Kitaran soittaminen

Hmm, toi Suhrin SSH+ on resistanssiltaan 17,5kOhm, DiMarzion Crunchlab noin 11kOhm. On kuitenkin ihan satavarma, että Crunchlab on noista se isotehoisempi.

Mulla ei riitä ymmärrys tarkemmalla tasolla näistä, mutta Vuoren Saku naureskeli (vaiheeseen jäänyttä) mikkitilausta kysellessäni, että siinä ei oo oikein järkeä, että mikkien outputtia mitattais resistanssilla (niin kuin näistä puhuttaessa tehdään) :)

Noi Suhrin ML Standardit on Alnico 5 -magneeteilla ja esim. kaulaversio 6,5kOhm resistansssilla. Noi oli tosi hyvänkuuloisia keski- ja kaulamikkeinä. Noilla varustettu strato pitää kyllä tosiaan ehkä saada.

Nuo kilo-ohmit on aina vähän suuntaa-antavia. Hyvänä esimerkkinä esim. Bare Knuckle Pickupsin Juggernaut (n. 13 kOhm) ja DiMarzion Steve's Special (n. 18 kOhm). Nuo kuulostavat lähes identtisiltä, vaikka ohmeja katsoessa eroa on noinkin paljon. Myös Gibsonin 500T kuulostaa melko äänekkäältä, vaikka siinä kilo-ohmit ovat alle 12.
Sen verran on kuitenkin huomannut, että kun kOhm laskee kymmenen alapuolelle, niistä ei välttämättä enää irtoa kaikki tarpeellinen metallirytistelyyn.
 
Kaappimalli. Mitä tää tarkoittaa? Tässä nyt tuli jonku verra asiaa etten iha ymmärrä kaikkea mut yritetään :)
Ja vissii saisin tuon toimii ilman mun erillistä vahvistintakin kun tuossa sisäänrakennettu. Kuulokkeet/kajarit vaan kiinni.

Eli siinä sun harley bentonissa on varmaan näitä vahvistinmalleja, joten niille on näitä virtuaalisia kaiutinmalleja, 1x10", 1x12", 2x12" yms.

Eli kun harley bentonissa on vaikka joku JCM800 malli 4x12 kaapilla ja piuhalla kiinni Rolandin cuben inputissa missä on joku perus clean, niin sekin on vahvarimalli.
Jos ajattelis oikeassa elämässä, oikeilla vehkeillä niin sulla olisi oikea JCM800 4x12 kaapilla mikitettynä ja se mikki menisi esim johonkin Fenderin vahvistimeen ja sitten ulos sen kaiuttimesta.

Monet käyttää multiefektiä esim vain vahvistinmalliin (ilman kaappimallia) ja siitä siten päättäriin ja kaappiin. Tai sitten joku keyboard vahvari tms. FRFR (Full Range/Flat Response), eli mahdollisimman
laaja skaala hertsejä neutraalilla EQ:lla, jossa käytetään hyödyksi koko multiefektin ominaisuus.
 
Eli siinä sun harley bentonissa on varmaan näitä vahvistinmalleja, joten niille on näitä virtuaalisia kaiutinmalleja, 1x10", 1x12", 2x12" yms.

Eli kun harley bentonissa on vaikka joku JCM800 malli 4x12 kaapilla ja piuhalla kiinni Rolandin cuben inputissa missä on joku perus clean, niin sekin on vahvarimalli.
Jos ajattelis oikeassa elämässä, oikeilla vehkeillä niin sulla olisi oikea JCM800 4x12 kaapilla mikitettynä ja se mikki menisi esim johonkin Fenderin vahvistimeen ja sitten ulos sen kaiuttimesta.

Monet käyttää multiefektiä esim vain vahvistinmalliin (ilman kaappimallia) ja siitä siten päättäriin ja kaappiin. Tai sitten joku keyboard vahvari tms. FRFR (Full Range/Flat Response), eli mahdollisimman
laaja skaala hertsejä neutraalilla EQ:lla, jossa käytetään hyödyksi koko multiefektin ominaisuus.

Innostuin nyt tekee omia profiileja toho säröön ja akustiseen ainakin sillä tavalla, että vahvistimessa on kaikki lähestulkoon oletuksena. Sitten teen varmaa eri profiileja jos kytken nuo laitteet eri tavalla. Eli noita profiileja nyt ihan nollasta luon fiiliksen ja kuulon mukaan. Kannattaako tuota sun lähettämää pedaalia käyttää tuossa välissä jos soitan multiefektipedaalin kanssa?
 
Innostuin nyt tekee omia profiileja toho säröön ja akustiseen ainakin sillä tavalla, että vahvistimessa on kaikki lähestulkoon oletuksena. Sitten teen varmaa eri profiileja jos kytken nuo laitteet eri tavalla. Eli noita profiileja nyt ihan nollasta luon fiiliksen ja kuulon mukaan. Kannattaako tuota sun lähettämää pedaalia käyttää tuossa välissä jos soitan multiefektipedaalin kanssa?

Riippuu mistä tykkää. Jos siinä HB:ssa on Boss SD-1 malli, niin koitat niitä vuoron perään saman soundin kanssa ja käytät sitä mikä kuulostaa parhaalta. Itse sä sen tiedät mitä kannattaa käyttää. Ei ole ollenkaan tavatonta käyttää ihan oikeita pedaaleja yhdistettynä multiefektien kanssa. Tyyli vapaa tässäkin, =)
 
Nuo kilo-ohmit on aina vähän suuntaa-antavia. Hyvänä esimerkkinä esim. Bare Knuckle Pickupsin Juggernaut (n. 13 kOhm) ja DiMarzion Steve's Special (n. 18 kOhm). Nuo kuulostavat lähes identtisiltä, vaikka ohmeja katsoessa eroa on noinkin paljon. Myös Gibsonin 500T kuulostaa melko äänekkäältä, vaikka siinä kilo-ohmit ovat alle 12.
Sen verran on kuitenkin huomannut, että kun kOhm laskee kymmenen alapuolelle, niistä ei välttämättä enää irtoa kaikki tarpeellinen metallirytistelyyn.
Jooh ja tummennetusta helppo olla samaa mieltä.

BKP:n mikkejä ollu tarkoitus testata, mutta ei oo ehkä suorilta keihästä, johon ne tunkis.. Ellei sit tuo LTD elite.. Tuohon oli vaan joku teettäny customina pleksin ja säätäny noi Fishmanit kiinni, etten tiedä minkälaista remonttia vaatis..

Pitäs ostaa joku käytetty keskihintainen RG Prestige, jota vois vähän helpommin ja vähemmällä huonolla omalla tunnolla tuunata..
 
Innostuin nyt tekee omia profiileja toho säröön ja akustiseen ainakin sillä tavalla, että vahvistimessa on kaikki lähestulkoon oletuksena. Sitten teen varmaa eri profiileja jos kytken nuo laitteet eri tavalla. Eli noita profiileja nyt ihan nollasta luon fiiliksen ja kuulon mukaan. Kannattaako tuota sun lähettämää pedaalia käyttää tuossa välissä jos soitan multiefektipedaalin kanssa?

Ne kaappimallinnukset saa ihan varmasti pois päältä sieltä pedaalista. Tosin sekin on vähän niin ja näin tarvitseeko vaivautua.

Noin lähtökohtaisesti kitarasaundin säätöihin kannattaa soveltaa seuraavaa yksinkertaista lähestymistapaa:

Kuulostaako saundi juuri nyt omaan korvaan hyvältä?

[ ] Kyllä. Sitten jatketaan näillä, oli potikat ja säädöt missä asennossa tahansa tai vaikka signaaliketjussa olisi neljä eri kaappimallia ja viisi vahvarimallia eri paikoissa, särö kaikujen jälkeen, tai mitä tahansa muita "vääriä" juttuja
[ ] Ei. Säädä yhtä juttua kerrallaan ja yhteen suuntaan kunnes saundi alkaa miellyttää.
 
Tällä samalla tyypillä on Tornado of Soulsista ihan saatanan hieno coveri. Ihan ku levyltä soittaisi.
Siksi kun se ei noita livenä soitakkaan. Kannattaa siis muistaa kun nykyään katsoo kitara "coveria" youtubesta niin 80% niistä on (varsinkin noilta suosituimmilta kanavilta) ennalta leikkaa, liimaa ja editoi menetelmällä nauhotettu. Ei siis mitään tekemistä sen kanssa mitä videolla tapahtuu. Herman Li itse kun katseli tuon "coverin" niin kommentoi samaa.
Kyllähän ne kuullostaa studiovedoilta kun ne käytännössä onkin mutta itse tykkään kyllä paljon enemmän ihan oikeasti livenä soitetuista versioista, kuten sitten usein pienemmillä kanavilla useimmiten on.
Bänditkin toki tekee tätä samaa, kun katsoo vaikka Peripheryn guitar playthrough mistä tahansa biisistä niin playbackina se tulee, Misha Mansoor sanoikin että tämä on nykyään ihan standardi kun bändit noita videoita tekee, ikävä kyllä.
 
Kyllähän sen tietyn pisteen jälkeen kuulee (ja riittävän huonosti tehtynä myös näkee), jos vedetään vaan nauhan päälle. Ekana paljastaa semmonen liiallinen kliinisyys. Ei ainuttakaan sivuääntä, kaikki bendit mikrotonaalisesti nuotilleen, ei mitään livesoiton soundia missään jne.

Oon ruvennut arvostamaan vaan entistä enemmän kitaristeja, jälleen kerran vaikka nyt Tommy Emmanuelia, jotka vetää oikeasti biisinsä videolle livenä ja todella hienon kuuloisesti. Mikitetty akkari on minusta vielä jonkin matkaa raaempi instrumentti soittaa hyvänkuuloisesti ja puhtaasti nauhalle, mitä sähkökitara.
 
Noissa nykyajan vermeissä on tosiaan niin paljon kaikkia mahdollisia säätöjä, että väkisin joutuu minusta alkuun vähän lueskelemaan, että mikä mikäkin on ja miten sitä on tarkoitettu käytettäväksi.

Sen jälkeen joo ehdottomasti tolla edellä mainitulla kaavalla, että parametri kerrallaan säätöjä ja ite teen samalla tavalla backuppeja tai eri versioita kuin muissakin jutuissa, että jos paskon jotain, niin edellinen toimiva iteraatio on jossain tallessa.
 
Kyllähän sen tietyn pisteen jälkeen kuulee (ja riittävän huonosti tehtynä myös näkee), jos vedetään vaan nauhan päälle. Ekana paljastaa semmonen liiallinen kliinisyys. Ei ainuttakaan sivuääntä, kaikki bendit mikrotonaalisesti nuotilleen, ei mitään livesoiton soundia missään jne.

Tuosta nimenomaisesta syystä itse vedän videolle sellaisena kuin menee. Kaikkine virheineen ja mokineen, suhinoineen ja rutinoineen. Antaa siis katsojalle realistisen kuvan siitä missä mennään niin huonossa kuin hyvässäkin.
 
Noissa nykyajan vermeissä on tosiaan niin paljon kaikkia mahdollisia säätöjä, että väkisin joutuu minusta alkuun vähän lueskelemaan, että mikä mikäkin on ja miten sitä on tarkoitettu käytettäväksi.

Sen jälkeen joo ehdottomasti tolla edellä mainitulla kaavalla, että parametri kerrallaan säätöjä ja ite teen samalla tavalla backuppeja tai eri versioita kuin muissakin jutuissa, että jos paskon jotain, niin edellinen toimiva iteraatio on jossain tallessa.

Joo, vaikka on kaikki samassa boksissa niin käsittelee ja kohtelee niitä kuin oikeita erillisiä juttuja. Ketju nollille ja ekaksi vahvarimalli tulille. Sitä sitten säätelee oman maun mukaan ja sitten alkaa maustaminen. Kaikkea EI PIDÄ tunkea mukaan vain siksi kun niitä on.

Useimmiten itsellä ketjut ovat noisegate-od-vahvistin-kaappimalli. Harvoin siellä on EQ:ta tai muutakaan mukana. Näin nauhoittelen lähinnä kaiken, mikäli ei pidä olla mitään tiettyä ekstrajuttua. Jälkikäteen heitän sitten raitoihin ja busseihin tarvittavia mausteita.
 
Klassinen keissihän tosta on Metalzone pedaali jota on aina haukuttu kun sitä on ajettu suoraan etuvahvistimeen ja paskalta kuulostaa. Sitten kun sen ajaa line in kautta päättäriin niin homma rokkaa ihan eri tavalla.

 
Siksi kun se ei noita livenä soitakkaan. Kannattaa siis muistaa kun nykyään katsoo kitara "coveria" youtubesta niin 80% niistä on (varsinkin noilta suosituimmilta kanavilta) ennalta leikkaa, liimaa ja editoi menetelmällä nauhotettu. Ei siis mitään tekemistä sen kanssa mitä videolla tapahtuu. Herman Li itse kun katseli tuon "coverin" niin kommentoi samaa.
Kyllähän ne kuullostaa studiovedoilta kun ne käytännössä onkin mutta itse tykkään kyllä paljon enemmän ihan oikeasti livenä soitetuista versioista, kuten sitten usein pienemmillä kanavilla useimmiten on.
Bänditkin toki tekee tätä samaa, kun katsoo vaikka Peripheryn guitar playthrough mistä tahansa biisistä niin playbackina se tulee, Misha Mansoor sanoikin että tämä on nykyään ihan standardi kun bändit noita videoita tekee, ikävä kyllä.
Okei, pakko myöntää että itellä ei silmä/korva riitä asian erottamiseen. En sinänsä odota että pitäisi suoraan jollain tilamikillä nauhoittaa suoraan kameraan ääntä, mutta oletin kuitenkin jostain syystä että olisi ns. kerralla purkkiin veto.

Ei muuta mielipidettä itse esityksestä toki :D
 
Okei, pakko myöntää että itellä ei silmä/korva riitä asian erottamiseen. En sinänsä odota että pitäisi suoraan jollain tilamikillä nauhoittaa suoraan kameraan ääntä, mutta oletin kuitenkin jostain syystä että olisi ns. kerralla purkkiin veto.

Ei muuta mielipidettä itse esityksestä toki :D

Ihmiset haluaa katsella täydellistä suoritusta. Täydelliset videot saa tykkääjiä ja seuraajia = ma$$ia miljoonittain.

Tuttava kun oli yhdessä tunnetummassa bändissä, niin kun tekivät live DVD:n niin lopulliseen tuotteeseen jäi keikalta ainoastaan kuva ja bassorumpu.
 
Ihmiset haluaa katsella täydellistä suoritusta. Täydelliset videot saa tykkääjiä ja seuraajia = ma$$ia miljoonittain.

Tuttava kun oli yhdessä tunnetummassa bändissä, niin kun tekivät live DVD:n niin lopulliseen tuotteeseen jäi keikalta ainoastaan kuva ja bassorumpu.
Eiköhän sulavaa esitystä ole kivempi seurata ja kuunnella. Soittajat haluavat tietysti itsekin olla edukseen. Tätähän se on ollut jo ties kuinka pitkään. Kannattaa siirtyä jazziin jos haluaa hien makua koko rahalla. Toisaalta jos massimiljoonat kiehtoo niin tekee sitten itsekin sitä virheetöntä ja viimeisteltyä.

Itse kyllä oon sitä mieltä että mokailu taitaa kiinnostaa nykyään enemmän kun klippejä löytyy joka keikalta ja mokat erottuu selkeämmin kuin paikan päällä, niitä sitten hihitellään että onpa Lars kyllä paska. Ja voicet yms. kerää katsojia vuodesta toiseen joissa itsensä nolaaminen kiinnostaa enemmän kuin virheetön suoritus.
 
Kuinkaha tuo DNAfx Git firmis päivitetään? En vaa löydä mistää ohjeita tai edes päivitystiedostoa. Onko kellään samaa tuotetta? Tässä on muute kätevä tehdä noita profiileja tietokoneella. Ei tartte säheltää tuon vehkeen kanssa varpailla ja siirrellä sitä syliin.
Löytyykö Reaperiin jotai yksinkertaista guidee? Sitte Focusriten softa vielä päälle..
Nyt tulee softatulvaa. Apua.. Kohta jatkan soittelua ja unohdan kaiken muun :D
En nyt saanut tuota Reaperia toimii tuon mun äänikortin ja mikin kanssa. Täytyy palata tuohon myöhemmin.

Reaper sanoo "No tracks are armed for recording. You can continue, but nothing will be recorded untill you record-arm a track". No siis tuossa softassa on jäätävä määrä asetuksia. Mitä kaikkea sielt pittäs säätää?
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän sulavaa esitystä ole kivempi seurata ja kuunnella. Soittajat haluavat tietysti itsekin olla edukseen. Tätähän se on ollut jo ties kuinka pitkään. Kannattaa siirtyä jazziin jos haluaa hien makua koko rahalla. Toisaalta jos massimiljoonat kiehtoo niin tekee sitten itsekin sitä virheetöntä ja viimeisteltyä.

Itse kyllä oon sitä mieltä että mokailu taitaa kiinnostaa nykyään enemmän kun klippejä löytyy joka keikalta ja mokat erottuu selkeämmin kuin paikan päällä, niitä sitten hihitellään että onpa Lars kyllä paska. Ja voicet yms. kerää katsojia vuodesta toiseen joissa itsensä nolaaminen kiinnostaa enemmän kuin virheetön suoritus.
Joo mutta alkuperäinen versio on jo olemassa. Jos kuulen kivan soolon ja menen katsomaan youtubeen coveria haluan nähdä miten se soolo "oikeasti" soitetaan ja kuinka puhtaasti siinä onnistutaan, en jonkun sliipattua studioversiota jota on vaikea erottaa alkuperäisestä.
Minusta ainakin ihan perseestä että tähän on menty ja kun osuu kohdalle näitä "covereita" niin katselu loppuu siihen.
Peripheryn ja kumppanien "playthrough" videoista voi sentään katsella perässä miten joku kohta soitetaan kun ne tietty oikein ne sormet asettelee vaikka ääni tuleekin nauhalta, mielummin kuulisin toki kun nämä oikeasti ne biisit siinä kohtaa soittaisi kuten esimerkiksi vaikka Ola Englund aina kun covereita tekee.
 
En nyt saanut tuota Reaperia toimii tuon mun äänikortin ja mikin kanssa. Täytyy palata tuohon myöhemmin.
Reaper sanoo "No tracks are armed for recording. You can continue, but nothing will be recorded untill you record-arm a track". No siis tuossa softassa on jäätävä määrä asetuksia. Mitä kaikkea sielt pittäs säätää?
Capture.JPG


Punaisella ympyröity pallukka, mistä laitat ko. raidan nauhoituksen päälle.
Alleviivattuna Input 1 - tuota äänilähdettä nauhoitetaan tälle raidalle
Alleviivattuna "playback" nappula, vihreäksi napsautettuna Reaper myös toistaa "output":ssa, mitä soitetaan

Ja jotta mitään kuuluu, tarvitsee säätää Reaperin Input / Output vastaamaan kokoonpanoasi, näissä voi mennä hetki jos toinenkin.
 
Reaperiin löytyy kaikenlaisia tutoriaalejakin vaikka millä mitalla. Joutu itekin kurkkimaan, ennen kuin sain jotain järkevää nauhalle.

Tuossa yksi Youtube-kitaristi, joka piti ihan ottaa talteen jonkun aikaa sitten. On varmasti nähty vaivaa videoihin ja taustoihin. Vaikea sanoa, miten paljon soittoa on leikattu ja liimattu yhden biisin sisällä, mutta näkee ja kuulee ihan selvästi, että soittaa kyllä osaa. Ja tosi tuollainen puhdas tatsi.

 
Tuli muuten tässä mielee vielä noi puhelimiin liitettävät mikrofoonit. Mun kansalaisopiston opettajalla oli joku iPhoneen liitettävä aika yksinkertainen ja helponnäköinen. Sillä kuvattiin eilen yks veto niin yllätyin äänenlaadusta ja hän myös kehui tätä etenkin kotisoittelussa riittää enemmän kuin tarpeeksi. Onks kellää kokemusta näistä ylipäätää tai kommenttia?

IK Multimedia iRig Mic Studio black – Thomann Suomi
Zoom Am7 – Thomann Suomi

Tässä nyt ainaki pari mitä Androidillekin löytyi. Zoomia ja Shuree hän osasi suositella yleisesti.

E: Mä en nyt saa tuota Reaperia toimii. WaveOut äänellä sain tuon kitaran äänitettyä, mut se soundi on todella mutainen. Goolettelun jälkeen suositeltiin ASIO, mut nyt en saa tuota ääntä mitenkää pihalle. Menee jo liian hankalaksi näide kanssa ja mielenkiinto alkaa loppumaan. Focusriten outputtiin tai kuulokkeisiin en voi laittaa mitää. Räjähtää korvat ku kajarit vinkasee.

E:2 No kuulokkeet toimi tuossa. Joku häiriö iskee noihi kajareihi. Eli nyt on säädetty ASIO + tuo mikki n. 10cm päähän tuosta vahvistimesta ja kuulokkeita varmaa iha asialline käyttää sitten tuon raidan kuunteluun. Kajarit sitte eriksee biisin taltiointiin.

Katotaa mitä settiä tulee pihalle.

Edittiä puskee.. Pakko oli laittaa kauemmaksi tuota mikkiä. Kuulostaa silloinkin aika hirveältä. Särö puskee ja "hajoaa" tuohon mikkiin. Se ei kuulosta yhtää hyvältä. Onks tähä jotai vinkkii antaa?

Edittimiljoonas: Heti ku mä laitoin mikin paljo kauemmaksi (puhutaa jo 1.5 metristä) niin tuo kuulostaa jo todella hyvältä. Ainut ongelma tulee sitte siinä että kaikki taustaäänet suhinat kohinat tulee myös mukaa helposti. Kuinka mä saisin tuon mikin kuulostaa siltä, että se olisi "kaukana" kun se on tuossa 5-10cm päässä vahvarista, ilman että se ääni kuulostaa ihan raiskatulta?

Mä taas mietin, että ajaiskoha sitte puhelimeen suoraan liitetty mikrofoni jo tuon asian kerta jos pidän mikkiä kauempana. Yllä olevissa linkeissä pari ehdotusta jo alkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten tässä mielee...

Heivaa hiivattiin noi mikit. Jos sulla kerran on Focusriten ja sitten tuo HB multimasiina niin niillä saat jo vaikka mitä aikaan.
Käytä Focusritea audio-interfacena ja siihen vain kitara kiinni. Sitten haet vaikka
STL Ignite - Emissary Plug-In Bundle ja Efektor Silencer Free Noise Gate Guitar Effect Software | KUASSA sekä Mercuriall Audio Software

Noilla pääset alkuun eikä tule mitään taustaääniä.

Vaikka kuinka saisit hienosti taltioitua Roland Cuben äänen niin se kuulostaa,... Cubelta. Eri asia jos siitä saisi suoraan ulos ilman kaiutinsimulaatiota, niin jotain olisi tehtävissä.

Omasta mielestäni Reaper todella sekava. Tästä Sonarin seuraaja, joka on aika suoraviivainen BandLab: Make Music Online

Käytännössä siis kaikissa DAWeissa. Asennat, menet optionssiin ja sieltä Audio Devices "ASIO Focusrite" tai mikä se onkaan nimeltään. Tai jos sulla on HB kiinni, niin valitset sen.
Kaikki vst plugarit jonnekin samaan kansioon ja DAWissa pitää määrittää niiden kansioon polku ja skannata plugarit. Lisää raidan, siihen valitsee tuloksi sen,
missä piuha on kiinni, efektilaatikkoon haluamansa plugari, monitorointi päälle ja REC.
 
Tilasin kuluneella viikolla NUX MG-300:n. Elämäntilanteessa yksinkertaisuus on valttia. Saa nähdä mitä soundit ovat, rapsaa myöhemmin.
 
Mä en nyt saa tuota Reaperia toimii.
Koska kuva kuulema kertoo enemmän kuin tuhat sanaa - paitsi siis sille, joka ekana keksi, että niihin täytyy laittaa kuvatekstit. Mutta tota noin ja joo:
ReaperRec.jpg


Äänitysraidasta otan aina volumen totaalisesti pois, koska noissa tulee muuten, se korviin tuplana. Ja 2. äänistä, isommalla tai pienemmällä viiveellä, asetuksista riippuen. Se ei todellakaan helpota äänittämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen kokoonpano:
Ibanez Prestige RGR 652 (MIJ)
Schecter Blackjack SLS (Floyd Rose) 6-kielinen 25,5 SD Blackout
Schecter Blackjack SLS (kiinteä talla) baritoni 26,5 SD Blackout
Yamaha AES 520 baritoni 26,5 sd jazz ja 52 mikeillä.

Line6 ux2 sekä Bias Fx 2 elite, kuulokkeilla soittelua. Tulossa tuo Nux MG-300.

Olen kitaristina aika keskiverto, ja en lukeudu siihen tilulilu-porukkaan, jotka osaavat enemmän kuin väittävät.

Musiikki on taidetta, ja taide ei ole pelkästään tekniikkaa. Siinä moni muusikonalku erehtyy.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset yllä vastanneille. Mä jo kuvasin yhden vedon ja mikiltä suoraa Reaperiin (sain sen jotenkuten laitettua, tiedä sitten asetuksista). Katon et minkälaist laatua nyt tuli. Aina backuppina on puhelimen oma mikrofoni jos meni ihan pipariksi. Onnistuin saamaan tuon Focusriten sinne eli kyl mä sinnepäin nuo asetukset taisin saada.
Mutta juu. Mä tutustun pikkuhiljaa noihin @Ad_Astra antamiin softiin. Otan ne ylös jo valmiiksi. Menee muute iha hirveesti aikaa tuohon välineurheiluun, niin täytyy pitää sopiva balanssi siinä :)
Tältä mulla näyttää nyt. Muutanko jotain? Tosiaan outputtiin en saanut noita ulkosia kajareita mut kuulokkeet riittänee.
E: Tosiaa mikki on ehkä metrin päässä vahvarista aika lattiatasolla.

Näyttökuva 2022-04-09 212322.png
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset yllä vastanneille. Mä jo kuvasin yhden vedon ja mikiltä suoraa Reaperiin (sain sen jotenkuten laitettua, tiedä sitten asetuksista). Katon et minkälaist laatua nyt tuli. Aina backuppina on puhelimen oma mikrofoni jos meni ihan pipariksi. Onnistuin saamaan tuon Focusriten sinne eli kyl mä sinnepäin nuo asetukset taisin saada.
Mutta juu. Mä tutustun pikkuhiljaa noihin @Ad_Astra antamiin softiin. Otan ne ylös jo valmiiksi. Menee muute iha hirveesti aikaa tuohon välineurheiluun, niin täytyy pitää sopiva balanssi siinä :)
Tältä mulla näyttää nyt. Muutanko jotain? Tosiaan outputtiin en saanut noita ulkosia kajareita mut kuulokkeet riittänee.
E: Tosiaa mikki on ehkä metrin päässä vahvarista aika lattiatasolla.

Näyttökuva 2022-04-09 212322.png

Varmaan tuolta ASIO Configurationista voit säätää Focusriten yleistä bufferia. Mitä pienempi, sen pienempi latenssi mutta syö tehoja enempi kun reaaliajassa soittaa (plugareilla varsinkin huomaa). Toiset vääntää bufferia ylöspäin esim. miksausvaiheessa.
Mulla on tasaisesti 64 bufferi. Hyvin pötköttää wanhalla i7 7700K:lla + 16gb RAM + SSD:t vaikka on aika paljon kaikkea raidat täynnä, niin vst efektiä kuin vst instrumenttia.

Kajarit suoraan Focusriten persiiseen kiinni. Mulla kaikki koneen äänet menee ihan audio interfacen kautta kajareihin. Kaikki muut äänilähteet disabloinut. Jos sattuisi olemaan joku multsari, niin se menisi audio interfacen inputteihin.
 
No nyt on eka video sählätty uudella mikillä ja Reaperilla. Ja kehitysideat jälleen vastaan :D
Vaikka tää on jälleen kuvattu kitara väärässä asennossa, mä olen paljo harjoitellut niin että kitara on oikean reiden päällä sekä olen riffitellyt seisaalteen! Eli kylllä mä muutan tyyliä pikkuhiljaa oikeaksi. Sitte oon yrittänyt saada rannetta mukaan tuohon soittamiseen ja pitää plekua edellee rennompana. Yksityisel tunnil sain hyvin ohjeita.

 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten tässä mielee vielä noi puhelimiin liitettävät mikrofoonit. Mun kansalaisopiston opettajalla oli joku iPhoneen liitettävä aika yksinkertainen ja helponnäköinen. Sillä kuvattiin eilen yks veto niin yllätyin äänenlaadusta ja hän myös kehui tätä etenkin kotisoittelussa riittää enemmän kuin tarpeeksi. Onks kellää kokemusta näistä ylipäätää tai kommenttia?

IK Multimedia iRig Mic Studio black – Thomann Suomi
Zoom Am7 – Thomann Suomi

Tässä nyt ainaki pari mitä Androidillekin löytyi. Zoomia ja Shuree hän osasi suositella yleisesti.

E: Mä en nyt saa tuota Reaperia toimii. WaveOut äänellä sain tuon kitaran äänitettyä, mut se soundi on todella mutainen. Goolettelun jälkeen suositeltiin ASIO, mut nyt en saa tuota ääntä mitenkää pihalle. Menee jo liian hankalaksi näide kanssa ja mielenkiinto alkaa loppumaan. Focusriten outputtiin tai kuulokkeisiin en voi laittaa mitää. Räjähtää korvat ku kajarit vinkasee.

E:2 No kuulokkeet toimi tuossa. Joku häiriö iskee noihi kajareihi. Eli nyt on säädetty ASIO + tuo mikki n. 10cm päähän tuosta vahvistimesta ja kuulokkeita varmaa iha asialline käyttää sitten tuon raidan kuunteluun. Kajarit sitte eriksee biisin taltiointiin.

Katotaa mitä settiä tulee pihalle.

Edittiä puskee.. Pakko oli laittaa kauemmaksi tuota mikkiä. Kuulostaa silloinkin aika hirveältä. Särö puskee ja "hajoaa" tuohon mikkiin. Se ei kuulosta yhtää hyvältä. Onks tähä jotai vinkkii antaa?

Edittimiljoonas: Heti ku mä laitoin mikin paljo kauemmaksi (puhutaa jo 1.5 metristä) niin tuo kuulostaa jo todella hyvältä. Ainut ongelma tulee sitte siinä että kaikki taustaäänet suhinat kohinat tulee myös mukaa helposti. Kuinka mä saisin tuon mikin kuulostaa siltä, että se olisi "kaukana" kun se on tuossa 5-10cm päässä vahvarista, ilman että se ääni kuulostaa ihan raiskatulta?

Mä taas mietin, että ajaiskoha sitte puhelimeen suoraan liitetty mikrofoni jo tuon asian kerta jos pidän mikkiä kauempana. Yllä olevissa linkeissä pari ehdotusta jo alkuun.
Eikös noissa parhaimmissa puhelimissa ole itsessäänkin jo hyvät mikit?

Sulla on konkkamikki joka on herkkä, pudota sitä äänityksen tasoa (voit viedä silloin lähemmäs). Riittää ihan hyvin, että ne tasosäädön palkit ovat jossain puolessa välissä sitä vihreää aluetta, jos sulla sellainen näyttö on. Voit sitä sitten editoidessa nostaa, jos on tarvetta.

Mulla on kuvauskeikoilla lähes aina mukana oma tallentimeni ja laitan sen usein suoraan pienimmille mahdollisille äänitystasoille. Silti saa pelätä, että menee särölle PA-kaappien lähellä.

Kysyit aiemmin videoiden /äänien synkkaamisesta.
Laitat videot editoriisi päällekkäin ja useissa ohjelmissa on toiminto "kohdista ääniraidat ylempään" tai vastaavaa.
Eivät aina ihan kohdilleen vättämättä tule, mutta laitat ne ääniraidat näkyviin, niin näet esim. huippukohdista missä ne ovat kohdillaan. Siirrät sitten tarvittaessa vaikka yhden ruudun.
Monikamerakuvauksissa tota joutuu lähes aina tekemään isoissa saleissa, koska ääni kulkee hitaasti ja päällekäin laitettuna tulisi kaikua.

Tosta keikkasoundista nykyään saa kyllä mikseristä aika hyvää keikkaääntä ja niitä voi 16-kanavaisella miksatakin mikettäin jos sen niin tallentaa. Silloin ammattilaisen tekemänä ei soundi kyllä studiossakaan olleellisesti parane.
Ammattilaiset osaavat ton mikityksen niin hyvin. Editoidessa niihin voi sitten lisäillä huonekaikua yms.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on eka video sählätty uudella mikillä ja Reaperilla. Ja kehitysideat jälleen vastaan :D
Vaikka tää on jälleen kuvattu kitara väärässä asennossa, mä olen paljo harjoitellut niin että kitara on oikean reiden päällä sekä olen riffitellyt seisaalteen! Eli kylllä mä muutan tyyliä pikkuhiljaa oikeaksi. Sitte oon yrittänyt saada rannetta mukaan tuohon soittamiseen ja pitää plekua edellee rennompana. Yksityisel tunnil sain hyvin ohjeita.



Tiukempaa tatsia vain ja noinkin hitaalla tempolla kannattaa soitella plektralla vain ylhäältä alaspäin (down picking), siis tuolla missä soittelet yksittäisiä nuotteja tuon alkuriffin jälkeen.

Mutta on tuo soundi vaan aika hirveä, sille ei voi mitään.

Kaivelin jotain vanhoja omia missä kännykkäkameralla kuvattu/nauhoitettu Marsun 20w nupilla. Oisko joku LG G6 luurina tuossa. Eli ihan kelvollista jälkeä saa ihan puhelimellakin taltioitua. Paska soundi ei vain muutu hyväksi vaikka mitä tekisi :D

Vähän liika gainia tässäkin


Ja tässä jotain puhdasta räpeltelyä
 
Siskon poika opetellut soittamaan. Kyselen vähän salaa häneltä mitä mieltä olette? Soitto
Sanomattakin selvää, että siskon poika skulaa skebaa siististi cool.

Hyvän näkönen pickaustekniikka, mikä alkaa jännittymään vasta nopeimmissa juoksutuksissa. Siistit swiipit, niitä on varmasti hiottu :)
 
Sanomattakin selvää, että siskon poika skulaa skebaa siististi cool.

Hyvän näkönen pickaustekniikka, mikä alkaa jännittymään vasta nopeimmissa juoksutuksissa. Siistit swiipit, niitä on varmasti hiottu :)
Armoton Children of Bodom fani ja ilmeisesti kyseinen bändi sai opettelemaan kitaran soittoa. Kiitos palautteesta.
 
Tiukempaa tatsia vain ja noinkin hitaalla tempolla kannattaa soitella plektralla vain ylhäältä alaspäin (down picking), siis tuolla missä soittelet yksittäisiä nuotteja tuon alkuriffin jälkeen.

Mutta on tuo soundi vaan aika hirveä, sille ei voi mitään.

Kaivelin jotain vanhoja omia missä kännykkäkameralla kuvattu/nauhoitettu Marsun 20w nupilla. Oisko joku LG G6 luurina tuossa. Eli ihan kelvollista jälkeä saa ihan puhelimellakin taltioitua. Paska soundi ei vain muutu hyväksi vaikka mitä tekisi :D

Vähän liika gainia tässäkin


Ja tässä jotain puhdasta räpeltelyä


Tarkoitatko nyt Cubesta tulevaa soundia vai mikrofoonia ylipäätään kuinka olen tuon taltioinut? Säröähä tuossa on kyllä liikaa. Mut tuo video saa tuollasena mennä. Kyl tässä tarvii tuosta Cubesta pikkuhiljaa luopua..

E: Joo kyllä tuota mikkiäki joutunee vielä säätää. Ei muuta ku seuraavaa biisiä kohti paremmalla soundilla.
E2: Mielummin mä kuvaan ja taltioin noita videoita. Niiden pohjalta sitte muokkaan parempaan suuntaan. Mul menee muute aiva liia herkästi välineurheiluks tää enkä saa mitää aikaseks ku päivät pitkät yritän säätää soundia kuntoon xD
E3: Nyt korvakuulolla kuunneltuna tuota säröä, ei se ole niin paha kuin mitä videolle tuli. Eli tuo mikrofonin säätö ihan ekana paikallaan.
E4: Testailen nyt tuota mikkiä. Ei taida tää erillisen mikin kanssa nauhoitus mennä yhtää niinkuin pitäis jos puhelimen kautta ääni on parempi :D Jotain nyt on jossain asetuksessa pielessä kun tuo nauhotusääni on vain surkea.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kaapista saatava soundihan ei tule mikkiin samana kuin korviin, ellet sitten äänittele binaural-audiota missä ei tietenkään ole mitään järkeä. :D
Se mikin sijoittelu kaappiin soundin hiomista varten on pahimmillaan millimetrihommaa, ja usein kyseessä on se miltä se kitara kuulostaa sitten kokonaisuudessa muiden instrumenttien ja useiden kitararaitojen kanssa.
Tämä voi olla sellaista salatiedettä minkä kanssa ammattilaisetkin kokoajan kehittelevät uusia juttuja ja hiovat mikkivalintoja ja sijoitteluja paremmaksi.
Jos haluat saada suht samanlaista soundia mikkiin, minkä itse kuulet ja koet soittaessasi, niin sitten periaatteessa tarttisi mikittää huone eikä kaappia, ja tämä tuo sitten taas omat kommervenkkinsä mukaan.
Tuo video kyllä kuulostaa siltä, että jo se alkusoundi on suht karmea, mikä voi olla ihan jo kiinni silkasti tuosta cubesta enemmän kuin sun asetuksista. Toki tuo kaikki muu sivuääni syö kitaralta sitä tilaa. Jos haluat pickaus yms. muut äänet kuuluviin, kelvollisella kitarasoundilla niin äänitä mikilllä huone toiselle raidalle, ja toiselle kitara DI mihin otat soundit vaikka jostain aikaisemmin suositellusta ilmaisesta plugarista. Instant profit.
 
Mä kyselin myös muualta ja sieltä tuli aika tyly vastaus:

"Its your mic. Go buy yourself an SM 57 immediately. Best money youll ever spend on guitar recording. The NT1 is a very bright condensor mic intended more for vocal and acoustic sounds. The SM 57 you can get right up in front of that speaker and deliver pure honey into Reaper."

Tää toisaalta selittää miksi mun äänitys kuulostaa siltä että mun särösoundi on over the top. Kaippa se mikki vaa täytyy vaihtaa toiseen ja laittaa tää myyntiin.

Mut aivan varmasti vaikutusta myös tuossa vahvistimessa.. Kyl tää soittelu alkaa olee jo sillä tasolla et vehkeet vaatinee päivitystä :)

Olishan mulla tuo Ukkonen nauhotettuna puhelimen omalla mikilläkin siinä samassa syssyssä, mut en tiiä jaksanko rupee uudestaan uppailee. Tulis ainaki kelvollisempi kuuntelemisen osalta.

@JRantajoki Ehdotit juuri tuota mikkiä muutama sivu takaperin. Ois kait se pitäny se vain ostaa suoraa ;)

Mut toisaalta jos saisin tuon mikin taajuuksia säädettyä niin ehkä tuota ei tarttis vaihtaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
SM57 on sellainen työkalu mikä käy suunnilleen ihan kaikkeen, ja toimii tosi hyvin kaapin mikittämiseen. Vähän tylsä valintahan se on kun on niin yleinen, mutta tokihan se on yleinen juuri sen vuoksi että se vaan on niin hyvä.
En mä kyllä allekirjoita sitä että pelkästään mikissä on vika, vaikka ei mikään ykkösvalinta tuohon hommaan olekaan.. mutta dynaamisella pääset nyt askeleen oikeampaan suuntaan kuitenkin.
 
SM57 on sellainen työkalu mikä käy suunnilleen ihan kaikkeen, ja toimii tosi hyvin kaapin mikittämiseen. Vähän tylsä valintahan se on kun on niin yleinen, mutta tokihan se on yleinen juuri sen vuoksi että se vaan on niin hyvä.
En mä kyllä allekirjoita sitä että pelkästään mikissä on vika, vaikka ei mikään ykkösvalinta tuohon hommaan olekaan.. mutta dynaamisella pääset nyt askeleen oikeampaan suuntaan kuitenkin.

Helpolla pääsis kun kävis tuon ostaa ja laitan NT1 myyntiin. No käyn huomenna tuossa kivijalkapuljussa kyselee jahka sielt löytyis moinen.
Ja postaan nyt tuon biisin uusiks juutubeen niin se on kuuntelukelvollinen. Editoin sen samalla sit tuonne ylempään.

E: Nyt on biisi uusiks youtubessa.
 
Viimeksi muokattu:
Helpolla pääsis kun kävis tuon ostaa ja laitan NT1 myyntiin. No käyn huomenna tuossa kivijalkapuljussa kyselee jahka sielt löytyis moinen.
Ja postaan nyt tuon biisin uusiks juutubeen niin se on kuuntelukelvollinen. Editoin sen samalla sit tuonne ylempään.

E: Nyt on biisi uusiks youtubessa.

Mä en nyt usko että Shure57 on oikotie onneen. Se on raaka. Monestihan vedetään parilla mikillä, eli 57 sinne kartion keskelle suht lähelle ja sitten joku bottnekkaampi jonnekin klo 15 kohtaan esim hieman kauemmas. Täytyy muistaa että se mikä kuulostaa hyvältä koko bändin seassa, ei välttis toimi ollenkaan yksin soitettaessa. Yksin kun soittelee niin luonnostaan vetää bassotaajuuksia enemmän. Kitara on keskiäänisoitin ja hyvä on leikata sieltä alapäästä ihan reilusti. Kuten myös pahin kirskuva yläpääkin.

Kun soittotaito kohenee, niin huonommallakin soundilla kuulostaa toimivalta. Jos soittotaito vaatii vielä hiomista, niin ei se studiolla ammati-ihmisten kanssa tehty nauhoitekaan mitään herkkua korville ole. Toki niillä on omat jipponsa, muttei ne perusongelmia ratkaise. Paitsi jos tietämättäsi joku muu päättää vetää kitararaidan uusiksi :D
 
Tuo video kyllä kuulostaa siltä, että jo se alkusoundi on suht karmea, mikä voi olla ihan jo kiinni silkasti tuosta cubesta enemmän kuin sun asetuksista.

Milläköhän @Markqq soittelee Cubessa? Mulla oli joskus Cube20. Noi "Metal", "R-Fier" yms. sai unohtaa. Hirveän kuuloisia kun ei voinut mitään tehdä. Ehkä toi "Classic Stack" ois paras. Gain sinne puoleen väliin, bass johonkin klo 10-11, middle klo 13-15, treble taas sinne klo 12 tai hieman alle. Sitten rohkeasti vain se Boss SD-1 käyttöön minkä laitoin sulle. Tiputat vieläkin sitä gainia hiukan ja sitten pedaalista gain 0, level täysille ja tone hieman yli puolen välin.

Eli tässä vielä mitä ne säätimet on kun siinä minkä sait, ei lue mitään :D
 
Milläköhän @Markqq soittelee Cubessa? Mulla oli joskus Cube20. Noi "Metal", "R-Fier" yms. sai unohtaa. Hirveän kuuloisia kun ei voinut mitään tehdä. Ehkä toi "Classic Stack" ois paras. Gain sinne puoleen väliin, bass johonkin klo 10-11, middle klo 13-15, treble taas sinne klo 12 tai hieman alle. Sitten rohkeasti vain se Boss SD-1 käyttöön minkä laitoin sulle. Tiputat vieläkin sitä gainia hiukan ja sitten pedaalista gain 0, level täysille ja tone hieman yli puolen välin.

Eli tässä vielä mitä ne säätimet on kun siinä minkä sait, ei lue mitään :D

Extremellä soittelin usein mut nyt tuon multiefekti pedaalin kanssa mulla on iha vakiona koko vahvari ja valittu clean. Voin tuota Classicia kokeilla tuon sinun pedaalin kanssa. Sitte katsoa siihe päälle multiefektillä vielä saako jänniä juttuja ulos. Ei muuta ko testiin, kiitos!

E: Sain säädettyä, aika mutaiselta tuo soundi kuulostaa, mut luulen et oma kitara tässä syypäänä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en nyt hirveästi muuttanu vahvarin/pedaalin asetuksia mutta sain vinkin pistää mikin lähelle vahvistinta ja laskea volumee vahvistimessa. Miltä tää nyt kuulostaa teidän korvaa. Kehitysideoita? Testiitestiiiiv69.wav

Tuossa mulla on mikin mukana toi mikä lie "läppä" tai eriste tuon mikin edessä. Jos sen ottaisin pois niin saisin mikkii lähemmäksi vahvaria.

Tässä nyt lisää: testialissaa.wav

Mielipiteitä? Vahvari alkuun kovemmalla sit hiljaisemmalla loppua kohti. Hiljaisemmillaan hyvä jos itse kuulin enää vahvaria tyyliin :)

Voipi olla et meen tuon SM57 hakemaan kaupasta ja testaan sitä sitte. Ois kiva kuitenki nauhottaa niin että se mikki ottais myös sen biisin taustalta. Eli ei ois iha vahvaris kiinni.

Edioitaas jälleen. Kävin tuossa paikallisessa puljussa kyselee tuota mikkiä ja sitä ei löytynyt, mutta hetken keskusteltua tarpeistani, hän suositteli Beyerdynamicin TG150D mikä lähti nyt matkaan. Sain sen 99€ hintaan kun etsin tätä SM57 mallia. Lisäksi jos tää mikrofoni ei täytä tarpeitani niin saan palauttaa sen ja rahat takaisin. Eli en tässä nyt mitään tule häviämään :) Varmaan huomenna tästä sitten testiä pihalle. Laitan tänne sitten kuunneltavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en nyt hirveästi muuttanu vahvarin/pedaalin asetuksia mutta sain vinkin pistää mikin lähelle vahvistinta ja laskea volumee vahvistimessa. Miltä tää nyt kuulostaa teidän korvaa. Kehitysideoita? Testiitestiiiiv69.wav

Tuossa mulla on mikin mukana toi mikä lie "läppä" tai eriste tuon mikin edessä. Jos sen ottaisin pois niin saisin mikkii lähemmäksi vahvaria.

Tässä nyt lisää: testialissaa.wav

Mielipiteitä? Vahvari alkuun kovemmalla sit hiljaisemmalla loppua kohti. Hiljaisemmillaan hyvä jos itse kuulin enää vahvaria tyyliin :)

Voipi olla et meen tuon SM57 hakemaan kaupasta ja testaan sitä sitte. Ois kiva kuitenki nauhottaa niin että se mikki ottais myös sen biisin taustalta. Eli ei ois iha vahvaris kiinni.

Edioitaas jälleen. Kävin tuossa paikallisessa puljussa kyselee tuota mikkiä ja sitä ei löytynyt, mutta hetken keskusteltua tarpeistani, hän suositteli Beyerdynamicin TG150D mikä lähti nyt matkaan. Sain sen 99€ hintaan kun etsin tätä SM57 mallia. Lisäksi jos tää mikrofoni ei täytä tarpeitani niin saan palauttaa sen ja rahat takaisin. Eli en tässä nyt mitään tule häviämään :) Varmaan huomenna tästä sitten testiä pihalle. Laitan tänne sitten kuunneltavaksi.
Kyllähän tuo ihan kitaralta kuulostaa. Nyt sitten pitäisi kehittää huippuunsa kehittynyt maku jotta osaat säätää soundin kuntoon. Täällä voidaan ehdottaa vaikka että ota trebleä tai gainia vähemmälle, mikkiä piiru keittiöön päin tai ilman viisseiskaa ei voi elää, mutta loppujen lopuksi nuo päätökset pitää tehdä itse. Testaile siis kaikessa rauhassa ja säädä korvaan kuuluvaa styrkkariääntä niin kauan että se tyydyttää. Sitten kokeilet noita mikkejä eri kohtiin kartiota ja lisää ihmettelyä. Äänitys ja vertailua suosikkirokun soundiin. Ja taas alusta.
Kyllä se sieltä tulee :thumbsup:
 
Kyllähän tuo ihan kitaralta kuulostaa. Nyt sitten pitäisi kehittää huippuunsa kehittynyt maku jotta osaat säätää soundin kuntoon. Täällä voidaan ehdottaa vaikka että ota trebleä tai gainia vähemmälle, mikkiä piiru keittiöön päin tai ilman viisseiskaa ei voi elää, mutta loppujen lopuksi nuo päätökset pitää tehdä itse. Testaile siis kaikessa rauhassa ja säädä korvaan kuuluvaa styrkkariääntä niin kauan että se tyydyttää. Sitten kokeilet noita mikkejä eri kohtiin kartiota ja lisää ihmettelyä. Äänitys ja vertailua suosikkirokun soundiin. Ja taas alusta.
Kyllä se sieltä tulee :thumbsup:
Ja edelleen pitää muistaa, että soitto on vielä kuitenkin aika alkutekijöissään. Sormista tuleva tatsi ei ole vielä tavoittanut kitarankieliä ja tämähän sitten aikanaan jo parantaa soundia.
 
Kyllähän tuo ihan kitaralta kuulostaa. Nyt sitten pitäisi kehittää huippuunsa kehittynyt maku jotta osaat säätää soundin kuntoon. Täällä voidaan ehdottaa vaikka että ota trebleä tai gainia vähemmälle, mikkiä piiru keittiöön päin tai ilman viisseiskaa ei voi elää, mutta loppujen lopuksi nuo päätökset pitää tehdä itse. Testaile siis kaikessa rauhassa ja säädä korvaan kuuluvaa styrkkariääntä niin kauan että se tyydyttää. Sitten kokeilet noita mikkejä eri kohtiin kartiota ja lisää ihmettelyä. Äänitys ja vertailua suosikkirokun soundiin. Ja taas alusta.
Kyllä se sieltä tulee :thumbsup:
Kuten alussa kommentoin, täysdiginä saa halvemmalla hyvää soundia. Toki kotistudio on aina hieno juttu. Ne soundit mitä saan irti kuulokkeilla diginä, vaatis rautaa aika isolla lompsalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 756
Viestejä
4 556 685
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom