Kodin rempat(DIY)

Suihkun lasinen liukuovi putoaa saranoiltaan säännöllisesti, ja pysyy paikallaan korkeintaan 2-3 kuukautta ennen kun on taas jumissa. Tätä katsoneen korjaajan mukaan joku lukitusmekanismi puuttuu, epäonnistunut asennus talon aiemman omistajan ajoilta...

Haluaisin saada tähän nyt jonkin pysyvämmän ratkaisun, parhaassa tapauksessa niin että tuon kiinteän puolikkaan saisi hyödynnettyä, ja uusi ovi (ehkä saranoilla?) pitäisi suihkun lämmöt & höyryt omalla puolellaan. Huonekorkeus on 2,6 metriä ja oviaukon leveys 70cm. Mitähän tälle voisi tehdä? Uusi ovi oikeilla mitoilla olisi kohtuullisen helppo saada paikalleen, mutta sen yläpuolelle jäävän tilan tukkimiseen en keksi mitään.
 

Liitteet

  • 2022-10-10 09.38.22.jpg
    2022-10-10 09.38.22.jpg
    167,6 KB · Luettu: 213
Pitäisi löytää kiila-ankkurimainen kiinnitystapa, mutta puulle. Eli lopputoloksena pitäisi olla puusta törröttävät M8-kierteet. Googlettelemalla ei tahtonut löytyä ratkaisua, niin osaisiko täällä joku neuvoa. Ihan mahdotonta vetoa tuon ei tarvitse kestää, mutta vähän enemmän kuitenkin kuin pellä reikään nakuteltu kierretangon pätkä. Sen verran monta kiinnityspaikkaa, että joku valmisratkaisu mieluummin kuin liimalla/massalla askartelu.
 
Pitäisi löytää kiila-ankkurimainen kiinnitystapa, mutta puulle. Eli lopputoloksena pitäisi olla puusta törröttävät M8-kierteet. Googlettelemalla ei tahtonut löytyä ratkaisua, niin osaisiko täällä joku neuvoa. Ihan mahdotonta vetoa tuon ei tarvitse kestää, mutta vähän enemmän kuitenkin kuin pellä reikään nakuteltu kierretangon pätkä. Sen verran monta kiinnityspaikkaa, että joku valmisratkaisu mieluummin kuin liimalla/massalla askartelu.

Mitäs pitäis kiinnittää ja mihin?
 
Pitäisi löytää kiila-ankkurimainen kiinnitystapa, mutta puulle. Eli lopputoloksena pitäisi olla puusta törröttävät M8-kierteet. Googlettelemalla ei tahtonut löytyä ratkaisua, niin osaisiko täällä joku neuvoa. Ihan mahdotonta vetoa tuon ei tarvitse kestää, mutta vähän enemmän kuitenkin kuin pellä reikään nakuteltu kierretangon pätkä. Sen verran monta kiinnityspaikkaa, että joku valmisratkaisu mieluummin kuin liimalla/massalla askartelu.

Rampamuhvi?
 
Pitäisi löytää kiila-ankkurimainen kiinnitystapa, mutta puulle. Eli lopputoloksena pitäisi olla puusta törröttävät M8-kierteet. Googlettelemalla ei tahtonut löytyä ratkaisua, niin osaisiko täällä joku neuvoa. Ihan mahdotonta vetoa tuon ei tarvitse kestää, mutta vähän enemmän kuitenkin kuin pellä reikään nakuteltu kierretangon pätkä. Sen verran monta kiinnityspaikkaa, että joku valmisratkaisu mieluummin kuin liimalla/massalla askartelu.
Jalkaruuvi, löytyy erimittaisia. Pieni alkureikä poralla, niin pysyy vielä paremmin.
 
Oletteko käyttäneet tuota Urakkamaailmaa?
Pistin sinne tarjouspyyntöä remontista, ja päivän aikana tulikin lukuisia viestejä, jollain valmiilla templaatilla, "Soitan sinulle lähiaikoina". Kuitenkaan yhtään soittoa ei ole tullut tässä muutaman päivän aikana. :hmm:
 
Millä/ Mitenkä kannattaisi seinässä olevat n.8-10mm vanhat proppujen reiät paikkailla?
Vetästä eka jollain liimamassalla puutappi reikään ja pakkelia päälle vai suoraan vaan paklata?
 
Millä/ Mitenkä kannattaisi seinässä olevat n.8-10mm vanhat proppujen reiät paikkailla?
Vetästä eka jollain liimamassalla puutappi reikään ja pakkelia päälle vai suoraan vaan paklata?

Jos on kipsilevyseinä kyseessä niin suoraan vaan kittii päälle. Jotain täyttävää kuten LF-tasoite tai jotain pikakamaa.
 
Mikäs olisi hyvä säädettävä momenttiavain? Nyt olisi tarvetta tarkkuudelle eli joku 0-10Nm alueella tarkkuus 0,2Nm tms ja hinta jossain 50-80€.
 
Auttakaas nyt mikä olisi oikea tapa kiinnittää ulkoseinän sisäpuolelle verhotanko tai rullaverho.

Sisäseinässä 13 mm kipsilevy ja piirustusten mukaan heti sen takana höyrynsulkumuovi. Olen löytänyt monta keskustelua tai tekstiä, joissa sanotaan ettei ruuvin tai naulan tekemä reikä muovissa suuremmin haittaa, ja että muovi jotenkin kiristyy ruuvin tai naulan ympärille. Mutta eihän tämä päde kipsiseinän kohdalla, kun pelkkä ruuvi ei riitä.

Jos siihen laittaa laajenevan ankkurin, pitää ensin porata kunnon reikä mikä tulee varmaan myös muoviin. Ja ruuviankkureissa on aika kamala kärki, joka varmasti repii muovin. Mikä nyt sitten olisi paras tapa ruuvin kiinnittämiseen? Olisko kuitenkin joku alligaattori-muoviankkuri sellainen että puristaa sen aukon kiinni? Vai ihan joku muu tapa?

Pitää tutkia vielä jos onnistuisi koolausten kohdalle...

Tai mites jos laittaisikin kiinnikkeet ikkunan reunalistojen kohdalta kiinni. Ne listat eivät kovin vankasti ole kiinni mutta olisko siellä alla aina joku vahvempi puurakenne?
 
Viimeksi muokattu:
Auttakaas nyt mikä olisi oikea tapa kiinnittää ulkoseinän sisäpuolelle verhotanko tai rullaverho.

Sisäseinässä 13 mm kipsilevy ja piirustusten mukaan heti sen takana höyrynsulkumuovi. Olen löytänyt monta keskustelua tai tekstiä, joissa sanotaan ettei ruuvin tai naulan tekemä reikä muovissa suuremmin haittaa, ja että muovi jotenkin kiristyy ruuvin tai naulan ympärille. Mutta eihän tämä päde kipsiseinän kohdalla, kun pelkkä ruuvi ei riitä.

Jos siihen laittaa laajenevan ankkurin, pitää ensin porata kunnon reikä mikä tulee varmaan myös muoviin. Ja ruuviankkureissa on aika kamala kärki, joka varmasti repii muovin. Mikä nyt sitten olisi paras tapa ruuvin kiinnittämiseen? Olisko kuitenkin joku alligaattori-muoviankkuri sellainen että puristaa sen aukon kiinni? Vai ihan joku muu tapa?

Pitää tutkia vielä jos onnistuisi koolausten kohdalle...

Tai mites jos laittaisikin kiinnikkeet ikkunan reunalistojen kohdalta kiinni. Ne listat eivät kovin vankasti ole kiinni mutta olisko siellä alla aina joku vahvempi puurakenne?

Asia on juuri näin, mutta tuo turvallinen kiinnitys koskee ainoastaan kohtia joissa on puuvahvike takana. Jos ruuvaat ruuvin tyhjään kohtaan niin kyllä siihen muoviin jää reikä. Ainakin ikkunoiden vierellä on yleensä pystytolpat joihin voi kiinnityksen tehdä "turvallisesti", Myös heti ikkunan päällä ja alla menee vaakapuu mutta ne on yleensä liian alhaalla verhotankoa varten.
 
Asia on juuri näin, mutta tuo turvallinen kiinnitys koskee ainoastaan kohtia joissa on puuvahvike takana. Jos ruuvaat ruuvin tyhjään kohtaan niin kyllä siihen muoviin jää reikä. Ainakin ikkunoiden vierellä on yleensä pystytolpat joihin voi kiinnityksen tehdä "turvallisesti", Myös heti ikkunan päällä ja alla menee vaakapuu mutta ne on yleensä liian alhaalla verhotankoa varten.
Eli onko ikkunoiden vieressä yleensä semmoinen koolauspuu ihan lattiasta kattoon (kuten tässä kuvassa) vai tarkoitatko puuta joka on osa ikkunaa?

 
Eli onko ikkunoiden vieressä yleensä semmoinen koolauspuu ihan lattiasta kattoon (kuten tässä kuvassa) vai tarkoitatko puuta joka on osa ikkunaa?

Puurakenteisessa rakennuksessa on lähtökohtaisesti aina ikkunan viedessä runkotolppa. Ikkuna on siihen kiinnitetty. Runkotolppaan tai ikkunan viereiseen koolaukseen on sisälevytys kiinnitetty. Karmin ja runkopuun välissä on noin 15mm rako jonka peittää lista.
 
Puurakenteisessa rakennuksessa on lähtökohtaisesti aina ikkunan viedessä runkotolppa. Ikkuna on siihen kiinnitetty. Runkotolppaan tai ikkunan viereiseen koolaukseen on sisälevytys kiinnitetty. Karmin ja runkopuun välissä on noin 15mm rako jonka peittää lista.
No siihen voisi sitten yrittää ruuvin tähdätä niin ei tarvitsisi ankkureita. Eikös se höyrynsulkumuovi siinä ole tavallaan litistettynä tolpan ja sisälevyn väliin? Onko muuten jotain eroa runkotolpalla ja ikkunan viereisellä koolauksella?
 
Toisinaan seinärakenne tehdään niin, että runkotolpan sisäpuolella on esim 50x50 puusta tehty lisäkoolaus, jolla seinän lämmöneristyskykyä on parannettu.
Tämä 2x2 koolaus tehdään yleensä vaakaan -> mutta silloinkin ikkunan viereen tehdään siitä 2x2 kehä, johon sisälevytys saadaan kiinnitettyä. Tälläisessä tapauksessa tuo varsinainen runkotolppa on siis levyn sisäpinnasta 60mm päässä eli ikkunan vieressä ikkunan yläpuolella on tyhjää kehän ulkopuolella. Kaikkein paras tapa siis kiinnittää on juurikin tuohon runkotolpan kohtaan, siinä on rakennuksessa muutenkin kipsilevyruuveilla tehty höyrynsulkumuoviin noin "miljoona" reikää :D
 
Toisinaan seinärakenne tehdään niin, että runkotolpan sisäpuolella on esim 50x50 puusta tehty lisäkoolaus, jolla seinän lämmöneristyskykyä on parannettu.
Tämä 2x2 koolaus tehdään yleensä vaakaan -> mutta silloinkin ikkunan viereen tehdään siitä 2x2 kehä, johon sisälevytys saadaan kiinnitettyä. Tälläisessä tapauksessa tuo varsinainen runkotolppa on siis levyn sisäpinnasta 60mm päässä eli ikkunan vieressä ikkunan yläpuolella on tyhjää kehän ulkopuolella. Kaikkein paras tapa siis kiinnittää on juurikin tuohon runkotolpan kohtaan, siinä on rakennuksessa muutenkin kipsilevyruuveilla tehty höyrynsulkumuoviin noin "miljoona" reikää :D
Aika monesti tai siis yleisesti, jos runkotolpan sisäpuolella on esim 50mm lisäeriste ja eristys on tehty villalla niin höyrynsulkumuovi on siellä koolauksen ja runkotolpan välissä, niin ei sitä sit oo kyprokkiruuveilla reiitetty ;)
 
Aika monesti tai siis yleisesti, jos runkotolpan sisäpuolella on esim 50mm lisäeriste ja eristys on tehty villalla niin höyrynsulkumuovi on siellä koolauksen ja runkotolpan välissä, niin ei sitä sit oo kyprokkiruuveilla reiitetty ;)
Juu, näin nykyään tehdään. Aiemmin jos noin olisi 2x5 runkoiseen taloon höyrynsulku upotettu olisi nykykäsityksen valossa tehty rakennusvirhe:
Vähintään 75% eristeestä tulee olla kuitenkin höyrynsulun ulkopuolella.

Mutta mitä vanhempi rakennus, sitä vähemmän höyrynsulun tiiveyteen on kiinnitetty huomiota. Ei oo teipattu, ei juurikaan limitetty jne. Sähkäri on tehnyt rasianreiät puukolla kuinka sattuu jne. Mutta se nyt ei tähän varsinaisesti kuulu. Kuin sikäli että ei merkkaa yhtään mitään muutama propun reikä höyrynsulussa kun se ei oo muualtakaan tiivis :D
 
Jos rakennekuvia oikein tulkitsen, tässä olisi sisälevyn takana vain muovi ja runkolevy tai villaa (riippuen mistä menee läpi). @kajakkivajakki miksi runkotolppa on 6 cm päässä levyn sisäpinnasta? Lasketko siis vaakakoolaus 5 cm + levy 1 cm?
 
Jos rakennekuvia oikein tulkitsen, tässä olisi sisälevyn takana vain muovi ja runkolevy tai villaa (riippuen mistä menee läpi). @kajakkivajakki miksi runkotolppa on 6 cm päässä levyn sisäpinnasta? Lasketko siis vaakakoolaus 5 cm + levy 1 cm?
Juu. Jos tuota lisäkoolausta ei ole niin silloinhan se sisäkipsi on suoraan runkotolpassa kiinni. Yleisin tapa. Tosin jos on oikein uusi rakennus niin kaikenlaisia uusia malleja löytyy, esim ThermoJetta, jossa sisäkoolauksen takana on läpeensä SPU levyt rungon päällä. Mutta tässä tuskin on kyse tuollaisesta.
 
Juu, näin nykyään tehdään. Aiemmin jos noin olisi 2x5 runkoiseen taloon höyrynsulku upotettu olisi nykykäsityksen valossa tehty rakennusvirhe:
Vähintään 75% eristeestä tulee olla kuitenkin höyrynsulun ulkopuolella.

Mutta mitä vanhempi rakennus, sitä vähemmän höyrynsulun tiiveyteen on kiinnitetty huomiota. Ei oo teipattu, ei juurikaan limitetty jne. Sähkäri on tehnyt rasianreiät puukolla kuinka sattuu jne. Mutta se nyt ei tähän varsinaisesti kuulu. Kuin sikäli että ei merkkaa yhtään mitään muutama propun reikä höyrynsulussa kun se ei oo muualtakaan tiivis :D

Tää on ainakin melkosta yleistämistä. Kyllä niitä vanhojakin taloja on tiiviitä. Ei se yhtään itsestään selvää ole että rakenne välttämättä ennestään vuotais ja ei ne lisäreiät ainakaan paranna tilannetta.

Muutenkin alkuperäisen kysyjän kysymys oli juurikin miten välttää vuotoja eikä se että kuinka haitallisia mahdolliset reiät ovat.
 
Tää on ainakin melkosta yleistämistä. Kyllä niitä vanhojakin taloja on tiiviitä. Ei se yhtään itsestään selvää ole että rakenne välttämättä ennestään vuotais ja ei ne lisäreiät ainakaan paranna tilannetta.

Muutenkin alkuperäisen kysyjän kysymys oli juurikin miten välttää vuotoja eikä se että kuinka haitallisia mahdolliset reiät ovat.
Ei vain yhtäkään vanhempaa rakennusta ole tullut vastaan, jossa tilanne olisi nykyisen rakennustavan kaltainen.

Juuri koskaan ei ole saumoja teipattu ja jos on teipattukin niin on käytetty ruskeata pakkausteippiä jonka liimaus on pettänyt jo vuosikymmeniä sitten. Hyvin yleistä on ollut, että on käytetty ihan tavallista rakennusmuovia, joka hapertunut vuosikymmenien saatossa. Joskus jopa sellaista elmukelmun paksuusluokkaa olevaa muovia tullut vastaan, ihmettelen miten se on sinne edes saatu ehjänä. Välillä raksaukko ei ole jaksanut lasinalusiin tms edes leikata omaa palaansa vaan ne kohdat on kokonaan ilman. Kaikkien läpivientien aukot on lähtökohtaisesti aivan liian isoja ja teippaamatta (eikä nykyisen kaltaisia teippejä edes ole ollut).

Ei tietystikään saisi yleistää mutta oma kokemus noista vain tahtoo mielipidettä muokata.

Siis ymmärrän ihmisten huolen kun tuota nykyisin niin selkeästi painotetaan, mutta kun totuus on että ei siitä nyt tarvisi yöunia menettää kun tilanne on 80-90 luvun rakennuksissa kuvatun kaltainen.
 
Ei varmaan tarvisi ihmisten asumuksista lisää epäilyksiä heitellä ilmoille, mutta kyllä noilla rakennustyömailla sattuu ja tapahtuu kaikenmoista.
Työkaveri toimitteli joskus, kun paikallinen gryndari rivitalokiinteistöä rakensi niin ihmettelivät että miksi yhdessä huoneistossa haisee paska kokoajan. Lopuksi rakennuksen villannut raksaukko nosti käden pystyyn virheen vuoksi, oli villatessaan vääntänyt villapaalin päälle tortut ja lyönyt levyn seinään.

Ite vuosaaren metroaseman viereen olin mukana rakentamssa niitä max 8 kerroksisia kerrostaloja niin kyllä jokaisessa kerroksessa yksi huoneisto oli yleinen kusiputka kun ne ketkä ei kehdannut kusaista telineeltä alas niin lirauttivat huoneen nurkkaan. Muutenkin ristus minkälaista sakkia oli sillä isolla työmaalla, nosturikuski esim joi yläilmoissa niin paljon kaljaa että sammui kesken päivän. Joku ihmetteli miksi ei enää nosturi liiku ja kiipes kattomaan. Se kaveri sai heti lopputilin, olis voinut koska tahansa tappaa jonkun kännissä nosturilla heiluessaan.
 
Juu. Jos tuota lisäkoolausta ei ole niin silloinhan se sisäkipsi on suoraan runkotolpassa kiinni. Yleisin tapa. Tosin jos on oikein uusi rakennus niin kaikenlaisia uusia malleja löytyy, esim ThermoJetta, jossa sisäkoolauksen takana on läpeensä SPU levyt rungon päällä. Mutta tässä tuskin on kyse tuollaisesta.
Vanhemmasta on kyse ;)
 
Pitäisi käsitellä noin 50m2 neitseellistä kipsilevykattoa. Mulla ei riitä osaminen ja mielenkiinto alkaa tasoittamaan tuota kunnolla sileäksi, niin mietin vaihtoehtona Tunto Hieno stuktuuripinnoitteen telaamista kattoon ja viimeistelemistä stuktuuritelalla. (saumanauhojen ja ruuvinkantojen tasoitukset jälkeen). Tavoitteena rapatun näköinen lopputulos. Lopullinen pinta korkeapaineruiskulla ruiskutetulla mattamaalilla. Onko joku käsitellyt kattoja noilla struktuuripinnoitteilla? Tikkurila kertoo että pinnoite sopii kattoonkin, mutta aiheesta löytyy todella huonosti kokemuksia/oppaita.
 
Pitäisi käsitellä noin 50m2 neitseellistä kipsilevykattoa. Mulla ei riitä osaminen ja mielenkiinto alkaa tasoittamaan tuota kunnolla sileäksi, niin mietin vaihtoehtona Tunto Hieno stuktuuripinnoitteen telaamista kattoon ja viimeistelemistä stuktuuritelalla. (saumanauhojen ja ruuvinkantojen tasoitukset jälkeen). Tavoitteena rapatun näköinen lopputulos. Lopullinen pinta korkeapaineruiskulla ruiskutetulla mattamaalilla. Onko joku käsitellyt kattoja noilla struktuuripinnoitteilla? Tikkurila kertoo että pinnoite sopii kattoonkin, mutta aiheesta löytyy todella huonosti kokemuksia/oppaita.

Ei noi pinnoitteet ratkaise sitä sileäks tasoitusta kun niiden läpi näkyy yhtälailla kaikki katossa olevat virheet.

Kato siitä maalin tuoteselosteesta soveltuuks se ruiskutukseen. Jos sitä ei pysty ruiskuttamaan niin voi olla haastavaa saada katossa pysyy. Jos kuitenkin luvataan että kestää niin luulis valmistajan tietävän.
 
Pitäisi käsitellä noin 50m2 neitseellistä kipsilevykattoa. Mulla ei riitä osaminen ja mielenkiinto alkaa tasoittamaan tuota kunnolla sileäksi, niin mietin vaihtoehtona Tunto Hieno stuktuuripinnoitteen telaamista kattoon ja viimeistelemistä stuktuuritelalla. (saumanauhojen ja ruuvinkantojen tasoitukset jälkeen). Tavoitteena rapatun näköinen lopputulos. Lopullinen pinta korkeapaineruiskulla ruiskutetulla mattamaalilla. Onko joku käsitellyt kattoja noilla struktuuripinnoitteilla? Tikkurila kertoo että pinnoite sopii kattoonkin, mutta aiheesta löytyy todella huonosti kokemuksia/oppaita.

Telattava tasoite vois olla aika matalan kynnyksen ratkaisu? Siihen päälle sit struktuurimaali
 
Telattava tasoite vois olla aika matalan kynnyksen ratkaisu? Siihen päälle sit struktuurimaali
Tämä voisi toimia. Olohuoneen isot ikkunat aiheuttaa haasteita, kun vastavalossa kaikki virheet korostuvat ja vaikka tiedän saavani seinäpinnoille ihan ok pinnan telattavalla tasoitteella, niin katon suhteen olen huomattavasti epävarmempi. Lisäksi katon hiominen on todella hanurista, niin senkin takia tuohon pitää saada jonkinlaista struktuuria.
 
Tämä voisi toimia. Olohuoneen isot ikkunat aiheuttaa haasteita, kun vastavalossa kaikki virheet korostuvat ja vaikka tiedän saavani seinäpinnoille ihan ok pinnan telattavalla tasoitteella, niin katon suhteen olen huomattavasti epävarmempi. Lisäksi katon hiominen on todella hanurista, niin senkin takia tuohon pitää saada jonkinlaista struktuuria.

Roiskerappaus puhallettuna varmaan se kustannustehokkain ratkaisu. Ei tarvii maalailla mitään, halpa tuote ja nopea pyyhkästä. Erilaisii struktuureitakin löytyy monenlaisia.
 
Tuo telattava tasoite ei sitten ole mitään plaanoa, eli lastahommiksi kyllä menee. Kannattaa ottaa tarpeeksi pieni alue työnalle ja suihkepulloon vettä viereen. Kattoon vahva suositus roiskalle, vähentää työmäärää todella paljon
 
Tuo telattava tasoite ei sitten ole mitään plaanoa, eli lastahommiksi kyllä menee. Kannattaa ottaa tarpeeksi pieni alue työnalle ja suihkepulloon vettä viereen. Kattoon vahva suositus roiskalle, vähentää työmäärää todella paljon
Tuota taloa kun rakennetaan jo vähän ideologisella tasolla itse opiskellen ja tehden, niin meinasin nyt ainakin koittaa tuota telattavaa tasoitetta ja täytyy laittaa se rapiat 250e kiinni varrelliseen valmistasoitelastaan että olisi edes jotain onnistumisen mahdollisuuksia. Telattava tasoite on kyllä ihan tuttua kamaa, mutta kattoon en ole tuota ikinä käyttänyt.
 
Mitähän tuommoisen katon ruiskutasoitus/-rappaus teetettynä maksaisi? Kuulostaa vähän hullulta alkaa sinne jotain struktuurimaalia laittamaan kun nuo yleensä seiniin tarkoitettu.
 
Silloin se ei olisi enään itse tehty :-) Rahallahan näistä aina selviää kuten selviäisi kaikesta muustakin taloa rakentaessa ja 90% työvaiheista on nettikeskusteluiden perusteella sellaisia mitä pystyy tekään vain ammattilainen, mutta tosissaan tässä on tarkoitus rakentaa perheelle talo mahdollisimman pitkälle itse. Jos ei onnistu mitenkään, niin mietitään sitten parempia vaihtoehtoja.
 
Onko porukalla kokemuksia lasitetun terassin kattokaihtimista?
Mulla on noin 50 neliötä terassia johon aurinko paistaa käytännössä koko päivän. Näillä keleillä siellä alkaa olla sellainen +30 ja suora auringonpaiste on pidemmän päälle aika rasittavaa.
Olisi mukava jos olisi mahdollista saada jotkut kattokaihimet tuon lasikaton himmentämiseen. Mitään purjekankaita yms. virityksiä ei viitsisi tehdä vaan pitäisi olla siistin ja huomaamattoman näköiset.
 
Otetaanpa täältä vielä se kuuluisa second opinion.

Tilanne on niinkin yksinkertainen, että siivouskomeroon (kalustelevyä) tulisi ruuvata uusia sisusteita. Toiselle seinälle Elfan seinäkisko muutamalla korilla (tarkoitus laittaa niihin talouden siivousaineet, joten kuormaa tulee muutamia kiloja) ja toiselle seinälle varsi-imurin seinäteline.

Porakone, vatupassi ja muut tarvittavat pysyvät kohtuullisesti kädessä, mutta kokemus erilaisista ripustuksista auttamatta heikohkoa.

Kaapissa olisi läjäpäin itseruuvautuvia metallisia kipsilevyankkureita (Kipsilevyankkuri SPIT DRIVA 4,5x31 metalli sv 100kpl) ja siihen sopivia ruuveja. Onko hyvä näin, vai tuleeko raadilla mieleen jotain huomattavasti parempaa ratkaisua?
 
Tilanne on niinkin yksinkertainen, että siivouskomeroon (kalustelevyä) tulisi ruuvata uusia sisusteita.

Kaapissa olisi läjäpäin itseruuvautuvia metallisia kipsilevyankkureita (Kipsilevyankkuri SPIT DRIVA 4,5x31 metalli sv 100kpl) ja siihen sopivia ruuveja. Onko hyvä näin, vai tuleeko raadilla mieleen jotain huomattavasti parempaa ratkaisua?

Jos kädessä on vasara, niin toki kaikki ongelmat näyttävät nauloilta, mutta kokeile nyt edes kädessä verrata sitä 31 mm kipsilevyankkuria 15 mm kalustelevyyn.

Kalustelevy on kovaa tavaraa, millin pilottireikä ja suoraan sopivalla ruuvilla vaan jutut kiinni.
 
Onko porukalla kokemuksia lasitetun terassin kattokaihtimista?
Mulla on noin 50 neliötä terassia johon aurinko paistaa käytännössä koko päivän. Näillä keleillä siellä alkaa olla sellainen +30 ja suora auringonpaiste on pidemmän päälle aika rasittavaa.
Olisi mukava jos olisi mahdollista saada jotkut kattokaihimet tuon lasikaton himmentämiseen. Mitään purjekankaita yms. virityksiä ei viitsisi tehdä vaan pitäisi olla siistin ja huomaamattoman näköiset.
Meillä hieman sama ongelma, joka on ratkaistu purjekankailla. Ongelmana on katon tukijujuoksut, joiden takia kaihtimia on vaikea kiinnittää + niitä tulisi paljon.
 
Joo, meillekin tulisi 13kpl kaihtimia, voi olla että teettämällä ainakin maksaa niin tuhottomasti että ei raaski. Miten teillä purjekankaat laitettu? Koitin sitä meilläkin ehdottaa mutta sisustuskana ei hyväksynyt kun tyrmäsi että tulee "viritelmän" näköinen...
 
Joku jouluvalojen johdonjämä? Vai onko tossa ollut joku verkko josta jäänyt tuollainen pätkä?
 
Kysyn nyt täälläkin, kun piha ja terassit ketjussa ei löytynyt kommentteja. Mitä suosittelisitte puuöljyksi terassin käsittelyyn? Terassia ei ole katettu. Mielellään vesiohenteista.

Valtti Plussan on muutama maininnut. Onko kokemuksia GVK Utö Akva öljystä? Tuotetiedossa kehutaan, että voisi kestää monta vuotta. Aikaisemmin pistänyt saman firman Strong öljyä joka jättää vähän lakkamaisen pinnan, mutta nyt talven jälkeen hilseilee pois ja vaatinut jokavuotisen käsittelyn. Saman kesän tarjonnut kyllä hyvän pinnan.
 
Milläs kannattaisi vanhoja ikkuna pokia käsitellä? Joku puuöljy?

Tarkoitus jatkaa viel 5v ainakin näillä kun eivät vuoda ja mekanismit toimii.

Vuosimalli 89 ikkunoissa, taitaa olla ouluxin ruudut.
IMG_20230416_192459.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 074
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom