Kitaran soittaminen

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
No, lupasin vähentää sitä audiospämmiä, mutta eipä tässä oo lomilla ollu muutakaan tekemistä, niin soitellu kitaraa ja tänään koitin taas opiskella vähän lisää Cortexin kanssa nauhoittamista, minkä tuloksena seuraava (Gunnareita):


Suurin osa ajasta meni Cortexin kanssa säätämiseen ja ihan ekana siihen, että mistä saan edes märän soundin nauhalle. Sit kun se selvis, niin tuumaamaan, ettei mulla oo oikein edes mitään kauhean hyvää cleania Cortexissa, kun oon tykänny cleaneissa käyttää Corey Wongin plugaria. Suurin osa särösoundeistakin on jotain Mesa-, Petrucci jne. mallinnuksia, joita ei tohtinu tähän käyttää, kun ei soundaa yhtään oikealta.

Tuo liidisoundi on joku Marsun 100W Plexi ilmeisesti. Ekasta välisoolosta tuli yllättävän hyvän kuuloinen, kun rullas kitarasta volaa ja tonea aika reilusti alas. Cleani taitaa olla Voxin AC30-mallinnus + kaikua ja chorusta ja se särökomppikitara joku Cortexin pilvestä ladattu presetti, johon oon tykästynyt.

Aasinsiltana vielä edelliseen bendikeskusteluun, että tää on semmosta matskua, missä on kyllä pakko osua nuottiin tai tappaa fiiliksen heti noista sooloista. Eikä nuo nyt prikulleen menny itelläkään, en vaan jaksanu enää ottaa enempää uusiksi, kun meni muutenkin jo aikaa ihan riittävästi kaikkeen säätöön.

Kakkossäkeistössä kuuluvat artefaktit on taustasta johtuvia, ei meikäläisen tekosia, mutta pahoittelut joka tapauksessa.

muoks. ja turhan vanhat kielet plus kelluva talla kyllä aiheuttaa lisää harmaita hiuksia noiden moniäänisten bendien kanssa, puuh..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Varastin yhden tälläsen eilen ja instant love:


Pittää tilaa tukkuna näitä, muutamalla eri paksuudella.
Joo, mulla taitaa olla käytössä itellä just noita nyt. Erona Petruccin Jazz III malliin, että nuo ei luista näpeistä niin helposti plus pikkaisen enemmän plekua, jolla työskennellä.

Mulla on 6-pack myös mustia ja pikkaisen jäykempiä, mutta en oo saanu testatuksi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Niin mulla oli joku Abletonin Lite-versio käytössä, jossa raidat oli rajoitettu kahdeksaan. Loppuu aika nopsaan kesken, jos ton Quad Cortexin kanssa pitää varata jokaista kitararaitaa varten pari eri raitaa, joista toinen DI-raidalle ja toinen märälle, jos sen haluaa nauhalle. Nyt siis muistin senkin, että joo, Cortexilla tarvii tosiaan nauhoittaa pari raitaa kerralla, joista toiselle menee toi kuiva DI-signaali ja toiseen efektoitu.

Nyrjähti vaan aivo siinä, että Cortexin kanssa ei varmaan(?) toimi niin kuin plugareilla, että voisit tyrkätä vaan Cortexista jotain soundia DI-raidan päälle.. mistä pääsee siihen, että tuo työnkulku on pikkaisen sit eri nauhoittaako plugareilla vai Cortexilla. Ja jos en tosiaan ymmärrä nyt jotain väärin, niin plugareilla tuo työnkulku on jonkin verran joustavampaa ja yksinkertaisempaa, mutta toki tuolta Cortexista irtoaa paljon semmoista soundia, jota en plugareista saa.

Ja kun oli joku tarjous Abletonista uuden 12-version alla, niin nyt on sitten Suite-versio siitäkin. Ei lopu raidat tai kilkuttimet, jos tää nauhoittelusäätö nyt alkaa tosiaan enemmän kiinnostamaan, kun saa jo jotain aikaankin. (Joo joo, Reaper ois ollu ilmainen, mutta ei kiinnosta yhtään alkaa opettelemaan, kun alkaa pärjään nyt tän Abletonin kanssa)
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 342
Varastin yhden tälläsen eilen ja instant love:


Pittää tilaa tukkuna näitä, muutamalla eri paksuudella.
Nää on kyllä maailman parhaita plektroja. Ahdistaa noiden jälkeen soitella jollain purjeveneen kokoisilla lerputtimilla.

Nyrjähti vaan aivo siinä, että Cortexin kanssa ei varmaan(?) toimi niin kuin plugareilla, että voisit tyrkätä vaan Cortexista jotain soundia DI-raidan päälle.. mistä pääsee siihen, että tuo työnkulku on pikkaisen sit eri nauhoittaako plugareilla vai Cortexilla. Ja jos en tosiaan ymmärrä nyt jotain väärin, niin plugareilla tuo työnkulku on jonkin verran joustavampaa ja yksinkertaisempaa, mutta toki tuolta Cortexista irtoaa paljon semmoista soundia, jota en plugareista saa.
Eikös tuo pidä käytännössä "re-ampata", eli otat sen DI-raidan linjatulon ulos koneelta, lyöt sen Cortexin tuloon ja sen jälkeen nauhoitat märän lähdön DAWissa? Kieltämättä vähän säätö ja tuon takia en kyllä ole itse jaksanut mitää DI/reamp settejä kikkailla vaan nauhoitan joko pelkillä plugareilla tai sitten mikitän vahvarin suoraan.

Ja kun oli joku tarjous Abletonista uuden 12-version alla, niin nyt on sitten Suite-versio siitäkin. Ei lopu raidat tai kilkuttimet, jos tää nauhoittelusäätö nyt alkaa tosiaan enemmän kiinnostamaan, kun saa jo jotain aikaankin. (Joo joo, Reaper ois ollu ilmainen, mutta ei kiinnosta yhtään alkaa opettelemaan, kun alkaa pärjään nyt tän Abletonin kanssa)
Itse olen kanssa pitkään käyttänyt jotain laittiversiota Abletonista ja se on kyllä vaan kaikilla tavoin miellyttävämpi käyttää kuin Reaper. Varsinkin kun olen sen verran laiska, että aika usein monissa jutuissa nappaan vaan hyvän kuuloisen presetin ja Reapererissahan niitä ei juuri ole.

Mutjoo, en tiedä pitäisikö näillä kamarunkkauksille/ääni-insinöröintihommille tehdä oma ketju. Kiehtovaa kamaa kyllä sekin. Cory Wongilla on muuten omalla YT kanavallaan videosarja "On The One", jossa hän käy ihan yksityiskohtaisesti läpi tuota puolta biiseistään. Olen saanut kyllä todella inspiraatiota, ideoita ja oppia omiinkin nauhoituksiin ja miksailuihin noista videoista.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Eikös tuo pidä käytännössä "re-ampata", eli otat sen DI-raidan linjatulon ulos koneelta, lyöt sen Cortexin tuloon ja sen jälkeen nauhoitat märän lähdön DAWissa? Kieltämättä vähän säätö ja tuon takia en kyllä ole itse jaksanut mitää DI/reamp settejä kikkailla vaan nauhoitan joko pelkillä plugareilla tai sitten mikitän vahvarin suoraan.
Joo, näin se varmaan toimii. Vähän samaan tyyliinhän vois tehdä captureita noista plugarisoundeista Cortexiin, kun on vaan joku toinen audio interface.

Aattelin, että pitäskö tuohon olla joku suoraviivaisempikin tapa, mutta ei varmaankaan sit.

Mietin myös tuon Motun päivitystä RME:n Babyface Pro FS:ään, mutta antaa nyt olla toistaiseksi, kun tää Suite-päivityskin oli taas oikein viimeisen päälle impulssiostos.. :D

Ja kai nää kitaroiden nauhoittelujutut menee vielä tässäkin ketjussa, mutta varmaan sit yleisemmille äänityshommille kautta studiovermeille vois olla omaakin lankaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
IitsiMiiden, Somewhere In Timea kuuneltu? Ihan ok perushevisoundiltahan tuo minun korvissani kuulostaa.
SIT on paras maiden levy!

Mutta joo, markan riffit ja 50 pennin soolot. Soundi on dollarin, eli ilmaiset NA:n RAT (rytmi) ja Big Muff (soolo) ja York Audion $1 mesa paketti.
Sit tietty jotkut delayt ja reverbit mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
@Markqq Katsoin Reaper nauhoitusvideotasi ja silmiin pisti kohta 7:50


Se että sulla on pari identtistä samaan aikaan soivaa raitaa on, se ei kuulosta isommalta. Samalta kuulostaa kun sinulla olisi se yksi raita, mitä vain nostat pari desibeliä.
Kokeile itse jos et usko :D
Ja vaikka olisi eri kanavissa eri vahvistinmalli, niin se ei taas tuota mitään lisähyötyä kun se lähtökohta on sama.

Juju on siinä että sinulla on kaksi samaa raitaa mutta soitettuna erikseen samalla lailla, jotta kuulostaa isommalta.
Toki tuo kaikkea lisää kun soittelee vähän eri paikoista samaa jne.

EDIT: Mutta tää nyt on taas tätä samaa valitusta kohdaltani, että jos asiat on hakusessa, niin hillitse opetushaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
Master track klippaa myös siellä. Olipa mikä huvikseen tarkoitus vaan niin se kannattaa välttää. Johtuu nyt siitä, että siellä kolme eri kitararaitaa tuuttaa vaan voluumia lisää eikä anna muuta arvoa. Klippaa Glenilläkin tuossa, mutta silti.



16:40
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Master track klippaa myös siellä. Olipa mikä huvikseen tarkoitus vaan niin se kannattaa välttää. Johtuu nyt siitä, että siellä kolme eri kitararaitaa tuuttaa vaan voluumia lisää eikä anna muuta arvoa.
Näin. Helpoin tapa kuulostaa samalla tavalla "isommalta", on sieltä äänentoistomasiinasta vääntää volumea isommalle. Sitä varten se on olemassa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Niin jos sen saman kitararaidan tuplaa ja haluaa sen "fake double" efektin, niin ne raidat pitää panoroida eri laitoihin ja laittaa toiselle raidalle pieni delay. Tuollai saa kyllä semmosta vähän isompaa kitarasoundia ja vähän helpommin kuin tuplaamalla soittamalla (joka voi sit olla matskusta riippuen aika työlästä tehdä hyvän kuuloisesti, jos ei oo soitto mintissä).

En tosin jaksa tuota videota ruveta katteleen, että mitä se Markku siellä rupattelee.

Pitäs ite ruveta kaivaan noita Abletonin paketteja, että mitä kaikkea sieltä löytyy. Joku hyvän kuuloinen kasarisyna ja synabasso ois hakusassa..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
Pitäs ite ruveta kaivaan noita Abletonin paketteja, että mitä kaikkea sieltä löytyy. Joku hyvän kuuloinen kasarisyna ja synabasso ois hakusassa..
En tiedä, miten Abletonissa on juuri tuohon tarkoitukseen. Paljon hyvää siellä tietysti on. Jos ostaa haluat niin esim. Softuben Model 84 on erinomainen kasaritouhussa. Samoin Babyaudion BA-1. Jälkimäinen ei alessa nyt.



Laitan vielä tähänkin oman sävellyksen, johon soittimet soitin ja rummut ohjelmoin. Ana2 toimi synana. Aika jees kasarisoundia siitäkin sai.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Pääseehän sitä helpommalla kun käyttää kikkoja. Se ei tosin vähennä sen arvoa että raitojen tuplaaminen soittamalla käy pirun hyvin treenistä ja kuulostaa 99 kertaa sadasta paremmalta.

Tuplaus keinotekoisesti on hyvä renki mutta huono isäntä.

Edit. Mitä syntikoihin tulee niin Arturia Collection ja muuta ei oikein ikinä tule tarttemaan. Riittää joka lähtöön. Ehkä Pigments lisäksi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
Pääseehän sitä helpommalla kun käyttää kikkoja. Se ei tosin vähennä sen arvoa että raitojen tuplaaminen soittamalla käy pirun hyvin treenistä ja kuulostaa 99 kertaa sadasta paremmalta.

Tuplaus keinotekoisesti on hyvä renki mutta huono isäntä.

Edit. Mitä syntikoihin tulee niin Arturia Collection ja muuta ei oikein ikinä tule tarttemaan. Riittää joka lähtöön. Ehkä Pigments lisäksi.
Samaa mieltä.

Vieläkään en ole saanut ostettua tuota Collectionia. Tosin on minulla paljon muutakin niin ei mikään hätä. Uhen syntikat on minun suosikkeja.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Tuossa on pieni demo tuosta tuplauksesta.


Eka pätkä vaan yksi kitara panoroituna pikkaisen sivuun. Tokassa fake double 8ms track delaylla. Kolmas soitettuna tuplattu + 3ms track delay. Kitarasoundi joku Neural DSP:n Fortinin Calin preset, jota ruuvasin nopeasti, että sai pahimman bassomuhjun poies.

Eihän siitä mihinkään pääse, että se feikki double kuulostaa vähän hajuttomalta ja mauttomalta soitettuna tuplattuun verrattuna, mutta ihan yleisesti käytössä oleva juttu se minusta on ja tietynlaisissa rytmikitarajutuissa minusta pelaakin ihan hyvin.

muoks. tuosta vikasta esimerkkinä vois tulla mieleen joku cleani efektoitu arpeggiojuttu, jonka haluais levittää taustalle.. en tiiä haluaisko tuommosta lähteä soittamalla tuplaamaan..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
...on turhaa, koska editointi on keksitty. Esim. 8 tahdin osa, jossa soitetaan 2:n tahdin juttua x 4 kertaa. Kit1(R) = 1234 | "Kit2(L)" = 3412. Tietysti, jos soitto on epätarkkaa, se korostuu sitten vaan entisestään...
Milläs se soiton tarkkuus paranee jos voin copy/pasteaa? Joo, ei jaksa/huvita soittaa, niin turha sitten valittaa kun on epätarkkaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
@Markqq Katsoin Reaper nauhoitusvideotasi ja silmiin pisti kohta 7:50


Se että sulla on pari identtistä samaan aikaan soivaa raitaa on, se ei kuulosta isommalta. Samalta kuulostaa kun sinulla olisi se yksi raita, mitä vain nostat pari desibeliä.
Kokeile itse jos et usko :D
Ja vaikka olisi eri kanavissa eri vahvistinmalli, niin se ei taas tuota mitään lisähyötyä kun se lähtökohta on sama.

Juju on siinä että sinulla on kaksi samaa raitaa mutta soitettuna erikseen samalla lailla, jotta kuulostaa isommalta.
Toki tuo kaikkea lisää kun soittelee vähän eri paikoista samaa jne.

EDIT: Mutta tää nyt on taas tätä samaa valitusta kohdaltani, että jos asiat on hakusessa, niin hillitse opetushaluja.
:facepalm: No kyllä nyt pienet naamapalmut tässä itselleni. Ei muuta kuin taas vihkoon uutta tietoa. Halu tehdä videoita ja kertoo kaikkee mut ongelma just on siinä, että kun on vain se mitä tiedän, ja sitten tiedän taas jossai vaiheessa lisää ja katson menneisyyteen, että täähä ei meekään niinku ajattelin tai vaikka osa meniskin, niin aina on jotai mitä tekisin sit eri tavalla tai paremmin :D Tulee jatkuvasti näitä mulle.

Okei siis jos mä nyt vaikka nauhotan noin vielä kaks eri kitaraa niin että laitan vaan sit loppueleissä liidun keskelle ja rytmit sivuille, miten mä saisin helposti toteutettua?

Periaatteessa treenatessa riittää keskelle yks raita sopivalle volalle, ja hyvä näin, ko onhan tuo nyt helvetin työlästä säätää kolmee plugaria vaikka copy pasteis, mut sitku nauhotan niin laitan aina sivuille ja keskelle niin saa sitten loppupeleissä raidat kuten yllä totesin.

Tosin, turhaa mä liidukitaran kohdalla nauhotan muuta kuin keskelle kun en sitä sivuille laita. Rytmit sitte sivuille anyway.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Niitä omia korviaanhan voi käyttää sit kanssa, kun nauhoittaa. Kuulostaako paskalta / hyvältä, kuulostaako siltä, mitä haen ja oon kenties jollain levyllä kuullu, onko kitarasoundi miten riipivä (liikaa yläkertaa) tai pelkkää kumisevaa muhjua (liikaa alakertaa), onko tasot kohdallaan, missä kohtaa stereokuvaa asiat kuulostaa selkeiltä ja hyviltä jne jne.

Itekin ihan amatööri vielä nauhoitteluhommissa, mutta korvat varmaan pelaa ihan ok, niin tuolla tavalla sitä omaa matskuaan joutuu sit työstämään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
Niitä omia korviaanhan voi käyttää sit kanssa, kun nauhoittaa. Kuulostaako paskalta / hyvältä, kuulostaako siltä, mitä haen ja oon kenties jollain levyllä kuullu, onko kitarasoundi miten riipivä (liikaa yläkertaa) tai pelkkää kumisevaa muhjua (liikaa alakertaa), onko tasot kohdallaan, missä kohtaa stereokuvaa asiat kuulostaa selkeiltä ja hyviltä jne jne.

Itekin ihan amatööri vielä nauhoitteluhommissa, mutta korvat varmaan pelaa ihan ok, niin tuolla tavalla sitä omaa matskuaan joutuu sit työstämään.
No juu. Pientä säätöä oon pyrkinyt tekee vaikka oliski nii helppoa vaa plug n play ja sit nauhottelee mut kyl täs nyt huomaa etenkin kun ajattelin rupee oikeesti tekee asiat niin, että se taustakitara ei siellä enää ole mukana, niin oon paljo kriittisemmäks tullu täst tekemisestä (kiitos @Ad_Astra, tällee oppii paljo paremmin virheistä) mut ehkä mä vaan nyt toteutan covereita ja muita riffivideoita mitä ikinä tulen tekemään silleen, että aina joka kerta pyrin säätää nuppeja ja katsoo saisko lopputuloksesta paremman. Tekemisellä oppii ku sit katsoo menneisyyteen mitä on tullut tehtyä.

Mut toki omalla korvalla omat preferenssit myös että minkälaisesta soundista diggaa. Tosin tuskinpa Iron Maidenin coveriin kannattaa laittaa mitää övereitä ja vice versa riippuen mitä soittelee.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Soundithan on toki taiteilijan omia preferenssejä, mutta jos jotain covereita veivaa, niin ehkä tyylitajuisempaa tosiaan käyttää jotain semmoista soundia, joka nyt osapuilleen vastaa alkuperäistä. Omassa matskussa on sit vapaudet tehdä ihan mitä lystää.

Mut ei oo kyllä ihan yksinkertaista saada hyvää kitarasoundia rakennettua, kun nauhoittaa. Soundi jää helposti tosi raa'aksi. Mut katotaan, tykästyin nyt ite tuohon äsken vahingossa tekemääni soundiin ja soitettuun tuplaukseen ja katotaan jaksaisko kasata ite pienen coveripätkän rumpuineen ja bassoineen Metallican Holier Than Thousta, joka hauska ralli.. Vedin vielä eq:lla tuosta alle 65hz veks plus yläpäätä poies, niin siistiyty jo jonkin verran, mutta vielä on toki työmaata, jos ammattimaista soundia haluais.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 285
:facepalm: No kyllä nyt pienet naamapalmut tässä itselleni. Ei muuta kuin taas vihkoon uutta tietoa. Halu tehdä videoita ja kertoo kaikkee mut ongelma just on siinä, että kun on vain se mitä tiedän, ja sitten tiedän taas jossai vaiheessa lisää ja katson menneisyyteen, että täähä ei meekään niinku ajattelin tai vaikka osa meniskin, niin aina on jotai mitä tekisin sit eri tavalla tai paremmin :D Tulee jatkuvasti näitä mulle.
En muista enää, olenko sanonut aiemmin, mutta ymmärrän erilaiset aloittelijoiden "opetusvideot" jos ne on ennemminkin päiväkirjatyylisiä edistymisvideoita. Mutta varsinaista opetusmateriaalia en esimerkiksi itse olisi ikinä nähnyt järkeväksi laittaa vähintään ennen viidettä vuotta kitaran parissa. Ja sekin olisi lähtenyt aika oppipoikamaisella asenteella. Vaikka toisaalta onhan tässä se hyvä, että opit aika nopeesti kantapään kautta, kun laitat videon tänne ja muut teilaa sen. :D

En siis sano sitä pahalla vaan tuli mieleen. Todella erilaistahan toi nykyään on aloittelijoilla kuin omina aikoina, jolloin ekat parit vuodet sitä vaan soitteli biisejä kuunnellen eikä suunnilleen edes miettinyt kovin tietoisesti tekniikkaa. Välillä jonkun kaverin kanssa, usein kirjaston vihkoista luntaten, ja vasta vuosien jälkeen ensimmäistä kertaa ylipäätään tajusi nauhoittaa jotain omaa soittoa. Ja sekin oli siis käppäistä nauhoitusta treenikämpältä. Mutta ei siis aikoihin tullut mieleen, että olisi voinut opettaa kenellekään mitään ellei sitten just sille kaverille jotain juuri opittua Maidenin riffiä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
En muista enää, olenko sanonut aiemmin, mutta ymmärrän erilaiset aloittelijoiden "opetusvideot" jos ne on ennemminkin päiväkirjatyylisiä edistymisvideoita. Mutta varsinaista opetusmateriaalia en esimerkiksi itse olisi ikinä nähnyt järkeväksi laittaa vähintään ennen viidettä vuotta kitaran parissa. Ja sekin olisi lähtenyt aika oppipoikamaisella asenteella. Vaikka toisaalta onhan tässä se hyvä, että opit aika nopeesti kantapään kautta, kun laitat videon tänne ja muut teilaa sen. :D

En siis sano sitä pahalla vaan tuli mieleen. Todella erilaistahan toi nykyään on aloittelijoilla kuin omina aikoina, jolloin ekat parit vuodet sitä vaan soitteli biisejä kuunnellen eikä suunnilleen edes miettinyt kovin tietoisesti tekniikkaa. Välillä jonkun kaverin kanssa, usein kirjaston vihkoista luntaten, ja vasta vuosien jälkeen ensimmäistä kertaa ylipäätään tajusi nauhoittaa jotain omaa soittoa. Ja sekin oli siis käppäistä nauhoitusta treenikämpältä. Mutta ei siis aikoihin tullut mieleen, että olisi voinut opettaa kenellekään mitään ellei sitten just sille kaverille jotain juuri opittua Maidenin riffiä.
Pitäs vaa vahvemmin ottaa esille noista mun "opetusvideoista", että ne on aloittelijatasoa, joten helposti tommosesta "reaper + plugins" aiheesta saisi jo 10 videon sarjan jossa tekisi guidelinen että näin pääset alkuun ja sit joka videolla aina menis vähä syvemmin asiaan. Ideana ei sinänsä huono, mut toteutus sinällään vaikea ku todnäkösesti olis aika sekavaa settiä kuin että aina mentäs eteenpäi siitä mihin jäätiin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
No juu. Pientä säätöä oon pyrkinyt tekee vaikka oliski nii helppoa vaa plug n play ja sit nauhottelee mut kyl täs nyt huomaa etenkin kun ajattelin rupee oikeesti tekee asiat niin, että se taustakitara ei siellä enää ole mukana, niin oon paljo kriittisemmäks tullu täst tekemisestä (kiitos @Ad_Astra, tällee oppii paljo paremmin virheistä) mut ehkä mä vaan nyt toteutan covereita ja muita riffivideoita mitä ikinä tulen tekemään silleen, että aina joka kerta pyrin säätää nuppeja ja katsoo saisko lopputuloksesta paremman. Tekemisellä oppii ku sit katsoo menneisyyteen mitä on tullut tehtyä.

Mut toki omalla korvalla omat preferenssit myös että minkälaisesta soundista diggaa. Tosin tuskinpa Iron Maidenin coveriin kannattaa laittaa mitää övereitä ja vice versa riippuen mitä soittelee.
Korvien treenauttaminen on kenties loputon prosessi. Aina kehittyy kuulemaan eri nyansseja kukin omalla tahdillaan. Voit vaikka välillä pitää ihan tähän liittyen treeniä. Leikkaa, vaikka kitarasta alataajuuksia pois ja kuuntele tarkkaan, missä mielestäsi alkaa katoamaan liikaa ja missä möyryää liikaa. Tai sitten plugarista esim. middleä säätämällä. Mitä tapahtuu, kun puolesta välin alkaa nostamaan ja mikä on kerrassaan liikaa, josta hyvä lähteä pakittamaan. Gainilla milloin säröä alkaa puskemaan riittävästi siihen tarpeeseen. Aika usein saa hivenen pakittaa.

Tälläisessä muista ettet liian kovalla säädä ainakaan pitkään. Korvat turtuu eikä erota sitten yhtään mitään. Kuitenkin fiilistele ja tunne sitä soundia muutenkin kuin korvilla että tuntuuko se hyvälle. Mitä enemmän tunnetta herää niin olet hyvän äärellä. Tämä ei niin teknisenä asiana, mutta itse olen semmoinen tunneakka niin tärkeitä asioita.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Sillai noita omianikin välistä säädään, että joku rytmikitarapätkä luupille ja sit vääntelee nappuloita, että miltä kuulostaa. Plugarin vahvarisäätöjä, EQ:ta tai IR:iäkin voinee testailla tuolla.

Tarviikin käydä läpi vielä nuo Bogrenin rythm IR:t, että miten ne pelaa tuon Cali-soundin kanssa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Okei siis jos mä nyt vaikka nauhotan noin vielä kaks eri kitaraa niin että laitan vaan sit loppueleissä liidun keskelle ja rytmit sivuille, miten mä saisin helposti toteutettua
Justhan mä laitoin sulle ne wrath of the.. raidat. Harjoittele ja kokeile niillä. Ne on erikseen soitettu. Ei mitään kikkailua.

Voit koittaa käyttää vain toisen ja tuplata verraten että käytät molemmat ja levität reunoihin.

Soittaminen ei parane kuin soittamalla. Ei ole oikotietä onneen.

Sama itsellä tuossa että en kyllä mitään opetushommia. Joskus opetin muutamaa kun pyysivät. Silloin itsellä joku 13v soittoa alla. En kyllä enää. Riittää kun tytärtä opettaa pianon ja nuottien maailmaan.

Edit. Ja jos kolmen plugarin säätö tuntuu työläältä niin sittenhän sitä ollaan kun on 30 raitaa ja jokaisessa se 3-4 plugaria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Vielä noista feikkituplauksista. Cleaneja en itse tuplaa juuri ollenkaan tai jos tuplaa niin vetää eri kuviota tms.

Sinänsä pelkkä track delay ei toimi mun korviin ollenkaan vaan siellä pitää olla myös kevyttä shiftausta. Ja näin ollen tadaa, kaikki hoituu suoraan eventide micropitchillä vaikkapa. Saa säädettyä 2 tai 3 ääniseksi, eri predelayt, feedbackit, nuotin vierestä menot ja vaikkapa automatisoimaan mitä vain.

Eskmerkisi kukaan joka syntikoiden kanssa mitään on tehnyt, huomaa ettei kuulosta juuri mitään kun lisää oskillaattorin unisonina tai +/-oct. Sitten kun hipaisee detunea niin huhheijakkaa kun pelin henki muuttuu.

Sama koskee lauluja, perkussioita, mitä vain. Toi Micropitch on mulla käytössä lauluista rumpujen tomeihin tarvittaessa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
Eskmerkisi kukaan joka syntikoiden kanssa mitään on tehnyt, huomaa ettei kuulosta juuri mitään kun lisää oskillaattorin unisonina tai +/-oct. Sitten kun hipaisee detunea niin huhheijakkaa kun pelin henki muuttuu.
Jepa! Ekan kerran oli ihan elämys, kun bassosoundia tein itse ja kaksi samaa oskillaattoria pyöri. Sehän ei tietenkään tarkoita, että soundi olisi jotenkin täydempi, mutta toisen, kun pyöritti ihan tosi pikkusen detunella niin ai että. Perusjuttuja, mutta ei tuohon kyllästy. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Tästä omaa esimerkkiä

Alkuun (paska) riffi yksinään.
15s kohdalla Micropitchin kanssa (ei sovi kyllä tähän)
29s kohdalla sama raita L/R
43s kohdalla erikseen soitetut raidat L/R
58s kohdalla soitettu vielä kaksi raitaa L74/R74
1:12 kohdalla vielä neljä raitaa L50/R50 sekä L25/R25.

Lisäkitaroista volyymia tiputettu.

Tuolla gainin määrällä 2 raitaa on hyvä, neljä alkaa olla liikaa jo. 8 ihan liikaa. Toisin sanoen, mitä enemmän raitoja soittaa samoja juttuja, vähemmän gainia.

Noissa ekoissa gainia (Engl Powerball) 2.1-2.2 ilman mitään boostia.

Tässä taas 8 raitaa ja gainia 1.0 per raita (EDIT: Ois kyllä vähän voinut olla enempi gainia tässä)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Tuohon micropitchiin pitäs varmaan tutustua enemmän, kun senkin ostin jossain välissä. Alla nyt Fade to Blackin introsoolo ensin Quad Cortexilla ja sen jälkeen DI-raidalle lisätyllä micropitchillä ja Neuralin Plini-plugarilla (otin vaan taas jonkun presetin, lisäsin vähän hönkää ja pudotin bassoja). En oikein meinaa osata rakentaa hyvää chorus-soundiakaan vielä tuosta Cortexista.. Tykkään nimittäin varmaan ite tuosta kahdessa minuutissa kasatusta Plini + micropitch -soundista enemmän.. Cortexissa on Petruccin Mesa-capture, Bogrenin IR, EQ (ylä ja alakertaa poies), stereo chorus ja joku mikä lie delay.

Quad Cortex:

Plini + micropitch:

muoks. niin joo, piti vielä manata, että en tajua miten tuo yks luritus on mulle niin vaikea.. :D muutin pikkaussuuntaa, millä tuon aloitan (kielten välistä ylöspäin), niin menee nyt vähän sinne päin, mutta puuroksi meinaa mennä turhan usein..

toinen muoks. no jaa, enpä tiedä onko tuo plinikään nyt mikään maukkain.. ihan ok:lta tuo cortexikin siihen verrattuna taitaa kuulostaa omaan korvaan..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
336
muoks. niin joo, piti vielä manata, että en tajua miten tuo yks luritus on mulle niin vaikea.. :D muutin pikkaussuuntaa, millä tuon aloitan (kielten välistä ylöspäin), niin menee nyt vähän sinne päin, mutta puuroksi meinaa mennä turhan usein..

toinen muoks. no jaa, enpä tiedä onko tuo plinikään nyt mikään maukkain.. ihan ok:lta tuo cortexikin siihen verrattuna taitaa kuulostaa omaan korvaan..
Hyvältä kuulostaa soundit minun korvaan. Tilu meinaa lähteä kiilaamaan, johtusko osa ongelmista siitä että sormet ei tottele timea? Ihan kuin itsekin olisin nuorempana kiilaillut menemään, ainakin hämärä muistikuva tuli päähän. Kirka taitaa livenä vedellä kans pääsääntöisesti liian hätäsesti.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Tilu meinaa lähteä kiilaamaan, johtusko osa ongelmista siitä että sormet ei tottele timea?
Varmaan tuo on vähän semmoinen kohta, että jäykistyy paikat, kun tuo kohta on tulossa ja menee sit vähän miten menee.. mut siis en ehkä allekirjoita, että mulla noin yleisesti ois mitään pahoja ongelmia taimin kanssa. Tuo on vaan jotenkin vittumainen pikata tuo kohta itelle, mistä luulen suurimpien ongelmien johtuvan. Jos aloitan alaspäin, mikä ois normaali tyyli itelle, niin sitten tuon molliarpeggion matalin nuotti G-kieleltä pitäs pikata kielten sisältä ylöspäin ja sudin sit yhdeksän kertaa kymmenestä ohi siitä.. ja jos tuon aloittaa kielten sisältä ylöspäin, niin kuin tuossa vedossa, niin tulee muuten sit vähän sellaisia pikkauspatterneja, jotka ei oo itelle luontaisimpia, niin varmaan kärsii sit sulavuus.

Pitäs reenata kaikkia hemmetin kuvioita, joissa pyöritään kielten sisällä, mutta en tiedä muuttuuko se mihinkään, että mun on vaan paljon (oikeasti paljon) luonnollisempi pikata kielten ulkopuolelta..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
336
Varmaan tuo on vähän semmoinen kohta, että jäykistyy paikat, kun tuo kohta on tulossa ja menee sit vähän miten menee.. mut siis en ehkä allekirjoita, että mulla noin yleisesti ois mitään pahoja ongelmia taimin kanssa. Tuo on vaan jotenkin vittumainen pikata tuo kohta itelle, mistä luulen suurimpien ongelmien johtuvan. Jos aloitan alaspäin, mikä ois normaali tyyli itelle, niin sitten tuon molliarpeggion matalin nuotti G-kieleltä pitäs pikata kielten sisältä ylöspäin ja sudin sit yhdeksän kertaa kymmenestä ohi siitä.. ja jos tuon aloittaa kielten sisältä ylöspäin, niin kuin tuossa vedossa, niin tulee muuten sit vähän sellaisia pikkauspatterneja, jotka ei oo itelle luontaisimpia, niin varmaan kärsii sit sulavuus.

Pitäs reenata kaikkia hemmetin kuvioita, joissa pyöritään kielten sisällä, mutta en tiedä muuttuuko se mihinkään, että mun on vaan paljon (oikeasti paljon) luonnollisempi pikata kielten ulkopuolelta..
Hyvä taimi ja tatsihan sulla on, mitä oon näytteitä kuunnellu. Sen takia varmaan kommentoin, kun tosiaan itekin tainnu tapella joskus asian kanssa. Ja eihän tuo nyt oikeesti kovin pahasti ees kiilaa, mutta tekniikkafoorumilla kaikki vissiin lasketaan? Hätäsempi laittas tulkinnan piikkiin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Hyvä taimi ja tatsihan sulla on, mitä oon näytteitä kuunnellu. Sen takia varmaan kommentoin, kun tosiaan itekin tainnu tapella joskus asian kanssa. Ja eihän tuo nyt oikeesti kovin pahasti ees kiilaa, mutta tekniikkafoorumilla kaikki vissiin lasketaan? Hätäsempi laittas tulkinnan piikkiin.
Kiitos ja kumarrus. Ihan tottahan tuo kyllä oli, ettei se yks luritus vaan mene ihan puhtaasti ja nauhalta noi sit valitettavasti kuuluu. Quad Cortex antaa näköjään anteeksi soitossa enemmän kuin tuo DI-raita + plugarit.

Mut ei tuohon oo oikein löytyny mitään poppakonsteja, millä tuon helpolla korjais. Se on kyllä auttanut, etten vaan hakkaa päätäni seinään joidenkin vaikeiden kuvioiden kanssa, vaan oon nyt koittanu vähän ruveta funtsiin noita pikkaussuuntia, millä aloittaa ja ne on jeesannu joissain jutuissa paljonkin. En tiedä miks sitäkään ei jotenkin tajunnu, että kaikkea ei tarvii aloittaa väkipakolla alas pikaten :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
Tästä omaa esimerkkiä

Alkuun (paska) riffi yksinään.
15s kohdalla Micropitchin kanssa (ei sovi kyllä tähän)
29s kohdalla sama raita L/R
43s kohdalla erikseen soitetut raidat L/R
58s kohdalla soitettu vielä kaksi raitaa L74/R74
1:12 kohdalla vielä neljä raitaa L50/R50 sekä L25/R25.

Lisäkitaroista volyymia tiputettu.

Tuolla gainin määrällä 2 raitaa on hyvä, neljä alkaa olla liikaa jo. 8 ihan liikaa. Toisin sanoen, mitä enemmän raitoja soittaa samoja juttuja, vähemmän gainia.

Noissa ekoissa gainia (Engl Powerball) 2.1-2.2 ilman mitään boostia.

Tässä taas 8 raitaa ja gainia 1.0 per raita (EDIT: Ois kyllä vähän voinut olla enempi gainia tässä)
Tässähä sai hvyin osviittaa vielä, kiitos. Järkevä/paras lopputulos näin youtube meininkiin varmaa olisi se erikseen soitettu L/R (rytmit?) ja sitte liiduskeba keskelle. Kolmeha tässä tulee, mut ihan vähintään kahdella. Vähä orpo meininki olis coveeraa biisi vain yhdellä raidalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
Riffinkaltaisia videoita youtubeen, mutta tässä nyt ensimmäisiä kokonaisuuksia niin että nauhotin kitarat kahdesti ja moises.ai avulla poistin kitarraidat

4x amon amarthia

Risut ja ruusut!

Häröttääkö mun aivoissa ja korvissa mut mite must tuntuu että soundi on aavistukse liia oikealla? Vaikka pitäs olla niinku.. keskellä.. ja täysin jaoteltu vasen/oikea. Voi olla että aivot kaipailee vaa unta :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Häröttääkö mun aivoissa ja korvissa mut mite must tuntuu että soundi on aavistukse liia oikealla? Vaikka pitäs olla niinku.. keskellä.. ja täysin jaoteltu vasen/oikea. Voi olla että aivot kaipailee vaa unta :D
Tässähän vaikuttaa toki sitten se sun monitorointisetuppikin, että sulla on identtinen matka molemmista monitoreista korviin, ne on suunnattu identtisesti ja istut ite pisteessä, johon ne on säädetty. Jos sulla olis vaikka pikkaisen enemmän viivettä toisesta monitorista korviin (ts. se ois kauempana kuin toinen), niin se heittää aika helposti sit stereokuvaakin toiseen suuntaan.

Mutta jos DAWissa panoroit jonkun asian keskelle, niin kyllä se on sen jälkeen keskellä. Tuplattu sama instrumenttiraita panoroituna laitoihin kuulostaa pikkaisen epämääräisemmältä, ts. kuulostaa soivan enemmän "kaikkialta" kuin yksi raita panoroituna keskelle, mutta ei senkään pitäs sivussa olla, tai joku ei oo kunnossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
649
Häröttääkö mun aivoissa ja korvissa mut mite must tuntuu että soundi on aavistukse liia oikealla? Vaikka pitäs olla niinku.. keskellä.. ja täysin jaoteltu vasen/oikea. Voi olla että aivot kaipailee vaa unta :D
Myös korvissa voi olla vikaa, kuten minullakin - toiselta puolen ovat diskantit vaimenneet, minkä huomaa helposti valkoista kohinaa kuunnellessa!
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
Tässähän vaikuttaa toki sitten se sun monitorointisetuppikin, että sulla on identtinen matka molemmista monitoreista korviin, ne on suunnattu identtisesti ja istut ite pisteessä, johon ne on säädetty. Jos sulla olis vaikka pikkaisen enemmän viivettä toisesta monitorista korviin (ts. se ois kauempana kuin toinen), niin se heittää aika helposti sit stereokuvaakin toiseen suuntaan.

Mutta jos DAWissa panoroit jonkun asian keskelle, niin kyllä se on sen jälkeen keskellä. Tuplattu sama instrumenttiraita panoroituna laitoihin kuulostaa pikkaisen epämääräisemmältä, ts. kuulostaa soivan enemmän "kaikkialta" kuin yksi raita panoroituna keskelle, mutta ei senkään pitäs sivussa olla, tai joku ei oo kunnossa.
Kuulokkeilla kuuntelin mut nyt studiomonitoreil en huomaa eroa. Vaikkua toises korvas varmaa vaa enemmä :D

5x amon amarthia

Tuli masters of war lisää (eilen nauhotin pieleen ja ihmettelin ku ei biisi sopinut kirveelläkää) ja nauhotin way of vikingsii toisen raidan sivuille.

Kyl nää coverivedotki varmaa tulee menee vähintää niin että no, liidun voi yksinään keskelle laittaa, mut sit rytmit sivuille on pakko tuplana vetää, muute homma jää mun korvaa liian "weakiks" nyt kun huomaa, että tuplana nauhotettuna homma kuulostaa paljon paremmalta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Kuulokkeilla kuuntelin mut nyt studiomonitoreil en huomaa eroa. Vaikkua toises korvas varmaa vaa enemmä :D
Voi luureissakin olla kanavaepätasapainoa, mutta se pitäs sit selvittää mittaamalla.

Mut joo, en tiedä miten paljon noita covereita kannattaa soundien tai stereokuvan puolesta lähteä hiomaan, kun ei ne varmaan itekseen kuunneltuna tuu hääviltä kuulostaan tekee mitä vaan, kun valmiiksi miksatun biisin päälle lyödään jotain omia kitararaitoja satunnaisilla soundeilla jne. Ts. minusta tuossa konseptissa merkkaa sit enemmän se video ja se, kun jotkut väsää tabit matkaan. En ite välttämättä jaksais kenenkään covereita kuunnella vaan nauhalta niin, että on soitettu kitarat biisin päälle.

Alusta kun rakentais ite, mikä tosin vaatii ihan toisella tavalla vaivaa, niin vois suunnitella koko äänimaiseman sit haluamakseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
Voi luureissakin olla kanavaepätasapainoa, mutta se pitäs sit selvittää mittaamalla.

Mut joo, en tiedä miten paljon noita covereita kannattaa soundien tai stereokuvan puolesta lähteä hiomaan, kun ei ne varmaan itekseen kuunneltuna tuu hääviltä kuulostaan tekee mitä vaan, kun valmiiksi miksatun biisin päälle lyödään jotain omia kitararaitoja satunnaisilla soundeilla jne. Ts. minusta tuossa konseptissa merkkaa sit enemmän se video ja se, kun jotkut väsää tabit matkaan. En ite välttämättä jaksais kenenkään covereita kuunnella vaan nauhalta niin, että on soitettu kitarat biisin päälle.

Alusta kun rakentais ite, mikä tosin vaatii ihan toisella tavalla vaivaa, niin vois suunnitella koko äänimaiseman sit haluamakseen.
Ehkä joskus kun pääsee aina "levelillä" eteenpäi tekemisessä. Miettii että aikasemmat coverit on biisin päälle niin että siellä on kitarat mukana niin tää tuntuu sopivalta nyt ottaa raidat pois tuon nettityökalun avulla ja luoda itse ne sinne. Pääsee ainaki tekemisessä seuraavalle tasolle. Mitä toho soundiin tulee coverissa niin mun olemassaolevilla valinnoilla laitan omasta mielestä mahdollisimman lähelle eli semmosta hyvin pientä hiomista (tai mikä kuulostaa omaan korvaan "järkevältä"), mut en tavoittele alkuperäistä. Taas muutaman levelin päästä voisi tätäkin hioo sitten ajallaan. Tabuja laitan mukaa tuonne nyt erityisesti kun on toi guitar pro ja pääsee itse muoksailee noita myös vähä omaan tyyliin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Ehkä joskus kun pääsee aina "levelillä" eteenpäi tekemisessä. Miettii että aikasemmat coverit on biisin päälle niin että siellä on kitarat mukana niin tää tuntuu sopivalta nyt ottaa raidat pois tuon nettityökalun avulla ja luoda itse ne sinne.
Jos nää työkalut toimii käytännössä vaan niin, että ne vaimentaa tiettyä taajuuskaistaa, niin kuin kuulostais Youtubeen lyödyissä taustoissa olevan, niin noi sotkee kyllä sit samalla esim. laulua tai kaikkea muutakin samalla taajuusalueella soivaa. Ettei se lopputulos tule noinkaan ikinä kauhean hyvältä kuulostamaan, mutta joo, kyllähän tuollai ne omat kitaransa saa paremmin esille ja kuulee sit selkeämmin mitä coverin soittaja soittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 221
Jos nää työkalut toimii käytännössä vaan niin, että ne vaimentaa tiettyä taajuuskaistaa, niin kuin kuulostais Youtubeen lyödyissä taustoissa olevan, niin noi sotkee kyllä sit samalla esim. laulua tai kaikkea muutakin samalla taajuusalueella soivaa. Ettei se lopputulos tule noinkaan ikinä kauhean hyvältä kuulostamaan, mutta joo, kyllähän tuollai ne omat kitaransa saa paremmin esille ja kuulee sit selkeämmin mitä coverin soittaja soittaa.
Mä voin johki välii uppaa sen mitä tuo saa aikaseks.. Laulu nyt ainaki kärsii jonku verra. Mut siis tuossa mun linkissä on kitararaidat ton työkalun avulla otettu pos.


Ilmaneha tuo on 5x per kuukausi mut sillä ei saa niin laajasti raitoja pihalle. Itse maksoin tuon 12kk jäsenyyden 50€. Sit on myös "hi-fi" joka varmasti erottelee vielä paremmin.

Toisinsanoen mitä enemmän maksaa, sitä parempaa se jälki on.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822

Joskus aiemmin tänä vuonna ehkä kesän tienoilla demottelin kertalinttuun tollasen black metal biisin. Tuli tuossa äsken mieleen. Voisi olla hauska tehdä viimeisen päälle uudestaan, mutta pitäisi opetella koko biisi uusiksi, kun en muista yhtään.
 
Liittynyt
25.01.2023
Viestejä
54
Treenaatko Markqq muutakin kuin covereita? Tässä esim. hyviä harjoituksia aloittelijoille ja edistyneemmillekin Joe Satriani - Guitar Secrets

Itse tykkään eniten noista arpeggioseteistä, practical ear trainingistä ja kromaattisesta lämmittelystä. Tuossa pdf:ssä on näköjään jotain häröä sivulla 8, pitäisi lukea
to embrace discipline, and above all, to play only what you want to play. I was once a student of Lennie Tristano's and I will never forget the experience.

For the exercise, set the metronome to 60. Using eight notes, play randomly anywhere and everywhere on the fretboard. Use downstrokes. You must keep this up
without stopping for approximately three minutes. As you play try to anticipate what each note will sound like. Do not play clichés or familiar patterns.
Think and play in free-form. No style, just notes. When you pass the three-minute mark, start singing the notes you are playing. You can use any one-syllable
sound you like. Keep this up for a few minutes or until you cannot continue further. This exercise is a strange and beautiful thing. I'm consistently impressed
with how it always makes me feel closer to the sound of music.

Thank you, Lennie Tristano.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 822
Treenaatko Markqq muutakin kuin covereita? Tässä esim. hyviä harjoituksia aloittelijoille ja edistyneemmillekin Joe Satriani - Guitar Secrets

Itse tykkään eniten noista arpeggioseteistä, practical ear trainingistä ja kromaattisesta lämmittelystä. Tuossa pdf:ssä on näköjään jotain häröä sivulla 8, pitäisi lukea
to embrace discipline, and above all, to play only what you want to play. I was once a student of Lennie Tristano's and I will never forget the experience.

For the exercise, set the metronome to 60. Using eight notes, play randomly anywhere and everywhere on the fretboard. Use downstrokes. You must keep this up
without stopping for approximately three minutes. As you play try to anticipate what each note will sound like. Do not play clichés or familiar patterns.
Think and play in free-form. No style, just notes. When you pass the three-minute mark, start singing the notes you are playing. You can use any one-syllable
sound you like. Keep this up for a few minutes or until you cannot continue further. This exercise is a strange and beautiful thing. I'm consistently impressed
with how it always makes me feel closer to the sound of music.

Thank you, Lennie Tristano.
Pitääpä itse koittaa treenailla tuolta jotain. Olen itse ihan käsittämättömän laiska treenaamaan varsinaisesti. Teen aina omaa musiikkia, johon toisinaan ainakin ns. piiloutuu hyvää tekniikkatreeniäkin. Vuosi 2024 voisi olla tekniikkatreenin vuosi ja uusien kuvioiden aikaa. Jos oikein villiksi menee niin ehkä opettelen jonkun coverinkin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 325
Viestejä
4 229 921
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom