Kitaran soittaminen

Sanotaanko näin että kuulen jatkuvasti paremmin ton epävireyden :D Mut en tarpeeksi hyvin. 1:18 alkavasta kyl jälkikäteen ajattelin että tää ei nyt ole iha sellanen mihin oon tyytyväinen mut ajattelin silti laittaa menemään. Bendaukset meni keturalleen ihan vaa mun mielest koska bendasin väärin, toki varmasti epävireyttäkin nois alakielis. Liikaa palm mutee. Tiedostan, mut sitku on se "h-hetki" nauhottaa niin se usein unohtuu. Tuossa ibanezissa pikkauskättä on pidettävä hieman kauempana tai kevyemmin kielten päällä tai tulee liikaa palm mutee vrt toho mun Harley Bentoniin. Joka tuo toki oman haasteensa ku tottunut veiva pitkään tuolla toisella skeballa.

Mut hyvät vinkit kiitos! Tässä tekemisessä on tosi paljo semmosii mikroasioita mitä otettava huomioon jotta se kokonaisuus alkaa pikkuhiljaa hahmottuu. Kuitenki jatkuva "kriittisyys" elää täs tekemisessä.

Voin tuon ääniraidan uppaa eriksee johonki ja linkkaa tänne, vaikka kaikista tulevist covereist :)

a) Kitara vireeseen ja b) Harjoittele sitä demppaamista. Ei se kitarasta ole kiinni vaan tekniikasta. Ihan kevyesti sieltä about tallapalan kohdalta. Itselläni paha tapa lähes aina dempata leadeissakin. Tai ei nyt paha tapa vaan tykkään siitä perkussiivisesta soundista. Ehkä inspis lähtöisin Ronni LeTekrølta (TNT).

Mä taas hyökkäsin Metallican Dyers Even kimppuun. Mukava rannejumppa koko biisi ja pysyy mielenkiinto koko biisin ajan kun pitää muistella kaikenlaisia pikkunyansseja siellä täällä niin soiton suhteen kuin tahtilajien kanssa. Ja se nopeus :D Tuohon en ainakaan itse sovella sitä, että parempi treenata vähän ylitempoon. Tai en tiedä. Katsotaan mihin menee.

Taas huomasi sen, mitä @Markqq :lle maininnut moneen otteeseen, että se päälle soittaminen on ihan eri juttu kuin mitä todellisuus. Tuossa kun jotain kitararaitaa nauhoittelee pelkän rumpu/basso päälle, niin kyllä siinä saa keskittyä ihan 100% että kaikki menee niinkuin pitää. Kun/jos siellä on se koko taustameteli takana, niin kaikki pikkuvirheet uppoaa sinne sekaan kuulumattomiin. Tee @Markqq itse niitä taustoja niin että ne on mahdollisimman aneemisia. Vaikka GM midinä rummut ja basso. Siihen kun soittelee (ja nauhoittaa päälle), niin hyöty on moninkertainen vs alkuperäisen päälle vetely. Alkuperäisen päälle soittelu on hyvää treeniä biisin hahmottelua ja haltuunottoa varten, mutta siihen se sitten jääkin.
 
Juu kylhä tuo demppaaninen vaatii treeniä ei siitä mihkää pääse. Tänään ku soittelin Sabatonia tuossa niin tietosesti kokeilin kevyemmin ja eri kohdista.
Jahka sitä johonki välii jaksais oikeesti vaa rummut ja bassot lyödä tonne taustalle ilma että tekee sen helpon että lataa taustabiisin youtubesta tonne raidan kylkee.
Toki mä aina nauhotukse jälkee kuuntelen sitä omaa nauhotusta raakana ja monesti meneeki sitte uusiks :D Ko saan tuon uude coverin tost pihalle niin uppaan nuo audiot ja linkkaan tänne.

Sain muute jällee hyvää vinkkiä toho soittamiseen. Vissii plekun kärki ollut liia kaukana niin en saanut rannetta niin hyvi mukaan niin tietosen muutoksen tein, helpotti toi käden liike heti hieman. Toinen ehdotti sitte pikkurillitreeniä niin että nimetön kiinni kielee ja sitte hakkaan pulloffia pikkurillil, saa kyl hyvin tuntumaa.

Säädin nyt Bentoniin tuon intonaation "kohdalleen", ainaki paremmaks ko aikasemmin. Tosi vaikee saada se ihan täydelliseks. Pitäs toho ibaneziinki tsekata.
 
Toinen ehdotti sitte pikkurillitreeniä niin että nimetön kiinni kielee ja sitte hakkaan pulloffia pikkurillil, saa kyl hyvin tuntumaa.
En voi sanoa ainakaan omalla kohdalla kauhean tehokkaaksi treeniksi tuota, vaikka tuota tosiaan näkyy jengi silloin tällöin suosittelevan. Tai ihan minimissään tuossa kannattas minusta keskittyä siihen, että jokainen osuma pikkurillillä tulee kunnolla sormen päällä ja keskelle nauhaa, eikä sillai, että heitellään vaan pikkurilliä peliin niin kauan kunnes hapottaa ja ne pikkurillin iskut tulee miten sattuu lappeelleen ja milloin minnekin.

Eikä tuommoista oikein musassa tarvii kuin hyvin harvoin, niin mieluummin kattelisin erilaisia legatokuvioita, joissa sit pyrkii valjastamaan sen pikkurillin matkaan, eikä huijais joka mahdollisessa paikassa nimettömällä.

Toi Govanin opus, josta kirjoittelin joku aika sitten, näkyy löytyvän pdf:nä ihan netistä. Tuon voi kanssa tsekata, jos noi ei tunnu liian vaikeilta (mulla ei oo oikein tatsia sanoa, minkä tasoisen soittajan noita kannattaa alkaa tsekkaileen):


Minusta tuolla on paljon hyviä juttuja ja erilaisia treenejä legatosta alternateen, economyyn jne. Hyvin minusta mietitty noita esim. noita pikkauskuvioita niin, että toinen kuvio menee kielten ulkoa pikaten ja toinen sisältä jne.
 
En jaksa treenata enkä vaihdella kieliä.

Tästä C64 muzaa, Auf Wiedersehen Monty


EDIT: Pitäisi kuunnella näitä ennen kuin tuuttaa pihalle, kun jäi jotain pätkiä mitkä huvikseen vaan sinne veteli mutta unohtui deletoida veks. Ne on ne vitulta kuulostavat kohdat.

Voisitkos tehdä version tästä C64 musasta? Alkaa 9 sekunnin kohdalta Mission A.D. eli Anna Domino. Tästä ei ole kukaan oikein tehnyt versiota, kun taas Montya löytyy useita
 
Ja revalver 5 on tullut lähiaikoina pihalle. Liittyy nykyisin tuohon Headrush efektilaitteeseen. Tosin ei tossa nyt paljoa uutta ole vanhaan revalver 4:een verrattuna, mitä itse hieman kokeilin.
 
Tuli mieleen vielä tuosta pikkurillistä, että jos näitä otelautakäden eri sormia haluaa valjastaa peliin, niin voi myös bendailla jokaisella sormella yksitellen. Eli ei saa siis käyttää muita sormia apuna. Tuo on ekoilta nauhoilta pikkurillillä jo aika raaka, mutta tuollai voi tulla korkeammille nauhoille missä helpottaa ja toki kannattaa aina päättää nuotti mihin tähdätään ja koittaa osuakin siihen mahdollisimman hyvin.

Oisko tuo tullu jossain Kososen jutuissa vastaan.. tein itekin jossain välissä, vaikea sanoa oliko apua vai eikö, mutta ainakin erilainen treeni, mitä noin muuten tulee normaalisti tehtyä. Ja tekee kyllä muillekin sormille ihan hyvää, kun joutuu bendaan yhdellä sormella ja koittaa tosiaan aina osua myös nuottiin.

muoks. tarkennus: niin tuo Kososen reeni tais mennä niin, että yhdeltä kieleltä tullaan korkeammille nauhoille aina jonkun asteikon sävelin ja bendaat yhdellä sormella edellisen nuotin aina seuraavaan. Kontrollia ja näppivoimiakin tuolla pitäs varmaan saada.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa hyvin nopea taustan päälle soitto yhteen synthwave-herkistelyyn ja sen synasooloon. Tarkoituksena testata noita Bogrenin IR:iä. Meni vaan nyt niin, että kun en jaksanu alkaa säätään soundeja, niin Neuralin Soldano plugarista tuo soundi ja sen IR:ksi oli aikaisemmin laitettu joku arvalla valittu Bogrenin IR, mikä ei ollu ihan se presetti, mikä piti testata, mutta tuo nyt osoittautui lähimpänä alkuperäistä soundia olevaksi käsillä olevista, niin sillä mentiin.

Soittoa ei hiottu. Tuossakin sais käyttää aikaa, jos haluais apinoida kaikkia pieniä pitch wheel juttuja, mitä tuon soittava kiipparisti tekee, mutta ihan hauskaa, vähän erilaista fraseerausta, kun koittaa synansoittajaa matkia.


Tuossa alkuperäinen: The Midnight - Lost Boy
 
Viimeksi muokattu:
Voisitkos tehdä version tästä C64 musasta? Alkaa 9 sekunnin kohdalta Mission A.D. eli Anna Domino. Tästä ei ole kukaan oikein tehnyt versiota, kun taas Montya löytyy useita

En mä kyllä löytänyt Auf Wiedersehenistä kuin pari hevimmällä tatsilla olevaa. Monty On The Runista taas löytyy monta.

Eipä ole tuo Mission AD tuttu peli ollenkaan mutta ihan kiva musa. Katsotaan jos sais jotain tehtyä.
 
Vaihteeksi havaitsin selkeää kehitystä omalla sarallani! Olin aiemmin jo pidempään harjoitellut Master of Puppetsin alkupään soittamista, mutta tuli nopeuden suhteen kuin seinä vastaan n.180bpm kohdilla. Pidin kesän taukoa sen suhteen, kun alkoi ihan oikeasti turhauttamaan. Nyt loppusyksystä aloittelin treenit tämän osalta uudelleen, noin 3x10min viikossa sahaamisella.

Vielä vähän tähän, eli kun vain tasaisesti soittelee niin se stamina sieltä tulee.

Mä sain tuossa Dyers Even taustan valmiiksi ja aluksi käsi oli jo ihan puuduksissa jokaisen riffin jälkeen. Tänään ennen aamutoimia vetelin biisin kolmesti läpi putkeen ja ok meni.
Toki noita nyt ei voi suoraan verrata kun Puppets menee alaspäin pickaten niinkuin oikeaoppisesti ja Dyers Eve on aikamoista paahtoa muuten. Mutta itseäni nyt se oikeaoppisuus kiinnosta pätkääkään.

Jos tuossa lomien aikana saisi rykäistyä videolle.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaanko näin että kuulen jatkuvasti paremmin ton epävireyden :D

Katselin taas näitä sun uusia vinkkivideoita. Sekä se alternate- että nuottien-löytämis -videon. Edes niihin voisi kitaran virittää. Noissa kun ei ole apuna sitä taustameteliä mihin soitto hukkuu.

Mitä tuossa alternatevideossa tapahtuu 4:00 kohdalla kun bendaat mutta sävel ei muutu?
 
Katselin taas näitä sun uusia vinkkivideoita. Sekä se alternate- että nuottien-löytämis -videon. Edes niihin voisi kitaran virittää. Noissa kun ei ole apuna sitä taustameteliä mihin soitto hukkuu.

Mitä tuossa alternatevideossa tapahtuu 4:00 kohdalla kun bendaat mutta sävel ei muutu?

Hyvä kysymys, mä tein tän videon varmaa kuukausi sitten vasta nyt sain sen tuubiin.

Mitä toho vireeseen tulee niin intonaatio tuossa kitarassa oli ainakin perseellää. Sen säädin tuossa vastikään, mut just laitoin tuonne kitarahuoltoon viestiä, että kun tuo vehje ei pysy vireessä sitten millään. Itsellänihän ei oo motia rupee esim. satulaa vaihtaa, vien suoraa ammattilaiselle tsekattavaksi.
 
Mitä toho vireeseen tulee niin intonaatio tuossa kitarassa oli ainakin perseellää. Sen säädin tuossa vastikään, mut just laitoin tuonne kitarahuoltoon viestiä, että kun tuo vehje ei pysy vireessä sitten millään. Itsellänihän ei oo motia rupee esim. satulaa vaihtaa, vien suoraa ammattilaiselle tsekattavaksi.
Tämän takia minä en osta kolmen sadan kitaroita, kun ne on äkkiä kuuden sadan kitaroita, ennen kuin ne on jotenkin käyttökelpoisia ja pitää esim. vireen, mutta joo, säästää varmaan aika paljon aikaa, vaivaa ja kirosanoja, jos sen nauhoittelukitaran saa semmoiseen kondikseen, että soi vireisesti ja pitää vireen.

Ite viritän käytännössä kerran tuon customin, enkä välttämättä aina sitäkään, jos on jääny vireeseen edelliseltä kerralta, kun nauhoitan jotain ei niin vakavaa. Ja vaikka se vire ei varmaan aivan 100% tiptop ole noissa minunkaan hätäisissä nauhoituksissa, niin kyllä tuo pääsääntöisesti melko vireiseltä kuulostaa, jos ite vaan soittaa vireisesti.

Jos jotain julkaistavaksi tarkoitettua matskua tekee, niin varmaan pitäs itekin totutella vaan tsekkaan vire ennen jokaista ottoa, mutta esim. isommalla gainilla tulee paljon kaikenlaista semmosta, että sohasen vaan alussa johonkin ja tulee rohinoita ja suoraan vaan otto uusiksi, niin eipä tuossa vire pääse mihinkään muuttumaan.
 
Tämän takia minä en osta kolmen sadan kitaroita, kun ne on äkkiä kuuden sadan kitaroita, ennen kuin ne on jotenkin käyttökelpoisia ja pitää esim. vireen, mutta joo, säästää varmaan aika paljon aikaa, vaivaa ja kirosanoja, jos sen nauhoittelukitaran saa semmoiseen kondikseen, että soi vireisesti ja pitää vireen.

Ite viritän käytännössä kerran tuon customin, enkä välttämättä aina sitäkään, jos on jääny vireeseen edelliseltä kerralta, kun nauhoitan jotain ei niin vakavaa. Ja vaikka se vire ei varmaan aivan 100% tiptop ole noissa minunkaan hätäisissä nauhoituksissa, niin kyllä tuo pääsääntöisesti melko vireiseltä kuulostaa, jos ite vaan soittaa vireisesti.

Jos jotain julkaistavaksi tarkoitettua matskua tekee, niin varmaan pitäs itekin totutella vaan tsekkaan vire ennen jokaista ottoa, mutta esim. isommalla gainilla tulee paljon kaikenlaista semmosta, että sohasen vaan alussa johonkin ja tulee rohinoita ja suoraan vaan otto uusiksi, niin eipä tuossa vire pääse mihinkään muuttumaan.

Juu kyl mä tässä vedän taas arpaa että onko 400€ skebaa järkevä mennä laittaa satkua sisään huollon osalta, mut annan nyt mennä ko tavote olis olla sitten omat kitarat eri vireeseen + onpahan kunnossa ja kiva soitella sitten ilman että tarvii kiroilla tuon vireen kanssa. Tässä parin vuoden jälkee jo alkaa huomaa, että kyllä toho vireeseen ja soundiin on panostettava. Laitetaan siihen paksummat kielet (just vaihdoin, mut yläkielet sais olla pykälää paksummat myös) jotta saadaan Standard B vire tuohon säädettyä. Onpaha vakiokitara Amon Amarthiin. Vanha Ibanez pysyy E:ssä ja se itseasiassa pysyykin vireessä paremmin, toki jos itse sen säädän persiillee on oma asia. Sit mul on viel toi musta Ibanez jonka voisin melkee myydä pois ja ostaa niiden rahojen kanssa sit kolmas uusi jonka laittais vaikka Standard D. Lähinnä olisi nämä yleisimmät vireet mitä soittelen. Sit voi puolikasta suuntaan tai toiseen vaihtaa virettä maksimissaan, muute sitten vaihdan aina skebaa lennosta.

Tässä just mietin että pitäskö sitä nyt ostaa itselleni joululahja :) jos tuohon 500-1000€ budjettiin laittaisi V-mallisen kitaran niin täytyy rueta kattelemaan.. Olihan aiheesta jo aikasemmi löpisty täällä, mut ottaisin takas pöydälle.

Mä joudun jatkuvasti virittää tuota Bentonin vaikka en virettä edes muuttaisi viikon aikajanalla. Sit verrattuna toho ruskeaan Ibaneziin se virityskoneisto on tosi löysä.

Coverivedoissa tulee aina tsekattua vire biisin alkuun, joten siinä on sit hyvä ihmetellä jos kesken soiton alkaa kuulostaa epävireiseltä :D
 
Joo, jokainen toki tekee oman mielensä, tarpeidensa ja kukkaronsa mukaan ja jos kiinnostaa ite askarrella, niin sitten voi varmaan ostaa millaisen pommin vaan ja laittaa ite kondikseen, mutta joka tapauksessa mitä vakavammin / aktiivisemmin soittohommia harrastaa, niin sitä perustellumpaa on minusta sekin, että soittokamat on sit kanssa järkevässä kondiksessa.

Itellä kukkaronnyörit kii jouluksi, mutta sepälle pitäs soitella tarkennuksia siitä tulossa olevasta Viitasaaren customista ens vuodelle. Hankalia nää puolen vuoden, vuoden odottelut, kun kerkee muuttuun aina visiot kymmeneen kertaan.. :D
 
Tuossa hyvin nopea taustan päälle soitto yhteen synthwave-herkistelyyn ja sen synasooloon. Tarkoituksena testata noita Bogrenin IR:iä. Meni vaan nyt niin, että kun en jaksanu alkaa säätään soundeja, niin Neuralin Soldano plugarista tuo soundi ja sen IR:ksi oli aikaisemmin laitettu joku arvalla valittu Bogrenin IR, mikä ei ollu ihan se presetti, mikä piti testata, mutta tuo nyt osoittautui lähimpänä alkuperäistä soundia olevaksi käsillä olevista, niin sillä mentiin.

Soittoa ei hiottu. Tuossakin sais käyttää aikaa, jos haluais apinoida kaikkia pieniä pitch wheel juttuja, mitä tuon soittava kiipparisti tekee, mutta ihan hauskaa, vähän erilaista fraseerausta, kun koittaa synansoittajaa matkia.


Tuossa alkuperäinen: The Midnight - Lost Boy
Hyvän kuuloista jälkeä. Kitarasoundi on sulla kivempi kuin alkuperäsessä jossa ärsyttävä überleveä chorus mikä ei nappaa yhtään.
 
Joo, jokainen toki tekee oman mielensä, tarpeidensa ja kukkaronsa mukaan ja jos kiinnostaa ite askarrella, niin sitten voi varmaan ostaa millaisen pommin vaan ja laittaa ite kondikseen, mutta joka tapauksessa mitä vakavammin / aktiivisemmin soittohommia harrastaa, niin sitä perustellumpaa on minusta sekin, että soittokamat on sit kanssa järkevässä kondiksessa.

Itellä kukkaronnyörit kii jouluksi, mutta sepälle pitäs soitella tarkennuksia siitä tulossa olevasta Viitasaaren customista ens vuodelle. Hankalia nää puolen vuoden, vuoden odottelut, kun kerkee muuttuun aina visiot kymmeneen kertaan.. :D
Aika kalliitakin pommeja saa viedä pajalle suoraan :)
 
Hyvän kuuloista jälkeä. Kitarasoundi on sulla kivempi kuin alkuperäsessä jossa ärsyttävä überleveä chorus mikä ei nappaa yhtään.
Tattis, minä kyllä tykkään noista orkkissoundeistakin. Projektina vähän tutkia, mistä löydän jonkun hyvän kasarisoftasynan ja jonkun kasarityylisen synabasson, jos haluais tehdä ite kasarihenkistä (tai tuommosta synthwave-tyylistä) taustaa.

Tuo taustahan oli suoraan pöllitty alkuperäisestä, minkä vuoksi näitä ei viiti oikein minnekään kovin laajaan jakoon tarjota..

Aika kalliitakin pommeja saa viedä pajalle suoraan :)
Varmaan näin, tosin mulla on vähän vähänlaisesti kokemusta esim. uunituoreista Gibsoneista tai Fendereistä ja noiden custom shopeista. Japanista tulevat on olleet aika jämptissä kunnossa.

Eikä tuo customikaan alkuun ongelmaton ollut ja kävi kertaalleen vielä uudelleensäädöissä muutamien sähköpostien jälkeen, mutta on kyllä tosi mukavan stabiili nykyään.
 
Toisaalta kitaran säilytysympäristö vaikuttaa todella paljon vireen pysymiseen. En ollut edes tajunnut kuinka paljon ilmankosteus oikeasti vaikuttaa, ennen kuin nykyisessä kämpässä sain kellariin studiohuoneen jossa on vuoden ympäri aika tasan 45% kosteus. Nyt pysyy kaikki kitarat lähes virheettömässä vireessä vaikka ei koskisi kuukausiin.
 
Toisaalta kitaran säilytysympäristö vaikuttaa todella paljon vireen pysymiseen. En ollut edes tajunnut kuinka paljon ilmankosteus oikeasti vaikuttaa, ennen kuin nykyisessä kämpässä sain kellariin studiohuoneen jossa on vuoden ympäri aika tasan 45% kosteus. Nyt pysyy kaikki kitarat lähes virheettömässä vireessä vaikka ei koskisi kuukausiin.

Talvella kyl huomaa nyt ku tuossa kovien pakkasten aikaa joutu laittaa ilmankostuttimen pauhaa ku kämmenet oli ku hiekkapaperia.
Kitarat ottaa osuutensa tästä talven kosteusvaihteluista. Kesällä toki tilanne parempi.
 
On varmaan kysytty noin 100x, mutta kysynpä 101. kerran kun ei ole tuttuja jotka soittaa. Itsellä ei ole mitään kokemusta soittamisesta, mutta haluaisin opetella kitaran soittoa. Paljonkohan rahaa kannattaa laittaa sähkökitaraan ja minkä merkkisiä vehkeitä kannattaisi etsiä? Soitan tod.näk. kuulokkeet päässä (jotka löytyy jo omasta takaa) jos sillä on merkitystä.
 
On varmaan kysytty noin 100x, mutta kysynpä 101. kerran kun ei ole tuttuja jotka soittaa. Itsellä ei ole mitään kokemusta soittamisesta, mutta haluaisin opetella kitaran soittoa. Paljonkohan rahaa kannattaa laittaa sähkökitaraan ja minkä merkkisiä vehkeitä kannattaisi etsiä? Soitan tod.näk. kuulokkeet päässä (jotka löytyy jo omasta takaa) jos sillä on merkitystä.

Omasta parin vuoden takaisesta kokemuksesta ei ainakaa liia halpaa. Hermot vaa menee :D
Mut konkarit tietää paremmin mitä ehdottaa.. Toki ei tonneja kannata laittaa alkuun. Hinta/laatusuhde tärkeintä..

Tästä ei tosin mitää pahaa sanottavaa: Ibanez RGA42FM-DEF
 
Paljonkohan rahaa kannattaa laittaa sähkökitaraan ja minkä merkkisiä vehkeitä kannattaisi etsiä?
No jos nyt kysyy ihan ekana, että minkä tyylistä musaa nää ajattelit sillä kitaralla soittaa? Se vaikuttaa siihen, minkä mallisia kitaroita kannattaa ehkä miettia ja edelleen siihen, miltä merkeiltä niitä vois sit löytää.
 
No jos nyt kysyy ihan ekana, että minkä tyylistä musaa nää ajattelit sillä kitaralla soittaa? Se vaikuttaa siihen, minkä mallisia kitaroita kannattaa ehkä miettia ja edelleen siihen, miltä merkeiltä niitä vois sit löytää.
Trashia mut toki alkuun sitten jotain helpompaa mitä nyt nettikursseilla opetetaan :D
 
On varmaan kysytty noin 100x, mutta kysynpä 101. kerran kun ei ole tuttuja jotka soittaa. Itsellä ei ole mitään kokemusta soittamisesta, mutta haluaisin opetella kitaran soittoa. Paljonkohan rahaa kannattaa laittaa sähkökitaraan ja minkä merkkisiä vehkeitä kannattaisi etsiä? Soitan tod.näk. kuulokkeet päässä (jotka löytyy jo omasta takaa) jos sillä on merkitystä.

Jonkun 500e jos viitsii kokonaisuudessaan satsata, niin sillä saa jo vaikka mitä. Eli jos meinaat kuulokkeilla soitella, niin joko joku multimasiina/pieni vahvistin tms 150€ tai sitten audio-interface jotain 100-130€ luokkaa ja lopuilla kitara. Käytettynä kitara. Aiemmin sai hyvää jo 250e tienoilla, toki hinnat tulleet ylöspäin tässä viime vuosien aikana.

Hankit semmoisen kitaran mikä näyttää omaan silmään kivalta. Kaikilla kitaroilla voi soittaa kaikkia tyylilajeja eikä mikään ole poissuljettua. Suosisin kiinteätallaista.

Käytettynä Boss Katana 50W ja joku Ibanez/Epiphone LP/LTD ihan riippuen tuosta edellisestä. Mikä vain silmää miellytttää.
 
Itselläni on noita kaikkein halvimpia Harley Bentoneita eri vireiden takia, esim. Harley Benton ST-62BK Hot Rod ja Harley Benton TE-20HH SBK Standard Series
Mikit on vaihdettu parempiin, mutta tuo 152€ versio on itse asiassa jo sellaisenaan ihan toimiva peli. Kaulan viimeistely kunnossa toisin kuin 99€ versiossa jossa täytyi vähän viilailla nauhoja ettei mene kädet ruvelle. Itseltäni löytyy siis myös esim. JS-1000 ja sellaista laatukitaraa, niin jotain vertailukohtaakin löytyy.

Kaulan käyryyttä ja intonaatiota voi joutua säätämään kielten paksuuden mukaan, mutta tämä ei ole mitenkään vaikeaa ja vaikka Sweetwaterin ohjeilla pärjää: How To Set Up Your Electric Guitar Part 1: Adjusting the Truss Rod - SweetCare ja How To Set Up Your Electric Guitar Part 3: Intonation - SweetCare
e. intonaation säätämisessä voi tietty aloittelija helposti painaa kieltä liikaa, eli älä paina kieltä enempää kuin että se soi kunnolla
 
Viimeksi muokattu:
On varmaan kysytty noin 100x, mutta kysynpä 101. kerran kun ei ole tuttuja jotka soittaa. Itsellä ei ole mitään kokemusta soittamisesta, mutta haluaisin opetella kitaran soittoa. Paljonkohan rahaa kannattaa laittaa sähkökitaraan ja minkä merkkisiä vehkeitä kannattaisi etsiä? Soitan tod.näk. kuulokkeet päässä (jotka löytyy jo omasta takaa) jos sillä on merkitystä.

Sanoisin, että 300€:llä saa nykyään jo todella hyvän kitaran. Jos haluaa helpolla ja suht halvalla päästä, niin kitaraksi esim. tämä, sitten kaveriksi tämä. Sitten kannattaa "loppurahoilla" ottaa alkuun edes muutama soittotunti, jotta pääsee skippaamaan suuriman osan niistä paskoista tavoista joista me muut täysin itseoppineet kitaristit olemme saaneet opetella vuosia pois.
 
Trashia mut toki alkuun sitten jotain helpompaa mitä nyt nettikursseilla opetetaan :D
Joo, lähinnä tuo vaikuttaa tosiaan siihen, minkä tyylistä mikkikonfiguraatiota siinä kitarassa kannattaa olla, montako nauhaa ja minkä tyyliseen musaan se kitara on suunnattu.

Nuo mainitut Bentonit, LTD:t ja Ibanezit varmaan täyttää tarpeen. Jotain suht kuumaa mikrofonia tai mahdollisesti aktiivielektroniikkaa, jos rässiä soitellaan ja 2 humbucker mikkiä varmaan paras metalliin. Lespaul-tyyppisiä kitaroita en ite ostais, ellen tietäis, että ne sopii sit ergonomialtaan omaan soittotyyliin, koska ne on ergonomialtaan vähän semmoisia pökkelöitä stratomallisiin verrattuna, keikkuvat sylissä jne.
 
Lespaul-tyyppisiä kitaroita en ite ostais, ellen tietäis, että ne sopii sit ergonomialtaan omaan soittotyyliin, koska ne on ergonomialtaan vähän semmoisia pökkelöitä stratomallisiin verrattuna, keikkuvat sylissä jne.

Joo, kyllähään nuo LePa-malliset mielipiteitä jakaa. Lähinnä omistan itse tuon kyseisen mallin, joten uskalsin sitä suositella. Muutenkin kiinteätallaisena, lyhyskaalaisena ja muutenkin "jämäkkänä" kitarana kuvittelisin tuollaisen aika hyvin sopivan aloittelijalle, vaikka toki mikä tahansa kaksimikkinen humpparikitara kiinteällä tallalla varmasti ajaa asiansa.
 
Joo, kyllähään nuo LePa-malliset mielipiteitä jakaa. Lähinnä omistan itse tuon kyseisen mallin, joten uskalsin sitä suositella. Muutenkin kiinteätallaisena, lyhyskaalaisena ja muutenkin "jämäkkänä" kitarana kuvittelisin tuollaisen aika hyvin sopivan aloittelijalle, vaikka toki mikä tahansa kaksimikkinen humpparikitara kiinteällä tallalla varmasti ajaa asiansa.
Joo, minä en tänä päivänäkään oikein soita sujuvasti noilla ja aloitin stratomallisilla. Kaveri aloitti Gibsonin Nighthawk-kopiolla ja soittelee edelleen LP:lla.

Kai se käyntiin lähtee soitto noillakin ja lyhyempi skaala voi tosiaan olla vähän rennompi soittaa.
 
Les pauliahan näkee ihan kaikessa musiikissa, siitä mukava kapine että jos haluaakin välillä soittaa julkisesti vaikkapa tanssikeikalla, niin se samainen pökkelö uppoaa aivan hyvin sinne, kuin trashiinkin tai vaikkapa jazz... blues u name it... Usein painavia ja ergonomia on vain luokkaa kohtalainen, mutta ei nuo sakarakitaratkaan ole kovin ergonoomisia...
 
Vielä vähän tähän, eli kun vain tasaisesti soittelee niin se stamina sieltä tulee.
Koetan olla varovainen tässä harjoituksessa, ettei ranteet/sormet/hartiat/mikään ottaisi itseensä ja rasittuisi liikoja. Vaikkakin sitten sillä hinnalla, että maaliin pääseminen kestää kauemmin! Ihan mielenkiinnostakin tämmöinen intervallityyppinen treeni on ollut hauska kokeilu, että toimisiko näinkin…
(siis soittelen muutakin koko ajan, en pelkästään MoPpia hinkkaa)
 
Koetan olla varovainen tässä harjoituksessa, ettei ranteet/sormet/hartiat/mikään ottaisi itseensä ja rasittuisi liikoja. Vaikkakin sitten sillä hinnalla, että maaliin pääseminen kestää kauemmin! Ihan mielenkiinnostakin tämmöinen intervallityyppinen treeni on ollut hauska kokeilu, että toimisiko näinkin…
(siis soittelen muutakin koko ajan, en pelkästään MoPpia hinkkaa)

Joo. Voi tulla muuten ikäviä jumeja. Jos Puppetsia itse soittelen, niin en edes yritäkään downpickata, kun tietää ettei toivoakaan. Puppetsin se ns. hämähäkkiriffi, Creeping Deathin pääriffi ja Blackenedin riffit soittelen aina DDU -tyyliin. Riittää mulle, kuulostaa riittävän hyvältä omaan korvaan ja soitto on paljon letkeämpää. Muutenkin oma soittelu on mahdollisimman kevyellä tatsilla. Kytkemättä kitaraa äänilähteeseen, ei kuulu juuri mitään :D
 
En muista oliko tästä aiemmin jo puhetta, mutta kertaus opettaa myös äitejä. Varsinkin Markku vois kokeilla ennen videointia virittää kitaran niillä soinnuilla, mitä biisissä eniten soitetaan. Jos siinä kitarassa on joku selkeä ongelma joidenkin kielien vireen suhteen, virittämällä ne vapaana, et saa kitaraa alunperinkään vireeseen.

Mulla esim. akustisessa B-kielen jos virittää vapaana, painettuna soi selvästi ylävireisenä. Viritän aina niin, että painan B-kieltä kolmannelta nauhaväliltä. Jonkunlainen kompromissi.
 
En muista oliko tästä aiemmin jo puhetta, mutta kertaus opettaa myös äitejä. Varsinkin Markku vois kokeilla ennen videointia virittää kitaran niillä soinnuilla, mitä biisissä eniten soitetaan. Jos siinä kitarassa on joku selkeä ongelma joidenkin kielien vireen suhteen, virittämällä ne vapaana, et saa kitaraa alunperinkään vireeseen.

Mulla esim. akustisessa B-kielen jos virittää vapaana, painettuna soi selvästi ylävireisenä. Viritän aina niin, että painan B-kieltä kolmannelta nauhaväliltä. Jonkunlainen kompromissi.

Itse viritän vain a kielen mittarilla (tai referenssillä), sitten avoin d avoimen a kanssa. Sitten avoin g avoimen d kanssa. Sitten b kielen kolmas väli, eli d, oktaavina avoimen d kanssa. Sitten ylä e kielen kolmas väli, eli g avoimen g kanssa oktaavina. Lopuksi matala e vaikka vitos soinnulla 022. Tarkistus parilla soinnulla ja eikun menoksi.
 
Kyllä minäkin testaan vireen tietyillä intervalleilla, oktaaveilla ja soinnuilla, kun viritän, mutta ei se nyt kauhean häävi tilanne ole, jos et viritysmittarilla saa kitaraa vireeseen vaan pitäs viritellä jotenkin just tietyllä tavalla epävireeseen, että soundaa oikealta.. mieluummin minusta soitin huoltoon ja intonaatio kondikseen ja varsinkin, jos on joku nauhoittelu tai esiintymissoitin. Tai sitten ne vuosikertakielet vaihtoon, jos eivät enää soundaa hyvältä :D

Mutta miksi ketjun avasin, niin taas ois jotain Neuralin uutta plugaria. Alkaa tuo niiden sähköpostirummutus vähän närästään, kun kolme päivää ennen julkaisua alkaa satamaan postia, että kohta tulee, seuraavana päivänä, että ihan kohta jne. Ja käyt niiden sivuilla kirjaantuneena tsiigaan jotain plugaria, niin hetken päästä tulee postia, että etkö jo päättäny ja pitäskö ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minäkin testaan vireen tietyillä intervalleilla, oktaaveilla ja soinnuilla, kun viritän, mutta ei se nyt kauhean häävi tilanne ole, jos et viritysmittarilla saa kitaraa vireeseen vaan pitäs viritellä jotenkin just tietyllä tavalla epävireeseen, että soundaa oikealta.. mieluummin minusta soitin huoltoon ja intonaatio kondikseen ja varsinkin, jos on joku nauhoittelu tai esiintymissoitin.
Tarkennan vielä, että lähinnä Markkua ajattelin tuon virittämisen suhteen. Jospa sais hätäapua videoiden tekoon. Tottakai soitin huoltoon tai vaihtoon loppupeleissä.
 
^ asia kunnossa, en tullu niin ajatelleeksi tuota kontekstia.

Mullakin oli aikanaan Alvarezin akkari, joka oli vähän tommoisessa jamassa. Meinas olla aina vähän haasteita joissain pikkujameissa, että sen sai soimaan joten kuten vireisesti. Möin sitten frendille halvalla, kun en jaksanu ite enää siihen rahaa tai aikaa laittaa.

Nykyinen semihalpis Jammun akkari kävi sepällä ja mitä nyt raisummin bendaillessa ei oikein vireessä pysy, niin muuten soi kyllä tosi hyvin pitkin kaulaa.
 
@TheNotoriousT kurkkaas tuo huviksesi:


Tuossa vois olla ihan kohtuullisesti kitaraa (+kova laukku) tuohon hintaan ja ensikitaraksi. Isot nauhat ja ohkainen kaula, minkä pitäs natsata noihin metallihommiin ja myyjä joku vanha tekijä, että tuon uskaltaa varmaan kyllä ostaa. Kannattaa toki pari viestiä vaihtaa ja kuulostella vähän, jos kauppoja alkaa tekemään, mutta kohtuu varmasti ihan legit peli ja näytti kuvissa hyväkuntoiselta.
 
Joo, Schecterin kitaroille kyllä iso peukku täältäkin. Erittäin mukavia soitettavia ja laatuvaikutelma on erinomainen noissa halvemmissakin malleissa.
 
@TheNotoriousT kurkkaas tuo huviksesi:


Tuossa vois olla ihan kohtuullisesti kitaraa (+kova laukku) tuohon hintaan ja ensikitaraksi. Isot nauhat ja ohkainen kaula, minkä pitäs natsata noihin metallihommiin ja myyjä joku vanha tekijä, että tuon uskaltaa varmaan kyllä ostaa. Kannattaa toki pari viestiä vaihtaa ja kuulostella vähän, jos kauppoja alkaa tekemään, mutta kohtuu varmasti ihan legit peli ja näytti kuvissa hyväkuntoiselta.
Ja plussana - tuohon on vaihdettu about parin satkun hintaiset mikit - sieltä EMG:n parhaasta päästä.
 
Nätti setteri tuo pappan postaama. Itellä vähän fiilis parin sechterin kokemuksella että hiton nättejä, mutta ihan inan ns. blend eli hajuton, mauton ja soundeiltaan väritön. Mutta takuulla kitaraa isolla K:lla pitkäksi aikaa ja kun kerta on laitettu aktiivit, niin siinähän se viimeistään meni kaikki väri äänestä :D
 
Nätti setteri tuo pappan postaama. Itellä vähän fiilis parin sechterin kokemuksella että hiton nättejä, mutta ihan inan ns. blend eli hajuton, mauton ja soundeiltaan väritön. Mutta takuulla kitaraa isolla K:lla pitkäksi aikaa ja kun kerta on laitettu aktiivit, niin siinähän se viimeistään meni kaikki väri äänestä :D
En Schectereistä varsinkaan korkeammassa hintaluokassa oikein innostu, tuntuu että mallit on vähän sekaisin hajallaan ja muutenkin designia on muuteltu siihen tahtiin että se vähän häiritsee, mutta BongisKhanin tavoin noita halpismalleja täytyy kehua. Tai ainakin sen Omen-mallin perusteella, jonka itse joskus heräteostoksena hain. Painava ja koruton kitara, mutta jotenkin sulava ja kiva soittaa. Ei teräviä nauhanpäitä, pysyi vireessä yllättävän hyvin ja Schecterin omat mikitkin ajoi asiansa useissa death metalliin painottuvissa treeneissä.

Ja itse asiassa koruttomuus oli/on vain plussaa, kun katsoo millaista inlayta ja koristelua noissa Schecterillä välillä on. Oma on kokonaan musta pelkillä dot inlay -merkinnöillä.
 
Mulla on Schecterin C1+ ollu jo varmaan kohta 10v vuotta. Passiivimikkinen. Todella hyvä ja mukava soitella. Nuo vakiomikit passaa hyvin rokkiin, bluesiin ja kyllä sillä heviäkin soittelee. Taisin siitä maksaa sillon 150€ kun siinä oli jotain sähköhäröjä, mm potikat ja jakki paskana. Vaihdoin ne ja kävin kolvilla kaikki liitokset läpi, uudet kielet, sitte actioni ja intonaatio kohilleen kans, ni hyvä tuli. Aika virheetön päällisin puolin edelleen.
 
Tästä Dyers Eve. Ei nyt välttis ihan 100% oikein, mutta omalla tyylillä. Sai muutaman kerran veivata että meni yhdellä otolla läpi siedettävästi.
Pari kertaa sain kokonaan mutta ihan joku täysin ala-arvoinen virhe.

 
Kun osti 3m USB-piuhan, niin taidan saada kohtuu mukavasti tuon Cortexinkin mukaan äänittelyhommiin. Aikaisemmin ollu sen verran työlään johtoveivuun takana, että oon nauhoitellu vaan kaiken Motulla ja plugareilla. Mutta nyt ei tarvii kuin tyrkätä Cortexista subbariin ulostulot ja vetästä tuo USB kiinni koneeseen, niin homma pelaa ja saa Cortexin kuitenkin takas kii tuohon kaappiin pienellä vaivalla.

Kaikki tasot oli defaulttina ihan päin seiniä, enkä näköjään osannu lonkalta edes säätää kuivan ja märän signaalin kanssa Abletonissa, kun joskus aikaisemmin Reaperin kanssa sen selvitin itelleni.. mutta joo, vedin jotain huvikseni nauhalle ja täytyy säätää tuo soundipuoli pyhinä vielä erikseen.

Vois tuon Neuralin uuden plugarinkin testata, mutta näytti vähän siltä, ettei ehkä oo liikaa käyttöä itelle, kun noita on muutenkin jo ihan kohtuullinen kasa kerääntynyt..
 
Itse tänään testailin uutta neuralia ja paras merkki on se, kun heti alkoi omaa riffiä tulemaan ja inspiroimaan. Joudun todnäk ostamaan. Eipä minulla ole kuin yksi neural entuudestaan eli omega, joka on sopivasti erilaiseen menoon.
 
Joo, mulla oli tuon Plinin kanssa vähän sama. Per Nilssonhan on käyttäny sitä ainakin Scar Symmetryn toiseksi uusimmalla ja todennäköisesti myös Nocturnal Ritesin kitaroissa, ettei ihme, kun rupesin kuuntelemaan, että kuulostaapa hyvältä / tutulta, kun oon diggaillu tuosta Nilssenin soolosoundista.

muoks. tyyliin:



Tuolla tontilla on jo suht suoraan Plinin Electric Sunrise presetillä.
 
Ei se preset ollutkaan tuo Electric sunrise vaan Sunhead lead. Vähän tuo tarvinnee enemmän gainia ja terävämpää yläpäätä tohon Scar Symmetryn soundiin, mutta minusta sävy on jo aika kondiksessa suoraan tuolla presetillä:

snowman-plini.wav

Pikkaisen tummaksi jää tuollai, mutta jos noita Nilssonin juttuja haluaisi nauhoitella, niin ei pitäs olla liian vaikea ruuvata tuosta vielä lähemmäksi.

muoks. ja no, soitin tuon vielä asemasta, jossa pyörittiin paksummilla kielillä. Tuon sävyn kuulis vielä paremmin korkeammilta kieliltä.

toinen muoks. vähän tuollai rubatona soitettu tuo joku Youtubesta napattu pianotausta, notta oli pieniä hankaluuksia saada natsattua soittoa tuohon :D
 
Tässä nyt lupaamani raakaraidat mun kahdesta edellisestä härvellyksestä: First kill & wrath of the norsemen ilma taustoja
Nyt ei uppoo superraskas palaute (antakaa silti!) eli toivottavasti näistä löytyy edes jotai kuuntelukelpoista :D Jos haluatte vanhempia niin voin toki laittaa.. Reaperissahan noi on, varmaa ekasta coverista asti.





Tuo tiktok live on siitä kiva, koska siellä jengi antanut hyviä vinkkejä ei pelkästään siihen, että olen tehnyt tietoisia korjauksia nyt omaan plekunkäyttöön sekä joihinkin muihin mikrojuttuihi, mutta eräs sälli haukku mun kuivaa ylisärö soundia niin paljo, että tokasin suoraa "Kertokaa mulle NYT miten mä saan tästä paremman?". Mentii sit Reaperiin säätää hieman plugareita, gainia ja etenkin vähä mukaan Reverbeetä sekä pikkuse delayy niin saatiin iha kiva soundi aikaan mitä todennäköisesti tuun sitten hyödyntää tulevissa covereissa :D Koittasin vielä paremmin säätää aina mahdollisimman lähelle orkkista nykyisten työkalujen ja osaamisen varjolla, mut diggaan siitä että olisi max muutama "yleissoundi" mitä sit käyttäisin.

Mut toki täältä mielellää otan myös vinkkejä, mieluiten rautalankamuodossa -> Selitä kuin 5v lapselle.

PS: Ostin nyt VIHDOIN tuon Guitar Pro kokolisenssin ja oon jo koukussa siihen. Kiva lataa tuolta UG:sta pro tabei ja rupee heti muokkaa niitä "omanlaisiksi". Jotai riffin tynkääkin olen kirjoittanut vaan musiikin teoria ja sovelluksen osaaminen on vielä niin surkeaa, että pienen prosessin jälkeen saan ehkä tännekin sitte linkattua jotain "järkevää" ku saan riffini tuolta joskus järkevänä pihalle :D

Ylläoleva coveri on siis vielä ennenkuin sain vinkkejä Reaperiin/soundiin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 302
Viestejä
4 508 719
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom