Kodin rempat(DIY)

Pari kysymystä uuden keittiön asennukseen/valmisteluun liittyen. Eli -94 rakennetusta rivarista purettu vanha keittiö kipsilevyineen pois, uudet kipsilevyt seinään ja vähän sähkörasioita uusiin kohtiin jne. Vanhat lattiat on purettu ja betonilattia on hiottu tasaiseksi ja siihen on tulossa vinyylilankku uudeksi pinnaksi.

Kysymys 1: liittyen tuohon kipsilevyjen ja betonilattian saumaan(punaisen viivan alla), kannattaako/pitääkö tuohon laittaa joku teippi tai muu vastaava jotta kipsilevyn alle/alta ei pääse ilma/vesi kulkeutumaan?
Ja tarviiko/kannattaako viemäriputkea tai vesijohtoja jotenkin "tiivistää" tuosta kipsilevyn läpiviennistä(sininen)?

Kysymys 2: Liittyen tiskikoneen asennukseen, pitäisikö/pitääkö tiskikoneen alle asentaa vinyylilankku että "vuotokaukalon" saa asennettua niin että se ohjaa mahdollisesti valuvan veden vinyylin päälle..?
Vai riittääkö kun kaukalon etureunan ohjaa vinyylin päälle?
Toki sama se on laittaa se vinyyli sinnekkin samalla alle, mutta tekisi ehkä asennuksen vähän helpommaksi jos tuon "puikkauksen" jättäisi pois...


1718781301808.png
 
Kysymys 2: Liittyen tiskikoneen asennukseen, pitäisikö/pitääkö tiskikoneen alle asentaa vinyylilankku että "vuotokaukalon" saa asennettua niin että se ohjaa mahdollisesti valuvan veden vinyylin päälle..?
Vai riittääkö kun kaukalon etureunan ohjaa vinyylin päälle?
Toki sama se on laittaa se vinyyli sinnekkin samalla alle, mutta tekisi ehkä asennuksen vähän helpommaksi jos tuon "puikkauksen" jättäisi pois...


1718781301808.png

Eikö se tiskikone ole helpompi asentaa ja joskus vaihtaa uuteen, jos alla vinyylilankkua kun liukuu helposti tasaisella alusella eikä ole "kuopassa" ja jalat tökkaa vinyylilankun reunaan. Vuotokaukalokin varmaan olisi hyvä olla lattian tasalla niin valuu pienikin vesimäärä näkyviin lattialle. Jos se kaukala on betonilla alempana kuin muu lattia niin kerää enemmän vettä sinne alle ennen kuin vesi nousee lattian tasalle ja valuu vinyylilankun päälle.
 
Kysymys 2: Liittyen tiskikoneen asennukseen, pitäisikö/pitääkö tiskikoneen alle asentaa vinyylilankku että "vuotokaukalon" saa asennettua niin että se ohjaa mahdollisesti valuvan veden vinyylin päälle..?
Vai riittääkö kun kaukalon etureunan ohjaa vinyylin päälle?
Toki sama se on laittaa se vinyyli sinnekkin samalla alle, mutta tekisi ehkä asennuksen vähän helpommaksi jos tuon "puikkauksen" jättäisi pois...

En sano, että lattiamateriaalin kanssa ehdottomasti pitää menetellä, niin tekisin, kuten @jpp edellä totesi, että asentaisin lattian pintamateriaalin tiskikoneen alle. Perustelut ovat juurikin nuo, mitkä hän toi esille.

Olin lukio ja intin välissä 2000-luvun alkuvuosina eräässä rakennusliikkeessä kesähessuna ja siellä mukana parkettiasennuksessa. Parketti asennettiin myös avokeittiiöön, jossa se tuli myös astianpesukoneen alle, samoin kuin lattialla seisovien kylmäkoneidenkin kohdalle. Jo silloin APK:n ja kylmäkoneiden alle laitettiin vuotokaukalot. Muutoin kiintokalusteiden kohdalta parketti jätettiin pois, mutta paikat, joista kodinkoneen sai siirrettyä pois, tehtiin lattian osalta yhtenäiseksi.
 
Mutsin vanhemmassa kerrostalokämpässä ei ollut parkettia astianpesukoneen alla. Vaihdoin iänkaikkisen vanhan pesukoneen uuteen joitain vuosia takaperin ja tällöin ratkaisin homman yksinkertaisesti niin, että vedin palan vaneria siihen betonin päälle liimalla ja kittasin raot puuttuvaan parkettiin. Päälle laitoin sit vuotokaukalon, jota siellä ei myöskään tietenkään vanhastaan ollut, että näkyy sit parketin päällä jos sieltä jotain vuotaa.
 
Kun on taloyhtiö kyseessä niin kannattaa tarkistaa että pitääkö tehdä remontin yhteydessä myös vesieristystä (tai kosteussulkua) tuonne hanaseinälle ja sen seinän/lattian saumaan.
 
Pari kysymystä uuden keittiön asennukseen/valmisteluun liittyen. Eli -94 rakennetusta rivarista purettu vanha keittiö kipsilevyineen pois, uudet kipsilevyt seinään ja vähän sähkörasioita uusiin kohtiin jne. Vanhat lattiat on purettu ja betonilattia on hiottu tasaiseksi ja siihen on tulossa vinyylilankku uudeksi pinnaksi.

Kysymys 1: liittyen tuohon kipsilevyjen ja betonilattian saumaan(punaisen viivan alla), kannattaako/pitääkö tuohon laittaa joku teippi tai muu vastaava jotta kipsilevyn alle/alta ei pääse ilma/vesi kulkeutumaan?
Ja tarviiko/kannattaako viemäriputkea tai vesijohtoja jotenkin "tiivistää" tuosta kipsilevyn läpiviennistä(sininen)?

Kysymys 2: Liittyen tiskikoneen asennukseen, pitäisikö/pitääkö tiskikoneen alle asentaa vinyylilankku että "vuotokaukalon" saa asennettua niin että se ohjaa mahdollisesti valuvan veden vinyylin päälle..?
Vai riittääkö kun kaukalon etureunan ohjaa vinyylin päälle?
Toki sama se on laittaa se vinyyli sinnekkin samalla alle, mutta tekisi ehkä asennuksen vähän helpommaksi jos tuon "puikkauksen" jättäisi pois...


1718781301808.png


1. Uusiokohteissa on melko vakio että tuo lattianraja vesieristetään noin 20cm korkeudelle ja 20cm leveydelle lattiaan vahvikekankaan kera. Mahdolliset raot kipsilevyn alla täytetään ennen vesieristystä saman merkin elastisella liimamassalla (oikea tuota löytyy vesieristeen ohjeesta). Vesipisteen kohta ja tiskikoneen kohta vesieristetään noin 70cm korkeudelle. Nuo viemärin reiät kannattaa myös täyttää samalla liimamassalla ja sen jälkeen vesieristää.

2. Kyllä sinne alle kuuluu laittaa myös vinyyli kuten tuossa on aikasemmin todettukin. Vinyyli myös kylmäkoneiden ja siirrettävän uunin alle (ei kalusteuunin).

Kun olet rivitaloon tekemässä remppaa niin yleensä siellä pitäisi olla valvoja joka kertoo mitä pitää tehdä. Kai olet muistanut tehdä muutostyöilmoitus hallitukselle?

 
Juu on tehty ilmoitus, ja teknisen isännöitsijän kanssa on aiheesta keskusteltu ja on myös käynyt paikanpäällä, mutta ei täällä toki jatkuvasti ramppaa ja ole kädestä pitäen selittämässä joka kohtaa. Ilmeisesti jonkinlainen suositus on että vesieristys tehtäisiin vesipisteen kohtaan, mutta mikään pykälä ei varsinaisesti pakota.
Sitten kun tästä on koittanut kysellä alalla olevilta tuttavilta niin käytännöt tuntuu vaihtelevan aika paljon. Jotkut sanoo että turha laittaa mitään ja toisaalla että pitäisi laittaa "vimosenpäälle" suojaukset. Itse kun olen koittanut tuota pähkäillä, niin jos tuolla nyt joku pahemmin alkaisi vuotamaan, niin se on todennäköisesti joku liitoskohta, joka jäisi silloin tuon kaapin sisälle ja näkyisi kyllä sieltä kautta, eli sinne kunnolliset tiivistykset läpivienneille. Tiskarin alle toki kaukalo ja kosteus/vuotoanturi.
Tuolle pitkälle seinälle(punainen viiva) ei ole tulossa "vesikalusteita", mutta kaiketi sinne voisi ainakin jonkun höyrysulkuteipin laittaa.

Sikäli jos tuo olisi siististi tehty alunperinkin niin tuohon olisi suht suoraviivainen laittaa varuiksi vesieristys, mutta kun tuo putkien alla oleva betoni on jätetty aika karkeaksi, niin siihen on hankala saada alle tehtyä mitään kunnollista järkevällä vaivalla, eli jos ei ole pakottavaa tarvetta niin jättäisin tuolta osin tekemättä. Tai jos nyt on jotakin vinkkejä mitä/miten tuohon kohtaan kannattaisi laittaa niin toki harkitsen...

1718827025507.png
 
Juu on tehty ilmoitus, ja teknisen isännöitsijän kanssa on aiheesta keskusteltu ja on myös käynyt paikanpäällä, mutta ei täällä toki jatkuvasti ramppaa ja ole kädestä pitäen selittämässä joka kohtaa. Ilmeisesti jonkinlainen suositus on että vesieristys tehtäisiin vesipisteen kohtaan, mutta mikään pykälä ei varsinaisesti pakota.
Sitten kun tästä on koittanut kysellä alalla olevilta tuttavilta niin käytännöt tuntuu vaihtelevan aika paljon. Jotkut sanoo että turha laittaa mitään ja toisaalla että pitäisi laittaa "vimosenpäälle" suojaukset. Itse kun olen koittanut tuota pähkäillä, niin jos tuolla nyt joku pahemmin alkaisi vuotamaan, niin se on todennäköisesti joku liitoskohta, joka jäisi silloin tuon kaapin sisälle ja näkyisi kyllä sieltä kautta, eli sinne kunnolliset tiivistykset läpivienneille. Tiskarin alle toki kaukalo ja kosteus/vuotoanturi.
Tuolle pitkälle seinälle(punainen viiva) ei ole tulossa "vesikalusteita", mutta kaiketi sinne voisi ainakin jonkun höyrysulkuteipin laittaa.

Sikäli jos tuo olisi siististi tehty alunperinkin niin tuohon olisi suht suoraviivainen laittaa varuiksi vesieristys, mutta kun tuo putkien alla oleva betoni on jätetty aika karkeaksi, niin siihen on hankala saada alle tehtyä mitään kunnollista järkevällä vaivalla, eli jos ei ole pakottavaa tarvetta niin jättäisin tuolta osin tekemättä. Tai jos nyt on jotakin vinkkejä mitä/miten tuohon kohtaan kannattaisi laittaa niin toki harkitsen...

1718827025507.png
Laita leveä arkkupakastimen vuotokaukalo tuohon viemäriputken alle. Sen kautta mahdollinen vuoto ei pääse tihkuttamaan betoniin tai kipsiseinään, ja isompi vuoto näkyy heti kun tulee kaukaloa pitkin sokkelilevyn eteen lattialle näkyviin? Jos ei kerta ole taloyhtiö vaatimalla vaatinu tai määränny, niin noin ite varmasti tekisin...
 
Pitäisi saada 1,5 kerroksisen omakotitalon yksi päätyseinä huoltomaalattua. Talo huoltomaalattiin jo kerran ammattilaisten toimesta, mutta yksi seinä pitäisi vielä kerran päälle maalata, kun jäi lopulta hiukan eri sävyiseksi. Kyseinen seinä on selvästi eniten säärasitukselle altis ja oli huonoimmassa kunnossa. Siihen laitettiin jo ekstrapaljon maalia huoltomaalauksen aikana, mutta vielä pitäisi yksi saada päälle. Tikkurilan Aito Punamultamaalilla maalataan, kun sillä oli alunperinkin maalattu.

Olisi voinut ottaa lisäkeikkana maalarifirmalta, mutta mieluummin tuon maalaisi itse. Helppo seinä, mutta kuutisen metriä korkea. Miten tällainen perusjannu saa helpoiten ja vähimmillä vammoilla tuollaisen korkean seinän maalattua? Pitäiskö vaan lähteä tikkaille heilumaan?
 
Pitäisi saada 1,5 kerroksisen omakotitalon yksi päätyseinä huoltomaalattua. Talo huoltomaalattiin jo kerran ammattilaisten toimesta, mutta yksi seinä pitäisi vielä kerran päälle maalata, kun jäi lopulta hiukan eri sävyiseksi. Kyseinen seinä on selvästi eniten säärasitukselle altis ja oli huonoimmassa kunnossa. Siihen laitettiin jo ekstrapaljon maalia huoltomaalauksen aikana, mutta vielä pitäisi yksi saada päälle. Tikkurilan Aito Punamultamaalilla maalataan, kun sillä oli alunperinkin maalattu.

Olisi voinut ottaa lisäkeikkana maalarifirmalta, mutta mieluummin tuon maalaisi itse. Helppo seinä, mutta kuutisen metriä korkea. Miten tällainen perusjannu saa helpoiten ja vähimmillä vammoilla tuollaisen korkean seinän maalattua? Pitäiskö vaan lähteä tikkaille heilumaan?

Sopivanlaiset telineet vuokraamosta tai sitten henkilönostin jolla maalailet. Tikkaat kannattaa unohtaa, niillä ei saa muuta aikaan kuin murtuneita luita ja vahvaa hermojen kiristystä.

Juu on tehty ilmoitus, ja teknisen isännöitsijän kanssa on aiheesta keskusteltu ja on myös käynyt paikanpäällä, mutta ei täällä toki jatkuvasti ramppaa ja ole kädestä pitäen selittämässä joka kohtaa. Ilmeisesti jonkinlainen suositus on että vesieristys tehtäisiin vesipisteen kohtaan, mutta mikään pykälä ei varsinaisesti pakota.
Sitten kun tästä on koittanut kysellä alalla olevilta tuttavilta niin käytännöt tuntuu vaihtelevan aika paljon. Jotkut sanoo että turha laittaa mitään ja toisaalla että pitäisi laittaa "vimosenpäälle" suojaukset. Itse kun olen koittanut tuota pähkäillä, niin jos tuolla nyt joku pahemmin alkaisi vuotamaan, niin se on todennäköisesti joku liitoskohta, joka jäisi silloin tuon kaapin sisälle ja näkyisi kyllä sieltä kautta, eli sinne kunnolliset tiivistykset läpivienneille. Tiskarin alle toki kaukalo ja kosteus/vuotoanturi.
Tuolle pitkälle seinälle(punainen viiva) ei ole tulossa "vesikalusteita", mutta kaiketi sinne voisi ainakin jonkun höyrysulkuteipin laittaa.

Sikäli jos tuo olisi siististi tehty alunperinkin niin tuohon olisi suht suoraviivainen laittaa varuiksi vesieristys, mutta kun tuo putkien alla oleva betoni on jätetty aika karkeaksi, niin siihen on hankala saada alle tehtyä mitään kunnollista järkevällä vaivalla, eli jos ei ole pakottavaa tarvetta niin jättäisin tuolta osin tekemättä. Tai jos nyt on jotakin vinkkejä mitä/miten tuohon kohtaan kannattaisi laittaa niin toki harkitsen...

1718827025507.png

Kieltämättä on aika karkean näköinen tuo lattia. Näyttää melkosen kyseenalaisilta koko vesiputket. On sentään vähän koitettu kannakoida edes noita. Sen vesieristeen tarkoitushan on se että jos tulee vuota niin se vesi ei hulaha seinänraosta sinne väliseinän sisään ja aiheuta koko seinän kastumista. Joissain tapauksissa vesi voi päästä valumaan myös toiseen asuntoon tai alakertaan seinän kautta.

Jos olis oma niin varmaan koittaisin sen verran löystyttää noita putkia että niitä sais käännettyy vähän sivuun ja sit tekisin pienen tasausvalun tuohon putkien alle jonka jälkeen vesieristys.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada 1,5 kerroksisen omakotitalon yksi päätyseinä huoltomaalattua. Talo huoltomaalattiin jo kerran ammattilaisten toimesta, mutta yksi seinä pitäisi vielä kerran päälle maalata, kun jäi lopulta hiukan eri sävyiseksi. Kyseinen seinä on selvästi eniten säärasitukselle altis ja oli huonoimmassa kunnossa. Siihen laitettiin jo ekstrapaljon maalia huoltomaalauksen aikana, mutta vielä pitäisi yksi saada päälle. Tikkurilan Aito Punamultamaalilla maalataan, kun sillä oli alunperinkin maalattu.

Olisi voinut ottaa lisäkeikkana maalarifirmalta, mutta mieluummin tuon maalaisi itse. Helppo seinä, mutta kuutisen metriä korkea. Miten tällainen perusjannu saa helpoiten ja vähimmillä vammoilla tuollaisen korkean seinän maalattua? Pitäiskö vaan lähteä tikkaille heilumaan?
Edellisen talon maalasin ihan tikkailta. joku 7m korkein kohta, niin ei noita omia 8.5m tikkaita tarvinnut laittaa lähellekkään maksimiin, niin oli tukevat.
Menihän tuossa toki aikaa niitä siirrellessä.
Nykyisen talon maalaukseen hommasin nostimen, on tuollaisenkin kanssa alkuun oma säheltämisensä ennenkuin tottuu, jos ei ole ennen käyttänyt.

Itse olen lähes päivittäin käyttänyt nojatikkaita nyt 20vuotta, ja kyllä nuo on paikassaan hyvät. Koko talon maalauksessa silti melko työläät, ja ei se nostin viikonlopuksi paljoa maksa.
 
Edellisen talon maalasin ihan tikkailta. joku 7m korkein kohta, niin ei noita omia 8.5m tikkaita tarvinnut laittaa lähellekkään maksimiin, niin oli tukevat.
Menihän tuossa toki aikaa niitä siirrellessä.
Nykyisen talon maalaukseen hommasin nostimen, on tuollaisenkin kanssa alkuun oma säheltämisensä ennenkuin tottuu, jos ei ole ennen käyttänyt.

Itse olen lähes päivittäin käyttänyt nojatikkaita nyt 20vuotta, ja kyllä nuo on paikassaan hyvät. Koko talon maalauksessa silti melko työläät, ja ei se nostin viikonlopuksi paljoa maksa.
Yksityiset tekee toki omalla tontilla, oman talonsa kanssa ja omalla vastuulla mitä haluaa, mutta nojatikkailta työskentelyhän on lähtökohtaisesti kielletty. Vaikka tilaisit esim. maalaustyön urakkana ulkopuoliselta, mutta tämä työskentelee nojatikkailta ja tapahtuu työtapaturma, voit joutua tilaajana vastuuseen työturvallisuusrikkomuksesta.
 
Yksityiset tekee toki omalla tontilla, oman talonsa kanssa ja omalla vastuulla mitä haluaa, mutta nojatikkailta työskentelyhän on lähtökohtaisesti kielletty. Vaikka tilaisit esim. maalaustyön urakkana ulkopuoliselta, mutta tämä työskentelee nojatikkailta ja tapahtuu työtapaturma, voit joutua tilaajana vastuuseen työturvallisuusrikkomuksesta.
Siksi kannattaa aina urakan tilaajan roolissa tehdä sopimus, jossa työturvallisuusvastuu on siirretty tekijälle. Kattoremonteistakin aina varotellaan uutisissa miten asukas maksaa jos firman työntekijä putoaa katolta, mutta toi vastuunsiirtolauseke on aika standardi sopimuspohjissa joita firmat käyttää. Toki pienemmät yritykset, yhden hengen kommandiitit, yms. sekä hämärämmät tekijät voi mennä sieltä missä aita on matalin jollon riski on olemassa.
 
Aloittelemme kotona pientä pintaremonttia. Olohuoneessa on ulko-ovi terassille. Oviaukon ylänurkassa kipsilevyseinässä on halkeama kipsilevyjen saumassa.

Kuvan kontrastia on lisätty, halkeama tulisi paremmin esille.
Halkeama.jpg

Pienin mahdollinen korjaus on avata kyseinen sauma ja saumoittaa leyvnurkasta lähtevä sauma uudelleen. Tämä ei ole iso työ, mutta ei myöskään pitkän päälle kestävä. Luullakseni sauma on saman näköinen viimeistään parin vuoden päästä. Toisaalta ko. sauma tulee jäämään aikanaan verhon taakse piiloon.

Onko kuitenkin jotain kohtuullisen vaivan keinoa, jolla saumasta saisi pidemmäksi aikaa tai jopa pysyvästi ehjän?
Pakkelia alle, saumanauha ja pakkeli uudestaan päälle. Kipsilevyn saumanauha 50 mm x 76 m
 
Olisi voinut ottaa lisäkeikkana maalarifirmalta, mutta mieluummin tuon maalaisi itse. Helppo seinä, mutta kuutisen metriä korkea. Miten tällainen perusjannu saa helpoiten ja vähimmillä vammoilla tuollaisen korkean seinän maalattua? Pitäiskö vaan lähteä tikkaille heilumaan?
Mä tekisin varmaan tikkailta asiallisten putoamissuojien kanssa, mutta noihinkin palaa helposti 500e (itseltä löytyy varastosta). Leguanin saa asuinpaikasta riippuen noin tonnilla viikoksi pihaan ja tuo olisi varmasti se vaivattomin vaihtoehto.
 
Vinokattoon listoja, ulkokulma. Kaikki muut kulmat sain hoidettua mutta tähän tökkää. Mitenhän ihmeessä tuosta saisi järkevän näköisen?
Vastaava sisäkulma meni kolmella palalla kikkailemalla mutta tuntuu että siitä ei olisi tähän apua.
Katon kallistus 29 astetta, seinän kulma 90. Kuvan listoissa nyt perus 45 asteen ulkokulman jiirit. Listat symmetriset 21x21mm.
Tarkoitus olisi laittaa myös reunalista pystysuoraan tuohon kulmaan.

Miten tätä kannattaisi lähestyä?
Olen koittanut nyt erilaisilla jiirikulmilla (tuntuu mahdottomalta kun katon kallistus aiheuttaa sen että listojen reunat ei kuitenkaan kohtaa), kolmannella apupalalla (tuntuu hyvin haastavalta, jos edes onnistuisi), ja peittämällä osan kattolistoista tuolla seinän reunalistalla, mutta millään ei oikein näy valoa tunnelin päässä...

kattojiiri.jpg
 
Vinokattoon listoja, ulkokulma. Kaikki muut kulmat sain hoidettua mutta tähän tökkää. Mitenhän ihmeessä tuosta saisi järkevän näköisen?
Vastaava sisäkulma meni kolmella palalla kikkailemalla mutta tuntuu että siitä ei olisi tähän apua.
Katon kallistus 29 astetta, seinän kulma 90. Kuvan listoissa nyt perus 45 asteen ulkokulman jiirit. Listat symmetriset 21x21mm.
Tarkoitus olisi laittaa myös reunalista pystysuoraan tuohon kulmaan.

Miten tätä kannattaisi lähestyä?
Olen koittanut nyt erilaisilla jiirikulmilla (tuntuu mahdottomalta kun katon kallistus aiheuttaa sen että listojen reunat ei kuitenkaan kohtaa), kolmannella apupalalla (tuntuu hyvin haastavalta, jos edes onnistuisi), ja peittämällä osan kattolistoista tuolla seinän reunalistalla, mutta millään ei oikein näy valoa tunnelin päässä...

kattojiiri.jpg

Tuo on ihan normaali 90asteen ulkokulma. Aja molemmat listat vaan 45asteeseen ja kääntele tuo oikeenpuoleinen lista oikeaan asentoon niin onnistuu.
 
Meinasin irrotella tuollaisen perinteisen sähköllä toimivan ovikellon ja laittaa tilalle Tapon akkukäyttöisen, koska sellainen löytyy jo kaapista. Irrotus varmastikin onnistuu, mutta miten on helpointa tulpata ne sähköjohdot? Haluaisin kuitenkin jättää ne "käyttökelpoisiksi", jos vaikka innostunkin virittämään jonkun laitteen niihin kiinni.

Ovikello on about tätä mallia:

Screenshot 2024-06-23 at 15.35.51.png
 
Meinasin irrotella tuollaisen perinteisen sähköllä toimivan ovikellon ja laittaa tilalle Tapon akkukäyttöisen, koska sellainen löytyy jo kaapista. Irrotus varmastikin onnistuu, mutta miten on helpointa tulpata ne sähköjohdot? Haluaisin kuitenkin jättää ne "käyttökelpoisiksi", jos vaikka innostunkin virittämään jonkun laitteen niihin kiinni.

Ovikello on about tätä mallia:

Screenshot 2024-06-23 at 15.35.51.png

Varmaan ensiksi ottaisin ruuvit auki katsoisin mitä sieltä takaata löytyy ja vastaavasti tulevan kellon taustan paljonko siellä on tilaa. Sen perusteella sitten eteenpäin, on se sitten aina toimiva teippi tai muu vastaava materiaali, jos tilaa on enemmän, niin sitten voi käyttää mitä kaapista löytyy.
 
Kieltämättä on aika karkean näköinen tuo lattia. Näyttää melkosen kyseenalaisilta koko vesiputket. On sentään vähän koitettu kannakoida edes noita. Sen vesieristeen tarkoitushan on se että jos tulee vuota niin se vesi ei hulaha seinänraosta sinne väliseinän sisään ja aiheuta koko seinän kastumista. Joissain tapauksissa vesi voi päästä valumaan myös toiseen asuntoon tai alakertaan seinän kautta.

Jos olis oma niin varmaan koittaisin sen verran löystyttää noita putkia että niitä sais käännettyy vähän sivuun ja sit tekisin pienen tasausvalun tuohon putkien alle jonka jälkeen vesieristys.

Joo aika hankala tuo kohta on. Koitin naputella suurimmat murikat irti ja sai siitä nyt vähän siistimmän. Ongelmana myös se että toi viemäriputki viettää alaspäin aika matalalla tonne seinän läpivientiä kohti ja alemman mutkan alareuna on about muun lattian tasalla, että hirveän hyvää "kaatoa" siihen ei taida saada vaikka valaisi jotakin matskua tuohon tasoitteeksi. Vesiputket saa irti noista clampeista ja niitä voi siinä käännellä että tuon viemäriputken alustan saisi valettua jollakin aineella tasaisemmaksi ja viettämään poispäin seinästä tuon suoran osuuden alta ja tehdä sitten jonkinsortin "kynnys" tuonne oikeaan reunaan joka estäisi veden valumisen tonne "rotkoon" josko joku aiempi mutka sattuu vuotamaan.

Kysymyksenä tässä, että milläs aineella tuota kannattaa koittaa valaa täyteen ja tasaisemmaksi?
Mieluusti sellaista jota ei tarvisi ostaa 25kg säkkiä, kun ei tuohon varmaan montaa kiloa menisi ainetta muutenkaan...


Laita leveä arkkupakastimen vuotokaukalo tuohon viemäriputken alle. Sen kautta mahdollinen vuoto ei pääse tihkuttamaan betoniin tai kipsiseinään, ja isompi vuoto näkyy heti kun tulee kaukaloa pitkin sokkelilevyn eteen lattialle näkyviin? Jos ei kerta ole taloyhtiö vaatimalla vaatinu tai määränny, niin noin ite varmasti tekisin...

Tästä tulikin mieleeni seuraava dilemma, että josko tuon valais jollain tasaisemmaksi ja tekisi vesieristyksen, tai vaikka tuollaisen kaukaloviritelmän, niin kaatoa tuohon ei saa kovin paljoa ja jos miettii miten vesi virtaa niin se kyllä lykkäisi mahdolliset vuotovedet poispäin seinästä sokkelin eteen, mutta sehän ei sitten kyllä tule lattialle näkyviin vaan sulkeltaa kivasti vinyylilankun alle, kun sitä vinyylilankkua ei ymmärtääkseni saa asentaa keittiökalusteiden(ja noitten putkien) alle. Eli pitäiskö tuota koittaa saada senveran korkeaksi että siihen saisi jonkin "huulloksen" joka ohjais mahdollisesti valuvan veden vinyylin päälle..?

suo siellä, vetelä täällä. Täydellistä tuosta ei varmaan järkevällä vaivalla saa, mutta jos nyt ainakin vähän paremman kuin mitä se nytten on ollut...
 
Viimeksi muokattu:
Joo aika hankala tuo kohta on. Koitin naputella suurimmat murikat irti ja sai siitä nyt vähän siistimmän. Ongelmana myös se että toi viemäriputki viettää alaspäin aika matalalla tonne seinän läpivientiä kohti ja alemman mutkan alareuna on about muun lattian tasalla, että hirveän hyvää "kaatoa" siihen ei taida saada vaikka valaisi jotakin matskua tuohon tasoitteeksi. Vesiputket saa irti noista clampeista ja niitä voi siinä käännellä että tuon viemäriputken alustan saisi valettua jollakin aineella tasaisemmaksi ja viettämään poispäin seinästä tuon suoran osuuden alta ja tehdä sitten jonkinsortin "kynnys" tuonne oikeaan reunaan joka estäisi veden valumisen tonne "rotkoon" josko joku aiempi mutka sattuu vuotamaan.

Kysymyksenä tässä, että milläs aineella tuota kannattaa koittaa valaa täyteen ja tasaisemmaksi?
Mieluusti sellaista jota ei tarvisi ostaa 25kg säkkiä, kun ei tuohon varmaan montaa kiloa menisi ainetta muutenkaan...




Tästä tulikin mieleeni seuraava dilemma, että josko tuon valais jollain tasaisemmaksi ja tekisi vesieristyksen, tai vaikka tuollaisen kaukaloviritelmän, niin kaatoa tuohon ei saa kovin paljoa ja jos miettii miten vesi virtaa niin se kyllä lykkäisi mahdolliset vuotovedet poispäin seinästä sokkelin eteen, mutta sehän ei sitten kyllä tule lattialle näkyviin vaan sulkeltaa kivasti vinyylilankun alle, kun sitä vinyylilankkua ei ymmärtääkseni saa asentaa keittiökalusteiden(ja noitten putkien) alle. Eli pitäiskö tuota koittaa saada senveran korkeaksi että siihen saisi jonkin "huulloksen" joka ohjais mahdollisesti valuvan veden vinyylin päälle..?

suo siellä, vetelä täällä. Täydellistä tuosta ei varmaan järkevällä vaivalla saa, mutta jos nyt ainakin vähän paremman kuin mitä se nytten on ollut...

Siis jätä se putki osittain kaadon "sisään" tuosta kohtaa jossa se puikkaa seinän sisään. Paikkaat sen seinän aukon jollain massalla ettei siitä putken ohi pääse menee ja sit teet sen korotuksen niin että se putki jää valun sisään siltä kohtaa missä on matalimmalla. Esim laudasta leikkaa apuohjuriks sellasen kiilan tuonne oikeaan reunaan niin että sen mukaan saa sit tasotteella pyyhkästyä oikeaan kulmaan. Kannattaa joo ottaa ne irrotettavat putken osat irti siks aikaa ja tukkia se putki jollakin ettei sinne mee likaa.
Ei noita lattiatasotteita taida ikäväkyllä saada kuin 25kilon pussukoissa ellei löydä joltain tutulta pussin jämiä. Vetoniitin 3100 tasotteella oon ite tuollaisia korjaillut.
 
Betonirappujen ja talon välissä oleva tyhjä kolo on täytetty villalla ja tuo on peitetty peltilistalla. Miten tuo kuuluisi tehdä? Ainakin ylhäällä oleva puu on kova.
E: seuraavakin puu tuntuu kovalta. Tarkoitus jossain välissä purkaa eteisen lattia, ja silloin tuonkin näkisi paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Betonirappujen ja talon välissä oleva tyhjä kolo on täytetty villalla ja tuo on peitetty peltilistalla. Miten tuo kuuluisi tehdä? Ainakin ylhäällä oleva puu on kova.
E: seuraavakin puu tuntuu kovalta. Tarkoitus jossain välissä purkaa eteisen lattia, ja silloin tuonkin näkisi paremmin.
itse nlaittaisin huovan betonin päälle, ja uretaania rakoon. Toki kaadon täytyy olla niin, etttei rappu laske taloa kohden.
 
Betonirappujen ja talon välissä oleva tyhjä kolo on täytetty villalla ja tuo on peitetty peltilistalla. Miten tuo kuuluisi tehdä? Ainakin ylhäällä oleva puu on kova.
E: seuraavakin puu tuntuu kovalta. Tarkoitus jossain välissä purkaa eteisen lattia, ja silloin tuonkin näkisi paremmin.

Mikäköhän tuon villan funktio tuossa edes on? Kohdetta näkemättä ottaisin sen vaan pois ja jättäisin tyhjäksi. Olettaen ettei tarvitse muuta tukea jos pelti uhkaa painua rakoon päälle astuessa.
 
Saneerauskohteella nuo raot täytetään lähimmäksi lattian väriä sopivalla silikoonilla.

Kokemuksesta voin sanoa että huomattavasti siistimpi tulee jos saa laminaatista muotoiltua sopivan täytepalan ja liimattua toisen kylkeen. Tuohon kohtaan tuskin kukaan tulee astumaankaan niin ei riskiä että ratkeaa. Nimimerkillä tuollaista silikonitäyttöä aikaisempi omistaja meidän luukussa käyttänyt...
 
Mikäköhän tuon villan funktio tuossa edes on? Kohdetta näkemättä ottaisin sen vaan pois ja jättäisin tyhjäksi. Olettaen ettei tarvitse muuta tukea jos pelti uhkaa painua rakoon päälle astuessa.
Eristää seinää oven alapuolelta. Pelti ei notku astumisesta kun se on kiinni seinässä ja rappusissa. Uusiksi tuo lattia kuitenkin menee kun on talvella kylmä.
 
Mitä maalia tjms. laitetaan betoniseen "askelmaan, josta kuljetaan taloon sisälle" ? Ei tarvi paljoa, mutta kestävää pitäisi olla
 
Vanha varmaan 60-luvulla tehty ja kylmä 2 auton autotalli jossa on betoninen lattia. Lattiassa on renkaiden syömät urat (3cm varmaan pahimmassa kohtaa) ja urien tasoitus siis mielessä. Onko esim weber quickrep siihen käyttöön sopiva? Vai pitäisikö koko lattia piikata ja tehdä kokonaan paksumpi pintavalu?
 
Onko kellään ihan tietoa onkos tuo Virossa myytävä Fibergum ja täällä myytävä Kerafiber täsmälleen samaa tuotetta eri paketissa?
 
Amatööri remppaa. Kipsilevyseinistä on poistettu tapetit ja käynnissä on ylitasoitus. Nykyinen tasoitepurkki vetelee viimeisiään. Tähän saakka käytössä on ollut Teknoksen LF-hienotasoite: TEKNOSPRO BREPLASTA LF Tuotteesta ei ole valittamista, kun en oikein näiden tasoitteiden hienouksia tunne, enkä osaa vertailla. Tähän saakka työ on sujunut ihan mukavasti. Purkkihinta tällä tasoittella on n. 40 e (10 l purkki).

Löytyykö täältä kokemusta eri tasoitteista, voisiko edullisemmallakin tasoitteella saada helposti hyvää jälkeä? Edullisempia merkkejä tuntuu olevan niin sekatavarakaupoissa (Rusta, Jula, Biltema, Tokmanni...) kuin ihan rautakauppojen omiakian brändejä. 10 l hienotasoitepurkkien hinnat alkavat n. 20 euron tuntumasta (Bilteman hienotasoite 2x 5 l purkki), joten hintahaitari on ainakin leveä.
 
Amatööri remppaa. Kipsilevyseinistä on poistettu tapetit ja käynnissä on ylitasoitus. Nykyinen tasoitepurkki vetelee viimeisiään. Tähän saakka käytössä on ollut Teknoksen LF-hienotasoite: TEKNOSPRO BREPLASTA LF Tuotteesta ei ole valittamista, kun en oikein näiden tasoitteiden hienouksia tunne, enkä osaa vertailla. Tähän saakka työ on sujunut ihan mukavasti. Purkkihinta tällä tasoittella on n. 40 e (10 l purkki).

Löytyykö täältä kokemusta eri tasoitteista, voisiko edullisemmallakin tasoitteella saada helposti hyvää jälkeä? Edullisempia merkkejä tuntuu olevan niin sekatavarakaupoissa (Rusta, Jula, Biltema, Tokmanni...) kuin ihan rautakauppojen omiakian brändejä. 10 l hienotasoitepurkkien hinnat alkavat n. 20 euron tuntumasta (Bilteman hienotasoite 2x 5 l purkki), joten hintahaitari on ainakin leveä.

Itse tasoittelin kuitutapettia julan sekä bilteman tasoitteilla, toimi hyvin siihen tarkoitukseen. Bilteman telattava tasoite oli ihan mukavaa käyttää, hieman paksua niin sai telata kovempaa. Julan tasoite kunnon paksua tavaraa. Kai kalliimmat jotenkin parempia, tiedä näitä kun itse olen halpahalliremontoija.
 
Päädyin nyt käyttämään samaa Teknoksen tasoitetta, jota aiemminkin käytin. Sen levittäminen seinälle on onnistunut sen verran hyvin, että en kokenut tarvetta käydä testaamaan toisia merkkejä. Ehkä seuraavaan remonttiin sitten.
 
Mitä massa-ainetta on yleensä käytetty kerrostaloissa seinän ja katon väliseen saumaan? Löytyy myös betoniseinän ja kipsilevyn nurkkausaumasta. Perus valkoinen akryylimassa? On sen verran katon rajasta halkeillut että tekisi mieli kaapia vanhat pois ja laittaa uudet.
 
Bilteman tasoitteet (ja varmaan Julan myös) lienevät tanskalaisen Dana Limin valmistamia. Teknoksen tasoitteet ovat ruotsalaisen Scanspacin (Saint-Gobain konserni) valmistamia. Tikkurilan valmistasoitteet ovat Scanspacin valmistamia olleet myös, mutta PPG:n tullessa omistajaksi saattaa jotain muutoksia olla tässä järjestelyssä. Dana Lim on purkittanut Tikkurilalle myös jotain vuosien mittaan (mm. ikkunakitit). Ei näitä tasoitetehtaita niin kauhean montaa ole joten yleisesti ottaen nämä Euroopan kaksi suurinta eri tuotteiden takaa monesti löytyy. Tämä myös tarkoittaa, että jos esimerkiksi otat kolme eri merkkistä LF-tasoitetta käyttöön saattaa niissä olla täysin samaa tavaraa mutta etiketti ja valmistuttaja vaan eri.
 
Bilteman tasoitteet (ja varmaan Julan myös) lienevät tanskalaisen Dana Limin valmistamia. Teknoksen tasoitteet ovat ruotsalaisen Scanspacin (Saint-Gobain konserni) valmistamia. Tikkurilan valmistasoitteet ovat Scanspacin valmistamia olleet myös, mutta PPG:n tullessa omistajaksi saattaa jotain muutoksia olla tässä järjestelyssä. Dana Lim on purkittanut Tikkurilalle myös jotain vuosien mittaan (mm. ikkunakitit). Ei näitä tasoitetehtaita niin kauhean montaa ole joten yleisesti ottaen nämä Euroopan kaksi suurinta eri tuotteiden takaa monesti löytyy. Tämä myös tarkoittaa, että jos esimerkiksi otat kolme eri merkkistä LF-tasoitetta käyttöön saattaa niissä olla täysin samaa tavaraa mutta etiketti ja valmistuttaja vaan eri.
Hyvä tietää ja yrittää pitää mielessä, että isoja tasoitevalmistajia on pieni määrä, jolloin eri purkeissa olevat tasoitteet voivat olla käytännössä samaa tavaraa. Mikään ei tietenkään takaa, että reseptiikka olisi täysin sama yhden valmistajan eri brändien tuotteissa, mutta ainakin tuotantoprosessit ovat tietysti kunnossa ja yhtenevät.
 
Aloittelemme kotona pientä pintaremonttia. Olohuoneessa on ulko-ovi terassille. Oviaukon ylänurkassa kipsilevyseinässä on halkeama kipsilevyjen saumassa.

Kuvan kontrastia on lisätty, halkeama tulisi paremmin esille.
Halkeama.jpg

Pienin mahdollinen korjaus on avata kyseinen sauma ja saumoittaa leyvnurkasta lähtevä sauma uudelleen. Tämä ei ole iso työ, mutta ei myöskään pitkän päälle kestävä. Luullakseni sauma on saman näköinen viimeistään parin vuoden päästä. Toisaalta ko. sauma tulee jäämään aikanaan verhon taakse piiloon.

Onko kuitenkin jotain kohtuullisen vaivan keinoa, jolla saumasta saisi pidemmäksi aikaa tai jopa pysyvästi ehjän?
...
Tässä remontissa tuo tasoitetapetti on revitty tasoitelastan kanssa lasikuitutapetin päältä pois ja lasikuitutapetti tullaan ylitasoittamaan tavanomaisella seinätasoitteella.
...
Kahta aiempaa viestiäni remonttipuuhiimme liittyen lainaten.

Löysin kipsilevysaumaan itselleni uuden tuotteen, lasikuituteipin, jolla koitan nyt saada oven ylänurkan ratkeavan kipsilevysauman kuriin.
1719860472814.png

Avasin oven nurkan sauman kokonaan ja poistin tasoitteet sekä vanhan pohjanauhan. Laitoin teipin levysauman päälle ja kittasin yli. Vasta ajan kanssa näen, kuinka hyvin lasikuituteippi estää, vai estääkö lainkaan, nurkan avautumisen uudestaan.


Jäljempään lainaukseeni viitaten, revin myös vanhan lasikuitutapetin pois. Se lähti monesta kohdasta yllättävän helposti, sillä siinäkin oli paikoin huono seinätartunta. Melkein kokonaisia vuotia sai repiä irti seinistä alhaalta ylös saakka. Toisissa kohdin tapettiliimaa ei oltu säästelty, jolloin tasoite lähti peukalonpään kokoisina paloina mattopuukon ja kapean pakkelilastan kanssa kaivaen. Uskon, että tämä oli loppuviimein hyvä ja oikea ratkaisu. Nyt seinä on ollut helppo ylitasoittaa.
 
Kahta aiempaa viestiäni remonttipuuhiimme liittyen lainaten.

Löysin kipsilevysaumaan itselleni uuden tuotteen, lasikuituteipin, jolla koitan nyt saada oven ylänurkan ratkeavan kipsilevysauman kuriin.
1719860472814.png

Avasin oven nurkan sauman kokonaan ja poistin tasoitteet sekä vanhan pohjanauhan. Laitoin teipin levysauman päälle ja kittasin yli. Vasta ajan kanssa näen, kuinka hyvin lasikuituteippi estää, vai estääkö lainkaan, nurkan avautumisen uudestaan.


Jäljempään lainaukseeni viitaten, revin myös vanhan lasikuitutapetin pois. Se lähti monesta kohdasta yllättävän helposti, sillä siinäkin oli paikoin huono seinätartunta. Melkein kokonaisia vuotia sai repiä irti seinistä alhaalta ylös saakka. Toisissa kohdin tapettiliimaa ei oltu säästelty, jolloin tasoite lähti peukalonpään kokoisina paloina mattopuukon ja kapean pakkelilastan kanssa kaivaen. Uskon, että tämä oli loppuviimein hyvä ja oikea ratkaisu. Nyt seinä on ollut helppo ylitasoittaa.
Meillä on edelliset omistajat käyttäneet tuollaista ja monet saumat ovat halkeilleet esille. Omat paperinauhalla tehdyt saumat ovat kaikki taas pysyneet ehjänä.
 
Meillä on edelliset omistajat käyttäneet tuollaista ja monet saumat ovat halkeilleet esille. Omat paperinauhalla tehdyt saumat ovat kaikki taas pysyneet ehjänä.
Okei. No sitten ei parane odottaa kovin kaksista tulosta ja kestävyyttä saumoille. Kuten sanottu, meidän kohdalla kestävyys selviää vasta ajan kanssa, kun rakenteet elävät kosteuden, lämpötilan ja seinän kuormitusten (tuuli, lumi) vaikutuksesta.
 
Okei. No sitten ei parane odottaa kovin kaksista tulosta ja kestävyyttä saumoille. Kuten sanottu, meidän kohdalla kestävyys selviää vasta ajan kanssa, kun rakenteet elävät kosteuden, lämpötilan ja seinän kuormitusten (tuuli, lumi) vaikutuksesta.

Lasikuituteippi on tosiaan väärä tuote kipsilevysaumaan. Se kun ei estä halkeamien tulemista läpi toisin kuin paperinauha.
 
Vanha keraaminen liesi pitäisi asentaa uudelleen mutta vanha lasin tiiviste hieman hapertunut. Mistä tälläistä Keraamisen lasin tiiviste liimapinnalla tai korvaavaa voisi etsiskellä?
https://www.lakkapaa.com/fi/rakenta...tuvahvistettu-helppo-asentaa/p/6418091343007/ käytännössä tuo tiiviste on vaahtomuovitiivistettä (pu-tiiviste) ja noita saa jokaisesta rautakaupasta ja tokmannikin myy. Valitset vaan sopivilla mitoilla olevaa ja tuota voi toki leikata myös helposti eri muotoihin.
 
https://www.lakkapaa.com/fi/rakenta...tuvahvistettu-helppo-asentaa/p/6418091343007/ käytännössä tuo tiiviste on vaahtomuovitiivistettä (pu-tiiviste) ja noita saa jokaisesta rautakaupasta ja tokmannikin myy. Valitset vaan sopivilla mitoilla olevaa ja tuota voi toki leikata myös helposti eri muotoihin.

Varmistaisin kyllä ensin tiivisteen soveltuvuuden kun PU lämmönkesto on aika matala (70-90C). EPDM tiiviste kestää jo paremmin lämpöä.
 
Vanha keraaminen liesi pitäisi asentaa uudelleen mutta vanha lasin tiiviste hieman hapertunut. Mistä tälläistä Keraamisen lasin tiiviste liimapinnalla tai korvaavaa voisi etsiskellä?
Tässä ainankin yksi korvaava
Tai
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 296
Viestejä
4 503 263
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Jani Vuorinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom