Kodin rempat(DIY)

Jokunen vuosi sitten kun kun remppasin makkarin niin tarkoitus oli repiä lastulevyt irti makkarin ja eteisen välisesstä seinästä. Onneksi tein pari pienenpää reikää ennen lekaa koska eihän tuolla ollut yläjuoksua ollenkaan, liimatut rimat levyjen välissä noin 100mm katosta. Tiedä sitten miten pystytolpat oli. Ja kun taas eteisen puoli on maalattu tietyllä punaisen sävyllä jota joutui vetämään 7 kerrosta ennenkuin olin tyytyväinen jälkeen niin vetäsin vaan normaalit kipsilevyt lastulevyjen päälle (2,5m leveä seinä). Makkarin ja olkkarin välinenkin seinä oli mukava ylläri. Huoneenkorkuiset komerot toimivat seinärunkona olkarin puoleisille levyille. Tuohon piti laittaa ylä- ja alajuoksu, pystytolpat kaapin seinien mukaan, ruuvata kaapin seinän jämät noihin tolppiin kiinni. Tosin kun/jos remppaan olkkarin niin on helppoa repiä noi lastulevyt pois.
Eteistä kun joskus 10v sitten remppasin niin täytin lastulevyjen saumat akryylillä, eikä ole repeillyt tms ollenkaan.
 
Nuo lastulevyt kannattaa jo sen takia ottaa mäkeen kun tiettyyn aikaan noissa käytettiin jotain myrkkyjä jotka voi vaikuttaa vieläkin jos on herkkä kemikaaleille. V-mäistä jos tulee jotai näppyä tai henkeen ottaa eikä tiiä mistä johtuu. Sit vaan arpoo jälkikäteen johtuuko noista. Jos runkotolpat tehty huonolla jaolla tai puuttuu koolauksia niin paras tapa on levyttää vaan täydellä levyllä ja sit vaan lauta ruuvataan levyn läpi sauman kohdalle. Jos yläjuoksu puuttuu niin sama juttu, mutta laudan pätkät tolppien väliin ja ruuvataan tolpan kylkeen kiinni.
 
Vielä vittumaisempaa puuhaa. Ku ei nää missä koolit menee ni kipsin ruuvaamimen toisen kieron seinän päälle ei o herkkua..

E: lisäks jokaisen kipsiruuvin kannan joutuu senkkaamaan (kun ei näe koolauksia) niin hommaahan tossa on. Plus tosiaan että suoran levyn laittaminen kieron päälle ei ole herkkua. Tein nimittäin eteiseen saneerauslevyt ja tulin siihen tulokseen että mielummin puran koko paskan ja laitan uudet levyt kooleihin ku pelleilen saneerauslevyjen kanssa.
Jos et pura niitä lastulevyjä (en usko, että formaldehydiä enää merkittävästi vanhoista levyistä irtoaa, joskus se oli uusissa ongelmana), niin puukipsilevyruuvi kyllä upottaa (osuessaa lastulevyyn) kantansa kipsilevyyn. Koska rungon tuulireivaus on edelleen lastulevyn varassa, kipsilevyjen kiinnitys tarvitse olla niin tiheää, kuin jos näin ei olisi.
=> 13mm kipsilevyllä voi oikoa seinää suoremmaksi laittamalla se kieron seinän korkeimmista kohdista kiinni. Eihän se täysin suora tarvitse olla?

Lastulevyn poistamisessa saat sen rungon esiin, joten silläkin on perusteensa, muistit varmaan laittaa uuden höyrynsulun, jos oli ulkoseinä.
 
Ei se ongelma olekkaan tuossa levyn hinnassa, vaan 13mm levyä käyttäessä huoneiston lattiapinta-alaa kuluu yli kaksinkertainen määrä verrattuna 6mm saneerauskipsiin. Eipä tuolla 13mm levylläkään hirveenä oiota jos ruuveilla kiinnittää niin nykäsee levyn joka tapauksessa toista levyä vasten. Vai meinaatko että hajoo tuo ohuempi levy?
Jos on 4mx4m huone 16x 0,013= 0.2 huone-m2, harvalle tuo on ongelma. Samalla palosuojaus ja äänieristys paranee.
 
Itseasiassa se on vielä vähemmän koska et vähentänyt tuosta saneerauskipsilevyn viemää tilaa. Kaikille ei ehkä merkitse mitään, mutta kyllä siinä äkkiä tulee kokonaismääränä yhen neliön häviä jos joka seinää paksunnetaan. Ei merkkaa jos asut vaan muutaman vuoden, mutta jos teet loppuelämän kotia niin joka sentti merkitsee. Aina pitäisi pyrkiä muutenkin pitämään rakenteet yksinkertaisina ja poistamaan vanhat "turhat" rakenteet jos suinkin mahdollista. Homma on vielä tarkempaa jos tarkotuksena olisi säilyttää hengittävä rakenne. (Joka mahdollisesti pilattu lastulevyllä jossa erilaisia liimoja ja päällä mahdollisesti hengittämätön maali.)
 
Tässä olen pohdiskellut miten löytäisin väiseinän alta koolauksen? Harmillisesti rakenneilmaisinkaan ei tuonut täyttä varmuutta. Kohtalaisen vahvalla magneetilla sitten testailin ja magneetti tarttui seinään toisesta reunasta keskelle päin lähtien 60:n sentin välein. Oletuksena metalli olisi seinälevyn kiinnitysnasta. Voikohan tuohon nyt sitten luottaa, kun koolausväli taitaa olla yleisesti 60cm, vai onko väliseinien sisällä jotain metallisia rakenteita?
 
Jos et pura niitä lastulevyjä (en usko, että formaldehydiä enää merkittävästi vanhoista levyistä irtoaa, joskus se oli uusissa ongelmana), niin puukipsilevyruuvi kyllä upottaa (osuessaa lastulevyyn) kantansa kipsilevyyn. Koska rungon tuulireivaus on edelleen lastulevyn varassa, kipsilevyjen kiinnitys tarvitse olla niin tiheää, kuin jos näin ei olisi.
=> 13mm kipsilevyllä voi oikoa seinää suoremmaksi laittamalla se kieron seinän korkeimmista kohdista kiinni. Eihän se täysin suora tarvitse olla?

Lastulevyn poistamisessa saat sen rungon esiin, joten silläkin on perusteensa, muistit varmaan laittaa uuden höyrynsulun, jos oli ulkoseinä.
Mä puhuinkin kipsilevyn laittamisesta toisen kipsilevyn päälle.
 
60cm on joo yleisin väli. Vaikuttaisi että sulla on metalliranka väliseinissä joihin se magneetti tarraa. Eti semmonen mahdollisimman ohut naula jolla tökkäät oletettuun kohtaan noin 20cm korkeudesta lattiasta tai 20cm alaspäin katosta.
 
Tähän voisi toimia saneerauslaastilla liimaus. Sillon pystyy myös oikomaan uudella kipsilevyllä eikä koolauksilla ole mitään väliä.
No tosta ei ole mitään kokemusta. Mutta ainakin omassa tapauksessa oli niin paljon helpompi purkaa vanhat ja laittaa uudet ja tosiaan samalla tuli tsekattua seinän ja eristeiden kunto.
Nii joo ja ei jää "porrasta" ikkunan ja uuden paksumman seinän väliin.
 
Mä puhuinkin kipsilevyn laittamisesta toisen kipsilevyn päälle.
En tuota huomannut, kipsilevyn voi myös "liimata" toisen kipsilevyn päälle tai rapatun seinän päälle.
Siihen on olemassa "laastimaista liimaa", joka laitetaan palkoina seinään. Hyvin tarkka, että vettä laitetaan juuri oikea määrä. Helppoa tehdä tuolla.

Edit: tuossahan vastaava jo mainittiin
 
No tosta ei ole mitään kokemusta. Mutta ainakin omassa tapauksessa oli niin paljon helpompi purkaa vanhat ja laittaa uudet ja tosiaan samalla tuli tsekattua seinän ja eristeiden kunto.
Nii joo ja ei jää "porrasta" ikkunan ja uuden paksumman seinän väliin.

Joo, tuokin on yksi painava syy lisää. Itse kannatan myös tätä tapaa. Voi myös lisätä sähköjäkin samalla jos on tarvis.
 
60cm on joo yleisin väli. Vaikuttaisi että sulla on metalliranka väliseinissä joihin se magneetti tarraa. Eti semmonen mahdollisimman ohut naula jolla tökkäät oletettuun kohtaan noin 20cm korkeudesta lattiasta tai 20cm alaspäin katosta.

Listanauloja löytyy, joten sillä varmaan hyvä kokeilla?
 
Jep ei ole puuta. (Tiukkakierre) Ruuvilla voi saada tarraamaan rankaan, mutta vähän ongelmallista on. Roppu voi olla varmin vaihtoehto. Listanaula varmaan hyvä niin ei jää isoo reikää jos ei ookkaan runkoa.
 
Joo, tuokin on yksi painava syy lisää. Itse kannatan myös tätä tapaa. Voi myös lisätä sähköjäkin samalla jos on tarvis.
Juuri näin. Mä tosiaan pikkueteisen saneerauskipsillä pinnotin koska en uskaltanu purkaa vanhoja kipsejä (oli ihan täynnä reikiä ja murtumia) koska luulin että rakettitiedettä.
Nyt kun sitten toisessa huoneessa purin yhden seinän ja rakensin toisen niin oli itsevarmuutta niin että uskalsin purkaa yhden "ulkoseinän" kipsit ja laittaa uudet. Ja ihan hyvä koska toisaan hiiren ja ampiasen pesä löyty :)
 
Joo, villotuksessakin saattaa olla sanomista niin voi korjata samalla kylmäösillat. Muistaa vaan höyrynsulun korjata myös ulkoseinillä kuten tietokonerikki mainitsikin.
 
Jep ei ole puuta. (Tiukkakierre) Ruuvilla voi saada tarraamaan rankaan, mutta vähän ongelmallista on. Roppu voi olla varmin vaihtoehto. Listanaula varmaan hyvä niin ei jää isoo reikää jos ei ookkaan runkoa.

Metallia oli. Hyvä kun tuli tarkastettua.
 
Itseasiassa se on vielä vähemmän koska et vähentänyt tuosta saneerauskipsilevyn viemää tilaa. Kaikille ei ehkä merkitse mitään, mutta kyllä siinä äkkiä tulee kokonaismääränä yhen neliön häviä jos joka seinää paksunnetaan. Ei merkkaa jos asut vaan muutaman vuoden, mutta jos teet loppuelämän kotia niin joka sentti merkitsee. Aina pitäisi pyrkiä muutenkin pitämään rakenteet yksinkertaisina ja poistamaan vanhat "turhat" rakenteet jos suinkin mahdollista. Homma on vielä tarkempaa jos tarkotuksena olisi säilyttää hengittävä rakenne. (Joka mahdollisesti pilattu lastulevyllä jossa erilaisia liimoja ja päällä mahdollisesti hengittämätön maali.)
Tarpeita on niin monenlaisia, kuten asuntojen kootkin. Olen joskus laittanut 100m2 kipsilevyä seiniin 40m2 asunnossa, jotta sain äänieristyksen kuntoon. Tarkoitus oli asua siinä pitkään:-)
Lopputulokseen olin todella tyytyväinen.

Kun noita muutoksia tekee, on hyvä ymmärtää. Miten se vaikuttaa rakenteen kosteuskäyttäytymiseen, kuten sanoit.
 
Tarpeita on niin monenlaisia, kuten asuntojen kootkin. Olen joskus laittanut 100m2 kipsilevyä seiniin 40m2 asunnossa, jotta sain äänieristyksen kuntoon. Tarkoitus oli asua siinä pitkään:)
Lopputulokseen olin todella tyytyväinen.

Kun noita muutoksia tekee, on hyvä ymmärtää. Miten se vaikuttaa rakenteen kosteuskäyttäytymiseen, kuten sanoit.

Välillä joutuu tekee kompromisseja äänieristyksen takia. Kerran yks asiakas oli niin tarkka neliöistä että kun oli tiiliseinä niin ei saanut laittaa lautakoolausta alle ettei mee tilaa hukkaan. Ilmarako piti kuitenkin saada jotta ääneneristys paranis niin tuli sit 6mm korotus parilla kovalevyllä ja ek-kipsilevyn kiinnitin pikanauloilla suikaleiden läpi siihen tiileen. Toimi, vaikka oli kyllä vaivalloinen toteuttaa.
 
Päivitystä: seinä ei enää vittuile, otin epäkeskon jossa imuri liitäntä ja karkeita laikkoja = ei juuri pölise ja tapetti läks vittuun todella nopeaa levyyn asti. Pieni karheus ei haitannu , telalla pohjamaali tarttu ku tauti ja nätti tasainen pinta tulee.

Isot koneet ratkaisee ongelmat :P
 
Päivitystä: seinä ei enää vittuile, otin epäkeskon jossa imuri liitäntä ja karkeita laikkoja = ei juuri pölise ja tapetti läks vittuun todella nopeaa levyyn asti. Pieni karheus ei haitannu , telalla pohjamaali tarttu ku tauti ja nätti tasainen pinta tulee.

Isot koneet ratkaisee ongelmat :p
Näinhän se on. Meinasinkin tuota ehdotella, miten ne nurkat? Käyttit pientä kolmiolaikkaa?
 
Sopinee tänne, nostetaan samalla ketju ylös.

Siivosin nopeasti pesuaineella ja paperilla pöntön kylkeä pölystä, heitin sitten tyhmänä reilun nipun paperia (sama määrä kyllä aiemminkin mennyt) pönttöön. Tilanne mutkistuu tässä vaiheessa, pönttö sijaitsee vähän vaikeassa paikassa, ja siksi käytössä on WC-silppuri. Silppuri rupesi ikäänkuin kolisemaan, kuin kovien esineiden säiliöön olisi mennyt kivi, mutta tämän ei pitäisi olla mahdollista. Voisikohan olla käynyt niinkin pahasti että terä olisi sitonut itsensä solmuun ja irti, kun internetin mukaan se on vain partaterän kokoinen terä muovikiinnityksellä? Malli on Grundfors Sololift2 WC-1.

Merkin omien sivustojen mukaan jotain vierasta vain koneessa, pitäisikö uskaltaa avata ja kurkata? Voisihan se periaatteessa olla mahdollista että kissa olisi tuonut turkin mukana jotain lattian ja pöntön väliselle nurkalle josta sitten tullut paperin mukana.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä ihan saunan taka hommia jos ruvetaan kikkaileen noilla saneerauslevyillä yms, kerran se kirpasee heittää vanhat vittuu ja sen jälkeen kattoo passilla vähä tarviiko seiniä oikoo tms. Kyl sen sit valmiina näkee et kyl se vaan kävi hyvi.. Ymmärrän kyllä jos jossain mannerheimintiellä remppaa ja paskamaista viedä romut pois mutta sie kyllä kaikki on muutenki vaikeempaa rakentamisen suhteen..
 
Vittu, pitää viel sanoa että 10v linnaa ois sopiva siitä et tapetit on vedetty aikanaan suoraan levyyn kiinni erikeeperillä jossa aavistus varmaan jopa liisteriä ollu mukana.

Paska kohokuvio vielä, taidan vetää tasoiteella yli , tulee sit ainakin siisti pinta ku maalaa..

Tasoite pölisee vaan helvetisi muistaakseni ..


Ideoita?

Hyvä tasoite ?

Vuokraa tehokas hiomakone.
 
Mikä olisi oikea karkeus hioa keittiön tammitason pinta auki ja sit uudet öljyt? Induktiotason viereen roiskunut kokkailu tahroja, eli öljyä. Eivät varmaankaan ole päässeet imeytymään puuhun syvälle koska taso öljyttiin kunnolla ennen muuttoa mutta kuitenkin sen verran että eivät rätillä lähde.
 
Olisi tarkoitus tehdä kotona saunatilojen remppa eli siinä yhteydessä kaikki pinnat ja vesieristeet uusiksi. Samalla korvataan vanha vesikiertoinen ja uudempi sähköllä toimiva lattialämmitys (ilmeisesti kaapelit liian syvällä) kaikki sähköllä toimivaksi saneerauskaapelilla.

Nyt kun olen rakentamassa jonkinlaista Zigbee-pohjaista kotiautomaatiota, tai ainakin mahdollisuutta seurata kulutusta ja lämpötiloja, niin olisiko jollakin heittää hyviä vaihtoehtoja lattialämmitykseen asennettavaksi anturiksi ja seinään tulevaksi ohjaimeksi? Ajatus oli laittaa yhdistettyyn puku- ja pesutilaan (niiden välissä nyt oleva seinä kaadetaan) oma piirinsä ja saunaan omansa, joka olisi päällä lähinnä saunontapäivinä kuivaamaan paikat nopeammin ja paremmin. Saunan lattiaa on turha lämmitellä jos saunotaan 2-3 kertaa viikossa, eikä siellä tälläkään hetkellä ole lattialämmitystä.
 
Remppamiehet tietää, millä joustavahkolla liimalla motskarin kahvalämppärit kiinni? Kahvatuppiliima ei pitänyt, ei myöskään kontaktiliima jolle luvattu +120c lämpötilankestoa. Olisi kiva joskus saada irtikkin vaikka lämmittämällä ylikuumaksi, eli joku +150c kesto olisi kai optimi. Pikaliimaa epäilen kun se on niin kovaa, samaten epoksia. Joku sikaflexi?
 
Remppamiehet tietää, millä joustavahkolla liimalla motskarin kahvalämppärit kiinni? Kahvatuppiliima ei pitänyt, ei myöskään kontaktiliima jolle luvattu +120c lämpötilankestoa. Olisi kiva joskus saada irtikkin vaikka lämmittämällä ylikuumaksi, eli joku +150c kesto olisi kai optimi. Pikaliimaa epäilen kun se on niin kovaa, samaten epoksia. Joku sikaflexi?

Kuumankestävä silikoni? Poissaanti voi olla eri juttu...
 
Tuli maalattua ulko-oven sisäpuoli Tikkurilan ikkunamaalilla ja vasta sen jälkeen katsottua ohjetta että sehän olikin ulkomaali :) Kauankohan tuota ovea kannattaa tuulettaa että pahimmat höyryt on irronnut. Höyrystyykö noista vielä paljon jotain huuruja maalaamisen jälkeen vai laitanko vaan oven kiinni ja patterin täysille?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tuli maalattua ulko-oven sisäpuoli Tikkurilan ikkunamaalilla ja vasta sen jälkeen katsottua ohjetta että sehän olikin ulkomaali :) Kauankohan tuota ovea kannattaa tuulettaa että pahimmat höyryt on irronnut. Höyrystyykö noista vielä paljon jotain huuruja maalaamisen jälkeen vai laitanko vaan oven kiinni ja patterin täysille?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jos ei tule kupoli kipeäksi ja pysyt tajuissasi, niin ei kannata huolestua.
 
Tuli maalattua ulko-oven sisäpuoli Tikkurilan ikkunamaalilla ja vasta sen jälkeen katsottua ohjetta että sehän olikin ulkomaali :)

Kiitä onneasi, että sattui ulkomaali. Jollain vesiohenteisella paskalla ei olisikaan sitten tullut lähellekään yhtä hyvä jälki.
 
Tuli ostettua remonttia kaipaava kerrostalokämppä. Tällä hetkellä lukuisista asioista mietityttää eniten parketti:

- Kämpästä täytyy hioa ja lakata parketti (ammattilainen otetaan tekemään). Kannattaako lattia hioa ennen vai jälkeen katon ja seinien maalauksen vai onko sillä väliä? Pölyyntyykö kaikki pinnat hionnassa?

- Onnistuuko parkettilattian sävytys oikeasti vai onko parempi vaan käyttää kirkasta lakkaa? Toiveena olisi vaalean suuntaan sävytys, mutta pari tuttua joilla on tummaksi sävytetty on sanoneet ettei lopputulos oikein miellytä.
 
Tuli ostettua remonttia kaipaava kerrostalokämppä. Tällä hetkellä lukuisista asioista mietityttää eniten parketti:

- Kämpästä täytyy hioa ja lakata parketti (ammattilainen otetaan tekemään). Kannattaako lattia hioa ennen vai jälkeen katon ja seinien maalauksen vai onko sillä väliä? Pölyyntyykö kaikki pinnat hionnassa?

- Onnistuuko parkettilattian sävytys oikeasti vai onko parempi vaan käyttää kirkasta lakkaa? Toiveena olisi vaalean suuntaan sävytys, mutta pari tuttua joilla on tummaksi sävytetty on sanoneet ettei lopputulos oikein miellytä.

Ihan viimesenä tuo lattian hionta. Jos teet sen ensin niin on kauhee suojaus ja silti tulee usein jälkiä. Nykyään on niin hyvät imurit ettei pölyä tuu paljoo yhtään ja ne vähät jotka voi tulla lähtee sit loppusiivouksessa.

Kyllähän se onnistuu jos on osaava kaveri joka tietää mitä lakkoja käyttää ja millasen suhteet sävytykseen. Kantsii ehkä sävyä varten tehä muutama mallipala joista voi valita sit miellyttävän sävyn. Eri sävyjähän on melkeen rajattomasti et jos kaverillas on huono niin ei kannata ainakaan samoilla suhteilla sit sävyttää.
 
Ja vanhaa lattiaa ei kannata yrittää sävyttää petsillä koska mahdollinen puuhun ja rakoihin jäänyt lakka tai imeytynyt muu lika tekee lopputuloksesta laikukkaan. Varmempi tapa on vetää ensin sävytettyä pu-lakkaa 1-3 kerrosta kunnes pinta on mieleisen värinen ja sitten vasta se kirkas kulutuspinta siihen päälle. Satiinilakkaakin kannattaa harkita, etenkin harmaan sävyjen kanssa tulee suht moderni ja uniikki pinta vanhaan mosaiikkiparkettiinkin.
 
Voiko vinyylilattialankun asentaa suoraan laatan päälle keittiö -ja eteistiloissa? Alla siis laatta, kiinnityslaasti, jonka jälkeen valu, jossa lämmitys. Olen siinä käsityksessä, ettei ongelmaa pitäisi olla. Kannattaako väliin laittaa esim. ohut 1-2mm askeläänieriste vai ei? Näissä tiloissa(keittiö, eteinen, tuulikaappi) ei ole lämmitys kyllä edes päällä talvellakaan.
 
Ja vanhaa lattiaa ei kannata yrittää sävyttää petsillä koska mahdollinen puuhun ja rakoihin jäänyt lakka tai imeytynyt muu lika tekee lopputuloksesta laikukkaan. Varmempi tapa on vetää ensin sävytettyä pu-lakkaa 1-3 kerrosta kunnes pinta on mieleisen värinen ja sitten vasta se kirkas kulutuspinta siihen päälle. Satiinilakkaakin kannattaa harkita, etenkin harmaan sävyjen kanssa tulee suht moderni ja uniikki pinta vanhaan mosaiikkiparkettiinkin.

Meillä vedettiin sävytys mosaiikkiparkettiin ja meni aivan vituiksi. En muista millä aineella se tehtiin ja tekijä mokasi kun jäi kaarimaiset levitysjäljet, että en tiedä miltä olisi näyttänyt hyvin tehtynä. Sen jälkeen siihen laitettiin joku tuollainen harmaa mattalakka, ihan hyvä siitä tuli.

Voiko vinyylilattialankun asentaa suoraan laatan päälle keittiö -ja eteistiloissa? Alla siis laatta, kiinnityslaasti, jonka jälkeen valu, jossa lämmitys. Olen siinä käsityksessä, ettei ongelmaa pitäisi olla. Kannattaako väliin laittaa esim. ohut 1-2mm askeläänieriste vai ei? Näissä tiloissa(keittiö, eteinen, tuulikaappi) ei ole lämmitys kyllä edes päällä talvellakaan.

Miten tasainen se teidän laattalattia on? Kuulostaa sinänsä riskialttiilta että voi jäädä aika lailla kantamaan satunnaisesti riippuen laattalattian työnjäljestä.
Kannattaa kyseisen vinyylilankun spekseistä katsoa mitä sinne alle saa laittaa. Meidän vinyylilankussa ainakin erikseen kiellettiin eristeen laittaminen, mutta toki valmistajalla oli juuri siihen suunniteltu askeleriste :vihellys:
 
Meillä vedettiin sävytys mosaiikkiparkettiin ja meni aivan vituiksi. En muista millä aineella se tehtiin ja tekijä mokasi kun jäi kaarimaiset levitysjäljet, että en tiedä miltä olisi näyttänyt hyvin tehtynä. Sen jälkeen siihen laitettiin joku tuollainen harmaa mattalakka, ihan hyvä siitä tuli.



Miten tasainen se teidän laattalattia on? Kuulostaa sinänsä riskialttiilta että voi jäädä aika lailla kantamaan satunnaisesti riippuen laattalattian työnjäljestä.
Kannattaa kyseisen vinyylilankun spekseistä katsoa mitä sinne alle saa laittaa. Meidän vinyylilankussa ainakin erikseen kiellettiin eristeen laittaminen, mutta toki valmistajalla oli juuri siihen suunniteltu askeleriste :vihellys:

On kyllä tasainen ja hyvin kiinni. Ei viitsisi millään piikata tuota laattaa pois, kun pinta -alaa on n. 28m2. Pitänee katsoa spekseistä sitten. :tup:
 
Vinyylilankku on erittäin vaativa tasaisuuden suhteen. Jos laatta on pakko jättää alle niin suosittelen joko ylitasoitusta tai sit laatan ja vinyylin väliin 3mm kovalevy. Valmistajan ohjeesta katot sit tuleeko väliin lisäksi se askeläänieriste vai ei.
 
Vinyylilankku on erittäin vaativa tasaisuuden suhteen. Jos laatta on pakko jättää alle niin suosittelen joko ylitasoitusta tai sit laatan ja vinyylin väliin 3mm kovalevy. Valmistajan ohjeesta katot sit tuleeko väliin lisäksi se askeläänieriste vai ei.

No perkele... pitäisikö kuitenkin piikata laatat pois, siinähän ei kauaa mene, vaan pinnan tasoituksessa, mikäli hiomalla tekee. Voisiko tuon kylmästi tasata vain esim vetonit 3100 -tasoitteella? Eli jättäisi vanhat saneerauslaastit sinne ja tasoittaisi ne. Silloin lattia ei juuri edes nousisi.
 
Piikkaus on paras vaihtoehto, tommosen alan äkkiä pyyhkäsee. Pitäis onnistua niinkin. Piikkaa laastista isommat epätasasuudet pois (ja huonosti kiinni olevat). Sit primeri niskaan ja 3100:lla tasaa. Vanhoissa laatoissa voi olla sit asbestia et se kannattaa tarkistaa myös.
 
Piikkaus on paras vaihtoehto, tommosen alan äkkiä pyyhkäsee. Pitäis onnistua niinkin. Piikkaa laastista isommat epätasasuudet pois (ja huonosti kiinni olevat). Sit primeri niskaan ja 3100:lla tasaa. Vanhoissa laatoissa voi olla sit asbestia et se kannattaa tarkistaa myös.

Kai se näin on tehtävä, kiitoksia vinkistiä!
 
Tää on vähän tämmöstä kiroilua ja pohdintaa, että mitä tekis.. Poika laski rouvan kaulaketjun vessa lavuaariin. Avasin hajulukon ja sieltähän se löytyi, ok. Mutta vanhan emaloidun peltilavuaarin tiivistepinta on niin ruostunut, ettei toivoakaan saada sitä enää pitämään. Eli vessaremonttia pukkaa.

Ei vaan millään viitsisi tai kerkeäisi aloittaa.. Ehkä kesemmällä olisi paremmin aikaa? Talossa ei ole toista vessaa ja pari kakaraa pyörii jaloissa, asettaa omat haasteensa hommalle.. Eli pönttö pitäisi olla mahdollisimman vähän aikaa pois käytöstä. Toinen lavuaari onneksi löytyy suihkusta, niin pääsee hampaiden pesulle. Lattialaatat on myös pakko vaihtaa, eli jonkun päivän joutuu väkisin olla ilman pönttöä. Pitäisköhän tehdä ulkohuussi pihalle..

Eli yksi houkutteleva vaihtoehto olisi hommata joku halpislavuaari tai käytetty ja asentaa se väliaikaisesti paikalleen. Vanhaan reikään sopivaa ei varmasti ole olemassakaan, joten jonkun levyn joutuu heittämään väliin varmasti. Mitään siistiä ei siis helposti saa rakennettua.. Ja tarvitsen myös uuden hanan, vanha vuoti jo valmiiksi:vihellys:.. Kyseessä siis 30 v vanhaa kamaa, että on se jo aikakin. Olen vaan yrittänyt lykätä kaikkia rempontteja siihen asti, että nuo lapset oppisivat elämään ihmisiksi eivätkä enää särkisi paikkoja..

Ottaa kupoliin.
 
¨Mutta vanhan emaloidun peltilavuaarin tiivistepinta on niin ruostunut, ettei toivoakaan saada sitä enää pitämään. Eli vessaremonttia pukkaa.
Santapaperilla enimmä ruosteet pois ja liima/tiivistemassalla viemäri kiinni takas. Voi olla vittua aukaista seuraavan kerran, mutta jos se nyt lähivuosina on menos remonttiin muutenkin niin lentää hajulukot ym roskikseen kumminkin?
 
Pönttöongelmaan toimii ainakin jos heittää vanhan pöntön päivän päätteeks vanhaan viemäriliitäntään hollille ja sit ämpärillä vettä perään. Lavuaaria vaikeempi korvata väliaikasesti, ehkä vaan helpointa nopeesti tehä remppa ja pärjätä kahdella lavuaarilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 224
Viestejä
4 501 275
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom