- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 2 256
Hyvin peittyi juniorien sotkut ja pakkeloinnit samalla sävyllä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Amatöörinä joka tehnyt vastaavaa sanoisin ettei mitään vaaraa tuosta
Kiitos näkemyksistä. Ajattelin varmistella asiaa, sillä ennen maalaamista jälkien käsittely on varmasti helpompaa, kuin, jos ne jäisivät kuultamaan maalin alta.Hyvin peittyi juniorien sotkut ja pakkeloinnit samalla sävyllä.
Esim Weber 3100 tasoitteeksi. tai joku joka on 0-jotain mm. nuo korkoerot niin pieniä.Makuuhuoneen remontti jatkuu ja seuraavaksi on vuorossa lattian uusiminen. Otin tänään vanhan laminaattilattian pois. Laminaatista oli muutamin paikoin pontit hajonneet, sillä pohja ei ole tasainen. Merkitsimme vaimon kanssa betonilaattaan 50*50 cm ruudukon, jonka mukaan mittasimme lattian suhteelliset korot. Lisäksi muutamista lisäpaikoista mittasimme vielä selvät patit tai montut.
Luvut ovat millimetreissä. Mitä suurempi luku, sen syvemmällä lattia on ja mitä pienempi luku, sen korkeammalla lattia on.
Lattia on suurelta osin melko tasainen, mutta ikkunan alla on selkeästi epätasaisempaa. Ajatuksenani tehdä huoneeseen ylitasoitus itsetasaavalla lattiatasoitteella. Korkona tähtään yllä olevassa kaaviossa johonkin 233-234 tienoille.
Mikäli täältä löytyy kokemusta lattioiden tasausvalusta säkkitavaralla, niin otan ensikertalaisena mieluusti vastaan kaikki kokemukset ja käytännön vinkit. Erityisesti pohdituttaa:
- Hyvä ja mahdollisimman helposti itselevittyvä massa, jolla on kohtuullisen pitkä työstöaika.
- Vinkit käytännön työtekniikkaan ja -välineisiin (joitain Youtube-videoita olen aiheesta katsonut)
- Tasauksen johdosta kynnyksen kohta tulee nousemaan viereiseen huoneeseen nähden joitain millimetrejä. Ovi on poistettu nyt karmeineen ja karmit ja kynnys asennetaan lopulta uuden lattiapinnoitteen päälle. Käytännön vinkkejä ja toteutustapa-ajatuksia huoneiden tasoeron toteuttamiseksi.
Katsoin Weberin 3100 -tasoitteen ohjesivun videosta, että massan työstöaika on ~15 minuuttia. Olen hieman selvitellyt muita vaihtoehtoisia tuotteita. Esimerkiksi Kiillon TopPlan DF -tasoitteessa työskentelyaika on 30-40 minuuttia ja Cascon SP-X -tuotteessa astia-aika (kuten valmistaja ilmoittaa) on n. 40 minuuttia. Vaikka tasoitetta ei ole tarpeen jäädä hieromaan ja nysväämään, niin luulen, että pidemmästä työajasta voisi olla hyötyä, kun kokemus tasoitustyöstä on olematon.Esim Weber 3100 tasoitteeksi. tai joku joka on 0-jotain mm. nuo korkoerot niin pieniä.
oviaukkoon valustoppari. Jos jää pykälää viereiseen huoneeseen, niin kynnyksen alapinnasta pois sen verran siltä osalta mikä korkealla.
Itselevittyväkin massa vaatii tasoittamista lastalla. Joku metrinen alumiiniprofiili on musta hyvä ja nurkkiin yhden käden lasta. Massan teko kannattaa tehdä mahdollisimman tehokkaasi. Yksi tai pari kaveria tekemään massoja 3-4 valuämpäriin, joissa yhdestä kaadetaan tavaraa lattialle, toinen on vetäytymässä ja kolmatta sotketaan. Piikkikengistä on apua. Laita massaa niin että joka paikkaan tulee vähintään 3mm kerros - milliset kerrokset voi olla aika haastavia tehdä vaikka valmistaja lupailisiin kerrospaksuudeksi 0-jotain.
Tuota cascon sp-x on tullut käytettyä ja ihan hyvä tuote.Kiitos paljon @weebee ja @JuhaH neuvoista.
Katsoin Weberin 3100 -tasoitteen ohjesivun videosta, että massan työstöaika on ~15 minuuttia. Olen hieman selvitellyt muita vaihtoehtoisia tuotteita. Esimerkiksi Kiillon TopPlan DF -tasoitteessa työskentelyaika on 30-40 minuuttia ja Cascon SP-X -tuotteessa astia-aika (kuten valmistaja ilmoittaa) on n. 40 minuuttia. Vaikka tasoitetta ei ole tarpeen jäädä hieromaan ja nysväämään, niin luulen, että pidemmästä työajasta voisi olla hyötyä, kun kokemus tasoitustyöstä on olematon.
Varmaankin myös ovenkarmeja tulee pykältää, kuten kynnystäkin. Tämä on toki vasta myöhempien aikojen murhe. Hoidetaan lattia ensin vaateriin.
Sen toki tiesinkin, että massa vaatii levitystä lastalla. Parillakin videolla suositeltiin kampalastan käyttöä, se jotenkin tasaisi massan pintaa paremmin. Ajatuksia tästä? Onko lattialle levitettyä massaa tarve käsitellä piikkitelan kanssa? Jollain videolla sellaistakin näkyi käytettävän.
Onko korkomerkkien käyttö tarpeen? Niitä näkyi olevan eri valmitajilla. Sen, mitä myynnissä olevista korkomerkeistä huomasin, niin niiden lähtökorot olivat 5 mm luokkaa, kun korkomerkkien pohjalevyt olivat melko paksuja. Taidan jo vastata itse omaan kysymykseeni: tapauksessani, kun pyritään mahdollisimman ohueen lopputulokseen, korkomerkkien pohjalevyt jäävät valun pinnan tasoon, niin korkomerkeillä ei tee mitään.
Kuinka katson, että pääsen haluttuun korkotasoon? Ovelta katsoen, kummasta takanurkasta työ kannattaa aloittaa? Vasemmalla on syvempää (korkotaso ~240), oikealla on matalampaa (korkotaso ~234). Oikealta aloittaessa olen lähempänä valmista haluttua korkoa, mutta massa valunee vasempaan, kun siellä pohja on matalammalla.
Makuuhuoneen remontti jatkuu ja seuraavaksi on vuorossa lattian uusiminen. Otin tänään vanhan laminaattilattian pois. Laminaatista oli muutamin paikoin pontit hajonneet, sillä pohja ei ole tasainen. Merkitsimme vaimon kanssa betonilaattaan 50*50 cm ruudukon, jonka mukaan mittasimme lattian suhteelliset korot. Lisäksi muutamista lisäpaikoista mittasimme vielä selvät patit tai montut.
Luvut ovat millimetreissä. Mitä suurempi luku, sen syvemmällä lattia on ja mitä pienempi luku, sen korkeammalla lattia on.
Lattia on suurelta osin melko tasainen, mutta ikkunan alla on selkeästi epätasaisempaa. Ajatuksenani tehdä huoneeseen ylitasoitus itsetasaavalla lattiatasoitteella. Korkona tähtään yllä olevassa kaaviossa johonkin 233-234 tienoille.
Mikäli täältä löytyy kokemusta lattioiden tasausvalusta säkkitavaralla, niin otan ensikertalaisena mieluusti vastaan kaikki kokemukset ja käytännön vinkit. Erityisesti pohdituttaa:
- Hyvä ja mahdollisimman helposti itselevittyvä massa, jolla on kohtuullisen pitkä työstöaika.
- Vinkit käytännön työtekniikkaan ja -välineisiin (joitain Youtube-videoita olen aiheesta katsonut)
- Tasauksen johdosta kynnyksen kohta tulee nousemaan viereiseen huoneeseen nähden joitain millimetrejä. Ovi on poistettu nyt karmeineen ja karmit ja kynnys asennetaan lopulta uuden lattiapinnoitteen päälle. Käytännön vinkkejä ja toteutustapa-ajatuksia huoneiden tasoeron toteuttamiseksi.
Jos tähän päädyt, lisään sinulle yhden työvaiheen. Laita uusi tiiviste wc-pöntön viemäriyhteeseen. Eli mansetti vaihtoon. Ei en ole viemäriammattilainen, vaan kerran tehnyt saman, mansettia vaihtamatta ja heti 10 vuoden sisällä piti mansetti uusia.Eikös vessanpöntön vaihto ole aina suoraviivainen homma tehdä itsekin? Vanhan pöntön vesikytkentä kiinni ja irti, silarit/liimat auki, pönttö pellolle. Sitten uusi kohdalleen, asennusliimaa väliin, vesi kiinni ja taas balalaika soi?
Eikös vessanpöntön vaihto ole aina suoraviivainen homma tehdä itsekin? Vanhan pöntön vesikytkentä kiinni ja irti, silarit/liimat auki, pönttö pellolle. Sitten uusi kohdalleen, asennusliimaa väliin, vesi kiinni ja taas balalaika soi?
Nykyinen Idon kaksitoiminen pönttö (15 tms. vuotta vanha) on jo pitkään ollut aika perseestä, valuttelee ja vetää huonosti jne. ja nyt ei vaan kertakaikkiaan enää lakkaa lorottamasta, luultavasti koska siellä on joku tällainen putki poikki:
Joten tuumasin, että tuo on varmaan kivuttomampi vaihtaa koko pönttö johonkin halpaan yksitoimiseen, sen sijaan että rupean amatöörinä tuota nykyistä debuggaamaan, putkarin tilaamisesta puhumattakaan.
Korkomerkkiajatuksesta luovuin itsekin päivällä, kun asiaa pohdin. Rautakaupan puolituttu myyjä meinasi, että likimain tasaisen kerroksen kun saa tehtyä pattien ympärille/ympäristöön, niin se tasaa epätasaisuuksia hyvin pois. Ajatuksena tasoittaa koko lattia. Massa varmaan ohuena kerroksena seuraa lattian muotoja tasoittaen suurimpia heittoja.Kampalasta voi olla hyvä työkalu, itse olen tosin tasoitellut ihan noilla tasaisilla. Korkomerkkejä en ole oikein oppinut käyttämään, mutta esim maalarinpeipinpalat seinillä voi olla ihan hyvä ajatus. Ihan tasaista tuskin tuollakaan saa, mutta ajatus on tehdä kaikki kuopat ja nyppylät niin loiviksi että ne ei haittaa lopullisen lattian kanssa. Massan tarkkaa paksuutta on todella vaikea kontrolloida, jos ja kun se on millitouhua, mutta suosittelen laskeskelemaan millaisen alan per säkki missäkin kohtaa lattiaa pitäisi saada aikaiseksi ja kontrolloida tuolla että massaa tulee suht oikea määrä oikeaan kohtaan itsesiliävyys sitten hoitaa viimeistelyn.
Tuota cascon sp-x on tullut käytettyä ja ihan hyvä tuote.
Voithan sinä ruuvata lattiaan ruuvin siten että sen kanta jää halutulle tasolle ja kun laitat tasoitetta niin tiedät tasoitetta olevan riittävästi kun kanta peittyy juuri ja juuri. Ja tärkeintä varmaan muistaa että vaikka tasoitteen nimi on itsestään tasoittuva ei se silti takaa tasaista lopputulosta…
Mikäs lattiamateriaali tuohon on tulossa? Se on aika iso projekti lähtee koko lattiaa ylitasottamaan varsinkin jos ei ole aikaisemmin tehnyt. Noin pieniä kerrospaksuuksia tuskin edes millään aineella saat vaan sitä korotusta joutuu ottamaan sen 3-5mm. Mittausten perusteella tuo lattia on niin tasainen että kun sen käy läpi ja paikkatasoittaa isommat montut ja ikkunan kohdan sekä hioo patit pois niin siihen käy lähes kaikki lattiamateriaalit. Voi mennä ojasta allikkoon jos lähtee koko lattiaa ylitasoittaa kun noita pikakamoja on vielä aika haastavaa saada hiottua pois kun on niin kovaa kampetta. Jos aivan pakko on saada koko lattia tehtyä niin lähtisin varmaan jollain plaanalla tekemään. Vaikuttaisi parhaalta tuollaiseen. Pyörivällä Laaserillahan sitä korkoa on yleensä mitattu jos ei korkomerkeille ole tilaa. Melkeen kannattaa koittaa ensin palkata joku lattiamies tekemään ja jos ei kukaan suostu niin sit vasta itse.
Betonilaatan valu on ammattilaisten hommaa, kylppäri kaatoineen onnistuu nohevalta amatööriltäkin. tasoitevalu itsestäänsiliävillä ei vaadi edes nohevuutta jos työkalut pysyy edes jokseenkin käsissä. Tosissaan täysin tasaista tuskin saa, mutta riittävän hyvän varmasti. Ehkä isoin mokaamisen paikka on päästää valu kuivamaan ennen uuden massan lisäämistä, jolloin rajalle syntyy helposti pykällystä. Tästä syystä on tärkeää että "valumiehelle" syötetään valmiita ämpäreitä riittävää tahtia. Tuohon alaan tosin ei kovin montaa mene missään tapauksessa, mutta määrästä ei kannata lähteä säästelemään. Melkeimpä mitä paksumpi valu niin sen helpommin sen saa tasaiseksi
Mielenkiinnosta: miksi ei perusvinyylilankku?Pintamateriaaliksi tulee laminaatti tai vinyylikorkki, todennäköisemmin laminaatti.
Jos minulla on nyt yhtään terminologia hallussa, niin vinyylikorkki on sitä paksummalla rungolla olevaa vinyylimateriaalia ja vinyylilankku on ohuempi materiaali ilman varsinaista runkoa. Vinyylilankkukin on mahdollinen pintamateriaali, jos pohja vain on riittävän tasainen vinyylilankulle. Luuloni on, että vinyylikorkki sallii hieman isompia pohjan toleransseja juurikin paksumman rungon ansiosta. Tästä syystä olen ajatellut remontin yhteydessä joko laminaattia tai vinyylikorkkia.Mielenkiinnosta: miksi ei perusvinyylilankku?
Varmasti näin. Uskoakseni tasoitteiden keskenäiset työstöajat menevät kuitenkin näiltä osin samassa suhteessa. Weber 3100 -tasoite olisi sitten vielä vartin työstöaikaakin nopeampi. Tämä ei tokikaan perustu mihinkään tietoon, vain luuloon ja mutuun.Se työstöaika voi olla todella viitteellinen jos massa valetaan kesällä 25 asteen lämpötilassa parimilliseksi kerrokseksi eli tuohon ei kannata luottaa yhtään, voi kuivahtaa yllättävänkin nopeasti. Sentin kerros samaa massaa 15 asteen lämpötilassa tarjoaisi todennäköisesti moninkertaisen työstöajan.
Mielestäni askeläänieristemateriaali on se, mikä tasoittaa niitä väistämättä löytyviä pieniä epätasaisuuksia, mutta en tiedä sen tarkemmin. Toisaalta luulisi, että korkki on kuitenkin oltava melko jäykkää, ettei lattia ala joustamaan minkään raskaiden huonekalujen alla, ja siten olisi aika lailla sama kuin vaikka SPC-lankku. Vinyylikorkkia välttelisin itse sen takia, että se on kosteudensietokyvyltään yhtä hyvä eli huono kuin laminaattikin, kun taas SPC-lankku ei ole moksiskaan vaikka kastuu kunnolla ja jää kuivaamatta pidemmäksi aikaa.Jos minulla on nyt yhtään terminologia hallussa, niin vinyylikorkki on sitä paksummalla rungolla olevaa vinyylimateriaalia ja vinyylilankku on ohuempi materiaali ilman varsinaista runkoa. Vinyylilankkukin on mahdollinen pintamateriaali, jos pohja vain on riittävän tasainen vinyylilankulle. Luuloni on, että vinyylikorkki sallii hieman isompia pohjan toleransseja juurikin paksumman rungon ansiosta. Tästä syystä olen ajatellut remontin yhteydessä joko laminaattia tai vinyylikorkkia.
Onko sinulla hyviä tai huonoja kokemuksia vinyylilattiapinnoitteista? Minulla ei ole kokemusta niistä lainkaan.
Täytyy laittaa tuota seinätasoitetta. Sitä jäi seinien tasoituksesta reilu määrä. Kiitos vinkistä. Ei tarvitse lähteä sekoittamaan uutta satsia lattiatasoitetta.Novafloorilla on hyvät asennusohjeet ja sieltä lainattu:
”Yli 3 mm epätasaisuudet/ 2 metriä on oikaistava sopivalla tasoitteella.”
tuollaiset montut on niin helppo täyttää vaikka seinätasoitteella, että itse sipaisisin sitä. Perus vinyylit voi olla yllättävän herkkiä noille ˚kuopille”.
Täytyy laittaa tuota seinätasoitetta. Sitä jäi seinien tasoituksesta reilu määrä. Kiitos vinkistä. Ei tarvitse lähteä sekoittamaan uutta satsia lattiatasoitetta.
Aivan. Enpä tuota ajatellutkaan. Tasoite tuskin joutuu kovin suurelle rasitukselle, sillä pohja on kuitenkin kova ja notkumaton.Seinätasoitteessa on vaan huonompi tartunta ja saattaa murentua lattian alla ajan kanssa.
Aivan. Enpä tuota ajatellutkaan. Tasoite tuskin joutuu kovin suurelle rasitukselle, sillä pohja on kuitenkin kova ja notkumaton.
Maalasin työhuonetta ja tuli vähän turha paksu kerros maalia rajaajalla joka sitten vähän kerkesi kuivahtamaan. Voiko tuon vaikka hioa pois/tasaiseksi ja sitten kevyt kerros telalla päälle?
![]()
![]()
Juu hioin suurimmat pois ja seinään tulee kertaalleen vielä valkosta. Katotaa peittyykö.Voi hioa pois epätasaisuuden. Saattaa olla että telan jälki näkyy valoa vasten eri värisenä kuin muu seinä mutta kannattaa varmaan testata tuota ennenkuin alkaa maalata koko seinää uusiksi. Noin reunassa saattaa myös olla ettei näy häiritsevästi.
Onkos seinän tasoittamiseen kokemuksia pölyttömistä/vähäpölyisistä vaihtoehdoista lasikuitutapetin tasoittamiseen ? Tasoitetapetteja näyttäisi ainakin kaupoista löytyvän.
Lastalla tasotteet päälle ohuesti ja varsihiomakone vuokraamosta imurin kera.
Pölyääkös tuommoinen paljon ? Ei huvittaisi kaikkia kalusteita suojata/siirtää
Voiko tuon päälle maalata ns. normaalisti normimaaleilla? Pohjamaali+varsinainen?
Lastalla tasotteet päälle ohuesti ja varsihiomakone vuokraamosta imurin kera.
Tasoitetapetti ei ainakaan pölise ollenkaan ja on helppo ja nopea laittaa. Seinään liimat ja sitten tasoitetapetti tapettiharjalla paikalleen. Pari päivää annetaan kuivua ja maalia tai tapettia pintaan.Onkos seinän tasoittamiseen kokemuksia pölyttömistä/vähäpölyisistä vaihtoehdoista lasikuitutapetin tasoittamiseen ? Tasoitetapetteja näyttäisi ainakin kaupoista löytyvän.
Seinien koosta ja määrästä riippuen kannattaa varautua pieneen oppimiskäyrään - just tasoittelin uuden kämpän seinät ja ehkä kolmas seinä sujui järkevästi. Ensin tuli liian paksulti, sitten liian ohuelti ja välissä myös ilmakuplia jäi muuten tasaiseen seinään.
Lasikuitutapetin päälle:
- vaatii 2 kerrosta
- käytä isoa liippaa
- hyvä valaistus
- pese seinät maalipesulla
- kärsivällisyyttä
Meillä on kokemusta tasoitetapetista juurikin lasikuitutapetin päälle. Kyseessä on tällainen Sanduddin huopamainen tasoitetapetti. Vaihtoehtoja löytyy varmasti muitakin.Onkos seinän tasoittamiseen kokemuksia pölyttömistä/vähäpölyisistä vaihtoehdoista lasikuitutapetin tasoittamiseen ? Tasoitetapetteja näyttäisi ainakin kaupoista löytyvän.
Jos ei ole "maalarin valkoinen" niin voi olla ihan mitä vaan.![]()
mitähän maalia katossa yleensä käytetään? Onko joku ihan maalarin valkoinen? Joka väriseinällä saatana osuu tela kattoon vaikka kuinka rajaisirustan valkoisella seinämaalilla, kun koittaa ”korjata” niin näyttää ihan märältä nuo kohdat.
![]()
mitähän maalia katossa yleensä käytetään? Onko joku ihan maalarin valkoinen? Joka väriseinällä saatana osuu tela kattoon vaikka kuinka rajaisirustan valkoisella seinämaalilla, kun koittaa ”korjata” niin näyttää ihan märältä nuo kohdat.
Kait tämä on ihan maalattu, tässä kuva keittiön katosta, jossa selkeästi jäänyt osa maalaamatta.Ruiskurapattukatto? Tuskin silloin on edes maalattu ja jos on niin luultavasti ihan perus sisäkatto/pohjamaalilla ilman sävytyksiä.
Kyllä se ihan vesiohenteissalkin menee, exä vetäisi aikanaan makkarin ruiskurapatun katon pelkästään Teknoksen Tela kolmosella. Kun tulin kotiin niin katsoin monttu auki hämmästyksestä ettei tasoite kastunut liikaa. Tosin muistaakseni ne ohjeet mitä katselin silloin ei edes maininnut mitään liuotinpohjaisesta pohjamaalista ruiskurapatulle.Ei taida nyt koskea @Kermeli'n tapausta, sillä katto näyttää kuvien mukaan tasaisen sileältä, mutta tartun käyttäjän @Lumimies kommenttiin. Joitain vuosia sitten sain ohjeen rautakaupasta, että ruiskurappaus on vesiohjenteista, jolloin siihen tulisi käyttää liuotinohenteista maalia. Käytin silloin Tixomatt-maalia kerrostaloasunnon sisäkattomaalaukseen. Aivan jäkyttävän hajuista maalia johtuen liuotinohenteisuudesta.
![]()
Tixomatt | Tikkurila
Hyytelömäinen, peittävä ja eristävä sisäseinien ja -kattojen alkydipohjamaali.tikkurila.fi
Ja sitten laminaattiin liittyen. Onko tässä pergossa pohjassa joku äänieriste?
Uudessa laminaatiasa ei ole mitään, kannattaako sellainen vielä hankkia ja laittaa se tuon lattiaeristeen päälle?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.