Kitaran soittaminen

1. Fender Stratocaster
2. Ibanez Jem
3. Ibanez 7-kielinen

Eli toisin sanoen, kuten sanoin, jos soundi edes siedettävä niin käyttökelpoinen, oli singlemikit tai ei.
Näillä äänityksillä olemme täysin samaa mieltä. Se mitä ihmettelen, ettei mikin vaihtuminen kuulu tossa mitenkään.
Oletan kuitenkin, että Fenderissä ja Ibanez:ssa olisi erilaiset mikit.

Kuuletko itse noissa eroja ja jos niin onko ero iso. Oletan, että ääni tuli kaikissa "tietokoneesta" eli siinä ei ollut "perinteistä vahvistinta + sen äänet mikillä talteen" äänitystapaa käytössä.
 
Näillä äänityksillä olemme täysin samaa mieltä. Se mitä ihmettelen, ettei mikin vaihtuminen kuulu tossa mitenkään.
Oletan kuitenkin, että Fenderissä ja Ibanez:ssa olisi erilaiset mikit.

Kuuletko itse noissa eroja ja jos niin onko ero iso. Oletan, että ääni tuli kaikissa "tietokoneesta" eli siinä ei ollut "perinteistä vahvistinta + sen äänet mikillä talteen" äänitystapaa käytössä.

Siis miten niin ei kuulu? Tarkoitako jotain "klonks" ääntä kun vaihtaa mikkiä? Harvemmin tuo kuuluu oikein missään.

Kyllä, kuulen ja huomaan isot erot kaikilla.

Ja ei sen väliä mikä äänitystapa. Ne on katsos kitaran ominaissoundeja. Niissä on eroja. Vaikket uskokaan, niin kitaran materiaalit vaikuttavat paljon. Stratocasterin kaulamikin soundi on niin
omaa luokkaansa. Sillä ei ole periaatteessa väliä mikä siinä on mikkinä, koska Leo-setä keksi laittaa kaulamikin 24. -nauhan kohdalle. Siitä se heleys ja kellomaisuus tulee. Vielä helmeilevämpi olisi,
jos mikki olisi 12. nauhan kohdalla. Eron huomaat itsekin ilman sähköjäkin. Plektralla vetäiset kaikki kielet ihan tallan läheltä, sitten 24. nauhan kohdalta ja sitten 12. nauhan kohdalla. Jännää, eikö vain?

Ja silläkään ei ole merkitystä mikä sen äänen tuottaa. Oli sitten oikea vahvistin, mallintava rauta tai mallintava plugari.
 
Soitteletko siis kitarahommat (tabit) kiipparilla tuonne guitar pro 7:een? En ihan hiffannut.

Hyvää keskustelua kitarasoundeista. Ja loputon suo. Toi gainin pienennys on hyvä ohje, liika gain pehmentää soundia eikä hurjenna sitä kuten vois luulla. Riffien erottelu paranee myös. Alapään leikkaus on sitten jo kiharaisempi tilanne, ja riippuu kovasti muista soittimista sekä siitä mitä sillä kitaralla soitetaan. Kitara saa mennä basson kanssa samalle kaistalle hieman ristiin mutta herkkää hommaa se on. Jos niitä yrittää leikata liiaksi erilleen niin lopputulos on liian hygieeninen ja siisti. Kiippareiden kanssa homma mutkistuu entisestään. Pääasia on että kullekin palikalle on jokin alue missä se korostuu ja kuuluu, ja muut ei siinä kilpaile liikaa.

Kokeilin pikku testin jossa neljä raitaa: clean kitara, drive soolokitara, basso ja rummut. Tämmösessä tilanteessa voi hyvin laittaa soolokitaraan kunnolla leveyttä ja efektiä mukaan kun tilaa on ja kukaan ei kisaile huomiosta. Soolosoundi sai jäädä jopa hieman pehmeäksi kun kuuluvuuden kanssa ei tarvinnut miekkailla. Yleensähän miksaus on juuri tuota miekkailua ja kompromissien hakua.


Miksaaja on todella tärkeä hemmo keikoillakin. Saa bändin soimaan tai pahimillaan pilaa koko soundin molempiin olen joskus törmännyt. Nää on niin makuasioita. Tossa sulla kitaran oli pehmeä tarkoituksellisesti, jolloin se tavallaan "sulaa" siihen muuhun musaan. Jotkut taas nostaa sitä esiin sooloissa. Toimii silloin toisella tavalla.
 
Siis miten niin ei kuulu? Tarkoitako jotain "klonks" ääntä kun vaihtaa mikkiä? Harvemmin tuo kuuluu oikein missään.

Kyllä, kuulen ja huomaan isot erot kaikilla.
Minusta noi kolmen (ryhmä) olivat lähes identtiset. Kun kuuntelin niitä läppärin kautta kuullokkeilla, tosin tossa taustalla
on TV päällä.
Ja ei sen väliä mikä äänitystapa. Ne on katsos kitaran ominaissoundeja. Niissä on eroja. Vaikket uskokaan, niin kitaran materiaalit vaikuttavat paljon. Stratocasterin kaulamikin soundi on niin
omaa luokkaansa.
Mietin vaan miksi sitä eroa en kuullut? Kun taas puhtaissa äänissä ero on selvä.
En väitä, etteikö puulajilla olisi mitään merkitystä sähkökitaran ääneen, mutta sen merkitys ei olle kovinkaan suuri (voin olla väärässäkin), mutta luulen mikkien vaikuttavan paljon enemmän ja vielä enemmän muut säädöt.
Sillä ei ole periaatteessa väliä mikä siinä on mikkinä, koska Leo-setä keksi laittaa kaulamikin 24. -nauhan kohdalle. Siitä se heleys ja kellomaisuus tulee. Vielä helmeilevämpi olisi,
jos mikki olisi 12. nauhan kohdalla. Eron huomaat itsekin ilman sähköjäkin. Plektralla vetäiset kaikki kielet ihan tallan läheltä, sitten 24. nauhan kohdalta ja sitten 12. nauhan kohdalla. Jännää, eikö vain?
Mielenkiintoista täytyy tutkiskella. Se on selvää, että ääni on erilainen tallan vieressä ja 12 nauhalla, koska se kieli saa 12-nauhalla soitettuna niin paljon enemmän liike-energiaa, kuin sen kiinteän tallen vierestä.
Ja silläkään ei ole merkitystä mikä sen äänen tuottaa. Oli sitten oikea vahvistin, mallintava rauta tai mallintava plugari.
Jos oikein ymmärsin, tätä kyllä epäilen. Vahvistimiessa on fyysiset ja erilaiset "ääntä" mittaavat kautta tuottavat piirit sekä sen kaiutinkin muokkaa ääntä. Uskon, että ohjelmien tavassa käsitellä sitä virtaa/jännitettä on myös eroavaisuuksia.
 
En. Kirjoittelen ne sinne. Joko ihan nuotteina nuottiviivastolle tai sitten tabulatuurinäkymä ja siihen kirjoittelee nuotteja.
Joskus jotain ihan itsekin soittelen. Midinä kun vetää niin on helppo kun voi tiputtaa tempon vaikka puoleen ja soittaa käsi kerrallaan :p
Ok. Ajattelin jo että onko keksitty jokin homma millä saa näppärästi ja luotettavasti kitarasta midiä.
 
Itse asiassa on. Fishman TriplePlay, mikä mulla joskus oli. Ihan kiva ja träkkäsi yllättävän hyvin.
Ai. Tekeekö sointuja myös?
E: Miksi muuten et tee biisejä suoraan sillä Studio Onella? Tottumiskysymys?
 
Viimeksi muokattu:
Tästä Batteryn riffi samalla soundilla ja kolmella eri kitaralla. Hirveästi en nähnyt vaivaa, joten älkää haukkuko. Jokainen kitara tuplattu. Mikä on paras?

Kyllähän noi aika saman soundisilta kuulostaa omien kuulokkeiden kauttakin. Mutta sitten kun vaihtelee jokais pätkää niiden keskikohdan paikkeilta, niin huomaa erojakin. Jos siis kuuntelee koko pätkän vain yhteen pötköön niin eroja ei välttämättä huomaa.

Mutta omasta mielestäni eka on paras.
 
En kyllä yhtään ymmärrä miten. Mikin kela ja magneettit sitä ilmeisesti luovat? (Jonkinmoinen sähkömoottori?) Kieli sitten sotkenee sitä magneetikenttää (laittaa makneettikentän pyörimään?) ja sitä kautta virran tuottoa? jota vahvistin mittaa/ muuntaa kaiutinkalvon ja sen kelan kautta puheääneksi. Ei oo sähköoppikaan halussa :)

Edit
Korjataan toi Sähkömoottori Generaattoriksi, kun tossa tehdään sähköä. Kielen värinään puulaji kielen ankkurointipisteidensä välityksellä vaikuttanee hivenen (kuten mm. tallakin) mutta vaikutus ollee aika heikko.
@Stephen Elop vois kommentoiva mikä on pielessä ja mitä hän itse uskoo
Menikin ohi, niin pistetään tähän oma näkemys joka perustuu tutkittuihin juttuihinkin. Linkkejä tutkimuksiin en nyt pistä. Juu olin siellä muusikoiden netissä puupäävänkkäyksessä mukana aikoinaan.

Rungon matsku vaikuttaa siihen sähköiseenkiin ääneen, mutta vaikutus on ihan samanlainen kuin sähköisellä suodattimellakin, joten sillä ei ole mitään olennaista merkitystä. Se vain on siellä. Ja eri materiaalien väliset erot siihen sähköiseen ääneen ovat vaikuttavimpia niillä korkeimmilla kerrannaistaajuuksilla (eli perustaajuus * 10+ ).
Jos esimerkiksi vaihtaa kitarasta rungon toiseen, mutta muut osat ja säädöt ovat samoja, niin pitää soittaa otelaudan korkeimmilta nauhoilta ja plektralla läheltä tallaa, jotta noiden perustaajuuksien kerrannaiset olisivat mahdollisimman voimakkaat. Tällöin niitä eroja (teorian mukaan) pitäisi ruveta kuulumaan.

Eli matsku vaikuttaa jonkin verran ääneen joissakin tapauksissa, mutta saman saa aikaiseksi sähköisellä säädölläkin, niin sillä ei ole mitään väliä. poikkeuksena on sitten jos kitarassa on voimakas antiresonanssi kohta. Sitä ei sähköisillä säädöillä saa pois. Resonanssit muutenkin on tässä sitten oma lukunsa, ja se harvemmin tulee vastaan mutta on siten merkittävä kitaraa hankittaessa. Mutta siihen ei esimerkiksi puulajit vaikuta ennalta arvattavasti.
 
Ai. Tekeekö sointuja myös?
E: Miksi muuten et tee biisejä suoraan sillä Studio Onella? Tottumiskysymys?

Joo, siinä TriplePlayssa oli kuusi eri napaa, niin otti soinnut myös.

Juu, Studio One 5:n myötä kun tuo score editor tuli paljon paremmaksi, niin välillä tulee silläkin tehtyä.
Mutta GP:llä on biisejä tullut tehtyä vuosia, niin se sujuu niin helposti ja itse tykkään edelleen värkätä niitä ihan GM Midi soundeilla =) Kevyttä, nopeaa ja helppoa.
Jotenkin vaan jämähtänyt tuohon, että tehdään GP:llä ja sieltä midi eteenpäin.

Notion 6:a käytän sitten kaikenlaiseen muuhun sekoiluun, mitä vain keksii.
 
Menikin ohi, niin pistetään tähän oma näkemys joka perustuu tutkittuihin juttuihinkin. Linkkejä tutkimuksiin en nyt pistä. Juu olin siellä muusikoiden netissä puupäävänkkäyksessä mukana aikoinaan.

Rungon matsku vaikuttaa siihen sähköiseenkiin ääneen, mutta vaikutus on ihan samanlainen kuin sähköisellä suodattimellakin, joten sillä ei ole mitään olennaista merkitystä. Se vain on siellä. Ja eri materiaalien väliset erot siihen sähköiseen ääneen ovat vaikuttavimpia niillä korkeimmilla kerrannaistaajuuksilla (eli perustaajuus * 10+ ).
Jos esimerkiksi vaihtaa kitarasta rungon toiseen, mutta muut osat ja säädöt ovat samoja, niin pitää soittaa otelaudan korkeimmilta nauhoilta ja plektralla läheltä tallaa, jotta noiden perustaajuuksien kerrannaiset olisivat mahdollisimman voimakkaat. Tällöin niitä eroja (teorian mukaan) pitäisi ruveta kuulumaan.

Eli matsku vaikuttaa jonkin verran ääneen joissakin tapauksissa, mutta saman saa aikaiseksi sähköisellä säädölläkin, niin sillä ei ole mitään väliä. poikkeuksena on sitten jos kitarassa on voimakas antiresonanssi kohta. Sitä ei sähköisillä säädöillä saa pois. Resonanssit muutenkin on tässä sitten oma lukunsa, ja se harvemmin tulee vastaan mutta on siten merkittävä kitaraa hankittaessa. Mutta siihen ei esimerkiksi puulajit vaikuta ennalta arvattavasti.
Jos miettii koko signaaliketjua äänitettäessä: kielten materiaali/paksuus, mikit, piuha, pedaalit, etuaste, pääteaste, piuha, kotelo, kartio(t), mikki ja sen sijainti, etuaste, mikseri ja lopulta tallennin. Sen jälkeen kompuraa, eekuuta, kaikua ja muiden sekaan sovittamista. Masterointi. Lopulta kuluttaja kuuntelee puhelimen mukana tulleilla napeilla tuloksen.
Kuuluuko puulaji? No ei.
Erottaisko lepän, mahongin ja lehmuksen? No ei.
Erottaako paskan soittajan? Todennäköisesti.
Sanoisin että mitä enemmän mennään hi-gain suuntaan niin unohda puulajit ja keskity noihin muihin jos haluat soundeihin vaikuttaa. Ota käteen hyvin istuva kitara ja siihen peruspätevät mikit. Pääset taatusti maaliin eikä puulajit ole menestyksen tiellä.
 
Kyllähän noi aika saman soundisilta kuulostaa omien kuulokkeiden kauttakin. Mutta sitten kun vaihtelee jokais pätkää niiden keskikohdan paikkeilta, niin huomaa erojakin. Jos siis kuuntelee koko pätkän vain yhteen pötköön niin eroja ei välttämättä huomaa.

Mutta omasta mielestäni eka on paras.
Kiitoksia tästä aloin jo epäilemään kuuloani, joten laitoin ton videoeditoriin, jossa pystyy nopeasti hyppäämään tietyyn kohtaan. Siinä vaihtui myös kuullokkeet.
Nyt ne kaikki olivat ainakin hyvin lähellä toisiaan, ton 3-näytteen loppupuolella kuului joku sivuääni vasemmassa kanavassa.

Syyksi arvelen ton "voimakkaan" käsittelyn oliko siinä säröä yms. joka peittää noiden mikkien erot käytännössä alleen?
Hyvältähän se muuten kuullosti.
 
Viimeksi muokattu:
Menikin ohi, niin pistetään tähän oma näkemys joka perustuu tutkittuihin juttuihinkin. Linkkejä tutkimuksiin en nyt pistä. Juu olin siellä muusikoiden netissä puupäävänkkäyksessä mukana aikoinaan.

Rungon matsku vaikuttaa siihen sähköiseenkiin ääneen, mutta vaikutus on ihan samanlainen kuin sähköisellä suodattimellakin, joten sillä ei ole mitään olennaista merkitystä. Se vain on siellä. Ja eri materiaalien väliset erot siihen sähköiseen ääneen ovat vaikuttavimpia niillä korkeimmilla kerrannaistaajuuksilla (eli perustaajuus * 10+ ).
Jos esimerkiksi vaihtaa kitarasta rungon toiseen, mutta muut osat ja säädöt ovat samoja, niin pitää soittaa otelaudan korkeimmilta nauhoilta ja plektralla läheltä tallaa, jotta noiden perustaajuuksien kerrannaiset olisivat mahdollisimman voimakkaat. Tällöin niitä eroja (teorian mukaan) pitäisi ruveta kuulumaan.

Eli matsku vaikuttaa jonkin verran ääneen joissakin tapauksissa, mutta saman saa aikaiseksi sähköisellä säädölläkin, niin sillä ei ole mitään väliä. poikkeuksena on sitten jos kitarassa on voimakas antiresonanssi kohta. Sitä ei sähköisillä säädöillä saa pois. Resonanssit muutenkin on tässä sitten oma lukunsa, ja se harvemmin tulee vastaan mutta on siten merkittävä kitaraa hankittaessa. Mutta siihen ei esimerkiksi puulajit vaikuta ennalta arvattavasti.
Eli ollaan sanoilla linjoilla asiasta. Toi antiresonanssi on mulle uusi termi, miten se mielestäsi vaikuttaa/ miten sen voi havaita kitaran ääneen (jos sitä olisi).

Muuten resonointi on tuttu asia, sen johdosta on joskus aika iso riippusiltakin romahtanut ja kameroiden kiinnityksessä puuseinään hyvä pitää mielessä (seinä voi alkaa elämää tietyllä taajuudella bändin soittaessa kovaa )
 
Mä mietin tätä vähän eri kantilta (ohjelmoinnin). Se on selvä että kitaran mikki tekee äänen (ja voit muutenkin olla oikeassa), mutta käyttääkö peli sitä muuhun kuin määrittämään mitä soitetaan.

Toimii niin, että kitaran äänisignaali tulee vahvistettuna ja efektoituna pihalle, ja siitä signaalista samalla tulkitaan, että onko osunut oikeita nuotteja kohdalle.

Siitä olen varma, ettei ota kieliä ainakan mulla (sen voimakkuutta) kuten oikea vahvistin-kitara yhdistelmä.

Siis? Tarkoitatko että jos soitat aivan hiljaa tai aivan täysillä, niin äänen voimakkuus ei muutu? Vai ota kieliä miten? Olisko joku voimakas kompressio + päällä soiva alkuperäinen ääniraita tms. hämännyt?
 
Näköjään tuo koko puuhomma lähtenyt täälläkin lapasesta :)

Juu, vahvistettuna puulajeja ei kyllä erota mitenkään. Tää on vähän sama asia kuin mallintavat vs oikeat vahvistimet. Lopputuloksesta ei kukaan osaa sanoa, mitä on käytetty.
Kitaroiden kohdalla se on se tuntuma, ns. akustinen ääni. Jos kitara kuulostaa hyvältä ja tuhdilta ilman sähköjä, niin sähköjen kanssakin se toimii hyvin kunhan ei ole inisevät paskamikit. Tässä tulee ne eri puulajit ja varsinkin kaulan materiaali esiin.
Muutenhan voisi olla vaikka kakkosnelonen, jossa mikit ja kielet. Tai pahvikasa.

Ja sama tuolla vahvari/multiefekti/plugarit -eli nauhoitteessa ei huomaa kukaan mitään eroja, jos ei nyt ole joku 90-luvun Zoomi. Se on se tuntuma ja huonesoundi ja äänenpaine, missä erot huomaa itse soitellessa. Ja useinhan vahvari pitää olla
mukavan kovalla ja plugarien yms. kanssa voi soitella oikeinkin hiljaa. Toki ero pienenee huomattavasti jos sulla on vaikkapa hyvä plugari, kunnon vahvain sekä ISOT monitorit ja tuuttaat volat kaakkoon. Ja ero pienenee vielä enemmän kun käyttää
vaikka jotain 5150 soundia, jossa särö tulee etuasteesta. Tosin kyllä tuo päätesärökin on siellä täällä oikein maukas plugareillakin. Esim. Mercuriall Spark/ReAxis.

Harvemmin tosin kellään kotikäytössä on 12" studiomonitoreita. Niistä sitten yläpääleikkurilla pois, että muistuttaisi enemmän kitarakajareita.

Itse laitoin nuo nauhoitepätkät juuri siitä syystä, että jos soundi on hyvä, niin toimii kaikenlaisilla kitaroilla.

Batteryssa oli siis 1. Stratocaster orkkis mikeillä 2. Jem77FP DiMarzio Paf Pro 3. Ibanez 7 kielinen, DiMarzio D-Activator
Cleanissa: 1/2. Jem77 3/4. Stratocaster 5/6. Jem90
 
Tällä hetkellä aloittelijan opettelu hommissa lainassa Roland Cube 20X vahvistin ja etsinnässä oma vahvari tilalle. Mitä raati suosittelee Cuben tilalle? Aika paljon opettelen vielä Yousician opetus sovelluksella soittamista mutta välillä tulee tapailtua bluessi venytyksiä esim. Elmore Jamesin ja John Mayalin biisien päälle. Paukkuja ei tarvita paljoa kun asun rivarissa niin harvoin pääsee luukuttaan eli kuulokkeilla mennään aina silloin kun seinänaapurit on kotona tai emäntä nukkumassa.
Tuolla oli pari sivua aiemmin mainintaa Fenderin Mustang LT25 vahvarista ja herätti vähän kiinnostusta. Voisko siinä olla hyvä korvaaja Cube 20X.lle?
 
Toinen kysymys heti perään kun tuolla aiemmissa mun kysymys ketjuissa joku suositteli Les Paulin short scale versiota hyväksi opetteluvälineeksi blues hommiin, niin oisko kellään tietoa löytyiskö mistään Les Pauliin short scale kaulaa kun mielellään tänkin "opetteluvälineen" rakentelisin itte?
Toisaalta gookkeli hauilla työntää tuota Epiphonen Shortscale Les Paulia 150€ hintaan Thomannilta niin voishan sitt rakenteluvietin käyttää johonkin oikeeseen klassikkomalliin, vai?
Ihan nuorempien harrastajien mielipiteitä vaan nyt haen kun eläke ukkona budjetti on rajallinen ja vasta aloitin soittamisen opettelun, mikä tosin tuo joka päivä onnistumis tyydytyksiä, ja saa tuota rakentelun tarvetta kans hoidettua. Nytkin menossa yhden kaulan nauhojen päiden viimeistely kun vaimon mielestä niissä tuntui "jotain", itte en parkkisormilla huomannu mitään, heh.

Edit. Niin ja vielä lisäkysymys että mitäköhän tosta Cube 20X.stä kannattais maksaa jos lainaaja olis halukas luopumaan, vai onko uudenaikaisemmat vaan lisätoiminnoiltaan niin paljon parempia että ei kannata ees miettiä Cuben omaks ostamista?
 
Viimeksi muokattu:
Siis? Tarkoitatko että jos soitat aivan hiljaa tai aivan täysillä, niin äänen voimakkuus ei muutu? Vai ota kieliä miten? Olisko joku voimakas kompressio + päällä soiva alkuperäinen ääniraita tms. hämännyt?
Kyllä se vähän muuttuu (Rocksmith:ssä), mutta sen vaikutus ei ole lähellekään sama kuin, jos soittaa suoraan "oikean vahvistinen" kautta.
Eli peli ei osaa sitä oikein "koodata", saattaa olla myös ongelmana että se kitaran mikin antama virta on niin heikko? Että sen muutoksen havaitseminen on haastavaa ilman vahvistinta. Eihän toi iso ongelma ole, mutta se vie paljon pois soittajan sormista saatavaa "soundia". Kokeneet soittajat enemmän hyötyvät/hyödyntävät tota.
 
Edit. Niin ja vielä lisäkysymys että mitäköhän tosta Cube 20X.stä kannattais maksaa jos lainaaja olis halukas luopumaan, vai onko uudenaikaisemmat vaan lisätoiminnoiltaan niin paljon parempia että ei kannata ees miettiä Cuben omaks ostamista?

Mulla oli joskus. Emmää tuommoisesta 60-70€ enempää maksaisi. Ei se nyt niin huikea ollut. Etsi käytetty Katana 50. Tai joku Tech21, mutta ne ovat hinnoissaan.
 
Näköjään tuo koko puuhomma lähtenyt täälläkin lapasesta :)

Juu, vahvistettuna puulajeja ei kyllä erota mitenkään. Tää on vähän sama asia kuin mallintavat vs oikeat vahvistimet. Lopputuloksesta ei kukaan osaa sanoa, mitä on käytetty.
Kitaroiden kohdalla se on se tuntuma, ns. akustinen ääni. Jos kitara kuulostaa hyvältä ja tuhdilta ilman sähköjä, niin sähköjen kanssakin se toimii hyvin kunhan ei ole inisevät paskamikit. Tässä tulee ne eri puulajit ja varsinkin kaulan materiaali esiin.
Muutenhan voisi olla vaikka kakkosnelonen, jossa mikit ja kielet. Tai pahvikasa.

Ja sama tuolla vahvari/multiefekti/plugarit -eli nauhoitteessa ei huomaa kukaan mitään eroja, jos ei nyt ole joku 90-luvun Zoomi. Se on se tuntuma ja huonesoundi ja äänenpaine, missä erot huomaa itse soitellessa. Ja useinhan vahvari pitää olla
mukavan kovalla ja plugarien yms. kanssa voi soitella oikeinkin hiljaa. Toki ero pienenee huomattavasti jos sulla on vaikkapa hyvä plugari, kunnon vahvain sekä ISOT monitorit ja tuuttaat volat kaakkoon. Ja ero pienenee vielä enemmän kun käyttää
vaikka jotain 5150 soundia, jossa särö tulee etuasteesta. Tosin kyllä tuo päätesärökin on siellä täällä oikein maukas plugareillakin. Esim. Mercuriall Spark/ReAxis.

Harvemmin tosin kellään kotikäytössä on 12" studiomonitoreita. Niistä sitten yläpääleikkurilla pois, että muistuttaisi enemmän kitarakajareita.

Itse laitoin nuo nauhoitepätkät juuri siitä syystä, että jos soundi on hyvä, niin toimii kaikenlaisilla kitaroilla.

Batteryssa oli siis 1. Stratocaster orkkis mikeillä 2. Jem77FP DiMarzio Paf Pro 3. Ibanez 7 kielinen, DiMarzio D-Activator
Cleanissa: 1/2. Jem77 3/4. Stratocaster 5/6. Jem90
Juuh. Näinhän se on. Namikoista se sähkiksen ääni säädetään, ei metsässä.
Se on kyllä harmi että kitaramikkien vaihtaminen on niin hankalaa. Olis kiva jos olis joku slottisysteemi mihin naksauttaa vaan mikki paikalleen ja menoksi. Muistelen joskus kauan sitten nähneeni jonkun yritelmän tuohon suuntaan. Harmi ettei ole edennyt laajemmin käyttöön. Itse ainakin mielelläni käyttäisin samassa kitarassa eri mikkejä eri tarpeisiin.
 
Tällä hetkellä aloittelijan opettelu hommissa lainassa Roland Cube 20X vahvistin ja etsinnässä oma vahvari tilalle. Mitä raati suosittelee Cuben tilalle? Aika paljon opettelen vielä Yousician opetus sovelluksella soittamista mutta välillä tulee tapailtua bluessi venytyksiä esim. Elmore Jamesin ja John Mayalin biisien päälle. Paukkuja ei tarvita paljoa kun asun rivarissa niin harvoin pääsee luukuttaan eli kuulokkeilla mennään aina silloin kun seinänaapurit on kotona tai emäntä nukkumassa.
Tuolla oli pari sivua aiemmin mainintaa Fenderin Mustang LT25 vahvarista ja herätti vähän kiinnostusta. Voisko siinä olla hyvä korvaaja Cube 20X.lle?
Ei ole noista kokemusta, mutta Fenderin Mustang LT50 saattas olla tarkistamisen arvoinen. Siinä on 12" (LT25 on 8") kaiutin ja oletan sen mukana tulevan 4-nappisen jalkakytkimen (mm. voinet vaihtaa nopesti vahvistinta). Yleensä se menee niin, että "isompi kaiutin paremmat äänet" Kuulokkeilla soittelu ei välttämättä ole korville pitemmän päälle hyvä (soittaa helposti liian kovaa). Tolla hintaa n. 233€, mahtuneeko budjettiisi?
Tonkin mukan tulee Tone-sovellus. Muitakin malleja on 30-50W riittänee kotikäyttöön, itselle en ostaisi alle 10" kaiuttimella. Ellen ensin varmistuisi niistä äänistä. Hae netistä kokemuksia.

Jollain taisi olla toi Fenderin Mustang LT25, ehkäpä hän sitä kommentoi omalta kannaltaan.
edit: Luulen, että touhonkin voi laittaa isomman kaittimen, jos sellainen sattuu olemaan tarpeettomana.
 
Viimeksi muokattu:
Jos miettii koko signaaliketjua äänitettäessä: kielten materiaali/paksuus, mikit, piuha, pedaalit, etuaste, pääteaste, piuha, kotelo, kartio(t), mikki ja sen sijainti, etuaste, mikseri ja lopulta tallennin. Sen jälkeen kompuraa, eekuuta, kaikua ja muiden sekaan sovittamista. Masterointi. Lopulta kuluttaja kuuntelee puhelimen mukana tulleilla napeilla tuloksen.
Kuuluuko puulaji? No ei.
Erottaisko lepän, mahongin ja lehmuksen? No ei.
Erottaako paskan soittajan? Todennäköisesti.
Sanoisin että mitä enemmän mennään hi-gain suuntaan niin unohda puulajit ja keskity noihin muihin jos haluat soundeihin vaikuttaa. Ota käteen hyvin istuva kitara ja siihen peruspätevät mikit. Pääset taatusti maaliin eikä puulajit ole menestyksen tiellä.
No siis ideani oli tuoda tuo fysikaakka miten se matsku vaikuttaa, ja sitten kun sen sisäistää, niin ymmärtää ettei sillä ole mitään väliä. Se puu ei muuta sitä ääntä mitenkään, mitä ei taajuskorjaimella saisi muokattua joten puulajehin kyttäilyn voi unohtaa.
 
Eli ollaan sanoilla linjoilla asiasta. Toi antiresonanssi on mulle uusi termi, miten se mielestäsi vaikuttaa/ miten sen voi havaita kitaran ääneen (jos sitä olisi).
Soitettu nuotti kuolee huomattavasti nopeammin, kuin esimerkiksi viereiseltä nauhalta soitettu. Äänessäkin on vähän eroa. Valitettavasti olen myynyt kyseisen sähkiksen, jossa tuota esiintyi, niin en saa esimerkkiä tähän. Vastaisi vähän sellaista, että soitat vapaata kieltä siten että pidät siitä kielestä kiinni puolesta välistä. Älä paina kieltä nauhaa vasten.
 
Sain kamojen lainaajalta viestiä että 100€.lla saisin sen Roland Cube 20X vahvistimen ja LTD/ESP M50 strato mallisen, mattamustalla bodylla olevan, kitaran lunastettua itelleni. Oliskohan mitään järkeä tosta LTD.stä ruveta modaamaan itselleen mieleistä Stratoa vai oisko järkevämpää yrittää rakennella kokonaan uusi hyvistä osista? LTD.ssä esim. lapa on "väärinpäin" mikä häiritsee itseä sen verran että kaula ainakin menis vaihtoon jos modaamiseen alkaisin.
Lisäksi vielä että lainassa olevalla setillä on kuulemma perheen emännälle tunnearvoa kun on ostettu aikoinaan pojalle rippilahjaksi.
Kaikkee sitä vanhan ukon pitää ruveta harrastamaan ja opiskelemaan mutta hel....in mukavaa tää on kun tänäänkin tais löytyä Albatrossin alkua jotenkin kohilleen.
 
Kyllä se vähän muuttuu (Rocksmith:ssä), mutta sen vaikutus ei ole lähellekään sama kuin, jos soittaa suoraan "oikean vahvistinen" kautta.
Eli peli ei osaa sitä oikein "koodata", saattaa olla myös ongelmana että se kitaran mikin antama virta on niin heikko? Että sen muutoksen havaitseminen on haastavaa ilman vahvistinta. Eihän toi iso ongelma ole, mutta se vie paljon pois soittajan sormista saatavaa "soundia". Kokeneet soittajat enemmän hyötyvät/hyödyntävät tota.
Rocksmithissä on varmaan compressori ja noise gate siinä alussa tappamassa kaiken dynamiikan. Eihän kyseisessä pelissä keskitytä siihen äänen dynamiikkaan millään lailla. Tuolla tavoin saa sitten kaiken kuulostamaan halutun biisin soundisilta.
 
Rocksmithissä on varmaan compressori ja noise gate siinä alussa tappamassa kaiken dynamiikan. Eihän kyseisessä pelissä keskitytä siihen äänen dynamiikkaan millään lailla. Tuolla tavoin saa sitten kaiken kuulostamaan halutun biisin soundisilta.
Joo ei se dynamiikka siinä se juttu ole vaan, että kuullostaa hyvältä (antaa aika paljon "anteeksi") ja samalla oppii biisin ja saa sitä "sorminäppäryysharjoitusta" Taitojen karttuessa sitten hommaa paremmat laitteet.
 
Juuh. Näinhän se on. Namikoista se sähkiksen ääni säädetään, ei metsässä.
Se on kyllä harmi että kitaramikkien vaihtaminen on niin hankalaa. Olis kiva jos olis joku slottisysteemi mihin naksauttaa vaan mikki paikalleen ja menoksi. Muistelen joskus kauan sitten nähneeni jonkun yritelmän tuohon suuntaan. Harmi ettei ole edennyt laajemmin käyttöön. Itse ainakin mielelläni käyttäisin samassa kitarassa eri mikkejä eri tarpeisiin.
Ei se vaihto niin iso homma ole (jos ne kielet eivät olisi siinä tiellä), mutta mitkä on ne hyvät mikit?
 
Se on kyllä harmi että kitaramikkien vaihtaminen on niin hankalaa. Olis kiva jos olis joku slottisysteemi mihin naksauttaa vaan mikki paikalleen ja menoksi.
EMG:llä on jotain liitin-pohjaisia malleja valikossaan, jollet ole aktiivimikeille allerginen.
 
Rocksmithissä on varmaan compressori ja noise gate siinä alussa tappamassa kaiken dynamiikan. Eihän kyseisessä pelissä keskitytä siihen äänen dynamiikkaan millään lailla. Tuolla tavoin saa sitten kaiken kuulostamaan halutun biisin soundisilta.
Muistelisin Rocksmithin vaatineen sisääntulevan signaalin tason tarkistamista tietokoneelta, eli äänilähteen voimakkuuden säätämistä ajureista käsin. Se oli usein mennyt hyvin hiljaiseksi, mikä sotki aivan kaiken.
 
EMG:llä on jotain liitin-pohjaisia malleja valikossaan, jollet ole aktiivimikeille allerginen.
Juu tuo on tiedossa. Itse asiassa vaihdoin Emg 81/85 setin Duncanin Blackoutteihin tuossa yhteen kitaraani, liittimillä meni. Pikku helpotus tuo mutta ei oikein viitsi joka projektiin vaihtaa eri mikkejä. Joku ähläämisrituaali tähän liittyy selvästi kun ei 60 vuodessa muka keksitä mitään parempaa tapaa tuohon.
 
Juu tuo on tiedossa. Itse asiassa vaihdoin Emg 81/85 setin Duncanin Blackoutteihin tuossa yhteen kitaraani, liittimillä meni. Pikku helpotus tuo mutta ei oikein viitsi joka projektiin vaihtaa eri mikkejä. Joku ähläämisrituaali tähän liittyy selvästi kun ei 60 vuodessa muka keksitä mitään parempaa tapaa tuohon.
Meinaatko, että mikit pitäs olla kielien yläpuolella? => Saattas siitäkin saada ihan OK näköisen kitaran.
Lespaan ei hirveän kauan ( ehkä n.5min) mikkiä vaihda, jos on oikeat työkalut modaa liittimet. Lespassa kun ei kieliä tarvitse täysin irrottaa. Muistelen, että joissain muissakin malleissa olis vastaava tallapään kiinnitys kielille.
 
Mikkien vaihtaminen on vain niin perseestä kuin olla ja voi. Helpoiten onnistuu jos on floikallinen ja konehuone takapuolella -tyylinen kitara. Mikit juottaa irti, floikan jouset irti ja floikka pois kielet vielä kiinni, uudet mikit kiinni, floikka takaisin paikoilleen, jouset kiinni, juottaa mikit kiinni.

Tuommoiseen 3/4 kokoiseen Ibanez MiKroon laitoin ihan tyynesti sokeripalat, kun ei jaksanut odotella että kolvi lämpiää.
 
Ei se vaihto niin iso homma ole (jos ne kielet eivät olisi siinä tiellä), mutta mitkä on ne hyvät mikit?

Hyvistä mikeistä en tiedä, mutta huonot tunnistaa. Kotikäytössä pienillä volyymeilla ei välttämättä silloinkaan.
Kovalla volalla sitten huonot vinkuu ja inisee vaikka olisi kuinka maadoitukset kunnossa ja noisegate täysillä.
 
Hyvistä mikeistä en tiedä, mutta huonot tunnistaa. Kotikäytössä pienillä volyymeilla ei välttämättä silloinkaan.
Kovalla volalla sitten huonot vinkuu ja inisee vaikka olisi kuinka maadoitukset kunnossa ja noisegate täysillä.
Olen nähnyt joissakin kitaran rakennusvideoissa laitettavan folioteippiä mikkien ja potikoiden poteroihin ilmeisesti häiriösuojauksen vuoksi. Foliopinnoite on varmaan hyvä maadoittaa että siitä olisi jotain hyötyä vai onko sittenkään? Teoriassa ainakin pitäisi olla jotain vaikutusta.
 
Olen nähnyt joissakin kitaran rakennusvideoissa laitettavan folioteippiä mikkien ja potikoiden poteroihin ilmeisesti häiriösuojauksen vuoksi. Foliopinnoite on varmaan hyvä maadoittaa että siitä olisi jotain hyötyä vai onko sittenkään? Teoriassa ainakin pitäisi olla jotain vaikutusta.

Juu, alumiini- ja kupariteippiä käytetään noiden vuoraamiseen monesti. Kai se pitää faradayn häkkinä kaiken ei-toivotun loitolla. Mutta varmaan, jos on ujeltavat paskat mikit, niin eipä se autuaaksi tee. Monesti nähnyt näiden Ibanezien kanssa, että siellä poterossa on ruuvi pohjalla josta menee karva volumepotikkaan sekä tallaan kiinni. Näin siis maadoituksena. Hiljaisena on pitänyt ilman vuoraamisiakin.
 


Kitarapajalla kun kävin tarvikkeita hakemassa niin oli puhetta lyhyesti myös kitaroiden modaamisesta ja siellä erittäin kokeneet jampatkin hehkuttivat että mikkejä vaihtamalla pääsee vain niin pitkälle että pitää olla sitten parempaa puuta jos haluaa oikeasti mehukasta tonea aikaiseksi. No pitäähän kaverien jotenkin elanto tienata ja kitaroita myydä.

Huonon mikin kyllä tunnistaa, mutta hyvä mikki "huonossa" puussa? Tuskin kukaan pystyy kertomaan eroa luotettavasti double blind testissä. Jännä että kukaan juutuuberi ei ole vielä tälläistä järjestänyt.

Ehkä se täälläkin foorumilla karkaa lapasesta helposti kun ollaan kuitenkin tekniikkapainotteisella keskustelupalstalla. Täällä varmasti on enemmän tekniikka ja väline orientoitunutta jengiä jo pelkästään rakkaudesta teknologiaan. Mitä ketjua olen seurannut niin varsinaisesta soittamisesta on kyllä erittäin vähän juttua verrattuna muuhun.
 
Hyvä kommentti!
Otetaanko vähän sitä soittamistakin? Jos laittais vaikka hyviä sooloja. Voin heittää tästä ekan malliksi. Kun se strato ja sen soundikin on jo mainittu.

 
Mikkien vaihtaminen on vain niin perseestä kuin olla ja voi. Helpoiten onnistuu jos on floikallinen ja konehuone takapuolella -tyylinen kitara. Mikit juottaa irti, floikan jouset irti ja floikka pois kielet vielä kiinni, uudet mikit kiinni, floikka takaisin paikoilleen, jouset kiinni, juottaa mikit kiinni.

Tuommoiseen 3/4 kokoiseen Ibanez MiKroon laitoin ihan tyynesti sokeripalat, kun ei jaksanut odotella että kolvi lämpiää.
Mitä tarkoitat "konehuone takapuolella"? Joo ei niitä mikin johtoja ole pakko juottaa. "sokeripaloja" on hyvin pieniäkin, piirivelyille kiinnitettäviä, jotka voi sinn vaikka irraliseksi jättää. Tai rakentaa niistä "johtokeskuksen", niin saa kaikki siististi.
 
Juu lisää soittoa. Vai setä näyttää miten yksikätisenä soitellaan. Aika masentavaa kun vetää paremmin mitä valtaosa kahdella kädellä :D


Kalliin näköistä rekvisiittaa tuossa.
En ole ihan päässyt jyvälle tuosta Vaista koskaan, riippumatta käsien määrästä. Olisko vähän liian liukasta jazzia mulle? Taitoa pitää silti ihailla.
 
Juu lisää soittoa. Vai setä näyttää miten yksikätisenä soitellaan. Aika masentavaa kun vetää paremmin mitä valtaosa kahdella kädellä :D


Todella hyvä sekä hienon näköinen kitara ja soi kauniisti.
Olen joskus miettinyt miten saa ton soimaan noin vain oikealla kädellä. Onko se vaan sormien voimasta kiinni? Vai "jalkapedaalilla" syötää tehoa lisää vahvistimeen.

Muuten Rocksmith eroaa oikeista (vahvistin+ kitara) tossa, että siinä mullakin kohtuu helposti toi (ei siis tietenkään noin hyvin) onnistuu.
 
On kuule ihan sormista kiinni ja tuhansista ja taas tuhansista soittotunneista. Ei kaikkeen mitkään tehon lisääjäpedaalit toimi, eikä semmoisia ole olemassakaan.
Harjoitusta varmasti vaatii ja paljon. "Tehonlisäyspedaaleilla" esim. Volume pedaali (nostaa sen voluumin maksimiin, kun muuten soittaa vain pienellä voluumilla), "boost-pedaali" saadaan kyllä "vähennettyä" tohon tarvittavaa sormivoimaa.

Ennen vahvistinta joku esivahvistin, joka nostaa tota "sormisignaalin voimakkuutta" siksi aikaa kun sillä tyylillä soittaa.
 
Harjoitusta varmasti vaatii ja paljon. "Tehonlisäyspedaaleilla" esim. Volume pedaali (nostaa sen voluumin maksimiin, kun muuten soittaa vain pienellä voluumilla), "boost-pedaali" saadaan kyllä "vähennettyä" tohon tarvittavaa sormivoimaa.

Ennen vahvistinta joku esivahvistin, joka nostaa tota "sormisignaalin voimakkuutta" siksi aikaa kun sillä tyylillä soittaa.

Heh.. Noh, volumepedaalilla et tee yhtään mitään. Boostit ja kompurat on vähän kaksiteräinen miekka, eli sitä myötä kun soittaminen "helpottuu" niin kaikki sivuäänet korostuu. Eli pitää se tekniikka olla todella hyvä, että homma toimii tuolla tavalla. Voit ihan itse kokeilla, ilman mitään kielten demppauksia jollain ponnarilla tms. Toisin sanoen, ei ole kitaristien viagraa olemassa. Ja tietty jos tuntuu itsellä menevän mahtavasti, niin palauttaa maan pinnalle hyvin kun nauhoittaa metronomin kanssa :D

Vähän sama ongelma, kun siellä täällä palstoilla että mitä pedaalia pitää laittaa väliin että täpping kuuluu paremmin. Kun on tekniikka kunnossa niin vetää vaikka nylon kielisellä akustisella hommat himaan.
 
Heh.. Noh, volumepedaalilla et tee yhtään mitään. Boostit ja kompurat on vähän kaksiteräinen miekka, eli sitä myötä kun soittaminen "helpottuu" niin kaikki sivuäänet korostuu. Eli pitää se tekniikka olla todella hyvä, että homma toimii tuolla tavalla. Voit ihan itse kokeilla, ilman mitään kielten demppauksia jollain ponnarilla tms. Toisin sanoen, ei ole kitaristien viagraa olemassa. Ja tietty jos tuntuu itsellä menevän mahtavasti, niin palauttaa maan pinnalle hyvin kun nauhoittaa metronomin kanssa :D

Vähän sama ongelma, kun siellä täällä palstoilla että mitä pedaalia pitää laittaa väliin että täpping kuuluu paremmin. Kun on tekniikka kunnossa niin vetää vaikka nylon kielisellä akustisella hommat himaan.
Joo testasin tota, on todella herkkä virheille varsinkin tietyillä "vahvistimilla". Ja kyllä siinäkin pitää osata ja pienetkin virheet kuuluu. Joskus vaan tota käytetään lyhytaikaisesti.

Sitä en ole kokeillut, että laittaa tohon kunnon riittävän tehokkaan etuvahvistimen eteen. Luultavasti sekin vaatii opettelun
riittävän tasaiseen sormipainallusvoimaan.
 
Juu, alumiini- ja kupariteippiä käytetään noiden vuoraamiseen monesti. Kai se pitää faradayn häkkinä kaiken ei-toivotun loitolla. Mutta varmaan, jos on ujeltavat paskat mikit, niin eipä se autuaaksi tee. Monesti nähnyt näiden Ibanezien kanssa, että siellä poterossa on ruuvi pohjalla josta menee karva volumepotikkaan sekä tallaan kiinni. Näin siis maadoituksena. Hiljaisena on pitänyt ilman vuoraamisiakin.
Jep, tässä uusia mikkejä ootellessa vuorailin poterot kupariteipillä ihan vaan testauksen vuoks kun noilla rakennussarjan mikeillä antaa tietokone ihan hyvät hurinat kun vie kitaran siihen tarpeeksi lähelle.
Näyttäis yleismittarilla että teipin liimakin on sähköäjohtavaa kun plugin reiän reunasta teipistä mittasin tuonne kaulamikin poteron reunaan niin muutamaa ohmia näytti. Eli plugin runko maadoittaa kaikki noi kupariteipit eikä mitään lisäjohtohässäköitä, juotoksia ja ruuveja tarvita.
Ja uudet mikit on sitten vaan näitten kotimaisten putiikkien edullisempaa linjaa kun haluan kokeilla löytyykö niistä eroa tällaisen halpis rakennussarjan mikkeihin. Jos ei löydy niin sitten kokeillaan pykälää parempia.
Oiskohan kellään tiedossa jotain kitaroiden rakentamiseen ja toisaaltaan soittamisen aloittelijoiden foorumia kun tuntuu että taidan olla täällä nyt vähän häirikkönä mestareiden ryhmässä? 20210316_191833_resized.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jep, tässä uusia mikkejä ootellessa vuorailin poterot kupariteipillä ihan vaan testauksen vuoks kun noilla rakennussarjan mikeillä antaa tietokone ihan hyvät hurinat kun vie kitaran siihen tarpeeksi lähelle.
Näyttäis yleismittarilla että teipin liimakin on sähköäjohtavaa kun plugin reiän reunasta teipistä mittasin tuonne kaulamikin poteron reunaan niin muutamaa ohmia näytti. Eli plugin runko maadoittaa kaikki noi kupariteipit eikä mitään lisäjohtohässäköitä, juotoksia ja ruuveja tarvita.
Ja uudet mikit on sitten vaan näitten kotimaisten putiikkien edullisempaa linjaa kun haluan kokeilla löytyykö niistä eroa tällaisen halpis rakennussarjan mikkeihin. Jos ei löydy niin sitten kokeillaan pykälää parempia.
Oiskohan kellään tiedossa jotain kitaroiden rakentamiseen ja toisaaltaan soittamisen aloittelijoiden foorumia kun tuntuu että taidan olla täällä nyt vähän häirikkönä mestareiden ryhmässä?20210316_191833_resized.jpg
Tää on keskustelua varten ja eivät kaikki mestareita tällä ole, seuraillaan projektiasi mielenkiinnolla. Googlella "kitaran rakentaminen" löydät muitakin sivustoja.
Laita sitten tota noiden kolojen päälle tuleviin kansiinkin potikoiden allekin. Onko tosta teippauksesta hyötyä vai ei, lienee tapauskohtaista, mutta tuskin on vahinkoa. Häiriöiden poistoonhan noita tehdään.
 
Tää on keskustelua varten ja eivät kaikki mestareita tällä ole, seuraillaan projektiasi mielenkiinnolla. Googlella "kitaran rakentaminen" löydät muitakin sivustoja.
Laita sitten tota noiden kolojen päälle tuleviin kansiinkin potikoiden allekin. Onko tosta teippauksesta hyötyä vai ei, lienee tapauskohtaista, mutta tuskin on vahinkoa. Häiriöiden poistoonhan noita tehdään.
Potikat on metalli kauluksessa ja tallamikki on maadoitetussa tallassa kiinni mutta kaulamikki on akryylilevyssä kiinni niin siihen liimailin tausta puolelle tuota kupariteippiä.
Puuilon folioteippiä ei sitten kannata tähän tarkoitukseen ostaa, on alufolion väristä muoviteippiä eli sähköä johtamatonta. Tuon kupariteipin ostin Biltemasta ja on oikeeta tavaraa eikä mitään feikkiä.
 
Potikat on metalli kauluksessa ja tallamikki on maadoitetussa tallassa kiinni mutta kaulamikki on akryylilevyssä kiinni niin siihen liimailin tausta puolelle tuota kupariteippiä.
Puuilon folioteippiä ei sitten kannata tähän tarkoitukseen ostaa, on alufolion väristä muoviteippiä eli sähköä johtamatonta. Tuon kupariteipin ostin Biltemasta ja on oikeeta tavaraa eikä mitään feikkiä.

Itse kun joskus tein yhtä kitaraa (jäi puolitiehen) ihan nollista ja myös kaikenlaista isompaa maalailua sun muuta tehneenä lueskelin paljon ProjectGuitar.com -sivustoa.

Ja vielä mitä noihin teippauksiin ja häiriön poistoihin tulee, niin jos tosiaan kotosalla soittelee niin niihin tarvitse niinkään panostaa. Eli ihan perussetti riittää, kun kuitenkin volat hiljaisella ja kaiken pienen kohinan saa noisegatella pois. Single coilit nyt vaan hurisee, sille ei voi mitään. Mutta sekin riippuu soittosuunnasta ja gainin määrästä. Itse kun Stratolla soittelen, niin jos nauhoittaa niin pitää kääntää vain tuolia poispäin niin ei ota hurinaa näytöstä/tietokoneesta/naapurin telkkarista. Varmaan saisi sen pois teippailulla tai vaihtamalla mikit, mutta jaksa nähdä vaivaa kun kuulostaa hyvältä ja pienempi vaiva hiukan kääntää tuolia :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 126
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom