- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 090
En kyllä Lidlin langattoman ovikellon perusteella lähtisi vaihtamaan johdottomaan vehkeeseen, varsinkin kun johdot jo löytyvät. Osta uusi nätimpi ja laita samaan paikkaan, kaikki huolet poissa
On Tapo D230S1 tuossa pöydällä ollut odottamassa jo useamman kuukauden asentamista. Itseasiassa kaduttaa sen osto, kun ei toimi muiden älylaitteiden kanssa, mutta ei viitsisi heittää 100+ euroa hukkaankaan. Tuli vaan innostuttua etukäteen ostamaan Tapon vehkeitä vaikka kuinka, kun kerran oli "hyvä tarjous".En kyllä Lidlin langattoman ovikellon perusteella lähtisi vaihtamaan johdottomaan vehkeeseen, varsinkin kun johdot jo löytyvät. Osta uusi nätimpi ja laita samaan paikkaan, kaikki huolet poissa
Saatko lainaksi jostain pintakosteusmittaria? Koska tuossa maanvarainen laatta niin muovimatto on jo estänyt kosteuden poistumista jos sellaista maaperästä nousee -> muovimaton alta on nyt helppo mitata.Olisi tarkoitus tehdä varastosta jonkinsortin huvitteluhuone / luola. 80-luvun talo, talon yhteydessä autotalli, mikä jo alunperin jaettu muutamaan varastotilaan.
Lattia siis se sellainen betonilattia, minkä päälle heitetty vaan muovimatto. Haluaisin tähän heittää muusta remontista jääneet laminaatit lattiaan, mutta olis kiva saada vähän eristettyä ja nostettua lattiaa ylemmäs.
Kysymys kuuluukin, minkälainen rakenne tehdä, että ei mätäne? Voiko laittaa esim betonin päälle bitumisuikaleet+koolaukset ja vaikka finfoam/styroxit? Se päälle sitten jonkinsortin levy ja laminaatit.
Jos löytäisi sopivan kokoisen kyltin, kuten "Yksityisalue, en osta tai myy" minkä iskisi siihen reijän päälleHaluaisin saada jotenkin piilotettua/peitettyä ovikellon ulko-oven vierestä. Sen tilalle on tulossa eri kohtaan toinen ovikello, joka ei tarvitse vanhan ovikellon johtoja. Uusi laite toimii akkuvirralla. Meinasin siksi jättää vanhan paikoilleen mieluummin kuin irrotella ja paikkailla jälkiä seinästä.
Äänettömäksi vanhan saa helposti, koska on oman sulakkeensa takana. Visuaalisesti vaan näyttäisi hölmöltä, jos olisi kaksi ovikelloa vierekkäin. Ideoita?
Kuva ovikellosta:
Paljon pitäisi nostaa lattiaa?Olisi tarkoitus tehdä varastosta jonkinsortin huvitteluhuone / luola. 80-luvun talo, talon yhteydessä autotalli, mikä jo alunperin jaettu muutamaan varastotilaan.
Lattia siis se sellainen betonilattia, minkä päälle heitetty vaan muovimatto. Haluaisin tähän heittää muusta remontista jääneet laminaatit lattiaan, mutta olis kiva saada vähän eristettyä ja nostettua lattiaa ylemmäs.
Kysymys kuuluukin, minkälainen rakenne tehdä, että ei mätäne? Voiko laittaa esim betonin päälle bitumisuikaleet+koolaukset ja vaikka finfoam/styroxit? Se päälle sitten jonkinsortin levy ja laminaatit.
Poista kello ja laita reiän peitoks joku tyylikäs metallinen kyltti?Haluaisin saada jotenkin piilotettua/peitettyä ovikellon ulko-oven vierestä. Sen tilalle on tulossa eri kohtaan toinen ovikello, joka ei tarvitse vanhan ovikellon johtoja. Uusi laite toimii akkuvirralla. Meinasin siksi jättää vanhan paikoilleen mieluummin kuin irrotella ja paikkailla jälkiä seinästä.
Äänettömäksi vanhan saa helposti, koska on oman sulakkeensa takana. Visuaalisesti vaan näyttäisi hölmöltä, jos olisi kaksi ovikelloa vierekkäin. Ideoita?
Kuva ovikellosta:
Kyllä tuostakin varmasti saa akuista vitutuksen aikaiseksi. Mikään ei ole hyödyttömämpi kuin virraton ovikello. Lidlissä kestää 2-3 kk ja helvetin rasittavaksi muodostunut.On Tapo D230S1 tuossa pöydällä ollut odottamassa jo useamman kuukauden asentamista. Itseasiassa kaduttaa sen osto, kun ei toimi muiden älylaitteiden kanssa, mutta ei viitsisi heittää 100+ euroa hukkaankaan. Tuli vaan innostuttua etukäteen ostamaan Tapon vehkeitä vaikka kuinka, kun kerran oli "hyvä tarjous".
Ei ole sentään siis Lidlin tuotos : )
Saattaa olla huomattavaa bonusta, jottei kauppiaat enää häiritte.Kyllä tuostakin varmasti saa akuista vitutuksen aikaiseksi. Mikään ei ole hyödyttömämpi kuin virraton ovikello. Lidlissä kestää 2-3 kk ja helvetin rasittavaksi muodostunut.
Asennusvirhe. Et voi vaikuttaa lattialämmön käytöllä siihen että irtoaako laatta pohjasta kopoksi, ellei ole asennettu huonosti.Keittiön lattiassa on 30 x 30 cm laatat, noin 20 vuotta vanhat. Ihan sattumalta tuli koputeltua niitä ja huomasin, että aika monet ovat ns. "kopoja". Hyvä puoli on, että laatat ovat vielä kiinni. Johtunee varmaan asennusvirheistä, mutta voiko olla että vesikiertoisen lattialämmityksen säädöllä olisi ollut jotain vaikutusta kopojen syntyyn? Jos esim. kesällä lattialämmitys on minimissä/ pois päältä ja huonelämpötila esim. 24 C tms.? Eli voinko minä omalla toiminnallani pahentaa tilannetta?
Noille ei varmaan kannata alkaa tehdä mitään muuta kuin laittaa mattoja lattialle ehkäisemään laattojen rikkoutumista? Onko täällä jollain kokemusta kopolaattojen injektoinnista?
Laatoituksen uusiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ei huvittaisi alkaa purkamaan koko tupakeittiötä kaappeineen jne.
Eikös nuo nostohelat aja asian, varmaan ainakin siisti ratkaisu. 60cm keskeltä-keskelle on yleensä maksimi koolausväli joten kyllähän tuo saattaa jalan alla notkua vähäsen. Jos se luukku on reunassa niin voihan sitä kokeilla miltä vaikuttaa ilman massiivisempia rakenteita. Jonkun laudan se toki vaatii alle jotta saat lattialaudat kiinnitettyä.Lattialuukusta asiaa.
Teen siis lattiaa, johon kertopuusta koolauksen/rungon ja siihen 22mm lattialastulevy päälle. Tuon alle jää reilusti tilaa niin tarkoitus laittaa nurkkaan (piiilo)luukku
1) Suosituksia saranoista? Laitanko vain kaksi pientä nostohelaa joilla nostaa luukun pois vai pitäisikö laittaa jonkinlainen jousitettu "piilosarana"?
2) Kestääkö vaikka 80x60cm luukku kävelemistä jos reunat kelluu vain 50mm koolauksen päällä ja muuten tyhjää?
Edit. Lisäystä:
Eli olisi esim. 70x50cm kertopuusta tehty kehys ja sen yläpuolella 80x60cm aukko lattialevyssä, jolloin aukkoon voisi laskea 80x60cm lattialevyn luukuksi ja kertopuu jäisi kantamaan sitä reunoilta. Tuohon luukkuunhan voi ruuvata pohjaan lisätavaraa jäykistämään, mutta olisiko se silloinkin syytä tehdä niin että laittaisi luukkuun muuta lattiaa vastaavat koolaukset ja luukku jäisi niiden varaan?
Ehdottomasti kannattaa laittaa koolaukset luukun ympäri joka reunalle. Tässä vaiheessa se on vielä yksinkertainen juttu, myöhemmin korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Jos on tilaa reilusti käytössä, niin luukun koolaukset vielä niin, että se itse lattia(lastu?)levy ei kanna reunoistaan, vaan ne luukun pohjassa olevat lisäjäykisteet ottavat painon vastaan. Sitä ei tiedä miten suunnitelmat muuttuu ja siihen päälle sijoitetaan tai sen yli kuljetetaan joskus piano tai kassakaappi tai jotakin muuta enemmänkin painavaa. Kannattaa rakentaa sen verran tukeva, että ei myöhemmin harmita. Saranallinen luukku on helpompi käytössä kuin irrallinen luukku, irrallinen luukku myös herkemmin hajoaa kulmistaan ja kolhiintuu käytössä, sitäkään ei tiedä miten aktiivisesti siellä joskus sitten tulee käytyä.Tuohon luukkuunhan voi ruuvata pohjaan lisätavaraa jäykistämään, mutta olisiko se silloinkin syytä tehdä niin että laittaisi luukkuun muuta lattiaa vastaavat koolaukset ja luukku jäisi niiden varaan?
Saranasäädön lisäksi voit säätää tarvittaessa karmeja, peitelista pois, kiinnitysruuvit auki osittain ja kiiloja trimmaamaan.Kaikki ulko-ovet roikkuu lukon puolelle niin talossa kuin autotallirakennuksessakin. Saako nuo jotenkin säädettyä suoraan kun saranoissa näyttää olevan vaan tuo perus korkeudensäätö?
Joo joka tapauksessa kiinteän osaan vetelen koolaukset joka reunaan. Muutenhan se itse luukkuun tavaran lisääminen ei ole ongelma, mutta nopeasti kertyy painoa joka taas hankaloittaa käyttöä ja aiheuttaa sitä kolhimista.Ehdottomasti kannattaa laittaa koolaukset luukun ympäri joka reunalle. Tässä vaiheessa se on vielä yksinkertainen juttu, myöhemmin korjaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Jos on tilaa reilusti käytössä, niin luukun koolaukset vielä niin, että se itse lattia(lastu?)levy ei kanna reunoistaan, vaan ne luukun pohjassa olevat lisäjäykisteet ottavat painon vastaan. Sitä ei tiedä miten suunnitelmat muuttuu ja siihen päälle sijoitetaan tai sen yli kuljetetaan joskus piano tai kassakaappi tai jotakin muuta enemmänkin painavaa. Kannattaa rakentaa sen verran tukeva, että ei myöhemmin harmita. Saranallinen luukku on helpompi käytössä kuin irrallinen luukku, irrallinen luukku myös herkemmin hajoaa kulmistaan ja kolhiintuu käytössä, sitäkään ei tiedä miten aktiivisesti siellä joskus sitten tulee käytyä.
Tee ohjeen mukainen määrä vettä, levittäytyy tarpeeksi hyvin vai minkä takia laitat hieman enemmän vettä? Itsellä tuli myös ongelmakis kyseinen kynnys. Hion lopuksi timanttikupilla hieman loivemmaksi terävää kulmaa, omaan käyttöön tuli ihan hyvä. Itsellä oli suh iso kuoppa mihin tuli liikaa tavaraa kerralla ja karkasi tasaiselle ja syntyi kynnystä.Pitäisi plaanata olohuoneen betonilaatta, uivaa parkettilattiaa varten. Meinasin käyttää Cascon Spx plaanoa ja tehdä sellaisen säkki /7L vettä seoksen. Askarruttava asia on tuossa, kun tuo lattia jatkuu yhtenäisenä eteiseen ja eteinen on vaaterissa ja sen on myös nollakorko. Onko vinkkiä miten tuon plaanon saisi ”häivytettyä” ennen eteistä niin, ettei siihen jäisi häiritsevää reunaa/rantua tuota lattian asennusta ajatellen?
Jos ovat aikoinaan olleet suorassa, niin saranat lienevät ajan kuluessa taipuneet. Ei tuossa taida pahemmin säätöjä muuten ollakaan kuin taivutus takaisin päin. Biltemassa oli joskus tuota varten tehty rautakin myynnissä. Sarana irti, ruuvipenkkiin kiinni ja vasaraa.Kaikki ulko-ovet roikkuu lukon puolelle niin talossa kuin autotallirakennuksessakin. Saako nuo jotenkin säädettyä suoraan kun saranoissa näyttää olevan vaan tuo perus korkeudensäätö?
Jos tästä on kyse, niin ne saranat kannattaa ihan suosiolla uusia. Nuo maksaa alle kympin kappale ja samalla saa ne etäisyyssäädötkin saranoihin.Jos ovat aikoinaan olleet suorassa, niin saranat lienevät ajan kuluessa taipuneet. Ei tuossa taida pahemmin säätöjä muuten ollakaan kuin taivutus takaisin päin. Biltemassa oli joskus tuota varten tehty rautakin myynnissä. Sarana irti, ruuvipenkkiin kiinni ja vasaraa.
Silikonit vaan varovasti mattoveitsellä yms pois ja uudet tilalle. Tuohon on myös aineita olemassa jolla tuota silikonia saisi ilmeisesti putsattua, näistä ei kokemusta.Case suihkun lattiasaumojen silikonit. Mitäs kansa ehdottaisi tällaisille tekemään?
Oletettavasti noi silikonit voi kaapia itse pois ja laittaa uudet tilalle (ei varsinaisesti koske vesieristykseen joka on laattojen alla)? Minkälaisella työkalulla noita vanhoja silikoneja kannattaisi koittaa kaapia pois?
Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...
Ja jos homma menee isommaksi laattasaumojen osalta, niin voiko(lue: kannattaako) saumalaastia vetää vanhan päälle(kunhan putsaa/harjaa kunnolla puhtaaksi ensin), vai pitäiskö sitä kaapia sieltä pois useampi milli ennenkö voi uutta vetää päälle?
Asunto on rakennettu 2017, FWIW...
Meillä lähti hyvin, kun hetken yleispesuainevedellä liotti ja harjasi sellaisella kaupasta saatavalla saumaharjalla. Vetää vaikka kahteen kahteen kertaan, jos ekalla ei toimi.Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...
Lähtee kyllä se kaakelin "pinnoite" pois jos jollain metallilla alat hinkaa. Muuten että mitä helvetti on menny tollaseksi 7 vuodessa.Case suihkun lattiasaumojen silikonit. Mitäs kansa ehdottaisi tällaisille tekemään?
Oletettavasti noi silikonit voi kaapia itse pois ja laittaa uudet tilalle (ei varsinaisesti koske vesieristykseen joka on laattojen alla)? Minkälaisella työkalulla noita vanhoja silikoneja kannattaisi koittaa kaapia pois?
Ja entäs millä noi laattojen saumat kannattaisi puhdistaa kun niihin on päässyt pinttymään jotain shaissea/hometta/tms ja näkyy ikävän tummana?
Noi ei mitenkään kevyesti harjaamalla tuntunut irtoovan, mietin että uskaltaisko jollakin vähän jäykemmällä kapealla harjalla(muovi, messinki, tms) varovasti raaputtaa, siinä varmaan lähtee saumalaastia vähän samassa, mutta en tiedä haittaako moinen jos nyt ei "millitolkulla" pois rapsuta...
Ja jos homma menee isommaksi laattasaumojen osalta, niin voiko(lue: kannattaako) saumalaastia vetää vanhan päälle(kunhan putsaa/harjaa kunnolla puhtaaksi ensin), vai pitäiskö sitä kaapia sieltä pois useampi milli ennenkö voi uutta vetää päälle?
Asunto on rakennettu 2017, FWIW...