Kodin rempat(DIY)

Oli kyllä sen verran hyvä hinta talolla, että rempan keskeneräisyys oli siinä jo huomioitu. Samalta välittäjältä kyseltiin arviota omasta asunnosta, niin sillä ilmeisesti on periaatteena ehdottaa tiukkoja hintoja pyyntihinnaksi. Toinen välittäjä meillekin ehdotti tästä yli kympin enemmän. Sain toki vähän tingittyä vielä ja kuntokartoitus talolle oli eilen. Siellä selvisi kaikki tuosta rempastakin. Palotikkaat tarvitsee ja IV-röörien venttiilit. Ja tietty tuo kylppäri.



Tuli tarkastajalta myös huomio pihalla olevan paljun piipusta ja siitä, että se oli alle 8m päässä talon seinästä. Myyjä oli ihmeissään ja vannoi selvittäneensä, että 5m seinästä riittäisi. Itse en onnistu löytämään säädöksiä, kun oikeastaan en edes tiedä, mistä katsoa.

Löysin https://www.phpela.fi/easydata/cust...0905185606_saunan_turvallisuus_-_5.8.2013.pdf (lopussa maininta paljusta), joka nyt on vähän väärällä puolella Suomea. Mutta onko nuo säädökset koko Suomen kattavia vai kuntakohtaisia?

Liittyisiköhän tähän (SRMK E3):

"2.6 Korkeus Savupiippu on ulotettava vesikaton yläpuolelle tai muutoin rakennukseen nähden niin korkealle, että saavutetaan riittävä paloturvallisuus ja veto.

Ohje Savupiippu on tarkoituksenmukaista sijoittaa lähelle katon harjaa. Vesikaton harjalla on savupiipun pään ja katteen välinen pienin etäisyys piipun juuresta mitattuna vähintään 0,8 m. Tavanomaisilla kattokaltevuuksilla lappeella olevan savupiipun korkeuteen lisätään 0,1 m jokaista lapemetriä kohden harjalta laskettuna. Jos vedeneristeenä on Broof (t2) luokkaan kuulumaton kate, etäisyys katteeseen on vähintään 1,5 m. Piipun korkeutta suunniteltaessa otetaan huomioon alle 8 metrin etäisyydellä olevat palavatarvikkeiset rakenteet ja aukot sekä korotukset katon rakenteissa."

Toisaalta outoa, koska nopealla vilkaisulla kaikissa paljujen ohjeissa mainitaan 3m suojaetäisyys minimiksi.
 
Eikö se etäisyys kannata kysyä sieltä rakennusvalvonnasta, kuntotarkastajan mielipiteellä ei liene tuossa asiassa merkitystä.
 
Tuntuu että tässä kämpässä jätetään hommat aina puolitiehen mitä remppoihin tulee. Aikanaan kun meikä oli tulossa/syntyny niin porukat remppas tätä ennenku erosivat niin työnlaatu on tyyliin ryssäläistä.
Keittiön kaakeleiden alalaitoihin ei ole laitettu silikoonia eikä muutakaan nötköttiä, astianpesukoneen kohdalla on pöydässä joku 4 sentin rako, kaapin valo on vedetty pistorasian kautta niin johto tulee kirjaimellisesti pistorasian takaa.
Vesijärjestelmään ei ole koskettu koska patterit näyttävät olevan ajalta ennen jeesusta ja pannuhuoneen puolellakin on tavaraa ehtiny mädäntyä (mikälie patteriveden pannu tjsp) eikä tässä kämpässä pysty edes käymään suihkussa ilman että pitää vedenkierto pistää poikki jne.

Sitten joskus ´99 aikoihin saivat uusittua tallinoven sekä katon mutta ei riittäny raha näköjään niihin pääty paloihin niin nyt on päädyt mukavan lahot :D
Onhan se mukavaa että asuu omakotitalossa muttakun itse kämppä on tyyliin paskin mahdollinen niin...
 
Jahas, parkettiukon kanssa oli melkoista vääntöä. Melkoisen aggressiivisen kommentoinnin ja tapaamisen jälkeen alkoi laatu parantua. Ei tullut 100% mitä haluttiin, mutta ei ollut aikaa tai jaksamista tapella. Mikäli joku haluaa tietää ketä varoa Lahden alueella laittaa privaa mulle. Eno joka Lahden alueella ollut 30v rakennuksilla ihmetteli työn laatua, oli mies hänelle nimeltä tuttu ja ammattimiehen maineessa. Soitin vielä yhteen parkettifirmaan josta kysyin konsultaatiota ennen tätä viimeisintä korjausta oli kanssa sitä mieltä että pitäisi olla ammattimies, tehnyt hänellekin töitä joskus. Noh anyveis nyt ok parketti, ei täydellinen.

Eilen otin palkattoman vapaan että sain tehtyä remppaa, 13h rykäsin töitä, pidin ruokkiksen joka oikeastaan oli tarvikkeidenhakureissu. Fillarilla toki kun ei ole autoa eikä korttia. Kylpyhuoneen ovi otti täysin lattiaan kiinni, piti käydä ostamassa höylä ja silpasta kokonaan se "alahuuli" sieltä oven alta pois. Lisäksi sen takia pitikin vetää antenni- ja nettipiuha karmien kautta, eli 5 metriä meni sinne johtoa joka ei ollut laskuissa mukana ja pitää nyt jatkaa jossain vaiheessa.

Yksi karmi oli vinossa, muutenhan olisi ollut helppo ruuveilla vaan säädellä suoraksi, mutta kun oli lyöty puukiiloja väliin jotka vitullisella naulalla kiinni. Eli moralla ja vasaralla hakkasin niitä nauloja poikki. Taltta olisi ollut kätevä, vaan kun en ollut varautunut.

Listoitusta jäi vielä jonkin verran, vaikeinta oli kyllä ne ovien listat kun sai olla tarkkana että tuli suoraan. Piti tuplatsekkaa koko ajan mittaukset, koska ylimääräistä listaa ei ollut paljon ja hakea en pysty millään ilman kavereiden apua. Ainiin ja käsisahalla mentiin kun alkuun oli tarkoitus illalla (yöllä) remppailla siellä.

Remontti ei vieläkään valmis, tänään muutto. 1,5v lapsi ollut paketoinnin tiellä, ei siellä saanut mitään aikaiseksi. Onneksi mutsi hoiti eilen ja tänään, lauantaina myös että saa siivottua edellisessa kämpässä ja järjestellä tavaroita uudessa. Onneksi vielä maanantai on vapaa, siihen mennessä pakko olla listat jo paikoillaan. Enää en vedä kuin kulmat jiiriin. Akryylimassaa tarvii kyllä mukavasti paikkailua varten :btooth:

Ainoa mikä ärsyttää on kun olisin halunnut kuvia remontoidusta kämpästä ennen huonekaluja. Laitan tänne kuvaa jahka uudet huonekalut ollaan hommattu. On tallella asunnon vanhat myyntikuvat niin voi verrata.
 
Tuntuu että tässä kämpässä jätetään hommat aina puolitiehen mitä remppoihin tulee. Aikanaan kun meikä oli tulossa/syntyny niin porukat remppas tätä ennenku erosivat niin työnlaatu on tyyliin ryssäläistä.
Keittiön kaakeleiden alalaitoihin ei ole laitettu silikoonia eikä muutakaan nötköttiä, astianpesukoneen kohdalla on pöydässä joku 4 sentin rako, kaapin valo on vedetty pistorasian kautta niin johto tulee kirjaimellisesti pistorasian takaa.
Vesijärjestelmään ei ole koskettu koska patterit näyttävät olevan ajalta ennen jeesusta ja pannuhuoneen puolellakin on tavaraa ehtiny mädäntyä (mikälie patteriveden pannu tjsp) eikä tässä kämpässä pysty edes käymään suihkussa ilman että pitää vedenkierto pistää poikki jne.

Sitten joskus ´99 aikoihin saivat uusittua tallinoven sekä katon mutta ei riittäny raha näköjään niihin pääty paloihin niin nyt on päädyt mukavan lahot :D
Onhan se mukavaa että asuu omakotitalossa muttakun itse kämppä on tyyliin paskin mahdollinen niin...

Kuulostaa ihan appiukon touhuilta. Kova oli ollut hinku rakentaa oma talo, mutta kaikki on tehty vähän sinne päin. Pistorasioita ei ole jaksettu laittaa ihan joka paikkaan niin johdot tulee vaan suoraan reikään seinässä. Kai siihen sitten rasian saisi laitettua jos tulisi tarvetta, mutta nyt seinissä on ollu vain sen 30 vuotta se reikä. Talon rakentamisesta saakka on vessan seinäpaneelissa vieläkin lyijykynällä tehdyt ohjeviivat kohdalla, mistä on sahailtu paneeliin reikä ikkunalle. Osasta paikkaa puuttuu listat kun ei ole ollut niin nuukaa ja mm. kylpyhuoneen lavuaarin alle oli jätetty seinä auki, kun ei oltu viitsitty kaakeloida enää putkien laiton jälkeen. Räystäitä ei talossa ole ollu 20 vuoteen sen jälkeen kun kerran katolta tullut lumi hajotti ne. Osaan kohtaan on kyllä jätetty roikkumaan vääntyneitä räystäskouruja, kun ei niitä ole jaksettu poiskaan ottaa. Onhan ne tuulessa heiluvat kourut koristus.

Mielenkiinnolla odotan kunhan nuo ikääntyessään muuttavat siitä pois ja selviää kaikki talon puutteet. Siinä saa aikamoinen taikuri olla jos haluaa talon rempata jokseenkin järkevään myyntikuntoon... :D
 
Oli kyllä sen verran hyvä hinta talolla, että rempan keskeneräisyys oli siinä jo huomioitu. Samalta välittäjältä kyseltiin arviota omasta asunnosta, niin sillä ilmeisesti on periaatteena ehdottaa tiukkoja hintoja pyyntihinnaksi. Toinen välittäjä meillekin ehdotti tästä yli kympin enemmän. Sain toki vähän tingittyä vielä ja kuntokartoitus talolle oli eilen. Siellä selvisi kaikki tuosta rempastakin. Palotikkaat tarvitsee ja IV-röörien venttiilit. Ja tietty tuo kylppäri.



Tuli tarkastajalta myös huomio pihalla olevan paljun piipusta ja siitä, että se oli alle 8m päässä talon seinästä. Myyjä oli ihmeissään ja vannoi selvittäneensä, että 5m seinästä riittäisi. Itse en onnistu löytämään säädöksiä, kun oikeastaan en edes tiedä, mistä katsoa.

Löysin https://www.phpela.fi/easydata/cust...0905185606_saunan_turvallisuus_-_5.8.2013.pdf (lopussa maininta paljusta), joka nyt on vähän väärällä puolella Suomea. Mutta onko nuo säädökset koko Suomen kattavia vai kuntakohtaisia?

Näistä paljuista en kyllä tiedä mitään, niistä ei ole mielestäni mainitaa rakentamismääräyksissä. Luulisi tuon kiinteistä tulisijoista laaditun ohjeistuksen olevan riittävä myös paljujen kanssa. Tuli mieleen että olisikohan tarkastaja ajatellut 8m metrin säännöllä sitä, että talon korvausilman ottojen lähellä ei saisi olla mitään hajua tuottavaa, esim. jätekatosta tai kiinteää tulisijaa.
 
Miten kun pitäisi 5 tollasta reikää täyttää betonilla niin, että tulis tasoihin ton muun lattian kanssa. Millanen ratkaisu olis hyvä? Ite aattelin jotain hiekkaa tai mursketta tampattuna niin, että tulisi silmämääräsesti tasanen ja sitten päälle raudotus korot rautoineen ja päälle valu. Pienellä budjetilla menee niin en ajattelut mitään finfoamia laittaa.

qOkzif2.jpg


Tila on vanha navetta ja tulee puutyöverstaaksi eli vaatimukset ei niin korkealla kunhan saa kovaa koneiden alle.

Tollasen myös hakkasin viimekesänä, perustus oli jo muutaman vuoden ollut valmiina. Omasta metsästä puut ja isä ukko höyläsi puusepänlaatuisesta tiheäsyisestä männystä kunnon ulkoverhoukset 32mm paksua. Kattoon meni meni ainoastaan rahaa ehkä sen 500e materiaaleihin. Tulevassa verstaassa sitten voisi tehdä tohon peristeiset ikkuna karmeineen ja ehkä ovet jos taidot riittää. Hakkaa mennen tullen rimpulat elementti huvimajat.
GroKX9b.jpg
 
Viel keittiöstä puuttuu listaa. Eilen kokosin olohuoneeseen tv-taso/lipastoa, vielä "aulaan" ja lapsen huoneeseen joku säilytyskaappilipasto tjs.

Tässä ajattelin että pohdittiin että uutta omakotitaloa oltaisiin rakennettu sen sijaan että oltaisiin kerrostalo/rivarikämppä ostettu :dead:
Toki niin että pinnat olisi vain itselle jääneet tehtäviksi.

Jos tuota vauvelia eikä koiria olisi niin onnistuisi kyllä. Niin ja toinen asunto samaan aikaa. En enää ikinä muuta keskeneräiseen asuntoon.


Noooooh kesäloma vielä aikaa kunnes valmista :vihellys:
 
Muutin talon yhteydessä olevan autotallin ns. harrastetilaksi. Ennen oli kylmätila, nyt puolilämmin, eli sähköpatterilla lämmitys kevät/kesä/syyskuukausina. Pitäisi eristää vintti ja kuistin katto jotenkin, että saisi siitä tilasta talvellakin järkevän huoneen. Aivan järkyttävä homma. Varmaan lasivillaa pakettitolkulla ja joku rakenne kuistin ja tallin väliin sisäpohjaan?
 
Mikäköhän olisi kätevin tapa saada laatoituksen päälle aidan tukitolppa.
Porailla laattaan/kiveen reikä että saa kengän kiinni vai purkaa laatoistusta että saisi valettua betonilla kengän laatoituksen alle?

Ensimmäisessä kuvassa oikealla näkyvää aitaa olisi tarkoitus jatkaa, ja yksi tukitolppa olisi tarpeen.
 
Mikäköhän olisi kätevin tapa saada laatoituksen päälle aidan tukitolppa.
Porailla laattaan/kiveen reikä että saa kengän kiinni vai purkaa laatoistusta että saisi valettua betonilla kengän laatoituksen alle?
Ite kyllä tekisin pienen kakun sinne kivien alle. Et tule katumaan. Ei sitten jokaisesta horjahduksesta mene kivitöiksi. Kakkuun sitte vaikka tolppakenkä valmiiksi.
 
Sähköukkiloita/akkiloita paikalla?

Saakos saunan valaistukselle vetää SSJ:tä villojen seassa? Tarkotus olis vetää saunan nurkassa olevassa raossa lauteiden alle kaapeli, johon sitten jotain valoja kiinni. Vai onko parempi koettaa askarrella kaapeli folion päältä tai putkittaa kaapeli?

Toisekseen voiko tuollaisen IP65 suojatun LED-teholähteen jättää huolettomasti pesuhuoneen kattopaneelien päällä olevaan välitilaan? Välitilalla on toista kymmentä senttiä korkeutta, joten lämmönsiirto tuskin tulee olemaan ongelma.
 
Ei liity suoraan remppahommiin, mutta mistäs saisi ~0,8mm viilua? Tuo kävisi hyvin suoraan vaapunrakennukseen lankauran täyttöön. Nyt on käytetty ~1,5mm koivuviilua ohennettuna, mutta tuo ohennus tuo lisää työtä ja mokoma loppuu kohta. Määrä, noh vähän riittää, harmi kun ei pari kesää sitten vaneritehtaalta tullut otettua.

Editointia heti perään: Kärkkäisellä balsaa 1x100x1000mm koossa, tuo taitaisi sopia.
 
Ei liity suoraan remppahommiin, mutta mistäs saisi ~0,8mm viilua? Tuo kävisi hyvin suoraan vaapunrakennukseen lankauran täyttöön. Nyt on käytetty ~1,5mm koivuviilua ohennettuna, mutta tuo ohennus tuo lisää työtä ja mokoma loppuu kohta. Määrä, noh vähän riittää, harmi kun ei pari kesää sitten vaneritehtaalta tullut otettua.

Editointia heti perään: Kärkkäisellä balsaa 1x100x1000mm koossa, tuo taitaisi sopia.

OT.
Vaapunvalmistuksessa on ihan kätevä käyttää liiman ja hienon purun seosta täytteenä uriin. Jos suuria määriä valmistaa, niin sitten viilu on viisaampi vaihtoehto.
 
Mites jos haluaisin tehdä kattoon upotetut spottivalot (varmaankin led) ja vanhaan kattoon laittaisin koolauksen johon uusi katto ja spotit siihen. Paljoko spotit vaatii "ilmatilaa", eli kuinka paksu koolaus kattoon pitäisi laittaa?
 
LEDien kanssa kun ei enää lämpö tule ongelmaksi, niin fyysiset mitathan sen ratkaisevat. Jos 48x48 rimasta koolauksen tekee niin mahtunee lähes mikä tahansa upotettava spotti?

Matalampia erikoismallejakin löytynee, mutta jos ei huonekorkeuden kanssa ole tiukkaa niin tuo ei ainakaan jää ahtaaksi.
 
Minä olen laittanut 22x50 rimalla koolaukset. Kevyempää ja halvempaa. Ei ehkä niin suoraa kuin 48x48, mutta on siihen 22mm kanttiin saanut mdf-paneelin asennettua hyvin.
Ledienkin kanssa pitää ottaa lämpö huomioon, varsinkin muuntajan. Mutta kun vanhan katon päälle vain tekee koolauksen ja uuden paneloinnin, niin kyllä sinne väliin jää silloin riittävä tuuletus.
 
Heitetään nyt tännekkin, eli tupakoidun kämpän viimeisiä projekteja olisi 4kpl ovikarmien maalaaminen. Vaihtoehdot ovat lähinnä, että

a) kannattaako koko paska suosiolla vaihtaa
b) pelkkä maalinpesu ja maalaus päälle
c) hionta ja maalaus päälle

ps. maalaamisen ajattelin hoitaa pääosin telalla, ei penselillä.

Kuva karmista:
20264646_10155652307303826_1506451023733244176_n.jpg
 
Sähköukkiloita/akkiloita paikalla?

Saakos saunan valaistukselle vetää SSJ:tä villojen seassa? Tarkotus olis vetää saunan nurkassa olevassa raossa lauteiden alle kaapeli, johon sitten jotain valoja kiinni. Vai onko parempi koettaa askarrella kaapeli folion päältä tai putkittaa kaapeli?

Toisekseen voiko tuollaisen IP65 suojatun LED-teholähteen jättää huolettomasti pesuhuoneen kattopaneelien päällä olevaan välitilaan? Välitilalla on toista kymmentä senttiä korkeutta, joten lämmönsiirto tuskin tulee olemaan ongelma.
Eristeiden seassa ei saa vetää mitään. Tai jos kuormituskerroin on jotain olematonta niin periaatteessa joo. Vedä suosiolla folion ja paneelin välissä.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 
Eristeiden seassa ei saa vetää mitään. Tai jos kuormituskerroin on jotain olematonta niin periaatteessa joo. Vedä suosiolla folion ja paneelin välissä.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Päädyin putkittaan sen metrisen pätkän kun folio päätettiinkin jatkaa koko kylppärin yli kaikki ja sähköt jäi höyrysulun kuivalle puolen. Vajaa 30W tulee ledeistä kuormaa, vois periaatteessa siirtää virtalähteen kylppärin katolle. Silloin kaapelissa menis vain 24V, mutta 10x enemmän virtaa. Jos nyt yleensäkään valoja laitan.
 
Heitetään nyt tännekkin, eli tupakoidun kämpän viimeisiä projekteja olisi 4kpl ovikarmien maalaaminen. Vaihtoehdot ovat lähinnä, että

a) kannattaako koko paska suosiolla vaihtaa
b) pelkkä maalinpesu ja maalaus päälle
c) hionta ja maalaus päälle

ps. maalaamisen ajattelin hoitaa pääosin telalla, ei penselillä.

Kuva karmista:
20264646_10155652307303826_1506451023733244176_n.jpg

Vaihda ehdottomasti karmit+ovet jos kämppää on muutenkin remontoitu. Hommana amatööriltäkin 1h/ovi + listotukset päälle. Hintakin karmeineen 100e luokassa +-30eur.
 
Jos ne karmit o muuten hyväkuntoiset ja toimivat, niin vittumaista ja turhaa puuhaa tuo karmien vaihtaminen. Ei se maalaaminenkaan toki herkkua ole, jos hiomaan pitää alkaa. Tosin eipä tuossa kai tarvitse kuin pikkuisen karhentaa. Melkein sanoisin, että asian ratkaisee se, että miten hyvin suti pysyy käsissä. Jos jälki on hyvää, niin maalaaminen on ok vaihtoehto. Jos taas maalausjälki näyttää siltä kuin sutia olisi pidetty perseessä, niin uudet karmit... Mites ne ovet? Onko ne vaihdettu? (Jolloin saman valmistajan karmeihin vaihtamalla saa sävyn osumaan).

Ihan ensimmäiseksi kyllä kokeilisin jollain ihmesienellä tms. hinkata, että josko lähtisivät puhtaaksi. Ulkoisesti pikkukuvan perusteella eivät näytä kauhean likaisilta mitä jotain 20 vuotta tupakoituja kämppiä olen nähnyt.
 
Täällä puuliiteri on siis talon alakerrassa jonnekka heitellään halot ulkoa halkoluukun kautta, ja nyt tuo vanha ovi on 50cm leveä joten voi kuvitella sen tuskan kun siitä yrittää ahtautua puukopan kanssa. Plussaa olisi jos se ovi eristäisi vähän paremmin kun tuo yksikerroslauta-ovi joka höröttää nurkista sentin... Samalla tulee purettua tuo väliseinä ja tehtyä uusi, kun sekin nurkista vuotaa. Eli perus sisäovea kiinni vai jotain muuta?
 
Jos ne karmit o muuten hyväkuntoiset ja toimivat, niin vittumaista ja turhaa puuhaa tuo karmien vaihtaminen. Ei se maalaaminenkaan toki herkkua ole, jos hiomaan pitää alkaa. Tosin eipä tuossa kai tarvitse kuin pikkuisen karhentaa.

Maalaaminen vs. vaihtaminen tosiaan herättää jonkunmoista vääntöä, julkaisin myös saman kuvan FBssä kaveiden kesken niin mielipiteitä kyllä riittää joka lähtöön. Olen silloin 3v sitten täys-maalamisen oheessa maalannut yhden puisen kylppärikaapin valkoiseksi ja siitähän tuli ruma kuin mikä - syynä oli se, miten maali kuivui pintaan. Oman kokemukseni mukaan betoniseinien maalaaminen on paljon varmempaa kuin puun.

Parastahan olis se, että saisin noi karmit irti ja veisin ne pihalle maalattavaksi, eikä tarvitsi sisällä suojata ympäristöä. Karmien purku ja kasaaminen ei minua ahdista, mutta maalaamisessa selviäisi edullisemmin, kun mulla on kämpässä näitä ovia on 4kpl.
 
Noihon karmeihin ensin kokeilisin puhdistusta mikrokuituliinalla ja laimealla kidesoodaliuoksella (tekee ensin hyvin laihan seoksen ja sitten lisää soodaa kunnes löytyy seos, joka tehoaa). Jos ei auta tai joutuu vetämään niin vahvalla litkulla että vanha maalipinta heikkenee, niin sitten sitten maalaus (hienolla penssellillä ja kalustemaalilla, esim Tikkurilan helmeä saa valmiiksi listavalkoisena).

Suojausongelmaa en ymmärrä, eihän tuohon tarvii kuin vähän sanomalehteä lattialle. Irrottaminen pelkkää maalaamista varten kuulostaa ihan päättömältä.
 
Itse tuli viimevuonna maalattua kaikki kämpän karmit. Eipä ollut mikään iso homma, vähän hio karheaksi, sitten paperia lattialle suojaksi ja itse maalasin pensselillä ja hyvä tuli. Eikä tuossa kovin kauaa aikaakaan tuhraannu.
 
Edellisessä kämpässä maalasin karmit ja pääosin pienellä vaahtomuovitelalla. Maalina oli osassa liuotinohenteista ja osassa vesiohenteista, muistaakseni Empire ja Helmi. Näillä tuli ihan siistiä pintaa, ei nyt aivan ruiskumaalaukseen verrattavaa mutta sileää kuitenkin. Miinuksena oli pitkä kuivumisaika.

Samalla tavalla maalasin keittiökaappien ovet. Kahdella telalla ja urat pensselillä.
 
Miten kun pitäisi 5 tollasta reikää täyttää betonilla niin, että tulis tasoihin ton muun lattian kanssa. Millanen ratkaisu olis hyvä? Ite aattelin jotain hiekkaa tai mursketta tampattuna niin, että tulisi silmämääräsesti tasanen ja sitten päälle raudotus korot rautoineen ja päälle valu. Pienellä budjetilla menee niin en ajattelut mitään finfoamia laittaa.

Tila on vanha navetta ja tulee puutyöverstaaksi eli vaatimukset ei niin korkealla kunhan saa kovaa koneiden alle.

Kuinka monta neliötä lattiaa on yhteensä?

Mitäs jos tasoittaisi hiekalla kolot, koko lattian alalle muovi, raudoitus ja valu? Lattian liippaa tasaiseksi ja seiniin+kattoon valkea kalkkimaali ruiskulla niin tulee kerralla hyvä...
 
Lattiaa on yhteensä varmaan 200-300neliötä ellei enemmänkin niin ei tule koko homman piikkaus kyseeseen, valettavaa pintalaa ehkä 40neliötä nyt.
Painepesurilla joo noi seinät tarvii pestä ja jos pahalta näyttää pesunkin jälkeen niin valkoista kalkkimaalia. En oo saanut valettua vielä, mutta tulevalla viikolla pitäis saada talkoo porukka, löytyy traktoripyöritteinen 1kuution sekoitin. Päädyin pohjatöissä salaojaan pohjalle ja hiekkaa peittämään piikkausjätteeet sitten valukoroilla raudoitus. Odottaa vaan nyt valuporukkaa.

Tuossa itse rakennus johon lattia tulee yli 100v vanha navetta jossa sepänpaja,viljakuivaamo,autotalli, lämmityskeskus:
10-vuoden sisällä tulee töiksi ainakin uusia tuon navetan katto, suomessa sen verran heikko ostovoima niin ei ole varaa kuin tehdä homma itse. Tiilen alla koko alalla päre ja kattotuolitkin ovat vähintään 150x150mm niin säilynyt hyvänä vaikka aina joku tiili onkin rikki.
 
Noihon karmeihin ensin kokeilisin puhdistusta mikrokuituliinalla ja laimealla kidesoodaliuoksella (tekee ensin hyvin laihan seoksen ja sitten lisää soodaa kunnes löytyy seos, joka tehoaa). Jos ei auta tai joutuu vetämään niin vahvalla litkulla että vanha maalipinta heikkenee, niin sitten sitten maalaus (hienolla penssellillä ja kalustemaalilla, esim Tikkurilan helmeä saa valmiiksi listavalkoisena).

Suojausongelmaa en ymmärrä, eihän tuohon tarvii kuin vähän sanomalehteä lattialle. Irrottaminen pelkkää maalaamista varten kuulostaa ihan päättömältä.

No päätettiin, että vaihdetaan koko paska. Maalaamisessa on epäonnistumisen riski ja yhteisen maalisävyn löytäminen voi olla haasteellista. Kerran kun noiden karmien purku ei pitäis olla niin vaikeaa, niin vois vaihtaa koko paskan samalla. Mut tota pesemistä vois kyl kokeilla.
 
Eristeiden seassa ei saa vetää mitään. Tai jos kuormituskerroin on jotain olematonta niin periaatteessa joo. Vedä suosiolla folion ja paneelin välissä.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Ei saa virallisesti vetää vaikka kuormituskerroin olis mitä. Toki omalla riskillä saa tehdä mitä vaan.
 
Muutin talon yhteydessä olevan autotallin ns. harrastetilaksi. Ennen oli kylmätila, nyt puolilämmin, eli sähköpatterilla lämmitys kevät/kesä/syyskuukausina. Pitäisi eristää vintti ja kuistin katto jotenkin, että saisi siitä tilasta talvellakin järkevän huoneen. Aivan järkyttävä homma. Varmaan lasivillaa pakettitolkulla ja joku rakenne kuistin ja tallin väliin sisäpohjaan?

Höyrysulku pitää laittaa, jos aiot lämmittää sitä huonettasi. Kannattaa suosiolla kysyä tarjouksia puhallusvillaukoilta, jotka käy tommosen liiterin puhaltamassa jossain tunnissa. Säästät aikaa, rahaa ja mielenterveytesi.
 
Näkyykö valmiissa pinnassa, 2x pohjamaali ja 1xpintamaali, tämmöinen jälki pakkelissa, maalien läpi?
20170802_125501.jpg
 
Eiköhän ne maalipinnat vain korosta tuota karseutta.

e: Eli hiomalla suurimmat kohoumat pois, pakkelia koloihin päälle ja taas hinkkaamaan. Myös nurkat kuntoon.
 
@DonX aivan varmasti näkyy, maali peittää yllättävän vähän, suht pienetkin urat näkyy. Justiinsa pari kuukautta sitten melkein koko kämpän maalannut nimimerkki.
Hio ensin, lastalla täytettä ja taas hionta. oho, elikkäs niinkuin tuossa ylhäällä sanottiin.
 
Kiitos !
Tänään hiottu ja palkattu 4. Kerran

40m2 seinää, gyproc palasista tehty.
Käsin hionta vielä. Taas uudestaa uudet suojapahvit, jos nyt olisi jo kunnossa !
Onneksi pikkuhiljaa alkaa paklauskin sujumaan.
Sitten pääsee tämä vauhtiin:
20170802_152431.jpg
 
Heitetään nyt tännekkin, eli tupakoidun kämpän viimeisiä projekteja olisi 4kpl ovikarmien maalaaminen. Vaihtoehdot ovat lähinnä, että

a) kannattaako koko paska suosiolla vaihtaa
b) pelkkä maalinpesu ja maalaus päälle
c) hionta ja maalaus päälle

ps. maalaamisen ajattelin hoitaa pääosin telalla, ei penselillä.

Kuva karmista:
20264646_10155652307303826_1506451023733244176_n.jpg

Samanlaiset ovet itselläni. Samat saranat ja jopa listat joten kiinnitin huomiota. Maalasin kaikki valkoisella Ilves ovi- ja ikkunamaalilla. Pieni vaahtomuovitela on paras ratkaisu, mutta saa vetää ainakin kolmeen kertaan että tulee hyvä. Ohuita kerroksia kovaa painamalla paras.

Mutta olitkin näköjään vaihtanut jo ovet, mutta tämä muille tiedoksi että hyvät niistä saa maalaamalla jos kova työ ei haittaa.

Vaihda ehdottomasti karmit+ovet jos kämppää on muutenkin remontoitu. Hommana amatööriltäkin 1h/ovi + listotukset päälle. Hintakin karmeineen 100e luokassa +-30eur.

Voi kun olisikin aina noin helppoa. Varsinkin 80-luvulla tehtiin epästandardeja ratkaisuja aika paljonkin. Saattaa koot olla erikoistilaustavaraa ja hinta aina pomppaa.

Esim. saunanovi 7x21M on "hieman" vaikea löytää hyllystä. Noitakin käytetty tuolloin paljonkin.
 
Tuo gyprocin kulmasuojalista oli kyllä kätevä kulmien saamiseksi nätiksi ja kestäviksi. 5/5.
 
Talo ostettu ja kaikennäköistä remppaa tietty luvassa. Varsinkin kun yläkerrassa täällä on vielä kylppäri kesken. Siihen ajattelin kyllä ammattilaisen...

Pienempää hommaa itse. Portaat kaartuvat alapäässä muutaman askelman matkalta eikä tällä pätkällä ole kaidetta. Ei siis voi laittaa turvaporttia tähän. Ajattelin rakentaa nostettavan aidanpätkän. Ongelmani on niinkin tyhmä kuin että mistä löydän puutavaraa? :)

Työkaluja mulla on aika naftisti eikä mitään höylää saati sirkkeliä ole käytössä. Pitäisi siis saada juuri sopivan kokoista puuta. Haluaisin tuosta mahdollisimman samanlaista kuin vieressä oleva portaiden kaide. Siitä mittasin 63x45 ja 27x38. (Ihan rullamitalla. Todelliset voi olla jotain muuta.) En vain mistään löydä valmiiksi höylättynä mitään lähellekään noita. Tarviiko tässä nyt alkaa työkaluja ostamaan?
 
OT: eiks tota otsikkoa vois korjata oikeeks..
Sitä on ehdoteltu pariin otteeseen jo aiemmin, mutta ei jostain syystä tunnu millään onnistuvan.

@juhat1000 Tässä valmiiksi kaksi vaihtoehtoa ilman typoja, saa hyödyntää -->

Kodin remontointi (DIY)
Kodin rempat (DIY)
 
On kylläkin korjattu jo useita päiviä sitten..
Ok, hyvä juttu. Se typotettu otsikko on kummitellut niin pitkään, että aivot kieltäytyivät näkemästä korjausta. Tosin siinä kuuluisi edelleen olla välilyönti ennen sulkuja, mutta tämän kanssa voi kuitenkin elää. :D
 
Talo ostettu ja kaikennäköistä remppaa tietty luvassa. Varsinkin kun yläkerrassa täällä on vielä kylppäri kesken. Siihen ajattelin kyllä ammattilaisen...

Pienempää hommaa itse. Portaat kaartuvat alapäässä muutaman askelman matkalta eikä tällä pätkällä ole kaidetta. Ei siis voi laittaa turvaporttia tähän. Ajattelin rakentaa nostettavan aidanpätkän. Ongelmani on niinkin tyhmä kuin että mistä löydän puutavaraa? :)

Työkaluja mulla on aika naftisti eikä mitään höylää saati sirkkeliä ole käytössä. Pitäisi siis saada juuri sopivan kokoista puuta. Haluaisin tuosta mahdollisimman samanlaista kuin vieressä oleva portaiden kaide. Siitä mittasin 63x45 ja 27x38. (Ihan rullamitalla. Todelliset voi olla jotain muuta.) En vain mistään löydä valmiiksi höylättynä mitään lähellekään noita. Tarviiko tässä nyt alkaa työkaluja ostamaan?

Jos on itse aikomus rempat tehdä ja muutkin ok-talon ylläpitoon liittyvät hommat niin ei siinä muu auta kun työkaluja ostaa pikkuhiljaa tarpeen mukaan. Itsekkin kerrostalosta omakotitaloon keväällä muutin ja tällä hetkellä remppaan menneestä reippaasta 6000e:stä on yli puolet käytetty pelkkiin työkaluhankintoihin.
 
Hei mikä on sen työkalun nimi, jota ammattilaiset käyttävät poratessaan kovempiin seiniin reikiä? Joku tuki se on mutta en keksi nimeä. Sellainen, joka auttaa varmistamaan, että reikä tulee haluttuun kohtaan, mahdollisimman vähin vaurioin rappaukseen ja kohtisuoraan pintaan nähden. Ja saako sellaisen ihan perus akkuporakoneeseen vai vaatiiko yhteensopivuutta kamoilta?

Se on sellaista säätämistä kun käsivaralta iskarin kanssa seinällä kiipeilen, etenkin jos tarvitsee isku pistää päälle porasta. Ensin lohkeaa iso pala rappausta, sitten terä osuu johonkin kovaan ja lähtee vinoon. Seinä tärisee, rappausta ropisee ja reikä kasvaa leveyssuunnassa :D
 
Hei mikä on sen työkalun nimi, jota ammattilaiset käyttävät poratessaan kovempiin seiniin reikiä? Joku tuki se on mutta en keksi nimeä. Sellainen, joka auttaa varmistamaan, että reikä tulee haluttuun kohtaan, mahdollisimman vähin vaurioin rappaukseen ja kohtisuoraan pintaan nähden. Ja saako sellaisen ihan perus akkuporakoneeseen vai vaatiiko yhteensopivuutta kamoilta?

Se on sellaista säätämistä kun käsivaralta iskarin kanssa seinällä kiipeilen, etenkin jos tarvitsee isku pistää päälle porasta. Ensin lohkeaa iso pala rappausta, sitten terä osuu johonkin kovaan ja lähtee vinoon. Seinä tärisee, rappausta ropisee ja reikä kasvaa leveyssuunnassa :D
Porakone ja/tai terä on huono jos noin käy. Ei siinä mitään sen kummempia tukia tarvita jos normaaleita (alle 20mm) reikiä porataan.

Jos rappaus lohkeilee helposti, niin poraat ensin sen läpi pienellä terällä ilman iskua ja sitten isommalla terällä. Betoniin normaalisti iskun kanssa. Jos tulee raudoituksia vastaan, niin kunnon terä selviää niistäkin, joskin taas voi olla tarpeen ottaa hetkeksi isku pois ja porata raudoituksen läpi vähän varovaisemmin.
 
Terien pitäis olla ihan merkkiä ja laatua ja suhteellisen tuoreessa iskussa... Ei porassakaan mitään vikaa, sinänsä nyt en edes hahmota, että miten se pora voisi ongelma olla. Suht uusi Makita.

Muistelen vaan nähneeni tilaamallani rakennusmiehellä joskus jonkun tukijutun, jolla kohtisuoraa ja siistiä reikää syntyi nopeasti ja siihen mihin piti. Hakusanalla poraustuki löytyi tällainen. Onkohan mitään iloa?

8866_01.jpg


Muut osumat oli pitkälti jotain Hiltin telineitä, jotka tarvitsevat saman merkkiset laitteet.
 
Tavallinen iskuporakone ei nyt muutenkaan kovin tehokas ole kiviseiniin poratessa, satunnaiset reiät toki menee. Muutaman kympin halpis poravasara pieksee laadukkaamminkin iskuporakoneen täysin pystyyn. Laadukkaat terät toki pitää olla, tai voihan niitä halpojakin ensin ostaa, mutta jokatapauksessa joutuu sen paremman ostamaan kun paskoihin menee hermot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom