Tossa hyvin näkee, että muusikko ystäväni on oikeassa, ettei voi hyvin soittaa ellei osaa biisiä. Eihän tota mitenkään pystyis tosta suoraan lukien oikein vetämään Muuten kyllä nuottienlukutaito on hyvä hallita.Pitkään aikaan en ole jaksanut kitaraan koskea, mutta nyt näyttö vilisee täynnä kitaristin pieniä mustia vihollisia :-o Laittelin tosiaan vanhan töllön näytöksi kun tuli ostettua isompi. Taas mahtuu tavaraa näytölle.
Toi on sopivan painoinen (ei tarvitse superleveää hihnaa), mun Strato 2.8kg. Noi Mahongiset Lespat voivat painaa yli 5kgJuu, yritin petsillä jäljitellä loimupuu vaikutelmaa. Tuo kuva otettu ensimmäisen lakkauksen jälkeen, 9 tuli vielä lisää.
Ja painoa näytti olevan 2,9 kg.
Oho! Mahtavaa.Ei liity aiheeseen, mutta tämmöinen tästä omasta ekasta tuli
Oli todella hienon kuulloista, tykkäsin kovasti. Katsoin kun halusin nähdä/kuulla miten vedät kitaralla ekakerralla noi pahat paikat läpi. Oli sen verran noita viivoja ristissäEi liity aiheeseen, mutta tämmöinen tästä omasta ekasta tuli
Ei näitä ole tarkoitus itse soitellaOli todella hienon kuulloista, tykkäsin kovasti. Katsoin kun halusin nähdä/kuulla miten vedät kitaralla ekakerralla noi pahat paikat läpi. Oli sen verran noita viivoja ristissä
Ei näitä ole tarkoitus itse soitella
Tietokoneet on siitä kivoja, että voi hitaampikin helposti parantaa "soittonopeuttaan" . Muutenkin musan teko on halventunut niiden ansiosta. Voi "käyhäkin" toteuttaa luovuuttaan. Tosiaan hienon kuulloista toi, joten kannustan jatkaamaan myös tuolla tielläsi.Ei näitä ole tarkoitus itse soitella
Poislukien fyysiset vammat, niin kyllä soitossa takaisin aiemmalle tasolleen - ainakin noin suurin piirtein - pääsee varsin nopeasti, jopa suhteellisen pitkien taukojenkin jälkeen.Noin muuten on ollut aika mukava huomata että noinkin pitkän tauon jälkeen pääsi alle viikossa takaisin satulaan ja joiltain osin soittaminen on jopa parempaa kuin ennen taukoa
Vitsit sikseen, mutta ei se huono asia ole. Monasti tulee ihan noita kitarabiisejä tehtyä koneella ilman soitinta kourassa. Ja usein ihan vaikeaakin kamaa. Sitten kun on valmiina painamaan REC, niin huomaakin ettei tää nyt niin helppoa ole. Se on itsellä ollut aina sitä parasta treeniä soittamisen suhteen, kun pitää vaan saada nauhalle =) Usein pitää keksiä oikoteitä mutta tähän mennessä on onnistunut ihan hyvin.
Parasta just tehdä koneella joku biisi joka on mahdoton soittaa oikeassa elämässä.
Noh, eiköhän se nyt ole selviö että ihan huikeimpia ja kalleimpia Hollywood tuotantoja lukuunottamatta hommat vedellään nykyään tietokoneilla musan suhteen. Tai kyllähän nekin nykypäivänä vedetään koneilla, mikäli joku pamppu ei toisin vaadi.Tietokoneet on siitä kivoja, että voi hitaampikin helposti parantaa "soittonopeuttaan" . Muutenkin musan teko on halventunut niiden ansiosta. Voi "käyhäkin" toteuttaa luovuuttaan. Tosiaan hienon kuulloista toi, joten kannustan jatkaamaan myös tuolla tielläsi.
Joo kyllä tietokoneet jollain tasolla mukana on. Musiikki on myös "ryhmätyötä" eli paljon tehdään "bändimusaa" niin, että treenataan kimpassa ja jos halutaan "levyttää" äänitetään raita/soitin kerrallaan ja tietokoneella editissä sitten tehdään se viimeiden säätö ja laitetaan tarvittaessa "erikoisefektit".Noh, eiköhän se nyt ole selviö että ihan huikeimpia ja kalleimpia Hollywood tuotantoja lukuunottamatta hommat vedellään nykyään tietokoneilla musan suhteen. Tai kyllähän nekin nykypäivänä vedetään koneilla, mikäli joku pamppu ei toisin vaadi.
Eikä kyse ole mistään nopeuden parantamisesta tms. vaan rahasta.
Ostat muutamat pro-tason instrumenttikirjastot muutamalla tonnilla (joo, kyllä ne maksaa), niin oikeassa elämässä se raha palaa jo pelkästään siihen kun katsot kun orkesteri virittelee soittimiaan.
Soitan itse sekä koskettimia että kitaraa, väittäisin että aika helpolla pianoon pääsee sisälle kun teoria on hallussa edes joten kuten. Itse näen kitaran kaulan ja pianon koskettimet visuaalisesti samankaltaisina, eli perusteet pitäisi löytyä nopeastikin. Teknisesti soitossa on tietysti monia eroja Itse siirryin alunperin koskettimista kitaraan ja "vaikeinta" itselle oli lähinnä se, että olin tottunut enemmänkin soittamaan vasurilla mattoa/sointuja ja oikealla melodiaa, kitaran kanssa piti sitten nyrjäyttää tavallaan toisinpäin.Mitenköhän helppo on opetella soittamaan pianoa, jos on kitarataustaa takana? Onko täällä kokemusta sellaisesta?
Aika paljon pidempiä taukoja ollut kitarassa, niin vaikea arvioida soittoaikaa. Uskaltaisin väittää, että 4-5 vuotta ainakin soittanut ja lisäksi bassoa 3. Mikään huikea en musiikin teoriassa ole, mutta tarvittavat asteikot, arpeggiot ja muut jutut osaan kyllä, joita improvisointiin ja korvakuulolta soittamiseen tarvitsee.
Tekisi mieli ostaa jokin uusi soitin ja kamppailen akustisen basson ja sähköpianon välillä. Olisi kyllä upeaa osata soittaa pianoa hyvin, mutta sen opettelu vie varmaan valtavasti aikaa ja varmasti hidastaisi taitojen kehittymistä kitarassa ja bassossa. Toisaalta ei välttämättä olisi huono idea syventyä musiikin teoriaan pianolla paremmin. Akustinen basso taas olisi kiva mökillä ja ulkona jammailuun ja osaisi ainakin heti soittaa sitä. Ja neljällä eri soittimella saa jo vähän vaihtelua omiin musisointeihin, vaikka kaikki ovatkin kielisoittimia.
Exercises in Futility IV on taas omassa vakio soittolistassa, ei siksi että olisi jotenkin vaikea tai haastava mutta minusta heidän paras biisi + sen voi soittaa drop-c vireisellä skeballa (paljon tulee metalcorea ja vastaavaa soiteltua) siinä kun ei sitä ala E kieltä tarvitse kertaakaan (useimmat biisit taitaa olla D standard vireessä MGLA:lla) Ei ole mitenkään erityisen nopea biisi mutta saa siinäkin tremoloa sahata mukavasti.Kitarapäiväkirja, päivä 6. Sormenpäistä irtoaa nahat, mutta sain koneesta ulos ihan maukasta blackmetal-sirkkeliä ja oon nyt kaks päivää sahaillut menemään Mglan Age of Excuse II:sta. Olen aiemmin pikkaillut suht suoralla ranteella noita 2+ kielen voimasointuja, mutta katoin youtuesta jonkun sahaustutoriaalin ja sen perusteella kokeilin laittaa rannetta vähän koukkuun ja kallistaa plekua kattoa kohti. Näillä vinkeillä homma helpottui merkittävästi, mutta kestävyyden kanssa vielä tekemistä. Pari minuuttia ja jo on käsi tulessa vaikka kuinka rennosti yrittää.
Exercises in Futility IV oli itelläkin mielessä kun mietin tuossa jotain sopivaa sahausbiisiä treenattavaksi. Pirun kova biisi kyllä.Exercises in Futility IV on taas omassa vakio soittolistassa, ei siksi että olisi jotenkin vaikea tai haastava mutta minusta heidän paras biisi + sen voi soittaa drop-c vireisellä skeballa (paljon tulee metalcorea ja vastaavaa soiteltua) siinä kun ei sitä ala E kieltä tarvitse kertaakaan (useimmat biisit taitaa olla D standard vireessä MGLA:lla) Ei ole mitenkään erityisen nopea biisi mutta saa siinäkin tremoloa sahata mukavasti.
Tohonko vielä hommaat jonkun multiefektilaitteen, jossa WAH-poljin. Niin ei vaihtoehdot äkkiä lopuKylläpä tuli ihan uutta motivaatiota kitarahommiinkin uuden mallintavan treenikombon myötä. Sähkökitara seisoi tyhjänpanttina yli vuoden kun ei ollu kuin vanha Craten ministyrkkari, jonka äänenlaatu oli jotain aivan hirveää. Ostin Fenderin Mustang LT25:n olohuoneeseen, jotta voisi telkkaria katsellessa aina näppäillä melodioita ja riffejä ja tuohan osoittautui oikein hyväksi peliksi siihen tarkoitukseen. Yamahan TRH10 oli ensin suunnitelmissa, mutta 150 eurolla tuon Fenkun hintalaatusuhde vaikutti lyömättömältä. Vielä kun nappaa USBilla kombon tietokoneeseen kiinni, niin saa Fender Tone -sovelluksesta eri saundipresettejä vaikka kuinka paljon.
Nyt on tullu etätöidenkin ruokatunnilla hinkattua kitaraa sormenpäät rakoilla
Et sä ainakaan haasteita pelkää (tai oot jo aika pro), ei käy edes mielessä otta tota "työn alle"Exercises in Futility IV oli itelläkin mielessä kun mietin tuossa jotain sopivaa sahausbiisiä treenattavaksi. Pirun kova biisi kyllä.
Aikoinaan vaati, mulla jonkin verran aika, että tottui Rocksmithin tapaan näyttää kielet tietyillä väreillä, toisaalta kun siihen tottuu se on ihan OK. Jos tykkäät vahoista peleistä, niillä saa hyvää sormikoorninaatio harjoitusta.[/QUOTE][/QUOTE]Rocksmith DVD ja kaapeli tulivat ja Itse Rocksmithistä ei vielä paljon sanottavaa kun vasta sain sen asennettua ja toimimaan mutta kaapeli toimii Yosicianin kanssa kun vain pienen hakemisen kautta löytyi ne audio asetukset sovelluksen sisältä mistä pääsi "mikserillä" säätämään virtuaalivahvistimen asetuksia. Näytti olevan mikkivolyymit nollassa oletusasetuksissa.
Kiitos vinkistä ohjelmistojen suhteen! Muusikoiden.nettiä on tullut seurailtua käytettyjen efektilaitteiden osalta, jos sattuis sopivaa vastaanTohonko vielä hommaat jonkun multiefektilaitteen, jossa WAH-poljin. Niin ei vaihtoehdot äkkiä lopu
Pistä ohjelmat talteen, edellisen MUSTANG-sarjan Fuse-ohjelmiston tuki on täysin loppunut.
Humppari tuli mullakin heti mieleen, jos tummaa ääntä haluaa, konkan vaihdolla/ lisäyksellä saattaa myös muutua tummeksi?Pari vuotta sitten ostin hetken mielijohteesta Meksikossa tehdyn Fenderin Duo Sonicin. Esittelykappaleen sai hyvällä alennuksella eikä se kunnoltaan käytännössä eronnut paketissa olevista. Omille näpeille sopii hyvin tuon skeban lyhytskaalaisuus (24"). Jacksonin superstrato normiskaalalla on jäänyt keräämään pölyä Fenkun oston jälkeen. Nyt on tullut ajankohtaiseksi mikkien päivittäminen. Onko techiläisillä suosituksia mitä tuohon laittaisi?
Vakiomikit ovat ääneltään ohuet. Kaulamikki on ihan ok, pehmeä soundinen mutta tallamikki on pirun kirkas (vaikka tonea vääntäisi alas) ja kuulostaa särön kanssa kirkuvalta. Tarkoitus olisi saada ääntä tummemmaksi. Tallaan ajattelin vaihtaa kaksikelaisen sinkun tilalle särösoittoja varten (esim. AC/DC). Bodyssa on valmiiksi routattuna kaksikelaisen paikat, joten pleksin (ja potikoiden) vaihdolla selviää. Kaulamikki saa olla pehmeä single coil vaikkapa SD:n Texas Special. Humpparin suhteen on vaikea päättää. PAF Pro?
Ilman vahvistinta materiaali todella vaikuttaa ääneen (mulla on samat kielet kitaroissani ja ero on selkeä), mutta mikin kautta soitettuna epäilen kyllä kovasti, onko tolla rungon materiaalilla mitään vaikutusta ääneen, jos vahvistimen kautta soitat? Siis ihan mutulla ton suhteen menen.Rungon ja kaulan materiaalit (leppä ja vaahtera) selittää toki soundin kirkautta mutta olisiko tuota mahdollista saada tummemmaksi äänen suhteen vai pitääkö varautua Mustangin ostoon?
Single coilit ja vaahteraotelauta on kirkas yhdistelmä. Otelauta tuo napsua lisää ja sinkkumikki korostaa korkeaa ääntä ohuena. Toki tilalle voi laittaa humpparia singlen koossa jos tahtoo ulkonäön pysyvän samanlaisena.Pari vuotta sitten ostin hetken mielijohteesta Meksikossa tehdyn Fenderin Duo Sonicin. Esittelykappaleen sai hyvällä alennuksella eikä se kunnoltaan käytännössä eronnut paketissa olevista. Omille näpeille sopii hyvin tuon skeban lyhytskaalaisuus (24"). Jacksonin superstrato normiskaalalla on jäänyt keräämään pölyä Fenkun oston jälkeen. Nyt on tullut ajankohtaiseksi mikkien päivittäminen. Onko techiläisillä suosituksia mitä tuohon laittaisi?
Vakiomikit ovat ääneltään ohuet. Kaulamikki on ihan ok, pehmeä soundinen mutta tallamikki on pirun kirkas (vaikka tonea vääntäisi alas) ja kuulostaa särön kanssa kirkuvalta.
Tää on mielenkiintoinen asia teoreoriatasolla. Miten /mistä olet tuohon tulokseen tullut, "kaulan materiaali vaikuttaa ääneen" vahvistimen kauttakin?Single coilit ja vaahteraotelauta on kirkas yhdistelmä. Otelauta tuo napsua lisää ja sinkkumikki korostaa korkeaa ääntä ohuena. Toki tilalle voi laittaa humpparia singlen koossa jos tahtoo ulkonäön pysyvän samanlaisena.
Hienon näköinen.Kun pianon soitosta oli puhe aiemmin niin möin just veks Novation Impulse 61:n ja tilalle tuli Arturia Keylab 49 Mk2. Pätevä vehje kyllä.
Esim. Vaihtamalla kaulan. Yhteen ibanez rg:hen vaihdoin ruusupuuotelaudalla olevan kaulan vaahteraiseen. Muuten kitara pysyi samana. Napsuvampi ja kirkkaampi. Myös vahvistettuna.Tää on mielenkiintoinen asia teoreoriatasolla. Miten /mistä olet tuohon tulokseen tullut, "kaulan materiaali vaikuttaa ääneen" vahvistimen kauttakin?
Kaikki on midi ohjattavissa miten haluaa. Tuli tuossa jotain softaa mukana. Täytyy ne laittaa myyntiin kun mulla on ne jo. Pienempään vaihdoin kun edellinen oli liian iso. Ja onhan tässä parempi tuntuma kyllä.Hienon näköinen.
Onkos tossa vasemmalla ylhäällä (24 padia) joku rummutus systeemi? Tuleeko mukana jotain ohjelmia, entä hinta.
Miksi vaihdoit?
Laitetaas tähän nyt kommentteja kultakorvia varten. Toi humpparin puolitus yksikelaiseksi ei tee siitä aitoa yksikelaista mikkiä joten ei ole suoraan verrannollista. Lisäksi se mikin paikka suhteessa kielen pituuteen vaikuttaa ääneen todella paljon.Tää on mielenkiintoinen asia teoreoriatasolla. Miten /mistä olet tuohon tulokseen tullut, "kaulan materiaali vaikuttaa ääneen" vahvistimen kauttakin?
Mulla on tossa Lespassa tallassa (en tykännyt sen mikistä) sellainen kytkentä, että Humpparin saa myös yksikelaiseksi ja silloin se on jonkin verran kirkkaampi. Siinä on myös Tonen tilalla kiertokytkin, jolla voi vaihtaa konkkaa, konkan arvon merkitys äänen kirkkauteen on jopa isompi kuin toi yksikelaiseksi vaihtaminen.
Eihän niitä muutenkaan voi verrata, kun ei tiedä millä maganeeteilla ja ohmeilla ne on tehty, toi muuttaa sen sähköistä arvoa ja luultavasti megneettien puoliintuminenkin vaikuttaa jotain.Laitetaas tähän nyt kommentteja kultakorvia varten. Toi humpparin puolitus yksikelaiseksi ei tee siitä aitoa yksikelaista mikkiä joten ei ole suoraan verrannollista. Lisäksi se mikin paikka suhteessa kielen pituuteen vaikuttaa ääneen todella paljon.
Pääsääntöisesti ei vaikuta, ellei ole aivan "he***in" kostea, puusta puhuen.Sitten tuosta kaula -ja runkomateriaalin vaikutuksesta ihan vahvistimesta kuultavaan ääneenkin. Tiedän tähän ihan oikean vastauksen. Mutta sen sijaan että pistän litaniat tähän, niin vastaapa ja pohdiskele seuraavia väitteitä. Ja pohdi siltä pohjalta että vastaus niihin on tosi.
Rungon materiaali ei vaikuta sähköiseen signaaliin.
Rungon materiaali vaikuttaa sähköiseen signaaliin.
Pidän mahdollisena ( ei mitään oikeaa? tietoa), että kieli värähtelisi aavistuksen (pääosinhan sen ääni muodostuu vapaana olevalla osalla) erilailla riippuen mihin puulajiin se on kiinnitetty.Käytännössä tämä on lähinnä fysikaalisesti mielenkiintoinen juttu. Mutta en anna runkomateriaalin vaikuttaa kitaran hankkimiseen.
Otelauta on soittotuntuman kannalta varmaankin merkityksellinen ja saattaa tosiaan vaikuttaa hetken ääneenkin kunnes kieli on täysin nauhassa kiinni. Testasin tossa niin, että löin kädellä runkoa. Niin ei mitään ääntä vahvistimesta, kun ei antanut nauhojen väristä. Muuten iskun vaikutus kuuluu koska kielet värisee ja sitä kautta se runkon materiaalikin vaikuttanee.Tuo otelauta juttu voi tosiaan ollakin sitten hankintaan vaikuttava asia, koska on suoraan kosketuksessa kieleen/sormeen. Siis siitä tulee samanlainen juttu kun koputat sähkökitaran runkoa. Ääni on erilainen riippuen siitä koputatko sormella tai esimerkiksi kolikolla ja eron kuulee siellä vahvistimeltakin, eikä sitä vaikutusta voi millään efekteillä ja equilla muuttaa sellaiseksi että kuulostaisi joltakin toiselta.
Joo Stratossa kaulan voi itsekin vaihtaa harmi, ettei ole ylimääräistä. Onkos sinulla jotain videoo tallella, jossa soitat samoilla asetuksilla samaa biisiä eli kuulee/ voi verrata kuinkan paljon ääni muuttuu.Esim. Vaihtamalla kaulan. Yhteen ibanez rg:hen vaihdoin ruusupuuotelaudalla olevan kaulan vaahteraiseen. Muuten kitara pysyi samana. Napsuvampi ja kirkkaampi. Myös vahvistettuna.
Ruusupuu on semmoinen pehmeä ja vaahtera sekä eben enemmän attackia ja kirkkaampi.
Koittamalla nuo selviää. Parhaiten jos saa olemassa olevaan kitaraan kaulan kokeiltavaksi.
Katsoin tosta YouTubesta esittelyn ja siinä näytettiin, että noihin 16-pad voi soittaa 6-muotin ryhmän ja tallentaa sen.Kaikki on midi ohjattavissa miten haluaa. Tuli tuossa jotain softaa mukana. Täytyy ne laittaa myyntiin kun mulla on ne jo. Pienempään vaihdoin kun edellinen oli liian iso. Ja onhan tässä parempi tuntuma kyllä.
Google kertoo hintoja ja specsejä enempi.
Nuo vertailut on ihan yhdentekeviä. Kukaan ei soita täysin samanlaista nuottia. Siis antaa se vähän kokonaiskuvaa, mutta aina se jää siihen, että riippuuko äänen muutos nyt soitosta vai jostain muusta.Joo Stratossa kaulan voi itsekin vaihtaa harmi, ettei ole ylimääräistä. Onkos sinulla jotain videoo tallella, jossa soitat samoilla asetuksilla samaa biisiä eli kuulee/ voi verrata kuinkan paljon ääni muuttuu.
Siis kirjoita pohdintasi/perustelisi että miksi. Miksi fysiikan mukaan seuraavat toteamukset ovat tosia. (Todellisuudessa toteamuksista vain toinen pitää paikkansa)Pääsääntöisesti ei vaikuta, ellei ole aivan "he***in" kostea, puusta puhuen.
Ei ole toi Enkku hirveän hyvin hallussa, mutta puu ei johda käytännössä sähköä tai ainakaan Ohmimittari ei värähdäkkään.Siis kirjoita pohdintasi/perustelisi että miksi. Miksi fysiikan mukaan seuraavat toteamukset ovat tosia. (Todellisuudessa toteamuksista vain toinen pitää paikkansa)
Rungon materiaali ei vaikuta sähköiseen signaaliin.
Rungon materiaali vaikuttaa sähköiseen signaaliin
Internetissä ei vastausta ole, ja kaikki asian ympärillä tehdyt juutuubi testit on väärin. Mutta pohdintaa varten seuraavat videot tarjoavat oikean teorian ja hyviä kokeiluja kitaran fysiikasta.
Jos asia oikeasti kiinnostaa, niin sitä jaksaa pohtiakin. Muutoin on vain halu aiheuttaa pientä keskustelun pöhinää (eli rölöhammasta kolottaa)
Mutta jostain käsittämättömästä syystä siitä kitarankielestä syntyy sitä sähköö. Mutta palataan asioille kun fysiikka on paremmin hallussa ja asiaan löytyy kiinnostusta.Ei ole toi Enkku hirveän hyvin hallussa, mutta puu ei johda käytännössä sähköä tai ainakaan Ohmimittari ei värähdäkkään.
Siis midillä voi ohjata mitä vain. Voi niillä pädeillä ohjata vaikka yksittäisiä sampleja tai käyttää keyswitchinä tai kanavanvaihtajana tai ohjata plugarin jotain tiettyä parametriä jne jne jne.Katsoin tosta YouTubesta esittelyn ja siinä näytettiin, että noihin 16-pad voi soittaa 6-muotin ryhmän ja tallentaa sen.
Voiko niihin laittaa, myös lyhyitä rumpuluuppeja?
Säätömahdollisuuksia kerrottiin olevan 6500 ei käy aika pitkäksi, jos täysin haltuun aikoo ottaa.