Kodin rempat(DIY)

Saako 200 eurolla sellaista kohtuullisen hyvää jiirisahaa? Käyttö on erittäin satunnaista ja nyt olisi tarve kattolistan sahaukseen, ei tosta tule hevon ***** tuon muovisen jiirilaatikon kanssa.
SCHEPPACH Katkaisu- ja jiirisaha löytyisi heti tuosta Tokmannilta. Myös Motonet, Puuilo, Stark, K-Rauta löytyy kohtuullisen ajomatkan päästä.
 
Saako 200 eurolla sellaista kohtuullisen hyvää jiirisahaa? Käyttö on erittäin satunnaista ja nyt olisi tarve kattolistan sahaukseen, ei tosta tule hevon ***** tuon muovisen jiirilaatikon kanssa.
SCHEPPACH Katkaisu- ja jiirisaha löytyisi heti tuosta Tokmannilta. Myös Motonet, Puuilo, Stark, K-Rauta löytyy kohtuullisen ajomatkan päästä.
Pistät 50-60€ budjettiin lisää ja pikkusen tinkaat k-raudasta, niin saat hyvän. Katkaisu- ja jiirisaha Makita LS0815FLN
 
Saako 200 eurolla sellaista kohtuullisen hyvää jiirisahaa? Käyttö on erittäin satunnaista ja nyt olisi tarve kattolistan sahaukseen, ei tosta tule
SCHEPPACH Katkaisu- ja jiirisaha löytyisi heti tuosta Tokmannilta. Myös Motonet, Puuilo, Stark, K-Rauta löytyy kohtuullisen ajomatkan päästä.

Tossa on 2-terää 24 ja 48 hampaiset ja painoa 12.1kg et ilmeisesti tarkoita "hevon ***** tuon muovisen jiirilaatikon kanssa " sitä eli toi vaikuttaisi kohtuu hyvältä. Katsot vaan ettei se vikuroi vedettäessä. Tiedä sitten pitäiskö hienosahaukseen olla vielä enemmän hampaita?
 
SCHEPPACH Katkaisu- ja jiirisaha löytyisi heti tuosta Tokmannilta. Myös Motonet, Puuilo, Stark, K-Rauta löytyy kohtuullisen ajomatkan päästä.
[
Tossa on 2-terää 24 ja 48 hampaiset ja painoa 12.1kg et ilmeisesti tarkoita "hevon ***** tuon muovisen jiirilaatikon kanssa " sitä eli toi vaikuttaisi kohtuu hyvältä. Katsot vaan ettei se vikuroi vedettäessä. Tiedä sitten pitäiskö hienosauhseen olla vielä enemmän hampaita?
Ainakaan Tokmannin myymillä 165mm pyörösahanterillä ei tehnyt paskaakaan, sahausjälki ei kelvannut edes ulkovuorauksen tekoon ja akku kului hetkessä. Tuossa minun laittamassani Makitassa tulee mukana laadukas 48 hampainen terä, joka kelpaa listoitukseenkin, jos oikein viimeisen päälle haluaa sahausjäljen niin sitten laadukas 60 hampainen. Eli jos tuohon Scheppachiin joutuisi heti ens töikseen ostamaan uuden terän (spekulaatiota, minulla ei ole mitään varmaa tietoa asiasta), niin tuo Makita olisi käytännössä saman hintainen halppiksen kanssa.
 
Ainakaan Tokmannin myymillä 165mm pyörösahanterillä ei tehnyt paskaakaan, sahausjälki ei kelvannut edes ulkovuorauksen tekoon ja akku kului hetkessä. Tuossa minun laittamassani Makitassa tulee mukana laadukas 48 hampainen terä, joka kelpaa listoitukseenkin, jos oikein viimeisen päälle haluaa sahausjäljen niin sitten laadukas 60 hampainen. Eli jos tuohon Scheppachiin joutuisi heti ens töikseen ostamaan uuden terän (spekulaatiota, minulla ei ole mitään varmaa tietoa asiasta), niin tuo Makita olisi käytännössä saman hintainen halppiksen kanssa.
Oletko varma, että tossa Makitassa on 60 hampainen terä? Itselläni on Scheppach (tosi vanha) ilman tuota veto-ominaisuutta. Eikä mitään valittamista, tai no se veto-ominaisuus puuttuu :) . Noiden halpojen ongelma on monesti toi leveiden 200mm "lankkujen" leikkaukseen tarvittava veto-ominaisuuden heiluminen. Muutenhan tossa oli reilusti tehoa 2kW tehoa tukevalta näyttävä pöytä.

Tossa Makitassa toi veto-ominaisuuden tuenta näytti ehkä paremmin tuetulta?
 
Oletko varma, että tossa Makitassa on 60 hampainen terä? Itselläni on Scheppach (tosi vanha) ilman tuota veto-ominaisuutta. Eikä mitään valittamista, tai no se veto-ominaisuus puuttuu :) . Noiden halpojen ongelma on monesti toi leveiden 200mm "lankkujen" leikkaukseen tarvittava veto-ominaisuuden heiluminen. Muutenhan tossa oli reilusti tehoa 2kW tehoa tukevalta näyttävä pöytä.

Tossa Makitassa toi veto-ominaisuuden tuenta näytti ehkä paremmin tuetulta?
48 hampaisestahan mä kokoajan puhuinkin siinä olevan mukana. Mulla oli tuollainen saha aika monta vuotta ammattikäytössä, ihan omaa syytäni sain sitten siitä noi liukukiskot kieroiksi niin ei enää sahannut suoraan jos liukua käytti. Mutta tuo Makitan terä on laadukas, noissa terissä on hirveät erot sahausjäljessä halppis vs. laadukas. DeWaltin, Makitan ja Feudin teriä nyt ainakin voin varauksetta suositella.
 
Itellä noista halpiksista ja ammattikaluista kokemusta. Mitä vähemmän siinä on liikkuvia osia niin sen varmemmin halpiskin hoitaa asiansa. Ja kuten edellä sanottu niin halpiksiin kyllä joutuu ostamaan laadukkaan terän listoitushommiin.

Omasta henkilökohtaisesta työkalupakista löytyy molemmat ääripäät:
Toverit voinevat arvata kumpaako käytetään listoitukseen :)

Työnantajan tarjonnassa pelkkää makitaa sit.


@tietokonerikki jos tuo sun scheppachi on oikeasti vanha niin se on laadukkaampi tekele kuin nykyiset. Tiedä mille kiinalaispuljulle senkin tuotemerkki on nykyisin myity.
 
Itellä noista halpiksista ja ammattikaluista kokemusta. Mitä vähemmän siinä on liikkuvia osia niin sen varmemmin halpiskin hoitaa asiansa. Ja kuten edellä sanottu niin halpiksiin kyllä joutuu ostamaan laadukkaan terän listoitushommiin.

Omasta henkilökohtaisesta työkalupakista löytyy molemmat ääripäät:
Toverit voinevat arvata kumpaako käytetään listoitukseen :)

Työnantajan tarjonnassa pelkkää makitaa sit.


@tietokonerikki jos tuo sun scheppachi on oikeasti vanha niin se on laadukkaampi tekele kuin nykyiset. Tiedä mille kiinalaispuljulle senkin tuotemerkki on nykyisin myity.
Joo sillä on ihan kiitettävästi ikää ja siinä on yksi hieno ominaisuus... se on ettei se paina kuin muutaman kilon (en ole tosin koskaan punninnut). Kun ostaa kunnon kovapalaterän, niin kyllä noilla halvemmillakin kertarakentaja tullee toimeen.
Niissä on kyllä asiallisia ja heikompia versioita.
Ammattivehkeet sitten erikseen. Jokos noissa ammattilaitteissa on hiiliharjattomat moottorit?
 
Ammattivehkeet sitten erikseen. Jokos noissa ammattilaitteissa on hiiliharjattomat moottorit?
Roikkavehkeissä ei taida olla, akkuvehkeissä about kaikissa.
Edit: en kyllä tuohon Makitaankaan kaivannut yhtään lisää tehoa. Ne liukukiskot tosiaan meni solmuun kun kantoin sirkkeliä joka oli kiinni pukissa avantilla ja koko paska tipahti piikeiltä ja sitten vielä vähän törmasin siihen, eli ei voi kyllä konetta syyttää, pikemminkin kehua, kun vielä senkin jälkeen toimi ja sahasi suoraan jos ei liukua käyttänyt. Eniten tuossa Makitassa käyttöä haittasi että sillä ei saanut paketillista saunapaneelia kerralla poikki, samoin terää kallistaessa kapasiteetti jäi vähän pieneksi, myöskään 100mm korkeaa jalkalistaa ei saanut jiirattua kuin terää kallistamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ota nyt jostain auki ja laita kuva/kuvat niin katsellaan mahd. yhdessä.
Otin yhdestä kohdasta yläreunaa auki, paikka on n. 100cm seinän vasemman reunan alusta. Lastulevyt on lyöty kiinni tuonne yläpuuhun ja se puu on kattopaneloinnin sisällä, joten levy pitäisi repiä irti tai purkaa kattopaneelit. En sitä vielä viitsinyt tehdä. Sain kuitenkin otettua seinän välistä kuvan. Seinässä on 2" paksu lankku ja ilmeisesti ylhäällä on 2" x 2" lankku. Lankussa oleva naula on kattotuolin kohdalla. Katossahan on styroxia, mutta ilmeisesti tuon lankun kohdalla siinä on aukko. Seinä on 12mm lastulevyä ja pahvi välissä. Jos nyt oikein räystään alta katselin, niin kattotuolit näyttäisi olevan 82cm välein. Niin ja taloon on tehty uusi peltikatto vanhan päälle, se taitaa vähän sotkea lujuuslaskelmia.
 
Viimeksi muokattu:
2x2 menee hyvänä vaakakoolausrimana vesikattolla. Muttei siitä kantavaksi seinäksi ole :) seinän runkonakin vähän hepponen. Eli mielestäni purettavissa pois.
 
Otin yhdestä kohdasta yläreunaa auki, paikka on n. 100cm seinän vasemman reunan alusta. Lastulevyt on lyöty kiinni tuonne yläpuuhun ja se puu on kattopaneloinnin sisällä, joten levy pitäisi repiä irti tai purkaa kattopaneelit. En sitä vielä viitsinyt tehdä. Sain kuitenkin otettua seinän välistä kuvan. Seinässä on 2" paksu lankku ja ilmeisesti ylhäällä on 2" x 2" lankku. Lankussa oleva naula on kattotuolin kohdalla. Katossahan on styroxia, mutta ilmeisesti tuon lankun kohdalla siinä on aukko. Seinä on 12mm lastulevyä ja pahvi välissä. Jos nyt oikein räystään alta katselin, niin kattotuolit näyttäisi olevan 82cm välein. Niin ja taloon on tehty uusi peltikatto vanhan päälle, se taitaa vähän sotkea lujuuslaskelmia.

katso liitettä 796538
Tosta ei voi paljoa päätellä, mutta kantavia seiniä ei tehdä yleensä 50x50mm koolinkista ne ovat paksummasta tavarasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tosta ei voi paljoa päätellä, mutta kantavia seiniä ei tehdä yleensä 50x50mm koolinkista ne ovat paksummasta tavarasta.
Mistä sitten voisi päätellä? Ei tuo yläosan "lankku" taida olla edes 50mm paksu vaan näyttää olevan 40x50mm.

Tutkailin tuota katon rakennetta kattovalon reiästä ja se näyttäisi menevän näin: kattotuolien alle on laitettu tervapahvi, sitten laitettu tiivis laudoitus. Sen päälle on sitten lyöty 30mm paksuja lautoja n. 70cm välein paneelikaton kiinnitystä varten. Noiden välissä on 30mm styroxia ja ilmeisesti koko roskan päällä muovi. Sitten lyöty paneelikatto paikalleen. Ei ole kovin kummoinen lämpöeristys tuossa katossa, ullakolla toki villat, mutta aika kylmää oli lampun reiän kohdalla...
 
Mistä sitten voisi päätellä? Ei tuo yläosan "lankku" taida olla edes 50mm paksu vaan näyttää olevan 40x50mm.

Tutkailin tuota katon rakennetta kattovalon reiästä ja se näyttäisi menevän näin: kattotuolien alle on laitettu tervapahvi, sitten laitettu tiivis laudoitus. Sen päälle on sitten lyöty 30mm paksuja lautoja n. 70cm välein paneelikaton kiinnitystä varten. Noiden välissä on 30mm styroxia ja ilmeisesti koko roskan päällä muovi. Sitten lyöty paneelikatto paikalleen. Ei ole kovin kummoinen lämpöeristys tuossa katossa, ullakolla toki villat, mutta aika kylmää oli lampun reiän kohdalla...
Mun rahat menee edelleen sen puolesta että seinä ei todellakaan ole kantava. Jos se on 50mm paksu (plus levyt), nii sehän nurjahtaa aika herkästi jos siihen oikeesti aletaan painoa päälle laittamaan (ei väliä vaikka siellä olis kakkosneloset kakkoskakkosten sijaan runkona, lähes yhtälailla nurjahtaa ku ne on "väärinpäin"). Lämpöeristyksistä on vaikee sanoa mitään; sähköt jos on putkitettu nii ei tarvi niiden paljoo olla välipohjassa eristeiden ulkopuolella nii johan puhaltaa kylmää niistä.
 
Ei ole tehty edes tuolloin kantavia seiniä 2x2 rungolla. Yleensä ei edes tavallisia väliseiniä moisella värkillä, lähinnä tullut vastaan komerojen ym tilanjakajia/toisarvoisia seinänpätkiä.
 
Tilanjakajahan tuo seinä lähinnä onkin. Ei muuta kuin Stihl käyntiin, sahaan koko seinän puolesta välistä poikki ja katson huomenna onko rako pienentynyt...
 
Tilanjakajahan tuo seinä lähinnä onkin. Ei muuta kuin Stihl käyntiin, sahaan koko seinän puolesta välistä poikki ja katson huomenna onko rako pienentynyt...
Tuosta ei voi valitettavasti päätellä mitään. Vaikka rakennetta ei olisi erikseen kantavaksi suunniteltu, alkavat ajan myötä kaikki katon ja lattia välissä olevat rakenteet kantamaan kuormia. Asia voidaan välttää tekemällä erikseen kuormaa kantamaton liitos seinän yläpäähän, mutta tuskimpa sellaisia on väkerretty. Jos olisi, muuttuisi ajan myötä seinän vieressä olevat vaatekomerotkin kantaviksi. Keittiökalusteet kantaisivat välitilan kaakeleiden välityksellä.
 
Mistä sitten voisi päätellä? Ei tuo yläosan "lankku" taida olla edes 50mm paksu vaan näyttää olevan 40x50mm.
Kuten on jo todettu tuskin on kantava. Näet sen vasta kun irrottat/katsot tuon yläpuolelle seinän ja kattotuolin rajakohtaan, jos siinä on rako ei ole kantava. Eikä toi kyllä ole suunniteltu kantavaksi ainakaan ammattisuunnittelijan toimesta toi 50mm nurjahtaa (taipuu kohtisuoraan seinää vasten) aivan liian helposti kuorman alla.
 
Kuten on jo todettu tuskin on kantava. Näet sen vasta kun irrottat/katsot tuon yläpuolelle seinän ja kattotuolin rajakohtaan, jos siinä on rako ei ole kantava. Eikä toi kyllä ole suunniteltu kantavaksi ainakaan ammattisuunnittelijan toimesta toi 50mm nurjahtaa (taipuu kohtisuoraan seinää vasten) aivan liian helposti kuorman alla.
Otin levyn irti ja olen katsonut/mittaillut. Ei siellä rakoa ole (enkä usko, että on ikinä ollut), tuo seinän yläosan 40x50mm "lankku" on naulattu kiinni kattotuoleihin. Nähdäkseni laudoitus on vielä siinä välissä, eli ylälankku on lyöty järeällä naulalla laudoituksen läpi kattotuolin kohdalle, ainakin tuossa kohdassa mistä katsoin.
 
Näet sen vasta kun irrottat/katsot tuon yläpuolelle seinän ja kattotuolin rajakohtaan, jos siinä on rako ei ole kantava.
Ei tuosta voi mitään päätellä. Kaikki seinät on tehty kattotuoleihin asti, oli seinät sitten suunniteltu miksi tahansa. Samoin kaikki alkavat kantamaan kuormia, vaikka ei siihen olisi suunniteltu. Tuo seinä ei silti ole suunniteltu kantavaksi eli pois vaan.
 
Ei tuosta voi mitään päätellä. Kaikki seinät on tehty kattotuoleihin asti, oli seinät sitten suunniteltu miksi tahansa. Samoin kaikki alkavat kantamaan kuormia, vaikka ei siihen olisi suunniteltu. Tuo seinä ei silti ole suunniteltu kantavaksi eli pois vaan.
Seiniä ei saisi tehdä kattotuoleihin asti, jos niitä ei ole suunniteltu kantaviksi, koska muuttavat ristikon sauvojen voimia jopa päinvastaiseksi eli veto muuttuu puristukseksi. Yleensä vastaavat mestarit katsovat, että ne tehdään oikein.
 
Otin levyn irti ja olen katsonut/mittaillut. Ei siellä rakoa ole (enkä usko, että on ikinä ollut), tuo seinän yläosan 40x50mm "lankku" on naulattu kiinni kattotuoleihin. Nähdäkseni laudoitus on vielä siinä välissä, eli ylälankku on lyöty järeällä naulalla laudoituksen läpi kattotuolin kohdalle, ainakin tuossa kohdassa mistä katsoin.
Voihan se olla tehty niinkin, että siinä kattotuolissa on reikä tolle naulalle tai paremminkin siinä 50x50 on se reikä ja se pääsee liikkumaan siinä pystysuunnassa. En vaan jaksa uskoa, että olis kantavaksi suunniteltu noin ohuena eikä noi sun kuvat siihen viittaa.
 
Voihan se olla tehty niinkin, että siinä kattotuolissa on reikä tolle naulalle tai paremminkin siinä 50x50 on se reikä ja se pääsee liikkumaan siinä pystysuunnassa. En vaan jaksa uskoa, että olis kantavaksi suunniteltu noin ohuena eikä noi sun kuvat siihen viittaa.
Ei siellä tuollaisia "hienosteluja" ole, 40x50 puusta on lyöty läpi naulalla eikä pystysuunnassa ole liikkumisvaraa.
 
Ei siellä tuollaisia "hienosteluja" ole, 40x50 puusta on lyöty läpi naulalla eikä pystysuunnassa ole liikkumisvaraa.
Voit olla oikeassa, mutta ilman purkamista et voi sitä tietää, ellet ole sitä itse alumperin tehnyt. Eli se liikkumavara saattaa olla siinä nyt käytössä (siellä alarajassaan). Kyllä se katto saa aika lailla taipua ennenkuin mitään tapahtuu, ellei liitoksia ole tehty huonosti. Käy katsomassa aiemmin mainitsemani Googlella: Finnbuild + siltakisa, niin näet miten se puu taipuu ja mitä ne liitokset merkitsevät. Ehkä se vähän lieventää huoltasi.
 
Voit olla oikeassa, mutta ilman purkamista et voi sitä tietää, ellet ole sitä itse alumperin tehnyt. Eli se liikkumavara saattaa olla siinä nyt käytössä (siellä alarajassaan). Kyllä se katto saa aika lailla taipua ennenkuin mitään tapahtuu, ellei liitoksia ole tehty huonosti. Käy katsomassa aiemmin mainitsemani Googlella: Finnbuild + siltakisa, niin näet miten se puu taipuu ja mitä ne liitokset merkitsevät. Ehkä se vähän lieventää huoltasi.
Paljon sitä rakoa sitten olisi voinut olla/paljon yleensä jätetään? Mikään ei viittaa siihen, että katto olisi liikkunut alaspäin tuohon seinään nähden. Seinä on pintamaalattu paneelikaton asentamisen jälkeen ja maalin sauma on yhä kohdallaan paneelin reunassa. Maali on alkuperäinen.
 
Paljon sitä rakoa sitten olisi voinut olla/paljon yleensä jätetään? Mikään ei viittaa siihen, että katto olisi liikkunut alaspäin tuohon seinään nähden. Seinä on pintamaalattu paneelikaton asentamisen jälkeen ja maalin sauma on yhä kohdallaan paneelin reunassa. Maali on alkuperäinen.
Nyky naulalevyisillä kattoristikoilla suositellaan käyttöullakolle jotain 20-30mm. (Oikeasti inssi miettii minkä taipuman hän kattotuolille sallii ja mitoittaa sen sen mukaan.) Jos se sun väliseinä on kiinni siinä kattoristikossa siitä tulee vetoa alaspäin siihen kattotuoliin (jos kattotuoli nousee ,kuten siitä sun alakatostakin), jos se liitos ei yhtään jousta.
Niitä mitoitettaessa pyritään ottamaan huomioon myös tuo alakaton painon tuoma kuorma (eli ei niitä luilleen mitoiteta).
 
Mitenkäs paljon saunassa pitäisi lattialaattoja nostaa seinälle? Tuleeko tuo jostain vedeneristysmääräyksistä, vedeneristys pitäisi ilmeisesti olla 10 cm korkeudelle, mielellään 20?
 
Mikäs olisi fiksu ratkaisu tuon kuvassa näkyvän kattopaneelin päädyssä olevan aukon peittämiseksi? Poistoputki on poistumassa tuosta eikä olisi seinäkaappeja tuohon seinälle joilla saisi peitettyä tuon noin 10 cm leveän kolon.

IMG_7298.jpeg
 
Mikäs olisi fiksu ratkaisu tuon kuvassa näkyvän kattopaneelin päädyssä olevan aukon peittämiseksi? Poistoputki on poistumassa tuosta eikä olisi seinäkaappeja tuohon seinälle joilla saisi peitettyä tuon noin 10 cm leveän kolon.

IMG_7298.jpeg
Sahaat sen verran, että saat laitettua kattopaneelin vaakaan siihen, jos ei laita jotain 10cm leveää paneelia.
 
Mitenkäs paljon saunassa pitäisi lattialaattoja nostaa seinälle? Tuleeko tuo jostain vedeneristysmääräyksistä, vedeneristys pitäisi ilmeisesti olla 10 cm korkeudelle, mielellään 20?
Itse nostin sen 20cm eli kahden rivin verran. Jotkut jopa 30 senttiäkin. Mulla on puurunko joten käytin ihan EK-kipsilevyä jonka vesieristin kahteen kertaan. Jos on betoniseinä niin saunasatu ihan lattiaan asti ja se folio leikataan siitä sen 20cm asti irti ja vesieristys normaalisti.
 
Mikäs olisi fiksu ratkaisu tuon kuvassa näkyvän kattopaneelin päädyssä olevan aukon peittämiseksi? Poistoputki on poistumassa tuosta eikä olisi seinäkaappeja tuohon seinälle joilla saisi peitettyä tuon noin 10 cm leveän kolon.

IMG_7298.jpeg
Tee siihen sileä kotelo esim. 20mm korkea=> se näyttää kuin siinä olisi palkki, Helppo hehdä ja ei kiinnitä kenenkään huomiota. Jos vähän suunnittelet sinne on helppo laittaa/miettiä lisävalaistustakin yms.
 
Voit olla oikeassa, mutta ilman purkamista et voi sitä tietää, ellet ole sitä itse alumperin tehnyt. Eli se liikkumavara saattaa olla siinä nyt käytössä (siellä alarajassaan). Kyllä se katto saa aika lailla taipua ennenkuin mitään tapahtuu, ellei liitoksia ole tehty huonosti. Käy katsomassa aiemmin mainitsemani Googlella: Finnbuild + siltakisa, niin näet miten se puu taipuu ja mitä ne liitokset merkitsevät. Ehkä se vähän lieventää huoltasi.
Nyt on seinä ym. enimmäkseen purettu. Muutama pystypuu on enää paikallaan, mutta katkaistuna. Seuraan miten ne käyttäytyy. Ei ne ainakaan muutamassa päivässä alaspäin ole tulleet. Eikä esim. nurkissa olleet puut juuri pudonneet alaspäin (ehkä 1mm verran) tai jumittaneet sahan terää kun ne sahasi poikki. Nurkissa oli samaa 2x3" lankkua pystyssä kuin muuallakin eikä ollut edes tuplalankkuja vaan toinen seinä jatkui riman/laudan kautta.
 
Kertokaas nyt mitä tässä tapahtuu? Sauna on remontoitu vasta joku aika sitten, onko sinne jätetty joku alkuperäinen rautakaivo?

1646052720456.png
 
Nyt on seinä ym. enimmäkseen purettu. Muutama pystypuu on enää paikallaan, mutta katkaistuna. Seuraan miten ne käyttäytyy. Ei ne ainakaan muutamassa päivässä alaspäin ole tulleet. Eikä esim. nurkissa olleet puut juuri pudonneet alaspäin (ehkä 1mm verran) tai jumittaneet sahan terää kun ne sahasi poikki. Nurkissa oli samaa 2x3" lankkua pystyssä kuin muuallakin eikä ollut edes tuplalankkuja vaan toinen seinä jatkui riman/laudan kautta.
Jos saha ei jumita, niin ei siinä silloin puristusta (kantoa) ole. Mites ne puut oli kiinni niissä kattotuoleissa, lähtivätkö naulat irti vasaralla vetämällä?
 
Kertokaas nyt mitä tässä tapahtuu? Sauna on remontoitu vasta joku aika sitten, onko sinne jätetty joku alkuperäinen rautakaivo?

1646052720456.png
Todettu, että putket ovat kunnossa ja ne on jätetty uusimatta. Toi rautakaivo ollee vähintäänkin yhtä hyvä kuin ne nykyisin laitettavat muovikaivorimpulat. Noi on aika paksua valurautaa. (Noita laitettiin myös muoviviemäreihin.)
 
Jos saha ei jumita, niin ei siinä silloin puristusta (kantoa) ole. Mites ne puut oli kiinni niissä kattotuoleissa, lähtivätkö naulat irti vasaralla vetämällä?
Olen ottanut vasta yhden vaakapuun ylhäältä pois ja se oli kovasti kiinni eli sorkkarautaa piti käyttää. Pystytolpat ovat kahdella naulalla noissa puissa ylhäältä kiinni.
 
Olen ottanut vasta yhden vaakapuun ylhäältä pois ja se oli kovasti kiinni eli sorkkarautaa piti käyttää. Pystytolpat ovat kahdella naulalla noissa puissa ylhäältä kiinni.
Sitten siihen ei ole jätetty liikuntavaraa (ellei se ollut irti siitä vaakapuusta). En silti usko sen olevan kantava, mutta tarkkaile tilannetta varmuuden vuoksi, kuten jo totesin jos se kantaisi saha olis ollut jumissa.
 
Sitten siihen ei ole jätetty liikuntavaraa (ellei se ollut irti siitä vaakapuusta). En silti usko sen olevan kantava, mutta tarkkaile tilannetta varmuuden vuoksi, kuten jo totesin jos se kantaisi saha olis ollut jumissa.
Ei siellä liikuntavaraa oikein voinut olla.
Ei ole kovin paljon lunta katon tällä puolella, mutta toinen puoli katosta on yhä koko talven lumissa. Joten senkin takia haluan tutkia mitä tapahtuu kun lumet tippuu. Nouseeko pystypuut katkoskohdasta ylös (tai painuu alas) vai pysyykö kaikki ennallaan.
 
Todettu, että putket ovat kunnossa ja ne on jätetty uusimatta. Toi rautakaivo ollee vähintäänkin yhtä hyvä kuin ne nykyisin laitettavat muovikaivorimpulat. Noi on aika paksua valurautaa. (Noita laitettiin myös muoviviemäreihin.)
Vesieristysmääräyksien mukaan lattiakaivo vain pitäisi vaihtaa. Sertifikoitu työ, niin on vaihdettava koska noiden korokerenkaiden tiiveys on mitä sattuu (eli mallia seula).
Korjatkoon joku jos tietoni on väärä.
 
Vesieristysmääräyksien mukaan lattiakaivo vain pitäisi vaihtaa. Sertifikoitu työ, niin on vaihdettava koska noiden korokerenkaiden tiiveys on mitä sattuu (eli mallia seula).
Korjatkoon joku jos tietoni on väärä.
Tossa ei ole korotusrengasta, kyseessä vielä sauna (jossa sitä vettä ei juurikaan käytetä). Näytti sen verran vanhalta, että jos on esim. rintamamiestalon kellarissa, niiden maanvaraisessa lattiassa ei ole useinkaan vedeneristystä. Aikoinaan VTT noita (rintamamiestalojen kellareita) tutki ja totesi ettei niissä ole ongelmia, jos muut asiat ovat oikein tehty.
 
Tossa ei ole korotusrengasta, kyseessä vielä sauna (jossa sitä vettä ei juurikaan käytetä). Näytti sen verran vanhalta, että jos on esim. rintamamiestalon kellarissa, niiden maanvaraisessa lattiassa ei ole useinkaan vedeneristystä. Aikoinaan VTT noita (rintamamiestalojen kellareita) tutki ja totesi ettei niissä ole ongelmia, jos muut asiat ovat oikein tehty.
-86 talo
 
Mistäköhän varaston perältä sinne on sitten valurautaiset lattiakaivot löydetty kun kyllä tuolloin muovikaivot olleet normaalisti käytössä. Joitain vanhempia tapauksia tullut vastaan, joissa muoviputkiin laitettu valurautakaivot.
Tuo kuva on niin pikkuinen ja kaivo paskainen, että ei ota tuosta nyt selvää miten tuo on liitetty ja onko tuossa vesieristystä lainkaan. Kiristettävä muovinen mattorengas siinä nyt ainakin on.
 
Mistäköhän varaston perältä sinne on sitten valurautaiset lattiakaivot löydetty kun kyllä tuolloin muovikaivot olleet normaalisti käytössä. Joitain vanhempia tapauksia tullut vastaan, joissa muoviputkiin laitettu valurautakaivot.
Tuo kuva on niin pikkuinen ja kaivo paskainen, että ei ota tuosta nyt selvää miten tuo on liitetty ja onko tuossa vesieristystä lainkaan. Kiristettävä muovinen mattorengas siinä nyt ainakin on.

Ihan hyvin on voitu 86 vielä laitella valurautaa. Näyttää kyllä vähän viritykseltä. Tuossa lienee muutama muovinen rengas olla (?). Mahtaakohan päälimmäisin kerros (laatta?) laitettu vanhan laatan/maton päälle tms purkkaviritystä?

Toisaalta, jos toimii niin saunassa varmaan menee mualman tappiin, riippuen tietysti esmes lattian rakenteesta.
 
Tuolloin oli vielä noi määräykset asiallisia (laitettiin jos oli oikeasti tarpeellista), jos on maanvarainen lattia ei niissä ollut vesieristettä ja valurautalattiakaivojakin käytettiin, varsinkin palovaarallisissa tiloissa (pannuhuone).
Onkos sulla ollut ongelmia?
 
Ihan hyvin on voitu 86 vielä laitella valurautaa. Näyttää kyllä vähän viritykseltä. Tuossa lienee muutama muovinen rengas olla (?). Mahtaakohan päälimmäisin kerros (laatta?) laitettu vanhan laatan/maton päälle tms purkkaviritystä?

Toisaalta, jos toimii niin saunassa varmaan menee mualman tappiin, riippuen tietysti esmes lattian rakenteesta.
On vähän huono kuva, mutta jos siinä on kiristysregas se on korkeintaan n. 2-mm paksu ja on terästä, koska muovi ei ruostu. Tosiaan, jos kellarisauna nukkuisin makoisat yöunet, jos toi on se ongelma.
Edit: Jäin miettimään tota kuvaa :) Minusta toi valkoinen (ruostuneen hajulukon kohdalla) on sitä alkuperäistä valurautakaivoa.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko vaaditaan sulatuskaapelilta tehoa että se jaksaa sulattaa pihalta jäätä? Jotenkin tuntuu että jollain 10W/m teholla ei kyllä jäätä hirveästi sulatella rännistä, betonikourusta tai kulkuväylältä mutta onko jollain kokemuta miten oikeasti toimii? Betonisia vesikourua ei voi edes suolatakkaan oikealla suolalla kun se hapertaa betonin ja nuo ureapohjaiset ei pure kunnon jäähän.
 
Takapihalle pitäisi uusia liiketunnistinvalonheitin, vanha on +20v ~100-150w halogeniheitin. Tilalle tarkoitus pistää lediversio, varmaan joku 1000-1500lm riittäisi. Kannattaako laitatuttaa erillinen liiketunnistin, ja siihen sitten perään tuo valaisin? Ledvancelta saisi 3000k värisävyssä olevaa 20w lediä, joka passaisi tuohon mainiosti teholtaan (muita kohtuulaatuisia merkkejä?). Noissa vaan on pystyakselisäätö, niin pitää keksiä joku viritys että saa myös sivusuunnassa säädettyä tuota valoa..
 
kokemusta kellään ikkunaremontista? Pitäisi auttaa tollasen 70-luvun rivarin ikkunaremontin valmistelussa. Siinä on sellaset isot ikkunat mitä sen aikaisissa tasakattoisissa taloissa oli. Tiiliverhouksen lisäksi ikkunoiden ympärillä on lautaverhous ja sen alta samalla pitäisi tarkistaa ja parantaa lämpöeristystä.

Mitkä on suositeltavia ikkunavalmistajia? Ikkunaksi tarkoitus laittaa sellaset 3 lasiset joita ei voi avata huoltamisen helpottamiseksi.
 
Mitkä on suositeltavia ikkunavalmistajia? Ikkunaksi tarkoitus laittaa sellaset 3 lasiset joita ei voi avata huoltamisen helpottamiseksi.

Tuli kokeiltua -85 rakennetun kesämökin lämpöremontissa Wilma-ikkunoita (WILMAikkuna Oy) joissa on lämpöeristys kohdillaan ja huolto sinäällään helppoa, kun ei tarvitse pestä ikkunoita enää sekä ulkoa, sisältä ja välistä. Syksyllä asennettiin ja pitänyt lämmöt hyvinkin tasaisena (joskin toki myös seinien, katon ja lattian lämmöneristykseen tehtiin samalla isoa remonttia) sekä käytettävyydeltään nuo ovat mielestäni ensiluokkaiset. Tämä näin puolen vuoden kokemuksen suosituksena.
 
mitenhän tuo komposiitti vs. alumiini/puu? Terassilaudoissa en ole ihan vakuuttunut komposiitista materiaalina, melko löysää ja lämpölaajentuminen ongelma.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 075
Viestejä
4 880 181
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom