Kitaran soittaminen

Siis midillä voi ohjata mitä vain. Voi niillä pädeillä ohjata vaikka yksittäisiä sampleja tai käyttää keyswitchinä tai kanavanvaihtajana tai ohjata plugarin jotain tiettyä parametriä jne jne jne.
Toi 6500 olit uon mukana tulevan yhden instrumenttisekoituksen (Analog Lab) presetit. Onhan niitä siinä Niitä ei paljoa tuossa muokkailla kuin vain perusjuttuja. Yksittäisinä nuo löytyy mulla kaikki,
jotta niitä voi säätää kuin paljon haluaa ja tehdä omia soundeja synteesinä.
Minkäslaista ääntä noilla ton "ohjauskeskuksen" mukana tulevilla ohjelmilla (joiden käytöstä ei tarvitse enää erikseen maksaa) saa aikaiseksi. Urut, piano, oboe, viulu, trumpetti jne ja ovatko ne aitojen soittimien kuuloisia.
 
Minkäslaista ääntä noilla ton "ohjauskeskuksen" mukana tulevilla ohjelmilla (joiden käytöstä ei tarvitse enää erikseen maksaa) saa aikaiseksi. Urut, piano, oboe, viulu, trumpetti jne ja ovatko ne aitojen soittimien kuuloisia.

No vaikka mitä. Arturia tekee noita softasyntikoita, mitkä aika pitkälti emuloi alkuperäisiä. Moog Modular, Yamaha DX7, OB-Xa, Casio, Korg Prophet jne jne. Näistä siis miljoona presettiä ja omia voi tehdä ja näistä pääsee käsiksi kaikkeen, eli ihan aaltomuodosta vihoviimeiseen efektiin asti.
Analog Lab puolestaan on semmoinen, mihin koottu kaikista Arturian softasynista kasa presettejä ja näitä voi muokata vain pinnallisesti.

Esimerkki. AnalogLab
1615133027978.png


Ja sama presetti Casiosta
1615133077152.png
1615133099455.png

1615133117227.png
1615133134922.png
 
No vaikka mitä. Arturia tekee noita softasyntikoita, mitkä aika pitkälti emuloi alkuperäisiä. Moog Modular, Yamaha DX7, OB-Xa, Casio, Korg Prophet jne jne. Näistä siis miljoona presettiä ja omia voi tehdä ja näistä pääsee käsiksi kaikkeen, eli ihan aaltomuodosta vihoviimeiseen efektiin asti.
Analog Lab puolestaan on semmoinen, mihin koottu kaikista Arturian softasynista kasa presettejä ja näitä voi muokata vain pinnallisesti.

Esimerkki. AnalogLab
1615133027978.png


Ja sama presetti Casiosta
1615133077152.png
1615133099455.png

1615133117227.png
1615133134922.png
Tarkoitatko, että tolla n.400 € hinnalla saan samat äänet mitä Yamaha DX7 :stä + noi muut.
Jos näin aivan huikee laite.

Mulla on hyvin vanha 49 rivinen Korg. Siinä on vain muutama kunnollinen, mutta Urut ovat todella hienot ja vaan hommaa kunnon kaiuttimet. Tosta on kehitys mennyt paljon eteenpäin
 
Tarkoitatko, että tolla n.400 € hinnalla saan samat äänet mitä Yamaha DX7 :stä + noi muut.
Jos näin aivan huikee laite.

Mulla on hyvin vanha 49 rivinen Korg. Siinä on vain muutama kunnollinen, mutta Urut ovat todella hienot ja vaan hommaa kunnon kaiuttimet. Tosta on kehitys mennyt paljon eteenpäin

Joo.
 
Viimeisin roiskaisu tabulatuurin kera...

- Rhythm guitars: Amplitube 5. Bogner Ecstasy with some Evetide Micropitch
- Lead guitars: Overloud TH-U (Rig Player 5150)
- Solo: Amplitube 5 Bogner Ecstasy
- Drums: EzDrummer 2. Mixed kit but mainly Dark Matter
- Various Arturia synths
- Various plugins. Eventide Micropitch, BlackHole, Audiority Xenoverb, SoundToys Effects Rack etc
- Mastered with T-Racks 5

 
Tuuthan tänne kertomaan miten sen kaapelin kanssa kävi ja mitä mieltä olet (Rocksmith:stä jos sen hommasit?)
Sen verran "Tubessa" vilkasin tota Yosician -ohjelmaa, että hyvää siinä on ainakin se, että näkee myös nuotit. Joka on musta pieni puute Rockmith:ssä
Joo kyllähän toi Rocksmith ihan mukavalta vaikuttaa tällaiselle aloittelijalle. Käyttöliittymä ja termistö vaan Ubisoftille tyypillisesti hankalaa ja epäselvää mutta sen kanssa selviää jos Ubisoftin erikoinen logiikka on ennestään tuttua. Asetusten haku vaatii pientä vääntämistä mutta nyt ne alkaa olemaan kohdallaan ja opettelu tuntuu jo vähän mukavammalta kun oletus asetuksilla oli tällaiselle jäykkäsormelle vähän liian nopeaa tuo opetuksen vaikeusasteen nousukäyrä. Asetuksia selatessa tuli vastaan myös asetus millä sai valittua mikrofonin tuon Rocksmith kaapelin tilalle eli voi opetella myös klipsimikillä ja akustisella. Kokeilin piuhalla kitaravahvistimestä PC.n mikki inputtiin ja pienellä säädöllä Rocksmith toimii myös ilman sitä kallista Rocksmith real tone kaapeliakin PC käytössä.
Mutta varsinaiseen kitaran soiton opiskeluun vaikuttaisi Yousician kyllä "opettavammalta" vaikkakin Rocksmithissä taas oli joitain tekniikka juttuja jo alussa mitä taas Yousicianissa ei ollut, tai sitten ne tulee vasta myöhemmässä vaiheessa sitten kun niiden aika on. No sen näkee vasta sitten jos kyvyt riittävät tarpeeksi pitkälle etenemiseen.
 
Viimeisin roiskaisu tabulatuurin kera...

- Rhythm guitars: Amplitube 5. Bogner Ecstasy with some Evetide Micropitch
- Lead guitars: Overloud TH-U (Rig Player 5150)
- Solo: Amplitube 5 Bogner Ecstasy
- Drums: EzDrummer 2. Mixed kit but mainly Dark Matter
- Various Arturia synths
- Various plugins. Eventide Micropitch, BlackHole, Audiority Xenoverb, SoundToys Effects Rack etc
- Mastered with T-Racks 5


Kuuntelin tota vain toisella korvalla (kuukkeet oli rikki) ja korjauksen jälkeen molemmilla. Aivan huikee ero En juurikaan tykännyt -> täähän on hyvä. Kannustan jatkamään samaan malliin.
 
Joo kyllähän toi Rocksmith ihan mukavalta vaikuttaa tällaiselle aloittelijalle. Käyttöliittymä ja termistö vaan Ubisoftille tyypillisesti hankalaa ja epäselvää mutta sen kanssa selviää jos Ubisoftin erikoinen logiikka on ennestään tuttua. Asetusten haku vaatii pientä vääntämistä mutta nyt ne alkaa olemaan kohdallaan ja opettelu tuntuu jo vähän mukavammalta kun oletus asetuksilla oli tällaiselle jäykkäsormelle vähän liian nopeaa tuo opetuksen vaikeusasteen nousukäyrä. Asetuksia selatessa tuli vastaan myös asetus millä sai valittua mikrofonin tuon Rocksmith kaapelin tilalle eli voi opetella myös klipsimikillä ja akustisella. Kokeilin piuhalla kitaravahvistimestä PC.n mikki inputtiin ja pienellä säädöllä Rocksmith toimii myös ilman sitä kallista Rocksmith real tone kaapeliakin PC käytössä.
Mutta varsinaiseen kitaran soiton opiskeluun vaikuttaisi Yousician kyllä "opettavammalta" vaikkakin Rocksmithissä taas oli joitain tekniikka juttuja jo alussa mitä taas Yousicianissa ei ollut, tai sitten ne tulee vasta myöhemmässä vaiheessa sitten kun niiden aika on. No sen näkee vasta sitten jos kyvyt riittävät tarpeeksi pitkälle etenemiseen.
Pelinähän sitä myydään, vaikka sen arvo on musta soiton "oppimisessa". Multa meni aika nopeesti "hermo" kun jollain tasolla alkoi sujua, niin heti kohta vaikeutui :) Siinä on se "tripreaper" (nimi sinnepäin) jolla voit säätää pysyykö se vaikeusaste paikoillaan tai säätää se jollekin tasolle. Hidastaa nopeutta jne.
Tossa voit määrätä biisistä alueen mitä soitat (minua ainakin helpottaa biisin opettelussa). Ne on mulle lähes kaikki niin vaikeita, että pitää osata "ulkoa" tossa kyllä selvästi hyötyy näkömuististakin.

Kun otat haasteita vastaan, niin suoriuduttasi niistä, avautuu koristeita kitaralle, vahmistimille sekä muutama uusi biisi. Ota ne vinkit kuvakaappauksella talteen tehtävien onnistuessa, niitä ei näytetä uudestaan.
 
Tuli muute mieleen tässä ku itsellä 10v vanha kitara joka ei nyt soi kunnolla eli kuulostaa suoraan sanoen p***alta (Ibanez RGA42 muistaakseni). Enkä jaksa rupee sitä sen enempää räplää vaan ajattelin ostaa uuden. Tiedä tosin sitten onko siinä vaan vikaa. Kielien vaihto ja ympäripyöreesti putsattu kitara ja vahvistin ei oikein korjaa mitään.

Toinen kitara löytyy ja se on aika oiva kapistus, mutta kun taloudessa on enemmän kuin yksi rämpyttäjä, kahdelle olisi paikkansa.

Hintaa alle 500€. Ei kehtaisi kovin isoja määriä laittaa sisään. En ole enää vasta-alkajan tasolla, vaan voisi sanoa aloittelija - amatööri. Yksinkertaisesti kitara saisi soida hyvin. Tulee soitettua rokkia, bluesia, metalliriffei. Perus sointuja myös fiilistellen. Kielet ei mielellään kovin paksuja heti vakiona.

Tähä mennessä pärjännyt kitara + vahvistin setillä. Mutta onko ehdottaa jotain ylimääräistä kapistusta vielä väliin? Roland Cube 40 XL ja sitten jokin halvempi vahvistin löytynee.
 
Tuli muute mieleen tässä ku itsellä 10v vanha kitara joka ei nyt soi kunnolla eli kuulostaa suoraan sanoen p***alta. Enkä jaksa rupee sitä sen enempää räplää vaan ajattelin ostaa uuden. Toinen kitara löytyy ja se on aika oiva kapistus, mutta kun taloudessa on enemmän kuin yksi rämpyttäjä, kahdelle olisi paikkansa. Ja tietty kielen vaihto ja kitaran puhdistus ja pitäs olla ihan peruskauraa myös tehdä ite kaikille soittajille.

Hintaa alle 500€. Ei kehtaisi kovin isoja määriä laittaa sisään. En ole enää vasta-alkajan tasolla, vaan voisi sanoa aloittelija - amatööri. Yksinkertaisesti kitara saisi soida hyvin. Tulee soitettua rokkia, bluesia, metalliriffei. Perus sointuja myös fiilistellen. Kielet ei mielellään kovin paksuja heti vakiona.

Kannattaa kyllä opetella tekemään itse kitaran perussäädöt vaikka ostaisit uudenkin. Kitara kuitenkin elää kosteuden ja lämpötilan mukana ja kaularaudan, intonaation, kielten korkeuden ja mikkien korkeuden säädöt on aika helppo tehdä itse. Niillä on myös todella iso vaikutus soittotuntumaan ja soundiin.

Kysymykseesi muuten vasteten olen itse ollut todella tyytyväinen Squier classic vibe telecasteriin, josta maksoin uutena n. 400€ pari vuotta sitten. Viimeistely ei häpeä mielestäni yhtään kalliimmille kepeille. Toki musatyylistä riippuen kannattaa miettä millaset mikit ym. haluat kitaraan.
 
Tuli muute mieleen tässä ku itsellä 10v vanha kitara joka ei nyt soi kunnolla eli kuulostaa suoraan sanoen p***alta (Ibanez RGA42 muistaakseni). Enkä jaksa rupee sitä sen enempää räplää vaan ajattelin ostaa uuden. Tiedä tosin sitten onko siinä vaan vikaa. Kielien vaihto ja ympäripyöreesti putsattu kitara ja vahvistin ei oikein korjaa mitään.

Toinen kitara löytyy ja se on aika oiva kapistus, mutta kun taloudessa on enemmän kuin yksi rämpyttäjä, kahdelle olisi paikkansa.

Hintaa alle 500€. Ei kehtaisi kovin isoja määriä laittaa sisään. En ole enää vasta-alkajan tasolla, vaan voisi sanoa aloittelija - amatööri. Yksinkertaisesti kitara saisi soida hyvin. Tulee soitettua rokkia, bluesia, metalliriffei. Perus sointuja myös fiilistellen. Kielet ei mielellään kovin paksuja heti vakiona.

Tähä mennessä pärjännyt kitara + vahvistin setillä. Mutta onko ehdottaa jotain ylimääräistä kapistusta vielä väliin? Roland Cube 40 XL ja sitten jokin halvempi vahvistin löytynee.
Säädä se kitarasi kuten tossa yllä mainittiin. Noin karkeasti ottaen riittää, että sillä voi soittaa eli otelauta ja mikit jne. on kunnossa. Hommaa siihen lisäksi joku multiefekti esim. Zoom G5 , Boss ME-70 jne. Noissa on useiden pedaalien ja Wah polkimen lisäksi useita eri vahvistinmallinnuksia. Huomaa, että osa niistä kohisee, koska putkivahvistin jota siinä mallinnetaan oikesti myös kohisee.

Mikit. vahvistin ja sen asetukset (mm. pedaalit vaikuttavat) ääneen. Jos vaihdan Lespan Stratoon (tekemättä mitään säätöjä) ääni on pahimillaan aivan hirveä. Noita multiefektejä saa myös käytettynä. Toinen on ostaa joku mallintava vahvistin. Tossa aiemmin on jotain keskustelua

Voihan toki kitarasi mikit olla rikki, tai muuta sähköistä vikaa.
 
Kiitos vastauksista. Täytyy vielä tutkia tuota eikä kitaran osto vielä ajankohtainen. Onko ehdottaa joitain kivoja ralleja mitä lähtisi opettelee? Eli nyt siis sellaisia jotka ei ole liian nopeita, ja suht helppoja, mutta kuulostaa hyvältä. Esim Green Day - American Idiot (tää menee nopeudellaan jo aika äärirajoille mutta ei ole kovin haastava joten mukava ralli harjoitella) ja Guns n Roses - Sweet Child o Mine (tää nyt ei oo kovin helppo joten mielummi jopa helpompia). Ei tarvitse olla edes kovin tunnettu, mutta pääpointtina biisin helppous ja hyvältä kuulostaminen.
 
Kiitos vastauksista. Täytyy vielä tutkia tuota eikä kitaran osto vielä ajankohtainen. Onko ehdottaa joitain kivoja ralleja mitä lähtisi opettelee? Eli nyt siis sellaisia jotka ei ole liian nopeita, ja suht helppoja, mutta kuulostaa hyvältä. Esim Green Day - American Idiot (tää menee nopeudellaan jo aika äärirajoille mutta ei ole kovin haastava joten mukava ralli harjoitella) ja Guns n Roses - Sweet Child o Mine (tää nyt ei oo kovin helppo joten mielummi jopa helpompia). Ei tarvitse olla edes kovin tunnettu, mutta pääpointtina biisin helppous ja hyvältä kuulostaminen.

No itse muistan aikanaan soittaneeni aika paljon alkuaikojen Black Sabbathia. Siellä on paljon riffejä, jotka ovat suht helppoja aloittelijallekin, mutta kuulostavat hyviltä. Tyyliin Iron Man, Sabbath Bloody Sabbath, N.I.B. ja niin edelleen.
 
Jos vaihdan Lespan Stratoon (tekemättä mitään säätöjä) ääni on pahimillaan aivan hirveä.

Tätä en allekirjoita. Hyvä soundi on hyvä, oli siinä mikä luuttu vain kiinni kunhan esim mikit ei ulise tai maadotusongelmaa tms.

Vaikka JCM800 tulille niin ihan sama mitä on kiinni niin murisee todella maukkaasti. Vaikka toikin on aika tylsä vahvari.
 
Tätä en allekirjoita. Hyvä soundi on hyvä, oli siinä mikä luuttu vain kiinni kunhan esim mikit ei ulise tai maadotusongelmaa tms.

Vaikka JCM800 tulille niin ihan sama mitä on kiinni niin murisee todella maukkaasti. Vaikka toikin on aika tylsä vahvari.
Voit olla oikeassa, mulla on mallintava vahvistin ja siinä on "yleensä" ohjelmoitu kasa "pedaaleja" lisäksi. Niitä kun vaihtaa suoraan kitarasta toiseen, minusta ei todellakaan kuullosta aina hyvältä. Toki näin samallakin kitaralla, riippuen vahvistin-pedaali yhdistelmästä.

Sitten on mikä on hyvä. Se mun Lespan pas*a tallamikki on mun kaverin mielestä hienon kuulloinen. No eihän se mun vika voi olla ettei kamerini hyvän päälle ymmärrä :)

Eli kannattanee kokeilla eri vahvistinmallinnuksia/ pedaaleja (jos mahdollista), ennen ehjän kitaran roskiin laittoa. Sitä en kiellä etteikö mikeillä olisi merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Voit olla oikeassa, mulla on mallintava vahvistin ja siinä on "yleensä" ohjelmoitu kasa "pedaaleja" lisäksi. Niitä kun vaihtaa suoraan kitarasta toiseen, minusta ei todellakaan kuullosta aina hyvältä. Toki näin samallakin kitaralla, riippuen vahvistin-pedaali yhdistelmästä.

Itse soittelen plugareilla. Useimmiten ihan vain noisegate, booster (SD-1/TS malli) sekä vahvarimalli. Monesti ilman boosteriakin. Hitunen huonekaikua mukaan. Kitaroiden vaihto samoilla soundeilla ei ole sinänsä ongelma. Stratocasterilla joskus hieman input gainia lisää äänikortista, mutta siinä se. Hyvä soundi kuulostaa hyvältä millä vain, kuten sanoin, kunhan ei mitään ujelluksia. Toki erilaiselta, jos soittelee singlemikillä humpparin sijaan, mutta sehän on tarkoituskin. Jotain on kyllä pielessä jos kitaran vaihto muuttaa soundin hyvästä surkeaksi.

Vähennä aluksi sitä "kasaa pedaaleja" ihan perustasolle, että etsit sen vaikka perinteisen soundin, millä varmaan 99% kasarikitaramökästä tehtiin.

(suuntaa-antavaa)
- Tubescreamer/SD-1: Level 10/10, Tone 5/10, Drive 0-1/10
- JCM800: Gain 4-6/10, Bass 2/10, Middle 8-9/10, Treble 3-4/10, Prescence 0-1/10
- Kaappi joku 4x12" G12-65

Ei mitään muuta. Hyvältä kuulostaa, soittelet millä vain. Toki siis hieman lisää gainia ehkäpä stratocasterilla jos tuntuu siltä.

Täältä saat JCM800HOT sekä tubescreamer
 
Viimeksi muokattu:
Itse soittelen plugareilla. Useimmiten ihan vain noisegate, booster (SD-1/TS malli) sekä vahvarimalli. Monesti ilman boosteriakin. Hitunen huonekaikua mukaan. Kitaroiden vaihto samoilla soundeilla ei ole sinänsä ongelma. Stratocasterilla joskus hieman input gainia lisää äänikortista, mutta siinä se. Hyvä soundi kuulostaa hyvältä millä vain, kuten sanoin, kunhan ei mitään ujelluksia. Toki erilaiselta, jos soittelee singlemikillä humpparin sijaan, mutta sehän on tarkoituskin. Jotain on kyllä pielessä jos kitaran vaihto muuttaa soundin hyvästä surkeaksi.

Vähennä aluksi sitä "kasaa pedaaleja" ihan perustasolle, että etsit sen vaikka perinteisen soundin, millä varmaan 99% kasarikitaramökästä tehtiin.

(suuntaa-antavaa)
- Tubescreamer/SD-1: Level 10/10, Tone 5/10, Drive 0-1/10
- JCM800: Gain 4-6/10, Bass 2/10, Middle 8-9/10, Treble 3-4/10, Prescence 0-1/10
- Kaappi joku 4x12" G12-65

Ei mitään muuta. Hyvältä kuulostaa, soittelet millä vain. Toki siis hieman lisää gainia ehkäpä stratocasterilla jos tuntuu siltä.

Täältä saat JCM800HOT sekä tubescreamer
Kiitos linkistä, onkos noita muita ilmaisia?
Ymmärsin niin, että soitat noita "tietokoneen" kautta. Tossa Rockmith pelissäkin kaikki äänet syntyvät vain kitarasta ja siitä ohjelmasta.
Koska kitaran soundit siinä on alkuperäisen biisin kuuloisia, biisistä riippuen. Vaikuttaisi siltä, että se poistaa kitaran oman mikin kokonaan käytöstä. Eli kitaran osuus on kertoa ainoastaan mitä nuottia/spointua soittaja haluaa soittaa => mikillä ei sinänsä ole mitään merkitystä kunhan se osaan "nuotit" tallentaa/kertoa eli kitara toimii vain ohjaimena, Näin voidaan tehdä myös muilla ohjelmilla.

Minä tarkoitin ( ehkä sinäkin) "keikkavahvistimia" jotka huomioivat sen mikin ovat äänet ja muokkaavat sitä lisää.
Jolloin se humppari mikin vaihto yksikelaiseksi (eri magneeteilla ja keloilla) vaikuttaa siihen ääneen hyvinkin paljon.


Sen eron kuulee mulla varsinkin kirkkailla lähes puhtailla äänillä.
 
Kiitos linkistä, onkos noita muita ilmaisia?

Kelaile taaksepäin, laitoin sinne kun joku oli koonnut kaikkea ilmaista samaan paikkaan.

mmärsin niin, että soitat noita "tietokoneen" kautta. Tossa Rockmith pelissäkin kaikki äänet syntyvät vain kitarasta ja siitä ohjelmasta.
Koska kitaran soundit siinä on alkuperäisen biisin kuuloisia, biisistä riippuen. Vaikuttaisi siltä, että se poistaa kitaran oman mikin kokonaan käytöstä. Eli kitaran osuus on kertoa ainoastaan mitä nuottia/spointua soittaja haluaa soittaa => mikillä ei sinänsä ole mitään merkitystä kunhan se osaan "nuotit" tallentaa/kertoa eli kitara toimii vain ohjaimena, Näin voidaan tehdä myös muilla ohjelmilla.

No ei kai se nyt MIDInäkään ohjaa, eli eiköhän siellä ole pohjalla joku vst-plugari tai vastaava, johon on laitettu aina kyseiseen biisiin sopiva soundi. Mutta nuohan on yleensäkin, kuten kaikissa laitteissa presetit, ihan persiistä.

Minä tarkoitin ( ehkä sinäkin) "keikkavahvistimia" jotka huomioivat sen mikin ovat äänet ja muokkaavat sitä lisää.
Jolloin se humppari mikin vaihto yksikelaiseksi (eri magneeteilla ja keloilla) vaikuttaa siihen ääneen hyvinkin paljon.

Sen eron kuulee mulla varsinkin kirkkailla lähes puhtailla äänillä.

Mikä on keikkavahvistin? Ehkä joku mallia kasari 100W 4x12" mitä tarkoitat, mutta mitä enempi hommat kehittyneet, sitä pienemmillä vedetään kun mikitetään pienissäkin paikoissa. Jopa IEM-meiningillä mennään mallintavien ja oikeidenkin kanssa.
Mikäli rumpali ei ole alkukantainen eläin, pärjää ihan pienemmälläkin. Legendahan kertoo, että Ace Frehleyllä olisi ollut monasti keikalla Fender Champ mikitettynä. Siltä se kuulostaakin.

Ja joo, sinkkumikit on eri soundi, mutta hyvä soundi erilailla.
 
Hauskoja ahaa-elämyksiä tulee kieltämättä kosketinsoittajana kun aikoinaan tuli kierrettyä keikkoja bändillä, enkä tajunnut kitaristien kitarakamoista mitään. Nyt kun itsekin tutustunut enemmän kitarointiin niin alkanut ymmärtämään kokoajan enemmän keikkageareista ja muusta. Eipä sitä tullut silloin kiinnitettyä sen enempää huomiota, varsinkin kun yleensä keikkapaikalle saapuessa oli jo sen verran humalassa. :hmm: Kiipparit on siitä anteeksiantava soitin, että varsinkin jos ei analogikamoja käytä niin soittokamojen pystyynlaitto on lähinnä johtojen kiinnittelyä. Siinä ehtii käyttää aikaa "oheistoimintaan" siinä kun kitaristit säätävät kamojaan.
 
No ei kai se nyt MIDInäkään ohjaa, eli eiköhän siellä ole pohjalla joku vst-plugari tai vastaava, johon on laitettu aina kyseiseen biisiin sopiva soundi. Mutta nuohan on yleensäkin, kuten kaikissa laitteissa presetit, ihan persiistä.
Luulen, että kitara toimii vain (Rocksmith:ssä) "ohjaimena", koska sen pitää kuulua kun menee peruksilleen (enemmän kuin tuttua mulle :) ) En keksi muuta tapaa sen koodaamisen kuin ottaa kitaran kielen taajuus ylös ja määrittää sen avulla mitä kohtaa kitaristi soittaa => muokataan sille uudellen äänelle vastaavalle nuotille. (Rocksmith ei tee sitä aivan niin hyvin kuin soisi, eli ei täysin huomioi näppäilyn voimakkuutta)

Mikä on keikkavahvistin? Ehkä joku mallia kasari 100W 4x12" mitä tarkoitat, mutta mitä enempi hommat kehittyneet, sitä pienemmillä vedetään kun mikitetään pienissäkin paikoissa. Jopa IEM-meiningillä mennään mallintavien ja oikeidenkin kanssa.
Mikäli rumpali ei ole alkukantainen eläin, pärjää ihan pienemmälläkin. Legendahan kertoo, että Ace Frehleyllä olisi ollut monasti keikalla Fender Champ mikitettynä. Siltä se kuulostaakin.
Joo jotain tollasta tai sitten useimmiten vähempitehoiden mikitettynä, siinä pitää kuitenkin olla sen verran tehoja, että kitaristi kuulee sen lavalla rumpujen ja muiden soittimien läpi, vaikka se muuten yleisölle tulee PA-kaappien läpi.
Se soundi lavalla on usein hivenen erilainen (hyvältä silti kuulostaen, se on sitä "työpaikan" laatua ) miltä se kuulostaa "salissa", yleensä rummutkit nykyään mikitetään.

Ja joo, sinkkumikit on eri soundi, mutta hyvä soundi erilailla.
Kun puhutaan muokkaamattomasta äänestä ja molemmille hyväksi erikseen muokatuilla äänillä olen samaa mieltä.
Jos se mikki muuten on mieleinen se taas on niin kuulijan korvissa.
 
Viimeksi muokattu:
Luulen, että kitara toimii vain (Rocksmith:ssä) "ohjaimena", koska sen pitää kuulua kun menee peruksilleen (enemmän kuin tuttua mulle :) ) En keksi muuta tapaa sen koodaamisen kuin ottaa kitaran kielen taajuus ylös ja määrittää sen avulla mitä kohtaa kitaristi soittaa => muokataan sille uudellen äänelle vastaavalle nuotille. (Rocksmith ei tee sitä aivan niin hyvin kuin soisi, eli ei täysin huomioi näppäilyn voimakkuutta)
Itse olen tuota rocksmithiä pari kertaa koittanut. Kyllähän se signaalista lukee sen taajuuden kuten tekee myös esimerkiksi viritysmittari kitaran signaalista. Mutta ei tuota luettua taajuutta käytetä mitenkään siihen äänen tuottamiseen. Ihan hyvin kuuluu esimerkiksi vaimennettu jyystö soundi rocksmithistä ja siitä tulleita taajuksia on jo hankalampi saada selville. Syötä vaikka kohinasignaalia siihen rocksmithiin.
 
Itse olen tuota rocksmithiä pari kertaa koittanut. Kyllähän se signaalista lukee sen taajuuden kuten tekee myös esimerkiksi viritysmittari kitaran signaalista. Mutta ei tuota luettua taajuutta käytetä mitenkään siihen äänen tuottamiseen. Ihan hyvin kuuluu esimerkiksi vaimennettu jyystö soundi rocksmithistä ja siitä tulleita taajuksia on jo hankalampi saada selville. Syötä vaikka kohinasignaalia siihen rocksmithiin.
Joo siellä taustalla kuuluu jotain, mutta selitä paremmin (olen avoin asialle, vai ymmärsinkö viestisi väärin) miten se peli muuten tietää mitä minä soitan ja soittaa sen mitä minäkin yritin/tein, mutta huomattavasti paremmilla soundeilla mitä minä saan aikaiseksi omalla vahvistimellani ja sen "pedaaleilla". Vaikka kitara on suoraan kiinni tietokoneessa.

Minä siis uskon, että sitä taajuutta käytetään määrittämään soitanko/venytänkö "C vai D:tä jne." ja loput (soundin) sitten päättää peli.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siellä taustalla kuuluu jotain, mutta selitä (olen avoin asialle) miten se peli muuten tietää mitä minä soitan ja soittaa sen mitä minäkin yritin/tein, mutta huomattavasti paremmilla soundeilla mitä minä saan aikaiseksi omalla vahvistimellani ja sen "pedaaleilla". Vaikka kitara on suoraan kiinni tietokoneessa.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Siellä on matemaattinen mallinnus pedaaleista ja vahvistimista, kaapeista ja kaappien eteen laitetuista mikrofoneista. Tallenna vaikka omaa soittoasi tietokoneelle ja käsittele sitä vaikka audacity nimisellä ohjelmalla, niin rupeaa asia hahmottumaan.
 
Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Siellä on matemaattinen mallinnus pedaaleista ja vahvistimista, kaapeista ja kaappien eteen laitetuista mikrofoneista. Tallenna vaikka omaa soittoasi tietokoneelle ja käsittele sitä vaikka audacity nimisellä ohjelmalla, niin rupeaa asia hahmottumaan.
Näinhän minä olen ainakin yrittänyt kertoa. Eli kitaralla (Rocksmith:ssä) ei ole muuta merkitystä kuin, että se toimii ohjaimena= kertoo mitä nuottia soitetaan ja venytetäänkö sitä yms., mutta sen mikit eivät vaikuta siihen kuultavaan ääneen.
Tai ainakin olen siinä uskossa :) en siis ole sitä testannut erikseen kitaroilla. Käytän sen kanssa vain Stratoani.
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän minä olen ainakin yrittänyt kertoa. Eli kitaralla (Rocksmith:ssä) ei ole muuta merkitystä kuin, että se toimii ohjaimena= kertoo mitä nuottia soitetaan ja venytetäänkö sitä yms., mutta sen mikit eivät vaikuta siihen kuultavaan ääneen.
Tai ainakin olen siinä uskossa :) en siis ole sitä testannut erikseen kitaroilla. Käytän sen kanssa vain Stratoani.
En omista Rocksmithiä, joten en nyt voi varmistaa olettamustasi, mutta luulisin että olettamuksesi on väärä. Mites kitaran volumepotikka? Jos se vaikuttaa soitettavaan ääneen, niin sitten se Rocksmith toimii kuten noi plugaritkin.
 
Näinhän minä olen ainakin yrittänyt kertoa. Eli kitaralla (Rocksmith:ssä) ei ole muuta merkitystä kuin, että se toimii ohjaimena= kertoo mitä nuottia soitetaan ja venytetäänkö sitä yms., mutta sen mikit eivät vaikuta siihen kuultavaan ääneen.
Tai ainakin olen siinä uskossa :) en siis ole sitä testannut erikseen kitaroilla. Käytän sen kanssa vain Stratoani.

Itse on ole koskaan Rocksmithiä edes nähnytkään, enkä tiedä sen toimintaperiaatteista. Eli se on siis ns kehittynyt versio Guitar Herosta? Mutta kuten tuossa edeltä mainittiin, niin kyllä nyt pakostikin kitaran elektroniikka vaikuttaa, milläs muuten
ne soittamasi taajuudet sieltä bongataan? Ja mitä luin niin siinä joku 6,3mm - USB piuha, niin kyllä siellä pakostikin mikeistä se signaali menee peliin. Jos ne soundit ovat mallia "kököt", niin sitten ne on. Ihan sama mistä lähtö ääni tulee.

Kun puhutaan muokkaamattomasta äänestä ja molemmille hyväksi erikseen muokatuilla äänillä olen samaa mieltä.
Jos se mikki muuten on mieleinen se taas on niin kuulijan korvissa.

Edelleen olen eri mieltä. Ja ihan oikealla kokemuksella. Jos sinulla on todella hyvä soundi tehtynä humpparikitaralle, niin se ei muutu huonoksi jos soitat samalla soundilla single-coil stratolla. Soundi on erilainen, stratocastermainen (yllätys),
mutta ei huono. Singlecoilit on yleensä hiukan ohkasempi/heikompi soundisia ja yläpäätä enemmän, mutta mitään semmoista ei ole mitä et voisi kitaran omilla säätimillä parantaa. Se vain kuulostaa stratocasterilta. Ja jos siitä ei pidä, niin
joko hommaa humppari-straton tai heittää kitaran mäkeen. Perus stratocasterilta ei pidä odottaa mitään aktiivi-humppari EMG jyrinää sellaisenaan.

Ihan samoin toiste päin. Jos lähden säätämään hevijyräsoundia stratocasterille nimenomaan, ja sitten vaihdan humpparikitaraaan, niin ihan yhtä hyvältä kuulostaa. Mikäli gainia on liikaa, juurikin singlecoilien heikommasta outputista johtuen,
niin sitten kitarasta volumea alas ja taas ollaan oikeiden säätöjen tontilla.

Ja muutenkin siitä, että mikä on hyvä soundi. Monesti semmoinen soundi millä itse tykkää soitella, voi olla aika käyttökelvoton kun nauhoittelee ja miksailee. Useimmiten liikaa gainia ja bassoa, liian vähän middleä ja korostetaan yläpäätä ja hukutetaan
kaikuun. Yllättyisit varmaan miten monen sinunkin suosikki hevibiisin alkuperäinen soittoraita on middlekäs ja kirskuva ja raaka. Itsekin tykkään kun on ns. munaa soundissa kun soittelee ihan yksikseen.

Nauhoittaessa sitten taas (tai viimeistään miksailuvaiheessa), on kitaralta esim. Boosteri ja sitten joku Marshall -johdannainen (huom. riippuen vähän vahvarista), gain siellä 3-5, basso 3-4, middle jossain 7-8 maastossa, treble max.5 , ja presence siellä nollan paikkeilla. Sitten
kuitenkin alapääfiltteri sinne 100-120hz maastoon ja sopivaa middlekorostusta ja yläpääleikkuri myös 5-6khz kohdalla. Sitten joku multiband kompura hieman tasaamaan ettei dempatut osiot hypi silmille jne. Ja varsinkin kun kaikki rytmikitarat tuplaan,
niin gainia voi tiputtaa ihan huolella. Itse vedän vain rytmit kaksi raitaa (100%L/R) ja pieni huonekaiki kehiin. Soolokitaroita harvemmin tuplailen, vaan mieluummin käytän esim. Eventide MicroPitchiä.
 
Tai ainakin olen siinä uskossa :) en siis ole sitä testannut erikseen kitaroilla. Käytän sen kanssa vain Stratoani.
Sen sijasta että vänkäät täällä, olisit ehtinyt testaamaan homman 10 kertaa.
Mene pelin pääruudussa tone designeriin, poista kaikki pierupurkit signaaliketjusta ennen ja jälkeen vahvistinta ja laita marsun tilalle joku clean, niin alkaa kitara kuulostaa samalta kuin "luonnossa" jos niin voi sanoa sähkäristä. Eri mikkiasennot, tone sekä humppari versus sinkku erottuu ihan hyvin meikäläisen puurokorvillakin :).
 
Sen sijasta että vänkäät täällä, olisit ehtinyt testaamaan homman 10 kertaa.
Mene pelin pääruudussa tone designeriin, poista kaikki pierupurkit signaaliketjusta ennen ja jälkeen vahvistinta ja laita marsun tilalle joku clean, niin alkaa kitara kuulostaa samalta kuin "luonnossa" jos niin voi sanoa sähkäristä. Eri mikkiasennot, tone sekä humppari versus sinkku erottuu ihan hyvin meikäläisen puurokorvillakin :).

Stratocasterilla se väliasento kaula- ja keskimikillä on parasta ikinä. Keskimikki tosiaan ruuvattuna alas. Toimii varsinkin puhtailla, mutta myös kaikella rosolla.

Tuossa mun kukkajemissä kyseinen mikkiasento on myös niin maaginen puhtailla, että oksat pois. Vaikkakin on humppari tallassa, mutta sehän puolittuu tuossa asennossa. Jemeissä tuo kaulamikki on myös ylösalaisin, eli puolitus tapahtuu ns. eripäin.
 
Näinhän minä olen ainakin yrittänyt kertoa. Eli kitaralla (Rocksmith:ssä) ei ole muuta merkitystä kuin, että se toimii ohjaimena= kertoo mitä nuottia soitetaan ja venytetäänkö sitä yms., mutta sen mikit eivät vaikuta siihen kuultavaan ääneen.
Tai ainakin olen siinä uskossa :) en siis ole sitä testannut erikseen kitaroilla. Käytän sen kanssa vain Stratoani.
Niin oliko tarkoituksesi sanoa että mikkien laatu ei vaikuta pelin muokatun äänen laatuun?
Pitääkin testailla tuota Tone designeriä kun mulle Rocksmith on niin uusi että designeristä en oo kun yhden kerran vaihtanu vahvistinta.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisin roiskaisu tabulatuurin kera...

- Rhythm guitars: Amplitube 5. Bogner Ecstasy with some Evetide Micropitch
- Lead guitars: Overloud TH-U (Rig Player 5150)
- Solo: Amplitube 5 Bogner Ecstasy
- Drums: EzDrummer 2. Mixed kit but mainly Dark Matter
- Various Arturia synths
- Various plugins. Eventide Micropitch, BlackHole, Audiority Xenoverb, SoundToys Effects Rack etc
- Mastered with T-Racks 5


Hienon kuuloista kamaa!
Miten olet tehnyt noi tabit tuohon? Onko sulla siis kitaralead myös midinä tuossa?
 
Ja muutenkin siitä, että mikä on hyvä soundi. Monesti semmoinen soundi millä itse tykkää soitella, voi olla aika käyttökelvoton kun nauhoittelee ja miksailee. Useimmiten liikaa gainia ja bassoa, liian vähän middleä ja korostetaan yläpäätä ja hukutetaan
kaikuun.

No tämähäntäpä se juurikin tuota.

Itsekin usein hämmästyn suuresti, ruuvattuani "mieleiseni" soittosoundin johonkin nauhoitukseen, kuinka huonosti/vastustamattomasti se leikkaa itsensä miksauksessa lävitse. Sen ymmärrän, että tämä klassinen Mesasoundi on hankala, mutta silti... Ja kääntäen myös, jotkut raidat Laneylla tai Orangella nauhoitettuina kuuluvat selkeinä, vaikka niitä vaimentaisi 10...15dB tai enemmänkin (luonnollisesti normalisoin raidat 0 tasoon ennen miksaamista). Mesa-soundilla koetan nykyään hiljentää kaikkia muita raitoja, kunnes kitara kuuluu :) Kaikujen kanssa on oikeastaan parasta nauhoittaa ilman niitä ja lisätä ne vasta jälkikäsittelyssä, jotta saa kaikkien instrumenttien osalta "yhteneväisen" kuulokuvan aikaiseksi - erityisesti jos on useita eri raitoja. Mieluiten toki sitä vetää butique-purkkikai'iun kera nauhalle ja hymyilee maireasti ...kunnes toteaa ettei tämä raita nyt vain oikein sovi muiden kanssa yhteen :(

Ja yleisohjeista nauhoitussoudi vs. soittosoundi olen kanssasi melko samaa mieltä: Nauhoitettaessa säröt noin puoleen lähtökohdasta, basso leikataan 120...220Hz alapuolelta pois,ei kaikua. Lisätään kompressiota tarvittava määrä, väännetään noise gate syömään turhat taustamelut pois.
 
Hienon kuuloista kamaa!
Miten olet tehnyt noi tabit tuohon? Onko sulla siis kitaralead myös midinä tuossa?

Kiitos. Guitar Pro 7:lla teen. Sillä mä lähinnä säveltelen, joko ihan oikealla soittimella keksittyjä juttuja tai sitten alan kirjoittamaan ilman soitinta puhtaalta pöydältä.

Sitten kun biisi on valmis, siirränm MIDIt tuonne Studio Onen puolelle ja nauhoittelen. Tässä vaiheessa siellä täällä tulee muutoksia kun keksii lennosta kivempia juttuja
ja sitten jälkikäteen päivittelen ne tuonne Guigtar Pro filuun. Esim. tuossa biisissä on joissain kohdin eroavaisuuksia, mutta ne on enempi rytmityspuolen juttuja kuin säveliä.

Ja tosiaan, ettei käsitetä väärin niin ihan oikeilla kitaroilla tuo soitettu. Rummut/synat/basso tulee vst instrumenttien kautta. Basso mulla on mutta välillä vähän laiska sitä
nauhoittelemaan.
 
No tämähäntäpä se juurikin tuota.

Itsekin usein hämmästyn suuresti, ruuvattuani "mieleiseni" soittosoundin johonkin nauhoitukseen, kuinka huonosti/vastustamattomasti se leikkaa itsensä miksauksessa lävitse. Sen ymmärrän, että tämä klassinen Mesasoundi on hankala, mutta silti... Ja kääntäen myös, jotkut raidat Laneylla tai Orangella nauhoitettuina kuuluvat selkeinä, vaikka niitä vaimentaisi 10...15dB tai enemmänkin (luonnollisesti normalisoin raidat 0 tasoon ennen miksaamista). Mesa-soundilla koetan nykyään hiljentää kaikkia muita raitoja, kunnes kitara kuuluu :) Kaikujen kanssa on oikeastaan parasta nauhoittaa ilman niitä ja lisätä ne vasta jälkikäsittelyssä, jotta saa kaikkien instrumenttien osalta "yhteneväisen" kuulokuvan aikaiseksi - erityisesti jos on useita eri raitoja. Mieluiten toki sitä vetää butique-purkkikai'iun kera nauhalle ja hymyilee maireasti ...kunnes toteaa ettei tämä raita nyt vain oikein sovi muiden kanssa yhteen :(

Ja yleisohjeista nauhoitussoudi vs. soittosoundi olen kanssasi melko samaa mieltä: Nauhoitettaessa säröt noin puoleen lähtökohdasta, basso leikataan 120...220Hz alapuolelta pois,ei kaikua. Lisätään kompressiota tarvittava määrä, väännetään noise gate syömään turhat taustamelut pois.

Just jotensakin näin. Ja vielä jos on tottunut soittelemaan joillain ihan normikajareilla, joiden EQ-kurvi on miten sattuu (yleensä sitä perinteistä V-muotoa), niin hyppääminen joihinkin mahdollisimman neutraaleihin kaiuttimiin saa vielä hirveämpää soittokokemusta niistä omista "hyvistä soundeista".

Itse tykkään tosiaan noita huonekaikuja käyttää sillai että on oikeamman kuuloista, mutta hallikaikuja kannattaa välttää mahdollisimman paljon soitteluvaiheessa. Sehän näissä moderneissa hommissa on kiva, että voi huoletta nauhoitella millä soundilla haluaa ja sitten muokata täysin.
Esim itse olen pirun laiska wahin käyttäjä. Usein lisään senkin sopiviin kohtiin ja kiipparin Mod Wheelillä heiluttelee. Tai sitten hiirellä. Joskus jopa kopion vanhoja automatioita ja käytän samoja :D
 
En kyllä yhtään ymmärrä miten. Mikin kela ja magneettit sitä ilmeisesti luovat? (Jonkinmoinen sähkömoottori?) Kieli sitten sotkenee sitä magneetikenttää (laittaa makneettikentän pyörimään?) ja sitä kautta virran tuottoa? jota vahvistin mittaa/ muuntaa kaiutinkalvon ja sen kelan kautta puheääneksi. Ei oo sähköoppikaan halussa :)
Magneettikentässä liikkuva johdin luo sähkövirtaa. Sähkögeneraattorissa on magneettinen roottori, joka pyörii käämitetyn metallipalan sisällä. Sähkökitarassa on magneettinen käämitetty metallinpala mikkinä, ja kielen liike mikin magneettikentässä luo virran.
 
Näinhän minä olen ainakin yrittänyt kertoa. Eli kitaralla (Rocksmith:ssä) ei ole muuta merkitystä kuin, että se toimii ohjaimena= kertoo mitä nuottia soitetaan ja venytetäänkö sitä yms., mutta sen mikit eivät vaikuta siihen kuultavaan ääneen.
Tai ainakin olen siinä uskossa :) en siis ole sitä testannut erikseen kitaroilla. Käytän sen kanssa vain Stratoani.
Nyt luin vähän tarkemmin tätä keskustelua. Juu jos siis Stratocaster on tässä tapauksessa Williams -stratocaster kopio, niin sen mikit on vaan paskat. Tai tarkemmin ne ovat hyvin erilaiset normaaleihin mikkeihin verrattuna. Ja sitten taas kun kaikki kitaravahvistimet on suunniteltu toimimaan niiden kunnollisten kitaroiden mikkien kanssa, niin yleensä vahvarilla tuo Williams kitara kuulostaa kamalalta. En enää muista testasinko kyseistä hirvitystä plugareiden kanssa. Kaikilla muilla halpiksilla (myös kaupan roskalaatikoista löytyvillä kitaroilla) soundi on ollut hyvä. Williams- kitarapaketista käyttökelpoisia (ei hyviä) ovat plekut, piuha, kitarapussi, kielet ja pahvilaatikon voi polttaa takassa. Muu on lähinnä ongelmajätettä.
 
Tästä Batteryn riffi samalla soundilla ja kolmella eri kitaralla. Hirveästi en nähnyt vaivaa, joten älkää haukkuko. Jokainen kitara tuplattu. Mikä on paras?

 
En omista Rocksmithiä, joten en nyt voi varmistaa olettamustasi, mutta luulisin että olettamuksesi on väärä. Mites kitaran volumepotikka? Jos se vaikuttaa soitettavaan ääneen, niin sitten se Rocksmith toimii kuten noi plugaritkin.
Ei muistaakseni muuta vaikutusta kuin, että on laitettava täysille, jotta peli yleensä kunnolla kytkeytyy
Nyt luin vähän tarkemmin tätä keskustelua. Juu jos siis Stratocaster on tässä tapauksessa Williams -stratocaster kopio, niin sen mikit on vaan paskat. Tai tarkemmin ne ovat hyvin erilaiset normaaleihin mikkeihin verrattuna. Ja sitten taas kun kaikki kitaravahvistimet on suunniteltu toimimaan niiden kunnollisten kitaroiden mikkien kanssa, niin yleensä vahvarilla tuo Williams kitara kuulostaa kamalalta.
Hain hyvin kirkasta " The Shadows" soundia, ja vaihdoin siihen Wilkinsonin mikit, paitsi kaulan jätin ennalleen. Ei se minusta olleellisesti parantunut. Eihän sen soundissa sinäänsä mitään vikaa ole, riippuu täysin vahvistimesta ja sen asetuksista. Äänet on kuulijan korvassa.
En enää muista testasinko kyseistä hirvitystä plugareiden kanssa. Kaikilla muilla halpiksilla (myös kaupan roskalaatikoista löytyvillä kitaroilla) soundi on ollut hyvä. Williams- kitarapaketista käyttökelpoisia (ei hyviä) ovat plekut, piuha, kitarapussi, kielet ja pahvilaatikon voi polttaa takassa. Muu on lähinnä ongelmajätettä.
Voihan sulle tullut joku yöllä silmät ummessa tehty yksilö? Ei ainakaan mun Williamsissa ole muuta valittamista kuin mun korviin vois olla toisen soundiset mikit (paitsi kaulamikki) sekä sen tehdassäädöt olivat aivat aivan hirveät, säätämisen jälkeen todella hyvä soittaan, nauhoihin ei edes tarvinnut koskea. Pysyy säädöissä eikä kaula ole kiero, on kevyt. Kitara soikin hienosti, kunhan löytää sopivat asetukset vahvistimesta. Hinta-laatusuhde minusta todella hyvä, yksilöeroja voi toki olla.
Ei sen mukan tuleva 10-15W vahvistinkaan aivan käyttökelvoton ollut => siihen parempi kaiutin ja joku kunnon efektilaite.
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijasta että vänkäät täällä, olisit ehtinyt testaamaan homman 10 kertaa.
Mene pelin pääruudussa tone designeriin, poista kaikki pierupurkit signaaliketjusta ennen ja jälkeen vahvistinta ja laita marsun tilalle joku clean, niin alkaa kitara kuulostaa samalta kuin "luonnossa" jos niin voi sanoa sähkäristä. Eri mikkiasennot, tone sekä humppari versus sinkku erottuu ihan hyvin meikäläisen puurokorvillakin :).
Ei ole nyt käytettävissä, mutta pidetään mielessä. Siitä olen varma, ettei ota kieliä ainakan mulla (sen voimakkuutta) kuten oikea vahvistin-kitara yhdistelmä. Mutta hyvä, jos toimii. Muuten tää on "keskustelupalsta".
 
Itse on ole koskaan Rocksmithiä edes nähnytkään, enkä tiedä sen toimintaperiaatteista. Eli se on siis ns kehittynyt versio Guitar Herosta? Mutta kuten tuossa edeltä mainittiin, niin kyllä nyt pakostikin kitaran elektroniikka vaikuttaa, milläs muuten ne soittamasi taajuudet sieltä bongataan? Ja mitä luin niin siinä joku 6,3mm - USB piuha, niin kyllä siellä pakostikin mikeistä se signaali menee peliin. Jos ne soundit ovat mallia "kököt", niin sitten ne on. Ihan sama mistä lähtö ääni tulee.
Mä mietin tätä vähän eri kantilta (ohjelmoinnin). Se on selvä että kitaran mikki tekee äänen (ja voit muutenkin olla oikeassa), mutta käyttääkö peli sitä muuhun kuin määrittämään mitä soitetaan.
Edelleen olen eri mieltä. Ja ihan oikealla kokemuksella. Jos sinulla on todella hyvä soundi tehtynä humpparikitaralle, niin se ei muutu huonoksi jos soitat samalla soundilla single-coil stratolla. Soundi on erilainen, stratocastermainen (yllätys),
mutta ei huono.
Tässä olet oikeassa omilla korvillasi. Mutta minusta se toisinaan muuttuu sellaiseksi, että en yhtään tykkää
Mulla on tossa vahvarissa n. 100 erilaista tehdasasetusta. Mulle käyttökelpoisia on ehkä 30.

Singlecoilit on yleensä hiukan ohkasempi/heikompi soundisia ja yläpäätä enemmän, mutta mitään semmoista ei ole mitä et voisi kitaran omilla säätimillä parantaa. Se vain kuulostaa stratocasterilta. Ja jos siitä ei pidä, niin
joko hommaa humppari-straton tai heittää kitaran mäkeen. Perus stratocasterilta ei pidä odottaa mitään aktiivi-humppari EMG jyrinää sellaisenaan.
Minusta on hyvä, että kitarat (Strato-Lespa) ovat soundiltaan erilaisia antaa vaihtelua. Mutta mun korvin soundi usein muuttuu (kitaroita vaihtaessa) niin paljon, että jotain pitää säätää/ vahvistimen asetusta muuttaa. Nää on niin makuasioita.
Ihan samoin toiste päin. Jos lähden säätämään hevijyräsoundia stratocasterille nimenomaan, ja sitten vaihdan humpparikitaraaan, niin ihan yhtä hyvältä kuulostaa. Mikäli gainia on liikaa, juurikin singlecoilien heikommasta outputista johtuen,
niin sitten kitarasta volumea alas ja taas ollaan oikeiden säätöjen tontilla.
Toi on mulla ongelma kotona soitettaessa, 100W on aivan liikaa eikä sitä viitsi huudattaa, jotta vahvistin "avautuu" tarpeeksi. (mulla volume on 1.5 (max. 10)
=> tietääkö joku millainen "vastus" (vai vaatiiko muutakin) kaiuttimen ja vahvistimen väliin tulisi laittaa, jotta samalla äänen voimalla ton nupin voisi käätää 7:ksi.

Ja muutenkin siitä, että mikä on hyvä soundi. Monesti semmoinen soundi millä itse tykkää soitella, voi olla aika käyttökelvoton kun nauhoittelee ja miksailee. Useimmiten liikaa gainia ja bassoa, liian vähän middleä ja korostetaan yläpäätä ja hukutetaan
kaikuun. Yllättyisit varmaan miten monen sinunkin suosikki hevibiisin alkuperäinen soittoraita on middlekäs ja kirskuva ja raaka. Itsekin tykkään kun on ns. munaa soundissa kun soittelee ihan yksikseen.
Mulla ei toi säätäminen ole kunnolla tai josko ollenkan halussa
Nauhoittaessa sitten taas (tai viimeistään miksailuvaiheessa), on kitaralta esim. Boosteri ja sitten joku Marshall -johdannainen (huom. riippuen vähän vahvarista), gain siellä 3-5, basso 3-4, middle jossain 7-8 maastossa, treble max.5 , ja presence siellä nollan paikkeilla. Sitten
kuitenkin alapääfiltteri sinne 100-120hz maastoon ja sopivaa middlekorostusta ja yläpääleikkuri myös 5-6khz kohdalla. Sitten joku multiband kompura hieman tasaamaan ettei dempatut osiot hypi silmille jne. Ja varsinkin kun kaikki rytmikitarat tuplaan,
niin gainia voi tiputtaa ihan huolella. Itse vedän vain rytmit kaksi raitaa (100%L/R) ja pieni huonekaiki kehiin. Soolokitaroita harvemmin tuplailen, vaan mieluummin käytän esim. Eventide MicroPitchiä.
Mulla olis vielä paljon tossa oppimista, mun nauhoitukset on olleet sellasia, että mikki kaapin eteen ja se on siinä.
"Bändivideoita" tehdessä, jonkin verran muutan tarvittaessa huonekaikua yms. mitä edittisoftallani voi tehdä.
 
Kiitos. Guitar Pro 7:lla teen. Sillä mä lähinnä säveltelen, joko ihan oikealla soittimella keksittyjä juttuja tai sitten alan kirjoittamaan ilman soitinta puhtaalta pöydältä.

Sitten kun biisi on valmis, siirränm MIDIt tuonne Studio Onen puolelle ja nauhoittelen. Tässä vaiheessa siellä täällä tulee muutoksia kun keksii lennosta kivempia juttuja
ja sitten jälkikäteen päivittelen ne tuonne Guigtar Pro filuun. Esim. tuossa biisissä on joissain kohdin eroavaisuuksia, mutta ne on enempi rytmityspuolen juttuja kuin säveliä.

Ja tosiaan, ettei käsitetä väärin niin ihan oikeilla kitaroilla tuo soitettu. Rummut/synat/basso tulee vst instrumenttien kautta. Basso mulla on mutta välillä vähän laiska sitä
nauhoittelemaan.
Soitteletko siis kitarahommat (tabit) kiipparilla tuonne guitar pro 7:een? En ihan hiffannut.

Hyvää keskustelua kitarasoundeista. Ja loputon suo. Toi gainin pienennys on hyvä ohje, liika gain pehmentää soundia eikä hurjenna sitä kuten vois luulla. Riffien erottelu paranee myös. Alapään leikkaus on sitten jo kiharaisempi tilanne, ja riippuu kovasti muista soittimista sekä siitä mitä sillä kitaralla soitetaan. Kitara saa mennä basson kanssa samalle kaistalle hieman ristiin mutta herkkää hommaa se on. Jos niitä yrittää leikata liiaksi erilleen niin lopputulos on liian hygieeninen ja siisti. Kiippareiden kanssa homma mutkistuu entisestään. Pääasia on että kullekin palikalle on jokin alue missä se korostuu ja kuuluu, ja muut ei siinä kilpaile liikaa.

Kokeilin pikku testin jossa neljä raitaa: clean kitara, drive soolokitara, basso ja rummut. Tämmösessä tilanteessa voi hyvin laittaa soolokitaraan kunnolla leveyttä ja efektiä mukaan kun tilaa on ja kukaan ei kisaile huomiosta. Soolosoundi sai jäädä jopa hieman pehmeäksi kun kuuluvuuden kanssa ei tarvinnut miekkailla. Yleensähän miksaus on juuri tuota miekkailua ja kompromissien hakua.

 
Niin oliko tarkoituksesi sanoa että mikkien laatu ei vaikuta pelin muokatun äänen laatuun?
Pitääkin testailla tuota Tone designeriä kun mulle Rocksmith on niin uusi että designeristä en oo kun yhden kerran vaihtanu vahvistinta.
Näin minä uskon, joku jo tosin sanoin että olen väärässä.
 
Stratocasterilla se väliasento kaula- ja keskimikillä on parasta ikinä. Keskimikki tosiaan ruuvattuna alas. Toimii varsinkin puhtailla, mutta myös kaikella rosolla.

Tuossa mun kukkajemissä kyseinen mikkiasento on myös niin maaginen puhtailla, että oksat pois. Vaikkakin on humppari tallassa, mutta sehän puolittuu tuossa asennossa. Jemeissä tuo kaulamikki on myös ylösalaisin, eli puolitus tapahtuu ns. eripäin.
Kuinka alhaalla (kielen alapinnan ja magneetin yläpinnan väli) sulla on toi keskimikki.
Mitkä mikit kitarassasi on.
 
Kuinka alhaalla (kielen alapinnan ja magneetin yläpinnan väli) sulla on toi keskimikki.
Mitkä mikit kitarassasi on.

Nopeasti vilkaistuna mikin kuori noin millin (jos sitäkään) pleksin yläpuolella.

Tästä Batteryn riffi samalla soundilla ja kolmella eri kitaralla. Hirveästi en nähnyt vaivaa, joten älkää haukkuko. Jokainen kitara tuplattu. Mikä on paras?


Edelleen, tuossa tuommoinen
 
Tästä Batteryn riffi samalla soundilla ja kolmella eri kitaralla. Hirveästi en nähnyt vaivaa, joten älkää haukkuko. Jokainen kitara tuplattu. Mikä on paras?

Tykkään ekasta eniten, olisko vähiten gainia ja täten rapein. Toka muistuttaa eniten alkuperäistä joka on melko pehmeä.
 
Ja tästä puhdasta kitaraa samalla soundilla kolmella eri kitaralla ja jokaisella nuo mikkien väliasennot, eli yhteensä kuusi pätkää.

 
Nopeasti vilkaistuna mikin kuori noin millin (jos sitäkään) pleksin yläpuolella.
Entä kieli kuinka etäällä se on mikin kuoresta (unohdin, että noi magneetit pomppivat erikorkeuksille)

Edelleen, tuossa tuommoinen
Mulle noi kuullosti samanlaisilta tai toi viimeinen kuullosti vähän "vaimeammalta". Eli eka ja toka yhtä hyviä

Edit: Imu2002 kuuli noissa eroja => pystytkö katsomaan mitä taajuuksia tossa on eli onko yli 10000Hz korkeitataajuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Soitteletko siis kitarahommat (tabit) kiipparilla tuonne guitar pro 7:een? En ihan hiffannut.

En. Kirjoittelen ne sinne. Joko ihan nuotteina nuottiviivastolle tai sitten tabulatuurinäkymä ja siihen kirjoittelee nuotteja.
Joskus jotain ihan itsekin soittelen. Midinä kun vetää niin on helppo kun voi tiputtaa tempon vaikka puoleen ja soittaa käsi kerrallaan :-p
 
Entä kieli kuinka etäällä se on mikin kuoresta (unohdin, että noi magneetit pomppivat erikorkeuksille)


Mulle noi kuullosti samanlaisilta tai toi viimeinen kuullosti vähän "vaimeammalta". Eli eka ja toka yhtä hyviä

1. Fender Stratocaster
2. Ibanez Jem
3. Ibanez 7-kielinen

Eli toisin sanoen, kuten sanoin, jos soundi edes siedettävä niin käyttökelpoinen, oli singlemikit tai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 553 018
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom