Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saahan sitä, mutta jos jotain sattuu joskus niin voi aika hissukkaa pidellä että vakuutus ainakaan mitään korvaisi?
Hanan vaihto ei vaadi mitään lupia mutta kommuuneissa aka taloyhtiöissä vastuu/kiinteistövakuutusta on monesti rajattu niin että eivät kata asennusvirheestä johtuvia vahinkoja (koska vakuutus näin halvempi). Siksi vaativat että nämä työt pitää teetättää alan yrityksellä jolla toivottavasti on oma vastuuvakuutus asennusvirheiden varalle.
Omakotitalon vakuutuksissa tämä ehto on yleensä vain sähkötöissä joten putkia voi itse räveltää menemään jos huvittaa.
Mulla on sellainen käsitys, että vakuutusyhtiön voisi jättää korvaamatta vain jos asennus on tehty virheellisesti. Voin olla myös väärässä.Ei takuuvarmasti vakuutusyhtiö korvaa jos DIY-hengessä on tehty putkitöitä ja sattuu vuotovahinko, sama missä asuinmuodossa asuu. Itse maksoin astianpesukoneenkin asentamisesta putkimiehelle, ettei tarvitse ottaa omaan piikkiin, jos sattuisi vuotovahinko. Aika hyväuskoinen saa olla, jos luulee että yksikään vakuutusyhtiö korvaisi mitään, jos on joku oljenkorsi johon vedota. Yrityksillä on yleensä kalliit vastuuvakuutukset sitä varten, jos asennus on tehty "huonosti"/väärin.
Mulla on sellainen käsitys, että vakuutusyhtiön voisi jättää korvaamatta vain jos asennus on tehty virheellisesti. Voin olla myös väärässä.
No jos asennus on virheetön, niin eihän siinä voi olla muuta syytä kuin, että joku komponentti pettää.Miksi sen asennuksen takia ylipäätänsä tulisi vuoto, ellei siten olisi tehty jotenkin virheellisesti.
No jos asennus on virheetön, niin eihän siinä voi olla muuta syytä kuin, että joku komponentti pettää.
En usko, enkä ymmärrä miksi vakuutusyhtiö voisi jättää korvaamatta jos itse tehty asennus ei eroa ammattilaisen tekemästä mitenkään. Eli on käytetty oikeita hyväksyttyjä komponentteja ja asennus on ammatilaisen jäljen mukainen.
Ei kai putkifirmat huvikseen käytä omia vakuutuksia jos heidän työtä ei voi osoittaa virheelliseksi. Vaikuttaa varmasti heidän vakuutuksien hintaan mitä enemmän vahinkoja joudutaan korvaamaan.
Vääntämään joutuu varmasti, mutta ei siinä välttämättä aina ole häviäjä.Nim. kolme putkirikkoa samassa talossa ja vakuutusyhtiöiden kanssa riittävästi vääntäneenä totean vain, että vakuutusyhtiö kyllä yrittää kaikin keinoin etsiä jonkun toisen maksajan vahingolle. On äärimmäisen vaikea todistaa että asennus on "virheetön"; liian iso momentti, liian pieni momentti, sitä ja tätä.
Irrottelin vanhaa lamppua katosta ja huomasin että vanha lamppu on ollut perinteisesti kahdella johdolla kiinni ja noihin johtoihin oli ilmeisesti edellisellä asentajalla tullut pienet lovet eli kuorta lähtenyt vähän n. nuppineulan isomman pään kokoinen pala läheltä päitä. Onkohan hirmuinen riski laittaa noilla piuhoilla takaisin lamppu kattoon. Ongelmana on että johdot on niin lyhyet että noihin olisi tehtävä jatko jos ne meinaisi lyhentää noiden lovien etupuolelta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei pitäisi olla ongelmaa kunhan otat sähköt pois asennuksen ajaksi ja katsot ettei se nirhaantunut pala koske minnekkään väärään paikkaan. Jos pelottaa niin katkase lovien kohdalta ja laita sokeripalalla jatkojohdot piuhoihin.
Osaako joku kertoa, mikä tämä letku on ja miksi sellainen on laitettu?
Letku menee autokatoksen varaston sisäkaton läpi ja on siellä katon sisällä rullalla. Olen kohta pari vuotta tätä ihmetellyt ja koettanut kysellä, mutta ei oikein kellään ole mitään ideaa. Talon myyjiltä on niin vaikea ollut nyhtää mitään tietoja mistään sen jälkeen kun kaupat tehtiin, että en tästä edes yritä sieltä suunnasta.
Kokeile kunnon höyrypesuria, työläs mutta paras laite tuohon hommaan. Saa vuokrattua 20-30€/pvä.
Jos ei auta niin melkein raapisin ne saumat auki ja saumaisin uudestaan. Mapein/ardexin saumalaastia tilalle niin ei jatkossa ole ongelmaa puhtaanapidossa.
Jos on saumat vimosenpäälle paskaiset ja syöpyneet,niin taitaa olla
saumojen avaaminen ja uudelleen saumaus paras vaihtoehto.
Onhan siinä hinkkaamista,mutta lopputulos on ainaskin hyvä.
Osaako joku kertoa, mikä tämä letku on ja miksi sellainen on laitettu?
Vähän OT, mutta voi mennä rempan puolellekin jos ei aineet auta: Osaako kukaan suositella jotain happoa tai vastaavaa oikeasti tehokasta ainetta likaantuneiden kaakelisaumojen puhdistukseen? Alakerrassa on keittiössä ja eteisessä beige laattalattia, johon on vedetty beige sauma-aine 7 vuotta sitten. Edellinen omistaja ei ole tainnut laittaa mitään saumansuoja-ainetta eikä ole pessyt saumoja kertaakaan, ovat nyt pinttyneet lähinnä mustaksi niiltä alueilta missä kävellään eniten.
Olen tähän mennessä kokeillut ruokasooda+vesi -tahnaa, partavaahtoa (oli vinkki jossain mammapalstalla ) ja jotain Sinin tehopesua. Hankaukset tehny hammasharjalla, kynsiharjalla ja akkuporakoneeseen kiinnitettävällä harjapäällä. Ei mitään tehoa. Partavaahto on näistä jostain syystä toiminut parhaiten, mutta ei senkään puhdistustulos mikään kovin erikoinen ollut.
Mietin jo, että onko pakko lopulta antaa olla vai pitääkö alkaa kovertaa vanha sauma-aines pois ja laittaa uudet tilalle. On vaan niin törkeän näköinen tuo laikukas sauma.
Jos asennuksesta on vähänkin aikaa niin harvalla on kuitit tallella. Joten jos asennus on "kunnossa" niin ei kukaan muista vuosien jälkeen kuka ne on asentanut. Sitä paitsi jos on kuitteja putkiasennuksista, niin ei niissä koskaan mainita että keittiön hana tai ylipäätään mitään yksityiskohtia. Joskus voi toki olla, mutta yleensä on putkiasennustyö ja lista nippeleitä. Nippelilistakaan ei kerro kaikkea koska ainakin itse ostin kaikki varsinaiset vesikalusteet (hanat, suihkut, pöntöt, altaat jne) itse muualta kuin putkifirman kautta.No jos asennus on virheetön, niin eihän siinä voi olla muuta syytä kuin, että joku komponentti pettää.
En usko, enkä ymmärrä miksi vakuutusyhtiö voisi jättää korvaamatta jos itse tehty asennus ei eroa ammattilaisen tekemästä mitenkään. Eli on käytetty oikeita hyväksyttyjä komponentteja ja asennus on ammatilaisen jäljen mukainen.
Ei kai putkifirmat huvikseen käytä omia vakuutuksia jos heidän työtä ei voi osoittaa virheelliseksi. Vaikuttaa varmasti heidän vakuutuksien hintaan mitä enemmän vahinkoja joudutaan korvaamaan.
Jos asennuksesta on vähänkin aikaa niin harvalla on kuitit tallella. Joten jos asennus on "kunnossa" niin ei kukaan muista vuosien jälkeen kuka ne on asentanut. Sitä paitsi jos on kuitteja putkiasennuksista, niin ei niissä koskaan mainita että keittiön hana tai ylipäätään mitään yksityiskohtia. Joskus voi toki olla, mutta yleensä on putkiasennustyö ja lista nippeleitä. Nippelilistakaan ei kerro kaikkea koska ainakin itse ostin kaikki varsinaiset vesikalusteet (hanat, suihkut, pöntöt, altaat jne) itse muualta kuin putkifirman kautta.
Soledo Greenillä tuli kerran vedettyä oman pesuhuoneen saumat, suht hyvin lähti paskaa ja huuhteluvesikin oli ihan ruskeaa. Vedin saumasuoja-aineet perään, mutta ne ei kyllä pitäneet likaa kovin pitkään poissa, taitaa olla suht huokoiset saumat nuo mitä meillä on.Vähän OT, mutta voi mennä rempan puolellekin jos ei aineet auta: Osaako kukaan suositella jotain happoa tai vastaavaa oikeasti tehokasta ainetta likaantuneiden kaakelisaumojen puhdistukseen? Alakerrassa on keittiössä ja eteisessä beige laattalattia, johon on vedetty beige sauma-aine 7 vuotta sitten. Edellinen omistaja ei ole tainnut laittaa mitään saumansuoja-ainetta eikä ole pessyt saumoja kertaakaan, ovat nyt pinttyneet lähinnä mustaksi niiltä alueilta missä kävellään eniten.
Olen tähän mennessä kokeillut ruokasooda+vesi -tahnaa, partavaahtoa (oli vinkki jossain mammapalstalla ) ja jotain Sinin tehopesua. Hankaukset tehny hammasharjalla, kynsiharjalla ja akkuporakoneeseen kiinnitettävällä harjapäällä. Ei mitään tehoa. Partavaahto on näistä jostain syystä toiminut parhaiten, mutta ei senkään puhdistustulos mikään kovin erikoinen ollut.
Mietin jo, että onko pakko lopulta antaa olla vai pitääkö alkaa kovertaa vanha sauma-aines pois ja laittaa uudet tilalle. On vaan niin törkeän näköinen tuo laikukas sauma.
Osaako joku sanoa, että onko tarpeellista hioa uudet lattialaudat ennen maalausta? Käsittääkseni öljyllä käsiteltäessä se on hyvä tehdä, mutta mites maalatessa?
Tekniseltä kantilta maali imeytyy lähes yhtä hyvin hiomattakin. Asennuksesta ja lautojen höyläyksestä johtuen laudoissa on havaittavissa tasoeroja jonka takia parasta lopputulosta tavoiteltaessa hionta on suositeltavaa.
Nyrkkisääntönä noissa taitaa olla happamat aineet kalkkijäämiin ja emäksiset saippuajäämiin.Vähän OT, mutta voi mennä rempan puolellekin jos ei aineet auta: Osaako kukaan suositella jotain happoa tai vastaavaa oikeasti tehokasta ainetta likaantuneiden kaakelisaumojen puhdistukseen? Alakerrassa on keittiössä ja eteisessä beige laattalattia, johon on vedetty beige sauma-aine 7 vuotta sitten. Edellinen omistaja ei ole tainnut laittaa mitään saumansuoja-ainetta eikä ole pessyt saumoja kertaakaan, ovat nyt pinttyneet lähinnä mustaksi niiltä alueilta missä kävellään eniten.
Kevyt hionta kannattaa tehdä vähintään. Samalla paikkaat kaikki kolot, joita varmasti on. Voit hioa esim. parin kympin tasohiomakoneella jos pinta-alaa ei ole ihan mahdottomasti.Osaako joku sanoa, että onko tarpeellista hioa uudet lattialaudat ennen maalausta? Käsittääkseni öljyllä käsiteltäessä se on hyvä tehdä, mutta mites maalatessa?
Poistin asunnon kaikista huoneista ikkunan yllä olevan verhokoteloinnin
Muuten asunnossa on sellainen röpelöinen rapattu katto, mutta kotelon alla on ihan betonia ja reikiä yms. Nyt jos pelkästään tasoitan tuon alueen niin sehän jää erilaiseksi kuin muu katto. Eli ideoita mitä tehdä? Pystyykö tuollaista röpelöpintaa jotenkin tekemään jälkikäteen itse? Tai ainakin riittävän samanlaista ettei siihen kiinnitä huomiota?
Tätä hommaa juuri henkilökohtaisesti tutkittuani (ja korjattuani), tuo on yksi haastavimpia remonttijuttuja...
Kuulostaa siltä, että sulla on spesiaali toimittaja laudoille, mikä on hyvä. Yleensä myynnissä on vain kahta tyyppiä lattialautaa. Sitä huokeaa talouslaatua, jota joutuu kittaamaan todella paljon. Ja sitten sitä aivan toisessa hintaluokassa olevaa lautaa, joka muuten samaa kuin ensin mainittu.Varmaan se tulee pyyhkäistyä ainakin käsin lävitse. Laudat ovat vielä kuivumassa, joten oksaisuudesta ja koloisuudesta ei vielä tiedä. Täytyy lautoja hakiessa yrittää valkata parhaimmat päältä.
Kuulostaa siltä, että sulla on spesiaali toimittaja laudoille, mikä on hyvä. Yleensä myynnissä on vain kahta tyyppiä lattialautaa. Sitä huokeaa talouslaatua, jota joutuu kittaamaan todella paljon. Ja sitten sitä aivan toisessa hintaluokassa olevaa lautaa, joka muuten samaa kuin ensin mainittu.
En tiedä miten helppoa tuota olisi saada saumoihin leviteltyä riittävästi ja riittävän pitkäksi ajaksi, mutta tehokasta se ainakin on.
Olen ajatellut kerrostalossa pinnoittaa alakaton uusiksi, eli betonilaattaan kiinni jousiranka ap 25 ja siihen 2x kipsilevytys. Tarkoituksena siis saada äänieristystä hieman paremmaksi ja katto nätiksi. Miten iso/haastava homma tuollaisten alojen (18+27 M2) tasoittaminen ja maalaus on ns. ensikertalaiselle?
Toisaalta jos ei tarvitsisi maalata vaan heittäisi jonkun muun materiaalin niin avot.