Kitaran soittaminen

Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kyllähän tuo ihan kitaralta kuulostaa. Nyt sitten pitäisi kehittää huippuunsa kehittynyt maku jotta osaat säätää soundin kuntoon. Täällä voidaan ehdottaa vaikka että ota trebleä tai gainia vähemmälle, mikkiä piiru keittiöön päin tai ilman viisseiskaa ei voi elää, mutta loppujen lopuksi nuo päätökset pitää tehdä itse. Testaile siis kaikessa rauhassa ja säädä korvaan kuuluvaa styrkkariääntä niin kauan että se tyydyttää. Sitten kokeilet noita mikkejä eri kohtiin kartiota ja lisää ihmettelyä. Äänitys ja vertailua suosikkirokun soundiin. Ja taas alusta.
Kyllä se sieltä tulee :thumbsup:
Kuten alussa kommentoin, täysdiginä saa halvemmalla hyvää soundia. Toki kotistudio on aina hieno juttu. Ne soundit mitä saan irti kuulokkeilla diginä, vaatis rautaa aika isolla lompsalla.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kuten alussa kommentoin, täysdiginä saa halvemmalla hyvää soundia. Toki kotistudio on aina hieno juttu. Ne soundit mitä saan irti kuulokkeilla diginä, vaatis rautaa aika isolla lompsalla.
On se digi vaan melkoisen räheetä.

Itellä pienellä säädöllä aika tarkka soundi Smashing Pumpkinsin Machina-levyn kappaleeseen "Stand inside your love". Line6 Ux2 käytettynä 60€, Bias FX2 -softa 90€. Latenssi standalone appissa 2,9ms.

Ja tottakai, jos olis tilaa ja fyrkkaa, mulla olis kotona täysimittainen studio. Tällä en siis kiistä fyysisen kaman/studion arvoa. Kadehdin lähinnä. Realiteettien vuoksi, ja hyvää soundia arvostavana, digi on ainakin mun juttu. Kitaristina olen ehkä aika keskiarvo, tai sen alle. Mutta soundi/äänentoisto on pakko olla kunnossa. Siitä ymmärrän aika paljon, lähinnä sillä mitä korva kuulee.

Soundin merkitystä en voi aliarvioida oman kitaraharrastuksen osalta. Se ääni tuo mut kitaran varteen. Ei se treeni.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Soundin merkitystä en voi aliarvioida oman kitaraharrastuksen osalta. Se ääni tuo mut kitaran varteen. Ei se treeni.
Soundilla on kyl iso merkitys mut itel on tällä hetkellä draivi nii kova et soittelen oikeasti epävireessäkin biisei, ei kuulosta yhtää hyvältä mut silti jamjam!
Vällillä ku treenaa niin ei jaksa lennosta toisee biisii vaihtaa virettä sekä vahvarista tai pedaalista tulevat asetukset myös miten sattuu xD
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Ja tottakai, jos olis tilaa ja fyrkkaa, mulla olis kotona täysimittainen studio. Tällä en siis kiistä fyysisen kaman/studion arvoa. Kadehdin lähinnä. Realiteettien vuoksi, ja hyvää soundia arvostavana, digi on ainakin mun juttu. Kitaristina olen ehkä aika keskiarvo, tai sen alle. Mutta soundi/äänentoisto on pakko olla kunnossa. Siitä ymmärrän aika paljon, lähinnä sillä mitä korva kuulee.
Joo, oishan se ihan kivaa. Puuttuu vaan raha ja tila sekä aika :D

Tähän aikaan eläminen on kyllä nannaa tuossa digihommien helppoudessa. Sen sijaan että joutuu hankkimaan tilat, ostamaan 3000e rumpusetin ja parilla tonnilla mikkejä yms. plus joko itse harjoittelemaan 10v tai palkkaamaan rumpalin, niin mieluummin kääntyy hyvän rumpuplugarin ääreen. Se ei piere eikä haise viinalta vaan nöyrästi tekee mitä käskee. Puhumattakaan jostain orkestraatioista.

Mutta toisaalta itse iloinen siitä että ei ollut tätä runsauden määrää silloin kun aloitteli. Silloin mentiin sillä mitä oli ja keskittyi itse asiaan.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
@Markqq kai sulla joku kunnon viritysmittari kuitenkin on? Tai tuliko siinä T-kaupan multiefektissä matkassa sellainen? Tunnistan kyllä tuon tunteen, eikä siinä mitään pahaa, mutta kyllä siihen kannattas minusta kuitenkin pyrkiä, että soittopeli on vireessä ja soitto on vireessä. Koska kukaan ei lähtökohtaisesti halua kuunnella epävireistä soittoa tai laulua :D

Toki jos on John Frusciante, niin sit ei tartte virittää:

 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
337
Soundilla on kyl iso merkitys mut itel on tällä hetkellä draivi nii kova et soittelen oikeasti epävireessäkin biisei, ei kuulosta yhtää hyvältä mut silti jamjam!
Vällillä ku treenaa niin ei jaksa lennosta toisee biisii vaihtaa virettä sekä vahvarista tai pedaalista tulevat asetukset myös miten sattuu xD
Sen verran jäitä hattuun, että saat soittimet kuitenkin vireeseen. Selkeä epävire ei kuulu soittamiseen, eikä soundin etsintään.

Hyvä että intoa on äänittelyyn ja muuhun oheistoimintaan, mutta yrittäisin vielä pitää painopisteen soittotaidon parantamisessa. Vielä ei olla siinä vaiheessa, että ruuvaamalla yötä päivää nupikoita oikea soundi löytyisi.

Soundilla on todella iso merkitys soittamisessa ja motivaation säilymisessä. Kun vielä jossain vaiheessa opit sormillasikin muokkaamaan kenties jo olemassa olevaa hyvää vahvistinsoundiasi, portit taivaan auki ovat.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Hyvä että intoa on äänittelyyn ja muuhun oheistoimintaan, mutta yrittäisin vielä pitää painopisteen soittotaidon parantamisessa. Vielä ei olla siinä vaiheessa, että ruuvaamalla yötä päivää nupikoita oikea soundi löytyisi.
Jooh. Äänittely itsessäänhän on vielä kehittävää, kun kuulee omaa soittoaan nauhalta, se on oikeasti aika silmiä avaavaa, mutta jos aika menee nyt tosiaan erilaisia mikkejä valitessa ja niiden kanssa säätäessä, niin se on vähän ajan haaskausta, kun diginä vetäis äärimmäisen yksinkertaisesti hyvälaatuisen signaalin nauhalle ja vois keskittyä hiomaan soittoa tai vaikka sitten miksaamaan ja editoimaan niitä nauhoituksiaan, jos lisäpuuhaa tarvii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Jooh. Äänittely itsessäänhän on vielä kehittävää, kun kuulee omaa soittoaan nauhalta, se on oikeasti aika silmiä avaavaa, mutta jos aika menee nyt tosiaan erilaisia mikkejä valitessa ja niiden kanssa säätäessä, niin se on vähän ajan haaskausta, kun diginä vetäis äärimmäisen yksinkertaisesti hyvälaatuisen signaalin nauhalle ja vois keskittyä hiomaan soittoa tai vaikka sitten miksaamaan ja editoimaan niitä nauhoituksiaan, jos lisäpuuhaa tarvii.
Aamen.

Jos @Markqq koitat nyt ottaa sen HarleyBenton multipaavon käyttöön tietsikan kanssa, niin mä voin tehdä sulla parit backing trackit jos löytyy kaikkine soittimineen ultimate-guitar.comista fileet. Esim juurikin tuo "Ukkonen" mitä taisit soitella johonkin videoon. Tai jotain muuta. Lähinnä siis että vetäisen ne vst instrumenttien läpi yhdeksi raidaksi. Bassot/rummut ja jos jotain muuta. Sitten voit suoraan avata sen wavena vaikka riipperissä tai mitä käytätkään.

a) Saat varmasti helpommin käyttökelpoisempaa soundia ilman mitään ulkoisia mekkaloita
b) Voit loputtomasti säätää taustan ja oman soiton välistä balanssia
c) Pääset ns. nykyaikaisen nauhoittelun pariin. Et voi vahingossa tönäistä mikkiä nurin ja sitten etsii taas tunnin verran sitä optimaalista paikkaa.
d) Käy treenistä kun kitararaitoja tuplaa mahdollisimman tarkasti. Eli siis nauhoittaa erikseen kaksi raitaa, joista toinen tulee oikealta ja toinen vasemmalta. 100% yksyhteen ei tartte olla mutta helposti huomaa kun ei mene taimissa.
e) Tajuaa gainin määrän sekä vahvarin EQ:n asettamisen. Jos sulla siellä möyryää basso ja rummut alla ja soundit on kauheaa mössöä ja vielä tuplattuna, niin sitä ei kukaan kuuntele :D

IMO parasta treeniä on äänittäminen ja nimenomaan raitojen tuplaaminen. Siinä sivussa oppii kaikkea muuta hyödyllistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Tulipa eilen mieleen, kun tuolla joku laittoi sen siskonpojan CoB vedon, että pitääpä ottaa Kissing The Shadows vaikkapa työn alle.
Sinänsä biisistä ei ole mitään tietoa mutta tuon loppusweeppikuviosta olen ollut tietoinen. Eilen kuulin biisin kokonaisuudessaan
tietoisesti ensi kerran.

Pitääpä väsätä koko biisi ja katsoa miten menee. Laitetaan tänne sitten haukuttavaksi. Fiiliksistä riippuen tuleeko audiota vaiko videota
ja kokonaisuudessaan vai ainoastaan jotain osia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Äh, kai se täytyy kokeilla liittää tuo kitara tietokoneeseen tuon HBn kautta ja katsoa mitä jännää saa tehtyä :D
Testaan tuota mikkiä nyt kuitenkin vielä kerta tuli hankittua.

Jos mä käytän tuota HB:ta välissä niin tarviinko mä koneelle mitää ihmeellisii softia sen kanssa?

Virityksen kanssa sen verran, että ihan hyvät pointit. Jos soittaa epävireessä niin se 1. kuulostaa paskalta ja 2. oppii kuulemaan väärin, joten ei se ole iso vaiva viritellä sitä aina uudestaan. Multa löytyy viritysmittari sekä vahvarin kautta voi virittää. Ja ultimate guitar prossa on sisäänrakettennu systeemi kanssa. Helppoo ku heinänteko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Jos mä käytän tuota HB:ta välissä niin tarviinko mä koneelle mitää ihmeellisii softia sen kanssa?
Et. Tai riippuu siitä, miten käytät. Jos tahdot käyttää HB:ta audio-interfacena, nii pitänee asentaa, jos ei ole joku geneerinen plug 'n play.

Mutta kun sulla on se Focusrite koneessa kiinni (?) niin HB:n outputista Focusiten inputtiin. Sitten Focusritesta säädät volumen. Ja tuolloinhan menee vain monona, eli kaikenlainen stereoveivaus vaatii sitten HB:n toisesta outputista toiseen Focusriten inputtiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Et. Tai riippuu siitä, miten käytät. Jos tahdot käyttää HB:ta audio-interfacena, nii pitänee asentaa, jos ei ole joku geneerinen plug 'n play.

Mutta kun sulla on se Focusrite koneessa kiinni (?) niin HB:n outputista Focusiten inputtiin. Sitten Focusritesta säädät volumen. Ja tuolloinhan menee vain monona, eli kaikenlainen stereoveivaus vaatii sitten HB:n toisesta outputista toiseen Focusriten inputtiin.
Joo mulla on tuo Focusrite välissä. Tuo HB toimii nyt siis vahvistimena.
Ei muuta kuin testaukseen! Kivaa! :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Joo mulla on tuo Focusrite välissä. Tuo HB toimii nyt siis vahvistimena.
Ei muuta kuin testaukseen! Kivaa! :D
Jee. Focusritea ei ole koskaan ollut niin niistä tiedä mitään, mutta katsot että inputin kohdalla "instr" namiska ei ole päällä sitten. Se tulee olla päällä kun kytket kitaran suoraan siihen.
Sitten input gain vaikka puoleen väliin, ja soittelet niin kovaa kuin kovimmillaan soitat ja katsot ettei pompsahda punaiselle. Jos menee punaiselle (clippaa) niin alennat sitä input gainia. Kai niissä joku volume valo on..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Jee. Focusritea ei ole koskaan ollut niin niistä tiedä mitään, mutta katsot että inputin kohdalla "instr" namiska ei ole päällä sitten. Se tulee olla päällä kun kytket kitaran suoraan siihen.
Sitten input gain vaikka puoleen väliin, ja soittelet niin kovaa kuin kovimmillaan soitat ja katsot ettei pompsahda punaiselle. Jos menee punaiselle (clippaa) niin alennat sitä input gainia. Kai niissä joku volume valo on..
Joo tuossa on tuo gainin säätö ja mikin testauksessa on tullut kovin tutuksi.
Tässä nyt toisen mikin kanssa: tg150.wav

Onhan tuossa eroa ja yllätyin kuinka paljo enemmä tällä vaikuttaa vahvistimesta tuleva äänen volume sekä sijainti. Taidan tän mikin säästää ihan jos tulee joskus vahvarin kautta sittemmin vielä ääniteltyä (oletetaan että siirryn tästä digitaaliseen päin). NT1 menee myyntiin. Mut kyllä tuon oikean volan ja sijainnin löytäminen on oikea taitolajinsa.. Ehkä toi loppupätkä kuulostaa toistaiseksi parhaimmalta. Tässä mikki on melkee kiinni vahvarissa.

Erosta sitten SM57 en osaa sanoa mut yhtään noita eroavaisuuksia netistä kuunnelleena, on tää Beyerdynamic parempi kuin tuo SM57, omaan korvaan.

Tässä nyt nopeasti ekat testivedot kun ääni tulee suoraa äänikortin/HBn/tietokoneen kautta: Testiädigitaalisena.wav <-- Itseasiassa mul taitaa olla liikaa gainia.. Särisee sen verran.
Niin ja kun reaperiin nauhotin, ääni ei tullut ihan synkassa eli soitin, nauhotus kuului aavistuksen viiveellä. Mikä ratkaisuksi? Oli kiva nauhoittaa kun kuulee kaiken tuplana :D

Ongelmaksi muute koituu nyt se, että kuinka sovellan tuon kuvauksen, taustamusiikin ja sen, että kuulen vielä itse mitä soitan.
Eli jos kuvaan puhelimella ja biisi tulee taustalla kajareista, en kuule omaa kitaraani ellen laita tyylii kuulokkeihi ääntä. Mikä tähä ratkaisuksi?

E: Tuossa äänityksessä on nyt joku mitä en ummarra.. Eli Focusrite kautta en saa nyt yhtää kunnollista ääntä ulos. Jos laitan gainia, se vetää punaseks ja iha mössöks äänen vaikka kajareista hädintuskin mitään kuuluu.

^ Joo ylläolevassa oli väärä input, väärä hälytys!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Niin ja kun reaperiin nauhotin, ääni ei tullut ihan synkassa eli soitin, nauhotus kuului aavistuksen viiveellä. Mikä ratkaisuksi? Oli kiva nauhoittaa kun kuulee kaiken tuplana :D

Ongelmaksi muute koituu nyt se, että kuinka sovellan tuon kuvauksen, taustamusiikin ja sen, että kuulen vielä itse mitä soitan.
Eli jos kuvaan puhelimella ja biisi tulee taustalla kajareista, en kuule omaa kitaraani ellen laita tyylii kuulokkeihi ääntä. Mikä tähä ratkaisuksi?
Onhan ASIO valittu kaikissa kohdissa siellä audio asetuksissa? Ja ASIO Configurationissa bufferin koko mahdollisimman pieni ilman rätinöitä.

1649759439491.png


Sä voit sitä monitor namiskaa vääntää siinä Focusritessa balanssiin. Tai sitten sulla ei ole Reaperissa monitorointia päällä. Silloin ei kuulu mitään. Varmaan joku Reaperin osaaja kertoo paremmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Onhan ASIO valittu kaikissa kohdissa siellä audio asetuksissa? Ja ASIO Configurationissa bufferin koko mahdollisimman pieni ilman rätinöitä.



Sä voit sitä monitor namiskaa vääntää siinä Focusritessa balanssiin. Tai sitten sulla ei ole Reaperissa monitorointia päällä. Silloin ei kuulu mitään. Varmaan joku Reaperin osaaja kertoo paremmin.
Okei eli laitoin Bufferin 16, entä tuo block size? laitoin senki mahdollisimman alhaiseksi. Äänityksessä ei taida iha synkassa viel mennä ku kuulostaa oudolta. Mut muuten ulostulo on nyt iha semi siedettävä, volaa tarvii viel pienentää. Varmaa jossai -18 / -24db väliin sopiva?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Okei eli laitoin Bufferin 16, entä tuo block size? laitoin senki mahdollisimman alhaiseksi. Äänityksessä ei taida iha synkassa viel mennä ku kuulostaa oudolta. Mut muuten ulostulo on nyt iha semi siedettävä, volaa tarvii viel pienentää. Varmaa jossai -18 / -24db väliin sopiva?
Bufferi vaikuttaa enemmän kun mennään vst:illä ja isommilla projekteilla. Itsellä pysyy 64:ssä. Block size en tiedä mikä on. Sample rate voi tehdä kaikenlaista jännää, niin 44,1khz on ihan hyvä aloitus. Kultakorvat käyttää 96khz ja siitä ylöspäin.

Kaikki on volumen kohdalla hyvin kunhan ei tule digitaalista säröä. Linjaleveleillä kun menet, niin volume ei voi oikeastaan olla liian pieni. Sitten jos sulla kitara kytketty suoraan Focusriteen niin input volumeen pitää etsiä se kultainen keskitie = sopiva.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Joo täytyy nyt löytää oikeat vahvistinasetukset. Kuulostaa aika hirveältä. Tosin varmaa oma kitara myös syypää osittain. Mut jotenkin tuo digitaalisena ottaa sellasta ylimääräistä säröä/sivuääntä -> Nyt sit mietin, että 1. soittajassa vikaa 2. reaperin/pedaalin asetuksissa vikaa 3. kitara vain surkea (huollon tarpeessa) 4. vahvistinasetukset säädetty huonosti. 5. Jotain muuta.

No kait tää tästä pikkuhiljaa! Tähä mennessä siedettävin soundi on edellee tullut oman puhelimen mikrofonista xD
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
472
Niin ja kun reaperiin nauhotin, ääni ei tullut ihan synkassa eli soitin, nauhotus kuului aavistuksen viiveellä. Mikä ratkaisuksi? Oli kiva nauhoittaa kun kuulee kaiken tuplana
Ainakin omissa (Line6 UX2 & DigiTech RP250), olen aina ottanut äänitettävästä raidasta, sen volumen totaalisesti pois. Siten ei kuulu tuplana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Mä tässä aikani kuluksi jälleen testailin tuota mikkiä.
Sen huomasin, että ei kannata kaukaa äänittää - ei siitä mitää tuu.
Nyt sitten kokeilin vahvarin eri kohdista. Uskomatonta miten erilaine soundi tulee riippuen onko mikki ylhäällä, vasemmalla, alhaalla, oikealla vai keskellä. Varmaan vielä saa erilaista soundii jos laittaa kulmiin ja väliin jne jne.. Mut öö..

Joo, tässä näyte: testiävahvarinläheltä.wav Mikä teitin mielestä kuulostaa parhaalta aikajanalla? Sais tuolle mikille sit sellase yleisen soundin tehtyy. Äänenvoimakkuus vähä vaihtelee mut sitä saa sit säädettyä. Lähinnä toi soundi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
653
Joko laittaa Reaperissa Playbackin pois päältä (se pieni vihreä symboli raidan paneelin oik. alakulmassa), tai säätää focusritessä inputtien kuuntelun pois päältä. Muuten kuuluu kummatkin yht‘aikaa, mikä voi ahdistaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 256
Mä tässä aikani kuluksi jälleen testailin tuota mikkiä.
Sen huomasin, että ei kannata kaukaa äänittää - ei siitä mitää tuu.
Nyt sitten kokeilin vahvarin eri kohdista. Uskomatonta miten erilaine soundi tulee riippuen onko mikki ylhäällä, vasemmalla, alhaalla, oikealla vai keskellä. Varmaan vielä saa erilaista soundii jos laittaa kulmiin ja väliin jne jne.. Mut öö..

Joo, tässä näyte: testiävahvarinläheltä.wav Mikä teitin mielestä kuulostaa parhaalta aikajanalla? Sais tuolle mikille sit sellase yleisen soundin tehtyy. Äänenvoimakkuus vähä vaihtelee mut sitä saa sit säädettyä. Lähinnä toi soundi.
Olis kiva, jos kertoisit sen mikin nimen viesteissäsi, sulla vaihtuu se niin usein, ettei tahdo pysyä mukana. :)
Äänitys mikeillä on oma taiteenlajinsa. Dynaamiset mikit laitetaan usein jopa 1-2cm päähän vahvistimesta ja konkkamikit kauemmas sitten on vielä se mikin suuntakuvio noissa sun mikeissä taisi olla kardioidi ja mun esittämässäni Rode M2 :ssa on superkardioidi ne ottavat vähän erilailla ääntä sivusta ja takaa.

Sitten vielä jo äänittäessä voi poistaa niitä tarpeettomia taajuuksia sitä ääntä sotkemasta, jos on sopivat ohjelmat.
Digimiksereissä keikoilla paljon tota hyödyntävät.

Mikit vaikuttavat äänensävyyn, koska niiden sähköiset komponettit vaihtelevat sekä tuulisuojaus. Se mikin sijoitus suhteessa äänilähteeseen on todella merkittävä asia siihen äänensävyyn.

Helpoimmalla kyllä pääset Ad_Astran ohjeilla (ei ulkoista mikkiä), mutta hyvähän se mikkien käyttö on osata/opetella.
Toi NT1 on ihan hyvä mikki sitä kuten muitakin pitää vain osata käyttää ja sillä äänityksen tason säädölläkin on suuri merkitys kuten myös sillä tallentimen esivahvistimella, jos äänen kanssa halutaan hifistellä.

Kuten kaikessa, äänittämisessäkin harjoittelu/kokeilu tekee mestarin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Olis kiva, jos kertoisit sen mikin nimen viesteissäsi, sulla vaihtuu se niin usein, ettei tahdo pysyä mukana. :)
Äänitys mikeillä on oma taiteenlajinsa. Dynaamiset mikit laitetaan usein jopa 1-2cm päähän vahvistimesta ja konkkamikit kauemmas sitten on vielä se mikin suuntakuvio noissa sun mikeissä taisi olla kardioidi ja mun esittämässäni Rode M2 :ssa on superkardioidi ne ottavat vähän erilailla ääntä sivusta ja takaa.

Sitten vielä jo äänittäessä voi poistaa niitä tarpeettomia taajuuksia sitä ääntä sotkemasta, jos on sopivat ohjelmat.
Digimiksereissä keikoilla paljon tota hyödyntävät.

Mikit vaikuttavat äänensävyyn, koska niiden sähköiset komponettit vaihtelevat. Se mikin sijoitus suhteessa äänilähteeseen on todella merkittävä asia siihen äänensävyyn.

Helpoimmalla kyllä pääset Ad_Astran ohjeilla (ei ulkoista mikkiä), mutta hyvähän se mikkien käyttö on osata/opetella.
Toi NT1 on ihan hyvä mikki sitä kuten muitakin pitää vain osata käyttää ja sillä äänityksen tason säädölläkin on suuri merkitys kuten myös sillä tallentimen esivahvistimella, jos äänen kanssa halutaan hifistellä.

Kuten kaikessa, äänittämisessäkin harjoittelu/kokeilu tekee mestarin.
Beyerdynamic TG150D.. Mut joo. Tuo kuulostaa nyt ihan "hyvältä" kun mulla on vahvarissa kiinni tuo paitsi että tuo soundi ottaa kaikki äärettömän pienet virheetkin nyt sitten ja se kuulostaa.. Virheelliseltä. Voiha se olla että en vaa osaa soittaa nii sen takia se kuulostaa miltä kuulostaa mut esim kun kuvaa puhelimella niin se kuulostaa jopa soittamiselta.

Kokeilen vielä digitaalisen vedon, mutta noi mikit on niin hankala saada "hyvin", että pää tässä hajoo ennemmin.
Kyl tää tuntuu menevä siihe että joko kuvaan puhelimella ku soitan vahvarin kautta tai sitten soitan suoraa koneelle. Nuo mikit ovat todella haastavia.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 256
Beyerdynamic TG150D.. Mut joo. Tuo kuulostaa nyt ihan "hyvältä" kun mulla on vahvarissa kiinni tuo paitsi että tuo soundi ottaa kaikki äärettömän pienet virheetkin nyt sitten ja se kuulostaa.. Virheelliseltä. Voiha se olla että en vaa osaa soittaa nii sen takia se kuulostaa miltä kuulostaa mut esim kun kuvaa puhelimella niin se kuulostaa jopa soittamiselta.

Kokeilen vielä digitaalisen vedon, mutta noi mikit on niin hankala saada "hyvin", että pää tässä hajoo ennemmin.
Kyl tää tuntuu menevä siihe että joko kuvaan puhelimella ku soitan vahvarin kautta tai sitten soitan suoraa koneelle. Nuo mikit ovat todella haastavia.
Jos intoa rittää, kokeiles vielä sellaista, että äänität Beyerdynamic TG150D ja Nt1 mikeilläsi samaan aikaan hyväksi kokemistasi kohdin ja laitat ne sitten äänieditorissasi päällekkäin. Miksei vielä pyhelimellakin ja tai noiden yhdistelmiä.

Pääasiahan tossa on, että kuullostaa omiin korviisi hyvältä. Sitä aitoa ääntä ei tiedä muut kuin sinä. Jottei tämäkään liian helpoksi mene, se miten me sen kuulemme riippuu paljon meidän korvakuullokkeista ja tai kaiuttimista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 522
Beyerdynamic TG150D.. Mut joo. Tuo kuulostaa nyt ihan "hyvältä" kun mulla on vahvarissa kiinni tuo paitsi että tuo soundi ottaa kaikki äärettömän pienet virheetkin nyt sitten ja se kuulostaa.. Virheelliseltä. Voiha se olla että en vaa osaa soittaa nii sen takia se kuulostaa miltä kuulostaa mut esim kun kuvaa puhelimella niin se kuulostaa jopa soittamiselta.

Kokeilen vielä digitaalisen vedon, mutta noi mikit on niin hankala saada "hyvin", että pää tässä hajoo ennemmin.
Kyl tää tuntuu menevä siihe että joko kuvaan puhelimella ku soitan vahvarin kautta tai sitten soitan suoraa koneelle. Nuo mikit ovat todella haastavia.
Onko sulla vahvistin lattialla? Koita kääntää se naamaasi kohti niin kuulet samaa ääntä kuin mikkikin. Kitarastyrkkari on yllättävän suuntaava laite eli jos se puhaltelee vain lahkeeseen niin soundi on todella erilainen (tumma) verrattuna suoraan kartion edestä kuultuna (kirpeä).
Tuo ehdotettu useamman yhtaikaisen mikin käyttö on kyllä sitten todella nextiä leveliä ja siinä tulee sitten vaihe-eroja ja muuta hauskaa mukaan. Eli koita saada yhden mikin soundi vain mahdollisimman hyväksi. Kunnes käpy palaa ja päädyt plugareihin kuten me muutkin köyhät :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 256
Onko sulla vahvistin lattialla? Koita kääntää se naamaasi kohti niin kuulet samaa ääntä kuin mikkikin. Kitarastyrkkari on yllättävän suuntaava laite eli jos se puhaltelee vain lahkeeseen niin soundi on todella erilainen (tumma) verrattuna suoraan kartion edestä kuultuna (kirpeä).
Tuo ehdotettu useamman yhtaikaisen mikin käyttö on kyllä sitten todella nextiä leveliä ja siinä tulee sitten vaihe-eroja ja muuta hauskaa mukaan.
Mä käytän tota usean mikin äänitystä todella paljon ja se kyllä toimii, kunhan saa ne ääniraidat päällekkäin. On tietysti mahdollista, että tulee tapauksia että eri vaiheet "nollaavat" toisensa. Ollessaan päällekkäin, mutta kuten sanoin kokeilemalla sen vasta tietää. Usein teen niin, että äänet tulee esim. 3-kamerasta ja mikseristä ja kuuntelemalla päätän käytänkö kaikkia vai vain osaa noista ääniraidoista. Niiden mikkien sijoitus ratkaisee tossa paljon.

Sitäkin kannattanee kokeilla, että laittaa ne mikit pikkasen sivuun molemmin puolin kaiutinta. Tosta kaikuttimen suuntaavuudesta ollaan samaa mieltä. Muutenkin sen sijoituksella (missä kohtaa se on suhteessa seiniin) on oma merkityksensä ja millainen akustiikka huoneessa on.
Eli koita saada yhden mikin soundi vain mahdollisimman hyväksi. Kunnes käpy palaa ja päädyt plugareihin kuten me muutkin köyhät :)
Tää toki ollee se helpoin tie :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Joo en nyt just sais kahta kiinni kun ei ole XLR johtoo joka haarottuu.
Mut en sit tiiä. Emmä tuon mikin kanssa saa sellaista "järkevää" soundia aikaseks. Ehkä mä palautan tuon jos saan tuon digitaalisen äänen nyt rakennettua kuuntelukelpoiseksi + naapurit arvostaa enemmän kun vahvistin ei jyrise pitkin talon seiniä.

Mikäs tässä tätä samaa biisiä reenatessa kun sen videolle aion pian vetää:


Mä voiisin melkee väittää tuon digitaalisen soundin olevan parasta PAITSI en ymmärrä miksi tuohon ääneen tulee tommone ihme ylimääräinen "surina"? Huomaatte kyllä kun soitan esim tuota liidkikitaran tilutuksia. Nää on siis soitettu täysin samalla vahvistin profiililla. Harley Bentonin päästä vaan säätöä..? Ei taida johtua nyt HB:sta, ihan sama mitä teen niin semmone särönen toi kitarasta tuleva ääni kun soitan digitaalisena.

Nää on nopee väsätty joten ei välttämättä mee edes iha synkassa ja virheitä täynnä, mut pointtina onkin nyt mitä soundia saan pihalle :D

En kyl hiffaa miksi ja miten mun puhelimen kamera edellee tekee eniten kuunneltavaa jälkeä kun soitan vahvarin kautta.

Tuo Gain näyttää aiheuttavan iha jäätävää särinää surinaa tuohon soundiin. Eli Gaini pois niin lähtee sekin. Pitäs ilma Gainia soitella :hmm:

Jaa kyl nuo mikit kautta kuunneltavat on iha kuunneltavia ku vielä säätää piikit ja audiolevelit kuntoon mut mitä mieltä olette?

Mut jos tuohon digitaalisuuteen siirryn niin pitäs saada soundi kohille..

Riittää tältä illalta, puuhlääh..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Mä voiisin melkee väittää tuon digitaalisen soundin olevan parasta PAITSI en ymmärrä miksi tuohon ääneen tulee tommone ihme ylimääräinen "surina"? Huomaatte kyllä kun soitan esim tuota liidkikitaran tilutuksia. Nää on siis soitettu täysin samalla vahvistin profiililla. Harley Bentonin päästä vaan säätöä..? Ei taida johtua nyt HB:sta, ihan sama mitä teen niin semmone särönen toi kitarasta tuleva ääni kun soitan digitaalisena.

Nää on nopee väsätty joten ei välttämättä mee edes iha synkassa ja virheitä täynnä, mut pointtina onkin nyt mitä soundia saan pihalle :D

En kyl hiffaa miksi ja miten mun puhelimen kamera edellee tekee eniten kuunneltavaa jälkeä kun soitan vahvarin kautta.

Tuo Gain näyttää aiheuttavan iha jäätävää särinää surinaa tuohon soundiin. Eli Gaini pois niin lähtee sekin. Pitäs ilma Gainia soitella :hmm:
Yhtä digitaalinen se sun Cubesi on kuin Harley Bentonikin. Eri muodossa vain.

Kitara tuppaa ottamaan häiriöääntä vähän mistä sattuu. Itse kun nauhoittelen niin pidän kitaraa pois päin sieltä tietokoneen ja näytön suunnasta. Single coileilla pitää mennä vielä kauemmaksi. Surinoita varten on noise gate, jolla pahimmat saa kuriin mutta pahimmassa tapauksessa dynamiikka kärsii.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Yhtä digitaalinen se sun Cubesi on kuin Harley Bentonikin. Eri muodossa vain.

Kitara tuppaa ottamaan häiriöääntä vähän mistä sattuu. Itse kun nauhoittelen niin pidän kitaraa pois päin sieltä tietokoneen ja näytön suunnasta. Single coileilla pitää mennä vielä kauemmaksi. Surinoita varten on noise gate, jolla pahimmat saa kuriin mutta pahimmassa tapauksessa dynamiikka kärsii.
Soundi on sama vaikka olisin huoneen nurkassa, joten tuskin siitä on nyt kiinni :hmm:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Mä käytän tota usean mikin äänitystä todella paljon ja se kyllä toimii, kunhan saa ne ääniraidat päällekkäin. On tietysti mahdollista, että tulee tapauksia että eri vaiheet "nollaavat" toisensa. Ollessaan päällekkäin, mutta kuten sanoin kokeilemalla sen vasta tietää. Usein teen niin, että äänet tulee esim. 3-kamerasta ja mikseristä ja kuuntelemalla päätän käytänkö kaikkia vai vain osaa noista ääniraidoista. Niiden mikkien sijoitus ratkaisee tossa paljon.

Sitäkin kannattanee kokeilla, että laittaa ne mikit pikkasen sivuun molemmin puolin kaiutinta. Tosta kaikuttimen suuntaavuudesta ollaan samaa mieltä. Muutenkin sen sijoituksella (missä kohtaa se on suhteessa seiniin) on oma merkityksensä ja millainen akustiikka huoneessa on.

Tää toki ollee se helpoin tie :)
No siis tähän mennessä koen järkevimmäksi ratkaisuksi omien vehkeiden ja testien osalta sen, että on puhelimen oma kamera mikrofonipäivineen ja siihen yhdistän sitten erillisestä mikrofonista tulleen äänen. Todennäköisesti pidän tuon Beyerdynamicin ja laitan NT1 kiertoon. Toki en tiedä kummalla noista mikeistä tulis parempi soundi sitten yhdistäen tuohon puhelimeen. Ei se auta ku testaa.

Toki jos mä saisin tuon virityksen suoraa tietokoneeseen toimii niinkuin haluaisin, se korjais kaikki ongelmat vahvistimen kanssa. Kuitenkin naapurit ei kovin arvosta mun jatkuvaa vahvistimen huutoa.

Tää homma nyt menee enemmään säätämiseks ja välineurheiluks, jää treenaaminen vähemmälle.. :D
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 522
Mä käytän tota usean mikin äänitystä todella paljon ja se kyllä toimii, kunhan saa ne ääniraidat päällekkäin. On tietysti mahdollista, että tulee tapauksia että eri vaiheet "nollaavat" toisensa. Ollessaan päällekkäin, mutta kuten sanoin kokeilemalla sen vasta tietää. Usein teen niin, että äänet tulee esim. 3-kamerasta ja mikseristä ja kuuntelemalla päätän käytänkö kaikkia vai vain osaa noista ääniraidoista. Niiden mikkien sijoitus ratkaisee tossa paljon.

Sitäkin kannattanee kokeilla, että laittaa ne mikit pikkasen sivuun molemmin puolin kaiutinta. Tosta kaikuttimen suuntaavuudesta ollaan samaa mieltä. Muutenkin sen sijoituksella (missä kohtaa se on suhteessa seiniin) on oma merkityksensä ja millainen akustiikka huoneessa on.

Tää toki ollee se helpoin tie :)
Teetkö siis jotain videoita tuolla systeemillä vai miksi styrkkarin ympärillä on kolme kameraa ja kaksi mikkiä?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 256
Teetkö siis jotain videoita tuolla systeemillä vai miksi styrkkarin ympärillä on kolme kameraa ja kaksi mikkiä?
En nyt aivan tota tarkoittanut :) Toin vain esiin, että niitä mikkejä voi olla useitakin ja niiden ääniä voi yhdistellä ilman, että se ääni siitä välttämättä huononee. Sen näkee (Lue kuulee) vasta kun kokeilee. Yleensä noi kitaravahvistimet tosiaan äänitetään vain yhdellä mikillä. Jos äänität kahdella voit sitten ottaa käyttöösi vain sen toisen paremman tai vaikka niiden yhdistelmän, jolloin se soundi on ainakin vähän erilainen.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Äh, kai se täytyy kokeilla liittää tuo kitara tietokoneeseen tuon HBn kautta ja katsoa mitä jännää saa tehtyä :D
Testaan tuota mikkiä nyt kuitenkin vielä kerta tuli hankittua.

Jos mä käytän tuota HB:ta välissä niin tarviinko mä koneelle mitää ihmeellisii softia sen kanssa?

Virityksen kanssa sen verran, että ihan hyvät pointit. Jos soittaa epävireessä niin se 1. kuulostaa paskalta ja 2. oppii kuulemaan väärin, joten ei se ole iso vaiva viritellä sitä aina uudestaan. Multa löytyy viritysmittari sekä vahvarin kautta voi virittää. Ja ultimate guitar prossa on sisäänrakettennu systeemi kanssa. Helppoo ku heinänteko.
Ja sitten tuo juttu nr 2, mistä mainitsit. Aika usein näkee tabulatuureja/soinnutuksia jotka korvalla kuulee vääriksi.

Korvakuulo ja improvisaatio käyvät käsi kädessä. Epävireisellä kitaralla ei vain pysty impro-sooloihin/melodiamodauksiin. Kuulostaa aina kissan rääkkäykseltä.

Lisäksi on kitaran intonaatio(viritys), eli miten kitaran 12. väli on suhteessa vapaan kielen vireeseen. Tärkeä tärkeä asia kun liikutaan tiluliluun (ja muutenkin). Eli jos intonaatio ei ole kohdillaan, kitara on epävireessä, vaikka vapaat kielet olisi ok-vireessä.

Itselläni on vakaa tavoite vakioida omien skittojen vireet, kuten myös kielisetit. Intonaation kohdilleen saaminen ei olis ikuinen ja raskas työmaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Ja sitten tuo juttu nr 2, mistä mainitsit. Aika usein näkee tabulatuureja/soinnutuksia jotka korvalla kuulee vääriksi.

Korvakuulo ja improvisaatio käyvät käsi kädessä. Epävireisellä kitaralla ei vain pysty impro-sooloihin/melodiamodauksiin. Kuulostaa aina kissan rääkkäykseltä.

Lisäksi on kitaran intonaatio(viritys), eli miten kitaran 12. väli on suhteessa vapaan kielen vireeseen. Tärkeä tärkeä asia kun liikutaan tiluliluun (ja muutenkin). Eli jos intonaatio ei ole kohdillaan, kitara on epävireessä, vaikka vapaat kielet olisi ok-vireessä.

Itselläni on vakaa tavoite vakioida omien skittojen vireet, kuten myös kielisetit. Intonaation kohdilleen saaminen ei olis ikuinen ja raskas työmaa.
Tuli aikasemmi puheeksi tuosta huollosta. Perusjutut osaan itse, mutta voisin käyttää tuota vähä isommassa huollossa näytillä. Varmaa olisi säätöä vaille tää mun skeba..
Joskus kuukausi sitten testasin ja säädin tuota intonaatioo, ja en saanut sitä iha vireesee. Kaikki kielet oli hieman alavireessä.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Yhtä digitaalinen se sun Cubesi on kuin Harley Bentonikin. Eri muodossa vain.

Kitara tuppaa ottamaan häiriöääntä vähän mistä sattuu. Itse kun nauhoittelen niin pidän kitaraa pois päin sieltä tietokoneen ja näytön suunnasta. Single coileilla pitää mennä vielä kauemmaksi. Surinoita varten on noise gate, jolla pahimmat saa kuriin mutta pahimmassa tapauksessa dynamiikka kärsii.
Noise gate on tosiaan yks Helvetin esiportti. Tuntuu hyvän noise gate -säädön löytäminen yhtä helpolta kuin kaiken teorian kyhääminen.

Varsinkin passiivimikit surisevat herkemmin, ja pari säröä signaaliketjussa peräkkäin, voi lopputulos olla melkoista rätinää. Noise gate on lääke, mutta sitä ei saa vetää liian kireäksi, mistä Ad Astra sanoikin. Syö kaikki sustain-vinguttelut ja kevyet sormitäppäykset.

Tää kitarajuttu on melkoinen kaniininkolo, kun mennään äänitykseen ja soundiin. Kokeile, säädä, kokeile, säädä x ad libitum. Tekemällä oppii paljon, ja ehkä myös ymmärtää enemmän. Tärkeintä on kuitenkin se, että itsellä on hauskaa. Tänään rusikoin biisejä CMX:n Ruisperkeleestä Kentin Sockeriin. Socker on periaatteessa helppo, mutta soinnuissa avataan ylintä kieltä ja rytmi-pick ei ole vaikea, mutta silti. Ruisperkele on vaan aika hidas, ja paljon nopeampi sujuisi. Hienoa kuitenkin, että HC-punkbiisiin on upotettu kitarasoolo!
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 522
En nyt aivan tota tarkoittanut :) Toin vain esiin, että niitä mikkejä voi olla useitakin ja niiden ääniä voi yhdistellä ilman, että se ääni siitä välttämättä huononee. Sen näkee (Lue kuulee) vasta kun kokeilee. Yleensä noi kitaravahvistimet tosiaan äänitetään vain yhdellä mikillä. Jos äänität kahdella voit sitten ottaa käyttöösi vain sen toisen paremman tai vaikka niiden yhdistelmän, jolloin se soundi on ainakin vähän erilainen.
Ok. Tässä oli ongelmana että se yhden mikin soundi on jo huono. Ehdotus lisämikeistä ei ole mielestäni kovin hyvä ratkaisu.
Onko sulla jotain omia videoita linkata missä olis tuommoista monen mikin tekniikkaa käytössä? Kiinnostaisi kuulla miten toimii. Vai missä tilanteessa olet päätynyt tuollaisiin monen mikin ääniraitojen yhdistelyyn?
Ennen plugareita ja mallinnuksia yms nämä asiat piti osata kun muuta vaihtoehtoa ei ollut. Nykyään ainoat varsinaista äänitysstudiota vaativa homma on rummut. Ja siinäkin voidaan joustaa.
Mutta kannatan uudelle soittajalle joka tapauksessa asian opiskelua että tietää mistä on kyse. Plugarit matkii tuota hommaa joten niiden parissa puuhailu onnistuu kivemmin kun on ensin tähtäillyt oikealla mikillä oikeaa styrkkaria. Tai no, vaikka cubea. Oppirahat ja sitä rataa. Ja pitää muistaa soittaakin eikä vain hikoilla täydellistä soundia. Se on kaikilla jossain sateenkaaren päässä odottamassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Jahas. Kyllä nyt ongelma lienee tuossa Harley Bentonissa, ehkä?
Mä vedin aivan kaikki efektit pois päältä täysin clean soundina ja ihan hyvältä tää nyt kuulostaa. Heti ku pistän jotai tuosta multiefektipedaalista niin soundi hajoaa käsiin suoraan sanoen. Ei oo standardi viritys juuri nyt kun rämpyttelen tuossa mut ihan selkeän eron huomaa äänessä.


Epäilin hetken tuota äänikorttia, mutta tuo Harley Benton ei ole yhteistyöhaluinen. Saan esim suoraa mun vahvarista äänikorttiin koneelle äänen ja se kuulostaa aikalailla siltä miltä se kuulostaakin eli no, cubelta ja mutaiselta kitaralta mitä näide kombinaatio nyt onkaan, mutta silti paremmalta kuin mitä tahansa mä laitan tuon Harley Bentonin kautta. Tuota Bossin EQ-Pedaalia en voi pitää oikein välissä ko se aiheuttaa sen verra paljo häiriöö. Harley Bentonin kanssa ääni vaan hajoo kasaan eli siinä on nyt vika. Tuo multiefektipedaali ei vain toimi tässä kokoonpanossa(?).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 256
Ok. Tässä oli ongelmana että se yhden mikin soundi on jo huono. Ehdotus lisämikeistä ei ole mielestäni kovin hyvä ratkaisu.
Mietin vaan, että kun kerran on kaksi eri mikkiä miksei kokeilisi ei ole iso homma
Vai missä tilanteessa olet päätynyt tuollaisiin monen mikin ääniraitojen yhdistelyyn?
Kun äänittää/ kuvaa live-keikkaa, niin minusta pelkän mikserin ääni on liian "puhdas" , vaikkakin hyvälaatuinen, ja yleisön fiilis ei tule niin hyvin kuin, jos sen saa suoraan kuvauspaikalta. Olen huomannut että bänditkin siitä tykkäävät, heillähän on aina mahdollisuus saada se puhdas ääni. Se kuinka hyvää se ääni on, hyvin paljon kiinni siitä mihin sen kameran kanssa milloinkin menee (koska mikit on siinä mukana), joka sitten käytännössä rajoittaa niitä kuvakulmia, ääni on niin tärkeä asia. Ääni on hyvä pitää mielessä myös kiinteiden kameroiden paikkoja katsellessa.

Paras tulos tulee usein niin, että jos saa äänihemmolta kaiuttoman version ja vasta editoidessa lisää sen kameran mikin perusteella sinne jälkikaiut yms. Kaikua on helppo lisätä, mutta ei poistaa.

Ennen plugareita ja mallinnuksia yms nämä asiat piti osata kun muuta vaihtoehtoa ei ollut. Nykyään ainoat varsinaista äänitysstudiota vaativa homma on rummut. Ja siinäkin voidaan joustaa.
Mutta kannatan uudelle soittajalle joka tapauksessa asian opiskelua että tietää mistä on kyse. Plugarit matkii tuota hommaa joten niiden parissa puuhailu onnistuu kivemmin kun on ensin tähtäillyt oikealla mikillä oikeaa styrkkaria. Tai no, vaikka cubea. Oppirahat ja sitä rataa. Ja pitää muistaa soittaakin eikä vain hikoilla täydellistä soundia. Se on kaikilla jossain sateenkaaren päässä odottamassa.
Joo rummut ovat hankalia ja ne keikoillakin mikitetään useilla eri mikeillä. Se on sitten äänihemmon hallussa miltä ne salissa kuullostavat. Minustakin perusasiat äänityksestä on ihan hyvä osata. Miksaajan hommat sitten erikseen ne vaativat niin paljon enemmän osaamista ja hyvää korvaa musiikille kun bändien miksauksesta puhutaan.

Joo soittamaan ei opi kuin soittamalla ja kaikista ei tule virtuooseja. Onneksi ei tarvitsekaan pääasia on että saa siitä itselleen hyvän fiiliksen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Muaailmankirjat tais mennä sekaisin.. Mä resetoin mun Harley Bentonin eikä mikää auttanut siihen.. Sitte mä ajattelin et no, kokeillaas mun vanha kunnon Cube-vahvistin suoraa liittää tuohon äänikorttin ja katotaa mitä sieltä puskee. Ihan tuttua turvallista cubea ja ibanezin mutasoundia, mutta parempi kuin mikään aikaisemmin: Silver Bride Cubella.wav

Sitten kun kaveri kyseli, että onkoha siel Harley Bentonissa vaa nyt joku asetus mikä ois pielessä. No mä löin sen takas sitten päälle ja yllätys.. Kaikki häiriöt katos kun tuhka tuuleen ja melkein itkin onnesta ku sain taltioitua siedettävän kuulosta settiä pihalle :love:: KUULOSTAA MELKEIN JO AMORPHIKSELTA!.wav

En tajua. Useamman päivän paininut ja yhtäkkiä se toimii? Jos ylläoleva soundi pitää niin mikit lähtee kauppaan ja siirryn täysin rämpyttää tietokoneelle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Tässä pikaisesti näin aamusella rykästy tausta. Menee samoilla asetuksilla kuin se guitar proon filee, eli D-vire
Ohoh, täähä kuulostaa hyvältä! :thumbsup::thumbsup:

Huomasin muute et tuolla Reaperilla saa jo pirun kätevästi leikattua ja laitettua ääniraidat kuntoon. Videoeditoinnissa sitte ei tartte ku laittaa kuva ja ääni synkkaan. Vedot Reaperiin, biisi taustalle (tai mitä sinne nyt lyökään) ja done.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Noise gate on tosiaan yks Helvetin esiportti. Tuntuu hyvän noise gate -säädön löytäminen yhtä helpolta kuin kaiken teorian kyhääminen.

Varsinkin passiivimikit surisevat herkemmin, ja pari säröä signaaliketjussa peräkkäin, voi lopputulos olla melkoista rätinää. Noise gate on lääke, mutta sitä ei saa vetää liian kireäksi, mistä Ad Astra sanoikin. Syö kaikki sustain-vinguttelut ja kevyet sormitäppäykset.
Noise gate oli itellekin ihan uusi tuttavuus, kun ostin tuon Neuralin Quad Cortexin. Kattelin aluksi Youtube-tutoriaaleja soundien rakennuksesta ja suunnilleen joka jamppa tyrkkäs noise gaten ketjun alkuun. Minä tietysti perässä ja rupesin soittaessa ihmettelemään, että onko mun kitarat / nauhat näin heikossa hapessa, kun pitkät bendit kuolee hetkessä poies, kunnes tajusin, että sehän on tuo gate kun tappaa signaalin.

Neuralissa tuo "simple gate" on defaulttina asetuksella -50dB, liekö siis käytännössä tappaa kaiken tuon tason alta poies ja tuo on ainakin itelle ihan liian raaka. Jos oon vaihtanut asetukseksi jotain lähemmäs -70dB, niin on alkanut toimimaan paremmin, mutta aika vähän tuolle on tarvetta, jos vaan soittelee. Ja kaikki mun kitarat tällä hetkellä humppareilla, ettei kai pitäs ollakaan mitään erityisiä hurinaongelmia.

Yksikelaisten hurinoista, niin nykyäänhän on kyllä erilaisia ratkaisuja, jolla eri kitara- / mikkivalmistajat ovat pyrkineet poistamaan yksikelaisten hurinoita. Suhr kutsui omaa systeemiään SSCII -nimellä. Oli kyllä varsin toimiva systeemi, olivat noi mun superstratossa olleet tosi hiljaiset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Noise gate oli itellekin ihan uusi tuttavuus, kun ostin tuon Neuralin Quad Cortexin. Kattelin aluksi Youtube-tutoriaaleja soundien rakennuksesta ja suunnilleen joka jamppa tyrkkäs noise gaten ketjun alkuun. Minä tietysti perässä ja rupesin soittaessa ihmettelemään, että onko mun kitarat / nauhat näin heikossa hapessa, kun pitkät bendit kuolee hetkessä poies, kunnes tajusin, että sehän on tuo gate kun tappaa signaalin.
Plugareista paras erillinen ja ilmainen mitä tullut vastaan on Efektor Silencer Free Noise Gate Guitar Effect Software | KUASSA
TH-U:n "Quiet" on myös hyvä.
Amplitubessa on tullut vastaan paras noisegate, eli Brian May paketissa "StarGate". Tosi pienellä thresholdilla pitää hiljaisena eikä syö soundia.
Mercuriallin noisegate on ihan paska.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Ohoh, täähä kuulostaa hyvältä! :thumbsup::thumbsup:

Huomasin muute et tuolla Reaperilla saa jo pirun kätevästi leikattua ja laitettua ääniraidat kuntoon. Videoeditoinnissa sitte ei tartte ku laittaa kuva ja ääni synkkaan. Vedot Reaperiin, biisi taustalle (tai mitä sinne nyt lyökään) ja done.
Toi 34B soundia lähtisin työstämään. Se alle ja siitä muokkailemaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
^ Toi on pro mallia mutta kaippa tuossa samoja esiasennettuja profiileja. Tsiigaan päivällä :thumbsup: Tuolla on joitaki valmiita mitkä kuulostaa jo hyvältä. Mut teen omiakin! Laite meni resettiin niin nuo saa vääntää joka tapauksessa uudelleen.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
^ Toi on pro mallia mutta kaippa tuossa samoja esiasennettuja profiileja. Tsiigaan päivällä :thumbsup: Tuolla on joitaki valmiita mitkä kuulostaa jo hyvältä. Mut teen omiakin! Laite meni resettiin niin nuo saa vääntää joka tapauksessa uudelleen.
Ai olikin väärä. Noh, kai niissä yhtäläisyyksiä on. Miksää sitä koko ajan resetoit?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 253
Ai olikin väärä. Noh, kai niissä yhtäläisyyksiä on. Miksää sitä koko ajan resetoit?
Mä aikani tappelin tuon kanssa kun kaikki efektit mitä laitoin sen kautta kuulosti aivan hirveältä ja siinä kohtaa kun täysin cleani soundi kuulosti hyvältä tajusin, että jotain on vialla -> Siksi testasin ääntä mun Cuben kautta joka kuulosti siltä niinkuin piti. Sitten resetoin tuon laitteen ihan testin vuoksi, joka ei edes korjannut sitä, joten meinasin jo heittää sillä vesilintua, kunnes tauon jälkeen kokeilin uudestaan (ilmeisesti bootti auttoi?) ja nyt kaikki toimii niinkuin pitää. Jos esim kuuntelet tuossa mun ylläolevan viestin capsillä kirjotetun tiedoston :) Sama viesti ku missä on se Cuben testaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 554
Mä aikani tappelin tuon kanssa kun kaikki efektit mitä laitoin sen kautta kuulosti aivan hirveältä ja siinä kohtaa kun täysin cleani soundi kuulosti hyvältä tajusin, että jotain on vialla -> Siksi testasin ääntä mun Cuben kautta joka kuulosti siltä niinkuin piti. Sitten resetoin tuon laitteen ihan testin vuoksi, joka ei edes korjannut sitä, joten meinasin jo heittää sillä vesilintua, kunnes tauon jälkeen kokeilin uudestaan (ilmeisesti bootti auttoi?) ja nyt kaikki toimii niinkuin pitää. Jos esim kuuntelet tuossa mun ylläolevan viestin capsillä kirjotetun tiedoston :) Sama viesti ku missä on se Cuben testaus.
Ehkä sulle kusee jotain siinä kun vedät koneeseen kiinni. Miltäs masiina kuulostaa ilman tietokonetta/kajareita, eli kuuloimet kiinni?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 751
Viestejä
4 258 866
Jäsenet
71 363
Uusin jäsen
tjr

Hinta.fi

Ylös Bottom