Kodin rempat(DIY)

Voisko johtua, että maali ei ole ollut ihan tarpeeksi sekaisin? Toinen vaihtoehto, että olisko märkään pintaa lentänyt jotain siitepölyä tms. moskaa?
 
Et oo sitten ikinä nähnyt kylppärissä kipsikattoa? Ei oo mikään harvinainen näkymä Suomessa...

Tuossa tapauksessa eroaa siinä kohtaa että levyjä ei kitata reunasta yhtenäiseks jolloin vesihöyry pääsee kipsilevyn ohi levyn väärälle puolelle. Tosin voihan sen kipsilevyn toki nauhottaa ja kitata yhtenäiseks pinnaks kauttaaltaan, mutta aika paljon tulisi ylimääräistä työtä. Kyllähän joku vaneri hyvä ratkaisu tuohon tilanteeseen olisi.

Toinen vaihtoehto on että tekisi kylpyhuoneen alaslaskun spu levyllä jonka päälle sit normaalit koolaukset. Sit vaan maalaa levyn ja koolaukset kauttaaltaan mustaks ja sit vaan rimat paikoilleen.
 
Laittaa erikoiskovaa kipsilevyä kylppäriin, jos haluaa kipsilevyllä tehdä. Se luonnollisesti vesieristetään ja levyn takana on höyrynsulku ja ilmarako. Ei tuossa nähdäkseni sen ihmeempää ongelmaa pitäisi syntyä.
 
Laittaa erikoiskovaa kipsilevyä kylppäriin, jos haluaa kipsilevyllä tehdä. Se luonnollisesti vesieristetään ja levyn takana on höyrynsulku ja ilmarako. Ei tuossa nähdäkseni sen ihmeempää ongelmaa pitäisi syntyä.
No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
 
No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
Ehkä luin huonosti, jos oli katosta kyse. Joo kattoa ei vesieristetä.

Jos seinään laittaa kipsilevyä ja sen takana on höyrysulku, niin seinän välin tuuletus pitää hoitaa niin, että se tuulettuu seinän ja katon kautta toiseen tilaan. Ei jää siis ns. pussiin ja on luonnollinen reitti tuuletuksella.
 
Voisko johtua, että maali ei ole ollut ihan tarpeeksi sekaisin? Toinen vaihtoehto, että olisko märkään pintaa lentänyt jotain siitepölyä tms. moskaa?
Tähän en usko. Itsellä on ollut tapana pitää kunnon sekoitustuokio kun purkki avataan. Tosin itse työn aikana sekoittelen harvakseltaan. Mutta teen melko lyhyitä maalauskertoja, noin 1-1.5 tunnin mittaisia.

Varteenotettavimmat selitykset ovat mielestäni jonkinlainen kemiallinen kontaminaatio (puupinnassa vanhaa kuivunutta homepesuainetta tjsp), aurinko tai muunlainen liian nopea kuivuminen (kova tuuli?). Yhdistettynä ehkä liian paksuun sivelyyn.

Tosin aurinko kuulostaa oudolta, koska lopettelen viimeistään klo 13 ja aurinko alkaa osua pintaan vasta joskus klo 15. Ja sekin pikkuhiljaa ensin verhouksen alareunaan, missä ei ole korostetusti noita jälkiä. Toisaalta sitten se porottaakin täyttä häkää seinään auringonlaskuun asti.

Hmm, voisiko porotuksen kohteena oleva terassipinta heijastaa lämpöä seinään silloin, kun itse seinä on vielä varjossa?

Tässä on hieman isompiakin koloja kuin arvioimani 0.5-1 mm. Ja näemmä vähän paksummin vedetty kuin muualla keskimäärin.

Edit: Tikkurilan Maalilinja sanoi, että liian paksu maalikerros, liian kuuma pinta ja kova tuuli aiheuttavat. Tosin kuvaa eivät nähneet, mutta kaiketi ymmärsivät, mitä tarkoitin. Kuulemma 2-3 tuntia riittää maalauksen lopettamisen ja auringonpaisteen osumisen väliin, mutta tietenkin mielellään enemmän.

1720503266705.png
 
Viimeksi muokattu:
No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
Mikä tuossa 9mm havu vanerissa olisi ongelma, jos se vielä käsitellään tuolla lujamaalilla? Kyseessä on -2kerroksinen talo, jossa kylpyhuoneen yläpuolella on huonelämmintä tilaa. Lisäksi tuo nykyisen alaslasku pääsee tuulettumaa viereiseen khh:n. Eihän tuo yläpinta eroa mitenkään tuosta muusta käsittelemättömästä puutavarasta 2x2 yms.
Olisi nimittäin mukava naulata nuo rimat suoraan vaneriin.
 
No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
Mites meinasit ne rimat kiinnittää noihin tarjottuihin levyvaihtoehtoihin? Käsittelemätöntä havuvaneria käytetään ihan yleisesti tuulensuojalevynä kun tarvitaan parempaa jäykistystä. Jos tuo kestää verhoilun alla ulkoseinässä käsittelemättä, niin eiköhän se kestä kylppärin katossa maalattuna jos tuuletus on vaan kunnossa. Ja rimat saa tosissaan viimeistelynaulaimella näppärästi vanerilevyyn kiinni.
 
Mikä tuossa 9mm havu vanerissa olisi ongelma, jos se vielä käsitellään tuolla lujamaalilla? Kyseessä on -2kerroksinen talo, jossa kylpyhuoneen yläpuolella on huonelämmintä tilaa. Lisäksi tuo nykyisen alaslasku pääsee tuulettumaa viereiseen khh:n. Eihän tuo yläpinta eroa mitenkään tuosta muusta käsittelemättömästä puutavarasta 2x2 yms.
Olisi nimittäin mukava naulata nuo rimat suoraan vaneriin.
Vaneri elää aina jonkin verran kosteudesta, mitä kipsi ei tee. En ole koskaan nähnyt vanerista tehtyä kattoa tuollaisissa tiloissa.
Jos sulla nyt on valmiina tuota levyä, niin voihan sen noinkin tehdä, mutta jos kaupan kautta menet joka tapauksessa niin sitten kipsilevy.
Rimat naulataan levyn läpi niihin samoihin koolauksiin, mihin kipsikin ruuvataan. Se kipsilevykin pitää sitten osata ruuvata oikein sinne kattoon, jotta pysyy.
Suoraan johonkin 9mm havuun naulattuna voisin lyödä vetoa, että rimat lähtee ajan kanssa nitkumaan irti.
Siellä katossa kyllä menee pahimmassa tapauksessa ihan tavallinenkin kipsilevy, mutta laittaisin kosteudenkestävää.
 
Kannattaako sijoittaa 350 euroa Makita viimeistelynaulaimeen, vai onko markkinoilla jotain halvempia laadukkaita malleja ihan vaan listojen kiinnittelyyn? Naulaisin ite, mutta koordinaatio sitä tasoa, että on todennäköisempää osua naapurin 100 metrin päässä olevaan autoon kuin siihen naulan päähän. Ja helpottaishan se elämää pitkässäkin juoksussa.

Sähköinen laite haussa, ei paineilmalla toimiva.
Vaikken yleensä Ryobin vehkeitä pidä oikeen minään niin Ryobin akkuviimeistelynaulain on vaikuttanut hyvältä vempeleeltä mitä sillä naulaillut. Ite en ole Ryobin akkuja ees hommannu vaan adapterilla käyttäny Makita akuilla sen mitä pari konetta on Ryobia hyllyyn päätyny. Ryobin R18GN18-0 saa Amazonista ~225e kotiin kannettuna.
 
Tähän en usko. Itsellä on ollut tapana pitää kunnon sekoitustuokio kun purkki avataan. Tosin itse työn aikana sekoittelen harvakseltaan. Mutta teen melko lyhyitä maalauskertoja, noin 1-1.5 tunnin mittaisia.

Varteenotettavimmat selitykset ovat mielestäni jonkinlainen kemiallinen kontaminaatio (puupinnassa vanhaa kuivunutta homepesuainetta tjsp), aurinko tai muunlainen liian nopea kuivuminen (kova tuuli?). Yhdistettynä ehkä liian paksuun sivelyyn.

Tosin aurinko kuulostaa oudolta, koska lopettelen viimeistään klo 13 ja aurinko alkaa osua pintaan vasta joskus klo 15. Ja sekin pikkuhiljaa ensin verhouksen alareunaan, missä ei ole korostetusti noita jälkiä. Toisaalta sitten se porottaakin täyttä häkää seinään auringonlaskuun asti.

Hmm, voisiko porotuksen kohteena oleva terassipinta heijastaa lämpöä seinään silloin, kun itse seinä on vielä varjossa?

Tässä on hieman isompiakin koloja kuin arvioimani 0.5-1 mm. Ja näemmä vähän paksummin vedetty kuin muualla keskimäärin.

Edit: Tikkurilan Maalilinja sanoi, että liian paksu maalikerros, liian kuuma pinta ja kova tuuli aiheuttavat. Tosin kuvaa eivät nähneet, mutta kaiketi ymmärsivät, mitä tarkoitin. Kuulemma 2-3 tuntia riittää maalauksen lopettamisen ja auringonpaisteen osumisen väliin, mutta tietenkin mielellään enemmän.

1720503266705.png
Jotenkinhan tuohon on kuplaa muodostunut. Joko sivelytekniikka/sivellin on tuottanut ilmaa maalin alle ja siitä kuplat tai sitten tosiaan lämmenyt ja "kiehunut". Itsellä ei ole kokemusta vesipohjaisista miten käyttäytyvät. Joskus pensselissä/asiassa ollut "vaahto" on tuottanut huonoa jälkeä, jos epähuomiossa sitä on yrittänyt pintaan sutia.
 
Vaneri elää aina jonkin verran kosteudesta, mitä kipsi ei tee. En ole koskaan nähnyt vanerista tehtyä kattoa tuollaisissa tiloissa.
Jos sulla nyt on valmiina tuota levyä, niin voihan sen noinkin tehdä, mutta jos kaupan kautta menet joka tapauksessa niin sitten kipsilevy.
Rimat naulataan levyn läpi niihin samoihin koolauksiin, mihin kipsikin ruuvataan. Se kipsilevykin pitää sitten osata ruuvata oikein sinne kattoon, jotta pysyy.
Suoraan johonkin 9mm havuun naulattuna voisin lyödä vetoa, että rimat lähtee ajan kanssa nitkumaan irti.
Siellä katossa kyllä menee pahimmassa tapauksessa ihan tavallinenkin kipsilevy, mutta laittaisin kosteudenkestävää.
Tuota elämistä ei tullut ajateltua. Rimat tulee kertopuusta, joka ei elä niin sekin voi aiheuttaa tuon vanerin kanssa ongelmia. Kai se on pakko vaan laittaa kättä taskuun ja laitettava märkätilakipsi.
 
Tuota elämistä ei tullut ajateltua. Rimat tulee kertopuusta, joka ei elä niin sekin voi aiheuttaa tuon vanerin kanssa ongelmia. Kai se on pakko vaan laittaa kättä taskuun ja laitettava märkätilakipsi.

Miks sinne pitää edes laittaa joku levy alle? Maalaa vaan koolauksen ja taustan mustaks ja naulaa normaaleihin koolauksiin kiinni.
 
Jotenkinhan tuohon on kuplaa muodostunut. Joko sivelytekniikka/sivellin on tuottanut ilmaa maalin alle ja siitä kuplat tai sitten tosiaan lämmenyt ja "kiehunut". Itsellä ei ole kokemusta vesipohjaisista miten käyttäytyvät. Joskus pensselissä/asiassa ollut "vaahto" on tuottanut huonoa jälkeä, jos epähuomiossa sitä on yrittänyt pintaan sutia.
Pensseli voi olla kyllä syy. Olen pitänyt kätevänä tapana säilöä märkää pensseliä tiiviiksi teipatun pakastepussin sisällä, jotta maalauskertojen välillä pensseliä ei tarvitse pestä. Silmämääräisesti pensseli on pysynyt hyvänä, ei ole muodostunut paakkuja harjaksiin. Ehkä aloittaminen pestyllä pensselillä olisi kuitenkin parempi tapa. Pitää kokeilla.
 
En löydä googlesta, mutta tekemässä talliin räystästä ja pitäisi jatkaa kattotuolia vajaa metri (leikattu lyhkäsemmäksi joskus muinoin). Monellako ruuvilla pitää kiinnittää liitokset? Onko väliä onko ruuvit 5 vai 6mm paksuja?

1720623896415.png

Olisko tällänen riittävä vai paukutetaanko enemmän?

Ajattelin vetää näillä: https://www.k-rauta.fi/tuote/yleisruuvi-prof-uppokanta-c4-eta-t25-5x90-100kpl/6438313590934
Tuohon nykyisten ryhmien väliin löisin vielä lisää sinne tänne. Ja nimenomaan löisin, eli tekisin nauloilla. Ruuvit on vähän liian kovia, rakenteet kuitenkin vähän elää ja notkuu, jolloin saattavat sitten katkeilla.
 
Tuohon nykyisten ryhmien väliin löisin vielä lisää sinne tänne. Ja nimenomaan löisin, eli tekisin nauloilla. Ruuvit on vähän liian kovia, rakenteet kuitenkin vähän elää ja notkuu, jolloin saattavat sitten katkeilla.
Juu ilmanmuuta nauloilla, itse kasasin venekatoksen 2*4sista ruuveilla, nyt myöhemmin hakannut naulat joka ruuvin viereen, kun alkoivat poksumaan poikki, ja koko katos heilumaan.
Oli wurthin 6mm ruuveja, eli pitäisi olla ihan laadukkaita.

Ruuveilla vaan väliaikaiset kötöstykset.
 
Mikähän olis helpointa tässä vaiheessa kun pitäisi saada asennettua kyllästetty 48*123 suoraan ruuvipaalujen varaan jotka ovat vinossa, eri korossa ja ei täysin linjassa toisiinsa nähden?
 
Mikähän olis helpointa tässä vaiheessa kun pitäisi saada asennettua kyllästetty 48*123 suoraan ruuvipaalujen varaan jotka ovat vinossa, eri korossa ja ei täysin linjassa toisiinsa nähden?
Siinä ruuvipaalun kiinnikkeessähän on muutaman sentin toleranssi, kunhan reikä on oikeassa suunnassa. Aikoinaan kun tein 16 paikkaisen autokatoksen noiden nenään niin jälkikäteen voi pitää pienenä ihmeenä kun sain rakennuksen ihan luotisuoraan, keinona oli jokaisen paalun katkaisu oikeaan korkoon, uuden reiän poraaminen säädettävään suuntaan nähden poikittain -> jolloin se kiinnikkeen säätövara riitti.

Riippuen mitä noiden varaan nyt olet tekemässäkin niin isompia toleranssia vaatiessa -> ruuvipaalun katkaisu mahdollisimman alhaalta koska toivottavasti kairaaminen nyt on sentäs aloitettu oikeasta paikasta ja ellei sittenkään säätövara riitä niin isompaa lappua hitsaamaan tolpan nenään.
 
listoitus.jpg


Tässä on joku elementeistä rakennettu keskeneräinen mökki myynnissä. Miksiköhän tuossa on ikkunoiden ympärystät ja alaosat jo listoitettu, vaikka lattia ilmiselvästi tekemättä vielä?

edit: ja tähän ei varmaan mitään vesikiertoista lattialämmitystä enää saa järkevästi asennettua?
 
Viimeksi muokattu:
IMG_0053.jpeg
Ajatuksissa viimein purkaa tämä seinä. Hätäisesti räpsäisty kuva. Kyseessä siis mitä todennäköisimmin kevyt, ei kantava seinä. Varmistan vielä asian taloyhtiöltä/isännöitsijältä. Todennäköisesti en itse tee ainakaan kokonaan, ihan jo tuon valokatkaisimen takia - sähkömies tarvitaan.

Eniten jännittää seinän jättämien aukkojen paikkaus katossa ja lattiassa. Miten paikkaisitte? Lattiassa parketti ja katossa panelointi. Eli seinän poiston jälkeen lattiaan jää varmaankin betoni näkyviin ja kattoon ehkä paneloinnin alla oleva materiaali?
 
Juu ilmanmuuta nauloilla, itse kasasin venekatoksen 2*4sista ruuveilla, nyt myöhemmin hakannut naulat joka ruuvin viereen, kun alkoivat poksumaan poikki, ja koko katos heilumaan.
Oli wurthin 6mm ruuveja, eli pitäisi olla ihan laadukkaita.

Ruuveilla vaan väliaikaiset kötöstykset.
Mutta oliko ruuvit oikeaa tavaraa eli C4 ETA hyväksyttyjä että kestävät olosuhteet ja ovat nimenomaan kantaviin rakenteisiin? Jos perus wurthin yleisruuvia niin eivät kestä vääntyilyä ja ruostuvat varmasti.
 
Mutta oliko ruuvit oikeaa tavaraa eli C4 ETA hyväksyttyjä että kestävät olosuhteet ja ovat nimenomaan kantaviin rakenteisiin? Jos perus wurthin yleisruuvia niin eivät kestä vääntyilyä ja ruostuvat varmasti.

Korroosioluokat (C1-CX) eivät oikeastaan ole minkäänlaisia mittareita ruuvin korroosionkestävyydelle, kun tuo standardi ei määritä kauanko ruuvin pitää kyseisissä olosuhteissa kestää tai mistä materiaalista tai millä pinnoitteella ruuvi on. Sinkityt tai maalatut toimivat niin kauan kun pinnoite on ehjä.

Lisäksi ETA hyväksyntä ei tarkoita ruuville välttämättä yhtään mitään, kun ETA itsessään myönnetään ruuvin suorituskykyarvojen perusteella. Voi olla hyvä ja huono ruuvi ja molemmilla on ETA.

Ja tosiaan wurth ei ole mikään tae laadukkaista ruuveista, he kun käytännössä hankkivat tavaransa sieltä mistä halvimmalla saavat.
 
Eniten jännittää seinän jättämien aukkojen paikkaus katossa ja lattiassa. Miten paikkaisitte? Lattiassa parketti ja katossa panelointi. Eli seinän poiston jälkeen lattiaan jää varmaankin betoni näkyviin ja kattoon ehkä paneloinnin alla oleva materiaali?
Meillä justiinsa purettiin yksi väliseinä. Kattoon jäi rumat jäljet, ei olla vieläkään keksitty miten noita paikkailtaisiin. Nyt on vaan nopeasti massaa siinä päällä, että pysyy kasassa:

Screenshot 2024-07-11 at 17.44.23.png


Ärsyttävästi reikiä on vielä useamman eri kattolevyn kohdalla, joten ei onnistu vaan helposti pari levyä vaihtamalla. Eikä tuolta keskeltä se helppoa olisi muutenkaan, kun ympärillä on upotettuja lamppuja ja tuloilmaventtiili.

Lattiassa oli onneksi hieman yllättäen ihan parketti myös väliseinän alla, joten taisi olla jälkikäteen rakennettu koko seinä.

MUTTA! Se isoin juttu. Suojaa purkualue niin perhanan hyvin. Se kipsipölyn määrä, joka jo varovasti purettaessa taloon leijui oli ihan mieletön. Sitä löytyy yhä eri pinnoilta, vaikka miten putsattiin tarkkaan kaikki paikat. Huonekaluja ei ollut edes huoneissa vielä purun aikaan, joten pahimmilta "ongelmilta" välityttiin. Lisäksi kannattaa tietysti katsoa, ettei ilmanvaihto nappaa sitä mukaansa putkistoihin.
 
Mutta oliko ruuvit oikeaa tavaraa eli C4 ETA hyväksyttyjä että kestävät olosuhteet ja ovat nimenomaan kantaviin rakenteisiin? Jos perus wurthin yleisruuvia niin eivät kestä vääntyilyä ja ruostuvat varmasti.
No eipä tullut luokkia katsottua, ruosteessa noi ei olleet. Kyllä se naula kantavissa rakenteissa on vaan edelleen paras.
 
Meillä justiinsa purettiin yksi väliseinä. Kattoon jäi rumat jäljet, ei olla vieläkään keksitty miten noita paikkailtaisiin. Nyt on vaan nopeasti massaa siinä päällä, että pysyy kasassa:

Screenshot 2024-07-11 at 17.44.23.png
Tämä menee vähän näsäviisastelun puolelle, mutta mitä tarkoitat "pysyy kasassa"? Nyt minusta näyttää siltä, että suurin ongelma asiassa on nuo sutatut massat 2-3x isommalle aluelle kuin olisi tarvittu.

e: Pistäisin reiät tasaiseksi ja maalia kattoon tai mieluiten katto vaihtoon. Tähän mielipiteeseen varmaan vaikuttaa se, että en ole koskaan ollut noiden tummien laminaattilattiaa muistuttavien puukuvioisten levyjen ystävä.
 
Tämä menee vähän näsäviisastelun puolelle, mutta mitä tarkoitat "pysyy kasassa"? Nyt minusta näyttää siltä, että suurin ongelma asiassa on nuo sutatut massat 2-3x isommalle aluelle kuin olisi tarvittu.
Ihan asianmukaista näsäviisastelua, hyväksyn : ) Seinän purun jälkeen kattoon jäi sellaiset reiät, että näytti kuin siitä läpi olisi vedetty 10 cm kokoinen kivi. Sellainen läpimenokraateri, mutta alapuolelta katsottuna. Vaikea kuvailla. Vähän näytti siltä, että jos ei pian jotenkin liimailla niitä paloja paremmin sinne kattoon, niin tippuvat alas. Varmasti olisi siistimmäksi saanut vaikka jollain liimalla ja huolellisella käsityöllä, mutta tuo oli tuollainen "tehdään nopeasti ja mietitään myöhemmin, niin päästään siirtymään seuraavaan hommaan" -ratkaisu.
e: Pistäisin reiät tasaiseksi ja maalia kattoon tai mieluiten katto vaihtoon. Tähän mielipiteeseen varmaan vaikuttaa se, että en ole koskaan ollut noiden tummien laminaattilattiaa muistuttavien puukuvioisten levyjen ystävä.
Koko katon vaihtoa minäkin suosisin ja varmaan aikanaan tähän ryhdytään. Nyt mietittiin, että tehdään joku leikkaa-ja-liimaa tyyppinen kaistale tuonne kattoon peittämään jäljet. Vähän ajatuksella "jos et voi piilottaa, korosta". Ei se omaan silmään nykyiselläkään osu, mutta ärsyttäähän tuollaiset jäljet aina kun muistaa vilkaista.
 
Mikäs hyvä hengittävä aluskate hinta/laatu...yhteen vanhaan pihavajaan pitäisi uusia katto ja ennen muinoin olen ostanut puolasta ennen koronaa 30e/rulla 150gr/m2, mutta eivät enää toimita suomeen.
Nyt täällä tyvek yms 150-300e joka aivan kiskurihintaa...eikä tuo kohde nyt kyllä ihan vajakaan ole jotain 500-700m2 yhteensä menee muutamat rullat.

Tuolta otin aikoinaan ja kysyin niin enää ei suomeen toimita: Unterdeckbahnen : FOLNET : Dampfbremsen Klebebänder Zubehör Dachtritte
 
Mitähän tuon ulkoseinän pystylaudoituksen poikkipalkin kanssa tekisi. Rimoista 2cm pois ja tiivistemassaa saumaan, tai 5cm rimoista pois ja pelti laudoituksen alareunan/palkin päälle? Vaakapalkissa on pelti ja kallistus.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_0053.jpeg
Ajatuksissa viimein purkaa tämä seinä. Hätäisesti räpsäisty kuva. Kyseessä siis mitä todennäköisimmin kevyt, ei kantava seinä. Varmistan vielä asian taloyhtiöltä/isännöitsijältä. Todennäköisesti en itse tee ainakaan kokonaan, ihan jo tuon valokatkaisimen takia - sähkömies tarvitaan.

Eniten jännittää seinän jättämien aukkojen paikkaus katossa ja lattiassa. Miten paikkaisitte? Lattiassa parketti ja katossa panelointi. Eli seinän poiston jälkeen lattiaan jää varmaankin betoni näkyviin ja kattoon ehkä paneloinnin alla oleva materiaali?
Meillä oli aika lailla samantapainen seinä, joka poistettiin. Lattia oltiin muutenkin uusimassa, joten se meni siinä samassa. Kattoon jääneen aukon peitin tarpeeksi leveällä smyygilaudalla, johon upotin samalla muutaman ledispotin.
 
MUTTA! Se isoin juttu. Suojaa purkualue niin perhanan hyvin. Se kipsipölyn määrä, joka jo varovasti purettaessa taloon leijui oli ihan mieletön. Sitä löytyy yhä eri pinnoilta, vaikka miten putsattiin tarkkaan kaikki paikat. Huonekaluja ei ollut edes huoneissa vielä purun aikaan, joten pahimmilta "ongelmilta" välityttiin. Lisäksi kannattaa tietysti katsoa, ettei ilmanvaihto nappaa sitä mukaansa putkistoihin.
Kiitos vinkistä! Täytyy huonekalut suojata jollain peitteellä, kun en niitä varmaan saa mihinkään pois vietyä.

Meillä oli aika lailla samantapainen seinä, joka poistettiin. Lattia oltiin muutenkin uusimassa, joten se meni siinä samassa. Kattoon jääneen aukon peitin tarpeeksi leveällä smyygilaudalla, johon upotin samalla muutaman ledispotin.
Nyt kun asiaa mietin enemmän, niin luultavasti laitan uuden lattian nykyisen päälle. Samalla on helppo peittää lattiaan jäävä aukko. Kattoon ajattelinkin juuri jotain tuollaista smyygi- tms. lautaa.
 
Meillä oli aika lailla samantapainen seinä, joka poistettiin. Lattia oltiin muutenkin uusimassa, joten se meni siinä samassa. Kattoon jääneen aukon peitin tarpeeksi leveällä smyygilaudalla, johon upotin samalla muutaman ledispotin.
Tuohan on fiksu idea. Millä vedit kiinni kattoon?
 
Tähän en usko. Itsellä on ollut tapana pitää kunnon sekoitustuokio kun purkki avataan. Tosin itse työn aikana sekoittelen harvakseltaan. Mutta teen melko lyhyitä maalauskertoja, noin 1-1.5 tunnin mittaisia.

Varteenotettavimmat selitykset ovat mielestäni jonkinlainen kemiallinen kontaminaatio (puupinnassa vanhaa kuivunutta homepesuainetta tjsp), aurinko tai muunlainen liian nopea kuivuminen (kova tuuli?). Yhdistettynä ehkä liian paksuun sivelyyn.

Tosin aurinko kuulostaa oudolta, koska lopettelen viimeistään klo 13 ja aurinko alkaa osua pintaan vasta joskus klo 15. Ja sekin pikkuhiljaa ensin verhouksen alareunaan, missä ei ole korostetusti noita jälkiä. Toisaalta sitten se porottaakin täyttä häkää seinään auringonlaskuun asti.

Hmm, voisiko porotuksen kohteena oleva terassipinta heijastaa lämpöä seinään silloin, kun itse seinä on vielä varjossa?

Tässä on hieman isompiakin koloja kuin arvioimani 0.5-1 mm. Ja näemmä vähän paksummin vedetty kuin muualla keskimäärin.

Edit: Tikkurilan Maalilinja sanoi, että liian paksu maalikerros, liian kuuma pinta ja kova tuuli aiheuttavat. Tosin kuvaa eivät nähneet, mutta kaiketi ymmärsivät, mitä tarkoitin. Kuulemma 2-3 tuntia riittää maalauksen lopettamisen ja auringonpaisteen osumisen väliin, mutta tietenkin mielellään enemmän.

1720503266705.png

Omaan silmään näyttää siltä, että liian paksu kerros, eikä ole tarpeeksi levitetty. Eihän tuosta nyt mitään haittaa ole ja metrin päästä noita ei enää edes näe.
 
Kiitos vinkistä! Täytyy huonekalut suojata jollain peitteellä, kun en niitä varmaan saa mihinkään pois vietyä.


Nyt kun asiaa mietin enemmän, niin luultavasti laitan uuden lattian nykyisen päälle. Samalla on helppo peittää lattiaan jäävä aukko. Kattoon ajattelinkin juuri jotain tuollaista smyygi- tms. lautaa.

Kuulostaa että menee ojasta allikkoon. Jos veät uuden lattian päälle niin luultavasti mikään ovi koko talossa ei mahdu aukeamaan vaan joudut nostamaan joka ovea. Puhumattakaan siitä että saisi mattoa mahtumaan oven alle... Lisäksi saattaa tulla muita odottamattomia ongelmia kuten lattian joustaminen tai natiseminen jalan alla. Suosittelen kyllä että purat vaan kiltisti vanhan lattian pois ja vasta sitten laitat sen uuden.
 
  • Tykkää
Reactions: jjs
Ei nyt ihan DIY remontti parketin osalta, mutta onko teidän mielestä kyseiset naarmut sellaisia, joita hioja & lakkaaja ei huomaisi ennen lakkausta? Kuva siis Rubio Monocoat lakkaamisen jälkeen keskeltä olohuonetta.
IMG_2024-07-15_2244.jpeg
 
Ei nyt ihan DIY remontti parketin osalta, mutta onko teidän mielestä kyseiset naarmut sellaisia, joita hioja & lakkaaja ei huomaisi ennen lakkausta? Kuva siis Rubio Monocoat lakkaamisen jälkeen keskeltä olohuonetta.
IMG_2024-07-15_2244.jpeg

Missä tuossa kuvassa pitäis olla naarmuja? En itse kyllä näe kuvassa.
 
Siinähän niitä menee, vissiin karkeasta nauhasta jäänyt. Onko tuo ainoa näkyvä kohta? Vaikeampi niitä on nähdä ilman lakkaa.
 
Missä tuossa kuvassa pitäis olla naarmuja? En itse kyllä näe kuvassa.
Esimerkiksi keskellä menee 90° kulmassa puun syiden suuntaisesti.

Siinähän niitä menee, vissiin karkeasta nauhasta jäänyt. Onko tuo ainoa näkyvä kohta? Vaikeampi niitä on nähdä ilman lakkaa.

Keskellä keittiön & olohuoneen avointa tilaa. Ei nyt ole ainoa työn ongelma ja alla muutama kuva lisää työn näytteestä.

IMG_2024-07-15_2326.jpg
 
Ja näkyvät noissa joissa hionta on ns väärinpäin tehty eli poikittaisessa hionnassa. Pikkaisen on epäkiitollista työstää tuollainen varmasti kun joka toinen ruutu on poikittain :(

Enpä edes tiedä miten tuollainen sitten pitäisi hioa että aina menisi puun syiden mukaisesti :O

Edit: Kaippa se sitten pitäisi aina vain hienommalla ja hienommalla paperilla ajaa. Onneksi ei kuulu omaan toimenkuvaan, jätetään lattioiden hiomiset sellaiselle joka homman osaa.
 
Ja näkyvät noissa joissa hionta on ns väärinpäin tehty eli poikittaisessa hionnassa. Pikkaisen on epäkiitollista työstää tuollainen varmasti kun joka toinen ruutu on poikittain :(

Enpä edes tiedä miten tuollainen sitten pitäisi hioa että aina menisi puun syiden mukaisesti :O

Edit: Kaippa se sitten pitäisi aina vain hienommalla ja hienommalla paperilla ajaa. Onneksi ei kuulu omaan toimenkuvaan, jätetään lattioiden hiomiset sellaiselle joka homman osaa.
Ihan hyvä tuli epäkeskolla, kun kävi laput järjestyksessä läpi. Siinähän hierotaan jo vaikka miten päin.
 
Ei mosaiikkia voi oikein hioa oikean suuntaisesti. Onhan se laitteen pohjapinta-ala kuitenkin useamman tuollaisen laatan levyinen.
Tuosta pitäisi korjata nuo reiät vaikka tammen värisellä puukitillä. Ennen lakkausta.

En tiedä onko ylipäänsä tarpeeksi hiottu kun tuollaisia painaumia edelleen löytyy. Ei itseltä jäänyt yhtään vastaavaa kun 40:lla aloitin ja 120:lla lopetin. En viitsinyt niiden välissä enää kolmannella ajaa vaan tein noin pysyäkseni 15->21 päivävuokran/hiljaisuuden aikataulussa.
120:lla tai hienommalla pitäisi vedellä viimeinen hionta. Se hienoin paperi palaa myös helposti mustaksi jos vähänkään pidempään pitää samassa paikassa sen sijaan, että liikuttaisi aina.

Tässä on hyvä kombo:
Tämä on puolestaan liian herkkä tekemään tuhoa ensimmäistä kertaa käyttävälle. Sen saa esim. väliseinästä läpi turattua jos antaa huolimattomasti hanaa. Tällä edes ylipäätään tulee kyseeseen puun myötäisesti ajaminen kun ei ole pyörivä kuten yllä olevat. Painoa on myös tuhottomasti jos pitäisi kantaa kerroksiin. Mutta ehkä sitten etenee rivakammin kuin yllä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt ihan DIY remontti parketin osalta, mutta onko teidän mielestä kyseiset naarmut sellaisia, joita hioja & lakkaaja ei huomaisi ennen lakkausta? Kuva siis Rubio Monocoat lakkaamisen jälkeen keskeltä olohuonetta.
IMG_2024-07-15_2244.jpeg


Aivan karmeata jälkeä.
Meillä samanlainen parketti tuli kuin uudeksi. Ei taidettu uskoa mahdolliseksi, kun ensimmäistä kertaa nähtiin. Lähtökohta oli kuitenkin ollut aika karmea. Oli vesivahinkoa, auringon polttamia maton varjoja, saman huonekalun siirto jälkiä ja 35 vuoden kulutus. Ostettiin siis samalla poikamiehellä ollut karmeassa kunnossa ollut asunto halvalla, kun hän ei ollut koskaan edes ikkunoita pessyt.
Oli kyllä ammattilaiset asialla. Parketista tuli koko asunnon yksi kauneimmista yksityiskohdista. Tuli vielä pari vuotta parketin hiomisen jälkeen tehtyä keittiöremppa. Eihän se parketti ulottunut kuin vanhoihin kaappeihin asti ja nyt tuli erikokoiset kaapit vähän eri paikkoihin. Soitto samaan firmaan ja jatkoivat parkettia tarpeellisen määrän. Taas ihasteltiin. Jos ei varmasti tietäisi, niin luulisi samaan aikaan tehdyksi yhtenäiseksi parketiksi.
Kyllä tuossa on käynyt joku virhe.
 
Kestääköhän ikkunakitti puuverhoilun poikkipalkin saumassa? Tuo ainakin kestää öljymaalia ja on elastista, niin luulisi toimivan tuossakin?
 
Kieltämättä toi vähän vaikuttais ettei ole hiottu paljoa yhtään. Tuollainenhan se lähtötilanne yleensä on, vanha tummunut parketti.
 
Ei nyt ihan DIY remontti parketin osalta, mutta onko teidän mielestä kyseiset naarmut sellaisia, joita hioja & lakkaaja ei huomaisi ennen lakkausta? Kuva siis Rubio Monocoat lakkaamisen jälkeen keskeltä olohuonetta.
IMG_2024-07-15_2244.jpeg
Kyllähän tossa naarmut näkyy, muistaakseni työtä arvostellaan oliko 1.5m? korkeudelta katsottuna. Ehkä tossa olis vielä pitänyt hienolla paperilla hioa.
Kuvien perusteella sauvoja vaihtaa, nurkat "käsin" hioa.
Turhaanhan noita ei kannata hioa, koska puuta noissa on kohtuu vähän, toi kyllä vaikuttaisi olevan paksummista palasista tehty, mutta rajansa niilläkin.
Varsinkin vanhoissa taloissa voitu jo muutaman kerran hioa.
Tavarantarkastaja voi sitten laatia virallisemman kommentin, jos tarvetta on.
 
Mosaiikissa nimenomaan on paljon, tuskin sitä kukaan on hionut paria kertaa enempää.
Niin aika usein n. 8mm, se on sitten tapauskohtaista / tekijästä kiinni montako kertaa kestää hioa. Taloudessa koiria ja myydään useasti... vs asutaan koko ikä sukat jalassa kulkien. Vanhoissa viime vuosisadan alun taloissa voi olla jo useammankin kerran tehty.
 
Aivan karmeata jälkeä.

Meillä samanlainen parketti tuli kuin uudeksi. Ei taidettu uskoa mahdolliseksi, kun ensimmäistä kertaa nähtiin. Lähtökohta oli kuitenkin ollut aika karmea. Oli vesivahinkoa, auringon polttamia maton varjoja, saman huonekalun siirto jälkiä ja 35 vuoden kulutus. Ostettiin siis samalla poikamiehellä ollut karmeassa kunnossa ollut asunto halvalla, kun hän ei ollut koskaan edes ikkunoita pessyt.

Oli kyllä ammattilaiset asialla. Parketista tuli koko asunnon yksi kauneimmista yksityiskohdista. Tuli vielä pari vuotta parketin hiomisen jälkeen tehtyä keittiöremppa. Eihän se parketti ulottunut kuin vanhoihin kaappeihin asti ja nyt tuli erikokoiset kaapit vähän eri paikkoihin. Soitto samaan firmaan ja jatkoivat parkettia tarpeellisen määrän. Taas ihasteltiin. Jos ei varmasti tietäisi, niin luulisi samaan aikaan tehdyksi yhtenäiseksi parketiksi.

Kyllä tuossa on käynyt joku virhe.

Tämä kyseinen jälki on tosiaan ammattilaisten jäljiltä, niin saas nähdä kuinka paljon joutuu vääntämään ja kauanko menee, että saa hyvää laatua, jonka tuottamisesta ylipäätänsä alan kyseistä firmaa epäilemään.

Kyllähän tossa naarmut näkyy, muistaakseni työtä arvostellaan oliko 1.5m? korkeudelta katsottuna. Ehkä tossa olis vielä pitänyt hienolla paperilla hioa.

Juu, nämä näkee jo huoneen toiselta puolen.
 
Haluaisin saada jotenkin piilotettua/peitettyä ovikellon ulko-oven vierestä. Sen tilalle on tulossa eri kohtaan toinen ovikello, joka ei tarvitse vanhan ovikellon johtoja. Uusi laite toimii akkuvirralla. Meinasin siksi jättää vanhan paikoilleen mieluummin kuin irrotella ja paikkailla jälkiä seinästä.

Äänettömäksi vanhan saa helposti, koska on oman sulakkeensa takana. Visuaalisesti vaan näyttäisi hölmöltä, jos olisi kaksi ovikelloa vierekkäin. Ideoita?

Kuva ovikellosta:

Screenshot 2024-07-17 at 14.48.07.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 278
Viestejä
4 502 625
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom