Kodin rempat(DIY)

Kannattaako sijoittaa 350 euroa Makita viimeistelynaulaimeen, vai onko markkinoilla jotain halvempia laadukkaita malleja ihan vaan listojen kiinnittelyyn? Naulaisin ite, mutta koordinaatio sitä tasoa, että on todennäköisempää osua naapurin 100 metrin päässä olevaan autoon kuin siihen naulan päähän. Ja helpottaishan se elämää pitkässäkin juoksussa.

Sähköinen laite haussa, ei paineilmalla toimiva.
 
Kannattaako sijoittaa 350 euroa Makita viimeistelynaulaimeen, vai onko markkinoilla jotain halvempia laadukkaita malleja ihan vaan listojen kiinnittelyyn? Naulaisin ite, mutta koordinaatio sitä tasoa, että on todennäköisempää osua naapurin 100 metrin päässä olevaan autoon kuin siihen naulan päähän. Ja helpottaishan se elämää pitkässäkin juoksussa.

Sähköinen laite haussa, ei paineilmalla toimiva.

Tätä itsekin pohtinut, ei siis varsinaista vastausta kysymykseen, mutta ainakin ajatuksissa akkukäyttöisellä viimeistelynaulaimella voisi tehdä sitä sun tätä, kunhan ostaa sellaisen mööpelin josta on moneen. Toivottavasti joku asiaa tunteva vastaa, jään myös odottelemaan :)
 
Halpiksista ei ole kokemusta, mutta Makitan viimeistelynaulain on hyllyssä ja Hikokin naulainta olen käyttänyt. Makita on mukavan pieni verrattuna moneen muuhun. Iskee naulaa hyvin luotettavasti ja olen pitänyt siitä kovin. Miinuksena naulan max mitta 35mm, 38mm on aika yleinen pituus paineilmapuolella. Listojen lisäksi saunan paneeleita olen sillä kiinnittänyt.

Arvokas se kyllä on, mutta jos on ns. tottunut rahaa käsittelemään niin rahalle saa vastinetta.
 
Vaikka paineilmavehkeet oli rajattu pois, niin kehoitan kuitenkin harkitsemaan tuota Sencon pakettia. Kompura on kevyt ja todella hiljainen, naulain todella miellyttävä käyttää ja mahtuu pienempiinkin rakoihin. Viimeistelynaulainta käytetään usein aika rajatulla alueella, joten letku muodostuu harvoin ongelmaksi. Käyttö toki vaatii aavistuksen enemmän virittelyä kuin akkuvehkeillä: https://www.k-rauta.fi/tuote/viimei...SmHmu9n0qcHsioQdJhE2rTm0ge9IzTiRoCE4AQAvD_BwE
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka paineilmavehkeet oli rajattu pois, niin kehoitan kuitenkin harkitsemaan tuota Sencon pakettia. Kompura on kevyt ja todella hiljainen, naulain todella miellyttävä käyttää ja mahtuu pienempiinkin rakoihin. Viimeistelynaulainta käytetään usein aika rajatulla alueella, joten letku muodostuu harvoin ongelmaksi. Käyttö toki vaatii aavistuksen enemmän virittelyä kuin akkuvehkeillä: https://www.k-rauta.fi/tuote/viimei...SmHmu9n0qcHsioQdJhE2rTm0ge9IzTiRoCE4AQAvD_BwE
Tuo on kyllä mukavan hiljainen ja kätevä,jos on tilaa säilytellä ja on muutakin käyttöä paineilmalle niin tuota voi kyllä suositella.Lisäksi monipuolisempi naulain,naulan pituus max 50 mm
 
Vaikka paineilmavehkeet oli rajattu pois, niin kehoitan kuitenkin harkitsemaan tuota Sencon pakettia. Kompura on kevyt ja todella hiljainen, naulain todella miellyttävä käyttää ja mahtuu pienempiinkin rakoihin. Viimeistelynaulainta käytetään usein aika rajatulla alueella, joten letku muodostuu harvoin ongelmaksi. Käyttö toki vaatii aavistuksen enemmän virittelyä kuin akkuvehkeillä: https://www.k-rauta.fi/tuote/viimei...SmHmu9n0qcHsioQdJhE2rTm0ge9IzTiRoCE4AQAvD_BwE

Tämä. Ja kannattaa huomata että jos jatkossa tulee jotain muuta naulausta niin jos löytyy kompura valmiina (ja se tuottaa tarpeeksi painetta) niin esim. runkonaulaimen saa paineilmaversiona halvalla kun taas akkuverme maksaa reilusti enemmän. Ja kompuralle löytyy varmasti muutakin käyttöä.
 
Jos yhtään on enempää tilaa säilyttää kompuraa niin voin suositella tätä: Kompressori Nuair Siltek 24l 1,0kW 8 bar

Kuten Sencossa, on tässä myös todella hiljainen ääni, eli mukava käyttää samassa huoneessa sisällä kun paneloi tai listoittaa. Riittävän pitkällä ilmaletkulla kyllä pääsee hyvin pienellä laitteiden virittelyllä. Oli myös täysin riittävä kun runkonaulaimella kiinnitin ulkovaraston runkoja ja ammuin ulkoverhouspaneeleja kiinni.
 
Jos yhtään on enempää tilaa säilyttää kompuraa niin voin suositella tätä: Kompressori Nuair Siltek 24l 1,0kW 8 bar

Kuten Sencossa, on tässä myös todella hiljainen ääni, eli mukava käyttää samassa huoneessa sisällä kun paneloi tai listoittaa. Riittävän pitkällä ilmaletkulla kyllä pääsee hyvin pienellä laitteiden virittelyllä. Oli myös täysin riittävä kun runkonaulaimella kiinnitin ulkovaraston runkoja ja ammuin ulkoverhouspaneeleja kiinni.
Onko kokemusta, riittääkö käytännön ilmantuotto pulttipyssyn käyttämiseen (auton renkaiden vaihtaminen)?
 
Tuollainen sencon kompura mulla oli ja se jäi työttömäksi tasan sillä sekunnilla kun akkunaulaimen sain. Paineilmanaulaimen ainoat hyvät puolet on pieni koko ja naulan pituus, merkittäviä kumpikin. Omalla kohdalla ei riittävän merkittäviä.

Luopumisen tuskaa helpotti toki se että verstaassa oli ja on edelleen isompi kompura, jonka käyttö rajautuu nykyään oikeastaan vain satunnaiseen puhalteluun ja hakasnaulaimen käyttöön.
Renkaat vaihtuu akkupulttipyssyllä ja ilmat siirtyy renkaisiin akkukompuralla (DMP180).
 
Puutalon ulkomaalaus. Johtuuko uuden maalipinnan pienet puolipallon muotoiset "mikroruvet" liian paksusta maalikerroksesta?

Ilmeisesti jotain samankaltaista voi syntyä aunringonpaahteesta, mutta siitä tuskin on kyse. Maalaus lopetettu 1,5 tuntia ennen kuin aurinko osuu seinän alareunaan. Rupia on enemmän keskellä seinän korkeutta. Ihan ylhäälläkin on, vaikka sinne ei paista aurinko laisinkaan räystään vuoksi.

Edit: Nämä mikroruvet ovat siis koloja, eivät kuplia.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako sijoittaa 350 euroa Makita viimeistelynaulaimeen, vai onko markkinoilla jotain halvempia laadukkaita malleja ihan vaan listojen kiinnittelyyn? Naulaisin ite, mutta koordinaatio sitä tasoa, että on todennäköisempää osua naapurin 100 metrin päässä olevaan autoon kuin siihen naulan päähän. Ja helpottaishan se elämää pitkässäkin juoksussa.

Sähköinen laite haussa, ei paineilmalla toimiva.
Kannanpa mäkin tähän korteni kekoon. Muut puhuivat hiljasten kompuroitten puolesta etc - muthei, akuilla toimiva on kuitenkin pikkusen helpompi ottaa esiin vaikka yhden naulan ampumiseen. Jos nollasta lähtee, nii ehdottomasti akkukäyttösiä vaikka se pikkusen ostovaiheessa sattuukin.
Tuo Makita mistä puhut taitaa olla se minkä naulanpituus on jonkinverran rajotettu (vaikka sitten vastapainoksi onkin kyllä mukavankokonen käteen). Jos seinässä sattuu oleen esmes tuplakipsi, nii alkaa ne 35mm naulat oleen pikkusen lyhkäsiä. Se pidempiä piikkejä ampuva onkin sitten ihan älyttömästi paljon isompi ja painavampi, mut sen itse valitsisin. Valitse sä se mitä itse tarvit.
Itellä mulla on Milwaukeen akkuviimeistelynaulain, enkä pois vaihtais. Valinta kyllä tuli olemassaolevan Milwaukee-infran takia. Ryobin akkunaulainta oon myös kuullu yllättävän paljon kehuttavan, yleisesti se merkki on oikeen hyvä jonsei nyt ihan työkseen käytä (no, miksei silloinkin).
 
Mitenkäs, case jalkalistat ja betoniseinä. Mikä on fiksuin tapa kiinnittää jalkalistat betoniseinään, onko se vaan iskuporalla reikä läpi ja proppu+ruuvi, vai onko tuohon olemassa jotakin fiksuja piiloon jääviä klipsikiinnityksiä tms?
Jotakin liimaviritelmiäkin lienee tarjolla, mutta äkkiseltään kuulostaa vähän vähemmän pysyvältä ratkaisulta, vai onko tuollaiset ihan toimivia?
 
Riippuu listasta saako piilokiinnityksiä.
Itse juuri vedin kiinni valkoiset listat naulatulpalla eikä ainankaan minua haittaa (käyttää naulatulpan lyöntiin esim 50mm ph2 kärkeä niin ei mene maalit naulatulpasta).
 
Mitenkäs, case jalkalistat ja betoniseinä. Mikä on fiksuin tapa kiinnittää jalkalistat betoniseinään, onko se vaan iskuporalla reikä läpi ja proppu+ruuvi, vai onko tuohon olemassa jotakin fiksuja piiloon jääviä klipsikiinnityksiä tms?
Jotakin liimaviritelmiäkin lienee tarjolla, mutta äkkiseltään kuulostaa vähän vähemmän pysyvältä ratkaisulta, vai onko tuollaiset ihan toimivia?
Jos jaksaa näpertää, niin eräästä vanhaa kerrostaloasuntoa rempatessa tuli vastaan ratkaisu, että seinään oli porattu ja liimattu puutapit, joihin listat oli ammuttu listanauloilla. Tämä on varmasti todella työläs ratkaisu, mutta voi kyllä varmaan ihan toimiakin.
 
Jees, listoja en ole vielä siis hankkinut, mutta pitää tuotakin ruveta miettimään jossakin kohtaa tarkemmin. K-raudassa tuli pikaisesti vastaan tullaisia klipsikiinnityksiä, joka toki vaatii yhteensopivan listan, mutta mietin että onko nuo kuitenkin ihan käytännössäkin toimivia vai onko turhan rimpuloita? Ja onko noi jotakin vakioita vai löytyykö noita useita erilaisia?
Toki proppujen ja ruuvien kanssa menisi myös ihan nätisti, vaikka kannat jääkin näkyviin...

Jonkinverran noitten kanssa voisi kuvitella askartelevansa, mutta tuo puutappihomma voi olla ehkä vähän turhan ekstriimiä, kun listoitettavaa betoniseinää olisi reipas parikymmentä metriä...
 
Tuli lähes 20v sitten käytettyä noita samoja K-raudan mdf-piilokiinnikkeitä. Ei niissä sinänsä mitään vikaa ollut, jonkin verran hitaampi tehdä niillä. Mutta jos jostain syytä joutuu ottamaan listoja irti niin aika helposti hajoittaa sen mdf-listan uran.
 
Toki silikoonin veto ylipäätään on taitolaji. Jos sitä mälvätään miten sattuu ja sotketaan samalla lattia, on se tietysti hirvittävän näköistä.
Onhan se nyt hirveän näköistä tuossa paikassa oli asialla ammattilainen tai amatööri. Taikasanalla "saneerauskohde" saa tietysti paskankin kiiltämään ja on hyvä syy heittää ammattiylpeys romukoppaan. Ainoa syy käyttää jotain muuta kuin laminaatinpalaa on se, että ko. tavaraa ei ole yhtään ylimääräistä tarjolla.

Kuva on vähän pieni, mutta ilmeisesti ensimmäinen moka on tapahtunut siinä kohtaa, kun asentajaa ei ole napannut paria minuuttia muotoilla palaa vaan suoralla pätkällä oviaukosta lähtenyt vetämään?
 
Jos jaksaa näpertää, niin eräästä vanhaa kerrostaloasuntoa rempatessa tuli vastaan ratkaisu, että seinään oli porattu ja liimattu puutapit, joihin listat oli ammuttu listanauloilla. Tämä on varmasti todella työläs ratkaisu, mutta voi kyllä varmaan ihan toimiakin.
Näitä puutappeja on aikoinaan taidettu laittaa elementteihin jo valuvaiheessa. On meinaan sevverran v***umainen porata tarkka reikä neliönmuotoselle kepille:-)
 
Jees, listoja en ole vielä siis hankkinut, mutta pitää tuotakin ruveta miettimään jossakin kohtaa tarkemmin. K-raudassa tuli pikaisesti vastaan tullaisia klipsikiinnityksiä, joka toki vaatii yhteensopivan listan, mutta mietin että onko nuo kuitenkin ihan käytännössäkin toimivia vai onko turhan rimpuloita? Ja onko noi jotakin vakioita vai löytyykö noita useita erilaisia?
Toki proppujen ja ruuvien kanssa menisi myös ihan nätisti, vaikka kannat jääkin näkyviin...

Jonkinverran noitten kanssa voisi kuvitella askartelevansa, mutta tuo puutappihomma voi olla ehkä vähän turhan ekstriimiä, kun listoitettavaa betoniseinää olisi reipas parikymmentä metriä...
Eipä tuo nyt niin iso homma oo porailla 5mm reikiä listaan ja siitä läpi betoniin. Ite en käyttäis normaaleja naulatulpia kun niistä jää kaulus näkösälle; laita 5mm:n kauluksettomia roppuja ni saat ne ruuvilla syötettyä listasta läpi - ja sit vaan vääntelet ruuvit listan pinnan tasaan.
 
Kävi koira vierailulla ja jätti sarjan terveisiä parkettiin. Suurin osa naarmuista ei ole painunut puuhun, ja lähtee pois hinkkaamalla IPAlla. Tolun laminaatti-parketti yleispesuaineella ei ollut noihin mitään vaikutusta. Olisiko suositella ainetta tähän? Ei ehkä mene hallitukselta läpi jos alan pesemään lattioita IPAlla :)
 

Liitteet

  • 20240705_193739.jpg
    20240705_193739.jpg
    281 KB · Luettu: 216
Kannattaako sijoittaa 350 euroa Makita viimeistelynaulaimeen, vai onko markkinoilla jotain halvempia laadukkaita malleja ihan vaan listojen kiinnittelyyn? Naulaisin ite, mutta koordinaatio sitä tasoa, että on todennäköisempää osua naapurin 100 metrin päässä olevaan autoon kuin siihen naulan päähän. Ja helpottaishan se elämää pitkässäkin juoksussa.

Sähköinen laite haussa, ei paineilmalla toimiva.
Kerro sit mihin päädyit. Uskoisin et tuo makitan kone on ihan toimiva kapine tuohon. Varsinkin sitten jos sinulla on muitakin makitan akkuvehkeitä.

Ja omalla kokemuksella akkuvehje on huomattavasti mukavempi käsitellä listojen laittoon kuin kompuralla toimiva, molemmat on ja akkuvehkeellä teen. Ainakin ryobin hiiliharjattomalle akkukoneella menee itsestä hyvin nuo hommat.
 
Näitä puutappeja on aikoinaan taidettu laittaa elementteihin jo valuvaiheessa. On meinaan sevverran v***umainen porata tarkka reikä neliönmuotoselle kepille:)
Kohde, jossa tämä tuli minulle vastaan, oli kaiketi edellisen asukkaan tekemä toteutus. En nyt tarkalleen muista ulkonäköä, mutta ei se kyllä tehdastekoiselta siinä vaiheessa vaikuttanut. En tiennyt, että listojen kiinnitykseen on aikanaan jo elementtien tuotannossa varattu kiinnityspuita naulaamista varten.
 
Tulipa vielä mieleeni, että nykyisin kai monissa betonielementtikerrostalokohteissa listoittajat käyttävät kaksipuolista listateippiä ainakin betoniseinien kohdalla. Se ollee nopein tapa listoittaa jalkalistat urakkatyössä. Mikäli lista tarvitsee irrottaa joskus seinistä, niin epäilen, että seinästä lähtee maalia ja tasoitetta teipin mukana.

Ei varmaan ole kauhean paha ongelma, jos kiinnitystavan tietää ennen kuin lähtee irroittamaan. Vaikka jollain monitoimilaitteella ja ohuella terällä pistelee menemään. Hidastahan ja sotkuista tuo silti on ruuveihin nähden. Sorkkarauta listaan ja vääntö kyllä johtaa ikävään lopputulokseen.
 
Ei varmaan ole kauhean paha ongelma, jos kiinnitystavan tietää ennen kuin lähtee irroittamaan. Vaikka jollain monitoimilaitteella ja ohuella terällä pistelee menemään. Hidastahan ja sotkuista tuo silti on ruuveihin nähden. Sorkkarauta listaan ja vääntö kyllä johtaa ikävään lopputulokseen.
Ei varmasti ole ongelma, ainakaan sille grynderille. ;)

Tuo on sen verran tahmaista teippiä, että äkkiä taitaa monitoimikoneen terä olla tukossa. Epäilen, että listaa ei saa kovin helposti irti siististi. Maalin ja tasoitteen irtoaminen ei ole ongelma, jos samalla tekee seinien pintaremonttia, jolloin seiniä todennäköisesti muutenkin tasoitetaan. Toki voi olla muitakin syitä irrottaa jalkalistat, jolloin seinäpinnoitteen repeily voi olla visuaalinen ongelma.
 
Kerro sit mihin päädyit. Uskoisin et tuo makitan kone on ihan toimiva kapine tuohon. Varsinkin sitten jos sinulla on muitakin makitan akkuvehkeitä.

Ja omalla kokemuksella akkuvehje on huomattavasti mukavempi käsitellä listojen laittoon kuin kompuralla toimiva, molemmat on ja akkuvehkeellä teen. Ainakin ryobin hiiliharjattomalle akkukoneella menee itsestä hyvin nuo hommat.
Mulla on Ryobin akkunaulain, hyvin toiminut listan laitossa näin omakotitarpeeseen. Jos akut löytyy valmiina niin sai johonkin parin sadan hintaan, Makita eri hintaluokassa kuitenkin...
 
Millä pätkä pois vanhasta patterin putkesta?
Tulee siis lattivalun läpi ja katkaistu lattiapinnan tasoon kun putket uusittu, mutta nyt lattian pintamateriaalia vaihtaessani voisin pätkäistä nuo valun tasoon niin ei tule uuden lattian läpi :whistling:

Tuntuu tuollaiseen paksuseinäiseen rautaputkeen multitool olevan vähän heppoinen, mutta saisi helposti tasoon. Montakohan terää muutamassa putkessa kuluu :nb:
Ei niin huvittaisi sisällä rälläköidäkään, mutta kannattaako se ottaa suosiolla käyttöön heti vai jurnuutella multitoolilla?
 
Millä pätkä pois vanhasta patterin putkesta?
Tulee siis lattivalun läpi ja katkaistu lattiapinnan tasoon kun putket uusittu, mutta nyt lattian pintamateriaalia vaihtaessani voisin pätkäistä nuo valun tasoon niin ei tule uuden lattian läpi :whistling:

Tuntuu tuollaiseen paksuseinäiseen rautaputkeen multitool olevan vähän heppoinen, mutta saisi helposti tasoon. Montakohan terää muutamassa putkessa kuluu :nb:
Ei niin huvittaisi sisällä rälläköidäkään, mutta kannattaako se ottaa suosiolla käyttöön heti vai jurnuutella multitoolilla?

Puukkosaha/rälläkkä timanttilaikalla.
 
Millä pätkä pois vanhasta patterin putkesta?
Tulee siis lattivalun läpi ja katkaistu lattiapinnan tasoon kun putket uusittu, mutta nyt lattian pintamateriaalia vaihtaessani voisin pätkäistä nuo valun tasoon niin ei tule uuden lattian läpi :whistling:

Tuntuu tuollaiseen paksuseinäiseen rautaputkeen multitool olevan vähän heppoinen, mutta saisi helposti tasoon. Montakohan terää muutamassa putkessa kuluu :nb:
Ei niin huvittaisi sisällä rälläköidäkään, mutta kannattaako se ottaa suosiolla käyttöön heti vai jurnuutella multitoolilla?
Osta kunnon terä, joka on tarkoitettu ko. materiaalille, niin multitoolilla sujuu.
 
Millä pätkä pois vanhasta patterin putkesta?
Tulee siis lattivalun läpi ja katkaistu lattiapinnan tasoon kun putket uusittu, mutta nyt lattian pintamateriaalia vaihtaessani voisin pätkäistä nuo valun tasoon niin ei tule uuden lattian läpi :whistling:

Tuntuu tuollaiseen paksuseinäiseen rautaputkeen multitool olevan vähän heppoinen, mutta saisi helposti tasoon. Montakohan terää muutamassa putkessa kuluu :nb:
Ei niin huvittaisi sisällä rälläköidäkään, mutta kannattaako se ottaa suosiolla käyttöön heti vai jurnuutella multitoolilla?

Puukkosahalla nuo putkimiehetkin ne katkoo. Vaatii kyl kunnon terän jos on paksuu materiaalia.
 
Millä pätkä pois vanhasta patterin putkesta?
Tulee siis lattivalun läpi ja katkaistu lattiapinnan tasoon kun putket uusittu, mutta nyt lattian pintamateriaalia vaihtaessani voisin pätkäistä nuo valun tasoon niin ei tule uuden lattian läpi :whistling:

Tuntuu tuollaiseen paksuseinäiseen rautaputkeen multitool olevan vähän heppoinen, mutta saisi helposti tasoon. Montakohan terää muutamassa putkessa kuluu :nb:
Ei niin huvittaisi sisällä rälläköidäkään, mutta kannattaako se ottaa suosiolla käyttöön heti vai jurnuutella multitoolilla?

Puukkosahalla menee. perus (hyvä) metalliterä riittää. painaa terän lattiaa vasten taivuttaen niin menee ihan lattiantasoon. ja jos siellä sattuisi olemaan kierre osa lattiassa ja putki liikkuu niin voihan sen kiertää irti. ja jos on sopiva poraterä uhrattavaksi niin voihan sen porata matalemmaksi.
 
Puukkosahalla menee. perus (hyvä) metalliterä riittää. painaa terän lattiaa vasten taivuttaen niin menee ihan lattiantasoon. ja jos siellä sattuisi olemaan kierre osa lattiassa ja putki liikkuu niin voihan sen kiertää irti. ja jos on sopiva poraterä uhrattavaksi niin voihan sen porata matalemmaksi.
Puukkosahaa ei ole arsenaalissa ja kesällä lainaajat karkuteillä, mutta rälläkkä löytyy niin ehkä sitten sillä. Ja pitääpä kokeilla tuota pyörittämistä.


Osta kunnon terä, joka on tarkoitettu ko. materiaalille, niin multitoolilla sujuu.
Mikä on kunnon terä, linkkiä esimerkkiin? Itselläni on jotain geneerisiä boscheja (wood+metal, bi-metal long life jne. mainospuheet) ja tuntuvat purevan metalliin ekat millit ja siihen jää. Voi olla että käytän aivan väärillä nopeuksilla jne. ja tuhoan terän sen takia...
 
Puukkosahaa ei ole arsenaalissa ja kesällä lainaajat karkuteillä, mutta rälläkkä löytyy niin ehkä sitten sillä. Ja pitääpä kokeilla tuota pyörittämistä.



Mikä on kunnon terä, linkkiä esimerkkiin? Itselläni on jotain geneerisiä boscheja (wood+metal, bi-metal long life jne. mainospuheet) ja tuntuvat purevan metalliin ekat millit ja siihen jää. Voi olla että käytän aivan väärillä nopeuksilla jne. ja tuhoan terän sen takia...

Milwaukee perusteriä käyttänyt, kestää minkä kestää, ja vaikeisiin kohteisiin karbiditeriä. kalliita mutta ainoa kunnon vaihtoehto

 
Ei irronnut kiertämällä ainakaan minun voimillani/pihdeilläni, mutta rälläköin ne pois. Nyt sitten tulityön valvontaa ja kämpän tuuletusta ettei haise pajalta kämppä loputtomiin...

Milwaukee perusteriä käyttänyt, kestää minkä kestää, ja vaikeisiin kohteisiin karbiditeriä. kalliita mutta ainoa kunnon vaihtoehto

Tuo ei ole multitooliin, siihen siis kaipasin terää. Tähän projektiin ei kerkeä, mutta jos joskus toiste pitäisi metallia katkaista niin minkä kanssa multitool toimisi :hmm:
 
Ei irronnut kiertämällä ainakaan minun voimillani/pihdeilläni, mutta rälläköin ne pois. Nyt sitten tulityön valvontaa ja kämpän tuuletusta ettei haise pajalta kämppä loputtomiin...


Tuo ei ole multitooliin, siihen siis kaipasin terää. Tähän projektiin ei kerkeä, mutta jos joskus toiste pitäisi metallia katkaista niin minkä kanssa multitool toimisi :hmm:

joillain tälläisillä voisin lähteä kokeilemaan.
Omaan makuun vain tuollainen multitool on vähän turhan "kesy" vehje. laite joka yrittää tehdä kaikkea on yleensä huonompi kaikessa kuin laite joka on suunniteltu yhteen asiaan. esim. puukkosahassa on iskupituutta ja voimaa ihan eri tavalla.


puuilosta saa parilla kympillä puukkosahan. on kyllä varmaan paska, mutta kai sillä muutamat putket katkaisisi.

 
joillain tälläisillä voisin lähteä kokeilemaan.
Omaan makuun vain tuollainen multitool on vähän turhan "kesy" vehje. laite joka yrittää tehdä kaikkea on yleensä huonompi kaikessa kuin laite joka on suunniteltu yhteen asiaan. esim. puukkosahassa on iskupituutta ja voimaa ihan eri tavalla.


puuilosta saa parilla kympillä puukkosahan. on kyllä varmaan paska, mutta kai sillä muutamat putket katkaisisi.


Multitool on ihan näppärä joissain tapauksissa tyyliin aukotuksissa, mutta on ainakin itselläni suurimpaan osaan tilanteista (kuten tämäkin) multitool tuntuu ajatuksena näppärältä, mutta käytännössä ei kuitenkaan sitä ole :whistling:
Aika vähän on oikeasti ollut hyötyä multitoolista, sitten taas akkupistosaha on ollut kovalla käytöllä. Sitä olen käyttänyt suorastaan puukkosahan korvaajana.

Nämä putket vetäisin jo rälläkällä pois, mutta Kvarkki sanoi että multitoolillakin hyvällä terällä onnistuu niin kiinnostoisi mitkä on sellaisia teriä, ehkä nuo Feinit sitten :hmm:
Osta kunnon terä, joka on tarkoitettu ko. materiaalille, niin multitoolilla sujuu.
 
Multitooli on hyödyllinen laite monessakin paikassa. Suurin potentiaali tulee tilanteissa jossa tarvitaan tarkkaa sahausta jälkeenpäin kun joku kappale on asennettu paikalleen tai kun saneerataan vanhaa niin sillä voi muokata olemassa olevia rakenteita uutta varten. Myös tilanteita joissa muilla vehkeillä ei yllä leikattavaan paikaan tulee usein. Metallin työstämiseen en muista kovin montaa kertaa kun olisin käyttänyt. (joskus jotain alumiinia leikellyt, tais olla sellanen kynnyslista josta piti ottaa paloja pois jotta kävi paikalleen.) Noilla halvoilla multitooleilla ei kokemuksen mukaan tee hirveästi. Itsellä ollut tuollainen Feinin 18v akkuvehje. Myös tuo järeä 450W johtoversio varmaan toimii kiitettävästi. Terinä oon käyttänyt Boschin ja Feinin merkkiteriä, mutta täytyy kyllä ottaa tuollainen karbidi terä testiin kunhan kaupassa tulee vastaan. Noissa normi terissä on ollut ongelmana että terät palaa melko usein loppuun nopeasti jos on kovaa puuta ja naulojahan noi ei kestä oikein yhtään.
 
Pitäisi kylpyhuoneeseen askarrella rimakatto ja mietin sen alle kipsilevyä, jonka maalaisi mustaksi. Riittääkös ihan normaali EK-levy jos sen maalaisi mustaksi noilla Luja ”märkätilamaaleilla”? Tarkoitus olisi maalata vain tuo kipsilevyn ”alaosa”.
 
Nämä putket vetäisin jo rälläkällä pois, mutta Kvarkki sanoi että multitoolillakin hyvällä terällä onnistuu niin kiinnostoisi mitkä on sellaisia teriä, ehkä nuo Feinit sitten :hmm:
Vastaavia kovempia teriä on kuin puukkosahalle linkatut. Hinnat aika hapokkaita eli peruskäytössä muutaman pilipali bim-terän uhraus ei välttämättä ole haitaksi. Oleellista vaan ostaessa on katsoa mihin materiaaliin se on tarkoitettu, ”metalli”terä ei vielä kerro tarpeeksi.

e: Ei ole suositus, mutta tämän tyylisiä teriä:
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kylpyhuoneeseen askarrella rimakatto ja mietin sen alle kipsilevyä, jonka maalaisi mustaksi. Riittääkös ihan normaali EK-levy jos sen maalaisi mustaksi noilla Luja ”märkätilamaaleilla”? Tarkoitus olisi maalata vain tuo kipsilevyn ”alaosa”.

Kyllä. EK miellellään vaikka pehmeäkin katossa menisi ja Luja maalilla värit päälle.
 
Mä en uskaltais laitta kipsilevyä kosteaan kylppäriin. Mun valinta olis 9mm koivu tai 12mm havuvaneri. Helpompi asentaa ja rimat voisi naulata viimeistelynaulaimella suoraan vanerilevyyn ja hintaeroakaan ei ole nimeksi. Kipsilevyjen asentaminen kattoon ilman levyhissiä on lisäksi todella haastavaa
 
Mä en uskaltais laitta kipsilevyä kosteaan kylppäriin. Mun valinta olis 9mm koivu tai 12mm havuvaneri. Helpompi asentaa ja rimat voisi naulata viimeistelynaulaimella suoraan vanerilevyyn ja hintaeroakaan ei ole nimeksi. Kipsilevyjen asentaminen kattoon ilman levyhissiä on lisäksi todella haastavaa

Et oo sitten ikinä nähnyt kylppärissä kipsikattoa? Ei oo mikään harvinainen näkymä Suomessa...
 
Puutalon ulkomaalaus. Johtuuko uuden maalipinnan pienet puolipallon muotoiset "mikroruvet" liian paksusta maalikerroksesta?

Ilmeisesti jotain samankaltaista voi syntyä aunringonpaahteesta, mutta siitä tuskin on kyse. Maalaus lopetettu 1,5 tuntia ennen kuin aurinko osuu seinän alareunaan. Rupia on enemmän keskellä seinän korkeutta. Ihan ylhäälläkin on, vaikka sinne ei paista aurinko laisinkaan räystään vuoksi.

Edit: Nämä mikroruvet ovat siis koloja, eivät kuplia.

Ihan mielenkiinnosta kuinka pieniä ruvet on ? Ovatko käytännössä pieniä ilmakuplia mitkä ovat poksahtaneet ja onko kohdat nyt maalittomia vai niin että siinä kuitenkin on maalia mutta pinnassa pieniä kuoppia ?

Itsellä 20v ölymaalin päälle vedettiin uusi öljymaali niin aurinkoisen osan kohdalla alkuperäinen maali haljennut ja reunat taipuneet niin että raosta näkyy puu. Itse epäilen että sen aiheutti liika lämpö maalatessa ja kaiken lisäksi uuden maalin tummansininen väri mikä lämmittää seinää vielä enemmän.
 
Ihan mielenkiinnosta kuinka pieniä ruvet on ? Ovatko käytännössä pieniä ilmakuplia mitkä ovat poksahtaneet ja onko kohdat nyt maalittomia vai niin että siinä kuitenkin on maalia mutta pinnassa pieniä kuoppia ?

Itsellä 20v ölymaalin päälle vedettiin uusi öljymaali niin aurinkoisen osan kohdalla alkuperäinen maali haljennut ja reunat taipuneet niin että raosta näkyy puu. Itse epäilen että sen aiheutti liika lämpö maalatessa ja kaiken lisäksi uuden maalin tummansininen väri mikä lämmittää seinää vielä enemmän.
Noin 0.5-1 mm halkaisijaltaan. Vesiohenteisella maalasin.
 
Voisko johtua, että maali ei ole ollut ihan tarpeeksi sekaisin? Toinen vaihtoehto, että olisko märkään pintaa lentänyt jotain siitepölyä tms. moskaa?
 
Et oo sitten ikinä nähnyt kylppärissä kipsikattoa? Ei oo mikään harvinainen näkymä Suomessa...

Tuossa tapauksessa eroaa siinä kohtaa että levyjä ei kitata reunasta yhtenäiseks jolloin vesihöyry pääsee kipsilevyn ohi levyn väärälle puolelle. Tosin voihan sen kipsilevyn toki nauhottaa ja kitata yhtenäiseks pinnaks kauttaaltaan, mutta aika paljon tulisi ylimääräistä työtä. Kyllähän joku vaneri hyvä ratkaisu tuohon tilanteeseen olisi.

Toinen vaihtoehto on että tekisi kylpyhuoneen alaslaskun spu levyllä jonka päälle sit normaalit koolaukset. Sit vaan maalaa levyn ja koolaukset kauttaaltaan mustaks ja sit vaan rimat paikoilleen.
 
Laittaa erikoiskovaa kipsilevyä kylppäriin, jos haluaa kipsilevyllä tehdä. Se luonnollisesti vesieristetään ja levyn takana on höyrynsulku ja ilmarako. Ei tuossa nähdäkseni sen ihmeempää ongelmaa pitäisi syntyä.
 
Laittaa erikoiskovaa kipsilevyä kylppäriin, jos haluaa kipsilevyllä tehdä. Se luonnollisesti vesieristetään ja levyn takana on höyrynsulku ja ilmarako. Ei tuossa nähdäkseni sen ihmeempää ongelmaa pitäisi syntyä.
No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
 
No ei todellakaan näin. Kylppäriin on ihan omat levynsä nykyään, esim. gri tai glasroc, eikä niitä vesieristetä katossa. Levyjä ei muutenkaan laiteta kahden höyrysulun väliin.
Eikä nyt mitään vaneria ainakaan kostean tilan kattoon.
Ehkä luin huonosti, jos oli katosta kyse. Joo kattoa ei vesieristetä.

Jos seinään laittaa kipsilevyä ja sen takana on höyrysulku, niin seinän välin tuuletus pitää hoitaa niin, että se tuulettuu seinän ja katon kautta toiseen tilaan. Ei jää siis ns. pussiin ja on luonnollinen reitti tuuletuksella.
 
Voisko johtua, että maali ei ole ollut ihan tarpeeksi sekaisin? Toinen vaihtoehto, että olisko märkään pintaa lentänyt jotain siitepölyä tms. moskaa?
Tähän en usko. Itsellä on ollut tapana pitää kunnon sekoitustuokio kun purkki avataan. Tosin itse työn aikana sekoittelen harvakseltaan. Mutta teen melko lyhyitä maalauskertoja, noin 1-1.5 tunnin mittaisia.

Varteenotettavimmat selitykset ovat mielestäni jonkinlainen kemiallinen kontaminaatio (puupinnassa vanhaa kuivunutta homepesuainetta tjsp), aurinko tai muunlainen liian nopea kuivuminen (kova tuuli?). Yhdistettynä ehkä liian paksuun sivelyyn.

Tosin aurinko kuulostaa oudolta, koska lopettelen viimeistään klo 13 ja aurinko alkaa osua pintaan vasta joskus klo 15. Ja sekin pikkuhiljaa ensin verhouksen alareunaan, missä ei ole korostetusti noita jälkiä. Toisaalta sitten se porottaakin täyttä häkää seinään auringonlaskuun asti.

Hmm, voisiko porotuksen kohteena oleva terassipinta heijastaa lämpöä seinään silloin, kun itse seinä on vielä varjossa?

Tässä on hieman isompiakin koloja kuin arvioimani 0.5-1 mm. Ja näemmä vähän paksummin vedetty kuin muualla keskimäärin.

Edit: Tikkurilan Maalilinja sanoi, että liian paksu maalikerros, liian kuuma pinta ja kova tuuli aiheuttavat. Tosin kuvaa eivät nähneet, mutta kaiketi ymmärsivät, mitä tarkoitin. Kuulemma 2-3 tuntia riittää maalauksen lopettamisen ja auringonpaisteen osumisen väliin, mutta tietenkin mielellään enemmän.

1720503266705.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 503 043
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
JohanP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom