• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
326
Tarjosivat tutun timpurin enolle pienen kerrostalo kylppärin pintaremppaa reilulla kymppitonnilla. Tuttu teki sen sitten enolleen eteisen kera puolellatoista tonnilla.
Onkohan tätä tutun numeroa, ja olisikohan valmis tekemään lisää samalla taksalla?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 609
Mulle tarjosi Pastelli kylppärisaunaremppaa hintaan 20 k€ ilman putkitöitä eli vanhat putket ois jääny seinien sisään ja jos ois keittiön samalla laittanu niin se vaan +15k€ samassa yhteydessä. 7k€ makso sauna+kylppäri+pukkari+uudet vesijohdot koko taloon (okt 168m2), toki ite ostin tukusta ja valtaosan asensin ite, putkimies (virhe) kävi kytkemässä jotain jotka korjasin ite kunnollisiksi myöhemmin mutta 800€ palo paskaan työhön. Kylppärihommassa muistaakseni n. 4000€ kunnollisen timpurin/laatottajan työtä ja mieluiset lauteet mun cadikuvien mukaan timpuroituna.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 250
Täällähän joku vois tietää... Onkos nykään todellakin jo niin, että jos haluan kytkeä tuollaisen kotiautomaatio kytkimen tuonne kattolampulle niin siihen tarvitaan ammattimies se tekemään, että kaikki on lakiteknisesti ok??

Siis kyseessä sellainen on/off pulikka mihin tulee normit kaksi johtoa mitä siellä kattolampun paikassa/rasiassa nyt yleensäkin on ja sitten lamppu kytketän siihen pulikan toiseen kahteen paikkaan. Ei muuten, mutta käyttöohjeessa vaan puhutaan siihen malliin ettei maallikko saisi asennusta tehdä.

Saahan nyt normi kattolampunkin asentaa niin miksei sitten tommosta palikkaa siihen väliin? Vai onko tuokin nyt sitten jotain amerikan lakitekstiä että kaikki kielletään siltä varalta jos joku hermanni keksii tehdä jotain omia viritelmiään?
En näe mitään syytä miksei tuota itse saisi laittaa ja tuohan ei kattolampun laittamisesta eroa mitenkään.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Ainoa mikä ärsyttää on kun olisin halunnut kuvia remontoidusta kämpästä ennen huonekaluja. Laitan tänne kuvaa jahka uudet huonekalut ollaan hommattu. On tallella asunnon vanhat myyntikuvat niin voi verrata.
Jokos huonekalut on hommattu? Aattelin josko niitä kuvia...
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mulla on nyt tuollainen "halpis" Boschin johtoskanneri, jolla seinistä jännitteisiä kaapeleita tarkistanut ennen porausta hyllyille ja muille. Muuten se vaikuttaisi antavan ihan järkeviä tuloksia eli katkaisijoista, pistorasioista ja vastaavista löytyy johto, jota voi laitteella seurata. Mutta sitten on yksi lastulevyä tai vastaavaa oleva väliseinä, jossa se piippaa varmaan 200x50 cm alueella. Mitä helvettiä siellä voi olla? Yhden virtakatkaisijan johto siellä varmasti menee mutta tuo piippari reagoi tällä seinällä isolla pinta-alalla jatkuvasti huutaen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
81
En näe mitään syytä miksei tuota itse saisi laittaa ja tuohan ei kattolampun laittamisesta eroa mitenkään.
Jees hyvä, näin itsekin asian järkeilin ettei millään tavalla tuosta normi kattolampun asennuksesta eroa, mutta jotenkin alkaa ****ttamaan nuo turhat varoitukset noissa bokseissa :bored: Kun tosiaan tuossakin oli ohjeessa ihan isolla, että asennuksen saa suorittaa ainoastaan ammattilainen.
Mutta pitääpi noita muutama tuonne asennella, ettei tarvitse valoja enää 1900-luvun tyyliin naputella päälle/pois :)
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Jees hyvä, näin itsekin asian järkeilin ettei millään tavalla tuosta normi kattolampun asennuksesta eroa, mutta jotenkin alkaa ****ttamaan nuo turhat varoitukset noissa bokseissa :bored: Kun tosiaan tuossakin oli ohjeessa ihan isolla, että asennuksen saa suorittaa ainoastaan ammattilainen.
Mutta pitääpi noita muutama tuonne asennella, ettei tarvitse valoja enää 1900-luvun tyyliin naputella päälle/pois :)
Tukesin linjauksissa oli maininta, että ns. sokerinpalan avulla liittäminen olisi vielä sallittua ja toisaalta myös sokerinpalan korvaaminen uuden järjestelmän valaisinliitinpistorasialla. Tuossahan asennetaan uusi koje (?) järjestelmään, mutta ei kai asennuksen vaativuudeltaan edellisistä eroa. Mutu: Tukes tulkinnee ammattilaista vaativaksi työksi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
81
@Marius Hmm.. mielenkiintoista. Mites tuo uusi koje nyt sit määritellään? Siis tässä nyt esim ihan vastaava boksi. En ole tuolta hommaamassa enkä välttämättä edes tuota mallia, mutta siis ihan vastaava ja tuossakin lisätietoja kohdassa kuitenkin lukee, että asennuksen saa suorittaa vain valtuutettu sähköasentaja. Siis mikä prkle tuossa nyt on niin sähkäriä vaativaa, kun tuossakinhan on ylikuumenemis ja ylijännitesuojat ym niin luulis olevan aika turvallinen pulikka.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
@Marius Hmm.. mielenkiintoista. Mites tuo uusi koje nyt sit määritellään? Siis tässä nyt esim ihan vastaava boksi. En ole tuolta hommaamassa enkä välttämättä edes tuota mallia, mutta siis ihan vastaava ja tuossakin lisätietoja kohdassa kuitenkin lukee, että asennuksen saa suorittaa vain valtuutettu sähköasentaja. Siis mikä prkle tuossa nyt on niin sähkäriä vaativaa, kun tuossakinhan on ylikuumenemis ja ylijännitesuojat ym niin luulis olevan aika turvallinen pulikka.
En osaa sanoa kyllä yhtään. Jonkinlainen rajanvetohan tuossa on valaisimen asennuksen ja kiinteästi järjestelmään erikseen asennettavien osien välillä.

Jos tuo läpyskä olisi valaisimeen valmiiksi ja kiinteästi asennettuna, olisi asentaminen varmastikin sallittua. En toimi sähköalalla eikä minulla mitään pätevyyksiä ole, mutta tuon tulkinnan rajanvedosta amatöörinä tein.

Oikeus varmaan viime kädessä ottaa asennuksen "laillisuuteen" kantaa, jos juuri ko. laitteeseesta johtuen aiheutuisi vahinkoa ja korvausasiat etenisivät esim. vakuutusyhtiön kanssa oikeusasteisiin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
81
No tuohan se näissä juurikin on se ongelma, kun todennäköisyys, että jotain tapahtuu ja vielä juuri tuosta itse asennetusta palikasta johtuen on häviävän pieni, mutta kun on asunnosta ja vähän isommista rahoista kyse kuitenkin niin ei sitten ihan mitä vaan viitsi ruveta tekemään. Typerältä tuntuu, mutta minkäs teet. Pitää varmaan soittaa jonnekkin ja kysellä vähän mikä tuossa oikein on ideana jos se todellakin on se asentaminen kielletty.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
53
No tuohan se näissä juurikin on se ongelma, kun todennäköisyys, että jotain tapahtuu ja vielä juuri tuosta itse asennetusta palikasta johtuen on häviävän pieni, mutta kun on asunnosta ja vähän isommista rahoista kyse kuitenkin niin ei sitten ihan mitä vaan viitsi ruveta tekemään. Typerältä tuntuu, mutta minkäs teet. Pitää varmaan soittaa jonnekkin ja kysellä vähän mikä tuossa oikein on ideana jos se todellakin on se asentaminen kielletty.
Käsittääkseni pykäliin pitänyt vaan saada poikkeukset että voi itse asentaa lampun ilman sähkärin käyntiä ja korjata ainoastaan omaan/perheen käyttöön tarkoitetun jatkoroikan.

Sinäänsähän tuo on helppo ja yksinkertainen linjanveto nykyisellään. Jos siihen ruettaisiin lisäämään poikkeuksia, parin vuoden sisällä kukaan ei ymmärtäisi enää mistään mitään ja mahdolliset oikeussalitappelut olisi puhdasta arpapeliä. Vaihtovirtakytkennäthän on naurettavan helppoja kaikki mutta nuo pätevyysvaatimukset on ihan aiheesta voimassa. Jos tavoitteena on estää turhat onnettomuudet ja kuolemat niin tuollainen säätely on väistämätöntä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
No tuohan se näissä juurikin on se ongelma, kun todennäköisyys, että jotain tapahtuu ja vielä juuri tuosta itse asennetusta palikasta johtuen on häviävän pieni, mutta kun on asunnosta ja vähän isommista rahoista kyse kuitenkin niin ei sitten ihan mitä vaan viitsi ruveta tekemään. Typerältä tuntuu, mutta minkäs teet. Pitää varmaan soittaa jonnekkin ja kysellä vähän mikä tuossa oikein on ideana jos se todellakin on se asentaminen kielletty.
No näissähän kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Jos on varma mitä tekee -> asenna. Jos et ole, älä asenna.

Kuvitellaan tilanne, että ko. kojeesta aiheutuu jokin onnettomuus. Ensin tutkitaan onko se oikein asennettu. Jos väärin, niin varmaan aletaan epäillä, että tuskin ammattilainen olisi asennuksen ranettanut.

No kuvitellaan että koje on asennettu oikein, mutta silti siitä on jokin onnettomuus aiheutunut. Vakuutusyhtiö tietysti haluaa pestä kätensä tilanteesta ja alkaa kyselemään, että kukas se tuon on asentanut. Sinähän heti tunnustat? Vai sanoisitko näin: 'En muista. Katsoin netistä/numerotiedustelusta halvimman sähkömiehen joka kävi laittamassa.'

Katsokaas kun yksityisellä henkilöllä ei ole minkäänlaista kuitinsäilytysvelvoitetta. Joka on hyvä muistaa esim. vakuutusyhtiön kanssa 'asioidessa' eli. ryöstettävänä ollessa. (Ei pidä sekoittaa verottajaan, jolle pitää säilyttää vähennyksessä käytettävät kuitit.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
867
Jees hyvä, näin itsekin asian järkeilin ettei millään tavalla tuosta normi kattolampun asennuksesta eroa, mutta jotenkin alkaa ****ttamaan nuo turhat varoitukset noissa bokseissa :bored: Kun tosiaan tuossakin oli ohjeessa ihan isolla, että asennuksen saa suorittaa ainoastaan ammattilainen.
Juu noita varoituksia alkaa olemaan vähän joka paikassa Parhain mihin nyt viimeaikoina olen törmännyt auton H7 polttimossakin oli että ei saa itse asentaa :)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
81
Joo siis kyllähän minä tuollaisen osaan asentaa, en epäile asiaa pätkääkään. Tuo oli uusi tieto ettei vakuutusyhtiöitä varten tarvitse löytyä kuitteja asennustöistä. Aika mielenkiintoista sinällään. Toisaalta jos ajatellaan, että vuosikausien päästä asiat olisi kiinni yhdestä kuitista niin eihän siinäkään toki järkeä olisi.
Mutta tosiaan noita varoituksia alkaa olla jo sen verran, että ite oikein enää tiedä mitä niistä nyt vakavasti edes pitäisi ottaa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Joo siis kyllähän minä tuollaisen osaan asentaa, en epäile asiaa pätkääkään. Tuo oli uusi tieto ettei vakuutusyhtiöitä varten tarvitse löytyä kuitteja asennustöistä. Aika mielenkiintoista sinällään. Toisaalta jos ajatellaan, että vuosikausien päästä asiat olisi kiinni yhdestä kuitista niin eihän siinäkään toki järkeä olisi.
Jos ostat talon vaikka, niin tuskinpa kuitteja kaikista asennustöistä mitä sille on vuosien mittaan tehty, tulet koskaan löytämään. Olisi aika kummallista mielestäni jos vakuutusyhtiö näin vaatisi.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 609
Mulla on nyt tuollainen "halpis" Boschin johtoskanneri, jolla seinistä jännitteisiä kaapeleita tarkistanut ennen porausta hyllyille ja muille. Muuten se vaikuttaisi antavan ihan järkeviä tuloksia eli katkaisijoista, pistorasioista ja vastaavista löytyy johto, jota voi laitteella seurata. Mutta sitten on yksi lastulevyä tai vastaavaa oleva väliseinä, jossa se piippaa varmaan 200x50 cm alueella. Mitä helvettiä siellä voi olla? Yhden virtakatkaisijan johto siellä varmasti menee mutta tuo piippari reagoi tällä seinällä isolla pinta-alalla jatkuvasti huutaen.
Patteri vähissä tai huono tai sit sisäilman kosteus vaan suuri. Mulla se vihree Boschi kans, kaikki sisäseinät lastulevyy pl. autotalli kipsilevyä jne. Uutena oli luotettava, sit rupes huutaan, että sähköä joka levyn takana autotallin katossa ja vaihoin patterin niin muuttu normaaliksi. Laite näytti, että patteri ok vaikkei oikeesti ollu ku mittasin paristotesterillä.

Töissä sininen Boschi vittuili kans sitten sen takia, että toimistossa oli aamulla niin kosteeta, ei erottanu kipsilevyn ja vanerin läpi mitään koolinkeja vaikka saletisti oli, poralla piti selvittää.
 

Axu

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
82
Ei nyt ihan remontteihin osu, mutta kokeillaan saako täällä vastauksia...

Kiristin ulko-oven ruuveja ja säädin muutenkin ovea vähän tiiviimmäksi.
Otin ulko-oven lukon vastakappaleen pois ja kiristin sen sisällä olevaa metallia, jotta ovi olisi hieman tiiviimmin kiinni.
Ennen kuin sain laitettua vastakappaleen takaisin, niin ulko-ovi ehti pamahtaa kiinni.

Nyt jostain syystä ulko-ovea ei saa ollenkaan auki :D
Olen yrittänyt vääntää kahvaa yms. ja yrittänyt vaikka mitä, mutta ei vain aukea.
Olen miettinyt että siellä voisi ilmeisesti se takalukituskiila tms. olla nyt hakkaamassa vastaan?

Mitenköhän tuon nyt saisi omilla keinoilla auki? Vai pitääkö tässä lukkosepälle soittaa?

Lukko on Abloy 4690. Ilmeisesti aika vanha malli, mutta ihan peruslukko kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Ei nyt ihan remontteihin osu, mutta kokeillaan saako täällä vastauksia...

Kiristin ulko-oven ruuveja ja säädin muutenkin ovea vähän tiiviimmäksi.
Otin ulko-oven lukon vastakappaleen pois ja kiristin sen sisällä olevaa metallia, jotta ovi olisi hieman tiiviimmin kiinni.
Ennen kuin sain laitettua vastakappaleen takaisin, niin ulko-ovi ehti pamahtaa kiinni.

Nyt jostain syystä ulko-ovea ei saa ollenkaan auki :D
Olen yrittänyt vääntää kahvaa yms. ja yrittänyt vaikka mitä, mutta ei vain aukea.
Olen miettinyt että siellä voisi ilmeisesti se takalukituskiila tms. olla nyt hakkaamassa vastaan?

Mitenköhän tuon nyt saisi omilla keinoilla auki? Vai pitääkö tässä lukkosepälle soittaa?

Lukko on Abloy 4690. Ilmeisesti aika vanha malli, mutta ihan peruslukko kuitenkin.
oletettavasti se alempi pienempi kieli jää jumiin terävään reunaan. lukosta/avaimesta kääntäminen ei vedä sitä sisään. nyt sulla on siinä oven ja karmin välissä pieni rako niin saat esim kahdella veitsellä sen pienemmän kielen painettua sisään. jos ei muuten niin toisella veitsellä vänkäät sitä sisään sen puoli milliä kerrallaan ja toisella aina välissä pidät paikallaan ettei ponnahda takaisin päin. kun saat sen kokonaan sisään niin ovi avautunee avaimella tai lukosta.
 

Axu

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
82
oletettavasti se alempi pienempi kieli jää jumiin terävään reunaan. lukosta/avaimesta kääntäminen ei vedä sitä sisään. nyt sulla on siinä oven ja karmin välissä pieni rako niin saat esim kahdella veitsellä sen pienemmän kielen painettua sisään. jos ei muuten niin toisella veitsellä vänkäät sitä sisään sen puoli milliä kerrallaan ja toisella aina välissä pidät paikallaan ettei ponnahda takaisin päin. kun saat sen kokonaan sisään niin ovi avautunee avaimella tai lukosta.
Joo näin mä sen suunnilleen sain auki.
Hain 1-2 millin paksuista jotain metallilankaa tms. ja sillä sain ulkopuolelta painettua sen alemman kielen hieman sisäänpäin, jotta ovi aukesi.
Olipas helpotus kun aukesi, niin ei tarvinnut jollekin lukkosepälle maksaa varmaan 100 euroa samasta hommasta.
Mitä tästä opimme... kannattaa lyödä ovi kiinni vasta kun kaikki lukon osat on paikallaan :tup:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Jos remontoi omakotitalon kylpyhuoneen ja samalla lisää wc ja käsienpesualtaan, onko tästä ilmoitettava jollekin taholle?
Verottajalle?
Rakennusvalvontaan?
Pankille nyt varmaan ainakin ilmoitan, saattaa vaikuttaa talon pantin arvoon. Samoin kysyn vakuutusyhtiöstä vaikuttaako vakuutuksen hintaan kun vesieristeet päivitetään nykysäädöksien mukaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Noo kyä periatteessa jos rupeet viemäreitä lisäämään niin rakennusvalvontaan
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Jos remontoi omakotitalon kylpyhuoneen ja samalla lisää wc ja käsienpesualtaan, onko tästä ilmoitettava jollekin taholle?
Verottajalle?
Rakennusvalvontaan?
Pankille nyt varmaan ainakin ilmoitan, saattaa vaikuttaa talon pantin arvoon. Samoin kysyn vakuutusyhtiöstä vaikuttaako vakuutuksen hintaan kun vesieristeet päivitetään nykysäädöksien mukaiseksi.
Ei se vesieriste pankkia kiinnosta, talosi arvossa on kiinnityksiä jotka toimivat lainan vakuutena. Monesti kiinnityksiä haetaan reilusti yli talon arvon niin riittää sitten kymmenen vuoden inflaation jälkeenkin. Toisaalta jos talo on vain osin kiinnitettynä niin lisäkiinnityksiä hakiessa pankin asiantuntija saattaa rempalle antaa arvoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Samoin kysyn vakuutusyhtiöstä vaikuttaako vakuutuksen hintaan kun vesieristeet päivitetään nykysäädöksien mukaiseksi.
Tuskin vakuutusyhtiötäkään kiinnostaa. Eihän ne tiedä nytkään, onko talossasi vesieristeitä vai ei, ja vaikka tietäisivätkin, ei se käytännössä vaikuta heidän toimintaansa mitenkään. Kylppäristä aiheutunut vesivahinko ei ole 99% tapauksista äkillinen ja ennalta-arvaamaton tapahtuma, josta voisi saada mitään korvauksia kotivakuutuksesta, oli siellä eristeitä tai ei. Vesiputkien ja viemäreiden uusinta on sellainen asia, jolla saa vakuutuksen hintaa alaspäin.

Pankkia pantin arvo ei kiinnosta pätkääkään, jos sen arvo on lainanottohetkellä ollut riittävä. Jos olet lisälainaa hakemassa, niin sitten toki, joskin tuossakin tapauksessa kämpän arvon pitäisi melkein nousta kymmeniä tuhansia euroja. Periaatteessa kaikki lisärempan tuomat arvonnousut on melko spekulatiivisia, ainut fakta on sinun talosta maksama hinta, jonka pohjalta vakuusarvokin on muodostunut.

Itse en ilmoittaisi verottajalle enkä rakennusvalvontaan, mutta lain mukaan varmaan rakennusvalvontaan pitäisi ilmoittaa. Vanhoista taloista tuskin on LVIS kuvia edes olemassa, joten yksi lisäviemäri on siinä aika pieni rikos.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Noo kyä periatteessa jos rupeet viemäreitä lisäämään niin rakennusvalvontaan
Tämä väite perustuu mihin?

Käsittääkseni vain silloin kun huoneen käyttötarkoitus muuttuu, eli tehdään esim. kostea tila jonnekin missä sitä ei aiemmin ole ollut, tarvitaan rakennuslupa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Tämä väite perustuu mihin?

Käsittääkseni vain silloin kun huoneen käyttötarkoitus muuttuu, eli tehdään esim. kostea tila jonnekin missä sitä ei aiemmin ole ollut, tarvitaan rakennuslupa.
Vaihteleeko tuo lupa-asia kunnittain jotenkin? Itse olen saanut ohjeen että jos taloon tehtävät muutokset ei näy ulospäin ei lupaa tarvita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Vaihteleeko tuo lupa-asia kunnittain jotenkin? Itse olen saanut ohjeen että jos taloon tehtävät muutokset ei näy ulospäin ei lupaa tarvita.
No ei ne kyllä noin paljon vaihtele. Tuo saamasi ohje ei ainakaan päde missään. Tuohan mahdollistaisi esim. asuintilojen laajennukset vintille yms, jotka taatusti vaativat rakennusluvan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
No ei ne kyllä noin paljon vaihtele. Tuo saamasi ohje ei ainakaan päde missään. Tuohan mahdollistaisi esim. asuintilojen laajennukset vintille yms, jotka taatusti vaativat rakennusluvan.
No juuri tuollaisen asian takia olin yhteydessä kuntaan :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
344
Jaa, vedettiin kylppärin lattian läpi vessan pöntön viemäri, joka yhdistettiin ulkona tarkastuskaivon kohdalla pääviemäriin. Ei me tästä kellekään mitään ilmoteltu ja varmaan ihan turha enää ilmotellakkaan kun on jo 2m hiekkaa putken päällä.

Tästä olis kiva saada faktaa pöytään.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Jaa, vedettiin kylppärin lattian läpi vessan pöntön viemäri, joka yhdistettiin ulkona tarkastuskaivon kohdalla pääviemäriin. Ei me tästä kellekään mitään ilmoteltu ja varmaan ihan turha enää ilmotellakkaan kun on jo 2m hiekkaa putken päällä.

Tästä olis kiva saada faktaa pöytään.
No ei tuohon tarvitse lupaa mikäli se kylppäri oli kylppäri jo alunperinkin.

Rakennuslupa tarvitaan myös sellaiseen korjaus- ja muutostyöhön, joka on verrattavissa rakennuksen rakentamiseen tai laajentamiseen sekä myös käyttötarkoituksen olennaiseen muutokseen. Eräisiin vähäisiin rakennushankkeisiin voidaan hakea toimenpidelupa tai tehdä hankkeesta ilmoitus kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle.
Ymparisto > Rakennusluvan hakeminen

Ei ole kauhean monimutkaista: rakennuslupa tarvitaan mikäli asunnon kerrosala muuttuu (esim. laajennus) tai remontoitavan tilan käyttötarkoitus muuttuu olennaisesti (esim. kylmästä tilasta lämmin, kuivasta tilasta kylpyhuone/sauna).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Ei ole kauhean monimutkaista: rakennuslupa tarvitaan mikäli asunnon kerrosala muuttuu (esim. laajennus) tai remontoitavan tilan käyttötarkoitus muuttuu olennaisesti (esim. kylmästä tilasta lämmin, kuivasta tilasta kylpyhuone/sauna).
Onhan tuossa hieman tulkinnanvaraisuutta. Jos teen tällä hetkellä kylmästä vaatevarastosta lämpimän vaatehuoneen niin muuttuuko käyttötarkoitus?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Onhan tuossa hieman tulkinnanvaraisuutta. Jos teen tällä hetkellä kylmästä vaatevarastosta lämpimän vaatehuoneen niin muuttuuko käyttötarkoitus?
Muuttuuhan se olennaisesti. Tuolla voi olla vaikutusta myös kerrosalaan.

Mutta toki jos kyseessä on joku pieni koppi niin tuskin ketään kiinnostaa. Kunhan pitää huolen ettei mene mitään hölmöä tekemään kuten rikkomaan palo-osastointia tai vastaavaa.

Edit: Ja muista ilmanvaihto myös, vaatehuoneessa aika tarpeellinen.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Miten niin? Kannattaa harjoitella sitä luetun ymmärtämistä. Jos sulla on kylmäksi merkitty vaatevarasto, ja muutat sen lämpimäksi niin kyllä se vaatii luvan.

Tämä siksi, että kylmäksi merkitty tila ei ole rakennusluvassa asuinneliöitä mutta lämmin tila on. Luultavasti toimenpidelupa riittää mutta kannattaa nämä aina varmistaa kun myydessähän nämä monesti vasta kulminoituu.

Nykypäivän taloihin tuollaista kylmätilaa nyt ei oikein enään edes saa, joten kyse varmaankin jostain vanhasta mökistä(?) jolloin asia ei tietenkään pahemmin ketään edes myydessä kiinnosta.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että nuo kylmästä lämpimäksi-muutokset ja diy lisäeristykset on juurikin niitä toimenpiteitä, jotka aiheuttavat eniten ongelmia tulevaisuudessa.

Mitä noita itse selvitellyt, niin esimerkiksi saunan teko vaatehuoneeseen, vesikiertoinen lattialämmitys, sähköpääkeskuksen siirto, ulkoverhouksen uusiminen ja 45m2 lasikatto terassille ovat olleet asioita joihin lupia ei ole vaadittu. Sensijaan uudelle tulisijalle, sokkelin slammaukselle, pihakivetykselle ja ikkunan 50cm suurennukselle olen luvan joutunut hakemaan. Näissäkin riitti piirustus/suunnitelma ja lupamaksun maksaminen, ei niitä kukaan tullut mitään tarkistamaan jälkikäteen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
50 luvulla rakennettu ~250 neliöinen hirsitalo. Viimeisen 30 vuoden aikana tehty monenlaista remppaa, mm. Tulipesiä. Talosta ei ole olemassa edes kunnon piirrustuksia. Mitään ei ole kuitenkaan tehty ilman että olisi kysytty Tarviiko lupaa hakea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Mistä sais halvalla led putkia, ajattelin korvata autotallin vanhat loisteputket energiasäästön takia ledeihin. Tarviiko ottaa mitään huomiota tuossa vaihdossa? Tarve on joku 50putkea. Katselin vähän saksan ebay,viron hintoja ja suomesta, saksa vaikutti ehkä halvimmalta jos oikein katsoin.
Sitten olisi haussa myös ledvalaisimet vanhojen e27 valaisimien tilalle tulevaan verstastilaan, ulkonäöllä ei ole väliä kunhan valoa piisaa ja hinta on hyvä. Loisteputki valaisimetkaan ei ole poissuljettu.

Noiden lamppujen tilalle tarviisi saada
IMG_20170821_184312.jpg
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Jos ei sulla kerran loisteputkien runkoja ole valmiina, niin ehdottaisin laittamaan tuonne vaikka tällaisia paneelivaloja LED Paneelivalo 600x600mm, 48W 4000lm, luonnon valkoinen 4000K DIM

Valoteho ja kuvio parempi kuin led-putkissa ja korkeus luokkaa 10mm joten saa ihan kattoon kiinni. Noita saa alle 100e/kpl ihan suomestakin, mutta jos haluaa kikkailla niin tehdastilauksena kiinasta saa noita hyvälaatuisia 25-30usd/kpl.

Sinolumin tehdasta voin suositella, itse sieltä pari tilausta tehnyt ja homma toimii. Pohjakuvat lähettämällä sieltä saa ihan valaistussuunnitelmankin jonka mukaan tarjoavat valot. Uusimpia hinnastoja ei ole mutta esim tämä malli maksoi pari vuotta sitten 42usd/kpl 72W Flat LED Panel Lights - China LED Panel light manufacturers
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 836
Mistä sais halvalla led putkia, ajattelin korvata autotallin vanhat loisteputket energiasäästön takia ledeihin. Tarviiko ottaa mitään huomiota tuossa vaihdossa? Tarve on joku 50putkea. Katselin vähän saksan ebay,viron hintoja ja suomesta, saksa vaikutti ehkä halvimmalta jos oikein katsoin.
Sitten olisi haussa myös ledvalaisimet vanhojen e27 valaisimien tilalle tulevaan verstastilaan, ulkonäöllä ei ole väliä kunhan valoa piisaa ja hinta on hyvä. Loisteputki valaisimetkaan ei ole poissuljettu.

Noiden lamppujen tilalle tarviisi saada
Mikäli talli ei ole kylmä, niin T8 putkiset loisteputkivalaisimet ovat hyviä. Esim:

Airam loistelamppuvalaisin Jokavalo 258 IP65 2x58W | Motonet Oy

Kesto noilla putkilla on kymmeniä tuhansia tunteja. Valotehoa saanee myös enemmän mitä ledeillä samaan hintaan. Lisäksi on värinätön valo kun taajuus on kymmeniä kilohertzejä.

Huono puoli noilla on taas toiminta pakkasessa eli eivät toimi oikein mitenkään pakkasessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
Jos runkoja jostaki saa oikein halvalla tai ilmaseksi, niin nää taitaa olla sieltä parhaimmasta päästä mitä saa. Philips MASTER LEDtube UO 24W 3700lm 4000K

Noista vanhempaa mallia eli 25W ja 3700lm löytyy omasta tallista 11kpl. Olivat vähän kalliimpia ja maksoivat 24e/kpl. Reilu 500h takana ja vielä on kaikki ehjiä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Pitäisi lämpimän verstaan lattialle tehdä jotain. Nykyinen lattia on joskus -80 luvun lopulla valettu betonilattia. Silloin sitä ei ole tasoitettu ollenkaan ja nyt pinta on todella röpöläinen. Tuskaa liikutella työkaluvaunua ja tunkkia yms. Minkähänlaisia vaihtoehtoja olisi tuon tasoittamiseen? Pinnan pitäisi olla suht kestävä, että ei menisi kuopalle kun ensimmäinen leka tippuu lattialle. Pinta-alaa on vajaa 100 neliötä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
No tuohan se näissä juurikin on se ongelma, kun todennäköisyys, että jotain tapahtuu ja vielä juuri tuosta itse asennetusta palikasta johtuen on häviävän pieni, mutta kun on asunnosta ja vähän isommista rahoista kyse kuitenkin niin ei sitten ihan mitä vaan viitsi ruveta tekemään. Typerältä tuntuu, mutta minkäs teet. Pitää varmaan soittaa jonnekkin ja kysellä vähän mikä tuossa oikein on ideana jos se todellakin on se asentaminen kielletty.
Johonkinhna se raja täytyy aina vetää. Yhtä järjettömältä kuulostaa myös se että jos kioskissa/kuppilassa ei ole vessaa niin ison karjalanpiirakan saat syödä sisällä mutta lihapiirakkaa et.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
60
Pitäisi lämpimän verstaan lattialle tehdä jotain. Nykyinen lattia on joskus -80 luvun lopulla valettu betonilattia. Silloin sitä ei ole tasoitettu ollenkaan ja nyt pinta on todella röpöläinen. Tuskaa liikutella työkaluvaunua ja tunkkia yms. Minkähänlaisia vaihtoehtoja olisi tuon tasoittamiseen? Pinnan pitäisi olla suht kestävä, että ei menisi kuopalle kun ensimmäinen leka tippuu lattialle. Pinta-alaa on vajaa 100 neliötä.
Onko niin röpelöinen, että ei voi suoraan epoksia vetää päälle? Jos on, niin vala ensin uusi ohut pinta ja siihen sitten epoksi.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
102
Pitäisi lämpimän verstaan lattialle tehdä jotain. Nykyinen lattia on joskus -80 luvun lopulla valettu betonilattia. Silloin sitä ei ole tasoitettu ollenkaan ja nyt pinta on todella röpöläinen. Tuskaa liikutella työkaluvaunua ja tunkkia yms. Minkähänlaisia vaihtoehtoja olisi tuon tasoittamiseen? Pinnan pitäisi olla suht kestävä, että ei menisi kuopalle kun ensimmäinen leka tippuu lattialle. Pinta-alaa on vajaa 100 neliötä.
Jos pinta on muuten hyväkuntoinen mutta tasoitettu huonosti, niin voisi saada ihan (timantti)lattianhiomakoneella pinnoituskelpoisen jäljen, ei tarvisi alkaa valuhommiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
364
Pistetääns tämä.Taas tätä suomalaista laaturakentamista.
Ensin Jätkäsaaren pitsihuvila ja nytten naapuritontilla sama homma.
Taas on hommat kussut ihan urakalla.:beye::darra:

Sadevesi veti seinät kuprulle Jätkäsaaressa – jälleen rakennusvirhe upouudessa vuokratalossa Pitsitalon naapurissa
Kerran kuullut "loistavan" vastauksen samanlaiseen tapaukseen.
-Ne on vaan vuokrakämppiä, ei niiden tarvi olla viimisen päälle
Ja oli melko suuren rakennusfirman ihmisiä tämä kommentoija.

Mutta mitä laatua voi odottaa, kun työmaalla ei välttämättä ole yhteistä kieltä, piirustukset saattaa joillakin olla 3 revisiota jäljessä eikä välitetä mitoista vaan katsotaan miten joku sopii johonkin ja loput tilkitään miten keretään. Ensi viikolla uusi työmaa taas edessä.
Jos pyytää vastaavan hoitamaan jotain jonnekin niin ei se kerrasta onnistu eikä edes kolmannella. Kyllä se melkein pitää pyytää asennuspöytäkirjaan nimeä alle mihin on kirjattu puutteet miksi oma työ jää kesken, vasta tämän jälkeen alkaa ehkä tapahtumaan.

Itse pyörin välillä melko paljonkin raksoilla mutten rakentajan palkkalistoilla vaan rakennuksen tilaajan/tulevan käyttäjän tilaamana. Ongelmattomat työmaat omalta osalta voi laskea yhden käden sormilla helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 863
Tuli revittyä eteiskopperosta (kipsilevyseinät) puolipaneelit vekka ja lasikuitutapetit. Sienä jäi melko kehnoon kuntoon (paljon reikiä ja murtuneita kohtia) ja nyt pitäis sitten miettiä kuinka tuon kanssa vois menetellä. Seinät on niin reikäsiä ja liimaisia että en ehkä lähtis paikkailemaan, vaan joku pinnotus suoraan.
Sisustuspaneeli olis varmaan ihan jees, mutta se on melko tyyristä puuhaa.
Entä voiko kipsilevyn päälle asentaa toisen kipsilevyn (saneerauskipsi, 6mm)? Tuossakin on toki se että ilmeisesti noita saneerauskipsejäkään ei myydä kuin isoissa 60kpl paketeissa..

Mikähän olis fiksu ja edullinen ratkaisu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
En näe mitään estettä, että miksi saneerauslevyä ei voisi vetää suoraan päälle, laitetaan sitä normaaliakin seinälevyä tuplana moneen paikkaan. Samaten saahan noita yksittäin varmaan jokaisesta rautakaupasta eikä montaa euroa maksa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Mutta jos jaksaa niin eihän siihen kauaa mene kun nykäsee ne loputkin kipsit seinästä pois laittaa tavallista 13mm levyä tilalle. Näin tekisin itse.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 366
Viestejä
4 196 120
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom