Kodin rempat(DIY)

Iskarin lisäksi on poravasara mutta täällä päin on lähinnä kattolaatat betonia, seinistä suuri osa tiiltä.
 
Itse kävin ostamassa Biltemasta iskuporakoneen (johtomalli, jolloin löytyy tehoja) ja siihen betoniterän:
Iskupora, SDS Max - Iskupora Pora - Biltema

Noissa on kiinnitys järkevä, niin ei pyöri porattaessa ja kyllä tuolla olen tehnyt monta reikää betoniin. Saattoi olla nimellä poravasarakin, mutta toimiva vehje ja hintaa tuli alle satanen koko setille, joka kestää minulla 10 vuotta.

edit: saattoi olla tällainenkin, mutta paikallaan pysyvä ja betoniin tarkoitettu - ja ostin poran/vasaran samalla:
Poravasara SDS+ - Poravasara SDS+ - Biltema

..niin ja minun malliani ei ole enää ostettavissa, sori.. :(
 
Mulla on itseasiassa johdollinen iskari, poravasara sekä akkuiskari mutta ongelma ei nähdäkseni liity näihin vehkeisiin eikä siihen, ettei tehoa olisi. Itseasiassa betonikatto on helppo, reikä tulee siihen, mistä poravasaralla lähtee poraamaan. Pitänee kokeilla tuota pienemmän "ohjausreiän" poraamista. On vaan niin helvetin monta reikää porattavana kun hyllyt on kaikki seinäkiinnikkeillä ja rappaus alkaa murenemaan niin herkästi...
 
Mulla on itseasiassa johdollinen iskari, poravasara sekä akkuiskari mutta ongelma ei nähdäkseni liity näihin vehkeisiin eikä siihen, ettei tehoa olisi. Itseasiassa betonikatto on helppo, reikä tulee siihen, mistä poravasaralla lähtee poraamaan. Pitänee kokeilla tuota pienemmän "ohjausreiän" poraamista. On vaan niin helvetin monta reikää porattavana kun hyllyt on kaikki seinäkiinnikkeillä ja rappaus alkaa murenemaan niin herkästi...
Rappauksen murenemista voi yrittää helpottaa myös laittamalla porauskohtaan teippauksen.

Ei ole omalla kohdalla tullut vastaan tilannetta, ettei kunnon iskuporalla/poravasaralla + terällä olisi syntynyt reikää mihin tahansa materiaaliin ilman sen suurempia ongelmia.
 
Terien pitäis olla ihan merkkiä ja laatua ja suhteellisen tuoreessa iskussa... Ei porassakaan mitään vikaa, sinänsä nyt en edes hahmota, että miten se pora voisi ongelma olla. Suht uusi Makita.

Muistelen vaan nähneeni tilaamallani rakennusmiehellä joskus jonkun tukijutun, jolla kohtisuoraa ja siistiä reikää syntyi nopeasti ja siihen mihin piti. Hakusanalla poraustuki löytyi tällainen. Onkohan mitään iloa?

8866_01.jpg


Muut osumat oli pitkälti jotain Hiltin telineitä, jotka tarvitsevat saman merkkiset laitteet.

Poraustuki tai porausjalusta. Enemmänkin tarkoitettu timanttiporaukseen jossa käytetään porakruunuja. Harvemmin millään pitkällä terällä tuollaisia käytetään.
 
Ja se mikä monella ammattilaisella on nykyään koneen nokalla on imuri/syvyydenrajoitin, ei mikään tuki.

Kuten yllä sanottu niin hyvä kone+terä riittää. Jos pinta on todella pehmeää/lasitettua niin alkuun porataan 5mm ilman iskua.

Vaikka nuo Bilteman yms valmistajien halpiskoneet varmasti sen reiän tekevät, on niissä monesti suuret erot ergonomisuudessa, tärinässä ja iskun tarkkuudessa joka näkyy mm juuri reiän siisteytenä.
 
Mulla on itseasiassa johdollinen iskari, poravasara sekä akkuiskari mutta ongelma ei nähdäkseni liity näihin vehkeisiin eikä siihen, ettei tehoa olisi. Itseasiassa betonikatto on helppo, reikä tulee siihen, mistä poravasaralla lähtee poraamaan. Pitänee kokeilla tuota pienemmän "ohjausreiän" poraamista. On vaan niin helvetin monta reikää porattavana kun hyllyt on kaikki seinäkiinnikkeillä ja rappaus alkaa murenemaan niin herkästi...

Jos seinät on rapattuja tiiliseiniä nii tee reiät akkuporalla ilman iskua näillä, ovat ihan päteviä teriä:
Bosch MultiConstruction multiporanteräsarja 4-8 mm | Motonet Oy
 
Kellään kokemusta Betolux-nimisestä maalista? Maalattiin eilen ensimmäinen kerros keittiön lattiaan ja tänään oiisi tarkoitus heittää toinen kerros. Loppukovuus saavutetaan ilmeisesti vasta kuukauden kuluttua mutta käyttöönotto oli viikon päästä?

Mitä tuo käyttöönotto tarkalleen ottaen tarkoittaa, ts. voiko sillä lattialla kävellä jne ennen sitä kunhan ei raahaa mitään raskaita huonekaluja sinne? Vai pitääkö pysyä kokonaan poissa sieltä kokonaisen viikon? Menee vähän yksipuoliseksi ruokailut ilman uunia/hellaa, grillaussäitäkin on ollut nihkeänlaisesti tänä kesänä.
 
Vedittekö vesiohenteisella vai öljypohjaisella? Mitä oli pohjalla ennen maalausta?

Oman kokemuksen mukaan voi seuraavan kerroksen vetää seuraavana päivänä kunhan muistaa kävellä PUHTAAT KENGÄT JALASSA. Sukat tarttuvat kiinni ja jää nukkaa. (Vinkkinä niin meillä monesti miehet teippaa kengänpohjat sillä oranssilla rakennusteipillä)

Toisen kerroksen jälkeen viikkoon-mielellään kahteen ei missään nimessä mitään mattoja, pahveja tms lattialle, tarttuvat kiinni. Väliaikaisesti voi tunniksi-pariksi laskea ja mielellään sileä muovi alle/tuotteen jalkoihin siinäkin tapauksessa, kävellä voi jo seuraavana päivänä mutta sama sääntö eli kengät jalassa pari-kolme ekaa päivää.

Öljypohjainen haisee karsealle mutta saavuttaa lujuuden nopeammin, vesiohenteinen (betolux aqua) hajuton ja miellyttävämpi työstää, kuivuu hieman hitaammin mutta kestävyydessä en ole mitään eroa huomannut.
 
Öljypohjainen haisee karsealle mutta saavuttaa lujuuden nopeammin, vesiohenteinen (betolux aqua) hajuton ja miellyttävämpi työstää, kuivuu hieman hitaammin mutta kestävyydessä en ole mitään eroa huomannut.

Jaa miten oli sen kuivumisen kanssa? Valmistajan sivujen mukaan se menee juuri päinvastoin, vesiohenteinen kuivuu nopeammin.

Betolux: Pölykuiva 3-4 h. Päällemaalauskuiva n. vuorokauden kuluttua. Käyttöönottokuiva n. viikon kuluttua. Kovettuu täysin ja saavuttaa kestävyys ominaisuutensa n. 1 kk:ssa.

Betolux Akva: Pölykuiva n. 15 min. Päällemaalauskuiva n. 1 h. Käyttöönottokuiva seuraavana päivänä. Kovettuu täysin ja saavuttaa kestävyysominaisuutensa n. 2 viikossa.
 
Kiitos @Jebaus! Tosiaan sillä öljypohjaisella vetelin ja pohjalla oli jostain 70-luvun taitteesta oleva "parketti" joka oli ennestään jollain vastaavanlaisella maalattu punaiseksi. Pestiin maalarinpesulla ja kaavittiin pahimmat irti.

Lähinnä tosiaan mietin tuota että voiko siellä oleilla mutta siihenhän jo vastasitkin. Mattoja sinne ei ole tulossa mutta ruokapöytä on sellainen paksu lankkupöytä, 6 hengen, ja toinen sinne tuleva kaluste on vitriini, niin ikään täys-puinen, niitä ei varmaan mielellään vielä viikonkaan sisällä? Luin jostain, että naarmuuntuu herkästi ekan viikonkin jälkeen, tai voi jäädä painaumia?
 
Betolux on betonimaali luonteeltaan. Liuoteohenteinen kuivaa "väkisin" vaikka olosuhteet (lämpötila, kosteus, ilman vaihtuvuus) ei siihen kannustaisikaan. Ja siitä tulee tuo viikon käyttöönottoaika. Eli kemiallinen kuivuminen tapahtuu viikossa. Jos sinulla on lämmin kuiva ja tuuletettu tila on se maalauskuiva lähes varmasti seuraavana päivänä. Betolux Akva on tosiaan vesiohenteinen, jota suosittelisin sisätiloihin jo pelkän hajuttomuuden vuoksi (+ nopeampi kuivuminen).

Maali itsessään on helppo työstää eikä valu mitenkään normaalia enempää, toki hyytelömaalien helppokäyttöisyyttä ei saavuteta.
 
Aiemmasta porailusta tuli mieleen, että onko mitään selkeää nyrkkisääntöä sille, milloin pitää porata reikä ja milloin voi vedellä itseporautuvilla ruuveilla jos materiaali sen sallii? Vanhoissakin kerrostaloasunnoissa on kevyempinä sisäseininä jostain levystä pintaosin tehtyjä seiniä jos kämppä on joskus perusteellisemmin rempattu eikä pelkkiä vanhoja tiiliseiniä ja betonisia/tiilisiä ulkoseiniä.

Tuollaiseen kevyempään seinään menee porautuvilla ruuveilla näppärästi kaikkea kevyttä mutta onko esim. joku painoraja, jonka jälkeen pitäisi propata, vaikka hyllyjä asentaessa? Sikäli kiva materiaali, että noihin saa myös siistit reiät.
 
Tuollaiseen kevyempään seinään menee porautuvilla ruuveilla näppärästi kaikkea kevyttä mutta onko esim. joku painoraja, jonka jälkeen pitäisi propata, vaikka hyllyjä asentaessa? Sikäli kiva materiaali, että noihin saa myös siistit reiät.
Tarkoitatko kipsilevyjä? Itse en kyllä niihin kiinnitä mitään kiloa painavampaa ilman kipsilevyankkureita. On sen verran haperoa tavaraa, että tulee tavara alas todella helposti.
 
Tarkoitatko kipsilevyjä? Itse en kyllä niihin kiinnitä mitään kiloa painavampaa ilman kipsilevyankkureita. On sen verran haperoa tavaraa, että tulee tavara alas todella helposti.

Luulen, että jotain puulevyä tai puukuitulevyä, puurakenteet alla. Vanhastaan täällä on porattuja ja propattuja reikiä, ihan normipropuilla. Ei nää mitkään modernit seinät ole vaan lähempänä keski-ikää, ellei paljon sen ylikin. Mitä ovat mahtaneet käyttää 80 vuotta vanhoissa kivitaloissa kun on väliseiniä rakennettu?
 
En tiedä liittykö suoraan näihin remppoihin mutta olisiko kenelläkään ideaa siihen, mitä voisi laittaa kylpyhuoneen lattiaan kun tuo lapsi on alkanut kävellä eikä enää viihdy ammeessa. Nykyisellään käyttää kyllä uimakenkiä, joilla tuo lipsuminen vähenee mutta olisi hyvä saada myös kaakelilattiaan vähän jotain pitoa kävelyä helpottamaan. Joskus muistan nähneeni jotain teippiä jolla sai tehtyä karhennuksia mutta miten mahtanee kestää vettä.
 
Luulen, että jotain puulevyä tai puukuitulevyä, puurakenteet alla. Vanhastaan täällä on porattuja ja propattuja reikiä, ihan normipropuilla. Ei nää mitkään modernit seinät ole vaan lähempänä keski-ikää, ellei paljon sen ylikin. Mitä ovat mahtaneet käyttää 80 vuotta vanhoissa kivitaloissa kun on väliseiniä rakennettu?
Ennen kipsilevyjä käytettiin paljon lastulevyjä. En ole mikään asiantuntija, mutta mielipiteenä sanoisin, ettei lastulevy tarvitse proppua tai levyn taakse avautuvaa ankkuria, mutta poraisin ruuville reiän, ettei levy lohkea.
 
Eikä kyllä itseporautuva/porakärjellä varustettu ruuvi ole hyvä mihinkään kiinnittämiseen. No ehkä peltielementtikylppäri, mutta silloinkaan ei saa saumaa tiivistettyä joten proppu+silikoni+ruuvi parempi ja ennenkaikkea varmempi siihenkin.

Suosittelen hankkimaan 6mm alligaattoreita ALLIGATOR - Varma kiinnitys kaikkiin materiaaleihin

Noilla voi kiinnittää varmasti oikeastaan kaikkiin materiaaleihin. Kaveriksi hankkii 6mm metalli, kaakeli ja kiviporanterän sekä 4mm paksuja ruuveja paria eri pituutta (esim 40mm, 60mm ja 80mm) niin noilla tarpeilla kiinnittää jo 99% kaikesta mitä eteen tulee.

Pitää kipsilevyssäkin sen 10kg joten saa vaikka taulutv:n tai naulakon seinään niin että levy pettää ennenkö proput.
 
En tiedä liittykö suoraan näihin remppoihin mutta olisiko kenelläkään ideaa siihen, mitä voisi laittaa kylpyhuoneen lattiaan kun tuo lapsi on alkanut kävellä eikä enää viihdy ammeessa. Nykyisellään käyttää kyllä uimakenkiä, joilla tuo lipsuminen vähenee mutta olisi hyvä saada myös kaakelilattiaan vähän jotain pitoa kävelyä helpottamaan. Joskus muistan nähneeni jotain teippiä jolla sai tehtyä karhennuksia mutta miten mahtanee kestää vettä.
Liukuestepinnoite on yksi vaihtoehto. Esim.:
Lyhyt Tuotekuvaus
 
Paljonkohan kylppärin ja saunan remppa maksaa, noin? Olisiko pinta-ala ehkä 10m2 tjsp. Tiedän, että vaikea arvioida, mutta pankki tarvitsisi suunta-arviota. Paneelit, laatat, kiuas nyt ainakin...
 
Olisko kenelläkään ideoita lehtikuusiterassin piilokiinnitykseen? En haluaisi painaa ruuveja päältä läpi.
 
Tämmösiä piilokiinnikkeitä on olemassa, mutta jos se lehtikuusi on jo hankittu eikä siinä ole tuollaisia uria kiinnikettä varten, niin sittenhän tämä ei onnistu.

abe111.png
 
Joo perus 28x145 lautaa ilman valmiita uria on tulossa. Jossain näin sellaisen ohjurin, millä saisi kulmasta viistoon ohjattua. Joku kuuluu jopa kiinnittäneen alapuolelta, mikä kuulostaa jo aika työläältä.
 
Ettei olisi ruuvattava piilokiinnike kyseessä. Vaatii myös uran kylkeen.
Tai sitten ruuvaa kyljestä vinottain mutta lautojen väli pitää olla melko suuri, jotta kärki mahtuu välistä ja siinä voi tapahtua halkeamista helposti.
 
Paljonkohan kylppärin ja saunan remppa maksaa, noin? Olisiko pinta-ala ehkä 10m2 tjsp. Tiedän, että vaikea arvioida, mutta pankki tarvitsisi suunta-arviota. Paneelit, laatat, kiuas nyt ainakin...

7-15K€ noilla spekseillä, jollet aio hienostella ja vesikalusteet pysyy samoilla paikoilla.

Ilmeisesti olet teettämässä alusta loppuun? Jos kyseessä on taloyhtiö kannattaa ensin selvittää maksaako se jonkin osan hommasta ja toisaalta myös vaatiiko se jotain ulkopuolista valvontaa. Lisäksi ennen olikohan 95 vuotta rakennetuista taloista pitäisi ennen purkamista teetättää asbestikartoitus.
Parhaan arvion saat kun pyydät jonkun paikanpäälle tekemään arvion työn osuudesta.
 
7-15K€ noilla spekseillä, jollet aio hienostella ja vesikalusteet pysyy samoilla paikoilla.

Ilmeisesti olet teettämässä alusta loppuun? Jos kyseessä on taloyhtiö kannattaa ensin selvittää maksaako se jonkin osan hommasta ja toisaalta myös vaatiiko se jotain ulkopuolista valvontaa. Lisäksi ennen olikohan 95 vuotta rakennetuista taloista pitäisi ennen purkamista teetättää asbestikartoitus.
Parhaan arvion saat kun pyydät jonkun paikanpäälle tekemään arvion työn osuudesta.

Kiitos. Kyseessä vuonna 1995 rakennettu omakotitalo, vesipisteet pysyisi paikoillaan. Plussaa olisi, jos alle 10 000e jäisi. Pitänee ottaa joku kirvesmies mukaan.
 
Noista levyihin kiinnityksistä vielä eli tarttisi laittaa raskas lamppu (kolmella ruuvilla perusosa) kattoon ja vaihtoehtoina olisi betonikatto tai madallettu osuus jossa jonkinlainen koolaus ja iloisesti ontosti kopiseva levy. Betoniin poraaminen poravasarallakin etoo ajatuksena niin paljon, että sinne voisi laittaa jonkun helpommin koukkuun ripustettavan ja tämän isomman tuohon koolaukseen.

Miten kiinnitys tapahtuu varmasti? Propulla vai tarvitaanko joku leviävä ankkuri?

5kg näyttäisi olevan lamppua ja kolme ruuvinpaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
@Jurppii Etsit käsin koputtelemalla tai rakenneilmaisimella koolaus. Jos on yhtään sielläpäin, minne lampun haluat niin hyvä (keskellä huonetta).

Asennat lampun niin, että kaksi näistä ruuveista ottaa kiinni koolaukseen ja yhden ruuvin laitat propulla. Kannattaa jollain pienellä poralla ensin tosiaan testata, että siellä oikeasti on puuta takana.

Jos ei ole koolausta hyvällä kohdalla, niin laittaisin ehdottomasti edes tällaiset kiinnikkeet, koska veto tulee levystä kohtisuoraan alaspäin, toisin kuin seinäkiinnityksessä (esim. TV).

OHUTLEVYANKKURI SORMAT MOLA 6/26 5KPL | K-rauta.fi
 
Lisäksi ennen olikohan 95 vuotta rakennetuista taloista pitäisi ennen purkamista teetättää asbestikartoitus.

Asbestikartoituksesta sen verran, että kannattaa ottaa samantien jonkin suuren toimijan kautta, vaikka joku pieni lupaisikin edullisemmin.

Itse hairahduin tähän halvan perässä juoksemiseen, sovittiin pikku firman omistajan kanssa päivämäärästä jona tulee ottamaan näytteen. Edellisenä päivänä tuli tekstari, että olisi sairas ja seuraavalla viikolla ilmoittelee uudesta päivästä. No, pari viikkoa jaksoin odotella ennenkuin etsin googlella ison firman, josta ensi töiksi valiteltiin, että samana päivänä ei enää ehdittäisi, mutta saatiin sovittua itselleni paremmin sopivan päivän, päiväksi sattui perjantai. Mies tuli sovittuna aikana ja maanatai aamupäivällä tuli tekstiviestillä ilmoitus puhtaasta näytteestä ja pari tuntia sen jälkeen tuli virallinen todistus sähköpostilla. Harmitti vain tuo useamman viikon viivästys käytännössä turhan takia.
 
^^Paljonko maksoi?

Itse pistin vahingossa ensin kylppärin ja saunan päreiksi ja vein vasta sitten muutosilmoituksen isännöitsijälle:happy:
 
Asbestikartoituksesta sen verran, että kannattaa ottaa samantien jonkin suuren toimijan kautta, vaikka joku pieni lupaisikin edullisemmin.

Itse hairahduin tähän halvan perässä juoksemiseen, sovittiin pikku firman omistajan kanssa päivämäärästä jona tulee ottamaan näytteen. Edellisenä päivänä tuli tekstari, että olisi sairas ja seuraavalla viikolla ilmoittelee uudesta päivästä. No, pari viikkoa jaksoin odotella ennenkuin etsin googlella ison firman, josta ensi töiksi valiteltiin, että samana päivänä ei enää ehdittäisi, mutta saatiin sovittua itselleni paremmin sopivan päivän, päiväksi sattui perjantai. Mies tuli sovittuna aikana ja maanatai aamupäivällä tuli tekstiviestillä ilmoitus puhtaasta näytteestä ja pari tuntia sen jälkeen tuli virallinen todistus sähköpostilla. Harmitti vain tuo useamman viikon viivästys käytännössä turhan takia.

En nyt kyllä yleistäisi. Itse otin VTT:n listalta erään (tekee vain kartoituksia) eikä mitään ongelmaa. :)
 
@Jurppii Etsit käsin koputtelemalla tai rakenneilmaisimella koolaus. Jos on yhtään sielläpäin, minne lampun haluat niin hyvä (keskellä huonetta).

Asennat lampun niin, että kaksi näistä ruuveista ottaa kiinni koolaukseen ja yhden ruuvin laitat propulla. Kannattaa jollain pienellä poralla ensin tosiaan testata, että siellä oikeasti on puuta takana.

Jos ei ole koolausta hyvällä kohdalla, niin laittaisin ehdottomasti edes tällaiset kiinnikkeet, koska veto tulee levystä kohtisuoraan alaspäin, toisin kuin seinäkiinnityksessä (esim. TV).

OHUTLEVYANKKURI SORMAT MOLA 6/26 5KPL | K-rauta.fi

Joo, pahoitteluni, olin epäselvä. Koolattuun osaan kattoa siis pitäisi saada lamppu, varsinaisia puita ei tuossa kohdin varmaan mene. Mitä nyt skannailin halvalla rakenneilmaisimella niin "STUD" -asetuksella huusi yhtenään. Ei kai tuo sovellu kuin sähkökaapeleiden etsimiseen...

Pitää hommata kunnolla leviävät ankkurit niin luulisi pysyvän. Eihän tuo 5kg lopulta nyt niin suuri paino edes ole.
 
^^Paljonko maksoi?
316e näytti olleen lasku. Tuossa oli näytteenotto, analyysi ja raportti. En muista kuinka paljon edullisempi ensimmäinen lupailija oli.

Itse pistin vahingossa ensin kylppärin ja saunan päreiksi ja vein vasta sitten muutosilmoituksen isännöitsijälle:happy:

Kuulostaa tutulta. Itsekin olin jo purkanut ison osan seinää ennenkuin isännöitsijältä tuli postia. Tosin taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja oli sitä mieltä, että aloita vain niin ne muutkin on tehnyt. Ja näin tein. Tiedä sitten millainen "show" olisi ollut edessä, jos siitä lastulevystä olisi jotenkin löytynyt tuota pahamaineista kuitua.

En nyt kyllä yleistäisi. Itse otin VTT:n listalta erään (tekee vain kartoituksia) eikä mitään ongelmaa. :)
Itseäni hämmästytti tuo yrittäjän toimet, koska samainen firma oli tehnyt pikku remppaa ja asbestikartoituksia taloyhtiölle jossa asun ja tuota suositeltiin "taloyhtiön puolelta".
 
Meidän taloyhtiössä tuo asbettitestaus tehdään parissa eri asunnossa kun alkavat kunnostamanaan kylpyhuoneita ja niitä tietoja voi käyttää muutkin asukkaat niin ei jokainen asukas tarvitse erikseen testata tuota.
 
Olennaisempaa tuossa on pyytää juurikin se ammattilainen käymään, joka näkee suoraan missä sitä asbestia mahdollisesti voi olla. Näytteenottohan on muuten kuten vesieristys, eli sen saa tehdä kuka tahansa jolla on "riittävä osaaminen ja tietotaito" ja se tutkimus maksaa esim. Työterveyslaitoksella vajaan satasen.

Noita on tullut useampi kymmenen otettua, ja kahdesta tähän mennessä löytynyt asbestia. Toisessa niin vähäinen määrä että asbestipurulle ei tarvetta, ja toisessa päädyttiin purkamisen sijaan pinnoittamaan tämän vanhan pinnan päälle koska purku olisi ollut todella kallis ja työläs.
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän löytyisi mahdollisimman yksinkertainen rasian kansi, jossa on keskellä reikä? Eli http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873371631646.jpg tällainen, mutta noiden kahden reiän sijaan olisi vain yksi keskellä.
Varmaan ihan suoraan ei sellaista löydy mitä haet. Jos tietäisi mihin sitä tarvitset, niin voisi keksiä jotain mistä soveltaa.
Käykö tämä? Poraa vaikka reiän keskelle jos se on pakko olla.
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Kiintea-asennus/Jakorasian-kansi-2000018030
 
Googlen kuvahaku on kiva kaveri kun pitää etsiä jotain tietyn näköistä.
Hakusanalla "jakorasian kansi" löysin tuon.
 
7-15K€ noilla spekseillä, jollet aio hienostella ja vesikalusteet pysyy samoilla paikoilla.

Ilmeisesti olet teettämässä alusta loppuun? Jos kyseessä on taloyhtiö kannattaa ensin selvittää maksaako se jonkin osan hommasta ja toisaalta myös vaatiiko se jotain ulkopuolista valvontaa. Lisäksi ennen olikohan 95 vuotta rakennetuista taloista pitäisi ennen purkamista teetättää asbestikartoitus.
Parhaan arvion saat kun pyydät jonkun paikanpäälle tekemään arvion työn osuudesta.

7k€ tekee isommankin kylppärin + saunan täysrempan kaikkine kalusteineen ja materiaaleineen jos ei hienostele hirveesti (vähän voi). Tai siis teettää vaikka, ite jos tekee niin eihän se maksa edes puolii tosta.
 
7k€ tekee isommankin kylppärin + saunan täysrempan kaikkine kalusteineen ja materiaaleineen jos ei hienostele hirveesti (vähän voi). Tai siis teettää vaikka, ite jos tekee niin eihän se maksa edes puolii tosta.

Eipä niiden "tyhjien" neliöiden hinta mitään hirveitä olekkaan, mutta meneppä lupaamaan, että joku 4-5K€ riittää ja kohta kysyjä on hakemassa toista mokomaa lisää lainaa.

Saman kokoinen kylppäri sauna kompleksi juuri rempattu itse ja jotain mitä nyt satun muistamaan:
-Vanhat rojut kaatsille ~150€
-Taloyhtiö maksoi seinien levytyksen, lattian oikaisun ja vesieristyksen ~1800€
-Lattialaatat ~400€
-Seinälaatat ~250€ + mosaaiikkia ~400€ jonka toki olisi voinut korvata halvemmalla
-Saunaan yksi kiviseinä ~300€ loput paneelista ~400
-Kiuas 500€
-Lauteet ~700€ joo valmislauteet olisi saanut alle 200€
-Ovet ja karmit ~250€
-Suihkuseinä 150€
-WC-pönttö 250€
-Lavuaari 140€
-Allaskaappi 250€
-Suihku + hana ~450€

Edit: Kylppärin katto + listat unohtui ~150€


-Putkimies ~250€ Naapurilla vastaava homma sisältäen yhden perushanan 1200€, että vähän kannattaa etukäteen kysellä arvioita:think:
-Tuttu sähkäri 50€
-Sähkötarvikkeet ~300€ (patteri + ledit saunaan 6 spottia kylppäriin)

Laasteja, silikooneja, ym nippeleitä jaksa edes muistella, mutta satasia kuitenkin noihinkin meni, vaikka oli sukulainen töissä rautakaupassa.
Peilikaappi ja paskapaperiteline puuttuu edelleen:kahvi:


Naapuri teetti vastaavan rempan ja timpurin työn osuus oli jotain +2000€
Näin siis Etelä-suomessa, ei kuitenkaan ihan pääkaupunkialueella, jossain lapissahan timpurinkin varmaan saa kossupullolla ja kilolla poronlihaa.
Mikäli kylppärissä ei ole kuin pelkkä suihku ja katossa pallolamppu, niin tuleehan se paljon halvemmaksi, mutta jos siellä on vaikka jotain kaappeja, niin sitten alkoikin käymään trombi lompakossa.
 
työn osuus oli jotain +2000€
Näin siis Etelä-suomessa, ei kuitenkaan ihan pääkaupunkialueella, jossain lapissahan timpurinkin varmaan saa kossupullolla ja kilolla poronlihaa.

OT, mutta kovin on väärät mielikuvat. Ei taida ihan kilo riittää. Ei riitä edes kokonainen poro.
 
Sitten otat vertailuksi tarjouksen joltain lestadiolaisten remppafirmalta, niin tiedät mikä perseraiskaus on.
 
Täällähän joku vois tietää... Onkos nykään todellakin jo niin, että jos haluan kytkeä tuollaisen kotiautomaatio kytkimen tuonne kattolampulle niin siihen tarvitaan ammattimies se tekemään, että kaikki on lakiteknisesti ok??

Siis kyseessä sellainen on/off pulikka mihin tulee normit kaksi johtoa mitä siellä kattolampun paikassa/rasiassa nyt yleensäkin on ja sitten lamppu kytketän siihen pulikan toiseen kahteen paikkaan. Ei muuten, mutta käyttöohjeessa vaan puhutaan siihen malliin ettei maallikko saisi asennusta tehdä.

Saahan nyt normi kattolampunkin asentaa niin miksei sitten tommosta palikkaa siihen väliin? Vai onko tuokin nyt sitten jotain amerikan lakitekstiä että kaikki kielletään siltä varalta jos joku hermanni keksii tehdä jotain omia viritelmiään?
 
Sitten otat vertailuksi tarjouksen joltain lestadiolaisten remppafirmalta, niin tiedät mikä perseraiskaus on.

Tämä. Eräs järjestäytynyt veljeskunta otti vertailuikohdaksi putkiremonttiin tax free-virolaisen kuinka halvalla se pystyy tekemään niin siinä vaiheessa lähin ulko-ovi oli paras vaihtoehto. Se tax free-virolainen kuulosti sellaiselta pyhimykseltä, että se saattoi olla siinä lähistöllä. Ehkä niiden jossain pyhässä huoneessa. Kuitenkin ne jossain mielessä kunnioitti verokarhua, kun ne vaivautui verollista vaihtoehtoa miettimään.
 
Tarjosivat tutun timpurin enolle pienen kerrostalo kylppärin pintaremppaa reilulla kymppitonnilla. Tuttu teki sen sitten enolleen eteisen kera puolellatoista tonnilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom