Kodin rempat(DIY)

Ainakin espoossa elää joukko ihmisiä jotka kävelevät kauppaan ja tokaisevat myyjälle että "hyvä pesukone pitäis saada". Hyvä myyjä haistaa kaupan ja tarjoaa toisiksi kalleinta. Vieressä on aina huonompi, mutta kalliimpi ja katteeltaan tuplasti parempi kone. Ostaja kysyy: "entäs tää, onks tää parempi?". Myyjä vastaa että "nooh, tässä hintaluokassa kaikki on hyviä". Ostaja: "no otetaa tää kalliimpi, ei tänne säästelemään tultu". Ja niin saatiin hyvät rahat tietämättömältä.
 
Pistetääns tämä.Taas tätä suomalaista laaturakentamista.
Ensin Jätkäsaaren pitsihuvila ja nytten naapuritontilla sama homma.
Taas on hommat kussut ihan urakalla.:beye::darra:

Sadevesi veti seinät kuprulle Jätkäsaaressa – jälleen rakennusvirhe upouudessa vuokratalossa Pitsitalon naapurissa
Me rakennetaan noin 2000 asuntoa vuodessa ja me saadaan tämän tyyppisiä vesikaton tai julkisivun vedenpitävyyteen liittyviä reklamaatioita noin parikymmentä vuodessa.
Parikymmentä! Montakohan asuntoa tyypillisessä kohteessa mahtaa olla?

Rivi-ja kerrostaloasuntojen lukumäärä / asunto-osakeyhtiöiden lukumäärä oli 2015 n. 19. Tuota lukua käyttäen melkein joka viidennessä kohteista olisi vedenpitävyyteen liittyviä ongelmia. NCC tehnee keskimääräisiä isompia kohteita, eli tuo arvio on todennäköisesti reilusti alakanttiin.
 
Parikymmentä! Montakohan asuntoa tyypillisessä kohteessa mahtaa olla?

Rivi-ja kerrostaloasuntojen lukumäärä / asunto-osakeyhtiöiden lukumäärä oli 2015 n. 19. Tuota lukua käyttäen melkein joka viidennessä kohteista olisi vedenpitävyyteen liittyviä ongelmia. NCC tehnee keskimääräisiä isompia kohteita, eli tuo arvio on todennäköisesti reilusti alakanttiin.

Onko NCC:llä omia tekijöitä yhtään, vaan onko pelkkä insinööri organisaatio? Jos näin on, en kyllä yhtään ihmettele että työn laatu on vähän sinnepäin tehtyä.
 
Mites toi kylppärin silkkarisauman kanssa kannattais menetellä ; Mökille 3 vuotta sitten rakennettiin alkovin tilaan wc/suihku ja huomasin että lattia on hieman kuivunut kasaan, jolloin silkkarisauma on metrin matkalta revennyt.

Revinkö koko sauman vessasta ja uusin kaikkien seiniustojen saumat, vai saako tuon yhden seinän sauman tehtyä jo kuivuneen kanssa tiiviiksi nurkissa?
 
Mites toi kylppärin silkkarisauman kanssa kannattais menetellä ; Mökille 3 vuotta sitten rakennettiin alkovin tilaan wc/suihku ja huomasin että lattia on hieman kuivunut kasaan, jolloin silkkarisauma on metrin matkalta revennyt.

Revinkö koko sauman vessasta ja uusin kaikkien seiniustojen saumat, vai saako tuon yhden seinän sauman tehtyä jo kuivuneen kanssa tiiviiksi nurkissa?
Laita kaikki vaan. Ei oo iso homma ja sitten ei tarvii vuoden päästä korjata seuraavaa saumaa.
 
Miten onnistuu reikien poraaminen erittäin kovaan laattaan? Kalusteiden kiinnityksiä varten pitää saada tehtyä.

Onko tämä fiksuin vaihtoehto? Timanttiporanterä Vuorio Predator 8 mm | STARKin verkkokauppa

Vai tekeekö näillä mitään? Bosch timanttiporanterä märkä 8,0 mm | Motonet Oy

Tähän olisi olemassa myös ohjuri Bosch timanttiporanterän ohjuri | Motonet Oy

Mutta tuo Bosch:n terä vaatii kastelua porauksen aikana. Hankala ja hidas. Ja mahtaako tuo ohjuri sulaa siinä samalla...
 
Miten onnistuu reikien poraaminen erittäin kovaan laattaan? Kalusteiden kiinnityksiä varten pitää saada tehtyä.

Onko tämä fiksuin vaihtoehto? Timanttiporanterä Vuorio Predator 8 mm | STARKin verkkokauppa

Vai tekeekö näillä mitään? Bosch timanttiporanterä märkä 8,0 mm | Motonet Oy

Tähän olisi olemassa myös ohjuri Bosch timanttiporanterän ohjuri | Motonet Oy

Mutta tuo Bosch:n terä vaatii kastelua porauksen aikana. Hankala ja hidas. Ja mahtaako tuo ohjuri sulaa siinä samalla...

eikö menis normaalilla betoniterällä?
 
Miten onnistuu reikien poraaminen erittäin kovaan laattaan? Kalusteiden kiinnityksiä varten pitää saada tehtyä.

Onko tämä fiksuin vaihtoehto? Timanttiporanterä Vuorio Predator 8 mm | STARKin verkkokauppa

Vai tekeekö näillä mitään? Bosch timanttiporanterä märkä 8,0 mm | Motonet Oy

Tähän olisi olemassa myös ohjuri Bosch timanttiporanterän ohjuri | Motonet Oy

Mutta tuo Bosch:n terä vaatii kastelua porauksen aikana. Hankala ja hidas. Ja mahtaako tuo ohjuri sulaa siinä samalla...

Bosch laattaporanterä 8,0 mm | Motonet Oy

Mites tuo, menee ainakin tavalliseen seinälaattaan kuin veitsi voihin.
 
Miten onnistuu reikien poraaminen erittäin kovaan laattaan? Kalusteiden kiinnityksiä varten pitää saada tehtyä.

Onko tämä fiksuin vaihtoehto? Timanttiporanterä Vuorio Predator 8 mm | STARKin verkkokauppa

Vai tekeekö näillä mitään? Bosch timanttiporanterä märkä 8,0 mm | Motonet Oy

Tähän olisi olemassa myös ohjuri Bosch timanttiporanterän ohjuri | Motonet Oy

Mutta tuo Bosch:n terä vaatii kastelua porauksen aikana. Hankala ja hidas. Ja mahtaako tuo ohjuri sulaa siinä samalla...

Jos ei haittaa että lohkeilee niin normaalisti poravasaralla. Noita rälläkkään kiinitettäviä en ole kokeillut mutta luulisi että nekin vaativat jäähdytystä porauksen aikana. Noi klinkkeri/laattaterät ei toimi kunnolla nk. kuivapuristelaattojen kanssa, niihin pitää käyttää timanttia.
Jos ei ole montaa reikää niin tuon ohjurin voi tehdä itse vaikka vanerin palasesta.
 
maalarin teippiä ja normaalilla betoniterällä itse ainakin onnistuneesti onnistunut
 
Bosch laattaporanterä 8,0 mm | Motonet Oy

Mites tuo, menee ainakin tavalliseen seinälaattaan kuin veitsi voihin.
Tuollainen nuolen kärki OLI timanttireikäsahan keskellä kun pistorasiolle piti tehdä reiät. Nuolen kärki lämpesi niin paljon, että lähti irti.

Jos ei haittaa että lohkeilee niin normaalisti poravasaralla. Noita rälläkkään kiinitettäviä en ole kokeillut mutta luulisi että nekin vaativat jäähdytystä porauksen aikana. Noi klinkkeri/laattaterät ei toimi kunnolla nk. kuivapuristelaattojen kanssa, niihin pitää käyttää timanttia.
Jos ei ole montaa reikää niin tuon ohjurin voi tehdä itse vaikka vanerin palasesta.
Kyllä se lohkeilu haittaa. Tuote selosteen mukaan jäähdytystä ei tarvitse kuin reikien välillä, mutta voihan tuota uittaa useamminkin jos siltä näytöstää. Kuitenkaan itse poraus pitäisi pystyä suorittaa kuivana.
Reikiä tulee varmaan yli kymmenen. Ohjuri kuitenkaan ei taida olla välttämätön.

Timanttiterää tässä tarvitaan, sen osaan sanoa. Mutta kuinka suuri ero nuilla terillä on mitä itse aiemmin linkitin?
 
Itseänikin kiinostaisi kokemukset tuosta rälläkkään laitettavasta terästä. Siinä kun on sen verran kovemmat kirrokset verrattuna porakoneisiin.
K-raudasta löytyy poraan laitettava kuivatimantti terä
Tosin kyllä alkaa olemaan hintaa. Tuolla saa vaikka honkkarista lähes 10kpl normaalia timanttiterää jos se vesijäähdytys ei haittaa.
Kyllähän se vähän oudolta voi tuntua alkaa rälläkällä poraamaan. Itse niin harvoin käytän rälläkkää, että kyllä se luonnollisempaa olisi tavallisella poralla reikää tehdä.
Tuommoinen ~50e yhdestä terästä ei hirveästi näy yhdessä isossa kylpyhuoneremontissa. Jos siis yksi terä kestää kaikkiin tarvittaviin reikiin. Halpis teriä saattaa sitten mennä yksi per reikä.
 
Edellinen huoltoyhtiö ei puolessa vuodessa saanut aikaiseksi ja nykyiseltäkin mennyt jo kolme viikkoa ilman yhteydenottoa, niin ajattelin ilmata itse patterit nyt kelien viiletessä.

Onko muuta muistettavaa kuin että patteri kiinni, ruuvi auki, ilmat pihalle ja ruuvi kiinni?

Yksi patteri vuotaa paluuputkesta, siinä on jostain syystä kaksi niitä säätöjuttuja peräkkäin ja niiden välinen kierre valskaa. Tuollekaan eivät ole saaneet mitään tehtyä, mutta itse en kyllä mene säätämään, on kuitenkin jo huoltoyhtiön vastuulla kun heille asiasta on ilmoitettu.
Elä missään nimessä mene ite koskemaan, varsinkin jos siellä on jo tiedossa oleva vuoto. Jos (tai oikeastaan kun) sieltä vuodon luota löytyy vesivahinko, niin eivät pääse syyttämään että oot ite ryssinyt jotain ja laita kallista remonttia sun maksettavaksi.
 
Tänään kävin hakemassa K-Raudasta sen rälläkkään laitettavan timanttiporanterän. Eli tämän: TIMANTTIPORANTERÄ 8MM PREDATOR | K-rauta.fi
Hyllyhinta oli paikallisessa edullisempi kuin tuo netissä oleva hinta. Alennuksen jälkeen hinnaksi jäi 30,71e.

Ja kyllä uppoaa nätistä ja nopeasti laattaan. Aamulla kokeiltiin irtolaattaan sellaisella perus laattaterällä, eli ns. nuolenkärkiterällä. Kunnolla läpi asti ei jaksettu porata, mutta ei se paljosta jäänyt kiinni. Aikaa meni varmaan minuutti siinä.
Nyt kun tuolla Predatorilla kokeiltiin irtolaattaan, niin 10-15 sekuntia ja menee läpi. Tosi siisti reikä. Ehdottomasti hintansa arvoinen terä.
 
Meillä on katossa tuollaisia valaisinpistorasioita. Pelkkiä pistokkeita, ei mitään koukkuja tai muita.
Mikäköhän niiden suunniteltu tarkoitus mahtaa olla? Itse en ole keksinyt mitään fiksua. Toinen on aika lähellä ikkunaa ja toinen seinän vieressä.

color.jpg
 
Meillä on katossa tuollaisia valaisinpistorasioita. Pelkkiä pistokkeita, ei mitään koukkuja tai muita.
Mikäköhän niiden suunniteltu tarkoitus mahtaa olla? Itse en ole keksinyt mitään fiksua. Toinen on aika lähellä ikkunaa ja toinen seinän vieressä.

color.jpg

Jouluvaloille?
 
Ei ehkä ihan loppuun asti ajateltu, jos on jouluvalot mielessä laitettu. Meilläkin on kolmen ikkunan yläpuolella katossa pistorasia jouluvaloja varten, mutta se on ihan tavallinen sukorasia. Jouluvaloissa tuppaa aina olemaan se muuntaja ihan tavalliseen pistorasiaan sopiva, eikä tuollainen valaisinpistoke.

Eihän se tietysti sitä tarkoita, etteikö nuo voisi juuri siihen tarkoitukseen olla laitettu.
 
Jotenkin tuo on kuitenkin sen verran kaukana ikkunasta, että jouluvalojenki kannalta vähän hölmö. Noh, jos joku keksii jotain miten tuota voisi hyödyntää fiksusti..
Otin kuvankin nyt vielä,
 
Jotenkin tuo on kuitenkin sen verran kaukana ikkunasta, että jouluvalojenki kannalta vähän hölmö. Noh, jos joku keksii jotain miten tuota voisi hyödyntää fiksusti..
Otin kuvankin nyt vielä,


Voisiko olla vain että noilla kohdin on joskus ollu valaisimet ja sitten katon paneleita vaihtaessa/maalatessa tms. on laitettu sitten nuo pistorasiat vanhojen liittimien paikalle kun johdotukset on kuitenkin olemassa. Koukkuja ei, kun ei ole tullut niitä valaisimiakaan niille kohdin.
Sitten tietenkin jos talo on niin uusi ettei siinä remonttia ole tehty, niin melko omituinen ratkaisu.
 
Jotenkin tuo on kuitenkin sen verran kaukana ikkunasta, että jouluvalojenki kannalta vähän hölmö. Noh, jos joku keksii jotain miten tuota voisi hyödyntää fiksusti..
Otin kuvankin nyt vielä,

Olisko tuossa kohtaa ollut valaisin mikä on ruuvattu suoraan paneeliin kiinni. Paneelissa luultavasti reikä mistä tulee sähköjohto läpi. Eli mitään jakorasiaa tuolla alla ei varmaan ole.
Sitten kun on valaisin otettu pois, niin on jätetty kuitenkin johdot paikalleen. Varmaan tuon on ajateltu olevan riittävän siisti ratkaisu.
Voihan siihen vaihtaa sellaisen koukullisen rasian tilalle jos tarvetta on.
 
valaisinpistorasiahan tuo on, yleens' se vaan laitetaan verhokapan kohdalle etta saa valot ikkunaan. Melko huono ratkaisu kuitenkin koska nykyaanhan kaikki valot on tosiaan sukotulpalla.
 
Jotenkin tuo on kuitenkin sen verran kaukana ikkunasta, että jouluvalojenki kannalta vähän hölmö. Noh, jos joku keksii jotain miten tuota voisi hyödyntää fiksusti..
Otin kuvankin nyt vielä,


Itse olen noista valaisinrasioista ottanut tykille virrat :tup:
 
Alkeiskysymys: Vissiin S6-merkitty kiviseinätulppa ja 6mm terä ovat tarkoitettu yhdistelmä? Olenko väärässä jos elän käsityksessä, että ainakin vähän suuremmissa tulppakoissa voi käyttää esim. milliä pienempää terää, jos haluaa tulpan istuvan tiukkaan ja ruuvikiinnityksestä ekstratiukan? Sitten vaan vasaralla napautellaan tulppa teikään.

https://photos.app.goo.gl/25ls2A4JIieeryEt1

Liittyykö tuohon mitään huomattavia riskejä porata uudehkon kerrostalokämpän katon (ontelo-?)laattaan - ei tietenkään saumakohtaan - tuollainen 4-5 cm syvä reikä valaisimen kiinnitystä varten? Muistaakseni aiemman asunnon asukkaan oppaassa tuo kiellettiin, ja kysyin tätä varten erityislupaa isännöitsijältä, jonka sitten sain. Muistaakseni yks raksatuttu tais joskus sanoa, että noiden sisään olis voinut huonon rakennustavan seurauksena päästä ja jäädä suuret määrät vettä, joka sitten pahimmissa skenaarioissa voisi tulla reiästä kämppään. Kuinka realistista, ja onko jotain muita riskejä?

edit: Kuinka lähelle tuota laattojen saumaa voi reiän porata, kun piru vieköön on suurin piirtein just halutun reiänpaikan alueella?
 
Viimeksi muokattu:
Kutosen tulpalle kutosen terä, kasin tulpalle kasin terä, kympin tulpalle kympin terä jne. Reikien tekemiseen käytetään poravasaraa varsinkin kerrostalossa. Jos on tiukan perään niin isonna ruuvia. Tosin tuo tiukkuus vaihtelee propun mallin ja valmistajan mukaan. Toisen valmistajan nylontulppa on niin kova että lähtee helposti pyörimää reijässä kuin hullun m.... ....ssä, kun toisen valmistajan tulppa on sopivan pehmeä.

Eihän tuossa saumassa ole muuta vikaa kuin siinä saattaa pysyä huonosti. Myös ontelon keskikohta on aika huonohko kohta koska siinä on vähän betonia (mutta parempi iskuporakoneelle juurikin samasta syystä). Tosin tuskin mitään merkitystä jos laittelee 6mm proppua vaativaa juttuja kiinni kuten valaisimia.
Laatan alareunassa onteloiden välissä ja laatan sivureunoissa menee punos/vaijeri, tuohon poraaminen ei ole suositeltua. En nyt osaa sanoa paljon tuo vaijeri on yleensä reunasta, heittäsin siinä 30-40mm (joku ontelolaatta-duunari voisi kertoa jos täältä vaan semmoinen majailee).
Kyllähän siellä ontelossa voi vettä olla, joskus paljonkin. Itsellekkin montakin kertaa käynyt se että omasta kannakereijästä on tullutkin vesireikä. Tosin nuo ontelot kyllä yritetään kuivattaa ennen kuin asukkaat muuttaa sisään.
 
...En nyt osaa sanoa paljon tuo vaijeri on yleensä reunasta, heittäsin siinä 30-40mm...

Tarkoittaako tuo kahden laatan saumakohdasta eli siitä urasta?

...Itsellekkin montakin kertaa käynyt se että omasta kannakereijästä on tullutkin vesireikä. Tosin nuo ontelot kyllä yritetään kuivattaa ennen kuin asukkaat muuttaa sisään.

Jumankaut. Ihme jos uskallan ton jälkeen mennä mitään enää kattoon porailemaan. Kotivakuutustakaan ei ole, kun vähän aikaa sitten irtisanoin sen, kun pidän turhana monessa tapauksessa. No, jos kysyn luvan isännöitsijältä kirjallisena sähköpostitse, niin voin siirtää vastuun. :)
 
No, jos kysyn luvan isännöitsijältä kirjallisena sähköpostitse, niin voin siirtää vastuun. :)

Ei kai kukaan luule että luvan kysyminen reiän poraamiseen siirtää vastuun poraamisesta luvan antajalle? Kyllä ihan itse olet vastuussa siitä reiän poraamisesta jos sen itse teet...
 
Tarkoittaako tuo kahden laatan saumakohdasta eli siitä urasta?

Juu.

Jumankaut. Ihme jos uskallan ton jälkeen mennä mitään enää kattoon porailemaan. Kotivakuutustakaan ei ole, kun vähän aikaa sitten irtisanoin sen, kun pidän turhana monessa tapauksessa. No, jos kysyn luvan isännöitsijältä kirjallisena sähköpostitse, niin voin siirtää vastuun. :)

Ei sieltä kuutiota vettä tule :). Jos nyt on paranoidinen niin varaa pari ämpäriä vierelle. Tosin jos siellä vettä onkin niin sittenhän asian eteenpäin vieminen on taloyhtiön asia koska todennäköisesti sitä vettä saattaa olla toisessakin ontelossa. Asian korjaaminen tietysti kuuluu rakennuttajalle. Ketä korvaa mahdollisesti vedestä hajonneet asiat (tietenkin helvetin kallis laminaattilattia, kännykkä, kannettava, tabletti, aito kettuturkis, teho-pc jotka sattui nyt olemaan keskellä eteistä) onkin sitten ehkä monimutkaisempi, itse väittäisin että rakennuttajan vastuuvakuutus.
 
Itse olen noista valaisinrasioista ottanut tykille virrat :tup:
Sama juttu. Roikotin katosta tykkiä ja läppäriä. Shuko puukolla veke jatkojohdosta ja valaisinliitin tilalle. Toimii hyvin. Laitoin varmuuden vuoksi vielä ylijännitesuojan jos saman linjan muut valaisimet aiheuttaisivat jotain häikkää.
 
Kyllähän siellä ontelossa voi vettä olla, joskus paljonkin. Itsellekkin montakin kertaa käynyt se että omasta kannakereijästä on tullutkin vesireikä. Tosin nuo ontelot kyllä yritetään kuivattaa ennen kuin asukkaat muuttaa sisään.

Siis se vesikö pysyy (ilman porailuja) nätisti siellä ontelossa eikä lähde valumaan alaspäin ja ilmottamaan itestään alakerran katossa? Huh.
 
Laattojen pohjiin tehdään tehtaalla vesireiät, jotka kitataan umpeen vasta ennen katon rappausta. Siinä ajassa vesi ehtii haihtua. On toki tapauksia, että vesireikä syystä tai toisesta puuttuu ja vesi on tullut sitten jossain vaiheessa läpi. Ja ontelolaattaan poraamisessa kannattaa huomioida, että siellä voi olla niitä onteloita 4-8 kappaletta, riippuen laattatyypistä.
 
Vaikka siellä on tehtaan vesireijät niin syystä toisesta ne ei aina toimi tai menee tukkoon. Varsinkin kun vesikeleillä noita taloja tehdään niin saa olla sisälläkin sadetakki päällä.
 
Vaikka siellä on tehtaan vesireijät niin syystä toisesta ne ei aina toimi tai menee tukkoon. Varsinkin kun vesikeleillä noita taloja tehdään niin saa olla sisälläkin sadetakki päällä.
Joskus kesäpoikana sain nakiksi käydä kaikki reiät iskuporalla läpi niin joka kolmannesta tuli vettä. Parhaista 50 litran saavillinen.
 
Joo. Elikkä jatkossa kattoon poraillessa varaan ämpärin tai pari, ja kärkeenpäin ohenevan puutupin ja vasaran, jonka voi hätätapauksessa napauttaa reiän tukkeeksi, jos huono tuuri käy. Kiitoksia näistäkin näkökulmista, niin ei tarvitse oppia kantapää kautta.
 
Joskus kesäpoikana sain nakiksi käydä kaikki reiät iskuporalla läpi niin joka kolmannesta tuli vettä. Parhaista 50 litran saavillinen.

Nii tämä siis rakennusaikana eikös? Edelleen mun on vaikeeta uskoo et sitten kun asuntoon on muutettu nii onteloissa olis (paljon) vettä. Ei juuri vettä kestä kuitenkaan alakattojen roiskepinnoitus - mut meneehän niitä kieltämättä korjaukseenkin uusista taloista.
 
Itse porasin rakennuksesssa, joka oli melkein valmis, onteloon reiän ja sieltähän tuli noin 500 litraa vettä:vihellys:
 
Kesällä propattiin vanhoihin betonisiin ulkopostaisiin painekyllästetyt laudat. Nyt vain kun kelit on mitä on, niin nuo on vähän turhan liukkaat.

Liukueste ulkoportaisiin Tuollaista ruuveilla kiinnitettävää liukuestelistaa yrittänyt metsästää netin syövereistä, mutta tuo AT-pihatuote on ainut, mistä on vastaan tullut. Eikä tuollakaan kerrota jälleenmyynnistä mitään.
Teippejä kyllä löytyy vaikka mistä, mutta eihän ne ulkokäytössä menesty.

Onko tosiaan niin, että tuollaiset listat on jääneet keksimättä?
 
Kesällä propattiin vanhoihin betonisiin ulkopostaisiin painekyllästetyt laudat. Nyt vain kun kelit on mitä on, niin nuo on vähän turhan liukkaat.

Liukueste ulkoportaisiin Tuollaista ruuveilla kiinnitettävää liukuestelistaa yrittänyt metsästää netin syövereistä, mutta tuo AT-pihatuote on ainut, mistä on vastaan tullut. Eikä tuollakaan kerrota jälleenmyynnistä mitään.
Teippejä kyllä löytyy vaikka mistä, mutta eihän ne ulkokäytössä menesty.

Onko tosiaan niin, että tuollaiset listat on jääneet keksimättä?

Eikös noita Etrasta saisi? Myy ainakin pk-seudulla yksityisillekkin. Etola on sitten eri asia.
Olen nähnyt, kun teräksisiin tasoihin tehdään liukkauden estoa niin ensin hiekkaa tasoon ja ruiskumaalia perään ja hiekka jää sinne ja kumma kyllä pysyy.
Tässähän tuo ei toimi mutta miten olisi metallilista, johon paksua epoksimaalia ja päälle jotain hiekkalaatikkohiekkaa tai vastaavaa
 
Tikkurilalla on lattiamaaliin sekoitettavaa liukuesteraetta, tietty hiekka ajaa saman asian. Mutta kun tarkoituksena ei ole maalata portaita. Etra taitaa ainakin netissä myydä vain yrityksille.
Sain tuolta AT-pihatuotteelta vastauksen, myyvät yksityisillekin, mutta hinta on aika suolainen. Neljän listan hinta reilut 120€+25€ postikuluja.
 
No löytyyhän sitä nyt erilaista uritettua metallilistaa tuohon käyttöön tai vaikka reikäpellistä leikkaa ja laittaa palat.
Jos välttämättä haluaa tuollaisen hiekkapintaisen, niin 2-k maali ja siihen tuota raetta tai vaikka ihan hiekkaa sekaan ajaa varmasti asian.

Tuosta onteloon poraamisesta ja veden tulosta en tosiaan huolehtisi. Ikinä ei ole vielä 15v rakennusalalla olleena tullut tuollaista tilannetta vastaan, itseasiassa ainut skenaario jossa tuo olisi edes teoriassa mahdollista on että ontelossa on joku vuotava viemäri tai vesijohto josta se vesi sinne tulee. Ja koska ontelolaatat tosiaan on betonia niin kyllä se vesi sieltä tulisi läpi ja näkyisi siinä kattopinnassa ihan selvästi.

Mutta tosiaan helpoimmalla pääsee jos yrittää osua aina siihen ontelokohtaan, siellä ei raudoituksia ole. Jos sitten osuu siihen rautaan niin kannattaa suosiolla siirtää porauskohtaa sentti jommalle kummalle sivulle koska niistä onteloiden 10mm+ raudoista ei sitten pienellä terällä läpi mennäkkään.
Ja perus 6mm reikä kunnon propulla ja oikean kokoisella ruuvilla kestää sen 100kg+ vetoa joten suurempia reikiä ei yleensä mihinkään tarvita.
 
No löytyyhän sitä nyt erilaista uritettua metallilistaa tuohon käyttöön tai vaikka reikäpellistä leikkaa ja laittaa palat.
Jos välttämättä haluaa tuollaisen hiekkapintaisen, niin 2-k maali ja siihen tuota raetta tai vaikka ihan hiekkaa sekaan ajaa varmasti asian.

No kun ei löydy. Askelkulmat ja saumalistat on jäätyessään varmasti vielä liukkaammat, kuin lauta ja varmasti jo kastuessaan. Paikallisessa K-Raudassa ei ollut tarjota liukuesteteippien lisäksi mitään vaihtoehtoa.
Ja kuten mainittu, tarkoituksena ei ole maalata portaita, eikä nyt sitäpaitsi maalaus edes onnistuisikaan.
Laitoin nyt sitten tilukseen tuolta pihatuotteelta, kun ei mistään muualta löydy.
 
Onkos kellään hyviä ideoita viemäröimättömän betonilattian omaavan autotallin sulamisvesien poistoon? Talvi kun tulee, niin autoa olisi joskus tarve pitää lämpimässä sisällä. Lumen tuottamia sulamisvesiä en haluaisi betonille lorotella, vaan ajattelin että ne olisi hyvä kerätä esim. auton alla olevaan kumikaukaloon. Jenkeissä myydään auton alle tarkoitettuja kumimattoja joissa on korotetut reunat. Vedet voi sitten siitä harjata tallin ovesta ulos tai imuroida pois. Löytyykö Suomesta jostain vastaavia tuotteita, vai pitääkö hakea itse jostain matto ja tehdä reunat. Tai, onko jopa parempia ideoita sulamisvesien hoitamiseen. Viemäröinti ei ole vaihtoehto, koska on todella työläs öljynerottimineen yms.
 
Onkos kellään hyviä ideoita viemäröimättömän betonilattian omaavan autotallin sulamisvesien poistoon? Talvi kun tulee, niin autoa olisi joskus tarve pitää lämpimässä sisällä. Lumen tuottamia sulamisvesiä en haluaisi betonille lorotella, vaan ajattelin että ne olisi hyvä kerätä esim. auton alla olevaan kumikaukaloon. Jenkeissä myydään auton alle tarkoitettuja kumimattoja joissa on korotetut reunat. Vedet voi sitten siitä harjata tallin ovesta ulos tai imuroida pois. Löytyykö Suomesta jostain vastaavia tuotteita, vai pitääkö hakea itse jostain matto ja tehdä reunat. Tai, onko jopa parempia ideoita sulamisvesien hoitamiseen. Viemäröinti ei ole vaihtoehto, koska on todella työläs öljynerottimineen yms.
Vedät epoksin/akryylibetonin siihen pintaan, ettei pääse vesi imeytymään laattaan ja annat haihtua itsekseen pois.
 
Siinähän on ihan helvetillinen urakka eikö vain? Pohjan pitää olla kuitenkin melko sileä ja varmaan happokäsitelty, ennen kuin päälle voi vetää keroksia epoksia.
 
Olis tarkotus rakentaa huoneeseen uusi katto.
Siihen pitäisi laittaa 4kpl suunnattavia, upotettavia, vaihdettavia ja himmennettäviä spotteja.
Kaikki spottisarjat tuntuu olevan 3kpl sarjoissa.. myös 2x3 spotin järjestelmä vois toimia.
Tarkoitus olis laittaa kattoo spotit ja normaali lamppu erikseen. Elikkä normilamppu on/off kytkimellä ja spotit erillisellä himmennin kytkimellä. Joten valot pitäisi olla spot+lamppu tai pelkkä spot tai lamppu. Huoneessa on kuitenkin vain yksi valokatkaisija.
Onko ehdotuksia miten toteuttaa?
Ja myös ehdotuksia hyvistä spottisarjoista saa laittaa.
 
Katkaisimista tuli mieleen se, että Philips Hue älyvalot / ikean älyvalot on kyllä näppäriä. Riittää vaan että halutuille polttimoille tulee sähköt, ja langattomia valokatkaisimia voit hankkia vaikka 3 kpl joilla haluttuja valoja voi sytyttää ja sammuttaa. (vain osaa tai vaikka kaikkia kerralla). Himmentäminen onnistuu samalla, ja 20e polttimolla saat jo värilämpötilan säädötkin. 10e vielä tuohon päälle per polttimo niin saat kaikki värit. Lisäks saat ajastimilla automatiikkaa, sekä matkapuhelimella samat toiminnot kuin esim. seinäkatkaisimella. Ja sanoisin, että älyledeissä se tulevaisuus kyllä olisi jos itse lähtisin uuteen kattoon valoja laittamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 355
Viestejä
4 505 324
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom