Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistä mahtaisi johtua seuraava vika? Ibanez RG550 humppareilla ei kuulu ylimääräistä surinan tapaista häiriöääntä mikeistä säröllä soitettaessa, kun taas RGA742:lla sellaista kuuluu, vaikka kielet on dempattu? Maajohto irti? Ei kuulosta ainakaan vahvarin tai piuhan ongelmalta, jos ongelma häviää kitaraa vaihtamalla.
Maadoitusjohto on irti, tai jossain kylmäjuotos. Ei muuta kuin kolvauksia tarkastelemaan.
Joudutko vastaamaan kuitenkin lähetyskuluista?Kiitos tästä. Kitara on ostettu Thomannilta viime vuonna, joten menisi varmaankin takuukeissinä? Sinällään kitarassa olisi muutakin pientä laittoa, kuten nauhojen päiden hionta ja tallassa muutama kuusiokoloruuvin pää on terävänoloinen, jonka huomaa selkeimmin palm mutea tehdessä. Miten pitkään näiden takuupalautusten kanssa on yleensä mennyt?
Joudutko vastaamaan kuitenkin lähetyskuluista?
Vahva suositus omasta puolestani hyvälle sepälle, joka laittaa ton soittimen tiptop-kuntoon ihan kotimaassa. Maksaa kyllä jotain viiden kympin ja parin sadan väliin riippuen sepästä ja mitä kitaralle tarvii tehdä, mutta hyvän sepän käsittelyn jälkeen on käytännössä ihan toinen soitin niin kuin esim. tuo mun Jammu.
muoks. voin oikeasti laittaa säätöjen ja soitettavuuden puolesta ihan minkä tahansa superstraton viereen tuon omani. Sen verran hyvä tuosta tuli uudella satulalla ja viritinkoneistolla. Ulkonäköjutuissa ei pärjää, jos joku haluaa jotain loimu- tai linnunsilmävaahteraa tai jotain muuta kuin geneeristä ruusupuuta otelautaan.
Eipä toi nyt muutenkaan haittaa. Kitara vaihtaa omistajaa sitten kun henki lähteeOtelautaa jollain hienolla paperilla tai 0000-villalla tuosta. Sitten öljyä perään niin huomaa mitään.
Metallimiehille varsin informatiivinen video, kannattaa vilkaista ennen kuin ryntää ostamaan uusia kitaramikkejä:
Kiitos tästä. Kitara on ostettu Thomannilta viime vuonna, joten menisi varmaankin takuukeissinä? Sinällään kitarassa olisi muutakin pientä laittoa, kuten nauhojen päiden hionta ja tallassa muutama kuusiokoloruuvin pää on terävänoloinen, jonka huomaa selkeimmin palm mutea tehdessä. Miten pitkään näiden takuupalautusten kanssa on yleensä mennyt?
Kiitos tästä. Kitara on ostettu Thomannilta viime vuonna, joten menisi varmaankin takuukeissinä? Sinällään kitarassa olisi muutakin pientä laittoa, kuten nauhojen päiden hionta ja tallassa muutama kuusiokoloruuvin pää on terävänoloinen, jonka huomaa selkeimmin palm mutea tehdessä. Miten pitkään näiden takuupalautusten kanssa on yleensä mennyt?
Aina soittanut perinteisesti kuusikielisellä sähkökitaralla, monta vuotta jo ESP Eclipsellä (drop D vireessä) joka istuu omaan käteen todella hyvin. Musiikkimaku on laajentunut sisältämään alavireistä mättöä ja tekisi mieli hankkia kakkoskitaraksi jonkin siihen paremmin soveltuvan. Pitäisikö hommata joku baritoni tai seiska tuohon tarkoitukseen, vai ihan vaan perinteisen ehkä hiukan pidemmän skaalan omaavan kuusikielisen ja siihen jotkut peukalon paksuiset kielet? Seiskassa on varmaan vähän leveämpi kaula kuin baritonissa? Ei sinällään haittaa kun kämmenet ovat isot.
Ok, no mihis niitä baritoneja ja seiskoja hommataan? Vieläkin matalempiin vireisiin?Pärjäät aivan hyvin ihan kuusikielisellä, jossa on hieman pidempi skaala kuin tuossa Eclipsessä, eli 25.5". Tuo skaala riittää hyvin jopa A-vireeseen asti, eikä soittotuntuma ole radikaalisti erilainen kuin jos vaihtaisit esim. baritoniin. Mutta jos tekee mieli kokeilla seiskaa tai baritonia, niin anna mennä vaan
Aina soittanut perinteisesti kuusikielisellä sähkökitaralla, monta vuotta jo ESP Eclipsellä (drop D vireessä) joka istuu omaan käteen todella hyvin. Musiikkimaku on laajentunut sisältämään alavireistä mättöä ja tekisi mieli hankkia kakkoskitaraksi jonkin siihen paremmin soveltuvan. Pitäisikö hommata joku baritoni tai seiska tuohon tarkoitukseen, vai ihan vaan perinteisen ehkä hiukan pidemmän skaalan omaavan kuusikielisen ja siihen jotkut peukalon paksuiset kielet? Seiskassa on varmaan vähän leveämpi kaula kuin baritonissa? Ei sinällään haittaa kun kämmenet ovat isot.
Hei, mitäs vikaa tossa on! 00000000000000000000000000000Seiska on kyllä monipuolinen kunhan tekee muutakin kuin rynkyttää alinta avoimena
Ok, no mihis niitä baritoneja ja seiskoja hommataan? Vieläkin matalempiin vireisiin?
Kiitos selvennyksestä! Tuo ADADGBE-virehän olisi aika mainio. Sitten tarvii varmaan se viisikielinen bassokin hommata ettei jää ihan jalkoihinBaritoneilla saa helpommin ohuemmankin kielisetin toimimaan matalassa vireessä, ja saundi on myös hitusen selkeämpi. Joillain saattaa sitten tökätä siihen, että otelauta ei vaan tunnu "oikealta", kun on tottunut soittamaan lyhyemmällä skaalalla. Kyllä noihin pidempiinkin tottuu, ei sillä.
Seiskojen etu taas on siinä, että siihen saa vaikka pohjalle ihan tavallisen E-vireen (tai sen droppi-D:n) ja lisäksi vielä yhden kielen matalammalle vireelle. Eli ovat varsin monipuolisia vehkeitä eri vireille. Normaalit tutut soinnut onnistuvat alavirehommien lisäksi.
Oma kuusikielinen on drop-B -vireessä, mutta seiskat sitten vaihtelee droppi-A:n lisäksi BEADGBE/ADADGBE -vireissä. Kiinteällä tallalla on helppo vaihdella noiden välillä.
Aika heikosti tehty video kun vertaillaan saman valmistajan käytännössä samanlaisia passiivisia mikkejä toisiinsa ja sitten soitellaan jotain Judas Priestiä E standard vireessä.
Sinänsä ihan totta ettei noita vaihtamalla tule käytännössä ikinä maasiivista äänieroa vaikka tuossakin videossa huomasi aivan selvästi eron noiden (tai ainakin Duchess vs muut) välillä, mutta jos sitä jahtaa mikkien vaihtamisella niin sitten on jo menty metsään. Mikkejä kannattaa lähinnä vaihtaa jos omassa tulee aivan umpipaskat mukana jotka muuttaa low-E kielen saundin mudaksi kun soittaa A/B/C-vireessä (tai varsinkin jos pitch shiftaa) tai jos ne on liian hiljaiset. Aktiiviset on sitten oma asiansa kun niissä on preamp and EQ.
Sinänsä ihan oikea pointti että jos laittaa esim. satojen eurojen mikkiparin siinä toivossa että oma saundi muuttuu merkittävästi niin sitten ollaan aivan väärillä teillä.
Tompan kanssa palautukset on tainnut monella mennä aika mallikkaasti, eli jos ruoska ei miellytä niin palautus on toki aina vaihtoehto. Nauhanpäiden pieni kurkkiminen otelaudan yli on Suomen ilmastossa aika tavanomainen juttu, ja on tullut vastaan kyllä korkeamman hintaluokan kitaroissakin (esim. hyvin moni fujin vaahteralautainen iba). Noiden hionta on nopea homma, joko soitinkorjaajalle/sepälle taikka kätevälle DIY-miehelle. En nyt tiedä millaista actionia pidät ruoskassasi, mutta tuonkaltaisilla talloilla on myös varsin yleistä että jos action halutaan matalaksi niin tallapalojen ruuvit saattavat pistää plekukäteen, varsinkin jos paloja on jouduttu laskemaan paljon. Kaveri taisi sahailla oman ibansa tallaruuvit kylmästi lyhyemmäksi kun tosiaan otti ikävästi plekukäteen. Hifistelijän ratkaisu on ostella lyhyemmät ruuvit, tai vaihtoehtoisesti sitten shimmailla kaulaa tuossa tilanteessa (jos siis on pulttikaula..).
Itse vein kerran, kun ostamassani käytetyssä kitarassa oli nauhoissa jotain ihme töhnää (tuntui metallilta). Seppä vaati joko uudet kielet, tai sitten ostaa häneltä, eli vanhoja kieliä ei säästetä. Tuli silti hyvä. 10 -46 setti meni alunperin, ja koska kaulan satula oli aika matalalla (soi silti hyvin) päätin laittaa inan paksumman (11-48) setin kieliä. Tuosta on vuosia aikaan ja edelleen kaikkein parhaimmissa säädöissä.En vain usko siihen että vie jonnekin ja sanoo että laita kuntoon. Kuitenkin toisen näkemys hyvästä set upista voi olla hieman erilainen kuin mihin itse vuosien aikana tottunut.
Itse vein kerran, kun ostamassani käytetyssä kitarassa oli nauhoissa jotain ihme töhnää (tuntui metallilta). Seppä vaati joko uudet kielet, tai sitten ostaa häneltä, eli vanhoja kieliä ei säästetä. Tuli silti hyvä. 10 -46 setti meni alunperin, ja koska kaulan satula oli aika matalalla (soi silti hyvin) päätin laittaa inan paksumman (11-48) setin kieliä. Tuosta on vuosia aikaan ja edelleen kaikkein parhaimmissa säädöissä.
Mutta tuosta opein säätämään muut kitarat aika hyvään iskuun eli sen actionin hyvin alas. Ja enää ei ole tarvis viedä sepälle. Ainakaan jos ei ole kiero kaula tai painaumaa jossakin kohtaa kaulaa.
Suomalaiselta Janne Karhuselta tabit
Mikäs tuo vierekkäisten nauhojen täppihomma oli? Kyseinen kohta soitetaan ainakin alkuperäisen esittäjän toimesta ihan trillinä (nuoteissa "tr", tarkoittaa käytännössä vaan sarjaa hammereita ja pull-offeja).
muoksista. tai jaa, trilli voi olla oikeaoppisesti enemmän semmoinen lyhytaikaisempi koriste kuin tuollainen pitkäkestoisempi pätkä, ainakin klassisessa musassa väittäisin näin, mutta joka tapauksessa tuo kyseinen kohta pitäs soittaa sarjana hammereita ja pull-offeja.
Toikin toki ihan hyvä, että vetää sit jotenkin, miten soundaa riittävän oikealta, jos ei näpit taivu alkuperäiseen, mutta noi kaksi tekniikkaa soundaa sen verran erilaiselta ja ovat muutenkin käyttökelpoisia vähän eri paikoissa, että kannattaa opetella toi orkkistapakin. Trillejäkin joutuu sit reenaamaan ja niissäkin todennäköisesti käsi hapottaa aluksi, mutta alkaa lutviutumaan reenillä niin kuin muutkin jutut (ja perus kaikilla sormilla kannattais reenata).
Ja sitä aiemmissa viesteissä mainittua pull-off kohtaa kannattaa kanssa vielä hinkata hitaasti, että sormet tottelis kunnolla rytmiin.
Se on oikeasti hyvä näppitreeni, kun reenaat tota vielä kaikilla sormilla erikseen. Voin luvata, että viimeistään pikkurillillä ja nimettömällä näpit ei halua totella yhtään, mutta kannattaa vaan koittaa sahata, niin pitäs maksaa kyllä ittensä takasin.Kuulokorvalla jotenkin ymmärsin että on tappingii vuoronperään. Mut kokeilen treenaa sitä tuolla hammer/pull off. Tosin voi olla, että ei tuohon tahtiin mene omilla taidoilla Pitänee kokeilla!
Kyllä, pickaat ekan nuotin tosta tripletistä ja pulloffaat ne 2 muuta. Koita eri sormituksia, ite soittasin pikkusormi, keskisormi, etusormi.Mitä tuohon Live for the kill sooloon tulee, mitä siis vedin tappingilla niin meneekös tää nyt niin että etusormi pysyy paikallaan ja keskisormi/nimetön sitte näpyttelee sitä ja pulloffailee? Tuoha menee aika sujuvasti heti jos näin
Tämä GAShän se vaivaa aina Ite yrittänyt pitää että kitarat olis erilaisia, mutta nyt meinaa kyllä vähän lipsua tästä kun haluais useamman straton joissa olis vaan about eri mikit ja väriNyt taas alko toi kitarakuume tuohon aikasemmin mainitsemaan HB:n valkoseen kitaraan kutittelemaan. Siis ku mä en oikeasti tarvii sitä, tuolla nykyisellä pärjää vallan mainiost, niin mä sitte siirrän sitä klimaxia koko aja myöhempään
Stratokuume meinaa olla vähän itelläkin.. Enemmän ja enemmän vaan tykästyn siihen keski- ja kaulamikin soundimaailmaan. Yks Fenderin custom shoppi ois ollu mahdollista testata (ja vaihtaa yhteen mun kitaraan), mutta kitaran historia oli sen verran epäselvä, eikä ollu laukkua eikä papereita, niin jäi sitten tuo tapaus.
Varmaan joku käytetty Suhr tai Fenderin american professional kakkonen tai sopiva custom shop tarvii kyllä jossain kohtaa koittaa haalia. Noi käytettynä pyörivät Fenderin custom shopit vaan tuntuu olevan suurimmaksi osaksi 21 nauhalla, mikä itelle vähän epämieluisa..
Olen samaa mieltä, on tosi toimiva yhdistelmä. Sitä tosi paksua ja lämmintä kaulahumpparin liidisoundia ei yksikelaisesta saa, mutta toki vähän toisenlaisen ja täysin toimivan liidisoundin silläkin.Tämä straton HSS-mikitys on kyllä pirun hyvä. Voi veivata kaikkea hevistä iskelmään Aiemmin en digannut yhtään, mutta nyt tuon combon haluaisi melkein joka kitaraan.
Mahtaakohan tuo olla joku custom.. hämärästi muistelen. Jos tommosta Classic S:ää uutena halajaa, niin en kyllä muista nähneeni varmaan yhtäkään reverse lavalla.. mut joo, toimis itellekin moinen.HSS-stratoa itsekin kuumeilen, varsinkin tuollaista Suhria:
Joo, taitaa olla että tarvii custom orderin tehtaalle. Joskus tuota itsekin googlettelin kun ei Musamaailman valikoimassa näkynyt reverse lapaisiaMahtaakohan tuo olla joku custom.. hämärästi muistelen. Jos tommosta Classic S:ää uutena halajaa, niin en kyllä muista nähneeni varmaan yhtäkään reverse lavalla.. mut joo, toimis itellekin moinen.
Joo, Suhrin customit kiinnostaa itteäkin aina sen aikaa, että muistaa, että niiden toimitusajat on tällä hetkellä varmaan puolentoista ja kahden vuoden välissä ja hintahaarukka lähtee todennäköisesti vitosesta (viimeistään verojen jälkeen)Joo, taitaa olla että tarvii custom orderin tehtaalle. Joskus tuota itsekin googlettelin kun ei Musamaailman valikoimassa näkynyt reverse lapaisia
Joo, sama artikkeli on tullu itellekin vastaan. En tiedä, miten paljon oot ketjua seurannut, mutta mullehan on tulossa kitara juuri tuolta Manniselta. Pääsee parin kk:n sisään itekin arvioimaan lopputulosta.Ainahan ne kiinnostaa. Viimeksi aamulla luin Muusikoiden.netissä vanhahkon artikkelin Manninen Custom Instrumentsin kitaroista.
Nää on niin makuasioita. Minä en taas oikein välitä siitä isosta Fenderin lavasta Tykkään muutenkin enemmän tommoisesta Suhrin tyylisestä "vauhdikkaammasta" lavasta.
Vähän ehkä helpommin närästää se nikkelikuorinen humpparikin, mutta riippuu kyllä hirveästi muusta ulkoasusta. Joihinkin kitaroihin natsaa tosi hyvin.