Kitaran soittaminen

Teinpä pienen videon, eli tuo arpeggiopätkä minkä aiemmin laitoin audiona, jos joku katsoo hyväksi treeniksi + miten mä soitin tuon. Itse koen hyväksi treeniksi plektrakädelle.



Ynkät on kyllä vissiin kuunneltu ja harjoiteltu mutta hyvältähän se kuulostaa
 
En saanut ASIOsta mitään ääntä ulos tai sisään. WASAPIllä vain HDMI äänet. Mutta MME (32-bit) kitara usb-piuha ja kaikki mahdolliset äänen ulostulot toimii. ASIO pitäisi olla parempi? mutta en ainakaan nyyppänä huomaa mitään latenssia tuossa.

Kaverikaan ei saanut cakewalkista asion kanssa mitään ääntä kitaralla. Scarlet 2i2 äänikortti käytössä.
 
Tosson reeni, joka voi olla alkuun vähän helpommin lähestyttävä, jos noi sweeppi / economy / arpeggiojutut kiinnostaa. Tuossa on hyvin vastaava mekaniikka, mutta vaan tuolla tutuista tutuimmalla pentatonisella boksilla ja ideana vaan pikata aina samaan suuntaan tuo matalammalta korkeammalle kielelle menevä vaihto.

Ja tuossa joutuu opettelemaan olemaan siellä kielten välissä, kun tuon matalammalle kielelle osuvan vaihdon joutuu pikkaan ylöspäin, että pääsee taas jatkaan alaspäin sen seuraavan vaihdon. Siinä mielessä myös jänniä treenejä, että näissä ei saa oikein tuota oikean käden mekaniikkaa toimimaan "oikein" kuin vasta riittävän nopeilla temmoilla.

20240324_190048.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vain mielenkiinnosta, koska tuohon ei ole merkitty näppäilysuuntia. Tuo soitetaan siis alternativella, paitsi kieltä vaihtaessa toistetaan näppäilysuunta?
 
Ihan vain mielenkiinnosta, koska tuohon ei ole merkitty näppäilysuuntia. Tuo soitetaan siis alternativella, paitsi kieltä vaihtaessa toistetaan näppäilysuunta?
Ei jaksa mennä enää piirteleen tuohon paperiin, kun kampesin jo punkkaan, mutta joo. Tai eihän tuossa oo varsinaisesti alternatea kuin nuo saman kielen pari perättäistä nuottia, mutta tuosta tulee semmoinen rullaava patterni, jota voi sitten toistaa kaikenlaisissa muissakin kuvioissa. Saa improihin eloa ja vähän rytmisestikin ehkä mielenkiintoisempaa juttua sopiviin väleihin.

muoks. pilkunnussimista vielä, mutta siis ne alaspäin iskut nimenomaan vielä niin, että ne on yksi ja sama plektran liike. Eikä niin, että pikattais erikseen, mutta samaan suuntaan molemmat kielet.
 
Eli enkuksi „rake“, kuten esim. Del Shannonin Runawayssa soitellaan?
Ei oo tuttu biisi, mutta minusta näissä vastaavissa puhutaan yleensä economy pickingistä. "Raken" ymmärrän ite tarkoittavan tiettyjä perkussiivisempia juttuja, jotka ei ihan sama asia economyn kanssa ole.

Tuolla linkin takana jotain Gambalesta ja Economy pickingistä, jos se kiinnostaa. Ei oo tuttu videosarja, mutta Gradylla yleensä aika hyvin nuo mekaniikat purettuja.

 
Ei oo tuttu biisi, mutta minusta näissä puhutaan yleensä economy pickingistä. "Raken" ymmärrän ite tarkoittavan tiettyjä perkussiivisempia juttuja, jotka ei ihan sama asia economyn kanssa ole.
Saattaa hyvinkin olla eri asia, pitää tutustua tuohon viikolla. Nämä economy/tilu-termistöt eivät näet ole minulla hallussa, erheitä sattuu.
 
Joo, näillä economy -jutuilla saattaa saada tietyt jutut vähän rennommin soitettaviksi, vaikkei Yngviestä tai tilukitaroinnista ois niin kiinnostunutkaan. Notta siinä mielessä varmaan ihan hyödyllistä tsekata, jos on vaan intoa moisia reenailla.
 
Saattaa hyvinkin olla eri asia, pitää tutustua tuohon viikolla. Nämä economy/tilu-termistöt eivät näet ole minulla hallussa, erheitä sattuu.

Näissä myös vaikuttaa aksentointi paljon siihen miten soittaa. Mitä nyt itse kokeilin niin erilailla mennään, mikäli se aksentti on A-a-a-a A-a-a-a vaiko A-a-a-A a-a-A-a. Ja tietty myös aloittaako ylöspäin vai alaspäin pickaamalla.

Mitä tuohon omaan jutskaan tuli, niin vähän sekalaisesti menee pickaus. Välillä kolme kieltä menee suoraan kaikki alas päin tai sitten kolme kieltä niin että kaksi kieltä toiseen suuntaan ja viimeinen toiseen.

Mutta siinä se, että itsehän noihin juuri yhtään pistä huomiota, kuten siihenkään miten plektraa pitää kädessä. Näillä ei ole hittoakaan väliä omasta mielestä kunhan se haluttu lopputulos tulee.
 
Tuossa pentatonisessa reenissä olennaisia juttuja lähinnä, että saa sen plekupatternin ekaks toimimaan niin, että ne suunnanvaihdot menee sujuvasti, eikä takeltele niissä. Ja että kestää nostaa sit tempoakin. Tuossa pitää tosiaan tottua olemaan siellä kielten sisällä, jos on vahvoja taipumuksia pikkailla kamat kielten ulkoa.

Toinen on sitten tuo vasurin rullaus, ettei noi pari samalla sormella otettavaa nuottia jää soimaan päällekäin. Jos vaihtaa viereiseen pentatoniseen boksiin korkeammalta, niin saa vielä veemäisen pikkurillillä rullauksen viimeiseen osioon E- ja A-kieliltä.

Gambalella on sitten muutamaa pykälää veemäisempiä juttuja näihin rullailuihin, varmaan jotain lappuja ois niihinkin, mutta ei jaksa nyt kaivaa.
 
Pikaisella kokeilulla näppäilysekvenssiksi muotoutui (ensimmäinen tahti):

c a g c a g e a
D P U D P U D D


Saa olla tarkkana, ettei mene muotoon tripletti, tripletti naps naps
 
Saa olla tarkkana, ettei mene muotoon tripletti, tripletti naps naps
Ehkä tässä saa lopputuloksena ollakin jonkinlainen rytminen vapaus, eli kun toi plekukuvio on selkärangassa, niin tota voi varioida rytmisesti ja soittaa sit sellaista, mikä tuntuis sopivan parhaiten johonkin tiettyyn paikkaan.

Tota voi kokeilla tosiaan niistä muistakin pentatonisista bokseista. Saa vähän eri soundia. Osassa tulee vähän veemäisempiä sormituksia.
 
Tuossa taas yks tuommonen puolen minuutin soololuritus. Totoa tällä kertaa. Satuin bongaan jonkun Rick Beaton soolo break downin somea lärätessä, niin opettelin sit itekin. Kiinnosti lähinnä nuo pari bendiä, jossa napataan samalta kieleltä vielä tuo yks nuotti bendin päälle. Tuossa taas yks semmonen tekniikka, jonka kanssa voi tulla vaikeuksia, jos on tottunu soittaan vahvasti sillai, että pikkurillin puoleinen osa kämmentä on kauempana kaulasta kuin peukun puoleinen.

Piti myös demota soundeja Neuralin Tone Kingistä, mutta tää joku mun vanha Fortinin soolosoundi kuulosti niin paljon paremmalta, niin renderöin nyt se päällä tuon filun. Chorusta varmaan huutais vielä sekaan, jos haluais autenttisempaa, mutta ei jaksanu, kun ihan asialliselta kuulosti noinkin omaan korvaan. Tuon Suhrin telen tallamikillä soitettu kitaran puolesta.

(Saisin soitettua tuon lurituksen paremmin, mutta ei jaksanu kovin montaa ottoa näin iltasella.)

 
Joskus varmaan viime vuonna taisin kirjoitella, että voisin heittää @Markqq :lle pari treeniä, niin tuossa nyt viimein nauhoitettuna. En usko, että näihin tarvii mitään lappuja erikseen. Eka kuvio on tuota perus blues-pentatonista, jonka kaikki osaa varmaan viikon kitaran soittamisen jälkeen ja toinen kuvio se perus duurikolmisointu D-, G- ja H-kieliltä. Nää voi soittaa mistä kohtaa kaulaa haluaa ja kannattanee pikkaisen vaihdellakin. Ite yleensä soitan vitos- ja seiska-asemista, mutta varmaan vois itekin vaihdella enemmän, koska tuossa rupeaa yllättävästi vaikuttamaan sekin, miten kielten jäykkyys ja korkeus muuttuu eri puolilla kaulaa.

Mut tuo eka blues-pentatoninen. Pääidea tässä on siis hahmottaa taimia ja tuota kuviota soitetaan lähtien kahdeksasosanuotti -> kahdeksasosatrioli -> kuudestoistaosanuotti -> kuudestoistaosatrioli (tai varmaan voi ajatella sekstolinakin) -> kolmaskymmeneskahdesosanuotti. Ja tarkoitus ois pystyä vaihtamaan aina metronomin iskusta seuraavaan jakoon ilman katkoja. Jos tempo vähän aaltoilee, niin kuin mullakin tuossa nauhoituksessa, niin koittaa vaan päästä mahdollisimman nopeasti takas kiinni tempoon. Tuo kannattaa myös soittaa edes takas, eli palata takas kolmaskymmeneskahdesosista niihin kahdeksasosiin.

Plekutekniikka tulee siinä kuvioon, kun tuo ei oo tasajakoinen tuo kuvio (jossa siis 5 nuottia), joten plekun aloitusisku vaihtuu aina joka toisella kierroksella ja pitäs koittaa pitää sekä tuo taimi että pikkaus kasassa. Iskujen pitäisi luonnollisesti olla tasaisia volaltaan ja kaikkien nuottien soida. Ja siis alternatella koko ajan.

Tuo on nauhalla 50bpm temmossa ja tuota voi koittaa kasvattaa vaikka 60bpm. (Lisähaastetta saa vielä, jos koittaa samaan aikaan selittää emännälle, että ei nyt, niin kuin ite tuota nauhoittaessa, kun emäntä paukkas huoneeseen selittämään jotain ja sen jälkeen huudatteli imuria tuossa het oven takana)


Tuo toinen kolmisointutreeni taimin ja pikkauksen puolesta ihan samalla tavalla ja nousten sieltä kahdeksasosista triolien kautta 32. osiin ja sen jälkeen takas alkuun. Tuossakin kääntyy aina aloitusisku joka toisella. Voi aloittaa myös korkeimmasta nuotista ja soittaa tuon siis toisin päin laskevina kolmisointuina, niin tuosta tulee taas vähän erilainen.

Tuon jos pääsee 60bpm temmossa 32. osiin ja takas puhtaasti, niin soittelee plekulla varmaan jo melkein mitä vaan alternatepikattua. OIlu haastava treeni itelle, kun oon kohtuu hyvä soitteleen nopsaan peräkkäisillä alas- tai ylöspäin iskuilla sointuarpeggioita, niin tää alternate meinaa olla näissä vähän myrkkyä. (toinen muoks. pääsen varmaan edelleen nopeammin ja puhtaammin esim. tuon nauhalla olevan, jos pikkaisin sen vaan alas - alas -ylös.)

P.S kummallisen hankalaa saada klikki nauhalle Abletonissa.. piti kaivaa jostain piilokansiosta tuohon softaan sisäänrakennetut metronomisamplet, pultata ne omaan drum rackiin ja nauhoitella ite midiraitana..
 
Viimeksi muokattu:
Pääsiäisen pyhinä läksi Stratocasteri. Turhaan makoili kotona, kun kerran tai kaksi vuodessa käytti. Meni tutulle ammattilaiselle, joka juuri liittynyt erääseen tunnettuun rautalankayhtyeeseen. Oli aikoinaan jonkun vuoden Dannyn bändissä yms. Suoraan lavoille lähti siis mun Fenkku :cool:

Taas päästiin aiheeseen, kun juteltiin siitä miksi tuon silloin ostin että kaula ei samanlainen lakkapesäke kuin Stratot yleensä niin tämähän sanoi että hän hioo kaikki kaulat itse ja muutenkin värkkää kaikkea itse. Mutta ei siitä nyt sitten sen enempää ettei kukaan vedä hernettä sieraimeen.
 
Taas päästiin aiheeseen, kun juteltiin siitä miksi tuon silloin ostin että kaula ei samanlainen lakkapesäke kuin Stratot yleensä niin tämähän sanoi että hän hioo kaikki kaulat itse ja muutenkin värkkää kaikkea itse. Mutta ei siitä nyt sitten sen enempää ettei kukaan vedä hernettä sieraimeen.

Jos jatkossa turhat provot pois, jooko?
 
En saanut ASIOsta mitään ääntä ulos tai sisään. WASAPIllä vain HDMI äänet. Mutta MME (32-bit) kitara usb-piuha ja kaikki mahdolliset äänen ulostulot toimii. ASIO pitäisi olla parempi? mutta en ainakaan nyyppänä huomaa mitään latenssia tuossa.
En tiedä mitä oli lopulta kiinni koneessa mutta ei nuo tietokoneiden normaalit äänikortit taida tukea ASIO:ta, ja noilla Wave outeilla ja muilla tulee tolkuttomat viiveet luokkaa 200ms joten ei pysty kuitenkaan soittamaan plugareilla. Käytännössä ainoa järkevä tapa on hommata edes auttava USB audio interface, esim tuo edellä mainittu Behringer, tai sitten paremmista M Audio AIR tai Focusrite 2i2 (jättäisin Solon kauppaan kun ei ole kahta mikkietuastetta). Harmi että M Audion AIR 192/4 ei Thomannista saa ja pitää ottaa se pykälää kalliimpi. Varma valinta on tuo Focusrite niin ainakin softatuki on riittävän pitkä, toki nimestä saa hieman maksaa.

P.S kummallisen hankalaa saada klikki nauhalle Abletonissa.. piti kaivaa jostain piilokansiosta tuohon softaan sisäänrakennetut metronomisamplet, pultata ne omaan drum rackiin ja nauhoitella ite midiraitana..
Helpointa on ollut kun Audacityssä teen oikealla tempolla olevan klikkiraidan default-asetuksilla, ja exportaan waviksi. Kun se on audioraita DAW:ssa niin ei tule mitään yllätyksiä. Teen yleensä vakion 4min mittaisen ja ainakin Reaper osaa tuota suoraan pidentää kun vaan vedän raidan loppua pidemmäksi. Reaperin oma klikki on surkea ja typerä käyttää. Käytän wav-raitaa lähinnä nauhoituksissa joissa biisin tempo on jo valittu, enkä halua ylimääräisiä muuttujia.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mitä oli lopulta kiinni koneessa mutta ei nuo tietokoneiden normaalit äänikortit taida tukea ASIO:ta, ja noilla Wave outeilla ja muilla tulee tolkuttomat viiveet luokkaa 200ms joten ei pysty kuitenkaan soittamaan plugareilla. Käytännössä ainoa järkevä tapa on hommata edes auttava USB audio interface, esim tuo edellä mainittu Behringer, tai sitten paremmista M Audio AIR tai Focusrite 2i2 (jättäisin Solon kauppaan kun ei ole kahta mikkietuastetta). Harmi että M Audion AIR 192/4 ei Thomannista saa ja pitää ottaa se pykälää kalliimpi. Varma valinta on tuo Focusrite niin ainakin softatuki on riittävän pitkä, toki nimestä saa hieman maksaa.
Jep, ASIO4all on melkoinen gettoräpellys verrattuna "oikeaan" USB-äänikorttiin ja homma menee etenkin siinä vaiheessa puihin, jos yrittää naittaa useampaa erillistä äänilaitetta yhteen. Joku tuollainen 2-in 2-out härpätin ei maksa paljoa ja säästää pitkässä juoksussa niin uskomattoman paljon päänsärkyä.

Tuolla pystyy muuten koeponnistamaan oman systeeminsä latenssin. Piuha lähdöstä sisääntuloon ja painaa nappia, omalla UA Volt 276:lla saa 96khz/64sample asetuksilla jonkun 5.3 millisekuntia, pitänee koestaa ne vieläkin aggressiivisemmat asetukset ja toivoa, että ei rätise tai pätki.
 
Jep, ASIO4all on melkoinen gettoräpellys verrattuna "oikeaan" USB-äänikorttiin ja homma menee etenkin siinä vaiheessa puihin, jos yrittää naittaa useampaa erillistä äänilaitetta yhteen. Joku tuollainen 2-in 2-out härpätin ei maksa paljoa ja säästää pitkässä juoksussa niin uskomattoman paljon päänsärkyä.

Tuolla pystyy muuten koeponnistamaan oman systeeminsä latenssin. Piuha lähdöstä sisääntuloon ja painaa nappia.
Reaper näyttää latenssin suoraan oikeassa yläkulmassa kun ajuri valittu. Aika ero Focusriten ASIO:lla ja wave outilla.
 
Ei ollut provo. Sanoinpa vain kun tuli puheeksi. Se että siitä provosoituu on ihan asia erikseen
Itse olin just juhlissa missä oli useampia kitaristeja ja basisti eikä ketään kiinnostanut hioa tai rempata kitaroitaan. Ostavat kaupasta soittimen joka kelpaa ja vaihtoon ne jotka ei kelpaa. Edes mikkejä ei juuri vaihdella. Kyseessä metalliskene jos sillä on merkitystä ja taitaa kaulat olla ohuella satiinilakalla, ja porukka keskittyä soittamiseen remppaamisen sijaan.
 
Itse olin just juhlissa missä oli useampia kitaristeja ja basisti eikä ketään kiinnostanut hioa tai rempata kitaroitaan. Ostavat kaupasta soittimen joka kelpaa ja vaihtoon ne jotka ei kelpaa. Edes mikkejä ei juuri vaihdella. Kyseessä metalliskene jos sillä on merkitystä.

On helpompi vain sanoa ettei kiinnosta kuin myöntää ettei osaa. Vähän sama kun selitellä sitä ettei nyt ihan irronnut soitto kun sitä ja sitä sen sijaan että sanoo että ei osaa. Perussettiä
 
On helpompi vain sanoa ettei kiinnosta kuin myöntää ettei osaa. Vähän sama kun selitellä sitä ettei nyt ihan irronnut soitto kun sitä ja sitä sen sijaan että sanoo että ei osaa. Perussettiä
Osa ei varmaan osaakaan eikä loput halua hommaan lähteä ja mitä se edes haittaa. Eihän tuo soitinrakennus edes ole soittamista niin miksi pitäisikään. Ei ole kellään varmaan ylpeys kiinni siitä osaako vai ei, kun kyse ei ole soittamisesta.
 
Osa ei varmaan osaakaan eikä loput halua hommaan lähteä ja mitä se edes haittaa. Eihän tuo soitinrakennus edes ole soittamista niin miksi pitäisikään. Ei ole kellään varmaan ylpeys kiinni siitä osaako vai ei, kun kyse ei ole soittamisesta.

Itse koitin kovasti miettiä onko mulla yhtään (minkään instrumentin) soittajatuttuja, jotka ei räplää niitä vehkeitään muutenkin kuin soittaessa. Ei tullut mieleen. Tai ei-musiikillisissa harrastuksissa. Monilla aina jotain projektia meneillään, pienempää tahi isompaa.
Ehkä tää on jotain nuoremman porukan juttuja kun ei vaan kiinnosta.

Mutta keskustelua taas siitä soittamisesta, jos jotakuta kiinnostaa soitella.
 
Ostin huvikseni tällaisen Taylor Mini - kopion matka/"ettei niin haittaa" - kitaraksi sellaisiin tilanteisiin ja paikkoihin joihin ei viitsi Martinin pääakkaria ottaa. Hommasin spesifisti tuon version koska siinä on viritin sisäänrakennettuna, ihan vaan roudattavuuden maksimoimiseksi.

Tuo on kyllä ollut pirun hauska soittaa ja täydellinen myös "sohvakitarana". On myös ihan huikeaa kuinka paljon kitaraa nykyään saa myös akkaripuolella ihan pikkurahoilla, tuo kun pieksee ihan mennen tullen ja miten päin vaan parikymmentä vuotta sitten ostamani yli tuplasti kalliimman Yamahan akkarin, joka on kyllä todella kolho värkki.

Vähän tuota Harrikkaakin piti säätää, jotta se pääsi kunnolla oikeuksiinsa, mutta eipä mitään ihmeempiä. Vähän nauhojen päitä siistin ja kiillotin ne 000-teräsvillalla, öljysin otelaudan, säädin kaularaudan, pikkuisen otin tallasta pois ja viimeistelin kokonaisuuden uusilla Elixir Nanowebeillä. Nyt tuo sitten on soittotuntumaltaan jopa hieman kivempi, tai ainakin kevyempi, soittaa kuin tuo Martin, mutta se on toisaalta reilusti isokokoisempi kitara pidemmällä skaalalla jne. ja kuulostaa toki täyspuisena aika paljon paremmalta.
 
Näin suomalaisen talven näkökulmasta tällainen akustinen kyllä kiinnostaisi kovasti:

Nimim. omassa halpis-Martinissa jossa on richlite-otelauta ja moderni kaula jonka ei pitäisi olla herkkä kosteudenvaihteluille.. on silti kuprulla kaulan liitoskohdasta.
 
Itsellä kävi harmillisesti niin, että lomamatkan aikana nylonkielinen kitara pääsi kuivumaan vähän liikaa (vaikka siinä oli kostutin) ja jostain kannen tukirimasta nyt liimaus pettänyt (ei ulkoisia vaurioita). Aiheuttaa välillä ylimääräistä resonointia. Kyseessä kolmen tonnin vehje niin odottelee nyt soitinkorjaajalle pääsyä.
 
Mullon ollu useamman vuoden tuo Jammun LL6. Vedettiin kertaalleen sepällä minttiin, eikä ole sen jälkeen tarvinnu kuin kieliä vaihtaa ja menee kesät talvet. Tuo on tuommoinen aika jämäkkärakenteinen ja laminaattikoppainen, niin ei hetkahda kelien vaihteluista samalla tavalla kuin jotkut ohutkoppaisemmat, kokopuiset Martinit. Eikä tarvii muistaa säilytellä kostuttimen kanssa kotelossa.

Martinin tuplanolla kahdeksaatoista olin jo ostamassa, mutta pistin sit takaisin, enkä oikeastaan ole mitään arvoakkaria kaivannut tuon Jammun kaveriksi. Enimmäkseen säestyspeli kuitenkin akkari itelle ja siinä tuo Jammu toiminut enemmän kuin hyvin. Johonkin (teknisempään) fingerstyleen vois varmaan olla joku vähän herkemmin syttyvä ja pienempikoppainen kitara, ehkä vähän lyhkäisemmällä mensuurillakin, mutta jos nyt ei lottovoittoa tule, niin tokko viittii investoida.
 
Mullon ollu useamman vuoden tuo Jammun LL6. Vedettiin kertaalleen sepällä minttiin, eikä ole sen jälkeen tarvinnu kuin kieliä vaihtaa ja menee kesät talvet. Tuo on tuommoinen aika jämäkkärakenteinen ja laminaattikoppainen, niin ei hetkahda kelien vaihteluista samalla tavalla kuin jotkut ohutkoppaisemmat, kokopuiset Martinit. Eikä tarvii muistaa säilytellä kostuttimen kanssa kotelossa.

Martinin tuplanolla kahdeksaatoista olin jo ostamassa, mutta pistin sit takaisin, enkä oikeastaan ole mitään arvoakkaria kaivannut tuon Jammun kaveriksi. Enimmäkseen säestyspeli kuitenkin akkari itelle ja siinä tuo Jammu toiminut enemmän kuin hyvin. Johonkin (teknisempään) fingerstyleen vois varmaan olla joku vähän herkemmin syttyvä ja pienempikoppainen kitara, ehkä vähän lyhkäisemmällä mensuurillakin, mutta jos nyt ei lottovoittoa tule, niin tokko viittii investoida.

Tuollainen LL6 kävi joskus talossa ja myin. Nyt kaduttaa, koska se oli juuri sellainen mitä kuvailit ettei säätilojen vaihtelu juuri vaikuttanut. Oliko LS-malli hieman pienemmällä, tai ainakin erimuotoisella kopalla?
 
Tuollainen LL6 kävi joskus talossa ja myin. Nyt kaduttaa, koska se oli juuri sellainen mitä kuvailit ettei säätilojen vaihtelu juuri vaikuttanut. Oliko LS-malli hieman pienemmällä, tai ainakin erimuotoisella kopalla?
Joo, LS on pienempikoppainen. LS näyttäis olevan tuollaista OM-bodytyyliä, kun taas tuo LL on joku Jammun "modified Jumbo" bodytyyli.

Näyttäs minusta olevan osapuilleen sama kuin vertaa jotain Martinin D-koppaista ja OM:ää (tai niitä tupla- tai triplanollamalleja), että jos tarvii enemmän ääntä ja alakertaa, niin tuo isompi ja jos tarvii vähän tasaisempaa sointia, eikä niin paljon ääntä, niin tuo pienempi..
 
Lissää amatööricoveria. Täähä alkaa olemaan jo hauskaa. Kohta löytyy jengii että vedetää kaikki instrumentit kasaan ja tiedä minkälainen soppa siitä syntyisi :D

 
Onkohan tuota amplitube 5 maxia saanut tarjouksessa minkälaiseen hintaan? :hmm: Nyt on hinta päälle 300€.
 
Onkohan tuota amplitube 5 maxia saanut tarjouksessa minkälaiseen hintaan? :hmm: Nyt on hinta päälle 300€.

Suosittelen tutustumaan Neural DSP:n plugarivalikoimaan. On nimittäin ihan eri galaksista kuin melkeinpä kaikki muut kitaraplugarit. Ovat myös suhteellisen säännöllisesti tarjouksessa.
 
Suosittelen tutustumaan Neural DSP:n plugarivalikoimaan. On nimittäin ihan eri galaksista kuin melkeinpä kaikki muut kitaraplugarit. Ovat myös suhteellisen säännöllisesti tarjouksessa.

Joo mulla on Gojira X:stä nyt ilmaisjakso menossa. Oon kyllä ihan tykännyt siitä ja vois ottaa kyllä ainakin kokeiluun noita muitakin Neuralin plugareita.
 
Joo mulla on Gojira X:stä nyt ilmaisjakso menossa. Oon kyllä ihan tykännyt siitä ja vois ottaa kyllä ainakin kokeiluun noita muitakin Neuralin plugareita.
Metallisoundit hakusassa? Tai metallimusan soittelua varten soundit hakusassa?

Jos kyllä, niin varmaan kannattaa trialit pyöräyttää ainakin Petrucci- ja Plini-plugareista. Noi on sieltä monikäyttöisimmästä päästä. Corey Wong omaan makuun kanssa ihan loistava, esim. ihan treenaamiseen, ja taipuu muutenkin monenlaiseen, mutta ei istune parhaiten mihinkään metallihommiin.

Bogren Digitalilla oli kanssa joku tarjousviikko nyt ja kattelin jotain mikähän Ampknob-plugari olikaan, mutta ei viittiny sit laittaa rahaa, kun tota plugarisälää on ihan riittävästi. Sen Neuralin Morgan Ampsin vois ehkä lunastaa, kun happani tuo kokeilujakso..
 
Metallisoundit hakusassa? Tai metallimusan soittelua varten soundit hakusassa?

Jos kyllä, niin varmaan kannattaa trialit pyöräyttää ainakin Petrucci- ja Plini-plugareista. Noi on sieltä monikäyttöisimmästä päästä. Corey Wong omaan makuun kanssa ihan loistava, esim. ihan treenaamiseen, ja taipuu muutenkin monenlaiseen, mutta ei istune parhaiten mihinkään metallihommiin.

Bogren Digitalilla oli kanssa joku tarjousviikko nyt ja kattelin jotain mikähän Ampknob-plugari olikaan, mutta ei viittiny sit laittaa rahaa, kun tota plugarisälää on ihan riittävästi. Sen Neuralin Morgan Ampsin vois ehkä lunastaa, kun happani tuo kokeilujakso..

Joo kyllä, metallisoundia tässä pääosin haetaan, harvemmin mitään kovin kevyttä rokkia soittelen. Pitääpä ottaa vaikka viikonlopulle noita neuraleja lisää kokeiluun. :thumbsup:
 
Bogren Digitalilla oli kanssa joku tarjousviikko nyt ja kattelin jotain mikähän Ampknob-plugari olikaan, mutta ei viittiny sit laittaa rahaa, kun tota plugarisälää on ihan riittävästi. Sen Neuralin Morgan Ampsin vois ehkä lunastaa, kun happani tuo kokeilujakso..

Tätä kans kattelin, oli vissiin ollu tuo 3 plugarin kombo jossain ~65 euron tarjouksessa, mutta nyt näköjään 99. Ihan hyvän kuuloista kyllä, mutta en tiedä viitsiikö tuolla hinnalla enää liipaista. Sillä aiemmalla tarjouksella oisin varmaan ottanutkin.

Tällä hetkellä go-to metalliplugarina äänittelyhommissa on ollut Neural DSP:n Soldano, jonka suosittelen myös @Cableguy tsekkaamaan muiden ohella.
 
Neural DSP:n Soldano
Makuasioita ja tyylikysymyksiähän nää on, mutta mun kirjoissani Soldano menee jotenkin aika spesifiin lokeroon.. ainakin soolokäytössä tuo on minusta vähän tuollainen kirskuva ja tosi läpileikkaava ja joihinkin juttuihin tuo istuu tosi hyvin ja johonkin toiseen ei sitten taas yhtään.

Enkä tiiä lähtisinkö cleaneja tuolta ottaan.. vähän ehkä vähänlaisesti oon kyllä jaksanu kunnollista cleania tuolta säätääkään, kun Corey Wongissa on taas niitä samoin kuin Quad Cortexiin tehtynä.. Mutta että ehkä tuon edellisen takia aattelen näitä joitain muita Neuralin plugareita pikkaisen monikäyttöisempinä. Hyvä plugarihan tuo toki on, jos Soldanon soundi vaan maistuu.
 
Lissää amatööricoveria. Täähä alkaa olemaan jo hauskaa. Kohta löytyy jengii että vedetää kaikki instrumentit kasaan ja tiedä minkälainen soppa siitä syntyisi :D


Jos haluatte jotain tällaista toteuttaa niin voin vetää bassot. Oikean rumpalin kanssa olisi syytä soittaa klikin kanssa että tällainen projekti onnistuu. Hauska idea ja samantyylisiä taisi ollakin korona-aikana ympäri maailmaa.
 
Teki hyvää tuolle customille vaihto 9-42 settiin ja yks jousi lisää tallaan. Nyt tuo on leppoisampi soittaa (olematta liian lörö) ja virekin pitää moniäänisissä bendeissä paremmin. Jotkut Dean Markleyn Blue Steel -kielet testiin. Niin vähän soittoa takana, ettei kannata arvostella, mutta perstuntumalta ainakin paremmat kuin Ernie Ballin slinkyt omaan makuun.
 
Jos haluatte jotain tällaista toteuttaa niin voin vetää bassot. Oikean rumpalin kanssa olisi syytä soittaa klikin kanssa että tällainen projekti onnistuu. Hauska idea ja samantyylisiä taisi ollakin korona-aikana ympäri maailmaa.

Mikä jottei! Täytyy katsella näitä tulevia projekteja. Nyt ainakin The 69 Eyes - Devils biisii aijotaa kaverin kanssa coveerata. Voit liittyä bassolla mukaan jos haluat. Ei muuta ku mm. Reaperiin nauhotukset ja sitte raita tänne nii lyön sekaan.

Tosiaan jos rummut tulee mukaa nii sit on kyllä klikki oltava et tahti pysyy kasassa :D

--

Taas ties kui monta biisiä työn alla mut tätä fiilistelen ihan kympillä. Sitku taidot riittää melkee suoriltaan veivaa tää tabujen tahtiin on vaan siistiä!

 
Mikä jottei! Täytyy katsella näitä tulevia projekteja. Nyt ainakin The 69 Eyes - Devils biisii aijotaa kaverin kanssa coveerata. Voit liittyä bassolla mukaan jos haluat. Ei muuta ku mm. Reaperiin nauhotukset ja sitte raita tänne nii lyön sekaan.

Tosiaan jos rummut tulee mukaa nii sit on kyllä klikki oltava et tahti pysyy kasassa :D

--

Taas ties kui monta biisiä työn alla mut tätä fiilistelen ihan kympillä. Sitku taidot riittää melkee suoriltaan veivaa tää tabujen tahtiin on vaan siistiä!


Voihan tuota kokeilla. Ite oon tottunut nauhoittamaan niin että on rummut yhdellä stereoraidalla ja rytmikitarat toisella stereoraidalla, ja sit jos jotain melodioita niin ne omallaan, mut ei ole pakolliset ollenkaan. Bassoa nauhoittaessa pitää päästä säätää balanssia niin et rummut on kovalla ja kitarat hiljaisemmalla ja kaikki melodiat vaan haittaa nauhoittamista. Meniskö rummut midinä koneelta? Jos tehdään koneella niin tartten stereoraitana kun mulla ei oo mitään midisoittimia että niistä saa rumpujen kuuloiset.
 


Aina kun kuuntelee Aaron Marshallin soittoa niin miettii että miksi minä en osaa noin nätisti tanssia noiden sointujen ympärillä. Taitaa olla näistä tämän sukupolven uusista soittajista paras improvisoimaan (sillon kun niin tekee, ei tietenkään tässä kyseisessä biisissä). 100 kertaa sadasta otan Aaronin soittotaidot mielummin kun vaikka Polyphiapoikien skillit yhteensä. Paras soolo minusta mitä löytyy juuri Polyphian levyilta on Aaronin soittama :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom