Kodin rempat(DIY)

Alkaa olla ajankohtaista miettiä terassikalusteita. Terassilla on kokoa joku ~40m2 ja siihen tarttis hommata kalusteet. Tori.fi ja facebook selattu läpi ja sieltä ei löydy sopivia. Uusia toki saa mutta omaan makuun <1000e ei saa vielä mitään "kunnollista", vaan aika rimpuloita settejä (mielellään 6+ hengelle).
Eli tällä hetkellä parhaalta tuntuva vaihtoehto on, että väsäisi itte pöydän. Hiukan noita selailleena törmäsin Tähän.

Mitään isompaa kokemusta puutöistä ei ole, joten löytyykö joltain jotain vinkkejä asian suhteen, että mitä kannattaa ottaa huomioon tms kun tuollaista lähtee värkkäämään?

Ihan siistin näköinen pöytä. Ensimmäisenä kiinnitin huomiota että jos itselle tekisin niin mitallistettu/sahattu kestopuu ei välttämättä olisi se optimaalinen tavara runkoon sillä tuppaa ajan kanssa vääntämään ja halkeilemaan väkisinkin. Käytännössä nuo osat ovat kuitenkin niin pienellä kosteusrasituksella että käyttäisin pöydän runkoon 39x66 liimapuuta ja samoin jalkoihin 90x90 liimapuupalkkia jonka sitten vaan käsittelee esimerkiksi harmaalla kalusteöljyllä tai kyllästeellä.

Käsin sahatessa on aika homma saada siistiä ja kaikki pinnat suoraan joten suosittelen jiirisirkkeliä. Pienemmälläkin sirkkelillä menee tuo 90x90 tolppa kun malttaa kääntää sen vaan välissä ympäri ja sahata toiselta puolelta vastaan.

Ammattimies tuollaisen tekee kahdessa tunnissa mutta ei siihen yli päivää saa kulumaan vaikkei kokemusta asiasta olisikaan. Ruuvit sitten mieluiten ruostumattomia niin eivät ala sitä ruostepaskaa valuttamaan seuraavan talven jälkeen. Jos haluaa hifistellä niin esiporaa ne ruuvit 12mm terällä ja ottaa suoraan rautakaupasta 12mm mäntytappeja tulpiksi. Tosin kaikki ruuvit pystyy tuossa pöydässä ruuvaamaan niin, että kannat jäävät pöydän alle piiloon.

Akkukoneelta vaaditaan myös jonkin verran jerkkua jos jalkoihin esim 6x140mm ruuveja vetelee. Mänty liimapuussa ei niinkään mutta jos käytössä märkää kyllästettyä niin siihen ei mikään 19€ Hongkongin akkuporakone välttämättä enää kykene.

Tuo voisi myös olla yksi harvoja kohteita joihin se komposiittilauta sopisi pintaan? Olisi ainakin helppohoitoinen eikä vaatisi mitään huoltoa jos vain ulkonäkö miellyttää.
 
Kyllä tuohonkin yllättävästi aikaa kuluu jos tehdään liitokset loveuksilla ja tapittaen. Ja kaikki kiinnikkeet piiloon. Sit ennen kasausta käsittelyä varten hiotaan huolellisesti ja käsitellään osat irrallaan useaan kertaan.
 
Mitään isompaa kokemusta puutöistä ei ole, joten löytyykö joltain jotain vinkkejä asian suhteen, että mitä kannattaa ottaa huomioon tms kun tuollaista lähtee värkkäämään?

Ollaan tehty emännän kanssa itse sängyt pöydät jne. kalusteet kotiin ilman sen kummempaa puutyökokemusta ja hyvin se onnistuu - jos on vain tarpeeksi tilaa käytössä, kuten joku mainitsikin. Todellinen puuseppä tekee kaiken käsityökaluin, mutta melkein joo kantisi olla käytössä ainakin jiirisirkkeli ja akkuporakone ihan hermojen säästämiseksi. Loput voi hoitaa käsityökaluin, hionnan jne.

Mutta enemmän sanoisin että kannattaa panostaa suunnitteluun, eli piirustukset valmiiksi johon on merkitty joka ainoa mitta ja kaikki mitat tarkistetaan kahteen kertaan, kun puita aletaan pätkimään. Ja silti tulee kuitenkin virheitä, eli puutavaraa pitää ostaa vähän ylimääräistä. Ja sitten pitää ymmärtää, että puutöissä toleranssit ovat millejä, eikä sadasosia kuten metallitöissä, eli ei kannata polttaa energiaa ja yrittää saada liian tarkkaa työtä tehtyä, kun ei se kuitenkaan onnistu. Kun puu kaiken lisäksi vielä elää vääntyy ja kääntyy jne.

En tiedä tuliko tuohon sinun pöytään tapituksia, mutta itse huomasin, että akkukoneella on todella hankala saada tapituksia tehtyä kunnolla näin aloittelijana. Pitäisi olla pylväsporakone... Lopulta päätin, että en raivoa tapituksien kanssa liikaa, jos ei kohdistu reiät oikein niin väljentää vähän molempia, että palat käy yhteen. Liitoksesta tulee tietenkin näin väljä, mutta useammasta tapista ainakin muutama yleensä on tarpeeksi tiukka. Väljiä tappeja voisi sitten korjailla puunlastuilla jne., mutta olen itse antanut olla ja oon vetänyt tappien lisäksi 3mm kulmaraudoilla kaiken nippuun semmoisista paikoista, joita ei näe. Oikea puuseppä ei näin tekisi, mutta amatöörille annettakoon anteeksi ja lopputulos on kuitenkin jykevä, eikä kulmarautoja näy.
 
Tarkoituksena olisi suunnitella tuo paperille ensin niin hyvin kuin vain kykenen ennen puutavaran hakua. Tilojen puolesta on vähän niin ja näin. Autotalli toki olisi mutta varmaan menee siinä terassin vieressä/päällä väkerrellessä lopulta.

Mitä peleihin ja pensseleihin tulee niin ne löytyy kyllä, mitä ei itseltä niin lähipiiristä joten niistä ei jää kiinni. Suurin kysymysmerkki tuon kanssa tosiaan on se, että kun itse tuota projektia ensikertalaisena alan ajattelemaan, niin mitä enemmän katson noita kuvia ja mietin asiaa, sitä helpommalta se tuntuu. Johtuen tuosta, herää myös pieni epäilys, että onko se tosiaan niin helppoa kuin miltä se näyttää, vai jääkö nyt jotain oleellista huomaamatta.

Mutta täytynee istahtaa suunnittelupöydän ääreen kunhan kerkiää :)
 
Suurin kysymysmerkki tuon kanssa tosiaan on se, että kun itse tuota projektia ensikertalaisena alan ajattelemaan, niin mitä enemmän katson noita kuvia ja mietin asiaa, sitä helpommalta se tuntuu. Johtuen tuosta, herää myös pieni epäilys, että onko se tosiaan niin helppoa kuin miltä se näyttää, vai jääkö nyt jotain oleellista huomaamatta.

Jos omaa perus kädentaidot, niin kyllä peruspuutyöt on tosiaan helppoja, hyvä harrastus. Puusepät tekee sit kaiken nopeammin, paremmin ja hienommin (youtube on täynnä puutyöpornoa), mutta kelpo jälkeä saa kyllä aloittelijakin aikaan. Tosiaan meillä on tehty huonekaluja emännän kanssa aloittelijoina kaksin mm. massiivinen 2.5m pirtinpöytä, jota useampikin puuseppä kehunut. Toki naureskelleet niille kulmaraudoille kun esittelin. Piirsin CAD softalla ja tehtiin useampi viikko rauhassa huolella. Mokiakin tuli paljon mutta puu antaa paljon anteeksi jos ei näkyviä pintoja pilaa.

Sitten sähkötyökalujen kanssa leikkiessä perehdy työturvallisuuteen! Katsto youtubesta x y z safety videoita. Sirkkelillä (myös jiiri-) saa esim. aikaan aika yllättävästi ja vähän epäintuitiivisesti takapotkun, jos ei tiedä mekanismia miksi se käy. Semmoinen voi vetää sormet terään tai kalikka osua otsaan.
 
Terassiöljystä. Kuivumisaika pari tuntia, joten jos kaksi kerrosta vetää niin millon se toinen kerros kannattaa vetästä. Parin tunnin päästä ekasta, seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla?

Terassiöljyn on tarkoitus imeytyä puuhun, eli toinen kerros aikaisintaan vuoden päästä.
 
Terassiöljyn on tarkoitus imeytyä puuhun, eli toinen kerros aikaisintaan vuoden päästä.

Näin se on ja näin itse asiassa jo teinkin. Yhteen kertaan vedetty öljyllä, ja toinen kerta (=ts. normaali vuosiöljyäminen) sitten ensi vuonna. Ja sitä seuraavana vuonna, jne. :)
Sävytetyn öljyn kanssa tosin voi olla hieman tapauskohtainen juttu, jos haluaa värisävyn tasaiseksi ja ettei puun väri näy pohjalta.
Tikkurilan terassipesu oli muuten ihme tavaraa. Ohjeessa purkki jauhetta pitää lisätä 10l viileää vettä ja antaa seistä 15min. Tämän jälkeen sekoitus ja levittämään. Vaahdollista ainetta tuosta tulee, mutta ämpärin pohjalle jää noin puolet purkin jauheesta. Ei siis liukene vaikka ohjeita seurasin. Ja näin siis parin purkin kanssa.
 
Nyt kun on sopivasti terasseista puhetta, niin olisiko vinkkejä seuraavanlaisen tapauksen kunnostamiseen?

mb7494.jpg


Ekaa omaa terassia pitäisi huoltaa. Aiempi omistaja on ilmeisesti jollain maalilla vetänyt tämän, mutta olisiko ollut märkä puu, kun on lähtenyt näin lohkeilemaan. Mitähän tälle voi tehdä? Tuskin saa mitenkään hiottua kaikkea maalia pois ja öljyttyä sen jälkeen? Olisiko parempi vain hioa röpelöt veks ja samansävyisellä maalilla maalata uudestaan?
 
Soodapuhallus, sillä onnistuu putsaus. Ei tietoo mitä maksaa, mutta ihan pientä terassia tuskin kannattaa lähtee puhaltelemaan. Maalaus on huono homma kun aina tulee sama ongelma vastaan vähän ajan päästä. Käsin hiominen tietyisti yks vaihtoehto mutta melko kova homma vaikka jakais pidemmälle aikavälille homman osiin. Ehkä olis aika vaan vaihtaa lankut uusiin.
 
Nyt kun on sopivasti terasseista puhetta, niin olisiko vinkkejä seuraavanlaisen tapauksen kunnostamiseen?

mb7494.jpg


Ekaa omaa terassia pitäisi huoltaa. Aiempi omistaja on ilmeisesti jollain maalilla vetänyt tämän, mutta olisiko ollut märkä puu, kun on lähtenyt näin lohkeilemaan. Mitähän tälle voi tehdä? Tuskin saa mitenkään hiottua kaikkea maalia pois ja öljyttyä sen jälkeen? Olisiko parempi vain hioa röpelöt veks ja samansävyisellä maalilla maalata uudestaan?

Saisiko tuon putsattua ihan painepesurilla? Kun saa tuon maalin irti voi miettiä öljyääkö uusiksi vai miten tekee
 
Nyt kun on sopivasti terasseista puhetta, niin olisiko vinkkejä seuraavanlaisen tapauksen kunnostamiseen?

mb7494.jpg


Ekaa omaa terassia pitäisi huoltaa. Aiempi omistaja on ilmeisesti jollain maalilla vetänyt tämän, mutta olisiko ollut märkä puu, kun on lähtenyt näin lohkeilemaan. Mitähän tälle voi tehdä? Tuskin saa mitenkään hiottua kaikkea maalia pois ja öljyttyä sen jälkeen? Olisiko parempi vain hioa röpelöt veks ja samansävyisellä maalilla maalata uudestaan?

Vuokraat kunnon koneet ja hoidat tuon kuntoon. TERASSINHIONTAKONE | Konevuokraus Urakointi
 
Ideat vaan paranee, en edes tiennyt että tuommoinenkin kone on olemassa, mutta vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.
 
Itse vähän vastaavasta tapauksesta poistin maalit kärcherin rohto-suuttimella. Ei merkittävästi noussut tikut pintaan.

Aikaahan siinä meni varmaan muutama tunti vaikka oli vain 3x3m "ulkoporrastasanne"
 
Polyuretaanipinnoite.

Kokemusta sekä Weberin että Tikkurilan tuotteista ja molemmat hyviä. Myydään 10-15l+kovete astioissa ja menekki 0,5-1l/M2 eli yksi purkki riittää hyvin tuon 20m2.

Pohjan voi tasoittaa jos haluaa siistimmän jäljen, mutta jos epätasaisuus ei haittaa niin tuon voi myös telata pariin kertaan vaikka seinälle. Kaadettuna koko erä suoraan purkista ei toimi koska on lähes vettä ja siten erittäin itsetasaavaa.
Purkin hinta kovetteineen noi 200€ joten hinnaksi jää noin 10€/M2.

Kiitos, en ollut tullutkaan ajatelleeksi tällaista ratkaisua. Täytyy tutustua. Vähän toki aina jänskättää uusi menetelmä muovimaton leikkaamiseen verrattuna.

Eihän tuo ole mikään kellaritila tms. missä nousee kosteus lattiasta? Nimimerkillä joskus iloisia kasvustoja nähnyt kun muovimatolla peitetty lattia :)

Onhan tuo kerrostalon kellaritila. Betonilattian alla on todennäköisesti kalliota. Ei mielestäni mikään kostea tai kellarinhajuinen loukko, mutta onhan tuokin tosiaan huomioon otettava asia tai ainakin hyväksyä riski.
 
Ei riskejä tarvii hyväksyä. Poramittaus laatan kosteudesta ennen pinnoitusta muutamasta kohtaa niin ei tartte arpoa.
 
Onkohan netissä jotain ilmaisohjelmaa jolla voisi piirtää asemakaavan mittakaavassa.

Kyseinen piirrustus onnistuu nyt kynällä ja koepaperilla kivasti.

Tarkoitus on tontille laittaa rakoliiteri 3x4m.
Ja hakea toimenpidelupa tälle. Itse olen kyseisen kaupungin teknisellä töissä, joten ihan tämän takia ajattelin hakea luvan ettei kenenkään tarvitse turpaansa rääpiä.

Täällä meillä alle 10m2 saa vain heittää tontille ilman sen enempää lupaa.

Ajattelin myös tehdä katetun terassin ja sen saa samalle toimenpidelapulle. Niin piirränkö senkin asemakaavaan?
Toki joo, kysymällä rak.valvonnasta kaikki selviää, mutta ajattelin nyt vl aikana aloitella piirtämistä.

IMG_20190426_182115.jpg
 
Mitäs mieltä asiantuntijat ovat kun rintsikan kellarin takkahuoneessa lattia on tällä hetkellä laatoitettu ja kun ei ole lattialämmitystä (eli pirun kylmä), niin olisi kiva laittaa päälle esim. vinyylilankku. Niin kuinkas suuri riski tuollaisessa olisi kun tuohan ei ole tietenkään hengittävä pinnoite. Laatan rakennetta en tiedä, mutta luultavasti ihan maanvarainen ilman eristyksiä (-54 rakennettu).
 
Mitäs mieltä asiantuntijat ovat kun rintsikan kellarin takkahuoneessa lattia on tällä hetkellä laatoitettu ja kun ei ole lattialämmitystä (eli pirun kylmä), niin olisi kiva laittaa päälle esim. vinyylilankku. Niin kuinkas suuri riski tuollaisessa olisi kun tuohan ei ole tietenkään hengittävä pinnoite. Laatan rakennetta en tiedä, mutta luultavasti ihan maanvarainen ilman eristyksiä (-54 rakennettu).

Onhan siinä riskinsä. Mittaa kosteus niin ei tarvii arpoa.
 
Riippuu vähän valmistajastakin, mutta tässä on Pergon vinyylilattian arvot asennusohjeesta lainattu:

Alustan kosteuspitoisuus saa olla enintään 2,5 % CM / 75 % RH (sementtitasoitekerros) tai enintään 0,5 % CM / 50 % RH (anhydriittialusta). Jos kohteessa on lattialämmitys, arvot saavat olla 1,5 % CM / 60 % RH ja 0,3 % CM / 40 % RH. Mittaa, merkitse ylös ja pidä kosteusmittaustulokset tallessa.

https://cdn.pergo.com/-/media/impor...tallationinstructionsvinylgluefipdf35816.ashx

Ainakin on syytä kiinnittää huomiota että arvot eivät ole erityisen korkeat ja miettiä asennuksen järkevyyttä jos ylittää nuo annetut arvot.
 
Itse en uskaltaisi laittaa muovia tuollaiseen lattiaan, vaikka sieltä nyt saisi mitattua rajoihin menevät arvot. Ensimmäinen on jo se, että olosuhteet vaihtelevat ja nyt kuiva lattia voi toisenlaisissa olosuhteissa olla kosteampi. Aika useinhan remontoidessa voi löytyä täysin kuivia kosteuden aiheuttamia vikoja, ts jossain kohtaa on sitä kosteutta on kuitenkin ollut niin paljon, että on tullut vahinkoa. Toinen sitten se, että nyt se voi olla kuiva juurikin sen laatoituksen takia, koska kosteus pääsee siirtymään sisällepäin, varsinkin jos on pientä laattaa ja paljon saumapinta-alaa. Tämän kuivumistien kun muovilla estää niin tilanne saattaa muuttua aika olennaisesti.
 
Itse en uskaltaisi laittaa muovia tuollaiseen lattiaan, vaikka sieltä nyt saisi mitattua rajoihin menevät arvot. Ensimmäinen on jo se, että olosuhteet vaihtelevat ja nyt kuiva lattia voi toisenlaisissa olosuhteissa olla kosteampi. Aika useinhan remontoidessa voi löytyä täysin kuivia kosteuden aiheuttamia vikoja, ts jossain kohtaa on sitä kosteutta on kuitenkin ollut niin paljon, että on tullut vahinkoa. Toinen sitten se, että nyt se voi olla kuiva juurikin sen laatoituksen takia, koska kosteus pääsee siirtymään sisällepäin, varsinkin jos on pientä laattaa ja paljon saumapinta-alaa. Tämän kuivumistien kun muovilla estää niin tilanne saattaa muuttua aika olennaisesti.
Vähän näin olen itsekkin pähkäillyt. 10x10 laattaa on. Eiköhän tuo lattia "sisäänpäin" kuivuva ole.

Voisikohan/olisikohan hyötyä testata laittamalla esim. elmukelmua teipillä lattiaa vasten ja seurata mitä tapahtuu?
 
Ei riskejä tarvii hyväksyä. Poramittaus laatan kosteudesta ennen pinnoitusta muutamasta kohtaa niin ei tartte arpoa.
Tuossa kannattanee tehdä sitten mittauksia eri vuodenaikoinin ollakseen varma sekä tarkistaa, että salaojitus on kunnossa, jos kosteutta läpäisemättömän pinnoitteen kellarin betonilattian päälle aikoo asentaa. Tai selvittää, että pinnoite kestää kosteutta vaurioitumatta/ homehtumatta
 
Viimeksi muokattu:
Matalaa terassia pitäisi alkaa puuhaamaan.

Onko palkkikenkä pakollinen vai voiko vaan välikoolauksen ruuvata kannatinpalkeista läpi niissä kohdin missä pystyy? Pääpalkit 48*198 ja koolaukset väliin 48*148

Onko käytännön kokemuksia sinkityistä palkkikengistä, kyllästetystä puusta ja rosteriruuveista?
Rosteriset palkkikengät on aika tyyriitä...
Vaikka galvaaninen pari siinä onkin niin uskoisin suurempi pinta-alaisen sinkityn palkkikengän kestävän kumminkin ihan riittävästi.
 
Matalaa terassia pitäisi alkaa puuhaamaan.

Onko palkkikenkä pakollinen vai voiko vaan välikoolauksen ruuvata kannatinpalkeista läpi niissä kohdin missä pystyy? Pääpalkit 48*198 ja koolaukset väliin 48*148

Onko käytännön kokemuksia sinkityistä palkkikengistä, kyllästetystä puusta ja rosteriruuveista?
Rosteriset palkkikengät on aika tyyriitä...
Vaikka galvaaninen pari siinä onkin niin uskoisin suurempi pinta-alaisen sinkityn palkkikengän kestävän kumminkin ihan riittävästi.

Ei palkkikenkiä ole pakko käyttää. Huolehtii vaan että rakenteesta tulee "tukeva". Vaihtoehtoina löytyy ainakin loveaminen ja "kaksoisrunko". (alemmat palkit hieman isommalla jaolla, esim 1500mm välein tai miten käy hyvin jaon puolesta vaikka kyljelleen ja alle riittävän tiheään kannatinkiviä (huopa välii.) seinän vieressä kannatinpuun voi ropata suoraan seinään. Sen päälle sit 600mm jaolla varsinainen runko esim kakkosnelonen syrjälleen johon ruuvataan terassilaudat. Itse en ainakaan viitsis palkkikenkiä käyttää kun ovat niin vaivalloisia ja kalliita.

Jos ei korkeus mahdollista tehdä tätä niin tekee vaan yksinkertaisen rungon lappeellaan olevasta kakkosnelosesta 600mm välein. Jatkokset vaan limittää ja joka liitoksen alle kivi niin pitäis kestää.
 
Itsellä aloituksessa terassi. Tarkoitus paaluttaa. Eli vaakaan 3 riviä 48x123, eka rivi seinään kiila ankkuroituna. Näiden päälle 48x98 600 jaolla, kanteen 28x95 uritettu ruskea. 3,2 x 6,3 kokona. Voi olla että laitan 48x123 tuplana.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä aloituksessa terassi. Tarkoitus paaluttaa. Eli vaakaan 3 riviä 48x123, eka rivi seinään kiila ankkuroituna. Näiden päälle 48x98 600 jaolla, kanteen 28x95 uritettu ruskea. 3,2 x 6,3 kokona. Voi olla että laitan 48x123 tuplana.

Joten helpompaa vai "heitellä" nuo 48x98 päälle, kun vain alata ruuvailemaan niitä mihinkään kannatin palkkeihin. Toki tyyli kaikilla vapaa.

Hyvältä kuulostaa rakenne, mutta toi loppu kyl perin epäselvä.
 
Nyt kun on sopivasti terasseista puhetta, niin olisiko vinkkejä seuraavanlaisen tapauksen kunnostamiseen?

mb7494.jpg


Ekaa omaa terassia pitäisi huoltaa. Aiempi omistaja on ilmeisesti jollain maalilla vetänyt tämän, mutta olisiko ollut märkä puu, kun on lähtenyt näin lohkeilemaan. Mitähän tälle voi tehdä? Tuskin saa mitenkään hiottua kaikkea maalia pois ja öljyttyä sen jälkeen? Olisiko parempi vain hioa röpelöt veks ja samansävyisellä maalilla maalata uudestaan?

Todennäköisesti mustaa Tikkurilan Valttia tai vastaavaa terassiöljyä pinnassa eikä maalia, puu ollut varmaankin kosteaa. Itse luultavasti pesisin vain irtonaisen aineksen pois ja öljyäisin uudestaan kerran tai kaksi, kun puu on kuivaa. Jos ei kestä seuraavaan kesään, harkitsee sitten raskaampia toimenpiteitä.
 
Mitäs mieltä asiantuntijat ovat kun rintsikan kellarin takkahuoneessa lattia on tällä hetkellä laatoitettu ja kun ei ole lattialämmitystä (eli pirun kylmä), niin olisi kiva laittaa päälle esim. vinyylilankku. Niin kuinkas suuri riski tuollaisessa olisi kun tuohan ei ole tietenkään hengittävä pinnoite. Laatan rakennetta en tiedä, mutta luultavasti ihan maanvarainen ilman eristyksiä (-54 rakennettu).

Olen jäänyt sellaiseen käsitykseen, että tuollaisessa pitäisi olla aina hengittävä pinnoite. Kai sen läpi voi maasta poistua kosteutta vaikka ei lattia kostea olisikaan?

Omalla kohdalla suositeltiin muovimaton poistoa 50v nuoremmasta talosta samantyyppisestä paikasta.
 
Sehän riippuu täysin siitä mitä sen laatan alla on. Jos sattuu sijaitsemaan sorakummulla niin siellä ei välttämättä ole ollenkaan kosteutta. Tai jos sinne on vaihettu maa-aineita / laitettu routaeristeitä niin sillonkaan ei välttämättä ole kosteutta. Hengittävä pinnoite on tietysti turvallinen vaihtoehto, mutta ei ole mitenkään itsestäänselvää ettei mikään muu pinnoite kävisi jos talo on 50v vanha. Kyllä jos siellä merkittäviä määriä kosteutta olisi niin myös betonilaatta olisi ainakin alapuolelta märkä.
 
Olen jäänyt sellaiseen käsitykseen, että tuollaisessa pitäisi olla aina hengittävä pinnoite. Kai sen läpi voi maasta poistua kosteutta vaikka ei lattia kostea olisikaan?

Omalla kohdalla suositeltiin muovimaton poistoa 50v nuoremmasta talosta samantyyppisestä paikasta.
Joo, tätä nyt kun on hieman pohdittu, niin enpä taida ottaa riskiä kun ei ole varmuutta asiasta ja varsinkaan kun ei ole mikään pakollinen homma. Mutta nopsaan kun Guuglaili, niin esim. korkkilattia olisi hengittävä ja myös "lämmin". Onkos korkkilattioista kenelläkään kokemuksia/tietoa?
 
Asutaan rivarissa ja seinänaapurin välinen terassin aita on joku vain 120cm korkea. Onko kuinka noloa, jos laitettaisiin tuohon väliin esim. Bauhaussita saatava bambuaita tms. hieman näkösuojaksi. Ei tuo nyt ongelma ole ollut, mutta se voisi tehdä tuon mukavamman suojaisemmaksi. Varmaan hyvä olisi kysyä naapurilta asiasta.
 
Asutaan rivarissa ja seinänaapurin välinen terassin aita on joku vain 120cm korkea. Onko kuinka noloa, jos laitettaisiin tuohon väliin esim. Bauhaussita saatava bambuaita tms. hieman näkösuojaksi. Ei tuo nyt ongelma ole ollut, mutta se voisi tehdä tuon mukavamman suojaisemmaksi. Varmaan hyvä olisi kysyä naapurilta asiasta.

Ihan normi menoahan tuo on, toki vähän yksityisyyttä saa kaivata. Voithan sää sille mainita asiasta silleen yleisluontosesti ettei sille tuu semmosta oloo että siinä olis joku vika vaan että ylipäätään tykkäät olla omas rauhas.
 
Asutaan rivarissa ja seinänaapurin välinen terassin aita on joku vain 120cm korkea. Onko kuinka noloa, jos laitettaisiin tuohon väliin esim. Bauhaussita saatava bambuaita tms. hieman näkösuojaksi. Ei tuo nyt ongelma ole ollut, mutta se voisi tehdä tuon mukavamman suojaisemmaksi. Varmaan hyvä olisi kysyä naapurilta asiasta.
Tuossa kannattanee sopia asia sen naapurin kanssa, ettei ala turha valitusrumpa. Tavallaan kun on julkisivusta samalla kyse.
 
Voi olla kuntakohtaisia rajoituksia siitä kuinka korkean aidan saa rakentaa pelkällä taloyhtiön/naapurin luvalla.
 
Öö eikös me puhuttu tuommoisesta puisesta irrallisesta bambuelementistä tms jolla kaveri meinas sen verran korottaa takapihan väliaitaa terassin kohdalta ettei näy suoraan naapurin terassille?
 
Öö eikös me puhuttu tuommoisesta puisesta irrallisesta bambuelementistä tms jolla kaveri meinas sen verran korottaa takapihan väliaitaa terassin kohdalta ettei näy suoraan naapurin terassille?
Noistakin saa helposti turhan valituskierteen aikaiseksi. Jos naapurit ovat sovussa asiasta, aika harva ulkopuolinen niistä viitsii valitella.
 
Viimeksi muokattu:
Öö eikös me puhuttu tuommoisesta puisesta irrallisesta bambuelementistä tms jolla kaveri meinas sen verran korottaa takapihan väliaitaa terassin kohdalta ettei näy suoraan naapurin terassille?

Juu tosiaan tuollaista ajattelin: Pajuaita 150 x 300 cm | bauhaus.fi

Ei ole siis mitenkänä tielle tms. päin näkyvyyttä vain metsää takana. Tuohon terassin väliin ajattelin vähän korkeutta lisätä.

Onko jollain antaa faktaa tarviiko tuossa jotain lupia kysellä tms?
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa, miten tämä parvekelasin saa auki? Alaosasta oli jotkut hampaat mennyt, kun pyöri tyhjää.

Lasit Lumonilta ja salpalaite mallia tämä.

upload_2019-4-30_11-18-21.png


upload_2019-4-30_11-18-38.png


upload_2019-4-30_11-19-0.png
 
Juu tosiaan tuollaista ajattelin: Pajuaita 150 x 300 cm | bauhaus.fi

Ei ole siis mitenkänä tielle tms. päin näkyvyyttä vain metsää takana. Tuohon terassin väliin ajattelin vähän korkeutta lisätä.

Onko jollain antaa faktaa tarviiko tuossa jotain lupia kysellä tms?
Minulta naapurina saisit luvan tuolle, jos on saman näköinen toiseltakin puolen. Pienellä varauksella millaiselta näyttää sen nykyisen aidan kanssa.

Jo nimessä "Pajuaita" on sana "aita", sillä ei ole väliä millä julkisivulla aita on. Kuten sanoin harva viranomainen noihin puuttuu, jos naapurit ovat sovussa keskenään.

Peität tuolla sen naapurisikin näkyvyyden ja se on sitten henkilöstä kiinni onko hyvä vai huono asia, kysyvä tietää.

Tuollaiseen tarttuu jo tuuli, joten se pitää kiinnittää kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Minulta naapurina saisit luvan tuolle, jos on saman näköinen toiseltakin puolen. Pienellä varauksella millaiselta näyttää sen nykyisen aidan kanssa.

Jo nimessä "Pajuaita" on sana "aita", sillä ei ole väliä millä julkisivulla aita on. Kuten sanoin harva viranomainen noihin puuttuu, jos naapurit ovat sovussa keskenään.

Peität tuolla sen naapurisikin näkyvyyden ja se on sitten henkilöstä kiinni onko hyvä vai huono asia, kysyvä tietää.

Tuollaiseen tarttuu jo tuuli, joten se pitää kiinnittää kunnolla.

Juuh, varmaankin 20-40cm se tulee nykyisen aidan yläpuolelle ja laittaisin sen meidän puolella. Mutta noh, tarvii varmaan kysellä mitä mieltä ollaan :)
 
Pitäisi tulevaa ILP:iä varten tehdä kaapelin läpivienti ulkoseinään. Seinä on betonia, ja ulkopuolella on ulkoverhouslautaa (ikkunan alla esteettinen laudoitus). Teenkö vain MMJ 2.5mm2 halkaisijan kokoisen läpiviennin, vai suosiolla JM-20 läpi? Viistoon poraten tietysti. Joudun poraamaan ulkoa sisään, koska sisäpuolelle ei mahdu poraa. Miten tiivistys? Villaa ja asennusliimaa putkeen? Onko mitään laippaa putken päähän ulkopuolelle?
 
Pitäisi tulevaa ILP:iä varten tehdä kaapelin läpivienti ulkoseinään. Seinä on betonia, ja ulkopuolella on ulkoverhouslautaa (ikkunan alla esteettinen laudoitus). Teenkö vain MMJ 2.5mm2 halkaisijan kokoisen läpiviennin, vai suosiolla JM-20 läpi? Viistoon poraten tietysti. Joudun poraamaan ulkoa sisään, koska sisäpuolelle ei mahdu poraa. Miten tiivistys? Villaa ja asennusliimaa putkeen? Onko mitään laippaa putken päähän ulkopuolelle?
Lienee joku 76mm reikä aika yleinen. Seinän läpi menee kylmäaineputket myös. Jos siis yksiköiden välille olet reikää tekemässä.
 
Lienee joku 76mm reikä aika yleinen. Seinän läpi menee kylmäaineputket myös. Jos siis yksiköiden välille olet reikää tekemässä.
Joudun sähköt tuomaan eri paikasta ja eri kerroksesta (lähin reitti sähkökeskukselta) ulkoyksikölle, joten nyt ei ole kyse ulko- ja sisäyksikön välisestä läpiviennistä jonka jätän ILP-asentajan murheeksi.
 
Juuh, varmaankin 20-40cm se tulee nykyisen aidan yläpuolelle ja laittaisin sen meidän puolella. Mutta noh, tarvii varmaan kysellä mitä mieltä ollaan :)
Minä en kyllä tuollaista haluaisi omalle pihalle, joten hyvä varmaan keskustella. Jos naapurikin kaipaa korotusta aitaan, niin voi lähteä kimppaan, että teette nykyisen tyyliin sopivan korotuksen. Kiinnittäisi myös niiden mahdollisten muiden valittajien huomoin epätodennäköisemmin. Toki, jos molemmat on sitä mieltä, että tuo on hyvä juttu, niin siittä vaan. Äkkiähän sen alaskin repii, jos joku valittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom