Kodin rempat(DIY)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja juhat1000, 16.01.2017.

  1. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Kerrostalon parvekkeen sisäseinällä oli kämpässä puupanelointi jonka purin. Paneelin alta löytyi kerros jonkinlaista foliopaperia? Voiko tuolla olla joku oikea funktio vai voiko ton vaan repiä pois? Folion alla on MDF levy ja sen alla muovinen kosteussulku, sitten villat jne... Tämä siis tuuletusritilän aukosta tarkasteltuna.
     
  2. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Se on varmaan ollut jotain sen aikasia erikoisrakenteita jolla koitettu suojella paneelia kosteudelta, tai sit sillä on yritetty heijastaa jotain lämpöä takas sisätilaan. Nykynormien mukaan se on riskirakenne koska mdf jää kahden hengittämättömän pinnan väliin. Tuon muovisen kosteussulun jälkeen ei mun mielestä pitäis olla mitään papereita välissä.

    Semmonen juttu tuossa on kylläkin että tuo on rakennuksen ulkoseinä joka kuuluu taloyhtiön vastuualueeseen, eli siihen ei sais koskea ilman taloyhtiön lupaa.
     
  3. FiveBridges

    FiveBridges

    Viestejä:
    797
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Itselläni on tälläinen viritelmä parvekkeen ikkunan alla.
    Huoneen puolella on jokin paksu levy.
    En ole viitsinyt alkaa aukomaan,kun mitään ongelmaa ei ole esiintynyt.
    Villat eristeenä,villan päällä jotakin foliota.
    Tälläisiä rakenteitahan käytettiin aikoinaan joissakin elementtitaloissa.
    Joko vaakalaudoitus,tai pystypanelointi.

    Imgur
     
    Viimeksi muokattu: 22.04.2019
  4. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Aa niin puhe olikin parvekkeen sisäpuolen seinästä. Tuo toimii tuulensuojana villalle ja on tarpeellinen.
     
  5. kumihanska

    kumihanska

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tarkoituksena olisi maalata 2-kerroksisen paritalon ala-ja yläkertojen sisäkatot ja seinät. Alkoi mietytittää portaikon katon ja seinien maalaus. Minkäslaisilla ratkaisuilla olette onnistuneet maalaamaan noita kun on yli 5 metrin korkeudessa ja "lattiana" eritasoiset porrasaskelmat? Jotain porrastikkaita olen nähnyt myynnissä, mutta omaksi ei olisi sellaisia tarpeen ostaa, vaan vuokraus riittäisi pariksi päiväksi.
     
  6. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    969
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kakkosneloset tai vastaavat poikittain seinään kiinni ja paksu vaneri päälle. Riippuu tietysti vähän millainen aukko on kyseessä, mutta kyllä tuollaisen tilapäisen lattian rakentaminen kannattaa. Niin paljon helpompaa työskennellä kun tavaroille on normaalia laskutilaa ja voi käyttää tavallisia tikkaita.
     
  7. Lumimies

    Lumimies

    Viestejä:
    774
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Tai vuokraa haki-telineet jos ne saa mahtumaan järkevästi
     
  8. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    455
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Terassiöljystä. Kuivumisaika pari tuntia, joten jos kaksi kerrosta vetää niin millon se toinen kerros kannattaa vetästä. Parin tunnin päästä ekasta, seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla?
     
  9. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    467
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Vasta kun 1 kerros on kuivunut. Muuten tulee vaan hiki ja paha mieli, kun vajaasti kuivunut lähtee tuoreen kanssa pinnasta kuoriutumaan kuin paskanahka ihosta saunan lauteilla.

    Kuivumisaika riippuu kelistä, käsiteltävästä pinnasta jne joten kellontarkkaa aikaa on oikeastaan huono antaa.
     
    Kuka_kusi_muroihini tykkää tästä.
  10. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Ilmeisesti kuitenkin valmis talo kyseessä jossa korjausmaalaus ja pinnat maalia vailla. Kyllähän nuin korkeissa portaissa pitäis päästä vähän ylemmäksi jotta homma onnistuu. Ei kannata hakeja laittaa, koska on niin massiiviset että hajottaa pinnat helposti. Tikkaat myös voi ottaa pois laskuista vaarallisina. Lähtisin toteuttamaan sopivalla alumiinitelineellä. Leveys ois noin 600-800mm ja pitää olla säädettävät jalat jotta saa pystyyn portaisiin. (toki voi olla isompikin jos mahtuu) Korkeus vois olla noin 2,2m katosta. Katon maalaus sit jatkovarrella ja jos reunoja pitää viimestellä niin pieni pukki kaveriks ja pensselillä viimestely. Katto toki ensin ja sit seinät. Seinät ois paras jos pystyis maalaamaan yhellä kertaa ylhäältä alas (esim. toinen maalaus samaan aikaan telineiden alla ja toinen maalais yläosan, mutta jos tilojen ahtauden takia ei onnistu niin sit ei auta kuin maalata vuorotellen pätkä ylhäältä ja heti perään alhaalta. Sillon vaan voi jäädä helposti maalausraja näkyviin.
     
  11. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    455
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Selvä peli, näin edetään. Kohta on sitten selkä muuten tosi kipeä.
     
  12. bluedrool

    bluedrool

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    23.09.2018
    Olisko jollakin pienen työhuoneen lattiamateriaaleista jotain suositusta. Ei mikään täysipäiväinen työpaja, mutta purua ja lastua tulee välillä lattialle ja työkalut putoilevat. Alle 20m2 3,15m leveä huone. Nyt lattia maalattua betonia eikä kovinkaan tasainen (en tasoita). Tavoite olisi saada halpa pehmeämpi pinta (akustisesti, jalkojen alle ja putoileville työkaluille), joka pysyisi siistinä vähällä vaivalla.

    Edellinen omistaja oli laittanut tarrapohjaisia vinyylilankkuja ja ne oli ainakin pysyny, sietänyt epätasaisuutta ja näyttäny ihan ok:lta. Itsellän ei ole tietoa tai osaamista lattiamateriaaleista. Näiden tarrapohjaisten lankkujen saatavuus ja hinta vähän yläkanttiin nyt ja mietin ihan tällaista edullista vinyylimattoa:

    Vinyylimatto Tarkett Essentials 4 m; 300 Arcadia Light Beige | bauhaus.fi

    Onko jotain tuossa samassa hintaluokassa (alle 15 euroa neliö), joka olisi parempaa? Laatat tai lankut olisi ainakin yksin helpompi asentaa?
     
  13. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    742
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Polyuretaanipinnoite.

    Kokemusta sekä Weberin että Tikkurilan tuotteista ja molemmat hyviä. Myydään 10-15l+kovete astioissa ja menekki 0,5-1l/M2 eli yksi purkki riittää hyvin tuon 20m2.

    Pohjan voi tasoittaa jos haluaa siistimmän jäljen, mutta jos epätasaisuus ei haittaa niin tuon voi myös telata pariin kertaan vaikka seinälle. Kaadettuna koko erä suoraan purkista ei toimi koska on lähes vettä ja siten erittäin itsetasaavaa.
    Purkin hinta kovetteineen noi 200€ joten hinnaksi jää noin 10€/M2.
     
  14. wolfhroc

    wolfhroc

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Alkaa olla ajankohtaista miettiä terassikalusteita. Terassilla on kokoa joku ~40m2 ja siihen tarttis hommata kalusteet. Tori.fi ja facebook selattu läpi ja sieltä ei löydy sopivia. Uusia toki saa mutta omaan makuun <1000e ei saa vielä mitään "kunnollista", vaan aika rimpuloita settejä (mielellään 6+ hengelle).
    Eli tällä hetkellä parhaalta tuntuva vaihtoehto on, että väsäisi itte pöydän. Hiukan noita selailleena törmäsin Tähän.

    Mitään isompaa kokemusta puutöistä ei ole, joten löytyykö joltain jotain vinkkejä asian suhteen, että mitä kannattaa ottaa huomioon tms kun tuollaista lähtee värkkäämään?
     
  15. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Hyvä lähtökohta olisi sopiva kuiva työtila jossa kamat voi olla levällään ilman että tarvii kokoajan siivota pois, sopivat työvaatteet ja tietysti iso kasa työkaluja. Siitä sit vaan hommiin.
     
  16. PornReindeer

    PornReindeer

    Viestejä:
    307
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eihän tuo ole mikään kellaritila tms. missä nousee kosteus lattiasta? Nimimerkillä joskus iloisia kasvustoja nähnyt kun muovimatolla peitetty lattia :)
     
  17. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    742
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Ihan siistin näköinen pöytä. Ensimmäisenä kiinnitin huomiota että jos itselle tekisin niin mitallistettu/sahattu kestopuu ei välttämättä olisi se optimaalinen tavara runkoon sillä tuppaa ajan kanssa vääntämään ja halkeilemaan väkisinkin. Käytännössä nuo osat ovat kuitenkin niin pienellä kosteusrasituksella että käyttäisin pöydän runkoon 39x66 liimapuuta ja samoin jalkoihin 90x90 liimapuupalkkia jonka sitten vaan käsittelee esimerkiksi harmaalla kalusteöljyllä tai kyllästeellä.

    Käsin sahatessa on aika homma saada siistiä ja kaikki pinnat suoraan joten suosittelen jiirisirkkeliä. Pienemmälläkin sirkkelillä menee tuo 90x90 tolppa kun malttaa kääntää sen vaan välissä ympäri ja sahata toiselta puolelta vastaan.

    Ammattimies tuollaisen tekee kahdessa tunnissa mutta ei siihen yli päivää saa kulumaan vaikkei kokemusta asiasta olisikaan. Ruuvit sitten mieluiten ruostumattomia niin eivät ala sitä ruostepaskaa valuttamaan seuraavan talven jälkeen. Jos haluaa hifistellä niin esiporaa ne ruuvit 12mm terällä ja ottaa suoraan rautakaupasta 12mm mäntytappeja tulpiksi. Tosin kaikki ruuvit pystyy tuossa pöydässä ruuvaamaan niin, että kannat jäävät pöydän alle piiloon.

    Akkukoneelta vaaditaan myös jonkin verran jerkkua jos jalkoihin esim 6x140mm ruuveja vetelee. Mänty liimapuussa ei niinkään mutta jos käytössä märkää kyllästettyä niin siihen ei mikään 19€ Hongkongin akkuporakone välttämättä enää kykene.

    Tuo voisi myös olla yksi harvoja kohteita joihin se komposiittilauta sopisi pintaan? Olisi ainakin helppohoitoinen eikä vaatisi mitään huoltoa jos vain ulkonäkö miellyttää.
     
    Latee tykkää tästä.
  18. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Kyllä tuohonkin yllättävästi aikaa kuluu jos tehdään liitokset loveuksilla ja tapittaen. Ja kaikki kiinnikkeet piiloon. Sit ennen kasausta käsittelyä varten hiotaan huolellisesti ja käsitellään osat irrallaan useaan kertaan.
     
  19. jarp

    jarp

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Ollaan tehty emännän kanssa itse sängyt pöydät jne. kalusteet kotiin ilman sen kummempaa puutyökokemusta ja hyvin se onnistuu - jos on vain tarpeeksi tilaa käytössä, kuten joku mainitsikin. Todellinen puuseppä tekee kaiken käsityökaluin, mutta melkein joo kantisi olla käytössä ainakin jiirisirkkeli ja akkuporakone ihan hermojen säästämiseksi. Loput voi hoitaa käsityökaluin, hionnan jne.

    Mutta enemmän sanoisin että kannattaa panostaa suunnitteluun, eli piirustukset valmiiksi johon on merkitty joka ainoa mitta ja kaikki mitat tarkistetaan kahteen kertaan, kun puita aletaan pätkimään. Ja silti tulee kuitenkin virheitä, eli puutavaraa pitää ostaa vähän ylimääräistä. Ja sitten pitää ymmärtää, että puutöissä toleranssit ovat millejä, eikä sadasosia kuten metallitöissä, eli ei kannata polttaa energiaa ja yrittää saada liian tarkkaa työtä tehtyä, kun ei se kuitenkaan onnistu. Kun puu kaiken lisäksi vielä elää vääntyy ja kääntyy jne.

    En tiedä tuliko tuohon sinun pöytään tapituksia, mutta itse huomasin, että akkukoneella on todella hankala saada tapituksia tehtyä kunnolla näin aloittelijana. Pitäisi olla pylväsporakone... Lopulta päätin, että en raivoa tapituksien kanssa liikaa, jos ei kohdistu reiät oikein niin väljentää vähän molempia, että palat käy yhteen. Liitoksesta tulee tietenkin näin väljä, mutta useammasta tapista ainakin muutama yleensä on tarpeeksi tiukka. Väljiä tappeja voisi sitten korjailla puunlastuilla jne., mutta olen itse antanut olla ja oon vetänyt tappien lisäksi 3mm kulmaraudoilla kaiken nippuun semmoisista paikoista, joita ei näe. Oikea puuseppä ei näin tekisi, mutta amatöörille annettakoon anteeksi ja lopputulos on kuitenkin jykevä, eikä kulmarautoja näy.
     
    ZZRX tykkää tästä.
  20. wolfhroc

    wolfhroc

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tarkoituksena olisi suunnitella tuo paperille ensin niin hyvin kuin vain kykenen ennen puutavaran hakua. Tilojen puolesta on vähän niin ja näin. Autotalli toki olisi mutta varmaan menee siinä terassin vieressä/päällä väkerrellessä lopulta.

    Mitä peleihin ja pensseleihin tulee niin ne löytyy kyllä, mitä ei itseltä niin lähipiiristä joten niistä ei jää kiinni. Suurin kysymysmerkki tuon kanssa tosiaan on se, että kun itse tuota projektia ensikertalaisena alan ajattelemaan, niin mitä enemmän katson noita kuvia ja mietin asiaa, sitä helpommalta se tuntuu. Johtuen tuosta, herää myös pieni epäilys, että onko se tosiaan niin helppoa kuin miltä se näyttää, vai jääkö nyt jotain oleellista huomaamatta.

    Mutta täytynee istahtaa suunnittelupöydän ääreen kunhan kerkiää :)
     
  21. jarp

    jarp

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Jos omaa perus kädentaidot, niin kyllä peruspuutyöt on tosiaan helppoja, hyvä harrastus. Puusepät tekee sit kaiken nopeammin, paremmin ja hienommin (youtube on täynnä puutyöpornoa), mutta kelpo jälkeä saa kyllä aloittelijakin aikaan. Tosiaan meillä on tehty huonekaluja emännän kanssa aloittelijoina kaksin mm. massiivinen 2.5m pirtinpöytä, jota useampikin puuseppä kehunut. Toki naureskelleet niille kulmaraudoille kun esittelin. Piirsin CAD softalla ja tehtiin useampi viikko rauhassa huolella. Mokiakin tuli paljon mutta puu antaa paljon anteeksi jos ei näkyviä pintoja pilaa.

    Sitten sähkötyökalujen kanssa leikkiessä perehdy työturvallisuuteen! Katsto youtubesta x y z safety videoita. Sirkkelillä (myös jiiri-) saa esim. aikaan aika yllättävästi ja vähän epäintuitiivisesti takapotkun, jos ei tiedä mekanismia miksi se käy. Semmoinen voi vetää sormet terään tai kalikka osua otsaan.
     
    ihvon tykkää tästä.
  22. calm

    calm

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Terassiöljyn on tarkoitus imeytyä puuhun, eli toinen kerros aikaisintaan vuoden päästä.
     
    Zigh tykkää tästä.
  23. Kiinteistönhoitaja

    Kiinteistönhoitaja

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2018
    Miksi terassin öljyäminen epäonnistuu?

    Vähän itsellekin muistin virkistystä.
     
  24. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    455
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Näin se on ja näin itse asiassa jo teinkin. Yhteen kertaan vedetty öljyllä, ja toinen kerta (=ts. normaali vuosiöljyäminen) sitten ensi vuonna. Ja sitä seuraavana vuonna, jne. :)
    Sävytetyn öljyn kanssa tosin voi olla hieman tapauskohtainen juttu, jos haluaa värisävyn tasaiseksi ja ettei puun väri näy pohjalta.
    Tikkurilan terassipesu oli muuten ihme tavaraa. Ohjeessa purkki jauhetta pitää lisätä 10l viileää vettä ja antaa seistä 15min. Tämän jälkeen sekoitus ja levittämään. Vaahdollista ainetta tuosta tulee, mutta ämpärin pohjalle jää noin puolet purkin jauheesta. Ei siis liukene vaikka ohjeita seurasin. Ja näin siis parin purkin kanssa.
     
  25. Kernomas

    Kernomas

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Nyt kun on sopivasti terasseista puhetta, niin olisiko vinkkejä seuraavanlaisen tapauksen kunnostamiseen?

    [​IMG]

    Ekaa omaa terassia pitäisi huoltaa. Aiempi omistaja on ilmeisesti jollain maalilla vetänyt tämän, mutta olisiko ollut märkä puu, kun on lähtenyt näin lohkeilemaan. Mitähän tälle voi tehdä? Tuskin saa mitenkään hiottua kaikkea maalia pois ja öljyttyä sen jälkeen? Olisiko parempi vain hioa röpelöt veks ja samansävyisellä maalilla maalata uudestaan?
     
  26. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Soodapuhallus, sillä onnistuu putsaus. Ei tietoo mitä maksaa, mutta ihan pientä terassia tuskin kannattaa lähtee puhaltelemaan. Maalaus on huono homma kun aina tulee sama ongelma vastaan vähän ajan päästä. Käsin hiominen tietyisti yks vaihtoehto mutta melko kova homma vaikka jakais pidemmälle aikavälille homman osiin. Ehkä olis aika vaan vaihtaa lankut uusiin.
     
    Kernomas tykkää tästä.
  27. pelittäjä

    pelittäjä

    Viestejä:
    265
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saisiko tuon putsattua ihan painepesurilla? Kun saa tuon maalin irti voi miettiä öljyääkö uusiksi vai miten tekee
     
    Kernomas ja ZZRX tykkäävät tästä.
  28. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    455
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuon näköselle ekana tuli mulle mieleen kyllä terassilaudan vaihto..
    Painpesurilla kun kiskoo, niin nousee väkisinkin tikkua pintaan
     
    Kernomas tykkää tästä.
  29. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    692
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Vuokraat kunnon koneet ja hoidat tuon kuntoon. TERASSINHIONTAKONE | Konevuokraus Urakointi
     
    Kernomas tykkää tästä.
  30. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Ideat vaan paranee, en edes tiennyt että tuommoinenkin kone on olemassa, mutta vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.
     
  31. Tuplis

    Tuplis

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Itse vähän vastaavasta tapauksesta poistin maalit kärcherin rohto-suuttimella. Ei merkittävästi noussut tikut pintaan.

    Aikaahan siinä meni varmaan muutama tunti vaikka oli vain 3x3m "ulkoporrastasanne"
     
    Kernomas tykkää tästä.
  32. bluedrool

    bluedrool

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    23.09.2018
    Kiitos, en ollut tullutkaan ajatelleeksi tällaista ratkaisua. Täytyy tutustua. Vähän toki aina jänskättää uusi menetelmä muovimaton leikkaamiseen verrattuna.

    Onhan tuo kerrostalon kellaritila. Betonilattian alla on todennäköisesti kalliota. Ei mielestäni mikään kostea tai kellarinhajuinen loukko, mutta onhan tuokin tosiaan huomioon otettava asia tai ainakin hyväksyä riski.
     
  33. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Ei riskejä tarvii hyväksyä. Poramittaus laatan kosteudesta ennen pinnoitusta muutamasta kohtaa niin ei tartte arpoa.
     
  34. Kiinteistönhoitaja

    Kiinteistönhoitaja

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2018
    Onkohan netissä jotain ilmaisohjelmaa jolla voisi piirtää asemakaavan mittakaavassa.

    Kyseinen piirrustus onnistuu nyt kynällä ja koepaperilla kivasti.

    Tarkoitus on tontille laittaa rakoliiteri 3x4m.
    Ja hakea toimenpidelupa tälle. Itse olen kyseisen kaupungin teknisellä töissä, joten ihan tämän takia ajattelin hakea luvan ettei kenenkään tarvitse turpaansa rääpiä.

    Täällä meillä alle 10m2 saa vain heittää tontille ilman sen enempää lupaa.

    Ajattelin myös tehdä katetun terassin ja sen saa samalle toimenpidelapulle. Niin piirränkö senkin asemakaavaan?
    Toki joo, kysymällä rak.valvonnasta kaikki selviää, mutta ajattelin nyt vl aikana aloitella piirtämistä.

    IMG_20190426_182115.jpg
     
  35. Antares_Ferox

    Antares_Ferox

    Viestejä:
    283
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitäs mieltä asiantuntijat ovat kun rintsikan kellarin takkahuoneessa lattia on tällä hetkellä laatoitettu ja kun ei ole lattialämmitystä (eli pirun kylmä), niin olisi kiva laittaa päälle esim. vinyylilankku. Niin kuinkas suuri riski tuollaisessa olisi kun tuohan ei ole tietenkään hengittävä pinnoite. Laatan rakennetta en tiedä, mutta luultavasti ihan maanvarainen ilman eristyksiä (-54 rakennettu).
     
  36. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Onhan siinä riskinsä. Mittaa kosteus niin ei tarvii arpoa.
     
  37. Antares_Ferox

    Antares_Ferox

    Viestejä:
    283
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No juu. Mikäs on sitten mitattu kosteusarvo, millä uskaltaisi laittaa vinyyliä pintaan?
     
  38. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Riippuu vähän valmistajastakin, mutta tässä on Pergon vinyylilattian arvot asennusohjeesta lainattu:

    Alustan kosteuspitoisuus saa olla enintään 2,5 % CM / 75 % RH (sementtitasoitekerros) tai enintään 0,5 % CM / 50 % RH (anhydriittialusta). Jos kohteessa on lattialämmitys, arvot saavat olla 1,5 % CM / 60 % RH ja 0,3 % CM / 40 % RH. Mittaa, merkitse ylös ja pidä kosteusmittaustulokset tallessa.

    https://cdn.pergo.com/-/media/impor...tallationinstructionsvinylgluefipdf35816.ashx

    Ainakin on syytä kiinnittää huomiota että arvot eivät ole erityisen korkeat ja miettiä asennuksen järkevyyttä jos ylittää nuo annetut arvot.
     
  39. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    288
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse en uskaltaisi laittaa muovia tuollaiseen lattiaan, vaikka sieltä nyt saisi mitattua rajoihin menevät arvot. Ensimmäinen on jo se, että olosuhteet vaihtelevat ja nyt kuiva lattia voi toisenlaisissa olosuhteissa olla kosteampi. Aika useinhan remontoidessa voi löytyä täysin kuivia kosteuden aiheuttamia vikoja, ts jossain kohtaa on sitä kosteutta on kuitenkin ollut niin paljon, että on tullut vahinkoa. Toinen sitten se, että nyt se voi olla kuiva juurikin sen laatoituksen takia, koska kosteus pääsee siirtymään sisällepäin, varsinkin jos on pientä laattaa ja paljon saumapinta-alaa. Tämän kuivumistien kun muovilla estää niin tilanne saattaa muuttua aika olennaisesti.
     
  40. Antares_Ferox

    Antares_Ferox

    Viestejä:
    283
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vähän näin olen itsekkin pähkäillyt. 10x10 laattaa on. Eiköhän tuo lattia "sisäänpäin" kuivuva ole.

    Voisikohan/olisikohan hyötyä testata laittamalla esim. elmukelmua teipillä lattiaa vasten ja seurata mitä tapahtuu?
     
  41. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Tuossa kannattanee tehdä sitten mittauksia eri vuodenaikoinin ollakseen varma sekä tarkistaa, että salaojitus on kunnossa, jos kosteutta läpäisemättömän pinnoitteen kellarin betonilattian päälle aikoo asentaa. Tai selvittää, että pinnoite kestää kosteutta vaurioitumatta/ homehtumatta
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2019
  42. Tuplis

    Tuplis

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Matalaa terassia pitäisi alkaa puuhaamaan.

    Onko palkkikenkä pakollinen vai voiko vaan välikoolauksen ruuvata kannatinpalkeista läpi niissä kohdin missä pystyy? Pääpalkit 48*198 ja koolaukset väliin 48*148

    Onko käytännön kokemuksia sinkityistä palkkikengistä, kyllästetystä puusta ja rosteriruuveista?
    Rosteriset palkkikengät on aika tyyriitä...
    Vaikka galvaaninen pari siinä onkin niin uskoisin suurempi pinta-alaisen sinkityn palkkikengän kestävän kumminkin ihan riittävästi.
     
  43. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Ei palkkikenkiä ole pakko käyttää. Huolehtii vaan että rakenteesta tulee "tukeva". Vaihtoehtoina löytyy ainakin loveaminen ja "kaksoisrunko". (alemmat palkit hieman isommalla jaolla, esim 1500mm välein tai miten käy hyvin jaon puolesta vaikka kyljelleen ja alle riittävän tiheään kannatinkiviä (huopa välii.) seinän vieressä kannatinpuun voi ropata suoraan seinään. Sen päälle sit 600mm jaolla varsinainen runko esim kakkosnelonen syrjälleen johon ruuvataan terassilaudat. Itse en ainakaan viitsis palkkikenkiä käyttää kun ovat niin vaivalloisia ja kalliita.

    Jos ei korkeus mahdollista tehdä tätä niin tekee vaan yksinkertaisen rungon lappeellaan olevasta kakkosnelosesta 600mm välein. Jatkokset vaan limittää ja joka liitoksen alle kivi niin pitäis kestää.
     
    Pekste tykkää tästä.
  44. Kiinteistönhoitaja

    Kiinteistönhoitaja

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2018
    Itsellä aloituksessa terassi. Tarkoitus paaluttaa. Eli vaakaan 3 riviä 48x123, eka rivi seinään kiila ankkuroituna. Näiden päälle 48x98 600 jaolla, kanteen 28x95 uritettu ruskea. 3,2 x 6,3 kokona. Voi olla että laitan 48x123 tuplana.
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2019
  45. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Hyvältä kuulostaa rakenne, mutta toi loppu kyl perin epäselvä.
     
  46. Marius

    Marius ... Köyhä

    Viestejä:
    188
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Todennäköisesti mustaa Tikkurilan Valttia tai vastaavaa terassiöljyä pinnassa eikä maalia, puu ollut varmaankin kosteaa. Itse luultavasti pesisin vain irtonaisen aineksen pois ja öljyäisin uudestaan kerran tai kaksi, kun puu on kuivaa. Jos ei kestä seuraavaan kesään, harkitsee sitten raskaampia toimenpiteitä.
     
    Kernomas tykkää tästä.
  47. puik

    puik

    Viestejä:
    495
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Olen jäänyt sellaiseen käsitykseen, että tuollaisessa pitäisi olla aina hengittävä pinnoite. Kai sen läpi voi maasta poistua kosteutta vaikka ei lattia kostea olisikaan?

    Omalla kohdalla suositeltiin muovimaton poistoa 50v nuoremmasta talosta samantyyppisestä paikasta.
     
  48. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Sehän riippuu täysin siitä mitä sen laatan alla on. Jos sattuu sijaitsemaan sorakummulla niin siellä ei välttämättä ole ollenkaan kosteutta. Tai jos sinne on vaihettu maa-aineita / laitettu routaeristeitä niin sillonkaan ei välttämättä ole kosteutta. Hengittävä pinnoite on tietysti turvallinen vaihtoehto, mutta ei ole mitenkään itsestäänselvää ettei mikään muu pinnoite kävisi jos talo on 50v vanha. Kyllä jos siellä merkittäviä määriä kosteutta olisi niin myös betonilaatta olisi ainakin alapuolelta märkä.
     
  49. Antares_Ferox

    Antares_Ferox

    Viestejä:
    283
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo, tätä nyt kun on hieman pohdittu, niin enpä taida ottaa riskiä kun ei ole varmuutta asiasta ja varsinkaan kun ei ole mikään pakollinen homma. Mutta nopsaan kun Guuglaili, niin esim. korkkilattia olisi hengittävä ja myös "lämmin". Onkos korkkilattioista kenelläkään kokemuksia/tietoa?
     
  50. nook

    nook

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    23.11.2016
    Asutaan rivarissa ja seinänaapurin välinen terassin aita on joku vain 120cm korkea. Onko kuinka noloa, jos laitettaisiin tuohon väliin esim. Bauhaussita saatava bambuaita tms. hieman näkösuojaksi. Ei tuo nyt ongelma ole ollut, mutta se voisi tehdä tuon mukavamman suojaisemmaksi. Varmaan hyvä olisi kysyä naapurilta asiasta.