Myös esim. PU-lakat joita myös käytetään reilusti, kiskotaan useammassa kerroksessa ja hiotaan välillä, joten suoraan siihen ei kalleus myöskään perustu.Nitrolakkaus pitää minun ymmärtääkseni tehdä (aina?) useammassa osassa ja antaa välillä kuivua, minkä takia sitä ei näissä halvimmissa kitaroissa usein näe, kun vaatii enemmän duunia.
Minäkin toki täysi amatööri tämmöisissä, mutta pitäs tosiaan jutella Viitasaaren Ollin kanssa tuosta omasta pelistä vielä, että hältä varmaan tulis aika jämptiä tietoa, jos alkais kyseleen.
Siitä kyllä samaa mieltä, että prosessissa tai laaduntarkkailussa joku pieni ropleema tuossa kuvan Gibsonissa, jos tosiaan pinta alkaa kuukaudessa rapistumaan.
Joku puhui tuossa noista puista, niin köykäisesti aasinsiltana voisin hyvinkin kuvitella että mahonkipinta on selvästi kalliimpi lakata mitä kovat puulaadut ihan sillä että varsinkin mahonki ja keisaripuu, kuten suosaarnikin käsittääkseni imee sitä lakkaa aivan tolkuttomia määriä ellei sitä puun pintaa tukita ennen lakkausta ja tämähän tuo yhden työvaiheen kokonaan lisää. Homma sinällään ei ole kovin iso eikä kallis mutta kun tehdään sarjatyötä ja tuhansia soittimia päivässä, niin... Samaan ongelmaan ei juuri törmää esim vaahterassa.
Sanoisin vankalla mutulla myös että mitä pehmeämpi puu niin sen helpommin kuitenkin lakka siitä lohkeaa irti koska alla oleva pinta antaa periksi ja tämä siis siinä vaiheessa kun se lakka ei ole vielä täysin kuivunut joka saattaa ottaa esim kuukauden.
Viimeksi muokattu: