Kitaran soittaminen

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Ne Edwardsit mitä itsellä ovat pyörineet sijoittuvat laadullisesti ESP Standard -sarjan ja LTD 1000:n välimaastoon. Eli todella hyviä kitaroita.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 268
Itse käsitin sen niin, että E-II on nykyään se mitä ihan vaan ESP oli ennen. Noita LTD:n Deluxe-malleja on edelleen, eli siis ne on oma juttunsa vieläkin. Tosin siitä en osaa sanoa, miten noi laadut menee kun mukana on vielä inflaatio. Eli kuinka paljon jossain 2000 euron LTD Deluxessa on ns. ilmaa ja kuinka paljon kitara on mahdollisesti laadukkaampi kuin Deluxe-malli vuodelta 2010. Kyllähän noi tubettajat on ainakin sanonut, että pahalta tuntuu pari tonnia maksaa LTD:stä, mutta viime kädessä kyse on aina kitaran laadusta eikä siitä nimestä ja mallisarjasta satulassa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Ne on minusta yrittäny tota LTD-sarjan imagon nostoa varmaan viimeiset kymmenen vuotta, jos ei enemmänkin. Mullahan oli se LTD Elite ST-1, joka oli Japanissa tehty ja varmaan pärjää ihan rinta rinnan joillekin nykyisille E kakkosille ja tuosta Elite-sarjasta piti tulla jo tuohon aikaa näiden ESP-sarjalaisten korvike, kun ovat halunneet varata tuota ESP-brändiä ilmeisesti jo pidemmän aikaa custom shop -soittimille, mutta tuo Elite-sarja sit kuopattiin jostain syystä nopsaan.

Mutta siis ei LTD:stä voi maksaa kahta tonnia tai puoltatoistakaan kiloa. Ei vaan mitenkään :D ihan sama minkä laatuisia ne on, niin se merkki / brändi jäis vaan närästään.

Ja kun tähän kamatouhuun nyt mennään, niin pahasti näyttää siltä, että omistan Suhrin telen ens viikolla.. kipuilin viikon verran tuon ostamisen kanssa ja lähtee jo sen verran kohtuu hintaan siihen nähden, että uudet on 3,7 kiloa nykyään, että kai tuo on pakko nappasta..
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Kumma muuten että Esp horizon ei istunu omiin näppeihin paksun kaulansa kanssa. Mutta mirage taas lähes täydellinen. Luulo oli että pelkkä ulkonäköero.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
LTD 1000 on kyllä kaunis kitara varsinkin valkoisena. Hurjissa hinnoissa kyllä mitä juuri katselin.

Itsellä ei ole kuin kerran mennyt ohi periaatteen ettei tonnia enempi kitaraan. Yleensä nämä maksaneet hiukan 500e molemmin puolin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Kumma muuten että Esp horizon ei istunu omiin näppeihin paksun kaulansa kanssa. Mutta mirage taas lähes täydellinen. Luulo oli että pelkkä ulkonäköero.
Ei tietoa noista niiden muista kaulaprofiileista, mutta se noiden "Thin U", joka siis kai oikeasti lähinnä joku loiva C, on ainakin pirun yleispätevä ja mukava omaan käteen.

Ja jooh, Suhria se nyt sitten tulee. Vähän tämmönen, ettei nyt oikein tiedä oliko järkee vai ei.. :D Toi Edwardsi on pirun hyväsointinen, mutta tuon kanssa on vähän ergonomiaongelmaa, kun tuon kanssa loppuu tila tuolla korkeimmilla nauhoilla ja toisekseen tuon kaulassa on niin paksu lakka, että se tahmaa mun käsissäni. Varasin jo ajan sepälle parin viikon päähän, että vois vähän katella tota kuntoon ja miettiä ehkä rostereitakin nauhoiksi, mutta toi ois ollu monen sadan remppa ja sit tuli tää Suhri vastaan.

Tossa Suhrissa pitäs olla jonkin matkaakin ergonomisempi kaulaliitos, yks lisänauha ja satiinilakkaus kaulassa, eli osapuilleen kaikki ainakin paperilla kunnossa, mikä tuossa Edwardsissa on tökkäissyt, mutta katotaan nyt vielä soundaako edes sinne päin yhtä hyvältä.

Gotohin lukkovirit ois tuolle Edwardsille, että pitää kattoa mitä niille tekee. Ja meneekö tuo Edwardsi nyt myyntiin vai miten..
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
83
Ei tietoa noista niiden muista kaulaprofiileista, mutta se noiden "Thin U", joka siis kai oikeasti lähinnä joku loiva C, on ainakin pirun yleispätevä ja mukava omaan käteen.

Ja jooh, Suhria se nyt sitten tulee. Vähän tämmönen, ettei nyt oikein tiedä oliko järkee vai ei.. :D Toi Edwardsi on pirun hyväsointinen, mutta tuon kanssa on vähän ergonomiaongelmaa, kun tuon kanssa loppuu tila tuolla korkeimmilla nauhoilla ja toisekseen tuon kaulassa on niin paksu lakka, että se tahmaa mun käsissäni. Varasin jo ajan sepälle parin viikon päähän, että vois vähän katella tota kuntoon ja miettiä ehkä rostereitakin nauhoiksi, mutta toi ois ollu monen sadan remppa ja sit tuli tää Suhri vastaan.

Tossa Suhrissa pitäs olla jonkin matkaakin ergonomisempi kaulaliitos, yks lisänauha ja satiinilakkaus kaulassa, eli osapuilleen kaikki ainakin paperilla kunnossa, mikä tuossa Edwardsissa on tökkäissyt, mutta katotaan nyt vielä soundaako edes sinne päin yhtä hyvältä.

Gotohin lukkovirit ois tuolle Edwardsille, että pitää kattoa mitä niille tekee. Ja meneekö tuo Edwardsi nyt myyntiin vai miten..
Jos kitaran meinaa pitää ite ja soitella niin tuo kaulan glossi lakkahan ei oo mikään ongelma vaan se on tosi helppo hioa satiiniksi jos ei nyt ihan peukalo keskellä kämmentä ole. Itse olen tainnut pariin kitaraan tehdä ja siinä ei edes pitkälti mene. Toki jos sulla tuo edwardsi myyntiin menossa niin sitten tuskin kannattaa ruveta säätämään.

Onko muuten lukkovireistä mitään muuta todistettavaa hyötyä kuin kielten vaihto on vaan pykälän verran helpompaa? Itse kun en ole huomannut vireongelmien johtuvan oikeastaan ikinä virittimistä. Enemmän ne menee satulan ja tallan piikkiin ja siis tuo enemmän = käytännössä lähes aina.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Jos kitaran meinaa pitää ite ja soitella niin tuo kaulan glossi lakkahan ei oo mikään ongelma vaan se on tosi helppo hioa satiiniksi jos ei nyt ihan peukalo keskellä kämmentä ole. Itse olen tainnut pariin kitaraan tehdä ja siinä ei edes pitkälti mene. Toki jos sulla tuo edwardsi myyntiin menossa niin sitten tuskin kannattaa ruveta säätämään.

Onko muuten lukkovireistä mitään muuta todistettavaa hyötyä kuin kielten vaihto on vaan pykälän verran helpompaa? Itse kun en ole huomannut vireongelmien johtuvan oikeastaan ikinä virittimistä. Enemmän ne menee satulan ja tallan piikkiin ja siis tuo enemmän = käytännössä lähes aina.
En minä tuota Edwardsia rupea ite hiomaan just tuolla, jos se on jossain kohtaa menossa myyntiin. Eikä oo muutenkaan tyyliin varmaan sopivaa santistakaan tai öljyjä, joilla se pitäs käsitellä hiomisen jälkeen. Eikä siis lähtökohtaisesti kiinnostakaan yhtään alkaa ite veivaan :D Mieluummin teen vaikka töitä sen ajan ja nostan rahaa siitä.

Tuota lukkovirihommaa kannattaa varmaan kysyä vaikka kotimaisilta tunnetuilta rakentajilta, että miks niissä ei oo lähtökohtaisesti juuri ikinä mitään muuta kuin Gotohin magnumit (muoks. no, varmaan joihinkin vintage -tyylisiin peleihin voi miettiä muitakin, mutta siis noi ne tuntuu olevan suurimmaksi osaksi defaultti). Onhan noi mun customissa olevat tarkemmatkin, mitä nuo Edwardsissa olevat vintage-tyyliset. Tuo tarkkuus noissa Edwardsin virittimissä eniten häiritti, ei se, etteikö tuo pysyis ihan jees vireessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
632
Onko muuten lukkovireistä mitään muuta todistettavaa hyötyä kuin kielten vaihto on vaan pykälän verran helpompaa? Itse kun en ole huomannut vireongelmien johtuvan oikeastaan ikinä virittimistä. Enemmän ne menee satulan ja tallan piikkiin ja siis tuo enemmän = käytännössä lähes aina.
Varmaan riippuu myös siitä miten ne kielet on ollut tapana laittaa niihin virittimiin. Jos sitä ei osaa kunnolla tehdä (eli ne kielet on virittimissä ihan miten sattuu) niin voihan se vaikeuttaa virittämistäkin. Mutta varmaan keskimäärin tuo ei tosiaan ole se ensimmäinen asia mikä vireessä pysymiseen vaikuttaa. Itse kyllä olen sen verran tykästynyt lukollisiin juuri tuon vaihdon helppouden takia, etten mieluusti enää muita ottaisi. Toki vintage-kitarat on sitten erikseen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Niin siinä kai ne laadukkaiden lukkovirien edut on, että

- nopsa vaihtaa kielet
- ei jää mitään löysiä tapin ympäri pyöriteltyyn kieleen, jos ne kielet on noin vaihdettu ja
- ne on tarkat

Ja noi tosiaan tuppaa vaan olevan aika monen mielestä parhaat virittimet, jotka kitaraan voi laittaa. Noin satkun noi Gotohin SD-91-mitä lie magnumit maksaa, että ihan sama itelle sen puolesta.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
882
Niin siinä kai ne laadukkaiden lukkovirien edut on, että

- nopsa vaihtaa kielet
- ei jää mitään löysiä tapin ympäri pyöriteltyyn kieleen, jos ne kielet on noin vaihdettu ja
- ne on tarkat

Ja noi tosiaan tuppaa vaan olevan aika monen mielestä parhaat virittimet, jotka kitaraan voi laittaa. Noin satkun noi Gotohin SD-91-mitä lie magnumit maksaa, että ihan sama itelle sen puolesta.
Näin minäkin olen ymmärtänyt hyödyn, ettei ole sitä tapin ympäri kieritettyä kieltä muuttujana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Kaikki kaulat saaneet hiomapaperilla käsittelyn täälläkin. Kevyesti vaan, menee muutama minuutti. Enkä kyllä ole mitään hiomisen jälkeen laittanut kun tykkään matasta tuntumasta.

Ei ole kiinteätallaisilla ollut vireongelmia vaikkei lukkovirittimiä ollutkaan. ‍♂

Ei taaskaan kitarahommia mutta tällaisen väsäsin eilen johonkin muotoon.



Terveisin se luiskaotsa joka vain kuunnellut heviä eikä tajua mistään mitään
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
83
En minä tuota Edwardsia rupea ite hiomaan just tuolla, jos se on jossain kohtaa menossa myyntiin. Eikä oo muutenkaan tyyliin varmaan sopivaa santistakaan tai öljyjä, joilla se pitäs käsitellä hiomisen jälkeen. Eikä siis lähtökohtaisesti kiinnostakaan yhtään alkaa ite veivaan :D Mieluummin teen vaikka töitä sen ajan ja nostan rahaa siitä.
Ei sitä kaulaa tarvitse tai kannattakkaan hioa niin, että koko lakka pois vaan lakan pintaa niin, että se kiilto hyviää ja tulee satiini pinta. Silloin eti tarvitse alkaa öljyilemään tai muutakaan. Aikaa tuollaiseen menee ehkä sen 15min teippailuineen kaikkineen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Ei sitä kaulaa tarvitse tai kannattakkaan hioa niin, että koko lakka pois vaan lakan pintaa niin, että se kiilto hyviää ja tulee satiini pinta. Silloin eti tarvitse alkaa öljyilemään tai muutakaan. Aikaa tuollaiseen menee ehkä sen 15min teippailuineen kaikkineen.
Joo, tattis vaan vinkeistä. Lähtökohtaisesti en rupea tota ropeltamaan ite, jos tosta on tarvista päästä eroon, mutta katotaan nyt sitten jääkö pari teleä vai miten..

Vähän Symphony X:ää äsken tuolla telellä ja tuo vaan soi hemmetin hyvin oikeastaan kaikessa.. tai ilm. oon tietämättäni sinkkumikkisoittaja sit kumminkin, vaikka jostain nuoruuden heviveivuusta varmaan jääny takaraivoon, että humpparia pitää olla.

Tuossa yks, mitä kanssa testaillut, kun tosiaan työstänyt pidemmän aikaa tota plekukäden rentoutta. Vähän siis vaikuttais, että jos roikutan sormia rentona, niin hapottaa kyynervartta helpommin nopeammassa soitossa kuin sormet supussa. Ja klikin säästäjä, niin laittaa toisen plekun tuonne pikkurillin ja nimettömän taipeeseen ja pitää siellä, niin näillä "roikkuvilla sormilla" on jotain tekemistä.

Linkki videoon: Ben Ellerin videota aiheesta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Ei sitä kaulaa tarvitse tai kannattakkaan hioa niin, että koko lakka pois vaan lakan pintaa niin, että se kiilto hyviää ja tulee satiini pinta. Silloin eti tarvitse alkaa öljyilemään tai muutakaan. Aikaa tuollaiseen menee ehkä sen 15min teippailuineen kaikkineen.
Mitäs sä teippailet?

Itse aina silloin kun vaihtelee kielet ja jaksaa huoltaa hieman enemmän niin kaula kokonaan irti ja hommiin.

Samalla otelaudan käsittelee teräsvillalla ja öljyilee.

Välillä tulee floikkakin purettua atomeiksi ja joskus käynyt tiskikoneen ohjelman myös. Siis floikka.

Mutta tietysti jossa ei jaksa ja kieltenvaihdotkin teettää jollain muulla, voi hankala taas tuntua.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Joo, tuntuu tosi hankala, kun ei kiinnosta alkaa irroitteleen kaulaa ja hiomaan tota kaulan lakkausta ja tulee mitä tulee ja mitään saa sen jälkeen, kun koittaa myydä. "Lähti vähän puuta mukana, kun hioin" t. muusikoiden netin myyntipalstan satunnainen kotiseppä.

Kielet minä vaihtelen kyllä ite, mutta aina sama länkytys, kun ei kiinnosta alkaa ropaan noita soittopelejä yhtään ylimääräistä vaan soittaa niillä :D sen takia käydään töissä, että on rahaa harrastaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Menköön uuteen viestiin, mutta oisin mainostanut tota Edwardsin teleä, että jos sellaista uutena kaipaa, niin oli vielä tovi sitten Musamaailmassa tyyliin reiluun 900 euroon tuo TE-98, joka siis minusta ihan heittämällä parempi kuin oikeastaan yksikään käsissä käynyt Fenderin tele. Jopa joku kuusirunkoinen american pro II -tele, joka oli aika pettymys jopa siihen verrattuna, miten hyvän tuntuisia ne vastaavan sarjan stratot on ollu.

Mutta siis joko se ale-kitara meni, tai ne on ottanu taas varastoon uuden, kun 1049€ näkyy hintana.. Haukkuu tuo hintansa noinkin minusta, mutta jos tuon jostain vielä käytettynä löytäis tyyliin 700-800 euroon, niin minusta ihan hemmetisti kitaraa tuohon rahaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Ei ne tekemiset ole kaikkia varten, eli parempi jättää tekemättä jos ei osaa. Tietty jos tekeminen on mallia "nauhahiomakoneella kaulan hiominen" tai "rälläkällä nauhojen päiden tasoittaminen", kannattaa suosiolla jättää muille.

Tietty suhteellista mitä eroa on käsitteillä "yhtään ylimääräistä" vs. "hyödyllinen osata ja kyetä". Nappi irtoaa paidasta -> viedään ompelimoon. Kumi puhki fillarista -> viedään pyöräliikkeeseen. Soundi ei miellytä -> ostetaan uusi profiili :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Joo, sujuvasti päästiin viisasteluun siitä, mitä nyt kenenkin ois syytä osata, siitä, kun ei viiti lähteä paskoon todennäköisesti jälleenmyyntiin päätyvää, eikä ihan ilmaista soitinta. Jokainen osallistunu antakoon itelleen yläfemman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Niille, jotka jaksavat asentaa ja kokeilla jotain, niin Softubelta on tullut lisäri Amp Roomiin, eli Engl Savage 120W ja 60W.
Harvemmin näitä tullut. Kazrogilla oli aikoinaan hyvä Savage mallinnus mutta muuten taitaa olla Powerballeja liikenteessä.


Itse koitin ja oon kyllä enemmän PB/E530 kannalla. Onhan tuo Savage helvetinmoinen runttausmörssari. Joskus pääsin ihan oikealla
kokeilemaan reeniksellä ja olihan se kokemus, kuin kuorma-auton eteen olisi hypännyt. Semmoinen SISO steroideilla sanoisin.

Itse tykkään Mercuriall Engl E530 mallista (originaali oli mulla joskus parin vuoden ajan) sekä Nembrinin PB2:sta. Oikeaa Powerballia
en valitettavasti ole päässyt kokeilemaan.

1710693775949.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
@pappatech Ei kyse edelleenkään ollut siitä että sun pitää se myyntiin menevä ruoskasi ryssiä vaan kun tuossa muukin mainitsi siitä hiomisesta, niin tuossa jutustelua oli. Jos asiat tuntuu hankalalta, niinkuin sanoit, niin
tekemällä oppii. Miten alkujaan edes aloit soittamaan mitään instrumenttia? Nehän on alussa vallan hankalia, kun joutuu käyttämään paljon aikaa, joka taas on pois rahan ansaitsemisesta esimerkiksi. Ois helpompaa jos
töitä tekemällä ja rahaa ansaitsemalla voisi ostaa itselleen soittataidonkin :D

Edit. Ois tääkin jäänyt tekemättä jos ei ois viitsinyt kun tuntui hankalalta
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
^ joo, silloin ei varmaan kannata aloittaa soittaakaan, jos ei kiinnosta opetella hiomaan kitaranlakkoja ja purkaan sitä kitaraa atomeiksi.. logiikka 6 / 5. Kerran vielä: ei vaan vittu kiinnosta ruveta muovittaan meidän olkkaria ja alkaa hiomaan täällä mitään kitaroita, mikä siinä nyt on niin vaikeaa tajuta... :D

Saan sen verran liksaa duunista, että voin ostaa palveluna kaikki semmoiset hommat, joita ei huvita ite tehdä. Ja tarviinkin vapaa-aikani suureksi osaksi huilaamiseen, sen verran kuormittavaa tuo duuni valitettavasti on. Mulle on ihan fine, jos joku haluaa soittimensa kotonaan ropata enkä minä ole täällä kenellekään vittuilemassa, että eikö persaukisilla ole varaa käyttää ammattilaisia, niin luulis, että se ei kotisepillekään sen enempää kuulu, miten minä soittimeni huollan (tai huollatan).

muoks. kesän jälkeen 3/4 sähkiksistä on +3k€ hintaisia (ovh). Noita ei jo senkään puolesta viiti ihan samalla tavalla mennä sorkkimaan kuin jotain parin sadan squiereita tai bentoneita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
813
Per Nilsson nähty eilen livenä Rocksissa. On se kyllä huikea seppä kokonaisuudessaan. Todella puhtaasti soitti Scar Symmetryn tuotantoa ja mukava settilista vanhaa ja uutta sekasin. Suosittelen mennä katsomaan paikan päälle kun tulevat seuraavan kerran tänne.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Per Nilsson nähty eilen livenä Rocksissa. On se kyllä huikea seppä kokonaisuudessaan. Todella puhtaasti soitti Scar Symmetryn tuotantoa ja mukava settilista vanhaa ja uutta sekasin. Suosittelen mennä katsomaan paikan päälle kun tulevat seuraavan kerran tänne.
On kova soittaja ja löytyy vielä melodian tajuakin päälle. Se Scar Symmetryn toisiksi uusin varmaan edelleen itelle yks kovimpia metallikitaralevyjä - ainakin 2000-luvulta.

Kertaalleen nähty Scar Symmetry, tuli kyllä oltua turhan kännissä, mutta on tarkoitus mennä kattoon, kun tulevat taas soittaan. Viime Lutakon keikan missasin, en tiedä miten onnistuin..
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
882
Olin kans kattoo, itelle uusi tuttavuus ja kyllähän vetivät hyvin. Per oli koominen ilmestys kun postas vähän joka puolella lavaa ja näyttää vanhalta papalta. On kyl taitava vetää. Miinuksia bändille kun ei ollut basistia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Nyt on volume kierretty sinne kuuluisaan yhteentoista.

Kaulan hiontaa on kokeiltu pari kertaa. Mieluiten vien pajalle, kun kunnon työkaluja sellaiseen ei löydy. Ja mieluiten modaa kitaraa josta tietää ettei sitä ole myymässä. Mitä käy kyllä todella harvoin.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
882
Hyvä huomio on sekin että jos kitara menossa myyntiin niin ei kannata modata, koska se hyvin useinn huonontaa jälleenmyyntiarvoa, ellei kyse ole parin sadan Squierista. Ja koska menossa myyntiin niin miksi tehdä mitään sille, ostaa sitten sopivan soittimen tilalle mitä ei tarvitse modata.

Poikkeuksena sanoisin laitteet joita ei saa muuten. Itse hommasin pari vuotta sitten 5 kielisen Fenkun Amerikan Jazz basson, eikä niitä liikkunut käytettynä, joten ei auttanut kuin ostaa uusi. Siinä oli huonot mikit joten ne piti vaihtaa. Tämän lisäksi oli kieliä head stockissa painava nappi 2mm sivussa niin ettei E-kieli pysynyt sen alla kunnolla joten ei auttanut kuin siirtää sitä. En kyllä olisi lähtenyt tuohon jos olisi ollut käytettyjä soittimia tarjolla. Kalliskin oli, mutta onhan nyt hyvä peli.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Hyvä huomio on sekin että jos kitara menossa myyntiin niin ei kannata modata, koska se hyvin useinn huonontaa jälleenmyyntiarvoa, ellei kyse ole parin sadan Squierista. Ja koska menossa myyntiin niin miksi tehdä mitään sille, ostaa sitten sopivan soittimen tilalle mitä ei tarvitse modata.
Ainakin noille musaliikkeiden myyntitileille (tai varmaan vaihtoonkaan) on turha tarjota, jos on tehty jotain omia kötöstelyjä. Ei ne toki muutenkaan ole ehkä järkevimpiä mestoja myydä, kun ottavat tyypillisesti 20 pinnan komission, mutta yksi soittopeli meni kyllä noinkin ihan mukavasti kaupaksi, kun ei jaksanu sitä peliä ite ruveta myymään.

Muusikoiden netissähän on sitten kaikenlaisia maan ja taivaan väliltä. Osa varmaan ihan hyvässä kunnossa ja sit on näitä, että hups lähti vähän puuta ku hioin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Hyvä huomio on sekin että jos kitara menossa myyntiin niin ei kannata modata, koska se hyvin useinn huonontaa jälleenmyyntiarvoa, ellei kyse ole parin sadan Squierista. Ja koska menossa myyntiin niin miksi tehdä mitään sille, ostaa sitten sopivan soittimen tilalle mitä ei tarvitse modata.
Ja toki kun kitaroihin voi tulla mitä vain "lastentauteja". Oli sitten 200€ tai 5000€ kitara. Esimerkisi vaikka jakki voi syystä tai toisesta mennä rikki. Kuinka moni oikeasti vie kitaran huoltoon tuntliksalla jos vaihtoehtona on tilata se 15€ maksava jakki ja juottaa kaksi johtoa kiinni?

Kotikutoiset jutut eivät aina ole huonoja. Tässä kaksi esimerkkiä, mutta voi olla jollekin samantason juttu kuin itse tehty kylppäriremppa tai sähkökaapin asennus:

1. Itse tykkään että virittimet ovat jämäkät, eikä löysät. Kaikkihan tietää mitä tapahtuu kun niitä kiristää. Siellä on se .5mm nailonprikka välissä. Se kun halkeaa, viritin on löysä. Niitähän ei saa kuin suoraan tehtaalta jollan helkkarin kalliilla hinnalla. Internetseistä löytyi kikka monesta paikkaa, eli hammaslanka (sitä hieman tahmeaa). Löystää viritintä, lenksu lankaan ja sinne väliin. Pyörittelee tarpeeksi ympäri ja solmu. Voi kiristellä hyvin toimii paremmin kuin alkuperäinen.

2. Ibanezin kampi. Siinähän on ne nailonrinkulat, jotka löystyvät ajan myötä. Sen sijaan että ostelee uudet, on kaksi vaihtoehtoa. Rinkulat pois, hieman kynsilakkaa alle ja rinkulat takaisin. Tai sitten sytkärillä hetken alla. Taas on jämäkät.

Mutta kaiken a ja o on järjen käyttö. Jos edes kuvittelee että saa puuta irti vähän hiomalla, niin parempi jättää tekemättä. Saahan sen kaulankin paskaksi jos rengasraudalla alkaa vääntämään kaularautaa apinanraivolla.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
882
Ja toki kun kitaroihin voi tulla mitä vain "lastentauteja". Oli sitten 200€ tai 5000€ kitara. Esimerkisi vaikka jakki voi syystä tai toisesta mennä rikki. Kuinka moni oikeasti vie kitaran huoltoon tuntliksalla jos vaihtoehtona on tilata se 15€ maksava jakki ja juottaa kaksi johtoa kiinni?

Kotikutoiset jutut eivät aina ole huonoja. Tässä kaksi esimerkkiä, mutta voi olla jollekin samantason juttu kuin itse tehty kylppäriremppa tai sähkökaapin asennus:

1. Itse tykkään että virittimet ovat jämäkät, eikä löysät. Kaikkihan tietää mitä tapahtuu kun niitä kiristää. Siellä on se .5mm nailonprikka välissä. Se kun halkeaa, viritin on löysä. Niitähän ei saa kuin suoraan tehtaalta jollan helkkarin kalliilla hinnalla. Internetseistä löytyi kikka monesta paikkaa, eli hammaslanka (sitä hieman tahmeaa). Löystää viritintä, lenksu lankaan ja sinne väliin. Pyörittelee tarpeeksi ympäri ja solmu. Voi kiristellä hyvin toimii paremmin kuin alkuperäinen.

2. Ibanezin kampi. Siinähän on ne nailonrinkulat, jotka löystyvät ajan myötä. Sen sijaan että ostelee uudet, on kaksi vaihtoehtoa. Rinkulat pois, hieman kynsilakkaa alle ja rinkulat takaisin. Tai sitten sytkärillä hetken alla. Taas on jämäkät.

Mutta kaiken a ja o on järjen käyttö. Jos edes kuvittelee että saa puuta irti vähän hiomalla, niin parempi jättää tekemättä. Saahan sen kaulankin paskaksi jos rengasraudalla alkaa vääntämään kaularautaa apinanraivolla.
Aika monet tuntemani soittajat (esiintyviä ja levyttäviä artisteja) eivät osaa kolvata joten heiltä jää tuo jakki vaihtamatta. Lisäksi monet pelkäävät rikkovansa jotain kun eivät osaa jolloin kaikenlainen homma poisluettuna kielien vaihtaminen menee soitinrakentajalle tehtäväksi. Kaikki eivät myöskään tee kylppäriremppoja vaan teettäisivät ammattilaisella jos tarvetta olisi. Monilla soittajilla pointti on nimenomaan se että ei kiinnosta säätää, vaan tehdä ja soittaa musiikkia. Poikkeuksiakin löytyy ja joku on erittäinkin pätevä esim tietokoneiden ja elektroniikan kanssa, mutta selkeästi vähemmistöä.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
401
Menisi täällä varmaan rahtihommiksi kun en tiedä ketään paikallista seppää mutta ei se haittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Aika monet tuntemani soittajat (esiintyviä ja levyttäviä artisteja) eivät osaa kolvata joten heiltä jää tuo jakki vaihtamatta. Lisäksi monet pelkäävät rikkovansa jotain kun eivät osaa jolloin kaikenlainen homma poisluettuna kielien vaihtaminen menee soitinrakentajalle tehtäväksi. Kaikki eivät myöskään tee kylppäriremppoja vaan teettäisivät ammattilaisella jos tarvetta olisi. Monilla soittajilla pointti on nimenomaan se että ei kiinnosta säätää, vaan tehdä ja soittaa musiikkia. Poikkeuksiakin löytyy ja joku on erittäinkin pätevä esim tietokoneiden ja elektroniikan kanssa, mutta selkeästi vähemmistöä.
Niin siis tarkoitin että pieni säätö koetaan samanlaisena työrupeamana kuin kylppäriremppa.

Paljonkohan noissa on sitä että nämä kitarahuoltajat ylläpitävät sitä että nää kannattaa hoidattaa eikä missään tapauksessa itse yrittää? Sehän on pois heidän tuloista. Enemmän mun mielestäni kertoo ihmisen itsensä asenteesta jos ei vaan viitsi. Itseään arvostavalla kitaristilla on myös olemassa miljoonalaatikko täynnä kaikkea tarpeellista. Jos siis se jakki hajoaa, niin laatikosta semmoinen ja 10min päästä toimii taas. Sitten soitto raikaa. Huoltoon vietäessä kitara poissa pelistä ties kuinka pitkään.

Saako itse vaihtaa hihnanuppien tilalle vaikka DiMarzion Clip-Lokit? Sieltä kun ottaa tapin ruuvin irti, tulee enemmän arvokasta puuta mukana kuin kaulan hiomisessa? Vai viedään huoltoon jolloin kitaranrakentaja nauraa matkalla pankkiin?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Menisi täällä varmaan rahtihommiksi kun en tiedä ketään paikallista seppää mutta ei se haittaa.
Jossain muusikoiden netin fabo-ryhmässä, kun huutelee, niin vois löytyä tietoa, onko paikkakunnalla ketään pätevää. Noi rahdit on äkkiä parikymppiä suuntaansa tai varovaisella käsittelyllä (tai jollain isolla hevisuunnikkaan laukulla) enemmänkin, notta tulee äkkiä huollolle hintaa.

Näissä keisseissä kiinnostais varmaan itteäkin jo enemmän tehdä kaikki tehtävissä olevat hommat ite, mutta täällä on parikin arvostettua soitinrakentajamestaria, joista toisella olen ite isommat huollot teettäny, niin ei oo ollu tuon suhteen ongelmaa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
882
Niin siis tarkoitin että pieni säätö koetaan samanlaisena työrupeamana kuin kylppäriremppa.

Paljonkohan noissa on sitä että nämä kitarahuoltajat ylläpitävät sitä että nää kannattaa hoidattaa eikä missään tapauksessa itse yrittää? Sehän on pois heidän tuloista. Enemmän mun mielestäni kertoo ihmisen itsensä asenteesta jos ei vaan viitsi. Itseään arvostavalla kitaristilla on myös olemassa miljoonalaatikko täynnä kaikkea tarpeellista. Jos siis se jakki hajoaa, niin laatikosta semmoinen ja 10min päästä toimii taas. Sitten soitto raikaa. Huoltoon vietäessä kitara poissa pelistä ties kuinka pitkään.

Saako itse vaihtaa hihnanuppien tilalle vaikka DiMarzion Clip-Lokit? Sieltä kun ottaa tapin ruuvin irti, tulee enemmän arvokasta puuta mukana kuin kaulan hiomisessa? Vai viedään huoltoon jolloin kitaranrakentaja nauraa matkalla pankkiin?
Antaa olla kun ei ilmeisesti tässä asiassa ole kuin yksi oikea tapa.

Puhuin niistä soittajista ketä tiedän ja yleistä on tuo pienienkine hommien teettäminen. Turha minulle on perustella asiaa kun itse teen kuitenkin monet hommat, kaikki vaan ei tee. Kovasti tuntuu soittajilla olevan kitarateknikkoja jos vaan on rahaa keikkailun lomaan sellainen palkata ja keikkoja riittävästi. Näin voi itse keskittyä soittamiseen ja esiintymiseen ja joku hoitaa muun turhan säätämisen.

Ei taida soitinrakentajat nauraa matkalla pankkiin, kovassa on raha niilläkin sen mitä tiedän ja mielellään pikkuhommiakin ottavat.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
379
Nyypälle neuvoa. Laitteina sähkökitara ja amazonista halpa kitara usb sovitin. ASIOforall 2.15 asennettu. Muutoma tutoriaali youtubesta selattu mutta kun laitan Cakewalkista preferences valikosta ASIOn en saa mitään ääntä ulos kokotietokoneesta eikä mitään merkkejä että tunnistaisi kitaran.
WASAPI asetuksella tunnistaa usb kitara mikin ja kitaran ääni tulee ulos vain HDMI ulostulosta tietokonenäytöstä, mutta mun fyysinen vahvistin kiinni PCn äänikortin analogisessa ulostulossa eikä sitä ole valittana tällä asetuksella kuten ei ole USB langattomia sankakuulokkeitakaan?

Miten saan käyttööni myös äänikortin analogiset ulostulot ja USB sankakuulokkeet USB-piuha kitaran kanssa Cakewalkissa?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Tuossa nopea gunnari-lurautus tuolla uudella Suhrilla. Huom. opettelin tuon äsken, että pienet mokat ja epävireisyydet sen piikkiin :D Soundikin oli vaan yks treenisoundi Corey Wong -plugarista, eikä sen enempää biisiä varten mietitty, mutta tykkäsin tuosta kaulamikkisoundista ja vähän jotain samaa sävyä kuitenkin.


Tosi kiva kitara soittaa, vaikka varmaan kaulaa pitäs vähän säädellä, vähän rämisee ja bendit pikkaisen vaarassa tukehtua ylänauhoilta. Mikähän tää nyt mahtaa olla, joku Suhrin Vintage C -profiili, mutta tykkään paljon enemmän kuin edellisessä Suhrissa olleesta Slim C:stä. Tuo edellinen Suhri oli myös hemmetin jäykkä soittaa korkeilta kieliltä (H ja E). Tää on ihan päin vastoin jotenkin harvinaisen kevyt taas niiltä.

20240320_172208.jpg
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
467
halpa kitara usb sovitin
Oman DigiTech RP-250, jonka (ASIO) ajurituki loppui Win 8.1:een, saa toimimaan näin (= ääni kuuluu läppärin kajareiden / kuulokeulostulon kautta)
WaveOut_RP250.jpg
(Sen omilla ASIO-ajureilla, ääni menee heti totaalijumiin Win 10:ssä & 11sta.)

Ongelma voi olla se, että ne usb-kuulokkeet on & toimii kuten äänikortti?. Ja kahta (usb-) äänikorttia voi olla vähän hankala saada toimimaan yhtä aikaa?.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Oman DigiTech RP-250, jonka (ASIO) ajurituki loppui Win 8.1:een, saa toimimaan näin (= ääni kuuluu läppärin kajareiden / kuulokeulostulon kautta)

(Sen omilla ASIO-ajureilla, ääni menee heti totaalijumiin Win 10:ssä & 11sta.)

Ongelma voi olla se, että ne usb-kuulokkeet on & toimii kuten äänikortti?. Ja kahta (usb-) äänikorttia voi olla vähän hankala saada toimimaan yhtä aikaa?.
Homma ratkeis heti sillä kun hommais jonkun perus audio interfacen ja normi asiot käyttöön. Kitara ja kuulokkeet siihen kiinni sitten. Ei kulu montaa kymppiä ja rock soi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Homma ratkeis heti sillä kun hommais jonkun perus audio interfacen ja normi asiot käyttöön. Kitara ja kuulokkeet siihen kiinni sitten. Ei kulu montaa kymppiä ja rock soi.
Tää oli sama, mitä tuli itellekin heti mieleen. Joku Focusriten scarlet solo tai vastaava.

Katoin vaan, että Thomann:kin myy jotain TRS-USB kaapelia, joissa ilm. sisäänrakennettu AD-muunnin, että kai noiden pitäs periaatteessa hommansa hoitaa, mutta en oo kyllä kuullu, että noita kukaan käyttäs perus audio interfacejen sijaan.

Itse hinkkasin keittiön pesusienen tummanvihreällä karhealla puolella kiillottuneen kaulan mataksi, lopuksi nihkeällä rätillä puhdistus ja eikun soittoon..
Joo no minä nyt ostin parilla tonnilla sit kitaran, jossa valmiiks hyvä kaula :D

Toi Edwardsi saa varmaan olla kaulan suhteen noin miten on. Tykkään soundista kuitenkin pirusti ja tuolla pystyy kyllä soittaan, mitä tarvittee. Lukkovirit varmaan menee paikalleen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 596
Hei, kyllähän jokainen itteään kunnioittava kitaristi koodaa laiteajurit sille laitteelle ja alustalle missä tarvii. Ei oo sen jälkeen niinku ikinä yhteensopivuusongelmia. Eihän pyöränkumiakaan viedä liikkeeseen paikattavaksi jne.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Tää oli sama, mitä tuli itellekin heti mieleen. Joku Focusriten scarlet solo tai vastaava.

Katoin vaan, että Thomann:kin myy jotain TRS-USB kaapelia, joissa ilm. sisäänrakennettu AD-muunnin, että kai noiden pitäs periaatteessa hommansa hoitaa, mutta en oo kyllä kuullu, että noita kukaan käyttäs perus audio interfacejen sijaan.
Juu. Kun hommaa usb kitarapiuhan, usb kuulokkeet ja vielä usb mikin niin odotettavissa on vittujen kevät soitto- ja äänittelyrintamilla.
Behringer UMC22 maksaa näköjään 40€ ja sillä saa jo homman mukavasti käyntiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Juu. Kun hommaa usb kitarapiuhan, usb kuulokkeet ja vielä usb mikin niin odotettavissa on vittujen kevät soitto- ja äänittelyrintamilla.
Behringer UMC22 maksaa näköjään 40€ ja sillä saa jo homman mukavasti käyntiin.
Näin. Sotku odotettavissa. Monesti ihan perinteisin tavoin pääsee helpoimmalla. Ja jos tuollaisen sekasotkun saa jollain tavalla toimimaan,
niin jokainen mutka itsessään varmaan tuo lisää viivettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Vähän liikaa rahaa itselläkin nyt mennyt, kun ekaksi vetäsin vanhan koneen uusiksi, vain näyttis jäi. Siihen paloi reilu tonni, mutta eiköhän tälläkin seuraavat 7 vuotta mennä. Tosin alimitoitin muistit, kun menin ostamaan vain 32gb kun 64gb olisi ollut
tarkoituksenmukaisempi. Sitten EastWest Hollywood Orchestran päivittelin Opus versioon ja pitihän se Arturia V Collection päivitellä myös, kun aivan mahtavat Acid (Roland TB-303) sekä Augmented Piano/Brass/Woodwinds + jotain muuta.

Eiköhän rahoitu nyt hiljalleen. Vielä se RAM tuplaaminen sekä NotePerformeriin NPPE tuolle Opukselle, niin riittää hetkeksi. Tosiaan, RAM kulutus on aika hurjaa noilla samplekirjastoilla. Opus sampleja latasin varmaan 20h kun sieltä tuli kevyt 940gb paketti,
joista pelkästään jouset vei sen reilu 400gb :D Aiemmat musailut/nauhoitussessiot vieneet ehkä sen 8-10gb mutta laitapa koko sinfoniaorkesteri vetämään legatoa, niin siinä hurahtaa huonommallakin samplelaadulla 30gb :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
648
Wintersunin jalanjälkiä seuraten, siltä tuo ATK-päivitys kaikkineen vähän antaa mielikuvaksi :lol:
Oma päivitys oli siirtyminen pieneen NUC-purkkiin 16Gt muistiavaruudella varustettuna, rinnalle UAD:n nelikanavainen äänikortti ja hd600 kuulokkeet. Ja tietysti kaikkein tärkein: puinen kuuloketeline!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Wintersunin jalanjälkiä seuraten, siltä tuo ATK-päivitys kaikkineen vähän antaa mielikuvaksi :lol:
Oma päivitys oli siirtyminen pieneen NUC-purkkiin 16Gt muistiavaruudella varustettuna, rinnalle UAD:n nelikanavainen äänikortti ja hd600 kuulokkeet. Ja tietysti kaikkein tärkein: puinen kuuloketeline!
No ei nyt sinänsä. Vanhalla koneella mentiin 7 vuotta. 7700k + 16gb. Mutta noi orkkasamplet kyllä syö ihan pirusti resursseja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Teinpä pienen videon, eli tuo arpeggiopätkä minkä aiemmin laitoin audiona, jos joku katsoo hyväksi treeniksi + miten mä soitin tuon. Itse koen hyväksi treeniksi plektrakädelle.

 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
467
Hyvä syy päivittää laitteita, siis.
Paitsi että ongelma (Line6 UX2:n kanssa) on vain tässä läppärissä & sen Windows 11:ssa. Eikä pöytäkoneessa ja sen Windows 10:ssä. "Memory Integrity = Off" olisi ratkaisu. Paitsi että nopea Googletus kertoo että sen takaisin päälle saaminen voi mennä hankalaksi, koska se voi tsekata ensin, onko asennettuna "yhteensopimattomia" ajureita. Toisille näkyy tulleen ton kanssa ongelmia, vaikka ne ajurit olisi jo uninstalloitu (rekisteriin jäänyt jotain niistä / tms?).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 675
Viestejä
4 207 963
Jäsenet
70 933
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom