Joskus varmaan viime vuonna taisin kirjoitella, että voisin heittää
@Markqq :lle pari treeniä, niin tuossa nyt viimein nauhoitettuna. En usko, että näihin tarvii mitään lappuja erikseen. Eka kuvio on tuota perus blues-pentatonista, jonka kaikki osaa varmaan viikon kitaran soittamisen jälkeen ja toinen kuvio se perus duurikolmisointu D-, G- ja H-kieliltä. Nää voi soittaa mistä kohtaa kaulaa haluaa ja kannattanee pikkaisen vaihdellakin. Ite yleensä soitan vitos- ja seiska-asemista, mutta varmaan vois itekin vaihdella enemmän, koska tuossa rupeaa yllättävästi vaikuttamaan sekin, miten kielten jäykkyys ja korkeus muuttuu eri puolilla kaulaa.
Mut tuo eka blues-pentatoninen. Pääidea tässä on siis hahmottaa taimia ja tuota kuviota soitetaan lähtien kahdeksasosanuotti -> kahdeksasosatrioli -> kuudestoistaosanuotti -> kuudestoistaosatrioli (tai varmaan voi ajatella sekstolinakin) -> kolmaskymmeneskahdesosanuotti. Ja tarkoitus ois pystyä vaihtamaan aina metronomin iskusta seuraavaan jakoon ilman katkoja. Jos tempo vähän aaltoilee, niin kuin mullakin tuossa nauhoituksessa, niin koittaa vaan päästä mahdollisimman nopeasti takas kiinni tempoon. Tuo kannattaa myös soittaa edes takas, eli palata takas kolmaskymmeneskahdesosista niihin kahdeksasosiin.
Plekutekniikka tulee siinä kuvioon, kun tuo ei oo tasajakoinen tuo kuvio (jossa siis 5 nuottia), joten plekun aloitusisku vaihtuu aina joka toisella kierroksella ja pitäs koittaa pitää sekä tuo taimi että pikkaus kasassa. Iskujen pitäisi luonnollisesti olla tasaisia volaltaan ja kaikkien nuottien soida. Ja siis alternatella koko ajan.
Tuo on nauhalla 50bpm temmossa ja tuota voi koittaa kasvattaa vaikka 60bpm. (Lisähaastetta saa vielä, jos koittaa samaan aikaan selittää emännälle, että ei nyt, niin kuin ite tuota nauhoittaessa, kun emäntä paukkas huoneeseen selittämään jotain ja sen jälkeen huudatteli imuria tuossa het oven takana)
drive.google.com
Tuo toinen kolmisointutreeni taimin ja pikkauksen puolesta ihan samalla tavalla ja nousten sieltä kahdeksasosista triolien kautta 32. osiin ja sen jälkeen takas alkuun. Tuossakin kääntyy aina aloitusisku joka toisella. Voi aloittaa myös korkeimmasta nuotista ja soittaa tuon siis toisin päin laskevina kolmisointuina, niin tuosta tulee taas vähän erilainen.
Tuon jos pääsee 60bpm temmossa 32. osiin ja takas puhtaasti, niin soittelee plekulla varmaan jo melkein mitä vaan alternatepikattua. OIlu haastava treeni itelle, kun oon kohtuu hyvä soitteleen nopsaan peräkkäisillä alas- tai ylöspäin iskuilla sointuarpeggioita, niin tää alternate meinaa olla näissä vähän myrkkyä. (toinen muoks. pääsen varmaan edelleen nopeammin ja puhtaammin esim. tuon nauhalla olevan, jos pikkaisin sen vaan alas - alas -ylös.)
P.S kummallisen hankalaa saada klikki nauhalle Abletonissa.. piti kaivaa jostain piilokansiosta tuohon softaan sisäänrakennetut metronomisamplet, pultata ne omaan drum rackiin ja nauhoitella ite midiraitana..