Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos se soolo on melodinen (jää mieleen) niin toivoisi ettei se muuttuisi. Tiluissa ei niin väliä kun niitä tulee ja menee korvasta sisään ja ulos.Tuota itseasiassa joskus mietinkin, että miten toimineet livenä. En ole erityisen paljon Steven Wilsonin soolomatskua kuunnellut, mutta pari ikonista sooloa sieltäkin tulee silti mieleen, joissa toivoisin punaisen langan säilyvän. Voi olla mutua, mutta voisin Wilsonin profiilin perusteella ajatella, että toivoisi kitaristilta rutiininomaisempaa työskentelyä livetilanteissa.
Tuo punaisen langan säilyminen varmaan onkin lopulta itselle se oleellinen asia, toivonkin livetilanteissa aina improvisaatiota, kunhan alkuperäisen tunnelman rakenne säilyisi jotenkuten ennallaan. Esimerkiksi Lukatherin livevetoja on hauska katsoa, kun on tilaa hyvälle fraseeraukselle ja omaperäisille nuottivalinnoille. Josta pääseekin Lukatherin kohdalla siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli homma kusahtaa kun kaulamikki napsahtaa päälle ja lähtee hampaat irvessä kunnon raivotilu![]()
Ainakaan sen Musarin signature-mallien evoluutio ei mene parempaan suuntaan. Ibanezin vanhat JPM:t hienoja, Musarin JP-sarjan mallit hienoja (jotkut BFR:t todella hienoja), Majestyllä het rumempaan suuntaan ja toi suht tuore kasikielinen multiskaala on jo aivan kammottavaJos kysymystä laajennetaan maneereista muuhunkin, niin ehkä Petruccin 8-kielisen kitaran käyttö DT:n uusimmalla oli pettymys. En ole vuosiin ollut bändistä erityisen kiinnostunut, mutta kuullessani Petruccin tarttuvan 8-kieliseen kitaraan, ajattelin että ehkä tää kaveri keksii sillä jotain kiinnostavaa, mutta ainakin nyt ulkoa muistellen taisi sekin lisäkieli olla osana semmosta "raskasta" hevirytmittelyä.
edit. Sellanen tuli myös mieleen, että pidän Chris Broderickistä tyyppinä ja arvostan paljon sitä, miten hän on lähtenyt klassisesta musasta ja edelleen ylläpitää sitä puolta soittamisessa, mutta kaikista ihmeellisistä taidoistaan huolimatta en ole ikinä kyennyt kiinnostumaan hänen soitostaan. Eli kai tässä kohtaa kyseessä ei edes ole siitä, että Broderickin soitossa olisi ärsyttäviä maneereja, vaan siitä, että siinä ei ole ylipäätään maneereja tai asioita, joiden takia sitä soittoa jäisi fanittamaan. Ja aika usein valitettavasti huomaan, että tällaiset robottimaisen ilmiömäiset soittajat jättää vähän saman fiiliksen. Broderick tosiaan sanoi soittaneensa soolot livenä Megadethissä tarkalleen oikein, kun taas Kikon lähestymistapa taitaa osittain olla vapaamuotoisempi. Ja toisaalta omassa asenteessani välillä melkein ärsyttää se klisee, että "toi on jo niin teknisesti taitava ettei kiinnosta" koska eihän sen niinkään pitäisi mennä, että virheettömästä taituruudesta rangaistaan.
![]()
Varmaan jotenkin noin, eli toi jokaisen aseman eka pull-off lähtee ylöspäin ja sitten toi H- ja korkea E-kieli yhdellä plekun iskulla alaspäin (ei siis erikseen pikaten, vaan yhdellä pyyhkäisyllä).
En tosin laiskuuttani kuunnellut, miltä tuon pitäs soundata, mutta noin niinku ekana tuli mieleen.
muoks. tuossa osapuilleen vastaava tekniikka, mitä meinasin:
Ylöspäin tarkoittaen siis plekulla kohti omaa leukaa.Nyt ihan varmistan puhutaanko ylöspäin nyt niinpäin, että lyödään kitaran alta mua naamaa kohti vai toisinpäin?![]()
Ylöspäin tarkoittaen siis plekulla kohti omaa leukaa.
Kuuntelin vielä tuon orkkiksen soolokohdan ja pysyn tuossa alkuperäisessä. Noi siirtymät varmaan kinkkisimpiä ja toki kyljessä noiden legatojen saaminen pysymään rytmissä pikkauksen kanssa.
Joo, siirtymät menee iha hyvin mut just toi legato + rytmitys ja että sormet + pleku tekee yhteistyötä. Koko muu biisi ja soolo menee jo melkee kädet sidottuna mut just tuo osuus on yhtä haastetta ja tuskaaMutta pikkuhiiljaa hyvä tulee.. Ties kuinka kaua tuota reenaillut jo.
Stevie Ray Vaughan. Jos jotain on mistä en pidä niin etten ikinä kerennyt livenä näkemään.Vibratosta tuli mieleen, että onko teillä suosikkikitaristeja, joilla on jokin ominaisuus, josta ette välttämättä pidä? Esimerkkinä Guthrie Govan on "tyylilajissaan" yksi suosikkikitaristejani, täysin käsittämätön improaja jne. mutta vibraton nopeus lähtee usein käsistä, mikä sitten särähtää korvaani.
"Kaimalla" oli taas mielenkiinoinen haastattelu. Nousi kyllä Lukatherin arvostus omissa kirjoissa.
@Bladekill Jos tulee tylsää, niin testaappa Cortexin pilvestä KlonCentaur1 mallinnus ja saatko jotain mielenkiintoista sillä aikaan. Käyttäjä tais olla ToneJunkies. Omat harjoitukset tuon kanssa vähän kesken, oon taas enemmän vaan soitellut kuin säätäny vehkeiden kanssa.
Jotain referenssejä:
Klon Centaur
Ei tulis ihan heti mieleen maksaa ite 5k$+ säröpedaalista, mutta onneksi on nää mallinnukset![]()
Joo, keskialueen osalta noin, mutta ilmeisesti muutenkin läpinäkyvämpi ja flätimpi EQ:ltaan. Tuossa joku nopeasti kaivettu vertailu: Tube Screamer vs Klon Overdrive Pedal: Which is Best? - Pro Sound HQ. En oo tosiaan kerinny vielä itekään kunnolla testaamaan saatika vertailemaan.Pitääpä kokeilla kun kerkeää. Eikös tuo ole teoriassa lähellä Tubescreamer:ia, mutta kohtuullisemmalla keskialueen buustilla?
Vaikka Kiko ei sanokkaan että koittaa nuotilleen soittaa samalla lailla (kuten Broderick sanoi) niin lienee itsestään selvää että kukaan kitaristi jonka Dave ikinä palkkaisi ei koittaisi keksiä Tornado of Soulsin sooloa uusiksi, vaikka siis vähän eri tekniikoita käyttää siellä täällä niin soolo on kuulijalle 99% sama.Kikon edeltäjä Megadethissä sanoi jossain kohtuu tuoreessa haastiksessa täsmälleen samaa, että tuo varmaan jakaa kitaristeja. Itekin tykkään kyllä tuosta linjasta, että tunnetut soolot mahdollisimman pitkälle sellaisenaan, kun sitä minusta keikoilla vähän niinku odotetaankin.
Täysin sama itsellä.Mielipidekysely: Olenko vähemmistössä (/outo) kitaristina, kun soolot eivät minua juurikaan kiinnosta?
Ymmärrän, että ne ovat teknisesti sitä haasteellisinta/vaativinta soittamista.
Ymmärrän, että ne tarjoavat soittajalleen paikan valokeilassa.
Ymmärrän, että niissä pääsee näyttämään musikaalisuutensa (säveltäessään niitä).
Silti, ne jättävät minut liki aina välinpitämättömäksi.
Mielipidekysely: Olenko vähemmistössä (/outo) kitaristina, kun soolot eivät minua juurikaan kiinnosta?
Ymmärrän, että niissä pääsee näyttämään musikaalisuutensa (säveltäessään niitä).
Itseä ne ei paljoa kiinnosta. Omissa niitä on, jos kuulen biisissä soolon. Jos en (eli yleensä) = Ei sooloa. (Yhdessä bändissä, eräs vaati ja vaati sooloa biisiinsä: Soitin sitten yhtä ja samaa vatun nuottia, 8 tahtia....)Olenko vähemmistössä (/outo) kitaristina, kun soolot eivät minua juurikaan kiinnosta?
Varmaan näin ja kyllähän kitarismiin on vähän kuitenkin sisäänrakennettunakin sellaista "kuka soittaa nopeiten ja teknisimmin, on kovin jätkä" mentaliteettiaehkä kitaristitriidissä (yli-)korostuu paljon kaikenlaisista liideistä puhuminen ja niiden soitto
Ja vielä itse kyssäriin, niin et ainakaan outo. Onhan tuota ihan hitokseen kaikenlaista musaa, jossa kitarasooloilla ei oo mitään virkaa ja sellaistahan tuota pitää soittaa, mistä ite saa fiiliksiä.Mielipidekysely: Olenko vähemmistössä (/outo) kitaristina, kun soolot eivät minua juurikaan kiinnosta?
Mielipidekysely: Olenko vähemmistössä (/outo) kitaristina, kun soolot eivät minua juurikaan kiinnosta?
Kolmen soinnun laukkakomppi ei sitä tosin ole![]()

Alcest on hieno orkesteri. Joillain bändeillä / artisteilla on niin sanotusti melodia hallussa ja Alcest on ehdottomasti yksi niistä.Oma lempparibändi Alcest on liikuttanut minut kyyneliin useamman kerran (tähän ei kovin moni bändi pysty) ja vaikka kitarat ovat pääosassa yhtyeen musiikissa kitarasooloja löytyy koko tuotannosta tasan 0 kpl. Enkä niitä siihen kaipaa eikä ne siihen sopisikaan.
Pystyn aika hyvin samaistumaan tähän. En edelleenkään ole kovin innokas soolojen soittaja, mutta olen paremmin ymmärtänyt, että soolojen tarjoamista opeista on hyötyä rytmikitaristille. Rytmikitaran soitto tuli nuorena jotenkin luonnostaan, kun soitti menemään Metallican, Sepulturan ja Slayerin tahdissa ja kehitys tapahtui ikään kuin huomaamatta. Sooloja varten koin aina, että oma motoriikka oli ihan syvältä ja melko simppeleidenkin tekniikoiden kohdalla se asioiden iänikuinen hinkkaaminen ei motivoinut. Poikkeuksena legato ja onneksi sentään bendit. Oli parempi vaan olla se rytmikitaristi, eikä siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta ihan varmasti hyljeksin vuosikausia juuri sen takia soolotekniikoiden opettelua.Se on ihan ok, että soolot "ei kiinnosta". Ei ne minuakaan ennen soittajana "kiinnostaneet". Toisaalta oikeasti minulla se oli vaan kätevä tekosyy sille, että ei tarvinnut yhtään mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ja oikeasti puskea itseään kehittymään kitaristina ja muusikkona. Sen sijaan jatkoin niiden samojen vitossointujynkytysten ja cowboy-sointujen rämpyttämistä vuosikymmenestä toiseen, samalla itselleni uskotellen että "mä nyt vaan oon niinku tämmönen rytmikitaristi" (ilman, että kuitenkaan oikeasti opettelin, noh, soittamaan rytmikkäästi millään kovin mielenkiintoisella tavalla).
Vasta sen jälkeen, kun päätin alkaa aktiivisesti "opettelemaan sooloja", eli skaaloja ja musiikin teoriaa yleisemmin, otelautaa ensimmäistä oktaavia pidemmälle jne., alkoi oikea kehitys soittajana. Nimittäin nuo kaikki tuovat myös siihen rytmisoittoon ihan valtavasti uusia ulottuvuuksia, kun yhtäkkiä käytössä onkin kaikenlaisia sointukäännöksiä, erilaisia voicingeja, ymmärystä siitä mitkä soinnut ja sävelet menevät yhteen, sointujen ja sävelten yhdistelemistä jne. jne. En minä vieläkään mikään armoitettu tilumies ole (eikä kiinnostakaan olla), mutta voin rehellisesti sanoa, että olen viimeisen muutaman vuoden aikana kehittynyt oikeasti varmaan montakymmentä kertaa enemmän kuin niitä edeltäneen yli neljännesvuosisadan aikana yhteensä. Ja voin myös kertoa, että se tuntuu aika pirun hyvältä, vaikka edelleen toisinaan vähän hävettää/harmittaa myöntää soittaneensa kitaraa lähemmäs kolmekymmentä vuotta, mutta on silti soittajana ehkä viisi vuotta määrätietoisesti treenanneen tasolla. Toisaalta harrastus muiden joukossahan tuo kitaransoitto minulle vain on, ja toki tuohon kolmeenkymmeneen vuoteen mahtuu myös pitkiä soittamattomuuden jaksojakin ja suurimman osan tuosta ajasta kitara on muutenkin ollut vain se komppisoitin omalle laululle jne.
Toki meillä on muutenkin kaikilla erilaiset lähtökohdat, tavoitteet ja mielenkiinnon kohteet musiikillisesti. Musiikkityylejä on moneen lähtöön ja rämpyttämällä avoimia C-G-Am-F-sointuja on tehty yhteensä varmaan satoja miljardeja tuohta ammatikseen soittavien toimesta. Vaikka nyt olenkin soolojen soittamiseen lähtenyt, ei minua edelleenkään muiden musiikissa hirveästi kiinnosta mitään minuuttien tilusooloja kuunnella (vaikka toki nyt osaankin niiden teknistä puolta huomattavasti enemmän arvostaa). Vähän sama myös toisen "ääripään", eli perus blues-soolojen kanssa, jotka vertautuvat mielestäni lähinnä runkkaamiseen: ihan kivaa kun itse tekee, mutta eipä hirveästi kiinnosta katsoa vierestä kun muut tekee. Tosin makunsa kullakin! ;-)
Joo, kolmen japsitokain (2 x strato, 1 LP) kokemuksella voi sanoa, että laadussa ei oo ainakaan moittimista. Kummatkaan noista stratoista ei tosin olleet ihan alkuperäisosilla mulle tullessaan, mutta kummiskin.uh itellä ollu parikin top 5 kitaraa Tokaita, jotka ihan inan harmittaa että tuli luovuttua aikanaan, tosin ihan ok kapineita tuli sitten vaihdossakin... Mutta joo 80 luvun taittteesta Toksun Reborn, Lespaulimpi kun yksikään les paul mitä olen soittanut, poislukien ehkä 60 luvun lopun Gibson stankku... ja toisena Gold top p90 johon oli tehty ainakin mikkipäivitykset Lollareihin... Huh mikä soundi ja ihan mukava fiilis muutenkin, tosin painoi turhan paljon mun niskoille... Ei se double cut ollut myöskään huono, vaikken tykännytkään fiiliksestä sitten.
Noi tonniset on käsittääksen ija oman kokemuksen mukaan ihan kelpoja ja suhteellisen tasalaatuista keihästä. Yhen sellaisen olen omistanut ja muutamaa muuta päässyt räveltämään. Jos fender maailma puhuttelee, niin se LTD Eclipse '87 oli uskomattoman hyvä keppi erittäin mielyttävällä kaulalla. Ainoa vika jonka keksin siitä parin kuukauden omistamisen aikana oli, että se vihreä varsinkin oli aivan järkyttävän ruma väriJoo, kolmen japsitokain (2 x strato, 1 LP) kokemuksella voi sanoa, että laadussa ei oo ainakaan moittimista. Kummatkaan noista stratoista ei tosin olleet ihan alkuperäisosilla mulle tullessaan, mutta kummiskin.
Hemmetin hieno kitara, mutta minä en vaan tolla vintage-tyylin lespalla osannu soittaa. Modernimpi talla ja ehkä joku top wrap ois voinu saada kitaran soitettavaksi ylemmiltäkin nauhoilta, mutta ihan yleisestikin kaikki oikeasti soundas vaan paskemmalta mun käsissäni tolla kitaralla
Kattelin tossa jo jotain LTD EC tonnista tilalle, mutta en viittiny nyt ostaa. Niissä ilm. tuttu thin U -profiili kaulassa, osassa malleista ihan 24 nauhaa ja kaulaliitos näytti sellaiselta, että minäkin pystyn soittaan 16. - 17. nauhan jälkeenkin. Jonkun tommoisen vois napata sopivassa kohtaa testiin.
Daniel Krämer ostanut omaani vastaavan Harley Bentonin b-stockina
No entäs sitten? No sitä sitten että kyseinen kapinen tuntuu olevan paremmassa kunnossa, kuin oma ei b-stockkini. Tästä tulikin sitten ajatus mieleen, että ennen kuin tuo b-stockki menee myyntiin, niin sen käy joku tarkistamassakin, ettei siinä ole mitään myyntiä estävää vikaa. Tämä siis nyt vinkkinä niille, jos meinaa Thomannin halpiksia hommata. B-stock on parempi valinta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.