Sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Laatan vahvennuksia kun tehdään esim. kantavaa väliseinää tai takkaa varten, niin tarkoittaako se vain lisäraudoituksia ja laatan paksuntamista siltä kohdalta? Siis jos on koko kerroksessa kelluva lattia. Tää mun projekti menee vähän perse edellä puuhun, kun täytyy ensin purkaa roskavalut sun muut pois, että näkee mitä kenttämestarin erikoisia siellä on alla ennen kuin voi tarkemmin suunnitella. Ulkoseinät ja keskustan kantavat seinät on valettu suoraan kallioon. Teoriassa tähän ei tietysti ole lisää kantavia väliseiniä tulossa, mutta vanhasta tönöstä kun on kyse, niin ehkä ne tulevien väliseinien kohdat kannattaisi käsitellä kuin olisivat kantavia.
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin vedän kaiken -30 cm lattiapinnasta ja sitten vahvennuskohtiin tulee vaan vähemmän eristettä ja enemmän terästä/betonia? Vai pitäiskö kaivaa kantaviin kohtiin kuoppaa enemmän, että saa saman eristemäärän kuin muualle?
Toinen juttu, mitä näitä lattiahommia katsoessa olen tullut pohtineeksi on vesi- ja sähköjohtojen sijoitus. Onko sillä mitään väliä kulkeeko ne katossa vai lattiassa? Oletan, että nämä uudisrakentamisen videot, joita pääasiassa olen katsellut tekee ne lattiaan, kun on helpompi pistää ko. rakennusvaiheessa. Nykyisessä kaikki mahdollinen kulkee katossa, niin ei taida olla syytä vaihtaa paikkaa? Uusiksihan nuo kyllä joutuu pistämään, 60-70-lukujen perua.