Kitaran soittaminen

Daniel Krämer ostanut omaani vastaavan Harley Bentonin b-stockina

No entäs sitten? No sitä sitten että kyseinen kapinen tuntuu olevan paremmassa kunnossa, kuin oma ei b-stockkini. Tästä tulikin sitten ajatus mieleen, että ennen kuin tuo b-stockki menee myyntiin, niin sen käy joku tarkistamassakin, ettei siinä ole mitään myyntiä estävää vikaa. Tämä siis nyt vinkkinä niille, jos meinaa Thomannin halpiksia hommata. B-stock on parempi valinta.

Juuri näin. Noille halvemmille kitaroille ihan yleisesti tehdään joku 5 sekunnin QA jossain vinkuintiassa: kaula ei ole katkennut = passed.

B stockin kohdalla kitara päätyy b-stockiksi jonkin yksittäisen tai muutaman vian takia ja sitten sille tehdään tarkempi analyysi jotta olennaiset viat on varmasti listattu ja tämän analyysin tekee yleensä joku kitaroista ymmärtävä länkkäri.

Tämäkin oli läpäissyt QA:n vaikka siinä on mikrofoniset mikit:
 
Toi on kyllä mielenkiintoista miten halvoissa kitaroissa "mikrofoniset" mikit on äärimmäisen huono juttu, mutta sitten kalleissa "custom"-mikeissä tai vintage-soittimissa se on ylistetty ominaisuus. :D

Toisaalta, en kyllä muutenkaan ymmärrä ulinaa. Ostat halpaa bulkki-kiinaroinaa, niin tottakai QC on paskaa. Jos ei kelpaa, niin sitten palauttaa ja saa rahat takas. "Voi ei, joku asiakaspalvelija oli idiootti joka sössötti tyhmää paskaa, nyt lähtee kyllä boikottiin koko firma :-("
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin onhan mulla hetken ollu vanha Toksun stratokin jostain 70 luvun lopuilta, oli hyvä keppi sekin mutta en oikein noista stratoista osaa sen enempää sanoa muuta kun että soitto kulki 7.25 radiuksesta huolimatta, vai olisiko peräti ollu 9?
Tota Japsi-vintagea on kehuttu ihan yleisestikin, että siellä on hyvälaatuisia soittimia.

Tokain stratojen radiuksesta, niin Tokain vintage-sarjan soittimet on, ainakin tänä päivänä, tolla 7,25" radiuksella ja 21 nauhalla. Modern-sarja sit 9,25" radiuksella ja 22 nauhalla (plus kaularaudan säätö ei pleksin alla). Vois luulla, että tommoiset 70-luvun tekeleet ois tolla ekalla speksillä..

--

Pitää muuten kehua tota Neuralin Cory Wongia. Tosi makeaa John Mayer / SRV / "edge of breakup" tyylistä soundia tuntui irtoavan suoraan paketista. En päässy eilen kahta ekaa presettiä pidemmälle, kun jäin soittelemaan molemmilla pidemmäksi aikaa, mitä lie tunnin kokonaisuudessaan.
 
Toi on kyllä mielenkiintoista miten halvoissa kitaroissa "mikrofoniset" mikit on äärimmäisen huono juttu, mutta sitten kalleissa "custom"-mikeissä tai vintage-soittimissa se on ylistetty ominaisuus. :D
Jos mikit on mikrofoniset niin ne on kaatopaikkatavaraa. En tiedä missä piireissä sinä pyörit, mutta toisaalta otetaanhan siitäkin extrahinta nykyään että tuliteriä fendereitä on raahattu soratietä pitkin.

Toisaalta, en kyllä muutenkaan ymmärrä ulinaa. Ostat halpaa bulkki-kiinaroinaa, niin tottakai QC on paskaa. Jos ei kelpaa, niin sitten palauttaa ja saa rahat takas. "Voi ei, joku asiakaspalvelija oli idiootti joka sössötti tyhmää paskaa, nyt lähtee kyllä boikottiin koko firma :-("
Tässä kitetyyy hyvin kaikki mikä on vialla kitaransoittoskenesessä tänä päivänä ja miksi ennen 500e sai huippusoittimen, mutta nykyään ei uskalla alle tonnilla hieroa kauppoja ellei kyseessä ole Ibanez tai Yamaha. Kitarat taitaa olla ainoa tuoteryhmä pelien lisäksi missä viallisten/rikkinäisten tuotteiden osto on normalisoitu.

Sille on ihan sama maksaako kitara euron vai miljoonan, sen tulee toimia moitteettomasti soittimena jos se on soittimena myyty tai muuten kyseessä on kusetus. Videon pointti ei ollut siinä että oliko QC paskaa vaan siinä että se oli ihan puhdasta valehtelua koska itsestäänselvää heti todettavaa vikaa ei oltu huomattu. Tämän lisäksi ei asiakaspalvelija vaan erillinen _asiantuntija_ toteaa ettei kitara vaihtamalla muuttu vaikka 5 sekunnin youtube videohaulla huomaa ettei muilla ole samaa vikaa ja toiminnallisuus ei ole normaali. Eli jo toinen kerta kun kuluttajalle valehdellaan yhden kaupanteon aikana. Puhumattakaan siitä että viallinen tuote lähtee uudelleen myyntiin seuraavalle epäonnekkaalle.

Hyvä vain että näitä epäkohtia ja väärinkäytöksiä tuodaan esille eikä tyydytä paskaan ja oteta korporaatioiden kyrpää perseeseen suosiolla.
 
Jos mikit on mikrofoniset niin ne on kaatopaikkatavaraa. En tiedä missä piireissä sinä pyörit, mutta toisaalta otetaanhan siitäkin extrahinta nykyään että tuliteriä fendereitä on raahattu soratietä pitkin.

Kyllä jotkut tykkää. Low-gain soitossa nimenomaan, koska kitaran omasta "akustiikasta" tulee silloin enemmän mukaan ja noin muutenkin ääni on hieman kirkkaampi.

Tässä kitetyyy hyvin kaikki mikä on vialla kitaransoittoskenesessä tänä päivänä ja miksi ennen 500e sai huippusoittimen, mutta nykyään ei uskalla alle tonnilla hieroa kauppoja ellei kyseessä ole Ibanez tai Yamaha. Kitarat taitaa olla ainoa tuoteryhmä pelien lisäksi missä viallisten/rikkinäisten tuotteiden osto on normalisoitu.

Höpönlöpön. Nykyiset halpissoittimet on yleisesti ottaen ihan saatanan paljon parempia kuin vanhat halpissoittimiet, kiitos teollisen mittaluokan sarjatuotanto-CNC-koneiden kehityksen ja muutenkin massatuotannossa tapahtuneiden edistysaskelien seurauksena.

Sille on ihan sama maksaako kitara euron vai miljoonan, sen tulee toimia moitteettomasti soittimena jos se on soittimena myyty tai muuten kyseessä on kusetus. Videon pointti ei ollut siinä että oliko QC paskaa vaan siinä että se oli ihan puhdasta valehtelua koska itsestäänselvää heti todettavaa vikaa ei oltu huomattu. Tämän lisäksi ei asiakaspalvelija vaan erillinen _asiantuntija_ toteaa ettei kitara vaihtamalla muuttu vaikka 5 sekunnin youtube videohaulla huomaa ettei muilla ole samaa vikaa ja toiminnallisuus ei ole normaali. Eli jo toinen kerta kun kuluttajalle valehdellaan yhden kaupanteon aikana. Puhumattakaan siitä että viallinen tuote lähtee uudelleen myyntiin seuraavalle epäonnekkaalle.

Hyvä vain että näitä epäkohtia ja väärinkäytöksiä tuodaan esille eikä tyydytä paskaan ja oteta korporaatioiden kyrpää perseeseen suosiolla.

Niinno, tässä myös ohitetaan nyt täysin se mahdollisuus, että tuo tuubimies puhuu silkkaa paskaa. Tiedän, shokeerava syytös, miksi kukaan menisi internettiin kertomaan valheita?! (mitä nyt tästäkin episodista saadaan kivasti jatko-kkkontenttia kun "pitää" lähteä filmaamaan jatkovideota jossa ostetaan joku toinen kitara jne...). Noin muutenkin jos kerskakulutus ja kiinantuotannon kiertoonpisto ahdistaa niin vitusti, niin tuonkin kitaran olisi luultavasti saanut muutamalla eurolla fiksattua itse täysin soittokuntoiseksi, mutta eihän se nyt olisi ollut yhtä hyvää kontenttia kuin ulinavideo.
 
Viimeksi muokattu:
Tämäkin oli läpäissyt QA:n vaikka siinä on mikrofoniset mikit:
No tuo vika nyt on vähän vaikeampi selvittää. jos eivät testaa isolla voimakkuudella. Jos testi tehdään kuulokkeilla ja tietokoneella, niin läpi menee vaikka olisi tosi tarkkaakin testattu. Ton jampan oma testi että puhuu mikkiin, niin pitää kyllä tehdä ilman kieliä kiinni kitarassa.

Sinänsä viallisessa tuotteessa ei ole mitään ongelmaa. Se vaihdetaan toimivaan. Ja juurikin tälläiset sähköihin kuuluvat ongelmat on helppo hoitaa. Kaulan kieroudet ja muut vastaavat ongelmat meneekin sitten kiistaan toleransseista. Tuskin on kitaramallia, jonka kaula on tismälleen samanlainen mallistion soittimien kesken tuhannesosamillin tarkkuudella.

Videossa olleessa tapauksessa ongelmana on Thomannin asiakaspalvelu, ei itse soitin.
 
Tähän loppuu nyt hetkeksi meikäläisen ketjuun spämmintä, pitää lähteä häihin (ei omiin), mutta jos on tietoa, millä kitaralla tuo Europen Superstitionin soolo on vedetty, niin saa kertoa. En jouda ny aloittaan googlaamista.

LP:llä saa tosi autenttista soundia sekä fiilistä, mutta tässä mennään niin korkealle, että noinkohan on ollu joku 24 nauhainen peli.. On siis soitettavissa 22-nauhaisellakin, mutta tulee ainakin meikäläisen nakkisormille ikävä 1 ½ sävelaskeleen bendi 22. nauhalta korkealta E:ltä ja muutenkin vaatis varmaan vähän miettimistä asemien suhteen..

Tulee tässä kunnon throwback, mutta oikeastaan vasta nyt sain aikaiseksi vetäistä Out of This Worldin biisit DAWiin ja plokkailla niistä sooloja sekä tuolta Kjellin omalta opetusvideolta. On kyllä helvetin hyvä soittaja tuo mies, ja tuon linjoissa on ihan hitosti sellaista rubatoa eli sama linja kiihtyy ja hidastuu "musikaalisesti", sit osuen kuitenkin johonkin targetääneen taikka -iskuun. Samaa on Lars Yngvelläkin ihan pirusti sen soitossa, ja tuo kyllä vaatii tosi hyvää taimia ja kyllä mielestäni tiettyä tyylitajuakin. Niin helposti kun tulee soitettua itsensä rytmisesti ulos, tai jos vetää tollasia väärin niin kuulostaa vaan siltä että kiilaa tai laahaa taitamattomuuttaan..
 
Samaa on Lars Yngvelläkin ihan pirusti sen soitossa, ja tuo kyllä vaatii tosi hyvää taimia ja kyllä mielestäni tiettyä tyylitajuakin. Niin helposti kun tulee soitettua itsensä rytmisesti ulos, tai jos vetää tollasia väärin niin kuulostaa vaan siltä että kiilaa tai laahaa taitamattomuuttaan..
Juups. En oo ite soitellu hirveästi kuin sitä Superstitionin luritusta, mutta juuh, nuotit siitä saa soitettua niinku oikeaan slottiin, mutta vaikea on saada samaa fiilistä kuin originaalissa.

Mullon tossa yks reeni nyt työn alla, jossa soitetaan samaa kuviota, mutta vaihdetaan lennosta rytmiä: 8. osa -> 8. osatrioli -> 16. osa -> 16. osatrioli -> 32. osa -> ja sama takaisin päin. Toi on ihan hauska, kun tarvii funtsia vähän niinku etukäteen, että mites tuo seuraava istuukaan iskuihin ja pitäs pystyä sit mukautumaan uuteen rytmiin het uudella iskulla. Metronomin kanssa luonnollisesti.

Meinasin ton postatakin viikolla, mutta en oo vielä jaksanu opetella kunnolla tota jotain nuotinnussoftaa, jonka latasin.
 
Omissa treeneissä harrastan myös paljon tuota jakojen vaihtelua samalla kuviolla. Mielestäni todella hyödyllistä hommaa kun samalla iskulla tapetaan aika monta kärpästä, taimi kehittyy ja plekutus myös, kun keskittyy pitämään sen soittotuntuman mahdollisimman samanlaisena koko ajan. Jotain aikapöytäjuttuja olen myös soittanut asteikkosahauksissa, pitänee koittaa tuota ehdottamaasi kanssa, yleensä mulla nää jakojen vaihdot on jäänyt siihen pariin-kolmeen ja tuossahan niitä tulee koko liuta.
 
Tollasia juttuja kuulee paljon ainakin vähän teknisemmässä death metallissa yms., ja ne on usein sellaisia pieniä yksityiskohtia, joiden takia johonkin biisiin on helppo jäädä koukkuun. Ja sitä kautta tuollaiset jutut on sattumalta livahtanut omaankin treeniin/soittoon.
 

Amplitube5 lähtee hyvän alennukseen (60e) nyt, jos kiinnostaa jotakuta. Normaalisti 300e. En tiedä, onko miten usein vastaavaa alennusta.
Se 300€ hintainen on se MAX versio jonka sai pari viikkoa sitten 100€ + alv. Tossa perus amplitubessa saa aika vähän verrattuna ilmaiseen CS versioon. Isoin juttu IR filujen tuki ja sitten niitä soittotila mallinnuksia kuten metro ja kylppäri.

Noi paketit on 30€ +alv. Jos noihin lähtee, niin ehdottaisin ottamaan ton ilmaisen ja siihän lisäksi esim mesa 2 collectionin.
 
Minulla itselläni on Neuralia, Thu:ta ja Bias fx Elite niin en kyllä enää itse tarvitse mitään isompia paketteja. :)
 

Amplitube5 lähtee hyvän alennukseen (60e) nyt, jos kiinnostaa jotakuta. Normaalisti 300e. En tiedä, onko miten usein vastaavaa alennusta.

Mä nappasin tän joku aika sitten. Oli Tascam Collectionit ja kaikki mukana. Siihen vielä Jami pointsit päälle, niin oisko hinta ollut 85€ yhteensä.
Ja perään ToneX 49€.

1674837239701.png
 
Mielestäni todella hyödyllistä hommaa kun samalla iskulla tapetaan aika monta kärpästä, taimi kehittyy ja plekutus myös, kun keskittyy pitämään sen soittotuntuman mahdollisimman samanlaisena koko ajan
Piti tähän vielä lisäämäni, että näitähän voi kanssa sit maustaa vaihtelemalla parittomia ja parillisia kuvioita. Parittomissa vaihtuu aina aloittavan iskun suunta.

Plugareista, niin tuo Neuralin Cory Wong on ollu kyllä hitokseen hyvä. Paljon enemmän tullu tuon kanssa fiilisteltyä kuin noiden metalliplugareiden ja tuolta löytyy hyvää soundia oikeastaan kaikkeen muuhun paitti metallijyräämiseen (johon taas on sit nuo pari muuta). Plinin ja/tai Nollyn vois vielä testata ja mahdollisesti Tone King Imperial kakkosen, mutta toi Cory Wong täytti jo oikeastaan sen tarpeen, mihin oisin tota vikaa ajatellu tarvitsevani.

Tuommonen tarvii kanssa saada jossain vaiheessa: Krimh Drums. Kaveri tuota demosi nopsaan ja vaikutti olevan metallirumpuihin todella hyvän kuuloinen ja näppärä plugari.
 



Tää nyt ei ollut vaikea mut hitto mä höyläsin tuota alkuriffiä. Ja silti se kuulostaa paskalta :D
 
Viimeksi muokattu:
Tuommonen tarvii kanssa saada jossain vaiheessa: Krimh Drums. Kaveri tuota demosi nopsaan ja vaikutti olevan metallirumpuihin todella hyvän kuuloinen ja näppärä plugari.

Hyvä varmasti! Itse en Kontakt-käyttöliittymän suurimpia faneja ole niin menen ez drummerilla.

En tosin tiedä, miten näppärästi tuo Krimh hoitaa multioutputit dawiin. Muutama oma orkesterisofta ei ainakaan kovinkaan simppelisti.

Voi toki näköjään miksata kontaktissa ihan myös.

Edit: Katsoin ohjeen multioutputiin ja helppo on.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä varmasti! Itse en Kontakt-käyttöliittymän suurimpia faneja ole niin menen ez drummerilla.

Sama vika, ei Kontakt oikein nappaa ja käytössä vain yhdellä kirjastolla (Olympus Choir). EZD3 ollut ilmestymisestä asti käytössä ja sen sisäinen midi editori on todella kätevä ja saa nopeasti tehtyä
muutoksia. Myös kun rumpuja iskee siihen gridiin, niin heittelee "älykkäästi" velocitya suuntaan jos toiseenkin riippuen iskujen tiheydestä.
 
Hyvä varmasti! Itse en Kontakt-käyttöliittymän suurimpia faneja ole niin menen ez drummerilla.
Harmi, kun näissä ei näytä olevan kummassakaan minkäänlaisia trialeita versus esim. noi Neuralin parin viikon kokeilujaksot. Katselin vähän yhtä Youtube-demoa Krimhistä ja ei tuo ainakaan sen perusteella siltä näytä, etteikö tulis toimeen..

Mut eniten säväytti tosiaan tuossa plugarissa se, miten luonnolliselta tuon kautta tehdyt rummut soundas. Ja tuolla on läjä kaikkia valmiita metalligrooveja, joita voi käydä vaan nappaiseen omaan projektiin, kun haluaa demoilla jotain ja tuommoiset on just ominaisuuksia, joita meikäläinen tarvii.
 
Harmi, kun näissä ei näytä olevan kummassakaan minkäänlaisia trialeita versus esim. noi Neuralin parin viikon kokeilujaksot. Katselin vähän yhtä Youtube-demoa Krimhistä ja ei tuo ainakaan sen perusteella siltä näytä, etteikö tulis toimeen..

Mut eniten säväytti tosiaan tuossa plugarissa se, miten luonnolliselta tuon kautta tehdyt rummut soundas. Ja tuolla on läjä kaikkia valmiita metalligrooveja, joita voi käydä vaan nappaiseen omaan projektiin, kun haluaa demoilla jotain ja tuommoiset on just ominaisuuksia, joita meikäläinen tarvii.

On kyllä pirun hyvän kuuloinen. Valmiit kompit/groovet on kyllä minunkin mieleen. Kätevä tehdä biisejä niiden kanssa. Yksin, kun kasailee ihan kaiken omissa projekteissa niin järki menisi, jos vielä joutuisi ohjelmoimaan rummut erityisesti metallissa ym. Elektronisessa musiikissa voin säätää itse tarvittaessa.

Joo, katsoin nuo multioutputit niin hyvin tuon kanssa elää. Kannattaa miettiä myös jatkotarvetta. Ez drummerissa luonnollisesti kattavampaa kokoelmaa lisähommille.

Gleniltä tuli myös jotain rumpua.

 
On kyllä pirun hyvän kuuloinen. Valmiit kompit/groovet on kyllä minunkin mieleen. Kätevä tehdä biisejä niiden kanssa. Yksin, kun kasailee ihan kaiken omissa projekteissa niin järki menisi, jos vielä joutuisi ohjelmoimaan rummut erityisesti metallissa ym. Elektronisessa musiikissa voin säätää itse tarvittaessa.

Joo, katsoin nuo multioutputit niin hyvin tuon kanssa elää. Kannattaa miettiä myös jatkotarvetta. Ez drummerissa luonnollisesti kattavampaa kokoelmaa lisähommille.

Gleniltä tuli myös jotain rumpua.

Joo, tuo tummennettu osuu aika täydellisesti itteenikin.

Ja joo, ihan hyvä pointti tuo jatkotarve. Aika varmaan näyttää, millaiseksi tuon rumpusoftan tarve muodostuu. Aika paljon vie nyt aikaa noi kitaratuntien mukana tulleet reenit, etten oo tainnu taas pariin viikkoon soitella kuin yhden idean talteen, mutta mielenkiintoa ois kyllä tuohon nauhoittelupuoleenkin. Kuitenkin meikäläisenkin päässä soi kaikenlaista ja ois hauska koittaa saada noista joskus jotain valmiimpaa.
 
Ez drummerissa se hyvä puoli myös, että kattaa muutakin kuin vain metallia. Minä tykkään tehdä harjoitusmielessä balladeja. Tulee sointujen erilaista rämpyttelyä. Sohvalla ne kuulostaa hyvälle, mutta nauhalle onkin eri, että menee dynaamiikat nätisti niin niitä on kiva easyn kanssa. Bluesit ym. onnistuu myös tietty.
 
Joo, Abletonin mukana tuli kanssa jonkinlainen läjä erilaisia rumpusoundeja / -settejä, mutta pikaisella testaamisella noista on lähinnä just elektroniseen tai johonkin moderniin radiopoppiin.

Konkurssia ei tule, vaikka hommais noi molemmat rumpusoftat, mutta tarvii varmaan lähteä vaan jollain eka liikkeelle.

Btw. telecasteriin on jostain syystä syntynyt akuutti tarve.. laitoin yhdestä jo meneenkin tiedustelua viikonloppuna. Tästä voi melkein syyttää noita Kelan soitinratsia-videoita. Aikaisemmin telet on minusta ollu ihan kammottavia, samoin jazzmasterit, mutta jotenkin nyt on kääntyny niin päin, että pitäs saada itellekin.
 
Minulla on Bitwig, joka on Abletonin tyylinen. Molemmat tosiaan erityisesti elektroniseen musiikkiin soveliaimpia.

Reaperissa sitten tykkään tehdä metallia ym. kitarajuttua.
 
Yksin, kun kasailee ihan kaiken omissa projekteissa niin järki menisi, jos vielä joutuisi ohjelmoimaan rummut erityisesti metallissa ym. Elektronisessa musiikissa voin säätää itse tarvittaessa.

No en tiä. Mä teen paljon Guitar Prolla ja rummut tulee tosi nopeasti sinne. Copy/pastea vaan ja muuttelee fillejä ja jotain pieniä koukkuja sinne tänne. Sitten EZD3, johon joku humanize laid back ja säätelee niin se on siinä.

Itse välttelen valmiita juttuja kun ne on.. öh, valmiita. Vähän kuin presettien käyttö jollain multiefektillä. Itse tekemällä saa mitä haluaa.

EDIT: Siis näin näitä
 
Jokaisella oma tyyli. :)

Viimeksi tein Mgla-tyyppistä black metallia, jossa hyvin kompleksiset rummut niin oli hyvä easyn dark matter paketista heittää, kun ne sopi niin hyvin minun ideaan. En olisi niitä millään alkanut itse tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Jokaisella oma tyyli. :)

On joo. Itseäni pääsääntöisesti kaikki piano rollit ja drum gridit ahdistaa ja välttelen niitä mahdollisimman paljon. Pyrin perinteiseen nuotintamiseen aina kun siihen mahdollisuus.
Rumpuraitaa en kyllä lähtis rakentelemaan gridissä kuin vasta pakon edessä. Joku perus 4/4 vielä menee mutta kun tulee tahtilajimuutoksia, niin pää hajoaa. Sama syntikoitten kanssa.
Koita nyt siinä pysyä kärryillä niiden käppyröiden kanssa :D
 
On joo. Itseäni pääsääntöisesti kaikki piano rollit ja drum gridit ahdistaa ja välttelen niitä mahdollisimman paljon. Pyrin perinteiseen nuotintamiseen aina kun siihen mahdollisuus.
Rumpuraitaa en kyllä lähtis rakentelemaan gridissä kuin vasta pakon edessä. Joku perus 4/4 vielä menee mutta kun tulee tahtilajimuutoksia, niin pää hajoaa. Sama syntikoitten kanssa.
Koita nyt siinä pysyä kärryillä niiden käppyröiden kanssa :D

Joo, sinulla tosiaan tuo nuotitus keskeistä! Minä teen elektronista paljon sekä jotain leffatyyliä ja tykkään itse kaiken soittaa kyllä. Midiä sitten editoin tarpeen tullen, mutta soittaa aina kivempi kuin lätkiä vaan midiviivalle.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, sinulla tosiaan tuo nuotitus keskeistä! Minä teen elektronista paljon sekä jotain leffatyyliä ja tykkään itse kaiken soittaa kyllä. Midiä sitten editoin tarpeen tullen, mutta soittaa aina kivempi kuin lätkiä vaan midiviivalle.

Joo, itsekin pikkuisen soitan mutta kun ei taidot riitä mihinkään. Sen verran helposti menee nuotintamalla kun joku soi päässä, että isompi vaiva lähteä käynnistelemään kiipparia ja soittamaan. Sitä paitsi oli softa mikä vain tai tapa
mikä vain niin nöppis/hiiri -kombolla ja pikanäppäimillä saa tosi nopeaan aikaan.

Nyt tässä just jotain kirjoittelin eikä montaa minuuttia mennyt. Tuon kaltaisen hahmottaminen kyllä pianorollilla on jotain kaameaa :D Ja virheet/parantamisen kohdat näkee saman tien ilman että pitää kuunnella.

1674997378004.png
 
Kysymys käytetystä terminologiasta sointukäännösten suhteen. Käytetään esimerkkinä C-duuria 5. nauhalta kolmisointuna soitettuna.

Jos soitan (alin-ylin) g - c - e, kutsutaanko tätä kvinttikäännökseksi?
Jos soitan (7. nauhalta) e - g - c (g ja c 5. nauhalta) kutsutaanko tätä terssikäännökseksi?

Esimerkissähän c vaihtaa paikkaa myöskin (keskimmäisestä korkeimmaksi ääneksi), vaikuttaako tämä myös käytettyyn termiin ao. muunnoksesta?
 
Kysymys käytetystä terminologiasta sointukäännösten suhteen. Käytetään esimerkkinä C-duuria 5. nauhalta kolmisointuna soitettuna.

Jos soitan (alin-ylin) g - c - e, kutsutaanko tätä kvinttikäännökseksi?
Jos soitan (7. nauhalta) e - g - c (g ja c 5. nauhalta) kutsutaanko tätä terssikäännökseksi?

Esimerkissähän c vaihtaa paikkaa myöskin (keskimmäisestä korkeimmaksi ääneksi), vaikuttaako tämä myös käytettyyn termiin ao. muunnoksesta?

Niitähän ne. Esimerkissäsi jos pitää joku sointu kertoa, niin kvinttikäännös on C/G ja terssikäännös C/E.

1675021066019.png
1675021081514.png
 
Okei. Jäin tosiaan miettimään tuon c:n paikan merkitystä käännösten nimeämisen suhteen. Esimerkissäsihän c on kummassakin tapauksessa toiseksi alin ääni,
 
Okei. Jäin tosiaan miettimään tuon c:n paikan merkitystä käännösten nimeämisen suhteen. Esimerkissäsihän c on kummassakin tapauksessa toiseksi alin ääni,

Sillä ei väliä. Ratkaisevaa se alin nuotti. Eli voit noita samoja säveliä lykätä eri oktaaveista päällekkäin kuinka paljon haluat ja alin sävel ratkaisee.
 
Nyt on Turun Musamaailmasa ilmeisesti muuttomyynnin vikat alet. Instagramin mukaan "lähes kaikki -25 %" joten jos jollain on akuutti kitaraihottuma, niin tuolta ehkä voi jotain löytyä. Tosin vain paikan päältä. Vähän olen skeptinen varsinaisten kitaroiden suhteen, sillä niissä yleensä näkee jotain viiden prosentin alennuksia.
 
Tuohon akuuttiin kitaraihottumaan, niin oon koittanu koko ajan toitottaa itelleni, että "customista on puolet maksamati" ja että "entisilläkin voi soittaa", mutta niin vaan olin eilen ostamassa jotain aika raskaasti päivitettyä JET telecasteria.. Näyttävät kilpailevan vähän samassa sarjassa Bentoneiden kanssa, ts. laatuosaa halvemmalla hinnalla, mutta kun ei ollu mahista testata, niin ei vaan uskaltanu. Yks "osat yli 700€" palatekele kävi täällä kääntymässä ja oli sen verran onneton ja vähän soittamaan innostava peli, ettei kyllä enää sokkona vastaavia.

Jotkuthan noista palacastereista voi olla pirun hyviäkin, väittävät, mutta kokeilemaan on jatkossa päästävä.
 
Tuohon akuuttiin kitaraihottumaan, niin oon koittanu koko ajan toitottaa itelleni, että "customista on puolet maksamati" ja että "entisilläkin voi soittaa", mutta niin vaan olin eilen ostamassa jotain aika raskaasti päivitettyä JET telecasteria.. Näyttävät kilpailevan vähän samassa sarjassa Bentoneiden kanssa, ts. laatuosaa halvemmalla hinnalla, mutta kun ei ollu mahista testata, niin ei vaan uskaltanu. Yks "osat yli 700€" palatekele kävi täällä kääntymässä ja oli sen verran onneton ja vähän soittamaan innostava peli, ettei kyllä enää sokkona vastaavia.

Jotkuthan noista palacastereista voi olla pirun hyviäkin, väittävät, mutta kokeilemaan on jatkossa päästävä.
Kyllähän se vähän niin taitaa mennä että jos palatele myydään palatelenä ilman sen suurempia selvittelyitä, niin ne jämäpalat on sitten yhdistetty yhdeksi ja laitettu kiertoon, josko saisi vähän paremman hinnan tai pääsisi helpommalla eroon...
 
Kyllähän se vähän niin taitaa mennä että jos palatele myydään palatelenä ilman sen suurempia selvittelyitä, niin ne jämäpalat on sitten yhdistetty yhdeksi ja laitettu kiertoon, josko saisi vähän paremman hinnan tai pääsisi helpommalla eroon...
No joo, tossa meni vähän ny asiatkin itellä sekaisin. Kyseinen JET oli siis suht tuore ja uutena ostettu, mutta päivitetty suht arvokkailla, paremmilla mikeillä, laitettu sähköt uusiksi ja säädetty läpikotaisin. Toi oli minusta ihan fiksun oloinen ilmoitus ja ois voinu olla vaikka ihan hyväkin peli, mutta kuten sanottua, niin ei uskalla noita halpiksia enää sokkona. Tais jo mennäkin torilta.

Mut joo, noita ite kasattuja tai muita palapelejä on ihan joka lähtöön. Suurin osa on semmoisia, ettei viiti ite ajatellakaan, mutta jotain sit vaikka tämmöstä saattas ehkä voida miettiäkin: Muusikoiden.net - Tori - Fender standard telecaster Pala (#1801102)

Vähän toki ehkä hinta tuntuu korkealta speksiin nähden ja en oikein tykkää visuaalisesti vaahteraotelaudasta - varsinkaan noi vaaleasta.
 
Nää uudet Metallica biisit on hienoja! Menee aika sulavasti jo täydellä nopeudella ilman sooloa :)
Soolot kyl iha oma juttunsa treenaa. Varmasti sitäkin hitaalla tahdilla mutta eipä ole tavoitteena niitä saada pitkään aikaan soitettua vielä.
 
Nää uudet Metallica biisit on hienoja! Menee aika sulavasti jo täydellä nopeudella ilman sooloa :)
Soolot kyl iha oma juttunsa treenaa. Varmasti sitäkin hitaalla tahdilla mutta eipä ole tavoitteena niitä saada pitkään aikaan soitettua vielä.

Mitä nyt noita sun videoita katsellut niin oot kyllä kehittynyt niistä alkuajoista paljon! Samaa tahtia vain jatkat niin hyvä tulee. Välillä tulee väkisinkin kausia kun kaikki vituttaa ja mikään ei etene mutta kunhan muistaa sitä päivittäin toistoa ja soittoa edes vähän.

Sama noihin sooloihin, niitä oppii vaan soittamalla ja hiljalleen nekin lähtee.
 
järki menisi, jos vielä joutuisi ohjelmoimaan rummut erityisesti metallissa ym. Elektronisessa musiikissa voin säätää itse tarvittaessa.

Tuli taas väsättyä yhden biisin rummut. Sitten vain EZdrummeriin ja omat templatet käyttöön niin se on siinä. Oisko nollasta tähän pisteeseen vajaa 45min.

Isot kuvat:
The Catharsis Drums#1.png
The Catharsis Drums#2.png


The Catharsis Drums#3.png
 
Mitä nyt noita sun videoita katsellut niin oot kyllä kehittynyt niistä alkuajoista paljon! Samaa tahtia vain jatkat niin hyvä tulee. Välillä tulee väkisinkin kausia kun kaikki vituttaa ja mikään ei etene mutta kunhan muistaa sitä päivittäin toistoa ja soittoa edes vähän.

Sama noihin sooloihin, niitä oppii vaan soittamalla ja hiljalleen nekin lähtee.

Kiitos. Joo kyl itsekin huomannut, että tuo soitto vaan kuulostaa paremmalta. Joko tiedostan tai tiedostamatta mä yritän soittaa cleanimmin ja oikeassa rytmissä. Metronome on aina mukana tai jos ei ole niin siellä on sitten rummut tahdittamassa. Sitten kansalaisopiston kitarkurssilla ollaan ihan noita perusjuttuja käyty läpi tässä eli teoriaa ja myös yhteissoitteluina niin, että muut komppaa taustalla ja yksi improvisoi jotain tiettyä skaalaa. Näissä taas sitten ihan untuvikko kun covereita tabuista opetellut soittaa. Akustinen on myös jäänyt vähäisemmälle mut sillekin aikansa ja paikkansa.

Mutta juu! Sooloja pikkuhiljaa opettelee ja pyrin jatkuvasti opettelemaan jotain mikä on omien skillsien yläpuolella. Ja mitä noihin sooloihin tulee, niin mä oon nyt opetellut sellaisia jotka eivät ole kovin pitkiä ja ihan soitettavissa. Mainittakoon nyt Amon Amarth - On A Sea Of Blood, Sabaton - 40-1 ja Amon Amarth - Live For The Kill. Eli kun se soolo ei ole sellainen väkerrys mitä pystyy omiin taitoihin opettelemaan, niin pysyy mielenkiinto :) Pikkuhiljaa vaikeempiin.

Seuraavaksi tulee Misfits - Dig Up Her Bones coverina. Sillee helppo biisi soittaa, mutta äärettömän vaikea vielä itselleni tuo rytmityksen, nopean tahdin ja palm muteilun takia, joten se on vähä jälleen semmonen mössö :D Ja youtubesta löyty tähän backin track ilman kitaraa joten siihen päälle väänsin.

Ton Screaming Suicide soolon vois kyl opetella. Se saattas jopa joskus mennäkin 100% jos ei nyt ihan nuotilleen niin ainaki lähelle.
 
Viimeksi muokattu:
Tämmöinen lirkuttelu tuli rykästyä. Joku vanhempi pohja mihin ei mitään ideoita keksinyt niin mennään kolmella soinnulla ja modulaatioita enemmän kuin Sometimes I Feel Like Screamingissä :D
Pikainen miksaus ja masteri, ulos ja unohdus. Sitten seuraavaa suunnittelemaan.

A slower song. Some errors in the tablature section. I was too lazy to correct them.
Composed in Guitar Pro 7
DAW: Presonus Studio One 5 Pro
Audio Interface: MOTU M4
Guitars: Ibanez JEM77FP to IK Multimedia Amplitube 5
Drums: Toontrack EZ Drummer 3
Various plugins: Sample Tank 4, Eventide Blackhole, Eventide Shimmer Delay, SoundToys Effect Rack, Kuassa Delay etc.


 
Tämmöinen lirkuttelu tuli rykästyä. Joku vanhempi pohja mihin ei mitään ideoita keksinyt niin mennään kolmella soinnulla ja modulaatioita enemmän kuin Sometimes I Feel Like Screamingissä :D
Pikainen miksaus ja masteri, ulos ja unohdus. Sitten seuraavaa suunnittelemaan.

A slower song. Some errors in the tablature section. I was too lazy to correct them.
Composed in Guitar Pro 7
DAW: Presonus Studio One 5 Pro
Audio Interface: MOTU M4
Guitars: Ibanez JEM77FP to IK Multimedia Amplitube 5
Drums: Toontrack EZ Drummer 3
Various plugins: Sample Tank 4, Eventide Blackhole, Eventide Shimmer Delay, SoundToys Effect Rack, Kuassa Delay etc.



Toihan kuulosti erittäin hyvältä, oli mukava kuunnella näin aamukahvin äärellä. Tykkäsin soundista ja tatsista etenkin noissa ensimmäisen puolikkaan astetta hitaammissa kohdissa. Sattumalta tätä ennen tuli kuunneltua Kiko Loureiron juuri julkaisema harjoitteluvideo eräästä Megadethin uudesta biisistä, senkin ohella kelpasi kahvia lipitellä.

 
Toihan kuulosti erittäin hyvältä, oli mukava kuunnella näin aamukahvin äärellä. Tykkäsin soundista ja tatsista etenkin noissa ensimmäisen puolikkaan astetta hitaammissa kohdissa.

Kiitos. Kitara tosiaan menee Amplitube 5:llä. Mesa Triple Crown SD-1:llä höystettynä. Perään hiukan EQ, Eventide MicroPitch ja joku Eventiden kaiku.

Wahit tosiaan meni taas niin että sopiviin tein uuden raidan mihin siirtelin wahia "tarvitsevat" kohdat ja MIDI kiipparin Mod Wheelillä pyörittelin. Laiskana en jaksa soittaa wahin kanssa :D
 
Tulee niin paljon läksyä tuolta soittotunneilta, ettei meinaa keretä ite muuta soittamaan.. :D Puolivitsi, mutta oikeasti tulee sen verran paljon kaikkea hyödyllistä kamaa, että mielellään noihin sit käyttää aikaakin.

Sen verran nauhoittelin itteeni, että testailin huollosta tullutta Tokaita ja soittelin jotain sanitariumin alkusooloja nauhalle, kun koitin samalla löytää jotain maukasta cleania siihen alkuriffiin. Tuo on jännä kitara, kun soi minusta jotenkin hemmetin paksusti stratoksi ja kaulamikillä saa pikkaisen isommalla gainilla semmosta tosi laulavaa liidisoundia. Tosta vaikuttais tulevan myös ensisijainen kitara cleanien soittelemiseksi.

Noista Youtube-videoista, niin tää resonoi itelle:




Pyörittelin noitakin ideoita ja siirtymiä useampaan otteeseen viikolla.
 
Mul on taas monta biisiä työn alla ja se on kiva ku löytyy sellasia jotka on omaan korvaan täyttä kultaa. Mutta miksi aina kaikki mitkä kuulostaa tosi hyvältä on .. vaikeita :D
No ei se auta ku pistää treeniin hitaalla tahdilla! Enpähä jää mukavuusalueelle kun biisin treenaus lähtee jo melkee alusta jollai 30% tahdilla, kek.



Muoks.

Ja uutta coveria sisään:

 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa soittelin vanhempia biisejä ja pitkäaikainen suosikki Seek & Destroy alkaa kuulostaa jo tosi smoothilta. Tuo nopea osuuskin tuntui jo nykytaidon valossa yllättävän hitaalta. Eihän se edellee täydellisesti mene mutta kertalaakista yllättävä hyvin.

Voisin loppuviikosta ottaa vähä pätkää miten tuo biisi menee vaikka verrata sitä tuohon coveriin minkä joskus loppukesästä väänsin :)
 
Nyt olen koittanut ainakin kuukauden saada Ain't talkin 'bout love alkuriffiä saada kuulostamaan siltä kuin levyltä. Omassa soitossakin tietty vikaa, mutta rupee tuntumaan siltä, ettei ole mahdollista plugareilla. Täytyisi saada sellainen pehmeä säröinen ääni, mutta omat säädöt tuottaa vain terävää säröä tai matalaa pörinää. Kukaan koittanut vastaavaa? Eli plugareilla VH1:n soundi ja varsinkin tuo kyseisen biisin alkuriffi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 267
Viestejä
4 502 218
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom