Niin arvelinkin, toi on jonkun oma tulkinta. Tota lakia on muutettu ja aivan väkisin tulee mieleen, että on pyritty turvaamaan töitä itselle, kun asbestia sisältävät kohteet alkavat vähenemään. Mitä tohon levyyn tulee, jos se on sileä, se on pahimmillaan mineriittiä (ennen 1980 vuotta asennettu), jossa on 10-20 % asbestia. Siitä sitten lasket kuinka paljon n.2mm paksuinen reikä terä sitä irrottaa ja vertaat sitä heihin, jotka työkseen purkavat.En minä mitään meinaa vaan sanoin vain mitä asiaan liittyen jostain luin. Eikä varmasti ole asetus vaan jonkun tahon mahdollisesti tekemä tulkinta mikä katsotaan edelleen riittävän vähäiseksi työksi että saa tehdä.
![]()
"Kiukaan takana olevan palosuojalevyn poistaminen katsotaan olevan lyhytkestoinen työ, ja levyn voi poistaa ilman luvanvaraisia purkutoimia. Edellytyksenä on, että levy on ehjä. Purun yhteydessä tehtävät poraustyöt ruuvien poistamiseksi voidaan myös suorittaa, jos ruuveja on alle kymmenen. Kaikessa asbestipurkuun liittyvässä työssä on huolehdittava riittävästä asbestin kohdepoistosta ja suojautumisesta hengityssuojaimin. Asbestilevy tulee toimittaa asianmukaisesti kaatopaikalle."
Isommissa hommissa suljetaan IV-säleikötkin, ettei pöly pääse leviämään kanaviin.
Ei minullakaan, olen toki asiaa monelta puolelta seurannut. En vaan koe järkevänä pelotella ihmisiä, kaikki eivät osaa suhtautua siihen "ei voi edes yhtä reikää tehdä ja meillä puretaan koko talo, toihan on hirveän vaarallista". Mestareilla on työmailla ihan muutenkin tekemistä, kuin tyynnytellä aiheettomasti hätääntyneitä henkilöitä.Minulla ei ole mitään agendaa tässä olla mitään toimintaa vastaan, kunhan vaan pyrin ohjeistamaan toimimaan oikein välttäen mahdolliset ongelmat myöhemmin asiaan liittyen, koska joku voi vetää herneen nenään, kun asbestia on voinut levitä vaikka näin ei tässä varmasti huolellisesti itse tekemällä pääsekään käymään. Itse siis pyytäisin vähintäänkin ohjeet taloyhtiön isännöitsijältä kirjallisena miten tulee toimia ja ehkä mahdollisesti tämän jälkeen koittaisin perustella omatoimista purkua, jos vaaditaan käyttämään ulkopuolisia. Jos annetaan lupa tehdä heti itse, niin ei ole mitään ongelmaa minkään suhteen ja vastuutkin siirretty pois pelkästään omasta niskasta.
Esim. kaikki remonttityömailla ennen 1990 olleet mestarit (ja monet vielä senkin jälkeen) ovat altistuneet huomattavasti suuremmille asbestipitoisuuksille ilman suurempia haittoja. Minusta tämä asbestilla peloittelu on mennyt aivan yli. Hyvää siinä on, että työmaille on tullut huomattavasti parempi pölyn hallinta. Mikään pöly ei meille ole ainakaan hyväksi, joten siltä suojautuminen on hyvä asia. Pidän siis ihan hyvänä asiana, että työntekijöitä pyritään
kaikenlaiselta pölyltä suojaamaan, koska se vuosien saatossa saattaa herkistää pölylle. Pölyimuri on hyvä keksintö, aina kun poraa tai sahaa on se hyvä pitää siinä pölyjä keräämässä.