Kodin rempat(DIY)

Joo, meillekin tulisi 13kpl kaihtimia, voi olla että teettämällä ainakin maksaa niin tuhottomasti että ei raaski. Miten teillä purjekankaat laitettu? Koitin sitä meilläkin ehdottaa mutta sisustuskana ei hyväksynyt kun tyrmäsi että tulee "viritelmän" näköinen...
Toisesta päästä koukuilla puuseinään, toisesta lasiseinän päälle profiilista taitetuilla "koukuilla". Nuo koukut suht' huomaamattomia ja purjeet saa kireälle, joten jälki ihan siistiä, muttei kuitenkaan mitään "Suomen kaunein koti" -tasoa.
 
Onkohan tuo sähköjohto? Autotallin yläpuolella sijaitsee.
IMG_20230416_184927.jpg
Olisiko ollut sähköinen ovi, jolle tuotu virtaa?
 
Muistui taas mieleen miksi listoitus jää yleensä viimeiseksi.

Kokeilin ensin liimaa vaikka muistin että viimeksi oli huonot kokemukset. No sama uusintana, eihän seinät ole ikinä täysin suorat ja mainostettu alkutartunta oli ihan paskaa. Ei jatkoon, ainakaan kattolistoissa.

Sitten bonuksena ostettiin kattolistaksi halvinta mdf soiroa. Jiiriä kun sahasi niin 9/10 kalvo repesi irti sauman ympäriltä. Ekstrabonuksena myös oli niin haurasta että listanaulan kun laittoi niin halkesi.

Harjoittelua harjoittelua, onneksi on useampi huone niin kyllä se tästä vähitellen
 
Muistui taas mieleen miksi listoitus jää yleensä viimeiseksi.

Kokeilin ensin liimaa vaikka muistin että viimeksi oli huonot kokemukset. No sama uusintana, eihän seinät ole ikinä täysin suorat ja mainostettu alkutartunta oli ihan paskaa. Ei jatkoon, ainakaan kattolistoissa.

Sitten bonuksena ostettiin kattolistaksi halvinta mdf soiroa. Jiiriä kun sahasi niin 9/10 kalvo repesi irti sauman ympäriltä. Ekstrabonuksena myös oli niin haurasta että listanaulan kun laittoi niin halkesi.

Harjoittelua harjoittelua, onneksi on useampi huone niin kyllä se tästä vähitellen
Meillä vaimo maalasi +10v sitten takkahuoneen seinät. Listat saatiin takaisin paikalleen viime vuonna kun teetin ison sisäremontin :lol:

Kehtaa vielä valittaa välillä minun pitkään vievistä projekteistani..
 
Muistui taas mieleen miksi listoitus jää yleensä viimeiseksi.

Kokeilin ensin liimaa vaikka muistin että viimeksi oli huonot kokemukset. No sama uusintana, eihän seinät ole ikinä täysin suorat ja mainostettu alkutartunta oli ihan paskaa. Ei jatkoon, ainakaan kattolistoissa.

Sitten bonuksena ostettiin kattolistaksi halvinta mdf soiroa. Jiiriä kun sahasi niin 9/10 kalvo repesi irti sauman ympäriltä. Ekstrabonuksena myös oli niin haurasta että listanaulan kun laittoi niin halkesi.

Harjoittelua harjoittelua, onneksi on useampi huone niin kyllä se tästä vähitellen

MDF on paskaa, osta aina puulistaa niin voi jopa korjailla jos tulee jälkiä. Valkea oksaton sormijatkettu puulista ei nyt niin paljo nosta hintaa.

Mukavampi käsitellä, ja kunnon viimeistely naulain.
 
Kysyn nyt täälläkin, kun piha ja terassit ketjussa ei löytynyt kommentteja. Mitä suosittelisitte puuöljyksi terassin käsittelyyn? Terassia ei ole katettu. Mielellään vesiohenteista.

Valtti Plussan on muutama maininnut. Onko kokemuksia GVK Utö Akva öljystä? Tuotetiedossa kehutaan, että voisi kestää monta vuotta. Aikaisemmin pistänyt saman firman Strong öljyä joka jättää vähän lakkamaisen pinnan, mutta nyt talven jälkeen hilseilee pois ja vaatinut jokavuotisen käsittelyn. Saman kesän tarjonnut kyllä hyvän pinnan.

En nyt varsinaisesti voi suositella kun ei ole paremmasta tai huonommasta tietoa, mutta Tikkurilan Valtti on täälläkin ollut käytössä. On se kaksi kesää kestänyt hienosti, nyt ehkä ihan varmuuden vuoksi uusi käsittely.
 
Kysyn nyt täälläkin, kun piha ja terassit ketjussa ei löytynyt kommentteja. Mitä suosittelisitte puuöljyksi terassin käsittelyyn? Terassia ei ole katettu. Mielellään vesiohenteista.

Valtti Plussan on muutama maininnut. Onko kokemuksia GVK Utö Akva öljystä? Tuotetiedossa kehutaan, että voisi kestää monta vuotta. Aikaisemmin pistänyt saman firman Strong öljyä joka jättää vähän lakkamaisen pinnan, mutta nyt talven jälkeen hilseilee pois ja vaatinut jokavuotisen käsittelyn. Saman kesän tarjonnut kyllä hyvän pinnan.
Virtasen Uusi Terassiöljy Ainakin firman maalit ovat olleet enemmän kuin hyviä. Hinnat nyt mitä sattuu jälleenmyyjästä riippuen. Joku fb lähetys/lanseeraus noilla kait on 20.4.
 
Vedin itse halvinta litkua mitä rustasta löytyi kun edellinen omistaja oli jättänyt terassin öljyämättä monelta vuodelta. Taisi mennä luokkaa 11 litraa tavaraa kun ajattelin että "kyllästän" sillä ensin ja olisin tänä vuonna vetänyt parempaa tavaraa.
Yllätys oli suuri kun lumen alta paljastui priima pinta.
 
Vedin itse halvinta litkua mitä rustasta löytyi kun edellinen omistaja oli jättänyt terassin öljyämättä monelta vuodelta. Taisi mennä luokkaa 11 litraa tavaraa kun ajattelin että "kyllästän" sillä ensin ja olisin tänä vuonna vetänyt parempaa tavaraa.
Yllätys oli suuri kun lumen alta paljastui priima pinta.
Etsi Nämähän ois kait tän viikon suht edullisesti. Itekin aattelin pöntön, pari hakea. Ei ole Kodinkuvalehti vielä sopinut tapaamista, niin kehtaa käsitellä moisella. Ps: Vessan kattolistat vieläkin laittamatta 13 vuoden jälkeen. Vessa vetää kuitenkin.
 
Aikaisempi omistaja ei ollut terassia öljynnyt tai edes pessyt niin oli aika rouheassa kunnossa... Vetäsin ekana kesänä ronskisti painepesurilla puhtaaksi ja sen seurauksena tullut "tikuttuminen" pois hiomalla. Valtti Plus ruskealla sai ihan uutta eloa pintaan mutta joka kevät saa silti tehdä uusintakäsittelyn kun osa terassista kattamaton. Levityksen tehnyt öljylastalla mutta lautojen välit on veemäiset saada kokonaan öljyttyä.
 
Minkälaisia aurinkosuojavirityksiä porukalla on terassilla? Tuli laajennettua terassia parisen vuotta sitten, eikä tullut huomioitua katoksen mahdollisuutta perustuksia rakentaessa. Alunperäinen suunnitelma oli pärjätä avattavan aurinkovarjon avulla, mutta eihän tuosta mihinkään ole.
 
Minkälaisia aurinkosuojavirityksiä porukalla on terassilla? Tuli laajennettua terassia parisen vuotta sitten, eikä tullut huomioitua katoksen mahdollisuutta perustuksia rakentaessa. Alunperäinen suunnitelma oli pärjätä avattavan aurinkovarjon avulla, mutta eihän tuosta mihinkään ole.
Meillä on "aurinkopurjeita". Ongelmana on, että tuuli ottaa kiinni helposti eikä kaatoa saa ole tarpeeksi ja sadevesi tekee ison painauman keskelle venyttäen kangasta. Tuulisella säällä tai sateella joutuu nämä käytännössä ottamaan alas.
 
Kysyn nyt täälläkin, kun piha ja terassit ketjussa ei löytynyt kommentteja. Mitä suosittelisitte puuöljyksi terassin käsittelyyn? Terassia ei ole katettu. Mielellään vesiohenteista.

Valtti Plussan on muutama maininnut. Onko kokemuksia GVK Utö Akva öljystä? Tuotetiedossa kehutaan, että voisi kestää monta vuotta. Aikaisemmin pistänyt saman firman Strong öljyä joka jättää vähän lakkamaisen pinnan, mutta nyt talven jälkeen hilseilee pois ja vaatinut jokavuotisen käsittelyn. Saman kesän tarjonnut kyllä hyvän pinnan.

Omaa kokemusta on sekä sävytetystä että ns naturell Valtista. Lisäksi muutamista rajatapaus/halpis merkeistä. En enää vaihda valtista toiseen. Työstettävyys niin hyvä.
 
Minkälaisia aurinkosuojavirityksiä porukalla on terassilla? Tuli laajennettua terassia parisen vuotta sitten, eikä tullut huomioitua katoksen mahdollisuutta perustuksia rakentaessa. Alunperäinen suunnitelma oli pärjätä avattavan aurinkovarjon avulla, mutta eihän tuosta mihinkään ole.

puikin mainitsemat purjeet ovat täälläkin olleet käytössä, niiden juju on siinä, että ripustaminen kannattaa suunnitella hyvin. Hyvällä suunnittelulla on helppo ottaa yksi kolmesta kulmasta irti/alas sateen/tuulen tms takia.
 
Ei nyt ehkä täysin oikea ketju, mutta kysytään silti. Kuinka kova ääni timanttiporauksesta tulee? Pystyykö samassa asunnossa toisessa huoneessa olemaan ihan ilman kuulosuojaimia?
 
Ei nyt ehkä täysin oikea ketju, mutta kysytään silti. Kuinka kova ääni timanttiporauksesta tulee? Pystyykö samassa asunnossa toisessa huoneessa olemaan ihan ilman kuulosuojaimia?
Ei varmaan vaaranna kuuloa mutta ei miellyttävä ympäristö ole tehdä jotain keskittymistä vaativaa. Itse märkäporaus timantilla saattaa olla suht hiljaistakin puuhaa optimitilanteessa mutta sitten taas terä saattaa hinkata enemmän ja välillä täytyy ehkä hakata jalustan ankkurointeja paikalleen jne.
 
Ei nyt ehkä täysin oikea ketju, mutta kysytään silti. Kuinka kova ääni timanttiporauksesta tulee? Pystyykö samassa asunnossa toisessa huoneessa olemaan ihan ilman kuulosuojaimia?
Alakerrassa viimeksi timantilla kuivaporasin ja vaimon mukaan ihan siedettävä ääni ylempään kerrokseen. Väittäisin että pölynhallintaan tarvittu raksaimuri piti pahempaa ääntä kuin poraamisen ääni. Tuossa kun ei käytetä iskua lainkaan timantin kanssa. Niin ja se poran rutale tietenkin pitää pään vieressä melkoista ääntä.
 
Reunaohennettu kipsilevy 90 asteen kulmassa hirsiulkoseinään nähden. Miten kannattaisi siistiä liitos? Eli reunaohennettu osuus pitäisi täyttää jollain. Saumalaasti + saumapaperi? Vai tavallinen hienotasoite? Lopulliseen saumaan ajattelin akryylimassaa kuten reunaohentamattoman levyn osalta.
 
Reunaohennettu kipsilevy 90 asteen kulmassa hirsiulkoseinään nähden. Miten kannattaisi siistiä liitos? Eli reunaohennettu osuus pitäisi täyttää jollain. Saumalaasti + saumapaperi? Vai tavallinen hienotasoite? Lopulliseen saumaan ajattelin akryylimassaa kuten reunaohentamattoman levyn osalta.

Oisko kuvaa mitenpäin se liitos tulee? Onko se sisä vai ulkokulma? Yleensä on leikattu suoraan kipsilevystä tuo ohennus pois nurkissa. Jos ei ole enään vaihtoehto niin ihan saumatasoitteellahan nuo täytetään, esim LF tasoite on hyvää kun omaa hyvän täyttökyvyn.
 
Oisko kuvaa mitenpäin se liitos tulee? Onko se sisä vai ulkokulma? Yleensä on leikattu suoraan kipsilevystä tuo ohennus pois nurkissa. Jos ei ole enään vaihtoehto niin ihan saumatasoitteellahan nuo täytetään, esim LF tasoite on hyvää kun omaa hyvän täyttökyvyn.
Sisäkulma kyseessä. Mietin kans, että olishan tuon varmaan voinut leikata pois, mutta timpurit on nakelleet reunaohennuksen kanssa noita paikalleen. Eikös saumatasoite ole J tasoite ja hienotasoite LF?
 
Sisäkulma kyseessä. Mietin kans, että olishan tuon varmaan voinut leikata pois, mutta timpurit on nakelleet reunaohennuksen kanssa noita paikalleen. Eikös saumatasoite ole J tasoite ja hienotasoite LF?

J-tasoite on hienorakeisempaa ja tarkoitettu siihen nauhan liimaamiseen. Jotkut tekee pelkästään J:llä, mutta kokeneemmat ammattilaiset suosittelee että käytetään J:tä pelkästään nauhan liimaamiseen, koska se kutistuu enemmän kuin tuo LF-tasoite. Lisäks J:ssä on turhia liima-aineita joista ei ole mitään hyötyä enään sen jälkeen kun nauha on laitettu paikoilleen. Tais ihan purkinkin ohjeissa olla tuolleen. Mutta joo noilla nimikkeillä nuo tasoitteet taitaa olla. Itse oon käyttänyt vaan noita kirjaimia nimikkeenä.

Hirsitaloissa nuo väliseinien liitokset on aika vaativia jotta niistä saa siistit ja äänieristyksen oikein. Jos kasaat sen väliseinän suoraan hirsiseinän kylkeen niin sinne jää sellaiset kolot hirren ponttien kohdalle joista ääni pääsee siirtymään toiseen huoneeseen. Lisäks noissa pitää olla yleensä painumavara jolloin se liitos pitäis olla liukukiskoilla toteutettu. Silleen nuo on usein tehty että hirteen ajetaan väliseinän kohdalle noin 2cm syvä upotus joka on 66mm+13mm+13mm+2mm (asennusvara) =94mm leveä. Siihen sit kiinnitetään väliseinä liukuraudoilla jolloin liitos jää piiloon. Runkotolppaa ennen tulee myös monesti sellainen upotuksen levyinen lauta jonka ansiosta ne kipsilevyt on helpompi kitata ja maalata.
 
tarkoistus olis tehdä kylmästä varastosta lämpöinen.. nyt on eristetty kaikki 100mm finfoamilla. Edessä olis ikkunoiden asennus. Seinän vahvuus on ulkovuoresta sisäpaneeliin 170mm ja karmin vahvuus 130mm. Pitäiskö ulko vai sisävuoren kanssa asentaa tasan ikkuna?
 
tarkoistus olis tehdä kylmästä varastosta lämpöinen.. nyt on eristetty kaikki 100mm finfoamilla. Edessä olis ikkunoiden asennus. Seinän vahvuus on ulkovuoresta sisäpaneeliin 170mm ja karmin vahvuus 130mm. Pitäiskö ulko vai sisävuoren kanssa asentaa tasan ikkuna?

Kannattaa asentaa sisäpuolen kanssa tasan niin ulkopuolelle mahtuu tippapelti ja sisäpuolen saa listoitettua siististi.
 
Kylmä ulkovarasto talon yhteydessä, yksi seinä taloa vasten, betonilaatat ilmeisesti maapohjalla. Jos haluaa lähteä tekemään puolilämpimäksi niin riittääkö jos laittaa tukevat koolingit säädettävillä pilarikengillä laattojen päälle ja koolinkien väliin finnfoam tms eristeet? Näiden päälle lautaa ja joku helposti siivottava ja kulutusta kestävä kumimatto tms. Ongelmia kosteuden tms kanssa?
 
Kylmä ulkovarasto talon yhteydessä, yksi seinä taloa vasten, betonilaatat ilmeisesti maapohjalla. Jos haluaa lähteä tekemään puolilämpimäksi niin riittääkö jos laittaa tukevat koolingit säädettävillä pilarikengillä laattojen päälle ja koolinkien väliin finnfoam tms eristeet? Näiden päälle lautaa ja joku helposti siivottava ja kulutusta kestävä kumimatto tms. Ongelmia kosteuden tms kanssa?

Miten aattelit oven kohdan ratkaista? Ovihan oletettavasti jäisi uuden lattian alapuolelle jolloin siinä olisi aika iso kylmäsilta jonka takia rakenne ei toimi.
 
Tällä hetkellä lattiataso noin 20cm alempana kuin kynnys/ovi

Okei, siinä tapauksessa tuo ehdottamasi ratkaisu voisi toimia lattian eristämisessä. Sinne uuden rungon alle kannattaa jättää jonkinlainen ilmarako niin levyjen alle ei pääse kertymään kosteutta. Yksi malli miten rakenne voisi olla toteutettavissa
- vanhan betonilaatan päälle 50mm pihalaatat ja päälle varuilta bitumihuopa
- 98mm tai128mm runko joka täyteen finnfoamia, finnfoamin yläreuna kannattaa jättää vähän alemmaksi kuin rungon yläreuna (jotain 5-10mm)
- rungon päälle lattiamateriaali esim 18mm vaneri tai ponttilauta

Ei ole kuvaa nykytilanteesta, mutta oletettavasti siellä seinän alareunassa on betoninen sokkeli joka on yksi mahdollinen kylmäsilta. Jos uutta lattiarunkoa ei saa sokkelin yläpuolelle niin sokkeli kannattaa ainakin eristää esimerkiksi 30mm spu levyllä ennen lattian tekoa.
 
Okei, siinä tapauksessa tuo ehdottamasi ratkaisu voisi toimia lattian eristämisessä. Sinne uuden rungon alle kannattaa jättää jonkinlainen ilmarako niin levyjen alle ei pääse kertymään kosteutta. Yksi malli miten rakenne voisi olla toteutettavissa
- vanhan betonilaatan päälle 50mm pihalaatat ja päälle varuilta bitumihuopa
- 98mm tai128mm runko joka täyteen finnfoamia, finnfoamin yläreuna kannattaa jättää vähän alemmaksi kuin rungon yläreuna (jotain 5-10mm)
- rungon päälle lattiamateriaali esim 18mm vaneri tai ponttilauta

Ei ole kuvaa nykytilanteesta, mutta oletettavasti siellä seinän alareunassa on betoninen sokkeli joka on yksi mahdollinen kylmäsilta. Jos uutta lattiarunkoa ei saa sokkelin yläpuolelle niin sokkeli kannattaa ainakin eristää esimerkiksi 30mm spu levyllä ennen lattian tekoa.

Sorry, olin hieman epäselvä. Nykyinen lattia on jo arviolta 50x50cm pihalaatoilla tehty, oletan alla olevan maapohja, selviää tarkemmin kun saan kamat ulos varastosta.
 
Sorry, olin hieman epäselvä. Nykyinen lattia on jo arviolta 50x50cm pihalaatoilla tehty, oletan alla olevan maapohja, selviää tarkemmin kun saan kamat ulos varastosta.

Sittenhän voit käyttää noita vanhoja laattoja tuossa korotuksena. Jos tila ei oo mikään kauheen iso niin pura laatat väliaikaisesti pois. Sit jos maaperä on savipohja niin pintamaata pois 20cm ja maakangas+sepelii. Sit tasaa oikeaan korkoon ja laittelee laattoja tueks tasasin välein ja niiden päälle sit huopa ja uus lattia. Routiminenhan tuossa pitää muistaa ottaa huomioon myös jos sellaista on ilmennyt...
 
Okei, siinä tapauksessa tuo ehdottamasi ratkaisu voisi toimia lattian eristämisessä. Sinne uuden rungon alle kannattaa jättää jonkinlainen ilmarako niin levyjen alle ei pääse kertymään kosteutta. Yksi malli miten rakenne voisi olla toteutettavissa
- vanhan betonilaatan päälle 50mm pihalaatat ja päälle varuilta bitumihuopa
- 98mm tai128mm runko joka täyteen finnfoamia, finnfoamin yläreuna kannattaa jättää vähän alemmaksi kuin rungon yläreuna (jotain 5-10mm)
- rungon päälle lattiamateriaali esim 18mm vaneri tai ponttilauta

Ei ole kuvaa nykytilanteesta, mutta oletettavasti siellä seinän alareunassa on betoninen sokkeli joka on yksi mahdollinen kylmäsilta. Jos uutta lattiarunkoa ei saa sokkelin yläpuolelle niin sokkeli kannattaa ainakin eristää esimerkiksi 30mm spu levyllä ennen lattian tekoa.

Siis what? Lattian teossa nimenomaan vältetään ilmarakoa lattiapinnan alapuolella. Pihalaatat betonilaatan päälle....Miksi?
 
Siis what? Lattian teossa nimenomaan vältetään ilmarakoa lattiapinnan alapuolella. Pihalaatat betonilaatan päälle....Miksi?
Jos betonilaatan alla ei ole eristettä niin siitähän menee kosteus läpi eli ihan sama kuin olisi pelkkä maa lattiana.
 
Siis what? Lattian teossa nimenomaan vältetään ilmarakoa lattiapinnan alapuolella. Pihalaatat betonilaatan päälle....Miksi?

Kysyjän tarkoitus oli muuttaa rakenne puolilämpimäksi kylmästä. Oletettavasti tuollaisessa kylmässä toissijaisessa rakennuksessa ei ole mitään lämmöneristeitä vanhan betonilaatan alla puhumattakaan siitä että se olisi edes kovin tasainen jotta sen päälle suoraan saisi mitään laitettua. (tässä tapauksessa ilmeisesti siellä ei edes ole mitään betonilaattaa vaan eristämätön maaperä jonka päällä normaalit pihalaatat.)

Tässä ehdotetussa mallissa rakennetaan puurunkoinen tuulettuva alapohja jolloin maasta mahdollisesti nouseva kosteus pääsee tuulettumaan pois eikä nouse puurunkoon. Finnfoami toimii itsessään tuulensuojana jonka takia ilmaraosta ei ole mitään haittaa kunhan rakenne on tehty oikein ja tiiviiksi.Tuo yläpuolelle jätettävä pieni rako on käytännön syystä myös koska kokemuksen mukaan finnfoamit ei ole ikinä niin tasaisia että niiden päälle saisi levyä asennettua kovin hyvin jolloin on helpompi kiinnittää levyt tuohon puurunkoon.

Voi toki tehdä myös muillakin tavoilla mutta tämä ratkaisu on lähimpänä kysyjen ehdottamaa ratkaisua. Ylipäätään ilman kuvia tai paikallakäyntiä annetut ohjeet ovat aina suuntaa antavia ja kysyjän täytyy itse tietää loppujenlopuksi mitä tekee.
 
Tässä ehdotetussa mallissa rakennetaan puurunkoinen tuulettuva alapohja jolloin maasta mahdollisesti nouseva kosteus pääsee tuulettumaan pois eikä nouse puurunkoon.

Tämä jäi mietityttämään koska eihän tuohon välitilaan ole mitään erillistä tuuletusta ulkopuolelta eli joka suunnasta suljettu tila, tiivistyykö kosteus puurunkoon joka sitten lahoaa pois?

Mietin sitä että jos laattojen alla ei ole savea (tuskin on, kallioinen alue) niin riittäisikö vetää maapohja tasaiseksi, niiden päälle joku styroxilevytys jonka päälle pihalaatat joiden päälle taas pilarikengillä puurunko? Eikö tämä estäisi kosteuden tulon maapohjasta puurunkoon?
 
Kysyjän tarkoitus oli muuttaa rakenne puolilämpimäksi kylmästä. Oletettavasti tuollaisessa kylmässä toissijaisessa rakennuksessa ei ole mitään lämmöneristeitä vanhan betonilaatan alla puhumattakaan siitä että se olisi edes kovin tasainen jotta sen päälle suoraan saisi mitään laitettua. (tässä tapauksessa ilmeisesti siellä ei edes ole mitään betonilaattaa vaan eristämätön maaperä jonka päällä normaalit pihalaatat.)

Tässä ehdotetussa mallissa rakennetaan puurunkoinen tuulettuva alapohja jolloin maasta mahdollisesti nouseva kosteus pääsee tuulettumaan pois eikä nouse puurunkoon. Finnfoami toimii itsessään tuulensuojana jonka takia ilmaraosta ei ole mitään haittaa kunhan rakenne on tehty oikein ja tiiviiksi.Tuo yläpuolelle jätettävä pieni rako on käytännön syystä myös koska kokemuksen mukaan finnfoamit ei ole ikinä niin tasaisia että niiden päälle saisi levyä asennettua kovin hyvin jolloin on helpompi kiinnittää levyt tuohon puurunkoon.

Voi toki tehdä myös muillakin tavoilla mutta tämä ratkaisu on lähimpänä kysyjen ehdottamaa ratkaisua. Ylipäätään ilman kuvia tai paikallakäyntiä annetut ohjeet ovat aina suuntaa antavia ja kysyjän täytyy itse tietää loppujenlopuksi mitä tekee.
Joo, kyllä mä ymmärsin mitä tässä ollaan tekemässä. Ihmettelin vain tuota pihalaattojen latomista betonilaatan päälle.(jota siellä tuskin on) ja samaten tuota rakoa jätettäväksi. Finnfoam on kyllä erittäinkin suoraa ja mittatarkkaa tavaraa, joten minkäälaisen raon jättäminen on älytöntä.
Näin äkkiseltään ajateltuna laittaisin palkkikengillä sokkelista kestopuurungon k600, finfoami väliin ja vesivaneri päälle. Eli mitään kontaktia maahan ei ole, joten roudat ym voi unohtaa. Ne vanhat pihalaatat pois sieltä alta turhina ja tuuletusaukot tietty uuden lattiarungon alapuolelle. Mitään huopia ym. sinne on turha laittaa.
 
Näin äkkiseltään ajateltuna laittaisin palkkikengillä sokkelista kestopuurungon k600, finfoami väliin ja vesivaneri päälle. Eli mitään kontaktia maahan ei ole, joten roudat ym voi unohtaa. Ne vanhat pihalaatat pois sieltä alta turhina ja tuuletusaukot tietty uuden lattiarungon alapuolelle.

Tässä ongelmana tosiaan se että kynnys on maanpinnan tasolla ja varaston lattia on n. 20cm maanpinnan alapuolella syystä tai toisesta. Eli miten nuo tuuletusaukot tulisi toteuttaa vai olisiko tosiaan helpompi lyödä styroxi maata vasten ettei kosteus tule sieltä?
 
Tässä ongelmana tosiaan se että kynnys on maanpinnan tasolla ja varaston lattia on n. 20cm maanpinnan alapuolella syystä tai toisesta. Eli miten nuo tuuletusaukot tulisi toteuttaa vai olisiko tosiaan helpompi lyödä styroxi maata vasten ettei kosteus tule sieltä?
Tulee se sieltä joka tapauksessa, et saa siitä höyrytiivistä mitenkään. Onko seinän ulkopuolen maa nurmea, asfalttia, soraa tms. ? Tuuletuspaalu voisi olla käypäinen ratkaisu.
Pari kuvaa ja mitat lattiasta auttaisi paljonkin tuon toteutuksen suunnittelussa.
 
Tulee se sieltä joka tapauksessa, et saa siitä höyrytiivistä mitenkään. Onko seinän ulkopuolen maa nurmea, asfalttia, soraa tms. ? Tuuletuspaalu voisi olla käypäinen ratkaisu.
Pari kuvaa ja mitat lattiasta auttaisi paljonkin tuon toteutuksen suunnittelussa.

Kahdelta sivustalta nurmea, yhdeltä asfalttia.

Varaston mitat karkeasti 3m pitkä ja 1.5m leveä.
 
Ok,noin kapea lattia ei kummoista runkoa vaadi, riittäisi jopa 50x100 runko, ehkä kuitenkin 125x50. Mitään tukea keskelle et tarvitse. Minkälainen sokkeli sisäpuolella? Betoni,harkko...?
 
Ok,noin kapea lattia ei kummoista runkoa vaadi, riittäisi jopa 50x100 runko, ehkä kuitenkin 125x50. Mitään tukea keskelle et tarvitse. Minkälainen sokkeli sisäpuolella? Betoni,harkko...?

Betoni. Tulisiko rungon koolaukset pituus- vai leveyssuuntaan? Pituussuunta tietysti helpompaa.
 
Onko täällä kokemusta sokkelieristelevyistä, esim. Amperlan tuotteet? Nuohan on aika kalliita (viisteillä yms reilun satasen kpl 30x600x2500mm), käytännössä Finnfoamia pinnoitteella. Joten mietin josko vain ostaisi reilut 100 metriä sopivaa finnfoamia (n. 10€/2.6metriä) ja niihin DIY -meiningillä pinnat, viisteet yms.
 
Kertokaas tyhmälle millä nimellä näitä allaolevia voisi etsiä. Itse en nyt äkkiseltään keksi. Tarkoitus olis pykästä väliaikainen ramppi ja nuo olisi siihen ihan soivat kilkkeet.

p0mQgBa.png
 
Kahdelta sivustalta nurmea, yhdeltä asfalttia.

Varaston mitat karkeasti 3m pitkä ja 1.5m leveä.
Kivilaatat pois, pinta tasaiseksi. Lattiastyroksia vähintään kahdessa kerroksessa limittäin eristeeksi ja päälle 18 mm pontillinen ohb-levy. Yhdelläkin levykerroksella on tukeva, mutta saa siihen toisen päällekin laittaa jos haluaa. Kaikki muu turhaa säätöä ja tuon saa hemmettiin, jos tarve vaatii.
 
Häiritsee kohtuuttoman paljon kun saunan lasiovi on asennettu vinoon. Kuvassa on yläreunan sarana, alareunan saranan kohdalla ovi on jo käytännössä kiinni lasiseinässä. Onkohan noissa saranoissa miten paljon säätövaraa ja mistä kohti uskaltaa alkaa kiristää/löysätä ettei tipahda koko ovi lattialle?

WhatsApp Image 2023-05-01 at 19.41.25.jpg
 
Onko ikkunan asentaminen millainen operaatio? Tällä hetkellä kylmän parvekkeen seinässä on tehty pleksistä aukon peite. Tarkoituksena olisi paksuntaa seinävahvuutta ja hankkia siihen noin 790 x 790 kokoinen avattava ikkuna.


Eristeeksi olen miettinyt Finnfoamia tai PSU:ta jota laittaisin sen 150-200mm vahvuudelta, jonka päälle tulisi laudoitus. Tällä hetkellä se seinämä on lähinnä vain kakkosnelosesta ilman eristeitä. Laskin, että seinämän vahvuus olisi valmiina noin 330mm.


Samaiselle parvekkeelle olisi tarkoitus lisätä kattopuolelle Finnfoamia tai PSU:ta, koska kattopuolella ei ole mitään eristystä.


Yläkerran kattoeristeenä on reilusti alle 200mm villakerros, joten tuokin on yksi lämmönhävikkikohde. Eristys hoituisi samalla materiaalilla, kuin parvekkeen.
 
Onko ikkunan asentaminen millainen operaatio? Tällä hetkellä kylmän parvekkeen seinässä on tehty pleksistä aukon peite. Tarkoituksena olisi paksuntaa seinävahvuutta ja hankkia siihen noin 790 x 790 kokoinen avattava ikkuna.


Eristeeksi olen miettinyt Finnfoamia tai PSU:ta jota laittaisin sen 150-200mm vahvuudelta, jonka päälle tulisi laudoitus. Tällä hetkellä se seinämä on lähinnä vain kakkosnelosesta ilman eristeitä. Laskin, että seinämän vahvuus olisi valmiina noin 330mm.


Samaiselle parvekkeelle olisi tarkoitus lisätä kattopuolelle Finnfoamia tai PSU:ta, koska kattopuolella ei ole mitään eristystä.


Yläkerran kattoeristeenä on reilusti alle 200mm villakerros, joten tuokin on yksi lämmönhävikkikohde. Eristys hoituisi samalla materiaalilla, kuin parvekkeen.

Meinasitko ulkopuolelle laittaa sen finnfoam eristyksen seinässä vai mihinkä?
 
Meinasitko ulkopuolelle laittaa sen finnfoam eristyksen seinässä vai mihinkä?

Ulkopuolelle on aika homma asentaa ne eristeet. Onhan siinä omat riskinsä, jos eriste asentuu sisäpuolelle. Tietääkseni ulkoapäin tuleva kosteus menee suht hyvin puun läpi, jolloin se vaatii toimivan ilmanvaihdon tuonne puun ja levyn väliin.


Asunto on eristetty sisäpuolelta, siinä on käyttetty villaa eristysmateriaalina seinillä ja ulkopuoli on puuta. Kuntotarkastuksessa ei näkynyt kosteusongelmia, vaikka siellä seinässä on myös muovia. Jälkikäteen katselin seinän sisään ja kuivalta näytti monessa kohtaa.


Parvekkeen alapuolella on avoin terassi ja se lattia on paksuudeltaan päästä heitettynä noin 300mm. Tuo rakennusmateriaali on puuta, sen lattian eristeistä ei ole tarkempaa tietoa. Iso mahdollisuus on, ettei siellä ole eristystä
 
Häiritsee kohtuuttoman paljon kun saunan lasiovi on asennettu vinoon. Kuvassa on yläreunan sarana, alareunan saranan kohdalla ovi on jo käytännössä kiinni lasiseinässä. Onkohan noissa saranoissa miten paljon säätövaraa ja mistä kohti uskaltaa alkaa kiristää/löysätä ettei tipahda koko ovi lattialle?

WhatsApp Image 2023-05-01 at 19.41.25.jpg
On noissa vähän. Kannattaa verrata siihen alasaranaan ja pyrkiä asettamaan samalla tavalla. Saranat ovat kiinni laseissa noilla kolmella ruuvilla. Asennusohjeitakin yleensä löytyy valmistajan sivuilta.

Yksin ei kannata lähteä purkamaan vaan ota joku kaveriksi. Tämmöinen nostotyyny on myös tosi kätevä ja estää lasia valahtamasta lattiaan asti. Winbag Connect nostotyyny 135 kg | Motonet Oy

Jos tuo on tuore asennus niin pyydä asentaja viimeistelemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 078
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom