Kodin rempat(DIY)

1981 taloon on joskus vaihdettu lukko etuoveen. Minusta silti lukon vastakappale oli liian ulkona. Ovi heilui aivan selkeästi. Luultavasti ei siis olisi auttaneet uudet tiivisteet pelkästään?

Vuolin puukolla hieman koloa, että vastakappaleen sai sisemmäksi. Toki pitää vielä vaihtaa paremmat tiivisteet, vaikka nyt voisi välttävästi mennä vanhoillakin tiivisteillä.

Ei mikään nätti ovenkarmi enää, kun vanhan lukon kolo osittain näkyy. Tuossa tuo rauta on jo muutaman millin sisemmässä.

Screenshot_2024-11-04-13-07-14-88_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Varmista, että menee vielä takalukkoon. Joskus jätetty eteen, että pienempi kieli menee tarpeeksi sisälle pistäen lukon takalukkoon.
 
Varmista, että menee vielä takalukkoon. Joskus jätetty eteen, että pienempi kieli menee tarpeeksi sisälle pistäen lukon takalukkoon.
Menee vielä lukkoon. Ennen kyllä meni kevyemmin tai aivan itsestään, jos oli lukko asennossa.

Ensin kyllä kiristyi hieman liikaa ja piti vähän säätää uudelleen.
 
Pitäisi saada tuommonen lyhyt 5/8" tolpan pätkä tukevasti kiinni räystääseen. Tolpan toiseen päähän tulee GPS-antenni, jossa on UNC 5/8"-11 kierre.
Kuvituskuva:
1730728944607.png



Suunnittelin että ostaisin tämmöisen, mutta sitten tuohon tarvitsisi vielä saada alkuperäinen 5/8" tolppa pultattua tukevasti kiinni. Millä kiinnitän tolpan tolppaan?
 
Viimeksi muokattu:
No tuo vanhan levyn irrotus kuviosahalla/monitoimityökalulla laattoineen on usein se helpoin ja nopein sekä siistein vaihtoehto. Toki joskus laatat on niin heikosti kiinni että lastalla pökkien lähtee irti laasteineen/liimoineen niin sitten vain tökkii ne irti. Kiinnityksen lujuutta ei tiedä ennenkuin kokeilee.
nätisti lähti päällimmäinen laattakerros taltalla naputellen
 
Muutama lasikuitutapetti seinä pitäis levyttää yli saneerausgyprocilla, mutta seinillä on pistorasioita ja valokatkaisijoita. Ilmeisesti nuo tarvitsevat korokerenkaat, kun seinän pinta nousee? Vai onko noita jotenkin muuten kätevämpi saada sen 6 millin verran ylöspäin? Äkkiseltään en löytänyt edes rautakaupan valikoimasta 6 millistä korokerengasta.
 
Muutama lasikuitutapetti seinä pitäis levyttää yli saneerausgyprocilla, mutta seinillä on pistorasioita ja valokatkaisijoita. Ilmeisesti nuo tarvitsevat korokerenkaat, kun seinän pinta nousee? Vai onko noita jotenkin muuten kätevämpi saada sen 6 millin verran ylöspäin? Äkkiseltään en löytänyt edes rautakaupan valikoimasta 6 millistä korokerengasta.
Eipä nuo kait muuta tarvitse kuin pidemmät kojeen kiinnitysruuvit
 
Sitten kysymys part 2, vanhat seinät on gyproccia myös, mutta kun tuo saneerauslevy on ohuempaa ja kevyempää, niin voiko sen ruuvata suoraan vanhaan gyprociin mihin kohtaan tahansa, vai täytyykö osua samoihin koolauksiin kuin missä aiemmat levyt on? Ilmeisesti saneerausgyprocin voi myös liimata etenkin kiviseinälle asennettaessa, mutta mielummin tapetin päälle vetäisin ruuveilla.
 
Sitten kysymys part 2, vanhat seinät on gyproccia myös, mutta kun tuo saneerauslevy on ohuempaa ja kevyempää, niin voiko sen ruuvata suoraan vanhaan gyprociin mihin kohtaan tahansa, vai täytyykö osua samoihin koolauksiin kuin missä aiemmat levyt on? Ilmeisesti saneerausgyprocin voi myös liimata etenkin kiviseinälle asennettaessa, mutta mielummin tapetin päälle vetäisin ruuveilla.
Jos et tiedä, tai uskalla luvata, kuinka vahvasti se lasikuitutapetti on kiinni alustassaan (kauttaaltaan), niin laittasin ruuveilla. Ettei irtoa jossain vaiheessa matkaa sitten tapetteineen päivineen. Ja ruuvit koolauksiin, et puhko vahingossa mahdollista höyrysulkua nykyistä enempää jos ulkoseiniä joukossa. Parhaan tuloksen saa kun katot lattianrajasta miten vanhojen levyjen jaotus on tehty, ja limität uudet niin ettei uusien levyjen saumat osu samoille koolauksille vanhojen levyjen kanssa.
 
Muutama lasikuitutapetti seinä pitäis levyttää yli saneerausgyprocilla, mutta seinillä on pistorasioita ja valokatkaisijoita. Ilmeisesti nuo tarvitsevat korokerenkaat, kun seinän pinta nousee? Vai onko noita jotenkin muuten kätevämpi saada sen 6 millin verran ylöspäin? Äkkiseltään en löytänyt edes rautakaupan valikoimasta 6 millistä korokerengasta.
Ootko kokeillut repiä sitä tapettia irti? Mulla nuo on lähtenyt aina johtuu helpostikin - vaatii toki voimaa mutta lasikuitutapetti ei repeile. Jäljelle jää yleensä hyvinkin röpelöinen pinta, mutta tuo on helppo ylitasoittaa.
 
Ootko kokeillut repiä sitä tapettia irti? Mulla nuo on lähtenyt aina johtuu helpostikin - vaatii toki voimaa mutta lasikuitutapetti ei repeile. Jäljelle jää yleensä hyvinkin röpelöinen pinta, mutta tuo on helppo ylitasoittaa.
No jos ylitasoittaa meinaisi, niin helpointahan olisi vetää se suoraan lasikuitutapetin päälle. Ja ei lähde poistamalla, tai lähtee, mutta mukana lähtee kipsilevyn pintapaperi myös.
 
Sitten kysymys part 2, vanhat seinät on gyproccia myös, mutta kun tuo saneerauslevy on ohuempaa ja kevyempää, niin voiko sen ruuvata suoraan vanhaan gyprociin mihin kohtaan tahansa, vai täytyykö osua samoihin koolauksiin kuin missä aiemmat levyt on? Ilmeisesti saneerausgyprocin voi myös liimata etenkin kiviseinälle asennettaessa, mutta mielummin tapetin päälle vetäisin ruuveilla.

Miksi laittaa saneerausgyproccia kun sen joutuu kuitenkin tasoittamaan joka vähintään pelkiltäänkin yhtä kova työ kuin ylitasoitus ylimääräisestä levytyksestä ym seinän korotuksesta johtuvista lisähommista puhumattakaan.
 
Jos lasikuitutapettia lähtee ylitasoittamaan, niin pitää olla varma että se on täysin kiinni alustassa joka kohdasta tai muuten lopputulos jää todella tökeröille kupruille. Saneerauslevyt on sikäli varmempi.
 
Pitäis roilota kerrostalossa kylppärin lattiaa uuden keittiöpaikan viemärihaaralle. Kerrostalo on -74 valmistettu ja ontelolaattaa.
Jos tommosen karkeesti 5cm syvän roilouksen tekee niin vaatiiko rakennesuunnittelijan lausuntoja vai onko ihan arkipäivää?
 
Pitäis roilota kerrostalossa kylppärin lattiaa uuden keittiöpaikan viemärihaaralle. Kerrostalo on -74 valmistettu ja ontelolaattaa.
Jos tommosen karkeesti 5cm syvän roilouksen tekee niin vaatiiko rakennesuunnittelijan lausuntoja vai onko ihan arkipäivää?

Ontelolaatoista oli tosi hyvää infoa tuossa vähän aiemmin: Kodin rempat(DIY)

äkkiseltään sanoisin että olis kyllä syytä varmistaa suunnittelijalta, ettei lähde lattia alta
 
Pitäis roilota kerrostalossa kylppärin lattiaa uuden keittiöpaikan viemärihaaralle. Kerrostalo on -74 valmistettu ja ontelolaattaa.
Jos tommosen karkeesti 5cm syvän roilouksen tekee niin vaatiiko rakennesuunnittelijan lausuntoja vai onko ihan arkipäivää?

Kyllähän tuohon pitää hakea muutosilmoitus taloyhtiöltä, varmaan jo siinä käydään kyllä läpi mitä tuohon vaaditaan. Aika riskaapelia ontelolaattoja on roilotella varsinkaan jos joudut ajamaan muuten kuin laatan suuntaista roiloa.
 
Kylppärin kohdalla on todennäköisesti jo valmiiksi aukotuksia jotka on pakko huomioida ennen kuin tekee uusia, 5cm roilous rikkoo jo pintapunokset jos niitä osuu kohdalle. Mä ei ainakaan uskaltaisi tehdä laatoille muuta kuin pistemäisiä reikiä ontelon kohdalle ilman alkuperäisiä rakennepiirustuksia ja aika herkästi tulisi kysyttyä rakennesuunnittelijan konsultaatiota jos kyseessä olisi yhtään isompi asia. Roiloaminen on vielä suhteellisen raju toimenpide, koska se heikentää laattaa koko roilon matkalta.
 
Tuohon aiempaan ontelolaattaan kiinnittämis episoodiin, josko täällä joku joskus painii samanlaisen haasteen kanssa.

Katon ontelolaatat oli 265mm paksua Partekin(?) 5 onteloista laattaa suunnilleen ao. kuvan mukaisilla mitoilla. Erinäisissä alan liikkeissä tuli vähän ristiriitaisia ehdotuksia millä kiinnittää noita. Laitoin kannakkeet kiinni Sormatin betoniruuveilla(S-CSA P 6x45). Asennus oli ihan suht kivuton, kunhan sai selviteltyä ensin mihin kohtaan voi porata. Kiitoksia täällä jeesanneille.

1731063831769.png
 
Osaisiko joku suositella roskasihtiä tällaiseen vanhan malliseen keittiön lavuaariin, jossa nuo aukot ovat samalla tasolla altaan pohjan kanssa? Kaikki mitä pikaisella etsinnällä löysin sopii ainoastaan noihin uudempiin malleihin jossa on syvennys.

145636430.jpg
 
Pitäis roilota kerrostalossa kylppärin lattiaa uuden keittiöpaikan viemärihaaralle. Kerrostalo on -74 valmistettu ja ontelolaattaa.
Jos tommosen karkeesti 5cm syvän roilouksen tekee niin vaatiiko rakennesuunnittelijan lausuntoja vai onko ihan arkipäivää?
Noita ei saa roilota ilman taloyhtiön ja rakennesuunnittelijan lupaa (kantava rakenne, luvanvaraista). Tosta aiheuttuu pysyvää äänihaittaa alakertaan sekä teräksiä ei saa katkaista.
Lähtisin asemassasi miettimään uudessa sijainnissa olevan keittiön viemärin tuontia keittiö kalusteiden sokkelissa (tarvittaessa kaapin sisällä) ja tarvittavilta osin keittiön viemärin kotelointi kph lattian päällä, jos mahdollista. Hetken päästä sitä koteloa ei enää edes huomaa (silmä tottuu) ja äänihaitat alakertaan olevat lähes olemattomat ja kantavuusongelmia ei ole. Seinän sisällä voi olla putkia/johtoja.
 
Noissa pesuhuoneiden lattiaratkaisuissahan on isoja eroja eri vuosikymmenten tuotoksissa.
-70 luvulla ontelolaatan päälle valettiin oma pintakerros, jossa nuo sivuhaaraputket/lattiakaivot ja samalla myös kaadot on tehty. Tämän ratkaisunhan tunnistaa siitä, että kylpyhuoneen lattia on muuta asuntoa korkeammalla.
Myöhemmin ontelolaatasta puuttuu ns yläosa, kun haluttiin että kylppäriin ei tule kynnystä. Tässäkään ratkaisussa roilotus ei varsinaisesti ns kantavaan rakenteeseen ulotu kunhan ei satuta varsinaiseen onteloon sitä tehdessä.

Joka tapauksessa noissa muutoksissa on aina oltava taloyhtiön lupa ja sen kautta selviää onko moinen roilotus edes ns vaihtoehto kyseisessä rakenteessa.
 
En nyt parempaakaan threadia keksinyt niin kysytään vaikka täällä. Pitäisi saada vessan kapealle pöytätasolle hieman lisätilaa, n. 10-20cm syvyyssuunnassa ja leveytenä jotain 60-90cm. Ajattelin jotain tällaista joka olisi "bolt on" tai sitten pelkkiä kiinnitysosia ja hommaisi levymateriaalin jostain.

Ennen kuin tilaan edellämainituista jomman kumman niin millähän hakusanalla tollasta "desk extender" levyä kiinnityksineen tai noita kiinnityspaloja löytäisi Suomesta?

Mietin kanssa että jos löytyisi joku vanha kaluste/hyllylevy niin siitä sirkkelöimällä ja kiinnittämällä vaikka naulauslevyllä nykyisen pöytälevyn pohjaan saisi varmaan ihan käypäsen pelin ja halvalla. Taitto-ominaisuus (kuten noissa Amazonin tuotteissa) ei ole niin välttämätön jos levy on tarpeeksi kapea.
 
Betonilattiasta olisi muutama kysymys.

Kellarin teknisessä on reilut 10 v sitten saneerattu betonilattia. Lattiaan on tullut pieni kolhu, ja alta pilkottaa jonkinlaista pu-vaahdon kaltaista tavaraa. Mitähän se mahtaa olla? Sijainti on melko keskellä tilaa, joten ei tuon pitäisi mitään irrotuskaistaakaan olla. Mitenkähän tuo kannattaisi lähteä paikkaamaan, irtoava aines pois ja jollakin betoninkorjausmassalla täyttö?

Tuo lattia myös jonkun verran pölyää, mitään erityisempää pintakäsittelyä tuossa ei taida olla. Jos tuon maalaisi, niin riittäisiköhän pelkkä pesu ja imurointi, vai täytyykö ryhtyä hiontahommiin? Solmasterin UR300-maalia olen pohtinut, sen luvataan olevan jonkun verran hengittävä. Tuossa kun on maanvarainen laatta alla joten teoriassa sieltä saattaa kosteutta nousta.

IMG_3588.jpeg
 
En nyt parempaakaan threadia keksinyt niin kysytään vaikka täällä. Pitäisi saada vessan kapealle pöytätasolle hieman lisätilaa, n. 10-20cm syvyyssuunnassa ja leveytenä jotain 60-90cm. Ajattelin jotain tällaista joka olisi "bolt on" tai sitten pelkkiä kiinnitysosia ja hommaisi levymateriaalin jostain.

Ennen kuin tilaan edellämainituista jomman kumman niin millähän hakusanalla tollasta "desk extender" levyä kiinnityksineen tai noita kiinnityspaloja löytäisi Suomesta?

Mietin kanssa että jos löytyisi joku vanha kaluste/hyllylevy niin siitä sirkkelöimällä ja kiinnittämällä vaikka naulauslevyllä nykyisen pöytälevyn pohjaan saisi varmaan ihan käypäsen pelin ja halvalla. Taitto-ominaisuus (kuten noissa Amazonin tuotteissa) ei ole niin välttämätön jos levy on tarpeeksi kapea.
Millainen se nykyinen on? Miksi et vaihtaisi koko levyä halutun kokoiseen? Laminaattilevy maksaa muutaman kympin ja tarvittaessa leikkaavat liikkeessä määrämittaan.
 
Tuo lattia myös jonkun verran pölyää, mitään erityisempää pintakäsittelyä tuossa ei taida olla. Jos tuon maalaisi, niin riittäisiköhän pelkkä pesu ja imurointi, vai täytyykö ryhtyä hiontahommiin? Solmasterin UR300-maalia olen pohtinut, sen luvataan olevan jonkun verran hengittävä. Tuossa kun on maanvarainen laatta alla joten teoriassa sieltä saattaa kosteutta nousta.
Peittaus noille betonilattioille on tapana tehdä ennen maalausta.

 
Betonilattiasta olisi muutama kysymys.

Kellarin teknisessä on reilut 10 v sitten saneerattu betonilattia. Lattiaan on tullut pieni kolhu, ja alta pilkottaa jonkinlaista pu-vaahdon kaltaista tavaraa. Mitähän se mahtaa olla? Sijainti on melko keskellä tilaa, joten ei tuon pitäisi mitään irrotuskaistaakaan olla. Mitenkähän tuo kannattaisi lähteä paikkaamaan, irtoava aines pois ja jollakin betoninkorjausmassalla täyttö?

Tuo lattia myös jonkun verran pölyää, mitään erityisempää pintakäsittelyä tuossa ei taida olla. Jos tuon maalaisi, niin riittäisiköhän pelkkä pesu ja imurointi, vai täytyykö ryhtyä hiontahommiin? Solmasterin UR300-maalia olen pohtinut, sen luvataan olevan jonkun verran hengittävä. Tuossa kun on maanvarainen laatta alla joten teoriassa sieltä saattaa kosteutta nousta.

IMG_3588.jpeg

Näyttää tuo pu siltä, että siihen on vaan osunut joku roska valun yhteydessä. Teoriassa siinä voisi olla reikäkin, mutta hankala nähdä syytä moiseen. Joka tapauksessa putsaus ja täyttö sopivalla tavaralla. Noin pieni kuoppa menee melkein millä tahansa. S30 ehkä itse pistäisin, näyttänee aika samalta kuin tuo nykyinen.
 
Peittaus noille betonilattioille on tapana tehdä ennen maalausta.

Tuossa näyttää olevan jo runkokiviaines näkyvissä, joten sementtiliimaa ei ole --> peittaus tarpeeton. Jos tuon maalaa niin huolellinen imurointi riittää. Toki ensin tuo urkkuvaahtopallon poiskaivaminen ja paikkaus. Raekoko pitää olla pieni, S30 on turhan isoa. S10 maksimissaan. Huolellinen kastelu ennen ja jälkeen paikkauksen.
 
Tuossa näyttää olevan jo runkokiviaines näkyvissä, joten sementtiliimaa ei ole --> peittaus tarpeeton. Jos tuon maalaa niin huolellinen imurointi riittää. Toki ensin tuo urkkuvaahtopallon poiskaivaminen ja paikkaus. Raekoko pitää olla pieni, S30 on turhan isoa. S10 maksimissaan. Huolellinen kastelu ennen ja jälkeen paikkauksen.
S06:sta fescon ei ainakaan suositellut kuin kattoon ja seiniin. S30 toimii kyllä helposti, kuopasta kannataa tietysti tehdä riittävän syvä, että paikka pysyy paremmin.
 
Weberit tuppaa vaan olemaan poskettomissa hinnoissa. Voi olla myös henk. koht. asennevamma, mutta yleensä yritän tehdä paikkaukset muistuttamaan alkuperäistä laatua. Tuollainen hienojakoinen lätkä erottuu ikävästi maaalatusta lattiasta (jos ei hio koko lattiaa).
 
Weberit tuppaa vaan olemaan poskettomissa hinnoissa. Voi olla myös henk. koht. asennevamma, mutta yleensä yritän tehdä paikkaukset muistuttamaan alkuperäistä laatua. Tuollainen hienojakoinen lätkä erottuu ikävästi maaalatusta lattiasta (jos ei hio koko lattiaa).

Toki on hyvä jos ois lähellä alkuperäisen ulkonäköä. Itsellä menee kuitenkin rakenteen kestävyys tälläisessä tapauksessa ulkonäön edelle, koska jos paikka pettää niin on enään vaikea saada korjattua huomaamattomaksi.

Toi paikka on niin pieni että epäilen että se ei kyllä erotu maalin alta minnekkään. Kukaan ei tosin oo tainut mainita mitä maalia tuohon tulee, mut lattiamaalit on usein aika paksua kampetta.

Meneehän tuo aika hifistelyn puolelle. Melko samahan se on loppujenlopuksi mitä kampetta tuohon käyttää. Olennaisinta että hyvä tartunta varmistetaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 674
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom