Kitaran soittaminen

Eikös ne saa sitten seinältä uuteen paikkaan kun akustoi, mutta joo laukussahan ne parhaimmassa turvassa ovat, mutta huomattavasti vähemmän tuovat sitä hyvää fiilistä vs seinällä "taideteoksina" näkyvissä ollessaan.

Tarkistin muuten ton nitrolakkauksen
-toi ei sovi Nitroselluloosalakalle.
Ei kiinnostais porailla turhia reikiä seinään. Siksi ei noita seinäkiinnikkeitä.

Kolme standia mulla kyllä on, kaksi käytössä, pidän akkaria ja yhtä sähköskebaa, joita tulee eniten käytettyä. Loput oon kaivanu laukusta. En tiedä tarviiko noita niin esitellä.. Instaan voi vetää aina hankinnan jälkeen jonkun huomiohuorauskuvan, mutta muutenhan noi on soittoa varten :D Paljon noi kyllä lojuu tuossa laukku aukikin, niin voi sieltä ihailla.

muoks. mut tuo pitäs tsekata, kantsiiko nitrolakattua pitää noissa mulla olevissa.. ei oo tarvinnu aikaisemmin miettiä.

Ei kiinnostais porailla turhia reikiä seinään. Siksi ei noita seinäkiinnikkeitä.
Sinnehän uusien akustointien allehan ne reiät jäisi. En kyllä itsekään höyrynsulullisiin ulkoseiniin reikiä mielelläni tee.
Paljon noi kyllä lojuu tuossa laukku aukikin, niin voi sieltä ihailla.
Kauneudella on oma arvonsa :) ja kun on esillä helpommin siihen se käsikin tarttuu.
muoks. mut tuo pitäs tsekata, kantsiiko nitrolakattua pitää noissa mulla olevissa.. ei oo tarvinnu aikaisemmin miettiä.
Jos epäilyttää niin ainahan voi ne pehmusteet, johon kitaran lakkaus osuu, päällystää vaikka maalarin teipillä yms.

Sinnehän uusien akustointien allehan ne reiät jäisi. En kyllä itsekään höyrynsulullisiin ulkoseiniin reikiä mielelläni tee.
No siis.. ne on kaksi eri asiaa, että mihin kohtaan täällä kannattaa akustiikkalevyä laittaa, että tehoaa parhaiten ja missä taas noi kitarat näyttäs seinällä parhaimmalta. Ja sinnehän ne reiät jäis, jos ja kun levyt joskus lähtee, ts. en viiti edelleenkään rei'ittää turhan päiten.

Mut ei tää ole mikään ongelma :D Ehkä jos jotain, niin vois semmoisen useamman kitaran telineen tohon yhdelle seinustalle. On vähän siedettävämmän näköinenkin kuin kasa noita yksittäisiä. Tappelee vaan vähän sen kanssa, että ostanko jonkun pienen sohvan tuohon.

En jaksanut enempää muokkailla tätä ja nähdä vaivaa. Hetken vielä mietin viimeisen renderöinnin jälkeen, että nostanko rytmikitaran volumee ja/tai laskisin taustabiisin volaa (Jos jompikumpi näistä nyt on ammattilaisen näkökulmasta iso asia ja kannattaisi muokata, niin kyl mä yhteen kertaan ton voin vielä renderöidä ja reuppaa). Se on nyt siinä. Siirryn seuraavaan. Kyllä tätä tuli sitten jauhettua...:geek: Joku vähä helpompi/kevyempi omiin muutaman kuukauden soittotaitoihin tekee nyt ihan hyvän balanssin. No okei oon mä soittanut pidempää mut se on ollut sellaista sunnuntaisoittelua ennen tätä vuotta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Viimeksi muokattu:
En jaksanut enempää muokkailla tätä ja nähdä vaivaa. Hetken vielä mietin viimeisen renderöinnin jälkeen, että nostanko rytmikitaran volumee ja/tai laskisin taustabiisin volaa (Jos jompikumpi näistä nyt on ammattilaisen näkökulmasta iso asia ja kannattaisi muokata, niin kyl mä yhteen kertaan ton voin vielä renderöidä ja reuppaa). Se on nyt siinä. Siirryn seuraavaan. Kyllä tätä tuli sitten jauhettua...:geek: Joku vähä helpompi/kevyempi omiin muutaman kuukauden soittotaitoihin tekee nyt ihan hyvän balanssin. No okei oon mä soittanut pidempää mut se on ollut sellaista sunnuntaisoittelua ennen tätä vuotta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Vaikka en itsekään ole vielä pitkään soitellut, niin tuo tempossa pysyminen tuottaa selvästi vaikeuksia tällä hetkellä. Soitteletko metronomin kanssa koskaan? Siitä voisi olla hyötyäkin rytmitajun kehityksen kannalta. Toinen on se, että kuuletko soittaessa kunnolla taustalta sen biisin jota soitat? :D

Toinen mitä huomasin, että aika paljon vääriä sointuja tulee vastaan. Opetteletko korvakuulolla vai katsotko tabeista biisit ylipäätään? Ei muuta kun lisää treeniä vaan, siitä se lähtee/jatkuu. :)

Vaikka en itsekään ole vielä pitkään soitellut, niin tuo tempossa pysyminen tuottaa selvästi vaikeuksia tällä hetkellä. Soitteletko metronomin kanssa koskaan? Siitä voisi olla hyötyäkin rytmitajun kehityksen kannalta. Toinen on se, että kuuletko soittaessa kunnolla taustalta sen biisin jota soitat? :D

Toinen mitä huomasin, että aika paljon vääriä sointuja tulee vastaan. Opetteletko korvakuulolla vai katsotko tabeista biisit ylipäätään? Ei muuta kun lisää treeniä vaan, siitä se lähtee/jatkuu. :)

Metronomi harvemmin on erikseen mukana esim puhelimella mut ku treenailen biisei ultimate guitar pron kautta niin siellä on aina mulla metronomi mukana tahdissa.
Biisin kuulen kyllä, mut välillä tuntuu et se on liia hiljaisella :) Siis tässä pitäisi saada se volume kohdalleen ettei se oma kitara puske sen biisin päälle.
Opettelen tabeista biisit (korvakuulolla yritän aina jotai veivata ennen tabujen kyttäämistä ihan sillä et oppisi myös kuuleman kautta soittelee). En sit tiiä oliko kitara jokseenkin epävireessä myös, mutta näillä eväillä tähä videoon!

Kyl taidot kehittyy tässä koko ajan ja itseasiassa tuo koneelle kitaran nauhoittaminen on aika kullanarvosta. Kuulee selkeästi ne virheet mitä tekee ja siitä on helppo lähtee korjailee. En mä ennen tuon mun Cuben kautta kuullut virheitä kunnolla. Joten ei ole kaukaa heitetty, että olen treenannut "sinnepäin" :D

Biisin kuulen kyllä, mut välillä tuntuu et se on liia hiljaisella :)
Tämmöstä pilkunnussimista, mutta se on vähän vielä eri asia, että kuuletko sää sen biisin vai kuunteletko sää oikeasti sitä biisiä samaan aikaan kun soitat. Ts. mukana soittaessa pitäs olla koko ajan kartalla, mitä biisissä tapahtuu, missä rytmi menee ja niin edelleen. Ja siinä varmaan kehittyy just tuolleen, että soittelee mukana ja koittaa pysyä mukana.

Metronomi on reenaamiseen tosi hyvä. Kummasti metronomi rupeaa hidastelemaan, kun itellä ois meininkiä soittaa. Mutta tosiaan kaikki lähtee minusta siitä, että se taimi on tosiaan korvien välissä ja on koko ajan tietoinen siitä, missä oikea taimi / rytmi menee.

Tämmöstä pilkunnussimista, mutta se on vähän vielä eri asia, että kuuletko sää sen biisin vai kuunteletko sää oikeasti sitä biisiä samaan aikaan kun soitat. Ts. mukana soittaessa pitäs olla koko ajan kartalla, mitä biisissä tapahtuu, missä rytmi menee ja niin edelleen. Ja siinä varmaan kehittyy just tuolleen, että soittelee mukana ja koittaa pysyä mukana.

Metronomi on reenaamiseen tosi hyvä. Kummasti metronomi rupeaa hidastelemaan, kun itellä ois meininkiä soittaa. Mutta tosiaan kaikki lähtee minusta siitä, että se taimi on tosiaan korvien välissä ja on koko ajan tietoinen siitä, missä oikea taimi / rytmi menee.

Hyvä pointti :) Kyllä mä kuuntelen sitä biisiä. tai parhaani yritän :D Sen tahdissa yritän kyllä mennä. Kaikki mun vedot ovat tehty taustabiisiä kuunnellen.
Joissain biiseissä huomasin, että Guitar Prossa se tahti on hieman eri kun oikeasti biisissä. Sitku on opetellu 1/1 ihan kympillä sen ja tajuaa että tää rytmi meneekin vähä nopeammin. Mutta joka tapauksessa ei mahdu sormien määrän laskuun noi vedot, varpaat vielä mukaan, eikä välttis vielkää riitä.
Mutta joo. Kova draivi soitella ja kehittyä niin eiköhä nämä tässä pikkuhiljaa!

Otan tuota metronomia enemmän esille jatkossa.

Otan tuota metronomia enemmän esille jatkossa.
Se on jo tosiaan ihan hyvä, jos nää soittelet biisien mukana ja kuulet / kuuntelet, mitä musassa tapahtuu. "Pahin" on tavallaan se, että lärää vaan kitaralla jotain ilman mitään taustabiittiä tai klikkiä tai ymmärrystä siitä, missä tempossa minkäkin pitäisi mennä. Teen ite edelleen tota edellistä aika paljon ja sit ihmettelen, miks kaikki on mukamas niin vaikeeta, kun koitan vetää kaiken jossain 130% tempossa :D

Mut joo, kantsii opetella soittamaan rytmissä. Ja musan tai bändin mukana rumpali on ystävä.

Muutama kommentti,
Kitarat kunnolla vireeseen. Helpompaa korvallakin hahmottaa missä mennään kun ollaan samassa vireessä.
Tuo alun lead kuvio. Se sormitus on ihmeellinen tuossa tabissa. Vedä näin (tässä e vireessä, mutta sama asia/kuvio)
1650001502147.png
Suosiolla edelleen heitä hittoon cube noissa nauhoituksissa. Koita vaikka sitä mun tekemää taustaa ja sitten kitaroita muille raidoille. Ei ole uhkaa ettet kuulisi taustaa siinä vaiheessa.
Ja myös kuulet oman soiton paremmin virheineen kaikkineen kun ei ole alkuperäistä raitaa mukana sekoittamassa pakkaa.

Soittotaidon karttuessa tulee sitten väkisinkin niitä nyansseja ja tekniikoita mitä nuotteihin/tabulatuureihin ei ole merkitty mitenkään. Itse kun soittelin hetken tuota lead melodiaa,
niin väkisinkin pientä demppausta sinne tänne, jotta estetään vahingossakin sävelten päällekkäisyys. Myös säveliin treeniä niin että ne ovat ikäänkuin kiinni toisissaan. Nyt se on semmoista
töks-töks soittoa vielä.

Mutta älä hätäile. Kaikki tulee aikanaan.

Pieni pätkä Kissin I've Had Enough biisistä, kun muualla oli siitä juttua. Biisi aika lailla valmis. Jos vaikka laulajan löytäisi jostain..

Rytmikitarassa Softuben Marshall Plexi Super Lead 1959 ihan sellaisenaan. Ei boosteja, taikka mitään. Helkkarin nanna soundi. Vai mitä sanoo @pappatech ?

Muutama kommentti,
Kitarat kunnolla vireeseen. Helpompaa korvallakin hahmottaa missä mennään kun ollaan samassa vireessä.
Tuo alun lead kuvio. Se sormitus on ihmeellinen tuossa tabissa. Vedä näin (tässä e vireessä, mutta sama asia/kuvio)

Suosiolla edelleen heitä hittoon cube noissa nauhoituksissa. Koita vaikka sitä mun tekemää taustaa ja sitten kitaroita muille raidoille. Ei ole uhkaa ettet kuulisi taustaa siinä vaiheessa.
Ja myös kuulet oman soiton paremmin virheineen kaikkineen kun ei ole alkuperäistä raitaa mukana sekoittamassa pakkaa.

Soittotaidon karttuessa tulee sitten väkisinkin niitä nyansseja ja tekniikoita mitä nuotteihin/tabulatuureihin ei ole merkitty mitenkään. Itse kun soittelin hetken tuota lead melodiaa,
niin väkisinkin pientä demppausta sinne tänne, jotta estetään vahingossakin sävelten päällekkäisyys. Myös säveliin treeniä niin että ne ovat ikäänkuin kiinni toisissaan. Nyt se on semmoista
töks-töks soittoa vielä.

Mutta älä hätäile. Kaikki tulee aikanaan.

Cube jää pois. Ei huolta tästä. Kiinnitän enemmän jatkossa huomioon, että kitara on kunnolla vireessä. Mikää ei harmita niin paljoa jos tulee hyvä veto ja kitara aavistuksen epävireessä, sen kuulee heti. Samaa mieltä tuon "töks töks" soittelun kanssa. Yritin kovasti saada siitä smoothimpaa mut taidot ei vielä riitä :D Mut kyl tää tästä.

Kiva ku täältä saa suoria kommenttei ja kehitysideoita. Eivät oo sellasia että masentuu vaan jämäkästi yritän opeiks ottaa!

Jostai sais ylimääräästä rahaa niin haluaisin ostaa uuden skeban! Mut sekin aikanaan!

Rytmikitarassa Softuben Marshall Plexi Super Lead 1959 ihan sellaisenaan. Ei boosteja, taikka mitään. Helkkarin nanna soundi. Vai mitä sanoo @pappatech ?
On varsin maukas. Tykkään ite, että ois pykälän enemmän särmää särössä, mutta noin muuten tuohan on hyvä esimerkki, ettei soundin tarvii olla liian räkäinen kuulostaakseen hyvältä.

Mulla on Quad Cortexissa tolla samalla Marsun Plexillä tehty jotain leadisoundeja. Pitäs kyllä nauhoitella vaan enemmän, että kuulis, miten oikeasti toimivat musassa.

Cube jää pois. Ei huolta tästä. Kiinnitän enemmän jatkossa huomioon, että kitara on kunnolla vireessä. Mikää ei harmita niin paljoa jos tulee hyvä veto ja kitara aavistuksen epävireessä, sen kuulee heti. Samaa mieltä tuon "töks töks" soittelun kanssa. Yritin kovasti saada siitä smoothimpaa mut taidot ei vielä riitä :D Mut kyl tää tästä.

Kiva ku täältä saa suoria kommenttei ja kehitysideoita. Eivät oo sellasia että masentuu vaan jämäkästi yritän opeiks ottaa!

Jostai sais ylimääräästä rahaa niin haluaisin ostaa uuden skeban! Mut sekin aikanaan!

Koskaan ei voi olla liikaa kitaroita, joo. Mutta enemmänkin oon sitä mieltä, että se on soittotekniikasta kiinni mitä sieltä loppupeleissä kajareista tulee. Miltä kuulostaa kun soitat ihan ilman vahvistusta? Eli siis ettei kitara ole kiinni missään? Itse soittelen paljon sillai ja kyllähän siinä jo huomaa ja kuulee kun soittaa ns. tiukasti pickaten ja dempaten.
Pitää koittaa tässä viikonloppuna joku pikainen esimerkki tehdä.

Ja onhan mulla tuo sysipaska Ibanez MiKro missä varmaan paskimmat mikit ja tatsi ym. ikinä. Silti sillä saa aika samankaltaista ääntä aikaan. Pitää siitäkin joku pikku pätkä tehdä.

On varsin maukas. Tykkään ite, että ois pykälän enemmän särmää särössä, mutta noin muuten tuohan on hyvä esimerkki, ettei soundin tarvii olla liian räkäinen kuulostaakseen hyvältä.

Mulla on Quad Cortexissa tolla samalla Marsun Plexillä tehty jotain leadisoundeja. Pitäs kyllä nauhoitella vaan enemmän, että kuulis, miten oikeasti toimivat musassa.

Joo. Koitin tosiaan alkuperäisen tyylistä soundia heittää. Proco Rotta eteen, alapäätä pois, niin johan tulee räkää. Itse asiassa eikös Kill 'em all ole aika lailla RAT + joku marsu? Oisko kuitenkin JCM800 vai JTM vai mikä? No ihan sama. Sehän on aika raaka soundi.

Ja just tsekkasin niin tuo lead kitara tuossa pätkässä on sama soundi, tubescreamerilla höystettynä ja jotain muuta pikku kilkettä jälkiefektinä.

Koskaan ei voi olla liikaa kitaroita, joo. Mutta enemmänkin oon sitä mieltä, että se on soittotekniikasta kiinni mitä sieltä loppupeleissä kajareista tulee. Miltä kuulostaa kun soitat ihan ilman vahvistusta? Eli siis ettei kitara ole kiinni missään? Itse soittelen paljon sillai ja kyllähän siinä jo huomaa ja kuulee kun soittaa ns. tiukasti pickaten ja dempaten.
Pitää koittaa tässä viikonloppuna joku pikainen esimerkki tehdä.

Ja onhan mulla tuo sysipaska Ibanez MiKro missä varmaan paskimmat mikit ja tatsi ym. ikinä. Silti sillä saa aika samankaltaista ääntä aikaan. Pitää siitäkin joku pikku pätkä tehdä.

Totta! Paskalla kitaralla ja vahvarilla hyvä soittaja saa sen kuulostaa hyvältä. Paska soittaja ei saa parhailla vehkeilläkää kuulostaa hyvältä. Näin kärjistettynä. Tätä olen paljon kuullut. Mut tässä mun Ibanezissa on niin mutainen tää ääni (on täällä joku muukin jokunen sivu takaperin allekirjoittanut tämän), että olis kiva saada skeba jossa olis vähä kirkkaampi ääni. Tolla Cubella olen soittanut edellisessä elämässä toisella kitaralla ja sillä ääni oli paljo miellyttävämpi. Eli kyl se kitarasta johtunee, vaikka siis kaikista tärkein on se oma taito. :)

Ilman vahvistinta harvemmi soittelen. Oikeastaa vaan silloin jos teen näpytys tai tekniikkatreenei taikka tsekkaan kitaran virettä.

Mut tässä mun Ibanezissa on niin mutainen tää ääni (on täällä joku muukin jokunen sivu takaperin allekirjoittanut tämän), että olis kiva saada skeba jossa olis vähä kirkkaampi ääni.

Be careful what you wish for. Kirkkaampi soundi korostaa myös soittovirheitä. Tokihan se on vain hyväksi pidemmän päälle. :D

oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
1650021658091.png
Varmasti ihan hyvä aloituspaketti, ainakin hinnaltaan. Jos ei innostus jatku, korkeelta ei putoa. Huonoa näissä tahtoo olla se, että jos innostus jatkuu, kitara ja vahvari menee nopeasti vaihtoon. Mutta hyvä alku.

1650021658091.png

Et maininnut onko tulossa omaan käyttöön vai esim. lapselle?

Nimittäin tuo Mustang on lyhytskaalainen kitara, eli siinä on muutaman sentin lyhyempi kaula kuin "normaalissa" kitarassa. Lapselle ihan ok, mutta aikuiselle lyhytskaalaisella kitaralla aloittaminen ei välttämättä ole paras idea. Mutta noin muuten ihan hyvä perussetti, tosin nuo ihan halvimmat Squierit on vähän niin ja näin. Niissä maksat tavallaan vähän turhaan "merkistä" ja samalla rahalla saa kyllä parempiakin kitaroita. Suosittelen vielä vilkaisemaan esim. Harley Bentonin tarjonnan. Merkin ehdoton etu on se, että se on Thomannnin in-house brändi, eli se on sekä kitaroiden valmistaja ja ainoa myyjä. Näin ollen välikäsille ei mene rahaa ja saat monesti samalle rahalle ihan objektiivisesti enemmän vastinetta kuin melkeinpä millä tahansa muulla merkillä.

Noin ylipäätään halvan pään kitaroiden kanssa homma on vähän sattumankauppaa merkistä riippumatta. Hyvät yksilöt on monesti aivan täysin kelvollisia instrumenttejä suoraan boksista, mutta laadunvalvonta on yleensä se asia mistä on ensimmäisenä karsitaan, joten paljon tavallisempaa on saada kitara, joka on aivan kelpo instrumentti, mutta vasta pienen laiton jälkeen. Aloittelijalla ongelmana on vaan se, että taitoa ja työkaluja siihen kitaran laittoon ei ole ja ammattilaisen tekemänä työ maksaa helposti enemmän kuin koko kitara. Tämän takia monet suosittelevat aloittelijoita laittamaan vähän enemmän rahaa siihen ekaan kitaraan, ettei harrastus tyssää heti alkuunsa pelkästään paskoihin vehkeisiin. Toisaalta mitään maagista rahasummaa, jolla saa varmasti suoraan hyvän kitaran, on vaikea määritellä, koska esim. vielä 500-1000€ hintaluokassakin saattaa tulla vielä täysin ala-arvoisia kitaroita vastaan.

Tämän takia kannattaakin harkita ekan kitaran ostamista käytettynä. Sen lisäksi, että saat samalla rahalla enemmän kitaraa, saat hyvällä tuurilla kitaran joka on jo valmiiksi jonkun oikeasti soittoon hyväksi säätämä. Tässä toki ongelmana on se, että aloittelija ei välttämättä osaa suoraan arvioida onko käytetyn kitaran hintapyyntö kohdillaan jne.

1650021658091.png
Vaikuttaa hyvältä. Plektroja saattaisin tilata muutamaa eri paksuutta ja tyyliä, ellet jo etukäteen tiedä, että toi 0.73 sopii.

edit. Ylemmässä BongisKhanin viestissä itse asiassa hyvää pohdintaa ja tärkeitä huomioita noista aloittelijoiden soittimista.

Viimeksi muokattu:
1650021658091.png
Cordialin johdoille aina peukku :thumbsup:

Erehdyin jo toisen kaapelin Aliexpressistä tilaamaan niin en oo yhtään vikaa vielä onnistunut löytämään. Nyttemmin nostaneet hintoja 6m nykyään 25€.
Screenshot_20220415_182642_com.alibaba.aliexpresshd.jpg

Muut postaa soittovideoita, niin meikä voi jatkaa näillä kamar*nkkauskuvilla. Tuossa tuo tuorein hankinta:

20220413_121204.jpg

Oon kyllä varsin tyytyväinen. Arvelutti vähän näin arvokas sokko-ostos ja vielä ulkomailta.
On kaunis. Lespa on mullekin se The kitaran muoto, vaikka isä rautalankamiehenä aina stratocasterin nimeen vannoikin. Tuossa muodossa kiteytyy vaan kaikki, esteettisesti nätti kuin mikä.

1650021658091.png

Ei kai tuossa oikein mitään, hyvältä näyttää. Tsekkasithan ettei Blackstarin pikkuampissa ole viritysmittaria, se jättäisi tuon clip tunerin turhaksi. Jos ei ole, niin eipä tuo sitten kallis lisä ole. Itse olen sitä koulukuntaa että tykkään virittää korvakuulolta esim. ääniraudan kanssa, mutta onhan nuo nykyvempaimet vaan helpompia. Dunlopin Max Grip ihan ehdottoman hyvä pleku, itellä käytössä myös, ei luistele käsistä kun alkaa sormet hikoilemaan.

Joo siis meinasinkin lähinnä, että miten helposti ne menee. Pitää olla erikoinen tapaus, jos lapoja rupee käsin kitaroistaan katkomaan :D

Mut jooh, tuo kaatumisvaara on toki telineissä. Ois mulla jossain tallessa pari kolme seinään kiinnitettävää, mutta en oo viittiny laittaa kiinni. Tarkoitus vähän akustoida tätä työ- kautta musahuonetta jossain vaiheessa, niin ei auta siinä asiassa seinällä roikkuvat kitarat. Ja laukussaan on ollu, ja varmaan tulee olemaankin, tuo Tokai, kun ei soiteta.
Itellä on tuo König&Meyerin viiden skitan teline. Pysyy kitarat paikallaan kuin täi tervassa. Parempi kuin olisin voinut kuvitella. Kun otin ton käyttöön, mekanismi lukittui paikalle Krupp-soundisella kalahduksella. Ei oo tarvinnut pelätä kitaroitten puolesta sen koommin.

Plekuista sen verran, itse tykkään soitella 0.7 - 1.1mm väliltä. Ei ole mitää lempparia. Fiiliksen mukaan. Mut varmaa jossai kohtaa asettuu.

Noin ylipäätään halvan pään kitaroiden kanssa homma on vähän sattumankauppaa merkistä riippumatta. Hyvät yksilöt on monesti aivan täysin kelvollisia instrumenttejä suoraan boksista, mutta laadunvalvonta on yleensä se asia mistä on ensimmäisenä karsitaan, joten paljon tavallisempaa on saada kitara, joka on aivan kelpo instrumentti, mutta vasta pienen laiton jälkeen. Aloittelijalla ongelmana on vaan se, että taitoa ja työkaluja siihen kitaran laittoon ei ole ja ammattilaisen tekemänä työ maksaa helposti enemmän kuin koko kitara. Tämän takia monet suosittelevat aloittelijoita laittamaan vähän enemmän rahaa siihen ekaan kitaraan, ettei harrastus tyssää heti alkuunsa pelkästään paskoihin vehkeisiin. Toisaalta mitään maagista rahasummaa, jolla saa varmasti suoraan hyvän kitaran, on vaikea määritellä, koska esim. vielä 500-1000€ hintaluokassakin saattaa tulla vielä täysin ala-arvoisia kitaroita vastaan.
Sanoisin, että melkein mikä tahansa kitara hyötyy ammattilaisen tekemistä säädöistä ja läpikäynnistä. Se on paras sijoitus, jonka voi kitaraan laittaa ja budjetoin melkein suoraan ite jo kaikkiin hankintoihin.

Noi halpikset saattaa tosiaan olla tehtaalta vähän missä sattuu kunnossa ja vaativat sen takia remppaa, mutta kyllä noi mun arvokkaatkin pelit ovat vaan paremmin soineet, kun oon käyttäny soitinrakentajamestarilla säädettävänä. Viimeisimpänä tuo musari. Niin se vaan törrötti 3k+€ kitarassa nauhojen päät, viime talvi oli kuulemma aika raaka monellekin kitaralle, eikä kaikista kosteammissa oloissa tehdyistä kitaroista vaan tiedä, miten ne täällä käyttäytyy. Ja tuosta oli edellinen omistaja väännelly vielä kaulan kuperaksi, mikä aiheutti kaikenlaisia särinöitä tietyillä nauhoilla, ja tuon kun palautti järkeviin säätöihin, niin soi nyt puhtaasti pitkin kaulaa ja soittotatsikin on paljon parempi.

Rahaa säästää, jos osaa säätää itse, mutta mitä mulla on ollut harrastajien säätämiä, niin kaikki ne on olleet korkeintaan vähän sinne päin. Ts. mun perstuntumalla aika harva noita osaa niin hyvin säätää, mitä kunnon ammattilainen tekee. Ja tietyt hommat, kuten satulan urien viilaukset ja nauharempat rupeaa vaatimaan sellaisia työkalujakin, joita harvalla himassa on.

Minä veisin ne parin satkun HB:tkin ammattilaisen läpikäytäväksi. On todennäköisesti ihan eri soitin sen jälkeen.

Plekuista sen verran, itse tykkään soitella 0.7 - 1.1mm väliltä. Ei ole mitää lempparia. Fiiliksen mukaan. Mut varmaa jossai kohtaa asettuu.
Mulle on vakiintunut Dunlopeiden sijaan nyt tommonen John Petrucci malli Jazz III:sta. Noi on pikkaisen isompia kuin perus Jazz III, pikkaisen taitavat olla paksumpiakin, mutta samanlainen terävä kärki. Tolla on tavallaan tosi selkeä tuntuma jokaiseen plektran iskuun, mistä tykkään.

Että jos hakee noiden plektrojen kanssa, niin kannattaa testata vähän eri mallisella kärjelläkin. Vaikuttaa aika paljon tuntumaan.

Mulle on vakiintunut Dunlopeiden sijaan nyt tommonen John Petrucci malli Jazz III:sta. Noi on pikkaisen isompia kuin perus Jazz III, pikkaisen taitavat olla paksumpiakin, mutta samanlainen terävä kärki. Tolla on tavallaan tosi selkeä tuntuma jokaiseen plektran iskuun, mistä tykkään.

Että jos hakee noiden plektrojen kanssa, niin kannattaa testata vähän eri mallisella kärjelläkin. Vaikuttaa aika paljon tuntumaan.
Sekä ääni muuttuu paljon, mulla on yksi todella kulunut ja pehmyt muovin palasta leikattu ja sen ääni on lähes vastaava kuin, että sormilla soittaisi. Harmi, kun en ole vastaavaa muovia löytänyt, sain sen kauan sittenystävältäni.

^ joo, vaikuttaahan plekun malli toki soundiinkin. Minusta liian löröillä ei tee teknisemmässä soittamisessa yhtään mitään, mutta akkarilla saa olla vähän ohuempi kautta löysempi. Tuolla Petruccin Jazz III :lla akkari kuulostaa aika skeidalta, joten oon käyttäny sen kanssa jotain vähän lörömpää Dunloppia, oiskohan tuo .88mm.

Sekä ääni muuttuu paljon, mulla on yksi todella kulunut ja pehmyt muovin palasta leikattu ja sen ääni on lähes vastaava kuin, että sormilla soittaisi. Harmi, kun en ole vastaavaa muovia löytänyt, sain sen kauan sittenystävältäni.
Janicek D-grip 0,38 mm. On sopivan pehmeä ja tolla katoaa se plektran ääni soitosta. Ja pysyy sormissa.

Vähän Kissiä tässä illan kuluksi muutaman kaljan säestyksellä. Hiukan plöröksi meni joten piilotettuna videona 4 ur eyes only. Hate the beer, not the player :D

Taitaa seuraavaa videoo tulla vasta toukokuu alussa :) Torstaina viikoksi ulkomaille ja niin monta rautaa tulessa, etten ole keskittynyt yhteen kunnolla.
Mut ällistyttävää on se, että sitä ihan huomaa kuinka kehittyy. Ja ymmärsin ottaa nuo studiokuulokkeet käyttöön, koska siinä kuulee nuo virheet paljon paremmin kuin kajareiden kautta + naapurit ei ärsyynny.

Nyt on ollut rämpytyksessä Sabatonilta Primo Victoria, Panzerkampf ja The Art of War. Rammsteinilta Links 2 3 4. Amorphikselta Silent Waters. Metallicalta Seek & Destroy. Papa Roachilta Last Resort. Kaikki biisit sooloineen päivineen doable. Nopeat pätkät tosin vaatinee paljon vielä harjoittelua. Tosin Seek & Destroyn soolo jää pois, mut se biisi on muuten hyvää treeniä. On tuolla listalla muutakin, mutta parempi pitää järki päässä, eikä ottaa liikaa biisejä treeniin yhtaikaa.

Toki ehdotuksia otan vastaan nyt kun moni tietää suurpiirtein mun taitotason. Biisi, joka kuulostaa hyvältä ja ei olis liia vaikea. Voi niitä helpompiakin biisejä ehdottaa niin on se kiva täysin omaan taitoon sopivia biisejäki soitella :)

@Ad_Astra Ootko coveeranu Wintersunin biisei? Esim joku Battle Against Time vois olla mukava kuulla!

Viimeksi muokattu:
Linkkiin viitaten tuossa plussa-sarjassa on minun makuuni osapuilleen kaikki paremmin player-sarjaan verrattuna, mitä spekseihin tulee. Vähän leveämpi kaula, flätimpi radius, lukkovirit, jotain hurinanpoistoa elektroniikassa, joku vähän laadukkaampi nauhanpäiden käsittely jne jne. Tuota plussaa voisin harkita siinä missä toista player-sarjalaista tuskin enää tänne tulee.

Eka kitara tällä mun sähkökitaroiden kakkoskierroksella oli player-sarjan Tele ja oli ihan siistiä ulkonäköä lukuunottamatta niin onneton peli, että taisin laittaa seuraavana päivänä myyjälle viestiä, että katotaanpas jotain muuta tilalle. Tilalle tuli sit käytetty ja säädetty Tokain TST-50 jaappanian strato ja oli jo paljon parempi. Tuo Tokaikin oli vaan vintage-speksillä, ts. 7,25" radius, kaularautaan ei pääse käsiksi kuin pleksin irroittamalla, vähän pliisut mikit jne., niin vaihtui sekin suht nopsaan taas uuteen. Ja kierre oli valmis.

Yllättävän huonon tuntuinen oli kyllä joku vajaan puolentoista kilon American Standard:kin musakaupassa testattuna. En tykkää yhtään siitä mistä lie tahmakäsittelystä, jolla noiden tiettyjen mallien kaulat vedetään, mutta tuon ois saanu muutenkin kiikuttaa taas suoraan sepälle, että ois saanu käyttöpelin.

Mut edellisistä "Fender-antipatioista" huolimatta joku strato on kyllä listalla. Kärkisijoilla vaan tällä hetkellä ehkä joku kotimainen järkihintainen custom tyyliin Manninen..

Viimeksi muokattu:
Mikäs noissa plussissa on erona tavis player sarjaan? Mulla on semmoinen karvalakkimalli ja oikein tyytyväinen siihen. Vaikkakin en ole sillä soittanut pariin kuukauteen :D'
Linkkiin viitaten tuossa plussa-sarjassa on minun makuuni osapuilleen kaikki paremmin player-sarjaan verrattuna, mitä spekseihin tulee. Vähän leveämpi kaula, flätimpi radius, lukkovirit, jotain hurinanpoistoa elektroniikassa, joku vähän laadukkaampi nauhanpäiden käsittely jne jne. Tuota plussaa voisin harkita siinä missä toista player-sarjalaista tuskin enää tänne tulee.
Mexicon playeriä vähän kokeilin liikkeessä, mistä tuon player plussan hommasin. Playerissä nauhojen päät oli kohtalaisen törröttävät kyseisessä yksilössä. Ja plussa tosiaan otelaudan reunat pyöristetty. Vähemmän hurinaa tulee noista noiseless mikeistä, mutta ne on mielestäni huonon kuuloiset. Ei kyllä vastaa straton normisinkku mikkejä. Tulee noistakin sitä strato soundiakin, mutta ei se ole samaa kuin edes halvimmissa squjuissa. Itse menin katsomaan/hankkimaan squier 40th anniversary stratoa LPB värityksellä, mutta se oli todellisuudessa todella tumma nettikauppojen kuviin verrattuna. Mutta kaulat mitä kahta tuollaista kokeilin olivat niissä kyllä aika hyvät.

Oma player plussa täytyy vielä palauttaa takuukorjaukseen. 16. nauhalta soitettaessa rämiseen kun olin laskenut kielten korkeutta. ylemmät ja alemmat nauhat soi hyvin. 15. ja 17. rämisee jos soittaa vähän kovemmin, mutta tuo 16. on liian ongelmallinen. En olisi tota liikkeessä millään huomannut, koska kielet oli siellä sen verran korkeammalla.

On se muuten jännä homma ku soittaa kajareilla tai jopa kuulokkeilla niin se kuulostaa ihan hyvältä mut siinä kohtaa kun saman setin nauhoittaa Reaperiin niin se soitto vaa kuulostaa siltä, että koko biisin ois vetäny aivan paskasti. Enkä jaksa uskoa, että kitaran ja Reaperin välillä olis jotai hämminkiä toho nauhotuksee. Kai se sitte ottaa nauhalle kaikki sellasetkin virheet jotka ei kuulokkeilla soi. Ihan laadukkaat studiokuulokkeet käytössä jossa kuulee aika hyvin soittelun.

Ei muuta ku treeniä vaan lisää :D Toi Reaper saa kyllä helposti masentumaan..

Sen muute huomasin myös, että kannattaa olla oikeasti hyvä valaistus huoneessa ku soittaa. Heti jos vähä menee hämärään niin tulee paljo helpommin virheitä.

Viimeksi muokattu:
On se muuten jännä homma ku soittaa kajareilla tai jopa kuulokkeilla niin se kuulostaa ihan hyvältä mut siinä kohtaa kun saman setin nauhoittaa Reaperiin niin se soitto vaa kuulostaa siltä, että koko biisin ois vetäny aivan paskasti. Enkä jaksa uskoa, että kitaran ja Reaperin välillä olis jotai hämminkiä toho nauhotuksee. Kai se sitte ottaa nauhalle kaikki sellasetkin virheet jotka ei kuulokkeilla soi. Ihan laadukkaat studiokuulokkeet käytössä jossa kuulee aika hyvin soittelun.
On olemassa myös semmoinen termi kuin "punaisen lampun kammo". Kun äänittäminen alkaa, ihmisen päässä alkaa tapahtua vaikka ja mitä. Soitto ei ole välttämättä alkuunkaan niin rentoa ja tunteikasta kuin ennen äänitystä. Kokemuksen kautta sitten studiotyöskentelystä tulee yhtä tasokasta kuin itse reenaaminen. En sano, että sulla nyt johtuu just tästä, otin asian vaan esiin. Varmasti moni muukin soittaja on saman joskus huomannut. Ehkäpä jotain vinkkejä voi konkarit heitellä, millä punainen lamppu saadaan pois mielestä.

Paras keino on tietenkin vain reenata sitä kiertoa niin perkeleesti.

Ainaki mitä nauhotin Links 2 3 4 niin se kuulosti aiva hirveältä xD Mut toisaalta mä en oo löytäny sopivaa soundia vielä siihen.. Jotenki särö vaa puski päälle molemmis kitaroissa. Sitten esim Primo Victorian sain kuulostaa ihan järkevältä.

No mut pikkuhiljaa :)

Laitoin omaan american performer teleen elite telestäkin löytyvät noiseless gen4 mikit ja olen kyllä tykännyt. Todella monipuoliset soundiltaan.

Itseasiassa nyt nuo alle 0.8 olen jättänyt nyt pois. Ikävästi tuntuu taipuvan omassa soittotatsissa. 1mm on aika allarounder ainaki nykytaidoil.

Tuli muute tässä illalla älynväläys tuosta töksähtelyäänestä, kiitos Reaper. Siirrän sormet kielten välillä liialti ennakkoon. Eli pitäis mahdollisimma pitkään pystyä pitämään siinä edellisessä se soundi ja sitte hyppää kuin raketti seuraavaan. Tällä saa tuon töksähtelyn minimiin :)

Nauhottelin In The End biisiä. Todella helppo, mut jotain sellasta tähä välii. Ja nähtävästi siitäkin oppi jotain etenkin noiden kielenvaihtojen kohdalla.

Tänään muute nauhottelin vähä vaikeampia. Lähinnä nauratti kuunnella, mut ei muuta ku treeniä niin kyl se siitä kehittyy!

En oo oikein löytänyt vielä hyvii särösoundei.. Voi toki johtua tuon kitaran mutaisuudestakin.

Viimeksi muokattu:
Mexicon playeriä vähän kokeilin liikkeessä, mistä tuon player plussan hommasin. Playerissä nauhojen päät oli kohtalaisen törröttävät kyseisessä yksilössä. Ja plussa tosiaan otelaudan reunat pyöristetty. Vähemmän hurinaa tulee noista noiseless mikeistä, mutta ne on mielestäni huonon kuuloiset. Ei kyllä vastaa straton normisinkku mikkejä. Tulee noistakin sitä strato soundiakin, mutta ei se ole samaa kuin edes halvimmissa squjuissa. Itse menin katsomaan/hankkimaan squier 40th anniversary stratoa LPB värityksellä, mutta se oli todellisuudessa todella tumma nettikauppojen kuviin verrattuna. Mutta kaulat mitä kahta tuollaista kokeilin olivat niissä kyllä aika hyvät.

Oma player plussa täytyy vielä palauttaa takuukorjaukseen. 16. nauhalta soitettaessa rämiseen kun olin laskenut kielten korkeutta. ylemmät ja alemmat nauhat soi hyvin. 15. ja 17. rämisee jos soittaa vähän kovemmin, mutta tuo 16. on liian ongelmallinen. En olisi tota liikkeessä millään huomannut, koska kielet oli siellä sen verran korkeammalla.

Mä päädyin tuohon Playeriin kun kävin parina viikonloppuna Ikea reissujen yhteydessä Vantaan Fazerilla ihmettelemässä Stratoja. Pari tuntia yhteensä veivaisin erilaisilla eri hintaluokissa. Halvimmat Squierit ja sitten niitä 3000e paikkeilla olevia. Kuitenkin päädyin tuohon Playeriin vaikka olin varautunut että voisi tuplaten pistää rahaa. HIrveän ronkeli en ole radiusten taikka otelaudan leveyksien suhteen. Kunhan kourassa pysyy. Ja mielestäni ihan ok stratosoundit lähtee.

HIrveän ronkeli en ole radiusten taikka otelaudan leveyksien suhteen. Kunhan kourassa pysyy.
Niin kuin itekin tuossa takasivuilla todennut, niin kyllä melkein joka kitaralla jotenkin soittaa ja asioihin tottuu, mutta kyllä flätimpi radius vaan kevyempi on soittaa. Mulla tuo musari jonkinlainen ääriesimerkki, kun Eben-otelauta, 20" radius ja rosterinauhat. On todella kepoinen venyttää kieliä ja soittaa.

Tuo kaulan leveys ja kielten väliin jäävä tila on pikkaisen kaksipiippuinen juttu, mutta mieluummin tosiaan pikkaisen leveämpi itelle. Kovin kapoisella kaulalla tällaisella isokätisellä alkaa tulemaan ruuhkaa tietyissä otteissa, huomaa ehkä helpoiten alkupäässä kaulaa, mutta kovin leveällä kaulalla (ja 25,5" skaalalla) alkaa taas vaikeutumaan pääsy matalammille kielille pikkurillillä ja nimettömällä korkeammalla kaulaa. Että ehkä vielä semmoista all around parasta ole itelle löytynyt, mutta ainakin nuo LP:t 12" radiuksella ja pikkaisen lyhyemmällä skaalalla ovat pääsääntöisesti tosi rentoja soittaa. Eivät vaan taas tiluhommiin meikäläiselle sovellu, kun 22 nauhaa ja pääsy korkeimmille nauhoille melkoisen kömpelöä.

Mulla on vähän kaikenlaista radiuksia. Pari 9.5" radiuksen keppiä, pari 12" ja pari vielä flätimpää siitä. Sitten on yksi jännempi 7.25"-14" compound radius. On ohutta tilukaulaa, vähän tuhdimpaa ja sitten yksi tuollainen vähän PRS-tyylinen leveähkö otelauta, mutta itse kaula muuten ohuehko. Samaten nauhoja löytyy vähän kaikenlaista paksuutta ja korkeutta. Täytyy kyllä sanoa, että henkilökohtaisesti en oikein edes kiinnitä huomiota radiukseen, skaalan pituuteen tai nauhoihin, vaan kaikki soittimeni tuntuu omalla tavallaan hyvältä omaan käteen, vaikka ovatkin tosi erilaisia. Toisaalta myös ehkä sen verran automaattisesti tulee vaihdeltua soitinta vähän sen mukaan minkä tyylistä musiikkia on soittamassa, että ei tule edes yritettyä jotain tilutusta vaikkapa tuolla paksukaulaisella lyhytskaalaisella ja 22-nauhaisella Jaggella, jolloin kaulojen erilaiset ominaisuudet eivät pääse ainakaan vaikeuttamaan soittoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 921
Jäsenet
82 067
Uusin jäsen
japarde

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom