Kodin rempat(DIY)

Kyselisin vinkkejä miten kiinnittää 34kg painava peili todella venkulaan kipsilevyseinään.

Tässä kyseinen peili Isku Koti
Peili tulee sängyn päätyyn poikittain tyynyjen yläpuolelle

Peili sängyn päädyn yläpuolella on jo vähän passé. Itse myisin peilin ennemmin kuin lähtisin pilaamaan kipsilevyseinää (mietipä hetki sitä jälkien paikkaamistakin). Tai jos peili on just täydellinen omaan sisustustyyliin niin keksisin toisen paikan. Enemmänhän tuosta olisi hyötyä pystysuunnassa kokovartalopeilinä.
 
Itse myisin peilin ennemmin kuin lähtisin pilaamaan kipsilevyseinää (mietipä hetki sitä jälkien paikkaamistakin).

Taulut kannataa myydä myös. Ja ehdottomasti kaikki hyllyt ja muut seinäkiinnitteiset huonekalut. Samoin taulutelevisio. Äläkä tapeteista edes haaveile.

Näistä pienistä asioista luopumalla voit nauttia maksimaalisesti kipsilevyseinistäsi, eikä tarvitse murehtia jälkien paikkaamisesta. Nautinnollisempaa elämää ja mielenrauhaa!

:kahvi:
 
Taulut kannataa myydä myös. Ja ehdottomasti kaikki hyllyt ja muut seinäkiinnitteiset huonekalut. Samoin taulutelevisio. Äläkä tapeteista edes haaveile.

Näistä pienistä asioista luopumalla voit nauttia maksimaalisesti kipsilevyseinistäsi, eikä tarvitse murehtia jälkien paikkaamisesta. Nautinnollisempaa elämää ja mielenrauhaa!

:kahvi:
On nyt hiukkasen eri asia kuin nuo aloittajan kuvailemat ylijäreät proppaukset ja viritykset, joita ei luultavasti saa enää irti rikkomatta kipsilevyä enemmänkin. Kyllä meilläkin on taulutelkut kipsilevyseinässä jne. mutta turhaa kipsilevyjen rei'ittämistä vältän, koska niiden siististi paikkaaminen on paljon hankalampaa kuin kiviseinän. Toki jos levyseinä on jatkossa(kin) tapetoitu niin paikkausjäljen ei tarvii olla niin priimaa. Kuitenkin jotain nyrkinkokoisia reikiä on varmaan turha edes yrittää paikata vaan menee koko levy vaihtoon. Minun mielestä ei ainakaan ilmaisen peilin väärti.
 
Haluaisin asentaa suihkuun sellaisen tangon, jonka avulla suihkusuuttimelle saa korkeussaadon. En muista onko sille tangolle joku oma nimi. Tuollaisen asentaminenhan on helppo homma. Seinaan taytyy vaan tehda nelja reikaa.

Ongelma tassa on se, etta suihkun laatoitus tavalliseen seinaan nahden ulkonee n. 2,5 - 3 cm. Tangon alakiinnike tulisi asentaa laatoitukselle ja ylakiinnike laatoittamattomaan kohtaan. Ylakiinnikkeen alle tarvitsisi siis jonkinlaisen korokkeen, etta tanko olisi suunnilleen suorassa.

Mita tuonne voisi laittaa alle? Kiinnikkeen pinta-ala on 4x3 cm.
 
Se on varmaankin nimeltään suihkutanko.
Siis joku tämäntyyppinen.

Suihkutanko22 — Postimage.org
Alakiinnikkeen reijät laatan saumakohtaan.
Sitten hieman silikoonia reikiin.

Yläkiinnikkeen alle jotakin,mikä kestää kosteuden,
esin sopivankokoinen muovinpala,siihen poraat reijät.
Muista myös silikonia yläreikiin.

Onko kylppäri laatoitettu vaan puoleenväliin seinää.
 
Viimeksi muokattu:
Se on varmaankin nimeltään suihkutanko.
Siis joku tämäntyyppinen.

Suihkutanko22 — Postimage.org
Alakiinnikkeen reijät laatan saumakohtaan.
Sitten hieman silikoonia reikiin.

Yläkiinnikkeen alle jotakin,mikä kestää kosteuden,
esin sopivankokoinen muovinpala,siihen poraat reijät.
Muista myös silikonia yläreikiin.

Onko kylppäri laatoitettu vaan puoleenväliin seinää.
Joo. Laatoitus on johonkin 165 cm asti ja kolmen metrin huonekorkeus. Joku muovipala tohon varmaan pitaa laittaa, mutta vaikea keksia mista sopivan loytaa. :confused:
 
Joo. Laatoitus on johonkin 165 cm asti ja kolmen metrin huonekorkeus. Joku muovipala tohon varmaan pitaa laittaa, mutta vaikea keksia mista sopivan loytaa. :confused:


Niin kyllähän joku puupalikkakin vois käydä,jos on hyvin käsitelty,
jollakin vettä hylkivällä aineella.Mutta ei ole niin kestävää,kun esim muovi.
Kumi vois ehkä käydä.Jos puupalikkaa,niin joku tammi tai vaahtera,
vois sopia kovuutensa takia.

Yläkiinnityshän tulee reilun 2 metrin korkeudelle,
niin eihän se ole silloin suihkusta valuvalle vedelle alttiina,kun alakiinnitys.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kyllähän joku puupalikkakin vois käydä,jos on hyvin käsitelty,
jollakin vettä hylkivällä aineella.Mutta ei ole niin kestävää,kun esim muovi.
Kumi vois ehkä käydä.Jos puupalikkaa,niin joku tammi tai vaahtera,
vois sopia kovuutensa takia.

Yläkiinnityshän tulee reilun 2 metrin korkeudelle,
niin eihän se ole silloin suihkusta valuvalle vedelle alttiina,kun alakiinnitys.
Juu kylla siihen joku puupalikkakin kelpaa. Taytyy kayda jostain kattomassa sellanen. Ei se tosiaan valuvan veden kanssa ole paljoakaan tekemisissa, mutta jonkin verran roikeita sillekkin korkeudelle lentaa.
 
Juu kylla siihen joku puupalikkakin kelpaa. Taytyy kayda jostain kattomassa sellanen. Ei se tosiaan valuvan veden kanssa ole paljoakaan tekemisissa, mutta jonkin verran roikeita sillekkin korkeudelle lentaa.

Eikä siihen väliin tarvitse välttämättä laittaa mitään.
Pistää vaan pidemmät ruuvit,niin pysyyhän se siinä paikallaan.
Jos se ulkoneva on toi 2-3 cm niin senverran pidemmät ruuvit.
Eli joku 5 x 60mm / 5 x 70 mm luulis riittävän.
Eihän se rako siellä ylhäällä haittaa.
Seinään sisään poraus noin 30mm --> 40mm olis 70 mm ruuvit.
 
Ja tässä pakkelointi/kittaus ohjeet:

Poista irtoaines, imuroi reikä huolellisesti. Pohjusta Primer/pohjusteella reikä. tätä ei tartte paljoa käyttää, vedellä laimennettava monesti. Odota pohjusteen kuivumisaika, pakkeloi luita myöten. Tarkoittaa siis sitä että reijän ulkopuolelle jää seinää vasten mahdollisimman vähän pakkelia ettei tule ylimääräistä hiottavaa. Kun pakkeli on kuiva, hio se. Toista kaikki työvaiheet uudestaan jos lommo seinässä ei ole peittynyt kunnolla, monesti 2-3 kertaa on riittävä määrä.

Älä paina hiodessa liikaa, muuten hiot pakkeliin uuden lommon. Käytä hiomaalustana puukappaletta tai sitä varten saa työkaluja kaupasta.
Levitä pakkelia 45 asteen kulmassa, käytä kahta pakkelointilastaa toiseen lastaan otat välimäärän
jota saat otettua toiseen lastaan siittä aina sopivasti.

Maalausneuvoja:
Älä valitse kattoon kiiltävää maalia, on vaikea maalata jopa monelle ammattilaiselle.
Halvemmissa maaleissa on mukana vähemmän pigmenttiaineita, ja voivat olla vaikeampia maalata. Ei tule peittävää pintaa niin helpolla, joudut maalaamaan useamman kerroksen.

Älä maalaa öljymaaleilla sisällä jos et ole varannut viikon lomaa perheellesi että ovat muualla sen aikaa (itsestään selvyys?), käytä sisämaalauksessa akrylaattimaaleja/lateksimaaleja pääset helpommalla.

Rajaa aina nurkat ja kattoreuna ja lattiareuna ekaksi, kuivalla pensselillä vedät rajauksen seinäänpäin sävyttäen noin 10-15sentin alueen että rajauksessa ei ole selvää reunaa seinäänpäin mentäessä. Tämä siksi ettei rajauksen reuna jäisi näkyviin sen päälletulevan maalin alta.

Kun maalaat seinää telalla hidasta aina lattiaa ja kattoa kohti mennessä, ettet roiski kattoon tai lattiaan maalipisaroita.

Älä pese telaa kesken maalauksen, vedestä märkä tela roiskii vaan maalia entisestään.
Pesemisen sijaan säilö maalitelat ja pensselit muovipussiin ja sulje se ilmasta kokonaan, puristele ilma pois muovipussista ja teippaa muovikassi kiinni, työvälineet ovat seuraavana päivänä heti käytettävissä. Jos joudut pesemään telan, kuivaa se kunnolla.

Viimeistele telalla aina samaan suuntaan, itse suosin ylöspäin viimeistelyä niin ei tule valumia niin helposti. Kun olet maalannut seinää 50senttiä eteenpäin, viimeistelet sen kevyesti telalla, niinkuin höyhenenkevyesti painat telalla alhaalta ylös saat sillein hyvän jäljen, jatkat sitten eteenpäin seinää. Jos olet kerinnyt 100 senttiä eteenpäin, et enää pysty viimeisteleen metrin päässä olevaa seinääpintaa (on kerinnyt kuivaan jo niin paljon), jos siinä on virheitä, jos ne ovat isoja saatat joutua maalaamaan koko seinäpinnan siltä seinältä uusiksi.

Samalle seinälle ei laiteta kahta maalaria, maalausjäljen kohdatessa huomaatte käden jäljessä suuren eron, Nurkat erottaa seinät tässä. Jokaisella seinällä on eri valaistus periaatteessa, valo tulee eri kulmassa jolloin maalauksen käden jälkeä ei huomaa enää.

Bonus:
 
Eikä siihen väliin tarvitse välttämättä laittaa mitään.
Pistää vaan pidemmät ruuvit,niin pysyyhän se siinä paikallaan.
Jos se ulkoneva on toi 2-3 cm niin senverran pidemmät ruuvit.
Eli joku 5 x 60mm / 5 x 70 mm luulis riittävän.
Eihän se rako siellä ylhäällä haittaa.
Seinään sisään poraus noin 30mm --> 40mm olis 70 mm ruuvit.
Tuli lopulta heitettya se kiinni ilman apupalaa. Ei se lopulta nyt niin hirvean vinossa ole ja ei sita valttamatta edes huomaa ellei siihen erikseen kiinnita huomiota.
 
loader.aspx

Miten tuollaisen talon yhteydessä olevan autokatoksen palo-osastointi/eristäminen tapahtuu?
Rakennuksen yläpohja on koko matkalta samaa tilaa. Asunnon ja katoksen välinen seinä on tilliseinä.
Autokatoksen katto on rakolaudoitus ja katoksen perällä on varastotiloja.

Riittäkö jos ruuvaan kattoon gyproccia? Ei taida :itku:
 
loader.aspx

Miten tuollaisen talon yhteydessä olevan autokatoksen palo-osastointi/eristäminen tapahtuu?
Rakennuksen yläpohja on koko matkalta samaa tilaa. Asunnon ja katoksen välinen seinä on tilliseinä.
Autokatoksen katto on rakolaudoitus ja katoksen perällä on varastotiloja.

Riittäkö jos ruuvaan kattoon gyproccia? Ei taida :itku:

Onko tila kylmä vai lämmin? Oletan, että lämmin. Kipsilevykin riittää, kunhan sitä on tarpeeksi ja huomioit sen tuoman lisä painon.
 
Onko tila kylmä vai lämmin? Oletan, että lämmin. Kipsilevykin riittää, kunhan sitä on tarpeeksi ja huomioit sen tuoman lisä painon.
Autokatos on kylmä eikä siinä ole ovea. Eli vuoraa katon ja perä seinän levyillä. Varaston puuoven vaihto peltiseksi. Katossa on luukku josta mennään yläpohjaan, haittaako tuo mitään? Keneltä tällaisen voi varmistaa, palotarkastajalta vai rakennusvirastolta?
Pelkään vaan, että tästä tulee kallis paukku.
 
Autokatos on kylmä eikä siinä ole ovea. Eli vuoraa katon ja perä seinän levyillä. Varaston puuoven vaihto peltiseksi. Katossa on luukku josta mennään yläpohjaan, haittaako tuo mitään? Keneltä tällaisen voi varmistaa, palotarkastajalta vai rakennusvirastolta?
Pelkään vaan, että tästä tulee kallis paukku.

Jos nyt oikein muistan omalta rakennusajaltani niin vaatimus taitaa olla 30 minuuttia eli tuplakerros kipsilevyä täyttää tuon EI30-vaatimuksen. Yläpohjan luukkuja saa paloeristettynä, itsellänikin on tilanne jossa käynti yläpohjaan on autokatoksesta ja siinä on tuollainen paloeristetty luukku. Ei ollut kovin kallis mutta vittumainen käyttää tiukan tiivisteen vuoksi.
Mikään viranomainen ei yleensä noihin ota mitään kantaa, ainakaan kirjallisesti koska sellaisen lausunnon antaminen siirtäisi vastuuta heille ja virkamies ei siitä tykkää. Meillä piirrettiin suunnitelmiin vaan paloeristys johonkin piirustusten nurkkaan ja jäi täysin mun ja mestarin vastuulle toteuttaa se oikein. En sitten tiedä menikö oikein, missään vaiheessa ei rakennustarkastajaa moiset kiinnostaneet. Vakuutusyhtiö voi sitten motkottaa jos mökki palaa ja se onkin kallis paukku jos toteavat että on tehty väärin eikä siksi korvata.
 
Vakuutusyhtiö voi sitten motkottaa jos mökki palaa ja se onkin kallis paukku jos toteavat että on tehty väärin eikä siksi korvata.
Vakuutuksen takia paloeristystä halutaan, mutta nehän yrittää kaikkensa ettei tarvitsisi maksaa.

Miten nämä palomääräykset menee, jos autokatos on rakennettu ennen kuin mitään palo-osastointeja on vaadittu, pitääkö jälkikäteen tehdä muutoksia?
 
Minkäläinen räystäsrakenne tuossa on,jos räystään alunen on auki ja yhteydessä ullakkotilaan niin palavan auton liekit pääsee oviaukosta ullakolle?
Kyllähän vanhaankin kannattaa parantaa palo-osastointia jos vaan kohtuu kustannuksilla selviää.Tulipalon sattuessa ei paljon lämmitä vaikka vakuutus korvaa jos talon mukana palaa kaikki historia.
 
Minkäläinen räystäsrakenne tuossa on,jos räystään alunen on auki ja yhteydessä ullakkotilaan niin palavan auton liekit pääsee oviaukosta ullakolle?
Kyllähän vanhaankin kannattaa parantaa palo-osastointia jos vaan kohtuu kustannuksilla selviää.Tulipalon sattuessa ei paljon lämmitä vaikka vakuutus korvaa jos talon mukana palaa kaikki historia.
Juu pitää palosuojaus ulottaa räystäisiin asti ja siitä vielä 1m sivulle päin. Kyllä sinne katokseen suojausta laitetaan vaati määräykset tai ei. Ei vaan ihan niin viimeistellysti jos vakuutusyhtiölle kelpaisi nykyisellään.
Joku varmuus olisi kiva saada korvaako vakuutus palon sattuessa vai ei.
 
Tuplana vaan eekoota siihen ympärille ja jos haluaa hifistellä nii palomassaa saumoihin ja läpiventeihin.
Jos pelottaa et se kosla siinä syttyy palamaan nii laitat vielä jonkun helvetin kova äänisen palovarottimen ja ison jauhesammuttimen sinne.
 
Olisko kellään suositella kattoon asennettavaa suihkuverhotankoa tai -kiskoa, ettei tarvitsisi vesieristettä rei'ittää?
 
Löytyykö mistään kohtuu hintaan puiselle kaiteelle kannattimia seinään? Tarkoitus olisi pistää portaikkoon käsikaide seinään. Kaidematsku jotain pyöreätä puuta tai sitten ihan vaan 2x2" josta pyöristää kantit. Katselin niin aika kalliita kaupassa nuo kilkkeet, 20e/ kpl kannattimet. Tuohon hintaan jo ostaisi tankoa ja lattaa ja tekisi itse.
 
Alkoi jurppimaan keittiön työtasojen kuosi. Työtasot olivat entuudestaan suht hyväkuntoisia, mutta värinä marmorin harmaa. Työtasot ovat sisältä lastulevyä ja päällä siis kuosi viilutettuna, ei mitään kovin laadukkaita siis.

En kuitenkaan tilannut uusia tasoja vaan päätin huvikseni kelmuttaa ne D-C-FIX -nimisillä kontaktimuoveilla. Muovit maksoivat yhteensä 20 euroa.

Kalvojen asennus oli aika vittumaista kun täytyi olla tarkkana venymien ja ilmakuplien kanssa. Lopputulos miellyttää silmää ja antaa hieman ajatuksia tulevaisuuden tasojen uusimiseen.

Saa nähdä kuinka kauan kyseiset kalvot kestävät käytössä. Kun ne kuluvat rumiksi, tilaan uudet tasot.

En suosittele näitä mihinkään pysyvämpään remonttiin mutta näillä voi ainakin kokeilla miltä tietty kuosi näyttäisi omassa keittiössä. Itse valitsin mustan jossa puukuvio, ehkä tumma betoni olisi ollut hienompi.
ennen.jpg

Ennen

jalkeen.jpg

Jälkeen
 
Alkoi jurppimaan keittiön työtasojen kuosi. Työtasot olivat entuudestaan suht hyväkuntoisia, mutta värinä marmorin harmaa. Työtasot ovat sisältä lastulevyä ja päällä siis kuosi viilutettuna, ei mitään kovin laadukkaita siis.

En kuitenkaan tilannut uusia tasoja vaan päätin huvikseni kelmuttaa ne D-C-FIX -nimisillä kontaktimuoveilla. Muovit maksoivat yhteensä 20 euroa.

Kalvojen asennus oli aika vittumaista kun täytyi olla tarkkana venymien ja ilmakuplien kanssa. Lopputulos miellyttää silmää ja antaa hieman ajatuksia tulevaisuuden tasojen uusimiseen.

Saa nähdä kuinka kauan kyseiset kalvot kestävät käytössä. Kun ne kuluvat rumiksi, tilaan uudet tasot.

En suosittele näitä mihinkään pysyvämpään remonttiin mutta näillä voi ainakin kokeilla miltä tietty kuosi näyttäisi omassa keittiössä. Itse valitsin mustan jossa puukuvio, ehkä tumma betoni olisi ollut hienompi.
ennen.jpg

Ennen

jalkeen.jpg

Jälkeen
Vuoden on nyt vuokra-asunnon työtasoissa ollut D-C-FIXiä eikä näy vielä mitään kulumaa. Yksi nurkka repsottaa lieden vierestä, mutta varmasti riippuu enemmän asentajasta kuin tuotteesta miten ne nurkat repsottaa. :)
 
Siistiä jälkeä aittikselta!

Musta aksenttiraita yläkaapiston alalaitaan voisi tuoda vielä vähän korostaa uutta ilmettä.
 
Offtopicia otsikosta --> Ei "remppat", vaan "rempat" tai "remontit". :D

Aiheesta sen verran, että remontoinnin aloittaminen tuntuu aina yhtä tuskaiselta, mutta kun vauhtiin pääsee ja saa suunnitelmien jälkeen pohjatyöt tehtyä, niin loppu on vähän kuin Legojen kasaamista ja on aina yhtä kiva nähdä työn edistymistä ja ihailla lopulta oman käden jälkeä (olettaen ettei ole ihan poropeukalo ja kuse kaikkea). Omassa kämpässä ei ole ollut hirveästi tekemistä aikoihin, mutta tuttaville on tullut rakenneltua/korjailtua vaikka mitä. Tässäkin pätee se sama viisaus kuin monessa muussakin toiminnossa, eli huonot välineet tappavat hyvän harrastuksen. :D
 
Aiheesta sen verran, että remontoinnin aloittaminen tuntuu aina yhtä tuskaiselta, mutta kun vauhtiin pääsee ja saa suunnitelmien jälkeen pohjatyöt tehtyä, niin loppu on vähän kuin Legojen kasaamista ja on aina yhtä kiva nähdä työn edistymistä ja ihailla lopulta oman käden jälkeä (olettaen ettei ole ihan poropeukalo ja kuse kaikkea). Omassa kämpässä ei ole ollut hirveästi tekemistä aikoihin, mutta tuttaville on tullut rakenneltua/korjailtua vaikka mitä. Tässäkin pätee se sama viisaus kuin monessa muussakin toiminnossa, eli huonot välineet tappavat hyvän harrastuksen. :D
Se mikä erottaa omat rempat ammattilaisen tekemistä on se, että vaikka jälki on näennäisesti yhtä siistiä, ammattilaisen tekemänä ratkaisut vaan tuppaavat kestämään paljon pidempään.
 
Vessan lattialaatoitus pitäisi uusia yhdessä seinien kaakeloinnin kanssa. Jos jätän alle vanhat lattiakaakelit ja haluan laittaa väliin jonkun kevyen lattialämmityksen, niin paljonko se lattian pinta kutakuinkin nousee?
 
Vessan lattialaatoitus pitäisi uusia yhdessä seinien kaakeloinnin kanssa. Jos jätän alle vanhat lattiakaakelit ja haluan laittaa väliin jonkun kevyen lattialämmityksen, niin paljonko se lattian pinta kutakuinkin nousee?
Riippuu ihan millaisen lämmityksen laitat. Jollain heikkotehoisella verkolla voi päästä varmaan 10mm korotukseen, perinteinen "kaapeli kipsilevysoirojen väliin" on sitten se 13mm + laatoitus.

Mutta miksi ei purkaa niitä vanhoja kaakeleita pois? Vituttaa tuollaiset oikomiset pikkujutuissa...
 
Riippuu ihan millaisen lämmityksen laitat. Jollain heikkotehoisella verkolla voi päästä varmaan 10mm korotukseen, perinteinen "kaapeli kipsilevysoirojen väliin" on sitten se 13mm + laatoitus.

Mutta miksi ei purkaa niitä vanhoja kaakeleita pois? Vituttaa tuollaiset oikomiset pikkujutuissa...

Jotain pienitehoista verkko sinne lähinnä meinasin.

Sen kaakeleiden poistamisen meinasin jättää väliin ihan sen sotkun takia. Vessa sijaitsee aulassa ja on niin pieni että työskentely pitää tehdä ovi auki. Nuo vanhat laatat on sellaista pientä 90-luvun laattaa, jotka ainakin pesuhuoneessa tarvi käytännössä poravasaran että lähtivät irti.
 
Kyllä minäkin ne vanhat laatat ottaisin sieltä pois ensin, vaikka ei olisi edes kostea tila. Siihen sitten tasoitteet, lämmitys ja uudet kaakelit päälle.

Ei kai se pakollista ole, mutta vähän tulee mieleen lomereissut jossakin Bulgariassa, kun suihkussa on pelkkä reikä lattiassa ja siitä näkee 6 kerrosta erilaisia kaakeleita vuosien varrelta. :D
 
Osaako täällä joku sanoa, että mahtaako löytyä muuta järjellistä syytä siihen miksi omakotitalossa parketti on jätetty lakkaamatta keittiökaappien alta kuin mahdollinen kustannussäästö rakennusvaiheessa? Nyt keittiöremontin yhteydessä tuollaiset lakkaamattomat kohdat nimittäin löytyivät kaappien alta ja jos ei sille mitään järjellistä estettä ole, niin ajattelimme kyllä nyt vetää tässä kohtaa jonkinlaisen lakan myös noiden päälle. Jottei sinne vaikeapääsyisiin rakenteisiin jää sitten erittäin helposti kosteutta itseensä imeviä osia.

Myöskin potentiaaliselle kosteudelle kaikkein alttiimpiin kohtiin olen suunnitellut vetäväni kosteussulkua lattian ja seinän sauma-alueelle, jotteivät mahdolliset vuodot pääse sitten ainakaan valuttamaan piilossa kosteutta väliseinän sisään/alle.
 
Viimeksi muokattu:
Lakka hidastaa veden imeytymistä aika marginaalisesti, joten ainakin kosteussuojauksen vuoksi sitä on ihan turha sinne kaappien alle levitellä.

Tärkeintähän vuodoissa olisi havaita ne ajoissa, jolloin paras turva olisi joku vuoto-/kosteusvahti.
 
Osaako täällä joku sanoa, että mahtaako löytyä muuta järjellistä syytä siihen miksi omakotitalossa parketti on jätetty lakkaamatta keittiökaappien alta kuin mahdollinen kustannussäästö rakennusvaiheessa? Nyt keittiöremontin yhteydessä tuollaiset lakkaamattomat kohdat nimittäin löytyivät kaappien alta ja jos ei sille mitään järjellistä estettä ole, niin ajattelimme kyllä nyt vetää tässä kohtaa jonkinlaisen lakan myös noiden päälle. Jottei sinne vaikeapääsyisiin rakenteisiin jää sitten erittäin helposti kosteutta itseensä imeviä osia.

Myöskin potentiaaliselle kosteudelle kaikkein alttiimpiin kohtiin olen suunnitellut vetäväni kosteussulkua lattian ja seinän sauma-alueelle, jotteivät mahdolliset vuodot pääse sitten ainakaan valuttamaan piilossa kosteutta väliseinän sisään/alle.

no ei kai nyt kukaan upouutta parkettia lakkaa? eli hiottu+lakattu myöhemmin, ja silloin tietenkin kaapit olleet jo paikallaan.

:kahvi:
 
Oisko kyse kumminkin jostain mosaiikki tms alustaan liimattavasta parketista...
 
Minkähänlaisia kodin remppoja tullaan tekemään tässäkin kiinteistössä.
2014 valmistunut talo ja nyt kosteusongelmia & vesivahinkoja löytyy.
Piti olla kaikki tehty vimosenpäälle,kun oli okein palkittu kunniakirjalla.
Onkohan taas tehty sutta & sekundaa koko rahan edestä.
Taitaa olla tulossa vähän isommat kodin rempat tässä talossa.



Kuplia seinissä ja tulviva parveke – Helsingin kaupungin palkittu, uusi betonitalo on jo nyt kosteusvaurioiden kourissa | Yle Uutiset | yle.fi

Rakentaja ei piitannut Jätkäsaaren hitas-talon kosteusongelmista - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Jätkäsaaren opiskelijatalon rakenteisiin jäi vettä - Kaupunki - Helsingin Sanomat
 
Viimeksi muokattu:
Kysytääs täältä kun netistä ei oikein tietoa löytynyt.

Saako normaali Pulliainen kaataa asunnosta seiniä (luonnollisesti luvat kysytään jne.), varsinkin kun kyseisessä seinässä menee toisessa reunassa sähköt? Sähkäri sitten vetämään sähköt uudelleen.

Kyseessä väliseinä, ei kantava.
 
Kysytääs täältä kun netistä ei oikein tietoa löytynyt.

Saako normaali Pulliainen kaataa asunnosta seiniä (luonnollisesti luvat kysytään jne.), varsinkin kun kyseisessä seinässä menee toisessa reunassa sähköt? Sähkäri sitten vetämään sähköt uudelleen.

Kyseessä väliseinä, ei kantava.

Olisi aika tärkeää tietää onko kysessää omakotitalo vai asunto-osake. Jos OK-talo ja luvat kunnossa, niin voit kaataa itse, sähkötyöt tietenkin tekee ammattilainen. Osakeen kohdalla kannattaa aika tarkkaan kysyä taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijä mielipidettä, ja kaikesta "mustaavalkoiselle".
 
Saa. Asunto-osakeyhtiön ollessa kyseessä tarvitaan hallituksen hyväksyntä. Jos seinän kaato muuttaa huoneiden lukumäärää, niin tarvitsee myös yhtiöjärjestykseen tehdä muutos.
 
Muutokset.Kevyiden väliseinien purkamiseen,
siirtämiseen,uusien rakentamiseen.
Jos seinien sisällä kulkee sähkö,ym johtoja.

Muutos on luvanvarainen ja se on ilmoitettava,
isännöitsijälle joka kirjaa muutostyön taloyhtiön tiedostoon
kyseisen huoneiston tietoihin johon muutos on tehty.

Yhtiö järjestyksestä riippuen on ilmoitus tehtävä myös
taloyhtiön hallitukselle,joka tarvittaessa käsittelee asiaa omassa kokouksessaan.
Nämä ovat sitten ihan yhtiökohtaisia asioita.
Kuitenkin huoneiston muutostyöt on luvanvaraisia.
 

Liitteet

  • remontit.PNG
    remontit.PNG
    32,3 KB · Luettu: 64
^^ Kahdelle edelliselle: Kuten tuosta liitteestäkin näkyy, asiasta pitää "ilmoittaa" isännöitsijälle/hallitukselle. Mitään erityistä lupaa ei tarvita - tosin hallituksella lienee joissain poikkeustapauksissa mahdollisuus kieltää muutostyöt, mutta siihen on kyllä oltava sitten hyvin painavat perustelut.

Ja omakotitalossa (kuten yhtiössäkin) rakennuslupia tarvitsee vasta sitten jos huoneen käyttötarkoitus muuttuu (esim. uusi märkätila) tai rakennuksen kerrosala muuttuu. Yleensä väliseinien siirtely/poisto/rakentaminen ei tällainen muutos ole.

Tosin varmaan Tukesin mukaan purkutöissä pitäisi olla luvat omaava sähkäri mukana mukana, mutta jos kaapeleista on jännite pois, niin oikeasti, ketään ei kiinnosta...
 
Vuoden on nyt vuokra-asunnon työtasoissa ollut D-C-FIXiä eikä näy vielä mitään kulumaa. Yksi nurkka repsottaa lieden vierestä, mutta varmasti riippuu enemmän asentajasta kuin tuotteesta miten ne nurkat repsottaa. :)

Ikean työtaso ei kestä terävää veitseä, mutta mainoksensa mukaan hieman vajaa 200 asteista kattilaa kait kestäisi ja en tod ole testannut.
Kuitenkin sahattuihin reunoihin sai liimailla reunapalan ja ei kaksista jälkeä ja halkeilee pois, jos saa osumaa.

Voisi kyllä tulevaisuudessa miettiä tuollaista D-C-FIXiä tai sitten ei..tuli vaan mieleen, että tuleeko noihin leikkauskohtiin jonkinlaisia bakteeripesäkkeitä, kun tuskin niin tarkasti saa leikattua tai pitäisi esim. allas nostaa ylös, että saa sinne väliin sen muovikääryleen.
 
Kiitokset vastauksista.

Tosiaan kyseessä As.Oy ja oli tarkoituksena vielä käydä taloyhtiön/isännöitsijän kanssa kuvio läpi niin ei tule kränää kenenkään kanssa, että oli luvattomasti tehty.

Seinää on edelliset asukkaat purkaneet osittain, mutta nyt olisi tarkoituksena hävittää loputkin. Nuo sähköt tuossa vain jännittävät, että saako lähteä itse enää tekemään vai riittääkö virrat kämpästä pois -> seinä maahan ja johtojen keräys siivuun sähkömiestä varten. Näin saattaisi köyhä säästää muutaman euron.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom