Otot 1&2 - Ibanez JemNoissa erot oli jo selkeämmät. Mun korvin parhaat oli eka ja viides. Huono ei ollut yksikään.
Otot 3&4 - Stratocaster
Otot 5&6 - Toinen jemi
Otot 1&2 - Ibanez JemNoissa erot oli jo selkeämmät. Mun korvin parhaat oli eka ja viides. Huono ei ollut yksikään.
Näillä äänityksillä olemme täysin samaa mieltä. Se mitä ihmettelen, ettei mikin vaihtuminen kuulu tossa mitenkään.1. Fender Stratocaster
2. Ibanez Jem
3. Ibanez 7-kielinen
Eli toisin sanoen, kuten sanoin, jos soundi edes siedettävä niin käyttökelpoinen, oli singlemikit tai ei.
Siis miten niin ei kuulu? Tarkoitako jotain "klonks" ääntä kun vaihtaa mikkiä? Harvemmin tuo kuuluu oikein missään.Näillä äänityksillä olemme täysin samaa mieltä. Se mitä ihmettelen, ettei mikin vaihtuminen kuulu tossa mitenkään.
Oletan kuitenkin, että Fenderissä ja Ibanez:ssa olisi erilaiset mikit.
Kuuletko itse noissa eroja ja jos niin onko ero iso. Oletan, että ääni tuli kaikissa "tietokoneesta" eli siinä ei ollut "perinteistä vahvistinta + sen äänet mikillä talteen" äänitystapaa käytössä.
Miksaaja on todella tärkeä hemmo keikoillakin. Saa bändin soimaan tai pahimillaan pilaa koko soundin molempiin olen joskus törmännyt. Nää on niin makuasioita. Tossa sulla kitaran oli pehmeä tarkoituksellisesti, jolloin se tavallaan "sulaa" siihen muuhun musaan. Jotkut taas nostaa sitä esiin sooloissa. Toimii silloin toisella tavalla.Soitteletko siis kitarahommat (tabit) kiipparilla tuonne guitar pro 7:een? En ihan hiffannut.
Hyvää keskustelua kitarasoundeista. Ja loputon suo. Toi gainin pienennys on hyvä ohje, liika gain pehmentää soundia eikä hurjenna sitä kuten vois luulla. Riffien erottelu paranee myös. Alapään leikkaus on sitten jo kiharaisempi tilanne, ja riippuu kovasti muista soittimista sekä siitä mitä sillä kitaralla soitetaan. Kitara saa mennä basson kanssa samalle kaistalle hieman ristiin mutta herkkää hommaa se on. Jos niitä yrittää leikata liiaksi erilleen niin lopputulos on liian hygieeninen ja siisti. Kiippareiden kanssa homma mutkistuu entisestään. Pääasia on että kullekin palikalle on jokin alue missä se korostuu ja kuuluu, ja muut ei siinä kilpaile liikaa.
Kokeilin pikku testin jossa neljä raitaa: clean kitara, drive soolokitara, basso ja rummut. Tämmösessä tilanteessa voi hyvin laittaa soolokitaraan kunnolla leveyttä ja efektiä mukaan kun tilaa on ja kukaan ei kisaile huomiosta. Soolosoundi sai jäädä jopa hieman pehmeäksi kun kuuluvuuden kanssa ei tarvinnut miekkailla. Yleensähän miksaus on juuri tuota miekkailua ja kompromissien hakua.
Minusta noi kolmen (ryhmä) olivat lähes identtiset. Kun kuuntelin niitä läppärin kautta kuullokkeilla, tosin tossa taustallaSiis miten niin ei kuulu? Tarkoitako jotain "klonks" ääntä kun vaihtaa mikkiä? Harvemmin tuo kuuluu oikein missään.
Kyllä, kuulen ja huomaan isot erot kaikilla.
Mietin vaan miksi sitä eroa en kuullut? Kun taas puhtaissa äänissä ero on selvä.Ja ei sen väliä mikä äänitystapa. Ne on katsos kitaran ominaissoundeja. Niissä on eroja. Vaikket uskokaan, niin kitaran materiaalit vaikuttavat paljon. Stratocasterin kaulamikin soundi on niin
omaa luokkaansa.
Mielenkiintoista täytyy tutkiskella. Se on selvää, että ääni on erilainen tallan vieressä ja 12 nauhalla, koska se kieli saa 12-nauhalla soitettuna niin paljon enemmän liike-energiaa, kuin sen kiinteän tallen vierestä.Sillä ei ole periaatteessa väliä mikä siinä on mikkinä, koska Leo-setä keksi laittaa kaulamikin 24. -nauhan kohdalle. Siitä se heleys ja kellomaisuus tulee. Vielä helmeilevämpi olisi,
jos mikki olisi 12. nauhan kohdalla. Eron huomaat itsekin ilman sähköjäkin. Plektralla vetäiset kaikki kielet ihan tallan läheltä, sitten 24. nauhan kohdalta ja sitten 12. nauhan kohdalla. Jännää, eikö vain?
Jos oikein ymmärsin, tätä kyllä epäilen. Vahvistimiessa on fyysiset ja erilaiset "ääntä" mittaavat kautta tuottavat piirit sekä sen kaiutinkin muokkaa ääntä. Uskon, että ohjelmien tavassa käsitellä sitä virtaa/jännitettä on myös eroavaisuuksia.Ja silläkään ei ole merkitystä mikä sen äänen tuottaa. Oli sitten oikea vahvistin, mallintava rauta tai mallintava plugari.
Ok. Ajattelin jo että onko keksitty jokin homma millä saa näppärästi ja luotettavasti kitarasta midiä.En. Kirjoittelen ne sinne. Joko ihan nuotteina nuottiviivastolle tai sitten tabulatuurinäkymä ja siihen kirjoittelee nuotteja.
Joskus jotain ihan itsekin soittelen. Midinä kun vetää niin on helppo kun voi tiputtaa tempon vaikka puoleen ja soittaa käsi kerrallaan
Itse asiassa on. Fishman TriplePlay, mikä mulla joskus oli. Ihan kiva ja träkkäsi yllättävän hyvin.Ok. Ajattelin jo että onko keksitty jokin homma millä saa näppärästi ja luotettavasti kitarasta midiä.
Ai. Tekeekö sointuja myös?Itse asiassa on. Fishman TriplePlay, mikä mulla joskus oli. Ihan kiva ja träkkäsi yllättävän hyvin.
Kyllähän noi aika saman soundisilta kuulostaa omien kuulokkeiden kauttakin. Mutta sitten kun vaihtelee jokais pätkää niiden keskikohdan paikkeilta, niin huomaa erojakin. Jos siis kuuntelee koko pätkän vain yhteen pötköön niin eroja ei välttämättä huomaa.Tästä Batteryn riffi samalla soundilla ja kolmella eri kitaralla. Hirveästi en nähnyt vaivaa, joten älkää haukkuko. Jokainen kitara tuplattu. Mikä on paras?
Menikin ohi, niin pistetään tähän oma näkemys joka perustuu tutkittuihin juttuihinkin. Linkkejä tutkimuksiin en nyt pistä. Juu olin siellä muusikoiden netissä puupäävänkkäyksessä mukana aikoinaan.En kyllä yhtään ymmärrä miten. Mikin kela ja magneettit sitä ilmeisesti luovat? (Jonkinmoinen sähkömoottori?) Kieli sitten sotkenee sitä magneetikenttää (laittaa makneettikentän pyörimään?) ja sitä kautta virran tuottoa? jota vahvistin mittaa/ muuntaa kaiutinkalvon ja sen kelan kautta puheääneksi. Ei oo sähköoppikaan halussa
Edit
Korjataan toi Sähkömoottori Generaattoriksi, kun tossa tehdään sähköä. Kielen värinään puulaji kielen ankkurointipisteidensä välityksellä vaikuttanee hivenen (kuten mm. tallakin) mutta vaikutus ollee aika heikko.
@Stephen Elop vois kommentoiva mikä on pielessä ja mitä hän itse uskoo
Joo, siinä TriplePlayssa oli kuusi eri napaa, niin otti soinnut myös.Ai. Tekeekö sointuja myös?
E: Miksi muuten et tee biisejä suoraan sillä Studio Onella? Tottumiskysymys?
Jos miettii koko signaaliketjua äänitettäessä: kielten materiaali/paksuus, mikit, piuha, pedaalit, etuaste, pääteaste, piuha, kotelo, kartio(t), mikki ja sen sijainti, etuaste, mikseri ja lopulta tallennin. Sen jälkeen kompuraa, eekuuta, kaikua ja muiden sekaan sovittamista. Masterointi. Lopulta kuluttaja kuuntelee puhelimen mukana tulleilla napeilla tuloksen.Menikin ohi, niin pistetään tähän oma näkemys joka perustuu tutkittuihin juttuihinkin. Linkkejä tutkimuksiin en nyt pistä. Juu olin siellä muusikoiden netissä puupäävänkkäyksessä mukana aikoinaan.
Rungon matsku vaikuttaa siihen sähköiseenkiin ääneen, mutta vaikutus on ihan samanlainen kuin sähköisellä suodattimellakin, joten sillä ei ole mitään olennaista merkitystä. Se vain on siellä. Ja eri materiaalien väliset erot siihen sähköiseen ääneen ovat vaikuttavimpia niillä korkeimmilla kerrannaistaajuuksilla (eli perustaajuus * 10+ ).
Jos esimerkiksi vaihtaa kitarasta rungon toiseen, mutta muut osat ja säädöt ovat samoja, niin pitää soittaa otelaudan korkeimmilta nauhoilta ja plektralla läheltä tallaa, jotta noiden perustaajuuksien kerrannaiset olisivat mahdollisimman voimakkaat. Tällöin niitä eroja (teorian mukaan) pitäisi ruveta kuulumaan.
Eli matsku vaikuttaa jonkin verran ääneen joissakin tapauksissa, mutta saman saa aikaiseksi sähköisellä säädölläkin, niin sillä ei ole mitään väliä. poikkeuksena on sitten jos kitarassa on voimakas antiresonanssi kohta. Sitä ei sähköisillä säädöillä saa pois. Resonanssit muutenkin on tässä sitten oma lukunsa, ja se harvemmin tulee vastaan mutta on siten merkittävä kitaraa hankittaessa. Mutta siihen ei esimerkiksi puulajit vaikuta ennalta arvattavasti.
Kiitoksia tästä aloin jo epäilemään kuuloani, joten laitoin ton videoeditoriin, jossa pystyy nopeasti hyppäämään tietyyn kohtaan. Siinä vaihtui myös kuullokkeet.Kyllähän noi aika saman soundisilta kuulostaa omien kuulokkeiden kauttakin. Mutta sitten kun vaihtelee jokais pätkää niiden keskikohdan paikkeilta, niin huomaa erojakin. Jos siis kuuntelee koko pätkän vain yhteen pötköön niin eroja ei välttämättä huomaa.
Mutta omasta mielestäni eka on paras.
Eli ollaan sanoilla linjoilla asiasta. Toi antiresonanssi on mulle uusi termi, miten se mielestäsi vaikuttaa/ miten sen voi havaita kitaran ääneen (jos sitä olisi).Menikin ohi, niin pistetään tähän oma näkemys joka perustuu tutkittuihin juttuihinkin. Linkkejä tutkimuksiin en nyt pistä. Juu olin siellä muusikoiden netissä puupäävänkkäyksessä mukana aikoinaan.
Rungon matsku vaikuttaa siihen sähköiseenkiin ääneen, mutta vaikutus on ihan samanlainen kuin sähköisellä suodattimellakin, joten sillä ei ole mitään olennaista merkitystä. Se vain on siellä. Ja eri materiaalien väliset erot siihen sähköiseen ääneen ovat vaikuttavimpia niillä korkeimmilla kerrannaistaajuuksilla (eli perustaajuus * 10+ ).
Jos esimerkiksi vaihtaa kitarasta rungon toiseen, mutta muut osat ja säädöt ovat samoja, niin pitää soittaa otelaudan korkeimmilta nauhoilta ja plektralla läheltä tallaa, jotta noiden perustaajuuksien kerrannaiset olisivat mahdollisimman voimakkaat. Tällöin niitä eroja (teorian mukaan) pitäisi ruveta kuulumaan.
Eli matsku vaikuttaa jonkin verran ääneen joissakin tapauksissa, mutta saman saa aikaiseksi sähköisellä säädölläkin, niin sillä ei ole mitään väliä. poikkeuksena on sitten jos kitarassa on voimakas antiresonanssi kohta. Sitä ei sähköisillä säädöillä saa pois. Resonanssit muutenkin on tässä sitten oma lukunsa, ja se harvemmin tulee vastaan mutta on siten merkittävä kitaraa hankittaessa. Mutta siihen ei esimerkiksi puulajit vaikuta ennalta arvattavasti.
Toimii niin, että kitaran äänisignaali tulee vahvistettuna ja efektoituna pihalle, ja siitä signaalista samalla tulkitaan, että onko osunut oikeita nuotteja kohdalle.Mä mietin tätä vähän eri kantilta (ohjelmoinnin). Se on selvä että kitaran mikki tekee äänen (ja voit muutenkin olla oikeassa), mutta käyttääkö peli sitä muuhun kuin määrittämään mitä soitetaan.
Siis? Tarkoitatko että jos soitat aivan hiljaa tai aivan täysillä, niin äänen voimakkuus ei muutu? Vai ota kieliä miten? Olisko joku voimakas kompressio + päällä soiva alkuperäinen ääniraita tms. hämännyt?Siitä olen varma, ettei ota kieliä ainakan mulla (sen voimakkuutta) kuten oikea vahvistin-kitara yhdistelmä.
Kyllä se vähän muuttuu (Rocksmith:ssä), mutta sen vaikutus ei ole lähellekään sama kuin, jos soittaa suoraan "oikean vahvistinen" kautta.Siis? Tarkoitatko että jos soitat aivan hiljaa tai aivan täysillä, niin äänen voimakkuus ei muutu? Vai ota kieliä miten? Olisko joku voimakas kompressio + päällä soiva alkuperäinen ääniraita tms. hämännyt?
Mulla oli joskus. Emmää tuommoisesta 60-70€ enempää maksaisi. Ei se nyt niin huikea ollut. Etsi käytetty Katana 50. Tai joku Tech21, mutta ne ovat hinnoissaan.Edit. Niin ja vielä lisäkysymys että mitäköhän tosta Cube 20X.stä kannattais maksaa jos lainaaja olis halukas luopumaan, vai onko uudenaikaisemmat vaan lisätoiminnoiltaan niin paljon parempia että ei kannata ees miettiä Cuben omaks ostamista?
Juuh. Näinhän se on. Namikoista se sähkiksen ääni säädetään, ei metsässä.Näköjään tuo koko puuhomma lähtenyt täälläkin lapasesta
Juu, vahvistettuna puulajeja ei kyllä erota mitenkään. Tää on vähän sama asia kuin mallintavat vs oikeat vahvistimet. Lopputuloksesta ei kukaan osaa sanoa, mitä on käytetty.
Kitaroiden kohdalla se on se tuntuma, ns. akustinen ääni. Jos kitara kuulostaa hyvältä ja tuhdilta ilman sähköjä, niin sähköjen kanssakin se toimii hyvin kunhan ei ole inisevät paskamikit. Tässä tulee ne eri puulajit ja varsinkin kaulan materiaali esiin.
Muutenhan voisi olla vaikka kakkosnelonen, jossa mikit ja kielet. Tai pahvikasa.
Ja sama tuolla vahvari/multiefekti/plugarit -eli nauhoitteessa ei huomaa kukaan mitään eroja, jos ei nyt ole joku 90-luvun Zoomi. Se on se tuntuma ja huonesoundi ja äänenpaine, missä erot huomaa itse soitellessa. Ja useinhan vahvari pitää olla
mukavan kovalla ja plugarien yms. kanssa voi soitella oikeinkin hiljaa. Toki ero pienenee huomattavasti jos sulla on vaikkapa hyvä plugari, kunnon vahvain sekä ISOT monitorit ja tuuttaat volat kaakkoon. Ja ero pienenee vielä enemmän kun käyttää
vaikka jotain 5150 soundia, jossa särö tulee etuasteesta. Tosin kyllä tuo päätesärökin on siellä täällä oikein maukas plugareillakin. Esim. Mercuriall Spark/ReAxis.
Harvemmin tosin kellään kotikäytössä on 12" studiomonitoreita. Niistä sitten yläpääleikkurilla pois, että muistuttaisi enemmän kitarakajareita.
Itse laitoin nuo nauhoitepätkät juuri siitä syystä, että jos soundi on hyvä, niin toimii kaikenlaisilla kitaroilla.
Batteryssa oli siis 1. Stratocaster orkkis mikeillä 2. Jem77FP DiMarzio Paf Pro 3. Ibanez 7 kielinen, DiMarzio D-Activator
Cleanissa: 1/2. Jem77 3/4. Stratocaster 5/6. Jem90
Ei ole noista kokemusta, mutta Fenderin Mustang LT50 saattas olla tarkistamisen arvoinen. Siinä on 12" (LT25 on 8") kaiutin ja oletan sen mukana tulevan 4-nappisen jalkakytkimen (mm. voinet vaihtaa nopesti vahvistinta). Yleensä se menee niin, että "isompi kaiutin paremmat äänet" Kuulokkeilla soittelu ei välttämättä ole korville pitemmän päälle hyvä (soittaa helposti liian kovaa). Tolla hintaa n. 233€, mahtuneeko budjettiisi?Tällä hetkellä aloittelijan opettelu hommissa lainassa Roland Cube 20X vahvistin ja etsinnässä oma vahvari tilalle. Mitä raati suosittelee Cuben tilalle? Aika paljon opettelen vielä Yousician opetus sovelluksella soittamista mutta välillä tulee tapailtua bluessi venytyksiä esim. Elmore Jamesin ja John Mayalin biisien päälle. Paukkuja ei tarvita paljoa kun asun rivarissa niin harvoin pääsee luukuttaan eli kuulokkeilla mennään aina silloin kun seinänaapurit on kotona tai emäntä nukkumassa.
Tuolla oli pari sivua aiemmin mainintaa Fenderin Mustang LT25 vahvarista ja herätti vähän kiinnostusta. Voisko siinä olla hyvä korvaaja Cube 20X.lle?
No siis ideani oli tuoda tuo fysikaakka miten se matsku vaikuttaa, ja sitten kun sen sisäistää, niin ymmärtää ettei sillä ole mitään väliä. Se puu ei muuta sitä ääntä mitenkään, mitä ei taajuskorjaimella saisi muokattua joten puulajehin kyttäilyn voi unohtaa.Jos miettii koko signaaliketjua äänitettäessä: kielten materiaali/paksuus, mikit, piuha, pedaalit, etuaste, pääteaste, piuha, kotelo, kartio(t), mikki ja sen sijainti, etuaste, mikseri ja lopulta tallennin. Sen jälkeen kompuraa, eekuuta, kaikua ja muiden sekaan sovittamista. Masterointi. Lopulta kuluttaja kuuntelee puhelimen mukana tulleilla napeilla tuloksen.
Kuuluuko puulaji? No ei.
Erottaisko lepän, mahongin ja lehmuksen? No ei.
Erottaako paskan soittajan? Todennäköisesti.
Sanoisin että mitä enemmän mennään hi-gain suuntaan niin unohda puulajit ja keskity noihin muihin jos haluat soundeihin vaikuttaa. Ota käteen hyvin istuva kitara ja siihen peruspätevät mikit. Pääset taatusti maaliin eikä puulajit ole menestyksen tiellä.
Soitettu nuotti kuolee huomattavasti nopeammin, kuin esimerkiksi viereiseltä nauhalta soitettu. Äänessäkin on vähän eroa. Valitettavasti olen myynyt kyseisen sähkiksen, jossa tuota esiintyi, niin en saa esimerkkiä tähän. Vastaisi vähän sellaista, että soitat vapaata kieltä siten että pidät siitä kielestä kiinni puolesta välistä. Älä paina kieltä nauhaa vasten.Eli ollaan sanoilla linjoilla asiasta. Toi antiresonanssi on mulle uusi termi, miten se mielestäsi vaikuttaa/ miten sen voi havaita kitaran ääneen (jos sitä olisi).
Rocksmithissä on varmaan compressori ja noise gate siinä alussa tappamassa kaiken dynamiikan. Eihän kyseisessä pelissä keskitytä siihen äänen dynamiikkaan millään lailla. Tuolla tavoin saa sitten kaiken kuulostamaan halutun biisin soundisilta.Kyllä se vähän muuttuu (Rocksmith:ssä), mutta sen vaikutus ei ole lähellekään sama kuin, jos soittaa suoraan "oikean vahvistinen" kautta.
Eli peli ei osaa sitä oikein "koodata", saattaa olla myös ongelmana että se kitaran mikin antama virta on niin heikko? Että sen muutoksen havaitseminen on haastavaa ilman vahvistinta. Eihän toi iso ongelma ole, mutta se vie paljon pois soittajan sormista saatavaa "soundia". Kokeneet soittajat enemmän hyötyvät/hyödyntävät tota.
Joo ei se dynamiikka siinä se juttu ole vaan, että kuullostaa hyvältä (antaa aika paljon "anteeksi") ja samalla oppii biisin ja saa sitä "sorminäppäryysharjoitusta" Taitojen karttuessa sitten hommaa paremmat laitteet.Rocksmithissä on varmaan compressori ja noise gate siinä alussa tappamassa kaiken dynamiikan. Eihän kyseisessä pelissä keskitytä siihen äänen dynamiikkaan millään lailla. Tuolla tavoin saa sitten kaiken kuulostamaan halutun biisin soundisilta.
Ei se vaihto niin iso homma ole (jos ne kielet eivät olisi siinä tiellä), mutta mitkä on ne hyvät mikit?Juuh. Näinhän se on. Namikoista se sähkiksen ääni säädetään, ei metsässä.
Se on kyllä harmi että kitaramikkien vaihtaminen on niin hankalaa. Olis kiva jos olis joku slottisysteemi mihin naksauttaa vaan mikki paikalleen ja menoksi. Muistelen joskus kauan sitten nähneeni jonkun yritelmän tuohon suuntaan. Harmi ettei ole edennyt laajemmin käyttöön. Itse ainakin mielelläni käyttäisin samassa kitarassa eri mikkejä eri tarpeisiin.
EMG:llä on jotain liitin-pohjaisia malleja valikossaan, jollet ole aktiivimikeille allerginen.Se on kyllä harmi että kitaramikkien vaihtaminen on niin hankalaa. Olis kiva jos olis joku slottisysteemi mihin naksauttaa vaan mikki paikalleen ja menoksi.
Muistelisin Rocksmithin vaatineen sisääntulevan signaalin tason tarkistamista tietokoneelta, eli äänilähteen voimakkuuden säätämistä ajureista käsin. Se oli usein mennyt hyvin hiljaiseksi, mikä sotki aivan kaiken.Rocksmithissä on varmaan compressori ja noise gate siinä alussa tappamassa kaiken dynamiikan. Eihän kyseisessä pelissä keskitytä siihen äänen dynamiikkaan millään lailla. Tuolla tavoin saa sitten kaiken kuulostamaan halutun biisin soundisilta.
Juu tuo on tiedossa. Itse asiassa vaihdoin Emg 81/85 setin Duncanin Blackoutteihin tuossa yhteen kitaraani, liittimillä meni. Pikku helpotus tuo mutta ei oikein viitsi joka projektiin vaihtaa eri mikkejä. Joku ähläämisrituaali tähän liittyy selvästi kun ei 60 vuodessa muka keksitä mitään parempaa tapaa tuohon.EMG:llä on jotain liitin-pohjaisia malleja valikossaan, jollet ole aktiivimikeille allerginen.
Meinaatko, että mikit pitäs olla kielien yläpuolella? => Saattas siitäkin saada ihan OK näköisen kitaran.Juu tuo on tiedossa. Itse asiassa vaihdoin Emg 81/85 setin Duncanin Blackoutteihin tuossa yhteen kitaraani, liittimillä meni. Pikku helpotus tuo mutta ei oikein viitsi joka projektiin vaihtaa eri mikkejä. Joku ähläämisrituaali tähän liittyy selvästi kun ei 60 vuodessa muka keksitä mitään parempaa tapaa tuohon.
Hyvistä mikeistä en tiedä, mutta huonot tunnistaa. Kotikäytössä pienillä volyymeilla ei välttämättä silloinkaan.Ei se vaihto niin iso homma ole (jos ne kielet eivät olisi siinä tiellä), mutta mitkä on ne hyvät mikit?
Olen nähnyt joissakin kitaran rakennusvideoissa laitettavan folioteippiä mikkien ja potikoiden poteroihin ilmeisesti häiriösuojauksen vuoksi. Foliopinnoite on varmaan hyvä maadoittaa että siitä olisi jotain hyötyä vai onko sittenkään? Teoriassa ainakin pitäisi olla jotain vaikutusta.Hyvistä mikeistä en tiedä, mutta huonot tunnistaa. Kotikäytössä pienillä volyymeilla ei välttämättä silloinkaan.
Kovalla volalla sitten huonot vinkuu ja inisee vaikka olisi kuinka maadoitukset kunnossa ja noisegate täysillä.
Juu, alumiini- ja kupariteippiä käytetään noiden vuoraamiseen monesti. Kai se pitää faradayn häkkinä kaiken ei-toivotun loitolla. Mutta varmaan, jos on ujeltavat paskat mikit, niin eipä se autuaaksi tee. Monesti nähnyt näiden Ibanezien kanssa, että siellä poterossa on ruuvi pohjalla josta menee karva volumepotikkaan sekä tallaan kiinni. Näin siis maadoituksena. Hiljaisena on pitänyt ilman vuoraamisiakin.Olen nähnyt joissakin kitaran rakennusvideoissa laitettavan folioteippiä mikkien ja potikoiden poteroihin ilmeisesti häiriösuojauksen vuoksi. Foliopinnoite on varmaan hyvä maadoittaa että siitä olisi jotain hyötyä vai onko sittenkään? Teoriassa ainakin pitäisi olla jotain vaikutusta.
Mitä tarkoitat "konehuone takapuolella"? Joo ei niitä mikin johtoja ole pakko juottaa. "sokeripaloja" on hyvin pieniäkin, piirivelyille kiinnitettäviä, jotka voi sinn vaikka irraliseksi jättää. Tai rakentaa niistä "johtokeskuksen", niin saa kaikki siististi.Mikkien vaihtaminen on vain niin perseestä kuin olla ja voi. Helpoiten onnistuu jos on floikallinen ja konehuone takapuolella -tyylinen kitara. Mikit juottaa irti, floikan jouset irti ja floikka pois kielet vielä kiinni, uudet mikit kiinni, floikka takaisin paikoilleen, jouset kiinni, juottaa mikit kiinni.
Tuommoiseen 3/4 kokoiseen Ibanez MiKroon laitoin ihan tyynesti sokeripalat, kun ei jaksanut odotella että kolvi lämpiää.
Rear routedMitä tarkoitat "konehuone takapuolella"? Joo ei niitä mikin johtoja ole pakko juottaa. "sokeripaloja" on hyvin pieniäkin, piirivelyille kiinnitettäviä, jotka voi sinn vaikka irraliseksi jättää. Tai rakentaa niistä "johtokeskuksen", niin saa kaikki siististi.
Kalliin näköistä rekvisiittaa tuossa.Juu lisää soittoa. Vai setä näyttää miten yksikätisenä soitellaan. Aika masentavaa kun vetää paremmin mitä valtaosa kahdella kädellä
Todella hyvä sekä hienon näköinen kitara ja soi kauniisti.Juu lisää soittoa. Vai setä näyttää miten yksikätisenä soitellaan. Aika masentavaa kun vetää paremmin mitä valtaosa kahdella kädellä
On kuule ihan sormista kiinni ja tuhansista ja taas tuhansista soittotunneista. Ei kaikkeen mitkään tehon lisääjäpedaalit toimi, eikä semmoisia ole olemassakaan.Onko se vaan sormien voimasta kiinni? Vai "jalkapedaalilla" syötää tehoa lisää vahvistimeen
Harjoitusta varmasti vaatii ja paljon. "Tehonlisäyspedaaleilla" esim. Volume pedaali (nostaa sen voluumin maksimiin, kun muuten soittaa vain pienellä voluumilla), "boost-pedaali" saadaan kyllä "vähennettyä" tohon tarvittavaa sormivoimaa.On kuule ihan sormista kiinni ja tuhansista ja taas tuhansista soittotunneista. Ei kaikkeen mitkään tehon lisääjäpedaalit toimi, eikä semmoisia ole olemassakaan.
Heh.. Noh, volumepedaalilla et tee yhtään mitään. Boostit ja kompurat on vähän kaksiteräinen miekka, eli sitä myötä kun soittaminen "helpottuu" niin kaikki sivuäänet korostuu. Eli pitää se tekniikka olla todella hyvä, että homma toimii tuolla tavalla. Voit ihan itse kokeilla, ilman mitään kielten demppauksia jollain ponnarilla tms. Toisin sanoen, ei ole kitaristien viagraa olemassa. Ja tietty jos tuntuu itsellä menevän mahtavasti, niin palauttaa maan pinnalle hyvin kun nauhoittaa metronomin kanssaHarjoitusta varmasti vaatii ja paljon. "Tehonlisäyspedaaleilla" esim. Volume pedaali (nostaa sen voluumin maksimiin, kun muuten soittaa vain pienellä voluumilla), "boost-pedaali" saadaan kyllä "vähennettyä" tohon tarvittavaa sormivoimaa.
Ennen vahvistinta joku esivahvistin, joka nostaa tota "sormisignaalin voimakkuutta" siksi aikaa kun sillä tyylillä soittaa.
Joo testasin tota, on todella herkkä virheille varsinkin tietyillä "vahvistimilla". Ja kyllä siinäkin pitää osata ja pienetkin virheet kuuluu. Joskus vaan tota käytetään lyhytaikaisesti.Heh.. Noh, volumepedaalilla et tee yhtään mitään. Boostit ja kompurat on vähän kaksiteräinen miekka, eli sitä myötä kun soittaminen "helpottuu" niin kaikki sivuäänet korostuu. Eli pitää se tekniikka olla todella hyvä, että homma toimii tuolla tavalla. Voit ihan itse kokeilla, ilman mitään kielten demppauksia jollain ponnarilla tms. Toisin sanoen, ei ole kitaristien viagraa olemassa. Ja tietty jos tuntuu itsellä menevän mahtavasti, niin palauttaa maan pinnalle hyvin kun nauhoittaa metronomin kanssa
Vähän sama ongelma, kun siellä täällä palstoilla että mitä pedaalia pitää laittaa väliin että täpping kuuluu paremmin. Kun on tekniikka kunnossa niin vetää vaikka nylon kielisellä akustisella hommat himaan.
Jep, tässä uusia mikkejä ootellessa vuorailin poterot kupariteipillä ihan vaan testauksen vuoks kun noilla rakennussarjan mikeillä antaa tietokone ihan hyvät hurinat kun vie kitaran siihen tarpeeksi lähelle.Juu, alumiini- ja kupariteippiä käytetään noiden vuoraamiseen monesti. Kai se pitää faradayn häkkinä kaiken ei-toivotun loitolla. Mutta varmaan, jos on ujeltavat paskat mikit, niin eipä se autuaaksi tee. Monesti nähnyt näiden Ibanezien kanssa, että siellä poterossa on ruuvi pohjalla josta menee karva volumepotikkaan sekä tallaan kiinni. Näin siis maadoituksena. Hiljaisena on pitänyt ilman vuoraamisiakin.
Tää on keskustelua varten ja eivät kaikki mestareita tällä ole, seuraillaan projektiasi mielenkiinnolla. Googlella "kitaran rakentaminen" löydät muitakin sivustoja.Jep, tässä uusia mikkejä ootellessa vuorailin poterot kupariteipillä ihan vaan testauksen vuoks kun noilla rakennussarjan mikeillä antaa tietokone ihan hyvät hurinat kun vie kitaran siihen tarpeeksi lähelle.
Näyttäis yleismittarilla että teipin liimakin on sähköäjohtavaa kun plugin reiän reunasta teipistä mittasin tuonne kaulamikin poteron reunaan niin muutamaa ohmia näytti. Eli plugin runko maadoittaa kaikki noi kupariteipit eikä mitään lisäjohtohässäköitä, juotoksia ja ruuveja tarvita.
Ja uudet mikit on sitten vaan näitten kotimaisten putiikkien edullisempaa linjaa kun haluan kokeilla löytyykö niistä eroa tällaisen halpis rakennussarjan mikkeihin. Jos ei löydy niin sitten kokeillaan pykälää parempia.
Oiskohan kellään tiedossa jotain kitaroiden rakentamiseen ja toisaaltaan soittamisen aloittelijoiden foorumia kun tuntuu että taidan olla täällä nyt vähän häirikkönä mestareiden ryhmässä?
Potikat on metalli kauluksessa ja tallamikki on maadoitetussa tallassa kiinni mutta kaulamikki on akryylilevyssä kiinni niin siihen liimailin tausta puolelle tuota kupariteippiä.Tää on keskustelua varten ja eivät kaikki mestareita tällä ole, seuraillaan projektiasi mielenkiinnolla. Googlella "kitaran rakentaminen" löydät muitakin sivustoja.
Laita sitten tota noiden kolojen päälle tuleviin kansiinkin potikoiden allekin. Onko tosta teippauksesta hyötyä vai ei, lienee tapauskohtaista, mutta tuskin on vahinkoa. Häiriöiden poistoonhan noita tehdään.