Kodin rempat(DIY)

Kyselin jo aikaisemmin katon aluskatteeseen liittyen.
Tilanne on tosiaan se, että piipunjuuri harjakaton yläpuolelta vuotaa. Menin puukolla avaamaan koko tihkuvan osuuden ja tyhjensin vuosikymmenien lehti- ja havupaskat sisältä pois. Aluskatteessa on toimieni myötä n. 50cm viilto siellä piipun reunassa vuotokohdassa. No nyt tietenkin sen 50cm alueelta vettä tulee yhdestä alimpana roikkuvasta kohtaa edelleen tippa kerrallaan sisään. Tippuvat toki astiaan joka alla on.

Kävin katolla tukkimassa massalla ne paikat mitä sieltä löysin (kuvassa Katto3). Oli selkeitä pellin reunoja, joissa oli rakoja.

Näiden tukkiminen ei kuitenkaan auttanut. Kun nyt katolla kävin tarkemmin katsomassa, niin mahdollisesti tuon vuotosyyn löysin (kuvassa Katto2). Piipun pelti on 5cm ellei enemmänkin irti piipun reunasta. En tuota aluksi edes sokeana nähnyt. Piippun pelti on ollut piipussa jollakin kiinni, koska pellissä näkyy kiinnitysreiät. Vedetäänkö tuo kohta pelleistä ruuveilla piippuun kiinni vai kuuluuko siellä olla tuollainen rako?

Katto3
Katto3.PNG

Katto2
Katto2.PNG
 
Kyselin jo aikaisemmin katon aluskatteeseen liittyen.
Tilanne on tosiaan se, että piipunjuuri harjakaton yläpuolelta vuotaa. Menin puukolla avaamaan koko tihkuvan osuuden ja tyhjensin vuosikymmenien lehti- ja havupaskat sisältä pois. Aluskatteessa on toimieni myötä n. 50cm viilto siellä piipun reunassa vuotokohdassa. No nyt tietenkin sen 50cm alueelta vettä tulee yhdestä alimpana roikkuvasta kohtaa edelleen tippa kerrallaan sisään. Tippuvat toki astiaan joka alla on.

Kävin katolla tukkimassa massalla ne paikat mitä sieltä löysin (kuvassa Katto3). Oli selkeitä pellin reunoja, joissa oli rakoja.

Näiden tukkiminen ei kuitenkaan auttanut. Kun nyt katolla kävin tarkemmin katsomassa, niin mahdollisesti tuon vuotosyyn löysin (kuvassa Katto2). Piipun pelti on 5cm ellei enemmänkin irti piipun reunasta. En tuota aluksi edes sokeana nähnyt. Piippun pelti on ollut piipussa jollakin kiinni, koska pellissä näkyy kiinnitysreiät. Vedetäänkö tuo kohta pelleistä ruuveilla piippuun kiinni vai kuuluuko siellä olla tuollainen rako?

Katto3
Katto3.PNG

Katto2
Katto2.PNG

Kuvasta näkyy vähän huonosti, mutta näyttäisi että sun piipusta puuttuu kokonaan piipun "kruunuvalu", joten ei mikään ihme jos vuotaa. Piipun päällä pitäisi olla kruunuvalu jonka alapintaan pelti törmää, jolloin väliin on lähes mahdotonta mennä vettä. Lisäksi piipun päällä pitää olla piipun hattu joka myös torjuu osan vedestä ja suojelee piipun kruunua. Otappas tuosta piipusta kuva vähän kauempaa niin katson muut mahdolliset puutteet.

Lisää kysyttävää :)

Poistin makkarista tapetteja jotka oli tosi tiukasti kiinni. Okei, kaksi pitkää seinää on molemmat betonia, mutta toinen ulkoseinä ja toinen asunnon väliseinä. Tapettien poiston jälkeen aloin tasoittaa seineiniä ja tuo ulkoseinän tasoitus meni kuten odotinkin eli tasoitetta sinnetänne ja lastalla ylimääräiset pois. Great...

Mutta tuo betoninen väliseinä käyttäytyykin ihan erilailla. Joissain kohdissa seinää tasoite muuttuu sellaiseksi hassuksi puuroksi, ikäänkuin pinnassa olisikin jotain liimaa. Pienen ihmettelyn ja googlettelun jälkeen arvelen että seinässä on jonkinlainen kalkkitasoite. Seinä on myös yllättävän epätasainen ja pehmeä. Jotain sille pitää tehdä, mutten oikein tiedä että mitä. Ideoita?

Olisko se jotain noita vanhoja tiiliseiniä jossa päällä tuo kalkkirappaus? Joskus tuollaisen muistaakseni tasoitin niin että kaikki huonosti oleva kampe irti, paikkasin isoimmat kolot ja sit vedin vaan ylitasotuksen normaalisti LR+lla. Ainakin oli vielä viimeks ehjä kun kävin katsomassa, muutaman vuoden ollut. Sama resepti varmaan toimii vaikka olisikin oikea betoniseinä. Kaikki rasva ja tartuntaa huonontava töhnä pitää myös poistaa.
 
Moi,

Käyn katolla ottamassa tänään kuvia, mutta sitä ennen pientä maistiaista kun yksi hieman parempi kuva löytyi. Et varmasti malttaisi muuten odottaakaan ;)

Kyllä tossa hattu on päällä, mutta tossa kuvassa näkyy että edellisen omistaja tai kattoheppu on jotain pellille yrittänyt jo tehdä. Sieltä raosta se vesi tosiaan varmasti menee sisään.

Kattoa.PNG
 
Moi,

Käyn katolla ottamassa tänään kuvia, mutta sitä ennen pientä maistiaista kun yksi hieman parempi kuva löytyi. Et varmasti malttaisi muuten odottaakaan ;)

Kyllä tossa hattu on päällä, mutta tossa kuvassa näkyy että edellisen omistaja tai kattoheppu on jotain pellille yrittänyt jo tehdä. Sieltä raosta se vesi tosiaan varmasti menee sisään.

Kattoa.PNG

Joo tuossa näkyy että tossa edessä on hatun reuna, mutta tuolla sivulla hattu ei peitä peltiä (tuossa edessäkin on pellin reuna melko lähellä hatun reunaa). Yksinkertaistettuna tuo pelti on ihan liian löysä tuolle piipulle, oisko se ollut alkujaan jonkun muun piipun pelti josta sit "modattu" tuolle piipulle hieman huonoin tuloksin.

Korjausehdotuksena:
a) jos osaat niin pura tuo pelti osiin ja pienennä osat yksitellen sopivaksi ja kokoa takaisin
b) leikkaa tuo pelti yläreunasta nurkista auki noin 5cm matkalta ja taita lärpäkkeet piipun kylkiä vasten. Piippuun voi ajaa myös rälläkällä uran johon pellin reunan saa tökättyä tai jos tuntuu liian vaikeelta niin lopullinen tiivistys jollakin massalla.
c) ota mitat ja tilaa uudet pellit. Kiinnitys pokkauksilla ilman yhtään lävistävää ruuvia
 
Aika hienoa, kun täällä kerrotaan aitoja ohjeita ja joku käy vielä kuvaamassa oman tönön piippunsa tätä varten. Kiitos Teille tuhannesti.

Kävin katolla pyörähtämässä ja ohessa materiaalia.

Ekassa piippua sen verran kun pystyin piipun vierestä kuvaamaan. Tolleen se pelti röpöttää ympäri piipun.

piippu.PNG

Tässä kuvassa harjan ja piipun väli. Näiden peltien alla on se aluskate, joka on tuosta piipunreunan alta viilletty nyt auki. Jos koko aluskatteen haluaa vaihtaa, niin tosta ilmeisesti pääsee päälikautta pellit irroittamalla kiinni.
Piippu2.PNG

Tässä sitten välikatolta. Eli toi on suoraan sen ylemmän kuvan alapuolen otos.

sisa.PNG

Ja vuoto on aiheuttanut tuon aluskatteen uimisen piipun reunassa. No nyt kun vedin tuonne sen viillon juureen ja taitoin liepeet ylös päin piippuun, niin se vesi killuu tuttuun tapaan tossa aluskatteen päällä ja toi parru on just niin märkä tosta päästä kun kuva antaa ymmärtää. Piippu ei ole siis märkä ollenkaan.

Se piipun ja pellin väli, jos vesi tulee sieltä aluskatteen päälle, niin mitenhän se tonne piipun alle oikein on aikoinaan taiteltu. Vai onko tuolla piipun pellin sisällä vielä toinen pelti, jonka alla aluskate on? Tarkoitan tällä sitä, että jos vesi menee pellin ja piipun väliin, niin miten se vesi ei valu piippua pitkin välikaton puolelle..
sisa2.PNG
 
Moi,

Käyn katolla ottamassa tänään kuvia, mutta sitä ennen pientä maistiaista kun yksi hieman parempi kuva löytyi. Et varmasti malttaisi muuten odottaakaan ;)

Kyllä tossa hattu on päällä, mutta tossa kuvassa näkyy että edellisen omistaja tai kattoheppu on jotain pellille yrittänyt jo tehdä. Sieltä raosta se vesi tosiaan varmasti menee sisään.

Kattoa.PNG

Varmaan ainoa kunnolla korjaava keino olisi valaa uusi kakku tuohon, joka tulee joka kantilta useamman sentin (> 5cm) yli. Sitten uudet pellit, tai vaihtoetoisesti vetää lördellä ja poppareilla L-profiilit vanhan pellin yläreunaan kakkua vasten. Piipunhattukaan ei riitä suojaamaan sateelta silloin kun tuulee vähänkin enemmän.

Itsellä vuoti juuri piipun ja pellin välistä hitaasti hyvin vähän vettä, mutta kun sitä jatkui vuosia, niin piipun juuressa alapohjassa oli lahoa ja pieni homevaurio. Vaikka tuo kosteusvaurio korjattiin kunnolla, niin vuosien päästäkin homekoira merkkasi tuon paikan talosta. Eli ei ole ihan höpöjuttuja nuo homekoirat. Toinen paikka oli ikkunan alla, josta oli tihkunut vettä. Vaikka kaikki laho puuaines vaihdettiin, koira nuuhki tuonkin paikan oikein.
 
Korjatahan tuo kannattaa. Melko hyvin se aluskate on onneksi, jos ei kerran vuoda sisään. Ongelmahan siinä on se kohta johon vesi jää lillumaan niin siinä ei oo kallistuksia oikein jotta vesi pääsisi piipun ohi.

Kannattaa varmaan joka tapauksessa avata kunnolla tuo pellitys niin näkee samalla piipun kunnonkin ja miettii sit samalla korjaustavan. Tuossa oli nuo mun ehotukset. Ei tuo piippukruunu mun mielestä se varsinainen ongelma ole vaikkei sekään oo täydellinen. Suhteellisen hyvän näköinen ikäisekseen kuitenkin. Isoin ongelma on tuo huonosti tehty pellitys ja puuttuva kaato piipun takana.

https://docplayer.fi/docs-images/61/45985186/images/64-0.png Tommonen about on se taustakaato ja aluskatteen pitäis olla kans tuolleen jotta se vesi pääsee ohi eli keskeltä kireenä ylhäällä ja reunoilta sit vähän löysemmällä. Avaa se piippu, virittele aluskate ja sit testaa se eli kaadat vähän vettä ylhäältä päin ja katot että se valuu piipun ohi.
 
Itse ainakin heittäisin nuo sinneppäin tehdyt pellit romulavalle, korjaisin aluskatteen ja sen kaadot. Peltiliikkeeseen mitat, niin tekevät uudet piipunpellit jotka helppo taitella paikalleen.
Toki tuo vajavainen kakku myös muuraten uusiksi.

Kaikki helppoja hommia tehdä.

Itselle piipun pellit maksoi n.100€ valmiiksi kantattuina.
 
Olisko jollain mietteitä kuvissa oleviin vaurioihin sokkelissa koska näyttää menevän samassa linjassa koko kyseisen seinän. Muualla sokkeli on täysin kunnossa. Ollaan nyt 3 vuotta asusteltiin tuossa ja muuttaessa huomasin pienen palasen irti tuosta rappauksesta, ajattelin että siihen on potkittu palloa tjsp. Mutta nyt tuo alkanut irtoamaan enemmälti.

Lisäksi edellinen omistaja on jollain ihmeen aivopierulla lisäksi vetänyt sokkelista ulospäin n. 30-40cm leveän alueen betonivalulla mihin upottanut kiviä koko tuon seinän pituudelta. Muualla tuo sama alue on vain ladottu kivistä.

1BC49CA3-4954-4D0B-A2E5-0AE8443CC879.jpeg F8BF2D0B-DAC9-4DF9-ADD0-B64321A8FE37.jpeg DD26C6CB-28E5-4DE2-B62B-AFED4F39CF39.jpeg 142C2809-94A6-454D-992A-4AD07172F104.jpeg
 
Just laitoin tusinaan firmaan tarjouspyynnön IV kanavien nuohouksesta ja ilmamäärien säädöstä jne. Yksi vastasi ja ystävällisesti sinänsä kertoi, että tilauskirjat on täynnä syksyyn asti.

Ilmamäärien säätöön olen koittanut perehtyä mutta en tiedä, onnistuuko nuohous itseltä tai vaatiiko se kalliita laitteita... Onneksi IV-kone on vanha ja täten sen pystyi huoltamaan itse, nyt on kuin uusi.

Noh, vastasipa yksi pieni pulju ja sain hyväksyttävän tarjouksen ja tänään kävivät ukot tekemässä työn. Hyvää työtä tekivät mielestäni, alipaineistivat kanavat ja harjasivat mekaanisesti jne.

Mutta tärkeimpänä nyt tuli venttiilit säädettyä uusiksi, nimittäin edellisessä säädössä ne oli säädetty niin, että tavoiteilmamäärät täyttyivät IV-koneen käydessä täysillä ja venttiilit oli sitten kuristettu pienelle. Nyt on säädetty niin, että ilmanvaihtotavoite täyttyy yhtä pykälää pienemmällä asetuksella, venttiilit tietty piti säätää lähes täysin auki. Ihmettelin, että miksiköhän aiemmin on säädetty toisin, niin arvelivat, että silloisilla säätäjillä ei ole ollut käytössä paine-eromittaria, vaan joku alkeellisempi mittari...
 
Noh, vastasipa yksi pieni pulju ja sain hyväksyttävän tarjouksen ja tänään kävivät ukot tekemässä työn. Hyvää työtä tekivät mielestäni, alipaineistivat kanavat ja harjasivat mekaanisesti jne.

Mutta tärkeimpänä nyt tuli venttiilit säädettyä uusiksi, nimittäin edellisessä säädössä ne oli säädetty niin, että tavoiteilmamäärät täyttyivät IV-koneen käydessä täysillä ja venttiilit oli sitten kuristettu pienelle. Nyt on säädetty niin, että ilmanvaihtotavoite täyttyy yhtä pykälää pienemmällä asetuksella, venttiilit tietty piti säätää lähes täysin auki. Ihmettelin, että miksiköhän aiemmin on säädetty toisin, niin arvelivat, että silloisilla säätäjillä ei ole ollut käytössä paine-eromittaria, vaan joku alkeellisempi mittari...
Paljon kustansi?
 
Olisko jollain mietteitä kuvissa oleviin vaurioihin sokkelissa koska näyttää menevän samassa linjassa koko kyseisen seinän. Muualla sokkeli on täysin kunnossa. Ollaan nyt 3 vuotta asusteltiin tuossa ja muuttaessa huomasin pienen palasen irti tuosta rappauksesta, ajattelin että siihen on potkittu palloa tjsp. Mutta nyt tuo alkanut irtoamaan enemmälti.

Lisäksi edellinen omistaja on jollain ihmeen aivopierulla lisäksi vetänyt sokkelista ulospäin n. 30-40cm leveän alueen betonivalulla mihin upottanut kiviä koko tuon seinän pituudelta. Muualla tuo sama alue on vain ladottu kivistä.

1BC49CA3-4954-4D0B-A2E5-0AE8443CC879.jpeg F8BF2D0B-DAC9-4DF9-ADD0-B64321A8FE37.jpeg DD26C6CB-28E5-4DE2-B62B-AFED4F39CF39.jpeg 142C2809-94A6-454D-992A-4AD07172F104.jpeg
Olisiko tuo sauma syypäänä? Eli alin kivirivi upotettu sinne valuun ja talo elää pikkaisen mikä johtaa sitten rappauksen irtoamiseen.
 
Paljon kustansi?

150 neliöinen kaksikerroksinen omakotitalo ja oli sovittu urakkapalkka 550 euroa. Kaksi ukkoa oli täällä jotain 4 tuntia tms, eli kyllähän tuossa liksoille pääsivät. Mutta kun oli ainoa tarjous, niin halvinhan se oli.
 
150 neliöinen kaksikerroksinen omakotitalo ja oli sovittu urakkapalkka 550 euroa. Kaksi ukkoa oli täällä jotain 4 tuntia tms, eli kyllähän tuossa liksoille pääsivät. Mutta kun oli ainoa tarjous, niin halvinhan se oli.
Ei kyllä ees paha tuntiliksa kun jäi alle satkuun per mies. Monesti pikkuhommissa tuntiliksa jää tosi korkealle ku menee kuitenkin melkein koko päivä yhessä kohteessa (no sulla just puolikas) niin laskuttavat yhden työpäivän mukaan.
 
Ei kyllä ees paha tuntiliksa kun jäi alle satkuun per mies. Monesti pikkuhommissa tuntiliksa jää tosi korkealle ku menee kuitenkin melkein koko päivä yhessä kohteessa (no sulla just puolikas) niin laskuttavat yhden työpäivän mukaan.

No joo ihan totta ja hinta sisälsi matkat kaupungista tänne pöndelle ja uudet suodattimet, niin joo ihan kohtuullisista hinnoista puhutaan.
 
Mitäköhän voisi tehdä tuolle kuvan "sokkelille", että siitä saisi edes vähän siistimmän näköisen. :confused:

IMG_20190414_182448Sml.jpg
 
Olisko vinkkejä mistä johtuu, että nykyinen halpis pyörösaha ("käsisirkkeili") jättää vähän huonoa jälkeä ainakin pinoitettua huonekalulevyä (lastulevyä?) sahatessa, repii siis sahausreunaa. Toisella vanhalla sahalla (perus Makita) kun sahailin jälki oli parempi ainakin yhdellä puolista. Pitäiskö mun panostaa parempaan terään, tai pitäisikö sahakin vaihtaa? Sahan teho nyt ei ole ongelma eikä tämä hyydy eikä sahaussyvyys ole ainakaan vielä rajoittanut.
 
Olisko vinkkejä mistä johtuu, että nykyinen halpis pyörösaha ("käsisirkkeili") jättää vähän huonoa jälkeä ainakin pinoitettua huonekalulevyä (lastulevyä?) sahatessa, repii siis sahausreunaa. Toisella vanhalla sahalla (perus Makita) kun sahailin jälki oli parempi ainakin yhdellä puolista. Pitäiskö mun panostaa parempaan terään, tai pitäisikö sahakin vaihtaa? Sahan teho nyt ei ole ongelma eikä tämä hyydy eikä sahaussyvyys ole ainakaan vielä rajoittanut.
Terällä on tietenkin vaikutusta. Myös sahausnopeus voi olla liian suuri. Lisäksi voi kokeilla maalarinteippiä sahauslinjaan.
 
Teränvaihtoa kannattaa kokeilla. Itse leikkailen pääasiassa rakennepuita poikki ja jäljellä ei ole niin väliä, mutta siinäkin kyllä huomaa selvästi, kun pistää uuden terän kiinni. Varsinkin, jos vanhasta on sattumalta kadonnut jo joku(nen) kovametallikärki matkan varrelle.
 
Samaten noissa halpislaitteissa alkuperäiset terät on aika poikkeuksetta roskistavaraa. Siinä tapauksessa ainakin kannattaa koittaa kunnon terällä jos alkuperäinen on paikallaan.
 
Laatuterän ostat ja hampaiden määrä ratkasee merkittävästi. Sitä enemmän niin sitä parempi jälki. Lisäks pysyy ehkä kauemmin terässä kun on useempi hammas joille kulutus jakaantuu tasaisesti.
 
Terassille pieni ammeprojekti tulossa. Onko vinkkiä millä 21 mm koivuvanerin palat kiinnitetään toisiinsa. Liitokset pääsääntöisesti 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Naula, liima, ruuvi, kaikki yhdessä?
 
Terassille pieni ammeprojekti tulossa. Onko vinkkiä millä 21 mm koivuvanerin palat kiinnitetään toisiinsa. Liitokset pääsääntöisesti 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Naula, liima, ruuvi, kaikki yhdessä?

Olisi varmaan hyvä hieman tarkennusta saada mitä varten tuo vaneri on?
 
Olisi varmaan hyvä hieman tarkennusta saada mitä varten tuo vaneri on?
Ammeprojektiin eli siitä on tulossa runko jonka ajattelin lasikuiduttaa sisältä. Tarkoituksena siis toimia sekä muottina että vahvikkeena lasikuidulle. Levyn ulkopuolelle vielä finfoam ja 2x2 "tukikehikko".
 
Jonkinverranhan sinne tulee veden painetta jos isokin amme. Voihan ne vanerit vetää siitä päältä toiseen kiinni ihan 60mm ruuveillakin.
 
Jos kuiduttaa meinaat niin jätä se puu sieltä välistä pois. Ihan turhaan vaan alkaa mätänemään/haisemaan siellä kahden tiiviin kerroksen välissä.

Teet sen altaan muodonmsuoraan vaikka 70mm finnfoamista uretaanilla liimaten ja siihen kuitu päälle. 3x 450g matto riittänee hyvin, yläreunaan voit tehdä vielä pari vahvistuskerrosta lisäksi. Epoksihartsilla kun teet niin Finnfoam ei edes sula tai sitten maalaat sen ensin epoksimaalilla tai primeroit jos polyesterihartsia haluat käyttää.

Ja sirkkelin sahausjälkeen täytyy sanoa että noissa halpismalleissa voi olla myös laakerissa klappia tai senverran heikko rakenne ettei edes hyvä terä poista moottorista aiheutuvaa värinää ja siten leikkuujälki ei koskaan ole sama mitä laatuvehkeellä.
Mutta hyvä terä auttaa kyllä pitkälle, ja se ei automaattisesti meinaa että kun ostaa boschin/dewaltin/makitan terän että ne hyviä olisivat. Edissöö ja festo sensijaan ei pettymyksiä ole (vielä) tuottaneet.
 
Olisko vinkkejä mistä johtuu, että nykyinen halpis pyörösaha ("käsisirkkeili") jättää vähän huonoa jälkeä ainakin pinoitettua huonekalulevyä (lastulevyä?) sahatessa, repii siis sahausreunaa. Toisella vanhalla sahalla (perus Makita) kun sahailin jälki oli parempi ainakin yhdellä puolista. Pitäiskö mun panostaa parempaan terään, tai pitäisikö sahakin vaihtaa? Sahan teho nyt ei ole ongelma eikä tämä hyydy eikä sahaussyvyys ole ainakaan vielä rajoittanut.
Terissä on myös eroja hampaiden koossa. Ja noi kait on perjaatteessa rakennustyökaluja, ei puusepän työkaluja. Joskus joku tullut mulle ehdottamaan, että leikkaisitko heidän pöytälevyn mittoihin kun sulla on se rakennussirkkeli. Mut sehän ei todellakaan sovellu siihen millin tarkkaan hommaan isoilla levyillä.
 
Mitäköhän voisi tehdä tuolle kuvan "sokkelille", että siitä saisi edes vähän siistimmän näköisen. :confused:

IMG_20190414_182448Sml.jpg

Siihen vois tehdä vaikka kestopuusta ritilän tms. ja joko jotain krassia kipuamaan ylöspäin tai sitten muutama isompi kukkaruukku ja tuuheat kukkivat viherkasvit siihen. Siis jos et halua ruveta rappailemaan.
 
Aluskatteessa on ilmeisesti rakentajien jäljiltä yksi tiivistämätön puukolla tehty putken läpivienti, josta voi päästä vettä tulemaan sisälle. Kuntotarkastaja oli sitä mieltä, että höyrysulkuteipillä saisi sen tiivistettyä tarpeeksi hyvin. Onko tietoa riittääkö pelkkä höyrysulkuteippi tyyliin puuilosta, tai pitäisikö laittaa tuollaista varsinaista aluskateteippiä? Se on varsin hintavaa ja joutuis tilaamaan.

Paremmalla ajalla voisi tuohon ympärille asentaa ulkopuolelle valmiin "asennuskauluksen", mutta se vaatii pientä tilikaton purkua.

Edit: Löytyikin paikkaukseen ja läpivientien tiivistyksiin tarkoitettu teippi Flexiroll. Tuollaista olisi varmaan parempi laittaa?
 
Aluskatteessa on ilmeisesti rakentajien jäljiltä yksi tiivistämätön puukolla tehty putken läpivienti, josta voi päästä vettä tulemaan sisälle. Kuntotarkastaja oli sitä mieltä, että höyrysulkuteipillä saisi sen tiivistettyä tarpeeksi hyvin. Onko tietoa riittääkö pelkkä höyrysulkuteippi tyyliin puuilosta, tai pitäisikö laittaa tuollaista varsinaista aluskateteippiä? Se on varsin hintavaa ja joutuis tilaamaan.

Paremmalla ajalla voisi tuohon ympärille asentaa ulkopuolelle valmiin "asennuskauluksen", mutta se vaatii pientä tilikaton purkua.

Edit: Löytyikin paikkaukseen ja läpivientien tiivistyksiin tarkoitettu teippi Flexiroll. Tuollaista olisi varmaan parempi laittaa?

Sitkoa itse käyttänyt.. Melko hyvää teippiä kaikkeen tiivistämiseen. Telrakit ja muut kopiot aika huonoja. Tuosta Flexrollista ei kokemusta.
 
Pitäisi maalata yksi tapetoitu seinä ja mietin tässä kumpi olisi nopeampi keino uuden seinän maalaamiseksi. Seinästä irtosi uusi tapetti hyvin ja tapetin alla oli maalikerros joka selkeästi lähtee irti kun seinä kostuu. Maali siis lähtee soiroina about kämmenen kokoisina paloina. Maalin alla on ilmeisesti vanha tapetti joka näyttää olevan tiukasti kiinni gyprokissa eli siinä ei suurempia kuplia näy.

Mietin tässä että seinä olisi siis maalattava mutta olisiko pienempi työ levyttää seinä uusiksi ohuella saneerauslevyllä vai irroitella kaikki kerrokset vanhaa maali/tapettipintaa.

Seinä on reilun 1,5m pitkä joten kovin iso homma se ei toisaalta olisi levyttääkään päälle. Seinällä ei myöskään ole pistokkeita tms.

Vai

Yrittää löytää maali joka kestää tuossa vanhassa seinässä sillä tuo nykyinen ei siinä ainakaan pysy. Pelkona tuossa on siis että tuo vanhakin tapetti alkaa kupruilla irti seinästä jos tuon nyt maalaa.
 
Pitäisi maalata yksi tapetoitu seinä ja mietin tässä kumpi olisi nopeampi keino uuden seinän maalaamiseksi. Seinästä irtosi uusi tapetti hyvin ja tapetin alla oli maalikerros joka selkeästi lähtee irti kun seinä kostuu. Maali siis lähtee soiroina about kämmenen kokoisina paloina. Maalin alla on ilmeisesti vanha tapetti joka näyttää olevan tiukasti kiinni gyprokissa eli siinä ei suurempia kuplia näy.

Mietin tässä että seinä olisi siis maalattava mutta olisiko pienempi työ levyttää seinä uusiksi ohuella saneerauslevyllä vai irroitella kaikki kerrokset vanhaa maali/tapettipintaa.

Seinä on reilun 1,5m pitkä joten kovin iso homma se ei toisaalta olisi levyttääkään päälle. Seinällä ei myöskään ole pistokkeita tms.

Vai

Yrittää löytää maali joka kestää tuossa vanhassa seinässä sillä tuo nykyinen ei siinä ainakaan pysy. Pelkona tuossa on siis että tuo vanhakin tapetti alkaa kupruilla irti seinästä jos tuon nyt maalaa.

Tuo on niin pieni läntti että vanhat tapetit pois vaan. Toimivaksi havaittu tapa on tapettiliisteri joka telataan vanhan tapetin päälle. Annetaan vettyä noin puol tuntii jonka jälkeen lastalla raapataan irti.
 
Kerrostalon parvekkeen sisäseinällä oli kämpässä puupanelointi jonka purin. Paneelin alta löytyi kerros jonkinlaista foliopaperia? Voiko tuolla olla joku oikea funktio vai voiko ton vaan repiä pois? Folion alla on MDF levy ja sen alla muovinen kosteussulku, sitten villat jne... Tämä siis tuuletusritilän aukosta tarkasteltuna.
 
Kerrostalon parvekkeen sisäseinällä oli kämpässä puupanelointi jonka purin. Paneelin alta löytyi kerros jonkinlaista foliopaperia? Voiko tuolla olla joku oikea funktio vai voiko ton vaan repiä pois? Folion alla on MDF levy ja sen alla muovinen kosteussulku, sitten villat jne... Tämä siis tuuletusritilän aukosta tarkasteltuna.

Se on varmaan ollut jotain sen aikasia erikoisrakenteita jolla koitettu suojella paneelia kosteudelta, tai sit sillä on yritetty heijastaa jotain lämpöä takas sisätilaan. Nykynormien mukaan se on riskirakenne koska mdf jää kahden hengittämättömän pinnan väliin. Tuon muovisen kosteussulun jälkeen ei mun mielestä pitäis olla mitään papereita välissä.

Semmonen juttu tuossa on kylläkin että tuo on rakennuksen ulkoseinä joka kuuluu taloyhtiön vastuualueeseen, eli siihen ei sais koskea ilman taloyhtiön lupaa.
 
Itselläni on tälläinen viritelmä parvekkeen ikkunan alla.
Huoneen puolella on jokin paksu levy.
En ole viitsinyt alkaa aukomaan,kun mitään ongelmaa ei ole esiintynyt.
Villat eristeenä,villan päällä jotakin foliota.
Tälläisiä rakenteitahan käytettiin aikoinaan joissakin elementtitaloissa.
Joko vaakalaudoitus,tai pystypanelointi.

Imgur
 
Viimeksi muokattu:
Aa niin puhe olikin parvekkeen sisäpuolen seinästä. Tuo toimii tuulensuojana villalle ja on tarpeellinen.
 
Tarkoituksena olisi maalata 2-kerroksisen paritalon ala-ja yläkertojen sisäkatot ja seinät. Alkoi mietytittää portaikon katon ja seinien maalaus. Minkäslaisilla ratkaisuilla olette onnistuneet maalaamaan noita kun on yli 5 metrin korkeudessa ja "lattiana" eritasoiset porrasaskelmat? Jotain porrastikkaita olen nähnyt myynnissä, mutta omaksi ei olisi sellaisia tarpeen ostaa, vaan vuokraus riittäisi pariksi päiväksi.
 
Tarkoituksena olisi maalata 2-kerroksisen paritalon ala-ja yläkertojen sisäkatot ja seinät. Alkoi mietytittää portaikon katon ja seinien maalaus. Minkäslaisilla ratkaisuilla olette onnistuneet maalaamaan noita kun on yli 5 metrin korkeudessa ja "lattiana" eritasoiset porrasaskelmat? Jotain porrastikkaita olen nähnyt myynnissä, mutta omaksi ei olisi sellaisia tarpeen ostaa, vaan vuokraus riittäisi pariksi päiväksi.
Kakkosneloset tai vastaavat poikittain seinään kiinni ja paksu vaneri päälle. Riippuu tietysti vähän millainen aukko on kyseessä, mutta kyllä tuollaisen tilapäisen lattian rakentaminen kannattaa. Niin paljon helpompaa työskennellä kun tavaroille on normaalia laskutilaa ja voi käyttää tavallisia tikkaita.
 
Terassiöljystä. Kuivumisaika pari tuntia, joten jos kaksi kerrosta vetää niin millon se toinen kerros kannattaa vetästä. Parin tunnin päästä ekasta, seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla?
 
Terassiöljystä. Kuivumisaika pari tuntia, joten jos kaksi kerrosta vetää niin millon se toinen kerros kannattaa vetästä. Parin tunnin päästä ekasta, seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla?

Vasta kun 1 kerros on kuivunut. Muuten tulee vaan hiki ja paha mieli, kun vajaasti kuivunut lähtee tuoreen kanssa pinnasta kuoriutumaan kuin paskanahka ihosta saunan lauteilla.

Kuivumisaika riippuu kelistä, käsiteltävästä pinnasta jne joten kellontarkkaa aikaa on oikeastaan huono antaa.
 
Tarkoituksena olisi maalata 2-kerroksisen paritalon ala-ja yläkertojen sisäkatot ja seinät. Alkoi mietytittää portaikon katon ja seinien maalaus. Minkäslaisilla ratkaisuilla olette onnistuneet maalaamaan noita kun on yli 5 metrin korkeudessa ja "lattiana" eritasoiset porrasaskelmat? Jotain porrastikkaita olen nähnyt myynnissä, mutta omaksi ei olisi sellaisia tarpeen ostaa, vaan vuokraus riittäisi pariksi päiväksi.

Ilmeisesti kuitenkin valmis talo kyseessä jossa korjausmaalaus ja pinnat maalia vailla. Kyllähän nuin korkeissa portaissa pitäis päästä vähän ylemmäksi jotta homma onnistuu. Ei kannata hakeja laittaa, koska on niin massiiviset että hajottaa pinnat helposti. Tikkaat myös voi ottaa pois laskuista vaarallisina. Lähtisin toteuttamaan sopivalla alumiinitelineellä. Leveys ois noin 600-800mm ja pitää olla säädettävät jalat jotta saa pystyyn portaisiin. (toki voi olla isompikin jos mahtuu) Korkeus vois olla noin 2,2m katosta. Katon maalaus sit jatkovarrella ja jos reunoja pitää viimestellä niin pieni pukki kaveriks ja pensselillä viimestely. Katto toki ensin ja sit seinät. Seinät ois paras jos pystyis maalaamaan yhellä kertaa ylhäältä alas (esim. toinen maalaus samaan aikaan telineiden alla ja toinen maalais yläosan, mutta jos tilojen ahtauden takia ei onnistu niin sit ei auta kuin maalata vuorotellen pätkä ylhäältä ja heti perään alhaalta. Sillon vaan voi jäädä helposti maalausraja näkyviin.
 
Vasta kun 1 kerros on kuivunut. Muuten tulee vaan hiki ja paha mieli, kun vajaasti kuivunut lähtee tuoreen kanssa pinnasta kuoriutumaan kuin paskanahka ihosta saunan lauteilla.

Kuivumisaika riippuu kelistä, käsiteltävästä pinnasta jne joten kellontarkkaa aikaa on oikeastaan huono antaa.

Selvä peli, näin edetään. Kohta on sitten selkä muuten tosi kipeä.
 
Olisko jollakin pienen työhuoneen lattiamateriaaleista jotain suositusta. Ei mikään täysipäiväinen työpaja, mutta purua ja lastua tulee välillä lattialle ja työkalut putoilevat. Alle 20m2 3,15m leveä huone. Nyt lattia maalattua betonia eikä kovinkaan tasainen (en tasoita). Tavoite olisi saada halpa pehmeämpi pinta (akustisesti, jalkojen alle ja putoileville työkaluille), joka pysyisi siistinä vähällä vaivalla.

Edellinen omistaja oli laittanut tarrapohjaisia vinyylilankkuja ja ne oli ainakin pysyny, sietänyt epätasaisuutta ja näyttäny ihan ok:lta. Itsellän ei ole tietoa tai osaamista lattiamateriaaleista. Näiden tarrapohjaisten lankkujen saatavuus ja hinta vähän yläkanttiin nyt ja mietin ihan tällaista edullista vinyylimattoa:

Vinyylimatto Tarkett Essentials 4 m; 300 Arcadia Light Beige | bauhaus.fi

Onko jotain tuossa samassa hintaluokassa (alle 15 euroa neliö), joka olisi parempaa? Laatat tai lankut olisi ainakin yksin helpompi asentaa?
 
Polyuretaanipinnoite.

Kokemusta sekä Weberin että Tikkurilan tuotteista ja molemmat hyviä. Myydään 10-15l+kovete astioissa ja menekki 0,5-1l/M2 eli yksi purkki riittää hyvin tuon 20m2.

Pohjan voi tasoittaa jos haluaa siistimmän jäljen, mutta jos epätasaisuus ei haittaa niin tuon voi myös telata pariin kertaan vaikka seinälle. Kaadettuna koko erä suoraan purkista ei toimi koska on lähes vettä ja siten erittäin itsetasaavaa.
Purkin hinta kovetteineen noi 200€ joten hinnaksi jää noin 10€/M2.
 
Alkaa olla ajankohtaista miettiä terassikalusteita. Terassilla on kokoa joku ~40m2 ja siihen tarttis hommata kalusteet. Tori.fi ja facebook selattu läpi ja sieltä ei löydy sopivia. Uusia toki saa mutta omaan makuun <1000e ei saa vielä mitään "kunnollista", vaan aika rimpuloita settejä (mielellään 6+ hengelle).
Eli tällä hetkellä parhaalta tuntuva vaihtoehto on, että väsäisi itte pöydän. Hiukan noita selailleena törmäsin Tähän.

Mitään isompaa kokemusta puutöistä ei ole, joten löytyykö joltain jotain vinkkejä asian suhteen, että mitä kannattaa ottaa huomioon tms kun tuollaista lähtee värkkäämään?
 
Hyvä lähtökohta olisi sopiva kuiva työtila jossa kamat voi olla levällään ilman että tarvii kokoajan siivota pois, sopivat työvaatteet ja tietysti iso kasa työkaluja. Siitä sit vaan hommiin.
 
Olisko jollakin pienen työhuoneen lattiamateriaaleista jotain suositusta. Ei mikään täysipäiväinen työpaja, mutta purua ja lastua tulee välillä lattialle ja työkalut putoilevat. Alle 20m2 3,15m leveä huone. Nyt lattia maalattua betonia eikä kovinkaan tasainen (en tasoita). Tavoite olisi saada halpa pehmeämpi pinta (akustisesti, jalkojen alle ja putoileville työkaluille), joka pysyisi siistinä vähällä vaivalla.

Edellinen omistaja oli laittanut tarrapohjaisia vinyylilankkuja ja ne oli ainakin pysyny, sietänyt epätasaisuutta ja näyttäny ihan ok:lta. Itsellän ei ole tietoa tai osaamista lattiamateriaaleista. Näiden tarrapohjaisten lankkujen saatavuus ja hinta vähän yläkanttiin nyt ja mietin ihan tällaista edullista vinyylimattoa:

Vinyylimatto Tarkett Essentials 4 m; 300 Arcadia Light Beige | bauhaus.fi

Onko jotain tuossa samassa hintaluokassa (alle 15 euroa neliö), joka olisi parempaa? Laatat tai lankut olisi ainakin yksin helpompi asentaa?

Eihän tuo ole mikään kellaritila tms. missä nousee kosteus lattiasta? Nimimerkillä joskus iloisia kasvustoja nähnyt kun muovimatolla peitetty lattia :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom