Kodin rempat(DIY)

Sekä putkimies että isännöitsijä sanoi, että vesieristys pitää lattiassa olla(ja seinään se n. 10cm nosto)
Putkimies ei tässä ole ns. päättäjä, mutta isännöitsijän ainakin pitäisi tietää. Vedeneristeet ja rakenteet kuuluvat taloyhtiölle ja taloyhtiö voi päättää miten taloaan korjaa vähintääkin asetusten ja määrysten minimejä noudattaen tai paremmin.
Kysyisin sinuna milloin taloyhtiösi sen vedeneristeen sinne laittavat jo se on rikkoutunut ja valvovat työtä. Jos v. 1991 rakennetussa WC:ssä on vedeneriste, se on/ollee ns. teknisen käyttöikänsä lopusssa, joten silläkin perusteella mennee taloyhtiösi piikkiin.
Homma kestänee muutaman päivän. (Primer + 2-3 kertaa telaus ja kuivumiset väliin). Vesieristys vaatii serfitikaatin työn tekijälle.
 
Putkimies ei tässä ole ns. päättäjä, mutta isännöitsijän ainakin pitäisi tietää. Vedeneristeet ja rakenteet kuuluvat taloyhtiölle ja taloyhtiö voi päättää miten taloaan korjaa vähintääkin asetusten ja määrysten minimejä noudattaen tai paremmin.
Kysyisin sinuna milloin taloyhtiösi sen vedeneristeen sinne laittavat jo se on rikkoutunut ja valvovat työtä. Jos v. 1991 rakennetussa WC:ssä on vedeneriste, se on/ollee ns. teknisen käyttöikänsä lopusssa, joten silläkin perusteella mennee taloyhtiösi piikkiin.
Homma kestänee muutaman päivän. (Primer + 2-3 kertaa telaus ja kuivumiset väliin). Vesieristys vaatii serfitikaatin työn tekijälle.
Ei ole vesieristystä, eikä tuleva vesieristystyö mene taloyhtiön piikkiin, koska kyseessä on muutostyö eikä esim vesivahinko tai muu "pakottava" syy.

Vesieristyksen saa tehdä kuka vaan, mutta sertifioidun toimijan pitää tarkastaa työ ja laatia siitä todistus.
 
Ei ole vesieristystä, eikä tuleva vesieristystyö mene taloyhtiön piikkiin, koska kyseessä on muutostyö eikä esim vesivahinko tai muu "pakottava" syy.

Vesieristyksen saa tehdä kuka vaan, mutta sertifioidun toimijan pitää tarkastaa työ ja laatia siitä todistus.
Tosiaan taloyhtiö voi ton päättää (kunhan koskee kaikkia), eikä siinä yksittäinen asukas paljon muuta voi kuin tehdä. Oli tarpeellinen tai ei.
Jäklkikäteen tarkastus on aina enemmän ja vähemmän uskon asia. Työmailla otetaan näytepaloja usein rakennuttajien vaatimuksesta (selvitetään, että on riittävän paksu kerros vesieristettä) vaikka on serfitioitu tekijä.
 
Omakotitalo asujat hoi!

Paljonko teillä on mennyt rahaa remontoimiseen viimeisen 5 vuoden aikana?
 
Tosiaan taloyhtiö voi ton päättää (kunhan koskee kaikkia), eikä siinä yksittäinen asukas paljon muuta voi kuin tehdä. Oli tarpeellinen tai ei.
Jäklkikäteen tarkastus on aina enemmän ja vähemmän uskon asia. Työmailla otetaan näytepaloja usein rakennuttajien vaatimuksesta (selvitetään, että on riittävän paksu kerros vesieristettä) vaikka on serfitioitu tekijä.
Ei se tarkastus jälkikäteen mikään uskon asia ole. Tarkastaja ottaa yhtä lailla näytepaloja mitatakseen vesieristeen paksuuden, ja niin voi myös tehdä itse ennen kuin pyytää tarkastajan paikalle.
 
Omakotitalo asujat hoi!

Paljonko teillä on mennyt rahaa remontoimiseen viimeisen 5 vuoden aikana?
Vastaanpa kuitenkin vaikka kysymyksessä ei juuri oikeastaan järkeä olekaan...

Jos talo sattuisi oleen rakennettu viisi vuotta sitten, nii remontointiin todennäköisesti ei juuri rahaa oo mennyt. Sitten kun puhutaan hiukan, vanhemmista taloista - sanotaan nyt vaikka viime vuosituhannen puolella rakennetuista - nii haitari alkaa oleen melkoinen. Ja se haitari riippu ihan sitten siitä että missä vaiheessa kukakin katsoo isommat rempat tarpellisiksi. Mulle viimeiselle viisivuotiskaudelle (talo valmistunut 1986) osuu esmes kattoremontti ja salaojaremontti jonka yhteydessä pihaa tuunattin aikalailla. Samalle aikavälille sopii myös 20 m2 lasiterassin rakentaminen (jota nyt ei varsinaisesti voi remontiksi laskea, mutta maksaa kuitenkin, ja on ollut hintansa arvoinen). Ilman lasiterassiakin kymppitonneja meni että heilahti. Edellnen viisivuotiskausi - ei oikeestaan mitään mainitsemisen arvoista.

Järkevintä on yrittää mietiskellä missä vaiheessa elinkaartaan on mikäkin talon osa-alue, ja tehdä tulevaisuudelle jonkinlaista suunnitelman runkoa milloin minkäkin niistä toteuttaa. Yksittäisille remonttikohteille on helpompi määritellä kustannusarviota kuin mitä näin laajasti kuin alkuperäisessä kysymyksessä. Isot (=kalliit) remontit kun pitää riittävän kaukana toisistaan nii pankkitili kestää paremmin. Meillä lähti lumipallo pyöriin kun päätettiin enste haluta lasiterassi. Sitten tuli mieleen että lähitulevaisuudessa häämöttävän kattoremontin tekeminen on aika hankalaa kun vieressä on aikalailla lasia otsalaudoissa kii. Sen jälkeen tajusin ettei salaojiakaan ihan helposti kaivella sen terassin alta... Ja kun koneita pihassa oli nii laitettiin sitten muutenkin pihaa uuteen uskoon samalla:-)
 
Ei se tarkastus jälkikäteen mikään uskon asia ole. Tarkastaja ottaa yhtä lailla näytepaloja mitatakseen vesieristeen paksuuden, ja niin voi myös tehdä itse ennen kuin pyytää tarkastajan paikalle.
Onhan se, eihän se tarkastaja näe tilannetta kuin juuri siinä kohtaa mistä sen tarkastuspalan otti. Muutenkin ajatuksena, että tarkastetaan vesieristys ottamalla siitä näytepala(t) (eli tehdään siihen reikä ja rikotaan juuri tehty vesieristys) on minusta tuntunut "epäloogiselta" vaikka se sitten paikataankin.
-Itse kun tekee niin tietää ainakin miten on tehnyt ja WC: ssä voi tosiaan sen hyötyä miettiä. (Vuodesta 1991 - tähän päivään ei tarvinnut)
Varsinkaan, jos ei tee sinne lattiakaivoa.
 
Tosiaan taloyhtiö voi ton päättää (kunhan koskee kaikkia), eikä siinä yksittäinen asukas paljon muuta voi kuin tehdä. Oli tarpeellinen tai ei.
Jäklkikäteen tarkastus on aina enemmän ja vähemmän uskon asia. Työmailla otetaan näytepaloja usein rakennuttajien vaatimuksesta (selvitetään, että on riittävän paksu kerros vesieristettä) vaikka on serfitioitu tekijä.

Ei se yleensä mikään valinnainen ratkaisu ole, vakuutusyhtiöt vaativat aika usein ns. virallisen todistuksen vesieristyksen laadusta ennenkuin korvaavat mitään ja tätä myöten se muodostuu käytännössä pakolliseksi.

Mutta pyytäisin nyt ensiksi isännöitsijältä kirjallisen todistuksen siitä ettei vesieristystä tarvitse, tämä sitten hallitukselle tiedoksi.
 
Omakotitalo asujat hoi!

Paljonko teillä on mennyt rahaa remontoimiseen viimeisen 5 vuoden aikana?
Älyttömät määrät. Mutta onhan tässä asumisen mukavuus parantunut merkittävästi. Ei ole enää hopealankasulakkeita (no päänallit tieten), ilma vaihtuu, hulevedet hoituu mallikkaasti ja ties mitä muuta. Tänä vuonna sähköjä uusittu jällen reilulla tonnilla.
 
Ei se yleensä mikään valinnainen ratkaisu ole, vakuutusyhtiöt vaativat aika usein ns. virallisen todistuksen vesieristyksen laadusta ennenkuin korvaavat mitään ja tätä myöten se muodostuu käytännössä pakolliseksi.

Mutta pyytäisin nyt ensiksi isännöitsijältä kirjallisen todistuksen siitä ettei vesieristystä tarvitse, tämä sitten hallitukselle tiedoksi.
Aika usein kuulee näitä "vakuutusyhtiö vaatii sitä ja tätä että korvaavat"; väittäsin että useimmiten on aikalailla hatusta vedettyjä nää mielipiteet. Vedeneristyksestä ei tarvi saada "virallista todistusta", toki tyypillisesti taloyhtiö hoitelee virallisen valvonnan ja sitä kautta hyväksyy työn asianmukaisesti tehdyksi ja tuo voidaaan ehkä tulkita todistukseksi. Mutta vaikkapa okt:ssa jos teet vedeneristyksen itse ohjeita noudattaen, et tarvitse mitään todistusta mistään. Ja jos sen tekee reiska, niin tuskin sekään muuta todistusta kuin laskun antaa homman lopetettuaan. Hitaasti kehittyvät vesivahingot ovat vielä siitä keljuja että ne on aika usein rajattu pois korvattavista asioista yleisesti. En löis vetoa että vakuutus maksaisi yhtään mitään jos kylppärissä havaitaan kymmenen vuoden kuluttua vesivahinko, oli sitten todistuksia tai ei.

Vielä tuosta tarkastuksesta; kun näitä teen, otan tyypillisesti itse pari-kolme näytepalaa sekä lattiasta että seinistä, ja totean niiden joko täyttävän määräykset tai ei (jolloin lisätään tahnaa). Jos taloyhtiöstä on kyse, yleensä isännöitsijän edustaja tulee vielä paikalle, tyypillisesti ei tee uusia reikiä vaan hyväksyy mun valitsemani kohdat ja palat. Joskus sitten haluaa vielä ottaa itse uuden näytteen. En sitten tiedä mikä tässä on etu- ja mikä jälkikäteen tehtävää tarkastusta kun kuitenkaan tuossa välissä ei vielä pinnan tekoa sovi aloittaa.
 
Osaisko joku auttaa kun on peukalo keskellä kämmentä. Meillä tulee vähän vettä, mutta tulee kuitenkin sulamisvesien myötä sisään. Valuu jostain kohtaa sokkelin reunaa alas asti ja tulee sisälle alakerran varastoon. Varaston seinän harkossa yksi paikka mistä vesi on löytänyt todennäköisesti vuosien aikana tiensä sisälle ja sieltä tippa kerrallaan. Seinustalla terassi jonka kaadot olen keväällä tarkastanut ja korottanut reippaasti seinästä ulos viettäväksi. Ei auttanut. Sadevedet ei tule sisälle vaan ainoastaan lumien sulamisvedet. Nyt kun suojasin seinän katteella, niin sulamisvesi ei enää tule sisälle. Tämä tarkoittaa sitä, että keväällä pitää kaivaa maa sokkelin kohdalta auki ja tehdä sille jotain.
Se kysymys kuuluu että mitä?

Mitä tuolla soran alla sokkelin vieressä kuuluu nykyohjeistuksen mukaan olla? Talo on ysäriltä ja tuota yhtä seinää lukuun ottamatta muuten kunnossa. Ymmärränkö oikein, että sokkelin vieressä sorapinnan alapuolella pitäisi olla joku levy joka estää veden päätymisen itse sokkeliin, ja onko vastauksena sitten uusi salaojaputki ongelmakohdasta 2m päässä olevaan toiseen salaojaputkeen?
 
Patolevyä sokkelia vasten, salaojat kuntoon. Ja yleensähän sokkelista ulospäin on vielä routaeristekin maan pinnan alla. Pitäisi senkin viedä vettä ulospäin.
 
Kylppärin seinässä on pari löysällä olevaa proppua. Ajattelin niiden reiät täyttää jollain sopivalla aineella ja porata uudet oikeankokoiset. Mikäköhän tuohon täyttöön sopisi? Jostain luin että pitäisi olla jotain sementtipohjaista, mutta pitäisi olla tuubissa että käytännössä saa pohjaa myöten täytettyä. Rakenteena perus laatta, laasti, vesieriste ja kahitiili.
 
Kylppärin seinässä on pari löysällä olevaa proppua. Ajattelin niiden reiät täyttää jollain sopivalla aineella ja porata uudet oikeankokoiset. Mikäköhän tuohon täyttöön sopisi? Jostain luin että pitäisi olla jotain sementtipohjaista, mutta pitäisi olla tuubissa että käytännössä saa pohjaa myöten täytettyä. Rakenteena perus laatta, laasti, vesieriste ja kahitiili.
Etkö voi vaihtaa proppukokoa isommaksi? Välttyisi täyttöhommalta.
 
Etkö voi vaihtaa proppukokoa isommaksi? Välttyisi täyttöhommalta.
Normaalisti varmaan näin tekisinkin, mutta on sellaiset pyyhekoukut missä 4mm ruuvi niin ei oikein voi tuosta 6mm propusta suurentaa. Suht uudet koukut vielä niin ei lähtökohtaisesti halua vaihtaa.
 
Osaisko joku auttaa kun on peukalo keskellä kämmentä. Meillä tulee vähän vettä, mutta tulee kuitenkin sulamisvesien myötä sisään. Valuu jostain kohtaa sokkelin reunaa alas asti ja tulee sisälle alakerran varastoon. Varaston seinän harkossa yksi paikka mistä vesi on löytänyt todennäköisesti vuosien aikana tiensä sisälle ja sieltä tippa kerrallaan. Seinustalla terassi jonka kaadot olen keväällä tarkastanut ja korottanut reippaasti seinästä ulos viettäväksi. Ei auttanut. Sadevedet ei tule sisälle vaan ainoastaan lumien sulamisvedet. Nyt kun suojasin seinän katteella, niin sulamisvesi ei enää tule sisälle. Tämä tarkoittaa sitä, että keväällä pitää kaivaa maa sokkelin kohdalta auki ja tehdä sille jotain.
Se kysymys kuuluu että mitä?

Mitä tuolla soran alla sokkelin vieressä kuuluu nykyohjeistuksen mukaan olla? Talo on ysäriltä ja tuota yhtä seinää lukuun ottamatta muuten kunnossa. Ymmärränkö oikein, että sokkelin vieressä sorapinnan alapuolella pitäisi olla joku levy joka estää veden päätymisen itse sokkeliin, ja onko vastauksena sitten uusi salaojaputki ongelmakohdasta 2m päässä olevaan toiseen salaojaputkeen?
Jos alakerrassa on jotain muuta kuin maa-lattiaista kellaria, en jättäisi seiniä pelkän patolevyn varaan.

Tarvittaessa slammaus, kylmäsively ja hitsattava kermi, sitten vähintään patolevy, mielellään pystyeriste suojaamaan huopaa.

S-O toimivuus tietenkin pitäisi olla kunnossa.

Sitten on niitä bitumi-eps eristeitä, niille jotka eivät usko bitumikermiin.
 
Kylppärin seinässä on pari löysällä olevaa proppua. Ajattelin niiden reiät täyttää jollain sopivalla aineella ja porata uudet oikeankokoiset. Mikäköhän tuohon täyttöön sopisi? Jostain luin että pitäisi olla jotain sementtipohjaista, mutta pitäisi olla tuubissa että käytännössä saa pohjaa myöten täytettyä. Rakenteena perus laatta, laasti, vesieriste ja kahitiili.
poraa vanha proppu pois 6mm terällä ja gatori tilalle. silikonia päälle. jos ei reikä oo jo mennyt täysin horoksi. ankkurointi massaa saa nokallisessa tuubissa, hinta voi nousta vaan korkeaksi parin reiän takia.
 
Normaalisti varmaan näin tekisinkin, mutta on sellaiset pyyhekoukut missä 4mm ruuvi niin ei oikein voi tuosta 6mm propusta suurentaa. Suht uudet koukut vielä niin ei lähtökohtaisesti halua vaihtaa.
Täytä reiät silikonilla/liimamassalla ja laita kiinni esim 3M-Kaksipuolisella teipillä.
 
Pitäisi betoniseinästä poistaa noin 20 m² alueelta vanha tasoite, jotain 2-4 mm paksuudelta. Millainen työkalu tähän olisi optimi? Parempi mitä vähemmän pölyä ja meteliä. Timanttikuppilaikalla vähän kokeilin niin aika huonosti poisti materiaalia.
Tuollaista SDS kaavinterää katselin: https://www.amazon.com/Bosch-HS1418-SDS-plus-Bulldog-Scraper/dp/B092WZQLCW
Entiedä millaista timanttikuppilaikkaa tarkoitat, mutta jyrsin ja imuri vuokraamosta niin homma hoituu hetkessä? Tietysti riippuu onko kyseessä joku kovin epätasainen pinta vai millaisesta kyse.
 
Entiedä millaista timanttikuppilaikkaa tarkoitat, mutta jyrsin ja imuri vuokraamosta niin homma hoituu hetkessä? Tietysti riippuu onko kyseessä joku kovin epätasainen pinta vai millaisesta kyse.
Ihan tasainen kerrostalon sisäseinä. Timanttikuppilaikka oli sellainen 125 mm rälläkkään tuleva betonin hiontaan tehty. Ennemmin ostan välineet omaksi kun meinaa rempat venähtää aina ja käyttöä tulee kuitenkin myöhemminkin. Ajattelin että kaavinterä jättäisi tasaisen ehjän betonipinnan, jyrsimellä taitaa helposti lähteä betoniakin.
 
Ihan tasainen kerrostalon sisäseinä. Timanttikuppilaikka oli sellainen 125 mm rälläkkään tuleva betonin hiontaan tehty. Ennemmin ostan välineet omaksi kun meinaa rempat venähtää aina ja käyttöä tulee kuitenkin myöhemminkin. Ajattelin että kaavinterä jättäisi tasaisen ehjän betonipinnan, jyrsimellä taitaa helposti lähteä betoniakin
Screenshot_20241224_150435_Chrome.jpg

Ainut ja oikea laite hioa tasoitteet pois. Lähtee sillä betonikin jo painat. Jokatapauksessa, jos sitä koitat lähteä piikkaamaan tuolla laittamallasi terällä , niin taitaa mennä ikä ja terveys, jos tasoite on oikeaoppisesti kiinni ja jos kyseessä on sisäseinä minkä meinaat maalata, joudut sen minkä vain toimeenpiteen jälkeen ylitasoittaa maalausta varten esim LF:llä.
 
Pitäisi betoniseinästä poistaa noin 20 m² alueelta vanha tasoite, jotain 2-4 mm paksuudelta. Millainen työkalu tähän olisi optimi? Parempi mitä vähemmän pölyä ja meteliä. Timanttikuppilaikalla vähän kokeilin niin aika huonosti poisti materiaalia.
Tuollaista SDS kaavinterää katselin: https://www.amazon.com/Bosch-HS1418-SDS-plus-Bulldog-Scraper/dp/B092WZQLCW
Jos on kipsillä tasoitettu niin lähtee vaikka petkeleellä ja sitten lopuksi timanttilaikalla loppusilaus.
 
Otin ihan perus sds plus 40-50 mm lattaterällä laastit pois betonisäiliön varastotilan ympäriltä. Lähti todella helposti, kun pinta alla oli viimeistelty ö-luokan laadulla. Jos olis ollut kunnolla kiinni, niin ei olisi tullut mitään. Eli kannattanee millä tahansa taltalla vähän kokeilla lähteekö se vai ei. Jos lähtee, niin sitten käy ostamassa leveämmän terän. Lopuksi sen pinnan joutuu kyllä timantilla viimeistelemään.
 
Vinkkejä tapetointiin hakusessa:

Miten on järkevintä tehdä lastulevyseinän saunojen tapetointi? Jättää siihen vähän tapetti löysälle, laittaa siihen tapettiinkin sauma vai vetäistä yli ihan normaalisti? Sinänsä jos talvella tapetoi kovassa pakkasessa niin luulisi että kesällä rako vain pienenee niin ei revi saumaa auki, mutta toki nyt ei olla kovissa pakkasissa vaan vesikeleissä...

Toisena seinästä tulee läpi tuollainen (tai vastaava). Tuota sisäpuolen muovilevyä ei taida saa irti kuin purkamalla koko hanan irti? Siihen en taida jaksaa ruveta tapetoinnin takia kun kulma ja putket jäävät kuitenkin näkyviin, mutta onko vinkkejä tapetin laittoon tuohon? Kohdistettava tapetti niin reiän teko juuri oikeaan kohtaan menee kuitenkin pieleen, olisiko helpoin vetää leikkaus katkoterällä muovin reunaa pitkin tapettia asennettaessa? Päälle ei kuitenkaan voi tapettia laittaa (ilman jotain leikkausta/irtopaloja) kun tuo on koholla. Onko olemassa mitään noin isoja läpivientien peitelevyjäkään?

1735289088565.jpeg
 
Vinkkejä tapetointiin hakusessa:

Miten on järkevintä tehdä lastulevyseinän saunojen tapetointi? Jättää siihen vähän tapetti löysälle, laittaa siihen tapettiinkin sauma vai vetäistä yli ihan normaalisti? Sinänsä jos talvella tapetoi kovassa pakkasessa niin luulisi että kesällä rako vain pienenee niin ei revi saumaa auki, mutta toki nyt ei olla kovissa pakkasissa vaan vesikeleissä...

Toisena seinästä tulee läpi tuollainen (tai vastaava). Tuota sisäpuolen muovilevyä ei taida saa irti kuin purkamalla koko hanan irti? Siihen en taida jaksaa ruveta tapetoinnin takia kun kulma ja putket jäävät kuitenkin näkyviin, mutta onko vinkkejä tapetin laittoon tuohon? Kohdistettava tapetti niin reiän teko juuri oikeaan kohtaan menee kuitenkin pieleen, olisiko helpoin vetää leikkaus katkoterällä muovin reunaa pitkin tapettia asennettaessa? Päälle ei kuitenkaan voi tapettia laittaa (ilman jotain leikkausta/irtopaloja) kun tuo on koholla. Onko olemassa mitään noin isoja läpivientien peitelevyjäkään?

1735289088565.jpeg

tapetointiin en ota kantaa, mutta voit leikata tuo levyn halki yhdestä kohtaa ja irroittaa tapetoinnin ajaksi. ja saa erilsisia peitelevyjä.




 
Veljen mökillä on tuo makuuparven parveke "tyhjän" päällä tuosta etureunasta, eli tuo parveke ei ole tarpeeksi pitkä että tulisi noitten kuistin tukipylväitten päälle. Kannattaakohan tohon pistää tolpasta toiseen menemään esim 2x5" lankku / 4x4" parru täkki/läpipulteilla tukemaan parvekkeen etureunaa? Nyt tuossa ei ole mitään tukea etureunasta, muuta kun vanha ruostunut metallinen hyllynkannatin.

Luulisi että ton parvekkeen lattiavasat tulee tuolta talon sisältä asti (makuuparven lattian alta), mutta silti lie hyvä olla joku lisätuki?

1735290856861.png
 
tapetointiin en ota kantaa, mutta voit leikata tuo levyn halki yhdestä kohtaa ja irroittaa tapetoinnin ajaksi. ja saa erilsisia peitelevyjä.

Tutkin tuota tarkemmin ja irtoaahan tuo nykyinen peitelevy seinästä kun käytti voimaa. Oli niin tiukasti kiinni että kuvittelin että se on kiinteästi paikoillaan :facepalm:

Peitelevyissä ongelmana oli että ne eivät peitä tuota nykyistä rinkulaa, mutta kerran sen saa pois niin sittenhän ongelmaa ei ole ja tuollaisia peitelevyjä löytynee valmiiksi kaapistakin...

Kiitos!
 
Veljen mökillä on tuo makuuparven parveke "tyhjän" päällä tuosta etureunasta, eli tuo parveke ei ole tarpeeksi pitkä että tulisi noitten kuistin tukipylväitten päälle. Kannattaakohan tohon pistää tolpasta toiseen menemään esim 2x5" lankku / 4x4" parru täkki/läpipulteilla tukemaan parvekkeen etureunaa? Nyt tuossa ei ole mitään tukea etureunasta, muuta kun vanha ruostunut metallinen hyllynkannatin.

Luulisi että ton parvekkeen lattiavasat tulee tuolta talon sisältä asti (makuuparven lattian alta), mutta silti lie hyvä olla joku lisätuki?

1735290856861.png

Esteettisesti varmaan olis siistein tukea toi parveke päistä noihin tolpan päällä oleviin hirsiin. metallista joku L-mallinen rauta jonka ruuvaa täkkipulteilla tai ankkuriruuveilla kiinni. Jos siis hirret on niin lähellä tuota pavekkeen etureunaa kuin kuvasta näyttää. Toisaalta jos parveke on nytten tyhjän päällä eikä notku painon alla niin ei se välttämättä lisätukea edes tarvitse.
 
Vinkkejä tapetointiin hakusessa:

Miten on järkevintä tehdä lastulevyseinän saunojen tapetointi? Jättää siihen vähän tapetti löysälle, laittaa siihen tapettiinkin sauma vai vetäistä yli ihan normaalisti? Sinänsä jos talvella tapetoi kovassa pakkasessa niin luulisi että kesällä rako vain pienenee niin ei revi saumaa auki, mutta toki nyt ei olla kovissa pakkasissa vaan vesikeleissä...

Toisena seinästä tulee läpi tuollainen (tai vastaava). Tuota sisäpuolen muovilevyä ei taida saa irti kuin purkamalla koko hanan irti? Siihen en taida jaksaa ruveta tapetoinnin takia kun kulma ja putket jäävät kuitenkin näkyviin, mutta onko vinkkejä tapetin laittoon tuohon? Kohdistettava tapetti niin reiän teko juuri oikeaan kohtaan menee kuitenkin pieleen, olisiko helpoin vetää leikkaus katkoterällä muovin reunaa pitkin tapettia asennettaessa? Päälle ei kuitenkaan voi tapettia laittaa (ilman jotain leikkausta/irtopaloja) kun tuo on koholla. Onko olemassa mitään noin isoja läpivientien peitelevyjäkään?

1735289088565.jpeg
Lastulevyn päälle jos umpeen tapetoit (vaikka tekisit sauman kohdalle) tahtoo revetä jossain kohtaa. Eivät tahdo pysyä edes nauhoittamalla paperi tai lasikuitunauhalla. Sanikkalevyt päälle ja vähän nauhahommia on paras ratkaisu. Muussa tapauksessa taittaisin tapetin saumojen mukana sisään ja tapetin halkaisu/sauma sinne syvennykseen.
 
Esteettisesti varmaan olis siistein tukea toi parveke päistä noihin tolpan päällä oleviin hirsiin. metallista joku L-mallinen rauta jonka ruuvaa täkkipulteilla tai ankkuriruuveilla kiinni. Jos siis hirret on niin lähellä tuota pavekkeen etureunaa kuin kuvasta näyttää. Toisaalta jos parveke on nytten tyhjän päällä eikä notku painon alla niin ei se välttämättä lisätukea edes tarvitse.
Photos taken before disaster
 
Onko kukaan värkkäillyt itse liukuovia vaatekaappiin vai kannattaako suosiolla tilailla valmiina?
Meillä on paikalleen syvennykseen tehty kaappi, johon ei oikein mikään markkinoilla oleva koko kauhean hyvin natsaa. Mietin, josko antaisi nyt rungon jäädä sellaiselleen ja päivittäisi sitä vähän laatikoilla yms. ja freesaisi pelkästään nuo ovet saranamallisista liukuoviksi. Mittatilauksena oville tulisi hintaa about 500-600, mutta pohdin että olisikohan tuo nyt mikään amerikan temppu tehdä itsekään ja jos ei olisi, niin onko säästö vaivan väärti.
 
Onko kukaan värkkäillyt itse liukuovia vaatekaappiin vai kannattaako suosiolla tilailla valmiina?
Meillä on paikalleen syvennykseen tehty kaappi, johon ei oikein mikään markkinoilla oleva koko kauhean hyvin natsaa. Mietin, josko antaisi nyt rungon jäädä sellaiselleen ja päivittäisi sitä vähän laatikoilla yms. ja freesaisi pelkästään nuo ovet saranamallisista liukuoviksi. Mittatilauksena oville tulisi hintaa about 500-600, mutta pohdin että olisikohan tuo nyt mikään amerikan temppu tehdä itsekään ja jos ei olisi, niin onko säästö vaivan väärti.

Parit liukuovet mittatilauksena hankkineena ja samat ajatukset mielessä alunperin sanoisin että ei ehkä kannata lähteä rakentelemaan. Toki riippuu paljon siitä kuinka paljon toleranssia annat ovien toimivuudelle ja ulkonäölle, se että ovet toimivat hiljaisen tasaisesti pienellä voimalla vaatii kokemusta niiden tekemisestä ja asentamisesta.
 
Onko kukaan värkkäillyt itse liukuovia vaatekaappiin vai kannattaako suosiolla tilailla valmiina?
Meillä on paikalleen syvennykseen tehty kaappi, johon ei oikein mikään markkinoilla oleva koko kauhean hyvin natsaa. Mietin, josko antaisi nyt rungon jäädä sellaiselleen ja päivittäisi sitä vähän laatikoilla yms. ja freesaisi pelkästään nuo ovet saranamallisista liukuoviksi. Mittatilauksena oville tulisi hintaa about 500-600, mutta pohdin että olisikohan tuo nyt mikään amerikan temppu tehdä itsekään ja jos ei olisi, niin onko säästö vaivan väärti.
Meillä oli sama tilanne. Itse päädyin ensin siihen, että muokkaan Ikean halvimmista liukuovista upotettuun kaapistoon sopivat ovet. Sitten kuitenkin iski piheys ja laiskuus, ja lopulta laitoin pari verhokiskoa kattoon ja vanhat verhot niistä roikkumaan. Tuli kerrankin hyvä ja halpa.
 
Parit liukuovet mittatilauksena hankkineena ja samat ajatukset mielessä alunperin sanoisin että ei ehkä kannata lähteä rakentelemaan. Toki riippuu paljon siitä kuinka paljon toleranssia annat ovien toimivuudelle ja ulkonäölle, se että ovet toimivat hiljaisen tasaisesti pienellä voimalla vaatii kokemusta niiden tekemisestä ja asentamisesta.
En paljoa. Ne on tökkiessään erittäin ärsyttäviä ja koko operaatio perustuu siihen, että silmä ei kestä valkoisia perusovia makuuhuoneessa vaan hienompaa pitää saada. Ehkä mietin nyt sitten kuitenkin enemmän, että laitanko sen 500-600 mittatilauksena tehtyihin oviin, vai pistäisikö toisen mokoman lisää ja päivittäisi samalla rungonkin 2020-luvulle ilman, että ko. syvennykseen jää mihinkään senttiäkään hukkatilaa..
 
Meillä oli sama tilanne. Itse päädyin ensin siihen, että muokkaan Ikean halvimmista liukuovista upotettuun kaapistoon sopivat ovet. Sitten kuitenkin iski piheys ja laiskuus, ja lopulta laitoin pari verhokiskoa kattoon ja vanhat verhot niistä roikkumaan. Tuli kerrankin hyvä ja halpa.
Meillä tulisi myös ruumiita kun puoliso näkisi sen :D
 
Onko kukaan värkkäillyt itse liukuovia vaatekaappiin vai kannattaako suosiolla tilailla valmiina?
Meillä on paikalleen syvennykseen tehty kaappi, johon ei oikein mikään markkinoilla oleva koko kauhean hyvin natsaa. Mietin, josko antaisi nyt rungon jäädä sellaiselleen ja päivittäisi sitä vähän laatikoilla yms. ja freesaisi pelkästään nuo ovet saranamallisista liukuoviksi. Mittatilauksena oville tulisi hintaa about 500-600, mutta pohdin että olisikohan tuo nyt mikään amerikan temppu tehdä itsekään ja jos ei olisi, niin onko säästö vaivan väärti.
Oletkos katsonut liukuovitukusta? Sieltä itse aikanaan tilasin mittatilausovet, ja oli mielestäni melko edulliset.
 
En paljoa. Ne on tökkiessään erittäin ärsyttäviä ja koko operaatio perustuu siihen, että silmä ei kestä valkoisia perusovia makuuhuoneessa vaan hienompaa pitää saada. Ehkä mietin nyt sitten kuitenkin enemmän, että laitanko sen 500-600 mittatilauksena tehtyihin oviin, vai pistäisikö toisen mokoman lisää ja päivittäisi samalla rungonkin 2020-luvulle ilman, että ko. syvennykseen jää mihinkään senttiäkään hukkatilaa..

Ihan sama keskustelu oli täällä, päädyttiin tekemäät kahteen syvennykseen mittatilauksena ovet ja rungot.
 
Meillä tulisi myös ruumiita kun puoliso näkisi sen :D
No eikös se maksaja ja asian hoitaja just löytynyt? :D
Mekin oltiin pari vuotta ilman ovia kokonaan ja sitten varovasti ehdotin tuollaista halpaa "väliaikaisratkaisua", ettei tarvitse kaapin sisuksia katsella. Plussana parantaa vielä tilan akustiikkaa! Ehkei mulla oo oikein silmää arvioida sisustusta, mutta kyllä niitä kaupasta mun mielestä aika siistejä verhoja saa ja oikealla ratkaisulla jää myös kiskokin kokonaan jemmaan.
 
No eikös se maksaja ja asian hoitaja just löytynyt? :D
Mekin oltiin pari vuotta ilman ovia kokonaan ja sitten varovasti ehdotin tuollaista halpaa "väliaikaisratkaisua", ettei tarvitse kaapin sisuksia katsella. Plussana parantaa vielä tilan akustiikkaa! Ehkei mulla oo oikein silmää arvioida sisustusta, mutta kyllä niitä kaupasta mun mielestä aika siistejä verhoja saa ja oikealla ratkaisulla jää myös kiskokin kokonaan jemmaan.
No niinpä, mutta viime kädessä mä voin vain esittää jotain mielipiteitä, joiden painoarvo on melko alhainen, sekä osallistaa itseäni maksuapuna ja timpurina :)
Ja olen kyllä itsekin nähnyt ihan siistejä verhoratkaisuja, mutta tohon ko. tilaan (makkari) ei oikein istu ja iso peilikin olisi vaatimuksena (eli ainakin toinen ovi peiliä).
 
Meillä oli makkarin nurkassa yksi vaatekaappi (2 ovinen). Hommasin tilalle koko takaseinän leveydeltä liukuovea. ovien taakse sai hyllyjä, koreja, lipasto, vaatetankoa yms. Kaikki saa näppäräästi piiloon. 665€ vuonna 2018.

IMG_20180505_182955.jpg
 
Oletkos katsonut liukuovitukusta? Sieltä itse aikanaan tilasin mittatilausovet, ja oli mielestäni melko edulliset.
Jep. Juurikin sieltä oon noita mallaillut

Meillä oli makkarin nurkassa yksi vaatekaappi (2 ovinen). Hommasin tilalle koko takaseinän leveydeltä liukuovea. ovien taakse sai hyllyjä, koreja, lipasto, vaatetankoa yms. Kaikki saa näppäräästi piiloon. 665€ vuonna 2018.

IMG_20180505_182955.jpg

Jotakuinkin vastaavanlainen suunnitelmissa. Meillä tosin kyse pitkästä seinästä, jossa 168cm leveä syvennys, johon tuo alkuperäinen kaapisto rakennettu 155 leveänä ja 233 korkeana (17cm peitelevy katosta kaapin päälle). Suunnitelmana peittää nykyinen kaapisto 168 x 250 leveillä liukuovilla (lattiasta kattoon) tai samalla mittatilauksena 167 * 250 uusi kaapisto + siihen tehdyt liukuovet.
 
Ja sitten jos haluaa oikeasti käyttää koko syvennyksen hyödyksi niin elfa-tyylistä kalustetta sisälle ja liukuovet eteen. Meillä on neljä tuollaista kalusteryhmää. Maksaahan ne elfat ihan rahaa, mutta vastapainona ei tarvitse maksaa turhasta lastulevystä kaappirunkojen muodossa. Varsinkin ulosvedettävät korit on aika arvokkaita, mutta on ne hyviäkin, ei ole harmittanut.
 
Onkohan kellään kokemusta äänieristetystä seinän sisään menevästä liukuovesta? Ollaan erottamassa olohuoneesta makuuhuone väliseinällä ja tilan käytön osalta järkevin ratkaisu olisi liukuovi. Äänieristys arveluttaa, vaikka olisi äänieristysovi. Ovi varmaan pitää ääntä pois kun tilaa laadukkaan parin tonnin oven, mutta miten väliseinän osuus kun sinne ei saa villaa normaaliin tapaan?

Jos tämä on huono ratkaisu, niin parilasiovi olisi näyttävä. Olisiko jopa parempi kokonaisuus äänen kannalta?
 
Onkohan kellään kokemusta äänieristetystä seinän sisään menevästä liukuovesta? Ollaan erottamassa olohuoneesta makuuhuone väliseinällä ja tilan käytön osalta järkevin ratkaisu olisi liukuovi. Äänieristys arveluttaa, vaikka olisi äänieristysovi. Ovi varmaan pitää ääntä pois kun tilaa laadukkaan parin tonnin oven, mutta miten väliseinän osuus kun sinne ei saa villaa normaaliin tapaan?

Jos tämä on huono ratkaisu, niin parilasiovi olisi näyttävä. Olisiko jopa parempi kokonaisuus äänen kannalta?

Kokemusta ei sinänsä käytössä ole, mutta töissä yksi tuli asennettua. Eihän sinne väliseinään tosiaan muuta mahdu sisälle kuin ovi kiskoineen. Melkeinpä koolaisin seinän päälle toisen seinän, jos villaa haluaa laitella.
Ihan käytännöllinen systeemi kuitenkin kaikkiaan.
 
Onkohan kellään kokemusta äänieristetystä seinän sisään menevästä liukuovesta? Ollaan erottamassa olohuoneesta makuuhuone väliseinällä ja tilan käytön osalta järkevin ratkaisu olisi liukuovi. Äänieristys arveluttaa, vaikka olisi äänieristysovi. Ovi varmaan pitää ääntä pois kun tilaa laadukkaan parin tonnin oven, mutta miten väliseinän osuus kun sinne ei saa villaa normaaliin tapaan?

Jos tämä on huono ratkaisu, niin parilasiovi olisi näyttävä. Olisiko jopa parempi kokonaisuus äänen kannalta?
Kipsilevyt kaksinkertaisena, jos arveluttaa äänieristys. Villa sitten lisäksi niille osuuksille, mihin mahtuu.
 
Olisi tarkoituksena pintojen remontoinnin ohella vaihtaa pistorasiat ihan ulkonäkösyistä. Onko jotain merkkejä mitä suosia tai välttää, vai ovatko kaikki identtistä kamaa?
 
Vinkkejä tapetointiin hakusessa:

Miten on järkevintä tehdä lastulevyseinän saunojen tapetointi? Jättää siihen vähän tapetti löysälle, laittaa siihen tapettiinkin sauma vai vetäistä yli ihan normaalisti? Sinänsä jos talvella tapetoi kovassa pakkasessa niin luulisi että kesällä rako vain pienenee niin ei revi saumaa auki, mutta toki nyt ei olla kovissa pakkasissa vaan vesikeleissä...
Tapetoinnin vuodenajasta tai lämpötilasta riippumatta, tapetti repeää ja/tai menee ruttuun siitä sauman kohdalta 100% varmuudella, saumanauhat tai sauman täyttö vain pahentaa asiaa. Jos siitä haluaa nätin, niin maalaat ensin ne lastulevyjen välit ja reunat jollakin hieman tapetin sävyisellä maalilla, sitten tapetoit yli ja lopuksi leikkaat soirot pois sauman päältä. Ihan tarkoituksella niihin on se liikuntasauma jätetty.
 
Olisi tarkoituksena pintojen remontoinnin ohella vaihtaa pistorasiat ihan ulkonäkösyistä. Onko jotain merkkejä mitä suosia tai välttää, vai ovatko kaikki identtistä kamaa?
Kaikki Biltema/Puuilo jne oman merkin kalusteet joita olen koittanut ovat olleet moninkeraisesti työläämpiä asentaa merkkituotteisiin verrattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 853
Viestejä
4 873 074
Jäsenet
78 726
Uusin jäsen
Deddis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom