vinyylikorkki on huomattavasti helpompi kuin pelkkä 3mm paksu vinyylilankku, joka vaatii aivan suoran lattian, muuten repee ponteista auki.
Epäilen vaan, että tuo taipuu todella paljon (kaapit heiluu kävellessä), varsinkin jos lattiassa on koolaus 600mm välein. Voit testata sitä kaverisi kanssa => seisotte vierekkäin koolausten keskellä
painaen lattiaa.
Lattia on maanvarainen ja muovi on vaan estämässä mahd. höyryjen nousu lattiaan. Muovi jää leikattuna listojen alle. Ei ole tarkoitus yhdistää siis seinien höyrysulkuun.
Tuossa on vaarana, että mahdollisesti lattiassa oleva kosteus ei pääse pois ja tiivistyy tuohon muoviin => lattian puurakenteet lahoaa tai homehtuu vuosien saatossa. Itselleni en muovia tuohon kohtaan laittaisi, sekä "rakennetta tarkemmin tuntematta huolehtisin", ettei kosteutta pääse lahoaviin/homehtuviin rakenteisiin. (Tilanne on eri jos siellä alla olisi tuulettuva alapohja, jolloin muovin laittaisin seiniin tiivistäen.)
Empä muista missä tuo yksi pidempi ruuvi oli, sinällään paljon ole merkitystä kun kaikki muu liian lyhyttä.
On sillä iso merkitys kantavuuden kannalta, jos se oli siellä ylimmäisenä, eli se ottaa siinä siihen kiskoon kohdistuvan suurimman vetovoiman "pois" ja ne muut ruuvit huolehtivat lähinnä seinän suuntaisen voiman eli ruuvien leikkaantumisen.
Tallissa on tosiaan rasvamonttu ja katossa taljallekkin paikka. Monttu tosin on hieman matala 186cm pitkälle, tai sitten pitää olla autossa maavaraa +40cm :D

Meillä auton paikka on pihalla, talliin jää vaan toiselle seinälle hyllyt/säilytystilat ja toiselle seinälle tulee työpöytää erinäisiin hommiin, fillarin huoltotelineet, jne, jne.
Itellä on kuitenkin käytössä pilarinosturilla oleva tallikin, niin ei paljon ahtaassa tallissa viiti askarrella autojen kanssa.
Tallin sisäpäädystä lähtee pituuttakin n.2m pois, koska siihen tulee delikoitu peliluola :) (kevyellä väliseinällä vaan osasto)
Mulla on OK kokoinen talli, mutta olen kateellinen tuosta pilarinosturista :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
698
Mistä sää oikein keksit että tuolla olis muka joku puurakenne alla? Asianomainenhan sanoi että lattia on maanvarainen, eli siellä on betonilaatta jonka päälle asennettu muovi estämään laatasta nouseva mahdollinen kosteus.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
93
Ja tuo muovi jätetään sen takia auki reunoilta, että mahdollinen kosteus pääsee sitä kautta poistumaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 157
Mistä sää oikein keksit että tuolla olis muka joku puurakenne alla? Asianomainenhan sanoi että lattia on maanvarainen, eli siellä on betonilaatta jonka päälle asennettu muovi estämään laatasta nouseva mahdollinen kosteus.
Jos näin, minustakin homma OK. (Katsoin vain ,kuva huonohko?, että tuossa olisi muovin alla vihreältä näyttävää kivivillaa ja koolaus.)
Silloin toi taipuminenkin on hallussa.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
698
Ja tuo muovi jätetään sen takia auki reunoilta, että mahdollinen kosteus pääsee sitä kautta poistumaan.
Itseasiassa muovi kaiketi menossa jalkalistojen alle. Syynä se arvatenkin että tälläisessä korjausrakentamisessa olisi kohtuuttoman suuri vaiva liittää olemassaolevaan höyrynsulkuun. Betonilaatan alla ja sivuilla ei pitäisi olla muovia jolloin laatta pääsee kuivumaan tarvittaessa alaspäin ja sivuille. Oletettavasti laatassa oleva kosteus on muutenkin erittäin pientä jolloin koko muovia ei luultavasti edes tarvittaisi.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 132
Lähinnä tulee mieleen että jos tuo on kerran maanvarainen laatta joka on aina huoneilmaan kylmempi, niin riski on että kosteus tiivistyy tuonne muovin alle mistä se ei kyllä oikein pääse poistumaan. Pidemmän päälle sitten pohjalaatan kosteus nousee ja VOI aiheuttaa hajuhaittaa (eloperäiset materiaalit) tai kosteuden siirtymistä ympäröiviin rakenteisiin.

Itse olisin ehkä ennemmin valinnut jonkun hengittävän lattiamateriaalin, laittanut alle jonkun hengittävän alusmateriaalin (esim duplex) tai pinnoittanut nykyisen laatan jollain kosteussulkuaineella, esim epoxilla, elaproofilla tai vastaavalla.

Jos alapohja on kuiva, ongelmia tuskin tulee millään noista ratkaisuista. Jos alapohja on märkä, ongelmia tulee kaikilla ratkaisuilla :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Eiköhän nuo lattiavalmistajat usein ehdota sitä muovia lähinnä uudisrakentamisen vuoksi, eli kun se lattia pitää päästä asentamaan mahdollisimman nopeasti, estää muovi sen ettei lattia mene pilalle kosteudesta laatan vielä kuivuessa. Korjausrakentamiseesa lienee turha. Tosiaan sitten jos siellä kosteutta on huonon rakenteen vuoksi, on se aika sama onko siellä muovia vai ei, kun ongelmia lienee muutenkin.

Vähän naurahdin tuolle ajatukselle asentaa vinyylikorkki koolausten päälle :rofl:
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 157
Eiköhän nuo lattiavalmistajat usein ehdota sitä muovia lähinnä uudisrakentamisen vuoksi, eli kun se lattia pitää päästä asentamaan mahdollisimman nopeasti, estää muovi sen ettei lattia mene pilalle kosteudesta laatan vielä kuivuessa. Korjausrakentamiseesa lienee turha. Tosiaan sitten jos siellä kosteutta on huonon rakenteen vuoksi, on se aika sama onko siellä muovia vai ei, kun ongelmia lienee muutenkin.

Vähän naurahdin tuolle ajatukselle asentaa vinyylikorkki koolausten päälle :rofl:
Niin...voihan sellaisen laittaa, jos materiaalissa on riittävästi taivutuslujuutta suhteessa jänneväliin (tukipisteisiin). Arvelin tässä, että "vara ei venettä kaada" :) "Tee itse" ratkaisuja on niin monenlaisia.

Itsekin pidän kosteusteknisesti läpi henkittävää rakennetta parhaimpana. Tuossa kyse vanhasta rakenteesta, joten vanhasta ratkaisusta saanee vihjeitä mikä tuolla toimii.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Niin...voihan sellaisen laittaa, jos materiaalissa on riittävästi taivutuslujuutta suhteessa jänneväliin (tukipisteisiin). Arvelin tässä, että "vara ei venettä kaada" :) "Tee itse" ratkaisuja on niin monenlaisia.

Itsekin pidän kosteusteknisesti läpi henkittävää rakennetta parhaimpana. Tuossa kyse vanhasta rakenteesta, joten vanhasta ratkaisusta saanee vihjeitä mikä tuolla toimii.
Alla tosiaan 12cm betonia, eli tuskin tuo tuosta pahemmin taipuilee :) Se minkä takia tuo muovi pitää laittaa en osaa 100% sanoa, mutta moinen "vaatimus" on kun asennetaan betonille tuota lattiaa. Höyryjen nousemisen estäminen lattiaan oli yksi selitys rautakaupassa, joka lienee se ainoa järkevä syy.

Laatta sinällään on kyllä kuiva, ei ole sellaisia ongelmia ja kun kyseessä on sokkelitalo myös seinän alaosat on melkovarmasti kuivat. (koskaan ei voi olla 100% varma täydellisestä kuivuudesta)

Tässäkin oli tehty remonttia tosiaan tyylillä linoleumimatto jonka päällä laminaatti. Toi linoleumimatto haisi ihan pikkasen vehkeelle, kun purki laminaatin pois. (luonnollisesti linoleumi ja liimat on poistettu)
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
Eiköhän nuo lattiavalmistajat usein ehdota sitä muovia lähinnä uudisrakentamisen vuoksi, eli kun se lattia pitää päästä asentamaan mahdollisimman nopeasti, estää muovi sen ettei lattia mene pilalle kosteudesta laatan vielä kuivuessa. Korjausrakentamiseesa lienee turha. Tosiaan sitten jos siellä kosteutta on huonon rakenteen vuoksi, on se aika sama onko siellä muovia vai ei, kun ongelmia lienee muutenkin.

Vähän naurahdin tuolle ajatukselle asentaa vinyylikorkki koolausten päälle :rofl:
Tämä kostean betonin päälle muovi onkin se kaikkeen pahin vaihtoehto. Betoni tuppaa pikkasen reagoimaan muovien kanssa. Pinnoitus ainakin olisi syytä tehdä matala alkaalisella tasoitteella.

Tässä on lähellä yksi vain 5v vanha kohde joka meni asumiskieltoon ilmanlaadun takia. Oli vähän kiireellä tehty lattiaa kostean betonin päälle.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
793
On sillä iso merkitys kantavuuden kannalta, jos se oli siellä ylimmäisenä, eli se ottaa siinä siihen kiskoon kohdistuvan suurimman vetovoiman "pois" ja ne muut ruuvit huolehtivat lähinnä seinän suuntaisen voiman eli ruuvien leikkaantumisen.
Mulla on OK kokoinen talli, mutta olen kateellinen tuosta pilarinosturista :)
On toki väliä, jos on yksi ruuvi pidempi. Silti jos 5 seinäkiskoa on kiinni vain tuolla määrällä ruuveja ja niistä yksi on sellainen joka ylettää runkotolppaan niin ollaan aika kaukana toimivasta toteutuksesta. Tuossa toteutuksessa oli kuitenkin ylhäällä 60cm hyllylevyt. Eli romua olis ollut mahd. laittaa paljonkin.
Itsehän laitoin kiskot 5x100mm ruuveilla ja ihan joka reijästä kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 675
Alapohjan korjaamisesta kyse, sain rakentaja sivustolla vähän niin ja näin ohjeita,
Linkki kysymykseeni Alapohjan korjaus 1991 rakennetussa talossa? (Maa- ja pohjarakenteet)

Lähinnä mietin voiko esimerkiksi keittiössä laittaa tuota itsetasoittuvaa lattiamassaa 10mm paksuudeltaan suoraan 100mm finfoamin päälle jos laittaa laattaa sen päälle sitten,
Ihan hyvinhän tuolla vastattiin - vastaajalla ei varmaan vaan tullut edes mieleen, että joku harkitsisi laittavansa laatat suoraan tasoitteen ja eristelevyjen päälle. Mieti nyt, siitähän puuttuu kantava rakenne kokonaan. Kipsilevyt laatoituksen alle.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
322
Ok en kato tiennyt että tasoite ei ole kantavaa.
Ajaako Finnfoam FL-200 sama asian kuin kaksi kertaa kalliimpi polyuretaanilevy?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
89 365
Viestejä
1 836 371
Jäsenet
38 913
Uusin jäsen
markuss

Hinta.fi

Ylös Bottom