Kitaran soittaminen

Jos ei välttis tartte hardwarea, niin kyllä tuo IK Multimedian ToneX on kyllä kova hintaisekseen. Reilu 60€ maksoi (upgrade) ja kova keskustelua eri foorumeilla ToneX vs. Kemper vs. QC.
IK:n omat capturet ihan ok mutta tuolla käyttäjien tekemät on kyllä omaa luokkaansa. ToneX integroituu myös hyvin Amplitube 5:een ja voi käyttää omia IR:iä jos siltä tuntuu. Pedaaliksi voi myös laittaa "ToneX stomp", jossa taasen käyttäjien captureita eri pedaaleista. Löytyi jo hyvää Dual Rectoa, PV 6505, EVH 5153, JCM 2203, 2555X muun muassa, millä soitellut paljon. Kokonaisista captureista, missä pedaali mukana, en oikein välitä. Kun sopiva capture löytynyt, niin Amplitubessa ketju koostuu monesti StarGate, SD-1 (tarvittaessa) edessä ja perään LA-2A, EQP1-A (sillä kuuluisalla asetuksella sekä yläpääleikkurina) sekä hitunen huonekaikua.

ToneX:stä löytyy ilmaisversio, johon saa parisen kymmentä capturea ladattua, jos haluaa koettaa.

TL ;DR Jos tarttee rautaa, niin pari tonnia, jos soittelee kotona, reilu satanen normihinta.
 
Latasin app:n jo itseasiassa ennen kun edes ostin koko laitteen. :lol: Ihan vain että näki millaisia presettejä/captureita jengi on jakanut. Tuolla on kyllä paljon paskaa, mutta myös todellisia timantteja. Mahtavaa kun voi vaan kasuaalisti napata usean tonnin vahvareita, kajareita ja pedaleita kuin ruokaa seisovassa pöydässä.

Itselläni on tuossa nyt QC oston jälkeen Focusrite Solo gen3 vailla käyttöä joten olen itsekin miettinyt että voisi tuolla muutaman plugarin capturoida.
Joo, mulla on itelläkin hillitön läjä kaikenlaisia mallinnuksia ladattuna, joiden kanssa vois testailla. Helposti iskee sama runsaudenpula kuin streamauspalveluiden kanssa, että liikaa kaikkea, johon keskittyä :D

Ostin ite Cortexin jälkeen tuon Motun. Tykkään, kun on tavallaan pari systeemiä ja mulla on tuo Cortex aktiivikaapin kanssa sillai, että jos sen kanssa haluaa nauhoittaa / käyttää laitetta äänikorttina, niin aina joutuu veivaan johtojen kanssa, ja nyt tuon Motun kanssa riittää vaan tuikata piuha kiinni.

Mun ykkösleadisoundi taitaa olla plugarista otettu capture. Siitä Archetype: Petruccista ilmeisesti lead-kaappi, jota oon vähän maustanu delaylla ja choruksella yms.

--

Prkleen Thomann.. siirtyi kolmannen kerran Suhrin tallamikin toimitusaika ja tällä kertaa helmikuun puoleen väliin. Tuo ei enää onnistu ton customin aikataulun kanssa, joten tilasin sitten jostain saksalaisesta Station Musicista toisen, kun ainakin nettisivujen perusteella piti olla varastossa. Katotaan tuliko farssi vai tuleeko sieltä mikki ja pääsen lähettään nuo viimein sepälle.
 
Jos ei välttis tartte hardwarea, niin kyllä tuo IK Multimedian ToneX on kyllä kova hintaisekseen. Reilu 60€ maksoi (upgrade) ja kova keskustelua eri foorumeilla ToneX vs. Kemper vs. QC.

ToneX:stä löytyy ilmaisversio, johon saa parisen kymmentä capturea ladattua, jos haluaa koettaa.
Nuohan on 2 täysin eri tuotetta. QC on live/studio hardware yksikkö käytännössä 0-latenssilla joka pyörittää 4 rigiä samaan aikaan, stompbox, multi output/input interface ja capturointilaite. Tuo tonex tarvitsee dedikoidun hardware-laitteen jos haluaa kunnollisia captureita ja siltikin capture aika on pahimmillaan 8h luokkaa ja parhaimmillaan kymmeniä minuutteja kun QC:llä kyse on minuuteista.

TL ;DR Jos tarttee rautaa, niin pari tonnia, jos soittelee kotona, reilu satanen normihinta.
Nyt on ehkä vähän pyöristys mennyt metsään.
Halvin ToneX lisenssi capturointi laitteen kanssa on 309e, ilman sitä 186e, järkevä vaikkei QC veroinen interface: 110e, midi stompbox: 200e. Ollaankin jo 500-600e paikkeilla.
QC taas on +1800 ja esim. Line 6 Helix on reippaat 1500e. Fractalin laitteet sitten taas on taitaa oikeasti olla reipasta paria ja ilmeisesti kolmeakin tonnia(?).

Jos tosin haluaa vain latailla muiden saundeja ja soitella koneen edessä niin silloin tuo on hyvinkin kilpailukykyinen ainakin teoriassa. Kokeilin tuota free versiota, mutta tuossa näytti olevan ainakin muutamia bugeja. ToneNET:n ei päästänyt ollenkaan vaan nillitti ettei ole tunnuksia sinne vaikka juuri ne loin. Peavey 5150 modellissa tuli jotain ihmeen random kohinaa välillä taustalle vaikkei olisi soittanutkaan kitaraa ollenkaan. Oikeastaan kaikki modellit lukuunottamatta Orangen Rockerverb 50:stä kuulosti pääsääntöisesti karmeilta (digitaalinen, konemainen ääni) ja parhaimmillaan ihan ok:lta. Samoin tuntui että vahvarien asetukset ei toimi kunnolla. Gain nupin sai kiskoa useammassakin vahvarissa 10 asti, mutta eroa 5:sta tuli ehkä 5-10%.

Jos tuosta saa oikeasti hyviä saundeja ulos niin itseäni kyllä kiinnostaisi tuon iOS versio iPadille/iPhonelle. Olisi helvetin mahtavaa jos pelkkä älypuhelin + minimalistinen interface ja joku pienehkö monitorointi kajari riittäisi siihen että olisi mukana kulkeva soitto setti. Ei siis mitään vakavasti otettavia live-esiintymisiä varten mutta muuten. Voi tosin olla että yksittäinen iOS sovellus ei saa tarpeeksi resursseja kunnon rigin pyörittämiseen hyvällä äänenlaadulla.
 
QC on live/studio hardware yksikkö käytännössä 0-latenssilla joka pyörittää 4 rigiä samaan aikaan, stompbox, multi output/input interface ja capturointilaite.
Joo, tuo miten realistisesti se vastaa soittoon ja tosiaan miten paljon kamaa kestää laittaa ajoon, on kyllä aika kova.

Mutta lainaus oikeastaan vähän edellisen aiheen vierestä: onksulla entuudestaan joku ekspressiopedaali, jota oot käyttäny Cortexin kanssa? Ostin ite jonkun Source Audion pedaalin (vähän ex tempore yhdellä Hesan reissulla), joka kalibroitiin Musamaailmassa ja toimii kyllä rangeltaan jne. ihan täysin, mutta on jotenkin niin rimpula omaan makuun, että oon harkinnut jaksaisko myydä ja kokeilla jotain toista. Tuossa kyseisessä mallissa ei oo myöskään on/off switchiä itessään, mikä ois periaatteessa mukava olla kanssa.
 
Nuohan on 2 täysin eri tuotetta. QC on live/studio hardware yksikkö käytännössä 0-latenssilla joka pyörittää 4 rigiä samaan aikaan, stompbox, multi output/input interface ja capturointilaite. Tuo tonex tarvitsee dedikoidun hardware-laitteen jos haluaa kunnollisia captureita ja siltikin capture aika on pahimmillaan 8h luokkaa ja parhaimmillaan kymmeniä minuutteja kun QC:llä kyse on minuuteista.

Jotain pikkubugeja siellä täällä uusissa jutuissa (näyttisjuttuja kait. nVidialla toimii kun taas AMD tökkii). Eiköhän päivitykset tämän korjaa. Pääsääntöisesti tuntuu 5-10min olevan ToneX capturen tekeminen. Ei ainakaan tartte odotella vuosia maadoitettuun virtalähteeseen, jos nyt näitä nettihuutelijoita kuunnellaan, kuten QC:n kanssa. Captureiden teko onnistuu muillakin kuin sillä omalla, jos vain on re-amp mahdollisuus. Toki jos ei ole mitään mitä napata niin sama kai se.

Nyt on ehkä vähän pyöristys mennyt metsään.
Halvin ToneX lisenssi capturointi laitteen kanssa on 309e, ilman sitä 186e, järkevä vaikkei QC veroinen interface: 110e, midi stompbox: 200e. Ollaankin jo 500-600e paikkeilla.
QC taas on +1800 ja esim. Line 6 Helix on reippaat 1500e. Fractalin laitteet sitten taas on taitaa oikeasti olla reipasta paria ja ilmeisesti kolmeakin tonnia(?).

Usein plugareihin päätyvillä on audio-interface olemassa. Tällä hetkellä AT5 + ToneX 149€ (+vat).
1671447777825.png


Jos tosin haluaa vain latailla muiden saundeja ja soitella koneen edessä niin silloin tuo on hyvinkin kilpailukykyinen ainakin teoriassa. Kokeilin tuota free versiota, mutta tuossa näytti olevan ainakin muutamia bugeja. ToneNET:n ei päästänyt ollenkaan vaan nillitti ettei ole tunnuksia sinne vaikka juuri ne loin. Peavey 5150 modellissa tuli jotain ihmeen random kohinaa välillä taustalle vaikkei olisi soittanutkaan kitaraa ollenkaan. Oikeastaan kaikki modellit lukuunottamatta Orangen Rockerverb 50:stä kuulosti pääsääntöisesti karmeilta (digitaalinen, konemainen ääni) ja parhaimmillaan ihan ok:lta. Samoin tuntui että vahvarien asetukset ei toimi kunnolla. Gain nupin sai kiskoa useammassakin vahvarissa 10 asti, mutta eroa 5:sta tuli ehkä 5-10%.

No siinähän ne tärkeimmät, eli et edes päässyt kokeilemaan kuin IK:n omia. Random kohinaa tulee niissä mitä sinulla ei ole, eli demottamisen ominaisuus. Itsellä sopiva gain noissa Hi-Gain monstereissa on tiputtaa siitä 5/10 -> 3-3,5/10. En ymmärrä miksi porukka käyttää ihan pirusti gainia.
 
Jotain pikkubugeja siellä täällä uusissa jutuissa (näyttisjuttuja kait. nVidialla toimii kun taas AMD tökkii). Eiköhän päivitykset tämän korjaa. Pääsääntöisesti tuntuu 5-10min olevan ToneX capturen tekeminen. Ei ainakaan tartte odotella vuosia maadoitettuun virtalähteeseen, jos nyt näitä nettihuutelijoita kuunnellaan, kuten QC:n kanssa. Captureiden teko onnistuu muillakin kuin sillä omalla, jos vain on re-amp mahdollisuus. Toki jos ei ole mitään mitä napata niin sama kai se.
En tiedä millä koneella rullaat tuota, mutta käytännössä konsensus yhteisöllä on että jollain GPU predaattorilla tai Applen tykeimmällä M1-M2 läppärillä tuo tekee perus capturen 20-30min, mutta advanced capturen kanssa menee helposti 5-8h. Toki jos tuohon pitää vielä päälle leipoa monen tonnin GPU farmi niin noh...ei tuo enää kovin kustannustehokas ratkaisu ole.

En tiedä mistä maadoituksesta puhut?
Usein plugareihin päätyvillä on audio-interface olemassa. Tällä hetkellä AT5 + ToneX 149€ (+vat).
1671447777825.png
Usein pulgareihin päätyvät myös joutuvat ostamaan audio-interface eli se kuuluu ihan samallalailla siihen hintaan. Tarviiko tuo vielä tuon AmpliTube lisenssin päälle?

No siinähän ne tärkeimmät, eli et edes päässyt kokeilemaan kuin IK:n omia.
Joo voi olla, mutta jos softa on rikki niin ei tuo kauheasti vakuuta. Kokeilen tänään uudestaan työpäivän jälkeen jos pääsisi viimein käsiksi tuohon ToneNET:n. ToneX:n nettisivujen mukaan ilmaisessa versiossa pitäisi olla oikeus ladata 20 user capturea.

Random kohinaa tulee niissä mitä sinulla ei ole, eli demottamisen ominaisuus.
Kyllä tuo Peavey tuossa pitäisi ihan olla. Ilmaiseen versioon kuuluu 20 stock capturea ja tuon pitäisi olla osa niitä. Käynnistin softan uusiksi ja kohina katosi.

Itsellä sopiva gain noissa Hi-Gain monstereissa on tiputtaa siitä 5/10 -> 3-3,5/10. En ymmärrä miksi porukka käyttää ihan pirusti gainia.
En siis itse missään nimessä halua liikaa gain:ia. QC:lla ja oikeilla vahvistimilla en käytännössä ikinä mene 7:n yli ja useimmiten jätän 4-5 paikkeille jos kyseessä on edes etäisesti moderni metallivahvari. Tuossa kuitenkin en saanut Orangea lukuunottamatta yhdestäkään mallista sellaista gainia joka olisi ollut edes minimi tasolla.

Mutta lainaus oikeastaan vähän edellisen aiheen vierestä: onksulla entuudestaan joku ekspressiopedaali, jota oot käyttäny Cortexin kanssa? Ostin ite jonkun Source Audion pedaalin (vähän ex tempore yhdellä Hesan reissulla), joka kalibroitiin Musamaailmassa ja toimii kyllä rangeltaan jne. ihan täysin, mutta on jotenkin niin rimpula omaan makuun, että oon harkinnut jaksaisko myydä ja kokeilla jotain toista. Tuossa kyseisessä mallissa ei oo myöskään on/off switchiä itessään, mikä ois periaatteessa mukava olla kanssa.
En ole koskaan soitellut ekspressiopedaalin kanssa, mutta voi olla että ensi vuonna tulee sellainen napattua jossain vaiheessa. Tämä taitaa olla ns. "virallinen" QC:n tarkoitettu pedali, mutta varmaan löytyy muitakin vaihtoehtoja. Arvostelut ovat ainakin keskimäärin ihan jees ja monet sanovat että laadukas rakenne, mutta liian löysä (myös kiristettynä) heidän makuun.
 
En tiedä millä koneella rullaat tuota, mutta käytännössä konsensus yhteisöllä on että jollain GPU predaattorilla tai Applen tykeimmällä M1-M2 läppärillä tuo tekee perus capturen 20-30min, mutta advanced capturen kanssa menee helposti 5-8h. Toki jos tuohon pitää vielä päälle leipoa monen tonnin GPU farmi niin noh...ei tuo enää kovin kustannustehokas ratkaisu ole.

Kuten sanoin, eiköhän tuo päivityksellä parane. Ihan tuolta IK:n forumilta kun katselee niin esim 4v vanha GTX 1650 antaa defaulttina 5min, GTX 1660 6min jne, Itselle nyt ihan sama kun en sitä ominaisuutta kuitenkaan käytä kun ei ole kämppää täynnä vahvistimia :D Pystyy keskittymään musiikkiin säätämisen sijaan.

En tiedä mistä maadoituksesta puhut?

Gearpagella mm. paljon juttua kun virtalähde ei ole maadoitettu = kaikkea ylimääräistä. Ilmeisesti valmistaja luvannut tuottaa uudet virtalähteet jo pitkän aikaa, muttei mitään ole tapahtunut.

Usein pulgareihin päätyvät myös joutuvat ostamaan audio-interface eli se kuuluu ihan samallalailla siihen hintaan. Tarviiko tuo vielä tuon AmpliTube lisenssin päälle?

Rahaa sitä menee ja GAS polkee pahasti päälle kuitenkin.

Joo voi olla, mutta jos softa on rikki niin ei tuo kauheasti vakuuta. Kokeilen tänään uudestaan työpäivän jälkeen jos pääsisi viimein käsiksi tuohon ToneNET:n. ToneX:n nettisivujen mukaan ilmaisessa versiossa pitäisi olla oikeus ladata 20 user capturea.

Mulla oli hetken aikaa se ilmaisversio ja samaan syssyyn kun päivitin Total Studio MAXiin, tuli hankittua tuo kattavampi ToneX. Ei ollut ilmaisversiolla ongelmia eikä tällä isommalla versiolla.

En siis itse missään nimessä halua liikaa gain:ia. QC:lla ja oikeilla vahvistimilla en käytännössä ikinä mene 7:n yli ja useimmiten jätän 4-5 paikkeille jos kyseessä on edes etäisesti moderni metallivahvari. Tuossa kuitenkin en saanut Orangea lukuunottamatta yhdestäkään mallista sellaista gainia joka olisi ollut edes minimi tasolla.

Joo siis ihan yleensä tarkoitin kun noita latailee. En oikein ymmärrä sitä mörssärisoundia. Mutta kai niillekkin paikkansa. IK:n plugarit tykkää kyllä myös kovemmasta input gainista kuin toiset plugarit. Audio interfacien kesken myös on eroja preamppien suhteen. Esim. tällä hetkellä olevan MOTUn input gain klo 11 vastaa about samaa kuin aiemman M-Audion klo 16.
 
En ole koskaan soitellut ekspressiopedaalin kanssa, mutta voi olla että ensi vuonna tulee sellainen napattua jossain vaiheessa. Tämä taitaa olla ns. "virallinen" QC:n tarkoitettu pedali, mutta varmaan löytyy muitakin vaihtoehtoja. Arvostelut ovat ainakin keskimäärin ihan jees ja monet sanovat että laadukas rakenne, mutta liian löysä (myös kiristettynä) heidän makuun.
Niitä virallisesti tuettuja pedaaleja on minusta vähän isompi lista, tais olla jossain Neuralin sivuillakin esillä, mutta ymmärtääkseni muutkin pedaalit saattaa pelata ihan hyvin - niitä saattaa vaan joutua säätään (varmaankin vehkeen potentiometrin osalta), niin kuin tuota omaani. Oiskohan tuo jääny ilman säätöä johonkin 0-95% rangeen tjsp.

Ja käytännössä wahia varten minäkin tuon ostin. Semmonen oli nuorempana, koska Metallica ja Gunnarit, mutta suurimmaksi osaksi ilman oon minäkin soitellut koko ikäni. Keksin toki käyttöä ihan puhtaalle volumepedaalillekin ja miksei whammyllakin vois leikkiä, kun kerran lisäsivät.
 
Kyllä tuolta Saksan Station Musicista on DHL-pakettia liikkeelle lähtenyt..

Nettisivut oli sen verran karmeat, että aluksi vähän epäilytti, mutta kai tuo on ihan legit firma ja hirveä valikoima näyttää olevan arvokitaroita hyllyssä. ESP:tä, Tom Anderssonia, Gibsonin ja Fenderin Custom Shoppia, Musaria, Nashia, Suhria jne. Tuollahan saattas vaikka olla ihan hauska käydä käpistelemässä paikan päällä.

Linkki
 
En ole koskaan soitellut ekspressiopedaalin kanssa, mutta voi olla että ensi vuonna tulee sellainen napattua jossain vaiheessa. Tämä taitaa olla ns. "virallinen" QC:n tarkoitettu pedali, mutta varmaan löytyy muitakin vaihtoehtoja. Arvostelut ovat ainakin keskimäärin ihan jees ja monet sanovat että laadukas rakenne, mutta liian löysä (myös kiristettynä) heidän makuun.

Expression pedaaleilla saa vaikka mitä kivaa tehtyä. Esim. Boss GX 100:lla laitoin sen kontrolloimaan eri efektien leveleitä. Vaikka niin että joku puhdas soundi ja kantapää pohjassa vaikka reverb 15% ja sitten kun nostaa poljinta niin reverb nousee jonnekin 25%, stereo chorus nousee 0% -> 45% ja delayn level 0% - 25%. Tai ohjaa vibraton nopeutta, tai ring modulaattorin taajutta tai mitä vain. Hauskoja leikkikaluja.
 
Tuli hommattua Harley Bentonin halvin Floyd Rose 1000:sen omaava fusion 3, sinisellä värityksellä. Tän päivän paketin avaustunnelmat tässä.

1. Kaula täysin soitettava, paitsi ehkä tuo tiedossa oleva nauhojen kiillottaminen/hionta on kyllä heikointa mitä missään tullut vastaan. Kielten venytyksissä on kyllä kunnon jarru päällä, eli kitkaa on. Tämä siis sen jälkeen, kun olin pistänyt talouspaperin kielten ja otelaudan väliin ja venytellyt sitten kaikkia kieliä, ja samalla koittanut hinkata otelautaa puhtaaksi. Mutta nauhojen törrötys tai kaulan kieroutta ei kauhean haittaavasti ole. Jotkut Fender playerit on olleet kehnompia noiden nauhanpäiden suhteen. Ei tämä mitään priimaa ole, mutta jos tällä ei soitto suju, niin ongelma on kyllä soittajassa.

2. Aika likasena tulee. Putsaaminen on ensimmäinen toimenpide. Vaahterakaula kaipaisi puhdistusta jollain nesteellä, mutta ei uskalla käyttää, koska vaahtera imee kamaa helposti itseensä.
3. Takaloota, missä on floikan jouset on 6 ruuvilla kiinni. Yksi paikka on hyvä. Toinen älykireä ja 4 muuta ruuvia pyörii tyhjää. Jousia on kolme, ja mukana ei ole mitään lisäjousta. Oudosti ohuimman kielen jousi on kireimmillään. Yleensähän paksuin kieli vetää eniten vastaan, niin paksuimman kielen puoleen laitetaan eniten vastavoimaa.
4. Vaihdon Schallerin hihnalukot. Sarven puoleinen ruuvi pyörii kanssa tyhjää. Eli saa olla varmaan varovainen ettei hihnaa kisko huolimattomasti. Toinen hihnatapin ruuvi taas on kierretty jotenkin vinoon, ja on kireä.
5. Mikit/sähköt ok. Ei hyvät, mutta kyllä näillä soittaa. On siis huonoäänisimmät humpparit, mitä itse kohdannut. Vähän kuin aktiivimikkejä soittaisi ilman patteria, mutta ilmiö ei ole niin raju.
6. Floikka möykkää kuin joku hyppisi hetekalla/trampoliinilla, kun sitä veivaa.
7. Viritin puolinuottia alemmas eli D-korotettu tuning. B-kieli (eli A#) on omassa yksilössäni joku resonointi kohta ja toinen kieli lähtee herkästi värähtelemään mukana.

Viikon/kuukauden päästä lisää kun sisäänajo on tehty. Käytetty Schecter hellraiser tai ESP LTD mh400 400 - 500 euron hintaan on parempi valinta, mutta tälläkin kyllä lähtee jos on lähteäkseen.
Ei siis huono ja ärsyttävät asiat ei sähköistä soittoa haittaa (hirveästi). Kammen kitinä ilman sähköjä/kuulokkeita on sitten toinen juttu.
 
Millainen kaulaprofiili noissa Bentoneissa on verrattuna ESP:n / LTD:n thin U -profiiliin?
No itsellä on ainoastaan tuttavan ltd mh 400 ollut hetken hyppysissä. Muistikuvani mukaan sen kitaran kaula oli sellainen lättänä ohut, kuten ne Ibanezien wizard kaulat. Schecter hellraiserin kaula on taas paksumpi kuin tässä Bentonissa. Muutoin malli aikalailla samanlainen.

Ja näissä Bentoneissa sitten on eroja kitaroiden välillä. Ei kaulaprofiilin suhteen, mutta siinä miten se runkoon on liitetty. Tämän tyypin videot kantsii katsoa ja ainakin tämä video
 
Muistikuvani mukaan sen kitaran kaula oli sellainen lättänä ohut, kuten ne Ibanezien wizard kaulat.
Mulla ei oo ollu Ibanezin wizard-kaulaa ihan just käsissä, mutta frendillä niitä on pari seinällä ja oon niillä satunnaisesti soitellut, ja minusta ESP:n profiili ei oo kyllä saman tuntuinen, mitä Ibanezilla. Ibanezin wizard on kai semmonen tosi flätti D-profiilin kaula siinä missä ESP:n profiilissa tuntuu ihan selkeästi tuo "U-pyöreys".

Tuosta videosta, niin edelleen kiinnostais kyllä saada omiin näppeihin tuommonen Bentoni testattavaksi, mutta en minä noita oikein viiti lähteä itelleni ostamaan - useammastakin syystä, joista yksi iso tuo, jos niitä tarvis ruveta heti ite ropaamaan tai viedä johkin laitettavaksi. Tuon edellisen kuvauksen perusteella parin sadan kitara ois äkkiä viiden sadan kitara, ennen kuin minä voisin kuvitella pitäväni ja 500€ hintaluokassa rupeaa jo muut merkit kiinnostamaan enemmän.

Mut joo, sillä en tarttunut, että pitäs päästä dissaamaan Bentoneita. Toivottavasti tulee pitopeli.

Mikeistä kun oli maininta, niin oon miettinyt, pitäskö noi Tokaista irti revityt originaalit myydä vai pitää.. ja tohon omaan LTD Eliteen tekis mieli kanssa vaihtaa mikit. Noi Fishmanit ei ehkä kuitenkaan puhuttele ihan liikaa.. jotenkin tunkkainen kaulamikkisoundi ja tuo aktiivien tosi kapoinen dynamiikkakin alkanu jotenkin enemmän ja enemmän rassaan.. Pitäs vaan tsekkailla kai vähän mittoja, kun edellinen omistaja teetti minusta pleksinkin ihan noita Fishmaneja varten..
 
Viimeksi muokattu:
Mut joo, sillä en tarttunut, että pitäs päästä dissaamaan Bentoneita. Toivottavasti tulee pitopeli.
Tuli Bentonista pitopeli. Floikan metelin syy löytyi. Laskin tallan niin alas että se mötti otti kiinni siihen takana olevaan muoviseen peitelevyyn. Onneksi näissä on pulttikaula, niin saa ns. shimmillä muutettua kaulan kulmaa runkoon nähden ja sitten saa ruuvata tallan takaisin ylemmäs. Jos olisi ollut liimakaula tai neckthru, niin olisi itselle tekemätön paikka. No voi soittaa ilman sitä takakantta kyllä ihan hyvin, mutta siinä on vaarana että se hukkuu ruuveineen jonnekin.

Yleisesti siis tästä Bentonista huokuu se halpuus. Ilman sähköjä rämisee tallaongelman poiston jälkeenkin enemmän kuin esimerkiksi omistamani Fender player plus stratocaster. Mutta mielestäni nää on oikeastaan erinomaisia aloittelijoiden kitaroita. Kun oppii säädöt tekemään, niin vire pysyy. Ei ole mitään sellaista isompaa remonttia vaativaa vikaa. Nää on oikein hyviä projektiaihioita. Ei missään nimessä ole niille, jotka haluaa täydellisyyttä.
Tää on se halpa floikallinen vireen pitävä soitettava kitara. Muut asiat sitten enemmän tai vähemmän vinksallaan.
 
Tästäpä tuli muisto mieleen kun aikoinaan lätisin Francesco Farerin kanssa. Se on se älytön tiluhirmu Italiasta. Tekniikka kohdallaan vaikka silloin ainakin musa oli täyttä paskaa. Se aloitti jotain 16 vuotiaana soittelemaan ja sen ekojen tiluvideoiden aikaan taisi olla joku kolme vuotta soittanut. Silloin muusikoiden.netissä oli näitä sooloskaboja vuosituhannen alussa ja mä sitten houkuttelin Farerin mukaan siihen ja voittikin sen kerran =) Myöhemmin houkuttelin sen soittamaan yhden soolon meidän bändin levylle. Oli siellä muitakin tuttavia, eli Kupiainen ja Tyyskä (Mr. Fastfinger) mukana.

hitto, mieshän on marinoitunut kovissa ympyröissä kun wanha kunnon mnet meininkikin on tuttua :D

Oon pitänyt vähän taukoa täältä, mutta onneksi sentään @pappatech selvensi tuon lukkotallahomman mistä aiemmin oli puhetta.

Noihin harjoitteluaikoihin liittyen muistan vissiin ainakin Kupiaisen todenneen monessakin haastattelussa että kun oli tuo tontinvaihdos käynnissä klasarista sähköistettyyn puoleen, niin ilmeisesti tosiaan sitä soittoharjoittelua oli tosiaan tuo 8h päivässä tai enemmänkin. Tuollaiset harjoittelumäärät (ja niiden pitäminen tehokkaana!) vaativat kyllä jo kovaa osaamista ja sitä että se instrumentti oikeasti taittuu. Kyllä mäkin saan tuon ajan kulumaan kitaran kanssa päivittäin ongelmitta, mutta ei sitä tehokasta reeniaikaa siitä ole kuin, noh, mitähän tässä kehtaisi valehdella, ehkä joku tunti tai pari ihan maksimissaan.
 
Oon pitänyt vähän taukoa täältä, mutta onneksi sentään @pappatech selvensi tuon lukkotallahomman mistä aiemmin oli puhetta.

Noihin harjoitteluaikoihin liittyen muistan vissiin ainakin Kupiaisen todenneen monessakin haastattelussa että kun oli tuo tontinvaihdos käynnissä klasarista sähköistettyyn puoleen, niin ilmeisesti tosiaan sitä soittoharjoittelua oli tosiaan tuo 8h päivässä tai enemmänkin. Tuollaiset harjoittelumäärät (ja niiden pitäminen tehokkaana!) vaativat kyllä jo kovaa osaamista ja sitä että se instrumentti oikeasti taittuu. Kyllä mäkin saan tuon ajan kulumaan kitaran kanssa päivittäin ongelmitta, mutta ei sitä tehokasta reeniaikaa siitä ole kuin, noh, mitähän tässä kehtaisi valehdella, ehkä joku tunti tai pari ihan maksimissaan.
Sometauko on tänä päivänä kyllä semmosta, mitä varmaan kaikkien pitäs harrastaa. Sutii ihan tyhjää, että mikä tuo lukkotallajuttu oli, mutta hyvä, jos jotain on selvinny :D

Noista reenimääristä vielä, niin jollekin klassisen puolen ammattimuusikollehan tommonen työpäivän mittainen treenaaminen on ihan arkipäivää, mutta eiköhän siihen oo sit kasvettukin aika pienestä pitäen. Ja samaa mieltä joo, että kyllä tommonen reenimäärä tarvii kovan pohjan ihan niin kuin vaikka urheilussakin.

Mulle sopii itelleni parhaiten se, että vedän useampia lyhyehköjä settejä päivään. Lyhyehkö siis jotain vajaa tunti puolitoista. Noita voi joku viikonloppu tulla sit pari kolme päivään riippuen onko muuta ohjelmaa, mutta kyllä tuossa jo kerkeää aika hyvin reenaamaan ja soittelemaan omiaankin.

Istuin viimeksi eilenkin telkkarin edessä varmaan pari tuntia kitara kädessä, mutta ei noilla läräämisillä oikein mihinkään kehity, minä ainakaan, vaan kehittyminen vaatii semmosta ihan systemaattista oikeaa reeniä, mitä ei tehdä sohvalla telkkarin ääressä.
 
Onko toho downpikkaamisen staminan ja nopeuden treenaamiseen jotain hyvää tyyliä? Must tuntuu et se ei kehity ja esim Swedish Pagans biisi nyt on siinä rajoilla että jaksaako vai eikö. Hyvänä päivänä menee, normi päivänä ei. Eikä tuota kehtas alternatellakaa treenaa kun on sen verran hidas tempo.

Ja sitten Amon Amarth - Live For The Kill toi soolo. Alkuosa on selvästi tappingilla mut toi loppuosa mun mielestä ei ole, prove me wrong? Yritän tässä nyt harjoitella mahdollisimman oikein tätä :p Treenannut nyt sitä niin että etusormi pysyy pultattuna ohuimman kielen 12 -> 15 -> 17 ja sitten keskisormella sekä nimettömällä veivannut vuoronperään plektran kanssa. Pikkurilliä yritin jonku aikaa mut se ei tee yhteistyötä sitten millään.
 

Liitteet

  • Hep.png
    Hep.png
    23,4 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Onko toho downpikkaamisen staminan ja nopeuden treenaamiseen jotain hyvää tyyliä? Must tuntuu et se ei kehity ja esim Swedish Pagans biisi nyt on siinä rajoilla että jaksaako vai eikö. Hyvänä päivänä menee, normi päivänä ei. Eikä tuota kehtas alternatellakaa treenaa kun on sen verran hidas tempo.

Ja sitten Amon Amarth - Live For The Kill toi soolo. Alkuosa on selvästi tappingilla mut toi loppuosa mun mielestä ei ole, prove me wrong? Yritän tässä nyt harjoitella mahdollisimman oikein tätä :p Treenannut nyt sitä niin että etusormi pysyy pultattuna ohuimman kielen 12 -> 15 -> 17 ja sitten keskisormella sekä nimettömällä veivannut vuoronperään plektran kanssa. Pikkurilliä yritin jonku aikaa mut se ei tee yhteistyötä sitten millään.
Amon Amarth: jos puhutaan vaan tuosta kuvan tabien kohdasta, niin nuo on ihan pull offeja. Kuuntelin kertaalleen levyltä ja katoin jonkun livevedon perään, mutta sen enempää en jaksanu opiskella. Eka nuotti pikataan jokaisessa noissa kolmen nuotin patternissa, loput kaks tulee niistä pull offeista.

Ja staminasta: oon tainnu sanoa samaa aikaisemminkin, etten oo mikään staminaihme itekään, mutta miten oon ite satunnaisesti reenaillut ja miten se on kehittynytkin, niin
  • metronomin kanssa jotain downpickattua kamaa alkuun hitaasti ja tempoa kasvattaen
    • riittävän pitkiä pätkiä kerrallaan
    • huomio siihen, että pikkauskäsi pysyis koko ajan mahdollisimman rentona
    • muoks. reeni voi olla jotain sen suuntaista, että tietyn mittainen pätkä tietyllä temmolla pitäs aina pystyä soittamaan ilman suurempia hapotuksia ja kun menee, niin tempoa ylös
  • soittaa vaan paljon downpickattua kamaa (väsymiseen saakka tai siinä rajoilla)
    • pitäs johtaa siihen, että jonkin ajan päästä ei väsy niin nopeasti
    • tässäkin hyvä kiinnittää huomiota siihen, että pikkauskäsi pysyis rentona
  • lyhyitä pätkiä jotain oman nopeuden ylärajoilla olevaa downpickausta, mutta niin, ettei käsi kerkee hapottuun
 
Viimeksi muokattu:
Treenannut nyt sitä niin että etusormi pysyy pultattuna ohuimman kielen 12 -> 15 -> 17 ja sitten keskisormella sekä nimettömällä veivannut vuoronperään plektran kanssa. Pikkurilliä yritin jonku aikaa mut se ei tee yhteistyötä sitten millään.
Menköön omaan viestiinsä tää, mutta kannattaa vaan koittaa pakottaa se pikkurillikin mukaan peliin. Jossain vaiheessa sun tarvii kummiskin soitella jotain vastaavaa matalammilta nauhoilta ja sit tuleekin vastaan se, ettet enää yltä ilman pikkurilliä.

Pikkurilli varmaan kaikilla alkuun se voimattomin sormi, mutta vahvistuu kyllä, kun sitä vaan rupeaa käyttämään.
 
Ja sitten Amon Amarth - Live For The Kill toi soolo. Alkuosa on selvästi tappingilla mut toi loppuosa mun mielestä ei ole, prove me wrong? Yritän tässä nyt harjoitella mahdollisimman oikein tätä :p Treenannut nyt sitä niin että etusormi pysyy pultattuna ohuimman kielen 12 -> 15 -> 17 ja sitten keskisormella sekä nimettömällä veivannut vuoronperään plektran kanssa. Pikkurilliä yritin jonku aikaa mut se ei tee yhteistyötä sitten millään.

Kyllä se pikkurilli sieltä mukaan tulee. Itse en tuohon kuvioon käytä kyllä pikkurilliä. Riippuu paljon soittajan sormien pituudesta myös mitä käyttää missäkin välissä.
 
Mul on tosi lyhyet sormet, joten pikkurilli tulee kyl mukaa usein jos soittelee 1-10 nauhaväleiltä ihan luonnostaan :D Kympistä ylöspäin voi jopa alkaa jättää sitä jo pois, toki riippuu.
 
Mul on tosi lyhyet sormet, joten pikkurilli tulee kyl mukaa usein jos soittelee 1-10 nauhaväleiltä ihan luonnostaan :D Kympistä ylöspäin voi jopa alkaa jättää sitä jo pois, toki riippuu.
Ok, hyvä noin. Sain edellisestä äkkiseltään kuvan, että yrität vähän niinku vältellä sitä pikkurillin käyttöä, millä se sit jääkin heikoksi.

Noihin vastaaviin kuvioihin löytyy kyllä se itelle sopivin sormitus ympäri kaulan ja niitä on erilaisia reenikuvioitakin, joissa tulee vähän eri tavalla venytystä eri sormiväleille. Oisko sillä sunkin linkkaamalla Bernthillä ollu joku 4 nuottia per kieli -treeni, joka osuu just tohon.

muoks. en oo koskaan niin murehtinut omien sormieni mittaa, näähän on tämmöset läskisormet mallia Per Nilsson ja Frank Gambale versus jotkut Vain tyyliset pianistin sormet eikä tuosta miksikään muutu, mutta kolmosnauhalta pystyy ottamaan etusormella G:n ja pikkurillillä vielä kohtuu mukavasti ysinauhalta C#:n, kun nyt rupesin mallailemaan :D mut tietyissä laskevissa legatojutuissa tuntuu välillä, että sormissa vois olla ehkä vähän enemmänkin mittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänää ensimmäistä kertaa ikinä sain full speedil Master of Puppetsin riffin alternatella aika hyvällä menestyksellä. Sit kans huomannut, että toho alternateen on tullut sellaista jykevyyttä lisää!
Kyllä tässä vaan kehittyy hitto soikoon :)
 
Hyvä sinä! Itsellä tuo MoP:n riffi+alku ei suju kuin 195bpm tahdilla, pelkällä downpickillä. Hidasta, mutta vääjäämätöntä kehitystä on silti tapahtunut :) En aio luovuttaa, vaikka kauan menisikin 220bpm saavuttamisessa!
 
Hyvä sinä! Itsellä tuo MoP:n riffi+alku ei suju kuin 195bpm tahdilla, pelkällä downpickillä. Hidasta, mutta vääjäämätöntä kehitystä on silti tapahtunut :) En aio luovuttaa, vaikka kauan menisikin 220bpm saavuttamisessa!

Luovutin tuon downpikkaamisen suhteen tän biisin kohdalla :D Tai treenaan kaikkea muuta hyödyllisempää kuin hakkaan tuota biisiä downpikillä, toki silloin tällöin kiva testailla et onko kehittynyt siinäkin.
 
Gearpagella mm. paljon juttua kun virtalähde ei ole maadoitettu = kaikkea ylimääräistä. Ilmeisesti valmistaja luvannut tuottaa uudet virtalähteet jo pitkän aikaa, muttei mitään ole tapahtunut.
Itse en gearpagea lue juurikaan, koska koko foorumi on 90% pelkkää valittamista, mutta samanlaisia kommentteja tuli vastaan redditissä. Ehkä hiukan oudosti(?) Quad cortexin manuaalissa sanottiin että virtalähde on juuri siksi maadoittomaton että se vähentäisi kohinaa ja muuta ylimääräistä ääntä. Tämä ei kuulostanut omasta mielestäni kovin loogiselta, mutta kun laitoin laitteen kiinni niin mitään pienintäkään ääntä ei ole kuulunut eikä ole edes ground liftit päällä. Itseasiassa ensimmäinen kerta kun kitarakaman kanssa ei ole mitään noise-ongelmia. Aikaisemmin interfacen kanssa olen joutunut käyttämään erillistä palikkaa joka poistaa häiriöt:
1672042615511.png



Mulla oli hetken aikaa se ilmaisversio ja samaan syssyyn kun päivitin Total Studio MAXiin, tuli hankittua tuo kattavampi ToneX. Ei ollut ilmaisversiolla ongelmia eikä tällä isommalla versiolla.

Joo siis ihan yleensä tarkoitin kun noita latailee. En oikein ymmärrä sitä mörssärisoundia. Mutta kai niillekkin paikkansa. IK:n plugarit tykkää kyllä myös kovemmasta input gainista kuin toiset plugarit. Audio interfacien kesken myös on eroja preamppien suhteen. Esim. tällä hetkellä olevan MOTUn input gain klo 11 vastaa about samaa kuin aiemman M-Audion klo 16.
En saanut tuota toimimaan myöhemminkään, mutta sain ladattua joltain foorumilta paketin ToneNET:stä ladattuja captureita joita joku jakoi mega.co.nz:ssa. Nuo kun latasi ToneX niin kuulosti jo paljon paremmalta, mutta edelleen tuntuu siltä että input gain olisi aivan kuollut tai jotain. 5150 kuulostaa JCM800 ilman pedaleja. Kun gainiä nosti niin se terävöitti ääntä, mutta tuntuu siltä että sustain on aivan nollassa tai jotain.

Tuli hommattua Harley Bentonin halvin Floyd Rose 1000:sen omaava fusion 3, sinisellä värityksellä. Tän päivän paketin avaustunnelmat tässä.

1. Kaula täysin soitettava, paitsi ehkä tuo tiedossa oleva nauhojen kiillottaminen/hionta on kyllä heikointa mitä missään tullut vastaan. Kielten venytyksissä on kyllä kunnon jarru päällä, eli kitkaa on. Tämä siis sen jälkeen, kun olin pistänyt talouspaperin kielten ja otelaudan väliin ja venytellyt sitten kaikkia kieliä, ja samalla koittanut hinkata otelautaa puhtaaksi. Mutta nauhojen törrötys tai kaulan kieroutta ei kauhean haittaavasti ole. Jotkut Fender playerit on olleet kehnompia noiden nauhanpäiden suhteen. Ei tämä mitään priimaa ole, mutta jos tällä ei soitto suju, niin ongelma on kyllä soittajassa.

2. Aika likasena tulee. Putsaaminen on ensimmäinen toimenpide. Vaahterakaula kaipaisi puhdistusta jollain nesteellä, mutta ei uskalla käyttää, koska vaahtera imee kamaa helposti itseensä.
3. Takaloota, missä on floikan jouset on 6 ruuvilla kiinni. Yksi paikka on hyvä. Toinen älykireä ja 4 muuta ruuvia pyörii tyhjää. Jousia on kolme, ja mukana ei ole mitään lisäjousta. Oudosti ohuimman kielen jousi on kireimmillään. Yleensähän paksuin kieli vetää eniten vastaan, niin paksuimman kielen puoleen laitetaan eniten vastavoimaa.
4. Vaihdon Schallerin hihnalukot. Sarven puoleinen ruuvi pyörii kanssa tyhjää. Eli saa olla varmaan varovainen ettei hihnaa kisko huolimattomasti. Toinen hihnatapin ruuvi taas on kierretty jotenkin vinoon, ja on kireä.
5. Mikit/sähköt ok. Ei hyvät, mutta kyllä näillä soittaa. On siis huonoäänisimmät humpparit, mitä itse kohdannut. Vähän kuin aktiivimikkejä soittaisi ilman patteria, mutta ilmiö ei ole niin raju.
6. Floikka möykkää kuin joku hyppisi hetekalla/trampoliinilla, kun sitä veivaa.
7. Viritin puolinuottia alemmas eli D-korotettu tuning. B-kieli (eli A#) on omassa yksilössäni joku resonointi kohta ja toinen kieli lähtee herkästi värähtelemään mukana.

Viikon/kuukauden päästä lisää kun sisäänajo on tehty. Käytetty Schecter hellraiser tai ESP LTD mh400 400 - 500 euron hintaan on parempi valinta, mutta tälläkin kyllä lähtee jos on lähteäkseen.
Ei siis huono ja ärsyttävät asiat ei sähköistä soittoa haittaa (hirveästi). Kammen kitinä ilman sähköjä/kuulokkeita on sitten toinen juttu.
Kiitos kun jaoit kokemuksen. Taitaa olla ettei tähän taloon tule koskaan Harley Bentonia. Juuri tuota Fusion 3 katselin itse keväällä, koska ajattelin että jos nuo sub100-200e HB:t on vähän mitä sattuu niin ehkä 400-500e kategoriassa ei enää tarvitse huolehtia. Jos kuitenkin itselleni tuolla hinnalla tulisi kitara tuollaisen ongelmalistan kanssa ja vielä kehtaisivat lähettää paskaisena niin laittaisin samassa paketissa takaisin. Olen itse ostanut käytännössä moitteettomia Ibanez:ja n. 300-400e (ilman FR) luokassa uutena joissa ainoa valituksen aihe on se ettei humbuckerit ole aivan tiptop ja että pintaviimeistelyssä on jotain pieniä ryppyjä koska puusta valittu pala ei ole aivan 5/5, mutta sentään ruuvit ei pyöri tyhjää eikä muitakaan teknisiä/rakenteellisia ongelmia ole.

Oliko muuten mitkä pickupit? Roswell?
 
Viimeksi muokattu:
mutta kun laitoin laitteen kiinni niin mitään pienintäkään ääntä ei ole kuulunut
En muista, että ois ollu mitään häiriöitä vajaan vuoden käytöllä. Tosin heikosti on kokemusta tän kämpän ulkopuolelta, yhdet jamit tuo on käynyt, mutta ens vuonna toivottavasti vähän useammat.

Ainoa "ongelma", mikä tuon kanssa pikkaisen vaivasi, oli se, kun laite hyppäsi itekseen poies kämpän wifistä, johon se tarvii liittää päivityksiä ja soundilatauksia varten, mutta sekin tuntuu korjaantuneen tuoreimmissa CoreOS -versioissa.

Oliko sulla muuten aktiivimonitoreissa tuo himassa kiinni vai löytyykö joku erillinen kaappi? Sekin nosti itellä aika paljon fiilistä, kun möin Adamin T7v -monitorit veks ja ostin tuommoisen Laneyn 1x12 FRFR (full range) -kaapin, jossa Cortex on nyt pääasiassa kiinni. Sittemmin tuli kyllä vielä vanhat Genen 1029A -monitorit, jotka pelaa nekin jo ihan toisella tavalla kitaran soitossa, mutta oon nyt pääasiassa soitellu Cortexin tuolla kaapilla ja plugarien kautta soitto ja nauhoitukset Geneillä.
 
Amon Amarth: jos puhutaan vaan tuosta kuvan tabien kohdasta, niin nuo on ihan pull offeja. Kuuntelin kertaalleen levyltä ja katoin jonkun livevedon perään, mutta sen enempää en jaksanu opiskella. Eka nuotti pikataan jokaisessa noissa kolmen nuotin patternissa, loput kaks tulee niistä pull offeista.

Ja staminasta: oon tainnu sanoa samaa aikaisemminkin, etten oo mikään staminaihme itekään, mutta miten oon ite satunnaisesti reenaillut ja miten se on kehittynytkin, niin
  • metronomin kanssa jotain downpickattua kamaa alkuun hitaasti ja tempoa kasvattaen
    • riittävän pitkiä pätkiä kerrallaan
    • huomio siihen, että pikkauskäsi pysyis koko ajan mahdollisimman rentona
    • muoks. reeni voi olla jotain sen suuntaista, että tietyn mittainen pätkä tietyllä temmolla pitäs aina pystyä soittamaan ilman suurempia hapotuksia ja kun menee, niin tempoa ylös
  • soittaa vaan paljon downpickattua kamaa (väsymiseen saakka tai siinä rajoilla)
    • pitäs johtaa siihen, että jonkin ajan päästä ei väsy niin nopeasti
    • tässäkin hyvä kiinnittää huomiota siihen, että pikkauskäsi pysyis rentona
  • lyhyitä pätkiä jotain oman nopeuden ylärajoilla olevaa downpickausta, mutta niin, ettei käsi kerkee hapottuun

Joo-o nyt en sit tiiä reenaanko tuota pulloffia pikkurilli vai nimettömän kanssa. Molemmilla hiton haastavaa :D Mut kaippa se siitä reenautuu. Hitaalla tahdilla alkaa hyvä tulemaan. Muut osat tuosta soolosta onkin aika helppo mut toi tuottaa reippaasti haastetta.

Alkaa pikkuse tekee mieli osta jo se HB:n valkone skeba mut en oo vieläkää saanut aikaseks :D
 
Viimeksi muokattu:
Joo-o nyt en sit tiiä reenaanko tuota pulloffia pikkurilli vai nimettömän kanssa. Molemmilla hiton haastavaa :D Mut kaippa se siitä reenautuu. Hitaalla tahdilla alkaa hyvä tulemaan. Muut osat tuosta soolosta onkin aika helppo mut toi tuottaa reippaasti haastetta.
Tota kohtaa kannattaa varmaan reenata ihan yksistään vaan loopilla metronomin kanssa ja kylkeen jotain muutakin legatotreeniä (reenattavaa löytyy varmasti youtubesta ja pitkin nettiä). Metronomin kanssa siksi, että sormet tottelee sitten sekä hammereissa että pull-offeissa rytmiin.

Ja juu, moni uuden jutun reenaaminen tuntuu alkuun tosi vammaiselta, kun hermosto ja sormet ei halua totella, mut se vaihe menee kyllä reenillä ohitse. Kumpaa sormea kannattaa käyttää, niin varmaan vähän makuasia, mutta ite lähestyn noita osapuilleen niin, että jompi kumpi sormitus vaan osuu nauhoille paremmin ja valitsen sit sen ns. paremman tuntuisen. Jos tuntuu turhan paljon kurottelulta, niin sitten mieluummin pikkurilli peliin.

muoks. noissa legatotreeneissä kannattaa varmaan kattoa, että tulis reeniä monipuolisesti eri sormille ja yhdistelmille
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kun jaoit kokemuksen. Taitaa olla ettei tähän taloon tule koskaan Harley Bentonia. Juuri tuota Fusion 3 katselin itse keväällä, koska ajattelin että jos nuo sub100-200e HB:t on vähän mitä sattuu niin ehkä 400-500e kategoriassa ei enää tarvitse huolehtia. Jos kuitenkin itselleni tuolla hinnalla tulisi kitara tuollaisen ongelmalistan kanssa ja vielä kehtaisivat lähettää paskaisena niin laittaisin samassa paketissa takaisin. Olen itse ostanut käytännössä moitteettomia Ibanez:ja n. 300-400e (ilman FR) luokassa uutena joissa ainoa valituksen aihe on se ettei humbuckerit ole aivan tiptop ja että pintaviimeistelyssä on jotain pieniä ryppyjä koska puusta valittu pala ei ole aivan 5/5, mutta sentään ruuvit ei pyöri tyhjää eikä muitakaan teknisiä/rakenteellisia ongelmia ole.

Oliko muuten mitkä pickupit? Roswell?
Juu Roswelit. Tuo kitara kyseessä Harley Benton Fusion-III HH FR EB FBLB

Eii nuo ruuvijutut nyt mitään mahdottomia ole. Noi vinosti laitetut ruuvit, niin niille ei oikein mahda mitään, mutta aika pieni haitta kuitenkin. Toi hihnatapin toinen ruuvi, niin sinne voisi pistää tulitikunpätkän kaveriksi ja ruuvata uudestaan, niin sitten ei taatusti olisi enää mitään ongelmaa.

Tässä siis avainsanat on floikka, hinta ja soitettavuus. Samalla floikalla seuraava hintaluokka on 800 euroa ja ylöspäin. Niissä saa parempaa mikkiä ja ruuviongelmia tuskin on ja kaulat varmaan vielä parempia. Itselleni tää kyllä täyttää paikkansa loistavasti.

Wilkinson talloilla sama juttu. Näissä tapauksissa HB on ihan hintansa väärti jos osaa kitaran säätää. Sitten kiinteätallaisissa taas niin ei sitten enää Bentonia. Säästö on niin pientä että niiden muiden asioiden paremmuudesta voi maksaakin vähän lisää.
 
Oliko sulla muuten aktiivimonitoreissa tuo himassa kiinni vai löytyykö joku erillinen kaappi? Sekin nosti itellä aika paljon fiilistä, kun möin Adamin T7v -monitorit veks ja ostin tuommoisen Laneyn 1x12 FRFR (full range) -kaapin, jossa Cortex on nyt pääasiassa kiinni. Sittemmin tuli kyllä vielä vanhat Genen 1029A -monitorit, jotka pelaa nekin jo ihan toisella tavalla kitaran soitossa, mutta oon nyt pääasiassa soitellu Cortexin tuolla kaapilla ja plugarien kautta soitto ja nauhoitukset Geneillä.
2 kpl Yamaha HS5 aktiivimonitoreita. Saundi on neutraali ja todella hyvä noissa kajareissa, mutta ehkä ihan hitusen laimea basso kun en käytä erillistä subbaria. Olen miettinyt että jos jossain vaiheessa laittaisi FRFR kaapin, mutta toisaalta kahdella monitorilla saa mukavasti stereosoundin kun laittaa 2 identtistä rigiä (tai jakaa yhden signaalin outputin) ja toiseen 7-20ms delayn perään. Voisihan sitä toki laittaa 2 kaappiakin vaikka saattaa tulla hiukan hintavaksi.

Edit: Nyt muuten tyhmä kysymys: Mikä käytännön ero on noissa kaapeissa sen suhteen montako kajaria niissä on? Siis 1x12, 2x12, 4x12. Pelkästään isompi ääni vai jotain muuta?
 
2 kpl Yamaha HS5 aktiivimonitoreita. Saundi on neutraali ja todella hyvä noissa kajareissa, mutta ehkä ihan hitusen laimea basso kun en käytä erillistä subbaria. Olen miettinyt että jos jossain vaiheessa laittaisi FRFR kaapin, mutta toisaalta kahdella monitorilla saa mukavasti stereosoundin kun laittaa 2 identtistä rigiä (tai jakaa yhden signaalin outputin) ja toiseen 7-20ms delayn perään. Voisihan sitä toki laittaa 2 kaappiakin vaikka saattaa tulla hiukan hintavaksi.

Edit: Nyt muuten tyhmä kysymys: Mikä käytännön ero on noissa kaapeissa sen suhteen montako kajaria niissä on? Siis 1x12, 2x12, 4x12. Pelkästään isompi ääni vai jotain muuta?
Jammullahan on se mikä onkaan H8S subi, jos alakertaa tarvii. Minä varmaan liitän jonkun Genen halvemman subin noihin omiini jossain vaiheessa. Noi Genet dippaa niin nopsaan siellä alarajataajuuden kohdilla, että tietty matsku jää kyllä alakerrasta vajaaksi.

Ja joo, stereoefekteillä yms. jos haluaa soitella, niin on itekin joutunut siirtyyn noiden monitorien ääreen, mutta kuten taaempana, niin tykkään, kun on vähän niin kuin pari eri settiä eri tarpeisiin.

Voi kai se perussointi olla noissa isommissa kaapeissa muutenkin hiukan erilainen, mutta varmaan isompi kaappi on lähinnä isompaa ääntä, enemmän botnea ja enemmän mekkalaa. Ts. kuinka paljon soiton tarvii kuulua ja tuntua.

Sieltähän voi Cortexistakin mallailla noita, eikö siellä ollu usempia mallinnuksia kaikista noista ko'oista, mutta vaikea toki saada 4x12 (tai minkään muunkaan isomman) kaapin fiilistä 5" basarilla olevasta monitorista :D
 
No voehan. Löytyi Harikasta myös soittoon vaikuttava ongelma. B-kieleltä nauhasta 16 soi sama nuotti kuin nauhasta 17. Toivottavasti nauha 17 on vain koholla ja hoituisi santapaperilla. Jos taas 16 on kuopalla, niin pitäisi lähettää takaisin. Ei oikein jaksaisi sitä rumpaa.

No samanlainen ongelmahan oli tuossa mun Fender player plus stratossakin. Tosin e-kielellä ja siinä nauha oli kuopalla. Mutta kun oli läheisestä kivijalkaliikkeestä, niin sen pysty helposti pistää liikkeeseen takaisin hoidettavaksi. Meni kyllä pari kuukautta että Ruattista tuli sitten toinen kitara tilalle.
 
Jammullahan on se mikä onkaan H8S subi, jos alakertaa tarvii. Minä varmaan liitän jonkun Genen halvemman subin noihin omiini jossain vaiheessa. Noi Genet dippaa niin nopsaan siellä alarajataajuuden kohdilla, että tietty matsku jää kyllä alakerrasta vajaaksi.

Ja joo, stereoefekteillä yms. jos haluaa soitella, niin on itekin joutunut siirtyyn noiden monitorien ääreen, mutta kuten taaempana, niin tykkään, kun on vähän niin kuin pari eri settiä eri tarpeisiin.

Voi kai se perussointi olla noissa isommissa kaapeissa muutenkin hiukan erilainen, mutta varmaan isompi kaappi on lähinnä isompaa ääntä, enemmän botnea ja enemmän mekkalaa. Ts. kuinka paljon soiton tarvii kuulua ja tuntua.

Sieltähän voi Cortexistakin mallailla noita, eikö siellä ollu usempia mallinnuksia kaikista noista ko'oista, mutta vaikea toki saada 4x12 (tai minkään muunkaan isomman) kaapin fiilistä 5" basarilla olevasta monitorista :D
Toi H8S on sen verran kallis ja noissa HS5:ssa on sinänsä aivan riittävä basso kitaransoitolle (vaikkei n. 10-15% lisä ehkä haittaisinkaan) ettei tule itselle ajankohtaiseksi edes harkita tuota kun tuolla hinnalla saisi jo tuollaisen Laney:n kaapinkin

No samanlainen ongelmahan oli tuossa mun Fender player plus stratossakin. Tosin e-kielellä ja siinä nauha oli kuopalla. Mutta kun oli läheisestä kivijalkaliikkeestä, niin sen pysty helposti pistää liikkeeseen takaisin hoidettavaksi. Meni kyllä pari kuukautta että Ruattista tuli sitten toinen kitara tilalle.
Onko muuten sulla tai jollain toisella kokemusta noista Meksikon ja USA:n Fendereistä ja niiden välisistä eroista? Tuntuu että muualla netissä mielipiteet on jakaantuneet 50:50: "ei mitään eroa" ja "aivan eri soittimet".
 
Onko muuten sulla tai jollain toisella kokemusta noista Meksikon ja USA:n Fendereistä ja niiden välisistä eroista? Tuntuu että muualla netissä mielipiteet on jakaantuneet 50:50: "ei mitään eroa" ja "aivan eri soittimet".
Se on juurikin vähän fifty-fifty. Molemmissa löytyy hyviä, USA:laiset lähtökohtaisesti tasalaatuisempia, paremmin viimeistelyjä ja parempia palikoita käytetty. Meksikolaiset enemmän yksilöitä, mutta näissäkin löytyy todella hyviä. Ihan kelpo kitaroita nuo Meksikolaiset ovat, jotkut vaativat hieman enemmän säätöä ja pientä viimeistelyä.
 
Toi H8S on sen verran kallis ja noissa HS5:ssa on sinänsä aivan riittävä basso kitaransoitolle (vaikkei n. 10-15% lisä ehkä haittaisinkaan) ettei tule itselle ajankohtaiseksi edes harkita tuota kun tuolla hinnalla saisi jo tuollaisen Laney:n kaapinkin
Joo, en minäkään pelkkää kitaransoittoa varten osais subbaria perustella, mutta jos on yhtään muutakin käyttöä, niin kyllä musa yms. matsku vaan jonkin matkaa paremmalta kuulostaa, kun toistuu <50hz taajuudetkin.

Tota meikäläisen Laneyta voi olla vaikea saada enää Suomeen - saattoi nimittäin olla niin, että ostin oikeasti viimeisen kappaleen Thomannilta - mutta Headrushilla ja Bentonillakin näkyy olevan jotain vastaavaa, jos moiset kiinnostaa. Itteä pikkaisen arveluttais Headrushin tyylinen muovikotelo, että soundaako semmonen sit kuinka luonnottomalta / kolkolta, mutta nää on näitä meikäläisen omia aivotuksia.
 
Fendereistä, niin liikkeessä testatut American Professional kakkoset oli kyllä todella hyvän tuntuisia kitaroita, mutta oli toki hintalappuakin jo pari tonnia. Toinen tais olla tallahumpparilla ja toinen pelkillä sinkuilla. Sähköisesti en joutanut testaamaan, mutta tosi hyvän tuntuinen kaula ja soivat akustisesti mainiosti. Ihmettelen, jos eivät olisi soineet sähköilläkin hyvin.
 
Mites noi Player Plussat, onko jollain niistä kokemusta? Muistaakseni juuri noita on kehuttu melko paljon, asettunee molemmin puolin tonnin hintalappua. Joku tommonen voisi olla kiinnostava, etenkin HSS-mallinen.
 
Onko muuten sulla tai jollain toisella kokemusta noista Meksikon ja USA:n Fendereistä ja niiden välisistä eroista? Tuntuu että muualla netissä mielipiteet on jakaantuneet 50:50: "ei mitään eroa" ja "aivan eri soittimet".

Itse kun etsiskelin stratoa, ei sen kummemmin budjetilla väliä, niin Fasulla tuli pari kertaa käytyä ja kokeiltua kaikkea 300-2500€ välillä. Loppujen lopuksi Meksikon Fender tarttui mukaan.

On muuten hinnat nousseet niillä. Itse maksoin aika lailla tasan 500€ ja nyt thomann näyttää 749€
 
Mites noi Player Plussat, onko jollain niistä kokemusta? Muistaakseni juuri noita on kehuttu melko paljon, asettunee molemmin puolin tonnin hintalappua. Joku tommonen voisi olla kiinnostava, etenkin HSS-mallinen.
Jos meikäläisen pitäs saada noin tonnin hintaluokkaan superstrato uutena, niin varmaan kääntyis nokka ekana nykytiedoilla Jammun Pasifica 612 -sarjan kitaraan. Oikeastaan aika ylivoimaisestikin.

Jos sattuu tulemaan käytettynä fiksuun hintaan torille, niin vois melkein poistaa nytkin, vaikkei varsinaista tarvetta olekaan.
 
Kehutaan vielä tuota Saksalaista Station Musicia. Tuli varmaan nopeammin kuin perus Thomannin tilaus. Vähän suolaiset postikulut (35€ tommoiselle pikkupaketille) Suomeen, mutta jos tarvii jotain isompaa satsia, eikä muualta löydy, niin näköjään voi käyttää huoletta.

muoks. noista SG:istä. En tiedä onko tän hintapyynti joku näppäilyvirhe, vai koittaako joku ihan oikeasti tehdä tiliä tommoisella entry level SG:llä:


Mut joo, on kyllä hinnat tullu ylöspäin. Jenkkikitaroissa ei minusta riitä pari kolme sataa.. voidaan puhua enemmänkin luokasta 500-1000€, jos riittääkään, mitä esim. Musarit ja Suhrit on tulleet ylöspäin suht lyhyessä ajassa.

Ihan perstuntumaa vaan, mutta esim. sit japsipeleissä en oo huomannu, ainakaan vielä, vastaavaa hinnan nousua..
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta hinnan noususta tulee mieleen kun Jackson vastikään lanseerasi American Series Soloist SL3 kitarat:

Hetken aikaa katselin että onpa hyvännäköisiä...pitäisiköhän ihan laittaa hankintalistalle mutta sitten: Floyd Rose 1500 (ei original), nikkelinauhat ja hintaa 2600-3000e euroa. :beye: On joo jenkeissä tehty, mutta mitä vittua nyt oikeasti.
 
Noooh, noi Jaskathan on vielä edullisia verrattuna esim. Charvelin Usa Select sarjaan, jotka on luokkaa 4k€ ja verot päälle :D


Charvelin MIJ DK24 taas n. 2200 euron hintaan jo kohtuullisen houkuttelevakin peli. Charvelin kaulat on oikein miellyttäviä.
 
No voehan. Löytyi Harikasta myös soittoon vaikuttava ongelma. B-kieleltä nauhasta 16 soi sama nuotti kuin nauhasta 17. Toivottavasti nauha 17 on vain koholla ja hoituisi santapaperilla. Jos taas 16 on kuopalla, niin pitäisi lähettää takaisin. Ei oikein jaksaisi sitä rumpaa.
No 16. nauha oli tietenkin kuopalla, mutta rupesin silti hiomaan 17. nauhaa. Samalla tein skraduja otelautaan. Ja sitten tietenkin 17. nauha rupesi soimaan huonosti, kun 18. otti kiinni. Sen hionnassa suojasinkin sitten otelaudan. Nyt voi polttaa pahvilaatikon, kun tätä ei enää voi palauttaa.

1672248205470.png
 
Mistä mahtaisi johtua seuraava vika? Ibanez RG550 humppareilla ei kuulu ylimääräistä surinan tapaista häiriöääntä mikeistä säröllä soitettaessa, kun taas RGA742:lla sellaista kuuluu, vaikka kielet on dempattu? Maajohto irti? Ei kuulosta ainakaan vahvarin tai piuhan ongelmalta, jos ongelma häviää kitaraa vaihtamalla.
 
No 16. nauha oli tietenkin kuopalla, mutta rupesin silti hiomaan 17. nauhaa. Samalla tein skraduja otelautaan. Ja sitten tietenkin 17. nauha rupesi soimaan huonosti, kun 18. otti kiinni. Sen hionnassa suojasinkin sitten otelaudan. Nyt voi polttaa pahvilaatikon, kun tätä ei enää voi palauttaa.

Otelautaa jollain hienolla paperilla tai 0000-villalla tuosta. Sitten öljyä perään niin huomaa mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 503 280
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Mirle78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom