Kodin rempat(DIY)

Tulee se sieltä joka tapauksessa, et saa siitä höyrytiivistä mitenkään. Onko seinän ulkopuolen maa nurmea, asfalttia, soraa tms. ? Tuuletuspaalu voisi olla käypäinen ratkaisu.
Pari kuvaa ja mitat lattiasta auttaisi paljonkin tuon toteutuksen suunnittelussa.

Kahdelta sivustalta nurmea, yhdeltä asfalttia.

Varaston mitat karkeasti 3m pitkä ja 1.5m leveä.
 
Ok,noin kapea lattia ei kummoista runkoa vaadi, riittäisi jopa 50x100 runko, ehkä kuitenkin 125x50. Mitään tukea keskelle et tarvitse. Minkälainen sokkeli sisäpuolella? Betoni,harkko...?
 
Ok,noin kapea lattia ei kummoista runkoa vaadi, riittäisi jopa 50x100 runko, ehkä kuitenkin 125x50. Mitään tukea keskelle et tarvitse. Minkälainen sokkeli sisäpuolella? Betoni,harkko...?

Betoni. Tulisiko rungon koolaukset pituus- vai leveyssuuntaan? Pituussuunta tietysti helpompaa.
 
Onko täällä kokemusta sokkelieristelevyistä, esim. Amperlan tuotteet? Nuohan on aika kalliita (viisteillä yms reilun satasen kpl 30x600x2500mm), käytännössä Finnfoamia pinnoitteella. Joten mietin josko vain ostaisi reilut 100 metriä sopivaa finnfoamia (n. 10€/2.6metriä) ja niihin DIY -meiningillä pinnat, viisteet yms.
 
Kertokaas tyhmälle millä nimellä näitä allaolevia voisi etsiä. Itse en nyt äkkiseltään keksi. Tarkoitus olis pykästä väliaikainen ramppi ja nuo olisi siihen ihan soivat kilkkeet.

p0mQgBa.png
 
Kahdelta sivustalta nurmea, yhdeltä asfalttia.

Varaston mitat karkeasti 3m pitkä ja 1.5m leveä.
Kivilaatat pois, pinta tasaiseksi. Lattiastyroksia vähintään kahdessa kerroksessa limittäin eristeeksi ja päälle 18 mm pontillinen ohb-levy. Yhdelläkin levykerroksella on tukeva, mutta saa siihen toisen päällekin laittaa jos haluaa. Kaikki muu turhaa säätöä ja tuon saa hemmettiin, jos tarve vaatii.
 
Häiritsee kohtuuttoman paljon kun saunan lasiovi on asennettu vinoon. Kuvassa on yläreunan sarana, alareunan saranan kohdalla ovi on jo käytännössä kiinni lasiseinässä. Onkohan noissa saranoissa miten paljon säätövaraa ja mistä kohti uskaltaa alkaa kiristää/löysätä ettei tipahda koko ovi lattialle?

WhatsApp Image 2023-05-01 at 19.41.25.jpg
 
Onko ikkunan asentaminen millainen operaatio? Tällä hetkellä kylmän parvekkeen seinässä on tehty pleksistä aukon peite. Tarkoituksena olisi paksuntaa seinävahvuutta ja hankkia siihen noin 790 x 790 kokoinen avattava ikkuna.


Eristeeksi olen miettinyt Finnfoamia tai PSU:ta jota laittaisin sen 150-200mm vahvuudelta, jonka päälle tulisi laudoitus. Tällä hetkellä se seinämä on lähinnä vain kakkosnelosesta ilman eristeitä. Laskin, että seinämän vahvuus olisi valmiina noin 330mm.


Samaiselle parvekkeelle olisi tarkoitus lisätä kattopuolelle Finnfoamia tai PSU:ta, koska kattopuolella ei ole mitään eristystä.


Yläkerran kattoeristeenä on reilusti alle 200mm villakerros, joten tuokin on yksi lämmönhävikkikohde. Eristys hoituisi samalla materiaalilla, kuin parvekkeen.
 
Onko ikkunan asentaminen millainen operaatio? Tällä hetkellä kylmän parvekkeen seinässä on tehty pleksistä aukon peite. Tarkoituksena olisi paksuntaa seinävahvuutta ja hankkia siihen noin 790 x 790 kokoinen avattava ikkuna.


Eristeeksi olen miettinyt Finnfoamia tai PSU:ta jota laittaisin sen 150-200mm vahvuudelta, jonka päälle tulisi laudoitus. Tällä hetkellä se seinämä on lähinnä vain kakkosnelosesta ilman eristeitä. Laskin, että seinämän vahvuus olisi valmiina noin 330mm.


Samaiselle parvekkeelle olisi tarkoitus lisätä kattopuolelle Finnfoamia tai PSU:ta, koska kattopuolella ei ole mitään eristystä.


Yläkerran kattoeristeenä on reilusti alle 200mm villakerros, joten tuokin on yksi lämmönhävikkikohde. Eristys hoituisi samalla materiaalilla, kuin parvekkeen.

Meinasitko ulkopuolelle laittaa sen finnfoam eristyksen seinässä vai mihinkä?
 
Meinasitko ulkopuolelle laittaa sen finnfoam eristyksen seinässä vai mihinkä?

Ulkopuolelle on aika homma asentaa ne eristeet. Onhan siinä omat riskinsä, jos eriste asentuu sisäpuolelle. Tietääkseni ulkoapäin tuleva kosteus menee suht hyvin puun läpi, jolloin se vaatii toimivan ilmanvaihdon tuonne puun ja levyn väliin.


Asunto on eristetty sisäpuolelta, siinä on käyttetty villaa eristysmateriaalina seinillä ja ulkopuoli on puuta. Kuntotarkastuksessa ei näkynyt kosteusongelmia, vaikka siellä seinässä on myös muovia. Jälkikäteen katselin seinän sisään ja kuivalta näytti monessa kohtaa.


Parvekkeen alapuolella on avoin terassi ja se lattia on paksuudeltaan päästä heitettynä noin 300mm. Tuo rakennusmateriaali on puuta, sen lattian eristeistä ei ole tarkempaa tietoa. Iso mahdollisuus on, ettei siellä ole eristystä
 
Häiritsee kohtuuttoman paljon kun saunan lasiovi on asennettu vinoon. Kuvassa on yläreunan sarana, alareunan saranan kohdalla ovi on jo käytännössä kiinni lasiseinässä. Onkohan noissa saranoissa miten paljon säätövaraa ja mistä kohti uskaltaa alkaa kiristää/löysätä ettei tipahda koko ovi lattialle?

WhatsApp Image 2023-05-01 at 19.41.25.jpg
On noissa vähän. Kannattaa verrata siihen alasaranaan ja pyrkiä asettamaan samalla tavalla. Saranat ovat kiinni laseissa noilla kolmella ruuvilla. Asennusohjeitakin yleensä löytyy valmistajan sivuilta.

Yksin ei kannata lähteä purkamaan vaan ota joku kaveriksi. Tämmöinen nostotyyny on myös tosi kätevä ja estää lasia valahtamasta lattiaan asti. Winbag Connect nostotyyny 135 kg | Motonet Oy

Jos tuo on tuore asennus niin pyydä asentaja viimeistelemään.
 
Olisi tuollainen talotuuletin laitettavana liesituulettimen tilalle, että ottaisi poistoilman kylppäristä sekä vessasta myös. Vanha poistoputki liesituulettimelta menee seinän läpi ulos, sitä olisi tarkoitus hyödyntää.

Tuonne maustehyllyn taa ei mahdu menemään kuitenkaan päällekkäin 2 * 125mm putkea (poistoputki ulos keski lähdöstä pitäisi saada oikeaan reunaan jossa on tuo valmis reikä ulos. Mutta siinä oikealla tulee wc:ltä tuleva huono ilma laitteelle 125mm putkea pisin) .

Voiko nuo pikku pätkät olla haitariputkea, vai pitääkö olla jotenkin tälläistä "palosuojattua" versiota?

 
Olisi tuollainen talotuuletin laitettavana liesituulettimen tilalle, että ottaisi poistoilman kylppäristä sekä vessasta myös. Vanha poistoputki liesituulettimelta menee seinän läpi ulos, sitä olisi tarkoitus hyödyntää.

Tuonne maustehyllyn taa ei mahdu menemään kuitenkaan päällekkäin 2 * 125mm putkea (poistoputki ulos keski lähdöstä pitäisi saada oikeaan reunaan jossa on tuo valmis reikä ulos. Mutta siinä oikealla tulee wc:ltä tuleva huono ilma laitteelle 125mm putkea pisin) .

Voiko nuo pikku pätkät olla haitariputkea, vai pitääkö olla jotenkin tälläistä "palosuojattua" versiota?

En nyt saanut 100% ajatuksesta kiinni mitä olet tekemässä, mutta tietääkseni liesituulettimesta ei saa lähteä tyyliin tavallisella alumiinihaitariputkella vaan pitää nimenomaan olla palosuojattua.
 
En nyt saanut 100% ajatuksesta kiinni mitä olet tekemässä, mutta tietääkseni liesituulettimesta ei saa lähteä tyyliin tavallisella alumiinihaitariputkella vaan pitää nimenomaan olla palosuojattua.
Eli talotuulettimen / liesituulettimen poistoputki hakusessa. Menee seinän läpi ulos, niin tuo linkkaamani varmaan soveltuu siihen?
 
Eli talotuulettimen / liesituulettimen poistoputki hakusessa. Menee seinän läpi ulos, niin tuo linkkaamani varmaan soveltuu siihen?

No, vaikka tuo linkkaamasi putki on palosuojattu, niin ei se saa olla haitariputki. Nämä on näitä, että ei sitä kukaan seinän sisältä näe, mutta jos jotain käy, niin tiedät varmaan, ettei vakuutuksesta kannata mitään pyydellä. Ja todennäköisesti itse joudut laittamaan. Asentajat eivät suostu, kun on niidenkin perse pelisssä.

Vaihdettiin liesituuletin. Eihän se poistoputki tietenkään ollut lieden kohdalla, kun "maustekaappi" poistettiin. Vanhassa talossa on kerran kerrasta noi haitarit. Lisää laskuahan siitä tuli, mutta putkiasentaja väsäsi X-määrästä sileistä palosuojatuista mutkaputkista oikeanlaisen.
 
Viimeksi muokattu:
No, vaikka tuo linkkaamasi putki on palosuojattu, niin ei se saa olla haitariputki. Nämä on näitä, että ei sitä kukaan seinän sisältä näe, mutta jos jotain käy, niin tiedät varmaan, ettei vakuutuksesta kannata mitään pyydellä. Ja todennäköisesti itse joudut laittamaan. Asentajat eivät suostu, kun on niidenkin perse pelisssä.

Vaihdettiin liesituuletin. Eihän se poistoputki tietenkään ollut lieden kohdalla, kun "maustekaappi" poistettiin. Vanhassa talossa on kerran kerrasta noi haitarit. Lisää laskuahan siitä tuli, mutta putkiasentaja väsäsi X-määrästä sileistä palosuojatuista mutkaputkista oikeanlaisen.
Ei sitä haitariputkea ole missään kielletty, jos se täyttää palonkestovaatimukset. esim. Suomen Rakentamismääräyskokoelman osan E1 ja E7 ohjeiden mukainen rakennustuote paloturvallisuuden ja puhdistettavuuden osalta (VTT:n käytettävyyslausunto).
Enemmän kysyjän tapauksessa olisin huolissani tuon seinäläpiviennin palonkestosta.
 
Meillä on nyt seinät uudelleen maalattu valkoisella, jonka seurauksena seinissä olevat sähkökäyttöiset patterit erottuu kivasta koska ovat jo vähän kellertävät. Tikkurilalta löytyy patterimaalia, mutta tuotetiedoissa ei suositella sähkökäyttöisille pattereille. Onko jollain jotain kokemuksia, että voiko tuolla kuitenkin vetää myös sähkökäyttöiset vai löytyisikö noihin joku oma maali tai jippo (muu kuin ostaa uudet), millä saisi noista 'uuden' näköiset?
 
Meillä on nyt seinät uudelleen maalattu valkoisella, jonka seurauksena seinissä olevat sähkökäyttöiset patterit erottuu kivasta koska ovat jo vähän kellertävät. Tikkurilalta löytyy patterimaalia, mutta tuotetiedoissa ei suositella sähkökäyttöisille pattereille. Onko jollain jotain kokemuksia, että voiko tuolla kuitenkin vetää myös sähkökäyttöiset vai löytyisikö noihin joku oma maali tai jippo (muu kuin ostaa uudet), millä saisi noista 'uuden' näköiset?
Onko ne öljytäytteiset vai virtauslämmittimet?
Tai oikeastaan kummin vain, niin yrittäisin ensin puhdistaa jollain kevyesti hiovalla menetelmällä kuten ihmesieni tai kidesooda. Jos ei auta, niin sitten ei liene muuta vaihtoehtoa kuin hankkia uudet.
 
Lähti tuo vanha pieni pöytäkone poes kun meni rikki.. tilasin samaan hintaan uuen, isomman "normi" mittasen 60cm astianpesukoneen.

Mittailin alunperin että pikku työllä sen saisi väkerreltyä sinne tilalle kyllä.

Menihän siinä päivästä aika tovi, kun vähän korotti työtasoa ja putkille eri paikasta veto yms.. mutta menihän se sinne lopulta, ja testatessa tuntu toimivan ja ei vuotanu mistään :tup:

Tuo läks veks.
073c141f-8f8c-490c-9c86-4d1647713a7f.jpg


on niillä piän kokoero.
IMG_20230520_104840.jpg


Mutta siellä on nyt ja pyssyypi :tongue:

IMG_20230520_184420.jpg
 
Miten näissä DIY asioissa menee todellisuudessa vakuutuskorvausten riski? Ainahan kaikissa vakuutusehdoissa sanotaan että jopa pyykinpesukoneen tulee olla asennettu ammattilaisen toimesta. Eihän kellään kuitenkaan ole mitään kuitteja asennuksesta 10v päästä kun se vahinko tapahtuu. Onko omakohtaisia kokemuksia?
 
Miten näissä DIY asioissa menee todellisuudessa vakuutuskorvausten riski? Ainahan kaikissa vakuutusehdoissa sanotaan että jopa pyykinpesukoneen tulee olla asennettu ammattilaisen toimesta. Eihän kellään kuitenkaan ole mitään kuitteja asennuksesta 10v päästä kun se vahinko tapahtuu. Onko omakohtaisia kokemuksia?

Lähtökohtahan on se että kuitti laitetaan talteen ja säilytetään se 10 vuotta. Ainahan noissa vakuutuksissa on riski että jos on itse asentanut niin vakuutusyhtiö keplottelee itsensä vastuusta. Helpoin kun vaan maksaa sen putkimiehen palkkion ja pyytää ammattilaisen asentamaan. Kyllä kuitti vyleensä löytyy sieltä asennusyrityksestäkin, mutta tietty voi olla etteivät helpolla viitsi alkaa etsimään.

Asunto-osakeyhtiössähän tuo on usein pakollistakin.
 
Miten näissä DIY asioissa menee todellisuudessa vakuutuskorvausten riski? Ainahan kaikissa vakuutusehdoissa sanotaan että jopa pyykinpesukoneen tulee olla asennettu ammattilaisen toimesta. Eihän kellään kuitenkaan ole mitään kuitteja asennuksesta 10v päästä kun se vahinko tapahtuu. Onko omakohtaisia kokemuksia?

Eikös vakuutusehdot sano, että asennuksen kuuluu olla hyvien asennustapojen mukainen? Näin ollen todistusvastuu asennuksen oikeellisuudesta jää sinulle, jos koneen itse asennat.

Ei ne Gigantin tai vastaavan asennuspalvelun kaverit mitään putkimiehiä ole. Saaneet vain jonkun pikakoulutuksen yhden liitoksen tekoon.

Eli: Asenna oikein ja vakuutus korvaa vahingot. Valokuvat asennuksesta jne ovat hyvä apu todisteita kaivattaessa.
 
Eikös vakuutusehdot sano, että asennuksen kuuluu olla hyvien asennustapojen mukainen? Näin ollen todistusvastuu asennuksen oikeellisuudesta jää sinulle, jos koneen itse asennat.

Ei ne Gigantin tai vastaavan asennuspalvelun kaverit mitään putkimiehiä ole. Saaneet vain jonkun pikakoulutuksen yhden liitoksen tekoon.

Eli: Asenna oikein ja vakuutus korvaa vahingot. Valokuvat asennuksesta jne ovat hyvä apu todisteita kaivattaessa.
Joskus junnuna olin itsekkin noita asentamassa, ei meitä mitenkään koulutettu, muuta kun että tossa on työkalut. Tossa auto ja tossa lista mitä menee minnekin.

Toki jos ei pesukonetta osaa asentaa, niin kyllä on elämä melko haastavaa muutenkin...
 
  • Tykkää
Reactions: AIF
Onhan noissa ollut semmoista jos on jätetty kuparinen pk-viiksi kannakoimatta niin ajan saatossa on katkeamisriski. Lähisukulaiselta on mennytkin tuo pk-viiksi poikki, oli tuolloin vuokralla.
Nykyään vaaditaan että tuon lisäksi kannakoidaan poistoletku.
 
Pohdiskelen seuraavaa vaihetta talon remonteille, ja tuli mieleen, että on ollut tarkoitus korjata ainakin ilmalämmityskoneen läpivientien kohdat eli höyrynsulun paikkaaminen ja putkien eristäminen. Koneen yläpuolelta vuotaa ilmaa yläpohjaan, ei ole näkyviä vaurioita missään, mutta tietysti korjattava kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Höyrynsulku on alkuperäinen 80-lukulainen ja varmasti vuotaa muualtakin, mutta tuo lienee pahin kohta.

Pari kyssäriä asiaan liittyen: miten hankala (tai toimiva) ratkaisu on paikata höyrynsulku yläpuolelta? Sisäkaton kautta se olisi aika hankalaa kun kattopaneeleja ei välttämättä saa poistettua ja vaihdettua koneen kohdalta siististi ja koneen vieressä on muutenkin melko ahdasta.

Ajattelin samalla siirrättää liesarin poistohormin parempaan paikkaan ja uudistaa raitisilmakanavan ottamaan ilmaa talon pohjoispäädystä, koska nykyinen paikka eteläpäädyssä on kesällä hyvin lämmin ja tuloilma koneelle on pahimmillaan 4-5 astetta lämpimämpää kuin ulkoilma varjossa. Tällä hetkellä raitisilmakanava on muutenkin eristämättä ja hikoilee kovalla pakkasella ilmalämmityskoneen päälle jonkin verran. Kuinka iso merkitys on sillä, että kanavalle tulisi lisää mittaa vajaat 10 metriä, vai onko vaan ilmamäärät säädettävä uudelleen ja homma ok kun kanava olisi kunnolla eristetty? Sitä tuskin saa kulkemaan villojen alla vaan se pitäisi vetää pinnalla.
 
Pohdiskelen seuraavaa vaihetta talon remonteille, ja tuli mieleen, että on ollut tarkoitus korjata ainakin ilmalämmityskoneen läpivientien kohdat eli höyrynsulun paikkaaminen ja putkien eristäminen. Koneen yläpuolelta vuotaa ilmaa yläpohjaan, ei ole näkyviä vaurioita missään, mutta tietysti korjattava kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Höyrynsulku on alkuperäinen 80-lukulainen ja varmasti vuotaa muualtakin, mutta tuo lienee pahin kohta.

Pari kyssäriä asiaan liittyen: miten hankala (tai toimiva) ratkaisu on paikata höyrynsulku yläpuolelta? Sisäkaton kautta se olisi aika hankalaa kun kattopaneeleja ei välttämättä saa poistettua ja vaihdettua koneen kohdalta siististi ja koneen vieressä on muutenkin melko ahdasta.

Ajattelin samalla siirrättää liesarin poistohormin parempaan paikkaan ja uudistaa raitisilmakanavan ottamaan ilmaa talon pohjoispäädystä, koska nykyinen paikka eteläpäädyssä on kesällä hyvin lämmin ja tuloilma koneelle on pahimmillaan 4-5 astetta lämpimämpää kuin ulkoilma varjossa. Tällä hetkellä raitisilmakanava on muutenkin eristämättä ja hikoilee kovalla pakkasella ilmalämmityskoneen päälle jonkin verran. Kuinka iso merkitys on sillä, että kanavalle tulisi lisää mittaa vajaat 10 metriä, vai onko vaan ilmamäärät säädettävä uudelleen ja homma ok kun kanava olisi kunnolla eristetty? Sitä tuskin saa kulkemaan villojen alla vaan se pitäisi vetää pinnalla.

Tässä olisi yksi korjausehdotus:

1. Yläpuolelta tyhjännä noin 1m2 alue puhallusvillasta (ja muusta villasta) esim levyjä apuna käyttäen koneen kohdalta (jos yläpohjassa on käytetty puhallusvillaa)
2. Leikkaa höyrynsulkuun siisti X-viilto läpiviennin kohdalle niin että höyrynsulkua pystyy liikuttamaan.
3. leikkaa 30mm spu levystä sopivan kokoiset neliskanttiset palat jotka käyvät läpivientien kohdille mahdollisimman hyvin.
4. Kiinnityä levyt esim muutamaan kakkoskakkosen pätkään tai mihin ne parhaiten saa kiinni.
5. Tiivistä putkien kohta ja levyjen reiät uretaanilla mahdollisimman tiiviiksi
6. Käännä höyrynsulku spu-levyn päälle ja teippaa reiät.
7. Eristä putket
8. Laita vanhat villat takaisin paikoilleen.
 
Pitäisi hankkia laattasaha max 600x600 porcellanato laattojen sahaamiseen. Olen katsellut Rubi DU-200 evo 650 laattasahaa joka irtoaisi vajaalla 500eurolla. Onko jollakulla kritiikkiä tuosta mallista\ehdottaa parempaa vaihtoehtoa suunnilleen tuossa hintaluokassa.
 
Pitäisi hankkia laattasaha max 600x600 porcellanato laattojen sahaamiseen. Olen katsellut Rubi DU-200 evo 650 laattasahaa joka irtoaisi vajaalla 500eurolla. Onko jollakulla kritiikkiä tuosta mallista\ehdottaa parempaa vaihtoehtoa suunnilleen tuossa hintaluokassa.

Mitäs olis tarkoitus sahailla laatoissa? Toi on jo aika korkean luokan laattasaha että mahtaakohan mennä jo turhan hyväks laitteeks jos vain muutamia sahauksia.

Itellä ollut käytössä Katkaisuun
Ja lähinnä L-mallisiin sahauksiin yksittäisissä laatoissa
 
Kannattaa myös katsella vuokralaitteita. Itse maksoin 25€ vuorokaudesta (Bauhaus), toki se oli kokoluokaltaan tuo @ZZRX edellä mainitsema alempi liukupöytäsaha ja ainakin se yksilö osottautui tosi hankalaksi käyttää juuri määrämittaisten laattojen sahaamiseen. Piti mittailut hoitaa erikseen..
 
Mitäs olis tarkoitus sahailla laatoissa? Toi on jo aika korkean luokan laattasaha että mahtaakohan mennä jo turhan hyväks laitteeks jos vain muutamia sahauksia.

Itellä ollut käytössä Katkaisuun
Ja lähinnä L-mallisiin sahauksiin yksittäisissä laatoissa
Pitäis tehdä kylpyhuone, eteinen ja wc ja saatua nurkat sahattua jiiriin. Tuosta saa varmaan jotain projektin jälkeenkin myydessä. Sen verran puuhasteltavaa että työkalut pitää olla kunnossa jo aikaa, materiaaleja ja hermoja säästääkseen. Ja Porcelanattoja en lähtis perus leikkurilla muutenkaan työstämään.
 
Pitäis tehdä kylpyhuone, eteinen ja wc ja saatua nurkat sahattua jiiriin. Tuosta saa varmaan jotain projektin jälkeenkin myydessä. Sen verran puuhasteltavaa että työkalut pitää olla kunnossa jo aikaa, materiaaleja ja hermoja säästääkseen. Ja Porcelanattoja en lähtis perus leikkurilla muutenkaan työstämään.

Kyl suorat katkaisut kantsii perusleikkurilla tehdä. Sillä ne on aina tehty ja jälki on siistimpää kuin tuollaisella. Ei se porcelain ole mikään ongelma, menee heittämällä normileikkuril. Kantsii hankkii molemmat, laadukas perus leikkuri ja sit vaikka tuo mitä esitit tuossa aiemmin. Montolitilla ja Rubilla on hyvii vehkeit, kummasta sit tykkää on lähinnä makuasia.
 
Pitäis tehdä kylpyhuone, eteinen ja wc ja saatua nurkat sahattua jiiriin. Tuosta saa varmaan jotain projektin jälkeenkin myydessä. Sen verran puuhasteltavaa että työkalut pitää olla kunnossa jo aikaa, materiaaleja ja hermoja säästääkseen. Ja Porcelanattoja en lähtis perus leikkurilla muutenkaan työstämään.
Ihan vaan uteliaisuudesta, miksi laatat jiiriin? Eikös normaali lasitettu laatanreuna käy?
 
Kyl suorat katkaisut kantsii perusleikkurilla tehdä. Sillä ne on aina tehty ja jälki on siistimpää kuin tuollaisella. Ei se porcelain ole mikään ongelma, menee heittämällä normileikkuril. Kantsii hankkii molemmat, laadukas perus leikkuri ja sit vaikka tuo mitä esitit tuossa aiemmin. Montolitilla ja Rubilla on hyvii vehkeit, kummasta sit tykkää on lähinnä makuasia.
Kai se on enemmän leikkurin terästä kiinni. Meillä kylppärirempan tekijä manasi hankkimiani laattoja (Atlas Concorden porcellanato), että ovat niin kovia ettei ole koskaan aiemmin moisia käsitellyt. Söivät teriä älyttömällä tahdilla.

Pari reikää joutunut noihin itse myöhemmin poraamaan, niin on ne kyllä aika tiivistä kamaa.
Ihan vaan uteliaisuudesta, miksi laatat jiiriin? Eikös normaali lasitettu laatanreuna käy?
Ei kuivapuristelaatassa ole mitään lasitetta. Toki jos läpivärjätty laatta, niin ulkonurkista saa siistin ilman jiiriä tai listojakin:
IMG_20210720_231711.jpg
 
Kai se on enemmän leikkurin terästä kiinni. Meillä kylppärirempan tekijä manasi hankkimiani laattoja (Atlas Concorden porcellanato), että ovat niin kovia ettei ole koskaan aiemmin moisia käsitellyt. Söivät teriä älyttömällä tahdilla.

Pari reikää joutunut noihin itse myöhemmin poraamaan, niin on ne kyllä aika tiivistä kamaa.

Ei kuivapuristelaatassa ole mitään lasitetta. Toki jos läpivärjätty laatta, niin ulkonurkista saa siistin ilman jiiriä tai listojakin:
IMG_20210720_231711.jpg

Juu varmasti jos tuollainen kohde on niin on kannattavaa hankkia uusi terä ja nimenomaan noille laatoille tarkoitettu. Leikkuri pitää myös olla laadukas eikä niitä halpoja romuja. Sehän terä tekee siihen pintaan vaan pienen viillon ja murtotalla tekee sen varsinaisen halkaisun. Reikien poraus on joo sellanen homma että siinä pitää olla kyllä oikeet terät. Aikasemmin vetänyt sellasilla vesijäähdytetyillä timanttikupeilla, mutta nyt hankin kokeeks sellaset rälläkkään tulevat. Joskus koulussa näin sellaset ja aika näppärästi näytti menevän. Vielä ei ole harmi vaan päässyt testaamaan. Vettähän noissa reikien porauksissa kantsii aina käyttää ettei terät mene piloille kun kuumenee aika helposti.

Oon yhen kylppärin tehnyt jiiriin. Normilaatoilla ei ollut mikään mahoton temppu, mutta voin kuvitella että voi olla suhteellisen haastavaa noin kovilla. Kyllä se nurkka on kaikista premium-laatuisin jos se on jiiriin tehty kun se on silloin symmetrinen ja sauma jää melko pieneksi. Harva viitsii tuosta vaan maksaa kun laatoituksen hinta kaksinkertaistuu aikalailla. Nykyään jotkut tykkää käyttää myös niitä nurkkalistoja, mutta itse oon just tuolleen "ryssäjiirillä" tehnyt niinkuin tossa sun kuvassa. 90% asiakkaista kelpaa hyvin.
 
Ihan ensin tiedoksi, en ole vielä tehnyt mitään. Mussuttelen tätä pari kuukautta ja sitten mietin, miten toteutan, jos toteutan.
Vaihtoehto on , että palkkaan ammattilaisen tekemään nämä työt, mutta olen insinööri ja luotan nyt siihen, että osaan asentaa sähkölampun.

Olohuoneessa oli laskettu katto. Ei ole enää. Sähkötyöt purkautui samalla ja siellä oli kaksi lamppua, nyt vain yksi.

Yhdestä kolosta katossa tulee 4 johtoa. Ei näytä olevan koukkuja.
1684825146779.png


Ajattelin ostaa 2 kpl tälläista:
(tai ostin jo, mutta heitän metallinkeräykseen, jos en käytä)

--

Sitten kysymykseni on, että jos haluan lamppujen paikat säätää ihan muualle, niin tuohon kansi ja johtoa pitkin kattoa?
Millä se johto kiinnitetään?
 
Sitten kysymykseni on, että jos haluan lamppujen paikat säätää ihan muualle, niin tuohon kansi ja johtoa pitkin kattoa?
Millä se johto kiinnitetään?

Itse laittaisin kapean johtokourun, siistimpi vaihtoehto vs. paljas johto ja jotkin johtokiinnikkeet. Toki myös valaisinkisko voi olla hyvä vaihtoehto, riippuen mihin asti olet valaisimia siirtämässä.
 
Ihan ensin tiedoksi, en ole vielä tehnyt mitään. Mussuttelen tätä pari kuukautta ja sitten mietin, miten toteutan, jos toteutan.
Vaihtoehto on , että palkkaan ammattilaisen tekemään nämä työt, mutta olen insinööri ja luotan nyt siihen, että osaan asentaa sähkölampun.

Olohuoneessa oli laskettu katto. Ei ole enää. Sähkötyöt purkautui samalla ja siellä oli kaksi lamppua, nyt vain yksi.

Yhdestä kolosta katossa tulee 4 johtoa. Ei näytä olevan koukkuja.
1684825146779.png


Ajattelin ostaa 2 kpl tälläista:
(tai ostin jo, mutta heitän metallinkeräykseen, jos en käytä)

--

Sitten kysymykseni on, että jos haluan lamppujen paikat säätää ihan muualle, niin tuohon kansi ja johtoa pitkin kattoa?
Millä se johto kiinnitetään?

No vaikkapa johtolistalla jonka kiinnitys tulee ruuveilla ja tarralla. Voi myös käyttää sellasii ruuveilla tulevia kiinnikkeitä joila itse johto jää näkyviin, mutta ne vaatinee jonkinlaisen ropun.
 
Sitten kysymykseni on, että jos haluan lamppujen paikat säätää ihan muualle, niin tuohon kansi ja johtoa pitkin kattoa?
Millä se johto kiinnitetään?
Mikset halua alaslaskettua kattoa? Ei sitä tarvitsisi paljoa laskea, että saisi johdot vietyä siististi ja valaisimien paikkoja saisi vaikka minne. Pintavedot on aina kökön näköisiä, ellei sitten ole joku industrial loft -kohde jonne kaikenlaiset putki- ja johtohässäkät sopii.
T. Hellasärö
 
Menee myöskin ihan normaalilla betoniin tarkoitetulla TC-kiinnikkeellä jossa se naula on kovaa tavaraa eli ei mee vasaralla lyömällä mutkalle. Nuo ovat ylivoimaisesti helpoin/nopein lyhyelle matkalle kun pelkällä tarralla oleva kouru ei kuitenkaan ilman ruuveja siellä katossa vuotta repsahtamatta pysy.
 
Menee myöskin ihan normaalilla betoniin tarkoitetulla TC-kiinnikkeellä jossa se naula on kovaa tavaraa eli ei mee vasaralla lyömällä mutkalle. Nuo ovat ylivoimaisesti helpoin/nopein lyhyelle matkalle kun pelkällä tarralla oleva kouru ei kuitenkaan ilman ruuveja siellä katossa vuotta repsahtamatta pysy.

Ekös noissa ole vaan riski että siellä on vastassa kivi tai että rappaus on heikkoa siinä kohdassa mihin lyö jolloin voi tulla osa rappauksiakin alas samalla? Ainakin ne taulukoukut joissa on ns. betoniseinään menevä naula, tekevät aina enemmän tuhoa kuin hyvää jälkeä.
 
Mikset halua alaslaskettua kattoa? Ei sitä tarvitsisi paljoa laskea, että saisi johdot vietyä siististi ja valaisimien paikkoja saisi vaikka minne. Pintavedot on aina kökön näköisiä, ellei sitten ole joku industrial loft -kohde jonne kaikenlaiset putki- ja johtohässäkät sopii.
T. Hellasärö

Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Kaverikin ehdotti ja totesi, että sopisi äänieristyslevyjen kanssa hyvin.

Molemmissa ehdotuksissa on vaan se ongelma: raha. Mieluummin käyn ulkomailla kun otan hienon katon ja seuraava kallis hankinta on ILP. Katon maalauskin maksaa, mutta nyt vähän aikaa katselen tuota nykyistä ja maalauksen yhteydessä olisi tarkoitus vetää valaisimet kohdalleen.

No vaikkapa johtolistalla jonka kiinnitys tulee ruuveilla ja tarralla. Voi myös käyttää sellasii ruuveilla tulevia kiinnikkeitä joila itse johto jää näkyviin, mutta ne vaatinee jonkinlaisen ropun.

Tarran pelkään tulevan alas. Täytyy katsoa, paljon tuo maalikerros kestää, joka on puretun lasketun katon takaa paljastunut. Koetan ainakin maalata päälle.

--

En ole niin perfektionisti. Haluan siistin ratkaisun, jossa toinen valo tulee olohuoneen ruokalutilan päälle ja toinen keskelle muuta huonetta. Sillä pärjään 10v.
Sen verran laitan rahaa, että menee Tikkurilan maaleilla, kun niillä olen aikaisemmin onnistunut.
 
Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Kaverikin ehdotti ja totesi, että sopisi äänieristyslevyjen kanssa hyvin.

Molemmissa ehdotuksissa on vaan se ongelma: raha. Mieluummin käyn ulkomailla kun otan hienon katon ja seuraava kallis hankinta on ILP. Katon maalauskin maksaa, mutta nyt vähän aikaa katselen tuota nykyistä ja maalauksen yhteydessä olisi tarkoitus vetää valaisimet kohdalleen.



Tarran pelkään tulevan alas. Täytyy katsoa, paljon tuo maalikerros kestää, joka on puretun lasketun katon takaa paljastunut. Koetan ainakin maalata päälle.

--

En ole niin perfektionisti. Haluan siistin ratkaisun, jossa toinen valo tulee olohuoneen ruokalutilan päälle ja toinen keskelle muuta huonetta. Sillä pärjään 10v.
Sen verran laitan rahaa, että menee Tikkurilan maaleilla, kun niillä olen aikaisemmin onnistunut.
Tässä tapauksessa äänestäisin valkoisen johtokourun puolesta. Rasiat toki pitää jotenkin siististi peittää. Itse olen joutunut siirtelemään kattovalaisimien paikkoja, ja olen käyttänyt silikonisia kattokuppeja viimeistelyyn.
Edit. CableCup ovat tuotenimeltään.
 
Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Kaverikin ehdotti ja totesi, että sopisi äänieristyslevyjen kanssa hyvin.

Molemmissa ehdotuksissa on vaan se ongelma: raha. Mieluummin käyn ulkomailla kun otan hienon katon ja seuraava kallis hankinta on ILP. Katon maalauskin maksaa, mutta nyt vähän aikaa katselen tuota nykyistä ja maalauksen yhteydessä olisi tarkoitus vetää valaisimet kohdalleen.



Tarran pelkään tulevan alas. Täytyy katsoa, paljon tuo maalikerros kestää, joka on puretun lasketun katon takaa paljastunut. Koetan ainakin maalata päälle.

--

En ole niin perfektionisti. Haluan siistin ratkaisun, jossa toinen valo tulee olohuoneen ruokalutilan päälle ja toinen keskelle muuta huonetta. Sillä pärjään 10v.
Sen verran laitan rahaa, että menee Tikkurilan maaleilla, kun niillä olen aikaisemmin onnistunut.
En ole kokeillut, mutta MMJ värittömällä silikonilla kattoon kiinni (pätkissä tai koko matkan tarvittaessa sekä teipillä rajaus tarvittaessa, ettei leviä ohi johdon)), jos se pinta on vähänkään vetoakestävä (eli ei irtoa tasoite/maali), jos akustolevyjä mietit, niin johdot niiden väliin, jolloin ei niitä hetken päästä juurikaan huomaa. Itsehän noita sähköjohtoja ei saisi mennä asentelemaan jos et ammattilainen satu olemaan.

Kai se on enemmän leikkurin terästä kiinni. Meillä kylppärirempan tekijä manasi hankkimiani laattoja (Atlas Concorden porcellanato), että ovat niin kovia ettei ole koskaan aiemmin moisia käsitellyt. Söivät teriä älyttömällä tahdilla.

Pari reikää joutunut noihin itse myöhemmin poraamaan, niin on ne kyllä aika tiivistä kamaa.

Ei kuivapuristelaatassa ole mitään lasitetta. Toki jos läpivärjätty laatta, niin ulkonurkista saa siistin ilman jiiriä tai listojakin:
IMG_20210720_231711.jpg
Siistiltähän toi suorareuna tossa näyttää, jiiriin sahaus on työläs ja epäilen, että olis herkempikin kolhuista rikoutumaan.
 
Ihan ensin tiedoksi, en ole vielä tehnyt mitään. Mussuttelen tätä pari kuukautta ja sitten mietin, miten toteutan, jos toteutan.
Vaihtoehto on , että palkkaan ammattilaisen tekemään nämä työt, mutta olen insinööri ja luotan nyt siihen, että osaan asentaa sähkölampun.

Tuohon kuuluisi nykykansista tämä: Kattorasian kansi Gelia 3-napainen kruunu pinta Ostamasi ikea-palikka soveltuu vain valaisimen ripustukseen kattoon, ei rasiaan tai kytkentään.

Ei tarvi hävetä, että et osaa. Kyseessä kun ei ole maallikkotyö, vaikka insinööri olisikin. Tilaa vaan ammattilainen jatkamaan tuosta johdot kahteen paikkaan. Se sitten panee tuohon umpikannen ja ruuvaa johtolistat paikalleen ja kaksi uutta pinta-asennusrasiaa sopivalla kannella haluamiisi paikkoihin.
 
Muutaman viikon päästä on sähkömies tulossa käymhän, ja tuli mieleen että voisin avittaa etukäteen vetämällä kaapelin välikatossa valmiiksi villan alla. Hän tekisi kuitenkin sitten kytkennät, tekisin tuon vedon siellä vain valmiiksi. Ettei täytyisi silloin kaivella villoja ja ihmetellännä aikaa siinä..

Mutta, tuli mieleen mitenkä tuo kaapeli (3x 2,5mm) pitäisi suojata tuolla? Riittääkö muoviputken sisällä vaan?

Vai kannattaako mieluummin olla tälläistä virallista putkea ihan?
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kysymykseni on, että jos haluan lamppujen paikat säätää ihan muualle, niin tuohon kansi ja johtoa pitkin kattoa?
Millä se johto kiinnitetään?
Makuasioitahan nämä, mutta itse menisin periaatteella korosta sitä mitä et voi peittää. Kaikki listaviriykset on yksiselitteisesti hirveitä. Etsisin jotain laadukkaamman näköistä (esim kangaspäällysteistä) johtoa ja antaisin sen roikkua vapaana kattorasian ja valaisimen kiinnityspisteen välillä. Valaisimesta riippuen joku kettinkivirityskin voisi toimia tai tästä järjestelmästä voi hakea industrial-henkistä inspiraatiota jos lähtisi "LVI-tarvikkeilla" toteuttamaan: TRACK-PIPE
 
Tuohan on ihan näkemysasia. Itse en taas lähtisi missään nimessä tekemään tuommoisia roikuvia kangasjohtoja tai kauppavalaistus-tankoja. Sen takia itsellä johtolistat katossa eikä niissä ole mitään hirveyksiä. No tulee menemään keltaiseksi joskus mutta ei niiden vaihtamiseen kauaa nokka tuhise.

Muutaman viikon päästä on sähkömies tulossa käymhän, ja tuli mieleen että voisin avittaa etukäteen vetämällä kaapelin välikatossa valmiiksi villan alla. Hän tekisi kuitenkin sitten kytkennät, tekisin tuon vedon siellä vain valmiiksi. Ettei täytyisi silloin kaivella villoja ja ihmetellännä aikaa siinä..

Mutta, tuli mieleen mitenkä tuo kaapeli (3x 2,5mm) pitäisi suojata tuolla? Riittääkö muoviputken sisällä vaan?

Vai kannattaako mieluummin olla tälläistä virallista putkea ihan?

Melkein kuuluisi kysymyksiä sähkömiehelle-ketjuu, siellä olisi tullut vastaukseksi että kannattaa kysyä siltä sähkäriltä antaako edes sinun vetää sitä kaapelia sinne valmiiksi. Varsinkin villojen sekaan.
 
Muutaman viikon päästä on sähkömies tulossa käymhän, ja tuli mieleen että voisin avittaa etukäteen vetämällä kaapelin välikatossa valmiiksi villan alla. Hän tekisi kuitenkin sitten kytkennät, tekisin tuon vedon siellä vain valmiiksi. Ettei täytyisi silloin kaivella villoja ja ihmetellännä aikaa siinä..

Mutta, tuli mieleen mitenkä tuo kaapeli (3x 2,5mm) pitäisi suojata tuolla? Riittääkö muoviputken sisällä vaan?

Pieleenhän se ois heti lähdössä menemään. Sähköjohtoja ei saa vetää villojen sekaan. Jätä vaan sähkömiehen tehtäväksi, se tietää kyllä miten sen kaapelin saa asentaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 127
Viestejä
4 881 582
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom